Polmic - FB

calendar of events

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie zaprasza na codzienne regularne spotkania z muzykami, podczas których co rano odbywają się EduPoranki dla najmłodszych, a popołudnia i wieczory poświęcone są najróżniejszym odsłonom Orkiestry na kanałach Filharmonii w serwisie YouTube i Facebook.

Szczecińska Orkiestra to zespół z ponad 70-letnią historią, który od sezonu 2016 / 2017 prowadzi norweski dyrygent Rune Bergmann. Pod jego batutą muzycy rozwijają nie tylko umiejętności pracy w dużej grupie, ale także w mniejszych, niejednokrotnie kameralnych składach oraz pracę solową. Muzycy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie to także artyści, którzy doskonale czują i sprawdzają się w „nieklasycznych” projektach: od koncertów edukacyjnych, przez jazzowe, czy z elementami muzyki tradycyjnej lub elektronicznej, po formy spektakli muzycznych.

W ramach cyklu „EduPoranki z Filharmonią” Szczecińskiej Filharmonii najmłodsi melomani i ich rodzice będą słuchać piosenek i uczyć się ich razem, jak również grać. Kontynuowane będą także spotkania z uwielbianą przez dzieci DoNutą.

Filharmonia przypomni melomanom o wszystkich działaniach – tych klasycznych, prezentujących polską muzykę współczesną, ale też i specjalnych projektach, które tworzyli przez ostatnie lata muzycy Orkiestry. Każdego wieczoru spotkamy się też z nimi w bardziej prywatnej odsłonie – podczas wywiadów. Zostaną wyemitowane reportaże o działalności instytucji oraz udostępnione galerie zdjęć z koncertów.

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza będzie spotykać się z melomanami poprzez kanały w serwisach YouTube https://www.youtube.com/channel/UCQ7RqRSiL8J0A5mOLxZMTZg  i Facebook https://www.facebook.com/FilharmoniaSZN/ 


W Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach powstaje nowy, wyjątkowy utwór, w którego tworzenie włączyli się kompozytorzy z Polski i zagranicy. Zostanie on poświęcony pamięci prof. Krzysztofa Pendereckiego. Zadecydować o ostatecznym kształcie kompozycji będą mogli sami melomani.

Premierowe wykonanie odbędzie się, gdy tylko muzycy powrócą do sali koncertowej, choć powstanie także wersja on-line. W oryginalną akcję, kreującą nowe działania artystyczne na czas izolacji, włączyło się grono wybitnych kompozytorów polskich i zagranicznych. To m.in. Enjott Schneider, Mikołaj Piotr Górecki, Marcel Chyrzyński, Paweł Mykietyn. Nie jest to pełna lista, bo w zanadrzu będą też niespodzianki. Nowatorską kompozycję wyda Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które jest współorganizatorem akcji.

Zasada jest prosta. Każdego dnia zostaną zaprezentowane dwa alternatywne fragmenty nowego utworu. W głosowaniu internetowym na profilu Facebookowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego każdy będzie mógł przyczynić się do decyzji: który z nich zostanie dołączony do powstającej kompozycji. Każdy kolejny tydzień należy do innego kompozytora.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie https://filharmonia-slaska.eu/zostanwdomu-i-tworz/  oraz na Facebooku Filharmonii Śląskiej https://www.facebook.com/filharmonia.slaska 


2 kwietnia 2020 roku obchodzić będziemy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. W związku z tą wesołą uroczystością Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydaje kolejną książeczkę opowiadającą o wielkim polskim kompozytorze.

Mali melomani mieli okazję przeczytać już o Stanisławie Moniuszce, teraz czas na Ignacego Jana Paderewskiego. Książkę napisała Katarzyna Huzar-Czub (świetna poetka i tłumaczka), a ilustracje stworzyła Zosia Dzierżawska. Pięknie ilustrowana książeczka opisuje życie Ignacego Jana Paderewskiego. Kompozytora poznajemy, kiedy jako dziecko postanowił, że zostanie sławnym muzykiem. Zapytacie – dlaczego? Nie dla sławy, nie dla podróży, nie dla pieniędzy, ale żeby zrealizować wielki plan – plan pomocy Polsce, której w tym czasie nie było na mapie świata.

Dzięki wierszowanej formie mini biografii i barwnym ilustracjom dzieci zaprzyjaźnią się z Ignacym i razem z nim zrozumieją, że wiara we własne możliwości to prawdziwy skarb. Kim był Ignacy? Kimś, kto powtarzał : „Gdy chcesz – potrafisz”.

Z tej właśnie książki dowiesz się zaraz,

Jak wiele możesz, gdy się postarasz!

Aleksandra Serafin

Szczegóły – na stronie https://pwm.com.pl/ 


Sekstet wokalny muzyki współczesnej proMODERN przygotował video niespodziankę – archiwalny e-koncert do obejrzenia na YouTube tylko na żywo w trzech dogodnych terminach: 3 kwietnia 2020 o godz. 21.00, 4 kwietnia o godz. 12.00 i 5 kwietnia o godz. 18.00.

Zespół zaprezentuje rejestracje koncertowe, poczynione na przestrzeni lat od początku istnienia zespołu: najpiękniejsze utwory z repertuaru proMODERN zaśpiewane w przeróżnych miejscach i w różnych składach. Będziemy mieli możliwość usłyszeć 13 śpiewaków, współpracujących z sekstetem: Katarzynę Bienias (sopran), Martę Czarkowską (sopran), Joannę Freszel (sopran), Łucję Szablewską-Borzykowską (sopran), Annę Fijałkowską (mezzosopran), Ewę Puchalską (mezzosopran), Ewelinę Rzezińską (mezzosopran), Elżbietę Wróblewską (mezzosopran), Andrzeja Marusiaka (tenor), Aleksandra Rewińskiego (tenor), Krzysztofa Chalimoniuka (baryton), Artura Jandę (bas-baryton) i Piotra Pierona (bas).

W wykonaniu zespołu zabrzmi przepiękna współczesna muzyka autorstwa Miłosza Bembinowa, Alicji Gronau, Aleksandra Kościowa, Bartosza Kowalskiego-Banasewicza, Pawła Łukaszewskiego, Tadeusza Paciorkiewicza, a także Philipa Lawsona.

Wystarczy w wybranym terminie, kliknąć w poniższy link na komputerze, laptopie, komórce lub tablecie, wpisać w dowolną przeglądarkę internetową, również na SMART TV: https://youtu.be/UF0E70HP0GU  lub znaleźć kanał proMODERN na YouTube, gdzie video będzie dostępne i oznaczone.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/promodern/ 


3 kwietnia 2020 roku o godz. 19.00 wspólnie z Lutosławski Quartet Narodowe Forum Muzyki zaprasza do wysłuchania fragmentów niewydanej jeszcze, najnowszej płyty zespołu nagranej z oboistą Sebastianem Aleksandrowiczem.

Noumen to według Platona istota rzeczy poznawana tylko za pomocą rozumu. Immanuel Kant określił go z kolei jako „rzecz samą w sobie” – rzeczywistość, która istnieje niezależnie od świadomości. Kantowską definicją zainspirował się Aleksander Kościów w kompozycji Noumen 2 na obój i kwartet smyczkowy, który właśnie zostanie zaprezentowany. Na najnowszym srebrnym krążku Lutosławski Quartet znalazły się utwory Zbigniewa Bargielskiego, Marcina Markowicza, Jana Duszyńskiego i Aleksandra Kościowa.

Uzupełnieniem muzyki będzie krótki materiał filmowy o pracy nad płytą (realizacja: Łukasz Rajchert) oraz zapowiedzi artystów(Maciej Młodawski, Sebastian Aleksandrowicz).

Nagranie zostanie wyemitowane na Facebooku https://www.facebook.com/nfmwroclaw/ 


Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do filharmonii bez wychodzenia z domu. W ramach akcji #zostańwdomu na kanale YouTube PWM wszyscy tęskniący do muzycznych wrażeń będą mogli bezpłatnie obejrzeć premierowo udostępnione rejestracje koncertów zrealizowanych w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Każdy koncert rozpoczyna napisana z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości Fanfara dla Niepodległej Krzysztofa Pendereckiego.

W roku stulecia odzyskania Niepodległości Polskie Wydawnictwo Muzyczne zorganizowało przedsięwzięcie o niespotykanym dotąd zasięgu. W ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, oprócz działań promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych, jednego dnia, 11 listopada 2018 roku, odbyło się 11 koncertów w najważniejszych ośrodkach muzycznych w Polsce. Od Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego, aż po Teatr Wielki – Operę Narodową brzmiała muzyka polska powstała od 1918 roku. Tego samego dnia utwory kompozytorów z listy „100 na 100” wykonali w 11 miastach na świecie najwyższej klasy artyści specjalizujący się w muzyce współczesnej, tacy jak m.in. ICE International Contemporary Ensemble, London Sinfonietta, Klangforum Wien czy Ensemble Modern. Łącznie 11 listopada wykonano 100 utworów polskich kompozytorów XX i XXI wieku.

Wychodząc naprzeciw melomanom, Polskie Wydawnictwo Muzyczne otwiera swoje archiwa, zapraszając na premiery rejestracji audio-wideo wybranych koncertów w zjawiskowych wykonaniach z dnia świętowania 100-lecia Niepodległości, które co wtorek o godz. 18:00 będą udostępniane na kanale https://www.youtube.com/user/PWMEdition 

Maryla Zając

Więcej informacji o koncertach na http://stonasto.pl/wydarzenie/lista 


Budynek Opery Bałtyckiej w Gdańsku jest zamknięty, ale otwiera się dla melomanów online: na profilach na Facebooku, Instagramie czy YouTube.

Jeśli możesz, zostań w… operze, tyle że z domu. Widownie wcale nie opustoszały, tylko przeniosły się gdzie indziej – do świata streamów i archiwaliów, które jakością dźwięku i obrazu oraz prędkością transferu przewyższają oczekiwania. Nie poczujemy „tej” atmosfery, nie spotkamy w foyer solistów i realizatorów, ale za to premiera jest codziennie – w salonie, w kuchni, bezpłatnie.

Opera Bałtycka zaprasza widzów do uczestnictwa w świecie opery online: do wirtualnego zwiedzania Opery, rozwiązywania zagadek i krzyżówek dla najmłodszych, do oglądania reportaży o kulisach powstawania premier operowych, fotograficznych wspomnień z premier dzieł polskich kompozytorów. W czasie zawieszonych spektakli Jerzy Snakowski podczas cyklu „Opera Bistro” oprowadza fanów opery po jej zazdrośnie skrywanych zakamarkach.

Najciekawsze materiały dostępne są na stronach https://www.facebook.com/OperaBaltycka/  Instagram https://www.instagram.com/operabaltycka/  YouTube https://www.youtube.com/channel/UCk1u05ozzZWZH02v1NK4aqA 


Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, będąc beneficjentem programu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA) „Akademickie Partnerstwa Międzynarodowe”, zorganizowała w ramach realizowanego projektu „Wschodnia Akademicka Platforma Artystyczna” Międzynarodową Konferencję Music – the Cultural Bridge. Essence, Contexts, References.

Głównym założeniem Konferencji było ukazanie roli Estonii, Gruzji, Ukrainy i Polski w budowaniu muzycznej tożsamości regionu, a także podjęcie refleksji nad przyszłością i perspektywami. Naukowcy i artyści czterech uczelni partnerskich zaprezentowali wyniki badań nad twórczością i kulturą narodową tych krajów.

Jednym z najważniejszych tematów, omawianych podczas Konferencji, była polska muzyka współczesna. Zainaugurował Konferencję wykład Anny Granat-Janki Wrocław-Based Composers and Polish Music Trends in the Second Half of the 20th Century and at the Beginning of the 21st Century. Katarzyna Bartos omówiła utwór Assisi Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Daniela Colonna-Kasjan poświęciła swój referat roli muzyki polskiej w kształceniu i terapii. Aleksandra Pijarowska skupiła się na twórczości Jana Antoniego Wichrowskiego, zaś Jakub Stankiewicz udowodnił, że dzieła Romana Statkowskiego stały się źródłem inspiracji dla kompozytorów Hollywoodzkich. Maila Laidna z Estonii omówiła oryginalną interpretację Wariacji na temat Paganiniego Witolda Lutosławski w wykonaniu Klas-Lukk Piano Duo. Natomiast gruzińska muzykolog Nana Sharikadze podkreśliła, że Festiwal „Warszawska Jesień” jako muzyczny wyraz politycznej odwilży, miał niezwykle ważne znaczenie dla krajów za „Żelazną kurtyną”, w tym dla Gruzji jako części Związku Radzieckiego. „Warszawska jesień” inspirowała kompozytorów do eksperymentowania i otwarcia na nowe trendy.

Prezentacje oraz postery w języku angielskim, prezentujące wyniki badań międzynarodowego grona badaczy, będą dostępne do 12 kwietnia 2020 roku na platformie https://ic-mtcb.pl/ 


W dniach 15–19 kwietnia 2020 Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina zaprasza na tydzień organowy online.

Zaprezentowane zostaną fragmenty koncertu „A quatre mains” dua organowego Krzysztof Urbaniak & Łukasz Mosur, który odbył się w Filharmonii Łódzkiej 26 stycznia tego roku. Podczas karnawałowego koncertu organiści wykonali kompozycje oryginalne na duet organowy, w tym Sound of the Future autorstwa Krzysztofa Urbaniaka i Łukasza Mosura, oraz transkrypcje dzieł orkiestrowych i fortepianowych, m. in. utwór Le mal du pays („Tęsknię za domem”) ze zbioru tańców i melodii A travers Pologne Juliusza Zarębskiego, parafrazę Maurycego Moszkowskiego na temat słynnego poloneza Pożegnanie Ojczyzny.

Ponadto Filharmonia Łódzka udostępni filmy ze swojego archiwum, prezentujące unikatowe organy Filharmonii. Ich niezwykłość polega przede wszystkim na tym, że w jednej sali znajdują się dwa niezależne instrumenty: organy barokowe i romantyczne, które mogą brzmieć zarówno oddzielnie, jak i w duecie. Łódzka filharmoniczna sala koncertowa jest jedyną tego typu na świecie, jest to również jedyna świecka sala koncertowa w Europie, która posiada instrument barokowy – przystosowany do współpracy z zespołami muzyki dawnej.

Tydzień organowy zakończy się w niedzielę; tego dnia o godz. 21.00 udostępniona zostanie I część Symfonii g-moll KV 550 W. A. Mozarta w wykonaniu duetu Krzysztof Urbaniak & Łukasz Mosur.

Profil Filharmonii Łódzkiej na Facebookuhttps://www.facebook.com/FilharmoniaLodzka/ 


17 kwietnia 2020 roku o godz. 19.00 Filharmonia Poznańska zaprasza na kolejny koncert internetowy. Tym razem bohaterem wieczoru będzie zmarły niedawno Krzysztof Penderecki. Wyemitowany zostanie koncert „Urodziny Mistrza” pod batutą maestro.

Melomanom zaprezentowane zostanie nagranie koncertu w wykonaniu Poznańskich Filharmoników oraz solistów – Fumiaki Miury (skrzypce) i Juliana Rachlina (altówka). Koncert ten odbył się w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu, 23 listopada 2012 roku, a transmitowany był przez Program II Polskiego Radia, które użyczyło tego nagrania na najbliższy koncert internetowy.

Poznański koncert sprzed niemal ośmiu lat był wyjątkowy z wielu powodów, choć dwa miały szczególne znaczenie. 23 listopada 2012 roku przypadały 79. urodziny Krzysztofa Pendereckiego (stąd tytuł wieczoru), a kompozytor zaproponował, by miesiąc po światowym prawykonaniu w Złotej Sali Musikverein w Wiedniu, właśnie w Poznaniu odbyło się pierwsze polskie wykonanie jego najnowszego wówczas utworu symfonicznego – Koncertu podwójnego na skrzypce, altówkę i orkiestrę. W stolicy Austrii utworem tym dyrygował Mariss Jansons, a w Auli Uniwersyteckiej – kompozytor (w obu wykonaniach na altówce grał Julian Rachlin, któremu utwór został zadedykowany). W drugiej części koncertu 23 listopada 2012 Krzysztof Penderecki poprowadził jedną ze swych ulubionych symfonii – VII Symfonię A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena.

Anna Plenzler

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmoniapoznanska.pl/ 


Maja Kleszcz i Wojtek Krzak, Józef Orliński i Aleksander Dębicz, Paweł Szamburski oraz duet Pękala/Kordylasińska – oto pierwsi artyści, którzy zagrają półgodzinne koncerty online dla słuchaczy Programu 2 Polskiego Radia i internautów. Pierwszy kameralny wieczór z cyklu „Domówka z Dwójką” odbędzie się 18 kwietnia 2020 o godz. 19.00 na antenie, stronie internetowej oraz Facebooku stacji.

Trzydziestominutowe występy będą nie tylko świadectwem czasów, w których przyszło nam żyć, ale i dowodem na nierozerwalną więź łączącą Twórców ze Słuchaczami. Okoliczności tylko ją wzmacniają. Koncerty wprawdzie bez burzy braw i owacji na stojąco, ale za to niezwykle bliskie, intymne, spontaniczne.

Na początek, w ramach akcji „Domówka z Dwójką”, wystąpią: Maja Kleszcz i Wojtek Krzak (18 kwietnia), Jakub Józef Orliński i Aleksander Dębicz (25 kwietnia), Paweł Szamburski (2 maja), Miłosz Pękala i Magdalena Kordylasińska-Pękala (9 maja). Specjalne programy już przygotowują: Marcin Zdunik, Marek Bracha, Paweł Romańczuk (Małe Instrumenty) oraz Jerzy Rogiewicz i Adam Sztaba. Zanim jednak to nastąpi, dziennikarze Dwójki i artyści zapraszają na „Domówki z Dwójką”. I – jak to na Domówkach – będzie kolorowo: piosenki i Chopin, jazz i Vivaldi, dawne i nowe przeboje, polska muzyka współczesna, a dozwolone są wszelkie instrumenty dostępne pod ręką. W każdą sobotę o godz. 19.00. Na antenie, stronie internetowej i Facebooku stacji.

Artur Szklarczyk

www.polskieradio.pl 


18 kwietnia 2020 roku w ramach akcji „Zostań w domu, nie wychodź z teatru” zobaczymy po raz pierwszy online Holzwege – niezwykły spektakl w reżyserii Katarzyny Kalwat na podstawie tekstu Marty Sokołowskiej o kompozytorze Tomaszu Sikorskim. Obok aktorów TR Warszawa – Jana Dravnela, Sandry Korzeniak i Tomasza Tyndyka – w przedstawieniu bierze udział wybitny kompozytor i pianista Zygmunt Krauze, przyjaciel Sikorskiego.

Holzwege to teatralna próba rozwikłania tajemnicy przedwczesnej śmierci wybitnego kompozytora, Tomasza Sikorskiego (1939–1988). To teatr, eksperyment śledczy i koncert w jednym. Ten wyjątkowy spektakl otrzymał główną nagrodę 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, a Tomasz Tyndyk dostał nagrodę dla najlepszego aktora konkursu za rolę kompozytora Tomasza Sikorskiego.

Pokaz odbędzie się na Facebook Live TR Warszawa oraz na Vimeo 18 kwietnia o godzinie 19.00. Spektakl będzie można zobaczyć jednorazowo, dlatego zachęcamy do spędzenia tego wieczoru z zespołem TR Warszawa. Nagranie będzie uzupełnione o napisy w języku polskim (realizacja w ramach projektu TR Bez Barier 2020) i angielskim (napisy PL I ENG tylko na Vimeo).

Również w sobotę 18 kwietnia o 21:15 odbędzie się na żywo za pośrednictwem Facebook Live spotkanie z aktorami i twórcami spektaklu Holzwege: Zygmuntem Krauze, Katarzyną Kalwat, Martą Sokołowską Sandrą Korzeniak, Janem Dravnelem, Tomaszem Tyndykiem oraz Anną Tomczyńską.

Materiały prasowe TR Warszawa

https://www.facebook.com/trwarszawa 

https://vimeo.com/user52046418 


W czasie, gdy kultura i sztuka przeniosły do przestrzeni internetowej, Fundacja Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE wraz z Centrum Kultury i Promocji w Krościenku n. Dunajcem oraz Parafią pw. Wszystkich Świętych zapraszają na spotkania online z muzyką organową i wokalno-organową, zatytułowane „OrgaNove Horyzonty” w kolejne soboty: począwszy od 18 kwietnia do 9 maja 2020 o godz. 19:00.

Na stronach internetowych Fundacji www.arsproarte.pl, CKiP w Krościenku n.D. www.ckipkroscienko.pl oraz ich profilach na Facebook zamieszczone zostaną fragmenty koncertów online zarejestrowanych w samym sercu pięknych Pienin, w pustym kościele Chrystusa Dobrego Pasterza w Krościenku n.D. Przewodnikami po świecie muzyki będą: krakowski wirtuoz organów Marek Stefański oraz pochodząca z Krościenka sopranistka Milena Sołtys-Walosik.

Cykl czterech mini koncertów, utrwalonych dzięki życzliwości akustyka Szczepana Sołtysa, jest kontynuacją „OrgaNovej kwarantanny”, czyli miniatur muzyki organowej, która gościła w sieci internetowej każdego dnia Wielkiego Tygodnia. W programie koncertów znalazły się m. in. Ave Maria Michała Lorenca i autorskie opracowania Marka Stefańskiego utworów Johanna Sebastiana Bacha Meine Seele erhebt den Herren (Wielbi dusza moja Pana), Johanna Ludwiga Krebsa Luebster Jesu wir sind hier (Ukochany Jezu, oto jesteśmy), Johanna Gottfrieda Walthera Vater unser im Himmelreich (Ojcze nasz, który jestes w Niebie).

Stwórzmy wspólnie wirtualną muzyczną społeczność, w oczekiwaniu na czas, kiedy będziemy mogli spotkać się i delektować sztuką jak kiedyś, będąc razem! Niech piękno i harmonia podnoszą ducha i dają nadzieję!

Agnieszka Radwan-Stefańska

https://www.facebook.com/arsproarte 


19 kwietnia 2020 roku o godz. 18.00 Polskie Radio Dzieciom rozpocznie cykl retransmisji koncertów dla dzieci w wykonaniu Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie i jej wspaniałych gości. Jako pierwszy zostanie wyemitowany koncert Orkiestry pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego z udziałem Anna Jurksztowicz.

Inaugurujący cykl retransmisji 80-minutowy koncert Anny Jurksztowicz i Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie (wówczas Polskiej Orkiestry Radiowej) pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego odbył się 28 maja 2017 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. W wykonaniu artystów usłyszymy muzykę filmową Carly Simon i samego Krzesimira Dębskiego, w tym ścieżki dźwiękowe z filmów Stara baśń, Magiczne drzewo, W pustyni i w puszczy, Polski koń sportowy, Gwiezdny pirat, The Rink oraz z serialu Na dobre i na złe.

Kolejne koncerty będą retransmitowane 26 kwietnia oraz 3, 10 i 17 maja. Przypomnijmy, że każdego tygodnia Polskie Radio Dzieciom emituje ponad 100 premierowych audycji dla dzieci i rodziców, w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. Audycje te są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam.

Materiały prasowe PR

Szczegółowa ramówka dostępna jest na stronie https://www.polskieradio.pl/18/4474/ 


Muzycy Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie nagrywają cykl kameralnych koncertów w swoich domach, które można oglądać w mediach społecznościowych i na portalu https://www.polskieradio.pl/ od 23 kwietnia 2020. Finałem cyklu #pracujemywdomu będzie wykonanie suity na orkiestrę Wlazł kotek na płotek Henryka Czyża na 40 instrumentów.

Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie przygotowuje nowe utwory, które zostaną wykonane na żywo w niedalekiej przyszłości w radiowym Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego. Obecnie na profilu Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie w mediach społecznościowych można znaleźć jej zarejestrowane występy, jak również najnowszy cykl koncertów w ramach akcji #pracujemywdomu.

Od 23 kwietnia na Facebooku Orkiestry co dwa dni publikowane będą nagrania zarejestrowane w domach muzyków radiowej Orkiestry. Na początek zaprezentuje się Michał Klauza, dyrektor artystyczny Orkiestry i jej dyrygent, a akompaniamentem do zrealizowanego z przymrużeniem oka filmu z papugą Rysiem i dyrygentem w roli drugoplanowej, będzie suita na orkiestrę Wlazł kotek na płotek Henryka Czyża (premiera o godz. 17.15).

W kolejnych wideo – publikowanych co dwa dni do 1 maja – zobaczymy: Wojciecha Kondrata (Jogin z bagien), Mariusza Kielana z synem, Kwintet Marcina Witkowskiego oraz Marcina Witkowskiego solo. A na finał (po majówce): koncert w wykonaniu 40-osobowej Orkiestry – również ze wspomnianym już utworem Wlazł kotek na płotek w programie.

Artur Szklarczyk

Więcej na: https://www.facebook.com/OrkiestraPolskiegoRadiawWarszawie/ 


24 kwietnia 2020 roku o godz. 17.00 w ramach „Cotygodniowych koncertów carillonowych” odbędzie się premiera – również online! – utworu Ad Fontes (Do źródeł), napisanego specjalnie dla gdańskich carillonów przez Katarzynę Kwiecień-Długosz. Premierową kompozycję zaprezentuje carillonistka miejska Monika Kazmierczak.

Najnowszy utwór Katarzyny Kwiecień-Długosz jest reakcją kompozytorki na sytuację pandemii koronawirusa. Został ukończony w Wielkim Tygodniu 2020 roku. Zadedykowała go wszystkim poszukującym nadziei.

„Nadziei można poszukiwać w różny sposób. Dla mnie naturalnym odruchem było sięgnięcie do biblijnej Księgi Psalmów, a w tym trudnym czasie w szczególny sposób przemówił do mnie tekst Psalmu 42. Psalmista posługuje się tam obrazem zwierzęcia – łani, która pragnie dotrzeć do życiodajnego źródła. Stąd pochodzące z łacińskiej Wulgaty wyrażenie „Ad Fontes” w tytule utworu, oznaczające dosłownie „do źródeł”. Owo „do źródeł” można rozumieć w różnym kontekście. Osobiście mam wrażenie, że czas pandemii w pewien sposób wymusza na nas refleksję na temat źródeł naszej tożsamości, człowieczeństwa, duchowości. A może nawet spowoduje powrót do tych źródeł. W utworze pojawiają się muzyczne cytaty, m. in. fragment melodii Psalmu 42 z Psałterza Jakuba Lubelczyka z 1556 roku. Jest to najstarszy zachowany polski psałterz. Inspiracją do sięgnięcia do „muzycznych źródeł” była historia gdańskiego carillonu ratuszowego, który został zbudowany w tym samym okresie. Melodia zaczerpnięta z Psałterza podlega w utworze wariacyjnym przekształceniom, natomiast muzyczną akcję całego utworu można streścić, posługując się ostatnim wersetem Psalmu 42: „Czemu zgnębiona jesteś, duszo moja, i czemu trwożysz się we mnie? Ufaj Bogu, bo jeszcze wysławiać go będę: On zbawieniem mojego oblicza i moim Bogiem”.

Ponieważ kompozytorka czuje się mocno związana z muzyką Ludwiga van Beethovena (brała udział w międzynarodowym projekcie kompozytorskim „250 piano pieces for Beethoven” w Bonn w 2018 i 2020 roku oraz w obchodach roku beethovenowskiego w tym roku w Bonn), wykonane zostaną również opracowania carillonowe Beethovena.

Wydarzenie na FB: https://www.facebook.com/events/2980334405413156/ 

ZOBACZ: zapowiedź koncertu https://www.facebook.com/watch/?v=228553198246808 


25 kwietnia 2020 roku o godzinie 18:00 wyjątkowy koncert zespołu Cracow Duo | Kalinowski & Szlezer odbędzie się w Twoim domu, prosto ze studia nagraniowego Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie.

Wykładowcy krakowskiej Akademii Muzycznej wykonają dzieła polskich kompozytorów XX wieku: Nokturn op. 30 nr 2 Ludomira Różyckiego, Romance sans paroles Zygmunta Stojowskiego i Deux Pieces Aleksandra Tansmana, a także Wokalizę op. 34 nr 14 Sergiusza Rachmaninowa, Salut d’amour op. 12 Edwarda Elgara, utwór Łabędź z cyklu Karnawał Zwierząt Camille’a Saint-Saënsa. W finale koncertu zabrzmi Ave Maria Astora Piazzolli.

Wprowadzenie wygłosi muzykolog, krytyk muzyczny i pedagog Mateusz Borkowski.

Organizatorami koncertu są Akademia Górniczo-Hutnicza, Filharmonia Krakowska oraz Samorząd Studencki Akademii Muzycznej w Krakowie. Partnerami wydarzenia są: DUX, Polish Music Experience, Fundacja Temida Arts & Business, Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” oraz Exert Budownictwo.

Kultura w Krakowie trwa. Nieodwołalnie!

Transmisję live będzie można obejrzeć na kanale YouTube zespołu oraz na stronach organizatorów i partnerów na Facebooku.

https://www.facebook.com/CracowDuo/


Polskie Wydawnictwo Muzyczne otwiera swoje archiwa dla wszystkich spragnionych muzyki. Po koncertach będących częścią projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” podczas najbliższych niedzielnych wieczorów twórczość i sylwetkę Mieczysława Karłowicza przybliżą materiały wideo premierowo opublikowane na kanale YouTube PWM.

Z okazji 140. rocznicy urodzin Karłowicza PWM zainicjowało akcję „Cała Polska gra Karłowicza”, w ramach której odbyło się kilkanaście koncertów „karłowiczowskich” na terenie całego kraju. Inauguracja akcji miała miejsce 2 grudnia 2016 roku w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Wspominając wybitnego twórcę 26 kwietnia 2020 o godz. 19:00 na kanale YouTube PWM odbędzie się cyfrowa premiera filmu dokumentalnego o kompozytorze. Produkcja Mieczysław Karłowicz – samotna wędrówka w reżyserii Tomasza Knittla, nagrodzona Srebrnym Pegazem 22. Przeglądu Filmów o Sztuce w Zakopanem, zrealizowana została przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Telewizję Polską S.A.

Tydzień później, 3 maja (godz. 19:00), na kanale YouTube PWM zostanie po raz pierwszy udostępniona rejestracja koncertu „Filharmonia gra Karłowicza” zrealizowanego we współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Filharmonią im. M. Karłowicza w Szczecinie oraz TVP S.A. Oprócz poematów symfonicznych Stanisław i Anna Oświecimowie oraz Smutna opowieść w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie pod batutą Rune Bergmanna, w programie koncertu znalazły się także wybrane pieśni Mieczysława Karłowicza w opracowaniu na sopran, big band i orkiestrę.

Natomiast na profilu PWM na platformie ISSUU 22 kwietnia opublikowane zostaną fragmenty nagradzanej publikacji Widok piękny bez zastrzeżeń. Fotografia tatrzańska Mieczysława Karłowicza wydanej nakładem PWM.

Maryla Zając

Więcej – na stronie www.pwm.com.pl 


Wszystkie dzieci, które spragnione są kontaktu z muzyką, radości jaką niesie i tęsknią za wspólnym śpiewaniem, Filharmonia Śląska zaprasza do udziału w internetowym programie „#zostańwdomu i zaśpiewaj z nami!” Zajęcia będą odbywać się co tydzień w niedziele o godz. 11.00 zarówno na Facebooku, jak i na kanale YouTube Filharmonii Śląskiej. Pierwsze spotkanie odbędzie się 26 kwietnia 2020.

Chór Filharmonii Śląskiej, Barbara Badura oraz Adam Żaak jako niesamowity Bimsala Tralalala zabiorą dzieci i ich rodziców w muzyczną podróż. Podczas spotkania uczestnicy poznają m. in. tajniki pracy w chórze, dowiedzą się, jak prawidłowo przygotować się do śpiewania oraz razem z chórem wspólnie wykonają piosenkę – a to wszystko bez wychodzenia z domu.

Projekt #zostańwdomu i zaśpiewaj z nami przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 3 do 10 lat. Wspaniała zabawa nie tylko pozwoli spędzić przyjemnie czas, ale i rozwinie kreatywność, umiejętności, a może… rozbudzi nową pasję?

Drodzy Rodzice, zachęcamy do wprowadzenia swoich pociech w magiczny świat muzyki! Niezależnie od tego, czy będzie to Wasza pierwsza przygoda z Filharmonią Śląską, czy też uczestniczyliście już w audycjach z cyklu „Akademia Muzycznego Smaku”, nie musicie już rezygnować z rodzinnych spotkań z dźwiękami – wystarczy być z Filharmonią w niedzielne przedpołudnia!

By nie zapomnieć o żadnym z odcinków, już dziś zapiszcie się do wydarzenia na Facebooku, które przypomni o zbliżającej się emisji:

https://www.facebook.com/events/155697979217194/ 

Marta Szybiak

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o projekcie: https://filharmonia-slaska.eu/zostanwdomu-i-zaspiewaj-z-nami/ 


W najbliższych odcinkach audycji „Nokturn” i „Nowa Polska”, prowadzonych przez Ewę Szczecińską na antenie Dwójki – Programu 2 Polskiego Radia, 27 i 28 kwietnia 2020 zabrzmią utwory Wojciecha Ziemowita Zycha, a także najnowsza polska muzyka akordeonowa.

27 kwietnia o godz. 23:00 w „Nokturnie” słuchać będziemy nowej muzyki na akordeon skomponowanej specjalne dla polskich akordeonistów-wirtuozów: Macieja Frąckiewicza i Rafała Łuca. Będą to utwory Tomasza Opałki, Cezarego Duchnowskiego, a także zmarłego w 1989 roku nestora polskiej muzyki akordeonowej, Andrzeja Krzanowskiego. Gościem audycji telefonicznie będzie Rafał Łuc, który opowie o pracy nad utworami i o współpracy z kompozytorami. Ponadto w audycji m. in. koncertująca muzyka norweskiego kompozytora Rolfa Wallina.

Celem programu „Nowa Polska” jest popularyzacja muzyki polskiej, a nagraniom i opowieściom o utworach będą towarzyszyć wypowiedzi kompozytorów. Jest to próba wyłonienia arcydzieł polskiej muzyki najnowszej i wprowadzenia ich do zbiorowej, szerokiej świadomości słuchaczy. W roku 2020, jubileuszu 95-lecia Polskiego Radia, szczególnie podkreślony zostanie wkład instytucji w kreowanie życia muzycznego ostatnich dekad. 28 kwietnia kolejny odcinek audycji zostanie wyemitowany wyjątkowo o godz. 21:40. Tematem audycji będzie twórczość Wojciecha Ziemowita Zycha i „symfonia na kwartet perkusyjno-fortepianowy” Różnia, napisana dla zespołu Kwadrofonik i zaprezentowana po raz pierwszy podczas festiwalu „Warszawska jesień”. Czy jest to opus magnum kompozytora? O tym dowiemy się w najbliższych dniach.

Zarówno „Nokturny”, jak i audycje cyklu „Nowa Polska” można odsłuchać na stronie Dwójki: https://www.polskieradio.pl/8/740 oraz https://www.polskieradio.pl/8,Dwojka/8315,Nowa-Polska 


27 kwietnia 2020 roku o godz. 15.00 odbędzie się pierwszy w historii Classical:NEXT, największej konferencji dla branży muzyki klasycznej, bezpłatny webinar na żywo.

Jakub Fiebig opowie o stworzonej przez niego mobilnej aplikacji OnStage, która może pomóc światowym instytucjom i ludziom kultury w tym trudnym czasie. Koronawirus to nie tylko choroba i kwarantanna, ale też problem na niedaleką przyszłość dla wielu osób zajmujących się kulturą w Polsce i na świecie. Podczas rozmowy dowiemy się, w jaki sposób za pomocą aplikacji organizatorzy koncertów mogą nadal oferować melomanom pełne wrażenia z wydarzenia, jakie korzyści czerpią artyści i jak widzowie mogą w pełni korzystać z aplikacji.

Twórca aplikacji wyjaśni także:

  • jakie korzyści aplikacja przynosi artystom, obiektom kulturalnym, zespołom, instytucjom, festiwalom i wszystkim miłośnikom muzyki klasycznej;
  • jak w szybki sposób można zaktywizować i zgromadzić w jednym miejscu stałą publiczność;
  • jak wykorzystać inne możliwości, które daje mobilna aplikacja OnStage;
  • jak łączyć świat muzyki klasycznej ze światem biznesu.

Rejestracja na webinar nie jest wymagana.

Link i szczegóły webinaru: https://www.facebook.com/events/1136995816634702/ 


W ramach audycji „Filharmonia w Dwójce” Program 2 Polskiego Radia proponuje słuchaczom aż sześć muzycznych wieczorów tygodniowo. Dodatkowo przed każdym koncertem dziennikarze muzyczni stacji rozmawiają z dyrygentem lub solistami. Emisja od poniedziałku do piątku od godz. 19.00, a w niedziele od godz. 18.00.

„Filharmonia Dwójki” to największa „sala koncertowa” w kraju. Codziennie występują w niej gwiazdy. Prezentowane są koncerty z najbardziej prestiżowych scen Europy i świata oraz najważniejsze wydarzenia polskich festiwali muzycznych. We czwartki najczęściej emitowana jest muzyka współczesna. Piątki zarezerwowane są na koncerty sezonu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, a niedziele to czas Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. Tylko w tym paśmie można słuchać koncertów z Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Sacrum Profanum, Misteriów Paschaliów, czy „Warszawskiej Jesieni”.

Aktualnie Dwójka w swojej flagowej audycji przypomina najlepsze koncerty w rodzimych wykonaniach – wszystko po to, by wesprzeć polskich artystów, nie mających obecnie możliwości występowania przed publicznością. Dodatkowo stacja zadbała o to, żeby słuchacze mogli posłuchać autorskiej zapowiedzi koncertu w wykonaniu bohaterów każdego z muzycznych wieczorów, czyli dyrygentów lub solistów. Takie telefoniczne, nagrane rozmowy poprzedzają każdy koncert.

W najbliższych dniach w „Filharmonii Dwójki” wyemitowany zostanie m.in. Koncert Inauguracyjny XI Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego (27 kwietnia, godz. 19.30), który poprzedzi rozmowa z wiolonczelistką Zuzanną Sosnowską. 3 maja o godz. 18.00 zaprezentowany zostanie „Koncert muzyki polskiej” z Filharmonii Narodowej, podczas którego usłyszymy Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego i Missa pro pace Wojciecha Kilara.

Artur Szklarczyk

www.polskieradio.pl