Polmic - FB

calendar of events

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Stowarzyszenie Artystów „Zdolni do wszystkiego" zaprasza do udziału w Polish Viola Symposium, które odbędzie się w dniach 1–7 października 2020. Młodzi muzycy będą mogli się spotkać online z nestorami altówki, autorytetami światowymi, by zaczerpnąć inspiracji i wiedzy na kolejne twórcze działania.

Bezpłatne warsztaty poprowadzą tak znani artyści, jak prof. Paul Neubauer (The Juilliard School, USA), Maxim Rysanov (Wielka Brytania / Ukraina), Isabel Villanueva (La Escuela Superior de Música de Alto Rendimiento /ESMAR/, Hiszpania), prof. Irena Albrecht (były pedagog gdańskiej Akademii Muzycznej), dr hab. Lech Bałaban (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy), prof. Ewa Guzowska (Akademia Muzyczna w Poznaniu), Piotr Furmańczyk (absolwent Hochschule für Musik Detmold), dr Krzysztof Komendarek-Tymendorf i kompozytor Kamil Cieślik (Akademia Muzyczna w Gdańsku). Obowiązkowa dla Kandydatów Warsztatów jest tylko rekrutacja i zapisy.

W programie przedsięwzięcia znalazły się również prelekcje, wykłady, Q&A oraz koncert uczestników, podczas którego nastąpi prawykonanie światowe utworu specjalnie skomponowanego na to wydarzenie przez Kamila Cieślika.

Termin zgłoszeń upływa 29 września 2020 o godz. 23.59.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci".

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Rekrutacja na https://polishviolasymposium.pl/ 


Wytwórnia Zdarzeń Sonokinetycznych zaprasza na Festiwal Dźwięku dla Dzieci Sonikalia, które odbędą się w dniach 1–4 października 2020 roku w Olsztynie i Szczytnie.

Czym są Sonikalia?... Zbiorem zdarzeń dźwiękowych dziejących się tu i tam, które łączy co najmniej jeden cel – rozbudzenie ciekawości dźwięków. Tego zaciekawienia poszukujemy przede wszystkim u dzieci, jednak ze względu na traktowanie wszystkich (sic!) jako pełnoprawnych odbiorców sztuki i unikanie „infantylizacji” sonikaliowe zdarzenia są w stanie rozbudzić ciekawość również u dorosłych. Podczas Festiwalu zostaną zaprezentowane różne sposoby funkcjonowania dźwięku jako składowej dzieła muzycznego.

W doborze wydarzeń sonikaliowych duży nacisk położony jest na ich interaktywność. Propozycje programowe dobrane są tak, by zapewnić maksymalnie aktywne uczestniczenie dzieci we wszystkich artystycznych działaniach (koncerty z udziałem publiczności, improwizacje, interaktywne instalacje i interaktywne wykłady, performance, spektakle). Nie bez znaczenia jest również stosowanie formuły zabawowej. W ramach Festiwalu odbędą się również warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które poprowadzą Trillingen Duo (Iwona Jędruch i Małgorzata Kołcz), flecistka Karina Kusior i kompozytor Jarosław Siwiński.

Na wszystkie wydarzenia festiwalowe wstęp jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://sonikalia.pl 


Autorski vlog dla kompozytorów i wykonawców muzyki współczesnej „Nowe Brzmienia” @ModernViola to siedem pełnych prezentacji z omówieniami i przykładami nowych technik wykonawczych współczesnej muzyki poważnej, zaprezentowanych na altówce i dotyczących grupy instrumentów smyczkowych.

Celem vloga jest uzupełnienie wiedzy praktycznej adeptów sztuki muzycznej, która wymagała do tej pory konsultacji personalnych między kompozytorami a wykonawcami. Autorski vlog przygotowała i poprowadzi doktor sztuk muzycznych, członkini zespołu muzyki nowej Hashtag Ensemble Aleksandra Demowska-Madejska.

Każda prezentacja-wykład podzielona jest na dwie części: skierowaną do kompozytorów oraz do muzyków wykonawców (skrzypków, altowiolistów i wiolonczelistów). Zawiera jak najpełniejszy obraz zapisu i wykonawstwa najnowszych technik kompozytorskich muzyki XXI wieku. Fragmenty zapisu nutowego opierają się m.in. na dziełach skomponowanych przez polskich kompozytorów, w tym twórców młodego pokolenia.

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci"

Premiery wykładów będą się odbywały w każdy czwartek do 29 października 2020 na kanale YouTube: https://www.youtube.com/aleksandrademowskamadejska 

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


1 października 2020 o godz. 19.00 odbędzie się inauguracja 75. sezonu artystycznego Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, udział w której wezmą Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batutą Piotra Sułkowskiego oraz wybitny pianista Leszek Możdżer.

Koncert rozpocznie utwór Patrona Filharmonii – Uwertura do Oratorium Powrót syna marnotrawnego Feliksa Nowowiejskiego. Uwertura urzeka bogactwem melodycznym, bogatą kolorystycznie orkiestracją i późnoromantycznym rozmachem. W utworze odnajdziemy echa Berlioza i Wagnera.

Leszek Możdżer, zapytany o swoją interpretację Koncertu na klawesyn (lub fortepian) op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego przyznał, że wykonanie na fortepianie jest dużo bardziej forsowne fizycznie. Wydawać by się mogło, że zaledwie dziewięciominutowy utwór nie może nastręczać soliście aż takich trudności, a jednak gdy tylko porwie nas szaleńcza, motoryczna energia, zrozumiemy i usłyszymy, że siłą napędzającą dzieło jest fortepian (lub klawesyn, łatwiejszy dla wykonawcy pod względem artykulacyjnym) potraktowany jak instrument perkusyjny. Utwór, powstały w 1980 roku na zamówienie Polskiego Radia z inicjatywy Andrzeja Chłopeckiego, dedykowany jest wybitnej klawesynistce Elżbiecie Chojnackiej.

W wykonaniu Leszka Możdżera usłyszymy także najsłynniejszy (obok kołysanki Summertime z opery Porgy & Bess) utwór George’a Gershwina – Błękitną rapsodię.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/inauguracja-75-sezonu-artystycznego-filharmonii-warminsko-mazurskiej/ 


W dniach 1–8 października 2020 roku w Katowicach odbędzie się 10. jubileuszowa edycja Transatlantyk Festival. Wybitne światowe kino i muzyka, legendarni i młodzi twórcy, przedstawiciele wszelkich zawodów filmowych i muzycznych, setki pokazów, a także liczne wydarzenia muzyczne i dyskursywne czekają na publiczność podczas tegorocznej odsłony.

Program Transatlantyk Festival – uznanego międzynarodowego festiwalu nowej generacji – oparty jest na trzech filarach: film, muzyka i edukacja. W programie muzycznym znalazły się uroczyste gale inauguracji i zamknięcia oraz konkurs kompozytorski.

Podczas koncert inauguracyjnego „The Best of Jan A.P. Kaczmarek” Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi ceniona dyrygentka Monika Wolińska, a najważniejszą z gwiazd wieczoru będzie światowej sławy sopranistka Iwona Sobotka. Melomani oraz kinomani usłyszą najpopularniejsze kompozycje Jana A.P. Kaczmarka: spodziewać się można fragmentów takich utworów koncertowych, jak Emigra – Symfonia bez końca, Rapsodia Śląska, Universa – Opera Otwarta oraz utworów skomponowanych do filmów Całkowite zaćmienie, Plac Waszyngtona, Niewierna, Hatchi czy wreszcie Marzyciel, który przyniósł autorowi Oscara. Podczas Gali Zamknięcia poznamy laureatów konkursu Transatlantyk Instant Composition Contest™ – jedynego na świecie konkursu kompozycji natychmiastowej. Zgłoszenia do tegorocznej edycji konkursu przyjmowane są do 2 października.

Szczegółowy program – na stronie https://www.transatlantyk.org/ 


1 października 2020 o godz. 18.30 w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich w Łomży będzie miało miejsce światowe prawykonanie utworu „Kaskady” Alicji Gronau.

Kompozytorka i teoretyk muzyki dr hab. Alicja Gronau pełni funkcję kierownika Katedry Teorii Muzyki UMFC i kieruje Pracownią Muzyki Polskiej XX i XXI wieku w Katedrze Kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich i Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Ponadto od 2002 jest członkiem Kapituły Nagrody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”. Jest laureatką szeregu nagród kompozytorskich, a w 2011 została laureatką nagrody MKiDN „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Jej najnowszy utwór Kaskady na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, prawykona orkiestra Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego w Łomży pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego. W roli solisty wystąpi światowej sławy wiolonczelista Tomasz Strahl, profesor UMFC.

W programie koncertu znalazły się także Koncert wiolonczelowy C-dur Hob. VIIb:1 Josepha Haydna i Eine kleine Nachtmusik KV 525 Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Przed koncertem o godz. 17.30 w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich odbędzie się spotkanie autorskie z kompozytorką Alicją Gronau, którego tematem będzie powstanie utworu Kaskady.

Wstęp na wydarzenie jest wolny. Bezpośrednia transmisja spotkania na www.facebook.com/filharmonialomza 

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.lomza.pl/wydarzenia/najblizsze-koncerty/item/629-kaskady.html 


2 października 2020 o godz. 19.30 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert inaugurujący nowy sezon artystyczny. W programie dzieła Ludwiga van Beethovena, Johannesa Brahmsa, Franza Schuberta, a także Miłosza Magina. Orkiestrę i Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi dyrektor artystyczny Andrzej Boreyko, a w roli solisty wystąpi znakomity Lucas Debargue.

Większość utworów atrakcyjnego programu koncertu inauguracyjnego to dzieła twórców związanych z Wiedniem. Drugim „motywem przewodnim” są interesujące i dość rzadko przypominane orkiestrowe transkrypcje dzieł fortepianowych i kameralnych. W programie znalazło się opracowanie młodzieńczego ronda Beethovena (tu autorem jest czesko-niemiecki kompozytor Erwin Schulhoff), a jego tytuł – „Wściekłość z powodu zgubionego grosza” – ilustruje zapewne jakąś nieznaną nam bliżej anegdotkę. W programie także nieśmiertelna Symfonia h-moll Schuberta. Do wielkich admiratorów twórczości Schuberta należał m.in. Johannes Brahms, który wspaniale podjął jego pieśniowe dziedzictwo, a do najpiękniejszych i najambitniejszych należy wzruszająca oda Nänie.

Kariera polskiego pianisty i kompozytora Miłosza Magina zdawała się skończona po dramatycznym wypadku, w którym poważnych obrażeń doznała jego ręka – po kilku latach intensywnej rehabilitacji wrócił jednak do koncertowania i nagrywania, a czas przymusowej przerwy w tym zakresie wykorzystał do wzmożonego komponowania. Inauguracyjny koncert nowego sezonu przypomni jego III Koncert na fortepian, orkiestrę smyczkową i kotły z 1970 roku – dzieło o intensywnej, postromantycznej ekspresji, stanowiące echo „złotego wieku” wielkich koncertów pisanych przez wirtuozów, najdoskonalej znających tajniki swych instrumentów.

Piotr Maculewicz

Więcej o koncercie: https://bit.ly/3n51wRe 


Czwarta edycja Festiwalu Rzeszowska Jesień Muzyczna nosi podtytuł „Zapomniana muzyka” i będzie poświęcona muzyce kameralnej, zarówno jej arcydziełom, jak i zapomnianym skarbom. Festiwal potrwa od 3 do 25 października 2020 roku.

Rzeszowska Jesień Muzyczna ukazuje różnorodność muzyczną i kulturową, wzajemne przenikanie się wpływów. O unikatowości Festiwalu świadczy także miejsce – specyfika miasta i regionu, położonych na styku kultur. W ramach Festiwalu Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów organizuje 6 koncertów różnych formacji kameralnych, natomiast Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów – Oddział w Krakowie – 2 koncerty nadzwyczajne. Zostaną zaprezentowane m. in. rzadko wykonywane utwory Stanisława Moniuszki, Mieczysława Wajnberga, Władysława Żeleńskiego, Grzegorza Fitelberga, Aleksandra Tansmana, Michała Spisaka, Stefana Kisielewskiego, Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz, Romualda Twardowskiego i Pawła Szymańskiego.

Wystąpią znakomici instrumentaliści: skrzypaczki Anna Maria Staśkiewicz i Joanna Konarzewska, altowiolistka Katarzyna Budnik, wiolonczeliści Marcin Zdunik i Rafał Kwiatkowski, oboista Maksymilian Lipień, klarnecista Piotr Lato, fagocista Damian Lipień, triumfatorzy zeszłorocznego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak (Polish Violin Duo), sopranistka Magdalena Molendowska, pianiści Julia Samojło, Jacek Tosik-Warszawiak i Grzegorz Mania. Dwukrotnie, na inaugurację i w ramach koncertu nadzwyczajnego, zagra orkiestra kameralna Extra Sounds Ensemble prowadzona przez Alicję Śmietanę, a na zakończenie festiwalu z drugim koncertem nadzwyczajnym: sekstet smyczkowy z autorską aranżacją Requiem W.A. Mozarta.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://spmk.com.pl/jesien/ 


Podczas pierwszego w tym sezonie artystycznym koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum „Muzyka nocy” 3 października 2020 o godz. 18.00 spotkamy się z muzyką trzech kompozytorów. Epokę klasycyzmu reprezentować będzie jedno z najbardziej znanych dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta, romantyzm – kompozycja czeskiego twórcy Antonína Dvořáka, natomiast muzykę XX wieku – jedna z najbardziej przystępnych dla melomanów pozycji w dorobku kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego.

Wieczór rozpocznie Serenada G-dur KV 525 „Eine kleine Nachtmusik”, jeden z najpopularniejszych przykładów muzyki określanej potocznie mianem „klasycznej”. Serenada od razu zdobyła olbrzymią popularność, która utrzymuje się po dziś dzień. Następnie wysłuchamy przeznaczonej na smyczki pięcioczęściowej Sinfonietty. Penderecki nawiązał w niej do idei barokowego concerto grosso, w którym kilku solistów dialoguje z resztą zespołu. To lekka, dowcipna i krótka kompozycja zadedykowana orkiestrze Sinfonia Varsovia. Kolejne części mocno kontrastują ze sobą pod względem temp, co zaskakuje słuchającego, a jednocześnie pomaga mu skupić uwagę na dziele.

Wieczór zwieńczy pięcioczęściowa Serenada E-dur na orkiestrę smyczkową Dvořáka, która jest jednym z jego najpopularniejszych utworów. Cechuje ją lekki, beztroski charakter, a także niezwykły wdzięk i uroda melodii. To muzyka o wielkim ładunku energetycznym. Jedynym momentem wytchnienia jest część czwarta, liryczne Larghetto.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


W dniach 4–25 października 2020 roku odbędzie się XXX Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych. Ze względu na pandemię jubileuszowa edycja festiwalu będzie miała miejsce wyłącznie w Katowicach, bez części wędrującej, a niektóre koncerty bez udziału publiczności zostaną zarejestrowane i udostępnione na profilach organizatora w mediach społecznościowych; zaplanowano także internetowe relacje na żywo.

Festiwal zainauguruje 4 października koncert w siedzibie Miasta Ogrodów z udziałem Orkiestry Kameralnej Miasta Jaworzna Archetti pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza, podczas którego nastąpi prawykonanie Koncertu na harfę i orkiestrę smyczkową Przemysława Schellera. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Kolejne koncerty odbędą się w sali kameralnej Miasta Ogrodów, w Miejskim Domu Kultury „Koszutka” i w Sali kameralnej NOSPR. W Studiu Koncertowym Polskiego Radia będą miały miejsce nagrania koncertów bez publiczności Tria Legend, Polish Soloists String Orchestra, Marty Gawlas i Darii Kubik. Mocnym akcentem wieńczącym Festiwal będzie koncert kwartetu saksofonowego The Whoop Group, który 25 października w Sali koncertowej Miasta Ogrodów porwie publiczność programem pod wiele mówiącym tytułem „Crimes”, zawierającym autorskie aranżacje przebojów muzyki klasycznej i kompozycje współczesne.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://miasto-ogrodow.eu/strona/festiwalmlodych/mid/399  i profilu FB


Koncerty i towarzyszące im wydarzenia V Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego odbędą się w dniach 4–11 października na terenie Krakowa oraz Miasteczka Galicyjskiego i Parku Etnograficznego w Nowym Sączu. Każdy dzień festiwalu zaprezentuje inne oblicze akordeonu.

V Krakowski Festiwal Akordeonowy, który organizuje Fundacja Art Forum, jest międzynarodowym świętem muzyki akordeonowej w jej wszystkich przejawach. Prócz koncertów wykonawców i kompozytorów z różnych pokoleń w różnych gatunkach muzycznych w ramach festiwalu przewidziano wiele wydarzeń towarzyszących z akordeonem „w roli głównej”: warsztaty, wykłady, wystawa, Konkurs Filmowy, Dzień Filmowy wraz z galą Konkursu Filmów Krótkometrażowych do Muzyki Akordeonowej „Uchwyć to co nieuchwytne” i koncertem do filmu niemego oraz sesja naukowa „Oblicza akordeonu we współczesnej praktyce wykonawczej”.

Festiwal pomaga też poznać Kraków, każde wydarzenie odbywa się w innym, ważnym dla Krakowa miejscu. W programie Festiwalu zgodnie z tradycją ważne miejsce zajmują dzieła polskich kompozytorów. Podczas tegorocznej edycji usłyszymy utwory Krzysztofa Olczaka, Stanisława Moryto, Jacka Rabińskiego, Macieja Zimki, Pawła Hendricha, Edwarda Bogusławskiego, Edwarda Sielickiego, Pawła Malinowskiego, Tadeusza Wieleckiego, Dariusza Przybylskiego, Pawła Janasa i Mikołaja Majkusiaka. Będziemy ponadto świadkami prawykonania utworów Błażeja Wincentego Kozłowskiego, Bożeny Boba-Dyga, a także Unhelpful Thinking Styles Moniki Szpyrki na altówkę, akordeon, audio-playback i projekcję świetlną, który powstał w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wydarzenie zostało objęte patronatem medialnym Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów na stronach http://www.krakowskifestiwalakordeonowy.pl/  i https://www.facebook.com/krakowskifestiwalakordeonowy 


Niezwykły koncert charytatywny „NOSPR gra dla Tosi” w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce w siedzibie NOSPR 4 października 2020 o godz. 17.00.

Dochód z biletów zostanie przekazany w całości na leczenie 11-letniej Antoniny Laburdy, u której w maju tego roku zdiagnozowano anemię aplastyczną, groźną chorobę wymagającą długotrwałej i trudnej terapii. Tosia jest córką muzyków NOSPR Katarzyny i Patryka Laburdów, a koncert gestem wsparcia ich kolegów z orkiestry.

Orkiestra kameralna NOSPR wystąpi pod dyrekcją Piotra Tarcholika. W ich wykonaniu usłyszymy I część Suity w dawnym stylu „Z czasów Holberga” Edvarda Griega, II część Sekstetu smyczkowego „Souvenir de Florence” Piotra Czajkowskiego, Partitę Es-dur Johanna Nepomuka Hummla, The Dargasons z St. Paul’s Suite Gustava Holsta, dwie części z Symfonii A-dur KV 201 Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także Serenadę op. 2 na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza.

Środki na leczenie Tosi można przeznaczyć również wpłacając darowiznę na indywidualny numer subkonta dziewczynki prowadzonego przez Fundację Iskierka.

Więcej: https://fundacjaiskierka.pl/podopieczni/antonina-laburda/ 


Wolfgang Amadeus Mozart, Cesar Franck czy Henryk Jan Botor to tylko niektórzy z kompozytorów, jakich utwory będzie można usłyszeć podczas pierwszego w tym sezonie koncertu Chóru Bazyliki Licheńskiej „Stabat Mater”. Koncert odbędzie się po mszy o 12.00, w niedzielę, 4 października 2020 w Bazylice licheńskiej.

Wykonawcami koncertu będą Chór „Stabat Mater” pod dyrekcją Jacka Hyżnego wraz z solistkami: Anitą Furgol-Kownacką (sopran) i Ewą Budzińską (sopran) oraz organistą Andrzejem Chorosińskim, profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Muzycy wykonają Panis angelicus z Messe à troi voix op. 12 Francka, Ave verum corpus Mozarta, podczas koncertu nie może zabraknąć utworu, do którego nawiązuje nazwa Chóru Bazyliki Licheńskiej – Stabat Mater. Zaprezentowany zostanie utwór węgierskiego kompozytora, Zoltána Kodály, skomponowany do słów XIII-wiecznej sekwencji wielkopostnej. Będzie także można usłyszeć utwory współczesnych kompozytorów, m. in. Pie Jesu z Requiem Andrew Lloyda Webbera, Deus Caritas est Henryka Jana Botora oraz Modlitwę o pokój Norberta Blachy.

Chórowi na organach bazyliki licheńskiej akompaniować będzie twórca koncepcji brzmieniowej imponującego licheńskiego instrumentu – prof. Andrzej Chorosiński. W wykonaniu byłego rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zabrzmią także utwory instrumentalne: Andantino g-moll Francka oraz Toccata G-dur Duboisa.

Koncertu będzie można wysłuchać także za pośrednictwem mediów. Transmitowany będzie na stronie www.lichen.pl, fanpage Sanktuarium na Facebooku oraz kanale na YouTube.


XX Festiwal Ogrody Muzyczne odbędzie się w dniach 5–27 października 2020 na terenie Dziedzińca Wielkiego Zamku Królewskiego w Warszawie oraz w Kinie Atlantic.

Festiwal Ogrody Muzyczne jest realizowany w Warszawie od 2001 r. Program każdego festiwalu wypełniają koncerty live oraz retransmisje oper i baletów z renomowanych teatrów i festiwali muzycznych: z The Metropolitan Opera, Teatru Bolszoj i Festiwalu w Salzburgu na czele; a także filmy muzyczne i sfilmowane koncerty. W ramach festiwalu realizowany jest specjalny program edukacyjno-artystyczny dla dzieci – „Dziecięce Ogrody Muzyczne”.

Program XX Ogrodów obejmie 16 projekcji filmowych i 5 koncertów na żywo. Podczas koncertu inauguracyjnego usłyszymy Spark Klasyczny Band, który zestawia Bacha, Vivaldiego, Mozarta i innych klasyków z dźwiękami współczesności, generowanymi za pomocą ponad 40 rejestratorów. Z okazji obchodów 400. rocznicy śmierci Szekspira sekstet wokalny proMODERN przygotował projekt „shakespired”, na który złożyły się nowe utwory polskich twórców napisane specjalnie dla zespołu do tekstów sonetów szekspirowskich. Niektóre kompozycje zostały zamówione i dofinansowane w ramach Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Utwory autorstwa Krzesimira Dębskiego, Krzysztofa Herdzina, Pawła Łukaszewskiego, Stanisława Moryto, Tomasza Opałki, Macieja Zielińskiego i Miłosza Bembinowa zostaną zaprezentowane również na Zamku Królewskim. Udział w Festiwalu weźmie również kontratenor Matthias Rexroth – jeden z głównych pedagogów Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, oraz jego uczniowie. 22 października w Ogrodach wystąpi Bartosz Głowacki – młody wirtuoz akordeonu, mieszkający i odnoszący sukcesy w Londynie. Artyście towarzyszyć będą Lotte Betts-Dean – mezzosopran z Australii oraz rosyjsko-australijski gitarzysta Andrey Lebedev. Podczas ostatniego koncertu festiwalowego „Opera Minima” z udziałem kontratenora Michała Sławeckiego zabrzmi muzyka dawna.

Szczegółowy program – na stronie https://www.ogrodymuzyczne.pl/ 


Royal String Quartet istnieje już ponad 20 lat, a od 2004 roku organizuje własny festiwal muzyki kameralnej. Tym razem Kwartesencja to cykl trzech koncertów, które odbędą się w dniach 6 października – 11 grudnia 2020 w lubianych przez publiczność miejscach Warszawy: Królikarni, Nowym Teatrze i Studiu Koncertowym Polskiego Radia.

Podczas koncertu inaugurującego Festiwal w Królikarni zabrzmi Kwartet na koniec czasu Oliviera Messiaena, który powstał podczas II wojny światowej w obozie koncentracyjnym w Görlitz (Zgorzelec). W programie 2020 znajdą się oktety smyczkowe Enescu i Gliera wykonane wraz z Kwartetem Śląskim, trzy kwartety Krzysztofa Pendereckiego oraz II Kwartet smyczkowy Pawła Mykietyna. Na ostatnim koncercie Festiwalu premierowo zaprezentowany zostanie III Kwartet smyczkowy Aleksandra Nowaka.

Coroczny festiwal muzyki kameralnej Kwartesencja, którego twórcą i głównym organizatorem jest jeden z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych, odzwierciedla muzyczne zainteresowania, pasje i inspiracje muzyków. Kwartesencja to coroczna szansa dla słuchaczy na poznanie istotnych dzieł ostatnich kilkudziesięciu lat oraz ponadczasowych arcydzieł muzyki. To cykl koncertów w wykonaniu znanych artystów, który, mieszając style i gatunki, schodzi z utartych ścieżek.

Wstęp wolny na wszystkie koncerty. Limit miejsc jest ograniczony. Z wydarzeń prowadzone będą transmisje na żywo.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/kwartesencja 


Podczas pierwszego w tym sezonie koncertu kameralnego w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina 6 października 2020 o godz. 19.00 prawykonane zostaną Trzy tańce wyimaginowane na orkiestrę kameralną Krzysztofa Grzeszczaka.

Dr hab. Krzysztof Grzeszczak od 1999 wykłada w łódzkiej Akademii Muzycznej. W 2001 został członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Jest laureatem konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą. Trzykrotnie otrzymał Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi za twórczość kompozytorską oraz został odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi. Od wielu lat pełni funkcję organisty i organizatora koncertów muzyki chóralnej, organowej i kameralnej w łódzkich kościołach oraz współorganizatora Sesji Musica Moderna. Jego najnowszy utwór prawykona Orkiestra Kameralna PRIMUZ pod kierownictwem Łukasza Błaszczyka.

Koncert uczyni wyjątkowym ceniona sopranistka Olga Pasiecznik. Artystka występuje na najlepszych światowych scenach. Przez wiele lat była związana z Warszawską Operą Kameralną, obecnie jest solistką Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie. Ważne miejsce w jej repertuarze zajmuje pieśń romantyczna i impresjonistyczna oraz muzyka współczesna. W Łodzi artystka wykona Iluminacje Benjamina Brittena, skomponowane w 1939 r. do słów Arthura Rimbauda. Ponadto w programie znajdzie się Agnus Dei Zdzisława Szostaka w wersji na sopran, skrzypce i orkiestrę kameralną. Partię skrzypiec w utworze wykona Dominika Sznajder.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-kameralny-19 


Nowy festiwal na mapie kulturalnej Warszawy to wyjątkowa okazja do szerszego obcowania z twórczością niezwykłego kompozytora-wizjonera. W dniach 7–11 października 2020 w warszawskim Nowym Teatrze odbędzie się „Festiwal Paweł Mykietyn. Konteksty”.

Muzyka kompozytora wyróżnia się dramaturgicznie doskonałą narracją przy wyrafinowaniu i precyzji stosowanych środków. Podobne cechy są też właściwe utworom innego kompozytora, starszego o generację, którego Mykietyn u progu swej drogi wybrał jako główny punkt odniesienia – Pawła Szymańskiego. Stąd jego muzyka w programie Festiwalu jest kontrapunktem dla mykietynowskiego głównego tematu.

Podczas czterech koncertów będzie można posłuchać zarówno wczesnych kompozycji, jak i najnowszych utworów Mykietyna, a cały festiwal „pozwali zapoznać się z najnowszą historią muzyki polskiej i jej fascynującymi wątkami genetycznymi”, jak zapowiadają organizatorzy. Festiwal kończy koncert muzyki elektronicznej z ikonicznymi utworami stworzonymi na taśmę przez Mykietyna, Szymańskiego, Adama Falkiewicza oraz pioniera muzyki elektronicznej w Polsce – Włodzimierza Kotońskiego, który był nauczycielem wszystkich tych trzech kompozytorów reprezentujących zarazem trzy generacje.

Do udziału w wydarzeniu zaproszeni zostali znakomici artyści, m. in.: Sinfonia Varsovia pod dyrekcją charyzmatycznego Bassema Akiki, Jadwiga Rappe (alt), Michał Sławecki (kontratenor), Lutosławski String Quartet i Royal String Quartet oraz pełni energetycznej precyzji klawesynistka Małgorzata Sarbak i perkusista Miłosz Pękala

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/festiwal-pawel-mykietyn-konteksty 


7 października 2020 odbędzie się „Young Arts. Muzyka & Edukacja 3.0” – konferencja poświęcona zagadnieniom związanym ze zdalnym nauczaniem gry na instrumentach. W wydarzeniu wezmą udział przedstawiciele najważniejszych instytucji kultury w Polsce oraz eksperci doświadczeni w nauczaniu online. Konferencja jednocześnie otwiera funkcjonowanie Young Arts Kids – nowej platformy edukacyjnej, która łączy uczniów i nauczycieli muzyki w całej Polsce.

Całe wydarzenie odbędzie się na żywo w formie tematycznych webinariów. Konferencja jest skierowana do dyrektorów szkół muzycznych I i II stopnia oraz do nauczycieli gry na instrumentach smyczkowych. Konferencję otworzy panel dyskusyjny pod tytułem „Zmiany obyczajowe w świecie muzyki. Wyzwania i szanse nauczania online w kulturze”, w którym zabiorą głos przedstawiciele najważniejszych instytucji kultury w Polsce. W programie konferencji znajdują się wykłady poświęcone technice nauczania online gry na instrumencie, sposobom kształtowania prawidłowej postawy, wyzwaniom psychologicznym, jakie stawia przed nauczycielem zdalny kontakt z uczniem, praktycznym umiejętnościom występowania przed kamerą oraz zastosowaniu odpowiednich narzędzi technologicznych. Wykłady poprowadzą m.in. skrzypaczka Agata Szymczewska, trener przygotowania fizycznego i mentalnego do praktyki muzycznej Jadwiga Śmieszchalska, psycholog Jarosław Mirkiewicz, dziennikarz Jarosław Kuźniar.

Podczas konferencji zostanie też zaprezentowana nowa platforma edukacyjna – Young Arts Kids. Jest to miejsce wirtualnych spotkań uczniów i nauczycieli gry na instrumentach. Misją projektu jest ułatwianie dostępu do edukacji muzycznej wszystkim, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności pod opieką wybitnych nauczycieli oraz możliwość kontynuowania edukacji w okresie ewentualnych ograniczeń pandemicznych.

Projekt Young Arts Kids dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, zapisy dla uczestników są prowadzone na stronie www.yakids.pl 

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objeło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


W ramach piątej odsłony cyklu wystąpień mistrzowskich „Super Sam +1” w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) 8 października 2020 o godz. 20.00 odbędzie się koncert z udziałem Chrisa Jarretta i Franka Pospieszalskiego.

Pomysłodawcą nazwy „SuperSam” w odniesieniu do koncertów solowych jest klarnecista Jerzy Mazzoll. Współczesna wersja projektu programowana jest przez kontrabasistę, animatora wydarzeń artystycznych oraz szefa klubu Mózg, Sławka Janickiego. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Amerykański pianista i kompozytor Chris Jarret studiował w Oberlin Conservatory of Music i Carl von Ossietzky University w Odlenburgu, gdzie następnie wykładał. Komponuje utwory muzyki kameralnej i symfonicznej, koncertuje jako pianista na całym świecie. Regularnie występuje w duecie z Erwinem Ditznerem i jest liderem kwartetu Four Free.

Kontrabasista Franek Pospieszalski, pochodzący z muzycznej rodziny, jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu, ukończył też studia licencjackie duńskiego Rhythmic Music Conservatory. Jest wykonawcą i kompozytorem czynnie działającym w wielu międzynarodowych jak i lokalnych zespołach jako sideman, a także lider kilku swoich projektów. W 2017 roku wydał autorską debiutancką płytę 1st level ze swoim zespołem Franciszek Pospieszalski Sextet, a w 2019 – płytę Accumulated Thoughts ze swoim trio. Na konkursie Jazz Juniors wraz z zespołem Franciszek Pospieszalski Trio został wyróżniony nagrodą w postaci trasy koncertowej w Azji, również otrzymując nagrodę indywidualną Złoty Kontrabas im. Andrzeja Cudzicha.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 


Podczas II edycji Międzynarodowego Festiwalu im. Józefa Madei w dniach 9–26 października 2020 odbędą się koncerty, lekcje mistrzowskie i spotkania z wyjątkowymi artystami zarówno z Polski, jak i zagranicy.

Organizatorem Festiwalu jest Stowarzyszenie im. Józefa Madei mające swoją siedzibę w Poznaniu, ale działające na terenie całej Polski i współpracujące z wieloma instytucjami kultury. W tym roku do udziału w wydarzeniu Stowarzyszenie zaprosiło światowej sławy niemieckiego klarnecistę Dirka Altmanna, który poprowadzi warsztaty mistrzowskie, a także wystąpi na koncercie w Pałacu Jankowice 10 października. Udział w koncercie weźmie również Festiwalowa Orkiestra Klarnetowa, w skład której wejdą studenci Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz uczniowie Samorządowej Szkoły Muzycznej I st. w Tarnowie Podgórnym. Orkiestrę poprowadzi prof. Zdzisław Nowak. Gościem zagranicznym festiwalu będzie również altowiolistka Esther Alba López.

18 października w poznańskiej Akademii Muzycznej będzie miał miejsce koncert z okazji obchodzonej na całym świecie 250. rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena. Koncert finałowy Festiwalu odbędzie się w Sali Balowej Zamku w Rydzynie 26 października.

W programie Festiwalu znalazły się wyjątkowe dzieła muzyki kameralnej, m. in. Józefa Madei, Henryka Czyża, Ignacego Friedmana, Claude’a Debussy’ego, Roberta Schumanna, Ludwiga van Beethovena i Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Na koncercie inauguracyjnym Festiwalu odbędzie się prawykonanie utworu wykładowczyni poznańskiej Akademii Muzycznej dr Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów na http://festiwalmadei.pl/ 


Na inaugurację sezonu 2020 / 2021 Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga zaprosiła jednego z najwybitniejszych artystów, uważanego za „skrzypcowego prawnuka Henryka Wieniawskiego – Krzysztofa Jakowicza. Koncert odbędzie się 9 października o godz. 19.00.

Jako pierwsza w wykonaniu orkiestry Filharmonii pod batutą Jacka Rogali zabrzmi piękna Kołysanka Emila Młynarskiego, współzałożyciela i pierwszego dyrektora Filharmonii Narodowej. W interpretacji profesora Krzysztofa Jakowicza usłyszymy jeden z najczęściej wykonywanych koncertów skrzypcowych, „nieprześcigniony, jeśli chodzi o blask, żarliwość, esprit" – jak go określił muzykolog Alfred Einstein – Koncert skrzypcowy A-dur KV 219 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Wieczór zakończy IV Symfonia B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena – „symfonia czystej radości, pełną beztroski i humoru".

Melomani będą mogli w tym dniu również obejrzeć najnowszą wystawę Kolor i dźwięk Romana Gruszeckiego – malarza prowadzącego Galerię Kolor w Kazimierzu Dolnym.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 


„4 x fortepian" to tytuł koncertu w wykonaniu wszystkich pedagogów Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, który odbędzie się 9 października 2020 o godz. 19.00.

Znakomici pianiści zaprezentują utwory solowe, na cztery ręce, na dwa fortepiany oraz – specjalnie na tę okazję napisane – na trzy fortepiany z perkusją i na cztery fortepiany z orkiestrą.

W interpretacji Alicji Kledzik, Joanny Marcinkowskiej, Anny Organiszczak, Małgorzaty Sajny-Mataczyńskiej, Łukasza Byrdego, Jacka Kortusa, Bogumiła Nowickiego, Macieja Pabicha, Cypriana Sekreckiego, Piotra Szychowskiego, Przemysława Witka i Piotra Żukowskiego usłyszymy utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego, kompozycje na dwa fortepiany Aleksandra Areńskiego i Franza Liszta.

Podczas tego koncertu odbędą się również dwie premiery dzieł polskich kompozytorów: Bezlistne Artura Kroschla na trzy fortepiany i trzy perkusje oraz Ballada op. 9 Adama Domurata na cztery fortepiany i orkiestrę. Oprócz pedagogów Katedry Fortepianu w koncercie wezmą udział perkusiści Piotr Sołkowicz, Piotr Szulc i Bartek Miler, a także Orkiestra CoOperate pod dyrekcją Adama Domurata. Słowo o muzyce wygłosi Piotr Niewiedział.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/ 


10 października 2020 o godz. 11.30 i 13.30 odbędzie się transmisja online piątego koncertu podsumowującego internetowe warsztaty dla młodych muzyków „Nie bój się improwizować!”, organizowanych przez Agencją Muzyczną Art Deco Group. Tym razem przedstawione zostaną efekty pracy z uczestnikami zajęć, które prowadzili kompozytor i pianista Jarosław Siwiński oraz aktor i reżyser sztuk dla dzieci Grzegorz Ociepka.

Internetowe warsztaty „Nie bój się improwizować!" są bezpłatne i przeznaczone dla dzieci uczących się gry na dowolnych instrumentach lub śpiewu w szkołach muzycznych albo w instytucjach, prowadzących zajęcia muzyczne. Warsztaty łączą wiele elementów. Prowadzący rozmawiają z dziećmi m.in. o muzyce współczesnej, zasadach i sposobach improwizacji, ilustrując te tematy muzycznymi przykładami. Prowadzą ćwiczenia i zabawy, które pomagają dzieciom łatwiej przyswoić przekazywaną wiedzę. Młodzi muzycy poznają różne techniki i sposoby rozwijania umiejętności improwizowania, w tym również elementy improwizacji aktorskiej.

Podczas najbliższego koncertu, transmitowanego z warszawskiego Quality Studio przy współpracy z Rec Audio, wszyscy spotkają się pierwszy raz na żywo ze swoimi mentorami i będą wspólnie muzykować.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zapraszamy do obejrzenia koncertu na stronach www.artdecogroup.eu oraz www.facebook.com/adgagencja 


10 października 2020 roku o godz. 20.00 odbędzie się koncert online Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, transmitowany ze Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. W interpretacji zespołu pod dyrekcją wybitnego Antoniego Wita usłyszymy symfonie Josepha Haydna i Felixa Mendelssohna, a także I Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena. W roli solisty wystąpi Krzysztof Książek.

Joseph Haydn za gorące przyjęcie podczas swych dwóch wizyt w Londynie (1791–1792 oraz 1794–1795) odwdzięczył się mieszkańcom tego miasta monumentalnym cyklem dwunastu symfonicznych arcydzieł zwanych „Symfoniami londyńskimi”. 95. Symfonia c-moll jest jedyną minorową w zbiorze, stanowi kwintesencję muzycznego klasycyzmu jako stylu doskonałej równowagi wszelkich elementów techniki i ekspresji dzieła.

W I Koncercie C-dur op. 15 rozpoznawalny Beethovenowski idiom wciąż jeszcze skrywa się za muzyczną konwencją typową dla popisowego utworu, który miał za cel podobać się wszystkim. Odnajdziemy jednak już wiele nowszych elementów; poza konwencję wykracza patos i potęga „militarnych” motywów części I. Pełna elegancji i urzekającego liryzmu część II kontrastuje z roztańczonym, pełnym humoru (miejscami wręcz plebejsko-rubasznego) finałowym rondem.

Felix Mendelssohn swą IV Symfonię op. 90 „Włoską” rozpoczął w Wenecji, a w liście do siostry pisanym z Rzymu donosił: „to najweselszy utwór, jak skomponowałem, zwłaszcza finał”. W utworze tym próżno doszukiwać się spójnego literackiego programu, jego „włoskość” jest umowna. Najbardziej oczywistym muzycznym „italianizmem” jest bardzo szybki finał w rytmie typowego dla środkowych Włoch tańca saltarello.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Ulubieniec publiczności, zwycięzca serc słuchaczy konkursu Chopinowskiego Ingolf Wunder 10 października 2020 wystąpi w iście jubileuszowym repertuarze wraz z Sinfoniettą Cracovią pod batutą dyrektora Sinfonietty Jurka Dybała na pachnących nowością deskach Filharmonii Krakowskiej o godz. 11.00.

Rok 2020 to nie tylko rok niecodziennych okoliczności, to przede wszystkim rok Beethovenowski, to również 210. rocznica urodzin Fryderyka Chopina, które Sinfonietta będzie świętować podczas Beethovenowskiego tournée do ojczyzny przybranej przez słynnego klasyka wiedeńskiego, a zainaugurowanego w swoim rodzinnym mieście Krakowie.

Krakowscy słuchacze będą mieli okazję zanurzyć się w bukolicznym charakterze IV Symfonii i żywiołowych frazach XI Kwartetu smyczkowego „Serioso” Ludwiga van Beethovena oraz wirtuozowskim stylu brillant I Koncertu fortepianowego Fryderyka Chopina. Nietypowo, bo ranną porą, odświeżona sala Filharmonii Krakowskiej rozbrzmi dźwiękami muzyki i rozbudzi zaspane miasto do życia.

Kamila Czernek

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Orkiestry Sinfonietta Cracovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


W dniach 10–22 października 2020 roku odbędzie się w Warszawie 24. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena – kompozytora, którego 250. rocznicę urodzin obchodzi cały świat muzyczny. Nadzwyczajne okoliczności uwarunkowane pandemią wpłynęły zarówno na przesunięcie terminu festiwalu na jesień, jak i na nowe oblicze jego programu.

Podczas 10 koncertów wystąpią znakomite polskie zespoły i polscy artyści, wykonując dzieła patrona festiwalu oraz jego romantycznych następców: Schuberta, Schumanna, Chopina, Liszta, Mendelssohna i Brahmsa. W programie koncertów ważne miejsce zajmą także utwory Krzysztofa Pendereckiego, których przypomnienie będzie rodzajem hołdu dla zmarłego w tym roku mistrza.

Festiwal rozpocznie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki, a zakończy Sinfonia Varsovia pod batutą Macieja Tworka. Usłyszymy Orkiestrę Polskiego Radia w Warszawie prowadzoną przez Michała Klauzę, ponownie Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej tym razem pod batutą Jerzego Maksymiuka i Sinfoniettę Cracovię pod dyrekcją Jurka Dybała.

17 października, w dniu 171. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina, Piotr Paleczny z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Dawida Runtza wykona Koncert fortepianowy e-moll kompozytora. Intrygująco zapowiada się koncert kameralny Kwartetu Śląskiego, który wykona wszystkie kwartety smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego i Wielką fugę Beethovena.

Zgodnie z wieloletnim zwyczajem podczas festiwalu kontynuowana będzie promocja najmłodszej generacji wykonawców: zaplanowany został recital fortepianowy Szymona Nehringa, a we współpracy z Abu Dhabi Festival koncert zatytułowany Polscy młodzi pianiści.

Materiały prasowe

Szczegółowy program – na stronie http://beethoven.org.pl/ 


11 października 2020 o godz. 18.00 w Auli Uniwersyteckiej Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal zainauguruje 53. sezon artystyczny. Będzie to jednocześnie pierwszy od rozpoczęcia pandemii koncert organizowany w Auli Uniwersyteckiej z udziałem publiczności.

Solistą podczas tego wieczoru będzie niezwykle utalentowany pianista Tomasz Ritter. Jest on laureatem wielu prestiżowych nagród, zwyciężył m. in. w IX Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów "Artur Rubinstein in memoriam" w Bydgoszczy, otrzymał również nagrodę specjalną im. Anieli Młynarskiej-Rubinstein, Rubinową Szpilę Artura Rubinsteina dla osobowości artystycznej konkursu, nagrodę Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej oraz wiele nagród pozaregulaminowych. We wrześniu 2018 roku otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie. W roli solisty wystąpi również koncertmistrz Orkiestry, laureat Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego – Jarosław Żołnierczyk.

W programie znalazły się Concerto-Notturno op. 13 na skrzypce i orkiestrę smyczkową Mikołaja Piotra Góreckiego, Radif, suita na tematy irańskie Lva Knippera oraz Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina.

Informacje o biletach – na stronie https://amadeus.pl/event-11-10-2020-muzyka-w-pandemii 


W 2020 roku przypada 150. rocznica urodzin Matki Matyldy Getter, Franciszkanki Rodziny Maryi, która w czasie II wojny światowej razem ze współsiostrami uratowała kilka tysięcy dzieci żydowskich z getta. Z tej okazji z inicjatywy Fundacji AVE oraz Matki Generalnej Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi Janiny Kierstan powstało oratorium Sprawiedliwe autorstwa Aldony Kraus i Jerzego Cembrzyńskiego, którego premiera odbędzie się 11 października.

Utwór zostanie zaprezentowany 11 października dwukrotnie: o godz. 15.30 w Archikatedrze Warszawskiej oraz o godz. 19.00 w kościele Matki Bożej Królowej Polski w Markach-Pustelniku. Wykonawcami będą soliści Małgorzata Rudnicka, Michał Rajewski, Bogdan Śliwa, Ewa Bogucka, chóry Ave, Tibi Domine z Goniądza, Collegium Cantorum z Chełmna oraz Warlubski Chór Kameralny. Śpiewakom zaakompaniują instrumentaliści Filharmonii Narodowej. Za pulpitem dyrygenckim stanie Barbara Hijewska, a całości dopełni gawęda historyczna.

Klasztor sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi przy ul. Żelaznej przylegał w czasie okupacji do warszawskiego getta. I to właśnie ten dom i mieszkające tam zakonnice odegrały kluczową rolę w ratowaniu dzieci żydowskich. Ocaliły co najmniej pół tysiąca dzieci i dwieście pięćdziesiąt dorosłych, a to tylko „przypadki” udokumentowane. „Ratuję człowieka, który prosi o pomoc” – zwykła mówić ówczesna przełożona prowincji warszawskiej sióstr Rodziny Maryi i spiritus movens całej akcji, matka Matylda Getter, uhonorowana odznaczeniem „Sprawiedliwa wśród narodów świata".

Oratorium Sprawiedliwe na solistów, chór mieszany i orkiestrę, dedykowane bohaterskim zakonnicom, stworzyli laureat „Grammy”, związany z Filharmonią Narodową Jerzy Cembrzyński i poetka Aldona Kraus.

Wstęp na koncerty jest wolny, obowiązuje jednak rezerwacja miejsc: http://fundacjaave.pl/pl/, tel. 608 178 447.


Do 8 listopada 2020 roku potrwa nowy cykl koncertów „Mińskie Muzyczne Spotkania bez Barier” w Mińsku Mazowieckim, organizowany przez Fundację „Czas Sztuki”. Najbliższy koncert będzie miał miejsce w Muzeum Ziemi Mińskiej 11 października o godz. 16.00.

Fundacja „Czas Sztuki” koncentruje swoje działania na organizacji bezpłatnych koncertów w zabytkowych kościołach i instytucjach kulturalnych w powiecie mińskim w gminie Mrozy, gdzie znajduje się siedziba Fundacji. Członkami Fundacji są muzycy zespołu The Time Quartet. Kwartet tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej zespół wykonał ponad 350 koncertów w kraju i za granicą, współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami, w tym z Andrzej Jagodziński Trio, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, World Orchestra Grzecha Piotrowskiego, Zespołem Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze” i Trifonidis Downtown Sextet. Muzycy kwartetu są założycielami studyjnej orkiestry Melanidis Orchestra, z którą nagrali muzykę do sześciu polskich i zagranicznych filmów.

Podczas najbliższego koncertu z cyklu „Mińskie Muzyczne Spotkania bez Barier” wystąpi znakomity duet: wiolonczelistka Anna Wróbel i pianistka Małgorzata Marczyk. W programie – wyłącznie muzyka polska: kompozycje Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Feliksa Nowowiejskiego, Karola Skarżyńskiego i Piotra Wróbla.

Wstęp na koncert jest bezpłatny, ale obowiązuje rezerwacja zaproszeń (fundacjaczassztuki@gmail.com).

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


11 października 2020 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu Elbląska Orkiestra Kameralna batutą Jakuba Chrenowicza dokona prawykonania Concerto in G Mikołaja Majkusiaka. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert upłynie pod znakiem twórczości polskich mistrzów partytury. W pierwszej części koncertu usłyszymy utwory Mikołaja Piotra Góreckiego: Divertimento na orkiestrę smyczkową i Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową. Syn Henryka Mikołaja Góreckiego z powodzeniem kontynuuje rodzinne tradycje i cieszy się uznaniem po obu stronach Atlantyku (na co dzień mieszka w USA). Partię solową w Concerto-Notturno wykona syn innego wybitnego muzyka – skrzypek Jakub Jakowicz. W interpretacji EOK zabrzmi także Orawa Wojciecha Kilara.

W finale koncertu Elbląska Orkiestra Kameralna prawykona kompozycję Mikołaja Majkusiaka Concerto in G na orkiestrę smyczkową.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://eok.elblag.eu/ 


W ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Kultura w sieci” Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów – Oddział w Krakowie zrealizowało nowatorski projekt „Dziecięca kameralistyka online i w domu” obejmujący ok 1100 minut nagrań polskiej muzyki kameralnej. Od 14 października 2020 materiały będą dostępne w nowej aplikacji mobilnej con.sol.la oraz na kanale YouTube Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – partnera projektu.

„Dziecięca kameralistyka online i w domu" obejmuje nagrania poszczególnych partii w dziecięcych duetach instrumentalnych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, co ma umożliwić grę zespołową w warunkach domowych, nauczania zdalnego oraz społecznej izolacji. Projekt składa się łącznie z ponad 375 nagrań audio oraz audio-video utworów duetowych.

Wśród nich znajdują się kompozycje wybitnych współczesnych kompozytorów, w tym Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz i Romualda Twardowskiego. Dla każdego utworu-duetu powstały nagrania poszczególnych partii przygotowane w dwóch wersjach tempa, aby umożliwić grę zespołową uczniom na różnym poziomie zaawansowania, a także zachęcić do gry muzyków-amatorów. Powstały również wersje wzorcowych utworów.

W realizacji nagrań w Studio BBrecords udział wzięli znakomici wykonawcy: Ravel Piano Duo, Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Joanna Konarzewska (skrzypce), Julia Samojło (fortepian), Piotr Gach (wiolonczela), Michał Panasiuk (wiolonczela), Maria Sławek (skrzypce) oraz Anna Kuk (skrzypce).

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona internetowa: http://spmk.com.pl/ 


Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z LinkedIn zaprasza 14 października 2020 o godz. 16.00 na webinar dla ludzi kultury zainteresowanych świadomym budowaniem marki osobistej i zawodowej.

LinkedIn to portal społecznościowy, który wciąż zyskuje na znaczeniu w pozyskiwaniu kontaktów, prezentowaniu swoich osiągnięć oraz czerpaniu wiedzy z obszarów biznesowych. Na szkoleniu poświęconym portalowi można będzie się dowiedzieć o:

• społeczności LinkedIn

• zasadach budowy profilu osobistego

• budowie marki osobistej na LinkedIn

• o tym, jak poszukiwać kontaktów i możliwości realizacji swoich planów oraz zamierzeń zawodowych.

Po webinarze będzie możliwość zadawania pytań w ramach Q&A. Webinar odbędzie się na platformie Zoom. Link do webinaru: https://cutt.ly/WgpyF9n 


W dniach 15–17 października 2020 w Krajeńskim Ośrodku Kultury, Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy im. Eugeniusza Paukszty w Skokach oraz w Ośrodku Kultury w Środzie Wielkopolskiej odbędą się bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Tym razem zajęcia poprowadzą: wokalistka Iza Kowalewska, kontrabasistka Małgorzata Kołcz i kompozytor Jarosław Siwiński. Przygodę przez improwizacje poprowadzi aktor i reżyser sztuk dla dzieci Grzegorz Ociepka. Podczas zajęć dzieci w wieku 3-5 oraz 6-8 lat będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie swoich opiekunów, świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą. Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację uczestników zajęć.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/ptmw1923 


Fundacja Polskiej Rady Muzycznej zaprasza na jubileuszową 15. odsłonę Festiwalu „Ad libitum”, która odbędzie się w dniach 15–17 października 2020 ONLINE.

Tegoroczny program przygotowany jest z myślą̨ o tym szczególnym czasie, jego ograniczeniach, ale także nowych możliwościach współpracy artystów, improwizatorów, kompozytorów. Festiwal wspiera polskich twórców bez względu na to, gdzie znaleźli się w czasie pandemii, a także artystów z innych krajów, którzy działają̨ i mieszkają̨ w Polsce. Łączy ich dzięki nowym technologiom i wykorzystaniu narzędzi sprawdzonych tak dobrze w ostatnim czasie. 

Udział w Festiwalu wezmą polscy muzycy, specjalizujący się w improwizacji (Maciej Garbowski, Krzysztof Gradziuk, Łukasz Ojdana, Hashtag Ensemble, Spontaneous Chamber Music), polscy kompozytorzy różnych generacji (Sławomir Kupczak, Anna Sowa, Andrzej Kwieciński), którzy we współpracy z Hashtag Ensemble stworzą̨ utwory z otwartymi na improwizację partiami dla muzyków zespołu, a także mieszkający i tworzący w Polsce francuski kontrabasista Sébastien Beliah oraz argentyński improwizator i kompozytor Max Bober. Swoje artystyczne działania we wspólnym koncercie / performance online połączą̨ ponadto polskie improwizatorki, kompozytorki, od momentu ogłoszenia pandemii pozostające za granicą, związane swoimi zawodowymi planami z Nowym Jorkiem (Nina Fukuoka), Berlinem (Martyna Poznańska) i Aarhus (Olga Szymula).

Dofinansowano ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie https://www.ad-libitum.pl/ 


15 października 2020 o godz. 18.30 w Centrum Kultury w Łomży po raz pierwszy zabrzmi Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową Pawła Łukaszewskiego. Partię solową wykona znakomity akordeonista Klaudiusz Baran.

Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową jest wersją Koncertu na organy i orkiestrę smyczkową Łukaszewskiego z 1996 roku. Utwór składa się z trzech kontrastujących części, z których, jak zauważa sam kompozytor, części skrajne dają możliwość ukazania wirtuozerii wykonawczej solisty, środkowa natomiast oparta jest na kantylenowej melodii Exsultet, którą Łukaszewski usłyszał podczas liturgii Triduum Paschalnego w Katedrze Notre-Dame w Rouen w wykonaniu arcybiskupa Josepha Duvala.

Muzyków Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży poprowadzi tego wieczoru Huba Hollókői, laureat I nagrody w II Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Muzyki Współczesnej Giancarlo Facchinetti w Brescii. Partię solową wykona Klaudiusz Baran – akordeonista, który ze swobodą porusza się po różnorodnym repertuarze, a jego interpretacje muzyki najnowszej wzbudzają szczególne uznanie. Artysta ma na koncie prawie 50 prawykonań dzieł solowych, kameralnych i z towarzyszeniem orkiestr, z których większość była mu dedykowana albo powstała z jego inspiracji.

Paweł Łukaszewski jest jednym z najczęściej nagradzanych polskich kompozytorów, dziesięciokrotnym zdobywcą nagrody muzycznej „Fryderyk”. Jego twórczość zyskała znaczącą pozycję w Europie, USA i Kanadzie. Utwory Łukaszewskiego są wykonywane i prawykonywane przez renomowane zespoły chóralne m.in. z Londynu i Cambridge.

Maryla Zając

Informacja o biletach – na stronie www.filharmonia.lomza.pl 


W dniach 16–18 października 2020 w Sanoku w ramach I Dni Muzyki Organowej odbędzie się Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej, którego pomysłodawcą jest Łukasz Kot – prezes sanockiego Stowarzyszenia Pro Artis. Celem Festiwalu jest popularyzacja muzyki organowej i kameralnej na terenie województwa podkarpackiego oraz przybliżenie twórczości dawnych i współczesnych kompozytorów.

W ramach tego wydarzenia wystąpią znani artyści z różnych stron Polski: organiści dr hab. Piotr Rojek, prof. AMKL we Wrocławiu, dyrektor artystyczny Festiwalu (Wrocław), prof. zw. dr hab. Roman Perucki (Gdańsk), dr hab. Henryk Jan Botor (Tychy – Kraków), fleciści prof. dr Łukasz Długosz i dr hab. Agata Kielar-Długosz (Gdańsk). W interpretacji znakomitych artystów usłyszymy utwory Jakuba Sowy, Feliksa Nowowiejskiego, Henryka Jana Botora, a także Johanna Sebastiana Bacha, Antonia Vivaldiego, Georga Friedricha Händla, Henriego Muleta, Felixa Mendelssohna, Gabriela Fauré, Louisa Viernego, oraz improwizacje organistów na zadane tematy od publiczności.

Koncerty są bezpłatne i odbędą się w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Sanoku. Dodatkowo, 17 października w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Wandy Kossakowej w Sanoku odbędzie się Mistrzowski Kurs Improwizacji dla uczniów podkarpackich szkół muzycznych II st.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Światłodźwięki to festiwal sztuki audiowizualnej, prezentujący najważniejsze prace europejskiego i rodzimego środowiska artystycznego, zafascynowanego performatywnym łączeniem wizualności i muzyki. Piąta edycja festiwalu, organizowanego przez Fundację Wspierania Kultury – Our Place Foundation będzie miała miejsce w poznańskim Centrum Kultury Zamek w dniach 16–17 października 2020.

Organizatorzy określają wrażenia, jakich mogą spodziewać się uczestnicy festiwalu jako „synestetyczne doświadczanie eksperymentalnej muzyki i świetlnych wizualizacji”. Ta interdyscyplinarna sztuka tworzona jest całkowicie na żywo, w oparciu o nowe koncepcje, zakładające wzajemne oddziaływanie dźwięku i obrazu / koloru w jednym czasie.

Światłodźwięki to koncerty, jam session i wykłady-prezentacje w języku angielskim, podczas których artyści tworzący projekcje, muzycy-naukowcy opowiedzą o najnowszych trendach w europejskiej sztuce, o połączeniach sztuki, informatyki, architektury. Zaprezentują nowe drogi i kierunki, którymi podąża sztuka. W tym roku prelegentami będą słowacki kompozytor Marián Zavarský i hiszpański artysta medialny Marti Guillem Ciscar. Podczas koncertów festiwalowych wystąpią znakomici wykonawcy i kompozytorzy, m. in. saksofonista i kompozytor Michał Fetler, kompozytor i perkusista Rafał Gorzycki, klarnecista i improwizator Piotr Mełech oraz kompozytor i pianista Jakub Królikowski – dyrektor artystyczny Festiwalu, laureat Nagrody Głównej na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Marka Stachowskiego (2018).

Udział we wszystkich wydarzeniach festiwalu jest bezpłatny i nie wymaga wcześniejszej rezerwacji.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.swiatlodzwieki.pl/ 


16 października 2020 o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej będzie miało miejsce prawykonanie Te Deum pamięci Św. Jana Pawła II autorstwa Krzysztofa Herdzina. Koncert transmitowany będzie również na kanale YouTube FP.

Te Deum Krzysztof Herdzin skomponował na zamówienie Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego z okazji 100. rocznicy urodzin Jana Pawła II. Jak zaznacza kompozytor, „W świecie, w którym coraz bardziej króluje bezideowość, dla mnie ważny jest powrót do Sacrum, do korzeni i tradycji, bezwzględna miłość do ludzi i współodczuwanie. Utwór podzieliłem na trzy części a przeznaczyłem na duży aparat wykonawczy: dwoje solistów, chór i orkiestrę symfoniczną. Przeplatają się w nim fragmenty podniosłe i uroczyste z refleksyjnymi i medytacyjnymi. Proszę traktować te współbrzmienia, jako moje podziękowanie za obecność Jana Pawła II w naszym życiu”. W światowej premierze dzieła, pod batutą autora, wezmą udział Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, soliści Iwona Hossa i Adam Zdunikowski oraz Polski Chór Kameralny.

Ponadto zostaną zaprezentowane jeszcze dwa utwory Herdzina. Hymn o św. Albercie Chmielowskim znalazł się na dziewiątej autorskiej płycie kompozytora Symphonicum, która była nominowana do nagrody Fryderyk 2011 w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna. Partie solowe w utworze zaśpiewa Jacek Kotlarski. Kompozycja Trzy Korony miała swoje prawykonanie z udziałem legendarnej orkiestry The Academy of St. Martin in the Fields na koncercie pod batutą kompozytora w Filharmonii Narodowej w Warszawie (2015). Utwór zawarty został w albumie Suite on Polish Themes (2016).

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 


Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie zaprasza 16 października 2020 o godz. 19.00 na koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu „Dyrygent – rezydent", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Orkiestra Filharmonii wykona dzieła Ludwiga van Beethovena, Karola Kurpińskiego i Krzysztofa Pendereckiego pod batutą Bartosza Staniszewskiego.

Bartosz Staniszewski (ur. 1995) jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie studiował w klasie prof. Rafała Jacka Delekty. Brał udział w licznych kursach dyrygenckich prowadzonych przez wybitnych dyrygentów, m. in. Jacka Kaspszyka, Vladimira Kiradjieva, w Międzynarodowych Kursach Dyrygenckich, podczas których pracował z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. W 2014 roku poprowadził w Filharmonii Krakowskiej prawykonanie autorskiej symfonii. Jest współzałożycielem i dyrygentem Krakowskiej Orkiestry „Ardente”, z którą koncertuje w Polsce i za granicą. Występował w ramach cykli „Jeszcze Polska Muzyka”, „Wawel o Zmierzchu”.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej pod jego dyrekcją rozpocznie koncert od wspaniałej Uwertury do zaginionej opery Karola Kurpińskiego Ruiny Babilonu. Następnie, z okazji 250. rocznicy urodzin Beethovena, zespół zaprezentuje jego VII Symfonię A-dur op. 92. Symfoniczny wieczór zamknie Chaconne – In memoriam Johannes Paul II z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/ 


IX Międzynarodowy festiwal muzyki kameralnej Euro Chamber Music Festival Gdańsk odbędzie się w dniach 16 października – 22 listopada 2020.

Przedsięwzięcie otrzymało prestiżowy label EFFE (Europe For Festivals For Europe) na lata 2019–2020, przyznawany przez European Festival Association dla najciekawszych wydarzeń festiwalowych w Europie. Na estradzie festiwalu występowali bowiem tak znane osobistości, jak Leszek Możdżer, Apollon Musagète Quartett, Grupa MoCarta, Janusz Wawrowski, Jerzy i Maciej Stuhr, Krystyna Janda, Wiktor Zborowski, Kayah & Royal String Quartet, Władysław "Gudonis" Komendarek.

W tym roku w festiwalu wezmą udział uznani zagraniczni kameraliści, w tym Jozef Luptàk, Quatuor Adastra, Split Guitar Quartet, Petra&Patrik Jablonski, jak i również będący u progu kariery laureaci międzynarodowych konkursów muzycznych, a także wyróżniający się instrumentaliści młodego pokolenia w koncertach pt. "Polish Rising Music Stars". W ich wykonaniu usłyszymy arcydzieła europejskich kompozytorów i polską muzykę współczesną, m. in. utwory Mieczysława Karłowicza i Krzysztofa Pendereckiego. Kluczowym wydarzeniem Festiwalu będzie spektakl w wykonaniu Daniela Olbrychskiego i Duo del Gesù z listami i muzyką wielkiego tegorocznego jubilata, Ludwiga van Beethovena. W ramach festiwalu odbędzie się również Nadbałtycki Konkurs Duetów Smyczkowych.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na www.eurochambermusicfestival.com 


Katedra Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie zaprasza w dniach 17–28 października 2020 na IV Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”

Festiwal jest wyjątkową na świecie imprezą poświęconą tylko i wyłącznie właśnie tej formacji kameralnej. O rosnącej randze Festiwalu świadczyć może udział w przedsięwzięciu duetowych gwiazd światowego formatU. Za główny cel swoich działań Organizatorzy postawili przywrócenie duetowi fortepianowemu należytego miejsca w świadomości pianistów, jak i w życiu koncertowym, oraz popularyzowanie repertuaru na ten skład kameralny. Dyrektorem artystycznym przedsięwzięcia jest dr hab. Bartłomiej Kominek – kierownik Katedry Kameralistyki.

W roku 2020 Festiwal „Duettissimo” odbędzie się w ograniczonej formie i zostanie częściowo przeniesiony w przestrzeń komunikacji cyfrowej. Wśród wykonawców ponownie usłyszeć będzie można zarówno studentów krakowskiej Akademii Muzycznej, jak i jej wykładowców, a także laureatów międzynarodowych konkursów duetów fortepianowych. Gościem Festiwalu będzie jeden z najlepszych duetów Republiki Słowackiej – Jordana Palovičová i Zuzana Biščáková; koncert inauguracyjny objęty został honorowym patronatem Konsula Republiki Słowackiej w Krakowie. W repertuarze Festiwalu nie mogło zabraknąć muzyki polskich twórców, m. in. utworów Juliusza Zarębskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego.

Wstęp na koncerty w ramach Festiwalu jest wolny!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sczegółowy program – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/duettissimo/ 


Związek Kompozytorów Polskich – Oddział w Krakowie zaprasza na 32. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów, który w 2020 roku odbędzie się w dniach 17–25 października. Usłyszymy 16 prawykonań światowych oraz 4 prawykonania polskie. W związku z dynamicznie rozwijającą się sytuacją pandemiczną program może ulec zmianie, a wszystkie koncerty festiwalowe odbędą się bez publiczności. Transmisje z koncertów będzie można oglądać na festiwalowym kanale YouTube.

Podczas tegorocznego 32. KMFK jak zwykle zaprezentowana zostanie twórczość kompozytorów krakowskich w kontekście muzyki światowej. Repertuar zostanie wzbogacony o kompozycje inspirowane naturą, m.in.: Wyspy Eugeniusza Knapika, Warkocz Bereniki Jerzego Kornowicza, Sounds of Forest Sofii Gubaiduliny czy Le merle noir Oliviera Messiaena.

Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała wykona utwór Krzysztofa Pendereckiego Ciaccona in memoria del Giovanni Paolo II. Będzie to szczególne wydarzenie, upamiętniające zmarłego w tym roku naszego krakowskiego Mistrza i 100. rocznicę urodzin Papieża Polaka. Orkiestra dokona również na tym koncercie prawykonań najnowszych utworów Wojciecha Widłaka oraz Kamila Kruka (partię piły koncertującej wykona sam kompozytor). Tradycją festiwalu jest coroczny koncert Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. W tym roku na koncercie zatytułowanym „Koktajl elektroniczny” zaprezentowane zostaną najnowsze utwory studentów kompozycji — w większości będą to prawykonania światowe.

Ważnym punktem programu 32. KMFK jest 3. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego, który został powołany w 85. rocznicę jego urodzin. Tegoroczne jury przyznało Nagrodę Główną utworowi Streams… contacts na flet i fortepian, którego autorem jest austriacki kompozytor Otto Wanke (ur. 1989).

Dopełnieniem festiwalu będzie sesja muzykologiczna „Muzyka i natura”, na której wygłoszą referaty teoretycy z Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program wydarzenia dostępny jest na stronie http://festiwal.zkp.krakow.pl/ 

Marcel Chyrzyński, dyrektor generalny i artystyczny


Po raz siódmy Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae" wraz z Filharmonią im. Karola Szymanowskiego w Krakowie zapraszają do uczestnictwa w Krakowskiej Jesieni Muzycznej. W 2020 roku organizatorzy proponują cykl czterech koncertów w dniach 18–22 października, które odbędą się w Sali Koncertowej Filharmonii Krakowskiej.

VII Krakowska Jesień Muzyczna to cztery spotkania z kameralną muzyką klasyczną w najlepszym wykonaniu. W programach koncertów znalazły się dzieła klasyczne oraz utwory kompozytorów współczesnych.

Festiwal zainauguruje Airis String Quartet, który zaprezentuje kwartety smyczkowe Ludwiga van Beethovena i Felixa Mendelssohna. Podczas tego koncertu artyści dokonają także światowej premiery utworu Michała Dobrzyńskiego, zamówionego i napisanego specjalnie na siódmą edycję Krakowskiej Jesieni Muzycznej w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Drugiego dnia festiwalu skrzypek Piotr Rachwał, wiolonczelistka Barbara Łypik-Sobaniec oraz pianista Sławomir Cierpik zaprezentują program składający się z dzieł Ady Gentile, Adama Walacińskiego i Antonina Dvořáka. Trzeciego dnia wystąpi duet jakiego jeszcze na festiwalu nie było – mezzosopranistka Magdalena Kulig i akordeonista Maciej Zimka wykonają pieśni Mieczysława Karłowicza, Fryderyka Chopina, Petera Corneliusa oraz Piotra Czajkowskiego. Na zakończenie tegorocznej edycji Festiwalu Piotr Pawlak – zwycięzca II Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Chopin pod Wawelem” (2019) – wykona utwory Fryderyka Chopina.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 


Utwory Krzysztofa Pendereckiego w niespotykanych aranżacjach na kwartet smyczkowy autorstwa i w wykonaniu Atom String Quartet usłyszymy podczas koncertu z cyklu Espressivo. 19 października 2020 Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie zaprasza o godz. 19.00 do złotej sali i na http://livefilharmonia.szczecin.pl/.

Atom String Quartet to nie tylko jeden z najważniejszych polskich kwartetów smyczkowych, ale także jeden z najbardziej zaprzyjaźnionych z Filharmonią zespołów. Owocem tej współpracy jest płyta Penderecki, nagrana w przestrzeni Filharmonii w Szczecinie i również przez nią wydana. Zespół sięgnął po muzykę Krzysztofa Pendereckiego – najwybitniejszego polskiego kompozytora naszych czasów, nie unikając improwizacji na tematy jego dzieł.

Główną oś programu stanowią utwory kameralne i solowe na instrumenty dęte z młodzieńczego okresu twórczości Mistrza, które przeplatane są Trzema utworami w dawnym stylu, które Penderecki stworzył z własnej muzyki do filmu Rękopis znaleziony w Saragossie. To program z pogranicza gatunków muzycznych: klasyka i awangarda mieszają się w nim z jazzowym zacięciem i muzycznym eksperymentem.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1392-ASQ__PENDERECKI 


Wyjątkowa, bo jesienna 49. „Poznańska Wiosna Muzyczna" odbędzie się w dniach 19–23 października 2020.

„Poznańska Wiosna Muzyczna” to szczególny festiwal na mapie muzyki współczesnej. Jego pierwsza edycja miała miejsce w roku 1961, a pomysłodawcą i założycielem był jeden z czołowych ówczesnych kompozytorów – Tadeusz Szeligowski. Festiwal jest w swym założeniu wydarzeniem popularyzującym nową muzykę wśród szerokiego grona słuchaczy, ale także spełniającym wysokie oczekiwania koneserów muzyki najnowszej – oba te aspekty wzajemnie się uzupełniają, tworząc niepowtarzalny charakter Festiwalu. Od wielu lat „Poznańska Wiosna Muzyczna” przedstawia szerokie spektrum działań współczesnej sceny muzycznej, prezentując zarówno muzykę twórców z Polski, jak i ze świata. Organizatorami Festiwalu są: Związek Kompozytorów Polskich – Oddział w Poznaniu oraz More Than One Production.

Mimo przeciwności spowodowanych pandemią koncerty festiwalowe odbędą się w październiku. Usłyszymy prawykonania utworów kompozytorów polskich i słoweńskich, w tym kompozycji Piotra Tabakiernika intavolatura, która powstała na zamówienie Festiwalu w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, oraz Deeper Nikolet Burzyńskiej – dofinansowano ze środków Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program – na stronie http://2020.wiosnamuzyczna.pl/event/poznanka-wiosna-muzyczna-2019/ 


„Włącz duet” to cykl nowatorskich koncertów i spotkań online w wykonaniu Lutosławski Piano Duo, wielokrotnie nagradzanego i koncertującego na całym świecie zespołu, który w zeszłym roku obchodził swoje 20-lecie. Projekt zakłada prezentację siedmiu koncertów duetu zaprezentowanych wirtualnie, których program merytoryczny został dobrany pod kątem możliwości dotarcia do jak najszerszych grup społecznych. Transmisja online odbywać się będzie za pośrednictwem Facebooka w dniach 19-25 października 2020.

Najwyższa jakość wykonania, odpowiedni dobór repertuaru (m.in. Chopin, Lutosławski, Górecki, Sikorski, Reich, Ravel, Debussy), połączenie muzyki z opowieścią artystów o swojej pracy, a także nowoczesna forma nagrań sprawia, że niekwestionowaną wartością projektu jest nie tylko walor artystyczny, ale także edukacyjny. Projekt stanowi także wyjście na przeciw oczekiwaniom odbiorców pragnących bliżej przyjrzeć się muzykom podczas gry, ale też w czasie pracy nad repertuarem. Pomogą w tym specjalne ujęcia kamery.

Ideą takiego działania jest zarówno ukazanie procesu pracy artystów nad kolejnymi utworami (na 4 ręce, a także na 2 fortepiany), jak i historii ich powstania wraz z interesującymi zjawiskami wykonawczymi, których realizacja możliwa jest jedynie w formie duetu fortepianowego. Najważniejszym celem jest wyjście na przeciw oczekiwaniom publiczności, która jest ciekawa pracy muzyka od strony warsztatowej oraz potrzebuje bliskiego kontaktu z osobą wykonawcy. Emilia Karolina Sitarz i Bartłomiej Wąsik, tworzący od ponad 20 lat Lutosławski Piano Duo oraz kwartet Kwadrofonik, to pianiści wszechstronni, odnajdujący się z powodzeniem w muzyce klasycznej, folkowej i współczesnej. Każde ze spotkań z nimi zostanie nagrane w studiu i zarejestrowane na kilka kamer, a następnie udostępnione online na kanale projektu. Dostęp do nagrań będzie nieodpłatny, będą one ukazywały się cyklicznie w okresie realizacji projektu. Realizacją projektu od strony wizualnej kieruje dziennikarz TVP Kultura Eliza Orzechowska, zajmująca się m.in. transmisją Konkursów Chopinowskich, Sceny Klasycznej TVP Kultura czy dokumentacją premier Teatru Wielkiego.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

https://www.facebook.com/Lutos%C5%82awski-Piano-Duo-448485271951788/ 


Cykl koncertów Chain Ensemble „Scena muzyki nowej”, który w 2020 roku odbędzie się w dniach 20 października – 15 grudnia, to prezentacja ważnych dokonań muzycznych ostatnich kilku dekad na scenie warszawskiego Nowego Teatru.

W programie cyklu, organizowanego przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, znalazły się koncerty „Ró czyli spokój”, „Podróże i ‘podróże’”, „Musica Pura z Austrii” oraz „Renesans i barok dziś”. Usłyszymy dzieła kompozytorów z całego świata, w tym utwory polskich twórców: Artura Kroschla, Witolda Szalonka i Pawła Mykietyna.

Podczas najbliższego koncertu 20 października o godz. 19.00 zabrzmią Fracture Artura Kroschla, Poco a Poco Alexa Minceka, Anny Thorvaldsdottir oraz Hot Franca Donatoniego. Jak zaznaczają organizatorzy, „Spokój – nie jako odprężenie – lecz jako pełna swobody koncentracja – to przestrzeń wspólna październikowego koncertu Chain Ensemble. Uważne poruszanie się po kruchym terenie, jakim jest stan pełni, ciągle na nowo na przemian osiągany i destabilizowany. A przy tym błyskotliwość tych na poły realnych, na poły magicznych zjawisk wyłonionych z wyobraźni kompozytorskiej sprawia, że koncert „Ró czyli spokój” to nie tylko trening uważności (vide sławetne mindfulness), ale też ekscytujące eksploracje muzyczności”.

Dodatkowe informacje – na stronie https://nowyteatr.org/pl 


Opera Bałtycka w Gdańsku zaprasza 20 października 2020 roku o godz. 19.00 na inaugurację cyklu koncertów „Wtorki na fali”.

„Wtorki na fali” to cykl trzech spotkań z polską myślą muzyczną dwudziestolecia międzywojennego. Z okazji 100. Rocznicy Zaślubin Polski z Bałtykiem wybrani artyści Opery Bałtyckiej zaprezentują interpretacje rzadko wykonywanych utworów kameralnych Karola Szymanowskiego, Ludomira Różyckiego i Grażyny Bacewicz.

Koncerty kameralne będą się odbywać w foyer Opery Bałtyckiej w październiku, listopadzie i grudniu. To przestrzeń, która tym różni się od sceny, że zaciera granicę między wykonawcami i publicznością. Dziedzictwo polskich kompozytorów i kompozytorek ma istotne znaczenie w europejskiej kulturze operowej. „Wtorki na fali” to próba popularyzacji zarówno dorobku międzywojnia, jak i umiejętności gdańskich artystów, którzy podejmują się jego współczesnych interpretacji.

Cykl „Wtorki na fali” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach – na stronie https://operabaltycka.pl/pl 


NeoArte – Syntezator Sztuki to festiwal o międzynarodowej obsadzie prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej, platforma łącząca artystów z różnych kultur i dziedzin sztuki, wydarzenie intrygujące i nietuzinkowe, które daje szansę na kontakt z muzyką i sztuką, pobudzającą nowe obszary ludzkich zmysłów i wzbogacającą spojrzenie na świat. W 2020 roku trójmiejski zespół NeoQuartet zaprasza na Festiwal w dniach 22-25 października.

Publiczność IX edycji festiwalu będzie mogła uczestniczyć w dziesięciu koncertach, dwóch instalacjach artystycznych oraz kilku performance. Studenci kompozycji wezmą udział w warsztatach kompozytorskich prowadzonych przez patronkę festiwalu Hannę Kulenty, a dzieci i młodzież będą mogli uczestniczyć w zajęciach teatralno-muzycznych prowadzonych przez aktorkę i reżyserkę Agnieszkę Płoszajską.

Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich publiczność będzie częścią procesu artystycznego. Podczas inauguracji imprezy NeoQuartet w trakcie godzinnego spektaklu multimedialnego zaprezentuje twórczość znanej polskiej kompozytorki Hanny Kulenty. Kolejnego dnia wystąpi berliński Ensemble Mosaik, jeden z najznakomitszych zespołów muzyki współczesnej oraz szwajcarski duet reConvert przedstawiając interaktywną instalację muzyczną stworzoną we współpracy z kompozytorem Fabrizio di Salvo. Trzeci dzień festiwalu to popołudniowy koncert, performance i warsztaty inspirowane twórczością Alvina Luciera oraz wieczorny koncert premier ze światowymi prawykonaniami kompozycji napisanych dla NeoQuartet przez kompozytorów z Japonii, Rosji i Polski. Ostatni dzień festiwalu to już tradycyjnie maraton koncertowy z udziałem całej plejady znakomitych zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki nowej. W Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku wystąpią Hashtag Ensemble, duety Śniedź oraz reConvert, norweski Cikada Ensemble, trio Liebchen – Kwiatkowska – Pałosz, a na zakończenie NeoQuartet – laureat Pomorskiej Nagrody Artystycznej w roku 2019 – w multimedialnym performance z gdańskim artystą Piotrem Wyrzykowskim.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie www.neoarte.pl 


Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy zaprasza w dniach 22–23 października 2020 na kolejną edycję [sound]Spectrum International New Music Symposium. W programie: wykłady, warsztaty i panel kompozytorski. Wszystkie zaplanowane wydarzenia będzie można śledzić na profilu Facebookowym oraz kanale YouTube.

[sound]Spectrum to sympozjum poświęcone szeroko pojętej muzyce współczesnej, którego celem jest ukazanie jej rozległego kontekstu. Wydarzenie jest realizowane w ramach projektu RID Regionalna Inicjatywa Doskonałości, prowadzonego przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy.

Światowej sławy kompozytorzy Hanna Kulenty i Aleksander Nowak podczas wykładów opowiedzą o swojej twórczości i najnowszych kompozycjach. Warsztaty z altowiolistą i kompozytorem Rafałem Zalechem będą miały miejsce w Akademii Muzycznej. Zalech zaprezentuje swój własny instrument-hybrydę, który odczytuje pozycje palców muzyka grającego na instrumencie smyczkowym w 5000 punktach (2,5 oktawy przy latencji poniżej 5ms) przy zachowaniu wszelkich walorów brzmieniowych oraz komfortu gry.

Tegoroczne [sound]Spectrum zwieńczy panel kompozytorski, w którym wezmą udział Hanna Kulenty, Aleksander Nowak, Rafał Zapała, Sławek Wojciechowski, Wojtek Błażejczyk, Krzysztof Kwiatkowski, Mikołaj Pałosz, Adam Kośmieja i Anna Kwiatkowska. Dyskusję poprowadzi Ewa Szczecińska (Drugi Program Polskiego Radia). Ponadto zostanie zaprezentowane nagranie wrześniowego koncertu „Sci-fi/retro” z warszawskiego Teatru Rozmaitości, w programie którego znalazły się utwory przeznaczone na trio fortepianowe oraz projekcja filmów z muzyką na żywo, poświęconych snutym ponad sto lat temu fantazjom o innych planetach.

Patronat medialny nad sympozjum objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://openmusicreview.art/wydarzenia/soundspectrum-2020/