Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Czerwiec to miesiąc, w którym kończą się sezony artystyczne wielu orkiestr i zespołów, a na Grochowskiej to dopiero początek letnich cyklów koncertowych. Jednym z nich są koncerty symfoniczne Sinfonii Varsovii. Najbliższy – w Święto Muzyki 21 czerwca o godz. 19:30– będzie okazją do wysłuchania polskich i rosyjskich dzieł symfonicznych. W muzycznym świętowaniu orkiestrze na scenie towarzyszyć będzie pianista Andrei Korobeinikov, a całość poprowadzi Maestro Alexander Vedernikov.

Sinfonia Varsovia rozpocznie koncert Bajką Stanisława Moniuszki. Z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora, która przypada w tym roku, w całej Polsce odbywają się obchody roku jego imienia. Uwertura fantastyczna Bajka ukazuje zmysł orkiestracji Moniuszki i stanowi jeden z niewielu przykładów jego twórczości symfonicznej. Po niej publiczność wysłucha rzadko prezentowany II Koncert Fortepianowy G-dur op. 44 Piotra Czajkowskiego. Brawurową partię solową wykona Andrei Korobeinikov – uznany rosyjski pianista, doskonały interpretator dzieł Czajkowskiego. Z utworami romantyka artysta występuje na całym świecie m. in. we Francji, Austrii, Kanadzie, Chinach.

Na zakończenie wieczoru zabrzmi II Symfonia e-moll op. 27 Siergieja Rachmaninowa. Premiera dzieła została przyjęta z dużym entuzjazmem i przywróciła Rachmaninowowi wiarę w swój talent po surowej krytyce I Symfonii. Orkiestrę Sinfonia Varsovia tego dnia poprowadzi wybitny Maestro Alexander Vedernikov. Dyrygent zrealizował kilkanaście znakomitych nagrań z muzyką rosyjską, a jego koncerty cieszą się wielką popularnością i uznaniem wśród słuchaczy.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad cyklem koncertowym „Sinfonia Varsovia na Grochowskiej” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


W ramach Święta Muzyki, 21 czerwca 2019, muzycy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie wykonają Symfonię nr 1 Wojtka Blecharza. Koncert plenerowy odbędzie się na skwerze przy Cerkwi św. Mikołaja (wejście od ul. Starzyńskiego).

Przestrzeń na co dzień ogrodzona wysokim płotem i niedostępna dla mieszkańców Szczecina stanie się kolejnym miejscem, które w swoje władanie weźmie muzyka. Zielony skwer między Filharmonią a Cerkwią św. Mikołaja otworzy swoje podwoje i zaprosi wszystkich na nietypowy muzyczny spacer.

Do współpracy przy pomyśle muzycznego zagospodarowania tego pięknego, zielonego fragmentu Szczecina wraz z Tokarnią – Patrycją Tokarską, która jest partnerem koncertu, organizatorzy zaprosili kompozytora Wojtka Blecharza. W efekcie tej kooperacji powstała Symfonia nr 1, która jest – jak mówi sam twórca – muzyczną sytuacją-instalacją, której uczestnicy otwierają się na nowe drogi doświadczania dźwięku, zwykle niespotykane na tradycyjnym koncercie. Przez dźwięk będziemy mogli „przechodzić” ciałem, kłaść się na ziemi, żeby go posłuchać, czy siadać między muzykami”.

Symfonii nr 1 Wojtka Blecharza będzie można wysłuchać w dwóch odsłonach. Pierwsza, to jej wykonanie właśnie na skwerze przy Cerkwi św. Mikołaja. Tam uczestnicy koncertu będą mogli w otoczeniu przyrody wędrować przez kolejne punkty wyznaczane przez muzyków Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie. Wędrówka pomiędzy nimi stanie się odkrywaniem dźwięków – zarówno tych wydawanych przez naturę, jak i tych naturą inspirowanych, ale granych przez muzyków. Druga odsłona symfonii odbędzie się w miejscu zgoła odmiennym i z założenia przeznaczonym do prezentacji muzyki. Ok. godziny 17:00 muzycy wraz ze słuchaczami przeniosą się z zielonego skweru do białego budynku Filharmonii, by tam kontynuować koncert. Rozproszeni w przestrzeni obiektu muzycy znów stworzą punkty muzycznej wędrówki, która pozwoli porównać brzmienie utworu i instrumentów w obu miejscach – na łonie przyrody i w przestrzeniach Filharmonii.

Początek koncertu 21 czerwca 2019 na skwerze przy Cerkwi św. Mikołaja o godz. 16.00, wejście bramą od ulicy Starzyńskiego. Ok. godz. 17:00 druga część koncertu w budynku Filharmonii. W przypadku niepogody całe wydarzenie odbędzie się w budynku Filharmonii przy ul. Małopolskiej 48. Wstęp wolny!

Więcej informacji – na stroniehttps://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1098-Park_Symfonia__Wojtek_Blecharz


Centrum Nauki Kopernik zaprasza melomanów i miłośników astronomii do planetarium Niebo Kopernika na wyjątkowy „Koncert pod gwiazdami” w noc świętojańską, 21 czerwca 2019 roku o godz. 19.00.

Wyjątkowo ciekawie zapowiada się program koncertu: zabrzmią wyłącznie utwory na czworo skrzypiec! Zaprezentuje je Violinofnica – kwartet skrzypcowy założony przez Agnieszkę Maruchę, która do składu zaprosiła swoich najzdolniejszych uczniów – studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Dr hab. Agnieszka Marucha jest skrzypaczką, solistką, kameralistką i pedagogiem. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza oraz Hochschüle der Künste w Bernie pod kierunkiem prof. Moniki Urbaniak-Lisik. Od wielu lat propaguje dzieła polskich kompozytorów w kraju i zagranicą. Zespół, który założyła, posiada wszechstronny repertuar (od baroku do muzyki XXI wieku ), jednak jego główny nurt to muzyka polska.

W programie świętojańskiego koncertu znalazły się utwory Georga Friedricha Telemanna, Jacoba Donta oraz twórców polskich: Cztery melodie śląskie (1954) Witolda Lutosławskiego, Melodie śląskie (2018) Weroniki Olbrot, Looking through the glass (2019) Tomasza Dudzińskiego oraz Star Waltz (2019) – najnowszy kwartet Iwony Kisiel.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.niebokopernika.pl/ 


29. Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie – największa w Polsce prezentacja współczesnej kultury tworzonej przez Żydów – odbędzie się pomiędzy 21 i 30 czerwca 2019 roku. Tematem tegorocznej edycji będzie ziemia – miejsce budujące tożsamość i przechowujące pamięć.

W ramach interdyscyplinarnego festiwalu odbędzie się 125 wydarzeń, w tym 21 koncertów i spotkań muzycznych, które. Program muzyczny tradycyjnie wyróżnia się różnorodnością. Muzyka klezmerska (Emil Kroitor, Michael Winograd) zabrzmi obok muzyki sefardyjskiej i mizrachowej (Raymonda Abecassis, The Piyut Ensemble); tradycyjny śpiew kantoralny (kantorzy: Israel Rand, Yoni Rose, Avraham Kirshenbaum) znajdzie się obok nowoczesnych gatunków muzycznych (Ola Bilińska, Uzi Navon, Emmanuel Witzthum), czy też serii imprez DJ-skich, zorganizowanych wspólnie z Tederem. Po raz pierwszy na festiwalowych scenach zagoszczą imprezy z izraelskim hip-hopem. Nie zabraknie kultowego koncertu Szalom na Szerokiej (29 czerwca). W różnych nieoczywistych konfiguracjach pojawiała się będzie na festiwalu najlepsza krakowska orkiestra – Sinfonietta Cracovia.

Koncert w Synagodze Tempel 30 czerwca poświęcony będzie pamięci polskiego pianisty, kompozytora i dyrygenta Leopolda Kozłowskiego, ostatniego przedstawiciela przedwojennych klezmerów w Polsce, który odszedł w tym roku w wieku stu lat… W wielofunkcyjnym namiocie FKŻ usłyszymy polską muzykę współczesną. Airis Quartet zaprezentuje I Kwartet smyczkowy Macieja Małeckiego i Etiudę jazzową Henryka Czyża.

Szczegółowy program – na stronie https://www.jewishfestival.pl/pl/29-festiwal-kultury-zydowskiej/ 


Euro Chamber Music Festival Gdańsk to największa w północnej Polsce scena dedykowana muzyce kameralnej rozpoczynająca się co roku 21 czerwca, czyli w Międzynarodowe Święto Muzyki. Festiwal potrwa do 14 lipca 2019 roku.

Mocnymi akcentami ósmej edycji festiwalu będą koncert w Starym Maneżu, gdzie legendarny zespół Żuki zinterpretuje największe przeboje The Beatles, Krzysztofa Klenczona i Czesława Niemena, oraz koncert 14 lipca w Bazylice Mariackiej w hołdzie śp. Prezydentowi Pawłowi Adamowiczowi podczas którego części Requiem W.A. Mozarta zostaną przeplatane zapiskami i przemyśleniami Prezydenta Pawła Adamowicza. Recytatorem będzie mistrz polskiego kina i teatru prof. Jerzy Stuhr. W programie Festiwalu znalazła się też muzyka Fryderyka Chopina i Aleksandra Tansmana.

Euro Chamber Music Festival Gdańsk to jednak nie tylko multum (ponad 100 w większości bezpłatnych zorganizowanych dotychczas) koncertów dla mieszkańców Trójmiasta i turystów, to również platforma edukacyjna i swoista skocznia dająca szansę młodym pokoleniom muzyków poprzez programy: Polish Rising Music Stars, czyli cykl koncertów w wykonaniu najwybitniejszych talentów wywodzących się z pomorskich ośrodków muzycznych, Nadbałtycki Konkurs Duetów Smyczkowych oraz darmowe Nadbałtyckie Warsztaty Muzyczne, goszczące znamienitych artystów i pedagogów z kraju i zagranicy.

W ramach programu Przyjaciele grają Wszędzie! artyści Euro Chamber Music Festival Gdańsk występują charytatywnie w Szpitalu Dziecięcym Polanki, Domu Dziecka im. Janusza Korczaka, hospicjum im. Wojciecha Dutkiewicza, dzielnicach zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Więcej na temat programu i artystów VIII edycji Euro Chamber Music Festival Gdańsk na stronie: www.eurochambermusicfestival.com 


Koncert „Sinfonia Iuventus dla Niepodległej” 22 czerwca 2019 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego poświęcony w całości muzyce polskiej XX i XXI wieku będzie popisem znakomitego wiolonczelisty Tomasza Strahla.

Ceniony solista, kameralista, nauczyciel akademicki, laureat prestiżowych nagród i odznaczeń należy do najwyżej cenionych wiolonczelistów swojego pokolenia. Dwa koncerty wiolonczelowe w programie jednego wieczoru pozwolą doskonale ukazać wszechstronność jego talentu.

Dzieło Stanisława Moryty z 1992 r. nasycone jest dramatyczną, elegijną ekspresją, znajdującą wyraz w określeniach charakteru jego ogniw: Drammatico / Lugubre / Aggresivo; eksponuje też silnie wiolonczelową wirtuozerię. II Koncert wiolonczelowy Piotra Mossa z podtytułem Prières (Modlitwy) skomponowany został w 2003, w Polsce jego premiery dokonał właśnie Tomasz Strahl z NOSPR w 2005 r.

Program dopełnią dwie uwertury – pierwsza z nich otwierała zapomnianą dziś operę Maria Romana Statkowskiego (1904), w chwili premiery uznaną za jedno z najlepszych polskich dzieł tego gatunku czasów postmoniuszkowskich. Czas międzywojenny reprezentować będzie w programie Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego, jednego z licznych polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger (co ciekawe, młodszy o dwa pokolenia Piotr Moss, również uczył się pod jej kierunkiem, pod koniec długiego życia mistrzyni), hołdującej zwłaszcza stylistyce neoklasycznej – obecnej też w tym błyskotliwym utworze. 

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/sinfonia-iuventus-dla-niepodleglej/ 


22 czerwca 2019 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w wykonaniu Kwartetu Śląskiego zabrzmi muzyka Mieczysława Wajnberga i Józefa Krogulskiego.

Ostatni w katalogu Mieczysława Wajnberga XVII Kwartet op. 146 (1986), liczy cztery ogniwa następujące po sobie bez przerwy. Mimo rozsianych tu i ówdzie fragmentów melancholijnych, posiada jasny koloryt, z refleksyjnymi odniesieniami do dzieł wcześniejszych. Humor przejawia się też w tym, że część ostatnia nawiązuje do pierwszej, ale nie w charakterze syntetycznego finału. Powód jest inny: Wajnberg musi „nadrobić” zadanie dopisania tzw. repryzy, o której wcześnie „zapomniał”… Pożegnanie z kwartetem: lekkie, jakby mimochodem poczynione.

Józef Krogulski – pianista, kompozytor, dyrygent, pedagog (i kolega Chopina z klasy kompozycji Józefa Elsnera w warszawskiej Szkole Głównej Muzyki) – w wieku lat 10 zasłynął jako cudowne dziecko (miał przydomek: „polski Mozart”), dając szereg koncertów na ziemiach polskich i niemieckich. Jego dojrzała twórczość obejmuje przede wszystkim gatunki wokalne muzyki religijnej, utrzymane w konserwatywnym stylu. Nie one jednak przykuwają dziś uwagę. Oktet d-moll op. 6 (1834) na fortepian, dwoje skrzypiec, flet, klarnet, wiolonczelę i kontrabas odznacza się, wbrew poważnemu charakterowi swej tonacji, pastelową kolorystyką i lekkim nastrojem stylu brillant, w czym przejawia się wpływ muzyki modnego wówczas Johanna Nepomuka Hummla.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1408/kwartet-slaski-wajnberg-w-polsce 


22 czerwca 2019 roku o godz. 12.00 Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia z Panią Sinfonietką wybierają się do Parku Miejskiego Zielony Jar Wandy na Wzgórzach Krzesławickich.

Cykl koncertowy „Sinfonietka” organizowany jest przez Orkiestrę Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia z myślą o najmłodszych melomanach. W 2016 roku wydarzenie otrzymało nagrodę za najbardziej rozwojową inicjatywę dla dzieci – Statuetkę Złotego Słonecznika.

Najbliższy koncert odbędzie się w ramach Pikniku Krakowskiego, urządzanego przez Krakowskie Biuro Festiwalowe, Kraków PL i Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie. Nie zabraknie zabaw, konkursów i mnóstwa dobrej muzyki, nie tylko dla najmłodszych melomanów. W programie koncertu znajdzie się prezentacja dzieł Antonia Vivaldiego, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Moniuszki – patrona roku 2019, a także wspólne muzykowanie. Koncert poprowadzi Danuta Augustyn. Sinfoniettą zadyryguje Jurek Dybał.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://sinfonietta.pl/ 


22 i 23 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby (Grochowska 272) na koncerty w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Tym razem usłyszymy muzykę Kraju Kwitnącej Wiśni i utwory z repertuaru uczestników X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę w siedzibie Sinfonii Varsovii odbywają się koncerty z udziałem uznanych artystów, jak i wschodzących gwiazd muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – występują zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

22 czerwca solistką koncertu „Japonia” będzie wspaniała flecistka Yuri Matsuzaki, która wykona na rozmaitych fletach (poprzeczny, shakuhachi, ryūteki) muzykę japońską, zachwycającą oryginalnością form i treści. Następnego dnia poznamy kunszt wykonawczy uczestników X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W ich interpretacji usłyszymy m. in. utwory Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego i Mieczysława Karłowicza.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


Do 21 lipca 2019 roku potrwa XII Festiwal Muzyczny Południowej Wielkopolski, organizowany przez Filharmonię Kaliską.

Koncerty odbędą się w Kaliszu, Kalinowej, Śmiełowie i Ostrowie Wielkopolskim. W związku z obchodami 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki muzycy przypomną i tę najbardziej znaną, i tę rzadziej wykonywaną muzykę twórcy polskiej opery narodowej. Do tej pierwszej kategorii należą niewątpliwie Śpiewniki domowe. Studenci i absolwenci Kierunku Wokalistyka Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Filii UMFC w Białymstoku wezmą udział w inscenizowanym koncercie pieśni Stanisława Moniuszki 20 lipca w kaliskiej PSM im. H. Melcera. Natomiast w Dworze w Kalinowej zabrzmią Mazur z Halki i Polonez z opery Hrabina. Usłyszymy także rzadko grywane dwa kwartety smyczkowe młodego Moniuszki, skomponowane w Berlinie.

30 czerwca fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz z towarzyszeniem Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. Witolda Lutosławskiego prawykonają Koncert na dwa flety i orkiestrę „Urbex Concerto” Wojciecha Ziemowita Zycha. Jak zaznaczył autor: „Niebanalne znaczenie dla koncepcji formalnej utworu ma wpływ moich doświadczeń z przestrzennością muzyki, przemieszczaniem się wykonawców-solistów w czasie gry oraz poszukiwaniem nowej relacji wykonawców i publiczności w przestrzeni koncertowej”. Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje. Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Podczas festiwalu usłyszymy też ekspresyjne brzmienie wiolonczeli solo w Divertimento – dziele Krzysztofa Pendereckiego, łączącym współczesny język muzyki z XVIII-wieczną estetyką, które wykona Maria Leszczyńska.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny!

Więcej – na www.filharmoniakaliska.pl 


23 czerwca 2019 roku o godz.12.00 w chorzowskim Muzeum (ul. Powstańców 25) odbędzie się kolejny koncert w ramach cyklu „Moniuszko od serca”.

Koncert dedykowany obchodom 200-lecia urodzin Stanisława Moniuszki Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zorganizowała we współpracy z chorzowskim Muzeum. W programie koncertu obok znanych arii i słynnego duetu Już ogień płonie z opery Straszny dwór znalazły się rzadziej wykonywane pieśni Stanisława Moniuszki oraz dumka Jewy z opery Jawnuta wystawionej po raz pierwszy w Wilnie w roku 1852. Zaśpiewa ją Karolina Borodziuk, tegoroczna dyplomantka katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w klasie śpiewu dr hab. prof. AM Agaty Kobierskiej i laureatka m.in. I nagrody oraz dwóch nagród specjalnych w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Rudolfa Petraka w Żylinie, (Słowacja 2018) oraz III miejsca w V Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym dla Duetów Instrumentalnych oraz Duetów Wokalnych (Łódź 2018).

Moniuszkowskie arie i pieśni publiczność usłyszy również w wykonaniu Karoliny Wieczorek, absolwentki katowickiej i krakowskiej Akademii Muzycznej, a obecnie współpracującej z Operą Krakowską. Artystka jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina – Iuventus Canti Vrable. Zdobyła również Nagrodę Publiczności na Międzynarodowym Festiwalu „Bel Canto” w Nałęczowie oraz wyróżnienia na konkursach „Złote Głosy Mazowsza” im. Iwony Borowickiej.

Bilety w cenie 5 zł dostępne są w kasie Muzeum.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/429_moniuszko-od-serca-karolina-wieczorek-i-karolina-borodziuk-w-chorzowie 


Koncert finałowy 60. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda odbędzie się 25 czerwca 2019 (wtorek) o godz. 19.00 w siedzibie PWM przy ul. Aleksandra Fredry 8 w Warszawie.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie funduje Pani Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. W tej edycji główną nagrodę ufundowała Pani Marta Ptaszyńska. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 roku Konkurs im. Tadeusza Bairda jest otwarty dla wszystkich polskich kompozytorów, którzy w dniu jego zamknięcia nie ukończyli 35 lat (wcześniej przeznaczony był tylko dla absolwentów klas kompozycji państwowych wyższych szkół muzycznych). Przedmiot konkursu jest każdego roku inny.

Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów. Koncert taki odbędzie się po raz szesnasty. W programie:Kwadraty magiczne (godło Trójkąt), Une saison dans rêve (godło Rimarth), Śpiew kresu dnia (godło Kasztan 12), Sublimacje (godło TBQ), String Quartet Shapes (godło Maple leave). Wystąpi kwartet smyczkowy POLONIKA: Paulina Kusa – I skrzypce, Anna Szalińska-Zaziębło – II skrzypce, Magdalena Małecka-Wippich – altówka, Krystyna Wiśniewska – wiolonczela.

W jury tegorocznego konkursu zasiadają: Eugeniusz Knapik – przewodniczący, Krzysztof Baculewski, Miłosz Bembinow, Arkadiusz Kubica i Hanna Kulenty.

Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka"


Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na kolejny koncert z cyklu „Vivat Academia!”, który poprzedza jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej w Katowicach. Koncert odbędzie się 27 czerwca 2019 o godz. 18.00 w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach (ul. Wita Stwosza 16).

Muzyka akordeonowa i rozmowa o śląskiej akordeonistyce wypełnią czas spotkania z prof. Joachimem Pichurą w w Muzeum Archidiecezjalnym. To właśnie prof. Joachim Pichura założył klasę akordeonistyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. Od momentu powołania Katedry Akordeonu, tj. od 1983 roku do dziś pełni funkcję jej kierownika. W latach 1982–87 był prorektorem, a w latach 1987–90 piastował godność rektora katowickiej uczelni. Czerwcowe spotkanie i koncert stanie się również okazją, by przypomnieć wszechstronną działalność artystyczną Profesora, sukcesy konkursowe na czele z Grand Prix d’Europe zdobytym w Saint-Etienne w 1985 roku, a rok później Premio Internationale Citta di Castelfidardo. Od wielu lat jest on zapraszany do jury znanych europejskich konkursów, prowadzi również kursy mistrzowskie w Polsce, Szwajcarii, Bułgarii, Rosji, Ukrainie i na Słowacji. Równie znaczące są jego osiągnięcia pedagogiczne. To właśnie w jego klasie akordeonu rozwijali swój talent i umiejętności m.in. Franciszek Prus, Bogdan Precz, Marek Andrysek i Marcin Wyrostek.

W części muzycznej czerwcowego wieczoru wystąpi znane już śląskiej publiczności Symetrio, które tworzą wybitni akordeoniści młodego pokolenia i wychowankowie prof. Joachima Pichury – Krystian Saciłowski, Marcin Jabłoński i Adam Potera. w programie: Franck Angelis – Étude sur le thème „Chiquilín de Bachín” by Astor Piazzolla, Václav Trojan – Tarantella na dwa akordeony, Georgij Szenderiow – Suita koncertowa, Marcin Jabłoński – Better together, Maria Kalaniemi – Ahma. Koncert oraz spotkanie poprowadzi Grażyna Brewińska.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.silesia.art.pl/


W dniach 27 czerwca – 5 września 2019 roku odbędzie się 28. edycja Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju.

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie trwałych zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych). W 27. letniej historii Festiwalu zrealizowano 176 koncertów z udziałem wybitnych wirtuozów organów, znakomitych zespołów kameralnych i wokalistów oraz także młodych (debiutujących) wykonawców ze wszystkich kontynentów.

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu będzie zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J.S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G.F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Usłyszymy m. in. utwory Mariana Sawy, Zbigniewa Kruczka i Janusza Bieleckiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program Festiwalu


27 czerwca 2019 roku o godz. 18:00 w Ukraińskim Domu w Warszawie (ul. Zamenhofa, 1) będzie miał miejsce koncert „The Solo Flute Project”, podczas którego zostaną prawykonane utwory polskich i ukraińskich kompozytorów, poświęcone kompozytorowi, multiinstrumentaliście i dyrygentowi Serhijowi Vilce.

Pochodzący z rodziny muzyków Serhii Vilka jest absolwentem Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego w Kijowie (klasa fletu Serhija Neugodnikowa oraz klasa kompozycji Jewhena Stankowycza). Brał udział w warsztatach z P.-Y. Artaudem (jako flecista), z J. Schoellhornem i J. Kornowiczem (jako kompozytor) oraz z E. Ladinem (jako muzyk jazzowy). W 2011 roku uczestniczył jako flecista w „International Ensemble Modern Academy” w ramach festiwalu Klangspuren Schwaz Tirol. W 2012 roku był kompozytorem-rezydentem w Druskiennikach (Litwa). Utwór Meditation on the joHn CAGE's name na fortepian, stworzony podczas tej rezydencji, został wybrany jako kompozycja obowiązkowa w konkursie pianistycznym w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego w 2016 roku. Serhii Vilka jest współzałożycielem Sed Contra Ensemble w Kijowie. Jego orkiestrowe i kameralne utwory były wykonywane na Ukrainie, Litwie, w Polsce, Rosji, USA, Austrii, Mołdawii i Armenii. Obecnie, jako stypendysta „Gaude Polonia” w Warszawie, pod opieką dyrektora Festiwalu „Warszawska Jesień” Jerzego Kornowicza pracuje nad nowymi kompozycjami. Został też przyjęty do Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.

Serhii Vilka dokonał ponad 100 światowych i ukraińskich prawykonań dzieł muzycznych jako solista i członek zespołów kameralnych. Podczas najbliższego koncertu odbędą się polskie prawykonania dedykowanych mu utworów: Zub' Olega Bezborodki, Virus Andriy’a Merkhela i Breath Lubawy Sydorenko. Flecista dokona również światowego prawykonania skomponowanego specjalnie dla niego utworu Insomnia at Dawn autorstwa przewodniczącej Koła Młodych ZKP Aleksandry Chmielewskiej. Po raz pierwszy w Polsce zabrzmią też Together with light air Serhija Pilyutikova oraz A(i)rietta samego Serhija Vilki.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


23 edycja Festiwalu “Nova Muzyka i Architektura” odbędzie się między 28 czerwca a 7 sierpnia 2019. Wiele zabytkowych, jak i nowoczesnych przestrzeni Torunia wypełni niezwykle bogaty wachlarz prezentacji muzycznych.

Na zaproszenie organizatorów, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, na festiwal przybędą wykonawcy z wielu krajów i różnych kontynentów. Zaprezentowane zostaną specjalne programy dla dzieci i całych rodzin, wyjątkowe spotkania z muzyką organową, wokalną, kameralną oraz symfoniczną.

Festiwal rozpocznie koncert Marka Napiórkowskiego i Artura Lesickiego z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, podczas którego muzycy zaprezentują najpiękniejsze melodie polskiej muzyki filmowej wydane na nominowanej do nagrody "Fyderyk" płycie "Celuloid".  Usłyszymy m.in. utwory Andrzeja Kurylewicza, Tomasza Stańki, Marka Napiórkowskiego, Jerzego „Duduia" Matuszkiewicza, Krzysztofa Komedy, Artura Lesickiego, Andrzeja Korzyńskiego i Wojciecha Kilara.

13 lipca w Dworze Artusa kwartet smyczkowy Ãtma Quartet zaprezentuje program złożony wyłącznie z dzieł polskich kompozytorów. Zabrzmi Kwartet smyczkowy „Wycinanki” nr 3 Andrzeja Panufnika, Kwartet smyczkowy „Kartki z niezapisanego dziennika” nr 3 Krzysztofa Pendereckiego oraz Kwartet smyczkowy op. 56 nr 2 Karola Szymanowskiego. 10 sierpnia w Ratuszu Staromiejskim tenor Piotr Buszewski z towarzyszeniem Aleksandry Seredyńskiej wykona m.in. Cztery pieśni op.11 Karola Szymanowskiego oraz wybrane pieśni Stanisława Moniuszki.

Szczegółowy program – na stroniehttp://muz-arch.pl


XI edycja Letniego Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach rozpocznie się w piątek 28 czerwca, a ostatnie akordy Festiwalu wybrzmią w sobotę 6 lipca 2019.

Zgodnie z uchwałą Sejmu RP rok 2019 został ustanowiony Rokiem Stanisława Moniuszki. Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach włącza się w rocznicowe obchody poświęcając temu wybitnemu kompozytorowi trzy spośród dziewięciu festiwalowych koncertów. Festiwal zainaugurują Dziady-Widma z tekstem II części Dziadów Adama Mickiewicza oraz muzyką z Widm Stanisława Moniuszki. Spektakl dramatyczny w inscenizacji i reżyserii Ryszarda Peryta wykona Polska Opera Królewska.

W programie festiwalowych koncertów znajdą się ponadto utwory Adama Jarzębskiego, Zygmunta Noskowskiego, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz oraz Krzysztofa Komedy. Wśród wykonawców m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach, Elbląska Orkiestra Kameralna, Royal String Qurtet, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa oraz znakomici soliści. Gospodarzem wieczorów będzie, jak co roku, Jerzy Kisielewski. Wszystkie koncerty odbędą się w Namiocie Festiwalowym, wstęp bezpłatny!

Szczegółowy program – na stroniehttp://palacradziejowice.pl/xi-letni-festiwal-im-jerzego-waldorffa-w-radziejowicach/


W dniach 28 czerwca – 27 sierpnia 2019 roku w Archikatedrze Oliwskiej będzie miał miejsce jeden z trzech najstarszych festiwali muzycznych w Polsce – 62. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej.

Po raz kolejny muzyka organowa zabrzmi w zabytkowej gdańskiej Katedrze Oliwskiej. Podczas koncertów festiwalowych swój kunszt artystyczny zaprezentują najwybitniejsi przedstawiciele gatunku, organiści – wirtuozi różnych narodowości i generacji ze światowych i europejskich ośrodków muzycznych, jak i artyści rodzimi. Melomani będą mieli szansę usłyszeć mistrzowskie wykonania zaproszonych artystów w różnorodnym, przystępnym repertuarze różnych epok i styli muzycznych, w tym premiery światowe i kompozycje do tej pory w Polsce nie prezentowane.

Koncert inauguracyjny będzie poświęcony muzyce polskiej. Rozpocznie wieczór Msza łacińska Es-dur na chór mieszany, smyczki i organy Stanisława Moniuszki, którego rok aktualnie obchodzimy. Po występie Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego Hanna Dys (organy) i Mirosław Pachowicz (fagot) z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego wykonają dzieła Andrzeja Panufnika i Mieczysława Surzyńskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.filharmonia.gda.pl/pl/ 


Koncert Inaugurujący 20. Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” odbędzie się 29 czerwca 2019 o godz. 19.30 w bazylika katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Mikołaja w Łowiczu.

W roku jubileuszowym Chóru Filharmonii Łódzkij w programie „Kolorów Polski” nie może zabraknąć występu tego doświadczonego zespołu. Chór wzbogaca repertuar filharmonii od 1969 r. Wcześniej działał jako zespół amatorski.

Obchody złotego jubileuszu rozpoczęły się 17 lutego 2019. Potrwają do marca 2020. W tym czasie odbędzie się kilkanaście koncertów z różnorodnym repertuarem. „Filharmoniczny chór tworzą utalentowani, pełni zaangażowania artyści – profesjonalni pasjonaci, których umiejętności mieli okazję docenić nie tylko łódzcy melomani – podkreśla Tomasz Bęben, dyrektor naczelny FŁ. – Cieszę się, że chór z sezonu na sezon staje się coraz bardziej rozpoznawalnym zespołem naszej instytucji”.

W Łowiczu zabrzmią utwory z różnych epok, począwszy od baroku, poprzez klasycyzm, aż po XX i XXI wiek. Usłyszymy między innymi premierową „Glosę” związanego z Łodzią Krzysztofa Grzeszczaka na trąbkę i chór mieszany. Utwór został opatrzony dedykacją: „Dawidowi Berowi oraz Chórowi Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina z okazji Jubileuszu 50-lecia”. Po raz pierwszy zabrzmi także Gloria Sławomira Kaczorowskiego. W programie znajdzie się także Missa Brevis Krzysztofa Pendereckiego oraz Bibi Synku, bi Anny Rocławskiej.

Więcej informacji –na stroniehttps://filharmonia.lodz.pl/


29 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego dzieła George’a Gershwina i Georges’a Bizeta zabrzmią w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. W roli solisty wystąpi renomowany polski pianista Paweł Kowalski.

Muzyka do spektakli teatralnych wiedzie często efemeryczny byt – związana z jednym przedstawieniem schodzi z afisza wraz z nim, ale są od tej reguły wyjątki. Arlezjanka (L’Arlésienne, znana też jako Dziewczyna z Arles) to sztuka na kanwie noweli wybitnego francuskiego pisarza Alphonse’a Daudeta, piewcy piękna i kultury Prowansji. Bizet dokonał orkiestrowej aranżacji czterech szczególnie efektownych fragmentów, w których pojawiają się m.in. motywy muzyki ludowej z Prowansji. Po przedwczesnej śmierci Bizeta, jego przyjaciel Ernest Guiraud zestawił drugą suitę, korzystając z zachowanych szkiców. Oba efektowne, barwne cykle odniosły z czasem znaczący sukces pomnażając sławę autora, który zmarł mając 37 lat w biedzie i zgryzocie, w poczuciu całkowitego niedocenienia…

Z amerykańskim kompozytorem George Gershwinem łączy Bizeta imię oraz niemal dokładnie ten sam, o wiele za młody wiek, w którym obaj twórcy zakończyli żywot – na tym jednak podobieństwa się kończą. Gershwin szybko zdobył sławę i uznanie jako kompozytor oryginalnie włączający do swej muzyki symfonicznej i operowej elementy jazzu. To także cechuje jego Koncert F dur, skomponowany (1925) po wielkim sukcesie Błękitnej rapsodii. Utwór wykazuje się znakomitym opanowaniem formy i faktury, co docenili słuchacze i krytycy, a także pianiści chętnie włączający go do repertuaru.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/gershwin-bizet/