Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Fundacja Sinfonietta Pomerania zaprasza na VI Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”, który odbędzie się w dniach 3–9 grudnia 2020.

Tegoroczny, szósty już festiwal „Nowe Fale” został zaprojektowany na miarę dzisiejszego czasu, trudnego dla nas wszystkich, a w szczególności dla artystów. Koncerty festiwalowe nagrali zaproszeni muzycy z zachowaniem wszelkich środków ostrożności, w salach wypełnionych wirtualną publicznością. Efekty ich pracy można będzie obejrzeć w Internecie, zapraszając muzyków za pośrednictwem sieci do swoich domów.

Na siłą rzeczy znacznie okrojoną tym razem ofertę festiwalową złożą się tradycyjne ogniwa: koncert utworów studentów klas kompozycji gdańskiej Akademii Muzycznej, występ NeoQuartetu i Orkiestry Sinfonietta Pomerania. Wystąpią też dwa znakomite zespoły kameralne: duet wiolonczelowo-fortepianowy Łukasz Frant – Joanna Galon-Frant i duet fortepianowy Gabriela Szendzielorz-Jungiewicz – Andrzej Jungiewicz. Obok klasyki XX wieku – i to znakomitej: Sznitke, Panufnik… można będzie usłyszeć sporo utworów polskich twórców z różnych ośrodków, w tym oczywiście prawykonania kompozycji Kamila Koseckiego, Piotra Jędrzejczyka, Moniki Kędziory, Andrzeja Henryka Bączyka, Magdaleny Garbeckiej, Krzysztofa Tomasza Jurczaka, Piotra Kasiłowskiego, Magdaleny Kurdziel, Szymona Kusiora, Jakuba Pawlaka oraz Andrzeja Dziadka – prezesa Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w Gdańsku i prezesa Fundacji Sinfonietta Pomerania. Właśnie ze względu na prawykonania organizatorzy zdecydowali, że VI festiwal Nowe Fale powinien się odbyć w przewidzianym terminie, pomagając nowym utworom zaistnieć w przestrzeni publicznej we właściwym czasie, bez odbywania kwarantanny w kompozytorskich szufladach.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wszystkie koncerty dostępne będą online na stronie https://2020.nowefale.pl/ 


XX Festiwal Muzyczne Konfrontacje odbędzie w formule online pod adresem http://www.stawisko.pl/ w dniach 4–13 grudnia 2020. Wszystkie koncerty i spotkania w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku będą rejestrowane i udostępnione w postaci filmów w jakości HD. Tegoroczne hasło Festiwalu brzmi „Piękno liryki – od Chopina do Góreckiego”.

Tegoroczny Festiwal Muzyczne Konfrontacje w Stawisku, zainicjowany w 2000 roku, jest jubileuszowym. Wydarzenie każdorazowo podejmuje inny temat / problem, przybliżający najistotniejsze zjawiska i procesy zachodzące w historii muzyki (głównie polskiej) w powiązaniu z innymi sztukami, zwłaszcza z literaturą. Festiwal 2020 będzie konfrontacją twórczości kompozytorów polskich, dla których rezonans chopinowskiej poetyki, liryki i ekspresji jest cechą charakterystyczną. Twórcą szczególnie eksponowanym będzie Henryk Mikołaj Górecki, który w 1992 roku gościł w Stawisku (w br. mija 10 rocznica jego śmierci).

Podczas koncertów kameralnych zabrzmi muzyka instrumentalna i wokalna, w tym autorskie aranżacje utworów kompozytorów prezentowanych podczas Festiwalu, oraz tradycyjnie utwory jazzowe. Wystąpią m.in. Magdalena Bojanowicz, Mariusz Bonaszewski, Urszula Kryger, Jadwiga Rappé, Piotr Sałajczyk, Jan Stanienda, zespoły Janusz Prusinowski Kompania, kwartet Cup of Time i Royal String Quartet. Odbędzie się ponadto wieczór literacko-muzyczny nawiązujący do tradycji stawiskich spotkań zatytułowanych „Akademia Myśli i Dźwięku”, poświęcony postaci i twórczości Ludomira Michała Rogowskiego – kompozytora polskiego (obdarzonego także talentem literackim), który większość życia spędził na emigracji.

Festiwal zakończy prezentacja wybranych tekstów Jarosława Iwaszkiewicza, poświęconych Chopinowi oraz wypowiedzi Henryka M. Góreckiego, charakteryzujących jego pogląd na postawione przez kompozytora pytanie podczas wizyty w Stawisku w 1992 r.: „Dlaczego jedne nuty są wyłącznie nutami, a inne są muzyką?"

Festiwalowe koncerty i spotkania literackie wzbogaci wystawa „Stawiskie odcienie liryzmu: Liryzm twórczości, liryzm Domu”.

Wydarzenia, nagrane w dniach 4, 5 i 6 grudnia, będą dostępne w sieci od 7 grudnia; wydarzenia nagrane w dniach 11, 12 i 13 grudnia – od 14 grudnia. Wszystkie koncerty i spotkania będą umieszczone na kanale YouTube Muzeum, stronie http://www.stawisko.pl/ oraz na fanpage Muzeum na Facebooku.

Festiwal dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Alicja Matracka-Kościelny

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Edward Pałłasz – Choral Works to album, na którym Chór Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją maestro Janusza Siadlaka prezentuje bogaty i zróżnicowany dorobek Edwarda Pałłasza z dziedziny muzyki chóralnej. Krążek wydany przez wytwórnię DUX Recording Producers trafi do dystrybucji 4 grudnia 2020.

Pałłasz w kulturze polskiej jest swoistą muzyczną ikoną talentu jako czystego pierwiastka budującego twórcę – był bowiem w dziedzinie kompozycji autodydaktą, co w XX wieku nie było zbyt popularne. Mimo to swoją wyobraźnią i ogromnym talentem dotarł do osobistej perfekcji w kreowaniu złożonych, niezwykle interesujących dzieł muzycznych.

Muzyka a cappella w dorobku Pałłasza jest nośnikiem tradycji (czy to regionalnej – kaszubskiej, czy narodowej), ale również dowodem charakterystycznego i indywidualnego spojrzenia na kompozycję. Najnowszy album Chóru Filharmonii Częstochowskiej to swoisty przegląd chóralnej spuścizny kompozytora – znajduje się bowiem na niej i liryka do słów Osipa Mandelsztama i kaszubskie kolędy, a także muzyka sakralna.

Edward Pałłasz – Choral Works to trzecia z cyklu płyt monograficznych polskich kompozytorów współczesnych nagranych przez Chór Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Janusza Siadlaka wydanych nakładem DUX. Wcześniej ukazały się: Juliusz Łuciuk – Choral Works oraz Romuald Twardowski. Sacrum*Profanum, która została doceniona przez środowisko artystyczne nominacją do nagrody "Fryderyk" 2020.

Organizatorem wydawnictwa jest Instytut Rozwoju Sztuki, natomiast partnerami zadania są Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Filharmonia Częstochowska.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.dux.pl/ 


4 grudnia 2020 o godz. 19.30 odbędzie się transmisja online koncertu orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza. W roli solistów wystąpią perkusiści Colin Currie i Daniel Kamiński. W interpretacji znakomitych muzyków usłyszymy dzieła Samuela Barbera, Andrzeja Panufnika, Wojciecha Kilara, a także polskie prawykonanie Koncertu na marimbę i smyczki „Now you hear me, now you don’t” Kurta Schwertsika.

Andrzej Panufnik swe efektowne Concertino na kotły, perkusję i smyczki (1980) skomponował dla potrzeb organizowanego przez London Symphony Orchestra konkursu, w którym zaprezentować się mieli adepci sztuki gry na perkusji. O idei dzieła sam autor mówił „…moją intencją było świeże spojrzenie na perkusję, a zwłaszcza podkreślenie ekspresyjnych, a nawet śpiewnych jakości brzmieniowych tych instrumentów. […] chciałem skomponować utwór będący prawdziwym testem na muzykalność, demonstracją jakości brzmieniowych, precyzji, a przede wszystkim zrozumienia muzycznej zawartości dzieła, jego elementu poetyckiego”.

Także perkusyjny idiofon – marimba – będzie bohaterem koncertu Kurta Schwertsika. Ten urodzony w 1935 roku austriacki kompozytor, po okresie awangardowych eksperymentów, zwrócił się ku tradycji tworząc dzieła przystępne, tonalne, często charakteryzowane żartobliwymi tytułami – taki też jest jego koncert Now you hear me, now you don’t z 2008 roku.

Piotr Maculewicz

Informacje o transmisji – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny249 


Fundacja „Czas Sztuki” zaprasza na siódmy koncert cyklu III Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier, poświęcony polskim kompozytorom, który został zrealizowany na Zamku w Liwie. Premiera koncertu online odbędzie się 5 grudnia 2020 o godz. 19.00.

Fundacja „Czas Sztuki" powstała w listopadzie 2017 roku i jednym z głównych celów jej działalności jest organizacja bezpłatnych wydarzeń artystycznych dla osób ubogich, pochodzących z małych miejscowości wiejskich, którzy są wykluczeni z uczestnictwa w życiu kulturalnym. Dzięki uzyskanym dofinansowaniom organizacja przeprowadziła dwa cykle koncertów „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier" w roku 2018 i 2019. W ramach III edycji cyklu znalazło się 8 koncertów, które odbywają się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, siedleckim i węgrowskim.

Podczas najbliższego koncertu wystąpi duet: skrzypek Maksymilian Grzesiak i pianistka Aleksandra Dallali. Zespół zaprezentuje arcydzieła Karola Szymanowskiego, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Fryderyka Chopina.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Koncert będzie bezpłatnie transmitowany na kanale YouTube i fanpage'u Fundacji „Czas Sztuki" na Facebooku.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.facebook.com/fundacjaczassztuki/ 


Premiera online projektu Wielka Księga Miniatur, czyli muzyczny kalejdoskop Grzegorza Majki odbędzie się 5 grudnia 2020 o godz. 20.00.

W 2017 roku współczesna polska literatura kameralna wzbogaciła się o cykl 30 miniatur, skomponowanych przez Grzegorza Majkę w ramach stypendium twórczego MKiDN. W tym roku natomiast 16 ogniw cyklu doczekało się rejestracji audiowizualnej, zrealizowanej przy wsparciu NCK w ramach programu „Kultura w sieci". Tak powstał projekt Wielka Księga Miniatur, czyli muzyczny kalejdoskop. Jak zaznacza kompozytor, „Każdy z 16 odcinków cyklu prezentuje jedną miniaturę, opartą na konkretnej technice kompozytorskiej czy też utrzymaną w określonej estetyce. W odcinkach znajdziemy wprowadzenie do zastosowanej techniki, prezentację partytury, fragmenty pracy nad wykonaniem z kompozytorskim komentarzem, a wreszcie samo wykonanie". W realizacji projektu wzięli udział nauczyciele oraz absolwenci  Szkoły Muzycznej I stopnia w Domosławicach.

Już w sobotę będzie miało miejsce podsumowanie całego przedsięwzięcia. Wszystkie ogniwa cyklu zaprezentowane zostaną jako jedna, półgodzinna audycja muzyczna. Premiera online odbędzie się na profilu projektu na Facebooku.


Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza na wyjątkowy koncert online 6 grudnia 2020 o godz. 19.00.

Sytuacja epidemiczna i obostrzenia uniemożliwiają nam wspólne przeżywanie tych muzycznych chwil, jednak dzięki współpracy TVP3 Poznań, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia będzie mogła tego dnia zagościć bezpośrednio w domach melomanów.

Orkiestra prowadzona przez Annę Duczmal-Mróz wystąpi wspólnie ze znakomitym polskim gitarzystą, laureatem wielu prestiżowych nagród muzycznych – Łukaszem Kuropaczewskim. Artysta ten dokonał wielu premier utworów polskich i zagranicznych kompozytorów, m.in. Aleksandra Tansmana, Krzysztofa Meyera, Angela Gilardino, Marca Neikruga oraz Mikołaja Góreckiego.

To właśnie utwór tego ostatniego kompozytora Arioso e furioso będzie można usłyszeć podczas niedzielnego koncertu. Poza tym zabrzmi III Kwartet smyczkowy „Na polskie tematy ludowe” Szymona Laksa w aranżacji Agnieszki Duczmal.

Wojciech Kabata

Dodatkowe informacje – na stronie https://amadeus.pl/ 


Pierwszy z grudniowych koncertów online Filharmonii Krakowskiej, jaki odbędzie się 6 grudnia 2020 o godz. 18.00, zorganizowany został w związku z 87. rocznicą urodzin mistrza Krzysztofa Pendereckiego. Podczas retransmisji, jaka odbędzie się na filharmonicznym kanale YouTube, Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Antoniego Wita wykonają dzieła Rafała Janiaka, Henryka Mikołaja Góreckiego oraz nieobecnego już wśród nas jubilata.

Program otworzy po raz pierwszy wykonywany publicznie utwór o znaczącym tytule Postscriptum 8'37"≈8(.)6...in memoriam Krzysztof Penderecki autorstwa Rafała Janiaka – dyrygenta i kompozytora. Sam twórca na kartach partytury napisał: „Zamiast słowem, dźwiękiem próbuję nakreślić mój prywatny szkic do portretu… Poniższa partytura jest hołdem złożonym Mistrzowi, którego miałem zaszczyt poznać osobiście. Jest to zatem „utwór biograficzny”, w którym jak w kinie, wątki z życia kompozytora przeplatają się z historią ojczystego kraju. Nie brak tu cytatów z jego muzyki – niektóre z pewnością będą od razu czytelne, inne zaś są głęboko przetworzone i zakamuflowane w gęstwinie dźwięków. 6 sekund – jeden rok z życia – 8’37” – 86 lat cennego czasu dla polskiej kultury…”

W repertuarze koncertu nie mogło zabraknąć utworów samego Krzysztofa Pendereckiego. Usłyszymy zatem Epitaphium Artur Malawski in memoriam, napisane w 1957 roku na wieść o śmierci jego nauczyciela. Następnie zabrzmi ośmioczęściowa VI Symfonia do słów poezji twórców chińskich w niemieckim tłumaczeniu, przesycona metaforyczną aurą i azjatycką atmosferą, a to zarówno przez użycie chińskich skrzypiec erhu (Joanna Kravchenko), jak i zastosowanie pentatonicznej harmonii. W partii wokalnej usłyszymy Jarosława Bręka (baryton). Zabrzmią ponadto chóralne Agnus Dei, napisane w 1981 roku w hołdzie prymasowi Wyszyńskiemu i dołączone do Polskiego Requiem, oraz Stabat Mater z Pasji wg św. Łukasza. Funeralny charakter prezentowanych dzieł przełamie natomiast radosna modlitwa Totus Tuus Henryka Mikołaja Góreckiego, skomponowana na chór a cappella w związku z trzecią pielgrzymką papieża Jana Pawła II do Polski w 1987 roku. To muzyczne zawierzenie Matce Boskiej wybrzmi dokładnie w dniu 10. rocznicy śmierci kompozytora.

Małgorzata Koch-Butryn

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 


Przepiękną opowieść zobaczymy w mikołajkowe popołudnie 6 grudnia 2020 o godz. 17.00. Koncert „Walerianowe kropelki” starszym przypomni, a młodszym przedstawi niezwykłą postać Waleriana Pawłowskiego, którego setną rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku. Bezpłatna transmisja koncertu odbędzie się na kanałach Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w serwisach Facebook i YouTube.

Filharmonia przygotowała muzyczną opowieść o znanym szczecińskim dyrygencie, kompozytorze i pedagogu, którą można będzie obejrzeć w domowym zaciszu z kubkiem ulubionej herbaty.

„Walerianowe kropelki” to tytuł niegdyś znany każdemu melomanowi w Szczecinie. Tak nazywała się cykliczna rubryka o muzyce, publikowana w „Kurierze Szczecińskim". Jej autor, Walerian Pawłowski, był jedną z najpopularniejszych postaci życia muzycznego powojennego Szczecina. W setną rocznicę urodzin tego wyjątkowego pasjonata muzyki i motocykli muzycy przypomną jego pouczające, pełne humoru opowieści muzyczne, a także jego własne kompozycje, w tym Polkę w aranżacji Mateusza Czarnowskiego. W repertuarze koncertu znajdą się również V Symfonia Ludwiga van Beethovena i Moja Matka Gęś Maurice’a Ravela.

O mistrzu opowiadać będą jego ukochany pies Hipolit, w którego wcielił się aktor szczecińskiego Teatru Lalek Pleciuga Rafał Hajdukiewicz, autorka scenariusza i narratorka koncertu Agata Kolasińska, a także tak bliska mu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie. Usłyszymy wspomnienia Maestro, któremu głosu użyczył Przemysław Żychowski, także aktor „Pleciugi”, a towarzyszyć artystom będą wizualizacje Kingi Dalskiej. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie poprowadzi dyrygent Maciej Kotarba.

Katarzyna Plater-Zyberk

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1407-Walerianowe_kropelki_TRANSMISJA 


8 grudnia 2020 o godz. 18.00 Chór Madrygał Legnickiego Centrum Kultury pod dyrekcją Dariusza Rzoncy zaprasza na koncert pamięci Henryka Karlińskiego.

W tym roku – dokładnie 5 grudnia – mija 45. rocznica śmierci tego wybitnego legniczanina, którego imię nosi Legnickie Centrum Kultury. Karliński wiele działań poświęcał popularyzacji i doskonaleniu ruchu chóralnego. W tę ideę doskonale wpisuje się zapoczątkowany przez niego turniej chórów Legnica Cantat, który ze skromnego Dolnośląskiego Święta Pieśni przeobraził się w imprezę rangi ogólnopolskiej, a obecnie jest jednym z najbardziej liczących się tego typu konkursów w Polsce. Artysta rozbudzał wrażliwość muzyczną na wiele sposobów. Organizował koncerty z udziałem znamienitych muzyków, poszerzał i krzewił wiedzę na temat kulturalnej przeszłości Legnicy i Dolnego Śląska. Szczególnie interesowały go bogate zbiory Rudolfiny – biblioteki muzycznej książąt legnicko-brzeskich. Zabiegał o ich zbadanie. Te działania zakończyły się stworzeniem katalogu zachowanych utworów.

Podczas koncertu Henryk Karliński in memoriam Chór Madrygał zaprezentuje Laudate Dominum Stanisława Moryto, utwory Matea Flecha el Vieja, Giovanniego Pierluigiego da Palestriny, Ola Gjeila, Gioacchina Rossiniego, Johna Newtona, Victora Paranjotiego, a także Kocham się Macieja Maleńczuka w opracowaniu Marcina Wawruka.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


„Muzyka w obrazie. Obraz w dźwięku” to cykl koncertów, warsztatów oraz wykładów promujących muzykę współczesną, organizowany przez Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Retransmisja koncertu finałowego cyklu zarejestrowanego we wnętrzach Pałacu w Rybnej i Bibliotece Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej odbędzie się online 10 grudnia 2020 o godz. 18.00 na kanale YouTube „Modern harpsichord".

W ramach cyklu prezentowane są utwory muzyczne inspirowane malarstwem, literaturą, matematyką, architekturą, materią przemysłową i bogactwem regionu śląskiego, w tym prawykonania kompozycji na klawesyn Philipa Czaplowskiego, Sławomira Kaczorowskiego, Tomasza Kamieniaka, Dominika Lasoty, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko i Adama Wesołowskiego.

Program koncertu finałowego wypełnią utwory powstałe na zamówienie Miasta Tarnowskie Góry, Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej i Pałacu w Rybnej, dla których inspiracją była obiekty wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w 2017 roku: Zabytkowa Kopalnia Srebra i Sztolnia Czarnego Pstrąga. Są to Silver concerto na klawesyn i dźwięki Zabytkowej Kopalni Srebra (cz. I i III) Adama Wesołowskiego, Dzwony Andrzeja Dziadka i Po srebrze malowane Przemysława Szczotki. Usłyszymy ponadto utwory tarnogórzanina Tomasza Kamieniaka dedykowane wykonawczyniom koncertu – pianistce Gabrieli Szendzielorz-Jungiewicz i klawesynistce Aleksandrze Gajeckiej-Antosiewicz – oraz kompozycje napisane dla patronki Centrum, Elżbiety Chojnackiej.

Dodatkowe informacje – na stronie https://bit.ly/2Jxkb93 


Nadbałtyckie Centrum Kultury we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Muzyki Elektroakustycznej oraz Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku zapraszają 10 grudnia 2020 o 19.00 na koncert „Dźwiękowe ogrody zimowe”.

Ostatni w tym roku koncert z cyklu „Nowa Muzyka w Starym Ratuszu” zostanie zarejestrowany w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku na potrzeby wydarzenia emitowanego za pośrednictwem kanału YouTube. Grudniowy koncert połączy kompozycje pochodzące z różnych stron świata, napisane w różnych okresach czasu, które reprezentują odmienne stylistyki. Utwory te łączy elektronika.

Usłyszymy muzykę niemieckiego kompozytora Michaela Beila, pochodzącej z Rumunii Doiny Rotaru, polskie dzieła na instrumenty klawiszowe autorstwa Pawła Mykietyna (Klavierstücke for Casio CTK-731 synthesiser) i Tomasza Sikorskiego (Rondo) oraz solowy występ Marcina Dymitera (znanego jako Emiter). Ostatni z wyżej wymienionych twórców zaprezentuje fragmenty swojej najnowszej płyty AO Music for Small Electronic Objects, Beats, Tape and Voice. Kompozytor Dariusz Mazurowski poprowadzi ten koncert i także wykona swój utwór Mój śpiewnik polski z 2013 roku w nowej wersji, zawierającej odniesienia do aktualnej sytuacji, w której się znaleźliśmy.

Koncert dostępny będzie na kanale YouTube https://www.youtube.com/c/Nadba%C5%82tyckieCentrumKultury 

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/4916/nowa-muzyka-w-starym-ratuszu-dzwiekowe-ogrody-zimowe 


Ostatnie wydarzenie w ramach piątej odsłony cyklu wystąpień mistrzowskich „Super Sam +1” odbędzie się w warszawskim klubie DZiK 10 grudnia 2020 o godz. 20.00. Koncert online z udziałem Christiana Lillingera i Artura Maćkowiaka bez udziału publiczności transmitowany będzie na kanale YouTube.

Pomysłodawcą nazwy „SuperSam” w odniesieniu do koncertów solowych jest klarnecista Jerzy Mazzoll. Współczesna wersja projektu opracowana jest przez kontrabasistę, animatora wydarzeń artystycznych oraz szefa klubu Mózg, Sławka Janickiego. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Christian Lillinger to niemiecki awangardowy muzyk, perkusista i kompozytor, absolwent Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie. Odbył również ośmiomiesięczną rezydencję w Bazylei w Marktgräfle Hof dzięki Fundacji Stiftung Bartels. W latach 2012–2013 zasiadał w zarządzie Związku Niemieckich Muzyków Jazzowych (Union Deutscher Jazzmusiker). Otrzymał nagrody Internationalen Improvisationswettbewerb Leipzig i SWR Jazzpreis. W 2018 roku założył swoja wytwórnie PLAIST, która wydała już cztery płyty. W 2019 roku wydał i wykonał swój projekt open form socjety podczas Donaueschingen Musiktage i Berliner Jazzfest.

Muzyk i performer Artur Maćkowiak porusza się w obszarach szeroko pojętej muzyki gitarowej, okraszonej dużą dawką eksperymentu, elektroniki, ambientu, improwizacji, z charakterystyczną nutą słowiańskiej melodyki. Jest członkiem zespołów you.Guru, Innercity Ensemble i 5G. Ma na swoim koncie cztery płyty solowe: Take away, Before the angels play their trumpets, If it’s not real i Iconic Rapture.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 


11 grudnia 2020 o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej odbędzie się koncert kameralny transmitowany online „Mistrzowie kameralistyki”, podczas którego Krakowski Kwintet Dęty prawykona Impressioni Concertante Macieja Zielińskiego.

Na scenie kameralnej Filharmonii wystąpią znakomici polscy artyści zbierający od lat najlepsze recenzje w kraju i na świecie: pianistka Beata Bilińska oraz Krakowski Kwintet Dęty. W programie znalazła się przede wszystkim muzyka współczesnych kompozytorów polskich, w tym Macieja Zielińskiego, którego utwór Impressioni Concertante na kwintet dęty (2019) powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Zamierzeniem kompozycji Macieja Zielińskiego jest prezentacja możliwości solowych poszczególnych instrumentów dętych oraz poszukiwanie oryginalnych zestawień brzmieniowych i fakturalnych w grze zespołowej. Kompozytor eksponuje oraz zderza ze sobą barwy fletu, klarnetu, oboju, fagotu i rogu.

Artyści przypomną również Cantabile in h Krzesimira Dębskiego, wykonując je w pięknie i ciepło brzmiącym składzie tria stroikowego. Pozostając w kręgu polskiej twórczości współczesnej zaprezentują dwie kompozycje specjalnie im dedykowane: pełen oryginalnych efektów brzmieniowych i kolorystycznych Fonoplasticon Zbigniewa Bargielskiego oraz Burleskę Mikołaja Góreckiego.

Zabrzmią także dwa kwintety dęte kompozytorów związanych z Wiedniem – pełne uroku i klasycznej elegancji haydnowskie Divertimento Chorale St. Antonio oraz napisana w połowie ubiegłego wieku lekka, zabawna Humoreska Alexandra von Zemlinsky’ego.

W koncercie będzie można uczestniczyć na żywo za pośrednictwem kanału YouTube Filharmonii Gorzowskiej oraz na profilu Filharmonii w ramach serwisu Facebook. Nagranie koncertu będzie dostępne przez kolejne 24 godziny.

Szczegółowy program – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1750/2020-12-11/19:00 


Royal String Quartet istnieje już ponad 20 lat, a od 2004 roku organizuje własny festiwal muzyki kameralnej. Na ostatnim koncercie Festiwalu 11 grudnia 2020 o godz. 20.00 premierowo zaprezentowany zostanie online III Kwartet smyczkowy Aleksandra Nowaka.

Coroczny festiwal muzyki kameralnej Kwartesencja, którego twórcą i głównym organizatorem jest jeden z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych, odzwierciedla muzyczne zainteresowania, pasje i inspiracje muzyków. Kwartesencja to coroczna szansa dla słuchaczy na poznanie istotnych dzieł ostatnich kilkudziesięciu lat oraz ponadczasowych arcydzieł muzyki. To cykl koncertów w wykonaniu znanych artystów, który, mieszając style i gatunki, schodzi z utartych ścieżek.

Podczas koncertu finałowego zabrzmią Quartetto per archi No. 1, Quartetto per archi No. 2 i Quartetto per archi No. 3 „Kartki z niezapisanego pamiętnika” Krzysztofa Pendereckiego oraz III Kwartet smyczkowy Aleksandra Nowaka zamówiony przez Royal String Quartet. Wybitny krytyk Andrzej Chłopecki porównał jego debiut do początków kariery Krzysztofa Pendereckiego, rozpoznając przy tym postawę twórczą Nowaka jako „życiopisanie”. O swoim najnowszym utworze kompozytor mówi, że „wywodzi się z melodii śpiewanej przez pewną Nadię, która szuka swojej mamy. Nie może jej znaleźć, choć szuka wszędzie”.

Transmisja z koncertu dostępna będzie na Facebooku Festiwalu Kwartesencja i Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.


Koncert w ramach drugiej edycji projektu „Na okrągło Orkiestra!”, organizowanego przez Baltic Neopolis Orchestra, będzie miał miejsce 11 grudnia 2020 o godz. 19.00 w Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana. Emisja koncertu w wersji online na kanale YouTube Filharmonii odbędzie się w czasie planowanego pierwotnie wydarzenia z udziałem publiczności.

W trasie koncertowej obejmującej pięć miejscowości w Polsce uczestniczą najlepsi polscy i zagraniczni instrumentaliści, w tym koncertmistrzowie oraz liderzy prestiżowych orkiestr w Europie. Szczecin, Słupsk, Wałbrzych, Kielce i Częstochowa – to miasta, w których w 2020 roku wraz z Emanuelem Salvadorem, koncertmistrzem Baltic Neopolis Orchestra, wirtuozowskie dzieła wykonują: skrzypek Vasko Vassilev – koncertmistrz w londyńskim Royal Opera House; skrzypek Tomasz Tomaszewski – koncertmistrz Deutsche Oper w Berlinie; Andriy Viytovych – jeden z najlepszych i najwszechstronniejszych brytyjskich altowiolistów, lider grupy altówek Royal Opera House Covent Garden w Londynie. Charyzmatyczni artyści, brawurowy program, wielkie muzyczne emocje – na okrągło!

Podczas koncertu w Częstochowie wystąpi portugalski Guimaraes String Quartet z gościnnym udziałem znanego brazylijskiego pianisty Ronaldo Rolima. Muzycy zaprezentują kwartety fortepianowe Joly’ego Bragi, Santosa Henrique’a Oswalda i Zygmunta Noskowskiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/repertuar/1636-Na-okraglo-Orkiestra! 


W dniach 11 i 12 grudnia 2020 roku po raz pięćdziesiąty trzeci odbędą się Dni Muzyki Organowej. Tegoroczna edycja, ze względu na sytuację pandemiczną mająca skromniejszą postać, odbywać się będzie wyłącznie za pośrednictwem filharmonicznego kanału YouTube.

Pierwsze Dni Muzyki Organowej odbyły się w 1966 roku z inicjatywy prof. Eugenii Umińskiej - ówczesnego rektora Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, oraz Henryka Czyża – dyrektora artystycznego Filharmonii Krakowskiej. Festiwal ten powstał dla upamiętnienia zasług prof. Bronisława Rutkowskiego – artysty, pedagoga i długoletniego rektora krakowskiej PWSM, któremu zawdzięczamy renesans sztuki organowej w Polsce. Formuła Dni Muzyki Organowej zmieniała się na przestrzeni tego półwiecza. W ramach festiwalu organizowane były różnorodne koncerty: recitale, koncerty kameralne, symfoniczne i oratoryjne, a bogaty repertuar cyklu obejmował dzieła od renesansu aż do czasów współczesnych. Literaturę organową prezentowali dotąd tak znakomici wirtuozi, jak Marie-Claire Alan, Jennifer Bate, Guy Bovet, Josef Bucher, Olivier Latry, Simon Preston, Lionel Rogg, Daniel Roth, Almut Rössler, David Titterington czy Gillian Weir.

Pierwszy z koncertów 53. Dni Muzyki Organowej odbędzie się 11 grudnia o godz. 19.30, z udziałem Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Massimiliana Caldiego oraz organisty Tomasza Głuchowskiego. Podczas wieczoru zabrzmią koncerty organowe Georga Friedricha Haendla (d-moll HWV 309) i Filippa Allegriego (F-dur). W programie znalazła się także I Symfonia C-dur Ludwiga van Beethovena. Podczas drugiego wieczoru wystąpi natomiast Chór Filharmonii Krakowskiej, który zaprezentuje m.in. utwory Pawła Łukaszewskiego, Arvo Pärta, Jamesa MacMillana czy Felixa Mendelssohna. Zespół przygotował i poprowadzi Piotr Piwko. W koncercie nie może zabraknąć organów – 12 grudnia Arkadiusz Bialic wykona Preludium i fugę Es-dur BWV 552 i chorały BWV 659 i 662 Johanna Sebastiana Bacha oraz Clair de lune i Carillon de Westminsterz cyklu 24 Pièces de Fantaisie pour orgue op. 53 Luisa Vierne’a.

Małgorzata Koch-Butryn

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 


13 grudnia 2020 o godz. 17.30 odbędzie się wirtualna inauguracja XII edycji Wawer Music Festival, podczas której zostanie prawykonany utwór Adama Porębskiego Post-Suita skomponowany w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wawer Music Festival, prezentujący „różne spojrzenia" na muzykę poważną, odbywa się w pięknych wnętrzach Hotelu BOSS w Warszawie. Na każdą edycję Festiwalu składają się wydarzenia artystyczne, które tworzą polscy i zagraniczni artyści, będący u szczytu sławy, jak i na jej początku. Szczególnie ważna jest promocja wybitnie utalentowanych młodych muzyków. Dla nich akceptacja warszawskiej publiczności staje się ważnym impulsem do dalszej kariery. W standardowych i zupełnie awangardowych aranżacjach, łącząc gatunki muzyki klasycznej, operowej, musicalowej czy jazzowej dzieła polskich oraz zagranicznych autorów trafiają do publiczności złożonej nie tylko z wytrawnych melomanów, ale również odbiorców poznających dopiero piękno szlachetnego brzmienia. W 50 koncertach wystąpiło dotychczas ponad 300 artystów z 13 krajów.

Udział w koncercie inauguracyjnym wezmą Cracow Golden Quintet i pianistka Dominika Peszko, którzy prawykonają Post-SuitęAdama Porębskiego na kwintet dęty i fortepian, zamówioną przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Wystąpi również Polski Chór Męski pod dyrekcją Piotra Jańczaka.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Finał „Mińskich Muzycznych Spotkań bez Barier”, organizowanych przez Fundację „Czas Sztuki”, będzie miał miejsce w Kościele św. Jana Chrzciciela w Mińsku Mazowieckim. Relacja koncertu online odbędzie się 13 grudnia 2020 o godz. 19.00.

Fundacja „Czas Sztuki” koncentruje swoje działania na organizacji bezpłatnych koncertów w zabytkowych kościołach i instytucjach kulturalnych w powiecie mińskim w gminie Mrozy, gdzie znajduje się siedziba Fundacji. Członkami Fundacji są muzycy zespołu The Time Quartet. Kwartet tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej zespół wykonał ponad 350 koncertów w kraju i za granicą, współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami, w tym z Andrzej Jagodziński Trio, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, World Orchestra Grzecha Piotrowskiego, Zespołem Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze” i Trifonidis Downtown Sextet. Muzycy kwartetu są założycielami studyjnej orkiestry Melanidis Orchestra, z którą nagrali muzykę do sześciu polskich i zagranicznych filmów.

Podczas koncertu wieńczącego cykl „Mińskie Muzyczne Spotkania bez Barier” wystąpi znakomity duet: sopranistka Katarzyna Wiwer i organistka Zuzanna Bator, które zaprezentują utwory Stanisława Moniuszki i Zygmunta Noskowskiego.

Koncert będzie bezpłatnie transmitowany na kanale YouTube i fanpage'u Fundacji „Czas Sztuki” na Facebooku.

Sfinansowano ze środków z Fundacji PZU i dofinansowano ze środków z budżetu Miasta Mińsk Mazowiecki.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Jeden z najciekawszych polskich pianistów i kompozytorów Marcin Masecki oraz trzykrotnie nominowany do nagrody Grammy wirtuoz mandoliny Mike Marshall 13 grudnia 2020 o godz. 20.00 wykonają napisany na zamówienie Muzeum POLIN utwór – hołd złożony przedwojennej żydowskiej orkiestrze mandolinowej z Góry Kalwarii. Premiera utworu, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, odbędzie się na Facebooku i YouTube Muzeum POLIN.

Mandolina – dziś instrument niszowy – ma niezwykle bogatą historię i zajmuje szczególne miejsce w historii polskiej i żydowskiej kultury muzycznej. Orkiestry mandolinowe grały do tańca, towarzyszyły też pierwszym robotniczym demonstracjom. Nauka gry na mandolinie była często elementem programu nauczania w szkołach jidysz. Mandolina była też jednym z niewielu środków ekspresji muzycznej dostępnych dla kobiet w przedwojennych społecznościach żydowskich. Przed stu laty mandolina była więc instrumentem jednoczącym, demokratycznym i budującym wspólnotę.

Dzięki koncertowi zorganizowanemu przez Muzeum POLIN mandolina powróci, by opowiedzieć swoją zapomnianą historię. Nową muzykę na mandolinę skomponował Marcin Masecki, któremu towarzyszyć będzie jeden z największych wirtuozów tego instrumentu Mike Marshall, lider Ger Mandolin Orchestra – międzynarodowej orkiestry mandolinowej, złożonej z największych światowych wirtuozów. Zespół powstał dla upamiętnienia przedwojennej żydowskiej orkiestry mandolinowej z Góry Kalwarii, której nazwa w języku jidysz to Ger.

Marta Dziewulska

Więcej – na stronie https://polin.pl/pl/wydarzenie/marcin-masecki-i-mike-marshall-w-holdzie-ger-mandolin-orchestra 


Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Łódzki Oddział Związku Kompozytorów Polskich zapraszają na dwie odsłony 76. Sesji Musica Moderna 2020: koncert „Dźwiękowe oblicza” (14 grudnia, godz. 18.15) oraz koncert „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy” (16 grudnia, godz. 18.00). Transmisje koncertów będą publikowane na kanale YouTube uczelni. Dostęp do platformy jest bezpłatny.

Pierwszy koncert w poniedziałek 14 grudnia wypełni głównie twórczość kompozytorów związanych z łódzką uczelnią muzyczną. Kompozycje Olgi Hans, Krzysztofa Grzeszczaka, Sławomira Kaczorowskiego, Bogdana Dowlasza, Macieja Kabzy, Tomasza Szczepanika i Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej (AM Poznań) zabrzmią w wykonaniu artystów działających w łódzkim środowisku. Na zakończenie zabrzmi Łódzka suita na instrumenty dęte, fortepian i taśmę, która jest zbiorem utworów powstałych w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Głównym celem było stworzenie utworu kolektywnego, wyeksponowanie pracy zespołowej. Trzej kompozytorzy – Sławomir Kaczorowski, Tomasz Szczepanik i Krzysztof Grzeszczak – skomponowali po jednej z trzech części suity: Łódzka impresja, Fonetikus i Toccata per fiati e pianoforte.

W środę 16 grudnia podczas koncertu „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy” publiczność będzie miała okazję wysłuchać utworów studentów kompozycji i kompozycji muzyki filmowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Syntia Chojnowska oraz Jakub Jung kształcą się w klasie prof. AM dr hab. Olgi Hans, Olga Pasek i Marcin Powalski studiują pod kierunkiem prof. AM dr. hab. Marcina Stańczyka, Michał Wiosna jest studentem z klasy prof. Zygmunta Krauze. Prezentacje młodych kompozytorów to jedno z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń w ramach każdej sesji Musica Moderna.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl 


Filharmonia Świetokrzyska im. Oskara Kolberga zaprasza 15 grudnia 2020 o godz. 18.30 na koncert online w ramach programu „Scena dla Muzyki Polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu znakomity Ãtma Quartet zaprezentuje dzieła Stanisława Moniuszki, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Panufnika i Karola Szymanowskiego.

Znakomite artystki z Ãtma Quartet, którego nazwa nawiązuje do willi w Zakopanem, gdzie mieszkał Karol Szymanowski, a oznacza duszę – zaprezentują w ramach serii „Scena dla Muzyki Polskiej" dzieła czterech twórców: od romantyzmu po klasyków XX wieku.

I Kwartet smyczkowy d-moll Stanisława Moniuszki powstał w Berlinie około 1837 roku. W zamyśle kompozytora miał służyć prywatnemu muzykowaniu. W całym kwartecie dominuje pieśniowo-operowa narracja. II Kwartet smyczkowy op. 56 Karola Szymanowskiego przeniknięty jest niemal w całości nawiązaniami do folkloru góralskiego. W środkowej części trzyczęściowego kwartetu kompozytor cytuje fragmenty pieśni, wykorzystane również w balecie Harnasie (Hej, idem w las, piórko mi się migoce i Pocies chłopcy, chłopcy, pocies zbijać), zaś w finale – nutę zbójnicką. Kwartet stał się jednym z ważniejszych utworów w historii kameralistyki XX wieku. „Wycinanki", podtytuł III Kwartetu smyczkowego Andrzeja Panufnika, wskazuje na inspiracje polską kulturą ludową. Powstał w 1990 roku na zamówienie londyńskiego Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych. Panufnik podkreślał, że pięć części utworu jest jak pięć „zupełnie różnych w kształcie i kolorze wycinanek, pochodzących z pięciu różnych miejsc Polski, wyrażających dodatkowo ukryty charakter osoby, która je stworzyła". Jednoczęściowy III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego jest, jak wyznał kompozytor, „podróżą sentymentalną", stąd postrzegany bywa jako rodzaj osobistego pamiętnika, ewokujący różne etapy życia twórcy Harnasiów. Uwagę zwraca melodia huculska, kołomyjka, którą w dzieciństwie słyszał graną na skrzypcach przez swego pochodzącego z Rohatynia ojca. Temat ten „rozrósł się w kolejnych wariacjach i niemal zawładnął moim utworem" – mówił Penderecki.

Materiały organizatora

Więcej - na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 


Związek Kompozytorów Polskich Oddział Wrocław zaprasza na drugie wydarzenie z cyklu koncertów „Wybieram Muzykę Współczesną”, prezentujących szeroką paletę dokonań twórczych kompozytorów wrocławskich, które odbędzie się w formule online 15 grudnia 2020 o godz. 20.00. Transmisja będzie dostępna na stronie: https://www.facebook.com/ZKPWRO 

Koncert Generacje #ZKP, zaplanowany w wyjątkowej przestrzeni koncertowej kamienicy Op Enhaim przy Placu Solnym 4 we Wrocławiu, jest prezentacją najstarszego pokolenia twórców wrocławskich, których muzyka jest niezwykle wartościowa i wciąż inspirująca nowe pokolenia (w większości twórcy ci byli lub są również pedagogami). Udział w wydarzeniu weźmie akordeonista Rafał Łuc z zespołem Kompopolex, odnoszącym sukcesy na scenie polskiej (zespół wystąpił np. podczas Międzynarodowego Festiwalu „Warszawska Jesień”).

Wykonane zostaną aranżacje istniejących już kompozycji Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Ryszarda Klisowskiego, Piotra Drożdżewskiego i Leszka Wisłockiego, przygotowane specjalnie na tę okazję przez zespół, oraz nowa kompozycja Rafała Augustyna Omaggio a MPK dla trojga wykonawców.

Dofinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przez Gminę Wrocław.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


„Negatyw” to wspólny projekt multimedialny dwóch sióstr – Małgorzaty i Doroty Walentynowicz. Jego myślą przewodnią jest zagadnienie przestrzeni, która zostanie wykorzystana do zaprezentowania projekcji wideo autorstwa drugiej z wymienionych artystek. 17 grudnia 2020 o godz. 19.00 ekranem staną się nie tylko ściany i inne powierzchnie, lecz także fortepian. Po raz pierwszy usłyszymy najnowsze dzieła Sławomira Wojciechowskiego i Cezarego Duchnowskiego.

Negatyw oznacza kontrast pomiędzy czernią a bielą, widoczny chociażby na klawiaturze fortepianu. Tego wieczoru zabrzmią kompozycje czterech artystów, które powstały specjalnie na potrzeby koncertu. Wspólnym mianownikiem utworów Rituals Sławomira Wojciechowskiego, eSequenza IV Carbon&Milk for keys Cezarego Duchnowskiego i Bilokacja II Teoniki Rożynek jest obszerne korzystanie z elektroniki i technik wideo. Zamówienie utworu Rituals na preparowany fortepian, elektronikę i wideo Wojciechowskiego dofinansowano w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Utwór powstał na zamówienie festiwalu Musica Polonica Nova. Podczas koncertu będziemy również świadkami polskiej premiery Piano piano but not pianissimo na dwa fortepiany i jednego pianistę autorstwa Agaty Zubel.

Pianistka Małgorzata Walentynowicz jest absolwentką Hochschule für Musik Theater und Medien w Hanowerze, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta. Chętnie wykonuje utwory fortepianowe w połączeniu z elektroniką, samplerami, sztuką wideo, fotografią, a także kompozycje z elementami teatru muzycznego i performance’u. Dorota Walentynowicz jest artystką wizualną. Pracuje w obszarze fotografii, wideo, sztuki nowych mediów i performance’u. Interesują ją powiązania pomiędzy technologią i naturą, teorią i praktyką, logiką i poznaniem intuicyjnym.

Materiały prasowe organizatora

Informacje o transmisji – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7974 


17 i 18 grudnia 2020 roku tym razem nie w murach Akademii Muzycznej I. J. Paderewskiego w Poznaniu, a wirtualnie, odbędzie się IX Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa Neofonia, organizowana przez Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki AM. Wydarzeniu towarzyszyć będzie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski.

Podczas obrad tegorocznej edycji uczestnicy pochylą się nad wpływem szeroko pojętych nowych technologii na muzykę i jej przyszłość. Ostatnie stulecie przyniosło rozwój technologiczny w zakresie syntezy dźwięku, co umożliwiło powstanie instrumentów generujących dźwięki przy użyciu przetworników elektroakustycznych. Jedną z największych przemian w muzyce wywołały procesy miniaturyzacji – redukując elektronikę do rozmiaru laptopa – nowego instrumentu, który na stałe wpisał się w obszar działań muzycznych XXI wieku. Technologiczny kontekst muzyki nie dotyczy już tylko samych narzędzi czy środków wyrazu, ale również organizacji i działania systemu w jakim muzyce przyszło dzisiaj funkcjonować. Konferencja jest doskonałą okazją do wymiany spostrzeżeń na temat nowych technologii i doświadczeń młodych badaczy z różnych polskich ośrodków akademickich.

Konferencję rozpocznie wykład dr Aleksandry Łukasiewicz Alcaraz, związanej m.in. z Akademią Sztuki w Szczecinie. W swoim wystąpieniu wprowadzi uczestników w świat muzyki tworzonej przez programy komputerowe, roboty, czy cyborgi. Prelegenci w swoich referatach poruszą takie zagadnienia, jak nowe media, muzyka telematyczna, postmedialna, music & science, wirtualni wykonawcy i wirtualna muzyka, czy wirtualna rzeczywistość.

Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski na stałe wpisał się już w program Neofonii. W tym roku utwory młodych kompozytorów usłyszeć będzie można w transmisji prosto z poznańskiej Auli Nova 18 grudnia o godz. 19.00. Na scenie pojawi się m.in. Trans-for-Matha Ensemble.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronach www.amuz.edu.pl  oraz www.facebook.com/kanamp2012 


W dniach 17–20 grudnia odbędzie się Festiwal Art Mintaka – Edycja Specjalna 2020, w ramach którego zostaną prawykonane cztery kameralne kompozycje zamówione u czterech polskich kompozytorów.

Celem Fundacji Polskiej Muzyki Kameralnej Art Mintaka, założonej przez Rafała Gorzyckiego, jest propagowanie polskiej muzyki kameralnej, innych dziedzin sztuki, twórców i ich dzieł oraz tworzenie rynku pracy dla artystów.

W trakcie trwania Festiwalu o godz. 20.00 każdego dnia na kanale Fundacji na YouTube odbędą się premiery utworów Lutostrada Michała Dobrzyńskiego, Brekkek Kekkek Rafała Gorzyckiego, Time dilation Marcina Gumieli i Hallucination I Dariusza Przybylskiego. Utwory zaprezentują Dorota Zimna (klawesyn), Stanisław Miłek (akordeon), Michał Kurczewski (fortepian), Janusz Stanecki (waltornia), Kamil Szewczyk (obój), Kinga Bubel (wiolonczela), Maciej Danielak (skrzypce) i sam kompozytor Rafał Gorzycki (instrumenty perkusyjne).

Dodatkowe informacje o projekcie – na stronie http://rafalgorzycki.com/pl/fundacja/ 


Największe i najstarsze święto chóralistyki na Pomorzu Zachodnim – 55. Międzynarodowy Festiwal Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach – odbędzie się tym razem w dniach 17–19 grudnia 2020 i w formule online. Świąteczny Festiwal będzie konkursem na najlepsze wykonanie kolęd, pastorałek oraz świątecznych utworów chóralnych.

Festiwal odbywa się nieprzerwanie od 1966 roku. Jest wpisany do kalendarza stałych imprez międzynarodowych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, znajduje się w rejestrze Światowej Unii Muzyki Chóralnej w Nowym Jorku, jest również członkiem International Choral Network – Międzynarodowego Stowarzyszenia Konkursów i Festiwali w Europie. Organizatorami festiwalu są: Polski Związek Chórów i Orkiestr Oddział w Szczecinie, Międzynarodowy Dom Kultury w Międzyzdrojach i Stowarzyszenie Przyjaciół Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach. Do udziału w tegorocznych koncertach festiwalowych zaproszono znakomite zespoły, m. in. Chór Madrygał Legnickiego Centrum Kultury, Chór Chłopięcy NFM, Chór Akademii Morskiej w Szczecinie, poznański Chór Kameralny Fermata i Chór Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Prezentacje konkursowe będą wyświetlane na profilu Festiwalu na Facebooku w czwartek i piątek, natomiast w sobotę 19 grudnia poznamy zwycięzców konkursu festiwalowego i konkursu Musica Sacra.

55. edycję Festiwalu dofinansowano w ramach programu „Muzyka” , realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: https://mfpch.eu/ 


W dniach 17–18 grudnia 2020 w dolnośląskiej Nowej Rudzie odbędą się ostatnie w tym roku bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Tym razem zajęcia w Niepublicznym Przedszkolu „Kraina Malucha” poprowadzą świetni muzycy: akordeonista Bartosz Kołsut, gitarzysta Paweł Kwaśny, kompozytor Jarosław Siwiński i kontrabasistka Małgorzata Kołcz. Podczas zajęć dzieci w wieku 3–5 lat będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie swoich opiekunów, świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Zajęcia w kilku małych grupach trwają ok. 90 minut z krótką przerwą.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/ptmw1923 


18 grudnia 2020 o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się świąteczny koncert kolęd „Przed pierwszą gwiazdką”, poświęcony jubileuszowi 80. urodzin Macieja Małeckiego.

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Grzegorza Brajnera wykona utwór Macieja Małeckiego Cicha noc – koncert kolęd na chór i orkiestrę smyczkową.

Autor dzieła tak opowiada o historii jego powstania: „W 2006 roku z inspiracji Jana Łukaszewskiego – dyrektora Polskiego Chóru Kameralnego – dokonałem twórczego opracowania kolęd i rzecz nazwałem Cicha noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową. Zadanie było niełatwe, istnieją bowiem dziesiątki różnych opracowań i trudno coś oryginalnego dodać od siebie, by nie zatracić ducha pięknych polskich śpiewów bożonarodzeniowych. Cicha noc nie jest wprawdzie polską kolędą, ale na tyle wrosła w naszą tradycję, że bez obaw można było zamieścić ją w programie, a także posłużyć się jej tytułem i nadać go całemu koncertowi. Aby zróżnicować i wzbogacić dzieło dodałem swoją pastorałkę ze słowami Elżbiety Szeptyńskiej Niemowlątko na słomie na chór a cappella (I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Kolędę lub Pastorałkę – Będzin 1996), a Hej, w Dzień Narodzenia potraktowałem jako utwór wyłącznie instrumentalny wplatając weń tematy innych kolęd. […] W 2008 roku niemieckie wydawnictwo Carus-Verlag wydało płytę z Koncertem. Nagrania dokonał Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis" wraz z Polską Filharmonią Kameralną Sopot. Cicha noc była dotychczas wielokrotnie wykonywana przez polskie chóry i orkiestry, nierzadko ze zwiększoną obsadą smyczków. Fragmenty doczekały się też wykonania w USA, a całość w Niemczech, w tłumaczeniu na język niemiecki. Na prośbę dyrygenta chóru Filharmonii Narodowej – profesora Henryka Wojnarowskiego – dopisałem do zbioru kolędę Przybieżeli do Betlejem oraz dodałem własną Dziś z żywota Panieńskiego. Autorem słów tej ostatniej kolędy jest Stanisław Herakliusz Lubomirski".

Informacje o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 


Rok Jana Pawła II związany z 100. rocznicą urodzin Karola Wojtyły gdański Teatr Otwarty zwieńczy uroczystym koncertem kolęd na zakończenie Roku Jana Pawła II. Emisja koncertu zarejestrowanego w gdańskim Dworze Artusa odbędzie się 27 grudnia 2020 o godz. 18.00 na kanale YouTube (Dariusz Wójcik – Teatr Otwarty).

Atmosfera Bożego Narodzenia, niepowtarzalny klimat, tradycja są tym pięknem, które nas łączy, a nie dzieli. W kolędzie polskiej, zarówno w jej tekście, jak i w melodii, odnaleźć można skupienie duchowe, sarmacki temperament, słowiańską zadumę i tęsknotę, rzewność i czułość, wesołość i melancholię zarazem. Podobne elementy można odnaleźć w twórczości i działalności duszpasterskiej Świętego Jana Pawła II, którego zasługi dla Polski i świata są ogromne. Ważną wartością dla Jana Pawła II była rodzina. Przykładem tradycji integrujących wszystkich członków rodziny są tradycje związane m.in. ze Świętami Bożego Narodzenia, a wśród nich – dzielenie się opłatkiem i wspólne śpiewanie kolęd. Wieszcz narodowy, Adam Mickiewicz, podczas wykładu na paryskiej Sorbonie powiedział: „…Niezwykłe jest bogactwo kolęd polskich i niepospolite są ich wartości artystyczne. Nie wiem, czy inny kraj może pochwalić się zbiorem podobnym do tego, jaki posiada Polska...”.

Usłyszymy te utwory w interpretacji wspaniałych trójmiejskich muzyków: Dariusza S. Wójcika (bas), Joanny Nawrot (sopran), Jacka Szymańskiego (tenor), Andrzeja Wojciechowskiego (klarnet) i Rafała Lewandowskiego (fortepian). Artyści zaprezentują takie popularne kolędy i pastorałki polskie, jak Witaj gwiazdko złota Zygmunta Noskowskiego, Nad stajenką gwiazda płonie Jana Maklakiewicza, W nocy narodzony Tadeusza Trojanowskiego, Oj maluśki, maluśki, Jezusa narodzonego, a także kolędy świata, arie oratoryjno-kantatowe Johanna Sebastiana Bacha i Camille’a Saint-Saënsa nawiązujące do Świąt Bożego Narodzenia, amerykańskie pieśni świąteczne oraz utwory, które lubił Jan Paweł II, m.in. pieśni Moje miasto Wadowice i Góralu czy ci nie żal, Nokturn Es-dur i Scherzo h-moll Fryderyka Chopina.

Patronat honorowy nad koncertem objęli Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin i Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich.

Patronat medialny nad koncertem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.teatrotwarty.pl 


Katedra Teorii Muzyki oraz Pracownia Antropologii Kultury Muzycznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zapraszają na ogólnopolską konferencję naukowo-artystyczną (w formule online) pt. „Rekonstrukcja II Koncertu fortepianowego G-dur Wojciecha Alberta Sowińskiego. Problemy interpretacyjne, wykonawcze i organizacyjne”, która odbędzie się 19 grudnia o godz. 16.00.

Tematem konferencji jest zrekonstruowany przez kompozytora i dyrygenta dr. Jarosława Praszczałka (UMFC) koncert fortepianowy autorstwa Wojciecha Sowińskiego – polskiego kompozytora epoki Romantyzmu, rówieśnika Fryderyka Chopina. Koncert utrzymany jest w modnym wówczas stylu brillant. Na podstawie dostępnego wyciągu fortepianowego autorowi rekonstrukcji udało się odbudować partię orkiestry.

W skład Rady Naukowej konferencji weszli znani pedagodzy i artyści: dr hab. Maria Gabryś-Heyke, prof. UMFC, dr hab. Marcin Łukaszewski, prof. UMFC, oraz ad. dr hab. Leszek Lorent (UMFC). Podczas tego ważnego spotkania miłośników muzyki polskiej XIX wieku swoje referaty wygłoszą dr Michał Piekarski z Instytutu Historii Nauki PAN oraz wykładowcy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: dr Jarosław Praszczałek, mgr Monika Kuchta i mgr Tomasz Pawłowski. W tym roku koncert został zarejestrowany. Nagranie po raz pierwszy zostanie zaprezentowane po konferencji, o godz. 18.30. Pianista Tomasz Pawłowski wykona partię solową zrekonstruowanego utworu.

Wydarzenie sfinansowano ze stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w wydarzeniu prosimy o kontakt mailowy z kierownikiem konferencji: jaroslaw.praszczalek@chopin.edu.pl 

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Sympatycy twórczości Marcina Błażewicza z pewnością niecierpliwie wyczekują premiery nowego dzieła, która odbędzie się podczas koncertu online Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka 19 grudnia 2020 o godz. 20.00. Koncert powstał na zamówienie Fundacji Piąta Esencja w ramach programu: „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Marcin Błażewicz należy do szczególnie cenionych kompozytorów swego pokolenia, jest także animatorem życia muzycznego, profesorem klasy kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Pełnił wiele eksponowanych funkcji w polskich i zagranicznych stowarzyszeniach, współorganizował szereg festiwali i koncertów. W kręgu jego zainteresowań jest także filozofia wielu nurtów i kultur, toteż komentując swoją twórczość, mówił: „W moim przypadku komponowanie jest rozprawą z pewną sytuacją egzystencjalną, z własnym «cieniem» (używając określenia Junga). Jeżeli więc współczesny kompozytor chce mówić o tym, co go nurtuje, nie może używać struktur gramatyki muzycznej typowych dla epok przeszłych”. W swych utworach poszukuje nowych barw i brzmień, lecz nie dla nich samych – zawsze pozostają w służbie ekspresji i nadrzędnej idei kompozycji. Pierwszym wykonawcą partii solowej w jego najnowszym Koncercie na flet i orkiestrę będzie jeden ze znanych wirtuozów tego instrumentu Łukasz Długosz.

Podczas koncertu usłyszymy ponadto Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 i IV Symfonię B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena. Epokowy Koncert skrzypcowy D-dur należy do dzieł, które można by nazwać „kamieniami milowymi” w dziejach muzyki. Wykona go Roksana Kwaśnikowska, laureatka wielu nagród w prestiżowych konkursach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Czwarta Symfonia Beethovena zdaje się pozostawać nieco w cieniu swych sławnych nieparzystych „sąsiadek”, a przecież także jest dziełem genialnym, choć w odróżnieniu od tamtych nie mierzy się tytanicznie z przeciwnościami losu, lecz raczej afirmuje wszystko to, co dobre, piękne i radosne.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Podczas koncertu symfonicznego online „Klasycznie i współcześnie” 19 grudnia 2020 o godz. 19.00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej pod dyrekcją Ryszarda Zimaka zaprezentuje dzieła Mikołaja Góreckiego i Josepha Haydna.

W interpretacji muzyków usłyszymy Elegię na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego oraz Symfonię D-dur nr104 Josepha Haydna.

Dzieła Mikołaja Góreckiego zajmują znaczące miejsce w muzyce polskiej XXI wieku. Elegia na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową została napisana w 2015 roku i zadedykowana Tomaszowi Strahlowi – wiolonczeliście, który następująco określił charakter tego dzieła: „Elegia rozpoczyna się mrocznym wstępem, po czym następują dwie pierwsze wariacje o charakterze wirtuozowskim, dramatycznym. Partia wiolonczeli opracowana jest znakomicie: są tu zdwojenia, dwudźwięki, wirtuozowska faktura szesnastkowa. Wariacja trzecia jest natomiast niczym promień słońca: na chwilę pojawia się tu nadzieja. Osobiście widzę tu analogię do Elegii Gabriela Fauré – kantylena wiolonczeli jest wspaniała, można wręcz powiedzieć: boska. Następnie znów pojawia się wirtuozowski zwrot akcji i na koniec całość zapada się w mroku, łkaniu wiolonczeli, które jakby dąży do niebytu”.

Podczas najbliższego koncertu partię solową wykona Antoni Wrona – stypendysta Nagrody stypendialnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne. Muzyk jest zdobywcą licznych nagród grand prix i pierwszych miejsc w wielu konkursach organizowanych w kraju i za granicą. Antoni Wrona występował w wielu znamienitych salach koncertowych, m. in. w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonii Zielonogórskiej, Zamku Królewskim w Warszawie i Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Informacje o transmisji – na stronie http://filharmoniazg.pl/events/klasycznie-i-wspolczesnie-koncert-symfoniczny-online/ 


W dniach 19–21 grudnia 2020 odbędzie się festiwal „Penderecki. Sinfonia Varsovia w hołdzie Mistrzowi”. Trzy koncerty, poświęcone twórczości Krzysztofa Pendereckiego w streamingu będzie można obejrzeć na kanale YouTube Sinfonii Varsovii oraz Facebooku orkiestry.

Dobiegający końca 2020 rok to jeden z najtrudniejszych momentów w historii Sinfonii Varsovii. W marcu odszedł Krzysztof Penderecki – wielki Kompozytor, wieloletni Dyrektor artystyczny orkiestry, najbliższy Przyjaciel. Sinfonia Varsovia we współpracy z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach organizuje festiwal online poświęcony Jego pamięci. 19–21 grudnia orkiestra i zaproszeni goście wykonają utwory z różnych okresów twórczości Profesora. Zabrzmią m.in. Sinfonietta per archi; Sekstet na klarnet, róg, trio smyczkowe i fortepian; I Koncert wiolonczelowy; VI Symfonia „Pieśni chińskie" oraz II Symfonia „Wigilijna".

Orkiestra wystąpi pod batutą Macieja Tworka, ale muzycy Sinfonii Varsovii zaprezentują się także w mniejszych zespołach kameralnych. Specjalnymi gośćmi festiwalu będą Mariusz Wilczyński i Tomasz Konieczny.

Natalia Daca

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


Do 20 grudnia 2020 potrwa XI Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych w Kościele ewangelicko-reformowanym (al. „Solidarności” 74). Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca o godz. 19.00.

Muzyka organowa nierozerwalnie związana jest z wnętrzem kościoła. Warszawski kościół reformowany przetrwał szczęśliwie lata wojen i służy obecnie zborowi warszawskiemu nie tylko podczas niedzielnych nabożeństw, ale stanowi też ważny punkt na kulturalnej mapie stolicy. W jego wnętrzu zachowały się zabytkowe organy zainstalowane w 1900 roku przez świdnicką firmę Schlag und Söhne. To jedne z najstarszych zachowanych i najbardziej wartościowych organów w instrumentarium dzisiejszej Warszawy. Instrument ten staraniem Parafii został w latach 2004–2008 gruntownie i historycznie odrestaurowany. Dzięki temu możemy cieszyć się ponownie jego pięknym i szlachetnym brzmieniem. Dyrektorem artystycznym przedsięwzięcia jest organista dr hab. Michał Markuszewski, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

W tym roku udział w cyklu koncertowym biorą znakomici muzycy z siedmiu krajów Europy: Rumunii, Czech, Niemiec, Francji, Włoch, Słowacji i Polski. W programie ich recitali znalazły się dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Bolesława Szabelskiego.

Tegoroczny Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych współfinansuje m. st. Warszawa. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny! Obowiązuje zachowanie zasad ochrony epidemiologicznej, dezynfekcja rąk i noszenie maseczek ochronnych.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: https://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2020 


20 grudnia 2020 o godz. 11.00 odbędzie się pierwsza publiczna prezentacja dzieła Michała Moca st(R)uktura w przestrzeni Internetu, na kanale YouTube NOSPR. Utwór powstał na zamówienie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

st(R)uktura to utwór przeznaczony nie do typowego „wysłuchania”, ale przede wszystkim do słuchowej eksploracji na stronie internetowej. Jak w wielu utworach Michała Moca (np. realizowanym wcześniej z muzykami Orkiestry Muzyki Nowej mYear19 – w labiryncie zieleni przy siedzibie NOSPR) istotny jest element dydaktyczny, ukierunkowanie na ciekawość młodego słuchacza. st(R)uktura w szczególności dedykowana jest dzieciom i młodzieży w wieku szkolnym. W roku 2020 pandemiczna rzeczywistość nie pozwala doświadczać muzycznych struktur w koncertowym gmachu – „oko w oko” i „ucho w ucho” z muzykami. Premiera „utworu funkcjonującego online” to coś innego, niż samo wykonanie partii instrumentalnej siedząc na scenie. To wejście – nomen omen – w st(R)ukturę (!) i specyfikę Internetu.

Utwór składa się z czterech części. W drugiej, trzeciej i czwartej wymaga interwencji… słuchacza. Materiał muzyczny został ściśle wybrany przez kompozytora i odkrywany jest stopniowo, tak aby ostatecznie każdy miał szansę skojarzyć skąd wzięły się pomysły tworzące utwór od początku. Prezentacja online pozwala poznać całą st(R)ukturę w pół godziny, choć korzystając ze specyfiki sieci niecierpliwi będą zapewne eksplorować ją szybciej, a próbujący zrozumieć całość - spędzą wewnątrz znacznie więcej czasu. Inna jest też st(r)uktura utworu z perspektywy dzieci, młodzieży, inna w spojrzeniu dorosłych. Ponieważ przed monitorami zasiąść mogą rodziny – dlatego na stronie muzycy Orkiestry Muzyki Nowej pojawią się m.in. z uproszczonymi partiami „dziecięcymi” oraz z tymi… dojrzałymi (dla dorosłych). st(R)uktura jest zatem nietypowym utworem: jeśli zechcesz – w kolejnych częściach włączysz się w st(r)ukturę z aktywnością, która uczyni przebieg utworu jedynym w swoim rodzaju, niepowtarzalnym, Twoim osobistym.

Materiały prasowe organizatora

Więcej – na stronie https://nospr.org.pl/pl 


Potężne, bogate brzmienie organów Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina i szlachetna barwa Chóru FŁ wykreują nastrój przedbożonarodzeniowej niedzieli 20 grudnia 2020 o godz. 16.55. Bezpłatna transmisja koncertu odbędzie się na kanale YouTube Filharmonii.

Zaprezentowane zostaną utwory nawiązujące do tych wyjątkowych świąt. Wśród utworów organowych znajdą się wariacje na temat kolędy W żłobie leży francuskiego kompozytora Alexandre’a Guilmanta, tworzącego w stylu neoromantycznym, oraz fantazja polska Pasterka na Wawelu Feliksa Nowowiejskiego. Chór wykona między innymi Pieśń o narodzeniu Pańskiem Wacława z Szamotuł i Exsultate Deo Alessandra Scarlattiego. Wokaliści i organista połączą siły w kolędzie Wśród nocnej ciszy i średniowiecznym hymnie Bożonarodzeniowym Adeste fideles („Przybądźcie wierni”) w opracowaniu kompozytora i organisty Krzysztofa Grzeszczaka.

Za organowymi manuałami zasiądzie Krzysztof Musiał, wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi i doktorant Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów organowych, m.in. X Międzynarodowego Konkursu im. Mikaela Tariverdieva w Kaliningradzie, VI Międzynarodowego Konkursu im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu oraz VI Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie. Występuje także w duo organowym. Bierze udział w licznych festiwalach. Chór FŁ zaśpiewa pod dyrekcją Dawida Bera. O muzyce i utworach opowie Piotr Matwiejczuk.

Karolina Albińska

Szczegółowy program koncertu: https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/swiateczny-koncert-organowy 


Capella Cracoviensis zaprasza na deser – najlepszy cukierek 2020 roku. Premiera II Symfonii „Cukierek” Marcina Maseckiego, którą kompozytor zadedykował zespołowi z okazji jego 50-lecia, odbędzie się online 20 grudnia 2020 godz. 18:00.

Chór kameralny i orkiestra Capella Cracoviensis powstała w 1970 roku z inicjatywy ówczesnego dyrektora Filharmonii Krakowskiej Jerzego Katlewicza, który dzieło tworzenia przy instytucji zespołu specjalizującego się w wykonywaniu muzyki dawnej powierzył Stanisławowi Gałońskiemu. Z biegiem lat Capella Cracoviensis usamodzielniła się organizacyjnie, grając różnorodny repertuar od średniowiecza po prawykonania muzyki współczesnej. Od listopada 2008 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym CC jest Jan Tomasz Adamus. CC jest gościem wielu ważnych festiwali i sal koncertowych. W maju 2018 CC rozpoczęła 6-letni projekt „Haydn – wszystkie symfonie 2018–2023” obejmujący koncerty oraz nagrania na żywo.

Prawykonanie muzycznego prezentu Maseckiego „Cukierek” w tym okresie przedświątecznym będzie miało miejsce w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i będzie dostępne na żywo na platformie Play Kraków. Zespół wykona ponadto Symfonie D-dur nr 53 i G-dur nr 54 Josepha Haydna.

Informacja o zespole – na stronie http://capellacracoviensis.pl/ 


Koncert orkiestry Filharmonii Kaliskiej „Od blasku Wiednia do świateł Paryża", zbliża się wielkimi krokami. Premiera online koncertu podwójnego na wiolonczelę, fortepian i orkiestrę Sombres Lumières Piotra Mossa w wykonaniu orkiestry, wiolonczelisty Jana Kalinowskiego i pianisty Marka Szlezera pod dyrekcją Pawła Kotli odbędzie się 20 grudnia 2020 o godz. 14.15 na stronie Filharmonii, na Facebooku i kanale YouTube.

Jak zaznacza sam kompozytor, „O napisanie tego koncertu zwrócili się do mnie Jan Kalinowski i Marek Szlezer, od lat grający w duecie wiolonczela / fortepian. Znani pod nazwa Cracow Duo wykonywali wielokrotnie moje utwory kameralne i wreszcie przyszedł czas na „coś większego”, na kompozycję z towarzyszeniem orkiestry. […] Już sam tytuł utworu, Sombres lumières („Ciemne światła”), sporo mówi o jego muzyce. Dużo tu posępnych barw instrumentalnych, mroku, tajemnicy, niepokoju… Forma koncertu jest wypadkową kontrastowania krótkich odcinków muzycznych, bardzo różnych w swoim charakterze. Muzyka jest bardzo ekspresyjna, nasycona. Choć jest to koncert instrumentalny i soliści mają tu „co do grania”, to partia orkiestry nie jest tylko zwyczajnym akompaniamentem, orkiestra jest tu pełnoprawnym partnerem koncertującego duetu. Warto zwrócić uwagę na wszechobecną w utworze perkusję, nadającą utworowi szczególny koloryt instrumentalny. Partia harfy też jest dość mocno rozbudowana”. Zamówiony przez Filharmonię Kaliską utwór Piotra Mossa powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca”.

Oprócz prawykonania nowego utworu Piotra Mossa, z okazji 250. rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena, która przypada już w tym tygodniu, zabrzmi również jego I Symfonia C-dur.

Więcej – na stronie http://filharmoniakaliska.pl/ 


XI edycja cyklu Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej odbędzie się w postaci koncertu 21 grudnia 2020 roku o godz. 19.00 na kanale YouTube Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku. W programie – prawykonania najnowszych dziel polskich twórców!

Cykl Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej to projekt z ponad dziesięcioletnią tradycją. Akordeon pełni w nim rolę pierwszoplanową. Podczas koncertów prezentowane są awangardowe utwory współczesnych twórców, klasyka literatury oraz transkrypcje. Dotychczasowe edycje gościły wiele muzycznych znakomitości. Każdego roku odbywają się cenne dla rozwoju literatury akordeonowej prawykonania kompozycji. Począwszy od 2008 roku na zamówienie GSIMA utwory komponowali: Marek Czerniewicz, Krzesimir Dębski, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler, Edward Sielicki, Paweł Sławiński czy Maciej Zimka. Odbywające się w grudniu każdego roku koncerty wykonywane są w pięknych zabytkowych wnętrzach Gdańska: Ratusz Staromiejski, Kościół św. Jana w Gdańsku, sień Instytutu Kultury Miejskiej.

Podczas najbliższego koncertu wystąpią akordeoniści Elżbieta Rosińska, Paweł Ratajek, Paweł Zagańczyk, a także skrzypaczka Anna Wandtke. Artyści prawykonają Trzy miniatury (cz. I) Mikołaja Majkusiaka na akordeon solo i Reflections on the song „Dearest Mother Of Mine” by Platon Maiboroda Cezarego Paciorka na akordeon i skrzypce. Zaprezentowane zostaną utwory samych akordeonistów: Hometown Pawła Ratajka i Tribute to Maciej Kosycarz Pawła Zagańczyka. Ponadto w interpretacji artystów usłyszymy Meantime – dyptyk na akordeon solo Anny Rocławskiej-Musiałczyk i ACC I na akordeon solo Krzysztofa Olczaka.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Podczas VII edycji Festiwalu Musica Privata 21 grudnia 2020 o godz. 20.00 odbędzie się prapremiera online utworu Pawła Malinowskiego Imaginarium Polkolor, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Festiwal Musica Privata organizowany jest w Łodzi od 2012 roku, by tworzyć przestrzeń dla nowej poszukującej, ale przede wszystkim – szczerej i prywatnej muzyki. Do udziału w wydarzeniu zapraszani są tacy artyści, którzy poszukują własnego, indywidualnego języka, podążają za wyobraźnią dźwiękową, niezależnie, czy kojarzeni są bardziej ze sceną improwizacji, muzyki poważnej czy tradycyjnej.

Podczas grudniowego koncertu w wykonaniu zespołu muzyki nowej Kompopolex zabrzmi zamówiony przez Festiwal najnowszy utwór Pawła Malinowskiego pt. Imaginarium Polkolor. Paweł Malinowski ukończył studia w klasie kompozycji Wojciecha Widłaka, a także teorii muzyki pod kierunkiem Agnieszki Draus w Akademii Muzycznej w Krakowie; uczył się także u Nielsa Rønsholdta i Simona Steena-Andersena w Królewskiej Akademii Muzycznej w Aarhus. W 2016 roku zdobył I nagrodę na 58. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, organizowanym przez Związek Kompozytorów Polskich. Jak zaznacza Jan Topolski, „Choć w wielu utworach Malinowskiego pojawiają się mniej lub bardziej bezpośrednie nawiązania do klasyki muzyki i kina, nie chodzi o prosty postmodernizm. […] Paweł Malinowski to filmowy kompozytor radzący sobie bez obrazu i pejzażysta malujący brzmienia bez płótna – czasem kampowe, czasem nostalgiczne, ale zawsze wciągające”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Cykl „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”, organizowany przez orkiestrę Sinfonia Varsovia, prezentuje nie tylko muzykę współczesną, ale również współczesność muzyki – zarówno tej komponowanej dzisiaj, jak i 50 czy 100 lat temu, pokazując zależności między światem sztuki a światem codziennych spraw i wielkich przemian historycznych czy społecznych. Najbliższy koncert online w ramach cyklu odbędzie się 22 grudnia 2020 o godz. 19.00.

W wykonaniu Sinfonii Varsovii pod batutą Moniki Wolińskiej usłyszymy Intermezzo Krzysztofa Pendereckiego, binaural beats Żanety Rydzewskiej, Nevermore Eugeniusza Morawskiego oraz muzykę z baletu Apollo i Dziewczyna Ludomira Różyckiego.

Intermezzo na 24 instrumenty smyczkowe Pendereckiego, który nie raz zaskakiwał muzyczny świat radykalnymi zmianami języka dźwiękowego, wyróżnia wyjątkowa emocjonalność i precyzja ekspresji – są one jednymi z centralnych kategorii muzyki kompozytora. Nowe właściwości zjawisk akustycznych, jakie odkrywa przed nami nauka, są inspiracją dla utworów Żanety Rydzewskiej. Jej kompozycja binaural beats to artystyczna interpretacja fenomenu dudnień różnicowych. Kompozytorka wspomaga zaistnienie zjawiska, instalując grające w odległości ćwierćtonu kontrabasy po obu stronach widowni. W ten sposób dźwięki o minimalnie różnych częstotliwościach sączą się osobno do lewego i prawego ucha, pobudzając mózg do projektowania kojącej iluzji.

Pierwowzorem poematu symfonicznego Nevermore Eugeniusza Morawskiego stał się jeden z najsłynniejszych tekstów Edgara Allana Poe Kruk. W partyturze Nevermore kompozytor znakomicie podąża za nastrojami literackiego pierwowzoru, zachwyca oryginalnością języka harmonicznego i wieloma spektakularnymi pomysłami instrumentacyjnymi. Podobny imperatyw kontemplacji piękna znajdziemy w balecie Apollo i dziewczyna Ludomira Różyckiego.

Koncert będzie transmitowany na kanale YouTube i Facebooku Sinfonii Varsovii.

Przed koncertem o godz. 19.00 odbędzie się spotkanie z artystami.

Więcej o programie koncertu – na stronie https://www.sinfoniavarsovia.org/wydarzenia/oddzwieki-nowa-muzyka-polska-3/ 


Od 24 grudnia 2020 dostępny będzie w sieci koncert kolęd Cicha noc Macieja Małeckiego na chór i kameralną orkiestrę smyczkową. Dzięki temu nagraniu zespół Opery na Zamku w Szczecinie będzie mógł towarzyszyć publiczności również w okresie świątecznym.

Cicha noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową napisany w 2006 roku jest zbiorem kilkunastu tradycyjnych polskich kolęd, opracowanych przez warszawskiego kompozytora Macieja Małeckiego w oryginalny, aczkolwiek mieszczący się w tzw. konwencji klasycznej sposób. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nadaje szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, sprawiając, że każda z kolęd ma niepowtarzalne oblicze dźwiękowe.

Zbiór urozmaicają również trzy pastorałki autorstwa Macieja Małeckiego: Dziś z żywota Pańskiego do słów Stanisława Herakliusza Lubomirskiego oraz Niemowlątko na słomie i Prowadź gwiazdeczko do słów Elżbiety Szeptyńskiej przeznaczone na chór a cappella. Wykonując najpiękniejsze polskie kolędy artyści śpiewem i muzyką podkreślą radosny i nastrojowy charakter przeżywanych świąt.

Koncert w wykonaniu chóru i orkiestry kameralnej Opery na Zamku pod dyrekcją Małgorzaty Bornowskiej będzie można obejrzeć na stronie internetowej Opery oraz na kanale YouTube.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.opera.szczecin.pl/ 


Wielkie kolędowanie z artystami Opery i Filharmonii Podlaskiej zostanie wyemitowane w pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia 25 grudnia 2020 o godz. 19.10 na antenie TVP3 Białystok. Koncert będzie można również obejrzeć 6 stycznia nowego 2021 roku o godz. 19.10 na kanale OiFP na YouTube.

Święta to czas życzeń, cudownych spotkań i prawdziwie emocjonujących momentów. W te wyjątkowe święta artyści Opery i Filharmonii Podlaskiej wniosą do domów swojej publiczności wiele ciepła, radości i przeżyć. Zapewnią je także widzowie, którzy przyjęli zaproszenie do udziału we wspólnym kolędowaniu i przesłali nagrania najsłynniejszych polskich kolęd we własnym wykonaniu. Razem z artystami Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpią w niezwykłym koncercie.

Świąteczne spotkanie rozpocznie tradycyjna kolęda Dzisiaj w Betlejem o charakterystycznej melodii, łączącej kulturę polską z tradycjami kolędniczymi naszych wschodnich sąsiadów. Wspólnotę i jedność chrześcijańską Artyści Opery podkreślą wykonując ukraińskie kolędy, natomiast wspólnie z widzami zaśpiewają najpiękniejsze bożonarodzeniowe pieśni, a wśród nich zabrzmi Mizerna cicha Jana Karola Galla (1856–1912). Koncert pełen dobrych słów i błogosławieństwa hierarchów lokalnych kościołów zwieńczy radosne, ale i majestatyczne w swoim duchu wykonanie XVIII-wiecznej Pieśni o narodzeniu Pańskim Franciszka Karpińskiego, znanej powszechnie jako kolęda Bóg się rodzi.

Sylwia Lubiniecka

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/wielkie-koledowanie-z-artystami-opery-i-filharmonii-podlaskiej/ 


27 grudnia 2020 o godz. 19.00 na kanale Hashtag Ensamble na YouTube i o godz. 20.00 na antenie Radia POLIN odbędzie się premiera koncertu performatywnego opartego na wierszach i poemacie Blask wybitnego poety izraelskiego przełomu XIX i XX w., twórcy współczesnego języka hebrajskiego, nazywanego „wieszczem" Izraela – Chaima Nachmana Bialika. Muzykę Wojciecha Błażejczyka wykonają Hashtag Ensemble oraz chór dziecięcy.

Główną ideą koncertu, organizowanego przez Fundację Sfera Harmonii, jest opowiedzenie wizji poetyckiej Chaima Nachmana Bialika poprzez połączenie narracji słownej i muzycznej. Poemat Blask jest opowieścią o podróży głównego bohatera w czas dzieciństwa. Jako dziecko doświadczył tajemnicy transcendencji, przywołuje to wspomnienie, wraca do niego, opisuje i tym wskazuje na obecność Boga w świecie – naturze i budzącym zachwyt pięknie przyrody. Tytuł tego poematu odnosi się do żydowskiej mistycznej Księgi blasku.

Twórcy w swojej koncepcji realizacyjnej odnoszą się do pierwotnego powiązania muzyki ze słowem, tutaj pełniącego funkcję dodatkowego instrumentu w zespole muzycznym. Muzyka jest integralnym elementem przedstawienia, stanowiąc warstwę odpowiedzialną za rozwój dramaturgii, tworzenie i rozwiązywanie napięć. Podczas koncertu usłyszymy: trio smyczkowe, instrumenty etniczne (duduk, cymbały) i gitary – klasyczną preparowaną, elektryczną, basową, a także warstwę elektroniczną oraz dziecięcy chór Państwowej Szkoły Muzycznej I st. nr 1 im. Oskara Kolberga w Warszawie. W koncercie udział weźmie także aktor Adam Woronowicz.

Więcej – na stronie https://polin.pl/pl/wydarzenie/chaim-nachman-bialik-blask-premiera-koncertu-performatywnego 


Rok Jana Pawła II związany z 100. rocznicą urodzin Karola Wojtyły gdański Teatr Otwarty zwieńczy uroczystym koncertem kolęd. Emisja koncertu zarejestrowanego w gdańskim Dworze Artusa odbędzie się 27 grudnia 2020 o godz. 18.00 na kanale YouTube (Dariusz Wójcik – Teatr Otwarty).

Atmosfera Bożego Narodzenia, niepowtarzalny klimat, tradycja są tym pięknem, które nas łączy, a nie dzieli. W kolędzie polskiej, zarówno w jej tekście, jak i w melodii, odnaleźć można skupienie duchowe, sarmacki temperament, słowiańską zadumę i tęsknotę, rzewność i czułość, wesołość i melancholię zarazem. Podobne elementy można odnaleźć w twórczości i działalności duszpasterskiej Świętego Jana Pawła II, którego zasługi dla Polski i świata są ogromne. Ważną wartością dla Jana Pawła II była rodzina. Przykładem tradycji integrujących wszystkich członków rodziny są tradycje związane m.in. ze Świętami Bożego Narodzenia, a wśród nich – dzielenie się opłatkiem i wspólne śpiewanie kolęd. Wieszcz narodowy, Adam Mickiewicz, podczas wykładu na paryskiej Sorbonie powiedział: „…Niezwykłe jest bogactwo kolęd polskich i niepospolite są ich wartości artystyczne. Nie wiem, czy inny kraj może pochwalić się zbiorem podobnym do tego, jaki posiada Polska...”.

Usłyszymy te utwory w interpretacji wspaniałych trójmiejskich muzyków: Dariusza S. Wójcika (bas), Joanny Nawrot (sopran), Jacka Szymańskiego (tenor), Andrzeja Wojciechowskiego (klarnet) i Rafała Lewandowskiego (fortepian). Artyści zaprezentują takie popularne kolędy i pastorałki polskie, jak Witaj gwiazdko złota Zygmunta Noskowskiego, Nad stajenką gwiazda płonie Jana Maklakiewicza, W nocy narodzony Tadeusza Trojanowskiego, Oj maluśki, maluśki, Jezusa narodzonego, a także kolędy świata, arie oratoryjno-kantatowe Johanna Sebastiana Bacha i Camille’a Saint-Saënsa nawiązujące do Świąt Bożego Narodzenia, amerykańskie pieśni świąteczne oraz utwory, które lubił Jan Paweł II, m.in. pieśni Moje miasto Wadowice i Góralu czy ci nie żal, Nokturn Es-dur i Scherzo h-moll Fryderyka Chopina.

Patronat honorowy nad koncertem objęli Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin i Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich.

Patronat medialny nad koncertem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.teatrotwarty.pl 


Dobrze znany publiczności festiwal muzyczny w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej organizowany jest przez Akademię Muzyczną w Łodzi już po raz ósmy. Pierwszy raz w historii przybierze postać online i będzie transmitowany bezpłatnie na kanale YouTube uczelni codziennie od 27 grudnia 2020 do 1 stycznia 2021 o godz. 18.00. Program, jak zwykle, usatysfakcjonuje każdą publiczność: symfoniczne świętowanie Roku Beethovenowskiego, koncert z muzyką barokową, nieco opery i muzyki z Hollywood, jazz i swing oraz charakterystyczna dla łódzkiego ośrodka muzyka współczesna.

Pierwszy koncert 8. AŻ Festiwalu wypełni muzyka „gigantów baroku”. Orkiestra Kameralna PRIMUZ pod batutą Łukasza Błaszczyka wystąpi ze skrzypkiem Stanisławem Słowińskim i jego zespołem 28 grudnia. Wykonają wspólnie I Koncert skrzypcowy „Visions” Stanisława Słowińskiego, w którym, oprócz dominującej roli skrzypiec, solo prezentują się jazzowe instrumenty. Klasyczną odsłonę jazzowego świata zaprezentują studenci Akademii w koncercie „Cały ten swing” (29 grudnia).

W programie AŻ Festiwalu pojawi się koncert z perkusyjną muzyką współczesną (30 grudnia)w interpretacji Eweliny Hajda, Małgorzaty Kolasy oraz The Bacewicz Percussion Ensemble pod kierownictwem Piotra Sutta. W sylwestrowy wieczór wystąpią studenci i absolwenci Wydziału Sztuk Scenicznych, którzy zrzeszeni są w Kole Naukowym Miłośników Opery. Tym razem połączą swoją miłość do śpiewu z miłością do kina w koncercie „Z opery do Hollywood”. Program doskonały na początek całonocnej zabawy! Na finał festiwalu w Nowy Rok (1 stycznia) zagra Orkiestra Symfoniczna łódzkiej Akademii oraz pianista Jacek Wendler, który zakwalifikował się do udziału w nadchodzącym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/8-az-festiwal-online 


Celem projektu „Mirecki, Stolpe, Żeleński – zapomniane arcydzieła polskiej kameralistyki” jest przedstawienie jak najszerszemu gronu odbiorców zapomnianej polskiej kameralistyki XIX wieku, w szczególności gatunku tria fortepianowego. Jego premiera odbędzie się 27 grudnia 2020 o godz. 18.00 na stronie internetowej Towarzystwa im. Tadeusza Szeligowskiego.

W programie koncertu znalazły się utwory znanych polskich kompozytorów okresu przed i pochopinowskiego: Trio F-dur op. 22 Franciszka Mireckiego (1823), Romans. Duettino na skrzypce, wiolonczelę i fortepian Antoniego Stolpe (1866) oraz Trio E-dur op. 22 Władysława Żeleńskiego (1870). Są to dzieła o znaczących walorach estetycznych, kompozytorskich i artystycznych, które zasługują na to, aby na stałe zagościły w repertuarze muzyków na całym świecie. Wybór repertuaru nie jest przypadkowy – kompozytorzy żyli i tworzyli w XIX wieku, a wszystkie tria powstały na przestrzeni ok. 50 lat. Ukazują więc historię rozwoju gatunku tria fortepianowego, które znacznie ewoluowało w epoce romantyzmu. Przypomnijmy również, że młody Władysław Żeleński swoje pierwsze studia kompozytorskie odbył u Franciszka Mireckiego. 

Zaprezentuje rzadko wykonywane utwory kameralne Mireckiego, Stolpe i Żeleńskiego Apeiron Trio – utytułowany zespół złożony z młodych i pełnych pasji muzyków, którego jedną z najważniejszych dziedzin działalności artystycznej jest promowanie twórczości polskich kompozytorów.

Projekt jest realizowany w ramach stypendium twórczego oraz stypendium z zakresu upowszechniania kultury przyznawanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://towarzystwo-szeligowskiego.pl/ 


VIII edycja Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego — poziom 320 w Zabrzu odbędzie się online w dniach 28–30 grudnia 2020 na stronie Festiwalu i na profilu Facebook.

Profesor Krzysztof Penderecki, Patron odbywającego się nieprzerwanie od 2013 roku Festiwalu, odszedł od nas na zawsze — ale nigdy nie zostanie zapomniany. Wspominając Profesora będziemy mogli cieszyć się m.in. premierową emisją nieprezentowanego nigdy do tej pory wykonania monumentalnej VII Symfonii „Siedem bram Jerozolimy” pod dyrekcją samego Mistrza, zarejestrowanej 29 września 2017 roku. To spektakularne wydarzenie, zrealizowane w zjawiskowo zaaranżowanej świetlnie post-industrialnej scenerii niecki Sztolni Królowa Luiza, zgromadziło na festiwalowej scenie przeszło 200 wykonawców.

Drugą propozycją festiwalową jest emisja online wyjątkowego, zrealizowanego specjalnie na potrzeby tegorocznej edycji filmu muzycznego Agnus Dei / Baranku Boży zarejestrowanego 170 i 320 metrów pod ziemią, w nastrojowych przestrzeniach Kopalni Guido, z udziałem orkiestry Sinfonietta Cracovia pod batutą Dyrektora Festiwalu, Jurka Dybała, z muzyką Johanna Sebastiana Bacha i Krzysztofa Pendereckiego. Program wydarzenia uświetniło poruszające prawykonanie utworu dedykowanego Patronowi Festiwalu pióra Joanny Wnuk-Nazarowej — Quintetto per archi „Krzysztofowi Pendereckiemu”, dokonane w kameralnie oświetlonym wnętrzu Sali Kompresorów.

„Bądźmy z Profesorem i jego muzyką i tym razem — tak, jak byliśmy z nim co roku” — zachęca Jurek Dybał.

Kamila Czernek

Strona Festiwalu: https://www.penderecki320.com/ 


29 grudnia 2020 roku o godz. 19.30 NOSPR zaprasza na transmisję online koncertu Tomasza Skweresa oraz Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. W programie utwory kompozytorów związanych z Wrocławiem.

Orkiestra Muzyki Nowej zaprezentuje kompozycję Marcina Rupocińskiego Sensitivity na orkiestrę kameralną i warstwę wideo. Następnie zabrzmi zainspirowany zjawiskiem emergencji Koncert wiolonczelowy „Zjawy” Mateusza Ryczka, który kompozytor zadedykował Tomaszowi Skweresowi. Będą to internetowe premiery utworów, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Orkiestra Muzyki Nowej – założona w 1996 roku przez prof. Aleksandra Lasonia – od ponad dwudziestu lat eksploruje obszar sztuki współczesnej, poszukując dzieł znaczących dla kultury, interesujących dla odbiorcy, nowatorskich, czasem niesłusznie zapomnianych, wartych przygotowania, prezentacji publicznej i rejestracji na płytach CD. Efektem tej aktywności jest ponad 100 prawykonań na krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych, szereg nagrań koncertowych, radiowych i studyjnych. OMN od szeregu lat uczestniczy w międzynarodowych projektach artystycznych i edukacyjnych, współpracując z czołowymi europejskimi zespołami muzyki nowej i instytucjami promującymi muzykę współczesną. Od 2014 roku orkiestra realizuje cieszący się dużym zainteresowaniem publiczności własny cykl koncertowy w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, prezentując co miesiąc programy z muzyką współczesną.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/orkiestra-muzyki-nowej-2