Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 14 lipca – 1 września 2019 roku Filharmonia Gorzowska zaprasza na cykl koncertów plenerowych odbywających się pod hasłem „Pikniki Chopinowskie”.

W każdą kolejną niedzielę, do końca wakacji, muzycy będą grali na Placu Sztuk. Co tydzień od 16.00 przez około dwie godziny piękne zielone tereny wokół Filharmonii będą miejscem wyjątkowego miejskiego pikniku. A wszystko to przy dźwiękach dobrze znanych i lubianych kompozycji, nie tylko Fryderyka Chopina, ale również polskich twórców XX–XXI w.: usłyszymy utwory Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego. Arcydzieła polskiej muzyki zabrzmią w interpretacji młodych utalentowanych pianistów: Bartłomieja Kokota, Michała Mossakowskiego, Piotra Pawlaka, Piotra Orlowa, Wiktorii Jagodzińskiej i Martyny Kubik.

Szczególne miejsce wśród tegorocznych pikników będą miały wydarzenia zorganizowane w związku z obchodami 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki, w których udział wezmą białoruska pianistka Ekaterina Matokh oraz duet Beata Gramza (sopran) i Marta Ożelska-Kurzawa (fortepian). Zespół wystąpi podczas koncertu finałowego cyklu. Zabrzmią pieśni Moniuszki oraz jego utwory fortepianowe.

Jeśli pogoda nie dopisze, koncerty odbędą się wewnątrz, w sali koncertowej Filharmonii. W każdym przypadku wstęp na wszystkie koncerty letnie jest darmowy.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/ 


Do 25 sierpnia 2019 roku potrwa cykl przedsięwzięć „Lato Konesera” w kompleksowo odnowionej dawnej fabryce wódek Koneser.

Seanse filmowe, spotkania, mnóstwo koncertów i atrakcji dla dzieci... Tak w skrócie zapowiada się tegoroczne „Lato Konesera”. To doskonała okazja, by odwiedzić to klimatyczne miejsce na Pradze i w dobrym towarzystwie spędzić czas. Tym bardziej, że każdy powinien znaleźć coś dla siebie: od singli, przez rodziny z dziećmi, po seniorów. Atrakcje zaś zaplanowano na całe wakacje i każdego dnia realizowane są inne projekty.

W każdą niedzielę o godz. 19.00, zaczynając od 14 lipca, odbywać się będą koncerty. Udział w nich zapowiedzieli: Szymon Nehring, Ania Karpowicz, Marek Bracha, laureaci Konkursu Wokalnego im. Ady Sari w Nowym Sączu, Adam Strug, zespoły Penderecki Piano Trio, Trimagine, ROKduo. W ich wykonaniu usłyszymy utwory kameralne Franza Schuberta, Sergiusza Rachmaninowa, Claude’a Debussy’ego, Aarona Coplanda, zapomniane pieśni w jidysz i po polsku z archiwum nowojorskiego Institute for Jewish Research i Lifshe Schaechter-Widmann. Ważne miejsce w programie letnich koncertów zajmuje muzyka polska. Zostaną zaprezentowane pieśni Stanisława Moniuszki, kompozycje Fryderyka Chopina, Tadeusza Zygfryda Kasserna i Mieczysława Wajnberga.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://koneser.eu/wydarzenia/lato-konesera-klasyczne-niedziele/ 


W dniach 14 lipca – 4 sierpnia 2019 roku we Fromborku odbywa się 52. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej.

Od przeszło 50 lat fromborskie organy poruszane przez Mistrzów wypełniają dźwiękiem katedrę warmińską. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej we Fromborku odbywa się w Bazylice Archikatedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja, gdzie mieszczą się organy z lat 1683–1684, ufundowane przez biskupa Michała Radziejowskiego, dzieło Daniela Nitrowskiego z Gdańska. Jest to jeden z najlepszych w Polsce instrumentów organowych, znajdujący się w katedrze pełnej gotyckiej i barokowej sztuki sakralnej. Celem Festiwalu jest popularyzacja muzyki organowej. Cykliczna impreza zainaugurowana w 1967 jest jedną z najstarszych w Europie. Organizatorami festiwalu są parafia archikatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, Muzeum Mikołaja Kopernika, Muzeum Pomnika Historii Frombork Zespół Katedralny oraz Miasto i Gmina Frombork.

W tym roku udział w Festiwalu wezmą znani europejscy muzycy: organiści Fabio Ciofini, Józef Serafin, Konstantin Volostnov, Mateusz Kotwica, wiolonczelistka Alessandra Montani, kontratenor Sławomir Bronk oraz Kwartet Gdański. W ich wykonaniu usłyszymy arcydzieła europejskiej muzyki organowej i kameralnej. W programie wydarzenia znalazły się też utwory polskich kompozytorów współczesnych. Podczas koncertu finałowego zabrzmią m. in. Alma Redemptoris Mater Michała Sławeckiego i Ostatnia modlitwa Mariana Sawy.

Szczegółowy program – na stronie http://www.muzeum.frombork.pl/festiwal.php 


W dniach 16–21 lipca 2019 roku Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu gościć będzie grupę 150 młodych muzyków z Chin, którzy wezmą udział w Chińsko-Europejskim Festiwalu Kultury i Sztuki.

Festiwal to pierwsze wydarzenie współorganizowane przez wrocławską Akademię Muzyczną z partnerem z Pekinu. Ideą Festiwalu jest międzynarodowa integracja, wymiana doświadczeń artystycznych oraz nawiązanie kontaktów między europejskimi i chińskimi uczelniami artystycznymi. W latach 2017 i 2018 festiwal odbył się w uczelniach we Włoszech i w Hiszpanii, co zapoczątkowało owocną współpracę europejskich i azjatyckich środowisk twórczych. Grupa młodych chińskich artystów weźmie udział w kursach muzycznych, konkursach instrumentalnych i wokalnych oraz zaprezentuje recitale i koncerty w Sali Koncertowej AMKL we Wrocławiu. Zajęcia oraz konkursy przeprowadzą pedagodzy wrocławskiej Akademii oraz zaproszeni artyści z Chin.

Ważnym aspektem przedsięwzięcia, oprócz międzynarodowych kursów muzycznych, jest prezentacja muzyki polskiej, w tym kompozytorów związanych z wrocławską uczelnią. Festiwal obejmie dwa duże wydarzenia artystyczne w Sali Koncertowej AMKL, które będą otwarte dla szerszej publiczności: 16 lipca o godz. 16.30 – uroczyste otwarcie Festiwalu, 21 lipca o godz. 19.00 – koncert finałowy. Podczas ostatniego koncertu festiwalowego Orkiestra Symfoniczna studentów i absolwentów AMKL we Wrocławiu wykona Largo Stanisława Krupowicza i Fjörd-dur Michała Moca.

Wstęp na koncerty jest wolny, obowiązują bezpłatne karty wstępu dostępne w recepcji budynku E Akademii Muzycznej.

Szczegółowy program – na stronie http://amuz.wroc.pl/program-festiwalu-5032 


18 lipca 2019 roku o godz. 18:00 w Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma” w Zakopanem odbędzie się koncert Chopin Piano Duo.

„Atma” to jedyne w świecie muzeum biograficzne Karola Szymanowskiego, „ojca” polskiej muzyki współczesnej – w maju 2013 otwarte po generalnym remoncie. W tej tak ulubionej przez kompozytora góralskiej „chałupie” w Zakopanem, gdzie odnalazł dla siebie dom, rozbrzmiewa muzyka. Motywem przewodnim są utwory Szymanowskiego i jego poprzedników oraz następców. Wśród wykonawców znajdują się zarówno postacie znane z mistrzowskich interpretacji, jak i utalentowani młodzi artyści, laureaci konkursów muzycznych, wnoszący do odczytań twórczości autora Mitów i Harnasiów wartości nowe. Koncerty organizowane w „Atmie”, miejscu wyjątkowym, gdyż nie będącym studium muzycznym czy salą koncertową, przyczyniają się do wzmacniania marki polskiej kultury muzycznej w scenerii naznaczonej duchem osobowości Szymanowskiego, wizjonera i poety dźwięków, oraz jego czasów – czasów międzywojnia.

Podczas najbliższego koncertu wystąpi Chopin Piano Duo, czyli Anna Boczar i Bartłomiej Kominek – zgrany duet na scenie i w życiu. W ich interpretacji usłyszymy utwory Edvarda Griega, Franza Schuberta, a także Album Tatrzańskie op. 12 Ignacego Jana Paderewskiego i Grand duo concertant na temat z opery „Robert Diabeł” Fryderyka Chopina. Słowo o muzyce wygłosi dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. krakowskiej Akademii Muzycznej, kurator ds. programowych „Atmy”.

Wstęp na koncert jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie https://mnk.pl/aktualnosci/koncert-chopin-piano-duo-anna-boczar-bartlomiej-kominek 


Chyba trudno już wyobrazić sobie letni krajobraz kulturowy Pienin bez obecności Letniego Festiwalu Pieniny-Kultura-Sacrum. To wpisane już na trwałe w górski pejzaż wydarzenie doczekało się 10 edycji, która odbędzie się w dniach 19 lipca – 17 sierpnia 2019 roku w dwóch krościeńskich świątyniach: w zabytkowym kościele pw. Wszystkich Świętych przy Rynku i w nowym pw. Chrystusa Dobrego Pasterza.

Ponownie będzie rozbrzmiewać muzyka organowa, kameralna oraz słowo artystyczne. Jeśli dodać do tych muzycznych propozycji wystawy: autorstwa Ewy Majerczak, Stowarzyszenia Artystów Pienińskich oraz Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Szczawnicy, otrzymamy prawdziwie interdyscyplinarne wydarzenie artystyczne o wszechstronnym i silnym potencjale kulturotwórczym.

W tym roku, poza plejadą znakomitych polskich artystów, przyjadą goście z Włoch, Węgier i po raz pierwszy z Chin. Prezentowana przez wirtuozów muzyka obejmie swoim historycznym zasięgiem cztery stulecia dziejów, rozpoczynając od form europejskiego baroku, aż po improwizację i współczesne góralskie prezentacje. Zarówno mieszkańcy Pienin, jak też turyści tak licznie odwiedzający ten piękny region Małopolski w okresie letnim, odnajdą w festiwalowym kalendarzu niejedną adresowaną do siebie propozycję artystyczną. Głównym organizatorem Festiwalu jest Fundacja Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE.

Agnieszka Radwan-Stefańska

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://arsproarte.pl/#/kroscienko-nad-dunajcem/10-na-10-jubileuszowy-festiwal-pieniny-kultura-sacrum-w-kroscienku-n-d 


W dniach 19 lipca – 4 sierpnia 2019 roku w Warszawie odbędzie się Letni Festiwal Nowego Miasta, który od lat promuje polską muzykę.

W tym roku jego dwunastą edycję rozpocznie w Sali Prowincjalskiej klasztoru oo. dominikanów recital znakomitej skrzypaczki Katarzyny Dudy, która z towarzyszeniem pianistki Hanny Holeksy wykona perełki skrzypcowej kameralistyki: utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Henryka Wieniawskiego. Pierwszą Orkiestrową Niedzielę – 21 lipca w kościele NMP przy ul. Przyrynek – uświetni zespół muzyki dawnej La Tempesta oraz gości zagraniczni: kornecista Jeremy West i skrzypek Tomáš Kardoš, którzy wykonają Communiones Mikołaja Zieleńskiego.

Drugi weekend Festiwalu otworzą Joanna Klisowska (sopran) i Katarzyna Neugebauer (fortepian). Festiwalowa publiczność przeniesie się do XIX-wiecznego salonu, w którym zabrzmią pieśni Stanisława Moniuszki (dzieł tego twórcy w roku 200-lecia urodzin zabraknąć nie mogło) oraz Karola Szymanowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego. 28 lipca usłyszymy utwory Fryderyka Chopina w interpretacji włoskiej pianistki Leonory Armellini i polskiego wiolonczelisty Michała Zielińskiego. Ostatni festiwalowy piątek wypełni muzyka Moniuszki i Chopina w arcyciekawej aranżacji na szklaną harfę i verrofon. Na tak bajkowych instrumentach zagra Wiener Glasharmonika Duo (Austria). Na koniec festiwalu Warsaw Camerata pod batutą Pawła Kos-Nowickiego i pianista Paweł Kowalski wykonają Koncert e-moll op. 11 Chopina oraz Sinfonię in D Haczewskiego.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu https://www.facebook.com/LetniFestiwalNowegoMiasta/ 


W dniach 19–21 lipca 2019 roku w Częstochowie, Wieliczce i Krakowie odbędą się koncerty letnie Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego.

Polski Narodowy Chór Młodzieżowy to projekt artystyczno-edukacyjny skierowany do śpiewającej młodzieży między 18. a 26. rokiem życia: do uczniów i studentów wydziałów wokalnych szkół i akademii muzycznych oraz do najlepszych śpiewaków polskich chórów. Jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a prowadzony przez Narodowe Forum Muzyki. Każda edycja PNChM obejmuje dwie sesje poświęcone określonemu tematowi. W ramach poszczególnych sesji odbywają się próby kwartetowe, sekcyjne oraz tutti, a także indywidualne lekcje śpiewu, wykłady i warsztaty prowadzone przez specjalistów w swoich dziedzinach. Wszystkie te działania wieńczą koncerty, podczas których młodzież może zaprezentować efekty swojej pracy. Cechą charakterystyczną projektu jest zapraszanie do współpracy przy kolejnych edycjach każdorazowo innych dyrygentów gościnnych i nauczycieli śpiewu z Polski i zagranicy.

Podczas tegorocznych koncertów, wieńczących sesję letnią 2019, Polski Narodowy Chór Młodzieżowy wystąpi pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny oraz Boba Chilcotta. W ich interpretacji usłyszymy utwory samego Boba Chilcotta, Uģisa Prauliņša, Benjamina Brittena, Williama Albrighta, a także Totus Tuus op. 60 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Projekt realizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości „Niepodległa”.

Dodatkowe informacje – na stronach https://www.nfm.wroclaw.pl/ i https://www.facebook.com/PolskiNarodowyChorMlodziezowy/ 


Letnia scena muzyczna na Grochowskiej 272 tętni koncertami! Przez cały lipiec i sierpień 2019 roku o godz. 16.00 w Pawilonie Koncertowym odbywają się spotkania z muzyką kameralną w ramach Letnich Koncertów na Grochowskiej. W sobotnie i niedzielne popołudnia zaproszeni artyści prezentują różne oblicza kameralistyki – od nostalgicznych pieśni i kojących klasycznych melodii, po taneczne rytmy i żywiołową improwizację.

Lipiec kojarzy się z wakacjami, dlatego w tym miesiącu w soboty na słuchaczy czeka relaks z muzyką. Repertuar przywodzący na myśl wypoczynek zaprezentują głównie duety – 20 lipca publiczność spotka się z lirycznym brzmieniem skrzypaczki Marii Ołdak i harfistki Malwiny Lipiec-Rozmysłowicz, a w ostatnią sobotę miesiąca (27 lipca), Warszawski Duet Akordeonowy wraz z wiolonczelistką Izabelą Buchowską przedstawią muzyczne pory roku: wiosnę i lato Astora Piazzolli oraz jesień i zimę Antonia Vivaldiego. Niedzielne koncerty będą okazją do wysłuchania utworów z najdalszych muzycznych obszarów świata, a to za sprawą nurtu „W podróży”. Podczas muzycznych spotkań (21 i 28 lipca) zaprezentują się kwintety dęte w różnych konfiguracjach – Triumphal Brass Quintet i Reedbeat, w wykonaniu których zabrzmią popularne utwory, takie jak: Habanera z opery Carmen Georges'a Bizeta, Humoreska Antonina Dvořáka, motyw z amerykańskiego filmu Różowa Pantera Henry’ego Manciniego oraz energetyczny poemat Amerykanin w Paryżu George'a Gershwina. W interpretacji Triumphal Brass Quintet usłyszymy też wiązankę melodii filmowych autorstwa Jerzego Matuszkiewicza.

Popołudniowe Letnie Koncerty na Grochowskiej są częścią sezonu „Lato w Sinfonii Varsovii”, który trwa od maja do września. Jeszcze przez ponad dwa miesiące na słuchaczy będą czekać tematyczne koncerty kameralne, koncerty symfoniczne z pełnym składem orkiestry Sinfonia Varsovia, lubiane potańcówki oraz poranki dla rodzin i kierowane dla najmłodszych Smykofonie.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


21 lipca 2019 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce koncert VI Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej z okazji 70. rocznicy urodzin oraz 50-lecia pracy artystycznej Piotra Mossa „Oblicza wiolonczeli”.

Międzynarodowa Akademia Wiolonczelowa (MAW) jest jednym z niewielu wydarzeń w Europie skierowanych do wiolonczelistów z całego świata. Pełni przede wszystkim funkcję edukacyjną, przyjmując jednocześnie formę festiwalu. W ramach MAW organizowanych jest siedem koncertów z bardzo szerokim repertuarem – od baroku po jazz i muzykę współczesną. Podczas warsztatów powstaje kilkudziesięcioosobowa Orkiestra Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej, w której skład wchodzą wszyscy uczestnicy, wykładowcy i goście MAW. W tym roku ten wyjątkowy zespół wiolonczelistów będzie można usłyszeć na specjalnym koncercie w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Akademii Wiolonczelowej i Oktet wykładowców Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej wystąpią pod batutą Piotra Mossa, który obchodzi w tym roku jubileusze 70. rocznicy urodzin oraz 50-lecia pracy artystycznej. Muzycy zaprezentują utwory Heitora Villa-Lobosa, Giovanniego Sollimy, ale przede wszystkim samego Piotra Mossa, w tym dokonają prawykonania jego Suity elegijnej na zespół wiolonczel, napisanej na zamówienie Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej.

Szczegółowy program – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Coroczny Letni Festiwal Muzyczny Korzkiew potrwa do 1 września 2019 roku.

Koncerty odbywają się w każdą niedzielę o godz. 17:15 w pięknym barokowym kościele pod wezwaniem Narodzenia Świętego Jana Chrzciciela w Korzkwi. Pierwsza edycja koncertów, organizowanych przez Stowarzyszenie Muzyczna Korzkiew, miała miejsce w 2012 roku. Podczas Festiwalu prezentowane są najznamienitsze utwory światowej klasy twórców, w tym kompozytorów polskich. W programie tegorocznego Festiwalu znalazły się utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego i Mieczysława Karłowicza.

W tym roku w wydarzeniu uczestniczą Bester Quartet, skrzypkowie Michał Nowak, Daniel Stabrawa, Wiesław Kwaśny, śpiewacy Jacek Tosik-Warszawiak, Edyta Piasecka, Magda Niedbała, klarnecista Tomasz Sowa, wiolonczelista Piotr Bylica, pianiści Jerzy Stryjniak, Piotr Machnik, Mariola Cieniawa, Sławomir Cierpik, Mirosław Herbowski i Judyta Herbowska, a także młodzi laureaci konkursów muzycznych. Festiwalowi towarzyszy wystawa „Madonny Polskie i Kraków w wycinance” Anny Małeckiej-Beiersdorf.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: http://muzycznakorzkiew.pl/ 


24 lipca 2019 roku o godz. 18:00 w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (sala im. S. B. Lindego) w ramach 12. edycji Lipcowych koncertów w BUW będzie miał miejsce koncert kompozytorski z okazji 65. rocznicy śmierci Ludomira Michała Rogowskiego.

Udział w koncercie wezmą sopranistka Dorota Całek – profesor nadzwyczajny na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym UAM w Kaliszu), pianistka Urszula Świerczyńska, która ma na koncie liczne prawykonania muzyki polskiej, oraz skrzypaczka i altowiolistka Justyna Górska, absolwentka UMFC. W ich wykonaniu usłyszymy pieśni Ludomira Rogowskiego i jego utwory instrumentalne: Balladę c-moll, Idyllę, Odgłosy rodzinnych stron, Sonatę g-moll, Six Preludes, Propos serieux et plaisants, a także Serenadę na głos, skrzypce i fortepian do słów Natalie Clifford-Barney.

Wydarzeniem towarzyszącym koncertowi będzie pokaz cennych rękopisów, listów i zdjęć ze spuścizny Ludomira Michała Rogowskiego ze zbiorów przechowywanych w Archiwum Kompozytorów Polskich przy Gabinecie Zbiorów Muzycznych BUW oraz prelekcja poświęcona fascynującej sylwetce i działalności kompozytora. Wygłosi ją jego biografka, Urszula Dzierżawska-Bukowska – dziennikarka, slawistka, tłumaczka z języka czeskiego, słowackiego, bośniackiego, przez wiele lat pełniąca funkcję radcy kulturalnego w ambasadzie Polski w Zagrzebiu. Jest autorką książki Rogowski o Dubrowniku, Dubrowniczanie o Rogowskim.

Bezpłatne wejściówki będą dystrybuowane w BUW przed wejściem dla czytelników.

Szczegółowy program – na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/koncerty-lipcowe-w-buw-2/ 


24 lipca 2019 roku o godz. 20:00 w Kościele Rzymskokatolickim pw. św. Ignacego Loyoli w Jastrzębiej Górze Polski Chór Kameralny wystąpi w ramach XIV Międzynarodowego Letniego Festiwalu Muzycznego „Słowo i muzyka u Jezuitów”.

W Liście do artystów święty Jan Paweł II pisał: „Aby głosić orędzie, które powierzył mu Chrystus, Kościół potrzebuje sztuki. […] Sztuka odznacza się tylko sobie właściwą zdolnością ujmowania wybranego aspektu tego orędzia, przekładania go na język barw, kształtów i dźwięków, które wspomagają intuicję człowieka patrzącego lub słuchającego. Czyni to nie odbierając samemu orędziu wymiaru transcendentnego ani aury tajemnicy. Kościół potrzebuje zwłaszcza tych, którzy umieją zrealizować to wszystko na płaszczyźnie literatury i sztuk plastycznych, wykorzystując niezliczone możliwości obrazów oraz ich znaczeń symbolicznych. […] Kościół potrzebuje także muzyków. Ileż utworów muzyki sakralnej zostało skomponowanych w ciągu stuleci przez twórców przenikniętych głębokim zmysłem tajemnicy! Tysiące wierzących umacniało swoją wiarę muzyką, która wypływa z serc innych wierzących, i stawało się częścią liturgii, a przynajmniej bardzo cenną pomocą w jej godnym sprawowaniu. Śpiew pozwala przeżywać wiarę jako żywiołową radość i miłość, jako ufne oczekiwanie na zbawczą interwencję Bożą”.

Podczas najbliższego koncertu w ramach XIV Międzynarodowego Letniego Festiwalu Muzycznego „Słowo i muzyka u Jezuitów” zaśpiewa Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego; udział w wydarzeniu weźmie też organista Olgierd Wysocki. Muzycy zaprezentują dzieła Antona Brucknera, Sergiusza Rachmaninowa, Thomasa Jennefelta, a także Offertorium D-dur Stanisława Moniuszki i Missa brevis Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.gda.pl 


Fundacja „Ogrody Muzyczne” i profesor Zygmunt Krauze zapraszają 26 lipca 2019 roku o godz. 20:00 na koncert finałowy Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego „Synthetis”, który odbędzie się w Pałacu w Radziejowicach.

Międzynarodowy Kurs Kompozytorski „Synthetis”, którego dyrektorem artystycznym jest prof. Zygmunt Krauze, stanowi reaktywację słynnych kursów kompozytorskich organizowanych w latach 80. i 90. XX wieku przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Zaproszenie do wygłoszenia wykładów i przeprowadzenia indywidualnych zajęć z uczestnikami tegorocznego Kursu przyjęli tak znani kompozytorzy, jak Chaya Czernowin (Izrael), Toshio Hosokawa (Japonia) i Justė Janulytė (Litwa). Kursanci będą również mogli skorzystać z indywidualnych konsultacji z artystami-rezydentami. W tym roku będą to altowiolistka Aleksandra Demowska-Madejska i saksofonista Wojciech Psiuk.

W Pałacu w Radziejowicach – oddalonym o 50 km od Warszawy malowniczo położonym pięknym kompleksie – 26 lipca Aleksandra Demowska-Madejska i Wojciech Psiuk prawykonają wybrane utwory skomponowane w trakcie trwania Kursu.

Więcej informacji – na stronie internetowej: www.synthetis.pl 


27 lipca 2019 roku o godz. 18:00 w Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze odbędzie się uroczysty koncert "Musica Sacra", podczas którego zabrzmią utwory nagrodzone na XV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova.

Jury XV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Musica Sacra Nova pod przewodnictwem Pawła Łukaszewskiego przyznało w 2019 roku nagrody w kategorii kompozycji na chór mieszany. Pierwszą nagrodę otrzymał Michał Malec z Polski za kompozycję O vos omnes, a kolejne - Beata Juchniewicz z Litwy za utwór Lacrimosa oraz Jakub Szafrański z Polski za O vos omnes. Zwycięskie utwory zaprezentuje Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. W drugiej części koncertu znany zespół śpiewaczy wykona utwory prof. dr.hab. Pawła Łukaszewskiego: Anima Christi oraz Responsoria Tenebrae.

Organizatorem przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie Wspólnota Gaude Mater. Koncert objęli patronatem arcybiskup Wacław Depo – metropolita częstochowski, o. Marian Waligóra – przeor klasztoru na Jasnej Górze i Jakub Chełstowski – marszałek wojowództwa śląskiego.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Do 10 sierpnia 2019 roku potrwa cykl koncertów pt. "Muzyka w Altanie. Goście Polskiego Chóru Kameralnego".

W każdą sobotę o godz. 12.00 w Altanie Parku Oliwskiego odbywają się koncerty, podczas których Polski Chór Kameralny gości artystów z całej Polski. W tym roku w wydarzeniu uczestniczą Piotr Janicki (bas-baryton), Monika Litwin-Dyngosz (mezzosopran), Justyna Kantorowicz (mezzosopran), Wojciech Dyngosz (baryton), Iwona Cender (gitara), Nowakowski / Wienczek Duo, Amber Trio, Natan Kosętka Trio oraz pianistki Marta Kur i Justyna Jakubowska.

Rok 2019 ogłoszony został rokiem Stanisława Moniuszki, więc w repertuarze przeważają pieśni i aranżacje utworów tegoż kompozytora. Poza tym w programie wydarzenia znalazły się dzieła Mieczysława Karłowicza, Zygmunta Noskowskiego, Witolda Lutosławskiego, Jana Trepczyka i Aleksandra Tansmana. Podczas koncertu finałowego 10 sierpnia w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego usłyszymy utwory chóralne Stanisława Moniuszki, Edwarda Pałłasza oraz opracowania pieśni z repertuaru Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu jest bezpłatny.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.polskichorkameralny.pl 


27 lipca 2019 roku o godz. 18:00 Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków zaprasza do Trybunału Koronnego w Lublinie na koncert „Moniuszko i miniatura romantyczna” w ramach cyklu koncertów „Fonie Lublina”.

XIX wiek przyniósł muzyce rozwój jednego z najbardziej wdzięcznych gatunków – miniatury. Twórcy w całej Europie masowo pisali krótkie utwory, które przy ograniczeniu rozmiaru formy miały skupiać w sobie maksimum wyrazu emocjonalnego. Ta moda objęła nie tylko twórczość instrumentalną, ale również wokalną (pieśni to swoiste wokalne miniatury muzyczne), a za modą tą podążał również Stanisław Moniuszko.

W ramach koncertu skonfrontowane zostaną ze sobą dokonania Moniuszki w dziedzinie miniatur wokalnych, prezentowanych w transkrypcjach na kontrabas z towarzyszeniem fortepianu, z dorobkiem najbardziej cenionych kompozytorów romantyzmu i neoromantyzmu, m. in. Manuela de Falli i Sergiusza Rachmaninowa. Ponadto w programie znajdą się utwory kameralne skomponowane z myślą o szczególnych właściwościach wykonawczych kontrabasu – wśród nich publiczność usłyszy dzieła Reinholda Glière’a i Giovanniego Bottesiniego. Dzięki temu koncert zaprezentuje w zasadzie pełne spektrum twórczości europejskich romantyków: od twórców z Półwyspu Iberyjskiego aż po Rosję. Szczególne w nim miejsce zajmie zaś twórczość naszego rodzimego romantyka, który stał się bohaterem tegorocznej edycji cyklu „Fonie Lublina”.

W koncercie, prezentując to mniej znane, „klasyczne oblicze” kontrabasu, wystąpią gościnni artyści ze Śląska – Mazanek Duo, w składzie: Łukasz Mazanek (kontrabas) i Michał Mazanek (fortepian). Słowo o muzyce wygłosi Karol Furtak.

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu Miasta Lublin. Patronatem honorowym objęli go Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin, i Przemysław Czarnek, Wojewoda Lubelski. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Karol Furtak

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


42. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem potrwają od 28 lipca do 4 sierpnia 2019 roku. Tegoroczny program został zbudowany wokół postaci Grażyny Bacewicz, Mieczysława Wajnberga i Krzysztofa Pendereckiego.

Ta trójka wielkich kompozytorów polskich obchodzi w tym roku swoje okrągłe rocznice urodzin, a ich dzieła zabrzmią w miejscu ważnym dla polskiej muzyki współczesnej – w Zakopanym, gdzie ta współczesność się narodziła, bowiem tu tworzył Karol Szymanowski. Specjalne aranżacje jego utworów na różne składy instrumentalne, zamówione przez organizatorów festiwalu, również znalazły się w programie przedsięwzięcia.

Utwory zaprezentują znakomici wykonawcy – laureaci I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, który odbył się w Katowicach w 2018 roku, a także laureaci I Konkursu Skrzypcowego im. Wandy Wiłkomirskiej, gorącej wielbicielki twórczości Karola Szymanowskiego.

Nowością tegorocznych Dni będą zaproszenia na koncerty w miejscach ważnych dla kultury muzycznej Zakopanego. W Muzeum Tatrzańskim, przy pomniku „Sabały” będzie miał miejsce jemu poświęcony koncert; w Galerii Miejskiej im. hr. Zamoyskiego wystąpi Polish Cello Quartett. Usłyszymy w wykonaniu kapeli góralskiej muzykę wywodzącą się z Podhala i przetworzoną w sposób artystyczny. Dni zakończą się finałem orkiestrowym w Kościele pw. Św. Krzyża. W wykonaniu orkiestry AUKSO zabrzmią dzieła tegorocznych jubilatów i patrona Towarzystwa Muzycznego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.szymanowski.zakopane.pl/index.php?option=com_k2&view=item&id=428:28-07-2019-4-08-2019&Itemid=479&lang=pl 


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na całoroczny cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyki organowej, utwóry kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego oraz improwizacje Damiana Skowrońskiego. 

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl


 

Więcej


W dniach 28 lipca – 4 sierpnia 2019 roku odbędzie się IX Międzynarodowy Festiwal Sopot Classic – propozycja dla miłośników muzyki klasycznej.

Międzynarodowy Festiwal Sopot Classic, który powstał z inicjatywy dyrekcji Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot oraz władz Miasta Sopotu, to różnorodne programy, artyści światowej sławy, a także utalentowani wykonawcy młodego pokolenia. Założeniem przedsięwzięcia jest zaproponowanie odbiorcom kultury wysokiej oferty bogatej w różnorodne style muzyczne: w programie znajdą się utwory powstające na przestrzeni kilku wieków europejskiej kultury muzycznej. Koncerty odbędą się w miejscach znanych i ogólnodostępnych dla słuchaczy: w Operze Leśnej, w sali koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, kościele św. Jerzego, kościele Gwiazda Morza.

31 lipca Włodek Pawlik Trio zaprezentuje najnowszy projekt „Pawlik/Moniuszko – Polish jazz”, który, jak już sam tytuł wskazuje, został zainspirowany przez kompozycje Stanisława Moniuszki. Usłyszymy jego najsłynniejsze arie i pieśni w zupełnie nowej odsłonie i mistrzowskiej interpretacji. Specjalny koncert 2 sierpnia będzie poświęcony muzyce polskiej XX–XXI w. Festiwal od początku swego istnienia wspiera i pobudza twórczość młodych kompozytorów, organizując Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. W czasie koncertu odbędzie się uroczystość wręczenia nagród; usłyszymy kompozycję laureata tegorocznego konkursu Andrzeja Ojczenaszego, VI Symfonię „Pieśni chińskie” patrona Konkursu – Krzysztofa Pendereckiego – oraz Adagietto z I Symfonii jednego z Jurorów, Pawła Łukaszewskiego.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu http://sopotclassic.pl/