Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

4–12 stycznia 2020 roku w Gdańsku odbędą się X Dni Muzyki Nowej. Program przedsięwzięcia udowadnia, że każdy gatunek muzyczny może wychodzić poza utarte szlaki, inspirować i zaskakiwać, a kluczem pozostaje eksperyment i ryzyko.

Ideą jubileuszowych Dni Muzyki Nowej jest próba połączenia elektroniki z inspiracjami wielokulturową tradycją, muzyki współczesnej i jej barwnego instrumentarium z ognistą awangardą i minimalizmem. Udział w Festiwalu wezmą Kevin Richard Martin, Innercity Ensemble, Daniel Blumberg i Seymour Wright, oraz Joshua Sabin.

Podczas otwarcia DMN 4 i 5 stycznia odbędzie się premiera performance’u multimedialnego Oko i Ucho. Narcyz i Echo skomponowanego specjalnie dla festiwalu; performance zostanie zaprezentowany przez pianistkę Małgorzatę Walentynowicz i artystkę wizualną, pracującą w obszarze fotografii, nowych mediów, instalacji i performance’u, Doroty Walentynowicz. 9 stycznia wystąpi trójmiejski skład LowBow, który tworzą kontrabasista Maciej Sadowski i wiolonczelistka Małgorzata Znarowska. O ich albumie murmurs Robert Ratajczak pisał, że to muzyka pełna barw i rozmaitych odcieni, silnie zakorzeniona w tradycyjnej formule muzyki klasycznej, a jednocześnie innowacyjna i odkrywcza. Pełne ekspresjonistycznego ducha i ujmującej melodyki utwory, mienią się ogromem ilustracyjnej i prowokującej wyobraźnię melodyki, stylistycznie nawiązując też do folkloru Litwy, Białorusi czy Ukrainy. Słynny kompozytor, aranżer i wykonawca Wim Mertens wyruszy na trasę, dla której okazją jest jubileusz 40-lecia jego kariery muzycznej. W Gdańsku 11 stycznia Mertens wystąpi solo i zagra specjalny, przekrojowy program prezentujący jego twórczość z lat 1980–2020.

Kwartludium i Wim Mertens, uczestnicy pierwszego festiwalu, wystąpią podczas koncertu finałowego i wykonają kompozycje Piotra Peszata, Ivo Nilssona, Krzysztofa Wołka, Wojciecha Blażejczyka i litewskiej kompozytorki Giedrė Pauliukevičiūtė.

Organizatorem festiwalu Dni Muzyki Nowej jest Klub Żak, a festiwal jest realizowany z dotacji Miasta Gdańska.

Szczegółowy program – na stronie https://klubzak.com.pl/koncerty.html 


4 stycznia o godz. 19:30 w Kościele pw. św. Mikołaja (ul. Golisza) oraz 5 stycznia o godz. 18:30 w Kościele Garnizonowym pw. św. Wojciecha (pl. Zwycięstwa) w Szczecinie zabrzmią najpiękniejsze polskie kolędy w wykonaniu chóru oraz orkiestry kameralnej Orkiestry i Chóru Opery na Zamku w Szczecinie pod dyrekcją Małgorzaty Bornowskiej.

W niepowtarzalnej atmosferze szczecińskich kościołów artyści śpiewem oraz muzyką podkreślą radosny i nastrojowy charakter świąt Bożego Narodzenia. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nadaje szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, sprawiając, że każda z kolęd posiada swój własny, niepowtarzalny charakter.

Cicha noc to koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową napisany w 2006 r. Jest potraktowanym całościowo zbiorem kilkunastu tradycyjnych polskich kolęd, opracowanych przez warszawskiego kompozytora Macieja Małeckiego w oryginalny, ale mieszczący się w tzw. konwencji klasycznej sposób. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nadaje szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, sprawiając, że każda z kolęd ma swój własny, niepowtarzalny charakter. Zbiór urozmaicają również trzy pastorałki autorstwa Macieja Małeckiego, z których dwie przeznaczone są na chór a cappella.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

Informacja o biletach – na stronie http://www.opera.szczecin.pl/ 


6 stycznia 2020 roku o godz. 17:00 w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu odbędzie się doroczny Koncert Bożonarodzeniowy, w programie którego znajdą się najpiękniejsze tradycyjne kolędy.

Ideą organizatorów jest aby co roku powstawało zupełnie nowe dzieło (aranżacja kolęd), które podczas koncertu będzie miało swoje wielkie prawykonanie. Nowe opracowanie nie oznacza jednak ingerencji w melodię znanych kolęd. Ma być jedynie pokorną ale twórczą wizją kompozytorów ze szczególnym poszanowaniem dla polskiej tradycji. W tym roku do opracowania cyklu kolęd zaproszony został Jędrzej Rochecki.

Utwory wykonają zespoły Schola Cantorum Thorunensis, Schola Dziecięca Nutki Św. Antoniego i zespół instrumentalny pod dyrekcją Pawła Głowińskiego. Organizatorami koncertu są Stowarzyszenie Musica Vera i- Parafia Wniebowzięcia NMP w Toruniu.

Podczas koncertu kościół będzie ogrzewany. Wstęp wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Nowy świat, naczelny temat koncertu symfonicznego 7 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki, rozumieć można w dwojaki sposób. Z jednej strony oznacza utwory kompozytorów europejskich napisane w Stanach Zjednoczonych, z drugiej zaś – przedwojenny debiut jednego z najważniejszych twórców ubiegłego stulecia, którego dzieła otworzyły nieistniejące wcześniej światy dźwięków.

Takim pionierskim dziełem są wczesne Wariacje symfoniczne Witolda Lutosławskiego, wykonane po raz pierwszy w 1938 roku. Miały być pracą dyplomową twórcy, jednakże jego nauczyciel kompozycji uznał je za zbyt radykalne, Lutosławski przedstawił więc inny utwór. Wariacjami oficjalnie zadebiutował zaś w środowisku artystycznym II Rzeczypospolitej. To krótkie dzieło pokazuje już w zarodku najważniejsze elementy warsztatu kompozytora: z jednej strony barwną, migotliwą kolorystykę, z drugiej – zaplanowaną w najdrobniejszych szczegółach konstrukcję.

III Koncert fortepianowy Béli Bartóka powstawał pod koniec życia kompozytora, już podczas jego pobytu w Stanach Zjednoczonych. Dzieło zostało napisane jako prezent urodzinowy dla żony twórcy, pianistki Ditty Pásztory-Bartók. Solistą w utworze węgierskiego autora będzie Piotr Anderszewski, jeden z najbardziej cenionych interpretatorów jego twórczości.

IX Symfonia e-moll op. 95 „Z Nowego Świata” Antonína Dvořáka także powstała w Stanach Zjednoczonych. Kompozytor pełnił w tym czasie funkcję dyrektora National Conservatory of Music w Nowym Jorku, postanowił więc zaczerpnąć inspirację z pieśni negro spirituals i muzyki indiańskiej.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


W ramach jubileuszowego cyklu „Vivat Academia!” Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na niezwykłe spotkanie z Katarzyną Pleśniak, piastującą nieprzerwanie od 2008 roku funkcję kanclerza najstarszej na Śląsku wyższej uczelni muzycznej. Koncert będzie miał miejsce 9 stycznia 2020 roku o godz.18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16).

W ramach cyklu koncertowego jak dotąd „Silesia” gościła już rektorów katowickiej Akademii Muzycznej. 9 stycznia odbędzie się spotkanie z Katarzyną Pleśniak, która została wyróżniona m.in. odznaką Zasłużony Działacz Kultury przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Złotym Laurem Umiejętności i Kompetencji, „Narcyzem” – nagrodą przyznawaną kobietom wyróżniającym się swoimi osiągnięciami zawodowymi i wybitnym działaczkom społecznym oraz Perłą Gentle Women w dziedzinie „Kultura, sztuka, pasja”. Spotkaniu prowadzonemu przez Violettę Rotter-Kozerę towarzyszyć będzie oczywiście muzyka – wybrane dzieła wykona zresztą sama Pani Kanclerz, która jest absolwentką katowickiej Akademii: w roku 1999 ukończyła śpiew solowy w klasie prof. Stanisławy Marciniak-Gowarzewskiej.

Wystąpią również znani publiczności „Silesii” znakomici pianiści. Paweł Tomaszewski to dziekan Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Koncertował na scenach całego świata z polskimi i międzynarodowymi gwiazdami szeroko rozumianej muzyki jazzowej i rozrywkowej. Z kolei działalność artystyczna Grzegorza Biegasa, prof. AM w Katedrze Kameralistyki, skupia się głównie na literaturze wokalnej. Grzegorz Biegas występował na wszystkich niemal kontynentach, współpracując z wieloma znakomitymi śpiewakami. W programie koncertu towarzyszącego rozmowie z Katarzyną Pleśniak znajdą się utwory Xaviera Montsalvatge, Aleksandra Nowaka, jak i muzyka z okresu 20-lecia międzywojennego.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2/20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 21.

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/546_vivat-academia-koncert-inbspspotkanie-z-kanclerz-am-katarzyna-plesniak 


10 i 11 stycznia 2020 roku w Filharmonii Gorzowskiej odbędą się koncerty karnawałowe „Niech żyje walc!”

Podczas tegorocznych koncertów karnawałowych na gorzowskiej estradzie królować będzie walc – taniec, dla którego nie istnieje czas, nie istnieją granice i który już od ponad dwustu lat fascynuje ludzi na całym świecie. Trudno uwierzyć, że jego początki, datowane na koniec XVIII wieku, nie były łatwe. Tańczony w podrzędnych lokalach na przedmieściach, uznawany był przez ówczesne elity za nieprzyzwoity i łamiący salonowe konwencje, głównie ze względu na publiczne obejmowanie się par. Kiedy w Wiedniu po raz pierwszy zatańczono walca w obecności dworu, niektóre damy ostentacyjnie opuściły salę balową. O popularności tego tańca zadecydowały ostatecznie niezliczone bale organizowane podczas Kongresu Wiedeńskiego oraz uwielbiana przez Wiedeńczyków muzyka Straussów, która otworzyła mu drzwi na europejskie salony. W wieku XIX i XX walc, w wielu różnych odmianach, zapewnił sobie pozycję również w muzyce klasycznej, inspirując największych jej twórców.

Program koncertu „Niech żyje walc!” skomponowany został z najpiękniejszych i najsłynniejszych walców, jakie w muzyce orkiestrowej można znaleźć. Będzie jeden z pierwszych walców stylizowanych – Zaproszenie do tańca z 1819 roku, będzie ponadczasowy koncertowy walc Nad pięknym modrym Dunajem, będą również walce z wielkich dzieł baletowych, symfonicznych oraz filmowych, w tym muzyka autorstwa Wojciecha Kilara do filmów Trędowata i Ziemia obiecana.

Urszula Śliwińska

Szczegółowy program – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/ 


Wyjątkowy koncert symfoniczny łączący w swoim repertuarze pierwiastki hiszpańskie, włoskie i polskie będzie miał miejsce w Filharmonii Lubelskiej im. H. Wieniawskiego 10 stycznia 2020 roku o godz. 19.00.

Wyjątkowi artyści: Marta Gębska – 17-letnia niezwykle utalentowana skrzypaczka – oraz znany skrzypek Roman Lasocki. A wszystko to pod batutą maestro Tomasza Bugaja.

Koncert rozpocznie legendarne Bolero Maurice’a Ravela – utwór symfoniczny bazujący na tańcu hiszpańskiego pochodzenia. Oryginalnie napisany jako muzyka sceniczna, baletowa, dedykowana słynnej tancerce Idzie Rubinstein. Włoskie pierwiastki prezentuje Kaprys włoski Piotra Czajkowskiego. Wiele melodii zaczerpnął Czajkowski podczas swojego pobytu we Florencji, w hucznym okresie karnawału. Utwór otwiera wspaniała fanfara instrumentów dętych blaszanych.

Druga część koncertu zawierać będzie muzykę polskich kompozytorów. Ostatnie dzieło koncertowe Grażyny Bacewicz – jednoczęściowy VII Koncert skrzypcowy – wykazuje znaczący kontrast w stosunku do poprzednich dzieł tego gatunku kompozytorki. „W mojej muzyce dużo się dzieje, jest ona drapieżna i zarazem liryczna" – pisała G. Bacewicz. Wieczór zwieńczy I Koncert skrzypcowy fis-moll Henryka Wieniawskiego. Podczas premiery partię solową koncertu wykonał sam kompozytor, a towarzyszyła mu słynna orkiestra lipskiego Gewnadhausu. Koncert dedykowany został królowi pruskiemu, za co Wieniawski otrzymał od niego Wielki Złoty Medal „Sztuki i Nauki". Na uwagę zasługuje fakt, iż dzieło skomponował Wieniawski w wieku 17 lat.

Więcej – na stronie http://www.filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d709,koncert_symfoniczny_karnawal_w_rytmie_bolera.html 


10 i 11 stycznia 2020 roku w Filharmonii Narodowej w ramach projektu „Powstało w wolnej Polsce” odbędzie się wykonanie koncertowe opery Ludomira Różyckiego Casanova.

Sezon 1922/23 w życiu muzycznym Warszawy obfitował w wiele atrakcji i ważnych wydarzeń artystycznych. Zaserwowana na koniec sezonu, łatwo wpadająca w ucho opera Ludomira Różyckiego Casanova trafiła na idealny czas, wpasowując się w gust szerokiej publiczności. Walc Caton To dawny mój znajomy z III aktu pobił rekordy popularności – do dziś śpiewają go kolejne pokolenia sopranistek. I właściwie, poza tym wyjątkiem, w naszej świadomości opera ta praktycznie nie istnieje. W czasach powojennych w Warszawie Casanova nigdy nie został wystawiony, w latach 90. ubiegłego wieku na krótko pojawił się w repertuarze Teatru Muzycznego Roma oraz w Teatrze Wielkim w Łodzi.

Premiera dzieła w maju 1923 roku w Teatrze Wielkim pod kierownictwem muzycznym Artura Rodzińskiego była jednym z największych sukcesów w karierze Różyckiego. Co jednak spowodowało, że Casanova właściwie przeszedł do lamusa i nie jest dostępne żadne jego nagranie płytowe? W dzisiejszych czasach temat podjęty przez kompozytora jest już raczej przebrzmiały i być może trudno byłoby znaleźć realizatorów zainteresowanych inscenizacją opery. Sprawy nie ułatwia także pewne skomercjalizowanie języka muzycznego, zbyt dosłowne odniesienia do twórczości m.in. Pucciniego, czy balansowanie na granicy opery i operetki. Trudno jednak zaprzeczyć, że Casanova napisany został z ogromnym rozmachem. Różycki w niezwykle barwny i efektowny sposób odmalował epizody z życia słynnego włoskiego awanturnika i uwodziciela Giacomo Casanovy, obdarowując publiczność operą pełną melodyjnego uroku.

Więcej: http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny185 


10 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego zabrzmią kompozycje twórców muzyki do najbardziej znanych i lubianych filmów. Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Macieja Sztora wykonają utwory z produkcji klasycznych i najnowszych.

Bogate orkiestracje, ekspresyjne motywy dźwiękowe, wzruszające tematy i energetyczne sekwencje z pewnością przysporzą silnych wrażeń, przywodząc na myśl najgłośniejsze obrazy wprost ze światowych kin. Pojawią się więc dzieła Ennia Morriconego, Jamesa Hornera, Nina Roty oraz Davida Arnolda do takich filmów, jak Nienawistna Ósemka, Siedmiu Wspaniałych, Ojciec Chrzestny, Avatar i Dzień niepodległości, a także – nie pomijając i w tym koncercie akcentu śląskiego – muzyka Wojciecha Kilara do filmu Sól ziemi czarnej w reżyserii Kazimierza Kutza.

Maciej Sztor, który stanie tego dnia na podium dyrygenckim, jest pasjonatem muzyki filmowej. W kręgu jego zainteresowań znajduje się proces jej tworzenia oraz wykonawstwo. Jest kolekcjonerem – zbiera oryginalne partytury muzyki filmowej, współtworzy i realizuje własne projekty muzyczne w Polsce, a jego działanie promujące ten rodzaj muzyki docenili tacy kompozytorzy, jak John Williams, James Horner czy Hans Zimmer. Koncert pod jego batutą będzie ucztą dla każdego, nie tylko kinomaniaka!

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


10 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga będzie miał miejsce Koncert karnawałowy „Nie tylko walc…”.

Dużo muzyki filmowej – przede wszystkim przepiękne walce takich osobistości świata muzycznego, jak Johann Strauss – syn, Franciszek Lehár, Henry Mancini, znane i lubiane piosenki (jak np. Mamma Mia czy Pieśń Heleny Krzesimira Dębskiego) oraz najpiękniejsze arie z operetek (m. in. Zemsta nietoperza, Wesoła wdówka) – to propozycje Filharmonii Świętokrzyskiej na karnawałowy wieczór.

W tym ekscytującym programie wystąpi Katarzyna Dondalska – śpiewaczka należąca do grona wirtuozów sopranowej techniki koloraturowej we współczesnej wokalistyce. Naukę śpiewu rozpoczęła pod kierunkiem Haliny Mickiewiczówny w gdańskiej Akademii Muzycznej, a po roku studiów na Wydziałach Instrumentalnym i Wokalno-Aktorskim przeniosła się do Staatliche Hochschule für Musik Würzburg w Niemczech. Studia ukończyła, uzyskując dyplom instrumentalny (skrzypce) oraz wokalny z wyróżnieniem w klasie mistrzowskiej. Jest finalistką i laureatką konkursów wokalnych, m.in. Internationaler Musikwettbewerb der ARD, Cardiff Singer of the World Festival, Koloratur- Gesangswettbewerb Sylvia Geszty w Luxemburgu. Posiada stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych. Występowała na znanych scenach operowych świata: Grand Opera Houston, Welsh National Opera Cardiff, Korean National Opera Seoul, Teatro Colon Buenos Aires, Teatro Lirico di Cagliari, Nationaltheater Mannheim, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi znakomity dyrygent Tadeusz Wicherek – artysta obecni pełni funkcję dyrektora Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej (znanej z telewizyjnego cyklu „Z batutą i humorem”) oraz Orkiestry Symfonicznej K. Namysłowskiego w Zamościu.

Grażyna Patro

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 


Kolejną odsłonę cyklu "Oddźwięki" Sinfonii Varsovii, prezentującego najważniejsze nowo powstałe w Polsce dzieła w kontekście muzyki XX wieku, otworzą kompozycje takich twórców, jak Agata Zubel, Emil Młynarski i Luciano Berio. Koncert odbędzie się 11 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W roli solisty wystąpi Adam Siebers, orkiestrę poprowadzi Wilson Hermanto.

Fireworks (2018) Agaty Zubel to muzyczne spojrzenie kompozytorki na sto lat polskiego narodu – jego tradycję oraz konteksty szeroko pojętej kultury. Ośmiominutowe, przeznaczone dla rozbudowanej orkiestry symfonicznej dzieło wypełniają fajerwerki muzycznych myśli, impresje i reminiscencje dźwiękowe, swobodnie ze sobą zestawione. Kompozycja dotarła do międzynarodowej publiczności, budząc powszechny zachwyt. Zabrzmiała m.in. w londyńskim Royal Albert Hall w ramach festiwalu BBC Proms oraz Konzerthaus w Berlinie. W sierpniu 2018 roku za Fireworks kompozytorka otrzymała Europejską Nagrodę Kompozytorską (European Composer Award).

Pretekstem do muzycznej retrospekcji do czasów międzywojnia jest 100. rocznica prawykonania II Koncertu skrzypcowego D-dur wybitnego skrzypka, dyrygenta, kompozytora i organizatora warszawskiego życia muzycznego – Emila Młynarskiego. Dzieło pozwoli zaobserwować zmiany w języku kompozytorskiej wypowiedzi, jakie zaszły na przestrzeni stulecia, i zrozumieć kontekst tworzenia się nowej muzyki polskiej. Osadzone w tradycji muzyki europejskiej, z wirtuozowską partią solową porównywaną do koncertów Wieniawskiego, zabrzmi w wykonaniu wybitnego skrzypka młodego pokolenia, na co dzień II koncertmistrza Sinfonii Varsovii, Adama Siebersa.

W programie znalazł się także utwór Rendering (1989) włoskiego twórcy, Luciana Beria. Jego geneza łączy się z odkryciem w 1970 roku szkiców niedokończonej, dziesiątej Symfonii D-dur Franza Schuberta, które stanowią fundament kompozycji. Premierowe wykonanie dzieła odbyło się dokładnie 30 lat temu w amsterdamskim Concertgebouw.

Sinfonią Varsovią dyrygował będzie Wilson Hermanto – od 2017 roku pierwszy gościnny dyrygent mediolańskiej orkiestry Cameristi della Scala. Do tematyki koncertu wprowadzi spotkanie z kompozytorką Agatą Zubel, które odbędzie się o godz. 18:00. Rozmowę poprowadzi Jacek Hawryluk.

Anna Piecuch

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 


14 stycznia 2020 roku o godz. 18.00 Filharmonia Łódzka inicjuje nowy popularyzatorski cykl spotkań „Nasłuchiwanie”, który poprowadzi Agata Kwiecińska, dziennikarka radiowa, redaktorka wydawnictw muzycznych. Pierwsze spotkanie w Sali Koncertowej poświęcone będzie postaci zmarłego niedawno Zdzisława Szostaka.

Wybitny dyrygent i kompozytor, wieloletni zastępca dyrektora do spraw artystycznych i dyrygent Filharmonii Łódzkiej 13 stycznia skończyłby 90 lat. Nieodżałowany Maestro już jako emeryt zawsze chętnie odwiedzał Filharmonię. Obecnie pozostały nam tylko doświadczenia, jakie przekazał, i nagrania jego muzyki.

Podczas wtorkowego spotkania Maestro Szostaka wspominać będą: Dorota Filipczyk – córka Profesora, Jacek Filipczyk – zięć, oraz muzycy i przyjaciele Artysty: Łukasz Błaszczyk i Mariusz Drzewicki. Zabrzmią utwory kameralne Zdzisława Szostaka w wykonaniu Mariusza Drzewickiego (fortepian), Sławomiry Wilgi (skrzypce), Michała Owczarka (fagot) i Tomasza Bartoszka (fortepian).

Gośćmi kolejnych comiesięcznych spotkań, poświęconych ciekawym osobistościom ze świata kultury, będą znani soliści, dyrygenci, badacze i autorzy tekstów o muzyce i muzykach, a także inne postacie, na co dzień niedostępne dla przeciętnego odbiorcy sztuki, m. in. Tomasz Konieczny, Maria Pomianowska, Piotr Pławner, Marcin Gmys, Andrzej Wendland,. Nowy cykl jest kontynuacją odbywającego się przez minione lata Salonu Przyjaciół FŁ, poszerza jego formułę i czyni ją bardziej otwartą.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/nasluchiwanie 


14 stycznia 2020 roku w Teatrze Polskim w Warszawie po raz 27. wręczone zostaną doroczne nagrody kulturalne tygodnika „Polityka”. Galę transmitować będzie stacja TVN. Wieczór poprowadzą dziennikarka Grażyna Torbicka i redaktor naczelny „Polityki” Jerzy Baczyński.

Głównym partnerem nagrody jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, mecenas polskiej kultury. Artystów i twórców ocenia Jury, w skład którego wchodzą krytycy reprezentujący różne media: w zespole każdej z siedmiu kategorii zasiada dziesięciu recenzentów z mediów innych niż organizator – tygodnik „Polityka”. Podczas pierwszego etapu członkowie Jury wskazują w poszczególnych kategoriach trzy najciekawsze ich zdaniem osobowości twórcze minionego roku, a po przeliczeniu głosów zostaje wyłoniona trójka nominowanych. W drugim etapie finalistów ocenia Kapituła składająca się z dziennikarzy „Polityki” i wybiera laureatów we wszystkich kategoriach. Nominowani dowiadują się o tym, kto zostanie laureatem, dopiero podczas uroczystej Gali wręczenia nagród.

Na liście tegorocznych nominowanych, których zgłosili krytycy i akademicy zajmujący się teatrem, sztuką filmową, literaturą, sztukami wizualnymi, muzyką i kultura cyfrową, znalazło się troje artystów, reprezentujących muzykę poważną. Krystian Lada – reżyser, dramaturg i librecista, udzielający się na polu opery, teatru muzycznego i sztuk performatywnych – został nominowany „za wiarę w żywotność formy operowej: za przeświadczenie, że opera przemawiająca językiem muzyki współczesnej i nowoczesnego teatru trafi do serc publiczności równie celnie, jak dobry film albo powieść. Za odwagę poruszania w swoich inscenizacjach palących spraw dzisiejszego świata”. Za całokształt twórczości został nominowany kontratenor Jakub Józef Orliński. Skrzypaczka Martyna Pastuszka otrzymała nominację za „wyjątkowe umiejętności przywódcze, dzięki czemu jej zespół {oh!} Orkiestra Historyczna wysunął się na lidera wśród polskich orkiestr grających na instrumentach z epoki” oraz za „oryginalne rozszerzanie repertuaru, także o utwory polskich kompozytorów i tzw. polonica”.

Więcej – na https://www.polityka.pl/TygodnikPolityka/kultura/paszporty 


15 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza wystąpi Polish Cello Quartet.

Wyjątkowy zespół muzyków młodego pokolenia już od dziewięciu lat występuje na międzynarodowych scenach Europy. Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta i Adam Krzeszowiec prezentują oryginalne brzmienie jednorodnego kwartetu wiolonczelowego. Co ciekawe, możemy uczyć się od nich nie tylko wybitnego poczucia estetyki dźwięku. Artyści regularnie wymieniają się poszczególnymi partiami – pozwala na to specyfika składu ich zespołu. Studiowali u czołowych pedagogów wiolonczeli w Polsce i na świecie. Doświadczenie artystyczne zdobywali w renomowanych ośrodkach kulturalnych, m.in. w Kolonii, Mannheim i Brukseli. Każdy z nich w swoim dorobku ma liczne nagrody konkursów wiolonczelowych i kameralnych.

W repertuarze Polish Cello Quartet są przede wszystkim utwory oryginalnie skomponowane na kwartet wiolonczelowy. Nie inaczej będzie na koncercie w Szczecinie. Wykonają m. in. Offenbachianę II Piotra Mossa. Prawdziwymi ozdobami wieczoru będą także neoklasycyzujący Aleksander Tansman (Deux mouvements pour quatuor de violoncelles) i impresjonistyczna Ballada i Rapsodia na cztery wiolonczele Kazimierza Wiłkomirskiego.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1202-Polish_Cello_Quartet 


15 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej w ramach projektu „Scena dla muzyki polskiej” wystąpi Ãtma Quartet.

Filharmonia Narodowa we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca zaprosiła muzyków różnych specjalności do składania w trybie konkursowym propozycji programów koncertowych poświęconych wyłącznie muzyce polskiej. Wyłonionych zostało osiem najciekawszych projektów promujących twórczość rodzimych kompozytorów, zarówno znanych, jak i tych, których dzieła rzadziej goszczą na estradach koncertowych.

Udział w tej niecodziennej inicjatywie, ukazującej niezwykłą różnorodność muzyki polskiej, weźmie m. in. Ãtma Quartet. Kwartet smyczkowy powstał w 2016 roku i przez dwa lata działał pod nazwą New Music Quartet. Tworzą go absolwentki akademii muzycznych w Polsce. Zespół od początku prowadzi intensywną działalność koncertową, popularyzując muzykę kameralną w kraju i na świecie, a szczególne miejsce w jego repertuarze zajmują dzieła kompozytorów polskich. Ãtma Quartet jest laureatem programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska" (2018), który umożliwił realizację płyty z dziełami kompozytorów polskich Penderecki, Szymanowski, Panufnik – String Quartets (CD Accord, 2019). Podczas najbliższego koncertu zespół zaprezentuje kwartety Franciszka Lessla, Andrzeja Panufnika, Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/scena-dla-muzyki-polskiej4 


17 stycznia 2020 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Kaliskiej będzie miał miejsce koncert na zakończenie obchodów Roku Tadeusza Kulisiewicza.

Był z nami w galeriach sztuki, muzeach, bibliotekach, w szkołach i na uczelniach. Zachwycał portretami kobiet, drzeworytami gorczańskiej wsi, szkicami do brechtowskich inscenizacji. „Mistrzowska kreska i miękka linia" to jego znak rozpoznawczy. Wydarzenia Roku Tadeusza Kulisiewicza w Kaliszu zwieńczy wielki koncert.

Na pulpitach dzieła dwojga kompozytorów, którzy żyli i tworzyli w tej samej Polsce, w której tworzył Kulis: Grażyny Bacewicz i Witolda Lutosławskiego. Usłyszymy ich najdoskonalsze orkiestrowe kompozycje. Kaliscy Filharmonicy pod batutą maestro Adama Klocka wykonają arcydzieło neoklasycyzmu: Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz oraz nasycony melodiami spod strzechy Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.

Tego wieczoru odbędzie się też projekcja filmu Białe i czarne w reżyserii Stanisława Szymańskiego.

Danuta Synkiewicz

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmoniakaliska.pl/ 


Filharmonia Szczecińska kontynuuje wykonanie wszystkich dzieł patrona tej instytucji. Kolejny koncert z cyklu „Grandioso” odbędzie się 17 stycznia 2020 roku o godz. 19:00. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Rune Bergmanna zaprezentuje takie utwory Mieczysława Karłowicza, jak Serenada na orkiestrę smyczkową, Epizod na maskaradzie oraz Stanisław i Anna Oświecimowie.

Mieczysław Karłowicz ze względu na swój nowatorski na owe czasy język muzyczny należy do plejady najwybitniejszych polskich kompozytorów. Utwory przeszyte klimatem Młodej Polski cofają nas w czasie o ponad sto lat, kiedy nastał fin de siècle. W polskiej muzyce pojawiła się forma poematu symfonicznego.

„Gdy ludzkość stanie na dość wysokim poziomie estetycznym, będzie musiała oddać cześć przynależną i pierwszeństwo muzyce czystej, uniezależnionej od okowów poezji, która bądź co bądź, jako sztuka bardziej konkretna, gwałtem wstrzymuje muzykę w punkcie, do którego sama zdolna jest dolecieć. Może muzyka wyżej nie potrafi się wzbić niż poezja, z pewnością jednak może polecieć gdzie indziej, w innym kierunku. Myśli powyższe skłoniły mię od dawna do zaprzysiężenia wierności tej muzyce orkiestrowej, uniezależnionej od poezji i szczegółowego programu”.

W kontekście tych słów Karłowicza niektórych dziwi programowość jego utworów. Cały czas pojawiają się opracowania, w których twierdzi się, że kompozytor przeczy nimi swoim tezom. Sam Karłowicz wskazuje, iż kluczem do odczytania jego utworów jest wysoki poziom estetyczny, o którym wspomina. A zatem nie programowość i nie liryczność, tak silnie podkreślane w muzyce poprzedniej epoki. Czy dzisiaj jesteśmy w stanie już docenić czystą muzykę?

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1204-KARLOWICZ__Bergmann 


18 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Marka Wroniszewskiego z udziałem utalentowanego młodego wiolonczelisty Marcela Markowskiego. W repertuarze znajdą się dzieła neoromantyczne Antonina Dvořáka oraz Edwarda Elgara urozmaicone uwerturą Coriolan Ludwiga van Beethovena.

Do szczególnie ważnych dla starożytnych Rzymian postaci-symboli związanych z legendarnymi początkami Miasta należał oficer Gaius Marcius Coriolanus, pogromca Wolsków, który po konflikcie z trybunami przystał do wrogów i zaatakował Rzym. W roku 1804 własną tragedię na kanwie dziejów Gaiusa Marciusa napisał zapomniany dziś austriacki dramaturg Heinrich Joseph von Collin – do niej właśnie, w 1807 r. uwerturę skomponował Ludwig van Beethoven. Struktura dwutematowego allegra dała możliwość oddania dramatycznego napięcia pomiędzy postawą buntowniczego Koriolana, a błaganiami dwóch kobiet.

VII Symfonia d‑moll op. 70 Antonína Dvořáka powstała na zamówienie Royal Philharmonic Society w Londynie (1885), gdzie wysoko ceniono czeskiego kompozytora. W opinii niektórych komentatorów Siódma uchodzi wręcz za najlepsze dzieło Dvořáka tego gatunku, najpełniej oddające jego orkiestrowy kunszt i indywidualne rysy stylu. Choć ostatecznie większą popularność zdobyła Dziewiąta („Z Nowego Świata”), to Siódma należy od chwili premiery do kanonu neoromantycznej symfoniki.

Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara dziś należy do sztandarowych pozycji repertuarowych i najpopularniejszych dzieł autora. Elegijny utwór tworzony był pod wpływem traumatycznych doświadczeń I wojny światowej; choć wymagający technicznie, nie epatuje wirtuozerią, zachwyca natomiast bogactwem tematycznej inwencji, szczególnym kolorytem harmonicznym, przede wszystkim zaś – głębią emocjonalnego przekazu.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


18 stycznia 2020 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki Małgorzata Walewska – jedna z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek operowych – wykona pieśni Mieczysława Karłowicza w orkiestracji Piotra Mossa. Artystce towarzyszyć będzie orkiestra symfoniczna pod batutą Runego Bergmanna.

W pieśniach Karłowicz podejmował często tematykę tęsknoty i niespełnienia, przenika je młodopolski nastrój melancholii. Pisane były na głos i fortepian, styczniowy koncert będzie więc świetną okazją do poznania ich orkiestrowych wersji.

Trzon dorobku Mieczysława Karłowicza stanowią utwory symfoniczne. Czwarty z poematów symfonicznych kompozytora, Stanisław i Anna Oświecimowie, powstał pod wpływem obrazu namalowanego przez Stanisława Bergmana. Historia nieszczęśliwej, kazirodczej relacji tytułowego rodzeństwa silnie poruszyła kompozytora, odpowiadała też estetyce epoki, lubującej się w duchowych udrękach i nieszczęśliwych miłościach. Podobnie kształtuje się tematyka ostatniego, nieukończonego już przez Karłowicza poematu – Epizodu na maskaradzie. Zgodnie z relacją dyrygenta i kompozytora Grzegorza Fitelberga, który dokończył dzieło po śmierci kolegi, jego treścią jest niespodziewane spotkanie niegdysiejszych kochanków podczas balu. Reprezentują ich dwa tematy muzyczne – przebojowy temat reprezentujący mężczyznę oraz zmysłowy i odrobinę melancholijny temat kobiety. Utwór kończy się w nastroju smutku i rezygnacji.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7332 


Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum w Chełmnie zaprasza miłośników pięknych kolęd i pastorałek 18 stycznia 2020 roku do Auli Zespołu Szkół nr 1 w Chełmnie (ul. Dominikańska 35) na XV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek.

Celem Konkursu jest prezentacja dorobku artystycznego chórów i zespołów wokalnych, pobudzanie zainteresowania muzyką chóralną, popularyzacja wartościowych artystycznie kolęd i pastorałek, konfrontacja osiągnięć, wymiana doświadczeń oraz nawiązanie współpracy pomiędzy chórami i dyrygentami. Chóry w czasie przesłuchań konkursowych będzie oceniać Jury w składzie: prof. zw. dr hab. Bernard Mendlik – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (przewodniczący), prof. UAM dr hab. Andrzej Ryłko – Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr hab. Michał Kozorys – Akademia Muzyczna w Gdańsku, mgr Michał Rajewski – Dyrektor Artystyczny Konkursu. Do udziału w Konkursie zgłosiło się 24 zespoły! W obowiązkowym programie konkursowym znalazły się utwory polskich kompozytorów. Najlepszy chór biorący udział w Konkursie otrzyma Grand Prix w wysokości 2000 zł. Jury przewidziało również nagrodę specjalną dla Najlepszego Dyrygenta. Zdobywcy poszczególnych pasm otrzymają puchary lub nagrody rzeczowe.

W ramach Konkursu odbędą się przemarsz chórów do Bramy Grudziądzkiej i kolędowanie chórów przy żłóbku w Bramie Grudziądzkiej. Konkurs zakończy uroczysta Msza Święta po której nastąpi ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i koncert laureatów.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Og%C3%B3lnopolski-Konkurs-Kol%C4%99d-i-Pastora%C5%82ek-w-Che%C5%82mnie-1790576574517934/