Polmic - FB

calendar of events

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Nowatorski cykl spotkań znakomitej sopranistki Joanny Freszel „poGŁOSka”, poświęcony najciekawszym zagadnieniom związanym ze współczesną sztuką wokalną, potrwa do 20 listopada 2020 i będzie prezentowany na kanale YouTube autorki projektu. Omówione i zaprezentowane nowe zadania wokalne, wcześniej nieopisywane lub mało znane w polskiej literaturze, będą źródłem wiedzy i inspiracji dla śpiewaków, kompozytorów, muzykologów, ale przede wszystkim dla melomanów.

Celem serii spotkań jest popularyzacja muzyki współczesnej, edukacja wokalna, pogłębienie świadomości twórczej, dialog z odbiorcą oraz dostarczenie narzędzi do konstruowania własnych ćwiczeń wokalnych.

Odcinki uatrakcyjnione wypowiedziami takich specjalistów, jak Ewa Biegas, Szymon Bywalec, Aleksander Nowak oraz Mikołaj Stroiński, mogą również stanowić świetną formę poradnika wokalno-edukacyjnego, który można prezentować podczas wykładów w domach kultury, szkołach, dla młodzieży i studentów.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „ Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


4 listopada 2020 roku o godz. 19.00 podczas koncertu nadzwyczajnego z okazji 100. rocznicy urodzin Papieża Jana Pawła II Chór Filharmonii Narodowej wraz z Muzykami Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej przedstawiają interesującą, oryginalną panoramę muzyki XX i XXI stulecia.

Program otwiera uroczyste Coronation Te Deum Williama Waltona, które po raz pierwszy zabrzmiało podczas koronacji królowej Elżbiety II w opactwie westminsterskim w 1953 roku. Publiczność stanie się także świadkiem ważnego wydarzenia – prawykonania Missa Sancti Papæ Ioannis Pauli Secundi Magni Pawła Łukaszewskiego, poświęconej Papieżowi Janowi Pawłowi II z okazji setnej rocznicy jego urodzin. Łukaszewski, którego dzieła Chór Filharmonii Narodowej wykonywał wielokrotnie, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich twórców muzyki chóralnej i sakralnej. Charakteryzujące jego język muzyczny głęboka prostota, odwoływanie się do bogactwa tradycji, mistrzowskie konstruowanie formy i zanurzenie w sferze sacrum pozwalają oczekiwać wyjątkowego wydarzenia.

Norbert Palej jest kompozytorem, którego dzieła nieczęsto goszczą na naszych estradach koncertowych. Urodzony w 1977 roku w Polsce, wychowany w Niemczech, szlify kompozytorskie zdobywał w Stanach Zjednoczonych, obecnie zaś mieszka w Kanadzie, gdzie uczy kompozycji w University of Toronto. Jego utwór Weronika na skrzypce solo, orkiestrę kameralną i głos recytujący to instrumentalne interludium w programie wieczoru.

Lili Boulanger, młodsza siostra słynnej Nadii, była utalentowaną kompozytorką, której krótką drogę twórczą przerwała przedwczesna śmierć w wieku zaledwie 24 lat. Psalm XXIV (wraz z dwoma innymi psalmami) powstał w 1916 roku, dwa lata przed śmiercią, i stanowi ekspresyjne, poruszające świadectwo talentu, któremu nie dane było w pełni rozkwitnąć.

Wydarzenie będzie można śledzić dzięki transmisji online na kanale YouTube Filharmonii Narodowej.

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.pl/ 


Po raz siódmy w Warszawie odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Paderewskiego – najważniejsze wydarzenie kulturalne w Polsce promujące twórczość Ignacego Jana Paderewskiego. Muzykę wybitnego pianisty, kompozytora, wielkiego patrioty, polityka, filantropa i męża stanu usłyszymy w dniach 4–8 listopada 2020.

W tym roku przypada 160. rocznica urodzin kompozytora, 180. rocznica urodzin aktorki Heleny Modrzejewskiej, przez wiele lat wspierającej karierę artystyczną Paderewskiego, jak również 250. rocznica urodzin Ludwiga van Beethovena, którego dzieła stanowiły znaczącą część repertuaru wykonawczego Ignacego Jana Paderewskiego. Wszystkie te ważne rocznice zostaną uczczone podczas VII Międzynarodowego Festiwalu Paderewskiego. W programie znajdą się również dzieła Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Zygmunta Stojowskiego i Grażyny Bacewicz. Jazzowe interpretacje utworów Ignacego Jana Paderewskiego zaprezentuje Krzysztof Herdzin.

Zaplanowano koncerty z udziałem kameralnych orkiestr Sinfonia Varsovia i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, jak również kameralne koncerty z udziałem wybitnych muzyków z Polski i zagranicy. Szymon Nehring, Jerzy Maksymiuk, Bartosz Nizioł, Michał Francuz, Jekaterina Drzewiecka i Michał Szymanowski wystąpią w najpiękniejszych stołecznych pałacach: na Zamku Królewskim w Warszawie, w Oranżerii Muzeum Króla Jana III w Wilanowie i Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich.

Poza koncertami organizatorzy Festiwalu zaplanowali wydarzenia adresowane do najmłodszych i młodzieży, wirtualną wystawę i projekcje filmów dokumentalnych przybliżających sylwetkę, dokonania i mało znane fakty z życia Ignacego Jana Paderewskiego.

VII Międzynarodowy Festiwal Paderewskiego jest objęty patronatem honorowym i dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Muzyka” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Program Festiwalu Paderewskiego dostępny jest na oficjalnej stronie https://ignacypaderewski.com/ 


Instytut Muzyki Kameralnej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi zaprasza w dniach 4 i 5 listopada 2020 na wykłady oraz koncert muzyki polskiej, które odbędą się online, a prezentowane będą z Sali Kameralnej Akademii.

Wykłady prowadzone przez znakomitych pedagogów – dr hab. Ewę Skardowską, dr Ewę Guz-Serokę i dr. Wojciecha Świętońskiego z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz dr. hab. Roberta Kwiatkowskiego z Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku – podniosą istotne zagadnienia twórczości takich polskich kompozytorów, jak Henryk Mikołaj Górecki, Szymon Laks, Grzegorz Fitelberg i Paweł Łukaszewski.

W programie koncertu muzyki polskiej, zaplanowanego na drugi dzień konferencji, dominować będą pieśni na głos z fortepianem. Artystki Urszula Kryger i Ewa Guz-Seroka zaprezentują pieśni Henryka Mikołaja Góreckiego, pianista Mikołaj Pacholczyk wraz z basem Bartoszem Szulcem wykonają pieśni Henryka Czyża i Romualda Twardowskiego, sopranistka Patrycja Krzeszowska-Kubit z towarzyszeniem Marcina Kawczyńskiego wystąpią z utworami Aleksandra Tansmana. Interesującą propozycją będą pieśni Pawła Łukaszewskiego w wykonaniu Anny Mikołajczyk-Niewiedział i pianisty Wojciecha Świętońskiego. Duet fortepianowy, który tworzą Hanna Holeksa i Marcin Kawczyński, zagra utwory na dwa fortepiany Romualda Twardowskiego i Romana Maciejewskiego. Usłyszeć będzie można również trzy kompozycje na skrzypce z fortepianem Artura Malawskiego w wykonaniu Małgorzaty Wasiucionek i Sylwii Michalik-Bednarczyk. Podczas koncertu wystąpi też trio studentów – Franciszek Bawoł, Agata Niewiadoma oraz Jakub Nowak; wykonają Trio fortepianowe Romualda Twardowskiego.

Swoje prawykonanie podczas koncertu będzie miał utwór Koncept na fortepian i wiolonczelę Jolanty Smolskiej w wykonaniu Agnieszki Przybylskiej i Agnieszki Kołodziej.

Marta Włodarczyk

https://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konferencja-polska-muzyka-kameralna-xx-i-xxi-wieku 


5–7 listopada 2020 roku w Elektrowni Powiśle w Warszawie odbędzie się IV Konwencja Muzyki Polskiej, której organizatorem jest Instytut Muzyki i Tańca.

Celem Konwencji Muzyki Polskiej jest przegląd możliwości i wyzwań muzyki polskiej z perspektywy twórców, wykonawców i instytucji. W czasie spotkania podjęta zostanie próba określenia potencjału rozwoju i promocji muzyki polskiej. Dla każdego omawianego obszaru przeprowadzona zostanie analiza mocnych i słabych stron obecnej sytuacji, a także szans i zagrożeń, które stoją przed muzyką polską.

Panele dyskusyjne zostaną podzielone na dwie części. Część pierwszą wypełnią sesje przedmiotowe, których celem jest ukazanie dorobku polskiej muzyki w jej rozmaitych formach gatunkowych i historycznych (muzyka dawna, ludowa, sakralna, XIX i XX w., współczesna, jazz, piosenka). Na drugą część konwencji złożą się sesje problemowe, poświęcone finansowaniu muzyki, krytyce muzycznej, eksporcie i promocji polskiej muzyki, a także wyzwaniom impresariatu muzycznego i działalności w warunkach pandemii. Podczas konwencji nie są planowane panele równoległe. Wszystkie sesje będą się odbywać po kolei w jednej sali, tym samym wszyscy otrzymają możliwość uczestniczenia w każdym panelu.

Referaty prelegentów będą opublikowane na stronie konwencji przed jej rozpoczęciem, tak aby uczestnicy mogli wcześniej się z nimi zapoznać. W efekcie czas każdego panelu będzie przeznaczony głównie na merytoryczną dyskusję z udziałem wszystkich uczestników.

Konwencja będzie transmitowana na żywo na stronie http://www.konwencjamuzyki.pl/ oraz kanale YouTube Instytutu Muzyki i Tańca. Osoby oglądające transmisję będą miały możliwość zadawania pytań oraz zgłaszania komentarzy do dyskusji za pośrednictwem aktywnego chatu.


Muzyka Franciszka Lessla, Juliusza Zarębskiego, Władysława Żeleńskiego, Mieczysława Wajnberga, Władysława Szpilmana zabrzmi w interpretacji znakomitego pianisty Piotra Sałajczyka 5 listopada godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie w ramach z cyklu „Scena dla muzyki polskiej”.

Mimo, że kompozytorzy, których muzykę usłyszymy podczas najbliższego koncertu, reprezentują różne epoki i style, łączy ich działalność w trudnych dla Polski czasach od zaborów po II wojnę światową.

Do przedwcześnie zgasłych gwiazd romantycznego firmamentu należy Juliusz Zarębski – tego niezmiernie utalentowanego pianistę, występującego z powodzeniem na estradach całej Europy, pamiętamy głównie jako autora Kwintetu fortepianowego g-moll, ale także efektownego Wielkiego poloneza op. 6. Utwór ten Zarębski zadedykował swojemu nauczycielowi, Ferencowi Lisztowi. W Sonacie fortepianowej op. 1 nr 2 Lessla, który studiował przez dziewięć lat pod kierunkiem samego Josepha Haydna, słychać wpływy klasyków wiedeńskich. Neoromantyczny charakter twórczości Władysława Żeleńskiego, działającego w Warszawie i Krakowie, przenika wszystkie jego dzieła, w tym malownicze miniatury fortepianowe, do których należą Wariacje h-moll op. 62. Twórczość kompozytora emigranta Mieczysława Wajnberga ogromnie cenił jego przyjaciel Dymitr Szostakowicz. Echa fascynacji twórczością Szostakowicza słychać w efektownej Sonacie fortepianowej op. 8 nr 2 autorstwa Wajnberga. Władysław Szpilman pamiętany jest dziś głównie za sprawą filmu Pianista. W jego młodzieńczej suicie fortepianowej Życie maszyn, powstałej pod wpływem francuskiego neoklasycyzmu, znalazła odbicie futurystyczna fascynacja techniką i przyspieszającym tempem życia miast.

Koncert współorganizowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla muzyki polskiej”.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/ 


Druga edycja Festiwalu ClassiX, który odbędzie się w dniach 5–11 listopada 2020, zostaje przeniesiona do sieci. Koncerty będą transmitowane za pośrednictwem stron Facebook, YouTube i Telewizji kablowej Eltronik. W Brodnickim Domu Kultury zabrzmi muzyka w najlepszym wydaniu: klasyka, elektronika, muzyka jazzowa i współczesna, dopełniona nowoczesnym obrazem visual art.

Na cztery dni scena Brodnickiego Domu Kultury staje się miejscem, w którym spotykają się wybitni muzycy różnych specjalności, dla których muzyka klasyczna stanowi punkt wyjścia do artystycznych poszukiwań. Podczas festiwalu warstwa dźwiękowa łączona będzie z obrazem i światłem. Artystą odpowiedzialnym za festiwalowy visual art jest Bartek Wójcicki – znany polski motion designer i VJ.

Koncert finałowy to performance audiowizualny, podczas którego dwudziestu dwóch artystów, m.in. Nikola Kołodziejczyk wraz z Big Bandem, Konglomerat, Mateusz Smoczyński, Nika Lubowicz i Mat Kwiatkowski, zabiorą słuchaczy w niezwykłą muzyczną podróż po stylach i gatunkach. Podczas koncertu odbędzie się prapremiera Symfonii Brodnickiej Mata Kwiatkowskiego – dyrektora artystycznego Festiwalu. Kompozycja ta została napisana na specjalne zamówienie Burmistrza Brodnicy z okazji 100. rocznicy powrotu Brodnicy do Macierzy. To widowiskowy utwór o klasycznej budowie symfonii koncertującej na wiolonczelę, skrzypce, elektronikę, głos żeński i męski oraz 19-osobowy big band.

Festiwal wpisuje się w oficjalne obchody 100. rocznicy odzyskania przez Brodnicę niepodległości. Wydarzenie objęte zostało Patronatem Honorowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/festiwalclassix 


Choć życie jest krótkie, sztuka trwa długo. Będzie wzruszać i zachwycać nas podczas festiwalu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy „auksodrone”, który odbędzie się w Tychach w dniach 6–8 listopada 2020.

Rozpocznie festiwal cykl PENDERECKI 2.0, podczas którego zaprezentowane zostaną wybrane dzieła Mistrza. W nieortodoksyjny sposób skonfrontują się z nimi muzycy orkiestry AUKSO oraz goście: Piotr Orzechowski i Skalpel. W tym kontekście zabrzmi również muzyka Jonny’ego Greenwooda, gitarzysty Radiohead, który w swych kompozycjach składa hołd polskiemu twórcy.

Pozostałe dwa cykle tegorocznego auksodrone to OPERA NOVA i JAZZ+ – zderzenie jazzowej improwizacji z żywiołem orkiestry. OPERA NOVA szuka nowego języka (i nowej publiczności) dla współczesnej opery. W formule trzyczęściowego serialu zaprezentowane zostaną 3 akty dzieła Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha Syrena. Melodramma aeterna na orkiestrę, saksofon i gitarę oraz trzy głosy, które śpiewając o morzu będą pytać o sens życia. Utwór został dofinansowany w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Natomiast Michał Mendyk, dziennikarz, wydawca i kurator, zaprezentuje opowieść pt. Gieniu, nie podsłuchuj, czyli „Szkic do portretu mistrza”, swego rodzaju portret podwójny, upamiętniający współpracę Krzysztofa Pendereckiego i Eugeniusza Rudnika.

Wszystkie festiwalowe koncerty zostaną zarejestrowane przez Program 2 Polskiego Radia i wyemitowane zarówno na jej antenie, jak również udostępnione nieodpłatnie w streamingu video na Facebooku stacji.

Więcej na: www.auksodrone.com 


Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów organizuje wielki finał serii koncertowej „Oblicza pianistyki”, która prezentowała pianistów, absolwentów klasy fortepianu prof. Stefana Wojtasa i zaproszonych gości. Podczas ostatniego koncertu usłyszymy niesamowite kompozycje na 4 i 6 rąk oraz 3 prawykonania. Wydarzenie odbędzie się 6 listopada 2020 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie (ul. Basztowa 9).

Projekt „Oblicza pianistyki” jest dwuletnią serią koncertową prezentującą różne oblicza pianistyki – od gry solowej po kameralistykę w różnorodnych składach. Finał serii będzie stanowił wydarzenie bez precedensu, podczas którego wystąpią zespół kameralny Extra Sounds Ensemble pod dyrekcją Grzegorza Brajnera oraz pianiści Ireneusz Boczek, Anna Duda, Monika Gardoń-Preinl, Dominika Grzybacz, Beata Koniuszy, Grzegorz Mania, Marta Mołodyńska-Wheeler, Agnieszka Plata i Piotr Różański. Zaprezentują utwory Alfreda Schnittkego, Franza Schuberta, Mike’a Cornicka, Ludwiga van Beethovena, Williama Gillocka i Xavera Scharwenki.

Odbędą się także prawykonania cykli na 4 ręce Marty Mołodyńskiej-Wheeler, miniatur na 6 rąk Ireneusza Boczka i Marty Mołodyńskiej-Wheeler, a także kompozycji Michała Pawełka na fortepian na 4 ręce i orkiestrę smyczkową, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Obowiązują bezpłatne wejściówki https://app.evenea.pl/event/4i6rak/

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronach https://spmk.com.pl/  Facebook: https://www.facebook.com/stowarzyszeniekameralistow 


W dniach 6 listopada – 3 grudnia 2020 odbędzie się Festiwal muzyki kameralnej „Salon jesienny”, w którym udział wezmą znakomici Jakub Jakowicz, Łukasz Długosz, Magdalena Bojanowicz, Alicja Bator i Dorota Lachowicz.

Koncepcję programu wyróżnia świeżość, różnorodność, kontrast, zestawienie dzieł muzyki romantycznej i współczesnej. Jak zaznacza organizator Festiwalu, Piotr Szczerbań, „Poprzez trwający wieki rozwój technik kompozytorskich następował jednocześnie rozwój samych instrumentów muzycznych. Jednak z wieloma ich wzajemnymi powiązaniami nie często mamy kontakt na współczesnych estradach. W naszym cyklu chcieliśmy przybliżyć Państwu pewien tylko wybór, czasem zaskakujących połączeń i brzmień w zapomnianych, bądź prawie wcale niewykonywanych kompozycjach z różnych okresów. W propozycjach programowych naszych koncertów, dotyczy to zarówno doboru kompozytorów, jak też ich dzieł, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowanego w nich instrumentarium. Do udziału w koncertach zaprosiliśmy artystów zarówno młodych, na początku drogi, jak też i tych doświadczonych, z ogromnym dorobkiem. I jednych i drugich pełnych entuzjazmu i artystycznej świeżości”.

W ich wykonaniu usłyszymy m. in. kompozycje Tadeusza Bairda, Wojciecha Łukaszewskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Piotra Mossa, Witolda Lutosławskiego i Stanisława Skrowaczewskiego.

Wszystkie koncerty będą nagrywane i dostępne w relacjach na stronie Fundacji La Passione na Facebooku, lub na kanale YouTube.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie https://salonjesienny.pl/ 


Festiwal „Viva Polonia! Ku pokrzepieniu serc” w swoim założeniu ma za zadanie promocję szeroko rozumianej kultury polskiej – muzyki, sztuki oraz historii. Podczas tegorocznej edycji, która odbędzie się w dniach 7–13 listopada 2020 roku w Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej w szczególny sposób podkreślona zostanie postać wybitnego Polaka, papieża Jana Pawła II w stulecie jego urodzin.

Wydarzenie rozpocznie 7 listopada koncert „Kąśna dla Jana Pawła II”. W programie wieczoru znajdą się ulubione pieśni Ojca Świętego oraz fragmenty poezji jego autorstwa. Drugi koncertowy wieczór festiwalu przypadający 11 listopada, w Święto Niepodległości, to spotkanie z niezwykłą osobowością sceniczną – akordeonistą Marcinem Wyrostkiem. Artysta wraz z zespołem zaprezentują w Sali Koncertowej Stodole projekt „PolAcc”, który zrodził się z potrzeby sięgnięcia do polskich korzeni muzycznych. Usłyszymy zatem zarówno utwory inspirowane polską muzyką tradycyjną, filmową, żydowską czy tańcami ludowymi, jak i kompozycje wielkich mistrzów, między innymi Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego.

Tradycyjne lekcje patriotyczne skierowane do dzieci i młodzieży, stanowiące serce festiwalu, w tym roku odbędą się w formie internetowej. Spektakl Brat naszego Boga – dramat autorstwa Karola Wojtyły – w wykonaniu aktorów tarnowskiego Teatru im. Ludwika Solskiego zostanie zarejestrowany i umieszczony w sieci. Premiera odbędzie się 9 listopada na stronie Centrum Paderewskiego: www.centrumpaderewskiego.pl, profilu Facebookowym instytucji oraz kanale YouTube. Wydarzeniem towarzyszącym festiwalu będzie wystawa „Jan Paweł II. Człowiek i kultura”, pochodząca ze zbiorów Muzeum Domu Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach.

Agnieszka Damian

Szczegóły – na stronie www.centrumpaderewskiego.pl 


Instytut Muzyki i Tańca i TVP Kultura zapraszają 7 listopada 2020 o godz. 19.00 na jubileuszową galę wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej. Gala będzie transmitowana na żywo na TVP Kultura, a także na kanale Instytutu Muzyki i Tańca na YouTube.

2020 to rok z wielu powodów wyjątkowy. Nie tylko świętujemy 10 jubileusz powstania Instytutu Muzyki i Tańca, również nagroda Koryfeusz Muzyki Polskiej będzie wręczana już po raz 10! Ze względu na specyfikę tego roku będziemy celebrować zupełnie inaczej niż dotychczas.

Na gali wręczona zostanie nagroda Koryfeusz Muzyki Polskiej w 4 kategoriach: Osobowość Roku, Wydarzenie Roku, Nagroda Honorowa oraz Odkrycie Roku.

Galę uświetni koncert, podczas którego wystąpią znakomici artyści: Katarzyna Moś, Marta Wajdzik, Joanna Zawartko, Adam Bałdych, Igor Herbut, Andrzej Lampert, Mateusz Kołakowski, Paweł Tomaszewski, Robert Kubiszyn, Paweł Dobrowolski, a także Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Adama Sztaby.

Lista nominowanych – na stronie: http://www.koryfeusz.org.pl/pl/2020/aktualnosci 

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


XXVI Sądecki Festiwal Muzyczny Iubilaei Cantus odbędzie się w dniach 8–13 listopada 2020.

„Śpiew Jubileuszowy" (Iubilaei Cantus) narodził się w listopadzie 1995 roku – w miesiącu, który dla sądeczan ma znaczenie szczególne, gdyż 8 listopada przypada data nadania praw miejskich naddunajeckiemu miastu. Iubilaei Cantus to także okazja, aby przypomnieć inne, ważne dla miasta i regionu, ale również dla całego kraju rocznice.

Obok jubileuszy związanych z historią i życiem Nowego Sącza swoje miejsce w listopadowych obchodach znalazły także wydarzenia związane z życiem i twórczością Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Piotra Skargi i Fryderyka Chopina. Rok 2020 to rok aż trzech jubileuszy w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu. Dokładnie 110 lat temu w Sokolni Sądeckiej zaczęto wyświetlać pierwsze projekcje filmowe. 65 lat później, 15 lipca 1975 roku, wojewoda nowosądecki powołał w Nowym Sączu Wojewódzki Ośrodek Kultury, który obecnie funkcjonuje pod nazwą Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ. Ostatni z jubileuszy należy do Galerii Sztuki Współczesnej BWA SOKÓŁ, która w grudniu 2010 roku wystawą „Władysław Hasior – powrót” zainaugurowała swoją działalność w nowej siedzibie.

W bogatym programie tegorocznego Festiwalu znalazły się spotkanie ze Stanisławem Janickim, pokaz filmu Bestia z Polą Negri, wystawa ze zbiorów Muzeum Kinematografii w Łodzi, oraz koncerty z udziałem Atom String Quartet, Cracow Horn Quartet, Bester Quartet i Grażyny Auguścik. Kwartet Muzyków Filharmonii Krakowskiej ARCHI podczas koncertu „Polskie drogi” zaprezentuje utwory Stanisława Moniuszki, Grażyny Bacewicz, Henryka Wieniawskiego, Andrzeja Kurylewicza i Wojciecha Kilara.

materiały prasowe organizatora

Szczegółowy program – na stronie http://mcksokol.pl/cykl/iubilaei-cantus-sadecki-festiwal-muzyczny 


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na prezentacje tegorocznej edycji projektu „Audio Stage", łączącego muzykę współczesną, teatr i taniec. Wieczór Prawykonań preludiów i utworów audioscenicznych odbędzie się 8 listopada 2020 o godz. 18.00 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. W tym roku wydarzenie odbędzie się bez udziału publiczności, a bezpośrednią transmisję można będzie obejrzeć na stronach www.ptmw.art.pl  i https://www.facebook.com/ptmw1923/live_videos/ 

„Audio Stage" to jeden z autorskich, cyklicznych projektów PTMW. Konsekwentnie promuje eksperyment w sztukach performatywnych, dążąc do ścisłej integracji muzyki, teatru i tańca. W jego ramach są zamawiane i prezentowane utwory audiosceniczne w interpretacji utalentowanych i otwartych na eksperyment twórców różnych pokoleń.

Najnowsze utwory audiosceniczne w formie monodramów (każdy trwający ok. 15–20 minut) wspólnie ze swoimi wykonawcami stworzyli: Anna Jędrzejewska, Marzena Majcher, Marcin Piotr Łopacki i Jarosław Siwiński. Udział w premierze dzieł podczas Wieczoru Prawykonań wezmą również Katarzyna Markowska, Magda Jędra, Paulina Horajska i Waldemar Barwiński.

Premierowe utwory zostaną poprzedzone preludiami muzycznymi – rodzajami małych uwertur z elementami teatru instrumentalnego. Autorem cyklu preludiów jest Bartosz Smorągiewicz, który będzie również ich wykonawcą wraz z wiolonczelistką Izabelą Buchowską. W przerwach między prezentacjami będzie można wysłuchać rozmów z twórcami i wykonawcami poszczególnych utworów.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.audiostage.pl 


8 listopada 2020 o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR wystąpią Orkiestra Muzyki Nowej i wirtuoz gry na basethornie o międzynarodowej sławie Michele Marelli, profesor gry na klarnecie w Conservatorio Francesco Cilea w Reggio Calabria.

Znakomici artyści wykonają Art of Metal I Yanns Robina, B-low Up Ondřeja Adámeka oraz Koncert na klarnet basowy i zespół instrumentalny „Open/Close” Krzysztofa Wołka.

Cykl Yanna Robina Art of Metal napisany został specjalnie na metalowy klarnet kontrabasowy. Jak zaznacza Dominika Micał, „Pierwsza część Sztuki metalu porywa pierwotną energią, której przypływom i odpływom warto się poddać, zawieszając na chwilę intelektualny odbiór. Potężne erupcje dźwięku – zarówno zespołu, jak i monstrualnego instrumentu solowego – zrównoważone są fazami wolnymi i cichymi, o wysublimowanych brzmieniach i onirycznym charakterze. Według samego kompozytora utwór ma być udźwiękowieniem tego, z czym kojarzy się metal: „siły, potęgi, masywności, energii, blasku, połysku”.

Nieskończone bogactwo możliwości klarnetów basowego i kontrabasowego usłyszymy również w utworach Ondřeja Adámeka i Krzysztofa Wołka – swoje poszukiwania nowego brzmienia tego instrumentu zaprezentował w Koncercie, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncerty Orkiestry Muzyki Nowej w NOSPR w 2020 roku dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/artysci/michele-marelli 


„Polish Music Experience – online to przedsięwzięcie Stowarzyszenia Artystycznego „Porta Musicae”, którego celem jest popularyzacja polskich kompozytorów i artystów w Polsce oraz za granicą. W ramach projektu w trzy niedziele listopada i pierwszą sobotę grudnia 2020 roku (8.11, 22.11, 29.11 i 5.12), odbędą się cztery koncerty transmitowane na żywo w sieci, co tydzień o godz. 18.00.

Do udziału w koncertach zaproszeni zostali znani krakowscy muzycy, laureaci konkursów międzynarodowych i organizatorzy festiwali: Maciej Zimka i Wiesław Ochwat (8.11), Bartosz Sałdan oraz Cracow Duo: Kalinowski & Szlezer (22.11), Gajusz Kęska i Messages Quartet (29.11) oraz Trio Legend (5.12). W ich wykonaniu usłyszymy m. in. utwory F. Chopina, J. Zarębskiego, A. Tansmana, A. Panufnika, Z. Bargielskiego, M. J. Papary, S. S. Strzelca, M. Zimki, K. Kruka, M. Chyrzyńskiego, W. Widłaka. Odbędą się również światowe premiery kompozycji Hype! Tomasza Jakuba Opałki i Kwartetu smyczkowego „Particulae lucis” Andrzeja Karałowa, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Transmisje koncertów są możliwe dzięki współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie oraz Filharmonią im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Koncerty transmitowane będą z Sali Kameralnej im. Marka Stachowskiego na Akademii Muzycznej w Krakowie.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie http://www.portamusicae.art.pl/ 


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 10 listopada 2020 o godz. 18.00 na spotkanie online z cenioną kompozytorką Alicją Gronau w ramach projektu „Muzyka współczesna nie gryzie”.

Dr hab. Alicja Gronau, prof. UMFC – teoretyk muzyki i pedagog, jedna z najciekawszych polskich kompozytorek. Wiedza teoretyczna i umiejętność wszechstronnego odczuwania muzyki czyni z Gronau eksperta w zakresie poznawania starych porządków muzyczno-ruchowych i kreowania nowych. Synkretyczna twórczość artystki to efekt artystycznych poszukiwań w zakresie rytmiki, improwizacji i potencjału ekspresyjnego współistnienia kilku sztuk.

Zapraszamy do aktywnego udziału w spotkaniu z Alicją Gronau i zadawania własnych pytań! Wystarczy przesłać je z zawartym tytułem „MWNG 2020" do 10 listopada do godz. 15.00, na adres ptmw@epistola.pl.

Ze względu na bieżącą sytuację pandemiczną w tym roku spotkania z twórcami muzyki współczesnej, członkami Związku Kompozytorów Polskich, odbywają się w formie transmisji online na stronie www.ptmw.art.pl oraz na Facebooku Towarzystwa. Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Biało-czerwonych melodii nigdy dość, i dlatego Elbląska Orkiestra Kameralna szykuje okolicznościowy koncert z okazji Święta Niepodległości w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu bez udziału publiczności. Emisja koncertu online odbędzie się 11 listopada 2020 o godz. 13.00 i 18.00 na 140 kanale Truso TV dostępnym w Telewizji Vectra oraz w mediach społecznościowych Urzędu Miasta Elbląg i Truso TV.

Tym razem polskie pieśni patriotyczne i utwory Stanisława Moniuszki zabrzmią w opracowaniu multiinstrumentalisty i kompozytora Bartosza Smorągiewicza, który od lat zachwyca swoimi umiejętnościami melomanów na różnych kontynentach – prócz licznych krajów europejskich występował m.in. w Stanach Zjednoczonych i Japonii. Jest także laureatem szeregu konkursów, w tym Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy.

W roli solistów wystąpią Aurelia Luśnia i Piotr Kosewski, którzy mają w swoim dorobku płyty Jeremi Przyborawyśpiewany i Piosenki na depresję z utworami Przybory i Jerzego Wasowskiego.

Patronat medialny nad koncertami Elbląskiej Orkiestry Kameralnej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Transmisja będzie dostępna też pod adresem https://www.truso.tv/streams/single/11 

Tomasz Czapla


W dniach 13–22 listopada 2020 roku odbędzie się 28. edycja Audio Art Festival. Koncerty, instalacje, performance, wykłady transmitowane będą na żywo przez Internet.

Audio Art jest eksperymentalną i postmodernistyczną sztuką przełomu wieków. To integracja sztuk wizualnych z dźwiękowymi. Program Festiwalu obejmuje koncerty, performance i instalacje. Audio Art tworzy nową koncepcję źródła dźwięku – obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie – i jest sztuką personalną: kompozytor, konstruktor i wykonawca unifikują cały proces tworzenia i wykonania dzieła. Festiwal Audio Art prezentuje artystów z całego świata oraz ich premierowe projekty z wykorzystaniem zaawansowanych technologii. W ramach Festiwalu odbywają się także prezentacje spoza nurtu Audio Art.

Podczas tegorocznej edycji zaprezentowane zostaną m. in. najnowsze utwory studentów klasy prof. dr. hab. Marka Chołoniewskiego, które powstały w ramach Pracowni Audiosfery (Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie): instalacja Mikrobiologiczny pejzaż dźwiękowy Niny Szukała i Sól ziemi Piotra Madeja. W wykonaniu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble zobaczymy Plants Concerto with Pianosong (+live-electronics i live-video from plants) Piotra Peszata. Ludomir Franczak zaprezentuje swój performance-installację Atlas of sounds. Krzysztof Wołek poprowadzi wykład Escaping the Box, An Open Ended Future in the Arts oraz weźmie udział w wykonaniu swojego utworu Zero Gained na no input mixer, transducer i komputer. Zaprezentowana zostanie kompozycja zbiorowa Hommage à Georges Méliès Wojciecha Błażejczyka, Sławomira Wojciechowskiego i Rafała Zapały, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Natomiast zespół Fl-Ar:Art wykona utwory Zofii Dowgiałło i Wojciecha Ziemowita Zycha.

Szczegóły – na stronie http://audio.art.pl/ 


Tradycyjnie już podczas koncertu niepodległościowego 11 listopada o godz. 19.00 Filharmonia Gorzowska zaprasza na spotkanie z muzyką kompozytorów polskich. Tym razem posłuchamy dzieł dwóch twórców – związanego z nurtem młodopolskiego ekspresjonizmu Mieczysława Karłowicza oraz tworzącego w epoce romantyzmu Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego.

Mieczysław Karłowicz – kompozytor o niespotykanej wrażliwości – stworzył własny, oryginalny muzyczny świat o specyficznym typie ekspresji. Dużo w nim refleksji i zadumy, zwłaszcza nad rzeczami ostatecznymi. Serenada na orkiestrę smyczkową op. 2 (1896) gatunkowo i formalnie nawiązuje do swoich znanych poprzedniczek – serenad napisanych m.in. przez Mozarta, Czajkowskiego czy Dvoráka. Muzycznie jednak przenosi nas już w niezwykły Karłowiczowski świat, pełen lirycznej melancholii balansującej między smutkiem a ukojeniem.

„Zdolność niepospolita” – tak talent Ignacego Dobrzyńskiego określił jego nauczyciel Józef Elsner. Ten tworzący w epoce Chopina kompozytor, a także dyrygent i pianista, poświęcił się głównie muzyce symfonicznej i operowej. Choć jego I Symfonia B-dur (1829) ma wciąż wiele cech dojrzałego stylu klasycznego, to stylistycznie przynależy już do wczesnego romantyzmu. Jak na dzieło 22-letniego kompozytora jest bardzo sprawnie skonstruowaną symfonią, obfitującą w warstwie melodycznej i harmonicznej w wiele urokliwych tematów i współbrzmień. Znamienny jest fakt, iż Dobrzyński dedykował ją carowi Mikołajowi I, który wówczas nosił polską koronę.

Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej poprowadzi Jan Miłosz Zarzycki.

Urszula Śliwińska

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmoniagorzowska.pl/ 


Obecny sezon upływa w Filharmonii Szczecińskiej pod znakiem kwartetów smyczkowych, a Święto Niepodległości to doskonała okazja do prezentacji dzieł polskiej muzyki kameralnej przeznaczonych właśnie na ten skład. 11 listopada 2020 o godz. 19.00 Ãtma Quartet zaprezentuje dzieła Stanisława Moniuszki, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Panufnika i Karola Szymanowskiego.

Ãtma Quartet, uważany za jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych młodego pokolenia, powstał w 2016 roku i od początku prowadzi intensywną działalność koncertową, popularyzując muzykę kameralną w kraju i na świecie, a szczególne miejsce w jego repertuarze zajmują dzieła kompozytorów polskich.

Koncert listopadowy otworzy I Kwartet d-moll Stanisława Moniuszki, który zadedykował swój utwór Józefowi Elsnerowi: „Komuż najsłuszniej, jeżeli nie pierwszemu założycielowi muzyki naszej krajowej, należy [się] hołd każdego jej zwolennika? Gdy dziś ośmielam się złożyć Mu dowód najszczerszego Uwielbienia i Wdzięczności, nie na słaby twór poczynającego, lecz na moje uczucia chcę zwrócić uwagę. Niechże i to dziełko nie wartością swoją, lecz jego użytkiem cennem się stanie” – pisał kompozytor. Ãtma Quartet jest laureatem programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska" (2018), który umożliwił realizację płyty z dziełami kompozytorów polskich Penderecki, Szymanowski, Panufnik – String Quartets (CD Accord, 2019). Podczas koncertu usłyszymy właśnie utwory z ich debiutanckiej płyty: III Kwartet smyczkowy „Kartki z nienapisanego dziennika” Pendereckiego, III Kwartet smyczkowy „Wycinanki” Panufnika i II Kwartet smyczkowy Szymanowskiego.

Transmisja online koncertu odbędzie się również na stronach Facebook i YouTube Filharmonii Szczecińskiej.

Więcej: https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


42 koncerty i audycje, 8 prawykonań i niezliczona ilość wrażeń – to wszystko obejmą Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, festiwal, który połączy ze sobą tradycję z nowoczesnością, światłość z ciemnością i obraz z dźwiękiem. Czas trwania festiwalu zamknięty jest pomiędzy datami granicznymi życia Góreckiego. Inauguracja przypadnie na 10. rocznicę śmierci twórcy, 12 listopada. Ostatni koncert z kolei odbędzie się w dniu urodzin kompozytora, czyli 6 grudnia.

Festiwal jest częścią obchodów 10. rocznicy śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego, patrona nie tylko Festiwalu, ale także jego organizatora – Filharmonii Śląskiej. Będzie to wydarzenie pełne kontrastów, prezentujące rozmaite formy, nastroje i style; zachwycimy się różnorodnością muzyki polskiej różnych epok.

VIII Międzynarodowe Dni H.M. Góreckiego rozpocznie preludium 11 listopada, w programie którego znajdą się wyjątkowe dzieła muzyki sakralnej współczesnych kompozytorów. Nie zabraknie także prawykonań: tego dnia zabrzmią po raz pierwszy Psalm Adriana Robaka oraz Angele Dei Piotra Pudełka. Podczas koncertu inauguracyjnego odbędzie się premiera pieśni Gdy umierają słońca – nagle gasną na sopran i orkiestrę smyczkową Eugeniusza Knapika, oparte na tym samym tekście literackim, co III Kwartet smyczkowy H. M. Góreckiego … pieśni śpiewają. Podczas Festiwalu po raz pierwszy w historii usłyszymy I Symfonię „Un livre sur l’homme” (Książka o człowieku) Marcela Chyrzyńskiego, która została skomponowana pod wpływem twórczości polskiego filozofa Romana Ingardena i z jednego z jego dzieł bierze swój podtytuł. Następnie będziemy świadkami prawykonania dzieła Aleksandra Lasonia Nimitta. Sinfonia concertante No 3 na skrzypce amplifikowane, wiolonczelę amplifikowaną i orkiestrę smyczkową amplifikowaną, w której p solowe partie skrzypiec i wiolonczeli zagrają synowie kompozytora: Krzysztof Lasoń i Stanisław Lasoń. Podczas Multimedialnego wieczoru organowego usłyszymy także premierowo Interludium rektora katowickiej Akademii Muzycznej, prof. Władysława Szymańskiego w interpretacji samego twórcy. 4 grudnia będzie miało miejsce prawykonanie VIII Symfonii „Symfonia psalmów biblijnych” Jana Wincentego Hawela, założyciela i Honorowego Szefa Śląskiej Orkiestry Kameralnej (utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez IMiT); odbędzie się również premiera kompozycji wyłonionej w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. H.M. Góreckiego. Podczas jednego z koncertów utwory fortepianowe Henryka Mikołaja Góreckiego wykona jego córka, Anna Górecka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

materiały prasowe organizatora

Szczegółowy pogram – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


Jeden z najbardziej znanych i najbardziej energetycznych polskich zespołów akordeonowych Motion Trio wystąpi 13 listopada 2020 o godz. 19.00 na scenie Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie.

Założycielem zespołu, którzy działa od 1996 roku, oraz autorem większości aranżacji wykonywanych przez trio jest Janusz Wojtarowicz. Maestro Jerzy Maksymiuk napisał o zespole: „Trójka wspaniałych muzyków pokazuje, jak szeroki wachlarz brzmień można wydobyć z akordeonu. Zachwyca mnie ich emocjonalność połączona z precyzją, umiejętne budowanie napięcia, a gdy trzeba – delikatność. […] Ależ robi wrażenie!”.

Zespół ma w swoim repertuarze tak muzykę poważną, jak również jazz, world music i rock, a podczas olsztyńskiego koncertu grupa zaprezentuje utwory kompozytorów polskich: napisane na trio akordeonowe oraz opracowane na ten zespół przez Janusza Wojtarowicza i Marcina Gałażyna. W nowej szacie brzmieniowej usłyszymy chopinowskie preludia i nokturny, Nokturn op. 16 nr 4 Ignacego Jana Paderewskiego, Kołysankę Krzysztofa Komedy, przebojową Orawę Wojciecha Kilara, do której wyjątkowo pasuje motoryczna, transowa estetyka grupy, a także Bukoliki Witolda Lutosławskiego. Interesującym doświadczeniem będzie spotkanie z nieczęsto grywanymi, nawiązującymi do barokowych wzorców dziełami śląskiego kompozytora i wirtuoza akordeonu Andrzeja Krzanowskiego oraz Bronisława Kazimierza Przybylskiego.

Koncert współorganizowany jest w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla muzyki polskiej”.

Szczegółowe informacje – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/ 


Podczas koncertu „Fantazja Carmen” w Narodowym Forum Muzyki 13 listopada o godz. 19.00 zabrzmią znakomite dzieła kompozytorów pochodzących z Francji, Polski i Rosji. Myślą przewodnią kilku z nich jest gra konwencjami, twórczy dialog z dorobkiem kompozytorskim artystów należących do innych epok i piszących w innych stylistykach. Koncert odbędzie się w formie transmisji online na fanpage'u NFM na Facebooku, na stronie www.nfm.wroclaw.pl i na kanale YouTube NFM.

Najbardziej popularnym utworem Georgesʼa Bizeta jest opera Carmen, natomiast zaszczytne drugie miejsce zajmują dwie suity skompilowane z muzyki scenicznej stworzonej do sztuki Alphonse’a Daudeta Arlezjanka. Podczas najbliższego koncertu zabrzmi pierwsza z nich. Na wątkach z opery Bizeta oparta jest Fantaisie brillante francuskiego kompozytora i flecisty François Borne’a, napisana w 1880 roku. To przeznaczone na flet i orkiestrę wirtuozowskie dzieło jest nie tylko najpopularniejszą kompozycją tego twórcy, lecz także jednym z najbardziej znanych dzieł na flet powstałych w epoce romantyzmu.

Polską muzykę współczesną w programie reprezentować będzie 3 for 13 Pawła Mykietyna. Tytuł utworu odzwierciedla jego strukturę, jest on bowiem zbudowany z trzech części i przeznaczony dla trzynastu wykonawców. Kompozycja powstała jako wyraz fascynacji twórczością czołowego polskiego postmodernisty – Pawła Szymańskiego.

Historycy muzyki uważają czasem petersburskie prawykonanie w 1918 roku I Symfonii „Klasycznej” Siergieja Prokofiewa za symboliczny moment inauguracji nowego nurtu w muzyce – neoklasycyzmu. Kompozytor skomentował to w taki sposób: „Wydawało mi się, że gdyby Haydn dożył naszych czasów, zachowałby swój sposób pisania i równocześnie przejąłby coś nowego”.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8009 


W dniach 13–20 listopada 2020 odbędą się 28. Świętokrzyskie Dni Muzyki online, organizowane przez Filharmonię Świętokrzyską im. Oskara Kolberga, których ideą jest prezentowanie muzyki polskiej ze szczególnym uwzględnieniem utworów niewykonywanych wcześniej w Kielcach. Koncerty będzie można oglądać na kanale YouTube Filharmonii Świętokrzyskiej.

Jak zaznacza dyrektor Festiwalu, Jacek Rogala, „Chcieliśmy w tym roku oddać hołd Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu, którego dziesiąta rocznica śmierci przypada w listopadzie. […] przypomnimy znakomite Trzy utwory w dawnym stylu na smyczki. Oprócz tego będą Państwo mieli okazję poznać Koncert klarnetowy syna profesora – Mikołaja, którego prawykonanie odbyło się przed rokiem w Katowicach. […] Niechaj pandemia, która tak bardzo zmieniła nasze życie, nie będzie przeszkodą w odkrywaniu muzyki, jakiej jeszcze nie znamy, więc tym goręcej zapraszamy Państwa na festiwalowe koncerty i spotkania”. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmią ponadto nastrojowe Stabat Mater Andrzeja Dziadka i wybrane Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego. W roli solistów wystąpią znani polscy artyści: klarnecista Roman Widaszek i sopranistka Ewa Tracz.

W sobotę tradycyjnie odbędzie się wieczór jazzowy: kwartet Tomasza Bielskiego przypomni nam muzykę polskich kompozytorów, którzy dali się poznać w Hollywood. Podczas niedzielnego koncertu rodzinnego najmłodsi melomani w formie wspólnej zabawy z kompozytorem Mateuszem Ryczkiem poznawać będą tajniki muzyki elektronicznej. Bohaterką poniedziałkowego wieczoru pieśni będzie poetka Halina Poświatowska, której twórczość zainspirowała do napisania pieśni wielu kompozytorów różnych pokoleń, w tym A. Hundziaka, P. Łukaszewskiego, K. Grzeszczaka, J. Bauera, D. Przybylskiego, T. Dixy, A. Dziadka. Koncert wtorkowy będzie poświęcony muzyce polskiego baroku wykonywanej na lutniach i organach. Równie niecodzienne zestawienie instrumentów i kompozycji przeznaczonych na perkusję i organy Hammonda autorstwa E. Changa, A. Krzanowskiego, A. Pärta i D. Przybylskiego będziemy mogli podziwiać w czwartek. W koncercie finałowym weźmie udział akordeonista Bartosz Kołsut, prezentują Koncert akordeonowy kielczanina, Jerzego Mądrawskiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 


Royal String Quartet istnieje już ponad 20 lat, a od 2004 roku organizuje własny festiwal muzyki kameralnej. Tym razem Kwartesencja potrwa do 11 grudnia 2020 i odbędzie się w lubianych przez publiczność miejscach Warszawy: Królikarni, Nowym Teatrze i Studiu Koncertowym Polskiego Radia. Transmisja na żywo odbywa się na profilu facebookowym festiwalu Kwartesencja.

W programie 2020 znajdą się oktety smyczkowe Enescu i Gliera wykonane wraz z Kwartetem Śląskim, trzy kwartety Krzysztofa Pendereckiego oraz II Kwartet smyczkowy Pawła Mykietyna. Na ostatnim koncercie Festiwalu premierowo zaprezentowany zostanie III Kwartet smyczkowy Aleksandra Nowaka.

Coroczny festiwal muzyki kameralnej Kwartesencja, którego twórcą i głównym organizatorem jest jeden z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych, odzwierciedla muzyczne zainteresowania, pasje i inspiracje muzyków. Kwartesencja to coroczna szansa dla słuchaczy na poznanie istotnych dzieł ostatnich kilkudziesięciu lat oraz ponadczasowych arcydzieł muzyki. To cykl koncertów w wykonaniu znanych artystów, który, mieszając style i gatunki, schodzi z utartych ścieżek.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/kwartesencja


14 listopada 2020 o godz. 20.00 w Domг Pracy Twórczej w Radziejowicach Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wystąpi ze znakomitym kwartetem smyczkowym Atom String Quartet. Niezwykły koncert stanowić będzie okazję do prezentacji kolejnych kompozytorskich osiągnięć każdego z muzyków ASQ, a poprowadzi go maestro Ruben Silva.

Znakomitych kwartetów smyczkowych jest wiele, ale Atom String Quartet – tylko jeden, niepowtarzalny i z żadnym innym nieporównywalny. Zachwycający publiczność i krytyków już od dekady zespół wymyka się wszelkiej tradycyjnej klasyfikacji, gdyż jego działalność to ciągłe poszukiwanie nowych stylów, brzmień, inspiracji. Bywa nazywany „kwartetem jazzowym”, ale nawiązuje także do muzyki tradycyjnej różnych kultur, oczywiście sięga i po komponowaną muzykę nową oraz „klasykę”, na ogół jednak także pokazywaną w nowy i odkrywczy sposób.

Dobry kwartet jako typ obsady to szczególna jedność wybitnych indywidualności, toteż każdy z muzyków ASQ (wszyscy są absolwentami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie) legitymuje się też własnym, ważnym i interesującym dorobkiem solowym, fonograficznym i kompozytorskim. Listopadowy koncert to okazja do prezentacji kolejnych oryginalnych kompozytorskich osiągnięć każdego z muzyków zespołu: Why Like This Dawida Lubowicza, Big Bang Mateusza Smoczyńskiego, Journey Michała Zaborskiego oraz Koncertu poczwórnego Krzysztofa Lenczowskiego. Warto wspomnieć, że wiolonczelista Krzysztof Lenczowski grał w pierwszym, pionierskim składzie nowo powołanej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus od 2008 roku.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Katedra Kameralistyki oraz Katedra Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na konferencję online. II Międzynarodowa Sesja Artystyczno-Naukowa „Z zapomnianych kart polskiej kameralistyki" odbędzie się w dnach 14–15 listopada 2020 na kanale Akademii Muzycznej w Gdańsku na YouTube.

Wykłady podczas sesji wygłosi 14 prelegentów z Polski (Gdańsk, Katowice, Warszawa, Łódź, Wrocław, Kraków), Niemiec i USA. Dr Sławomir Dobrzański (Kansas State University) omówi twórczość kameralną Marii Szymanowskiej. O nieznanej twórczości kameralnej Zygmunta Stojowskiego i Ireny Reginy Wieniawskiej opowiedzą dr hab. Agnieszka Marucha (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) i mgr Katarzyna Markiewicz (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku). Dr hab. Anna Mikolon, prof. Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, wygłosi referat Henryk Pachulski, Juliusz Wertheim i Jerzy Gablenz – nieznani twórcy muzyki kameralnej. Trzy frapujące życiorysy i zupełnie nieznana twórczość.

Szereg referatów poświęconych będzie polskiej muzyce współczesnej. Dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku wygłosi referat Roman Maciejewski – twórca oryginalny i nieznany. Dr hab. Arkadiusz Kubica, prof. Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach przeanalizuje II Kwartet smyczkowy Bolesława Szabelskiego. Dr Mikołaj Pacholczyk (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi) omówi utwory na dwa fortepiany Aleksandra Tansmana.

Nowe fakty o działalności polskich kompozytorów w Stanach Zjednoczonych i w Niemczech zaprezentują mgr Tomasz Robak (Davidson College, North Carolina) i prof. Tomasz Tomaszewski (Universität der Künste Berlin).

Szczegółowy program – na stronie: https://amuz.gda.pl/wydarzenia/ii-miedzynarodowa-sesja-artystyczno-naukowa-z-zapomnianych-kart-polskiej-kameralistyki-,390 


17 listopada 2020 roku o godz. 17.30 na Facebook i YouTube Dworu Artusa odbędzie się bezpłatna transmisja online koncertu „Tadeusz Zieliński in memoriam” dedykowanego zmarłemu 10 lat temu znakomitemu klarneciście. To będzie kolejne wydarzenie w Dworze Artusa w ramach cyklu „In memoriam” poświęconego pamięci osób, które działały na rzecz rozwoju kultury w Toruniu.

Tadeusz Zieliński – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi (filia w Bydgoszczy) w klasie prof. Zdzisława Kulaka – był utalentowanym klarnecistą, współpracującym z wieloma instytucjami kultury w regionie oraz długoletnim nauczycielem klasy klarnetu w Zespole Szkół Muzycznych w Toruniu. Pracował w Operze i Operetce w Bydgoszczy, w Filharmonii Pomorskiej, z którą związany był do końca. Pomimo bogatej działalności koncertowej Tadeusz Zieliński z wielkimi sukcesami zajmował się działalnością pedagogiczną. W toruńskiej szkole muzycznej pracował przez trzydzieści trzy lata. Wykształcił wielu znakomitych klarnecistów, którzy obecnie grają w orkiestrach symfonicznych i kameralnych na całym świecie.

Podczas listopadowego wieczoru usłyszymy utwory przeznaczone na klarnet solo, na klarnet z fortepianem oraz kwintetem smyczkowym. Wśród klarnecistów pojawią się uczniowie Tadeusza Zielińskiego, a nawet uczniowie Jego uczniów. W wykonaniu znakomitych artystów usłyszymy Koncert na klarnet i kwintet smyczkowy Magdaleny Cynk, Etiudę flisaczą Michała Ossowskiego, a także utwory Carla Marii von Webera Roberta Schumanna i Francisa Poulenca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://artus.torun.pl/wydarzenia/ 


W ramach piątej odsłony cyklu wystąpień mistrzowskich „Super Sam +1” w warszawskim klubie SPATIF 19 listopada 2020 o godz. 20.00 odbędzie się koncert z udziałem Jeffa Gbureka & Qby Janickiego.Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube.

Pomysłodawcą nazwy „SuperSam” w odniesieniu do koncertów solowych jest klarnecista Jerzy Mazzoll. Współczesna wersja projektu opracowana jest przez kontrabasistę, animatora wydarzeń artystycznych oraz szefa klubu Mózg, Sławka Janickiego. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Jeff Gburek to gitarzysta, artysta dźwiękowy, kompozytor, improwizator, twórca instrumentów, field recorder. Na pewien czas stał się perkusistą, po okresie zgłębiania muzyki gamelanowej na Bali i Jawie zbudował swój własny hybrydowy zestaw perkusyjny z oscylatorami i krótkofalówkami, na którym tworzył muzykę na żywo do projektu teatru tańca Djalma Primordial Science. Następnie skłonił się w kierunki gitary preparowanej i elektroniki na żywo. Zaprojektował jednostki piezoelektryczne, aby wydobywać rezonans z przedmiotów. Eksperymentuje z odkrytymi sonosferami, tym jak rezonują pomieszczenia i przestrzenie. Brał udział w rezydencjach artystycznych w Berlinie, Lyonie, Amsterdamie (STEM), Darmstadt i Brukseli.

Qba Janicki w ciągu ostatnich 15 lat zagrał setki koncertów, na których występował z takimi artystami, jak Jerzy Mazzoll, Sławek Janicki, Roscoe Mitchell, Tomasz Sroczyński, Toshinori Kondo, Peter Brotzmann, Kris Wanders czy Fred Frith. Aktualnie zajmuje się pracą w zespołach Malediwy, Kondensator Przepływu, Wojtek Mazolewski Quintet oraz w nowopowstałych duetach z kompozytorką Teoniki Rożynek czy belgijskim producentem Obsequies. Oprócz gry na instrumentach, tworzy także muzykę teatralną współpracując z Maciejem Podstawnym, Pawłem Łysakiem, Arturem Pałygą czy Grzegorzem Jaremko. Dodatkowo, współzałożyciel Mózg Foundation, współpracuje przy organizacji projektów kulturalnych w Bydgoszczy i Warszawie.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na koncert laureatów XIII Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców, który odbędzie się online 19 listopada 2020 roku o godz. 19.00.

W konkursie brali udział uczący się i studiujący w Polsce instrumentaliści i wokaliści (bez względu na obywatelstwo) oraz obywatele polscy uczący się i studiujący za granicą. Przedmiotem konkursu pod patronatem honorowym Związku Kompozytorów Polskich była muzyka XX i XXI wieku. Program musiał zawierać co najmniej jeden utwór kompozytora polskiego. Jury obradowało w składzie: Dariusz Przybylski, Anna Dorota Władyczka i Maciej Żółtowski. Organizatorzy docenili ogromną pracę i rolę nauczycieli w przygotowaniu programu na konkurs. Z tego powodu każda nagroda regulaminowa była dzielona po połowie między laureata i jego mistrza. Pozaregulaminowe nagrody rzeczowe przygotowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Podczas koncertu finałowego laureaci – wiolonczelista Hanxiang Chen (Complex of Silesian International Schools), perkusista Tomasz Herisz (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach), fleciści Maciej Kasperek (Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II st. im. Z. Brzewskiego przy ZPSM nr 1 w Warszawie) i Jagoda Krzemińska (Royal Academy of Music w Londynie), saksofoniści Kacper Puczko (Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II st. im. Z. Brzewskiego przy ZPSM nr 1 w Warszawie), Wojciech Chałupka i Łukasz Dyczko (UMFC w Warszawie) – zaprezentują utwory Witolda Lutosławskiego, Mikołaja Majkusiaka, Bogusława Schaeffera i Wojciecha Chałupki.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Transmisja będzie dostępna na profilu Facebook PTMW oraz na stronie www.ptmw.art.pl 


20 listopada 2020 o godz. 19.00 będziemy podziwiać Aleksandrę Świgut – utalentowaną, wszechstronną pianistkę reprezentowaną przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena – podczas koncertu online w Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana. Koncert odbędzie się w formie emisji online na kanale YouTube.

Aleksandra Świgut jest absolwentką Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Wojciecha Świtały oraz prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej. Fakultatywnie studiowała grę na fortepianie historycznym w klasie mgr Katarzyny Drogosz w Akademii Muzycznej w Katowicach, a w 2014 roku uzyskała dyplom w klasie klawesynu mgr Małgorzaty Sarbak w Państwowej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Studiowała także w Guildhall School of Music and Drama w Londynie pod kierunkiem Davida Dolana. Od 2016 roku jest doktorantką Akademii Muzycznej w Gdańsku. Wielokrotnie uczestniczyła w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach pianistycznych, zdobywając nagrody, do których najważniejsze zaliczyć można II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Ettlingen, II nagrodę na Konkursie Pianistycznym w Nowym Orleanie, II nagrodę i nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Enschede, II nagrodę na 47. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina oraz nagrodę specjalna za najlepsze wykonanie solowego utworu Roberta Schumanna.

Podczas najbliższego koncertu w Częstochowie wraz z kwintetem Filharmonii Częstochowskiej wykona Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. W interpretacji artystów Filharmonii usłyszymy także Mini uwerturę na kwintet dęty blaszany Witolda Lutosławskiego oraz Tryptyk na kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/repertuar/1573-Koncert-muzyki-polskiej-ON-LINE 


Światowa prapremiera II Koncertu na flet i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej w wykonaniu flecistki Agaty Igras i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod batutą Piotra Sułkowskiego odbędzie się 20 listopada 2020 o godz. 19.00 w wersji online dostępnej na kanale YouTube Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert jest dziełem o klasycznej trzyczęściowej budowie. Utwór, według wskazań kompozytorki, może być wykonywany zarówno z orkiestrą, jak i w obsadzie pojedynczej, co podkreśla jego intymny charakter.

Część pierwsza nawiązuje nastrojem do bliskowschodniej mistyki: twórczyni odwołuje się do symboliki liczb i dźwięków, buduje alchemiczną łamigłówkę do rozszyfrowania dla uważnych słuchaczy, ale również tworzy dramatyczną i po prostu piękną, zmysłową, pełną uważności na barwy poszczególnych instrumentów dźwiękową przestrzeń. Drugie ogniwo, niczym w klasycznych i romantycznych koncertach, jest liryczne i kantylenowe. Partię solową wykonuje flet altowy o niskim, ciepłym, aksamitnym brzmieniu, bliskim głosowi ludzkiemu. W tej części solistce towarzyszy jedynie harfa i smyczki – zamysłem kompozytorki było, aby ogniwo to mogło funkcjonować jako niezależna, kameralna miniatura instrumentalna, w której „na pierwszy plan wysuwa się jeden z najstarszych i najbardziej ukochanych przez melomanów duetów – flet oraz harfa”. Najbardziej ptasi z instrumentów króluje w części trzeciej, finałowej: partia solowa została napisana tak, aby wyeksponować wirtuozerię.

Magdalena Tokajuk

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/kompozycja-dla-filharmonii-ii-koncert-fletowy-na-flet-i-orkiestre-marty-ptaszynskiej/# 


Po raz XII w bydgoskim Muzeum Wodociągów w dniach 21–29 listopada 2020 będzie miał miejsce Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł”. W tym roku wszystkie koncerty zostaną zarejestrowane i zaprezentowane w Internecie na festiwalowym kanale YouTube.

Głównym założeniem organizatorów jest popularyzowanie kameralistyki i przedstawienie jej wielobarwnego, atrakcyjnego oblicza, stwarzając jednocześnie festiwalowym gościom jak najlepsze warunki do odbioru muzyki. Niekwestionowanym atutem festiwalu jest jego miejsce – zabytkowa stacja pomp. Jest to doskonała akustycznie sala, która powstała pod koniec XIX w., usytuowana w otoczeniu ujęć źródlanej wody.

O wysoki poziom tegorocznych koncertów zadbają znakomici goście: imprezę zainauguruje Festiwalowa Orkiestra Kameralna, która wykona m.in. Serenadę Mieczysława Karłowicza i egzotyczne Tańce Połowieckie Aleksandra Borodina. Z kolei w niedzielę w nowoczesny świat jazzowych brzmień z nutą folku zabierze publiczność zespół Vołosi. W kolejny listopadowy weekend utalentowani soliści polskich teatrów i scen muzycznych zaśpiewają najpiękniejsze piosenki z filmów Disneya, a wisienką na festiwalowym torcie będzie koncert Szymona Nehringa z towarzyszeniem Barock Quartet, a w ich wykonaniu m.in. Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina i Concerto grosso all’antica per archi Andrzeja Koszewskiego.

Tegoroczne koncerty będą dostępne dla wszystkich nieodpłatnie, jednak organizatorzy, dbając o płynność finansową festiwalu, podjęli decyzję o udostępnieniu możliwości dokonania wpłaty „cegiełki” na konto wydarzenia wszystkim osobom, które uznają, że koncerty są dla nich wartością i w ten sposób zechcą wesprzeć organizację festiwalu.

Szczegóły dostępne na stronie www.muzykauzrodel.com 


Do 20 grudnia 2020 potrwa XI Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych w Kościele ewangelicko-reformowanym (al. „Solidarności” 74). Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca o godz. 19.00.

Muzyka organowa nierozerwalnie związana jest z wnętrzem kościoła. Warszawski kościół reformowany przetrwał szczęśliwie lata wojen i służy obecnie zborowi warszawskiemu nie tylko podczas niedzielnych nabożeństw, ale stanowi też ważny punkt na kulturalnej mapie stolicy. W jego wnętrzu zachowały się zabytkowe organy zainstalowane w 1900 roku przez świdnicką firmę Schlag und Söhne. To jedne z najstarszych zachowanych i najbardziej wartościowych organów w instrumentarium dzisiejszej Warszawy. Instrument ten staraniem Parafii został w latach 2004–2008 gruntownie i historycznie odrestaurowany. Dzięki temu możemy cieszyć się ponownie jego pięknym i szlachetnym brzmieniem. Dyrektorem artystycznym przedsięwzięcia jest organista dr hab. Michał Markuszewski, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

W tym roku udział w cyklu koncertowym biorą znakomici muzycy z siedmiu krajów Europy: Rumunii, Czech, Niemiec, Francji, Włoch, Słowacji i Polski. W programie ich recitali znalazły się dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Bolesława Szabelskiego.

Tegoroczny Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych współfinansuje m. st. Warszawa. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny! Obowiązuje zachowanie zasad ochrony epidemiologicznej, dezynfekcja rąk i noszenie maseczek ochronnych.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: https://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2020 


Związek Kompozytorów Polskich zaprasza w dniach 22 listopada – 8 grudnia 2020 na XIX Śląskie Dni Muzyki Współczesnej. Nagrania koncertów będą publikowane na profilu Facebookowym Śląskiej Trybuny Kompozytorów, na kanale YouTube Związku Kompozytorów Polskich (Oddział Katowice) oraz na stronach współorganizatorów.

W wykonaniu duetu MagDuś Duo (pianistki Magdaleny Duś i saksofonisty Bartłomieja Dusia) usłyszymy specjalnie dla nich napisany Simbiosis Przemysława Szczotki. Zespół dokona również prawykonania Monodramu na saksofon barytonowy i elektronikę Stanisława Bromboszcza. 22 listopada w Sali Kameralnej NOSPR odbędzie się koncert „Pieśni kompozytorów śląskich”, podczas którego Ewa Biegas (sopran), Maciej Bartczak (baryton) wraz z instrumentalistami – Dagmarą Niedzielą (fortepian), Grzegorzem Biegasem (fortepian) oraz Justyną Młynarczyk (viola da gamba) – zaprezentują utwory Edwarda Bogusławskiego, Józefa Świdra, Tomasza Baucia, Władysławy Markiewiczówny oraz prawykonają Sonety do słów Williama Szekspira Adrianny Kubicy-Cypek i Five Letters to the Beautiful Knight do słów Rambalda di Vaqueirasa Wojciecha Stępnia.

Premiery Trois nocturnes pour violon et piano Piotra Senkowskiego i Tentativo III Marty Kleszcz dokona w grudniu Trio AdAstra. Podczas koncertu finałowego po raz pierwszy zostaną zaprezentowane publiczności kwartet Sen motyla Przemysława Schellera na fortepian, wibrafon i dwa cienie oraz Approaching Krzysztofa Gawlasa na dwa fortepiany, dwie perkusje i warstwę elektroakustyczną.

Przedsięwzięcie dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/slaskatrybunakompozytorow/ 


Krzysztof Penderecki, jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów, 23 listopada 2020 skończyłby 87 lat. W dzień urodzin Mistrza Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Sinfonietta Cracovia i Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena zapraszają na wyjątkowy koncert „Krzysztof Penderecki in memoriam”, będący hołdem dla jednego z największych kompozytorów muzyki współczesnej. Koncert będzie można zobaczyć na platformie Play Kraków o godz. godz. 19.00.

Uroczysty koncert Sinfonietty Cracovii jest hołdem, który muzycy znakomitej krakowskiej orkiestry składają profesorowi Krzysztofowi Pendereckiemu – swojemu wieloletniemu mistrzowi, przyjacielowi i artystycznemu opiekunowi. Koncert Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa pod batutą Jurka Dybała został zarejestrowany w Sali Audytoryjnej w ICE Kraków, która od maja 2018 roku nosi imię Krzysztofa Pendereckiego. Oprócz Sinfonietty Cracovii udział w koncercie wezmą flecistka Agatę Igras oraz Sebastian Aleksandrowicz, grający na oboju i rożku angielskim.

Program koncertu otworzą Trzy utwory w dawnym stylu, które stanowiły ilustrację muzyczną do słynnego filmu Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Hasa. Zabrzmi również poruszające Agnus Dei z Polskiego Requiem w autoryzowanym przez kompozytora opracowaniu na orkiestrę smyczkową autorstwa Borisa Pergamenschikowa. Usłyszymy utwory Krzysztofa Pendereckiego przepełnione efektownymi popisami solistycznymi: Capriccio na obój i 11 instrumentów smyczkowych oraz Adagietto z Raju utraconego na orkiestrę smyczkową i rożek angielski. W finale koncertu zostaną zaprezentowane Sinfonietty Krzysztofa Pendereckiego, które są opracowanymi przez samego kompozytora orkiestracjami jego utworów kameralnych.

W związku z urodzinami Mistrza powstał również wyjątkowy album Sinfonietty Cracovii Penderecki’s Sinfonietta(s), którego premiera została zaplanowana na 20 listopada. Na płycie znalazło się premierowe nagranie III Sinfonietty „Kartki z nienapisanego dziennika”.

Więcej – na stronie http://beethoven.org.pl/blog/2020/11/16/penderecki-in-memoriam-zapraszamy-na-wyjatkowy-koncert/ 


23 listopada 2020 o godz. 21.00 polskiego czasu (o 12:00 w południe czasu L.A.) twórcy 12. edycji Festiwalu Era Schaeffera zabiorą widzów w wirtualną podróż do kolejnego świata Bogusława Schaeffera rozpiętego między kontynentami. Tym razem wydarzenie online będzie spotkaniem artystycznym Warszawy i Los Angeles.

Pandemiczne okoliczności nie przyćmiły kreatywnego schaefferowskiego ducha, który przyświeca działaniom Fundacji Przyjaciół Sztuk Aurea Porta już od 12 lat. W tym roku z inicjatywy Krystyny Gierłowskiej, reżysera Macieja Sobocińskiego oraz kuratorki międzynarodowych projektów artystycznych Joanny Klass Festiwal będzie odbywał się symultanicznie w Warszawie oraz w teatrze Redcat Center w Los Angeles. Realizowanie wydarzenia online za pomocą łączy internetowych to z jednej strony utrudnienie, ale daje też nowe możliwości, takie jak współpraca w tym samym czasie wielu partnerów rozsianych po świecie.

„Era Schaeffera to multidyscyplinarne wydarzenie z pogranicza awangardowego koncertu, tańca, choreografii i improwizacji, która będzie możliwa dzięki technologii streamingu na żywo. Scenariusz wydarzenia inspirowany dramatami Bogusława Schaeffera, powstały w wyniku improwizacji aktorskich porusza uniwersalne kwestie samotności w stechnologizowanym świecie oraz pytań o sens sztuki i życia artysty. Te pytania nurtujące postaci dramatu zostają brutalnie zderzone z rzeczywistością (post)pandemiczną, w której status materialny wielu ludzi, także artystów, ulega ciągłym zmianom, a wartości uznawane dotąd za pewnik są nieustannie kwestionowane. Twórczość muzyczna, plastyczna oraz teatralna Bogusława Schaeffera, do której odnoszą się twórcy wydarzenia, po raz kolejny okazuje się idealnie ilustrować egzystencjalne lęki społeczne i dialogować z nimi w twórczy sposób” – mówi Krystyna Gierłowska, dyrektor kreatywna Fundacji Przyjaciół Sztuk Aurea Porta.

W oprawie muzycznej spektaklu wezmą udział Michał Urbaniak, Michael Patches Stewart, Michał Wróblewski, Włodek Pawlik, Janusz Radek, Andy Ninvalle oraz Marcin Wyrostek z zespołem Tango Corazon.

Spektakl będzie można obejrzeć online na kanałach Facebook i przez stronę Fundacji Przyjaciół Sztuk Aurea Porta oraz na platformie streamingowej HowlRound.


Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy zaprasza w dniach 24–25 listopada 2020 na Międzynarodowa Konferencja „Dzieło muzyczne wobec tradycji kulturowych”, która będzie transmitowana na stronie https://www.facebook.com/amuzbydgoszcz/ 

Program Konferencji obejmuje 8 sesji, w tym poświęconą dwudziestowiecznej modernie, w których udział wezmą naukowcy z Polski, Ukrainy, Litwy, Niemiec, Rumunii, Meksyku i Australii. Barbara Mielcarek-Krzyżanowska wygłosi referat „Lignum vitae” – Zygmunt Mycielski czyta Księgę Rodzaju. Beata Bolesławska-Lewandowska opowie o „symfoniach wojennych” w muzyce polskiej końca lat czterdziestych XX w. Blake Parham poświęci swój wykład dodekafonii w twórczości Romana Palestra. Twórczość Andrzeja Krzanowskiego i Mieczysława Wajnberga i jej związki z muzyką Beethovena omówią Magdalena Stochniol i Agnieszka Nowok-Zych. Agata Krawczyk zatytułowała swój referat „Treny” Jana Kochanowskiego jako źródło inspiracji: o wybranych umuzycznieniach tekstu w twórczości kompozytorów polskich.

Podczas koncertu online towarzyszącego Konferencji 24 listopada o godz. 20.00 odbędzie się premiera Suity Jubileuszowej z okazji 40-lecia Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Bydgoszczy złożonej z miniatur, napisanych specjalnie na tę okazję przez pedagogów, absolwentów i studentów kompozycji bydgoskiej Uczelni: Zbigniewa Bargielskiego, Magdaleny Cynk, Rafała Gorzyckiego, Pawła Grajnerta, Piotra Gryski, Marcina Gumieli, Jia Haonan, Hanny Kulenty, Małgorzaty Królak-Radziejewskiej, Marcina Kopczyńskiego, Dariusza Kubickiego, Jędrzeja Rocheckiego, Macieja Różyckiego, Manuela Salasa, Moniki Sroczyńskiej i Sergiusza Wrotka. Wykonawcami będą znakomici muzycy, związani z Akademią.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/international-conference-on-line-musical-works-and-cultural-traditions/ 


25 listopada 2020 o godz. 19.30 zgodnie z wieloletnią tradycją studenci Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zaprezentują swoje dokonania kompozytorskie. Jak większość wydarzeń kulturalnych w ostatnim czasie, koncert ten także przeniesiony został do sieci.

W ostatnich miesiącach, kiedy wykonywanie muzyki wielkoobsadowej jest znacznie utrudnione, możemy skupić się na zgłębianiu kompozycji solowych i kameralnych. Takie też utwory znalazły się w programie koncertu.

Największą część koncertu wypełni muzyka fortepianowa: usłyszymy konceptualne Impercerebrum Zuzanny Klepackiej, złożone z sześciu części odwołujących się do coraz wyższych poziomów budowy żywych organizmów, nastrojowe Ukłuć, zakołysać Huberta Walkowskiego oraz nawiązujące do estetyki początku XX wieku, oparte na improwizacji utwory Ostatnia kołysanka i Barwy jesieni Jakuba Fornagla.

Zaprezentowane zostaną również utwory akordeonowe i gitarowe. W solo traveler Magdalena Gorwa opowiada o życiu jako podróży; Station 5 Aliny Dzięcioł uporządkowane jest przy pomocy konceptu drogi, a kompozytorka przedstawia w nim intrygujące brzmieniowo połączenie akordeonu i portatywu guzikowego. Ponadto pojawi się par excellence listopadowy utwór gitarowy November’s rays of sun Dawida Aleksego Dorożyńskiego oraz muzyka do animacji Inner Feeling skomponowana przez Paulinę Derską, do napisania której kompozytorkę zainspirowała japońska kinematografia.

Nagranie wyemitowane zostanie na kanale YouTube wrocławskiej Akademii Muzycznej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


26 listopada 2020 o godz. 20.00 znany zespół Kwartludium, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej, wystąpi online w ramach cyklu „FINA na Ucho”.

W skład tego założonego w 2002 roku zespołu wchodzą Dagna Sadkowska (skrzypce), Michał Górczyński (klarnet, klarnet basowy), Paweł Nowicki (instrumenty perkusyjne) oraz Piotr Nowicki (fortepian). Kwartludium skupia się na wykonywaniu muzyki nowej, często komponowanej specjalnie z myślą o zespole. Grupa ma w swoim repertuarze utwory graficzne i intuitywne najwybitniejszych przedstawicieli XX-wiecznej awangardy. Istotne miejsce w jej działalności zajmuje też współczesna muzyka improwizowana. Kwartludium ma w swoim dorobku trzy płyty zrealizowane przez wydawnictwo DUX, nagrany we współpracy z Michałem Jacaszkiem album Catalogue des arbres oraz Hammond Organ Project zarejestrowany z Dariuszem Przybylskim.

Podczas koncertu w FINA zespół zaprezentuje Kwartiudę na kwartet Piotra Jędrzejczyka, Obraz wielokrotny na zespół i zegary Tadeusza Wieleckiego, a także utwory Lothara Voigtländera, Petera Helmuta i specjalnie napisany dla zespołu Kwartludium (quattuor musici canunt) – najnowszy utwór Helmuta Zapfa.

Transmisja live odbędzie się na profilu FINA na Facebooku.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


26 listopada 2020 o godz. 20.00 Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu zaprasza na wyjątkowy recital online na kanale YouTube z serii „Wieniawski znów w Bazarze”, na którym wystąpią skrzypek Piotr Pławner, pianista Piotr Sałajczyk i Kwartet Śląski.

Sam patron Towarzystwa występował wielokrotnie w Poznaniu, a wieczory z jego udziałem cieszyły się wielkim powodzeniem i były każdorazowo artystycznym sukcesem. Wiele z tych koncertów odbyło się Sali Białej w Bazarze Poznańskim, która nadal istnieje, chociaż w nieco innym kształcie.

26 listopada w Bazarze wystąpi Piotr Pławner – zwycięzca (ex aequo) 10. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego (1991), który, jak dawniej Henryk Wieniawski, spotka się na estradzie z innymi wykonawcami. Wspólnie z Pławnerem pomuzykują: Piotr Sałajczyk – obecnie „najgorętsze" nazwisko w polskiej pianistyce – oraz znakomity Kwartet Śląski.

Artyści wykonają program nawiązujący do recitali XIX-wiecznych. Usłyszymy rzadko wykonywane arcydzieła kameralistyki oraz utwory na skrzypce solo, fortepian solo oraz na kwartet. Program dzieli recital na dwie części: solistyczną i zespołową. W części pierwszej Piotr Sałajczyk wykona dwie miniatury z cyklu Róże i ciernie op. 13 Juliusza Zarębskiego, a Piotr Pławner – solowe kaprysy Grażyny Bacewicz. Rok 2020 przyniósł muzycznemu światu wiele strat, a jedna z nich, wyjątkowo bolesna, wiąże się z odejściem 29. marca Krzysztofa Pendereckiego. Upamiętniając postać tego wybitnego twórcy, członkowie Kwartetu Śląskiego wykonają jego IV Kwartet smyczkowy.

Katarzyna Kułagowska Silva

Więcej – na stronie https://www.wieniawski.pl/ 


Tytuł debiutanckiego albumu Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa ReViolation oznacza „altówkową rewolucję”. Krążek wydany przez wytwórnię Naxos Records trafi do dystrybucji 27 listopada 2020.

Altówka w świadomości wielu profesjonalnych muzyków i melomanów wciąż zajmuje dalsze miejsce na podium w swoistej hierarchii instrumentów smyczkowych. Krzysztof Komendarek-Tymendorf pragnie udowodnić (i czyni to nader przekonująco!), jak wszechstronne stanowi ona medium: podążając za wypowiedzią prof. Piotra Reicherta, tylko grę znakomitego altowiolisty wyróżnia sprawność skrzypka i głębia tonu wiolonczeli.

Równocześnie tytułowa „rewolucja” dotyczy propagowania wciąż nieznanego szerokiej publiczności repertuaru. W przypadku pierwszego solowego albumu artysty mowa o sonatach Fiodora Drużynina oraz Mieczysława Wajnberga – dziełach, które muzyk poznał dogłębnie w ramach przygotowania swojej rozprawy doktorskiej. Jako pierwszy w Polsce dokonał również rejestracji fonograficznej wspomnianych utworów (jest autorem opracowania ich smyczkowania i aplikatury). ReViolation należy również rozumieć jako reinterpretację prezentowanego na płycie programu. Dla Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa oznacza ona niezwykle istotną artystyczną wolność: każde dzieło odkodowuje indywidualnie przez pryzmat własnych doświadczeń, co niejednokrotnie owocuje intrygującą – nieraz kontrowersyjną – interpretacyjną koncepcją. Wybrany przez artystę repertuar, w tym Capriccio „Hommage à Paganini” op. 55 belgijskiego geniusza wiolinistyki Henriego Vieuxtempsa, stanowi znakomitą okazję do zaprezentowania tej interpretacyjnej wizji oraz ukazania pełnej palety brzmieniowych i technicznych możliwości instrumentu. Na płycie nie mogło zabraknąć również polskiego akcentu w postaci Kaprysu polskiego Grażyny Bacewicz. Wieńczący album utwór to prawdziwa wirtuozowska perełka, wymagająca od wykonawcy pokonania szeregu problemów technicznych przy równoczesnym zachowaniu tanecznego, folklorystycznego charakteru w neoklasycznym duchu.

Słowu „reviolation” blisko do „revelation” – „rewelacji”, w znaczeniu zgodnym ze Słownikiem Języka Polskiego „czegoś nowego, niezwykłego i bardzo interesującego”. Znajdujący się na płycie repertuar oraz jego twórcze odczytanie przez Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa bez wątpienia spełniają te kryteria.

Agnieszka Nowok-Zych

Patronat medialny nad albumem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

https://www.naxos.com/catalogue/item.asp?item_code=8.551432 


Po 40 latach hibernacji Festiwal Młodzi Muzycy Młodemu Miastu znów zagości w Stalowej Woli w dniach 27–28 listopada 2020. Koncerty odbędą się bez udziału publiczności i będą transmitowane w sieci oraz rejestrowane.

Reaktywowany Festiwal stanowi ważną część historii miasta Stalowa Wola, jak i znaczący punkt we współczesnej historii muzyki, bowiem festiwal MMMM, odbywający się w latach 1975–1980, wykreował młode pokolenie kompozytorów zwanych „Pokoleniem Stalowej Woli”. Do reaktywacji Festiwalu MMMM 2.0 zostali zaproszeni muzycy, Ambasadorzy Stalowej Woli: Ewa Strusińska, Marcin Albert Steczkowski i Aleksandra Kopp, jak również kompozytorzy którzy tworzyli podczas pierwszych edycji Festiwalu MMMM – Eugeniusz Knapik i Aleksander Lasoń.

Program edycji online obejmuje koncerty z udziałem znanych polskich artystów – Zygmunta Krauze i proMODERN – oraz koncert finałowy Konkursu Kompozytorskiego „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu 2.0”, podczas którego wystąpi Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble.

Szczegółowy program – na stronie http://mmmmfestiwal.pl/ 


Filharmonia Poznańska im. Tadeusza Szeligowskiego zaprasza 27 listopada 2020 o godz. 19.00 na koncert internetowy, który jest… podwójnie jubileuszowy: w roku 2020 obchodzimy 95. rocznicę śmierci, pochodzącego spod kaliskiego Szczypiorna, Romana Statkowskiego oraz 200. rocznicę urodzin Michała Bergsona.

Roman Statkowski napisał dwuaktową operę Filenis, z librettem osnutym na tle dramatu Hermana Erlera, w 1897 roku. Na warszawską premierę czekała jednak aż siedem lat. Udało się ją wystawić dopiero rok po międzynarodowym sukcesie, gdy w 1903 roku zdobyła pierwszą nagrodą na międzynarodowym konkursie w Londynie. Filenis, jak i druga opera tego kompozytora – Maria (powstała według powieści poetyckiej Antoniego Malczewskiego o tym samym tytule) – należą do najwybitniejszych osiągnięć artystycznych Romana Statkowskiego.

Podczas najbliższego koncertu artyści odkryją dla publiczności także postać Michała Bergsona, polskiego kompozytora żydowskiego pochodzenia. Rodzina Bergsonów, wśród której było wielu znakomitych kupców i bankierów, przez wiele pokoleń odgrywała znaczącą rolę w kształtowaniu oblicza Warszawy. Bezpośrednią inspiracją dla umieszczenia muzyki Michała Bergsona w programie koncertu było odkrycie rękopisu Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 w londyńskim antykwariacie i zakupienie go przez Filharmonię Poznańską. Odkrywcą był światowej sławy brytyjski pianista Jonathan Plowright, który ten koncert wykona i który – z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza – nagrał płytę z muzyką Michała Bergsona. Wydany przez DUX album, zatytułowany Michał Bergson, Concerto symphonique pour piano avec orchestre op. 62 / Music from the opera Luisa di Monfort, ukazał się na początku listopada i jest kolejną światową premierą fonograficzną w dyskografii Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.

Nagranie wyemitowane zostanie na kanale YouTube Filharmonii Poznańskiej.

Anna Plenzler


Śmiałe eksperymenty z materią muzyczną i pełne emocji zwroty ku tradycji – nadchodzące „Oddźwięki”, po raz pierwszy transmitowane na żywo w Internecie, będą okazją do przyjrzenia się różnorodnej muzyce XX i XXI wieku. 28 listopada 2020 o godz. 20.00 Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki wykona utwory Krzysztofa Pendereckiego, Eugeniusza Knapika, Bogusława Schaeffera, Marty Ptaszyńskiej, Barbary Buczek i samego dyrygenta.

Koncert będzie okazją, by spojrzeć na dzieła Krzysztofa Pendereckiego w szerszym kontekście, na tle utworów innych kompozytorów współczesnych, czy to przedstawicieli tych samych szkół, nurtów muzycznych, czy wręcz przeciwnie – sytuujących się na przeciwległym biegunie artystycznym.

Koncert rozpocznie Entrata Pendereckiego, pochodząca z lat 90-tych XX wieku fanfara na instrumenty dęte i kotły. W muzyczny dialog z Entratą wejdzie utwór Analogies na 4 waltornie, 4 trąbki, 4 puzony, 4 perkusje Bogusława Schaeffera – wszechstronnego artysty, kompozytora, dramaturga, muzykologa i grafika, „ojca nowej muzyki polskiej”. Niekwestionowanym wydarzeniem listopadowych „Oddźwięków” będzie przywrócenie do muzycznego obiegu Dikolon Barbary Buczek (Buczkówny), wybitnej, lecz zapomnianej uczennicy Schaeffera. Z tego samego okresu pochodzą dwie kolejne pozycje listopadowego programu, napisane z myślą o Polskiej Orkiestrze Kameralnej, poprzedniczce Sinfonii Varsovii, i Jerzym Maksymiuku. Pierwsza z nich to La novella d’inverno (Winter’s Tale) Marty Ptaszyńskiej. Inspiracją dla jej powstania było malarstwo surrealistów – artystka za pomocą dźwięków odmalowuje barwne krajobrazy. Druga to Wyspy Eugeniusza Knapika, przedstawiciela „pokolenia stalowolskiego”. Wyspy są próbą uchwycenia pejzażu dźwiękowego morza, zapisem chwili, kiedy na horyzoncie pojawia się i znika ląd otoczony wodą. Na koncercie zabrzmi także enigmatyczne Huis Clos Bassema Akiki, który tego wieczoru wystąpi w podwójnej roli, jako dyrygent i kompozytor. Utwór powstał w tym roku podczas wiosennego lockdownu na zamówienie Sinfonii Varsovii.

Wydarzenie będzie transmitowane w internecie na kanale YouTube i fanpage’u Sinfonii Varsovii na Facebooku.

Natalia Daca

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


Związek Kompozytorów Polskich Oddział Wrocław zaprasza na cykl koncertów „Wybieram Muzykę Współczesną”, prezentujących szeroką paletę dokonań twórczych kompozytorów wrocławskich, który odbędzie się w dniach 28 listopada – 15 grudnia 2020. Wykonane zostaną utwory różnorodne stylistycznie, których autorami są artyści reprezentujący różne pokolenia, prądy kompozytorskie oraz oryginalne podejście do materii muzycznej.

Wykonawcami będą znani polscy muzycy: organista Piotr Rojek oraz akordeonista Rafał Łuc wraz ze swoim zespołem Kompopolex, odnoszącym sukcesy na scenie polskiej (zespół wystąpił np. podczas Międzynarodowego Festiwalu „Warszawska Jesień”).

Najbliższy koncert pt. ORGANY #ZKP będzie prezentował kompozycje młodszych pokoleniowo twórców. Kolegiata Św. Krzyża na Ostrowie Tumskim to miejsce wybitnie sprzyjające wykonywaniu muzyki współczesnej, nie tylko ze względu na doskonały instrument, ale również ze względu na umiejscowienie stołu gry na parterze (na poziomie miejsc siedzących publiczności).

W programie znalazły się utwory organowe kompozytorów wrocławskich: Kołysanka Leszka Wisłockiego, Conatus Krystiana Kiełba, Proxima Centauri Mateusza Ryczka i Autumnal Rosaria Ryszarda Klisowskiego. Ponadto w interpretacji Piotra Rojka usłyszymy trzy prawykonania światowe: Vigilio Katarzyny Dziewiątkowskiej, Air Constellation Grzegorza Wierzby i Irrestible Anny Porzyc.

Koncert ORGANY #ZKP odbędzie się w trybie online 28 listopada o godz. 18.00.

Koncert dofinansowany przez Gminę Wrocław i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Cykl trzech koncertów online Marcina Maseckiego i Barbary Kingi Majewskiej, który rozpocznie się 29 listopada 2020 o godz. 18.00, prezentuje wybitne dzieła europejskiej literatury muzycznej w kontekstach niespodziewanych, czasem ryzykownych, zawsze uzasadnionych.

Wykonawcy traktują muzykę nie tylko jako źródło sensualnej przyjemności, lecz także jako intelektualne zadanie. Metodą jest tu badanie relacji muzyki z geografią, architekturą, historią taktyk wojennych. Biorąc za punkt wyjścia partytury, Majewska i Masecki odnajdują w klasycznych dziełach coś bardzo współczesnego: zapis świata wytrąconego ze stabilnej formy, w procesie płynnej przemiany. Chorał protestancki swobodnie przechodzi w piosenkę, która wytraca się w recytatywie, a madrygał wielogłosowy staje się monodią o operowej narracji.

Duet znakomitych artystów wykona w ramach cyklu również muzykę polską: Temu tylko pług a socha do sł. Marii Konopnickiej Ignacego Kossobudzkiego, Tenebrae i Lux in tenebris Jadwigi Sarneckiej, Trzy pieśni żołnierskie Karola Szymanowskiego, Benedictus ze zbioru Msze i śpiewy kościelne oraz Wyjazd na wojnę Stanisława Moniuszki do sł. Jana Czeczota.

Koncert będzie transmitowany na platformie https://www.vod.teatrstudio.pl/ 

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


29 listopada 2020 o godz. 20.00 odbędzie się premiera interaktywnej opery sieciowej Michała Janochy Jest na to czas i miejsce, której forma zależy od wyobraźni widza!

Jest na to czas i miejsce to projekt łączący w sobie cechy opery, filmu interaktywnego, gry wideo oraz szeroko pojętej sztuki audio-wizualnej i intermedialnej. Przebieg opery ma formę rozgałęzionych wariantów. To od wyborów dokonanych przez widza zależy ciągłość zdarzeń, a przede wszystkim ich odbiór i znaczenie. Podczas kluczowych scen widz zostanie poproszony o dokonanie wyboru, lub o wejście w inny rodzaj interakcji z dziełem.

Libretto powstało w formie syntezy dzieł literackich Sofoklesa, Johanna Wolfganga von Goethego, George’a Orwella, Marry Shelley, Bruna Schulza, Franza Kafki i innych. Wspólne wątki i problematyka wykorzystanych utworów łączą się kreując treść opery. Podobnie cechy bohaterów, będących syntezą wielu osobowości, spotykają się we wspólnym punkcie tworząc operowe postaci „z wielu światów jednocześnie". Źródłem tekstu są również dialogi autora z chatbotem Mitsuku (Kuki by Pandorabots®) – sztuczną inteligencją, 5-krotnym laureatem nagrody Loebnera (nagrody na najbardziej humanoidalną SI). W Jest na to czas i miejsce widz będzie miał okazje wziąć w tym dialogu czynny udział. W operze występują: Zuzanna Caban, Marta Kosiorek, Piotr Sędkowski, Damian Żebrowski i Trans-for-Matha Ensemble – orkiestra specjalizująca się w wykonawstwie muzyki najnowszej, szczególnie kładąc nacisk na walor intermedialności, która została założona w 2018 w Poznaniu przez Michała Janochę i Dominika Puka.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”.

Opera zostanie zaprezentowana na stronie https://www.trans-for-matha.com/multimedia 

ZOBACZ: wydarzenie na FB