Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Od 29 czerwca do 31 sierpnia 2019 roku odbędzie się 21 koncertów w ramach XXI Gdańskiego Festiwalu Carillonowego. W programie znalazły się 10 koncertów na dzwonach kościoła św. Katarzyny i 10 na dzwonach Ratusza Głównego Miasta oraz koncert specjalny z okazji 15-lecia Gdańskiej Infrastruktury Wodociągowo-Kanalizacyjnej, połączony z warsztatami milongi.

W każdy wakacyjny weekend gdańszczanie i turyści będą mogli wziąć udział w tych darmowych letnich, jedynych w Polsce przedsięwzięciach takiego rodzaju: Gdańsk, jako jedyne miasto w kraju, posiada czynne carillony. Dwa z nich znajdują się w wieżach kościoła św. Katarzyny (50 dzwonów) oraz Ratusza Głównego Miasta (37 dzwonów), zaś trzeci – „Gdańsk” – jest carillonem mobilnym i składa się z 48 dzwonów. Udział w koncertach na dzwony wezmą udział artyści z całego świata.

Inauguracja odbędzie się przy skwerze Heweliusza. Usłyszymy Epitafium poświęcone śp. Pawłowi Adamowiczowi, prezydentowi Gdańska. Utwór skomponowany przez Katarzynę Kwiecień-Długosz zabrzmi też na końcu Festiwalu. „Poprzez Epitafium chcemy upamiętnić wielkiego przyjaciela muzyki carillonowej, dzięki któremu dawna tradycja naszego miasta została przywrócona po II wojnie światowej. Prezydent Gdańska ufundował prywatnie 2 ze 135 dzwonów, na których koncertujemy” – mówi Monika Kaźmierczak, dyrektor Festiwalu. Podczas koncertu inauguracyjnego wykonane zostaną po raz pierwszy nowe kompozycje: Płynna materia Beniamina Baczewskiego i Echa Gdańska Jakuba Nikiela. Każdy piątkowy koncert zakończy utwór Opowieści Fontanny Heweliusza autorstwa Kamila Cieślika połączony z pokazem Fontanny Heweliusza.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/carillony 


VII Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Chóralny im. M. Kopernika „Per Musicam ad Astra” odbędzie się w dniach 29 czerwca – 3 lipca 2019 roku w Toruniu i Chełmży. Wydarzenie organizowane jest przez toruńskie Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Chóralnej „Astrolabium”, zaś współorganizowane przez niemiecką agencję Meeting Music oraz Stowarzyszenie Tumska 14 z siedzibą w Chełmży.

W tym roku udział wezmą zespoły z Filipin, Indonezji, Litwy, Łotwy, Malezji, Polski, RPA, Tajwanu i USA. Program VII edycji „Per Musicam ad Astra” obejmuje przesłuchania konkursowe i koncerty festiwalowe z udziałem chórów uczestniczących w konkursie, zwieńczone konkursem o Grand Prix im. Mikołaja Kopernika w wysokości 5000 euro. Wśród festiwalowych wydarzeń, których celem jest prezentowanie możliwie szerokiego spectrum muzyki chóralnej, wspieranie twórczości młodych kompozytorów i promocji kultury polskiej, dwa zasługują na szczególną uwagę.

1 lipca w Sali Wielkiej Dworu Artusa wystąpi zespół proMODERN z programem proMODERN shakespired ukazującym muzykę polskich kompozytorów inspirowaną twórczością Szekspira. Koncert organizowany jest we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego jako część obchodów 20-lecia Samorządu Województwa. Koncert Swingujące kuranty – prząśniczka w opałach inspirowany jest twórczością Stanisława Moniuszki: publiczność usłyszeć będzie mogła jazzowe aranżacje XIX-wiecznej muzyki zrealizowane przez Jarka Kostkę – aranżera i pianistę jazzowego.

Na wszystkie koncerty i przesłuchania konkursowe wstęp wolny, jedynie na koncert inauguracyjne i 2 koncerty specjalne obowiązują bezpłatne wejściówki, do odbioru w kasie Dworu Artusa w dni powszednie w godz. 12-18 oraz, w miarę dostępności miejsc, przed koncertem.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na profilu https://www.facebook.com/PerMusicamAdAstra/ oraz na http://pmaa.pl 


W ostatnich dniach czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce koncerty w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Usłyszymy muzykę Kraju Kwitnącej Wiśni i utwory z repertuaru tria Dźwięki powietrza.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę w siedzibie Sinfonii Varsovii odbywają się koncerty z udziałem uznanych artystów, jak i wschodzących gwiazd muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – występują zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Koncert „Japonia” 29 czerwca uświetnią japońscy muzycy. Zaprezentują nie tylko twórczość kompozytorów pochodzących z Japonii, lecz także utwory Piotra Czajkowskiego, Johanna Pachelbela, Goerges’a Bizeta, Hermanna Neckego, Vittoria Montiega, Francesca Sartoriego, a także Henryka Wieniawskiego i Fryderyka Chopina. Następnego dnia poznamy kunszt wykonawczy unikatowego tria: Alicja Wołyńczyk (saksofon), Jarosław Gałuszka (akordeon) i Agnieszka Kopacka (fortepian). W ich interpretacji usłyszymy m. in. utwory Stanisława Moniuszki, Julii Schreitl, Grahama Fitkina oraz Arcustico Anny Marii Huszczy, inspirowane muzyką moniuszkowskiej opery Halka.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


29 czerwca 2019 roku rozpoczyna się kolejna edycja „Sceny Letniej w Akademii Muzycznej”, czyli cyklu wakacyjnych spotkań z muzyką w wykonaniu pedagogów, studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Cykl koncertowy potrwa do 31 sierpnia.

Fundacja Akademii Muzycznej we współpracy z Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego i Urzędem Miasta Poznania przygotowała atrakcyjną ofertę koncertową dla wszystkich tych, którzy planują spędzić lato w Poznaniu. Tradycja muzycznych spotkań w okresie letnim ma ponad dwudziestoletnią tradycję – do 2012 roku siedzibą koncertów był Ratusz Poznański (cykl nosił nazwę „Letnie Koncerty Ratuszowe”), a od 2013 – Aula Akademii (nazwę zmieniono na „Scena Letnia w Akademii Muzycznej”).

Wakacyjne spotkania z muzyką w Auli im. Stefana Stuligrosza będą odbywać się w środy lipca i sierpnia (3, 10, 17, 24, 31 lipca oraz 7, 14, 21, 28 sierpnia). Koncerty inauguracyjny i finałowy będą miały miejsce na Wolnym Dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania w soboty: 29 czerwca i 31 sierpnia o godz. 12.15. Na wszystkie koncerty jest wstęp wolny, bezpłatny.

Muzycy zaprezentują atrakcyjny, zróżnicowany repertuar, w tym utwory polskich kompozytorów: F. Chopina, S. Moniuszki, M. Karłowicza, J. Zarębskiego, I. J. Paderewskiego, K. Szymanowskiego, G. Bacewicz, A. Krzanowskiego, H. Czyża, B. Kaszuby, B. Dowlasz, T. Joteyki, S. Niewiadomskiego, K. Brosławskiej-Zawadzkiej, J. Młodziejowskiego.

Szczegółowy program – na stronie https://amuz.edu.pl/event/scena-letnia-w-akademii-muzycznej-2019/ 


29 czerwca 2019 roku rozpocznie się III edycja Festiwalu Baltic Souvenir, która potrwa do 6 lipca.

Słońce, szum fal i ciepły piasek pod stopami to cudowne wspomnienia znad morza, które powinno mieć każde dziecko. A gdyby tak dorzucić do nich bajkową muzykę, której najmłodsi wraz z rodzicami będą mogli wysłuchać zupełnie za darmo na trzech plenerowych wydarzeniach w Trójmieście?

Zainauguruje Festiwal koncert w Muszli Koncertowej przy Placu Grunwaldzkim w Gdyni. Tam dzieci i ich rodzice będą mogli zobaczyć i posłuchać widowiska Witajcie w naszej bajce, w którego programie znajdą się najsłynniejsze melodie i piosenki z bajek z całego świata, w tym Krainy Lodu, Reksia, Koziołka Matołka, Gumisiów, Zaplątanych, Króla Lwa i wielu, wielu więcej! Hity te wyśpiewają Izabela Pawletko i Bogdan Smagacki.

Następnego dnia artyści przeniosą się na scenę plenerową przy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, gdzie ugoszczą samego Ambrożego Kleksa. Tym razem ekscentryczny profesor poprowadzi wykłady w ramach Letniej Akademii Pana Kleksa. Absolwenci tej prestiżowej placówki edukacyjnej doskonale pamiętają piosenki o Kaczce Dziwaczce czy Na wyspach Bergamuta – na Ołowiance będzie okazja posłuchać ich w aranżacjach Beniamina Baczewskiego, w wykonaniu Aleksandry Lis i Bogdana Smagackiego.

Ostatniego dnia Festiwalu Baltic Souvenir, tym razem w Sopocie, wybrzmią dźwięki opery skomponowanej specjalnie dla dzieci w oparciu o słynną baśń braci Grimm Królewna Śnieżka. Autorem tego niezwykłego dzieła jest dyrygent i kompozytor Piotr Staniszewski. Dedykowana najmłodszym, przybliża im wspaniały świat muzyki klasycznej i rozbudza zainteresowanie formą opery. Baśniowe treści uzupełniają multimedia i wspaniałe kostiumy.

Szczegółowy program – na stronie wydarzenia http://www.balticsouvenir.pl/ 


Kolejny koncet z cyklu "Scena Muzyki Nowej"  w Nowym Teatrze w Warszawie odbędzie się 30 czerwca 2019 o godz. 19.00 pod hasłem "Amok Koma". Chain Ensemble wykona utwory Bauckholt, Kwiecińskiego, Lutosławskiego, Romitelliego i Stockhausena.

Koncert pod palindromicznym hasłem „Amok Koma”rozpoczyna hipnotyczny Kreuzspiel Karlheinza Stockhausena (1928-2007). Ten niezwykły utwór skomponowany w 1951 roku na amplifikowane instrumenty – obój, klarnet basowy, fortepian i rozbudowaną perkusję – został przez kompozytora uznany za jego pierwszą w pełni autorską kompozycję. Składa się z faz, w których obsesyjna pulsacja rytmiczna, na której tle rozbrzmiewają gwałtowne erupcje perkusyjne łączy się z fakturą punktualistyczną, z izolowanymi wejściami poszczególnych instrumentów.

Amok w wydaniu Caroli Bauckholt (ur. 1959) wyraża się w wyobrażeniu szczególnego rodzaju mechanizmu napędowego (Laufwerk, 2011) potraktowanego przez tę kompozytorkę we właściwy jej sposób – mechanistyczno-animalistyczny, a jednocześnie lekko prześmiewczy. Nieco zbliżone nastawienie wyczuwalne jest w utworze a 6 [+1] najmłodszego w tym gronie Andrzeja Kwiecińskiego (ur. 1984), którego kompozycja Canzon de’ baci na głos solo i orkiestrę kameralną zwyciężyła w 2014 roku w Kategorii Młodych Kompozytorów na 61. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Helsinkach oraz znalazła się w gronie 10 utworów rekomendowanych w głównej kategorii. Subito na skrzypce i fortepian (1992) Witolda Lutosławskiego (1913-1994) łączy wpisaną w tytule utworu nagłość ataku głównego motywu ze skondensowaną, młodzieńczą energią właściwą całości tego ostatniego ukończonego przez kompozytora utworu.

Dwoistość stanów między amokiem i komą – mocne uderzenie naprzemiennie z oderwaniem się od rzeczywistości – to koncepcja przewodnia całego koncertu, a przede wszystkim utworu, od którego idea ta pochodzi: fascynujący Amok Koma na instrumenty i elektronikę (2001) przedwcześnie zmarłego wizjonera nowej muzyki Fausto Romitellego (1963-2004). Kompozytora interesowało tu „ujawnienie się ukrytej przemocy, co dokonuje się poprzez chaotyczne dryfowanie materiału, w rytuale jego destrukcji jako elementu dyskursywnego nośnika formy oraz jego wskrzeszenia jako materiału rozżarzonego, i od tego momentu poza wszelką kontrolą”.

Więcej informacji – na stroniehttp://www.nowyteatr.org/


„Stars and Strings” ‒ taki tytuł nosi piąty, jubileuszowy Sinfonietta Festival w Muzeum Narodowym w Krakowie zapowiadający wyjątkowy, dwudziesty piąty sezon Sinfonietty Cracovii. Krakowska Orkiestra świętować będzie z iście amerykańskim rozmachem w dniach 30 czerwca – 6 lipca 2019 roku.

Festiwal rozpocznie się minimalistycznie – muzyką Johna Cage’a, Steve’a Reicha, Philipa Glassa i Johna Adamsa. Przez historię nurtu przeprowadzi melomanów dyrektor Sinfonietty – Jurek Dybał. Słynny utwór In C Terry’ego Riley’a wykona zaś pod jego dyrekcją... publiczność!

W przepięknych wnętrza krakowskich Sukiennic odbędzie się też koncert „For Our Freedom and Yours” ‒ utrzymany w duchu szeroko rozumianej amerykańskiej idei wolności oraz przyjaźni między naszymi narodami. Światowej sławy tenor Stanley Jackson zaśpiewa po raz pierwszy w języku polskim! Oprócz pieśni Ignacego Jana Paderewskiego do słów Adama Mickiewicza Amerykanin wykona pieśni spirituals. Na tym koncercie premierowo zabrzmi Sinfonietta jubileuszowa zwycięzcy V Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Z kolei 4 lipca, w dniu amerykańskiego Święta Niepodległości, kameraliści Sinfonietty Cracovii i przyjaciele zaprezentują utwory George’a Gershwina, Steve’a Reicha oraz Pawła Szymańskiego. Jubileuszową edycję Festiwalu zakończą 6 lipca koncertem finałowym w Sukiennicach wyjątkowi, od lat związani z Sinfoniettą Cracovią goście – światowej sławy amerykański dyrygent John Axelrod i legendarny klarnecista Michel Lethiec.

Wśród niestandardowych propozycji znajdą się barbecue clubbing i plenerowe jam session.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie www.sinfonietta.pl 


XIX Festiwal Ogrody Muzyczne odbędzie się w dniach 30 czerwca – 28 lipca 2019 roku na Dziedzińcu Wielkim Zamku Królewskiego w Warszawie, pod wielkim klimatyzowanym namiotem, mogącym pomieścić 1000-osobową publiczność.

Festiwal Ogrody Muzyczne jest realizowany w Warszawie od 2001 r. Program każdego festiwalu wypełniają koncerty live oraz retransmisje oper i baletów z renomowanych teatrów i festiwali muzycznych: z The Metropolitan Opera, Teatru Bolszoj i Festiwalu w Salzburgu na czele; a także filmy muzyczne i sfilmowane koncerty. W ramach festiwalu realizowany jest specjalny program edukacyjno-artystyczny dla dzieci – „Dziecięce Ogrody Muzyczne”.

Program XIX Ogrodów obejmie 21 projekcji filmowych i 5 koncertów na żywo. Podczas festiwalowego prologu usłyszymy muzykę filmową Krzysztofa Komedy, Henryka Kuźniaka i Jerzego Matuszkiewicza. Inaugurację Festiwalu uświetni występ Janusza Wawrowskiego, który zagra na skrzypcach Stradivariusa z 1685 roku; wraz z orkiestrą smyczkową Warsaw Players zaprezentuje m. in. utwory Mieczysława Karłowicza i Mieczysława Wajnberga. Pieśni z moniuszkowskich Śpiewników domowych usłyszymy 15 lipca w oryginalnej interpretacji wykonawców i kompozytorów: Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskiego.

Od 2008 r. inspiracją programu jest kultura kraju gościa honorowego Festiwalu. Podczas tegorocznej edycji gościem honorowym będzie Region Centralny-Dolina Loary ze środkowej Francji (Region Centre-Val de Loire). Leonardo da Vinci mieszkał przez ostatnie trzy lata życia w jednym z zamków w Dolinie Loary, pełniąc funkcję królewskiego inżyniera, malarza i architekta na dworze Franciszka I. Z okazji 500. rocznicy śmierci da Vinci odbędzie się 8 lipca wieczór poświęcony temu genialnemu artyście. Obejmie on film Leonardo – wewnątrz umysłu geniusza (BBC, 2013) oraz koncert na instrumencie viola organista, wymyślonym przez Leonarda da Vinci. Zagra na nim Sławomir Zubrzycki – pianista i kompozytor, który zrekonstruował ten instrument.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.ogrodymuzyczne.pl/ 


Z okazji 450. rocznicy zawarcia Unii Lubelskiej 30 czerwca 2019 roku w Lublinie odbędą się uroczystości upamiętniające to wydarzenie z udziałem Marszałków Sejmu i Senatu, Przewodniczącego Sejmu oraz gości zagranicznych. Podczas uroczystego koncertu w Centrum Spotkania Kultur zostanie wykonany nowy utwór Mikołaja Góreckiego – Missa na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę.

Jak zaznaczył autor dzieła: „Missa na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę jest oparta na tekście łacińskim. Pięcioczęściowy cykl dzieli się na trzy duże ogniwa: Kyrie i Gloria wykonywane attacca, Credo oraz Sanctus i Agnus Dei, pomiędzy którymi rozbrzmiewa cisza dotykająca tajemnicy Przeistoczenia”.

Dla podkreślenia rangi oraz zasięgu wydarzenia sprzed 450 lat, podczas koncertu wystąpią połączone zespoły z Polski, Ukrainy, Litwy, Łotwy i Białorusi: Orkiestra Symfoniczna i Chór Kameralny Filharmonii Lubelskiej, Chór Filharmonii Lwowskiej „Gloria”, Chór „Capella Sonorus” z Mińska, Chór Mieszany Szkoły Katedralnej w Rydze oraz Chór Akademii Muzyki i Teatru w Wilnie. Partię solową wykona Vytautas Juozapaitis. Całość poprowadzi Wojciech Rodek.

Retransmisja koncertu zaplanowana jest tego samego dnia, 30 czerwca o godz. 23:00 na antenie TVP1.

Program obchodów dostępny jest na stronie https://www.spotkaniakultur.com/pl/node/1582 


Koncertem profesora Chorosińskiego 30 czerwca 2019 roku o godz. 14.30 zainaugurowany zostanie I Międzynarodowy Licheński Festiwal Muzyki Organowej. Koncerty odbywać się będą co tydzień – w niedziele o godz. 14.30.

Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej w tegoroczne lato gościć będzie wyjątkowych muzyków – wybitnych europejskich organistów. Wykonawcy zaprezentują najpiękniejsze utwory muzyki organowej. W licheńskiej świątyni zabrzmią dzieła najznamienitszych kompozytorów, takich jak Fryderyk Chopin, Johann Sebastian Bach, Charles Gounod, Wolfgang Amadeus Mozart, Richard Wagner, Theodore Dubois, Feliks Nowowiejski czy Cesar Franck.

Organy bazyliki licheńskiej są aktualnie największym instrumentem w Polsce i czwartym co do wielkości w Europie. W rankingu światowym, pośród instrumentów sakralnych, plasują się na 10 miejscu. Instrument został zaprojektowany przez prof. Chorosińskiego. Sekcja brzmieniowa rozmieszczona jest na pięciu emporach, które poprzez elektroniczną trakturę połączono w zbiorczym, sześciomanuałowym stole gry umieszczonym w prezbiterium bazyliki.

Program dostępny jest na stronie

http://www.lichen.pl/pl/24/n_2134/pierwszy_miedzynarodowy_lichenski_festiwal_muzyki_organowej 


W ramach siódmej edycji Festiwalu Muzyki „Emanacje” w okresie od 30 czerwca do 1 września 2019 roku na terenie całego województwa małopolskiego zostanie zaprezentowanych kilkadziesiąt koncertów.

Festiwal „Emanacje” wyróżnia bogactwo oferty koncertowej, udział wyjątkowych artystów wykonawców, a także zasięg geograficzny. W tym roku koncerty odbędą się w Szymbarku, Gorlicach, Bieczu, Oświęcimiu, Niepołomicach, Nowym Wiśniczu, Suchej Beskidzkiej, Szczawnicy, Tarnowie, Nowym Sączu, Kąśnej Dolnej, Dębnie i Krakowie. Centrum festiwalowym będzie Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Festiwalowe wydarzenia odbywać się będą w każdy weekend oferując małopolskiej publiczności i gościom regionu bogatą ofertę muzyczną w wykonaniu najlepszych muzyków młodego pokolenia oraz ich mistrzów. Repertuar koncertów obejmuje recitale solowe, koncerty kameralne, jak również muzykę symfoniczną i jazz. Wykonawcami są znakomite zespoły orkiestrowe i chóralne, dyrygenci, soliści i kameraliści oraz utalentowani i utytułowani artyści młodego pokolenia. Udział w przedsięwzięciu wezmą m. in. orkiestra Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Filharmonii im. Leoša Janáčka w Ostrawie, Tarnowska Orkiestra Kameralna, Arte Dei Suonatori, Penderecki Youth Orchestra i Adam Bałdych Quartet.

Gwiazdą inauguracji Festiwalu będzie Janusz Wawrowski, który od pulpitu poprowadzi orkiestrę Warsaw String Players złożoną z najzdolniejszych studentów i absolwentów warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Koncertmistrz i założyciel orkiestry wystąpi grając na skrzypcach legendarnego lutnika Antonia Stradivariego. W interpretacji muzyków usłyszymy utwory Mieczysława Karłowicza, Beli Bartoka, Mieczysława Wajnberga oraz Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowy program – na stronie https://penderecki-center.pl/