Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

1 czerwca 2019 roku o godz. 12.00 i 14.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego z okazji dnia dziecka w wykonaniu Kwintetu dętego Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa zabrzmi Piotruś i wilk – najpopularniejsze dzieło Siergieja Prokofiewa, a zarazem najbardziej znany utwór pisany dla dzieci z dydaktyczną intencją.

Bohaterem muzycznej baśni jest chłopczyk Piotrek, któremu udaje się samodzielnie schwytać wilka (wbrew przestrogom zrzędliwego dziadka) i w radosnej paradzie powieść go do ZOO. Dzieło, powstałe w 1936 roku, nadal cieszy swym wdziękiem, dowcipem, melodyczną urodą i przemyca element poznawczy – pomysłową prezentację młodym słuchaczom poszczególnych instrumentów (oraz „motywów przewodnich”), odpowiadających bohaterom opowieści. W oryginalnej partyturze flet przypisany jest ptakowi, obój – kaczce, klarnet – kotu, fagot – dziadkowi, brzmienie grupy rogów towarzyszy występom wilka, a smyczków – Piotrusia. Grupa myśliwych, którzy pragną upolować wilka ilustrowana jest brzmieniami perkusyjnymi.

Podczas czerwcowego koncertu dedykowanego zwłaszcza młodym słuchaczom w rolę narratora wcieli się popularny aktor filmowy, telewizyjny, teatralny i dubbingowy, realizator telewizyjny oraz prezes Związku Artystów Scen Polskich, Paweł Królikowski.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/piotrus-i-wilk-koncert-z-okazji-dnia-dziecka/ 


Podczas najbliższych koncertów oratoryjnych, jakie odbędą się w gmachu przy Zwierzynieckiej w piątek 31 maja o godz. 19.30 i w sobotę 1 czerwca 2019 o godz. 18.00, Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Stefanos Tsialis. W programie koncertów znajdą się kompozycje autorstwa Moniuszki, Poulencka i Honeggera.

Stefanos Tsialis od pięciu lat jest dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry w Atenach. Syn Greka i Dunki, władający aż ośmioma językami, dyrygował do tej pory ponad 80 zespołami w Europie, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Afryce Płd., w tym także Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, z którą miał już okazję pracować w 2007 roku. Dzięki wieloletniej współpracy z kompozytorem Mikisem Theodorakisem, uznawany jest obecnie za jednego z wiodących w świecie interpretatorów muzyki swego rodaka. W interpretacji artysty usłyszymy uwerturę do opery Paria Stanisława Moniuszki (wykonanie to wpisuje się w obchody dwustulecia urodzin kompozytora), a ponadto Glorię Francisa Poulenca i III Symfonię Liturgiczną Arthura Honeggera.

Więcej informacji na stroniehttp://www.filharmonia.krakow.pl/


Muzyczne opowieści, warsztaty, koncerty i spektakle to propozycja Orkiestry Sinfonia Varsovia na rodzinne spędzenie czasu w siedzibie instytucji przy ulicy Grochowskiej 272. Trzy dni czerwca (1–2 i 9.06) wypełnione będą artystycznym programem dostosowanym do możliwości percepcyjnych tak najmłodszych dzieci (0–3), jak i nieco starszych (5+). Dźwiękowe podróże po świecie, podwieczorek z Moniuszką i historia o Królu Midasie to wydarzenia, przy których nie sposób się nudzić!

W Dzień Dziecka na Grochowskiej (1.06 od g. 10:00) przestrzenie Orkiestry przeobrażą się w odległe krainy. Sala Prób stanie się Afryką i Australią, w której rozbrzmiewać będą minikoncerty dla najmłodszych słuchaczy (0–6). Trio Wielbłądy zagra na egzotycznych instrumentach takich, jak: balafon, kora, didgeridoo i djembe. W Budynku Głównym – Azji – przygotowano warsztaty z gestów, pokaz tańca indyjskiego, a także spektakle Małego Teatru Ilustracji (3+). Polana przy Budynku Głównym przemieni się w Amerykę Północną z wieloma atrakcjami: malowaniem twarzy, fotobudką i stoiskiem księgarskim. Na głodnych i spragnionych przy Pawilonie Koncertowym będzie czekała kawiarenka z chłodnymi napojami i lodami, czyli Europa i Antarktyda. Na wycieczkę po terenie Orkiestry Sinfonia Varsovia zabierze małych i dużych obieżyświatów kolejka elektryczna. Tego dnia ostatnim przystankiem podróży będzie Letni Koncert na Grochowskiej w Pawilonie Koncertowym. Dźwiękowa opowieść Kwiat wiśni (1.06 g. 16:00) przeniesie słuchaczy do Japonii. W muzycznym spektaklu oprócz Księżniczki Muzalindy wezmą udział muzycy, którzy zaprezentują brzmienie fortepianu, perkusji i fletu shakuhachi.

Niedzielny Podwieczorek u Pana Moniuszki (2.06 g. 16:00) to wydarzanie dedykowane całym rodzinom. W koncercie z narracją wezmą wystąpią śpiewacy i chór dziecięcy Animato. Program nie tylko będzie zawierał utwory Moniuszki, ale także stanie się wciągającą fabułą o życiu polskiego kompozytora.

Obchody Tygodnia Dziecka w Sinfonii Varsovii zakończy niedzielny Poranek na Grochowskiej, czyli Król Midas w rękach bogów (9.06 g. 11:00). Śpiewana opowieść skierowana do dzieci w wieku 5–9 lat i całych rodzin przeniesie do świata bogów greckich. Podczas spektaklu wystąpią śpiewacy i instrumentaliści. Oprócz solistów i fortepianu zabrzmi równie złoty jak szaty króla – puzon. Trzydniowe atrakcje w Sinfonii Varsovii są częścią warszawskiego Tygodnia Dziecka. W stolicy zaplanowano ponad 150 wydarzeń adresowanych do najmłodszych mieszkańców miasta. W 12 dzielnicach, od 27 maja do 9 czerwca odbędą się warsztaty, spektakle, koncerty, gry i zabawy.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org, a także na stronie www.tydziendziecka.waw.pl.


2 czerwca 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert sławnych wirtuozów: Bomsori Kim i Rafała Blechacza, którzy wykonają dzieła Mozarta, Fauré, Debussy’ego i Szymanowskiego.

Sonaty skrzypcowe komponował Mozart przez całe życie, pierwsze już w dzieciństwie. Sonata F-dur op. 2 Wolfganga Amadeusa Mozarta to przykład klasycznej formy złożonej z dynamicznego Allegra z elementami stylu brillante, delikatnie płynącego Andante i kokietującego wdziękiem Ronda. W szeregu znakomitych francuskich sonat skrzypcowych skomponowanych w II poł. XIX weku I Sonata A-dur op. 13 Gabriela Fauré zajmuje bezspornie ważne miejsce. Jest to najbardziej dzisiaj znany utwór kameralny Fauré, z miejsca też doceniony za swoją świeżość, typowo francuską powściągliwość w wyrazie emocji, a jednocześnie za romantyczny wyraz. Jedyna w dorobku Claude’a Debussy’ego Sonata na skrzypce i fortepian (1917) to ostatnie ukończone przez kompozytora dzieło i ewidentny zwrot ku neoklasycyzmowi, motywowany też względami patriotycznymi. Kompozytor zamierzał przywrócić do życia zapomniane cechy muzyki francuskiej.

Sonatę skrzypcową d-moll Szymanowski skomponował w 22. roku życia, 13 lat wcześniej niż analogiczne dzieło Debussy’ego. Świadczy ona o jego nieprzeciętnej inwencji i dynamicznie rozwijającym się warsztacie twórczym, stanowi też wyraźny zwiastun utworów późniejszych – słynnych Mitów oraz I Koncertu skrzypcowego.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/


IV Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga to największy festiwal organowy w rejonie świdnickim. Na Słuchaczy czeka 11 koncertów – głównie recitali organowych – w 3 miastach. Festiwal odbędzie się w dniach 2 czerwca – 12 lipca 2019 roku.

Oprócz koncertów kameralnych i recitali organowych, przygotowane będą spotkania z muzykami w cyklu „Muzyczne Foyer” oraz dwa spacery historyczne śladami rodziny Schlagów. Urozmaicenie Festiwalu wynika ze 150. rocznicy założenia firmy Schlag&Söhne, przypadającej w 2019 roku. Wszystkie koncerty wykonywane będą w kościołach wyposażonych w organy tej firmy, aby ukazać różnorodność stylistyczną instrumentów budowanych przez dawną świdnicką wytwórnię. Podczas koncertów Festiwalu zaprezentowana zostanie muzyka klasyczna i sakralna różnych epok z akcentem na XIX, XX i XXI wiek. Obraz gry organisty będzie transmitowany na ekran znajdujący się na dole, dzięki czemu Słuchacze zobaczą z bliska, na czym polega praca organisty przy instrumencie.

Polska muzyka współczesna i jazzowa, skomponowana specjalnie na Festiwal przez Piotra Damasiewicza i Macieja Batora, zabrzmi 21 czerwca 2019 o godz. 18:30 w Kościele Pokoju pw. św. Trójcy w Świdnicy. Będą to utwory na trąbkę i symfoniczne organy w wykonaniu obu muzyków.

Udział we wszystkich wydarzeniach będzie bezpłatny.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program festiwalu znajduje się na stronie https://fundacjadobrejmuzyki.pl/christian-schlag/ oraz na https://www.facebook.com/FestiwalSchlaga/ 


2 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w katowickiej Państwowej Szkole Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza (ul. Teatralna 16) odbędzie się kolejny koncert w ramach cyklu „Mamo, Tato, chodźmy na koncert!”.

„Gwiazdeczki z Karłowicza” lub „Dzieci dla dzieci” – tak mogłyby brzmieć tytuły kolejnego koncertu z cyklu „Mamo, Tato, chodźmy na koncert!”. Zagrają w nim i zaśpiewają uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza, którzy na estradzie zapewne czuć się będą „jak w domu”, bo przecież koncert odbędzie się w ich szkole. A dlaczego można ich nazwać gwiazdeczkami? Odpowiedź na to pytanie i wiele innych stanie się jasna dla wszystkich, którzy postanowią przyjść w niedzielne popołudnie do słynnego „Karłowicza”.

Czy dwa klarnety mogą zagrać równocześnie w rytmie tanga? Dlaczego fagot jest taki duży i wydaje takie niezwykłe i trochę dziwne dźwięki? Co ma wspólnego Jan Sebastian Bach z rockiem? Czy łatwiej występować jako solista, czy koncertować w zespole? Muzyka popłynie w rytmach poloneza, menueta, tanga i bolera. A na słuchaczy czeka wiele atrakcji i nie tylko muzycznych przyjemności. Będą jak zawsze kolorowanki dla najmłodszych i wiele ciekawych opowieści o muzyce i instrumentach, a przede wszystkim okazja do świetnej muzycznej zabawy.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 26.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://www.silesia.art.pl/aktualnosci/koncerty/413_mamo-tato-chodzmy-na-koncert-gwiazdeczki-z-karlowicza 


Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki zaprasza na czerwcową odsłonę koncertów kameralnych w Pałacu Szustra w Warszawie (ul. Morskie Oko 2). Pomiędzy 2-19 czerwca 2019 roku odbędzie się łącznie 7 koncertów.

W niedzielę 2 czerwca o godz. 12.00 Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran) oraz Michał Janicki (baryton) z towarzyszeniem Emiliana Madeya (fortepian) zaprezentują pieśni Stanisława Moniuszi w obcych językach. Tydzień później utwory fortepianowe Fryderyka Chopina, Ferenca Liszta, Johannesa Brahmsa oraz Artura Malawskiego wykonają: Yuki Hayami, Akane Matsuda, Kana Matsushima, Yuzuko Miyairi i Yuka Mohri. Podczas wieczornego koncertu z cyklu "Oddźwięku" wystąpi natomiast Royal String Quartet, a w programie znajdą się kompozycje kameralne Thomasa Gerwina, Andreasa Staffla, Piotra Domagały oraz Pawła Szymańskiego.

16 czerwca o godz. 12.00 odbędzie się recital klawesynowy Pawła Łopuszańskiego w hołdzie Wandzie Landowskiej w okazji 140. rocznicy urodzin i 60. rocznicy śmierci. Dzień wcześniej zaprezentują się uczniowie ognisk muzycznych WTM: pianiści Anna Macrae i Michal Szołucha. Spotkanie dla dzieci i rodziców wprowadzające w świat instrumentów i muzyki klasycznej z cyklu "Mała Akademia Muzyki" odbędzie się 8 czerwca o godz. 12.00. Czerwcową serię koncertów zamknie "Salon Jazzowy" – 19 czerwca wystąpi zespół Warsaw Dixielanders w hołdzie Louisowi Armstrongowi.

Bilety do nabycia w sekretariacie Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego (ul. Morskie Oko 2), tel. 22 849 68 56, 22 849 56 51/52 w godz. 10.00-15.00 oraz na godzinę przed koncertem.

Więcej informacji na stroniehttp://www.wtm.org.pl


2 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będzie miał miejsce koncert familijny „Podwieczorek u Pana Moniuszki” w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Udział w koncercie „Podwieczorek u Pana Moniuszki” 2 czerwca wezmą Justyna Stępień-Grozdew (sopran), Rafał Grozdew (tenor), Tomasz Pawłowski (fortepian) oraz Chór dziecięcy Animato pod dyrekcją Olivii Kaczyńskiej. Zgodnie z programem koncertu muzycy zaprezentują utwory kameralne Stanisława Moniuszki. Koncert poprowadzi Malina Sarnowska.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


2 czerwca 2019 roku o godz. 10.00 Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia zaprasza na dziedziniec Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego na muzyczne świętowanie Dnia Dziecka.

W szacownych uczelnianych murach spotkamy się z utworami Stanisława Moniuszki, patrona roku 2019 i Johanna Straussa. Ale to nie wszystko! W koncercie włoskiego mistrza Domenico Dragonettiego usłyszymy solistę, laureata konkursów Antka Trześniewskiego, który zagra na największych skrzypcach świata, czyli kontrabasie! Piosenki dla najmłodszych zaśpiewa zaś Krakowski Chór Dziecięcy prowadzony przez Mateusza Hrynkiewicza.

Poważne wnętrza Alma Mater staną się też tłem dla doskonałej zabawy. Jak zwykle przygotowano wiele muzycznych i słodkich niespodzianek. Bez obaw! Tym razem Sinfonietka rozpocznie się wcześniej, aby wszyscy mogli bez przeszkód zdążyć na Paradę Smoków.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


W dniach 2–30 czerwca 2019 roku w Warszawie odbędzie się III Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich BASSO. To interdyscyplinarne przedsięwzięcie muzyczne, wyjątkowe głównie ze względu na swoją oryginalność i pionierski w skali kraju charakter.

Ideą Biennale jest wykraczanie poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej. W jego programowym centrum są: muzyka i instrumenty basowe. Źródła tego pomysłu leżą w specyfice i bogactwie instrumentów basowych, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów smyczkowych – wiolonczeli, violi da gamba, elektronicznych (gitara basowa, syntezator) oraz historycznych (saz), ale i możliwości głosu ludzkiego. Nazwa Biennale nawiązuje do barokowej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) tj. najniższego głosu w muzyce poważnej, w którym zapisywano harmonię całości i który był zasadniczym elementem każdego utworu.

Główną część programu stanowią koncerty klasyczne. Wyraźnie jednak zaznaczony jest także nurt muzyki tradycyjnej, eksperymentalnej i z pogranicza performansu. Zatarcie ostrej granicy między muzyką poważną i rozrywkową, połączenie wysokiej klasy wykonawstwa (Tomasz Konieczny, Paolo Pandolfo, Tomasz Strahl, orkiestra AUKSO) z atrakcyjnością i przystępnością repertuaru otwartego na możliwie szerokie kręgi odbiorców (Henryk Kasperczak, Jacek Kowalski) – służą ułatwieniu dostępu do wysokiej kultury muzycznej. Zabrzmi też muzyka polskich kompozytorów XX i XXI wieku: dwóch pokoleń twórców Góreckich, Tadeusza Bairda i Cezarego Duchnowskiego. Wydarzenia odbędą się w trzech przestrzeniach miasta: na warszawskich Bielanach (Podziemie Kamedulskie), Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Patronat medialny nad Biennale objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach oraz szczegóły programowe – na stronie http://basso.warszawa.pl/ 


W niedzielę 2 czerwca 2019 o godz. 15.00 zabrzmi najnowszy utwór Pawła ŁukaszewskiegoMissa choralis na solistów, chór mieszany i orkiestrę. Prawykonanie odbędzie się w Legnicy, podczas jubileuszowej edycji festiwalu chóralnego Legnica Cantat.

Paweł Łukaszewski (ur. 1968) posiada ogromny dorobek kompozytorski w obszarze muzyki chóralnej oraz wokalno-instrumentalnej. Materię muzyczną swoich dzieł kształtuje z rzadko spotykaną swobodą i naturalnością, ale także z ogromnym wyczuciem ekspresji. Jego kompozycje doceniane są i chętnie wykonywane w kraju i na świecie, w tym przez takie zespoły jak Kings Singers, BBC Singers czy Trinity College Choir. Obecnie pełni funkcję prorektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderka Chopina w Warszawie.

Missa choralis, skomponowana z okazji 50-lecia legnickiego festiwalu chóralnego Legnica Cantat, zostanie prawykonana podczas koncertu jubileuszowego w Kościele Ewangelickim Marii Panny. Partie solowe wykonają: Aleksandra Turalska (S), Ewelina Wojewoda (A), Sebastian Mach (T), Michał Pytlewski (B). Orkiestrę N-Harmonia i chór Narodowego Forum Muzyki poprowadzi Agnieszka Franków-Żelazny. Tego wieczoru zabrzmi także MisaTango – Misa a Buenos AiresMartina Palmeri, inspirowana tradycyjnym tangiem argentyńskim oraz tango nuevo Astora Piazzoli. Finał koncertu jubileuszowego stanowić będzie ceremonia ogłoszenia wyników oraz wręczenie nagród w tegorocznej edycji konkursu Legnica Cantat.

Zobacz: Wydarzenie FB


6 czerwca 2019 roku mija 90. rocznica urodzin Bogusława Schaeffera, niezwykłego kompozytora i dramaturga. Z tej okazji w niedzielę 2 czerwca 2019 o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się koncert pod tytułem Schaeffer Muzyki Centrum.

Tytuł wydarzenia odnosi się do wieloletnich związków kompozytora z zespołem Muzyka Centrum, założonym w 1977 roku przez jego studenta, Marka Chołoniewskiego. Bogusław Schaeffer od samego początku istnienia formacji był jej ojcem duchowym, autorytetem, przyjacielem i członkiem. Wśród wykonawców filharmonicznego koncertu znajdą się współzałożyciele zespołu: Mariusz Pędziałek i Kazimierz Pyzik oraz Olga Szwajgier, Jan Pilch i Jan Cielecki, a także przyjęta do zespołu w 2015 roku Dominika Peszko oraz mocno związany z zespołem artysta wideo, Artur Lis.

Na program koncertu jubileuszowego składają się utwory z różnych okresów twórczości kompozytora, z zastosowaniem nietypowych nowatorskich rozwiązań formalnych, ekspresyjnych oraz elementów intermediów. Utwory te są ponadto ważną częścią repertuaru 42-letniej działalności Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum. Free Form I został prawykonany 13 stycznia 1978 roku w krakowskiej Galerii Krzysztofory, Bewegung powstał specjalnie dla zespołu Muzyka Centrum, zaś Proietto Simultaneo prawykonano na Festiwalu "Warszawska Jesień" w 1982 roku. Niespodzianką wieczoru będzie natomiast Akt twórczy, kompozycja w formie scenariusza, która wykonana zostanie po raz pierwszy przed publicznością.

Więcej informacji – na stroniehttp://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8401-SCHAEFFER_MUZYKI_CENTRUM.html


3 czerwca 2019 roku o godz. 18.00 w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie odbędzie się Nadzwyczajny koncert z okazji jubileuszu 250. urodzin Józefa Elsnera.

Urodzony 1 czerwca 1769 roku kompozytor, dyrygent, pedagog i działacz kultury muzycznej reprezentuje w muzyce polskiej styl klasyczny okresu przedchopinowskiego, oparty na połączeniu stylu klasyków wiedeńskich z elementami polskiej muzyki ludowej. Ważne miejsce w twórczości Elsnera zajmuje muzyka religijna (ok. 130 utworów), a także różne gatunki muzyki operowej. Honorowe miejsce, które zajął w historii muzyki jako nauczyciel Chopina nie może jednak przesłaniać jego wkładu pracy i zasług dla rozwoju narodowej kultury muzycznej.

Podczas koncertu w Łazienkach Królewskich wystąpią skrzypek Sławomir Tomasik i pianista Robert Morawski. W programie znajdą się dzieła muzyki polskiej. Oprócz kompozycji Józefa Elsnera, wsłuchamy także utworów Ignacego Jana Paderewskiego, Grażyny Bacewicz i Karola Szymanowskiego. Koncert poprowadzi Maxymilian Bylicki, Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca.

Wstęp na koncert możliwy jest na podstawie bezpłatnych zaproszeń, po uprzedniej rezerwacji pod adresem muzyka@imit.org.pl. Organizatorem koncertu jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Fundacja Skrzypce im. Tadeusza Wrońskiego, ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: Wydarzenie FB

Więcej informacjihttp://imit.org.pl/programy/inne/2844


5 czerwca 2019 roku o godz.19.30 Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia zaprasza na koncert w ramach cyklu „Środa Młodych” w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, podczas którego zabrzmią utwory na akordeon, skrzypce i klarnet, w tym muzyka Andrzeja Tuchowskiego i Mikołaja Majkusiaka.

Utwory polskich twórców, a także kompozycje Francka Angelisa, Astora Piazzolli, Artema Nyzhnyka, Masayoshi Oishi, Richarda Galliana, Horace’a Silvera, Franka Churchila i Paula Jorge Ferreiry wykonają utalentowani studenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Piotr Zarzyka to jeden z wyróżniających się akordeonistów młodego pokolenia. Pochodzi z Lublina, a obecnie rozwija swoje umiejętności w klasie prof. dr. hab. Joachima Pichury oraz adt. dr. Piotra Chołołowicza. Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów akordeonowych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej, m.in. w Castelfidardo (Włochy), Wilnie (Litwa), Berlinie (Niemcy), Klingenthal (Niemcy), Innsbrucku (Austria), Gyor (Węgry), Belgradzie (Serbia), Pradze (Czechy). W roku akademickim 2018/2019 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Młoda Polska”. Jest również stypendystą Fundacji Polish Orphans Charity, Prezydenta Miasta Radomia, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, I Edycji Nagrody Muzycznej Radomskiego Stowarzyszenia Pokoleń w kategorii: Osoba indywidualna. W ramach swojego występu w koncercie Środa Młodych Piotr Zarzyka wystąpi w dwóch duetach – w pierwszej części koncertu z klarnecistą Kamilem Janasem, w drugiej ze skrzypkiem Wojciechem Barteczkiem. Oni również są utytułowanymi młodymi wykonawcami i wychowankami katowickiej Akademii Muzycznej. Kamil Janas studiuje pod kierunkiem prof. Arkadiusza Adamskiego, a Wojciech Barteczek w klasie prof. Henryka Gembalskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie internetowej www.nospr.org.pl 


Wrocławskie artystki zapraszają na wyjątkowy wieczór z muzyką kameralną w Narodowym Focum Muzyki 6 czerwca 2019 roku o godz. 19:00. Na melomanów czeka program złożony wyłącznie z muzyki przeznaczonej na fagot i fortepian.

Katarzyna Zdybel-Nam i Katarzyna Kluczewska, instrumentalistki współpracujące ze sobą od lat, tym razem wykonają m.in. repertuar pochodzący z ich najnowszego albumu Romantic works, której wydawcą jest Orphée Classics. Zbliżający się koncert jest doskonałą okazją do zapoznania się z przekrojem twórczości, w której niebagatelną rolę odgrywa fagot. Instrument ten doskonale sprawdza się nie tylko w zespole orkiestrowym, lecz także w grze solowej i kameralnej.

Łatwością w pisaniu muzyki przeznaczonej na fagot bez wątpienia odznaczał się Antoine Dard – francuski kompozytor działający w okresie przejściowym między barokiem i klasycyzmem. Twórca ów był jednocześnie doskonałym wirtuozem, przez lata uznawanym za najlepszego fagocistę Królewskiej Akademii Muzycznej w Paryżu. Jego Sześć sonat na fagot na krótko po publikacji zyskało pozytywną opinię w paryskiej prasie, która ochoczo polecała je ówczesnym muzykom. Słynnym wirtuozem i kompozytorem swoich czasów był również Carl Jacobi – twórca Introdukcji i poloneza, pełnej wdzięku kompozycji przeznaczonej na fagot i fortepian. Camille Saint-Saëns, choć fagocistą nie był, w ostatnim roku swojego życia zdecydował się na napisanie sonaty dla każdego z instrumentów dętych drewnianych. Powstałe utwory dedykował słynnym wirtuozom. Sonatę na fagot podarował Léonowi Letellierowi – pierwszemu fagociście Opery Paryskiej. Fagociści doskonale odnajdują się w wykonywaniu nie tylko muzyki im przeznaczonej, lecz także transkrypcji dzieł komponowanych na inne instrumenty. Dowodem jest chociażby popularność Trzech romansów Roberta Schumanna, których oryginalna wersja napisana została dla oboistów. W programie koncertu nie zabraknie również współczesnej twórczości polskiej. Tego wieczoru zabrzmi Pięć miniatur autorstwa Gerarda Drozda – związanego z Gliwicami kompozytora, aranżera i gitarzysty.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Podczas trzeciego koncertu w ramach tegorocznego cyklu „SuperSam +1” 6 czerwca 2019 roku o godz. 20:00 w DZiKu (Belwederska 44A) wystapią Alexander von Schlippenbach i Wacław Zimpel.

„SuperSam +1” realizowany jest przez warszawskie kluby Mózg i DZiK. To cykl wystąpień mistrzowskich, koncentrujący się głównie wokół muzyki, ale też sztuki performance, multimediów, monodramu. Każdy z wieczorów to występ jednego artysty z zagranicy i jednego artysty polskiego. Wszyscy artyści zapraszani są do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści którzy występować będą ze sobą zrobią to po raz pierwszy, budując najnowsze z możliwych dzieło.

Alexander von Schlippenbach studiował na Staatliche Hochschule für Musik w Kolonii. Jest jednym z najważniejszych liderów zespołów free jazzowych w Europie, a muzyka, którą tworzy łączy w sobie elementy free i współczesnej klasyki. Jego gwałtowne solówki często tworzą pomost pomiędzy tymi elementami w jego kompozycjach. W 1966 roku Schlippenbach założył The Globe Unity Orchestra, a w latach 1964-67 był członkiem kwintetu Manfreda Schoofa. W drugiej połowie lat 80-ch XX wieku założył Berlin Contemporary Jazz Orchestra, w skład której weszli wybitni europejscy muzycy awangardowego jazzu.

Wacław Zimpel jest multiinstrumentalistą, kompozytorem i producentem. Inspiruje się zarówno jazzem, jak i elektroniką, minimalizmem i muzyką korzeni z różnych zakątków świata. W swojej muzyce nie tyle zaciera, co kompletnie niszczy granice, aby stworzyć zupełnie nowy muzyczny język. W 2014 roku otrzymał nominację do Paszportu Polityki.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://supersam.mozg.pl 


6 czerwca 2019 roku w Kolegium Rungego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu o godz. 18.00 odbędzie się wyjątkowy koncert muzyki polskiej upamiętniający 100-lecie powstania Uniwersytetu Poznańskiego. W ramach koncertu nastąpi oficjalna inauguracja działalności Stowarzyszenia im. Józefa Madei oraz prawykonanie utworu na klarnet i altówkę Agaty Jareckiej.

Głównym założeniem przedsięwzięcia jest przywrócenie pamięci o poznańskich twórcach oraz wykładowcach mających wpływ na rozwój Poznańskich Uniwersytetów. Podczas koncertu zostaną przedstawione wartościowe dzieła polskiej literatury muzycznej, w tym kompozycje – zasłużonego dla poznańskiego życia muzycznego – profesora Józefa Madei. Ponadto będzie można wysłuchać utworów takich kompozytorów jak m.in.: Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Jan Adam Maklakiewicz, Stanisław Moniuszko, Olga Hans oraz Kazimierz Sikorski.

Podczas koncertu wystąpią artyści związani z poznańskim środowiskiem muzycznym – w większości wykładowcy Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu – Kamil Babka (altówka), Maria Bielewicz (wiolonczela), Piotr Kosarga (skrzypce), Paweł Kroczek (klarnet), Łukasz Krzemiński (obój), Hanna Lizinkiewicz (fortepian), Maria Mikołajczak (sopran), Maria Rutkowska (fortepian) oraz Aleksandra Rykowska (mezzosopran). Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową – zarówno solową jak i kameralną, występując w ramach czołowych europejskich festiwali muzycznych.

Koncert został objęty Patronatem Honorowym: Rektor Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu dr hab. Haliny Lorkowskiej, prof. AM oraz Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu: prof. dr hab. Jana Pikula.

Wstęp wolny!

ZOBACZ: Wydarzenie FB


7 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy będzie miał miejsce koncert z okazji 20. rocznicy wizyty Jana Pawła II w Bydgoszczy.

Z postacią patrona Województwa Kujawsko-Pomorskiego, świętego Jana Pawła II, związane jest Święto tego województwa, obchodzone na pamiątkę wizyt Ojca Świętego w tym regionie. Oficjalnie papież dwukrotnie odwiedzał Kujawy i Pomorze: w 1991, gdy był we Włocławku (6 i 7 czerwca) oraz w 1999 – gdy gościł w Toruniu i Bydgoszczy (7 czerwca).

Program wieczoru z tej okazji wypełnią wyłącznie dzieła wybitnych polskich kompozytorów. Koncert otworzy muzyka filmowa Wojciecha Kilara, czyli Wokaliza do sławnego thrillera R. Polańskiego pt. Dziewiąte wrota, następnie zabrzmi piękne i kunsztowne dzieło na skrzypce Henryka Wieniawskiego – II Koncert d-moll. W obu utworach partie solowe zagra Mariusz Patyra. Kolejna pozycja to niezmiernie efektowne Trzy tańce na orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego, poniekąd jego „sentymentalna podróż w przeszłość”. Zostały bowiem napisane na zamówienie Filharmonii w Rybniku, gdzie w tamtejszej Średniej Szkole Muzycznej kompozytor rozpoczynał edukację muzyczną. Wieczór zakończy Exodus, który miał swoją premierę w 1981 podczas „Warszawskiej Jesieni” i wówczas zaskoczona publiczność powitała nowe dzieło mistrza jednocześnie gwizdami i entuzjastyczną owacją. Utwór, nazywany polskim Bolerem, długo budził kontrowersje i sprzeczne emocje, jednakże wciąż silnie przyciąga do sal koncertowych publiczność i to w każdym wieku. Całość poprowadzi dobrze znany bydgoskim melomanom Marek Pijarowski, szef dyrygent Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.

Szczegóły – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 


Santander Bank, Santander Fundacja, Polfund i Filharmonia Śląska połączyli siły, by powołać do życia specjalne przedsięwzięcie. Jest to unikatowe widowisko o walorach społeczno-artystycznych. W dniach 7–25 czerwca 2019 roku rozpocznie się pierwszy w Polsce cykl koncertów symfonicznych w ciemności pt. „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga”.

W trakcie występów muzycy zagrają część repertuaru bez dyrygenta, nie widząc siebie nawzajem i polegając wyłącznie na słuchu. Celem wydarzeń jest zwiększenie wrażliwości społecznej na potrzeby osób z niepełnosprawnością wzroku i przybliżenie ich sposobu odczuwania świata.

Koncert „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga” rozpocznie utwór autorstwa niewidomego, hiszpańskiego kompozytora Joaquína Rodrigo, grany przez orkiestrę w całkowitej ciemności. W trakcie koncertu będzie można usłyszeć także dzieła innych wybitnych twórców, którzy zmagali się z problemami ze wzrokiem, jak Johann Sebastian Bach czy Georg Friedrich Händel.

W ramach cyklu odbędzie się 11 koncertów, zlokalizowanych w najważniejszych filharmoniach, teatrach i centrach kongresowych w całej Polsce. Wydarzenia uświetnią znakomici artyści, m.in. Waldemar Malicki, Carmen Giannattasio, Krzesimir Dębski, Anna Jurksztowicz, Ewa Uryga oraz zespół Vołosi. W programie cyklu znalazły się utwory Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara i Krzesimira Dębskiego.

Program dostępny jest na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu


Pierwsza edycja Festiwalu poświęconego kulturze Kamionka – obszaru niegdyś przemysłowego, a dziś tętniącego życiem artystycznym, odbędzie się w dniach 8-15 czerwca 2019 w Warszawie.

Festiwal pozwoli uczestnikom poznać współczesność Kamionka, ludzi działających na rzecz społeczności lokalnych, ciekawych artystów i organizacje pozarządowe. Przyniesie także szereg atrakcyjnych wydarzeń kulturalnych z różnych dziedzin sztuki: koncerty muzyki klasycznej i współczesnej, spektakle, warsztaty, happeningi, spotkania, wizyty w pracowniach artystycznych, interesujące spacery, przejażdżkę rowerową z architektami, a także grę miejską. Wydarzenia Festiwalowe odbywać się będą zarówno w plenerze – na kamionkowskich ulicach, skwerach, czy w Parku Skaryszewskim, jak i w najciekawszych obiektach dzielnicy, m.in.: w Soho Factory, Kościele na Kamionku i Teatrze Powszechnym.

9 czerwcza w Parku Skaryszewskim zespół The New Warsaw Trio zapozna publiczność z muzyką z Francji, Argentyny i Polski. Tego samego dnia w Kościele na Kamionku odbęzie się koncert "Ars Moriendi" w wykonaniu Tria Bastarda oraz Chóru Grochów pod kierunkiem Mai Kłoskowskiej. 14 czerwca w Soho Factory wystąpi Atom String Quartet oraz soliści Orkiestry Kameralnej Leopoldinum, którzy zaprezentują wybór utworów z albumu „Supernova”, nagrodzonego Fryderykiem 2019 w kategorii "Album Roku Muzyka Współczesna". Autorami kompozycji są muzycy kwartetu: Dawid Lubowicz, Mateusz Smoczyński, Michał Zaborski i Krzyszof Lenczowski.

Honorowego patronatu udzielił festiwalowi Burmistrz Pragi Południe p. Tomasz Kucharski. Festiwal realizowany jest dzięki dotacji Miasta Stołecznego Warszawy

Szczegółowy program na stronie: www.festiwalnakamionku.pl 


8 czerwca 2019 o godz. 22.00 na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie odbędzie się koncert poświęcony Tym, którzy nie powrócili z morza… W programie znajdą się utwory Marka Jasińskiego i Oli Gjeilo.

Jest to wydarzenie cykliczne, odbywające się w niezwykłej scenerii Cmentarza Centralnego, wśród symbolicznych grobów tych, których morze zabrało na wieczną wachtę. W ten sposób organizatorzy pragną po raz kolejny uczcić pamięć ludzi, którzy z morzem związali swoje życie. Muzyce towarzyszy gra świateł, która potęguje nastrój wieczoru. Koncert poprzedza ceremoniał morski z udziałem kompanii honorowej studentów Akademii Morskiej w Szczecinie. Wyjątkowy i niepowtarzalny klimat wydarzenia przyciąga co roku ponad tysięczną publiczność.

Podczas tegorocznego koncertu dedykowanego Tym, którzy nie powrócili z morza… usłyszymy Stabat Mater Marka Jasińskiego oraz Sunrise Mass norweskiego kompozytora młodego pokolenia Oli Gjeilo. Uznawany za wschodzącą gwiazdę światowej muzyki klasycznej wirtuoz stworzył własny styl inspirowany muzyką poważną, filmową, ludową i jazzem. Składający się z czterech typowych dla mszy części Sunrise Mass jest afirmacją piękna natury i refleksją nad zgubną chęcią panowania człowieka nad światem.

Koncert w wykonaniu Chóru Akademickiego im. Prof. Jana Szyrockiego ZUT i Orkiestry Opery na Zamku w Szczecinie poprowadzi Szymon Wyrzykowski.

Informacje na temat biletówhttp://www.opera.szczecin.pl


8 i 9 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce koncerty „Japonia” i „Moniuszko” w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Udział w najbliższych koncertach wezmą: Piotr Nikiel (tenor), Miho Kurihara (fortepian) i uczestnicy Akademii Operowej. Zgodnie z programem koncertów muzycy zaprezentują utwory kameralne Stanisława Moniuszki i kompozytorów japońskich. Usłyszymy też perły romantycznej liryki wokalnej oraz muzykę polskich twórców XX wieku: Ignacego Jana Paderewskiego, Ludomira Różyckiego, Witolda Lutosławskiego, Piotra Perkowskiego, a także warszawianina Mieczysława Wajnberga, którego jubileusz 100-lecia urodzin obchodzimy w tym roku.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org 


Muzyczna Europa nie zna celników, wież obserwacyjnych ani szlabanów granicznych. Jej granice wyznacza tylko wyobraźnia najwybitniejszych kompozytorów, nie znających pojęcia „artystyczny kompromis”. Przekonamy się o tym 9. czerwca 2019, gdy w Ratuszu Staromiejskim w Elblągu wystąpi Wojciech Waleczek – „fenomen klawiszowego grania”.

Wraz z nim rozrywkowym krokiem, w iście ekspresowym tempie, publiczność prześledzi fortepianowe dzieje Starego Kontynentu. Dzieje, których rozdziały były kreślone nie tylko ręką Chopina, Paganiniego i Bacha, ale również mniej znanych, ale równie intrygujących mistrzów partytury. Chociażby Johana Helmicha, kompozytora, oboisty i dyrygenta, który wszechstronnością zawstydziłby ludzi renesansu, a do historii przeszedł jako „szwedzki Haendel”.

Koncertem organizatorzy uczczą 15. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Polskiej i europejskiej muzyki nie należy bowiem sobie przeciwstawiać – jak stwierdził niegdyś Fryderyk Chopin, „jedna wynika z drugiej i odwrotnie”. W czerwcowy wieczór elbląscy melomani przekonają się, że ta prawda, mimo upływu 200 lat, pozostają nadal aktualna…

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stroniehttp://www.eok.elblag.eu/pl/news/fortepianowa-historia-europy


9 czerwca 2019 roku o godz. 18.00 Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków zaprasza do Trybunału Koronnego w Lublinie na koncert „Moniuszko i muzyka francuska” w ramach cyklu koncertów „Fonie Lublina”.

Czym była w czasach pozytywizmu muzyka St. Moniuszki dla Polaków, wie chyba każdy meloman. Dzięki wątkom narodowym, przywiązaniu do rodzimych tradycji i zmysłowi satyryczno-komediowemu Moniuszko stał się dla uciśnionego zaborami narodu pomnikiem manifestowania swojej przynależności narodowej, a jego dzieła – bezpośrednim wektorem tych idei. Nieco inne podejście do sztuki operowej prezentowano w ówczesnej Francji – kraju, który bez wątpienia był w drugiej połowie XIX wieku stolicą europejskiej kultury. To tam produkowano najbardziej prestiżowe przedstawienia operowe, to tam lgnęły rzesze kompozytorów by spróbować wystawić swoje dzieła.

Podczas koncertu „Moniuszko i muzyka francuska” utwory Stanisława Moniuszki zostaną zaprezentowane w konfrontacji z dziełami francuskich twórców drugiej połowy XIX wieku. Zderzenie różnych sposobów postrzegania muzyki – Moniuszki skupionego na wątkach narodowych i Francuzów nastawionych na kosmopolityczne wartości prezentowania potęgi sztuki i kreowania nowych trendów – odzwierciedliło się w programie najbliższego koncertu. Poza ariami Moniuszki (także w formie transkrypcji skrzypcowych) w wykonaniu artystów lubelskich zabrzmią utwory G. Bizeta, Ch. Gounoda i C. Francka.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Fonie Lublina” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


7 czerwca 2019 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Krakowskiej wystąpi Cyprien Katsaris – francuski pianista pochodzenia cypryjskiego. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Charles Olivieri-Munroe.

Cyprien Katsaris jako solista współpracuje z najsłynniejszymi orkiestrami świata, aktywnie działa również jako kameralista. Jest założycielem Katsaris Piano Quintet, który przyjmowany jest entuzjastycznie zarówno przez prasę, jak i publiczność obu Ameryk, Europy i Japonii. Prowadził kursy mistrzowskie w Nowym Jorku, Toronto, Salzburgu, Meksyku, Hongkongu, Hadze i Szanghaju. W latach 1977–2007 był także dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu w Echternach (Luksemburg). W 1990 roku artysta zasiadał w jury XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jego działalność uhonorowana została wieloma odznaczeniami, w tym Artysty UNESCO na Rzecz Pokoju (1997). Jest członkiem Stowarzyszenia Artyści dla Pokoju. Artysta wystąpił na festiwalu Chopin i jego Europa w 2012 r. W jego wykonaniu usłyszymy Koncert fortepianowy f-moll BWV 1056 Johanna Sebastiana Bacha i Wanderer-Fantasie op. 15 , D.760 Franza Schuberta (aranż. F. Liszt).

Koncert otworzą Wariacje symfoniczne Witolda Lutosławskiego. Utwór powstał w 1938 roku, rok po uzyskaniu przez Lutosławskiego dyplomu kompozycji Konserwatorium Warszawskiego. Prawykonania utworu dokonała Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Grzegorza Fitelberga. „Jest to muzyka, w której słuchacza uwodzi przede wszystkim brzmienie, uroda szaty dźwiękowej, zmienność barw, kolorów orkiestry, dobieranych ze smakiem i inwencją. Aparatem orkiestry rozbudowanej […] Lutosławski posługuje się z wirtuozerią i rozmachem, olśniewając błyskotliwością pomysłów” – napisała o Wariacjach Barbara Smoleńska-Zielińska.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie http://filharmonia.krakow.pl/ 


10 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie odbędzie się prezentacja spektaklu Polskiego Teatru Tańca pt. Polka. Spektakl współorganizowany jest przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2019.

Polka to spektakl w reżyserii Igora Gorzkowskiego, w choreografii Iwony Pasińskiej, z muzyką Zbigniewa Kozuba i w scenografii Andrzeja Grabowskiego, którego premiera odbyła się w Roku Bogów w Polskim Teatrze Tańca. Jego koncepcja inscenizacyjna opiera się na grze różnymi znaczeniami słowa Polka. Przedstawienie ma formę kolażu. Twórcy przyglądają się rozmaitym doświadczeniom rozmaitym odcieniom kobiecości i różnym doświadczeniom życiowym kobiet – miłości, pracy, przyjaźni, rozmarzeniom, niespełnieniom i snom. W recenzji pt. Smutna Polka w nr 7 „Polityki” Joanna Brych pisała o spektaklu, że „premierę Polskiego Teatru Tańca należy zaliczyć do jednych z najciekawszych propozycji naszej sceny tańca współczesnego ostatnich lat”.

Premiera Polki wpisała się w program Roku Bogów 2018, który jest częścią programu działalności Polskiego Teatru Tańca na lata 2016–2020, oddającego hasło „Polski / wielko-polski”, który ma zadanie gloryfikować polską sztukę.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/ 


11 czerwca 2019 w TR Warszawa odbędzie się koncert, podczas którego wystąpi Gośka Isphording w prapremierze zamówionego przez Biennale Warszawa utworu Karola Nepelskiego Wariacje na globalny tłum z kwadrofoniczną partią elektroniczną. Zabrzmią także kompozycje Petera Ablingera, Ángela Faraldo, Ailís Ní Ríain i Jukki Tiensuu.

Nowy utwór Karola Nepelskiego, przeznaczony na klawesyn amplifikowany i sampler, jest poszukiwaniem nastroju towarzyszącego masowym zgromadzeniom miast całego świata, w których solidarność lub niezadowolenie mieszkańców doprowadziło jednak do przemian społeczno-politycznych. W warstwie elektronicznej samplera wykorzystane są krótkie fragmenty nagrań (sample) dostępnych w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, YouTube czy Twitter: dźwięki tłumu, dźwięki zbiorowych koncertów, fonosfera miejskich zgromadzeń oraz ruchów protestacyjnych, a także przemówień liderów, polityków, autorytetów. Jest to quasi-opera, w której sampler zastępuje głos ludzki (głosy pojedynczych osób i głos całych grup ludzi), a klawesyn zastępuje akompaniującą orkiestrę.

Wykonanie utworu zostanie powierzone międzynarodowej sławy klawesynistce, wybitnej interpretatorce muzyki współczesnej – Gośce Isphording.

Więcej informacji na stronachhttp://trwarszawa.pl/spektakle/wariacje-na-globalny-tlum/ oraz https://www.facebook.com/events/354769908355143/


W dniach 12 czerwca – 2 lipca 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz w Teatrze Nowym w Warszawie odbędzie się XV edycja Festiwalu Kwatesencja.

Rok temu Royal String Quartet świętował dwudziestą rocznicę powstania. W roku 2019 pora na piętnastą Kwartesencję, która obejmuje tym razem cztery koncerty. We wszystkich biorą udział gospodarze, a ich gośćmi są w tym roku muzycy z krajowej czołówki: jedna z najwybitniejszych polskich śpiewaczek, ubiegłoroczna laureatka Europejskiej Nagrody Kompozytorskiej, Agata Zubel, oraz wywodzący się z jazzu, przełamujący wszelkie granice gatunkowe w muzyce pianista Marcin Masecki.

W programie znajdą się klasyczne kwartety smyczkowe Beethovena i Schuberta, wyrafinowane kompozycje Jamesa MacMillana i minimalistyczną medytację Mortona Feldmana. Pieśni Mahlera i Wellesza na kameralny skład wykona kompozytorka i śpiewaczka Agata Zubel. Sonette der Elisabeth Barrett-Browning Egona Wellesza, pisane do miłosnych wierszy słynnej angielskiej poetki czasów wiktoriańskich, zabierają nas do jądra ekspresjonizmu. Pieśni wędrownego czeladnika Gustava Mahlera odzwierciedlają alter ego samego kompozytora – jak nazwał go Bohdan Pociej, „romantycznego wędrowca”. A jednak kobiety też te pieśni śpiewają. Odwrócenie znaczeń, czy wcielenie?

Wstęp na festiwalowe koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://royalstringquartet.pl/ 


12 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy będzie miał miejsce „Koncert na 6 fortepianów”!

Udział w koncercie wezmą Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis oraz sekstet pianistów e składzie: Adam Kośmieja, Mariusz Klimsiak, Radosław Kurek, Michał Szymanowski, Paweł Wakarecy i Bartłomiej Wezner. Muzycy zaprezentują dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johanna Sebastiana Bacha, Henryka Mikołaja Góreckiego i Steve’a Reicha.

W dorobku Mozarta znajdujemy 31 divertimenta, co świadczy o tym, jak wielkie znaczenie i „wzięcie” posiadała ta forma w jego epoce. Były to najczęściej utwory okolicznościowe, często powstawały na zamówienie. Capella Bydgostiensis wykona jedno z najpopularniejszych – Divertimento F-dur.

To wielka gratka usłyszeć nieczęsto grany Koncert na cztery fortepiany a-moll BWV 1065 Bacha i to z wybitnie bydgoskim akcentem. Według dociekań bachowskich komentatorów i monografistów koncerty na 3 i 4 instrumenty miały stanowić zachętę dla najstarszych synów kompozytora do podjęcia jeszcze intensywniejszych ćwiczeń.

Góreckiego Trzy utwory w dawnym stylu z 1963 były swego rodzaju precedensem w twórczości młodego kompozytora, który dał się już poznać jako zdeklarowany zwolennik awangardy. Trzy ujęte w mały cykl miniatury bardzo mocno nawiązują do stylu muzyki renesansu.

Na koniec koncertu rewelacja – 6 fortepianów po raz pierwszy na estradzie w utworze (z 1973) Steve’a Reicha, amerykańskiego kompozytora, jednego z pionierów minimalizmu w muzyce, dwukrotnego zdobywcy prestiżowej nagrody Grammy.

Konrad Mielnik

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 


Koncert Chóru Polskiego Radia 13 czerwca 2019 w Sali Kameralnej NOSPR w Katowicach będzie kontynuacją muzycznych spotkań poświęconych mariażowi słowa i muzyki.

Po koncercie poświęconym włoskiej renesansowej poezji oraz twórczości Rainera Marii Rilkego, zespół sięgnie tym razem po kompozycje inspirowane dorobkiem angielskiego poety i dramatopisarza Williama Shakespeare'a, którego twórczość przez ponad 400 lat pobudzała wyobraźnię kompozytorów. Na przestrzeni wieków zmieniała się stylistyka i język muzyczny twórców, jednak fascynacja poezją pozostała niezmienna.

Ta muzyczna różnorodność znajdzie odzwierciedlenie w repertuarze koncertu. Chór Polskiego Radia zaprezentuje trzy cykle: angielskiego twórcy początku XX wieku Ralpha Vaughana Williamsa, współczesnego kompozytora fińskiego pochodzenia Jaakko Mäntyjärviego oraz solistyczny cykl Rogera Quiltera (Adam Radnicki - bas, Karolina Krupa - fortepian). W programie koncertu znaczące miejsce będzie miała również muzyka polskich twórców: Agaty Zubel, Macieja Małeckiego oraz Pawła Łukaszewskiego.

Wieczór poświęcony Williamowi Shakespeare'owi dopełnią recytacje jego poezji w wykonaniu Radosława Krzyżowskiego. Chór Polskiego Radia poprowadzi jego dyrektor artystyczna Maria Piotrowska-Bogalecka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: Wydarzenie FB


Koncert kończący sezon artystyczny 2018/2019 w Filharmonii Poznańskiej odbędzie się w piątek 14 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 w Auli Uniwerystetu Adama Mickiewicza.

Solistą wieczoru będzie artysta-rezydent Filharmonii Poznańskiej mijającego sezonu – norweski skrzypek Henning Kraggerud, a Filharmoników Poznańskich poprowadzi ich szef –  dyrygent Marek Pijarowski.

Wieczór rozpocznie porywający Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa, stanowiący prawdziwe wyzwanie dla najwybitniejszych skrzypków. Następnie usłyszmy znakomitą orkiestrową Partitę Grażyny Bacewicz. Jak pisała Małgorzata Gąsiorowska w monografii poświęconej kompozytorce: "Jest to utwór wskazujący na dojrzewanie nowych koncepcji w zakresie organizacji brzmienia, ale też na silne jeszcze oddziaływanie tradycji, np. w sensie ogólnych dyspozycji formalnych. Partita reprezentuje tę odmianę układu cyklicznego, na który składa się kilka, absolutnie samoistnych materiałowo utworów. Są to: Preludium, Toccata, Intermezzo i Rondo". W finale usłyszmy mistyczny Poemat Ekstazy (IV Symfonia) op. 54 Aleksandra Skriabina. Koncert poprowadzi Jakub Kasperski.

Więcej informacji – na stroniehttps://filharmoniapoznanska.pl/


14 czerwca o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się koncert, wieńczący sezon artystyczny 2018/2019. Zabrzmią dzieła Richarda Straussa, Richarda Wagnera i Mieczysława Karłowicza.

Ostatnim polskim romantykiem – zarówno jeśli przyjrzymy się jego twórczości, jak i życiu – był Mieczysław Karłowicz. Tragicznie zmarły podczas lawiny w Tatrach, zaledwie 32-letni kompozytor pozostawił po sobie stosunkowo niewielki dorobek. W 1900 roku, jeszcze w trakcie studiów, powstała Bianca da Molena op. 6 – muzyka do dramatu Biała gołąbka Józefa Nowińskiego. Szczególne miejsce w twórczości Karłowicza zajmuje sześć poematów symfonicznych. Pierwszy utwór w tym gatunku, Powracające fale op. 9, Karłowicz pisał w okresie rodzinnych tragedii – śmierci ojca i siostry. Aby uciec od przygnębiającej atmosfery Warszawy, wyjechał do uzdrowiska Ika, gdzie fale Adriatyku stały się inspiracją do stworzenia poematu. Szczegółowy program dzieła, zgodnie z wolą kompozytora, pozostaje ukryty, jednak według wskazówek Karłowicza kompozycja ma oddawać zmienny nastrój przygnębionego ciężkim losem człowieka i jego powracające radosne wspomnienia młodości.

Podobny wydźwięk mają Cztery ostatnie pieśni Richarda Straussa, uznawane za łabędzi śpiew romantyzmu. Natomiast twórczość Richarda Wagnera to kwintesencja muzycznego niemieckiego romantyzmu. W finale koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Rune Bergmanna wykona Uwerturę do opery Śpiewacy norymberscy Wagnera.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Koncert z okazji 50 lat pracy artystycznej Dyrektora Filharmonii Zielonogórskiej – Czesława Grabowskiego – odbędzie się 14 czerwca 2019 roku o godz. 19.00.

Koncert jubileuszowy, który odbędzie się w ramach Święta Województwa Lubuskiego, w sposób symboliczny nawiązuje do działalności zasłużonego polskiego dyrygenta, kompozytora oraz pedagoga – profesora klasy dyrygentury w Akademii Sztuki w Szczecinie.

Do wykonania Koncertu potrójnego C-dur Ludwika van Beethovena na skrzypce, wiolonczelę i fortepian Maestro zaprosił troje wybitnych polskich solistów, z którymi współpracuje od lat w ramach wielu przedsięwzięć artystycznych realizowanych na swojej drodze artystycznej. Muzyka Beethovena to również wybór symboliczny nawiązujący do ponadgranicznej idei jedności, której przez szereg lat Filharmonia Zielonogórska daje wyraz w ramach Międzynarodowych Festiwali Dni Muzyki nad Odrą.

Podczas koncertu Maestro Czesław Grabowski wykona również własne kompozycje, prezentując swoje indywidualne, osobiste stanowisko wobec estetyki muzyki współczesnej. W Filharmonii Zielonogórskiej prezentacje utworów Dyrektora są wydarzeniami wyjątkowymi i nie mają miejsca w każdym sezonie artystycznym. Podczas tego koncertu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zielonogórskiej zabrzmi Intrada.

Sławomir Kozłowski

Informacja o biletach – na stronie http://filharmoniazg.pl/events/50-lat-pracy-artystycznej-czeslawa-grabowskiego/ 


14 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 podczas uroczystego zakończenia 67. sezonu artystycznego w Filharmonii Opolskiej zabrzmi muzyka Stanisława Moniuszki, Emila Młynarskiego i Sergiusza Rachmaninowa.

W latach czterdziestych XIX wieku Moniuszko mieszkał w Wilnie. Powstała tam w 1848 roku uwertura fantastyczna Bajka, chociaż bliżej jej do niewielkiego poematu symfonicznego. Narracja Bajki – Opowieści zimowej – jest porywająca i pełna barw.

Emil Młynarski tworzył na przełomie XIX i XX wieku. Dyrygent, skrzypek i kompozytor został współzałożycielem i pierwszym dyrektorem Filharmonii Narodowej w Warszawie. Premiery jego II Koncertu skrzypcowego D-dur dokonał w 1920 roku legendarny Paweł Kochański. Romantyczne tony, doprawione niemałymi pokładami wirtuozostwa i nawiązaniami do folkloru, zachwyciły publiczność. W roli solisty podczas koncertu czerwcowego wystąpi znakomity Jakub Jakowicz.

W finale koncertu kończącego 67. Sezon Artystyczny Filharmonii Opolskiej usłyszymy II Symfonię e-moll Sergiusza Rachmaninowa.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/strefa-gwiazd-7/ 


14 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach po raz ostatni wystąpi w tym sezonie koncertowym.

W finale sezonu zabrzmią arcydzieła symfoniki, a gwiazdą wieczoru będzie Maria Sławek – młoda skrzypaczka o wielkiej wrażliwości muzycznej i bardzo dobrym warsztacie. Artystka występuje nie tylko solo, ale również w duecie z Piotrem Różańskim oraz jest członkiem wyjątkowego zespołu – sekstetu smyczkowego, który tworzy wraz z najwybitniejszymi muzykami swojego pokolenia.

Wieczór rozpocznie Mona Lisa Gioconda – preludium symfoniczne Ludomira Różyckiego skomponowane w stylu późno romantycznym, które zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą dyrektora tej instytucji Jacka Rogali. W interpretacji Marii Sławek usłyszymy Symfonię hiszpańską d-moll Édouarda Lalo – pełne rozmachu, wirtuozerii skrzypcowej i z niemal równorzędnymi partiami orkiestrowymi.

Po przerwie zabrzmi Symonia B-dur autorstwa 22-letniego wówczas Ignacego Dobrzyńskiego – dzieło pełne urokliwych tematów i współbrzmień.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Szczegółowe informacje – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 


Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby na popołudniowe „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. 15 i 16 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w ramach cyklu odbędą się koncerty „Japonia” i „Moniuszko”.

Podczas koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Muzykę japońskich twórców oraz kompozytorów, których zainspirowała kultura Japonii, zaprezentują młodzi utalentowani warszawscy perkusiści Mikołaj Rytowski i Franciszek Prokopiuk. Wykonają m. in. utwór K’an Wojtka Blecharza. Następnego dnia zabrzmią kwartety Stanisława Moniuszki w wykonaniu artystów Sinfonii Varsovii.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org 


Która nuta jest do zagrania, a która do przemilczenia? Thomas Kalb nie ma takich wątpliwości i z każdego fragmentu partytury wydobywa to, co najwartościowsze. Nie inaczej będzie 16 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu, gdy dyrygent poprowadzi Elbląską Orkiestrę Kameralną.

Niemiecka krytyka określiła go mianem „suwerennego interpretatora”. Nic dziwnego, skoro Thomas Kalb oryginalnością i wieloznacznością muzycznych kreacji zaskakuje nawet najbardziej wytrawnych melomanów. Jak stwierdził jeden z krytyków, „to dyrygent, który z każdej nuty rozwija bukiet pomysłów i swoją kreatywność przenosi na muzyków”. Dyrygencką energią obdziela obecnie Młodą Filharmonię Kameralną Rhein-Neckar, z którą gościł w Niemczech, Francji, Kanadzie, Nowej Zelandii i Chile.

Pod batutą Thomasa Kalba elbląscy kameraliści zaproponują melomanom podróż śladami kompozytorskich klasyków. Artyści zmierzą się m.in. z „niedokończonym” XII Kwartetem smyczkowym c-moll D 703 Franza Schuberta. Za sprawą I Kwartetu smyczkowego g-moll op. 27 przeniesiemy się z kolei w świat norweskiego romantyzmu spod znaku Edwarda Griega. Nie zabraknie także biało-czerwonego akcentu w postaci Canzony di barocco na orkiestrę smyczkową Henryka Czyża.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/kameralne-oblicza-thomasa-kalba 


Na Koncert rodzinny pt. „Najlepsi z najlepszych” w dniu 16 czerwca 2019 o godz. 11. 00 zaprasza Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Olsztynie wraz z Filharmonią Warmińsko-Mazurską. Tego wieczoru młodzi wirtuozi wykonają dzieła ze znanego repertuaru koncertowego, przygotowane pod kierunkiem swoich pedagogów.

Kiedyś zapytano Ignacego Jana Paderewskiego, w czym tkwi tajemnica jego pianistycznego sukcesu, odpowiedział: „Powodzenie moje zawdzięczam w jednym procencie talentowi, w dziewięciu procentach szczęściu, a w dziewięćdziesięciu procentach pracy. Praca, praca i jeszcze raz praca: oto największa tajemnica sukcesu”. Pamiętajmy o tym, słuchając młodych, wybitnie utalentowanych muzyków. Pamiętajmy, ile poświęcenia, sił, ćwiczeń włożyli wraz ze swoimi pedagogami w to, by tak wspaniale grać. Będziemy mogli przekonać się, jakie efekty przynosi połączenie talentu z ciężką pracą. Czekając z niecierpliwością na koncert młodych wirtuozów Państwowej Szkoły Muzycznej w Olsztynie życzymy im, aby nigdy nie opuściła ich miłość do muzyki i zapał do jej współtworzenia.

W Koncercie rodzinnym pt. „Najlepsi z najlepszych” – koncert wirtuozów w sali koncertowej Filharmonii wystąpią i zaprezentują utwory: Szymon Juchno, Martyna Klara Staworko, Klaudia Mikołajczyk, Emilian Spychalski, Piotr Dębowski, Dorian Baca, Dominika Kulmaczewska, Helena Wereda, Monika Malinowska, Stanisław Dołgań, Barbara Pałczyńska, Paweł Horodyski.

Koncert objęty jest projektem „Warmińsko-Mazurskiej Karty Seniora” oraz programem „Warmia i Mazury Dla Dużej Rodziny.

Bilety w cenie 10 zł są do nabycia w kasie Filharmonii wt-pt w godz.10-18 oraz poprzez stronę www.bilety.filharmonia.olsztyn.pl


18 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku (ul. Podleśna 2) odbędzie się premiera spektaklu baletowego Brakujące Ogniwo autorstwa artystów białostockich z muzyką Anny Marii Huszczy.

Libretto i choreografię stworzyły Agata Wieczyńska-Krawiec i Karolina Garbacik. Libretto zostało już docenione i nagrodzone w prestiżowym konkursie. Udział w spektaklu wezmą uzdolnieni tancerze, obdarzeni też talentem aktorskim - uczniowie białostockich szkół artystycznych: Niepublicznej Szkoły Sztuki Tańca oraz Zespołu Szkół Muzycznych. Niepowtarzalną wrażliwość młodych ludzi podkreślą piękne kostiumy i interesująca scenografia.

Spektakl opowie językiem tańca i muzyki o spotkaniu, o relacji dwóch odmiennych wrażliwości i o różnicy pomiędzy byciem obok siebie a byciem razem. W spektaklu w kluczowym momencie zjawi się lęk, który się zakrada, paraliżuje i którego w pojedynkę tak trudno jest pokonać. Do walki z nim niezbędny jest drugi człowiek – prawdziwy przyjaciel.

Autorem muzyki, którą wykona podczas spektaklu Orkiestra Symfoniczna ZSM w Białymstoku pod dyrekcją Kazimierza Dąbrowskiego, jest wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, doktor sztuk muzycznych Anna Maria Huszcza.

Na spektakl obowiązują darmowe wejściówki, które odbierać można w siedzibie Fundacji Rozwoju Sztuki Tańca (ul. Zwycięstwa 8/1 lok.10).

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.danceoffnia.pl/index.php?page=aktualnosci&sekcja=wiadomosc&id=921&fbclid=IwAR12T9z-uaCRJ7H-hI_rHlLID9I8guCz4NE317gUas3Oe8TtsiDzY__zeec 


W dniach 20 czerwca – 12 grudnia 2019 roku w Bydgoszczy odbędzie się II Festiwal „Muzyka w Willi Blumwego”.

Festiwal odbywa się dzięki wspólnej inicjatywie Fundacji im. Piotra Orawskiego i Polskiego Radia Pomorza i Kujaw w Bydgoszczy. Celem przedsięwzięcia w siedzibie Polskiego Radia Pomorza i Kujaw jest poszerzenie oferty kulturalnej województwa, promowanie kompozytorów i twórców regionu kujawsko-pomorskiego oraz zmniejszenie dystansu pomiędzy kulturą wysoką a zwykłym odbiorcą.

Przez najciekawszych artystów związanych ze środowiskiem muzycznym województwa kujawsko-pomorskiego prezentowany będzie atrakcyjny program muzyczny. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmią Partytury na Głosy Zwierzęce Marcina Gumieli. Jego utwór Sempre nella memoria di Marianna zaprezentuje 24 października duet fortepianowy Pianopticum. Koncert 28 listopada został zatytułowany „Bacha ze współczesnością rozmowy”; usłyszymy więc poza utworami Johanna Sebastiana Bacha też muzykę Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Finał Festiwalu to recital wokalny „W hołdzie Stanisławowi Moniuszce”: Karolina Makuła (mezzosopran) i Jarosław Kaliski (fortepian) wykonają utwory patrona 2019 roku oraz Mieczysława Wajnberga, który obchodziłby 100. rocznicę urodzin.

Wszystkie koncerty są rejestrowane i retransmitowane w poniedziałki po koncertach w audycji Radia PIK „Salon klasyczny” o godz. 21:06.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://bydgoszcz.tvp.pl/43019907/festiwal-2-muzyka-w-willi-blumwego 


Czerwiec to miesiąc, w którym kończą się sezony artystyczne wielu orkiestr i zespołów, a na Grochowskiej to dopiero początek letnich cyklów koncertowych. Jednym z nich są koncerty symfoniczne Sinfonii Varsovii. Najbliższy – w Święto Muzyki 21 czerwca o godz. 19:30– będzie okazją do wysłuchania polskich i rosyjskich dzieł symfonicznych. W muzycznym świętowaniu orkiestrze na scenie towarzyszyć będzie pianista Andrei Korobeinikov, a całość poprowadzi Maestro Alexander Vedernikov.

Sinfonia Varsovia rozpocznie koncert Bajką Stanisława Moniuszki. Z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora, która przypada w tym roku, w całej Polsce odbywają się obchody roku jego imienia. Uwertura fantastyczna Bajka ukazuje zmysł orkiestracji Moniuszki i stanowi jeden z niewielu przykładów jego twórczości symfonicznej. Po niej publiczność wysłucha rzadko prezentowany II Koncert Fortepianowy G-dur op. 44 Piotra Czajkowskiego. Brawurową partię solową wykona Andrei Korobeinikov – uznany rosyjski pianista, doskonały interpretator dzieł Czajkowskiego. Z utworami romantyka artysta występuje na całym świecie m. in. we Francji, Austrii, Kanadzie, Chinach.

Na zakończenie wieczoru zabrzmi II Symfonia e-moll op. 27 Siergieja Rachmaninowa. Premiera dzieła została przyjęta z dużym entuzjazmem i przywróciła Rachmaninowowi wiarę w swój talent po surowej krytyce I Symfonii. Orkiestrę Sinfonia Varsovia tego dnia poprowadzi wybitny Maestro Alexander Vedernikov. Dyrygent zrealizował kilkanaście znakomitych nagrań z muzyką rosyjską, a jego koncerty cieszą się wielką popularnością i uznaniem wśród słuchaczy.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad cyklem koncertowym „Sinfonia Varsovia na Grochowskiej” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


W ramach Święta Muzyki, 21 czerwca 2019, muzycy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie wykonają Symfonię nr 1 Wojtka Blecharza. Koncert plenerowy odbędzie się na skwerze przy Cerkwi św. Mikołaja (wejście od ul. Starzyńskiego).

Przestrzeń na co dzień ogrodzona wysokim płotem i niedostępna dla mieszkańców Szczecina stanie się kolejnym miejscem, które w swoje władanie weźmie muzyka. Zielony skwer między Filharmonią a Cerkwią św. Mikołaja otworzy swoje podwoje i zaprosi wszystkich na nietypowy muzyczny spacer.

Do współpracy przy pomyśle muzycznego zagospodarowania tego pięknego, zielonego fragmentu Szczecina wraz z Tokarnią – Patrycją Tokarską, która jest partnerem koncertu, organizatorzy zaprosili kompozytora Wojtka Blecharza. W efekcie tej kooperacji powstała Symfonia nr 1, która jest – jak mówi sam twórca – muzyczną sytuacją-instalacją, której uczestnicy otwierają się na nowe drogi doświadczania dźwięku, zwykle niespotykane na tradycyjnym koncercie. Przez dźwięk będziemy mogli „przechodzić” ciałem, kłaść się na ziemi, żeby go posłuchać, czy siadać między muzykami”.

Symfonii nr 1 Wojtka Blecharza będzie można wysłuchać w dwóch odsłonach. Pierwsza, to jej wykonanie właśnie na skwerze przy Cerkwi św. Mikołaja. Tam uczestnicy koncertu będą mogli w otoczeniu przyrody wędrować przez kolejne punkty wyznaczane przez muzyków Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie. Wędrówka pomiędzy nimi stanie się odkrywaniem dźwięków – zarówno tych wydawanych przez naturę, jak i tych naturą inspirowanych, ale granych przez muzyków. Druga odsłona symfonii odbędzie się w miejscu zgoła odmiennym i z założenia przeznaczonym do prezentacji muzyki. Ok. godziny 17:00 muzycy wraz ze słuchaczami przeniosą się z zielonego skweru do białego budynku Filharmonii, by tam kontynuować koncert. Rozproszeni w przestrzeni obiektu muzycy znów stworzą punkty muzycznej wędrówki, która pozwoli porównać brzmienie utworu i instrumentów w obu miejscach – na łonie przyrody i w przestrzeniach Filharmonii.

Początek koncertu 21 czerwca 2019 na skwerze przy Cerkwi św. Mikołaja o godz. 16.00, wejście bramą od ulicy Starzyńskiego. Ok. godz. 17:00 druga część koncertu w budynku Filharmonii. W przypadku niepogody całe wydarzenie odbędzie się w budynku Filharmonii przy ul. Małopolskiej 48. Wstęp wolny!

Więcej informacji – na stroniehttps://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1098-Park_Symfonia__Wojtek_Blecharz


Centrum Nauki Kopernik zaprasza melomanów i miłośników astronomii do planetarium Niebo Kopernika na wyjątkowy „Koncert pod gwiazdami” w noc świętojańską, 21 czerwca 2019 roku o godz. 19.00.

Wyjątkowo ciekawie zapowiada się program koncertu: zabrzmią wyłącznie utwory na czworo skrzypiec! Zaprezentuje je Violinofnica – kwartet skrzypcowy założony przez Agnieszkę Maruchę, która do składu zaprosiła swoich najzdolniejszych uczniów – studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Dr hab. Agnieszka Marucha jest skrzypaczką, solistką, kameralistką i pedagogiem. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza oraz Hochschüle der Künste w Bernie pod kierunkiem prof. Moniki Urbaniak-Lisik. Od wielu lat propaguje dzieła polskich kompozytorów w kraju i zagranicą. Zespół, który założyła, posiada wszechstronny repertuar (od baroku do muzyki XXI wieku ), jednak jego główny nurt to muzyka polska.

W programie świętojańskiego koncertu znalazły się utwory Georga Friedricha Telemanna, Jacoba Donta oraz twórców polskich: Cztery melodie śląskie (1954) Witolda Lutosławskiego, Melodie śląskie (2018) Weroniki Olbrot, Looking through the glass (2019) Tomasza Dudzińskiego oraz Star Waltz (2019) – najnowszy kwartet Iwony Kisiel.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.niebokopernika.pl/ 


29. Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie – największa w Polsce prezentacja współczesnej kultury tworzonej przez Żydów – odbędzie się pomiędzy 21 i 30 czerwca 2019 roku. Tematem tegorocznej edycji będzie ziemia – miejsce budujące tożsamość i przechowujące pamięć.

W ramach interdyscyplinarnego festiwalu odbędzie się 125 wydarzeń, w tym 21 koncertów i spotkań muzycznych, które. Program muzyczny tradycyjnie wyróżnia się różnorodnością. Muzyka klezmerska (Emil Kroitor, Michael Winograd) zabrzmi obok muzyki sefardyjskiej i mizrachowej (Raymonda Abecassis, The Piyut Ensemble); tradycyjny śpiew kantoralny (kantorzy: Israel Rand, Yoni Rose, Avraham Kirshenbaum) znajdzie się obok nowoczesnych gatunków muzycznych (Ola Bilińska, Uzi Navon, Emmanuel Witzthum), czy też serii imprez DJ-skich, zorganizowanych wspólnie z Tederem. Po raz pierwszy na festiwalowych scenach zagoszczą imprezy z izraelskim hip-hopem. Nie zabraknie kultowego koncertu Szalom na Szerokiej (29 czerwca). W różnych nieoczywistych konfiguracjach pojawiała się będzie na festiwalu najlepsza krakowska orkiestra – Sinfonietta Cracovia.

Koncert w Synagodze Tempel 30 czerwca poświęcony będzie pamięci polskiego pianisty, kompozytora i dyrygenta Leopolda Kozłowskiego, ostatniego przedstawiciela przedwojennych klezmerów w Polsce, który odszedł w tym roku w wieku stu lat… W wielofunkcyjnym namiocie FKŻ usłyszymy polską muzykę współczesną. Airis Quartet zaprezentuje I Kwartet smyczkowy Macieja Małeckiego i Etiudę jazzową Henryka Czyża.

Szczegółowy program – na stronie https://www.jewishfestival.pl/pl/29-festiwal-kultury-zydowskiej/ 


Euro Chamber Music Festival Gdańsk to największa w północnej Polsce scena dedykowana muzyce kameralnej rozpoczynająca się co roku 21 czerwca, czyli w Międzynarodowe Święto Muzyki. Festiwal potrwa do 14 lipca 2019 roku.

Mocnymi akcentami ósmej edycji festiwalu będą koncert w Starym Maneżu, gdzie legendarny zespół Żuki zinterpretuje największe przeboje The Beatles, Krzysztofa Klenczona i Czesława Niemena, oraz koncert 14 lipca w Bazylice Mariackiej w hołdzie śp. Prezydentowi Pawłowi Adamowiczowi podczas którego części Requiem W.A. Mozarta zostaną przeplatane zapiskami i przemyśleniami Prezydenta Pawła Adamowicza. Recytatorem będzie mistrz polskiego kina i teatru prof. Jerzy Stuhr. W programie Festiwalu znalazła się też muzyka Fryderyka Chopina i Aleksandra Tansmana.

Euro Chamber Music Festival Gdańsk to jednak nie tylko multum (ponad 100 w większości bezpłatnych zorganizowanych dotychczas) koncertów dla mieszkańców Trójmiasta i turystów, to również platforma edukacyjna i swoista skocznia dająca szansę młodym pokoleniom muzyków poprzez programy: Polish Rising Music Stars, czyli cykl koncertów w wykonaniu najwybitniejszych talentów wywodzących się z pomorskich ośrodków muzycznych, Nadbałtycki Konkurs Duetów Smyczkowych oraz darmowe Nadbałtyckie Warsztaty Muzyczne, goszczące znamienitych artystów i pedagogów z kraju i zagranicy.

W ramach programu Przyjaciele grają Wszędzie! artyści Euro Chamber Music Festival Gdańsk występują charytatywnie w Szpitalu Dziecięcym Polanki, Domu Dziecka im. Janusza Korczaka, hospicjum im. Wojciecha Dutkiewicza, dzielnicach zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Więcej na temat programu i artystów VIII edycji Euro Chamber Music Festival Gdańsk na stronie: www.eurochambermusicfestival.com 


Koncert „Sinfonia Iuventus dla Niepodległej” 22 czerwca 2019 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego poświęcony w całości muzyce polskiej XX i XXI wieku będzie popisem znakomitego wiolonczelisty Tomasza Strahla.

Ceniony solista, kameralista, nauczyciel akademicki, laureat prestiżowych nagród i odznaczeń należy do najwyżej cenionych wiolonczelistów swojego pokolenia. Dwa koncerty wiolonczelowe w programie jednego wieczoru pozwolą doskonale ukazać wszechstronność jego talentu.

Dzieło Stanisława Moryty z 1992 r. nasycone jest dramatyczną, elegijną ekspresją, znajdującą wyraz w określeniach charakteru jego ogniw: Drammatico / Lugubre / Aggresivo; eksponuje też silnie wiolonczelową wirtuozerię. II Koncert wiolonczelowy Piotra Mossa z podtytułem Prières (Modlitwy) skomponowany został w 2003, w Polsce jego premiery dokonał właśnie Tomasz Strahl z NOSPR w 2005 r.

Program dopełnią dwie uwertury – pierwsza z nich otwierała zapomnianą dziś operę Maria Romana Statkowskiego (1904), w chwili premiery uznaną za jedno z najlepszych polskich dzieł tego gatunku czasów postmoniuszkowskich. Czas międzywojenny reprezentować będzie w programie Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego, jednego z licznych polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger (co ciekawe, młodszy o dwa pokolenia Piotr Moss, również uczył się pod jej kierunkiem, pod koniec długiego życia mistrzyni), hołdującej zwłaszcza stylistyce neoklasycznej – obecnej też w tym błyskotliwym utworze. 

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/sinfonia-iuventus-dla-niepodleglej/ 


22 czerwca 2019 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w wykonaniu Kwartetu Śląskiego zabrzmi muzyka Mieczysława Wajnberga i Józefa Krogulskiego.

Ostatni w katalogu Mieczysława Wajnberga XVII Kwartet op. 146 (1986), liczy cztery ogniwa następujące po sobie bez przerwy. Mimo rozsianych tu i ówdzie fragmentów melancholijnych, posiada jasny koloryt, z refleksyjnymi odniesieniami do dzieł wcześniejszych. Humor przejawia się też w tym, że część ostatnia nawiązuje do pierwszej, ale nie w charakterze syntetycznego finału. Powód jest inny: Wajnberg musi „nadrobić” zadanie dopisania tzw. repryzy, o której wcześnie „zapomniał”… Pożegnanie z kwartetem: lekkie, jakby mimochodem poczynione.

Józef Krogulski – pianista, kompozytor, dyrygent, pedagog (i kolega Chopina z klasy kompozycji Józefa Elsnera w warszawskiej Szkole Głównej Muzyki) – w wieku lat 10 zasłynął jako cudowne dziecko (miał przydomek: „polski Mozart”), dając szereg koncertów na ziemiach polskich i niemieckich. Jego dojrzała twórczość obejmuje przede wszystkim gatunki wokalne muzyki religijnej, utrzymane w konserwatywnym stylu. Nie one jednak przykuwają dziś uwagę. Oktet d-moll op. 6 (1834) na fortepian, dwoje skrzypiec, flet, klarnet, wiolonczelę i kontrabas odznacza się, wbrew poważnemu charakterowi swej tonacji, pastelową kolorystyką i lekkim nastrojem stylu brillant, w czym przejawia się wpływ muzyki modnego wówczas Johanna Nepomuka Hummla.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1408/kwartet-slaski-wajnberg-w-polsce 


22 czerwca 2019 roku o godz. 12.00 Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia z Panią Sinfonietką wybierają się do Parku Miejskiego Zielony Jar Wandy na Wzgórzach Krzesławickich.

Cykl koncertowy „Sinfonietka” organizowany jest przez Orkiestrę Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia z myślą o najmłodszych melomanach. W 2016 roku wydarzenie otrzymało nagrodę za najbardziej rozwojową inicjatywę dla dzieci – Statuetkę Złotego Słonecznika.

Najbliższy koncert odbędzie się w ramach Pikniku Krakowskiego, urządzanego przez Krakowskie Biuro Festiwalowe, Kraków PL i Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie. Nie zabraknie zabaw, konkursów i mnóstwa dobrej muzyki, nie tylko dla najmłodszych melomanów. W programie koncertu znajdzie się prezentacja dzieł Antonia Vivaldiego, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Moniuszki – patrona roku 2019, a także wspólne muzykowanie. Koncert poprowadzi Danuta Augustyn. Sinfoniettą zadyryguje Jurek Dybał.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://sinfonietta.pl/ 


22 i 23 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby (Grochowska 272) na koncerty w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Tym razem usłyszymy muzykę Kraju Kwitnącej Wiśni i utwory z repertuaru uczestników X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę w siedzibie Sinfonii Varsovii odbywają się koncerty z udziałem uznanych artystów, jak i wschodzących gwiazd muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – występują zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

22 czerwca solistką koncertu „Japonia” będzie wspaniała flecistka Yuri Matsuzaki, która wykona na rozmaitych fletach (poprzeczny, shakuhachi, ryūteki) muzykę japońską, zachwycającą oryginalnością form i treści. Następnego dnia poznamy kunszt wykonawczy uczestników X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W ich interpretacji usłyszymy m. in. utwory Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego i Mieczysława Karłowicza.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


Do 21 lipca 2019 roku potrwa XII Festiwal Muzyczny Południowej Wielkopolski, organizowany przez Filharmonię Kaliską.

Koncerty odbędą się w Kaliszu, Kalinowej, Śmiełowie i Ostrowie Wielkopolskim. W związku z obchodami 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki muzycy przypomną i tę najbardziej znaną, i tę rzadziej wykonywaną muzykę twórcy polskiej opery narodowej. Do tej pierwszej kategorii należą niewątpliwie Śpiewniki domowe. Studenci i absolwenci Kierunku Wokalistyka Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Filii UMFC w Białymstoku wezmą udział w inscenizowanym koncercie pieśni Stanisława Moniuszki 20 lipca w kaliskiej PSM im. H. Melcera. Natomiast w Dworze w Kalinowej zabrzmią Mazur z Halki i Polonez z opery Hrabina. Usłyszymy także rzadko grywane dwa kwartety smyczkowe młodego Moniuszki, skomponowane w Berlinie.

30 czerwca fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz z towarzyszeniem Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. Witolda Lutosławskiego prawykonają Koncert na dwa flety i orkiestrę „Urbex Concerto” Wojciecha Ziemowita Zycha. Jak zaznaczył autor: „Niebanalne znaczenie dla koncepcji formalnej utworu ma wpływ moich doświadczeń z przestrzennością muzyki, przemieszczaniem się wykonawców-solistów w czasie gry oraz poszukiwaniem nowej relacji wykonawców i publiczności w przestrzeni koncertowej”. Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje. Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Podczas festiwalu usłyszymy też ekspresyjne brzmienie wiolonczeli solo w Divertimento – dziele Krzysztofa Pendereckiego, łączącym współczesny język muzyki z XVIII-wieczną estetyką, które wykona Maria Leszczyńska.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny!

Więcej – na www.filharmoniakaliska.pl