Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

1 września 2019 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy w 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej odbędzie się koncert pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego i Premiera Brandenburgii Dietmara Woidke.

Zabrzmi tylko jedno, ale nadzwyczajne dzieło Wojciecha Kilara – Missa pro pace, która jest jego pierwszą ściśle liturgiczną kompozycją. Kompozytor napisał utwór na zamówienie Kazimierza Korda z okazji jubileuszu 100-lecia Filharmonii Narodowej. Bohdan Pociej pisał, że muzyka Kilara: „głęboko tradycyjna, w średniowiecznej aż pobożności zakorzeniona – jest w swej ekspresji niezwykła. Uderza jej moc wewnętrzna, duchowa, tłumacząca się siłą wiary. Tę moc muzyki prostą i skupioną odczuje każdy jej słuchacz współuczestniczący w mszalnym misterium. Albowiem Wojciech Kilar napisał muzykę religijną do rdzenia – w całkowitej adekwatności środków, języka i stylu do łacińskiego tekstu Mszy”.

Utwór przeniknięty nastrojem medytacji, kontemplacji i modlitewnego skupienia usłyszą wpierw melomani Poczdamu, następnie 1 września – Bydgoszczy. Jest to bowiem kolejne, wspólne przedsięwzięcie Orkiestry Symfonicznej FP i zaprzyjaźnionego Chóru Singakademie z Frankfurtu nad Odrą, który wystąpi 1 września w Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Rudolfa Tierscha. Jako soliści wystąpią sopranistka Iwona Socha, solistka Opery Krakowskiej, mezzosopranistka Magdalena Pluta, tegoroczna absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, bas-baryton Robert Gierlach, wykładowca UMFC, i tenor Paweł Brożek, stypendysta międzynarodowego wagnerowskiego programu Bayreuther Stipendium.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 


1 września 2019 roku o godz.18:00 w warszawskim Nowym Teatrze odbędzie się specjalny koncert upamiętniający 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie nowej wersji kompozycji Lidii Zielińskiej Nie podoba mi się to na zespół, elektronikę i chór amatorów (2018/2019) oraz prawykonanie polskie Maudite soit la guerre – A Film War Requiem Olgi Neuwirth na zespół, elektronikę i projekcję filmową (2014).

Oba utwory łączą się w artystyczną formę odpowiednią dla uczczenia przypadającej w 2019 roku 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej. W utworze Lidii Zielińskiej recytowany i śpiewany tekst obrazuje ewolucję od plotki, poprzez mowę nienawiści do terroryzmu i wojny. Utwór Olgi Neuwirth, austriackiej kompozytorki zaliczanej do światowej czołówki działających obecnie twórców muzyki, napisany został jako muzyka do powstałego w roku 1914 niemego filmu Alfreda Machin Maudite soit la guerre (Niech wojna będzie przeklęta) i będzie wykonany przez Chain Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Bauera wraz z projekcją filmu.

Koncert odbywa się w ramach programu „Warszawskie dźwiękowisko”.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nowyteatr.org/pl/event/Przekleta_koncert 


1 września 2019 roku w Domu Pracy Twórczej „Reymontówka” w Chlewiskach o godz. 14.00 odbędzie się trzeci koncert w ramach II cyklu koncertowego „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”.

Fundacja „Czas Sztuki” realizuje cykl koncertów muzyki klasycznej i jazzowej „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, który odbywa się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, szydłowieckim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury. Koncerty odbywają się w kościołach oraz domach kultury, które są jedynymi miejscami na tym terenie, gromadzącymi większość tamtejszej społeczności. Oferowany różnorodny program muzyczny (każdy koncert ma odmienny repertuar) jest dostosowany do mentalności i potrzeb grupy docelowej. W programie znajdą się dzieła kompozytorów z różnych epok, a także utwory polskich kompozytorów.

Udział w koncercie wrześniowym weźmie skrzypek Maksymilian Grzesiak – absolwent UMFC w Warszawie, laureat wielu krajowych oraz międzynarodowych konkursów, założyciel i koncertmistrz kameralnej orkiestry Melanidis – w towarzystwie nietuzinkowej pianistki Aleksandry Dallali. W repertuarze znajdą się najpiękniejsze wirtuozowskie kompozycje na skrzypce i fortepian geniuszy sztuki kompozytorskiej: Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Pabla Sarasatego i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


W dniach 5–7 września 2019 roku w Łagowie (Ośrodek Wypoczynkowy „Leśnik”, ul. Bolesława Chrobrego 10) odbędzie się 48. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Granice wolności”.

W roku 1949 miał miejsce okryty niesławą zjazd kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim, podczas którego przedstawiciele aparatu władzy narzucili polskim twórcom doktrynę socrealizmu. Nie było to pierwsze spotkanie władz komunistycznych ze środowiskami twórców: wcześniej miały miejsce zjazdy literatów (w Szczecinie), plastyków (w Nieborowie), ludzi teatru (w Oborach) czy architektów (w Warszawie). Wydarzenia Łagowskie odbiły się szerokim echem w kręgu polskich kompozytorów i muzykologów. Reakcje te były zróżnicowane: od okupionych moralnymi dylematami prób przystosowania się po dramatyczne decyzje o emigracji.

Po 70 latach warto wrócić do Łagowa, by tam na miejscu, gdzie może wciąż słychać słabe echa wydarzeń 1949 roku, zastanowić się nad sprawami związanymi z relacją między muzyką a władzą, muzyką a wolnością, abstrakcyjną formą a mimetyczną treścią sztuki dźwięków. W tym historycznym miejscu naukowcy omówią problemy dotyczące tytułowych granic wolności w muzyce. Dotyczyć one będą zarówno szczegółowych kwestii związanych z konsekwencjami socrealistycznej presji czy zimnowojennego podziału Europy, jak i znacznie szerszych wymiarów relacji między artystyczną wolnością a jej uwarunkowaniami w kontekście całej historii muzyki.

Organizatorami wydarzenia są: Sekcja Muzykologów ZKP; Oddziałowe Biuro Badań Historycznych, Instytut Pamięci Narodowej w Poznaniu; Instytut Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Partnerem Konferencji jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

POBIERZ: Program Konferencji.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


5 września 2019 roku o godz. 18.00 w zabytkowym Domu Pracy Twórczej „Reymontówka” w Chlewiskach i 8 września o godz. 12.00 w Kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Seroczynie odbędą się finałowe wydarzenia w ramach II cyklu koncertów „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”.

Fundacja „Czas Sztuki” realizuje cykl koncertów muzyki klasycznej i jazzowej „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, który odbywa się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, szydłowieckim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury.

Podczas koncertu w Chlewiskach wystąpi znakomita mezzosopranistka Magdalena Cornelius w towarzystwie akordeonisty Macieja Zimki. W repertuarze znajdą się najpiękniejsze pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, a także Piotra Czajkowskiego.

W Seroczynie organiści Zuzanna i Maciej Bator wykonają utwory na cztery ręce i cztery nogi takich kompozytorów, jak Johann Sebastian Bach, Correa de Arrauxo, Bert Matter, Hieronymus Praetorius i Franz Tunder.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp bezpłatny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Mazowieckie-Muzyczne-Spotkania-bez-Barier-2242077129152441/ 


5 września 2019 roku o godz. 19.30 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Polanicy-Zdroju w ramach Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej wystąpią organista Lucas Chorosinski (Kanada) i flecista Mark Fülep (Węgry).

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych).

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu jest zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J. S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G. F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Podczas najbliższego koncertu wystąpią Lucas Chorosinski – organista tytularny i dyrektor muzyczny w Katedrze St. Catherine of Alexandria w St. Catharines (Ontario) oraz wykładowca Brock University w St. Catharines, a także Márk Fülep – absolwent Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Budapeszcie, koncertujący flecista,, który gra na 14-karatowym złotym flecie zakupionym przez rząd węgierski. W interpretacji artystów usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha, Carla Philippa Emanuela Bacha, Antonia Vivaldiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johanna Antona Stamitza i Eugène’a Gigouta.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Koncert dyplomantów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się 6 września 2019 roku o godz. 19.00 w Auli Nova.

Katarzyna Wietrzna – sopran (z klasy śpiewu solowego prof. dr hab. Iwony Kowalkowskiej), Dominika Dobrolińska – sopran (z klasy śpiewu solowego prof. AM dr hab. Barbary Mądrej-Bednarek) i Natalia Pyzhianova – alt (z klasy śpiewu solowego prof. dr. hab. Marka Moździerza) wystąpią wraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. Prezentacja studentów z profesjonalną orkiestrą jest pierwszym momentem u progu ich drogi artystycznej, kiedy instrumentaliści, dyrygenci czy kompozytorzy mają szansę na pracę z dużym aparatem orkiestrowym. Od wielu lat Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu współpracuje w tym zakresie z Filharmonią Poznańską im. Tadeusza Szeligowskiego, a efektem tej współpracy jest wrześniowy koncert z udziałem studentów dyrygentury symfonicznej: Łukasza Ksobiraja (klasa dyrygentury symfonicznej dra hab. Przemysława Neumanna) i Marty Kacy (klasa dyrygentury symfonicznej dra José Marii Florêncio).

Muzycy wykonają arie i duety z oper W. A. Mozarta, G. Pucciniego, G. Verdiego, G. Rossiniego, J. Offenbacha, F. Cilei, jak również uwerturę koncertową Bajka Stanisława Moniuszki i fantazję orkiestrową Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego. Ponadto programie koncertu znalazło się prawykonanie kompozycji zatytułowanej Lament Peruna na orkiestrę symfoniczną kompozytora Mateusza Matyska, dyplomanta z klasy prof. AM dr hab. Moniki Kędziory.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/event/koncert-dyplomantow-akademii-muzycznej-im-i-j-paderewskiego-w-poznaniu-2/ 


6 września 2019 roku w murach Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zawita młodość. Utalentowani studenci oraz absolwenci gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki wchodzący w skład prężnie rozwijającej się Orkiestry Kameralnej BalticAlians wystąpią o godz. 19:00 wraz z członkami światowej sławy kwartetu smyczkowego Zehetmair Quartet.

BalticAlians to orkiestra kameralna, założona w listopadzie ubiegłego roku. Pomimo krótkiego okresu działalności orkiestra złożona ze studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku ma na koncie wiele zrealizowanych projektów, w tym koncert pod batutą dyrektora artystycznego PFB – Maestro George'm Tchitchinadze.

We wrześniu odbędzie się koncert BalticAlians we współpracy z członkami światowej sławy zespołu Zehetmair Quartet: wirtuozem skrzypiec, wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie Jakubem Jakowiczem oraz Christianem Elliottem – solistą, pełniącym funkcję koncertmistrza grupy wiolonczel w Irish Chamber Orchestra w Szkocji i członka Phoenix Piano Trio. W wielobarwnym programie koncertu połączą się malownicze tematy Serenady op. 22 Antonína Dvořáka z gęstą i mroczną atmosferą twórczości Dymitra Szostakowicza, a także z muzyką Koncertu na skrzypce i wiolonczelę RV 547 Antonia Vivaldiego i utworem Marka Czerniewicza Wtulonemu w skrzypce. Utwór tego cenionego gdańskiego kompozytora, wykładowcy Akademii Muzycznej w Gdańsku, powstał z okazji jubileuszu 60-lecia pracy dydaktycznej prof. Jerzego Hazuki. Kompozycja zostanie wykonana przez Jakuba Jakowicza wraz z trojgiem założycieli BalticAlians: Rafałem Markiem Wiśniewskim, Janem Staruchem oraz Janiną Olszewską.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 


Na zakończenie wakacji Orkiestra Sinfonia Varsovia przygotowała koncert inspirowany amerykańskimi miastami. Podczas „Szkiców miejskich” 6 września 2019 roku o godz. 19:30 w pawilonie koncertowym Orkiestry Sinfonia Varsovia (ul. Grochowska 272) zabrzmi muzyka autorstwa Leonarda Bernsteina i Aarona Coplanda oraz polskich twórców – Henryka Mikołaja Góreckiego i Henryka Warsa. Solistą koncertu będzie utalentowany i charyzmatyczny pianista Piotr Orzechowski „Pianohooligan”. Całość poprowadzi maestro Mariusz Smolij.

Sinfonia Varsovia pod batutą Mariusza Smolija rozpocznie koncert, wykonując Three dances episodes Leonarda Bernsteina z musicalu On The Town i Quiet City Aarona Coplanda. Po utworach o amerykańskich miastach publiczność wysłucha Koncertu na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego. Nieustannie powtarzana struktura melodyczno-rytmiczna nie nudzi, wręcz przeciwnie – trzyma słuchaczy i muzyków w napięciu, pozwalając harmonii wpływać na charakter utworu. Wirtuozerię przedstawi solista – Piotr Orzechowski „Pianohooligan”, który wykona koncert na pianinie Rhodesa – instrumencie elektrycznym o charakterystycznej barwie.

Następnie na scenie Pawilonu zabrzmią tytułowe Szkice miejskie Henryka Warsa. Cykl składa się z trzech części: Wieżowce, Blues Śródmiejski i Autostradowe Scherzo. Kompozytor napisał je podczas pobytu w Ameryce, stąd nawiązania do gatunku bluesa wywodzącego się ze Stanów Zjednoczonych. Jak brzmi Ameryka dla polskiego kompozytora? Odpowiedź przyjdzie właśnie z tym dziełem. Na zakończenie zostanie wykonany Koncert fortepianowy także Henryka Warsa. Nietypowy, bo jednoczęściowy utwór, lirycznymi tematami i orkiestracją przywołuje skojarzenia z muzyką filmową. Nic dziwnego, w końcu twórczość Henryka Warsa łączy się ze światem kina. Magiczne miasto Hollywood kompozytor podbił swoją muzyką, a jego piosenki śpiewały największe gwiazdy: Bing Crosby, Brenda Lee czy Doris Day.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej www.sinfoniavarsovia.org 


7 września 2019 roku o godz. 19.00 w Wawerskim Centrum Kultury przy ul. Żegańskiej 1A w Warszawie premierowo zobaczymy spektakl Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła, który jest połączeniem sztuki Aleksandra Fredy i muzyki Stanisława Moniuszki.

Spektakl w reżyserii Szczepana Szczykno powstał z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Na przedstawienie składa się jednoaktówka Fredry Świeczka zgasła i pieśni z Nowego Don Kiszota czyli Stu szaleństw, do której to krotochwili Fredry młody Moniuszko skomponował muzykę. Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła to przezabawna i inteligentna komedia muzyczna. Pieśni wykonywane przez sopranistkę Annę Marię Adamiak i pianistę Jerzego Ostrowskiego, wyśmienita gra aktorska i mnóstwo prześmiesznych pomyłek gwarantują, że widzowie nie będą mogli powstrzymać się od śmiechu.

Kraksa pocztowego dyliżansu zmusza dwoje podróżnych do spędzenia nocy w leśnej chatce na odludziu. Z początku nie są sobą zainteresowani. Humor sztuki polega na skontrastowaniu dwóch zupełnie odmiennych etapów ich relacji. Początkowo, gdy nie widzą swoich twarzy, mają o sobie zdecydowanie niekorzystne wyobrażenia i traktują się bardzo obcesowo. Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy zauważają, że są dla siebie nawzajem bardzo atrakcyjni. Co wydarzy się między Jadwigą i Władysławem, skoro jak sam autor twierdzi, świeczka zgasła? Opowieść pełna optymizmu oraz dająca wiarę w to, że w ciemności zawsze można odnaleźć drogę. Tę historię o miłości odzwierciedla piękna i mało znana muzyka Stanisława Moniuszki.

Przed pokazem premierowym o godz. 18.00 odbędzie się spotkanie z potomkami Stanisława Moniuszki.

Wstęp bezpłatny możliwy po dokonaniu wcześniejszej rezerwacji: http://www.wck-wawer.pl/kasa-biletowa. Liczba miejsc ograniczona.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.stanislawmoniuszko.com 


W dniach 7–13 września 2019 roku odbędzie się 53. Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, podczas którego swój kunszt zaprezentują znani polscy pianiści z kraju i mieszkający za granicą.

Festiwal organizowany jest od 1967 roku, od pierwszej edycji pod honorowym patronatem Ministra Kultury. Pomysłodawcą i pierwszym kierownikiem artystycznym słupskiego Festiwalu był prof. Andrzej Cwojdziński, który pełnił tę funkcję do 1999 roku, a od 2000 roku dyrektorem artystycznym przedsięwzięcia jest Jan Popis. Od 1974 roku głównemu nurtowi Festiwalu towarzyszy Konkurs „Estrada Młodych”, podczas którego jury wyłania laureatów – szczególnie utalentowanych młodych pianistów. Od 1975 roku przed festiwalową publicznością prezentują się uczestnicy narodowej ekipy kolejnych edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie wydarzenia ważne miejsce zajmuje muzyka polska. Z imprezą związane były konkursy kompozytorskie, których przedmiotem były utwory na fortepian, prawykonywane podczas Festiwalu.

W tym roku usłyszymy m. in. dzieła Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Raoula Koczalskiego, Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz i Pawła Mykietyna. Pięć koncertów będzie poświęconych w całości muzyce polskiej: „Estrada Młodych”, „Muzyka polska XX wieku” (10 września), „Polskie sonaty fortepianowe” (11 września), „Witkacy – obrazy w dźwięku” (12 września), „Wszystkie koncerty fortepianowe Raoula Koczalskiego” (13 września). Ponadto będzie miało miejsce światowe prawykonanie utworu Mikołaja Hertela Witkacy – autoportret na sopran, alt i kwintet fortepianowy zamówionego przez Festiwal Pianistyki Polskiej.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie http://www.stsk.eslupsk.pl/ 


11. edycja Międzynarodowego Festiwalu „Muzyka na Szczytach”, organizowanego przez Stowarzyszenie im. Mieczysława Karłowicza, potrwa w Zakopanem od 7 do 14 września 2019 roku.

Festiwal zainauguruje występ Apollon Musagète Quartett. Ten jeden z najbardziej dynamicznych, charyzmatycznych i kreatywnych zespołów międzynarodowej sceny muzycznej wykona kwartety smyczkowe Roberta Schumanna i Franza Schuberta, a także In te Domine speravi Wacława z Szamotuł. Z kolei trójmiejska grupa Les Femmes zaprezentuje autorski spektakl zatytułowany Pejzaż Polski. W ich wykonaniu w Teatrze im. S. I. Witkiewicza usłyszymy pieśni Chopina, Nowowiejskiego, Szymanowskiego oraz Karłowicza (8 września). Wątek wokalny oraz twórczość „ojca polskiej opery narodowej” znajduje szczególne miejsce w tegorocznej odsłonie przedsięwzięcia. Program projektu „Moniuszko – Cornelius” (9 września) będzie złożony z wyboru pieśni oraz utworów fortepianowych Stanisława Moniuszki, jak i utworów inspirowanych jego twórczością i kulturą polską – nowych dzieł fortepianowych i wokalnych Thomasa Corneliusa. Następnego dnia w Kinie Miejsce odbędzie się prelekcja połączona z pokazem fragmentów nagrania opery Straszny Dwór w reżyserii Davida Pountney'a, zrealizowanego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w 2015 roku.

Podczas koncertu finałowego (14 września) w interpretacji wiolonczelisty Marcina Zdunika usłyszymy II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, którą poprowadzi Jean-Luc Tingaud.

Więcej informacji: www.muzykanaszczytach.com 


8 września 2019 roku w ramach Festiwalu „Muzyka na szczytach” w Teatrze im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem o godz. 19.00 odbędzie się premiera nowej płyty zespołu Les Femmes Pejzaż polski.

Płyta jest antologią polskiej liryki wokalnej ostatnich 150 lat. Bogaty wybór pieśni polskich kompozytorów od epoki romantyzmu po współczesność stanowi muzykę do autorskiego spektaklu zespołu, wystawianego pod tym samym tytułem. Poszczególne pieśni tworzą tu scenariusz widowiska artystycznego, opowiadającego o przeżyciach i emocjach towarzyszących kobietom na przestrzeni ostatnich dwóch wieków. Część pieśni została nagrana pierwszy raz (Stanisław Niewiadomski Amor i serce, Bohdan Riemer Zachód słońca, Stefan Kisielewski Prośba o wyspy szczęśliwe, Romuald Twardowski Wokaliza).

Pochodzący z Trójmiasta zespół Les Femmes znany jest z nowatorskiego podejścia do muzyki klasycznej. Artystki stworzyły, realizując własne potrzeby artystyczne, nową formę sceniczną – kolaż operowy. W kameralnym składzie z powodzeniem odtwarzają ambitny repertuar wielkich scen, wzmacniając efekt muzyczny grą aktorską, scenografią, pięknymi kostiumami. Utwory, które łączy spójna fabuła, pokazywane są w nowym kontekście i tworzą urzekający muzyczny kolaż, a zarazem spójną akcję sceniczną. Oprócz tego zespół wykorzystuje najnowsze możliwości techniczne: efekty wizualne i dźwiękowe oraz grafikę multimedialną.

Patronat medialny nad premierą płyty objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o festiwalu – na stronie http://www.muzykanaszczytach.com/pl/ 


Europejskie premiery utworów zwycięzców konkursu Azrieli Music Prize – Avnera Dormana i Kelly-Marie Murphy – zabrzmią w Muzeum POLIN podczas koncertu Orkiestry Sinfonia Varsovia 15 września 2019 roku o godz. 19.00.

Ustanowione w 2014 roku przez kanadyjską Fundację Azrieli i przyznawane co dwa lata Azrieli Music Prizes (AMP) mają na celu poszukiwanie i nagradzanie wybitnych kompozycji czerpiących inspiracje z tradycji i kultury żydowskiej. Nagroda AMP przyznawana jest w dwóch kategoriach: „The Azrieli Prize for Jewish Music” oraz „The Azrieli Commission for Jewish Music”. W pierwszej kategorii – The Azrieli Prize for Jewish Music – oceniane są utwory, które miały swoją premierę w ciągu ostatnich 10 lat. Laureatem tej nagrody został w 2018 roku izraelsko-amerykański kompozytor Avner Dorman za utwór Nigunim. Celem drugiej kategorii jest zachęcenie kompozytorów do poszukiwania odpowiedzi na pytanie „Czym jest muzyka żydowska?”. Nagrodą jest udzielenie zwycięzcy zamówienia na napisanie utworu, jego premiera, rejestracja oraz międzynarodowa promocja. W 2018 roku laureatką tej nagrody została kanadyjska kompozytorka Kelly-Marie Murphy za utwór En el escuro es todo uno (W ciemności, wszystko staje się jednością).

15 września na scenie Muzeum POLIN nagrodzone w 2018 roku dzieła wykona orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą pochodzącego z Izraela Maestro Yoava Talmiego. Towarzyszyć im będą znakomici soliści z Kanady: duet COULOIR (wiolonczelista Ariel Barnes i harfistka Heidi Krutzen), skrzypaczka Lara St. John i sopranistka Sharon Azrieli. Obok utworów Dormana i Murphy – usłyszymy także kompozycje Yoava Talmiego, Srula Irvinga Glicka i Rapsodię na tematy mołdawskie Mieczysława Wajnberga.

Radosław Wójcik

Więcej – na stronie https://www.polin.pl/azrieli-music-prizes 


W IV edycji projektu „SUPERSAM +1” wezmą udział Marc Ducret oraz Tomasz Dąbrowski, którzy wystąpią 12 września 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim DZiKu (ul. Belwederska 44A).

„SUPERSAM +1” to cykl wystąpień mistrzowskich realizowanych przez warszawski klub MÓZG we współpracy z Domem Zabawy i Kultury DZiK. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. 12 września spotkają się na jednej scenie gitarzysta Marc Ducret oraz polski trębacz Tomasz Dąbrowski.

Marc Ducret – kompozytor-samouk, interesujący się różnorodnymi technikami wydobywania dźwięku – gra na gitarach elektrycznych i akustycznych, 6-cio i 12-sto strunowych, bezprogowych, barytonowych, sopranowych i preparowanych. Tworzył z takimi artystami jak: Daniel Humair, Michel Portal, Joachim Kühn, Henri Texier, David Friedman, Larry Schneider, Andy Emler, Adam Nussbaum, Didier Lockwood. François Jeanneau.

Tomasz Dąbrowski to trębacz, kompozytor, improwizator, wielokrotnie nagradzany zarówno w Polsce, jak i za granicą. Znany z nagrań grupy TOM TRIO, serii koncertów S-O-L-O, projektów z Tomaszem Stańko, Grażyną Auguścik, Michiyo Yagi, Richardem Boną, Tyshawnem Sorey'em, Krisem Davisem. Dąbrowski jest członkiem duńskiego kolektywu muzycznego i wydawnictwa Barefoot Records.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 


13 września 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert inaugurujący 56. sezon artystyczny 2019 / 2020.

Na rok 2019 przypada 110. rocznica urodzin Grażyny Bacewicz oraz 50. rocznica jej śmierci. Uwertura na orkiestrę symfoniczną autorstwa polskiej kompozytorki rozpocznie wieczór, natomiast jego dopełnieniem będzie Symfonia fantastyczna – najsłynniejsze i najpopularniejsze ze wszystkich dzieł Hectora Berlioza, które wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Pawła Kotli.

W roku 2020 cały muzyczny świat będzie świętować 250. rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena. Z tego właśnie powodu podczas uroczystej Inauguracji zabrzmi jego Koncert skrzypcowy D-dur op. 61, który wśród wybitnych pozycji repertuarowych tego gatunku z pewnością jest jednym z najczęściej wykonywanych. Dodatkowych wrażeń dostarczy brzmienie skrzypiec z 1685 roku pochodzących z pracowni mistrza lutnictwa – Antonia Stradivariego. W roli solisty wystąpi wytrawny wirtuoz Janusz Wawrowski. Właśnie w jego ręce trafił pierwszy w powojennej Polsce Stradivarius. Dotychczasowy brak w Polsce tej klasy instrumentów lutniczych marginalizował polskich artystów na arenie międzynarodowej. Drogocenny instrument kupili polski mecenas sztuki Roman Ziemian i Stephan Morgenstern, CEO FutureNet. Jest to obecnie jeden z najlepiej zachowanych Stradivariusów na świecie.

Więcej – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/ 


Uroczyste rozpoczęcie sezonu artystycznego 2019 / 2020 13 września 2019 roku o godz. 19:00 Filharmonia Lubelska będzie świętować muzyką kompozytorów polskich: Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Wojciecha Kilara oraz Mikołaja Hertla, którego suita orkiestrowa Mazurek – odcienie zostanie tego wieczoru prawykonana.

Dojrzałą twórczość Henryka Wieniawskiego reprezentuje między innymi jego II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22. Wykorzystanie szeregu oryginalnych rozwiązań kolorystycznych, artykulacyjnych, czy harmonicznych wyróżnia utwór spośród innych koncertów skrzypcowych. Trzyczęściowy układ wraz z łącznikami zbliża dzieło do formy jednorodnej i monotematycznej. Wieniawski dedykował swój Koncert „kochanemu przyjacielowi” – Pablowi Sarasatemu, skrzypkowi i kompozytorowi.

Dwa kolejne utwory w swej warstwie muzycznej nawiązują do bogactwa kultury górali podhalańskich, łącząc w sobie inspiracje muzyki ludowej z wyrazem płynącym z własnego stylu kompozytorskiego. Muzyka z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego zawiera w sobie niemalże wszystkie typowe cechy muzyki tego regionu: charakterystyczną szorstkość brzmienia opartą o różne skale ludowej proweniencji oraz swoisty temperament rytmiczny. Krzesany Wojciecha Kilara to poemat symfoniczny odwołujący się w szczególności do tytułowego tańca – męskiego, szorstkiego, wyraźnego, bardzo szybkiego, a wręcz „mantrycznego”. Dzieła zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Wojciecha Rodka. W roli solistki wystąpi znakomita Agata Szymczewska.

Szczegóły – na http://filharmonialubelska.pl/ 


W dniach 13–15 września 2019 roku w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza odbędzie się II MUSIC.DESIGN.FORM Festival. Hasłem drugiej edycji będzie „Audioluminescencja”.

Główną rolę odegrają dźwięk i światło, które będzie potraktowane dosłownie, jako materiał artystyczny, ale też metaforycznie – jako kierunek działania. Do zmierzenia się z tym tematem zaproszono artystów, aktywistów i animatorów. W trakcie trzech dni trwania Festiwalu MDF, który łączy muzykę, obraz, architekturę, design i nowoczesne technologie w jeden wyjątkowy program artystyczny, odbiorcy ponownie będą mogli poznać Filharmonię w Szczecinie od innej strony. Wędrówka za dźwiękiem i światłem zaprowadzi ich do nieoczekiwanych zakątków budynku, zaskoczy niezwykłymi wizualizacjami w białym holu. Ponownie rozbłyśnie też fasada Filharmonii.

Odbędą się wystawy, warsztaty i spotkania edukacyjne, a przede wszystkim koncerty polskich i zagranicznych gwiazd, premierowe wykonania przygotowane z myślą o festiwalu. W pierwszym dniu Festiwalu będzie miała miejsce prezentacja kilku wybranych projektów grupy polskich kompozytorów i wykonawców panGenerator, która łączy bity i fotony w obszarze sztuki nowych mediów. 14 września kompozytor i dyrygent Michał Janocha zaprezentuje swój spektakl multimedialny Słyszę, że patrzysz. Spektakl jest artystyczno-naukową wyprawą, dzięki której najmłodsi słuchacze odkryją, że nowoczesne technologie pozwalają „zmienić” dźwięk instrumentów w światło. W białym holu Filharmonii odbędzie się premierowe pełne wykonanie w Szczecinie najnowszego projektu zespołu Kwadrofonik Urlicht – wariacji opartych na chorale i jego kontrapunkcie, które wybrzmiewają oddzielnie lub wchodzą ze sobą w dialog.

Szczegółowy program – na stronie https://mdf.filharmonia.szczecin.pl 


Podczas inauguracji sezonu koncertowego 2019 / 2020 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie 13 września 2019 roku o godz. 19.00 obecny będzie duch patrona 2019 roku – Stanisława Moniuszki. Zabrzmią też utwory Feliksa Nowowiejskiego i Józefa Michała Poniatowskiego.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego wykona dzieła „ojca polskiej opery narodowej”, a także fragmenty innych dzieł operowych europejskich kompozytorów współczesnych Moniuszce, w tym jego poprzedników i następców. Usłyszymy ognisty Mazur ze Strasznego dworu oraz pochodzącą z tej samej opery arię Hanny w interpretacji sopranistki Joanny Woś. Józef Michał Poniatowski książę de Monterotondo herbu Ciołek, o trzy lata starszy od Moniuszki, był miłośnikiem muzyki, śpiewakiem, a także autorem kilku oper utrzymanych w stylu rossiniowskim, z librettami w języku włoskim bądź francuskim. Podczas koncertu wysłuchamy arii Laury z francuskiej opery Pierre de Medicis (Piotr Medyceusz) z 1860 roku, która swoje polskie prawykonanie miała zaledwie osiem lat temu.

Kolejnym polskim i zarazem warmińskim akcentem koncertu będzie Marsz pretorianów z oratorium Quo Vadis Feliksa Nowowiejskiego. Jedno z najpopularniejszych dzieł barczewskiego kompozytora doczekało się ponad dwustu wykonań zagranicznych za życia twórcy i należało do najczęściej wykonywanych dzieł oratoryjnych dwudziestolecia międzywojennego. Instrumentalnym dopełnieniem różnorodnego programu operowego będą wciąż zachwycające świeżością barw Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego w orkiestracji Maurice’a Ravela.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/ 


Koncert inaugurujący 41. sezon artystyczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, który odbędzie się 13 września 2019 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki, skupiony będzie wokół niezwykle utalentowanych artystów młodego pokolenia.

Będziemy świadkami prapremiery kompozycji Macieja Bałenkowskiego, mającej oddać hołd wybitnemu skrzypkowi i kompozytorowi – Karolowi Lipińskiemu. Hommage à Lipiński Bałenkowskiego zamówione zostało specjalnie przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną na inaugurację 41. sezonu artystycznego 2019 / 2020. Rozpoczęcie koncertu tym utworem to symboliczne oddanie hołdu wybitnemu polskiemu skrzypkowi i kompozytorowi oraz zapowiedź zbliżającego się V Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego, który rozpocznie się 1 października 2019. Dlatego też to właśnie grupa skrzypiec będzie grać główną rolę w tym dziele. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

W programie nie zabraknie również wirtuozowskiego I Koncertu fortepianowego b-moll op. 23 Piotra Czajkowskiego, którego partię solową wykona hiszpański pianista Leo de María. Koncert zwieńczy I Symfonia c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa. Toruńską Orkiestrę Symfoniczną od pulpitu poprowadzi maestro Dainius Pavilionis (Litwa).

Szczegółowe informacje – na stronie: www.tos.art.pl 


Wielkie, wyjątkowe osobistości światowego formatu – Cameron Carpenter, Rafael Payare, Jerzy Stuhr – wezmą udział w VII Międzynarodowym Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w Zabrzu w dniach 14–19 września 2019 roku.

Magnetyzujące pole energii muzycznej ciągle rozszerzającego się wszechświata interpretatorów muzyki Krzysztofa Pendereckiego od lat przyciąga kolejne pokolenia tak elektryzujących i ekscentrycznych osobowości, jak bohaterzy tegorocznej, siódmej już edycji zabrzańskiego Festiwalu.

Festiwalowe wydarzenia zainauguruje sam maestro Penderecki dyrygując, poza swoim Adagio Mazurem ze Strasznego dworu Moniuszki, w roku obchodów 200. rocznicy urodzin kompozytora. Dyrektor słynnej San Diego Symphony Orchestra Rafael Payare ‒ wspólnie z obchodzącą w tym roku jubileusz 25-lecia istnienia Sinfoniettą Cracovią ‒ zinterpretuje IV Symfonię Patrona Festiwalu i skrzącą się energią IV Symfonię Roberta Schumana.

Określenie „ekscentryczny” najbardziej pasuje z pewnością do bohatera koncertu, który odbędzie się 15 września. Mowa o Cameronie Carpenterze, którego amerykańska prasa określa mianem „jednego z tych rzadkich muzyków rewolucjonizujących praktykę gry na organach”. W trakcie koncertu Carpenter przedstawi słuchaczom swoje spojrzenie na muzykę Bacha, Poulenca i ‒ oczywiście ‒ Pendereckiego, grając na specjalnie skonstruowanych przez siebie organach, które artysta przywiezie do Zabrza (!), wpisując się w tradycję prezentacji na Festiwalu wyjątkowych instrumentów.

Festiwal nie mógłby się obyć bez niestandardowych wydarzeń prezentowanych 320 metrów pod ziemią w Kopalni Guido ‒ 19 września słynną już interpretację Kontrabasisty Patricka Süskinda przedstawi tam Jerzy Stuhr.

Więcej informacji na www.penderecki320.com 


14 września 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się inauguracja sezonu artystycznego 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Ambasada Szwajcarii oraz Polski Komitet ds. UNESCO.

Inauguracyjny koncert rozpocznie żywa i błyskotliwa, ciekawie instrumentowana Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego, jednego z licznych polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger, hołdującej zwłaszcza stylistyce neoklasycznej – obecnej też w tym utworze.

Aż półgodzinną owacją nagrodziła leningradzka publiczność premierę V Symfonii Dymitra Szostakowicza pod batutą Eugeniusza Mrawińskiego w 1937 r. Mimo zarzutów pewnego eklektyzmu skala talentu Szostakowicza przesądziła o trwałym powodzeniu tej symfonii, a jej neo-mahlerowska potęga i ekspresja porusza do dziś.

O pokolenie młodszy od Szostakowicza Alfred Schnittke uznawany dziś jest za ważnego prekursora i przedstawiciela muzycznego postmodernizmu, a jego I Concerto grosso z 1977 należy do sztandarowych dzieł tego nurtu, łącząc w sposób bardzo dowcipny (ale nie prześmiewczy) elementy neo- czy postbarokowe ze współczesnymi.

Wieczór inaugurujący nowy sezon Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem Marcina Markowicza i Jakuba Jakowicza jako solistów, zostanie poprowadzony przez Nicolae Moldoveanu, cenionego rumuńskiego dyrygenta mieszkającego obecnie w Szwajcarii i czynnego na wielu filharmonicznych estradach i operowych scenach świata.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


14 września 2019 roku o godz. 19:00 w Basenie Artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej (ul. Konopnickiej 6) będzie miała miejsce światowa prapremiera musicalu Krzesimira Dębskiego Przerwana cisza do libretta Henryka Skarżyńskiego.

Pomysłodawcą i autorem libretta jest światowej sławy otolaryngolog prof. dr hab. n. med. dr h.c. multi Henryk Skarżyński – twórca Światowego Centrum Słuchu w Kajetanach. Przeprowadzone przez Profesora pionierskie operacje przywróciły do świata dźwięku wielu uzdolnionych muzycznie pacjentów, którzy dzięki operacjom i rehabilitacji mogą nie tylko rozwijać słuch i mowę, ale także rozwijać swoje muzyczne pasje i talenty. Zainspirowany ich historiami profesor Henryk Skarżyński pięć lat temu stworzył wydarzenie, podczas którego artyści-pacjenci prezentują swoje talenty szerokiej publiczności – Międzynarodowy Festiwal Dzieci i Młodzieży „Ślimakowe Rytmy”. Sukcesy artystów oraz powodzenie Festiwalu dały profesorowi Henrykowi Skarżyńskiemu impuls do stworzenia libretta musicalu, które opowiada prawdziwe historie wyleczonych z głuchoty pacjentów.

Autorem muzyki oraz kierownikiem muzycznym Przerwanej ciszy jest członek Związku Kompozytorów Polskich, zjawiskowy skrzypek i bandleader, od dekad wpisany do elity polskiej sceny muzycznej – prof. Krzesimir Dębski. Reżyserem musicalu jest związany z Warszawską Operą Kameralną światowej sławy reżyser, Michał Znaniecki. Za jego scenografię odpowiada Luigi Scoglio. Utwór ma formę trzyaktowego, bardzo dynamicznego musicalu. Wykonawcami są soliści, chór dorosłych i chór dziecięcy, orkiestra, tancerze i mimowie-akrobaci. W musicalu obok profesjonalnych artystów wystąpią artyści-pacjenci – podopieczni profesora Henryka Skarżyńskiego.

Więcej – na stronie http://operakameralna.pl 


Europejskie premiery utworów zwycięzców konkursu Azrieli Music Prize – Avnera Dormana i Kelly-Marie Murphy – zabrzmią w Muzeum POLIN podczas koncertu Orkiestry Sinfonia Varsovia 15 września 2019 roku o godz. 19.00.

Ustanowione w 2014 roku przez kanadyjską Fundację Azrieli i przyznawane co dwa lata Azrieli Music Prizes (AMP) mają na celu poszukiwanie i nagradzanie wybitnych kompozycji czerpiących inspiracje z tradycji i kultury żydowskiej. Nagroda AMP przyznawana jest w dwóch kategoriach: „The Azrieli Prize for Jewish Music” oraz „The Azrieli Commission for Jewish Music”. W pierwszej kategorii – The Azrieli Prize for Jewish Music – oceniane są utwory, które miały swoją premierę w ciągu ostatnich 10 lat. Laureatem tej nagrody został w 2018 roku izraelsko-amerykański kompozytor Avner Dorman za utwór Nigunim. Celem drugiej kategorii jest zachęcenie kompozytorów do poszukiwania odpowiedzi na pytanie „Czym jest muzyka żydowska?”. Nagrodą jest udzielenie zwycięzcy zamówienia na napisanie utworu, jego premiera, rejestracja oraz międzynarodowa promocja. W 2018 roku laureatką tej nagrody została kanadyjska kompozytorka Kelly-Marie Murphy za utwór En el escuro es todo uno (W ciemności, wszystko staje się jednością).

15 września na scenie Muzeum POLIN nagrodzone w 2018 roku dzieła wykona orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą pochodzącego z Izraela Maestro Yoava Talmiego. Towarzyszyć im będą znakomici soliści z Kanady: duet COULOIR (wiolonczelista Ariel Barnes i harfistka Heidi Krutzen), skrzypaczka Lara St. John i sopranistka Sharon Azrieli. Obok utworów Dormana i Murphy – usłyszymy także kompozycje Yoava Talmiego, Srula Irvinga Glicka i Rapsodię na tematy mołdawskie Mieczysława Wajnberga.

Radosław Wójcik

Więcej – na stronie https://www.polin.pl/azrieli-music-prizes 


W dniach 19–22 września 2019 roku w Ostrowie Wielkopolskim i w Antoninie odbędzie się 38. Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni”.

190 lat temu w pałacu w Antoninie, gdzie obecnie odbywa się Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni”, przebywał Fryderyk Chopin. Właściciel Antonina – książę Antoni Radziwiłł, wielki miłośnik muzyki i kompozytor, znalazł w osobie Chopina partnera dla długich, wieczornych rozmów o muzyce i przy muzyce.

Inauguracja będzie miała miejsce w Ostrowskim Centrum Kultury, gdzie wystąpi Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, którą poprowadzi Łukasz Borowicz. 200-lecie urodzin „ojca opery narodowej” Stanisława Moniuszki zostanie uhonorowane wykonaniem Mazura z opery Halka. Usłyszymy też Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego. Partię solową wykona laureat konkursów międzynarodowych Łukasz Krupiński, który w ubiegłym roku wystąpił w nowojorskiej Carnegie Hall podczas gali poświęconej Paderewskiemu i odzyskaniu Niepodległości. Drugim solistą wieczoru będzie Ingolf Wunder, który został laureatem II nagrody na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina oraz nagród specjalnych za najlepsze wykonanie poloneza i koncertu. W Ostrowie wykona chopinowskie Koncert e-moll op. 11 oraz Allegro de concert A-dur op. 46 w opracowaniu na fortepian i orkiestrę symfoniczną swojego autorstwa.

Podczas kolejnych trzech dni festiwalowych w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie usłyszymy m. in. pieśni polskich kompozytorów – Chopina, Perkowskiego, Karłowicza, Malawskiego, Moniuszki, Niewiadomskiego i Szymanowskiego – w wykonaniu sopranistki Edyty Piaseckiej i pianisty Bartłomieja Kominka. Godziny późnowieczorne spędzimy przy muzyce jazzowej w wykonaniu Tria Włodzimierza Nahornego, które zaprezentuje kompozycje inspirowane muzyką Chopina, Paderewskiego, Szymanowskiego i Komedy. Podczas koncertu finałowego Festiwalu wystąpi laureatka XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina Anna Malikova – wychowanka Konserwatorium Moskiewskiego, dziś pianistka o uznanej renomie międzynarodowej.

Szczegółowy program – na stronie http://ckis.kalisz.pl/wydarzenia/38-miedzynarodowy-festiwal-chopin-w-barwach-jesieni/ 


Ogólnopolska Sesja Organowa odbędzie się w dniach 19-21 września 2019 w Licheniu pod hasłem: „Partnerstwo w muzyce. Różne aspekty kameralistyki organowej. Warsztaty praktycznej gry liturgicznej”.

Już w czwartek do Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej zawitają organiści z całej Polski z prof. dr. hab. Andrzejem Chorosińskim i prof. Jerzym Marchwińskim. Pierwszy dzień upłynie na wykładach w sali konferencyjnej Domu Pielgrzyma „Arka”, które będą kontynuowane również w piątek. Dla uczniów i studentów jednak drugi dzień spotkania rozpocznie się warsztatami w kościele św. Doroty pod kierunkiem dr. hab. Michała Dąbrowskiego „Poszukiwanie piękna w akompaniamencie liturgicznym”, po południu od godz. 15.30 warsztaty poprowadzi dr hab. Witold Zalewski „Improwizacja i akompaniament liturgiczny”.

Na koncert organowy w licheńskiej bazylice organizatorzy zapraszają 20 września w godz. 14.30-15.15. Na największych w Polsce organach św. Jana Pawła II zagrają Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa oraz Ireneusz Wyrwa. Artystka poprowadzi też warsztaty ostatniego dnia sesji. Spotkanie zakończy forum dyskusyjne i wręczenie dyplomów uczestnictwa.


62. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” odbędzie się w dniach 20–28 września 2019 roku pod hasłem „Pneuma – realność poszerzona”.

Tegoroczna „Warszawska Jesień” zamyka swoisty tryptyk idei, którymi inspirowane były programy festiwali w latach 2017–2019: 2017 – „Trans/awangardy” – o radykalizmie muzycznym i awangardach z ich postulatami społecznymi, 2018 – „Res Publica” – o różnych aspektach tożsamości kształtujących świadomość, wśród nich także narodowej i społecznej, 2019 – „Pneuma” – o dociekaniu natury nieokreślonego. Termin „pneuma” ma kilka znaczeń w zależności, do której epoki sięgamy. Najbliższe muzyce to konotacje z powietrzem i jego poruszeniami, otwierającymi nas na wiele symboli i metafor, jak: tchnienie, ruah, wiatr dziejów i historii. Powietrze to ośrodek dźwięku, w którym rodzi się on i przenosi. W czasie festiwalu pojawi się wiele muzyki „z powietrza”.

62. „Warszawska Jesień” to ponad 50 festiwalowych wydarzeń, 32 w paśmie głównym, 2 w ramach „Warszawskiej Jesieni Klubowo”, 7 – „Małej Warszawskiej Jesieni” oraz kilkanaście wydarzeń towarzyszących, w tym spotkania z artystami i warsztaty dla młodych kompozytorów organizowane we współpracy z Kołem Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich.

W paśmie głównym festiwalu będą miały miejsce prawykonania 11 utworów: Moniki Dalach, Magdaleny Długosz, Pawła Hendricha, Zygmunta Krauze, Cécile Marti, Adriána Mocanu, Piotra Roemera, Agnieszki Stulgińskiej, Piotra Tabakiernika, Tadeusza Wieleckiego i Sławomira Wojciechowskiego. Szczególnie warto zwrócić uwagę na Thinking Things, czyli „teatr robotyczny” – ostatnią część tryptyku Georges’a Aperghisa, kompozytora zafascynowanego tematem sztucznej inteligencji, w wykonaniu IRCAM, Gaze for Gaze Nielsa Rønsholdta, wykonane przez duńską grupę SCENATET, chór VRC i …publiczność. Jednym z wyrazistych wątków festiwalu będzie twórczość kompozytorek: szwajcarskich – Cécile Marti i Kathariny Rosenberger, oraz islandzkich – Thurídur Jónsdóttir i Báry Gísladóttir.

Szczegółowy program – na stronie http://www.warszawska-jesien.art.pl/wj2019/home-2019 


Program IX „Małej Warszawskiej Jesieni, która odbędzie się w dniach 20–28 września 2019 roku, obejmuje performance, instalację – działania w przestrzeni Parku Rzeźby w Królikarni, koncert na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i spacer muzyczny po Muzeum Warszawy.

W swobodnej atmosferze Parku Rzeźby w Królikarni publiczność będzie uczestniczyć w plenerowym muzycznym performansie i doświadczy powietrznej ewolucji zrodzonej z tchnienia. Rozmieszczona w tymże Parku instalacja dźwiękowa Pneumatofony będzie okazją do zbadania jak działają instrumenty miechowe i stroikowe. Żeby się o tym przekonać, trzeba będzie odnaleźć w grocie pod pałacem trzy tajemnicze, geometryczne obiekty i wtłoczyć do nich powietrze... a one rozwiną się i zagrają na stroikach.

Skoro tematem przewodnim tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” jest „powietrzność muzyki”, mali słuchacze zostaną zaproszeni na koncert organowy w sali Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Ten olbrzymi instrument zabrzmi wraz z akordeonem i skrzypcami: zostanie zaprezentowane całe spektrum barw i faktur, zawarte w utworach Jerzego Bauera, Andrzeja Krzanowskiego, György’a Ligetiego i Dariusza Przybylskiego.

Mała WJ inspirowana „dużą” Warszawską Jesienią poszuka tajemnicy dźwięku w Muzeum Warszawy podczas spaceru W poszukiwaniu Rzeczydźwięku.

Szczegółowy program – na stronie http://www.warszawska-jesien.art.pl/wj2019/mala-wj 


W dniach 20-27 września 2019 roku odbędzie się I Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie – nowa inicjatywa kulturalna, której celem jest popularyzacja polskiej muzyki na świecie oraz utrwalanie w świadomości odbiorców znaczenia zarówno twórczości Stanisława Moniuszki, jak i wielu wybitnych polskich kompozytorów XIX i XX wieku.

Pierwsza edycja Konkursu przeznaczona jest dla dwóch kategorii uczestników – pianistów i zespołów kameralnych. Prezentować oni będą utwory pochodzące głównie z XIX i XX wieku, wybrane z twórczości 50 polskich kompozytorów.

Przesłuchania konkursowe odbędą się w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie w dniach 21–26 września 2019 roku, zaś koncert laureatów – 27 września. Wykonawcami będą Orkiestra Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego i Tomasza Chmiela oraz laureaci konkursu. Koncert laureatów zostanie powtórzony 29 września w Filharmonii Narodowej.

Konkurs organizowany jest przez Instytut Muzyki i Tańca. Współorganizatorem wydarzenia jest Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Pierwsza edycja Konkursu została objęta Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości.

Więcej informacji: www.konkursmuzykipolskiej.pl 


Jubileuszowy 75. sezon artystyczny Filharmonia Śląska zainauguruje dwoma koncertami, a pierwszy z nich 20 września 2019 roku o godz. 19:00 wypełni Śląska Orkiestra Kameralna wraz z objawieniem światowej sceny muzycznej – finalistką Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków (Eurovision Young Musicians Competition) w 2014 roku, Sarą Domjanić.

Wysoka lokata na Eurowizji nie była pierwszym z jej sukcesów. Ta dwudziestodwuletnia Chorwatka nieustannie triumfuje w licznych konkursach. Gra na specjalnie dla niej zrobionym wyjątkowym instrumencie Antonia Stradivariego – Golden Period.

Zdolna skrzypaczka wykona wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną Las cuatro estaciones porteñas Astora Piazzolli. W programie koncertu znajdzie się również miejsce na Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz trzy divertimenta – Wolfganga Amadeusa Mozarta, Grażyny Bacewicz oraz Mikołaja Góreckiego.

Koncert będzie gratką dla wszystkich słuchaczy: i tych pragnących doznać energicznych dźwięków tanga, zwolenników muzyki epoki klasycyzmu, a także miłośników muzyki współczesnej. Będzie to uczta dla zmysłów, zaserwowana przez wybitnych instrumentalistów.

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przeczytaj więcej - https://filharmonia-slaska.eu/production/inauguracja-75-jubileuszowego-sezonu-artystycznego-filharmonii-slaskiej/?=2 

ZOBACZ: Wydarzenie na Facebooku


Uroczystą inaugurację sezonu 2019/2020 Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda 20 września 2019 roku o godz. 19.00 rozpocznie muzyka Franza Liszta, Sergiusza Rachmaninowa i Mieczysława Wajnberga.

W roku 2019 mija 100 lat od urodzin polskiego kompozytora Mieczysława Wajnberga, którego muzyka przez wiele lat pozostawała mało znana. Dziś muzyczny świat odkrywa dzieła Wajnberga zachwycając się stylistyką jego dzieł. Pozostający w nurcie kontynuatorów estetyki neoromantycznej kompozytor stworzył własny, charakterystyczny język muzyczny. Melodie polskie op. 47 nr 2 powstały w 1950 roku jako wyraz tęsknoty za ojczyzną, którą kompozytor opuścił w roku 1939. Przeniósł się wówczas do Mińska, by kontynuować rozpoczęte w Polsce studia muzyczne, od 1943 roku mieszkał w Moskwie. Największą popularność przyniosła mu muzyka napisana do filmu Lecą żurawie, nagrodzonego Złotą Palmą na festiwalu filmowym w Cannes w 1958 roku. Melodie polskie napisane w sposób prosty, niemalże folklorystyczny, pełne są witalnego brzmienia, taneczności i brawury oberka, krakowiaka i poloneza, słychać również nostalgiczną „kujawiakową” nutę – wszystko w przepięknej szacie orkiestrowej.

Ponadto w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zielonogórskiej pod dyrekcją Czesława Grabowskiego usłyszymy II Koncert fortepianowy A-dur Franza Liszta i Tańce symfoniczne op. 45 Sergiusza Rachmaninowa. W roli solisty wystąpi pianista Karol Radziwonowicz.

Sławomir Kozłowski

Więcej – na stronie http://filharmoniazg.pl/ 


20 września 2019 roku o godz. 19.00 Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza na koncert sekstetu proMODERN.

Sekstet wokalny proMODERN specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej, a koncerty zespołu wyróżnia pasja, perfekcja i kreatywność. proMODERN zdobył cztery nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”: w 2015 roku w kategoriach „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” i „Album roku: muzyka chóralna, oratoryjna i operowa” za swoją debiutancką płytę Where are you. Pieces from Warsaw oraz w 2018 roku w kategoriach „Album roku: muzyka współczesna” i ponownie „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” za drugi krążek – proMODERN shakespired. W 2018 roku sekstet otrzymał nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Odkrycie roku” za kreację Stimmung Karlheinza Stockhausena podczas festiwalu KODY w Lublinie.

Podczas koncertu w Jeleniej Górze zespół wykona utwory polskich kompozytorów XX–XXI wieku: Krzysztofa Pendereckiego, Rafała Ryterskiego, Piotra Tabakiernika, Jagody Szmytki, Aleksandra Kościówa i Witolda Lutosławskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/ 


W dniach 20 września – 11 października 2019 roku w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego odbędzie się 57. edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego.

Podczas dziesięciu koncertów, odbywających się pod hasłem „Kontrasty – śpiewy z różnych stron”, przestawione zostaną dzieła wokalno-instrumentalne różnych epok. Zaprezentowane będą mniej znane, lecz niezwykle atrakcyjne gatunki muzyki – od śpiewów z regionu wysp Okinawy w Japonii po prezentację pieśni inspirowanych folklorem Kaszub (prawykonanie cyklu dwunastu pieśni kaszubskich Boska wola autorstwa Łukasza Godyli) czy występ oryginalnego Teatru Obrzędu Ludowego „Zaboracy” z Brus. Osobny koncert zostanie poświęcony kantatom Stanisława Moniuszki. Podczas koncertu „Wokalizy srebrnego ekranu”, któremu towarzyszyć będą wizualizacje na żywo, usłyszymy muzykę Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Michała Lorenca i Krzesimira Dębskiego. „Wieczór pieśni” objęty został patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej, m. in. utworów Karola Szymanowskiego (Cztery tańce polskie, Penthesilea) i Witolda Lutosławskiego (Chantefleurs et Chantefables).

Prezentacje festiwalowe uświetnią znakomici wykonawcy polscy i zagraniczni, w tym Chór Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej Europejskiego Centrum Sztuki, Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis, Chór Astrolabium z Torunia, Chór Kameralny Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Chór Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki czy sławny zespół L’Arpeggiata ze swym ostatnim projektem Himmelsmusik (w Bydgoszczy nastąpi polska premiera) oraz grono dyrygentów i solistów o międzynarodowej sławie.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 


VI edycja Międzynarodowego Festiwalu im. Braci Wieniawskich odbędzie się w Filharmonii Lubelskiej w dniach 21–27 września 2019 roku.

Ideą wydarzenia jest prezentacja muzycznego dziedzictwa braci: genialnego skrzypka Henryka i znakomitego pianisty Józefa Wieniawskich – znanych wirtuozów i kompozytorów XIX wieku. Jednak w programie wydarzenia znajdzie się też muzyka kompozytorów związanych z Lublinem, miastem rodzinnym Wieniawskich, polskich kompozytorów XIX i XX wieku oraz arcydzieła muzyki europejskiej.

Festiwal zainauguruje niezwykły recital Coriny Marti – szwajcarskiej klawesynistki, wykładowczyni klasy fletu i wczesnych instrumentów klawiszowych w Scholi Cantorum Basiliensis. Podczas recitalu artystka zaprezentuje utwory z tabulatury Jana z Lublina, jednego z największych zabytków muzycznych XVI wieku w Europie, wykonując je na nowym instrumencie Filharmonii – kopii klawesynu skrzydłowego, wykonanego według wzorów muzealnych XVIII-wiecznego twórcy Pascala Taskin.

„Quentin Tarantino muzyki klasycznej” – norweski pianista Aksel Kolstad – i wykładowczyni Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II Agnieszka Schulz-Brzyska zaprezentują utwory Józefa Wieniawskiego, Władysława Żeleńskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Sergiusza Rachmaninowa, Claude’a Debussy’ego oraz samego Aksela Kolstada.

Festiwal zwieńczy nadzwyczajny koncert symfoniczny pod batutą Wojciecha Rodka wraz z Georgijsem Osokinsem – zwycięzcą konkursów międzynarodowych, w tym IX Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Moskwie (2014), finalistą XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina (2015). Artyści zaprezentują utwory symfoniczne Antonina Dvořáka i II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonialubelska.pl/pl,0,s285,miedzynarodowy_festiwal_braci_wieniawskich.html 


21 września 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina podczas koncertu inaugurującego sezon artystyczny 2019 / 2020 zabrzmi Credo Krzysztofa Pendereckiego. Koncert będzie dedykowany pamięci maestro Zdzisława Szostaka – dyrygenta i kompozytora, artysty silnie i przez wiele lat związanego z Filharmonią, który odszedł 7 września.

Zdzisław Szostak w latach 1971–1987 sprawował funkcję zastępcy dyrektora do spraw artystycznych oraz dyrygenta Filharmonii Łódzkiej. Do Łodzi przyjechał na zaproszenie ówczesnego dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej Henryka Czyża, z którym później współpracował. Z łódzkimi filharmonikami dokonał wielu nagrań muzyki filmowej, zarówno jako dyrygent, jak i kompozytor. Zadyrygował ponad dwustoma filmowymi ilustracjami muzycznymi. Zespoły Filharmonii wykonywały jego kompozycje, zaś w 2005 roku Orkiestra i Chór Filharmonii Łódzkiej dokonały prawykonania największego utworu Zdzisława Szostaka Missa Latina, stanowiącego podsumowanie dorobku twórczego artysty. Staraniem również Filharmonii Łódzkiej Gwiazda Zdzisława Szostaka została wmurowana w Alei Gwiazd Łódzkiej Drogi Sławy na ulicy Piotrkowskiej. Maestro odsłonił swoją gwiazdę 13 stycznia 2018 roku, w dniu swoich 88 urodzin. Jego śmierć wyznacza koniec pewnej epoki w historii Filharmonii Łódzkiej.

Credo na 5 głosów solowych, chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego wykonają Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Łódzkiej, Chór dziecięcy Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi pod batutą Pawła Przytockiego. W roli solistów wystąpią sopranistki Iwona Hossa, Katarzyna Hołysz, mezzosopranistka Karolina Sikora, tenor Tomasz Warnijak i bas Liudas Mikalauskas.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl 


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na całoroczny cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyki organowej, utwóry kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego oraz improwizacje Damiana Skowrońskiego. 

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl

Read more


Co niesie ze sobą liczba trzynaście? Wbrew pozorom nie pecha, a kolejny, pełen smyczkowych emocji i muzycznych zwrotów akcji, sezon artystyczny Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. 22 września 2019 roku o godz. 18:00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu kameraliści zainaugurują XIII sezon swojej działalności i jak na pierwsze skrzypce elbląskiej kultury przystało, uczynią to w wyśmienitym towarzystwie i ze znakomitym repertuarem, łączącym to co najlepsze w polskiej i europejskiej sztuce kompozytorskiej.

Orkiestrę w rejs po czasem leniwych, czasem burzliwych, partyturowych wodach poprowadzi duet dyrygentów: Sabrina Stachel i Piotr Jędrzejczyk. Ten duet energią, finezją i kreatywnością mógłby obdzielić niejeden kwartet, kwintet, a nawet orkiestrę symfoniczną. Nie tylko przy pomocy batuty – partytura w dłoniach Piotra Jędrzejczyka to muzyka najwyższych lotów, zarówno w przenośni, jak i sensie dosłownym: jedna z jego kompozycji zagościła na pokładzie samolotów linii Eurolot.

Artyści zaprezentują w aali koncertowej ZPSM dzieła Mieczysława Karłowicza, Andrzeja Panufnika i Ludwiga van Beethovena. A skoro smyczki najlepiej czują się w dialogu, dołączy do nich wiolonczela, dzierżona w wirtuozerskim ręku Macieja Kułakowskiego, solisty i kameralisty, który zdominował X Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego, zdobywając I nagrodę i nagrodę specjalną. Jak napisał jeden z krytyków, to „pochodzeniem Polak, zaś artyzmem – świata obywatel”.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.eok.elblag.eu 


Dolnośląskie Towarzystwo im. F. Chopina we Wrocławiu zaprasza w dniach 22 września – 6 października 2019 roku na nowy projekt muzyczny – Festiwal „Chopin bez granic”.

Impreza kierowana jest do szerokiego grona odbiorców, melomanów oraz pasjonatów muzyki poważnej. Koncerty będą miały miejsce w kościele Rzymskokatolickim pw. św. Wojciecha we Wrocławiu, w sali Starostwa Powiatowego w Trzebnicy, w kościele Pokoju pw. Św. Trójcy w Świdnicy oraz na Zamku Topacz w Ślęzie. Usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina w różnych opracowaniach oraz utwory innych geniuszy muzycznych, w tym Stanisława Moniuszki i Ignacego Jana Paderewskiego.

Wykonawcami będą muzycy Dolnego Śląska: mezzosopranistka Magdalena Wachowska, organiści Zuzanna i Maciej Batorowie, trębacz Marcin Król, skrzypkowie Karol Lipiński-Brańka i Mateusz Marut, pianiści Tomasz Marut, Michał Michalski i Iwona Sukienik, gitarzysta Michał Daniel Bąk, kwartet L'Opera oraz gość specjalny finałowego koncertu – światowej sławy pianista Karol Radziwonowicz.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Projekt dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego oraz Fundacji PZU.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o festiwalu – na stronie www.chopinwroclaw.eu 


Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej zaprasza na koncert „Klawesyn jako instrument towarzyski”, który odbędzie się 22 września 2019 roku w Pałacu w Rybnej o godz. 18.00 w ramach cyklu „Dwa nurty”.

Życie koncertowe to podróże, próby, spotkania, wzajemne inspiracje, motywacje, wspólna pasja, artystyczny żywioł. Na program koncertu złożą się utwory owych podróży, fuzja kultur i różnych rodzajów muzyki: francuskiej, niemieckiej, australijskiej, hiszpańskiej, argentyńskiej, afrykańskiej i polskiej, m. in. Sześć melodii ludowych Marka Pasiecznego, w wersji na klawesyn i gitarę. Zabrzmią również utwory-dedykacje: muzyczny portret klawesynistki Hanny Balcerzak autorstwa Philipa Czapłowskiego oraz prawykonanie Hommage a Elizabeth pour clavecin op. 68 (2018) Tomasza Kamieniaka, skomponowanego na przełomie maja i czerwca 2018 roku, w pierwszą rocznicę śmierci Elżbiety Chojnackiej (10 września b.r. artystka obchodziłaby 80. urodziny).

Klawesynowi towarzyszyć będą dźwięki gitary, akordeonu i perkusji. Do udziału w koncercie zostali zaproszeni cenieni i wyjątkowi artyści: klawesynistki Magdalena Bąk, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz i Hanna Balcerzak, perkusista Arkadiusz Kuc, akordeonista Leszek Kołodziejski, gitarzystka Paulina Małgorzata Garlińska oraz zespół Due Corde. W trakcie koncertu zostanie podjęta próba wywołania deszczu (!).

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej. Obowiązuje rezerwacja bezpłatnych wejściówek pod nr tel. 32 284 18 37.

Szczegółowe informacje na stronie: https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-współczesnej-muzyki-klawesynowej-elżbieta-chojnacka-center/ 


Fundacja Sztuka i Pasja zaprasza w niedzielę 22 września 2019 o godz. 18.00 do Dzielnicowego Ośrodka Kultury Ursynów na koncert w wykonaniu znakomitych solistów, mieszkańców Ursynowa: Krzysztofa Bednarczyka (trąbka), Voytka Proniewicza (skrzypce) oraz Mateusza Szmyty (wiolonczela).

Solistom towarzyszyć będzie Ursynowska Orkiestra Kameralna, która wykona Cztery Utwory w Polskim Stylu Stanisława Moryty. To już trzeci występ ursynowskich muzyków w tej formacji.

W programie koncertu znajdą się ponadto następujące utwory: Francois Couperin – Pieces en concert, Johann Baptist Georg Neruda – Koncert Es-dur na trąbkę i orkiestrę smyczkową, Fryderyk Chopin – Nokturn Es - dur (opr. na skrzypce i orkiestrę), Karol Lipiński –  Polonez A-dur op.9 nr 1 na skrzypce i orkiestrę. Koncert poprowadzi muzykolog i animator kultury Barbara Szczęsna-Remisz.

Cykl prezentacji z udziałem muzyków ursynowskich to projekt Fundacji Sztuka i Pasja wspierany przez Dzielnicę Ursynów m.st. Warszawy. Wstęp wolny!

ZOBACZ: Wydarzenie FB


W ramach Międzynarodowego Sympozjum dla Instrumentów Dętych 23–24 września 2019 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi, poświęconego sztuce wykonawstwa partii orkiestrowych, specjaliści z Niemiec i Polski prowadzić będą wykłady, prezentacje i lekcje mistrzowskie, a wieczorami zagrają otwarte dla publiczności koncerty z interesującym programem.

Zabrzmią transkrypcje oraz dzieła oryginalnie pisane m.in. na tubę, rogi naturalne, flugerhorny, trąbki piccolo. Podczas pierwszego koncertu głównymi muzycznymi bohaterami będą trąbka i rogi. Artyści zaprezentują repertuar obejmujący muzykę współczesną, klasyczną i barokową, a trio blaszane wykona muzykę łódzkiej współczesnej kompozytorki Olgi Hans – Musica Festiva II. Program drugiego koncertu (24 września) zdominuje muzyka na tubę i puzon. Na tubie solo i z towarzyszeniem fortepianu zaprezentowane zostaną kompozycje i aranżacje Øysteina Baadsvika, Gary’ego A. Buttery’ego, Ralpha Vaughana Williamsa, Launa Grøndahla, Stjepana Šuleka i Erika Ewazena.

Dodatkowo, w poniedziałek i wtorek w godzinach 9.00-18.00 wziąć będzie można udział w wydarzeniach towarzyszących: prezentacjach instrumentów dla społeczności lokalnej oraz wystawach instrumentów i wydawnictw muzycznych.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/miedzynarodowe-sympozjum-dla-instrumentow-detych 


Kolejna edycja multimedialnych koncertów historycznych „Muzyka w Świątyniach” odbędzie się w dniach 23–25 września 2019 roku w Częstochowie. To wyjątkowa, mistyczna podróż w czasie, odbywająca się przy kojących dźwiękach sakralnej muzyki chóralnej.

Każdy z koncertów – unikatowy i niepowtarzalny, przenosić będzie publiczność w świat historii, która namacalna jest we wnętrzach niezwykłych częstochowskich Świątyń. Ta niecodzienna wędrówka przybliży mieszkańcom Częstochowy i gościom miasta wydarzenia z przeszłości, które kształtowały nasze dzieje, zwróci uwagę na skarby architektury, obok których na co dzień przechodzimy obojętnie. Specjalnie zaprojektowane oświetlenie wydobędzie warte uwagi detale i stworzy dla publiczności wyjątkowe otoczenie, które pozwoli na nowo spojrzeć na wiekowe zabytki Częstochowy.

Koncerty odbędą się trzech częstochowskich Kościołach: Kościół p.w. św. Józefa, Kościół p.w. św. Barbary i Andrzeja Apostoła oraz Kościół p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego. W programie znajdą się perły polskiej i europejskiej muzyki a cappella – utwory Juliusza Łuciuka, Pawła Łukaszewskiego czy Romualda Twardowskiego. Wykonawcami koncertu będzie Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją maestro Janusza Siadlaka, a historyczne prowadzenie zapewni dyrektor Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy dr Juliusz Sętowski.

Projekt organizowany przez Instytut Rozwoju Sztuki we współpracy z Filharmonią Częstochowską dofinansowany został przez Urząd Miasta Częstochowy oraz Muzeum Historii Polski w Warszawie.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/ 


Pomiędzy 23 września a 5 grudnia 2019 w Krakowie odbędzie się X edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyczno-Artystycznego Sfogato. Dyrektorem Artystycznym wydarzenia jest Marta Polańska.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato jest jedynym w Krakowie cyklicznym wydarzeniem festiwalowym, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację. Zawiera się ona w nazwie wydarzenia – Sfogato – włoskim słowie użytym po raz pierwszy przez Fryderyka Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60.

Tegoroczna edycja będzie się koncentrować wokół tematyki związanej z licznymi rocznicami: 170. rocznicą śmierci Fryderyka Chopina, 200. rocznicą urodzin Stanisława Moniuszki, 200. rocznicą urodzin Clary Schumann, 110. rocznicą urodzin i 50. rocznicą śmierci Grażyny Bacewicz oraz 50. rocznicą urodzin Aleksieja Sułtanowa (w 20. rocznicę Mistrzowskiego Recitalu pianisty w Krakowie). Podczas Galowego Koncertu Inauguracyjnego, 23 września 2019 o godz. 19:00 w Willi Decjusza, zabrzmią utwory Fryderyka Chopina, Franciszka Schuberta, Clar Schumann, Henryka Wieniawskiego, Stanisława Moniuszko i Grażyny Bacewicz.

W programie festiwalu znajdą się także m. in.: Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sfogato na dzwonek i sygnał, Spacer krakowskim szlakiem Fryderyka Chopina i Stanisława Moniuszki, Koncert „Mistrz i Uczeń”, warsztaty muzyczne prowadzone przez wybitnych pedagogów z Rosji oraz Polski oraz Konferencja pod hasłem Psychologia: Muzyka – Sztuka – Media, której przewodniczyć będzie Prof. Helena Wrona-Polańska. Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest wolny.

Festiwal objęli Patronatem Honorowym: Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski, Metropolita Krakowski Abp Marek Jędraszewski, Konsul Generalny Republiki Federalnej Niemiec dr Michael Groß.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronach: www.sfogato.org, www.sfogatofestival.com


Związek Kompozytorów Polskich serdecznie zaprasza na kolejny koncert z cyklu "Muzyczne Pory Roku – Jesień", organizowany przez Oddział Warszawski ZKP jako impreza towarzysząca „Warszawskiej Jesieni”. Koncert odbędzie się w poniedziałek 23 września 2019 o godz. 16. 00 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP i św. Józefa Oblubieńca (Krakowskie Przedmieście 52/54).

Podczas koncertu odbędą się cztery prawykonania: Sławomir Czarnecki – O crux benedicta (2015), Anna Ignatowicz-Glińska – Agnus Dei (2019), Paweł Łukaszewski – Gwiazd siewco i księżyców do słów Jana Lechonia (1989) oraz Pacierz za zmarłych do słów Artura Oppmana (1988). Ponadto w programie znajdą się takie utwory takich kompozytorów jak: Romuald Twardowski – Chwalitie Imia Gospodnie(1990), Aldona Nawrocka – Agnus Dei (2002), Jerzy Bauer – Hymne des premieres Vepres de Saint Martin (1995), Jakub Szafrański – Tu es filius meus (2015), Miłosz Bembinow – Beatus servus (2008), Miłosz Bembinow – Two loves I have do słów Williama Shakespeare’a z cyklu ShakeSpired (2015), Sławomir Zamuszko – Serce roście do słów Jana Kochanowskiego (1999, red. 2004), Bartosz Kowalski – Where are you do słów własnych (2012), Zbigniew Bagiński – Inventores rerum, nr 4. Dzwonów głosy do słów Jana Protasowicza (1992), Jerzy Bauer – Pieśń o żołnierzach z Westerplatte do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1968).

Wystąpi Zespół Wokalny VOCORE w składzie: Adrianna Żołnierczuk – sopran, Julia Gniazdowska – sopran Apolonia Golachowska – alt, Katarzyna Karbownik – alt, Kacper Szemraj – tenor, kierownictwo artystyczne, Filip Ejlak – tenor, Michał Malec – baryton, Michał Kijewski – bas.

Wstęp wolny!

 


W dniach 24-28 września 2019 w Poznaniu odbędzie się 46. Międzynarodowy Kongres Altowiolowy, obejmujący wykłady, spotkania, warsztaty, kursy mistrzowskie oraz koncerty.

Kierownictwo artystyczne tegorocznego kongresu powierzone zostało dr. hab. Ewie Guzowskiej prof. AM oraz dr. hab. Lechowi Bałabanowi prof. AM – czołowym altowiolistom, związanym z poznańskim środowiskiem muzycznym. Wśród gości wydarzenia znajdą się znakomici instrumentaliści polscy oraz zagraniczni, m.in. Jorge Alves, Jolanta Kukula-Kopczyńska, Diana Phoenix-Neal, Jutta Puchhammer-Sedillot, Krzysztof Chorzelski, Stefano Carlini, Paul Cortese, Dariusz Korcz, Stefan Kamas, Jerzy Kosmala, Błażej Maliszewski oraz Maxim Rysanov.

Podczas koncertu inauguracyjnego, który odbędzie się 24 września o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Mieczysława Karłowicza, wystąpi ukraiński altowiolista Maxim Rysanow. Na scenie towarzyszyć mu będą Jan Bałaban, Lech Bałaban oraz Krzysztof Sowiński, a w programie znajdą się utwory Dymitra Szostakowicza, Philippa Scharwenki, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Piotra Komorowskiego oraz Sławomira Czarneckiego.

W środę, 25 września o godz. 19.00 w Sali Teatru Wielkiego im. St. Moniuszki zabrzmią koncerty altówkowe Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Antonína Vranickiego, Marka Stachowskiego oraz Grażyny Bacewicz. U boku Orkiestry Teatru Wielkiego w Poznaniu pod dyrekcją Katarzyny Tomali-Jedynak wystąpią: Ewa Guzowska, Jerzy Kosmala, Stefan Kosmala-Bahlbeck, Paweł Riess i Tomasz Rosiński.

26 września o 19.00 w sali koncertowej POSM II st. w Poznaniu usłyszymy m.in. Listy z Warszawy brytyjskiego kompozytora Josepha Phibbsa – utwór zamówiony przez Krzysztofa Chorzelskiego, a zainspirowany zbiorem korespondencji z warszawskiego getta autorstwa jego babci. W programie dwóch kolejnych koncertów znajdą się najnowsze dzieła kompozytorów łódzkich, a także mniej znane pozycje z repertuaru barokowego oraz utwory kompozytorów angielskich przełomu XIX i XX wieku.


25 września 2019 roku o godz. 16.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się wydarzenie towarzyszące 62. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – spotkanie poświęcone najnowszym publikacjom (książki, nuty, płyty) Wydawnictwa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – Chopin University Press, dotyczącym muzyki współczesnych polskich kompozytorów.

Spotkanie poprowadzi Beata Stylińska z Programu 2 Polskiego Radia. W dyskusji wezmą udział teoretycy muzyki, kompozytorzy oraz wykonawcy – wybitni interpretatorzy ich twórczości, związani z warszawskim Uniwersytetem Muzycznym, m.in.: Miłosz Bembinow, Wojciech Błażejczyk, Aleksander Kościów, Leszek Lorent, Paweł Łukaszewski, Tomasz Opałka, Ignacy Zalewski. Dyskusji będzie towarzyszyła prezentacja wydawnictw (książki, nuty, płyty), których zakup będzie możliwy podczas spotkania. Dodatkową atrakcję będzie stanowił pokaz gry na obiektofonach, autorskich instrumentach Wojciecha Błażejczyka, które na koniec zostaną udostępnione publiczności do przetestowania.

Chopin University Press jest wydawnictwem naukowym, prezentującym dorobek Uniwersytetu oraz wyniki naukowo-badawczych dociekań i twórczych kreacji artystycznych. Wydawane są monografie, prace zbiorowe, serie tematyczne (ewoluujące w kierunku czasopism naukowych), podręczniki, a także nuty i fonogramy (płyty CD i DVD). Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą. Rocznie ukazuje się kilkanaście tytułów.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

http://www.efryderyk.pl/ 


Gościem najbliższego spotkania z cyklu "Vivat Academia", które odbędzie się w czwartek 26.09.2019 o godz.18.00 w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach, będzie prof. Leon Markiewicz – wybitny muzykolog, pedagog i publicysta. Spotkanie oraz towarzyszący mu koncert poprowadzi Grażyna Brewińska.

Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” w sposób szczególny włączyła się w uroczyste obchody 90-lecia istnienia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, będącej równocześnie najstarszą wyższą uczelnią na terenie Górnego Śląska. Po raz kolejny organizatorzy pragną zaprosić melomanów na spotkanie odbywające się w ramach cyklu „Vivat Academia!”, podczas którego sympatycy muzyki mają okazję poznać rektorów katowickiej akademii.

Prof. Leon Markiewicz w latach 1949–55 studiował pedagogikę i teorię muzyki w PWSM w Katowicach – dzisiejszej Akademii Muzycznej, zostając jej rektorem w latach 1979–81. Poza funkcją rektorską pełnił również m.in. obowiązki kierownika Katedry Teorii Muzyki czy kierownika Katedry Wychowania Muzycznego. Przez wiele lat piastował stanowisko wykładowcy w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie. Był również dyrektorem i sekretarzem jury Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Imponujący dorobek prof. Markiewicza obejmuje około 140 publikacji, a w prasie muzycznej i codziennej ukazało się blisko 300 jego recenzji. W centrum zainteresowań badawczych prof. Markiewicza znajduje się analiza muzyczna, śląska kultura muzyczna, wszelkie aspekty pedagogiki muzycznej oraz popularyzacja muzyki.

Spotkaniu prowadzonemu przez Grażynę Brewińską jak zawsze towarzyszyć będzie muzyka. Dzieła Manuela de Falli, Maurice’a Ravela, Karola Szymanowskiego oraz Grzegorza Fitelberga usłyszymy w interpretacjach absolwentów oraz obecnych wykładowców Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego – skrzypka Adama Mokrusa oraz pianistki Katarzyny Makowskiej.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


W dniach 27–29 września 2019 roku festiwal „Szalone Dni Muzyki” odbędzie się już po raz dziesiąty! Pierwszy raz poprzedzi go Preludium (26 września), czyli cztery wydarzenia w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Tematem przewodnim 61 koncertów będą „Kartki z podróży”. Zabrzmią utwory inspirowane dalekimi wyprawami z repertuaru muzyki klasycznej, jazzowej, rozrywkowej i tradycyjnej.

Podróże, do których nawiązuje program tegorocznych „Szalonych Dni Muzyki”, przyjmą formę muzycznych pocztówek, pochodzących nawet z najodleglejszych zakątków świata. Utwory inspirowane dalekimi wyprawami pisali kompozytorzy na przestrzeni wieków. Na festiwalu publiczność będzie mogła usłyszeć dzieła części z nich: Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Karola Szymanowskiego, George’a Gershwina, Astora Piazzolli, Wojciecha Kilara czy Herbie Hancocka. Pojawią się też wątki lokalne – zaprezentowane zostaną utwory warszawskich kompozytorów współczesnych: Aldony Nawrockiej i Aleksandra Kościowa. Bogaty program „Szalonych Dni Muzyki” będzie zróżnicowany, nie tylko pod względem geograficznym, ale także stylistycznym – w programie znajdą się zarówno koncerty symfoniczne, jak i wydarzenia prezentujące muzykę operową, jazzową, musicalową, filmową czy tradycyjną.

Tegoroczną nowością jest Preludium, które odbędzie się dzień przed głównym programem (26 września), w siedzibie organizatora festiwalu przy ulicy Grochowskiej 272 w Warszawie. Na ten czwartkowy wieczór w instytucji organizującej „Szalone Dni Muzyki” zaplanowane zostały cztery koncerty.

Sprzedaż biletów w cenie 13–18 zł rozpocznie się 2 września (poniedziałek) o godz. 9:00.

Mateusz Purcel

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie www.szalonednimuzyki.pl


Czy legendę da się opowiedzieć dźwiękami? Czy można wybrać się w podróż, pozostając w miejscu? Jak brzmi tradycyjna muzyka indyjska? Odpowiedzi na te i inne pytania ukryte są w programie X „Szalonych Dni Muzyki”, które odbędą się w Warszawie w dniach 27–29 września 2019 roku. W dźwiękową podróż dookoła świata zaproszeni są zarówno najmłodsi (0–5), jak i nieco starsi słuchacze (6+) oraz całe rodziny.

Od podróży po arabskich pustyniach, przez wizytę w Indiach, aż po Europę – koncerty dla dzieci i całych rodzin to wyjątkowa okazja do zabawy i spotkania z fascynującym światem muzyki klasycznej. Szkolny koncert „Na ścieżkach dźwięków”, przeznaczony dla uczniów klas III–VI będzie spotkaniem z muzyką filmową Michała Lorenca (koncert nr 5). Zespół Des Orient zaprezentuje najbardziej znane motywy ze ścieżek dźwiękowych, które posłużą do odbycia podróży w świat fantazji.

Symfoniczną propozycją dla całych rodzin będzie sobotni koncert „W cztery strony świata”. Muzycy Sinfonii Varsovii pod batutą Mikhaila Gertsa wykonają cztery utwory. Kierunek wschodni wskaże utwór Aleksandra Borodina, zachodni Edwarda Elgara. Reprezentantem północy będzie poemat symfoniczny Jeana Sibeliusa, a południa dzieło Emmanuela Chabriera (koncert nr 13). Z kolei w niedzielę Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Aleksandra Markowića zabierze słuchaczy w podróż do krajów arabskich. Zabrzmi słynna Szeherezada Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, którą wzbogacą wizualnie animacje piaskiem Kateriny Barsukovej (koncert nr 39).

Propozycją dla dzieci w wieku powyżej 6 lat i całych rodzin będą także koncerty z pogranicza muzyki kameralnej i tradycyjne: „Z wizytą w Indiach” łączące taniec i muzykę, „W tyglu kultur”, „Podróż z przesiadką” i „Kosmiczna Podróż”.

Więcej informacji na stronie: www.szalonednimuzyki.pl 


27 i 28 września 2019 roku w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowej Rudzie (ul. Strzelecka 2A) odbędą się warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Warsztaty te są kontynuacją zajęć, które odbywają się od 2015 roku. Podczas tegorocznej edycji zajęcia będą odbywać się w dwóch seriach: na Dolnym Śląsku w Nowej Rudzie (27-28.09.2019) oraz w trzech miejscowościach Wielkopolski (Skoki, Krajenka, Wągrowiec w dn. 24-26.10.2019) dla 25-osobowych grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz dla dzieci w wieku 6-8 lat. Łącznie odbędzie się 12 warsztatów dla grup przedszkolnych i szkolnych oraz otwartych dla dzieci i ich opiekunów.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Improwizacja to najbardziej podstawowa, pierwotna i radosna forma uprawiania muzyki, dlatego warsztaty „Opowiedz mi bajkę” łączą dziecięcą kreatywność i wyobraźnię z książkami i muzyką współczesną. Muzycznym gościem warsztatów będzie zespół Trillingen Duo, który tworzą: multiinstrumentalistka Iwona Jędruch i kontrabasistka Małgorzata Kołcz – koordynatorka warsztatów. Przygodę przez improwizacje wspólnie z artystkami poprowadzi kompozytor i pianista Jarosław Siwiński.

Na najbliższe zajęcia organizatorzy zapraszają dzieci w wieku 3-5 oraz 6-8 lat. Grupa najmłodsza będzie uczyć się, bawić się i improwizować w godz. 10:00-11:30; dzieci w wieku 6-8 lat – od godz. 12:00 do 13:30.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację uczestników zajęć. Zapisy na 27 września – pod numerem tel. 74 872 44 85 lub ap@mok.nowaruda.pl; zapisy na 28 września – tel. 790 395 228 lub e-mail warsztaty@artdecogroup.eu

Patronat medialny nad Warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB