Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Z okazji Dnia Dziecka Opera Krakowska zaprasza najmłodszych melomanów na spotkanie z Profesorem Wiolinkiem w ramach projektu muzyczno-edukacyjnego. 1 czerwca 2020 roku w mediach społecznościowych Opery Krakowskiej dzieci będą mogły zaśpiewać ze Smokiem Operokusem, zobaczyć premierowy odcinek Wiolinkowej Telewizji, a wieczorem – w ramach dobranocki – obejrzeć spektakl Profesor Wiolinek i grający wieloryb.

Profesor Wiolinek, czyli postać powołana do życia przez Pawła Wójtowicza, koncertmistrza Orkiestry Opery Krakowskiej, kompozytora, reżysera i scenarzysty, dla wielu młodych widzów był pierwszym przewodnikiem po krainie muzyki. Otwierał drzwi do świata dźwięków, opery i dziecięcych marzeń. Był to pierwszy serial muzyczny wystawiany w Operze Krakowskiej od 2014 roku. Edukacyjna forma spektakli aktywizowała dziecięcą wyobraźnię i uczyła, czym jest muzyka. Pamiętając wielkie zainteresowanie, jakie towarzyszyło serialowi, Paweł Wójtowicz – autor muzycznej oprawy spektakli – postanowił przypomnieć historie, piosenki, postaci, tworząc m.in. Wiolinkową TV. Dzieci poznają piosenki, nową postać smoka Operokusa, a w przyszłości będą mogły również uczestniczyć w ciekawych konkursach i zabawach.

1 czerwca już o godz. 8:00 na Facebooku i YouTube Opery Krakowskiej zagości Smok Operokus, polecając najmłodszym piosenkę Chochlik Figaro, wykonywaną przez Michała Kutnika. Po jej przesłuchaniu można będzie wraz ze Smokiem zaśpiewać karaoke. O 14:00 Paweł Wójtowicz zaprasza do obejrzenia pilotażowego odcinka Wiolinkowej TV. W ten sposób Profesor powróci w formie YouTube’owego vloga – tam go jeszcze nie było! Z kolei o stałej porze przedstawień w teatrze, czyli 18:30, zaprezentowany zostanie siódmy epizod przygód Wiolinka – archiwalne nagranie spektaklu Profesor Wiolinek i grający wieloryb. Podczas spektaklu dzieci poznają m.in. historię i budowę fortepianu oraz twórczość Fryderyka Chopina.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


To będzie wyjątkowe zakończenie bardzo nietypowego sezonu koncertowego. W czerwcu 2020 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wraca do grania koncertów, chociaż w pierwszych tygodniach muzycy zagrają dla… pustej sali. Publiczność będzie mogła uczestniczyć w koncertach za pośrednictwem Internetu.

Na koncerty w formule znanej z przeszłości, przyjdzie nam jednak jeszcze poczekać. Pandemia, która na długie tygodnie pozbawiła orkiestrę możliwości bezpośredniego spotkania z publicznością, skłoniła NOSPR do przedefiniowania wielu aspektów koncertowej tradycji. Muzycy rozmieszczeni będą na scenie z zachowaniem wymaganego dystansu.

Oprócz klasyki repertuaru kameralnego w czerwcu czeka nas również premiera czteroczęściowego utworu audiowizualnego, zamówionego przez instytucję u cenionego kompozytora Piotra Peszata i artysty wideo Grzegorza Marta. Empty City Radio powstawało w trakcie całkowitego zamknięcia instytucji i jest artystycznym świadectwem tego niezwykłego okresu.

Koncert online to forma nie tylko bezpieczna, ale też otwierająca zupełnie nowe możliwości prezentacji muzyki. Wszystkie koncerty online będą dostępne za darmo. Jednocześnie NOSPR uruchomi możliwość wsparcia instytucji poprzez darowizny.

Więcej – na stronie https://nospr.org.pl/pl 


Przed nami kolejny „Koncert pod gwiazdami online”, który odbędzie się 5 czerwca 2020 roku o godz. 19:00. Planetarium Centrum Nauki Kopernik zaprasza na niezwykłą podróż w świat muzyki i gwiazdozbiorów.

Każdy koncert to unikatowe połączenie wykonywanej na żywo muzyki z wizualizacjami kosmosu, wyświetlanymi w Planetarium. Odwiedzamy gwiazdy, planety i inne ciała niebieskie, poznając odległe zakątki Wszechświata. To zarówno przeżycia artystyczne, jak i refleksja na temat naszego miejsca we Wszechświecie. Koncerty realizowane są w ramach projektu #Kopernikwsieci: Festiwal Przemiany i Koncerty pod gwiazdami. Projekt dofinansowano w ramach programu „Kultura w sieci”.

Udział w koncercie 5 czerwca weźmie dr hab. Marcin Łukaszewski – pianista, kompozytor i teoretyk muzyki, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Marcin Łukaszewski jest absolwentem klasy fortepianu prof. Bronisławy Kawalli, prof. Jana Ekiera i prof. UMFC Edwarda Wolanina oraz studiów podyplomowych w zakresie wykonawstwa muzyki współczesnej, teorii muzyki oraz kompozycji. Specjalizuje się w muzyce fortepianowej twórców polskich XX i XXI wieku. Jest laureatem konkursów kompozytorskich, autorem szeregu publikacji o twórczości kompozytorów polskich, m.in. Franciszka Lessla, Piotra Perkowskiego i Mariana Sawy. W jego wykonaniu usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Mariana Sawy, Mariana Borkowskiego, a także Aleksandra Skriabina, Franza Liszta, Jeana Sibeliusa, Johannesa Brahmsa, Claude’a Debussy’ego i Gustava Holsta.

Link do transmisji online: https://youtu.be/i0LOfP4CSMk 


Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na Nieodwołany Festiwal 2020 realizowany w całości w formie online w dniach 5–20 czerwca 2020 roku, w którego programie znalazły się spotkania z artystami kręgu muzyki klasycznej i rozrywkowej, koncerty na żywo, e-warsztaty oraz podcasty.

Udział w Festiwalu wezmą światowej sławy artyści reprezentujący nurt muzyki klasycznej (Janusz Wawrowski, Agata Szymczewska, Anna Maria Staśkiewicz, Marcin Zdunik, Michał Szymanowski, Paweł Wakarecy) oraz twórcy związani z muzyką rozrywkową (Jarek Wist, Janusz Radek, Grzegorz Wilk, Marcin Wyrostek). W ich interpretacji usłyszymy m. in. utwory Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Stanisława Moniuszki, Feliksa Nowowiejskiego, Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego, Marcina Wyrostka, Piotra Zaufala i Mateusza Adamczyka.

Odbiorcy będą mogli zadawać artystom pytania na żywo, a także będą mieli wpływ na ostateczny kształt rozmów z gośćmi podcastów Magdaleny Miśki-Jackowskiej i Piotra Matwiejczuka „Jak powstaje muzyka”. Zaproszenie dziennikarzy przyjęły takie osobistości, jak maestro Jerzy Maksymiuk i Jacek Cygan. Piotr Matwiejczuk nagra podcasty dedykowane początkującym melomanom, w których opowie jak słuchać muzyki klasycznej.

Wszystkie działania będą przystosowane również dla seniorów, dla których zrealizowane zostały specjalne filmy instruktażowe, ułatwiające poruszanie się w przestrzeni wirtualnej i zapewniające wygodny dostęp do ciekawych wydarzeń kulturalnych.

„Nieodwołany Festiwal” dofinansowano w ramach Programu Kultura w sieci.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://bit.ly/3cvdXPQ 


Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza 6 czerwca 2020 roku na premierę online baletu Pieśń o ziemi z żywiołową muzyką Romana Palestra w choreografii włoskiego mistrza tańca Paola Mangioliego.

Pieśń o ziemi jest częścią spektaklu Wieczór baletów polskich zrealizowanego w 2019 roku przez zespół Opery na Zamku pod kierownictwem muzycznym Jerzego Wołosiuka. Pieśń o ziemi Palestra to trzy kompozycje nawiązujące do polskich tradycji – sobótki, wesela i dożynek. Obok motywów ludowych kompozytor wprowadza własne tematy, sięga też do nowoczesnych środków wyrazu, stosując ostrą, często atonalną harmonię, gwałtownie pulsującą rytmikę, kontrasty i spięcia dynamiczne. Jak pisał Roman Palester: „Dzieło jest zbudowane w formie trzyczęściowej suity. Każda z części wykorzystuje wiele tańców i melodii ludowych (mazurka, krakowiaka, oberka, poloneza itd.), które jednak zostały opracowane zgodnie z wszelkimi zasadami współczesnej techniki harmonicznej i instrumentacyjnej. Dla kompozytora było w tym przypadku interesujące ukazanie, w jakim stopniu ten folklorystyczny materiał może być połączony ze współczesną mową muzyczną i współczesnymi środkami wyrazu”.

Choreografia do spektaklu jest dziełem włoskiego artysty Paola Mangioliego, dyrektora baletu narodowego na Malcie. Zaskakującej choreografii szczecińskiej inscenizacji towarzyszy ogromny ładunek energii w muzyce oraz kostiumy i scenografia rodem z Matrixa. Paolo Mangioli nie odzwierciedlił w kompozycji tanecznej fabuły dzieła. Przedstawił natomiast złożoną relację współczesnego człowieka ze światem cyfrowym.

Balet Pieśń o ziemi będzie można oglądać na kanale Opery na Zamku w Szczecinie w serwisie YouTube.


Założycielka i kierowniczka rezydującego w Bazylei Ensemble Peregrina, która za swoją działalność była dwukrotnie nominowana do Paszportów „Polityki”. Wokalistka, harfistka i muzykolog. Bohaterką kolejnej, ósmej już audycji z cyklu „Domówka z Dwójką” będzie Agnieszka Budzińska-Bennett, przed którą muzyka dawna nie ma żadnych tajemnic. Początek koncertu z jej domu w Szwajcarii 6 czerwca 2020 o godz. 19.00.

Co weekend o tej samej porze Program 2 Polskiego Radia zaprasza na koncerty odbywające się w domach zaprzyjaźnionych z Dwójką artystów, którzy w trudnych czasach izolacji chcą dzielić się ze słuchaczami i internautami swoją muzyką. W najbliższą sobotę Agnieszka Budzińska-Bennett wystąpi razem z Elizabeth Rumsey – instrumentalistką, która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XV i XVI wieku.

W programie ich koncertu znajdą się średniowieczne i renesansowe motety, psalmy oraz pieśni, niektóre w wersjach instrumentalnych, ale i utwory kompozytorów przełomu XIX i XX wieku – Ignacego Jana Paderewskiego oraz Karola Szymanowskiego. Podczas koncertu będzie można usłyszeć kilka instrumentów historycznych, takich jak harfa gotycka, viola d’arco oraz lirone. Na słuchaczy czeka niespodzianka – Agnieszka Budzińska-Bennett z wykształcenia jest także pianistką i po raz pierwszy, od ukończenia studiów, publicznie zagra na fortepianie.

Transmisja koncertu w „Domówce z Dwójką” 6 czerwca o godz. 19.00 – na antenie radiowej Dwójki, stronie internetowej oraz Facebooku stacji.

Artur Szklarczyk


Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zapraszają na konferencję „Instytucje artystyczne w nowej rzeczywistości – zadaj pytanie ekspertowi” 8 czerwca 2020 roku o godz. 14.00.

Spotkanie odbędzie się w formule online. Konferencja skierowana jest do dyrektorów instytucji artystycznych i służy doprecyzowaniu wytycznych wspierających powrót publiczności na wydarzenia kulturalne.

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc o udziale będzie decydować kolejność zgłoszeń. Jedną instytucję może reprezentować jeden uczestnik, zgłaszający maksymalnie dwa pytania, na które podczas spotkania odpowiedzą zaproszeni eksperci: dyrektor Departamentu Przeciwepidemicznego i Ochrony Sanitarnej Granic GIS Paweł Abramczyk, mecenas Agnieszka Janowska oraz psycholog Anna Długołęcka. Aby wziąć udział w spotkaniu trzeba się zarejestrować do 6 czerwca do godz. 24.00.

Organizatorzy proszą osoby, które chcą wziąć udział w konferencji, o wypełnienie formularza na stronie: https://imit.org.pl/konferencje/zadaj-pytanie-ekspertowi 


Z miłości do Fryderyka Chopina powstają czasem projekty, które łączą pozornie tylko odległe światy. Kiedy przyjrzymy się dokładniej, okazuje się, że łączy je więcej niż myśleliśmy. Chór Polskiego Radia zaprasza na premierowy koncert „Urodziny Chopina”, który transmitowany będzie online 9 czerwca 2020 roku o godz. 19.30.

Tym razem po twórczość najsłynniejszego polskiego kompozytora sięgnęli muzycy jazzowi i klasyczni – utwory Chopina usłyszymy we wspólnym wykonaniu Chóru Polskiego Radia, wokalistki Doroty Miśkiewicz i tria w składzie: Paweł Tomaszewski (fortepian, aranżacje), Robert Kubiszyn (bas) i Paweł Dobrowolski (perkusja). Całością pokieruje Maria Piotrowska-Bogalecka.

Chopin niemal od zawsze inspiruje jazzmanów, którzy mimo zmieniających się stylów i mód, nieustannie sięgają po muzykę genialnego kompozytora. Prawdziwą kopalnią harmonicznych inspiracji są Chopinowskie mazurki i preludia. To właśnie te utwory usłyszymy w aranżacjach autorstwa Pawła Tomaszewskiego na chór, zespół jazzowy i głos. Dopełnieniem programu będzie kompozycja Macieja Małeckiego Walc scherzo. Przeznaczony na chór mieszany utwór powstał w 2010 roku z okazji dwusetlecia urodzin Fryderyka Chopina, o czym świadczy tytuł odwołujący się do dwóch kolejnych Chopinowskich gatunków, które w repertuarze ma każdy szanujący się pianista. Warto przy tej okazji dodać, że również fortepian jest bliski Małeckiemu, który sam jest pianistą – dyplom z wyróżnieniem ukończył w warszawskiej uczelni w 1965 roku w klasie prof. Natalii Hornowskiej. I choć muzyka kompozytora silnie osadzona jest w wielkiej tradycji XX-wiecznej, to nie brak w niej odwołań do romantyzmu, o czym świadczy choćby Walc scherzo.

Koncert „Urodziny Chopina” transmitowany będzie online / LIVE na kanale YouTube Chóru Polskiego Radia.

Koncert Navigatio. Amor Urodziny Chopina z cyklu „Chór Polskiego Radia dedykacje muzyczne” dofinansowano ze środków Gminy Miejskiej Kraków oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


10 czerwca 2020 roku odbędzie się premiera płyty Andrzej Karałow. De invitatione mortis, wydanej przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – Chopin University Press.

Metaopera Andrzeja Karałowa De invitatione mortis do poetyckiego tryptyku Macieja Papierskiego to misterium, bez akcji scenicznej, które ma na celu ukazanie nowatorskiego podejścia do gatunku operowego dzięki łączeniu różnych wpływów stylistycznych. Jest swego rodzaju fuzją różnorodnych gatunków z pogranicza muzyki poważnej, improwizowanej i elektronicznej. Libretto przekazuje wartości chrześcijańskie: śmierć, wokół której obraca się główny wątek, nie jest przedstawiona jako zło, które czeka na człowieka u kresu jego życia, lecz stanowi jedynie symboliczne przejście do innego, nowego świata.

Misteryjność De invitatione mortis dotyczy przede wszystkim wytworzenia dźwiękowego środowiska, w którego centrum znajduje się słowo prowadzące przebieg całej metaopery, dającej się postrzegać jako rytuał. Forma, oparta na trzech aktach-częściach, w ramach których znajdują się trzy pieśni-obrazy przedstawione przez poszczególnych trzech bohaterów, nawiązuje do tradycji teatru antycznego: trójdzielność konstrukcji, jedność czasu i miejsca akcji, działanie fatum, udział trzech śpiewaków-aktorów skonfrontowanych z oktetem instrumentalnym oraz kameralnym męskim zespołem wokalnym. Postać Euthanatosa (tenor Aleksander Rewiński) jest swoistym symbolem świata, do którego zmierza każda ludzka istota, a przynajmniej pośredniczy między nim a światem ludzkim. Rola Lekarza (baryton Dawid Dubec), która jest najbardziej „ziemską” postacią, znajduje się w świecie ludzkim, dosłownym, lecz, ze względu na swój zawód, ma ona styczność z miejscem, do którego zmierza Chora (sopranistka Joanna Freszel). Udział w nagraniu wzięli: saksofonista Michał Ochab, Dziołak / Stankiewicz Duo, Messages Quartet i Zespół Męski „Gregorianum” pod dyrekcją Martyny Szymczak, a także sam kompozytor.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o utworze – na stronie http://andrzejkaralow.pl/2-8/de_invitatione_mortis/ 

ZOBACZ: zapowiedź płyty


12 czerwca 2020 roku o godz. 19.30 na antenie Programu 2 Polskiego Radia oraz w mediach społecznościowych i na stronie internetowej Dwójki retransmitowany będzie pierwszy po wielotygodniowym zamknięciu Wiener Staatsoper recital Tomasza Koniecznego z Opery Wiedeńskiej.

Tomasz Konieczny to jedna z największych gwiazd światowych scen operowych. Po sukcesach w Wiener Staatsoper, m.in. jako Alberich, Jochanaan i Wotan, artysta ma w nadchodzącym sezonie powrócić na wiedeńską scenę w planowanym na październik wystawieniu Salome Richarda Straussa. Choć jednak sezon 2020 / 2021 wciąż stoi pod znakiem zapytania, to jednak już teraz Tomasz Konieczny pojawi się na tej słynnej scenie z nadzwyczajnym recitalem, w programie którego znajdą się późnoromantyczne pieśni Richarda Straussa i Sergiusza Rachmaninowa. Tomaszowi Koniecznemu w Operze Wiedeńskiej towarzyszył będzie przy fortepianie Lech Napierała.

Wyjątkowym rarytasem będą trzy pieśni z cyklu Znad Wilii Romualda Twardowskiego, który już niebawem, 17 czerwca, świętować będzie swoje 90. urodziny. W roku tego wyjątkowego jubileuszu ukaże się specjalny album płytowy Songs & Sonnets (Anaklasis), poświęcony kameralnej twórczości wokalno-instrumentalnej Twardowskiego. Na płycie znajdzie się jego utwór Sonety Michała Anioła na baryton i fortepian, dedykowany Tomaszowi Koniecznemu. Ponadto Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowuje nową edycję pieśni Romualda Twardowskiego. Premiera materiałów nutowych i albumu płytowego odbędzie się jesienią.


Przy pomocy małych, nierzadko dziecięcych instrumentów tworzy wielką sztukę. Gościem kolejnej „Domówki z Dwójką” będzie Paweł Romańczuk – multiinstrumentalista, aranżer i kompozytor, który od 2006 roku prowadzi grupę Małe Instrumenty zajmującą się popularyzacją kultury „toy music” w Polsce. Początek koncertu z pracowni artysty 13 czerwca 2020 roku o godz. 19.00.

Co weekend o tej samej porze Program 2 Polskiego Radia zaprasza na koncerty odbywające się w domach zaprzyjaźnionych z Dwójką artystów, którzy w trudnych czasach izolacji chcą dzielić się ze słuchaczami i internautami swoją muzyką. W najbliższą sobotę słuchaczy Programu 2 Polskiego Radia i internautów zaprosi do swojej pracowni wyjątkowy artysta – Paweł Romańczuk.

Pomysłodawca i lider formacji Małe Instrumenty, a także konstruktor własnych instrumentów i mechanicznych instalacji dźwiękowych na sobotni wieczór przygotował cykl zupełnie nowych utworów konstrukcje grające, które trudno jest przetransportować i montować w salach koncertowych. Ponieważ w swojej pracowni może tworzyć obecnie tylko indywidualnie, będzie to również nietypowy koncert – kompozytor i muzyk sam zagra na kilkudziesięciu instrumentach. Pomogą mu w tym looper oraz automatyczne mechanizmy grające, budowane w pracowni Małych Instrumentów we Wrocławiu.

Transmisja jego koncertu w „Domówce z Dwójką” w sobotę 13 czerwca o godz. 19.00 – na antenie Programu 2 Polskiego Radia, stronie internetowej oraz Facebooku stacji.

Artur Szklarczyk


13 czerwca 2020 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert online Kwartetu Dworskiego z udziałem Małgorzaty Trojanowskiej (sopran) i Joanny Motulewicz (mezzosopran), podczas którego zabrzmią utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza.

Twórczość przedwcześnie zmarłego Mieczysława Karłowicza wprowadziła polską muzykę w nurt sztuki późnoromantycznej, ale styl jego młodzieńczych pieśni bywa określany jako stojący u progu modernizmu. Zdzisław Jachimecki pisał o nich w 1930 roku: „Pełna ciepła nuta liryczna w wielu spośród nich, szczerość inspiracji, objawiająca się w bardzo naturalnie wysnutych melodiach, niewyszukane formy akompaniamentu, trafnie jednak dostosowanego do nastroju danej poezji i organicznie łączącego się ze śpiewem, poprawność deklamacji i konstrukcji utworów wyrobiły pieśniom Karłowicza zasłużoną popularność”.

I Kwartet smyczkowy Stanisława Moniuszki powstał podczas jego studiów w Berlinie. To wdzięczne, proste dzieło, pisane – podobnie jak Śpiewnik domowy – z myślą o rodzinnym muzykowaniu. Wszystkie pieśni Fryderyka Chopina powstały przed jego wyjazdem z kraju. Komponowane do słów poetów polskich, podobnie jak pieśni Moniuszki, nawiązują do muzyki ludowej, poruszają siłą wewnętrznej ekspresji i liryczności.

Szczegółowy program – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/piesni-polskich-kompozytorow-w-opracowaniu-na-kwartet-smyczkowy-i-glosy/ 


Polymorphię Krzysztofa Pendereckiego oraz utwory Johna Williamsa znane z filmów Jurassic Park i Hook usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza 14 czerwca 2020 roku o godz. 19.00 podczas kolejnego koncertu online na kanałach Filharmonii w serwisach Facebook i YouTube.

Koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Rune Bergmanna przeniesie nas do świata filmu. Utwór Polymorphia Krzysztofa Pendereckiego na 48 instrumentów smyczkowych wykorzystano w takich znanych filmach, jak Egzorcysta i Lśnienie. Ewa Szczecińska, dziennikarka radiowa, porównuje wczesny utwór Pendereckiego do malarstwa Hieronima Boscha: „To muzyka plastycznie przepoczwarzająca rozmaite stany i emocje – słuchaczowi wydaje się, że dotyka czegoś nienazwanego, tajemnej metafizyki. Całość działa niczym obrazy Boscha: okazuje się rozdzierającym freskiem, ujmującym w dźwięki najrozmaitsze namiętności, lęki, euforie i boleści”.

Muzycy zabiorą nas także na spotkanie z utworami jednego z najznakomitszych kompozytorów muzyki filmowej - Johna Williamsa. O jego wielkim sukcesie świadczy przeszło 50 nominacji do Oscara i zdobycie pięciu złotych statuetek. Podczas koncertu usłyszymy tematy muzyczne z filmów Jurassic Park i Hook.

Katarzyna Plater-Zyberk

Dodatkowe informacje - na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Dwie produkcje bydgoskiej Opery Nova – Halka Stanisława Moniuszki oraz Manru Ignacego Jana Paderewskiego – zostaną wyemitowane w czerwcu na antenie TVP Kultura. Obydwa tytuły, pochodzące z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, od kilku tygodni są także dostępne online.

Te dwie wymienione produkcje zostały udostępnione online dzięki projektowi Polskiego Wydawnictwa Muzycznego #TUTTIwdomu promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Halka pod kierownictwem muzycznym Piotra Wajraka i w reżyserii Natalii Babińskiej miała premierę w 2013 roku. Spektakl zostanie wyemitowany przez TVP Kultura 14 czerwca o godz. 15.00. Dwa tygodnie później, 28 czerwca, na antenie TVP Kultura zagości Manru Ignacego Jana Paderewskiego zrealizowana przez Macieja Figasa (kierownictwo muzyczne) i Laco Adamika (reżyseria). Bydgoskie przedstawienie zostało utrwalone w 2011 roku, 111 lat od powstania dzieła. Nagranie wyróżniono nagrodą „Orphée d'Or" przyznaną przez paryską Academie du Disque Lyrique w kategorii „Najlepsza inicjatywa audiowizualna" w 2013 roku.

Podobnie jak Halka, również opera Paderewskiego dostępna będzie do końca 2020 roku online na stronie http://vod.teatrwielki.pl/ 

Justyna Pieszczek-Zadańska


Warszawski Dom Kultury Świt zaprasza na koncert online 14 czerwca 2020 roku o godz. 19.00 w ramach cyklu „Scena: Inaczej”, podczas którego w interpretacji zespołu Klaviduo usłyszymy utwory genialnych polskich kompozytorów.

„Scena: Inaczej” to cykl mini koncertów, które udostępniane są na fanpage'u Domu Kultury Świt. Projekt skierowany jest do niezależnych artystów, którzy w swojej twórczości eksperymentują i poszukują. Odbiorcami wirtualnej sceny Świtu są słuchacze otwarci na świeże, wyraziste brzmienia, którzy nieustannie poszerzają spektrum swoich muzycznych doznań. W programie cyklu znalazły się bardzo zróżnicowane pod względem gatunkowym występy i wykonania mało znanych kompozycji.

Podczas niedzielnego koncertu zespół Klaviduo, czyli pianiści oraz klawesyniści Magdalena Bąk i Jerzy Michał Wardęski, zaprezentują rzadko wykonywane kompozycje Marii Szymanowskiej, Michała Kleofasa Ogińskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, a także dzieła Fryderyka Chopina.

Na wydarzenie wstęp jest wolny, ale istnieje możliwość wsparcia artystów kupnem wirtualnego biletu w dwóch wersjach: 5 lub 13 zł tylko do godz. 18.00 w niedzielę 14 czerwca. 90% dochodu z koncertu zostanie przekazane zespołowi. Dostępne są bilety kolekcjonerskie. Koncert zostanie także udostępniony na kalane YouTube DK Świt.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/events/2629248083982128/ 


19 czerwca 2020 roku o godz. 19.00 budynek Filharmonii Śląskiej wypełni się muzyką i radością ze wspólnego jej przeżywania. Po przerwie odbędzie się wyczekiwany finałowy koncert sezonu z udziałem publiczności.

Koncert otworzy dzieło wyjątkowe, które współtworzyło pięciu kompozytorów i setki melomanów. Będzie to Suita in Memoriam Krzysztof Penderecki, która powstawała na oczach internautów i z ich udziałem, w ramach projektu #zostańwdomu i twórz, organizowanego przez Filharmonię Śląską i Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Składa się ona z pięciu części. Każdą z nich użytkownicy Facebooka tworzyli z innym kompozytorem, wśród których byli: Mikołaj Piotr Górecki, Enjott Schneider, Adam Wesołowski, Marcel Chyrzyński i Jerzy Kornowicz. Początek komponowania zbiegł się ze smutną wiadomością o śmierci jednego z najważniejszych i najwybitniejszych kompozytorów XX i XXI wieku, Krzysztofa Pendereckiego, więc twórcy zgodnie postanowili poświęcić wspólne dzieło zmarłemu Mistrzowi. Każda z pięciu części Suity jest inna. Różnią się one stylem, tematyką, charakterem i formą. Kompozycja obrazuje to, jak różne może być podejście do komponowania i jak te podejścia może połączyć wspólna misja.

W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka zabrzmią również dwa dzieła Ludwiga van Beethovena: Uwertura „Coriolan” oraz IV Symfonia B-dur.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://bit.ly/3eVy7ns 


19 czerwca 2020 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się bez udziału publiczności koncert finałowy 61. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda. Nagranie z koncertu będzie dostępne w Internecie od 20 czerwca.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 USD z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie ufundowała w tym roku Fundacja PZU. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Przedmiotem Konkursu w roku 2019 był utwór na od 1 do 4 saksofonów.

Podczas najbliższego koncertu zaprezentowane zostaną utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do II etapu: Nemesis (godło Phoenix), Me and another one (godło Aditolek), Fala pomarańczowo-zielona (godło Ówsanalin), O pewności (godło Mercilles Efficiency), Limitation (godło Don Giovanni) ora Ukwiał pustelnik (godło Matricaria chamomilla). Po koncercie, w którym udział wezmą znakomici wykonawcy – The Woop Group, Kwartet UMFC i Brzewski&Szymanowski Saxophone Quartet – ogłoszony zostanie ostateczny werdykt. Wtedy też poznamy nazwiska laureatów.

Koncert zorganizowany został przez Związek Kompozytorów Polskich przy współpracy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”.

Nagranie koncertu będzie dostępne pod adresem: https://soundcloud.com/user-595711012 


19 czerwca 2020 roku o godz. 17.00 w ramach cotygodniowych koncertów na carillonie gdańskiego Kościoła św. Katarzyny odbędzie się premiera kompozycji Magdaleny Cynk Refleksja I.

Najnowszy utwór toruńskiej kompozytorki wykona carillonistka miejska Monika Kaźmierczak. Jest to niezwykle emocjonalna reakcja Magdaleny Cynk na sytuację pandemii. Mozaikowa forma Refleksji I składa się z kontrastujących tematycznie i agogicznie odcinków, w których dominuje motyw zamknięcia. W programie koncertu znalazł się również utwór Healing Bells, napisany przez duet Jet Schouten i Pamelę Ruiter-Feenstra i wykonywany przez carillonistów z całego świata. Koncertu można będzie wysłuchać w okolicy wieży kościoła św. Katarzyny, a także online na profilu Carillony gdańskie.

Następnego dnia, 20 czerwca o godz. 12.05 podczas koncertu carillonowego z wieży Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku, również zabrzmi muzyka polska, m. in. skomponowany niedawno utwór carillonowy Ad Fontes Katarzyny Kwiecień-Długosz. Został ukończony w Wielkim Tygodniu 2020 roku. Zadedykowała go wszystkim poszukującym nadziei.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/carillony/ 


19 czerwca 2020 roku o godz. 19:00 po wielu dniach przerwy muzycy Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera wracają do działalności koncertowej. Filharmonicy Opolscy pod wodzą swojego koncertmistrza Andrzeja Krawca wystąpią podczas koncertu finalizującego 68. sezon artystyczny Filharmonii, który będzie transmitowany na żywo.

Program tego koncertu to mistrzostwo symetrii. Dwóch twórców dwudziestowiecznych, ale z kompozycjami nawiązującymi do dawnych epok: Krzysztof Penderecki w formie doskonałej imitacji i Henryk Mikołaj Górecki we właściwym sobie minimalistycznym stylu. W interpretacji Orkiestry Filharmonii Opolskiej usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu Pendereckiego i Trzy utwory w dawnym stylu Góreckiego.

Ponadto zabrzmią dwa Romanse Ludwiga van Beethovena na skrzypce z towarzyszeniem orkiestry: zgrabne, kilkuminutowe i bardzo melodyjne miniatury; jakby wyśpiewane najnaturalniej w świecie, z głębi serca. Wreszcie usłyszymy dwie symfonie Carla Philipa Emanuela Bacha. Napisane zaledwie pięć lat po śmierci wielkiego ojca wciąż brzmią barokowo, choć uściślając, powstały w okresie burzy i naporu. Obie pochodzą ze zbioru symfonii hamburskich i mają trzyczęściową budowę. Filharmonicy Opolscy wykonają cały ten repertuar w sposób przypominający koncerty osiemnastowieczne – estrada pozbawiona zostanie dyrygenckiego podium, a orkiestrę od pulpitu poprowadzi oraz partie solowe wykona jej koncertmistrz, Andrzej Krawiec.

Koncert realizowany w ramach programu Filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!, który współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały prasowe Filharmonii Opolskiej

Transmisja koncertu – na stronie https://www.facebook.com/filharmoniaopolska/ 


Bohaterem dziesiątej odsłony cyklu „Domówka z Dwójką” 20 czerwca o godz. 19.00 będzie ceniony na całym świecie pianista Marek Bracha. Transmisja koncertu odbędzie się na antenie Programu 2 Polskiego Radia, stronie internetowej oraz Facebooku stacji.

Artysta w trakcie koncertu transmitowanego z jego warszawskiej pracowni wykona „księżycowy” program: fragmenty słynnej Sonaty Ludwiga van Beethovena, Clair de lune Claude’a Debussy’ego, Lento con gran espressione Fryderyka Chopina oraz utwory Roberta Schumanna, Mieczysława Wajnberga i Władysława Szpilmana.

Marek Bracha jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2012), ukończył również z wyróżnieniem studia Masters of Music w Royal College of Music w Londynie w klasie Kevina Kennera (2011) oraz studia podyplomowe na fortepianie u Vanessy Latarche i na instrumentach historycznych u Geoffreya Goviera (2012). Pianista koncertował we wszystkich największych polskich salach, a także w Niemczech, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Austrii, Albanii, USA, Japonii, Wenezueli, Chinach i na Ukrainie.

Program pierwszego domowego koncertu Marka Brachy dla Dwójki będzie miał nie tylko wieczorny i „nieziemski” charakter. „Na bis będzie Mazurek Władysława Szpilmana, tu ewentualnie można doszukać się tanecznej nuty. Uznałem, że człowiek, który jest tak mocno związany z Polskim Radiem, powinien pojawić się podczas mojego występu. Poza tym Władysław Szpilman grał te recitale radiowe zamknięty w studiu, a słuchacze mogli go słuchać na antenie” – zaznaczył gospodarz najbliższej „Domówki”.

Artur Szklarczyk