Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

1 sierpnia 2019 roku o godz. 19.30 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Polanicy-Zdroju w ramach Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej wystąpią organista Johannes Skudlik (Niemcy) i wiolonczelista Bartłomiej Pacan (Polska).

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych).

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu jest zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J. S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G. F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. W interpretacji Johannesa Skudlika, dyrektora artystycznego festiwalu organowego w Palermo, i laureata konkursów wiolonczelowych Bartłomieja Pacana usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha, Vincenta Duboisa, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Sergiusza Rachmaninowa i Léona Boëllmanna.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program Festiwalu


1 sierpnia 2019 roku o godz. 20.30 na Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego jak co roku odbędzie się koncert „Warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki”, organizowany przez Muzeum Powstania Warszawskiego w ramach obchodów wybuchu powstania w 1944 roku.

Muzeum zaprasza wszystkich chętnych, zainteresowanych historią Warszawy do upamiętnienia tamtego czasu i znakomitych ludzi, walczących Polaków, poprzez wspólne śpiewanie pieśni powstańczych. Specjalnie na tę okazję przygotowywane są śpiewniki, które ułatwią zebranym wspólne śpiewanie. Śpiewniki zawierają repertuar powstańczy, w tym pieśni znanych polskich kompozytorów i działaczy kulturalnych: Karola Kurpińskiego, Andrzeja Panufnika, Jana Ekiera, Jana Markowskiego, Jerzego Dargiela i Kazimierza Oberfelda.

Utwory zaprezentują orkiestra Stokłosa Collective Orchestra, Chór Warszawiaków oraz soliści Natalia Piotrowska, Sebastian Machalski i Kuba Jurzyk pod batutą Jana Stokłosy, który jest autorem opracowań pieśni wykonywanych podczas sierpniowego koncertu. Koncert poprowadzi Tomasz Wolny.

Dla tych, którzy nie będą mogli dotrzeć na Plac Marszałka Józefa Piłsudskiego, koncert będzie transmitowany na żywo na antenie TVP1 (od 20.35).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.1944.pl/ 


Polegli podczas Powstania Warszawskiego zostaną upamiętnieni w Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej w 75. rocznicę jego wybuchu. 1 sierpnia 2019 roku o godz. 17.05 odbędzie się koncert pieśni patriotycznej „Krzyż i Orzeł”.

W intencji poległych księża marianie odprawią Eucharystię w bazylice Matki Bożej Licheńskiej o godz. 16.00. Po mszy, w czasie godziny „W” – o 17.00 zabrzmi dzwon „Maryja Bogurodzica”. Największy dzwon w Polsce zabije, by uczcić pamięć Powstańców w godzinie zainicjowania Powstania Warszawskiego. Następnie w bazylice zaśpiewają: Bogusław Morka (tenor, solista Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz Teatru Muzycznego Roma w Warszawie), Emilia Zielińska (sopran), Mariusz Ruta (tenor) oraz zespół kameralny pod dyrekcją prof. Bogny Dulińskiej.

W programie koncertu znajdą się utwory autorstwa Wojciecha Sowińskiego, Stanisława Niewiadomskiego, Jana Markowskiego, Wiesława Kądzieli, Ottona Żukowskiego, Adama Kowalskiego i Włodzimierza Korcza, odnoszące się do okresu I wojny światowej, wojny polsko-bolszewickiej w 1920 i obrony Lwowa; obejmujące okres powstania warszawskiego, a także współczesne, mówiące o przeżyciach wojennych, solidarnościowych i niepodległościowych.

W mieszczącym się w bazylice Muzeum im. ks. Józefa Jarzębowskiego można będzie zobaczyć niepokazywane dotychczas pamiątki związane z Powstaniem Warszawskim. Od 10.00 do 15.00 w biurze Muzeum pracownicy zaprezentują unikatowe zdjęcia, opaski powstańcze, rzeźbę „Mały powstaniec warszawski”, drzeworyty uczestnika Powstania – Zdzisława Karola Szczepańskiego (1917-2009) i inne pamiątki z tego czasu.

Justyna Zacharek


W dniach 28 lipca – 4 sierpnia 2019 roku odbędzie się IX Międzynarodowy Festiwal Sopot Classic – propozycja dla miłośników muzyki klasycznej.

Międzynarodowy Festiwal Sopot Classic, który powstał z inicjatywy dyrekcji Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot oraz władz Miasta Sopotu, to różnorodne programy, artyści światowej sławy, a także utalentowani wykonawcy młodego pokolenia. Założeniem przedsięwzięcia jest zaproponowanie odbiorcom kultury wysokiej oferty bogatej w różnorodne style muzyczne: w programie znajdą się utwory powstające na przestrzeni kilku wieków europejskiej kultury muzycznej. Koncerty odbędą się w miejscach znanych i ogólnodostępnych dla słuchaczy: w Operze Leśnej, w sali koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, kościele św. Jerzego, kościele Gwiazda Morza.

31 lipca Włodek Pawlik Trio zaprezentuje najnowszy projekt „Pawlik/Moniuszko – Polish jazz”, który, jak już sam tytuł wskazuje, został zainspirowany przez kompozycje Stanisława Moniuszki. Usłyszymy jego najsłynniejsze arie i pieśni w zupełnie nowej odsłonie i mistrzowskiej interpretacji. Specjalny koncert 2 sierpnia będzie poświęcony muzyce polskiej XX–XXI w. Festiwal od początku swego istnienia wspiera i pobudza twórczość młodych kompozytorów. W bieżącym roku odbywa się V Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. W czasie koncertu odbędzie się uroczystość wręczenia nagród; usłyszymy kompozycję laureata konkursu Andrzeja Ojczenaszego, VI Symfonię „Pieśni chińskie” patrona Konkursu – Krzysztofa Pendereckiego – oraz Adagietto z I Symfonii jednego z Jurorów, Pawła Łukaszewskiego.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu http://sopotclassic.pl/ 


3 sierpnia 2019 roku o godz. 20.00 w radziejowickim Nowym Domu Sztuki odbędzie się koncert Wiener Glasharmonika Duo w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Duet tworzony przez małżonków Christę i Geralda Schönfeldinger swoje artystyczne życie związał ze światem „szklanych dźwięków” na początku lat 90-tych XX wieku, tym samym budząc z powrotem do życia niemal zupełnie zapomnianą tradycję gry na instrumentach ze szkła. Obecnie małżeństwo Schönfeldinger należy do światowej czołówki interpretatorów gry na glasharmonice i verrofonie. Zasłynęli nie tylko znakomitymi wykonaniami klasycznego repertuaru, ale także odkrywaniem nowych technik gry oraz interpretacjami utworów współczesnych – także prawykonaniami.

Podczas koncertu w Radziejowicach artyści wykonają polską muzykę w opracowaniu na harmonikę szklaną i verrofon autorstwa Christę i Geralda Schönfeldingerów. Zabrzmią fragmenty oper Hrabina i Straszny Dwór oraz pieśni Stanisława Moniuszki, dwa chorały z polskich zbiorów Zakonu Klarysek, utwory Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Komedy. Szczególnym punktem programu będzie prawykonanie utworu Dumka for Glass Duo Krzesimira Dębskiego.

W trosce o komfort i bezpieczeństwo publiczności organizatorzy proszą o mailowe potwierdzenie obecności na adres rezerwacje@palacradziejowice.pl, co umożliwi zarezerwowanie miejsc w Sali koncertowej. Wstęp na koncert jest bezpłatny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Do 25 sierpnia 2019 roku potrwa cykl przedsięwzięć „Lato Konesera” w kompleksowo odnowionej dawanej fabryce wódek Koneser.

Seanse filmowe, spotkania, mnóstwo koncertów i atrakcji dla dzieci... Tak w skrócie zapowiada się tegoroczne „Lato Konesera”. To doskonała okazja, by odwiedzić to klimatyczne miejsce na Pradze i w dobrym towarzystwie spędzić czas. Tym bardziej, że każdy powinien znaleźć coś dla siebie: od singli, przez rodziny z dziećmi, po seniorów. Atrakcje zaś zaplanowano na całe wakacje i każdego dnia realizowane są inne projekty.

W każdą niedzielę o godz. 19.00, zaczynając od 14 lipca, odbywać się będą koncerty. Udział w nich zapowiedzieli: Szymon Nehring, Ania Karpowicz, Marek Bracha, laureaci Konkursu Wokalnego im. Ady Sari w Nowym Sączu, Adam Strug, zespoły Penderecki Piano Trio, Trimagine, ROKduo. W ich wykonaniu usłyszymy utwory kameralne Franza Schuberta, Sergiusza Rachmaninowa, Claude’a Debussy’ego, Aarona Coplanda, zapomniane pieśni w jidysz i po polsku z archiwum nowojorskiego Institute for Jewish Research i Lifshe Schaechter-Widmann. Ważne miejsce w programie letnich koncertów zajmuje muzyka polska. Zostaną zaprezentowane pieśni Stanisława Moniuszki, kompozycje Fryderyka Chopina, Tadeusza Zygfryda Kasserna i Mieczysława Wajnberga.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://koneser.eu/wydarzenia/lato-konesera-klasyczne-niedziele/ 


W dniach 4, 11, 18 i 25 sierpnia 2019 roku na warszawskiej letniej scenie muzycznej przy ul. Grochowskiej 272 będą miały miejsce koncerty „Improwizacja” z cyklu „Lato z Sinfonią Varsovią”.

Sinfonia Varsovia zaprasza na niezwykłe spotkania z artystami, dla których, jak podkreśla muzykolog Piotr Wojciechowski, „improwizacja stała się drugą naturą; dla których przetworzone w mgnieniu oka dźwięki są nie mniej istotne niż te zapisane; dla których granica między wykonawcą a kompozytorem (czasem też między gatunkami) zaciera się tak bardzo, że nie ma ona już większego znaczenia; i wreszcie dla których wzbogacanie zastanego i przemienianie w coś nowego stało się sensem muzycznej wspólnoty. Wszystko to w granicach zasad, które godzinami ciężkiej pracy muzycy poznawali i przyswajali, by weszły one do artystycznego krwioobiegu – harmonie jazzowe, technika basso continuo, budowanie fugi barokowej, ludowe zdobnictwo muzyczne i poszukiwanie nietypowych brzmień, a w ramach tego jakaś muzyczna dezynwoltura, by nigdy nie popaść w schematy – by nie przestawać tworzyć”.

Podczas sierpniowych koncertów w siedzibie Sinfonia Varsovia wystąpią Zespół instrumentów dawnych Ars Nova, Orkiestra barokowa Cornu Copiae, Atom String Quartet, zaś w roli solistów usłyszymy sopranistkę Katarzynę Bienias oraz pianistę i klawesynistę Stanisława Łopuszyńskiego. Dawne tańce zaprezentują Joanna Lichorowicz i Sławomir Greś. W wykonaniu artystów usłyszymy muzykę średniowieczną, barokową, pieśni sefardyjskie, a także utwory Krzysztofa Pendereckiego w aranżacji jazzowego Atom String Quartet.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


W dniach 14 lipca – 4 sierpnia 2019 roku we Fromborku odbędzie się 52. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej.

Od przeszło 50 lat fromborskie organy poruszane przez Mistrzów wypełniają dźwiękiem katedrę warmińską. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej we Fromborku odbywa się w Bazylice Archikatedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Andrzeja, na organach z lat 1683–1684, ufundowanych przez biskupa Michała Radziejowskiego, dziele Daniela Nitrowskiego z Gdańska. Jest to z najlepszych w Polsce instrumentów organowych, znajdujący się w katedrze pełnej gotyckiej i barokowej sztuki sakralnej. Celem Festiwalu jest popularyzacja muzyki organowej. Cykliczna impreza zainaugurowana w 1967 jest jedną z najstarszych w Europie. Organizatorami festiwalu jest parafia archikatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, Muzeum Mikołaja Kopernika, Muzeum Pomnika Historii Frombork Zespół Katedralny oraz Miasto i Gmina Frombork.

W tym roku udział w Festiwalu wezmą znakomici europejscy muzycy: organiści Fabio Ciofini, Józef Serafin, Konstantin Volostnov, Mateusz Kotwica, wiolonczelistka Alessandra Montani, kontratenor Sławomir Bronk oraz Kwartet Gdański. W ich wykonaniu usłyszymy arcydzieła europejskiej muzyki organowej i kameralnej. W programie wydarzenia znalazły się też utwory polskich kompozytorów współczesnych. Podczas koncertu finałowego zabrzmią m. in. Alma Redemptoris Mater Michała Sławeckiego i Ostatnia modlitwa Mariana Sawy.

Szczegółowy program – na stronie http://www.muzeum.frombork.pl/festiwal.php 


4 sierpnia 2019 roku rozpocznie się organizowany przez Fundację „Czas Sztuki” II Cykl koncertów „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, i to z podwójną siłą. Cykl koncertowy potrwa do 8 września.

O godz. 10.00 w altanie przed Kościołem św. Wojciecha Biskupa i Męczennika w Jeruzalu tuż po mszy świętej oraz o godz. 18.00 w Parku Miejskim w Kałuszynie wystąpi kwartet smyczkowy The Time Quartet, prezentując klasyczne brzmienie kwartetu smyczkowego w różnorodnych kompozycjach, również rozrywkowych. Pokazane zostaną różne oblicza zespołu jakim jest kwartet smyczkowy. Nie zabraknie utworów znakomitych kompozytorów, jak Antonio Vivaldi, Johannes Brahms, Mikołaj Rimski-Korsakow, Aleksander Borodin, Wolfgang Amadeus Mozart, Johann Strauss, ale pojawią się również utwory znane wszystkim takich wykonawców, jak ABBA, Metallica, Michael Jackson i inni.

W przypadku niepogody koncert w Jeruzalu odbędzie się o godz. 12.00 w Kościele i w programie pojawią się najpiękniejsze utwory klasyczne i liturgiczne, a koncert o godz. 18.00 będzie miał miejsce w Domu Kultury w Kałuszynie.

Fundacja „Czas Sztuki” realizuje cykl pięciu koncertów muzyki klasycznej i jazzowej „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, który odbędzie się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, szydłowieckim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury. Koncerty odbędą się w kościołach oraz domach kultury, które są jedynymi miejscami na tym terenie, gromadzącymi większość tamtejszej społeczności. Oferowany różnorodny program muzyczny (każdy koncert ma odmienny repertuar) jest dostosowany do mentalności i potrzeb grupy docelowej. W programie znajdą się dzieła kompozytorów z różnych epok, a także utwory polskich kompozytorów, w tym Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz i Macieja Batora.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Mazowieckie-Muzyczne-Spotkania-bez-Barier-2242077129152441/ 


W dniach 8–17 sierpnia 2019 roku odbędzie się XV Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Sacrum non profanum”.

Festiwal organizowany jest od 2005 roku przez Pomorskie Stowarzyszenie Instrumentalistów Academia. Co roku patronem muzycznym przedsięwzięcia jest jeden z wybitnych polskich kompozytorów. Pozostając w konwencji, Festiwal 2019 przedstawi odbiorcom Stanisława Moniuszkę. Utwory Mistrza rozbrzmiewać będą m.in. w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, szczecińskiej bazylice archikatedralnej św. Jakuba, Operze na Zamku, w Domu Kultury „13 Muz”, w Zamku Książąt Pomorskich, a także w słynnej berlińskiej bazylice pw. Jana Chrzciciela, gdzie Litanie Ostrobramskie i Preludium organowe na temat „Gorzkie żale” wykonają niemieccy, ukraińscy i polscy artyści.

W programie przedsięwzięcia znalazły się utwory muzyki współczesnej przeplatane z należącymi do kanonu światowej klasyki dziełami minionych epok. We współpracy z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego organizowano koncert w Domu Kultury „13 Muz” w ramach programu „Muzyka naszych czasów”, który wprowadza w krwiobieg szkolnictwa muzycznego utwory młodych polskich kompozytorów XXI wieku w wykonaniu młodych instrumentalistów.

W Festiwalu weźmie udział około pięciuset artystów: tak znani oraz cenieni od lat artyści, jak również debiutujący, zdolni i dobrze zapowiadający się muzycy. Wśród wykonawców znajdą się Orkiestra Lwowskiej Narodowej Filharmonii oraz Raschèr Saxophone Quartet, obchodzący w Szczecinie jubileusz 50-lecia istnienia. Światowej sławy zespół wykona m. in. Quartet for 4 Saxophones op. 65 a, który Krzysztof Meyer dedykował kwartetowi. Uczestnicy Międzynarodowych Warsztatów Muzycznych – członkowie trzech orkiestr dętych z Białorusi, Niemiec i Polski – wykonają pieśni Patrona wydarzenia w nowej aranżacji w łobeskim Kościele Najświętszego Serca Jezusowego i podczas plenerowego koncertu finałowego przed słynnymi ruinami kościoła św. Mikołaja w Trzęsaczu.

Przykładem lat ubiegłych festiwalowym koncertom towarzyszyć będą wydarzenia pozamuzyczne (np. seanse filmowe, wystawy i konferencje naukowe).

Szczegółowy program – na stronie http://sacrumnonprofanum.eu/ 


W dniach 10 sierpnia – 1 września 2019 roku odbędzie się kolejna edycja festiwalu muzyki kameralnej WarszeMuzik – cyklu interwencji w przestrzeń publiczną Warszawy, polegającego na realizacji mikro-koncertów kameralnych w wybranych ocalałych przedwojennych podwórkach na obszarze getta warszawskiego.

W tym roku koncerty będą miały miejsce przy ul. Chłodnej 41 i przy Pomniku Umschlagplatz. Ponadto odbędzie się spacer po dzielnicy Wola „Śladami Wajnberga”, który poprowadzi warszawska aktywistka Aleksandra Stefaniak.

Podczas koncertu inauguracyjnego Hashtag Ensemble zaprezentuje improwizacje do partytur fotograficznych, składających się z archiwalnych fotografii ze zbiorów Żydowskiego Instytutu Historycznego. W interpretacji pianistów Tymoteusza Biesa i Piotra Sałajczyka usłyszymy dzieła Mieczysława Wajnberga, Franza Schuberta, Dymitra Szostakowicza i Władysława Szpilmana. 17 i 18 sierpnia pianista i kurator festiwalu Marek Bracha wykona program solowy złożony wyłącznie z mazurków, przybliżając twórczość kompozytorów polskich żydowskiego pochodzenia: od Marii Szymanowskiej, przez Józefa Wieniawskiego, po Aleksandra Tansmana i Mieczysława Wajnberga. Program zamknie przejmujący Mazurek w stylu Chopina, napisany przez Władysława Szpilmana w 1940 roku w getcie warszawskim.

Utwory Wajnberga usłyszymy też 24 sierpnia w wykonaniu Hashtag Ensemble; poza tym w programie znajdzie się prawykonanie Koncertu na flet, fortepian i smyczki (2019) pióra Mikołaja Majkusiaka. Utwór inspirowany stylem kompozytorskim Mieczysława Wajnberga, zawierający cytat z XXI Symfonii „Kaddish”, autor zadedykował kuratorom WarszeMuzik. Świadkami jeszcze jednego prawykonania będą słuchacze koncertu finałowego: zabrzmi Utwór na kamienicę, 4 gramofony i zespół kameralny kompozytorki-rezydentki przy WarszeMuzik 2019, Agnieszki Stulgińskiej w wykonaniu Hashtag Ensemble oraz mieszkańców kamienicy przy ul. Chłodna 41 i aktywistów. Wykonanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie http://www.warszemuzik.org/ 


Co weekend o godz. 16.00 orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby (Grochowska 272) na koncerty w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Na słuchaczy czekają tematyczne koncerty kameralne „Dawna Warszawa” i „Improwizacja”.

Letnie Koncerty na Grochowskiej w sierpniu podzielone zostały na dwa nurty. Sierpniowe soboty będą dedykowane „Dawnej Warszawie”. Publiczność wysłucha kameralnej muzyki polskich twórców, którzy cieszyli się popularnością w I połowie XX wieku, piosenek z lat 20-tych i 30-tych, a także utworów z repertuaru duetu fortepianowego Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika, który występował w kawiarniach Warszawy w czasie okupacji. W ramach tego nurtu zaprezentują się: zespół wokalny Il Canto, Camerata Vistula z wiolonczelistką Anną Wróbel oraz Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik, czyli Lutosławski Piano Duo.

Natomiast niedzielne koncerty będą spotkaniami z twórczością improwizowaną, jedną z najtrudniejszych sztuk wykonawczych, która występuje w różnych stylach i gatunkach muzycznych na przestrzeni wieków. W programie koncertów znalazły się m.in. średniowieczne pieśni, barokowe concerti grossi, muzyka francuskich klawesynistów oraz opracowania utworów Krzysztofa Pendereckiego. Na scenie wystąpią zarówno wykonawcy młodego pokolenia – klawesynista Stanisław Łopuszyński, orkiestra barokowa Cornu Copiae z Karoliną Habało – jak i uznany charyzmatyczny zespół Atom String Quartet.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


Co niedzielę, począwszy od 11 sierpnia do 1 września 2019 o godz. 19:00 w Kościele oo. Augustianów pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej odbędą się koncerty z okazji 25. rocznicy Stypendiów Twórczych Miasta Krakowa.

Podczas koncertów zaprezentują się wybitni krakowscy muzycy, laureaci Stypendium Twórczego Miasta Krakowa: Piotr Krzaczkowski, Mateusz Dudek, Duo Ardente, LLLeggiero Woodwind Trio, Cracow Duo, którzy zaprezentują kompozycje wybitnych krakowskich kompozytorów, również laureatów Stypendium Twórczego Miasta Krakowa: Michała Papary, Piotra Peszata, Wojciecha Widłaka, Marcela Chyrzyńskiego i Macieja Jabłońskiego. Oprócz nagrodzonych stypendium twórców w repertuarze artystów znajdą się utwory muzyki klasycznej z różnych epok (m. in. Johanna Sebastiana Bacha czy Wolfganga Amadeusa Mozarta), jak również polskie współczesne kompozycje (m.in. Zbigniewa Bargielskiego czy Wiesława Cienciały).

Koncerty odbędą się w Kościele oo. Augustianów w Kaplicy pw. Św. Doroty, która doskonale pasuje do kameralnego charakteru wydarzenia oraz wybranego repertuaru. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Art Forum. Projekt powstał w ramach obchodów 25. rocznicy powstania Stypendium Twórczego Miasta Krakowa i jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronach: https://www.facebook.com/fundacjaartforum  i https://fundacjaartforum.pl/ 


XV Festiwal „Chopin i Jego Europa” – jeden z najważniejszych międzynarodowych projektów muzycznych przybliżających twórczość polskiego kompozytora – odbędzie się w Warszawie w dniach 14 sierpnia – 1 września 2019 roku.

Zgodnie z zamysłem organizatorów „Festiwal ukazuje twórczość Fryderyka Chopina w kontekście „jego” Europy, rozumianej w czterech perspektywach: Europy jemu współczesnej, Europy przedchopinowskiej, Europy po śmierci wielkiego mistrza i w końcu Europy naszych czasów. Z tego względu repertuar grany na Festiwalu obejmuje poza dziełami samego Chopina także muzykę, która go inspirowała, dorobek twórców od niego młodszych oraz recepcję twórczości Chopinowskiej w muzyce nam współczesnej. Istotnym estetycznym założeniem programowym jest prezentacja i konfrontacja ze sobą dwóch nurtów wykonawczych – wykonawstwa na instrumentach historycznych oraz współczesnych. Niezwykle znacząca jest przy tym obecność na Festiwalu najwybitniejszych pianistów, orkiestr i zespołów – reprezentujących i międzynarodowy, i polski świat muzyczny”.

Każda edycja Festiwalu ma odrębną, unikatową ideę programową, która w tym roku łączy się z obchodami 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Podczas Festiwalu, którego program konstruowany jest na podstawie trzech głównych propozycji koncertowych – koncertów symfonicznych, recitali i koncertów kameralnych, zabrzmią opery Flis i Straszny Dwór w wersji koncertowej, moniuszkowska liryka wokalna, utwory fortepianowe, uwertura symfoniczna Bajka, a także opracowania pieśni i fragmentów z opery Halka autorstwa Józefa Nowakowskiego i Henryka Melcera. Kluczowymi dla koncepcji Festiwalu „Chopin i jego Europa” pozostaną ponadto najwyższej klasy wykonania współczesnej muzyki polskiej, choćby utworów Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika, Krzysztofa Pendereckiego oraz Mieczysława Wajnberga, którego 100-lecie urodzin przypada w tym roku.

Szczegółowy program – na stronie https://festiwal.nifc.pl/pl 


W dniach 15–31 sierpnia 2019 roku odbędzie się jeden z najstarszych festiwali polskich – 44. „Muzyka w Starym Krakowie”.

Tradycje kulturalne Krakowa stwarzają aurę szczególnie sprzyjającą muzyce. Działali tu wybitni kompozytorzy europejscy, tacy jak H. Finck, L. Marenzio, D. Cato, królom polskim dedykowali swe dzieła G. Palestrina, G. Ph. Telemann, J. S. Bach, koncertowali Liszt, Brahms, Paderewski, Rubinstein. Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie” nawiązuje do tych wielkich kart historii kultury Grodu Podwawelskiego. Koncerty odbywają się w różnych zabytkowych wnętrzach starego Krakowa.

Gośćmi tegorocznego festiwalu będą zarówno polscy, jak i zagraniczni znani wykonawcy: skrzypek Krzysztof Jakowicz, klawesynista Pierre Hantaï, organista Andrzej Białko, gitarzysta Dmytro Hołoweńko, wiolonczeliści Steven Isserliss, Magdalena Bojanowicz i Bartosz Koziak, Sinfonietta Cracovia, Królewscy Rorantyści, Krakowski Kwintet Dęty, Collegium Zieleński, Camerata Polonia z Wiednia, Chór Klasztoru 13 Świętych Ojców Asyryjskich z Gruzji, Spanish Brass, zespół Chanticleer, Wirtuozi Lwowa i wielu innych. Do udziału w Festiwalu zapraszani są, obok sławnych artystów, także młodzi utalentowani muzycy, będący u progu kariery.

Program Festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie” obejmuje muzykę od najdawniejszej po współczesną. W tym roku usłyszymy m. in. dzieła Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara i Stanisława Moryto.

Szczegółowy program – na stronie http://www.mwsk.eu/ 


16 sierpnia 2019 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej wystąpi Polska Orkiestra Młodzieżowa LYO (Lutoslawski Youth Orchestra). Młodzi muzycy pod dyrekcją Adriána Varela rozpoczną koncert Uwerturą fantastyczna Bajka Stanisława Moniuszki.

Następnie publiczność usłyszy wirtuozowski Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza, który zaprezentuje wybitny polski skrzypek Janusz Wawrowski. O wyjątkowości tego artysty świadczy także fakt, iż dzięki uprzejmości FutureNet gra na skrzypcach zbudowanych w 1685 roku przez Antonia Stradivariego. Trzecią pozycją koncertu w wykonaniu Polskiej Orkiestry Młodzieżowej będzie V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego.

Polska Orkiestra Młodzieżowa LYO to największa i zarazem jedyna ogólnopolska orkiestra dla uczniów szkół muzycznych II stopnia. Co roku kierownictwo artystyczne orkiestry podróżuje po kraju wyszukując najzdolniejszych młodych muzyków, których wyróżnia talent i olbrzymia pasja do muzyki. We współpracy ze słynną Philharmonia Orchestra z Londynu i Filharmonią Warmińsko-Mazurską podczas Akademii Umiejętności w dniach 10–17 sierpnia w Olsztynie tworzony będzie zespół nastawiony na zdobycie profesjonalnych umiejętności artystycznych, ale również gotów uczyć się kreatywności i pracy w zespole. Skład tegorocznej kadry profesorskiej Akademii uświetnili swoją obecnością znakomici artyści: Adrián Varela, Desmond Neysmith, Carsten Williams, Laurent Ben Slimane oraz Jan Regulski.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/polska-orkiestra-mlodziezowa-lyo-2/ 


Między 16 a 22 sierpnia 2019 roku Suwalszczyzna będzie sceną koncertów orkiestrowych, kameralnych, warsztatów, spotkań, a także wydarzeń towarzyszących jubileuszowej XX Letniej Filharmonii AUKSO. Program festiwalu, jak co roku, dostarczy mieszkańcom i turystom odwiedzających Suwalszczyznę atrakcji najwyższego artystycznego kalibru.

W gronie zaproszonych artystów znajdą się przedstawiciele polskiej sceny muzyki klasycznej: zdobywca nagrody Niemieckiej Krytyki Płytowej wiolonczelista Andrzej Bauer i odnoszący spektakularne sukcesy po obu stronach oceanu śpiewak operowy Tomasz Konieczny oraz kameraliści z Alternative Ensemble. Artystom będą towarzyszyć muzycy Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Festiwal programowo zaznaczy również ważną rocznicę dla kultury i sztuki światowej – dwusetlecie urodzin ojca polskiej opery narodowej Stanisława Moniuszki. W nurcie klasycznym zabrzmią utwory uznanych kompozytorów (Wolfgang Amadeus Mozart, Piotr Czajkowski), we współczesnym usłyszymy muzykę Tadeusza Bairda i Krzesimira Dębskiego.

Festiwal zainauguruje 16 sierpnia koncert poświęcony 75. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, usłyszymy również utwory z najnowszego repertuaru. Tradycyjnie na koncercie finałowym 22 sierpnia zabrzmią współczesne akcenty: solistce Kasi Moś towarzyszyć będą muzycy Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Usłyszymy nowe kompozycje zapowiadające kolejny album artystki, uzupełniony utworami z płyty Inspination, utwory Krzesimiera Dębskiego oraz… pieśni Stanisława Moniuszki.

AUKSO to również edukacja. We współpracy z Państwową Szkołą Muzyczną im. Emila Młynarskiego I i II stopnia w Suwałkach odbędą się warsztaty i zajęcia mistrzowskie dla młodych wiolonczelistów poprowadzone przez Andrzeja Bauera. Udział w spotkaniach i prezentacjach wezmą Andrzej Bauer, Krzesimir Dębski, Marek Moś i Andrzej Strumiłło.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: https://soksuwalki.eu/xx-letnia-filharmonia-aukso-wigry-2019/ 


W dniach 18–25 sierpnia 2019 roku odbędzie się XVI Festival Ensemble im. Księżnej Daisy.

W ramach Festiwalu studenci i absolwenci uczelni artystycznych wspólnie ze znakomitymi artystami będą tworzyć zespoły oraz pracować nad interpretacją utworów muzycznych i teatralnych. Efekty wspólnej pracy zaprezentują podczas siedmiu koncertów i pokazów otwartych dla publiczności na Zamku Książ oraz w Starej Kopalni w Wałbrzychu.

Warsztaty poprowadzą pianiści Paavali Jumppanen (Finlandia), José Gallardo (Argentyna), polscy skrzypkowie Jakub Jakowicz, Anna Staśkiewicz, Marcin Markowicz, altowioliści Katarzyna Budnik (Polska), Tomoko Akasaka (Japonia), wiolonczeliści Alexander Gebert (Niemcy), Jakob Kullberg (Dania) i oboista Sebastian Aleksandrowicz (Polska). Sekcją jazzową kierować będzie Marcin Masecki. Aktorzy pracować będą z Izabelą Kuną i Wojciechem Malajkatem związanymi z Akademią Teatralną w Warszawie.

Podczas koncertów muzycy zaprezentują szeroki wachlarz repertuarowy ukazując przekrój przez różne style i epoki. Zabrzmią też Pięć utworów na kwartet smyczkowy Pawła Szymańskiego, VIII Kwartet smyczkowy Krzysztofa Meyera i improwizacje Marcina Maseckiego.

Więcej informacji – na stronie www.ensemblefestival.org 


W dniach 19–26 sierpnia 2019 roku łódzka Akademia Muzyczna gościć będzie młodych pianistów z całego świata. A to za sprawą organizowanych przez uczelnię i Stretto Music Foundation międzynarodowych kursów pianistycznych Bacewicz International Summer Music Academy. Oprócz zajęć z wybitnymi pedagogami w programie przedsięwzięcia znajdzie się pięć otwartych dla publiczności koncertów z muzyką fortepianową.

Bacewicz International Summer Music Academy to międzynarodowe kursy mistrzowskie przeznaczone dla muzyków chcących poszerzyć swoją wiedzę i rozwinąć umiejętności z zakresu gry na fortepianie. Swoim doświadczeniem podzielą się wybitni pianiści z prestiżowych uczelni – Royal College of Music w Londynie oraz Universität Mozarteum w Salzburgu. Będą to profesorowie Dmitri Alexeev i Jacques Rouvier oraz artyści młodego pokolenia: Ilya Maximov i Jianing Kong.

Jak zaznacza Julia Kociuban, polska pianistka, inicjatorka i dyrektor imprezy, „Do udziału w BISMA zgłosiły się pięćdziesiąt dwie osoby z trzynastu różnych krajów: Chin, Wielkiej Brytanii, Rosji, Belgii, Polski, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Serbii, Słowenii, Iranu i Turcji. Po przesłuchaniu ich nagrań wyłoniliśmy trzydziestu sześciu najzdolniejszych pianistów, którzy przyjadą do Łodzi”.

W ramach BISMA zaplanowano pięć koncertów: „Klasycy wiedeńscy”, „Grażyna Bacewicz in memoriam”, „Chopin i perły romantyzmu” oraz „Wielcy kompozytorzy XX wieku”. Koncert poświęcony patronce imprezy poprzedzi wykład Małgorzaty Gąsiorowskiej Życie i twórczość Grażyny Bacewicz prowadzony w języku angielskim (22 sierpnia, godz. 18.00).

Zwieńczeniem kursów będzie Gala finałowa, podczas której zaprezentują się najlepsi młodzi pianiści, biorący udział w projekcie; wręczona zostanie również Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz dla najlepszego uczestnika.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/kursy-pianistyczne-bisma 


W dniach 20–31 sierpnia 2019 roku w Katowicach odbędzie się XIII Ogólnopolski Festiwal Promocyjny „Sierpień Talentów”, organizowany przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia”.

W siedmiu koncertach w Studiu Koncertowym Radia Katowice, Muzeum Archidiecezjalnym, Bibliotece Śląskiej i Bazylice oo. Franciszkanów wezmą udział młodzi wirtuozi, zespoły kameralne i orkiestra.

Inauguracja przyniesie emanację wirtuozerii i pokaz umiejętności tych, którzy błyszczą swoim talentem: 18-letni wirtuoz skrzypiec Michał Orlik, który z godną podziwu odwagą sięga do najtrudniejszego repertuaru, zwycięzca Eurowizji dla Młodych Muzyków 2016 saksofonista Łukasz Dyczko i flecistka Marta Chlebicka – zdobywczyni tytułu „Młody Muzyk Roku 2018”. Znakiem czasu stanie się koncert „Etno Ślōnsk” dedykowany 100. rocznicy Powstań Śląskich z udziałem zespołu Etnos Ensemble, który zagra nie tylko aranżacje swoich ulubionych repertuarowych motywów, ale improwizował będzie na tematy pieśni powstańczych i śląskich melodii ludowych. W koncercie finałowym, w panewnickiej Bazylice oo. Franciszkanów, pod dyrekcją Wojciecha Wantuloka zagra 36-osobowa Akademicka Orkiestra Dęta Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

W programie festiwalu znalazła się muzyka tak znanych polskich twórców, jak Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Karol Lipiński, Stanisław Moniuszko, Franciszek Mirecki, Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Roman Statkowski, Jan Skrzydlewski, Grażyna Bacewicz i Marcel Chyrzyński.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/sierpien-talentow 


XIII Warszawskie Międzynarodowe Kursy Mistrzowskie i Festiwal Kameralistyki Polskiej im. Macieja Paderewskiego odbędą się w dniach 21–29 sierpnia 2019 roku w Centrum Kultury Wilanów, w Sali Białej Muzeum Pałacu w Wilanowie oraz w Sali Kameralnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Jest to projekt kompleksowy, łączący elementy Kursu z Festiwalem Kameralistyki Polskiej. To idea połączenia doskonalenia edukacji muzycznej z prezentacją prestiżowych zespołów kameralnych. Tak, jak w latach ubiegłych, w przedsięwzięciu biorą udział wybitni artyści-pedagodzy oraz uczniowie i studenci szkół i uczelni muzycznych z całego świata. Ideą tych spotkań jest dążenie do wsparcia młodych, utalentowanych artystów w ich poszukiwaniach swojej drogi życiowej zarówno solistycznej, jak i w dziedzinie kameralistyki.

W trakcie trwania Kursu odbędzie się kilka koncertów. W Sali Białej Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie podczas uroczystego koncertu galowego 24 sierpnia 2019 wystąpią profesor Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy Katarzyna Popowa-Zydroń oraz Kwartet Wilanów. 28 sierpnia tamże odbędzie się koncert uczestników Kursów Mistrzowskich. Natomiast 29 sierpnia w Oranżerii Muzeum Pałacu Króla Jana II w Wilanowie będzie miał miejsce koncert finałowy w ramach Festiwalu Kameralistyki Polskiej. W programie Koncertu Kwartetu Śląskiego znajdzie się muzyka Grażyny Bacewicz, Mieczysława Wajnberga, Mikołaja Majkusiaka i Ignacego Zalewskiego.

Wszystkie koncerty są otwarte dla publiczności.

Dodatkowe informacje – na stronie www.fundacjaedukacjikulturalnej.pl 


22 sierpnia 2019 roku o godz. 19.30 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Polanicy-Zdroju w ramach Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej wystąpią organista Roman Perucki i skrzypaczka Maria Perucka.

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych).

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu jest zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J. S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G. F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Roman Perucki, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku i I organista Katedry Oliwskiej, oraz wykładowczyni Szkoły Muzycznej II stopnia w Gdyni Maria Perucka wykonają utwory Johanna Sebastiana Bacha, Sigfrieda Karg-Elerta i Daniela Magnusa Gronaua. W programie koncertu znalazły się też kompozycje polskich twórców: 3 Pieśni Janusza Bieleckiego, Suita w stylu francuskim „Les Petits Plaisirs” na skrzypce i organy oraz Preludium i fuga BACH: Marsz Zbigniewa Kruczka.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program Festiwalu


24 sierpnia 2019 roku o godz. 20:30, w setną rocznicę zakończenia I powstania śląskiego, spotkamy się przy Muzeum Śląskim podczas wyjątkowego koncertu plenerowego „Wyrwani życiu”, aby razem wspomnieć wszystkich, którzy stanęli do walki o Górny Śląsk, ofiarując to, co mieli najcenniejszego – swoje życie.

Organizatorzy koncertu – Filharmonia Śląska im. H. M. Góreckiego i Muzeum Śląskie – chcą upomnieć się o najwyższe wartości: o wolność, o wspólnotę społeczną i narodową, o porozumienie ponad wszelkimi podziałami. Uczczą pamięć tych, którzy zostali bezpowrotnie „wyrwani życiu”, pozostawiając w sercach bliźnich bezgraniczny smutek i żal.

Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej wraz ze światowej klasy solistką, Iwoną Sobotką. Rangę tego wydarzenia podniesie także wybitna postać, która poprowadzi muzyków zza pulpitu dyrygenckiego – Krzysztof Penderecki. Maestro wystąpi tego dnia w podwójnej roli: jako dyrygent i kompozytor. Podczas koncertu wysłuchamy bowiem m. in. jego Chaconny, określanej jako „muzyka lamentu odbywającego się bez słów”. Później przyjdzie czas na najsłynniejszy utwór Henryka Mikołaja Góreckiego, patrona Filharmonii Śląskiej, czyli Symfonię pieśni żałosnych op. 36.

Ten niezwykły koncert zapewni więc publiczności silne emocje, okazję do wzruszeń i zachwytu, a także pozwoli jej zetknąć się ze znakomitymi wykonawcami, którzy sprawią, że obchody stulecia rocznicy zakończenia I Powstania Śląskiego zyskają należytą powagę i uroczysty charakter.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/ 


Mimo wakacji cykl koncertów „Fonie Lublina” trwa nieprzerwanie. 24 sierpnia 2019 roku o godz. 18:00 w lubelskim Trybunale Koronnym będzie miał miejsce koncert „Stanisław Moniuszko i Fryderyk Chopin”.

W sierpniu przyszła pora na skonfrontowanie muzyki Moniuszki z najbardziej eminentną dla polskiego romantyzmu twórczością Chopina. Co łączyło a co dzieliło tych dwóch najbardziej znanych przedstawicieli polskiej muzyki XIX wieku – o tym można będzie dowiedzieć się podczas najbliższego wydarzenia.

O Fryderyku Chopinie mówi się jako o romantyku; Moniuszkę zaś często przedstawia się jako pozytywistę. Na gruncie historycznym i estetycznym teza ta broni się jako prawdziwa, jednak gdy z bliska przyjrzy się muzyce obu artystów okaże się, że nie dzieli ich aż tak dużo, jak powszechnie się uważa. W programie znajdą się pieśni obu kompozytorów – zarówno te znane i te zdecydowanie rzadziej wykonywane. Ten trzon uzupełniony zostanie przykładami twórczości kontynuatorów ich tradycji – wybitnych pianistów-kompozytorów oraz twórców oper i pieśni. Utwory wykonają sopranistka Ewa Biegas oraz pianiści Agnieszka Schulz-Brzyska i Grzegorz Biegas.

Karol Furtak

Projekt realizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin. Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


W dniach 24 sierpnia – 6 października 2019 roku odbędzie się Jubileuszowy XV Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki „Sacrum et Musica”, organizowany przez Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży.

Od początku istnienia Festiwalu rozbrzmiewa tu muzyka piękna i różnorodna: pogodna i poważna, sakralna i świecka w wykonaniu znakomitych instrumentalistów i wokalistów. W tegorocznej edycji udział wezmą też zespoły kameralne (Kwartet Wiolonczelowy „Cellissimo”, Capella Bydgostiensis, Kwartet Smyczkowy Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego w Łomży, Kwartet Alla Breve, Polski Kwartet Solistów) oraz pięć orkiestr polskich i zagranicznych, m. in. Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego w Łomży, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Orkiestra Kameralna „La Notte” z Suwałk, Lietuvos Kamerinis Orkestras i Brzeska Orkiestra Kameralna z Białorusi. Orkiestry z Wilna oraz Brześcia wystąpią w Łomży po raz pierwszy.

W wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus usłyszymy słynną IX Symfonię Antonína Dvořáka i Koncert na klarnet i orkiestrę Mikołaja Góreckiego. Utwór miał swą premierę 16 listopada 2018 podczas inauguracji VI Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego. W roli solisty wystąpi Roman Widaszek, jeden z najznakomitszych polskich klarnecistów swojego pokolenia, któremu utwór został zadedykowany. Dyrygentem wieczoru będzie Wojciech Rajski.

Wstęp na wszystkie koncerty festiwalu jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.lomza.pl/wydarzenia/sacrum-et-musica.html 


Jedno z najbardziej dynamicznych wydarzeń kulturalnych polskiej stolicy – XVI Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera – odbędzie się w dniach 24 sierpnia – 1 września 2019 roku.

Wiele interesujących propozycji znajdą wielbiciele teatru, jazzu, musicali, kabaretowych rewii, literatury, sztuk wizualnych, kultury polskiej i żydowskiej.

Festiwal zostanie zainaugurowany uroczystym premierowym koncertem kantorów w Synagodze im. Nożyków. Na miłośników tanga czeka spektakl Jak za dawnych lat – polskie tango show, przygotowany przez Sawars Tango Orquesta. W spektaklu wystąpią Anna Dereszowska i Andrzej Seweryn. Rodzime tradycje folkowe przybliży Kapela Brodów oraz Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego. Grupa wystąpi podczas Nocy Klezmerów, a wraz z nią Frank London, trębacz i kompozytor – jeden z najważniejszych amerykańskich muzyków klezmerskich. Po raz kolejny na Festiwalu będzie można posłuchać znakomitego Jazz Bandu Młynarski – Masecki, w interpretacjach szlagierów z lat 20-tych ubiegłego stulecia autorstwa Henryka Warsa, Jerzego Petersburskiego czy braci Artura i Henryka Goldów. Paweł Szamburski, klarnecista i kompozytor, specjalnie na Festiwal Warszawa Singera przygotował autorskie opracowania pieśni i nigunów chasydzkich. Z kolei jeden z czołowych polskich pianistów jazzowych, Kuba Stankiewicz zaprezentuje muzykę Romana Statkowskiego, polskiego kompozytora z przełomu XIX i XX w.

W ostatnim dniu festiwalu wystąpi Polish String Quartet Berlin i pianistka Ewa Tomaszewska, którzy w Synagodze im. Nożyków zaprezentują utwory kompozytorów polskich żydowskiego pochodzenia działających na obczyźnie: Ignacego Waghaltera, Karola Rathausa i Szymona Laksa. Dwa z nich – kwartety smyczkowe Waghaltera i Rathausa znalazły się na najnowszej nagranej przez Polish String Quartet Berlin płycie, która wkrótce ukaże się w serii „Poland Abroad” w Berlinie. Finałem tegorocznej edycji Festiwalu Singera będzie tradycyjne plenerowe widowisko na placu Grzybowskim. Tym razem w koncercie zainspirowanym Sztukmistrzem z Lublina Isaaka B. Singera oraz kompozycjami Georga Gershwina wystąpi legendarna gwiazda skrzypiec – Nigel Kennedy.

Szczegółowy program na www.festiwalsingera.pl i FB: www.facebook.com/FestiwalSingera 


Muzeum Narodowe w Krakowie i Sinfonietta Cracovia zapraszają na koncert jubileuszowy z okazji 140-lecia Muzeum Narodowego w Krakowie, który odbędzie się w Sukiennicach 24 sierpnia 2019 roku.

Repertuar koncertu przygotowany został specjalnie z myślą o rocznicy. Wysłuchamy więc pieśni Bolesława Raczyńskiego, których okładka prezentowana była w MNK na wystawie Wyspiański. Nieznany. Będzie to premiera ich instrumentacji na orkiestrę smyczkową i baryton autorstwa Jana Stańczyka. W programie znajdzie się utwór Feliksa Nowowiejskiego Śmierć Ellenai, inspirowany poematem Juliusza Słowackiego i obrazem Jacka Malczewskiego znajdującym się w Galerii Sztuki Polskiej XIX w Sukiennicach. Zostanie zaaranżowany na orkiestrę smyczkową, klarnet i głos recytatora i wykonany w Sali Siemiradzkiego, w bezpośrednim sąsiedztwie obrazu. Usłyszymy też Pieśń Roksany z opery Król Roger Karola Szymanowskiego w opracowaniu na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową, Etiudę b-moll op. 4 nr 3 tegoż kompozytora w opracowaniu na orkiestrę smyczkową oraz Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2 Mieczysława Karłowicza.

Dzieła wykonają baryton Michał Janicki i orkiestra Sinfonietta Cracovia pod batutą Macieja Lulka. W roli recytatora wystąpi Jakub Kosiniak.

Dodatkowe informacje – na stronie https://mnk.pl 


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na całoroczny cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyki organowej, utwóry kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego oraz improwizacje Damiana Skowrońskiego. 

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl

Więcej


Polska muzyka filmowa z prędkością dwóch gitar na godzinę? Tak żegnać lato potrafią tylko Marek Napiórkowski i Artur Lesicki, a jeśli dołączają do nich Krzysztof Herdzin i Elbląska Orkiestra Kameralna, to niezawodny znak, że czeka nas muzyczna uczta dla uszu i oczu – Celuloid. Już 25 sierpnia 2019 roku o godz. 19:00 salę koncertową elbląskiego ZPSM wypełni to, co najpiękniejsze na styku świata muzyki i świata filmu. Wiązance takich przebojów ulegnie nawet najwytrawniejszy florysta…

„Wsłuchani w siebie nawzajem”, „świadomi każdego dźwięku”, „takie muzyczne zespolenie jest dostępne tylko największym mistrzom”. Takie cytaty można mnożyć, a i tak nie pozna się fenomenu dwójki wspomnianych gitarzystów, póki nie zasiądzie się w sali koncertowej. Elblążanie staną przed taką szansą w ostatnią niedzielę sierpnia i przekonają się, że dzięki muzyce ludzka wyobraźnia może kreślić scenariusze, o jakich nie śniło się nawet filozofom.

Celuloid to hołd złożony początkom kinematografii – wszak pierwszej projekcji braci Lumière nie towarzyszyła ani orkiestra symfoniczna, ani pianista, a gitarzysta. Co wyniknie z muzycznej wymiany gitarowo-smyczkowych argumentów? XIX-wieczna Warszawa rodem z Lalki, międzypokoleniowe potyczki na gesty i słowa Wojny domowej, robotnicze ulice Człowieka z żelaza – to raptem kilka rozdziałów koncertowej opowieści… Usłyszymy muzykę Wojciecha Kilara, Tomasza Stańki, Krzysztofa Komedy, Andrzeja Korzyńskiego, Jerzego Matuszkiewicza oraz autorskie utwory solistów.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie www.eok.elblag.eu  


Piąta edycja festiwalu Leszno Barok Plus, która odbędzie się w dniach 25 sierpnia – 1 września 2019 roku, zadowoli najbardziej wymagających odbiorców kultury. W ciągu ośmiu dni zaplanowano kilkanaście koncertów i spektakli teatralnych.

Podczas tegorocznego Festiwalu muzyka zagości w Teatrze Miejskim, Sali MOK i kościołach p.w. św. Jana i św. Krzyża. W programie znalazła się muzyka barokowa, romantyczna, etniczna, średniowieczna i współczesna, spektakle dramatyczne i pantomima. Swoje autorskie przedstawienia pokażą festiwalowej publiczności warszawski Teatr Akt i gdański Teatr Snów. Ten ostatni – na placu na Nowym Rynku. Wśród gwiazd festiwalu znajdą się Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, czeski zespół Tiburtina Ensemble, znakomici pianiści Lukas Geniuszas i Anton Batagow (wystąpi po raz pierwszy w Polsce), węgierski zespół Capella Savaria, śpiewaczka i kompozytorka Agata Zubel z warszawską grupą Cellonet pod dyrekcją Andrzeja Bauera. W wykonaniu Orkiestry Amadeus usłyszymy Variations sur un thème de Mozart Piotra Mossa, który w tym roku obchodzi 70. urodziny oraz jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Aktorzy Teatru Akt wezmą udział w spektaklu Kwiaty zła wg poezji Baudelaire’a z muzyką Roberta Jędrzejewskiego.

Warto również zwrócić uwagę na trzy projekty specjalne, mające swoją premierę na Festiwalu: Zaśpiewać Brechta z dyrygentką Agnieszką Nagórką oraz aktorami Hanną Śleszyńską i Bartoszem Bandurą, Don Juan Christopha Willibalda Glucka z aktorami Warszawskiego Centrum Pantomimy oraz Haendel XXI z kompozytorem i pianistą Nikolą Kołodziejczykiem, jazzową wokalistką Julią Sawicką oraz kontratenorem i kompozytorem Michałem Sławeckim.

Leszno Barok Plus odbywa się pod patronatem prezydenta Łukasza Borowiaka, a miasto jest głównym mecenasem imprezy. Wstęp na wszystkie koncerty i spektakle jest bezpłatny.

Szczegółowy program – na stronie http://www.lesznobarokplus.pl/ 


25 sierpnia 2019 roku o godz. 16:00 w Pawilonie Koncertowym Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach cyklu „Letnie koncerty na Grochowskiej” odbędzie się premiera płyty Penderecki zespołu Atom String Quartet.

Na płycie znajdą się opracowania kompozycji Krzysztofa Pendereckiego – wybitnego polskiego kompozytora naszych czasów: Capriccio na tubę solo, Trzech miniatur na klarnet i fortepian, Trzech utworów w dawnym stylu, Suity na wiolonczelę solo oraz Preludium na klarnet solo. Płyta została zarejestrowana w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Instytucja ta jest także wydawcą krążka. Zespół ma na koncie już pięć autorskich płyt, w tym dwie nagrodzone „Fryderykami”, koncertuje na całym świecie.

„Główną oś programu stanowią utwory kameralne i solowe na instrumenty dęte z młodzieńczego okresu twórczości Mistrza, które przeplatane są Trzema utworami w dawnym stylu. Witalizm, motoryka, energia to podstawowe cechy wybranych dzieł. W naturalny sposób stały się one pretekstem do dalszych poszukiwań kwartetu, który w charakterystyczny dla siebie sposób interpretuje dzieła Pendereckiego nadając im zupełnie nowy kontekst. Nie brakuje tu z jednej strony szacunku dla materiału nutowego, z drugiej zaś odważnych decyzji formalnych, które stanowią ramy fragmentów improwizowanych” – mówią muzycy kwartetu.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/2019-05-18-letnie-koncerty-na-grochowskiej-9-edycja1.html?t=1564094730 


Inspirowana barokiem muzyka Aleksandra Tansmana oraz pełne namiętności tanga Astora Piazzolli – tak w skrócie można opisać repertuar sierpniowego koncertu z cyklu „Sinfonia Varsovia na Grochowskiej” 30 sierpnia 2019 roku o godz. 19:30, podczas którego muzycy orkiestry wraz z wirtuozem gitary Krzysztofem Meisingerem przybliżą słuchaczom błogi klimat dolce far niente.

W ostatni piątek sierpnia publiczność przeniesie się w muzyczne krainy rozmarzenia, melancholii, relaksu, ale nie zabraknie też argentyńskiego temperamentu. Koncert rozpocznie się od utworów Aleksandra Tansmana, który zrobił wielką karierę zarówno we Francji, jak i w Stanach Zjednoczonych, zyskując miano hollywoodzkiego kompozytora (w 1945 muzyka jego autorstwa otrzymała nominację do Oscara). Popołudnie na Grochowskiej rozpocznie się utworami tego twórcy – Wariacjami na temat Frescobaldiego z neobarokowymi brzmieniami i wyraźnymi inspiracjami włoskim kompozytorem, którego nazwisko pojawia się w tytule. Musique de cour na gitarę i orkiestrę kameralną to zbiór tańców inspirowany muzyką dworską, a konkretnie Robertem de Visée – francuskim lutnistą, gitarzystą i jego muzycznymi tematami. W tym utworze swoją wirtuozerię pokaże solista i dyrygent koncertu – Krzysztof Meisinger.

Po przerwie solista z orkiestrą zaprezentują utwory Astora Piazzolli, nie tylko te najbardziej znane, jak Libertango i Milonga del Angel, ale także nostalgiczne Soledad i Concierto para Quinteto. Krzysztof Meisinger niejednokrotnie udowadniał swój wielki kunszt wykonawczy w muzyce Argentyńczyka choćby w nagranej w 2015 roku płycie ASTOR z Sinfonią Varsovią. To dzięki muzyce kompozytora powstała oddzielna forma tango nuevo, łącząca elementy muzyki klasycznej i jazzu. Charakterystyczne brzmienie utworów Piazzolli jest najlepszą wizytówką tego typu muzyki – intymnej, kontrastowej, pełnej namiętności. Taki będzie także piątkowy koncert w Sinfonii Varsovii.

Mateusz Purcel

Patronat m edialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


Odkrywane po latach zapomnienia niezwykłe dzieło Stanisława Moniuszki – Sonety krymskie – zabrzmi 30 sierpnia 2019 roku w Nowohuckim Centrum Kultury, w 200. rocznicę urodzin tego wybitnego polskiego twórcy.

Sonety krymskie to kantata, którą Stanisław Moniuszko napisał do słów zaczerpniętych ze słynnego zbioru 18 sonetów Adama Mickiewicza w 1867 roku. Pierwsze wykonanie kompozycji Moniuszki w 1868 roku w Warszawie spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem. Oskar Kolberg recenzował z zachwytem: „Sonety ułożone w muzykę – rzecz rzadka, prawie nie praktykowana”.

To właśnie dzieło Chór Polskiego Radia zamierza przypomnieć w roku, w którym świętujemy jubileusz 200. rocznicy urodzin Moniuszki. Wykonanie to będzie jednak niezwykłe. Do nowohuckiego koncertu zaproszona bowiem została grająca na instrumentach z epoki {oh!} Orkiestra Historyczna, dzięki czemu napisane ponad 150 lat temu Sonety krymskie zyskają szczególny, historyczny wydźwięk. W roli solisty wystąpi znakomity tenor Aleksander Kunach. Całość poprowadzi ceniony belgijski dyrygent Dirk Vermeulen.

Tomasz Handzlik

Dodatkowa informacja – na stronie https://nck.krakow.pl/sonety-krymskie-moniuszki/ 


30 sierpnia 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie miał miejsce koncert finałowy siódmej edycji projektu International Lutosławski Youth Orchestra.

W drugiej połowie sierpnia młodzi muzycy pod okiem specjalistów szkolili swoje muzyczne umiejętności aby je zaprezentować w uroczystym koncercie finałowym. Podczas koncertu finałowego tegorocznej edycji uzdolnieni artyści International Lutosławski Youth Orchestra pod batutą dyrektora artystycznego Rune Bergmanna wykonają dzieła Witolda Lutosławskiego i Dymitra Szostakowicza.

W programie finałowego koncertu usłyszymy Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego, które są parafrazą znanego Kaprysu a-moll op. 1 nr 24 na skrzypce solo Paganiniego. W 1977 roku Lutosławski dokonał transkrypcji kompozycji na fortepian z towarzyszeniem orkiestry – powstała wersja o pikantnym brzmieniu, istny fajerwerk pianistycznej i kompozytorskiej wirtuozerii. Partię solisty w tym najczęściej prezentowanym utworze kompozytora wykona pianista Jan Wachowski. W przededniu rocznicy wybuchu II wojny światowej International Lutosławski Youth Orchestra wykona też VII Symfonię „Leningradzką”, którą Dymitr Szostakowicz stworzył w 1941 roku, podczas oblężenia miasta przez nazistów. Premiera utworu odbyła się w 335 dniu oblężenia w wykonaniu skrajnie wyczerpanych muzyków orkiestry radiowej. W dźwiękach utworu zawarty jest cały dramatyzm wywołanej przez ideologicznych szaleńców wojny oraz ludzkich losów, które ona kształtuje, zmienia i przerywa.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl 


Koncert kameralny 30 sierpnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy osłodzi nieco niechybny koniec wakacji.

Program wypełnią same popularne i powszechnie lubiane utwory w znakomitym wykonaniu Capelli Bydgostiensis wraz solistami śpiewakami młodszego pokolenia, związanymi z Bydgoszczą. Sopranistka Hanna Okońska-Ratajczak, absolwentka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (w klasie śpiewu Małgorzaty Greli) jest laureatką wielu konkursów wokalnych w kraju i za granicą, a obecnie pełni funkcję solistki Teatru Wielkiego w Łodzi. Tenor Łukasz Ratajczak, absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (klasa Janusza Ratajczaka), już na studiach dał się poznać na scenach i estradach koncertowych w kraju i za granicą. Ważnymi osiągnięciami artysty są takie nagrody, jak np. nagroda orkiestry w I Turnieju Tenorów (Słupsk, 2016). Jako solista współpracuje z Operą Krakowską, Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Teatrem Muzycznym w Lublinie.

W wykonaniu muzyków usłyszymy utwory J. Straussa, E. Kálmána, J. Brahmsa, N. Dostala, V. Di Chiary, F. Loewe’a, L. Dalli, A. L. Webbera, L. Bernsteina, a także Walc Waldemara Kazaneckiego z filmu Noce i dnie i Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz. Za pulpitem dyrygenckim stanie doświadczony mistrz batuty Bernard Chmielarz, także aranżer, kompozytor i kontrabasista, współtworzący Filharmonię Dowcipu.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 


31 sierpnia 2019 roku o godz. 21:00 Filharmonicy śląscy ponownie włączają się w program czteroletnich obchodów stulecia powstań śląskich i powrotu części Górnego Śląska do Macierzy i prawykonają na Stadionie Śląskim Rapsodię Śląskią Jana A.P. Kaczmarka.

Jak podają organizatorzy, „wśród marcowych zapowiedzi najważniejszych wydarzeń obchodów Roku Stulecia Wybuchu I Powstania Śląskiego było podpisanie listu intencyjnego między Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, Ars Cameralis oraz Janem Andrzejem Pawłem Kaczmarkiem, członkiem Amerykańskiej i Europejskiej Akademii Filmowej, laureatem Oscara za muzykę do filmu „Marzyciel”, nominowanym do Złotych Globów i nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej. Przedmiotem listu była organizacja wydarzenia multimedialnego na Stadionie Śląskim 31 sierpnia 2019 roku, którego częścią będzie utwór muzyczny poświęcony powstaniom śląskim”.

Rapsodię Śląską zaprezentuje Chór Filharmonii Śląskiej i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Moniki Wolińskiej. Widowisko multimedialne do najnowszego utworu symfonicznego zdobywcy Oskara ma być jednym z największych wydarzeń muzycznych ostatnich lat. To przedsięwzięcie na Stadionie Śląskim zarejestruje i pokaże telewizja.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/ 


31 sierpnia 2019 roku o godz. 20:00 w krakowskiej Cricotece – Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – odbędzie się prawykonanie para-oratoryjnego utworu na zespół kameralny, live-electronics i wideo Vie et Passion du Christ autorstwa Piotra Peszata.

Główną inspiracją do powstania utworu, jak również punktem wyjścia dla działań kompozytorskich, jest film niemy Żywot i męka Jezusa Chrystusa (fr. Vie et Passion du Christ) z 1903 roku w reżyserii Lucien Nongueta i Ferdinanda Zecca. Stanowi jeden z pierwszych obrazów filmowych kolorowanych wykorzystujących technikę ręcznego barwienia pathéchrome. W 1995 roku Żywot i męka Jezusa Chrystusa znalazł się na watykańskiej liście 45 znaczących filmów w kategorii filmów o szczególnych walorach religijnych, opracowanej z okazji 100-lecia kina.

Oratorium Piotra Peszata jest niezwykle nowatorskie pod względem gatunkowym, ponieważ połączy muzykę, teatralizację działań instrumentalistów oraz wizualność w nietradycyjny sposób. Warstwa muzyczna stanowi wiodący element dzieła, niemniej – w kontekście wykorzystania fragmentów filmu niemego jako warstwy wideo – ma nie tyle prowadzić, co sugerować, antycypować lub nawiązywać do obrazu. Tradycyjne brzmienie instrumentarium zespołu kameralnego zostanie poszerzone o nietradycyjne sposoby wydobywania dźwięku, brzmienia elektroniczne, partie mówione i śpiewane, realizowane przez instrumentalistów. Wybór tematu dzieła podkreśla aktualność tematyki religijnej w XXI w. oraz wskazuje istotne miejsce estetyki chrześcijańskiej jako ważnego i inspirującego dziedzictwa kultury.

Wykonawcą koncertu będzie zespół Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble. Projekt jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie 2019”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o kompozytorze – na stronie www.peszat.com 


Koncert wieńczący XII Festiwal „Wawel o zmierzchu” odbędzie się 31 sierpnia 2019 roku o godz. 19:00 na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu.

W repertuarze dziewięciu koncertów Festiwalu nacisk był kładziony na wartości rodzime. Przewodni motyw Festiwalu „Utrwalanie Chopina” łączył się z ukazaniem polskiej twórczości kompozytorskiej: Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Witolda Lutosławskiego.

Program koncertu finałowego wypełni muzyka Stanisława Moniuszki, którego 200-lecie urodzin obchodzimy w tym roku. Słynne arie z Moniuszkowskich oper – Halki czy Strasznego dworu – wykonają wspaniali soliści-śpiewacy: Katarzyna Oleś-Blacha (sopran), Wanda Franek (mezzosopran), Tomasz Kuk (tenor) i Przemysław Firek (bas); orkiestrę CORda Cracovia poprowadzi Sebastian Perłowski. Oprócz pięknego śpiewu słuchacze będą mogli podziwiać utwory orkiestrowe Moniuszki: uwerturę fantastyczną Bajka oraz Tance góralskie czy Mazura z opery Halka. W przestrzeni otwartej, w rozświetlonej architekturze Dziedzińca Arkadowego – najpiękniejszej plenerowej salki koncertowej, jak mówią muzycy – zaszumią więc jodły na gór szczycie, zabrzmi ten zegar stary, rozlegną się rytmy góralskie i nie zabraknie charakterystycznej dla Moniuszkowskiego stylu kresowej nuty dumki.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://wawel.krakow.pl/kalendarium-wydarzen