Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

„Stars and Strings” ‒ taki tytuł nosi piąty, jubileuszowy Sinfonietta Festival w Muzeum Narodowym w Krakowie zapowiadający wyjątkowy, dwudziesty piąty sezon Sinfonietty Cracovii. Krakowska Orkiestra świętować będzie z iście amerykańskim rozmachem w dniach 30 czerwca – 6 lipca 2019 roku.

Festiwal rozpocznie się minimalistycznie – muzyką Johna Cage’a, Steve’a Reicha, Philipa Glassa i Johna Adamsa. Przez historię nurtu przeprowadzi melomanów dyrektor Sinfonietty – Jurek Dybał. Słynny utwór In C Terry’ego Riley’a wykona zaś pod jego dyrekcją... publiczność!

W przepięknych wnętrza krakowskich Sukiennic odbędzie się też koncert „For Our Freedom and Yours” ‒ utrzymany w duchu szeroko rozumianej amerykańskiej idei wolności oraz przyjaźni między naszymi narodami. Światowej sławy tenor Stanley Jackson zaśpiewa po raz pierwszy w języku polskim! Oprócz pieśni Ignacego Jana Paderewskiego do słów Adama Mickiewicza Amerykanin wykona pieśni spirituals. Na tym koncercie premierowo zabrzmi Sinfonietta jubileuszowa zwycięzcy V Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Z kolei 4 lipca, w dniu amerykańskiego Święta Niepodległości, kameraliści Sinfonietty Cracovii i przyjaciele zaprezentują utwory George’a Gershwina, Steve’a Reicha oraz Pawła Szymańskiego. Jubileuszową edycję Festiwalu zakończą 6 lipca koncertem finałowym w Sukiennicach wyjątkowi, od lat związani z Sinfoniettą Cracovią goście – światowej sławy amerykański dyrygent John Axelrod i legendarny klarnecista Michel Lethiec.

Wśród niestandardowych propozycji znajdą się barbecue clubbing i plenerowe jam session.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie www.sinfonietta.pl 


3 lipca 2019 roku w Filharmonii Lubelskiej im. H. Wieniawskiego odbędzie się bezprecedensowe wydarzenie muzyczne, poświęcone 450-leciu Unii Lubelskiej. Już od godz. 18.00 sala koncertowa Filharmonii pobrzmiewać będzie dźwiękami utworów spod pióra twórców polskich, litewskich, białoruskich i ukraińskich.

Wszystkie te narodowości zamieszkiwały na terenach Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Spotkanie tych czterech kultur przenikających się wzajemnie przez wieki uczci tym samym 450 rocznicę podpisania aktu Unii Lubelskiej. Koncert będzie unikatową okazją do wysłuchania zarówno znanych dzieł, jak i utworów bardzo rzadko wykonywanych.

Podczas koncertu przygotowanego przez Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków w Filharmonii Lubelskiej 3 lipca 2019 roku będziemy mogli bliżej przyjrzeć się ogromnej różnorodności twórczości muzycznej Polaków i mieszkańców ziem Rzeczypospolitej innych narodowości. Zaprezentowany zostanie przekrój utworów od XVIII do XX wieku, z różnych gatunków: od arii operowych, przez pieśni i solowe utwory instrumentalne, po tradycyjne melodie ludowe. Osią koncertu będą dzieła Stanisława Moniuszki oraz Fryderyka Chopina, wielkich ambasadorów polskości, ale nie zabraknie utworów innych kompozytorów polskich (Jelski, Joteyko, Noskowski, Niewiadomski), jak i innych narodowości zamieszkujących tereny przedrozbiorowej Polski i Litwy (Holland, Stepowyj, Čiurlionis). Nie zabraknie akcentu zza wschodniej granicy – w programie zabrzmi kilka klasycznych kompozycji na tradycyjne białoruskie cymbały.

W „Koncercie dialogu” wystąpią artyści związani z Lubelszczyzną: śpiewacy Anna Barska, Dorota Szostak-Gąska, Natalia Skipor, Mariola Zagojska, Jakub Gąska, utwory skrzypcowe wykona Magdalena Maciąg, a przy fortepianie zasiądzie Agnieszka Schulz-Brzyska. Koncert wzbogaci udział artystów gościnnych z Polski i zagranicy. Wystąpią Natalia Kovalenko z Ukrainy, Maria Kuczyńska z Białorusi oraz Aleksander Ładysz. Koncert słowem wiążącym opatrzy Andrzej Gładysz.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB


47. edycja Letnich Koncertów Organowych i Kameralnych im. Eugeniusza Brańki we Władysławowie odbędzie się w dniach 4 lipca – 22 sierpnia 2019 roku. Tradycyjnie wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Wakacyjny cykl koncertów muzyki klasycznej, zainaugurowany w 1973 roku przez kompozytora, dyrygenta i organistę z Częstochowy – Eugeniusza Brańkę – wpisał się na stałe w obraz letniego Władysławowa. Organizatorem wydarzenia jest Centrum Kultury, Promocji i Sportu Władysławowa przy współudziale Parafii Wniebowzięcia NMP we Władysławowie oraz Stowarzyszenia im. Eugeniusza Brańki.

Tegoroczna edycja obfituje w znakomitych wykonawców z kraju i zagranicy, a jej repertuar zdominuje muzyka polska. Władysławowski festiwal nadal kontynuuje zapoczątkowany rok temu wieloletni program obchodów 100-lecia Niepodległości. Dodatkowo w tym roku programem włącza się w obchody 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Stąd niemal na każdym z koncertów nie zabraknie jego twórczości. 47. edycja przypada także w 10. rocznicę śmierci inicjatora i wieloletniego dyrektora artystycznego cyklu – prof. Eugeniusza Brańki. Jego muzyce poświęcony będzie niemal w całości jeden z koncertów (18 lipca). Władysławowski festiwal w tym roku robi ukłon również w stronę muzyki improwizowanej – wśród tegorocznych artystów wspomnieć należy mistrzów gatunku – skrzypka Krzesimira Dębskiego, czy trębacza Roberta Majewskiego. Przekrojowo muzyki polskiej od baroku po wiek XX wysłuchamy natomiast podczas inauguracji 4 lipca.

Karol Lipiński-Brańka

Patronat medialny nad Koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://www.facebook.com/koncerty.organowe/ 


Kongres Polskiej Federacji Pueri Cantores odbędzie się w Lublinie w dniach 4–7 lipca 2019 roku pod hasłem „Ut unum sint” i będzie miał charakter wielkiego wydarzenia religijnego i kulturalnego.

Polska Federacja Pueri Cantores jest stowarzyszeniem chórów chłopięcych, dziewczęcych, dziecięcych i młodzieżowych działających w ramach Kościoła Rzymskokatolickiego w Polsce, jak też w szkołach muzycznych czy ośrodkach kultury. Udział w jubileuszowym Kongresie wezmą chóry międzynarodowej Federacji Pueri Cantores, m.in. z Litwy, Łotwy, Ukrainy, Węgier oraz chóry Polskiej Federacji Pueri Cantores. Kongres w Lublinie przeżywany w duchu modlitwy Jezusa Chrystusa Ut unum sint ma być okazją do budowania jedności, której najdoskonalszy wzór chrześcijanin otrzymuje poprzez uwielbienie i adorację wewnętrznego życia Trójcy Przenajświętszej.

Przez cztery dni uczestnicy wydarzeń kongresowych będą na Lubelszczyźnie świętować 450-lecie Unii Lubelskiej, a także modlić się o pokój na całym świecie, wykorzystując bogate spektrum kompozycji religijnych – od tradycyjnych utworów gregoriańskich po dzieła najnowszej literatury muzycznej. Z racji ogłoszenia roku 2019 Rokiem Moniuszkowskim, w ramach Kongresu wybrzmią także kompozycje religijne Stanisława Moniuszki. W programie Kongresu znalazło się kilka wydarzeń muzycznych. Podczas „Nocy chórów” 5 lipca koncerty będą miały miejsce w kościołach Lublina, Kazimierza Dolnego, Lubartowa, Chełma, Puław. Następnego dnia w Lublinie odbędzie się piknik chóralny i koncert galowy. Około 1000 uczestników z całej Polski, a także gości zagraniczni prawykonają kompozycję Ut unum sint Henryka Jana Botora.

Patronatem honorowym wydarzenie objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda.

Patronat medialny nad Kongresem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://lublin2019.puericantores.pl/kongres/ 


„Muzyka Polska na Warmii i Żuławach” to festiwalowa specjalność Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i nie inaczej będzie w dniach 5–7 lipca 2019 roku. Po raz szósty kameraliści zagoszczą w gotyckich kościołach regionu, aby zaprezentować słuchaczom najpiękniejsze dźwięki polskiej muzyki klasycznej.

Festiwalowym repertuarem artyści uczczą pamięć Stanisława Moniuszki. Nieprzypadkowo, gdyż w tym roku przypada 200. rocznica urodzin twórcy opery narodowej. Słusznie, ale, jak stwierdził jeden z polskich krytyków, „twórczość Moniuszki to dużo wielobarwniejsza muzyczna sieć, pełna kontrastów i paradoksów”. Podczas Festiwalu usłyszymy moniuszkowską Bajkę, I Kwartet smyszkowy oraz pieśni ze Śpiewników domowych w opracowaniu Mateusza Kołakowskiego i Mateusza Mosia na orkiestrę smyczkową. W programie Festiwalu znajdzie się też muzyka wybitnej skrzypaczki i kompozytorki Grażyny Bacewicz.

Wspomniane paradoksy i kontrasty Orkiestra wydobędzie na światło dzienne w towarzystwie znakomitych solistów. Smyczkom EOK będą bowiem wtórować instrumenty Tomasza Mądzielewskiego, Macieja Magnuskiego, Mateusza Mosia i Mateusza Kołakowskiego. O oprawę wokalną koncertów zadba natomiast Katarzyna Moś – reprezentantka Polski podczas 62. Konkursu Piosenki Eurowizji. Za pulpitem dyrygenta, jak co roku, stanie szef artystyczny EOK, maestro Marek Moś.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/vi-festiwal-muzyka-polska-na-warmii-i-zulawach 


42. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 5 lipca i potrwa do 30 sierpnia 2019 roku. Koncerty będą się odbywać w każdy piątek o 20:15 w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Dodatkowo na czwartek 15 sierpnia o godzinie 20:30 zaplanowany został koncert specjalny z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP.

Podczas dziesięciu koncertów wystąpią artyści z Belgii, Stanów Zjednoczonych i Polski, którzy wykonają zróżnicowany repertuar organowy i chóralny obejmujący dzieła wszystkich epok, zaprezentują szeroką paletę stylów od dawnych dzieł mistrzów muzyki organowej poprzez najbardziej znane kompozycje klasyków po muzykę współczesną (również tę inspirowaną folklorem), a nawet jazzową. W programie znalazła się również muzyka polskich twórców: Henryka Mikołaja Góreckiego, Mieczysława Surzyńskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Jacka Sykulskiego, Aldony Nawrockiej, Filipa Cieszyńskiego. Ponadto odbędzie się prawykonanie Ciacony na skrzypce i organy autorstwa Bogusława Grabowskiego.

Wspaniała akustyka oraz wyjątkowa atmosfera miejsca, jakim jest największy w Europie ceglany Kościół Mariacki, gwarantują każdemu słuchaczowi szeroką gamę doznań estetycznych i muzycznych. Jest to jednak przede wszystkim okazja, by usłyszeć niezwykłe brzmienie znajdujących się tam organów, które są dziełem firmy braci Hillebrand z Hanoweru, a ich prospekt wraz z grającymi piszczałkami pochodzi z organów Mertena Friesena z 1627 r. z kościoła św. Jana.

Szczegóły festiwalu dostępne są na stronie internetowej: www.festiwalorganowy.pl oraz na oficjalnym fanpage’u pod adresem: www.facebook.com/bazylikamariacka 


XV Festiwal Muzyki Polskiej odbędzie się w dniach 5–20 lipca 2019 roku.

Festiwal organizowany jest przez grupę muzykologów, menedżerów kultury i miłośników muzyki, członków Stowarzyszenia Muzyki Polskiej. Celem festiwalu jest prezentowanie dzieł polskich kompozytorów, powstałych od średniowiecza po współczesność, ukazywanie w rozmaitych kontekstach, ale też konfrontowanie ich z muzyką światową.

Co roku do udziału w Festiwalu zapraszani są znakomici artyści. Dotychczas udział w przedsięwzięciu wzięli: pianiści Ivo Pogorelich, Nicolai Khozyainov, Piers Lane, Peter Jablonski, Jonathan Plowright, skrzypkowie Nigel Kennedy, Akiko Suwanai, Grigorij Żyslin, klawesynistka Elżbieta Chojnacka, a także: Academy of St. Martin in the Fields i London Sinfonietta. W tym roku wydarzenie uświetnią baryton Szymon Komasa, absolwent Juilliard School w Nowym Jorku i studia operowego przy Metropolitan Opera w Nowym Jorku, rosyjski pianista Konstantin Scherbakov, białoruski tenor Yuri Gorodetski, amerykańska skrzypaczka Miranda Liu, która będzie grała na instrumencie Amatiego z 1676 r.

Podczas tegorocznej jubileuszowej edycji odbędzie się osiem koncertów, a w finale zabrzmi Halka Stanisława Moniuszki w języku włoskim. Usłyszymy też polską muzykę XX wieku. 14 lipca utwory Mieczysława Karłowicza i Emila Młynarskiego wykona Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie pod dyrekcją Francka Chastrusse’a. Natomiast Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała zaprezentuje utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Janiewicza, Mieczysława Karłowicza, Tadeusza Bairda i Mieczysława Wajnberga.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.fmp.org.pl/ 


W dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2019 roku odbędzie się organizowany przez Filharmonię Koszalińska im. Stanisława Moniuszki jeden z największych i najstarszych festiwali organizowanych w Polsce – 53. Międzynarodowy Festiwal Organowy.

Po krótkiej przerwie Filharmonia Koszalińska powraca do twórczości swego patrona, a Międzynarodowy Festiwal Organowy po przerwie nieco dłuższej powraca do koszalińskiej katedry. To właśnie w niej odbędzie się 9 koncertów głównych Międzynarodowego Festiwalu Organowego w wykonaniu muzyków z całego świata: z Polski, Czech, Kostaryki, Luksemburga, Rosji, Tajwanu, Ukrainy i Włoch. Koncerty festiwalowe będą miały miejsce także w kościołach w Darłowie, Białogardzie, Bobolicach, Dźwirzynie, Mielnie, Szczecinku i Sarbinowie. Udział w koncercie finałowym weźmie światowej sławy skrzypek Konstanty Andrzej Kulka.

Zabrzmią najpiękniejsze utwory muzyki organowej, kameralnej i symfonicznej, w tym kompozycje polskich twórców. Podczas koncertu inauguracyjnego kilkadziesiąt wykonawców (chór Politechniki Koszalińskiej „Canzona”, orkiestra Filharmonii Koszalińskiej oraz soliści pod dyrekcją Karola Borsuka) zaprezentują utwory Feliksa Nowowiejskiego, Mariana Sawy, Mieczysława Surzyńskiego i Stanisława Moniuszki. Podczas Festiwalu usłyszymy też utwory Adama Jarzębskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Krzesimira Dębskiego, Marka Czerniewicza, Macieja Śmietańskiego, Anny Rocławskiej-Musiałczyk, a także Fryderyka Chopina w wykonaniu zespołu muzyki średniowiecznej Remdih (Czechy). Ponadto 2 czerwca zespół wokalny Art'n'Voices prawykona utwory chóralne kompozytorów polskich młodej generacji: Marka Raczyńskiego i Jakuba Szafrańskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmoniakoszalinska.pl/ 


5 lipca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się koncert muzyki Wojciecha Kilara.

17 lipca minie 87. rocznica urodzin zmarłego przed prawie sześciu laty Wojciecha Kilara. Z tej okazji filharmonicy śląscy organizują koncert jego muzyki. Orkiestrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Śląskiej z dyrygenckiego podium poprowadzi Marek Wroniszewski – najlepszy Polak w naszym ostatnim, jubileuszowym Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, którego Wojciech Kilar był wielkim orędownikiem.

Siwą mgłę na baryton i orkiestrę do tekstu ludowej pieśni góralskiej skomponował Wojciech Kilar w 1979 roku i zadedykował Andrzejowi Bachledzie, który 14 września tamtego roku, w Bydgoszczy prawykonał ten poemat wokalno-symfoniczny wespół z filharmonikami krakowskimi pod batutą Jerzego Katlewicza. Zadedykowany Filharmonii Narodowej Krzesany prawykonała na „Warszawskiej Jesieni” w 1974 roku orkiestra pod batutą Jana Krenza, który powiedział Wojciechowi Kilarowi: „Otworzyłeś okno i wpuściłeś do zatęchłego pokoju muzyki polskiej świeże powietrze”. Kameralnym odpowiednikiem Krzesanego stała się w 1986 roku Orawa na orkiestrę smyczkową, prawykonana 10 marca 1986 r. w Zakopanem przez Polska Orkiestrę Kameralną pod batutą Wojciecha Michniewskiego. O tej – jak pisał Leszek Polony – „kompozycji finezyjnej i żywiołowej zarazem, wyrafinowanej w logice następstw harmonicznych, ekscytującej frenetyczną grą barw z jednej, mistrzowską zaś, gradacyjną konstrukcją muzyczna o narastającym napięciu emocjonalnym z drugiej strony” sam kompozytor mówił, że jest utworem, w którym nie zmieniłby ani jednej nuty. Z muzyki filmowej Wojciecha Kilara do programu koncertu wybrano suity z filmów Francisa Forda Coppoli i Andrzeja Wajdy.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu 


W miesiącach letnich bieżącego roku, podobnie jak nieprzerwanie już od 28 lat w Rzeszowie, także w trzech innych miejscowościach Podkarpacia, rozbrzmiewać będzie muzyka organowa, kameralna, oratoryjna i słowo artystyczne. Podkarpacki Festiwal Organowy potrwa od 7 lipca do 18 sierpnia 2019.

Muzyką najwyższej próby twórczej i wykonawczej wypełnią się nowoczesne i zabytkowe świątynie stolicy województwa: katedra, bazylika Bernardynów, kościoły: św. Krzyża, Wniebowzięcia NMP w Zalesiu i po raz pierwszy św. Rocha w Słocinie, gdzie w grudniu ubiegłego roku oddano do użytku nowe, wysokiej klasy koncertowej organy. Ponadto tradycyjnie do festiwalowego kalendarza włączone zostały dwa wielce znaczące obiekty sakralne Podkarpacia: Jarosławskie Opactwo i bazylika Jezuitów w Starej Wsi. Jako miejsce jednego z koncertów debiutuje w tym roku kościół Wniebowzięcia NMP w Lutczy. Skutkiem systematycznego poszerzania geograficznego obszaru realizacji festiwalu, począwszy od tego roku dotychczasowa nazwa Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa wraz z cyklami towarzyszącymi objęte zostały mianem Podkarpackiego Festiwalu Organowego.

Do udziału w tegorocznych koncertach, poza rodzimymi artystami, zostali zaproszeni wirtuozi organów z Niemiec, Włoch i Węgier. Nie zabraknie muzyki kameralnej: wokalnej i instrumentalnej z towarzyszeniem organów, dzieł oratoryjnych Stanisława Moniuszki w 200. rocznicę urodzin kompozytora, a także artystycznego słowa mówionego, przypominającego ciągle trwałe przesłania wybitnych Polaków: św. Jana Pawła II, bł. ks. Jerzego Popiełuszki i kard. Stefana Wyszyńskiego.

Różnorodność programowa koncertów, obfitość miejsc ich realizacji wraz z ich walorami historycznymi, architektonicznymi i dekoracyjnymi, stanowią o interdyscyplinarnej wartości i unikatowości formuły Podkarpackiego Festiwalu Organowego. Festiwal zostanie zrealizowany dzięki finansowaniu przez Gminę Miasto Rzeszów oraz Województwo Podkarpackie. Sponsorem festiwalu pozostaje niezmiennie od kilku lat rzeszowska firma Watkem.

W imieniu Fundacji Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE, głównego organizatora festiwalu oraz podmiotów współorganizujących wydarzenie, Dyrektor Festiwalu dr hab. Marek Stefański serdecznie zaprasza do udziału w festiwalowych koncertach, będących nie tylko okazją do obcowania ze sztuką wysoką, lecz też do muzycznej podróży śladem rzeszowskich i podkarpackich zabytków sztuki sakralnej, w jej wszechstronnych kulturowych odsłonach.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.arsproarte.pl 


XII edycja letniego festiwalu plenerowego „Wawel o zmierzchu” odbędzie się w dniach 6 lipca – 31 sierpnia 2019 roku.

Miejscem koncertów są rozświetlone dziedzińce Zamku Królewskiego na Wawelu: Arkadowy i Batorego. W repertuarze dziewięciu koncertów nacisk będzie kładziony na wartości rodzime. Przewodni motyw festiwalu „Utrwalanie Chopina” łączy się z ukazaniem polskiej twórczości kompozytorskiej: „ambasadora polskości w świecie” Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Witolda Lutosławskiego. Muzyka polska przedstawiana będzie w szerokim kontekście kultury wysokiej różnych krajów. Obok muzyki Maurice’a Ravela czy Claude’a Debussy’ego w programie znajdzie się twórczość kompozytorów związanych z Krakowem: Artura Malawskiego, Adama Walacińskiego czy Marcela Chyrzyńskiego.

Jak co roku międzynarodowej publiczności przedstawią się Mistrzowie: dyrygent Łukasz Borowicz, pianiści Kevin Kenner i Mariola Cieniawa, wiolonczelista Bartosz Koziak, sopranistki Katarzyna Oleś-Blacha i Iwona Socha. Wystąpią także młodzi utalentowani artyści, laureaci znaczących konkursów muzycznych: pianiści Krzysztof Książek i Marcin Koziak, skrzypaczka Aleksandra Kuls, gitarzysta Dmytro Holovenko oraz orkiestra CORda Cracovia.

Szczegółowy program koncertów o zmierzchu na wawelskich dziedzińcach dostępny jest na stronie https://wawel.krakow.pl/kalendarium-wydarzen 


W pierwszy weekend lipca 2019 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce koncerty w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Poznamy twórczość muzycznej rodziny Maklakiewiczów, usłyszymy muzykę kompozytorów francuskich i belgijskich.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę w siedzibie Sinfonii Varsovii odbywają się koncerty z udziałem uznanych artystów, jak i wschodzących gwiazd muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – występują zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

W koncercie 6 lipca udział weźmie zespół Maklakiewicz Ensemble, który tworzą muzycy, absolwenci i pedagodzy uczelni muzycznych w Poznaniu i we Wrocławiu. Artyści są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową. Jednym z najważniejszych zakresów działalności zespołu jest promocja muzyki polskiej, również tworzonej współcześnie. Od roku 2019 zespół realizuje autorski projekt z okazji 120-lecia urodzin polskiego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza, w ramach którego prezentuje jego nieznane utwory w Polsce oraz za granicą. W ich wykonaniu usłyszymy też kompozycje jego brata, Franciszka Maklakiewicza. 7 lipca wystąpią utalentowani młodzi polscy artyści: skrzypaczki Karolina Gutowska (absolwentka VI edycji Akademii Sinfonia Varsovia, a obecnie muzyk etatowy Orkiestry), Karolina Mikołajczyk (laureatka programu stypendialnego Młoda Polska i Nagrody Specjalnej ZAiKS), Weronika Weiss (stypendystka MKiDN oraz Fundacji Sinfonia Varsovia) oraz pianiści Wojciech Pyrć (laureat programu stypendialnego „Młoda Polska”) i Weronika Chodakowska (laureatka ogólnopolskich, a także międzynarodowych konkursów pianistycznych). W ich interpretacji usłyszymy muzykę Grażyny Bacewicz, Maurycego Moszkowskiego, a także Eugene’a Ysaÿe’a i Camille’a Saint-Saënsa.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


7 lipca 2019 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego będzie miał miejsce wakacyjny koncert muzyki filmowej.

Muzyki znanej z ekranów nie brakuje w ofercie wakacyjnej Filharmonii Śląskiej. Na jednej scenie ze Śląską Orkiestrą Kameralną wystąpią znakomici soliści – klarnecista Roman Widaszek, pianista Grzegorz Biegas oraz aktor i skrzypek Maciej Zakościelny.

Roman Widaszek i Grzegorz Biegas są absolwentami katowickiej Akademii Muzycznej i profesorami macierzystej uczelni. Popularny aktor Maciej Zakościelny, który w 2004 roku na łódzkim festiwalu szkół teatralnych otrzymał nagrodę za ruch sceniczny i ekspresję, ukończył też szkołę muzyczną II stopnia w klasie skrzypiec i niejednokrotnie prezentował swój talent muzyczny podczas spektakli, w tym Śpiewając Jazz w reżyserii Zbigniewa Dzięgiela, towarzyszył podczas przedsięwzięć muzycznych Mariannie Wróblewskiej – jednej z najciekawszych wokalistek w historii polskiego jazzu, oraz Beacie Przybytek – pianistce i wokalistce jazzowej. Ci znakomici goście wespół ze Śląską Orkiestrą Kameralną wykonają filmowe przeboje Wojciecha Kilara, Enrica Morricone, Johna Williamsa, Bartosza Chajdeckiego i Henryka Kuźniaka. W programie pojawi się również poezja ks. Mieczysława Malińskiego.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu 


7 lipca 2019 roku w Pałacu w Rybnej o godz. 18.00 odbędzie się drugi koncert w ramach cyklu „Dwa nurty”, organizowanego przez Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej, Pałac w Rybnej i Stowarzyszenie Gorczycki.pl; wydarzenie zatytułowano „Taniec życia”.

Udział w koncercie weźmie Duo Polonais, czyli klawesynistka Ewa Rzetecka-Niewiadomska i śpiewak Hubert Niewiadomski (baryton). „Taniec życia” łączy dwa nurty – barokowy i współczesny. Ciekawym wydaje się zestawienie tych samych emocji wyrażonych w tych przecież skrajnie różnych estetykach, np. miłości czy tęsknoty. „Taniec życia” rozpoczyna się symbolicznym Kyrie z Mszy XI Orbis factor, skłaniającym do rozważań nad istotą naszego istnienia. Utwory Tadeusza Bairda, Henry’ego Purcella i Claudia Monteverdiego opiewają jedną z najważniejszych wartości życia – miłość. Wykwintne tańce barokowe prezentują Suity Purcella. Akompaniowanie Sonetów Tadeusza Bairda na klawesynie to celowy zabieg artystów, którzy odnajdują tym samym elementy monodii akompaniowanej i cechy, które bliskie są muzyce Monteverdiego.

Podczas koncertu prawykonany zostanie utwór Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko Dla Bereniki. Miniatura w stylu barokowym (2019) – opowieść o człowieku, narodzinach, wielkiej miłości, niezwykłej tajemnicy. Utwór został skomponowany specjalnie dla Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej. Pozornie jest to błyskotliwe rondo, utrzymane w barokowej stylistyce. W środkowej zaś części ta solowa miniatura klawesynowa staje się utworem na klawesyn i taśmę. Na nagraniu zostało zarejestrowane bicie serca wtedy jeszcze nienarodzonej Bereniki – córki klawesynistki. Na 40 sekund świat się zatrzymuje: nagranie bicia serca przeplatane jest tylko nielicznymi, subtelnymi akordami na klawesynie.

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.

Konieczna jest rezerwacja bezpłatnych wejściówek pod nr tel. 32 284 18 37.

Szczegółowy program – na stronie https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-wsp%C3%B3%C5%82czesnej-muzyki-klawesynowej-el%C5%BCbieta-chojnacka-center/ 


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza do wzięcia udziału w jubileuszowej XX edycji Festiwalu i Kursu Muzycznego „Chopin–Górecki”, który odbędzie się w dniach 9–19 lipca 2019 roku.

W ramach przedsięwzięcia odbędą się indywidualne lekcje fortepianu, organów, instrumentów smyczkowych, dętych drewnianych i blaszanych, akordeonu, harfy, gitary, perkusji, kameralistyki, wokalnych oraz kompozycji z najlepszymi pedagogami, a także koncerty i wykłady. Atmosfera Festiwalu i możliwość czerpania inspiracji z samego źródła bogatego dziedzictwa najwybitniejszych polskich kompozytorów od Chopina do Góreckiego pozwoli uczestnikom doświadczyć niezwykłych i niezapomnianych emocji i wzruszeń.

Koncert Inauguracyjny, podczas którego wystąpi zespół Kwadrofonik, będzie miał miejsce w UMFC 9 lipca o godz. 19.00. Udział w kolejnych koncertach wezmą wybitni wykonawczy i wykładowcy kursu: wiolonczelista Tomasz Strahl, pianista Janusz Olejniczak, perkusista Leszek Lorent i kompozytor Dariusz Przybylski. Wygłoszone zostaną wykłady o metodyce nauczania gry na instrumentach smyczkowych, o muzyce Fryderyka Chopina i polskich kompozytorów XX–XXI w.: ad. dr Aldona Nawrocka poprowadzi wykład zatytułowany Polska muzyka XX wieku – od K. Szymanowskiego do P. Szymańskiego; prof. Andrzej Dutkiewicz wygłosi wykład Od Szymanowskiego do Góreckiego – polska współczesna muzyka fortepianowa XX i XXI w. Podczas wykładu odbędzie się prezentacja wybranych utworów fortepianowych polskich kompozytorów współczesnych, zostaną też omówione niektóre problemy wykonawcze i interpretacyjne. Na zakończenie Festiwalu odbędzie się koncert uczestników Kursu.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.chg.chopin.edu.pl 


11 lipca 2019 roku o godz. 19.30 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Polanicy-Zdroju w ramach Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej wystąpią organista Emanuel Bączkowski i akordeonista Jakub Barycz.

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych).

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu jest zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J.S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G.F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Podczas najbliższego koncertu usłyszymy m. in. Jutrznię Mariana Sawy i improwizacje Emanuela Bączkowskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program Festiwalu


W dniach 13–14 lipca 2019 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce koncerty w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Zrelaksujemy się przy dźwiękach muzyki hiszpańskiej, brazylijskiej i argentyńskiej, a także przeniesiemy się kilka wieków wstecz słuchając utworów Johanna Sebastiana Bacha i Niccola Paganiniego.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę w siedzibie Sinfonii Varsovii odbywają się koncerty z udziałem uznanych artystów, jak i wschodzących gwiazd muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – występują zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Udział w koncercie 13 lipca weźmie gitarowy zespół Woch & Guzik Duo – laureaci Międzynarodowego Konkursu Muzycznego IBLA Grand Prize 2013 – oraz multiinstrumentalista, aranżer i kompozytor Piotr Kopietz, który należy do grona kilku muzyków w Polsce koncertujących na argentyńskim bandoneonie oraz na rzadko spotykanej francuskiej akordinie. Artyści zaprezentują kompozycje Marca Pereiry, Joaquina Rodriga, Astora Piazzolli, Manuela de Falli i Tomasa Gubitscha. 14 lipca wystąpi Polski Kwartet Fletowy – zespół, który prezentuje muzykę skomponowaną na cały dostępny wachlarz instrumentów tej rodziny: od fletu piccolo, przez flet altowy do fletu basowego. W ich interpretacji usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Eugène’a Gigouta, Eugène’a Bozzy, Saveria Mercadantego, Niccola Paganiniego i Stanisława Moniuszki.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


W dniach 14–19 lipca 2019 roku w Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie odbędzie się Kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Muzycznych Bibliotek, Archiwów i Centrów Informacji IAML. Celem Kongresu IAML 2019, największego dorocznego tego typu wydarzenia na świecie, jest wymiana doświadczeń i prezentacja osiągnięć naukowych bibliotekarzy i archiwistów muzycznych oraz muzykologów zrzeszonych w IAML.

Kongres IAML 2019 ma charakter międzynarodowy i zgromadzi ok. 350 delegatów z 40 krajów, w tym 30 polskich referentów. Uczestnikami kongresu są muzykolodzy, źródłoznawcy, bibliotekarze muzyczni, archiwiści, specjaliści informacji naukowej i muzycy. Reprezentowane są różnorodne instytucje muzyczne, w tym uniwersyteckie ośrodki muzykologiczne, działy muzyczne największych bibliotek narodowych, biblioteki akademii i konserwatoriów muzycznych, centra informacji muzycznej, biblioteki orkiestrowe i radiowe oraz wydawcy muzyczni.

Organizatorzy kładą szczególny nacisk na aspekt naukowy, kulturalny i edukacyjny wydarzenia. Płaszczyzną wymiany doświadczeń będą nie tylko sesje naukowe, ale też warsztaty poświęcone wykorzystaniu narzędzi cyfrowych w muzyce oraz technikom opracowania źródeł muzycznych.

Kongresowi będzie towarzyszyła wystawa poświęcona historii gromadzenia kolekcji muzycznej w Bibliotece Jagiellońskiej zatytułowana „Od teoretycznych traktatów do kompozytorskich arcydzieł – muzykalia w Bibliotece Jagiellońskiej na przestrzeni wieków”. W ramach Kongresu odbędą się też targi wystawców muzycznych.

Uroczystą Inaugurację Kongresu IAML 2019 w dniu 14 lipca 2019 uświetni koncert zespołu Capella Cracoviensis. Ponadto w programie kulturalnym Kongresu znajdą się trzy koncerty muzyki polskiej, zorganizowane w świątyniach krakowskich.

Udział w wydarzeniu mogą wziąć tylko zarejestrowani uczestnicy.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o Kongresie są dostępne na stronie: https://www.iaml2019.confer.uj.edu.pl/pl_PL/programme 


Od 14 lipca do 11 sierpnia 2018 roku w Katowicach odbędą się recitale fortepianowe w ramach nowej inicjatywy lokalnej – Piano Tężnia Festiwal.

Otwarcie w kwietniu br. tężni solankowej w Parku Zadole stało się inspiracją dla powstania Piano Tężnia Festiwal. Pomysłodawcą budowy samego obiektu, którą poparło aż 15 000 mieszkańców w ramach budżetu obywatelskiego, był mieszkaniec Ligoty Adam Łęski. W lipcu i sierpniu to wyjątkowe miejsce przyciągać będzie nie tylko mikroklimatem, ale również muzyką fortepianową w wykonaniu śląskich pianistów. Piotr Banasik, Zbigniew Raubo, Tymoteusz Bies, Joanna Domańska i Magdalena Lisak zagrają na specjalnie na ten czas sprowadzonych fortepianach marki Steinway.

Znakomici pianiści i bogaty repertuar ich występów, sięgający do wielkiej literatury muzycznej, m. in. kompozycji Wolfganga Amadeusa Mozarta, Fryderyka Chopina, Franza Schuberta, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Karłowicza, i komentarze słowne wygłoszone przez znanych katowickich teoretyków muzyki niewątpliwie zadowolą wymagających melomanów.

Wstęp na wszystkie recitale jest wolny.


14 lipca 2019 mija pół roku od tragicznego zdarzenia, które wstrząsnęło naszym światem. Tego dnia w ramach VIII Euro Chamber Music Festival w gdańskiej Bazylice Mariackiej o godz. 20:15 odbędzie się nadzwyczajny koncert w hołdzie śp. Prezydentowi Pawłowi Adamowiczowi.

Euro Chamber Music Festival Gdańsk to międzynarodowa impreza poświęcona muzyce kameralnej, tej najpiękniejszej muzyce, noszącej znamiona i wartości jakimi są przyjaźń, duch działania w zespole, dyskusja i otwartość. Czyż nie przypomina to fundamentów filozofii życia i działalności nieżyjącego dziś Męża Gdańska? Idea złożenia swoistego muzycznego hołdu wypłynęła od muzykującego na co dzień ze sobą i tworzącego od podstaw ww. festiwal gdańskiego zespołu Duo del Gesú – francuskiego skrzypka polskiego pochodzenia Arnauda Kaminskiego i altowiolisty, a ponadto ambasadora kampanii społecznej Save the Music, dr. Krzysztofa Komendarek-Tymendorfa.

Podczas nadzwyczajnego wydarzenia w Bazylice Mariackiej usłyszymy Jerzego Stuhra recytującego m.in. fragmenty z książek śp. Pana Prezydenta, poezję ks. Jana Twardowskiego… Słowa będą przenikały się wzajemnie z utworami Wolfganga Amadeusa Mozarta, Giacoma Pucciniego, Georga Friedricha Händla, Eugeniusza Głowskiego i Michała Lorenca w interpretacji Cappelli Gedanensis pod batutą Rafała Kłoczki.

Wstęp na koncert jest wolny.

Strona internetowa Festiwalu: www.eurochambermusicfestival.com; wydarzenie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/357697901608991/ 


W dniach 14 lipca – 1 września 2019 roku Filharmonia Gorzowska zaprasza na cykl koncertów plenerowych odbywających się pod hasłem „Pikniki Chopinowskie”.

W każdą kolejną niedzielę, do końca wakacji, muzycy będą grali na Placu Sztuk. Co tydzień od 16.00 przez około dwie godziny piękne zielone tereny wokół Filharmonii będą miejscem wyjątkowego miejskiego pikniku. A wszystko to przy dźwiękach dobrze znanych i lubianych kompozycji, nie tylko Fryderyka Chopina, ale również polskich twórców XX–XXI w.: usłyszymy utwory Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego. Arcydzieła polskiej muzyki zabrzmią w interpretacji młodych utalentowanych pianistów: Bartłomieja Kokota, Michała Mossakowskiego, Piotra Pawlaka, Piotra Orlowa, Wiktorii Jagodzińskiej i Martyny Kubik.

Szczególne miejsce wśród tegorocznych pikników będą miały wydarzenia zorganizowane w związku z obchodami 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki, w których udział wezmą białoruska pianistka Ekaterina Matokh oraz duet Beata Gramza (sopran) i Marta Ożelska-Kurzawa (fortepian). Zespół wystąpi podczas koncertu finałowego cyklu. Zabrzmią pieśni Moniuszki oraz jego utwory fortepianowe.

Jeśli pogoda nie dopisze, koncerty odbędą się wewnątrz, w sali koncertowej Filharmonii. W każdym przypadku wstęp na wszystkie koncerty letnie jest darmowy.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/ 


Do 25 sierpnia 2019 roku potrwa cykl przedsięwzięć „Lato Konesera” w kompleksowo odnowionej dawnej fabryce wódek Koneser.

Seanse filmowe, spotkania, mnóstwo koncertów i atrakcji dla dzieci... Tak w skrócie zapowiada się tegoroczne „Lato Konesera”. To doskonała okazja, by odwiedzić to klimatyczne miejsce na Pradze i w dobrym towarzystwie spędzić czas. Tym bardziej, że każdy powinien znaleźć coś dla siebie: od singli, przez rodziny z dziećmi, po seniorów. Atrakcje zaś zaplanowano na całe wakacje i każdego dnia realizowane są inne projekty.

W każdą niedzielę o godz. 19.00, zaczynając od 14 lipca, odbywać się będą koncerty. Udział w nich zapowiedzieli: Szymon Nehring, Ania Karpowicz, Marek Bracha, laureaci Konkursu Wokalnego im. Ady Sari w Nowym Sączu, Adam Strug, zespoły Penderecki Piano Trio, Trimagine, ROKduo. W ich wykonaniu usłyszymy utwory kameralne Franza Schuberta, Sergiusza Rachmaninowa, Claude’a Debussy’ego, Aarona Coplanda, zapomniane pieśni w jidysz i po polsku z archiwum nowojorskiego Institute for Jewish Research i Lifshe Schaechter-Widmann. Ważne miejsce w programie letnich koncertów zajmuje muzyka polska. Zostaną zaprezentowane pieśni Stanisława Moniuszki, kompozycje Fryderyka Chopina, Tadeusza Zygfryda Kasserna i Mieczysława Wajnberga.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://koneser.eu/wydarzenia/lato-konesera-klasyczne-niedziele/ 


W dniach 14 lipca – 4 sierpnia 2019 roku we Fromborku odbywa się 52. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej.

Od przeszło 50 lat fromborskie organy poruszane przez Mistrzów wypełniają dźwiękiem katedrę warmińską. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej we Fromborku odbywa się w Bazylice Archikatedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja, gdzie mieszczą się organy z lat 1683–1684, ufundowane przez biskupa Michała Radziejowskiego, dzieło Daniela Nitrowskiego z Gdańska. Jest to jeden z najlepszych w Polsce instrumentów organowych, znajdujący się w katedrze pełnej gotyckiej i barokowej sztuki sakralnej. Celem Festiwalu jest popularyzacja muzyki organowej. Cykliczna impreza zainaugurowana w 1967 jest jedną z najstarszych w Europie. Organizatorami festiwalu są parafia archikatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, Muzeum Mikołaja Kopernika, Muzeum Pomnika Historii Frombork Zespół Katedralny oraz Miasto i Gmina Frombork.

W tym roku udział w Festiwalu wezmą znani europejscy muzycy: organiści Fabio Ciofini, Józef Serafin, Konstantin Volostnov, Mateusz Kotwica, wiolonczelistka Alessandra Montani, kontratenor Sławomir Bronk oraz Kwartet Gdański. W ich wykonaniu usłyszymy arcydzieła europejskiej muzyki organowej i kameralnej. W programie wydarzenia znalazły się też utwory polskich kompozytorów współczesnych. Podczas koncertu finałowego zabrzmią m. in. Alma Redemptoris Mater Michała Sławeckiego i Ostatnia modlitwa Mariana Sawy.

Szczegółowy program – na stronie http://www.muzeum.frombork.pl/festiwal.php 


W dniach 16–21 lipca 2019 roku Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu gościć będzie grupę 150 młodych muzyków z Chin, którzy wezmą udział w Chińsko-Europejskim Festiwalu Kultury i Sztuki.

Festiwal to pierwsze wydarzenie współorganizowane przez wrocławską Akademię Muzyczną z partnerem z Pekinu. Ideą Festiwalu jest międzynarodowa integracja, wymiana doświadczeń artystycznych oraz nawiązanie kontaktów między europejskimi i chińskimi uczelniami artystycznymi. W latach 2017 i 2018 festiwal odbył się w uczelniach we Włoszech i w Hiszpanii, co zapoczątkowało owocną współpracę europejskich i azjatyckich środowisk twórczych. Grupa młodych chińskich artystów weźmie udział w kursach muzycznych, konkursach instrumentalnych i wokalnych oraz zaprezentuje recitale i koncerty w Sali Koncertowej AMKL we Wrocławiu. Zajęcia oraz konkursy przeprowadzą pedagodzy wrocławskiej Akademii oraz zaproszeni artyści z Chin.

Ważnym aspektem przedsięwzięcia, oprócz międzynarodowych kursów muzycznych, jest prezentacja muzyki polskiej, w tym kompozytorów związanych z wrocławską uczelnią. Festiwal obejmie dwa duże wydarzenia artystyczne w Sali Koncertowej AMKL, które będą otwarte dla szerszej publiczności: 16 lipca o godz. 16.30 – uroczyste otwarcie Festiwalu, 21 lipca o godz. 19.00 – koncert finałowy. Podczas ostatniego koncertu festiwalowego Orkiestra Symfoniczna studentów i absolwentów AMKL we Wrocławiu wykona Largo Stanisława Krupowicza i Fjörd-dur Michała Moca.

Wstęp na koncerty jest wolny, obowiązują bezpłatne karty wstępu dostępne w recepcji budynku E Akademii Muzycznej.

Szczegółowy program – na stronie http://amuz.wroc.pl/program-festiwalu-5032 


18 lipca 2019 roku o godz. 18:00 w Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma” w Zakopanem odbędzie się koncert Chopin Piano Duo.

„Atma” to jedyne w świecie muzeum biograficzne Karola Szymanowskiego, „ojca” polskiej muzyki współczesnej – w maju 2013 otwarte po generalnym remoncie. W tej tak ulubionej przez kompozytora góralskiej „chałupie” w Zakopanem, gdzie odnalazł dla siebie dom, rozbrzmiewa muzyka. Motywem przewodnim są utwory Szymanowskiego i jego poprzedników oraz następców. Wśród wykonawców znajdują się zarówno postacie znane z mistrzowskich interpretacji, jak i utalentowani młodzi artyści, laureaci konkursów muzycznych, wnoszący do odczytań twórczości autora Mitów i Harnasiów wartości nowe. Koncerty organizowane w „Atmie”, miejscu wyjątkowym, gdyż nie będącym studium muzycznym czy salą koncertową, przyczyniają się do wzmacniania marki polskiej kultury muzycznej w scenerii naznaczonej duchem osobowości Szymanowskiego, wizjonera i poety dźwięków, oraz jego czasów – czasów międzywojnia.

Podczas najbliższego koncertu wystąpi Chopin Piano Duo, czyli Anna Boczar i Bartłomiej Kominek – zgrany duet na scenie i w życiu. W ich interpretacji usłyszymy utwory Edvarda Griega, Franza Schuberta, a także Album Tatrzańskie op. 12 Ignacego Jana Paderewskiego i Grand duo concertant na temat z opery „Robert Diabeł” Fryderyka Chopina. Słowo o muzyce wygłosi dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. krakowskiej Akademii Muzycznej, kurator ds. programowych „Atmy”.

Wstęp na koncert jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie https://mnk.pl/aktualnosci/koncert-chopin-piano-duo-anna-boczar-bartlomiej-kominek 


Chyba trudno już wyobrazić sobie letni krajobraz kulturowy Pienin bez obecności Letniego Festiwalu Pieniny-Kultura-Sacrum. To wpisane już na trwałe w górski pejzaż wydarzenie doczekało się 10 edycji, która odbędzie się w dniach 19 lipca – 17 sierpnia 2019 roku w dwóch krościeńskich świątyniach: w zabytkowym kościele pw. Wszystkich Świętych przy Rynku i w nowym pw. Chrystusa Dobrego Pasterza.

Ponownie będzie rozbrzmiewać muzyka organowa, kameralna oraz słowo artystyczne. Jeśli dodać do tych muzycznych propozycji wystawy: autorstwa Ewy Majerczak, Stowarzyszenia Artystów Pienińskich oraz Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Szczawnicy, otrzymamy prawdziwie interdyscyplinarne wydarzenie artystyczne o wszechstronnym i silnym potencjale kulturotwórczym.

W tym roku, poza plejadą znakomitych polskich artystów, przyjadą goście z Włoch, Węgier i po raz pierwszy z Chin. Prezentowana przez wirtuozów muzyka obejmie swoim historycznym zasięgiem cztery stulecia dziejów, rozpoczynając od form europejskiego baroku, aż po improwizację i współczesne góralskie prezentacje. Zarówno mieszkańcy Pienin, jak też turyści tak licznie odwiedzający ten piękny region Małopolski w okresie letnim, odnajdą w festiwalowym kalendarzu niejedną adresowaną do siebie propozycję artystyczną. Głównym organizatorem Festiwalu jest Fundacja Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE.

Agnieszka Radwan-Stefańska

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://arsproarte.pl/#/kroscienko-nad-dunajcem/10-na-10-jubileuszowy-festiwal-pieniny-kultura-sacrum-w-kroscienku-n-d 


W dniach 19 lipca – 4 sierpnia 2019 roku w Warszawie odbędzie się Letni Festiwal Nowego Miasta, który od lat promuje polską muzykę.

W tym roku jego dwunastą edycję rozpocznie w Sali Prowincjalskiej klasztoru oo. dominikanów recital znakomitej skrzypaczki Katarzyny Dudy, która z towarzyszeniem pianistki Hanny Holeksy wykona perełki skrzypcowej kameralistyki: utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Henryka Wieniawskiego. Pierwszą Orkiestrową Niedzielę – 21 lipca w kościele NMP przy ul. Przyrynek – uświetni zespół muzyki dawnej La Tempesta oraz gości zagraniczni: kornecista Jeremy West i skrzypek Tomáš Kardoš, którzy wykonają Communiones Mikołaja Zieleńskiego.

Drugi weekend Festiwalu otworzą Joanna Klisowska (sopran) i Katarzyna Neugebauer (fortepian). Festiwalowa publiczność przeniesie się do XIX-wiecznego salonu, w którym zabrzmią pieśni Stanisława Moniuszki (dzieł tego twórcy w roku 200-lecia urodzin zabraknąć nie mogło) oraz Karola Szymanowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego. 28 lipca usłyszymy utwory Fryderyka Chopina w interpretacji włoskiej pianistki Leonory Armellini i polskiego wiolonczelisty Michała Zielińskiego. Ostatni festiwalowy piątek wypełni muzyka Moniuszki i Chopina w arcyciekawej aranżacji na szklaną harfę i verrofon. Na tak bajkowych instrumentach zagra Wiener Glasharmonika Duo (Austria). Na koniec festiwalu Warsaw Camerata pod batutą Pawła Kos-Nowickiego i pianista Paweł Kowalski wykonają Koncert e-moll op. 11 Chopina oraz Sinfonię in D Haczewskiego.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu https://www.facebook.com/LetniFestiwalNowegoMiasta/ 


W dniach 19–21 lipca 2019 roku w Częstochowie, Wieliczce i Krakowie odbędą się koncerty letnie Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego.

Polski Narodowy Chór Młodzieżowy to projekt artystyczno-edukacyjny skierowany do śpiewającej młodzieży między 18. a 26. rokiem życia: do uczniów i studentów wydziałów wokalnych szkół i akademii muzycznych oraz do najlepszych śpiewaków polskich chórów. Jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a prowadzony przez Narodowe Forum Muzyki. Każda edycja PNChM obejmuje dwie sesje poświęcone określonemu tematowi. W ramach poszczególnych sesji odbywają się próby kwartetowe, sekcyjne oraz tutti, a także indywidualne lekcje śpiewu, wykłady i warsztaty prowadzone przez specjalistów w swoich dziedzinach. Wszystkie te działania wieńczą koncerty, podczas których młodzież może zaprezentować efekty swojej pracy. Cechą charakterystyczną projektu jest zapraszanie do współpracy przy kolejnych edycjach każdorazowo innych dyrygentów gościnnych i nauczycieli śpiewu z Polski i zagranicy.

Podczas tegorocznych koncertów, wieńczących sesję letnią 2019, Polski Narodowy Chór Młodzieżowy wystąpi pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny oraz Boba Chilcotta. W ich interpretacji usłyszymy utwory samego Boba Chilcotta, Uģisa Prauliņša, Benjamina Brittena, Williama Albrighta, a także Totus Tuus op. 60 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Projekt realizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości „Niepodległa”.

Dodatkowe informacje – na stronach https://www.nfm.wroclaw.pl/ i https://www.facebook.com/PolskiNarodowyChorMlodziezowy/ 


Letnia scena muzyczna na Grochowskiej 272 tętni koncertami! Przez cały lipiec i sierpień 2019 roku o godz. 16.00 w Pawilonie Koncertowym odbywają się spotkania z muzyką kameralną w ramach Letnich Koncertów na Grochowskiej. W sobotnie i niedzielne popołudnia zaproszeni artyści prezentują różne oblicza kameralistyki – od nostalgicznych pieśni i kojących klasycznych melodii, po taneczne rytmy i żywiołową improwizację.

Lipiec kojarzy się z wakacjami, dlatego w tym miesiącu w soboty na słuchaczy czeka relaks z muzyką. Repertuar przywodzący na myśl wypoczynek zaprezentują głównie duety – 20 lipca publiczność spotka się z lirycznym brzmieniem skrzypaczki Marii Ołdak i harfistki Malwiny Lipiec-Rozmysłowicz, a w ostatnią sobotę miesiąca (27 lipca), Warszawski Duet Akordeonowy wraz z wiolonczelistką Izabelą Buchowską przedstawią muzyczne pory roku: wiosnę i lato Astora Piazzolli oraz jesień i zimę Antonia Vivaldiego. Niedzielne koncerty będą okazją do wysłuchania utworów z najdalszych muzycznych obszarów świata, a to za sprawą nurtu „W podróży”. Podczas muzycznych spotkań (21 i 28 lipca) zaprezentują się kwintety dęte w różnych konfiguracjach – Triumphal Brass Quintet i Reedbeat, w wykonaniu których zabrzmią popularne utwory, takie jak: Habanera z opery Carmen Georges'a Bizeta, Humoreska Antonina Dvořáka, motyw z amerykańskiego filmu Różowa Pantera Henry’ego Manciniego oraz energetyczny poemat Amerykanin w Paryżu George'a Gershwina. W interpretacji Triumphal Brass Quintet usłyszymy też wiązankę melodii filmowych autorstwa Jerzego Matuszkiewicza.

Popołudniowe Letnie Koncerty na Grochowskiej są częścią sezonu „Lato w Sinfonii Varsovii”, który trwa od maja do września. Jeszcze przez ponad dwa miesiące na słuchaczy będą czekać tematyczne koncerty kameralne, koncerty symfoniczne z pełnym składem orkiestry Sinfonia Varsovia, lubiane potańcówki oraz poranki dla rodzin i kierowane dla najmłodszych Smykofonie.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


21 lipca 2019 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce koncert VI Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej z okazji 70. rocznicy urodzin oraz 50-lecia pracy artystycznej Piotra Mossa „Oblicza wiolonczeli”.

Międzynarodowa Akademia Wiolonczelowa (MAW) jest jednym z niewielu wydarzeń w Europie skierowanych do wiolonczelistów z całego świata. Pełni przede wszystkim funkcję edukacyjną, przyjmując jednocześnie formę festiwalu. W ramach MAW organizowanych jest siedem koncertów z bardzo szerokim repertuarem – od baroku po jazz i muzykę współczesną. Podczas warsztatów powstaje kilkudziesięcioosobowa Orkiestra Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej, w której skład wchodzą wszyscy uczestnicy, wykładowcy i goście MAW. W tym roku ten wyjątkowy zespół wiolonczelistów będzie można usłyszeć na specjalnym koncercie w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Akademii Wiolonczelowej i Oktet wykładowców Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej wystąpią pod batutą Piotra Mossa, który obchodzi w tym roku jubileusze 70. rocznicy urodzin oraz 50-lecia pracy artystycznej. Muzycy zaprezentują utwory Heitora Villa-Lobosa, Giovanniego Sollimy, ale przede wszystkim samego Piotra Mossa, w tym dokonają prawykonania jego Suity elegijnej na zespół wiolonczel, napisanej na zamówienie Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej.

Szczegółowy program – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Coroczny Letni Festiwal Muzyczny Korzkiew potrwa do 1 września 2019 roku.

Koncerty odbywają się w każdą niedzielę o godz. 17:15 w pięknym barokowym kościele pod wezwaniem Narodzenia Świętego Jana Chrzciciela w Korzkwi. Pierwsza edycja koncertów, organizowanych przez Stowarzyszenie Muzyczna Korzkiew, miała miejsce w 2012 roku. Podczas Festiwalu prezentowane są najznamienitsze utwory światowej klasy twórców, w tym kompozytorów polskich. W programie tegorocznego Festiwalu znalazły się utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego i Mieczysława Karłowicza.

W tym roku w wydarzeniu uczestniczą Bester Quartet, skrzypkowie Michał Nowak, Daniel Stabrawa, Wiesław Kwaśny, śpiewacy Jacek Tosik-Warszawiak, Edyta Piasecka, Magda Niedbała, klarnecista Tomasz Sowa, wiolonczelista Piotr Bylica, pianiści Jerzy Stryjniak, Piotr Machnik, Mariola Cieniawa, Sławomir Cierpik, Mirosław Herbowski i Judyta Herbowska, a także młodzi laureaci konkursów muzycznych. Festiwalowi towarzyszy wystawa „Madonny Polskie i Kraków w wycinance” Anny Małeckiej-Beiersdorf.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: http://muzycznakorzkiew.pl/ 


24 lipca 2019 roku o godz. 18:00 w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (sala im. S. B. Lindego) w ramach 12. edycji Lipcowych koncertów w BUW będzie miał miejsce koncert kompozytorski z okazji 65. rocznicy śmierci Ludomira Michała Rogowskiego.

Udział w koncercie wezmą sopranistka Dorota Całek – profesor nadzwyczajny na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym UAM w Kaliszu), pianistka Urszula Świerczyńska, która ma na koncie liczne prawykonania muzyki polskiej, oraz skrzypaczka i altowiolistka Justyna Górska, absolwentka UMFC. W ich wykonaniu usłyszymy pieśni Ludomira Rogowskiego i jego utwory instrumentalne: Balladę c-moll, Idyllę, Odgłosy rodzinnych stron, Sonatę g-moll, Six Preludes, Propos serieux et plaisants, a także Serenadę na głos, skrzypce i fortepian do słów Natalie Clifford-Barney.

Wydarzeniem towarzyszącym koncertowi będzie pokaz cennych rękopisów, listów i zdjęć ze spuścizny Ludomira Michała Rogowskiego ze zbiorów przechowywanych w Archiwum Kompozytorów Polskich przy Gabinecie Zbiorów Muzycznych BUW oraz prelekcja poświęcona fascynującej sylwetce i działalności kompozytora. Wygłosi ją jego biografka, Urszula Dzierżawska-Bukowska – dziennikarka, slawistka, tłumaczka z języka czeskiego, słowackiego, bośniackiego, przez wiele lat pełniąca funkcję radcy kulturalnego w ambasadzie Polski w Zagrzebiu. Jest autorką książki Rogowski o Dubrowniku, Dubrowniczanie o Rogowskim.

Bezpłatne wejściówki będą dystrybuowane w BUW przed wejściem dla czytelników.

Szczegółowy program – na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/koncerty-lipcowe-w-buw-2/ 


24 lipca 2019 roku o godz. 20:00 w Kościele Rzymskokatolickim pw. św. Ignacego Loyoli w Jastrzębiej Górze Polski Chór Kameralny wystąpi w ramach XIV Międzynarodowego Letniego Festiwalu Muzycznego „Słowo i muzyka u Jezuitów”.

W Liście do artystów święty Jan Paweł II pisał: „Aby głosić orędzie, które powierzył mu Chrystus, Kościół potrzebuje sztuki. […] Sztuka odznacza się tylko sobie właściwą zdolnością ujmowania wybranego aspektu tego orędzia, przekładania go na język barw, kształtów i dźwięków, które wspomagają intuicję człowieka patrzącego lub słuchającego. Czyni to nie odbierając samemu orędziu wymiaru transcendentnego ani aury tajemnicy. Kościół potrzebuje zwłaszcza tych, którzy umieją zrealizować to wszystko na płaszczyźnie literatury i sztuk plastycznych, wykorzystując niezliczone możliwości obrazów oraz ich znaczeń symbolicznych. […] Kościół potrzebuje także muzyków. Ileż utworów muzyki sakralnej zostało skomponowanych w ciągu stuleci przez twórców przenikniętych głębokim zmysłem tajemnicy! Tysiące wierzących umacniało swoją wiarę muzyką, która wypływa z serc innych wierzących, i stawało się częścią liturgii, a przynajmniej bardzo cenną pomocą w jej godnym sprawowaniu. Śpiew pozwala przeżywać wiarę jako żywiołową radość i miłość, jako ufne oczekiwanie na zbawczą interwencję Bożą”.

Podczas najbliższego koncertu w ramach XIV Międzynarodowego Letniego Festiwalu Muzycznego „Słowo i muzyka u Jezuitów” zaśpiewa Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego; udział w wydarzeniu weźmie też organista Olgierd Wysocki. Muzycy zaprezentują dzieła Antona Brucknera, Sergiusza Rachmaninowa, Thomasa Jennefelta, a także Offertorium D-dur Stanisława Moniuszki i Missa brevis Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.gda.pl 


Fundacja „Ogrody Muzyczne” i profesor Zygmunt Krauze zapraszają 26 lipca 2019 roku o godz. 20:00 na koncert finałowy Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego „Synthetis”, który odbędzie się w Pałacu w Radziejowicach.

Międzynarodowy Kurs Kompozytorski „Synthetis”, którego dyrektorem artystycznym jest prof. Zygmunt Krauze, stanowi reaktywację słynnych kursów kompozytorskich organizowanych w latach 80. i 90. XX wieku przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Zaproszenie do wygłoszenia wykładów i przeprowadzenia indywidualnych zajęć z uczestnikami tegorocznego Kursu przyjęli tak znani kompozytorzy, jak Chaya Czernowin (Izrael), Toshio Hosokawa (Japonia) i Justė Janulytė (Litwa). Kursanci będą również mogli skorzystać z indywidualnych konsultacji z artystami-rezydentami. W tym roku będą to altowiolistka Aleksandra Demowska-Madejska i saksofonista Wojciech Psiuk.

W Pałacu w Radziejowicach – oddalonym o 50 km od Warszawy malowniczo położonym pięknym kompleksie – 26 lipca Aleksandra Demowska-Madejska i Wojciech Psiuk prawykonają wybrane utwory skomponowane w trakcie trwania Kursu.

Więcej informacji – na stronie internetowej: www.synthetis.pl 


27 lipca 2019 roku o godz. 18:00 w Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze odbędzie się uroczysty koncert "Musica Sacra", podczas którego zabrzmią utwory nagrodzone na XV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova.

Jury XV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Musica Sacra Nova pod przewodnictwem Pawła Łukaszewskiego przyznało w 2019 roku nagrody w kategorii kompozycji na chór mieszany. Pierwszą nagrodę otrzymał Michał Malec z Polski za kompozycję O vos omnes, a kolejne - Beata Juchniewicz z Litwy za utwór Lacrimosa oraz Jakub Szafrański z Polski za O vos omnes. Zwycięskie utwory zaprezentuje Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. W drugiej części koncertu znany zespół śpiewaczy wykona utwory prof. dr.hab. Pawła Łukaszewskiego: Anima Christi oraz Responsoria Tenebrae.

Organizatorem przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie Wspólnota Gaude Mater. Koncert objęli patronatem arcybiskup Wacław Depo – metropolita częstochowski, o. Marian Waligóra – przeor klasztoru na Jasnej Górze i Jakub Chełstowski – marszałek wojowództwa śląskiego.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Do 10 sierpnia 2019 roku potrwa cykl koncertów pt. "Muzyka w Altanie. Goście Polskiego Chóru Kameralnego".

W każdą sobotę o godz. 12.00 w Altanie Parku Oliwskiego odbywają się koncerty, podczas których Polski Chór Kameralny gości artystów z całej Polski. W tym roku w wydarzeniu uczestniczą Piotr Janicki (bas-baryton), Monika Litwin-Dyngosz (mezzosopran), Justyna Kantorowicz (mezzosopran), Wojciech Dyngosz (baryton), Iwona Cender (gitara), Nowakowski / Wienczek Duo, Amber Trio, Natan Kosętka Trio oraz pianistki Marta Kur i Justyna Jakubowska.

Rok 2019 ogłoszony został rokiem Stanisława Moniuszki, więc w repertuarze przeważają pieśni i aranżacje utworów tegoż kompozytora. Poza tym w programie wydarzenia znalazły się dzieła Mieczysława Karłowicza, Zygmunta Noskowskiego, Witolda Lutosławskiego, Jana Trepczyka i Aleksandra Tansmana. Podczas koncertu finałowego 10 sierpnia w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego usłyszymy utwory chóralne Stanisława Moniuszki, Edwarda Pałłasza oraz opracowania pieśni z repertuaru Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu jest bezpłatny.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.polskichorkameralny.pl 


27 lipca 2019 roku o godz. 18:00 Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków zaprasza do Trybunału Koronnego w Lublinie na koncert „Moniuszko i miniatura romantyczna” w ramach cyklu koncertów „Fonie Lublina”.

XIX wiek przyniósł muzyce rozwój jednego z najbardziej wdzięcznych gatunków – miniatury. Twórcy w całej Europie masowo pisali krótkie utwory, które przy ograniczeniu rozmiaru formy miały skupiać w sobie maksimum wyrazu emocjonalnego. Ta moda objęła nie tylko twórczość instrumentalną, ale również wokalną (pieśni to swoiste wokalne miniatury muzyczne), a za modą tą podążał również Stanisław Moniuszko.

W ramach koncertu skonfrontowane zostaną ze sobą dokonania Moniuszki w dziedzinie miniatur wokalnych, prezentowanych w transkrypcjach na kontrabas z towarzyszeniem fortepianu, z dorobkiem najbardziej cenionych kompozytorów romantyzmu i neoromantyzmu, m. in. Manuela de Falli i Sergiusza Rachmaninowa. Ponadto w programie znajdą się utwory kameralne skomponowane z myślą o szczególnych właściwościach wykonawczych kontrabasu – wśród nich publiczność usłyszy dzieła Reinholda Glière’a i Giovanniego Bottesiniego. Dzięki temu koncert zaprezentuje w zasadzie pełne spektrum twórczości europejskich romantyków: od twórców z Półwyspu Iberyjskiego aż po Rosję. Szczególne w nim miejsce zajmie zaś twórczość naszego rodzimego romantyka, który stał się bohaterem tegorocznej edycji cyklu „Fonie Lublina”.

W koncercie, prezentując to mniej znane, „klasyczne oblicze” kontrabasu, wystąpią gościnni artyści ze Śląska – Mazanek Duo, w składzie: Łukasz Mazanek (kontrabas) i Michał Mazanek (fortepian). Słowo o muzyce wygłosi Karol Furtak.

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu Miasta Lublin. Patronatem honorowym objęli go Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin, i Przemysław Czarnek, Wojewoda Lubelski. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Karol Furtak

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


42. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem potrwają od 28 lipca do 4 sierpnia 2019 roku. Tegoroczny program został zbudowany wokół postaci Grażyny Bacewicz, Mieczysława Wajnberga i Krzysztofa Pendereckiego.

Ta trójka wielkich kompozytorów polskich obchodzi w tym roku swoje okrągłe rocznice urodzin, a ich dzieła zabrzmią w miejscu ważnym dla polskiej muzyki współczesnej – w Zakopanym, gdzie ta współczesność się narodziła, bowiem tu tworzył Karol Szymanowski. Specjalne aranżacje jego utworów na różne składy instrumentalne, zamówione przez organizatorów festiwalu, również znalazły się w programie przedsięwzięcia.

Utwory zaprezentują znakomici wykonawcy – laureaci I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, który odbył się w Katowicach w 2018 roku, a także laureaci I Konkursu Skrzypcowego im. Wandy Wiłkomirskiej, gorącej wielbicielki twórczości Karola Szymanowskiego.

Nowością tegorocznych Dni będą zaproszenia na koncerty w miejscach ważnych dla kultury muzycznej Zakopanego. W Muzeum Tatrzańskim, przy pomniku „Sabały” będzie miał miejsce jemu poświęcony koncert; w Galerii Miejskiej im. hr. Zamoyskiego wystąpi Polish Cello Quartett. Usłyszymy w wykonaniu kapeli góralskiej muzykę wywodzącą się z Podhala i przetworzoną w sposób artystyczny. Dni zakończą się finałem orkiestrowym w Kościele pw. Św. Krzyża. W wykonaniu orkiestry AUKSO zabrzmią dzieła tegorocznych jubilatów i patrona Towarzystwa Muzycznego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.szymanowski.zakopane.pl/index.php?option=com_k2&view=item&id=428:28-07-2019-4-08-2019&Itemid=479&lang=pl 


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na całoroczny cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyki organowej, utwóry kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego oraz improwizacje Damiana Skowrońskiego. 

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl


 

Read more


W dniach 28 lipca – 4 sierpnia 2019 roku odbędzie się IX Międzynarodowy Festiwal Sopot Classic – propozycja dla miłośników muzyki klasycznej.

Międzynarodowy Festiwal Sopot Classic, który powstał z inicjatywy dyrekcji Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot oraz władz Miasta Sopotu, to różnorodne programy, artyści światowej sławy, a także utalentowani wykonawcy młodego pokolenia. Założeniem przedsięwzięcia jest zaproponowanie odbiorcom kultury wysokiej oferty bogatej w różnorodne style muzyczne: w programie znajdą się utwory powstające na przestrzeni kilku wieków europejskiej kultury muzycznej. Koncerty odbędą się w miejscach znanych i ogólnodostępnych dla słuchaczy: w Operze Leśnej, w sali koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, kościele św. Jerzego, kościele Gwiazda Morza.

31 lipca Włodek Pawlik Trio zaprezentuje najnowszy projekt „Pawlik/Moniuszko – Polish jazz”, który, jak już sam tytuł wskazuje, został zainspirowany przez kompozycje Stanisława Moniuszki. Usłyszymy jego najsłynniejsze arie i pieśni w zupełnie nowej odsłonie i mistrzowskiej interpretacji. Specjalny koncert 2 sierpnia będzie poświęcony muzyce polskiej XX–XXI w. Festiwal od początku swego istnienia wspiera i pobudza twórczość młodych kompozytorów, organizując Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. W czasie koncertu odbędzie się uroczystość wręczenia nagród; usłyszymy kompozycję laureata tegorocznego konkursu Andrzeja Ojczenaszego, VI Symfonię „Pieśni chińskie” patrona Konkursu – Krzysztofa Pendereckiego – oraz Adagietto z I Symfonii jednego z Jurorów, Pawła Łukaszewskiego.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu http://sopotclassic.pl/ 


31 lipca 2019 roku o godz. 22:00 podczas 19. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Nowe Horyzonty” odbędzie się plenerowy pokaz zrekonstruowanego cyfrowo Psa Baskerville’ów Richarda Oswalda z 1929 roku. Podczas pokazu na wrocławskim rynku Stefan Wesołowski wraz z zespołem zaprezentuje autorską muzykę do filmu.

Taśma filmowa została odnaleziona w 2009 roku w piwnicy kościoła w Sosnowcu, a następnie poddana konserwacji i digitalizacji w pracowniach FINA. Pies Baskerville’ów w reżyserii Richarda Oswalda z 1929 roku, będący ostatnią niemą ekranizacją opowieści o genialnym detektywie Sherlocku Holmesie, odrestaurowany został w ramach partnerskiego projektu z San Francisco Silent Film Festival. W zbiorach FINA znajduje się jedyna znana obecnie zachowana kopia 35mm tego filmu. Odrestaurowana taśma została zdigitalizowana w wysokiej kinowej rozdzielczości 4K.

Pochodzący z Gdańska kompozytor i skrzypek Stefan Wesołowski jest absolwentem francuskiej Académie Musicale de Villecroze, autorem trzech albumów solowych. Jego płyta Rite of the End przyniosła kompozytorowi nominację do Paszportu „Polityki”. Istotną gałąź twórczości Wesołowskiego stanowi komponowanie muzyki filmowej. Obecnie pracuje nad muzyką do filmu o Andrzeju Żuławskim. Podczas pokazu na wrocławskim rynku Wesołowski wraz z zespołem zaprezentuje autorską muzykę do Psa Baskerville’ów. Ścieżka dźwiękowa została skomponowana z okazji polskiej repremiery filmu, która odbyła się podczas wieczoru inaugurującego 16. Święta Niemego Kina w 2019 roku.

Więcej informacji o filmie można znaleźć na stronie https://www.nowehoryzonty.pl/opis.do?id=9732