Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Z okazji Dnia Dziecka Opera Krakowska zaprasza najmłodszych melomanów na spotkanie z Profesorem Wiolinkiem w ramach projektu muzyczno-edukacyjnego. 1 czerwca 2020 roku w mediach społecznościowych Opery Krakowskiej dzieci będą mogły zaśpiewać ze Smokiem Operokusem, zobaczyć premierowy odcinek Wiolinkowej Telewizji, a wieczorem – w ramach dobranocki – obejrzeć spektakl Profesor Wiolinek i grający wieloryb.

Profesor Wiolinek, czyli postać powołana do życia przez Pawła Wójtowicza, koncertmistrza Orkiestry Opery Krakowskiej, kompozytora, reżysera i scenarzysty, dla wielu młodych widzów był pierwszym przewodnikiem po krainie muzyki. Otwierał drzwi do świata dźwięków, opery i dziecięcych marzeń. Był to pierwszy serial muzyczny wystawiany w Operze Krakowskiej od 2014 roku. Edukacyjna forma spektakli aktywizowała dziecięcą wyobraźnię i uczyła, czym jest muzyka. Pamiętając wielkie zainteresowanie, jakie towarzyszyło serialowi, Paweł Wójtowicz – autor muzycznej oprawy spektakli – postanowił przypomnieć historie, piosenki, postaci, tworząc m.in. Wiolinkową TV. Dzieci poznają piosenki, nową postać smoka Operokusa, a w przyszłości będą mogły również uczestniczyć w ciekawych konkursach i zabawach.

1 czerwca już o godz. 8:00 na Facebooku i YouTube Opery Krakowskiej zagości Smok Operokus, polecając najmłodszym piosenkę Chochlik Figaro, wykonywaną przez Michała Kutnika. Po jej przesłuchaniu można będzie wraz ze Smokiem zaśpiewać karaoke. O 14:00 Paweł Wójtowicz zaprasza do obejrzenia pilotażowego odcinka Wiolinkowej TV. W ten sposób Profesor powróci w formie YouTube’owego vloga – tam go jeszcze nie było! Z kolei o stałej porze przedstawień w teatrze, czyli 18:30, zaprezentowany zostanie siódmy epizod przygód Wiolinka – archiwalne nagranie spektaklu Profesor Wiolinek i grający wieloryb. Podczas spektaklu dzieci poznają m.in. historię i budowę fortepianu oraz twórczość Fryderyka Chopina.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


To będzie wyjątkowe zakończenie bardzo nietypowego sezonu koncertowego. W czerwcu 2020 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wraca do grania koncertów, chociaż w pierwszych tygodniach muzycy zagrają dla… pustej sali. Publiczność będzie mogła uczestniczyć w koncertach za pośrednictwem Internetu.

Na koncerty w formule znanej z przeszłości, przyjdzie nam jednak jeszcze poczekać. Pandemia, która na długie tygodnie pozbawiła orkiestrę możliwości bezpośredniego spotkania z publicznością, skłoniła NOSPR do przedefiniowania wielu aspektów koncertowej tradycji. Muzycy rozmieszczeni będą na scenie z zachowaniem wymaganego dystansu.

Oprócz klasyki repertuaru kameralnego w czerwcu czeka nas również premiera czteroczęściowego utworu audiowizualnego, zamówionego przez instytucję u cenionego kompozytora Piotra Peszata i artysty wideo Grzegorza Marta. Empty City Radio powstawało w trakcie całkowitego zamknięcia instytucji i jest artystycznym świadectwem tego niezwykłego okresu.

Koncert online to forma nie tylko bezpieczna, ale też otwierająca zupełnie nowe możliwości prezentacji muzyki. Wszystkie koncerty online będą dostępne za darmo. Jednocześnie NOSPR uruchomi możliwość wsparcia instytucji poprzez darowizny.

Więcej – na stronie https://nospr.org.pl/pl 


Przed nami kolejny „Koncert pod gwiazdami online”, który odbędzie się 5 czerwca 2020 roku o godz. 19:00. Planetarium Centrum Nauki Kopernik zaprasza na niezwykłą podróż w świat muzyki i gwiazdozbiorów.

Każdy koncert to unikatowe połączenie wykonywanej na żywo muzyki z wizualizacjami kosmosu, wyświetlanymi w Planetarium. Odwiedzamy gwiazdy, planety i inne ciała niebieskie, poznając odległe zakątki Wszechświata. To zarówno przeżycia artystyczne, jak i refleksja na temat naszego miejsca we Wszechświecie. Koncerty realizowane są w ramach projektu #Kopernikwsieci: Festiwal Przemiany i Koncerty pod gwiazdami. Projekt dofinansowano w ramach programu „Kultura w sieci”.

Udział w koncercie 5 czerwca weźmie dr hab. Marcin Łukaszewski – pianista, kompozytor i teoretyk muzyki, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Marcin Łukaszewski jest absolwentem klasy fortepianu prof. Bronisławy Kawalli, prof. Jana Ekiera i prof. UMFC Edwarda Wolanina oraz studiów podyplomowych w zakresie wykonawstwa muzyki współczesnej, teorii muzyki oraz kompozycji. Specjalizuje się w muzyce fortepianowej twórców polskich XX i XXI wieku. Jest laureatem konkursów kompozytorskich, autorem szeregu publikacji o twórczości kompozytorów polskich, m.in. Franciszka Lessla, Piotra Perkowskiego i Mariana Sawy. W jego wykonaniu usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Mariana Sawy, Mariana Borkowskiego, a także Aleksandra Skriabina, Franza Liszta, Jeana Sibeliusa, Johannesa Brahmsa, Claude’a Debussy’ego i Gustava Holsta.

Link do transmisji online: https://youtu.be/i0LOfP4CSMk 


Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na Nieodwołany Festiwal 2020 realizowany w całości w formie online w dniach 5–20 czerwca 2020 roku, w którego programie znalazły się spotkania z artystami kręgu muzyki klasycznej i rozrywkowej, koncerty na żywo, e-warsztaty oraz podcasty.

Udział w Festiwalu wezmą światowej sławy artyści reprezentujący nurt muzyki klasycznej (Janusz Wawrowski, Agata Szymczewska, Anna Maria Staśkiewicz, Marcin Zdunik, Michał Szymanowski, Paweł Wakarecy) oraz twórcy związani z muzyką rozrywkową (Jarek Wist, Janusz Radek, Grzegorz Wilk, Marcin Wyrostek). W ich interpretacji usłyszymy m. in. utwory Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Stanisława Moniuszki, Feliksa Nowowiejskiego, Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego, Marcina Wyrostka, Piotra Zaufala i Mateusza Adamczyka.

Odbiorcy będą mogli zadawać artystom pytania na żywo, a także będą mieli wpływ na ostateczny kształt rozmów z gośćmi podcastów Magdaleny Miśki-Jackowskiej i Piotra Matwiejczuka „Jak powstaje muzyka”. Zaproszenie dziennikarzy przyjęły takie osobistości, jak maestro Jerzy Maksymiuk i Jacek Cygan. Piotr Matwiejczuk nagra podcasty dedykowane początkującym melomanom, w których opowie jak słuchać muzyki klasycznej.

Wszystkie działania będą przystosowane również dla seniorów, dla których zrealizowane zostały specjalne filmy instruktażowe, ułatwiające poruszanie się w przestrzeni wirtualnej i zapewniające wygodny dostęp do ciekawych wydarzeń kulturalnych.

„Nieodwołany Festiwal” dofinansowano w ramach Programu Kultura w sieci.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://bit.ly/3cvdXPQ 


Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza 6 czerwca 2020 roku na premierę online baletu Pieśń o ziemi z żywiołową muzyką Romana Palestra w choreografii włoskiego mistrza tańca Paola Mangioliego.

Pieśń o ziemi jest częścią spektaklu Wieczór baletów polskich zrealizowanego w 2019 roku przez zespół Opery na Zamku pod kierownictwem muzycznym Jerzego Wołosiuka. Pieśń o ziemi Palestra to trzy kompozycje nawiązujące do polskich tradycji – sobótki, wesela i dożynek. Obok motywów ludowych kompozytor wprowadza własne tematy, sięga też do nowoczesnych środków wyrazu, stosując ostrą, często atonalną harmonię, gwałtownie pulsującą rytmikę, kontrasty i spięcia dynamiczne. Jak pisał Roman Palester: „Dzieło jest zbudowane w formie trzyczęściowej suity. Każda z części wykorzystuje wiele tańców i melodii ludowych (mazurka, krakowiaka, oberka, poloneza itd.), które jednak zostały opracowane zgodnie z wszelkimi zasadami współczesnej techniki harmonicznej i instrumentacyjnej. Dla kompozytora było w tym przypadku interesujące ukazanie, w jakim stopniu ten folklorystyczny materiał może być połączony ze współczesną mową muzyczną i współczesnymi środkami wyrazu”.

Choreografia do spektaklu jest dziełem włoskiego artysty Paola Mangioliego, dyrektora baletu narodowego na Malcie. Zaskakującej choreografii szczecińskiej inscenizacji towarzyszy ogromny ładunek energii w muzyce oraz kostiumy i scenografia rodem z Matrixa. Paolo Mangioli nie odzwierciedlił w kompozycji tanecznej fabuły dzieła. Przedstawił natomiast złożoną relację współczesnego człowieka ze światem cyfrowym.

Balet Pieśń o ziemi będzie można oglądać na kanale Opery na Zamku w Szczecinie w serwisie YouTube.


Założycielka i kierowniczka rezydującego w Bazylei Ensemble Peregrina, która za swoją działalność była dwukrotnie nominowana do Paszportów „Polityki”. Wokalistka, harfistka i muzykolog. Bohaterką kolejnej, ósmej już audycji z cyklu „Domówka z Dwójką” będzie Agnieszka Budzińska-Bennett, przed którą muzyka dawna nie ma żadnych tajemnic. Początek koncertu z jej domu w Szwajcarii 6 czerwca 2020 o godz. 19.00.

Co weekend o tej samej porze Program 2 Polskiego Radia zaprasza na koncerty odbywające się w domach zaprzyjaźnionych z Dwójką artystów, którzy w trudnych czasach izolacji chcą dzielić się ze słuchaczami i internautami swoją muzyką. W najbliższą sobotę Agnieszka Budzińska-Bennett wystąpi razem z Elizabeth Rumsey – instrumentalistką, która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XV i XVI wieku.

W programie ich koncertu znajdą się średniowieczne i renesansowe motety, psalmy oraz pieśni, niektóre w wersjach instrumentalnych, ale i utwory kompozytorów przełomu XIX i XX wieku – Ignacego Jana Paderewskiego oraz Karola Szymanowskiego. Podczas koncertu będzie można usłyszeć kilka instrumentów historycznych, takich jak harfa gotycka, viola d’arco oraz lirone. Na słuchaczy czeka niespodzianka – Agnieszka Budzińska-Bennett z wykształcenia jest także pianistką i po raz pierwszy, od ukończenia studiów, publicznie zagra na fortepianie.

Transmisja koncertu w „Domówce z Dwójką” 6 czerwca o godz. 19.00 – na antenie radiowej Dwójki, stronie internetowej oraz Facebooku stacji.

Artur Szklarczyk


Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zapraszają na konferencję „Instytucje artystyczne w nowej rzeczywistości – zadaj pytanie ekspertowi” 8 czerwca 2020 roku o godz. 14.00.

Spotkanie odbędzie się w formule online. Konferencja skierowana jest do dyrektorów instytucji artystycznych i służy doprecyzowaniu wytycznych wspierających powrót publiczności na wydarzenia kulturalne.

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc o udziale będzie decydować kolejność zgłoszeń. Jedną instytucję może reprezentować jeden uczestnik, zgłaszający maksymalnie dwa pytania, na które podczas spotkania odpowiedzą zaproszeni eksperci: dyrektor Departamentu Przeciwepidemicznego i Ochrony Sanitarnej Granic GIS Paweł Abramczyk, mecenas Agnieszka Janowska oraz psycholog Anna Długołęcka. Aby wziąć udział w spotkaniu trzeba się zarejestrować do 6 czerwca do godz. 24.00.

Organizatorzy proszą osoby, które chcą wziąć udział w konferencji, o wypełnienie formularza na stronie: https://imit.org.pl/konferencje/zadaj-pytanie-ekspertowi 


Z miłości do Fryderyka Chopina powstają czasem projekty, które łączą pozornie tylko odległe światy. Kiedy przyjrzymy się dokładniej, okazuje się, że łączy je więcej niż myśleliśmy. Chór Polskiego Radia zaprasza na premierowy koncert „Urodziny Chopina”, który transmitowany będzie online 9 czerwca 2020 roku o godz. 19.30.

Tym razem po twórczość najsłynniejszego polskiego kompozytora sięgnęli muzycy jazzowi i klasyczni – utwory Chopina usłyszymy we wspólnym wykonaniu Chóru Polskiego Radia, wokalistki Doroty Miśkiewicz i tria w składzie: Paweł Tomaszewski (fortepian, aranżacje), Robert Kubiszyn (bas) i Paweł Dobrowolski (perkusja). Całością pokieruje Maria Piotrowska-Bogalecka.

Chopin niemal od zawsze inspiruje jazzmanów, którzy mimo zmieniających się stylów i mód, nieustannie sięgają po muzykę genialnego kompozytora. Prawdziwą kopalnią harmonicznych inspiracji są Chopinowskie mazurki i preludia. To właśnie te utwory usłyszymy w aranżacjach autorstwa Pawła Tomaszewskiego na chór, zespół jazzowy i głos. Dopełnieniem programu będzie kompozycja Macieja Małeckiego Walc scherzo. Przeznaczony na chór mieszany utwór powstał w 2010 roku z okazji dwusetlecia urodzin Fryderyka Chopina, o czym świadczy tytuł odwołujący się do dwóch kolejnych Chopinowskich gatunków, które w repertuarze ma każdy szanujący się pianista. Warto przy tej okazji dodać, że również fortepian jest bliski Małeckiemu, który sam jest pianistą – dyplom z wyróżnieniem ukończył w warszawskiej uczelni w 1965 roku w klasie prof. Natalii Hornowskiej. I choć muzyka kompozytora silnie osadzona jest w wielkiej tradycji XX-wiecznej, to nie brak w niej odwołań do romantyzmu, o czym świadczy choćby Walc scherzo.

Koncert „Urodziny Chopina” transmitowany będzie online / LIVE na kanale YouTube Chóru Polskiego Radia.

Koncert Navigatio. Amor Urodziny Chopina z cyklu „Chór Polskiego Radia dedykacje muzyczne” dofinansowano ze środków Gminy Miejskiej Kraków oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


10 czerwca 2020 roku odbędzie się premiera płyty Andrzej Karałow. De invitatione mortis, wydanej przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – Chopin University Press.

Metaopera Andrzeja Karałowa De invitatione mortis do poetyckiego tryptyku Macieja Papierskiego to misterium, bez akcji scenicznej, które ma na celu ukazanie nowatorskiego podejścia do gatunku operowego dzięki łączeniu różnych wpływów stylistycznych. Jest swego rodzaju fuzją różnorodnych gatunków z pogranicza muzyki poważnej, improwizowanej i elektronicznej. Libretto przekazuje wartości chrześcijańskie: śmierć, wokół której obraca się główny wątek, nie jest przedstawiona jako zło, które czeka na człowieka u kresu jego życia, lecz stanowi jedynie symboliczne przejście do innego, nowego świata.

Misteryjność De invitatione mortis dotyczy przede wszystkim wytworzenia dźwiękowego środowiska, w którego centrum znajduje się słowo prowadzące przebieg całej metaopery, dającej się postrzegać jako rytuał. Forma, oparta na trzech aktach-częściach, w ramach których znajdują się trzy pieśni-obrazy przedstawione przez poszczególnych trzech bohaterów, nawiązuje do tradycji teatru antycznego: trójdzielność konstrukcji, jedność czasu i miejsca akcji, działanie fatum, udział trzech śpiewaków-aktorów skonfrontowanych z oktetem instrumentalnym oraz kameralnym męskim zespołem wokalnym. Postać Euthanatosa (tenor Aleksander Rewiński) jest swoistym symbolem świata, do którego zmierza każda ludzka istota, a przynajmniej pośredniczy między nim a światem ludzkim. Rola Lekarza (baryton Dawid Dubec), która jest najbardziej „ziemską” postacią, znajduje się w świecie ludzkim, dosłownym, lecz, ze względu na swój zawód, ma ona styczność z miejscem, do którego zmierza Chora (sopranistka Joanna Freszel). Udział w nagraniu wzięli: saksofonista Michał Ochab, Dziołak / Stankiewicz Duo, Messages Quartet i Zespół Męski „Gregorianum” pod dyrekcją Martyny Szymczak, a także sam kompozytor.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o utworze – na stronie http://andrzejkaralow.pl/2-8/de_invitatione_mortis/ 

ZOBACZ: zapowiedź płyty


12 czerwca 2020 roku o godz. 19.30 na antenie Programu 2 Polskiego Radia oraz w mediach społecznościowych i na stronie internetowej Dwójki retransmitowany będzie pierwszy po wielotygodniowym zamknięciu Wiener Staatsoper recital Tomasza Koniecznego z Opery Wiedeńskiej.

Tomasz Konieczny to jedna z największych gwiazd światowych scen operowych. Po sukcesach w Wiener Staatsoper, m.in. jako Alberich, Jochanaan i Wotan, artysta ma w nadchodzącym sezonie powrócić na wiedeńską scenę w planowanym na październik wystawieniu Salome Richarda Straussa. Choć jednak sezon 2020 / 2021 wciąż stoi pod znakiem zapytania, to jednak już teraz Tomasz Konieczny pojawi się na tej słynnej scenie z nadzwyczajnym recitalem, w programie którego znajdą się późnoromantyczne pieśni Richarda Straussa i Sergiusza Rachmaninowa. Tomaszowi Koniecznemu w Operze Wiedeńskiej towarzyszył będzie przy fortepianie Lech Napierała.

Wyjątkowym rarytasem będą trzy pieśni z cyklu Znad Wilii Romualda Twardowskiego, który już niebawem, 17 czerwca, świętować będzie swoje 90. urodziny. W roku tego wyjątkowego jubileuszu ukaże się specjalny album płytowy Songs & Sonnets (Anaklasis), poświęcony kameralnej twórczości wokalno-instrumentalnej Twardowskiego. Na płycie znajdzie się jego utwór Sonety Michała Anioła na baryton i fortepian, dedykowany Tomaszowi Koniecznemu. Ponadto Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowuje nową edycję pieśni Romualda Twardowskiego. Premiera materiałów nutowych i albumu płytowego odbędzie się jesienią.


Przy pomocy małych, nierzadko dziecięcych instrumentów tworzy wielką sztukę. Gościem kolejnej „Domówki z Dwójką” będzie Paweł Romańczuk – multiinstrumentalista, aranżer i kompozytor, który od 2006 roku prowadzi grupę Małe Instrumenty zajmującą się popularyzacją kultury „toy music” w Polsce. Początek koncertu z pracowni artysty 13 czerwca 2020 roku o godz. 19.00.

Co weekend o tej samej porze Program 2 Polskiego Radia zaprasza na koncerty odbywające się w domach zaprzyjaźnionych z Dwójką artystów, którzy w trudnych czasach izolacji chcą dzielić się ze słuchaczami i internautami swoją muzyką. W najbliższą sobotę słuchaczy Programu 2 Polskiego Radia i internautów zaprosi do swojej pracowni wyjątkowy artysta – Paweł Romańczuk.

Pomysłodawca i lider formacji Małe Instrumenty, a także konstruktor własnych instrumentów i mechanicznych instalacji dźwiękowych na sobotni wieczór przygotował cykl zupełnie nowych utworów konstrukcje grające, które trudno jest przetransportować i montować w salach koncertowych. Ponieważ w swojej pracowni może tworzyć obecnie tylko indywidualnie, będzie to również nietypowy koncert – kompozytor i muzyk sam zagra na kilkudziesięciu instrumentach. Pomogą mu w tym looper oraz automatyczne mechanizmy grające, budowane w pracowni Małych Instrumentów we Wrocławiu.

Transmisja jego koncertu w „Domówce z Dwójką” w sobotę 13 czerwca o godz. 19.00 – na antenie Programu 2 Polskiego Radia, stronie internetowej oraz Facebooku stacji.

Artur Szklarczyk


13 czerwca 2020 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert online Kwartetu Dworskiego z udziałem Małgorzaty Trojanowskiej (sopran) i Joanny Motulewicz (mezzosopran), podczas którego zabrzmią utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza.

Twórczość przedwcześnie zmarłego Mieczysława Karłowicza wprowadziła polską muzykę w nurt sztuki późnoromantycznej, ale styl jego młodzieńczych pieśni bywa określany jako stojący u progu modernizmu. Zdzisław Jachimecki pisał o nich w 1930 roku: „Pełna ciepła nuta liryczna w wielu spośród nich, szczerość inspiracji, objawiająca się w bardzo naturalnie wysnutych melodiach, niewyszukane formy akompaniamentu, trafnie jednak dostosowanego do nastroju danej poezji i organicznie łączącego się ze śpiewem, poprawność deklamacji i konstrukcji utworów wyrobiły pieśniom Karłowicza zasłużoną popularność”.

I Kwartet smyczkowy Stanisława Moniuszki powstał podczas jego studiów w Berlinie. To wdzięczne, proste dzieło, pisane – podobnie jak Śpiewnik domowy – z myślą o rodzinnym muzykowaniu. Wszystkie pieśni Fryderyka Chopina powstały przed jego wyjazdem z kraju. Komponowane do słów poetów polskich, podobnie jak pieśni Moniuszki, nawiązują do muzyki ludowej, poruszają siłą wewnętrznej ekspresji i liryczności.

Szczegółowy program – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/piesni-polskich-kompozytorow-w-opracowaniu-na-kwartet-smyczkowy-i-glosy/ 


Polymorphię Krzysztofa Pendereckiego oraz utwory Johna Williamsa znane z filmów Jurassic Park i Hook usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza 14 czerwca 2020 roku o godz. 19.00 podczas kolejnego koncertu online na kanałach Filharmonii w serwisach Facebook i YouTube.

Koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Rune Bergmanna przeniesie nas do świata filmu. Utwór Polymorphia Krzysztofa Pendereckiego na 48 instrumentów smyczkowych wykorzystano w takich znanych filmach, jak Egzorcysta i Lśnienie. Ewa Szczecińska, dziennikarka radiowa, porównuje wczesny utwór Pendereckiego do malarstwa Hieronima Boscha: „To muzyka plastycznie przepoczwarzająca rozmaite stany i emocje – słuchaczowi wydaje się, że dotyka czegoś nienazwanego, tajemnej metafizyki. Całość działa niczym obrazy Boscha: okazuje się rozdzierającym freskiem, ujmującym w dźwięki najrozmaitsze namiętności, lęki, euforie i boleści”.

Muzycy zabiorą nas także na spotkanie z utworami jednego z najznakomitszych kompozytorów muzyki filmowej - Johna Williamsa. O jego wielkim sukcesie świadczy przeszło 50 nominacji do Oscara i zdobycie pięciu złotych statuetek. Podczas koncertu usłyszymy tematy muzyczne z filmów Jurassic Park i Hook.

Katarzyna Plater-Zyberk

Dodatkowe informacje - na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Dwie produkcje bydgoskiej Opery Nova – Halka Stanisława Moniuszki oraz Manru Ignacego Jana Paderewskiego – zostaną wyemitowane w czerwcu na antenie TVP Kultura. Obydwa tytuły, pochodzące z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, od kilku tygodni są także dostępne online.

Te dwie wymienione produkcje zostały udostępnione online dzięki projektowi Polskiego Wydawnictwa Muzycznego #TUTTIwdomu promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Halka pod kierownictwem muzycznym Piotra Wajraka i w reżyserii Natalii Babińskiej miała premierę w 2013 roku. Spektakl zostanie wyemitowany przez TVP Kultura 14 czerwca o godz. 15.00. Dwa tygodnie później, 28 czerwca, na antenie TVP Kultura zagości Manru Ignacego Jana Paderewskiego zrealizowana przez Macieja Figasa (kierownictwo muzyczne) i Laco Adamika (reżyseria). Bydgoskie przedstawienie zostało utrwalone w 2011 roku, 111 lat od powstania dzieła. Nagranie wyróżniono nagrodą „Orphée d'Or" przyznaną przez paryską Academie du Disque Lyrique w kategorii „Najlepsza inicjatywa audiowizualna" w 2013 roku.

Podobnie jak Halka, również opera Paderewskiego dostępna będzie do końca 2020 roku online na stronie http://vod.teatrwielki.pl/ 

Justyna Pieszczek-Zadańska


Warszawski Dom Kultury Świt zaprasza na koncert online 14 czerwca 2020 roku o godz. 19.00 w ramach cyklu „Scena: Inaczej”, podczas którego w interpretacji zespołu Klaviduo usłyszymy utwory genialnych polskich kompozytorów.

„Scena: Inaczej” to cykl mini koncertów, które udostępniane są na fanpage'u Domu Kultury Świt. Projekt skierowany jest do niezależnych artystów, którzy w swojej twórczości eksperymentują i poszukują. Odbiorcami wirtualnej sceny Świtu są słuchacze otwarci na świeże, wyraziste brzmienia, którzy nieustannie poszerzają spektrum swoich muzycznych doznań. W programie cyklu znalazły się bardzo zróżnicowane pod względem gatunkowym występy i wykonania mało znanych kompozycji.

Podczas niedzielnego koncertu zespół Klaviduo, czyli pianiści oraz klawesyniści Magdalena Bąk i Jerzy Michał Wardęski, zaprezentują rzadko wykonywane kompozycje Marii Szymanowskiej, Michała Kleofasa Ogińskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, a także dzieła Fryderyka Chopina.

Na wydarzenie wstęp jest wolny, ale istnieje możliwość wsparcia artystów kupnem wirtualnego biletu w dwóch wersjach: 5 lub 13 zł tylko do godz. 18.00 w niedzielę 14 czerwca. 90% dochodu z koncertu zostanie przekazane zespołowi. Dostępne są bilety kolekcjonerskie. Koncert zostanie także udostępniony na kalane YouTube DK Świt.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/events/2629248083982128/ 


19 czerwca 2020 roku o godz. 19.00 budynek Filharmonii Śląskiej wypełni się muzyką i radością ze wspólnego jej przeżywania. Po przerwie odbędzie się wyczekiwany finałowy koncert sezonu z udziałem publiczności.

Koncert otworzy dzieło wyjątkowe, które współtworzyło pięciu kompozytorów i setki melomanów. Będzie to Suita in Memoriam Krzysztof Penderecki, która powstawała na oczach internautów i z ich udziałem, w ramach projektu #zostańwdomu i twórz, organizowanego przez Filharmonię Śląską i Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Składa się ona z pięciu części. Każdą z nich użytkownicy Facebooka tworzyli z innym kompozytorem, wśród których byli: Mikołaj Piotr Górecki, Enjott Schneider, Adam Wesołowski, Marcel Chyrzyński i Jerzy Kornowicz. Początek komponowania zbiegł się ze smutną wiadomością o śmierci jednego z najważniejszych i najwybitniejszych kompozytorów XX i XXI wieku, Krzysztofa Pendereckiego, więc twórcy zgodnie postanowili poświęcić wspólne dzieło zmarłemu Mistrzowi. Każda z pięciu części Suity jest inna. Różnią się one stylem, tematyką, charakterem i formą. Kompozycja obrazuje to, jak różne może być podejście do komponowania i jak te podejścia może połączyć wspólna misja.

W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka zabrzmią również dwa dzieła Ludwiga van Beethovena: Uwertura „Coriolan” oraz IV Symfonia B-dur.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://bit.ly/3eVy7ns 


19 czerwca 2020 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się bez udziału publiczności koncert finałowy 61. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda. Nagranie z koncertu będzie dostępne w Internecie od 20 czerwca.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 USD z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie ufundowała w tym roku Fundacja PZU. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Przedmiotem Konkursu w roku 2019 był utwór na od 1 do 4 saksofonów.

Podczas najbliższego koncertu zaprezentowane zostaną utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do II etapu: Nemesis (godło Phoenix), Me and another one (godło Aditolek), Fala pomarańczowo-zielona (godło Ówsanalin), O pewności (godło Mercilles Efficiency), Limitation (godło Don Giovanni) ora Ukwiał pustelnik (godło Matricaria chamomilla). Po koncercie, w którym udział wezmą znakomici wykonawcy – The Woop Group, Kwartet UMFC i Brzewski&Szymanowski Saxophone Quartet – ogłoszony zostanie ostateczny werdykt. Wtedy też poznamy nazwiska laureatów.

Koncert zorganizowany został przez Związek Kompozytorów Polskich przy współpracy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”.

Nagranie koncertu będzie dostępne pod adresem: https://soundcloud.com/user-595711012 


19 czerwca 2020 roku o godz. 17.00 w ramach cotygodniowych koncertów na carillonie gdańskiego Kościoła św. Katarzyny odbędzie się premiera kompozycji Magdaleny Cynk Refleksja I.

Najnowszy utwór toruńskiej kompozytorki wykona carillonistka miejska Monika Kaźmierczak. Jest to niezwykle emocjonalna reakcja Magdaleny Cynk na sytuację pandemii. Mozaikowa forma Refleksji I składa się z kontrastujących tematycznie i agogicznie odcinków, w których dominuje motyw zamknięcia. W programie koncertu znalazł się również utwór Healing Bells, napisany przez duet Jet Schouten i Pamelę Ruiter-Feenstra i wykonywany przez carillonistów z całego świata. Koncertu można będzie wysłuchać w okolicy wieży kościoła św. Katarzyny, a także online na profilu Carillony gdańskie.

Następnego dnia, 20 czerwca o godz. 12.05 podczas koncertu carillonowego z wieży Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku, również zabrzmi muzyka polska, m. in. skomponowany niedawno utwór carillonowy Ad Fontes Katarzyny Kwiecień-Długosz. Został ukończony w Wielkim Tygodniu 2020 roku. Zadedykowała go wszystkim poszukującym nadziei.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/carillony/ 


19 czerwca 2020 roku o godz. 19:00 po wielu dniach przerwy muzycy Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera wracają do działalności koncertowej. Filharmonicy Opolscy pod wodzą swojego koncertmistrza Andrzeja Krawca wystąpią podczas koncertu finalizującego 68. sezon artystyczny Filharmonii, który będzie transmitowany na żywo.

Program tego koncertu to mistrzostwo symetrii. Dwóch twórców dwudziestowiecznych, ale z kompozycjami nawiązującymi do dawnych epok: Krzysztof Penderecki w formie doskonałej imitacji i Henryk Mikołaj Górecki we właściwym sobie minimalistycznym stylu. W interpretacji Orkiestry Filharmonii Opolskiej usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu Pendereckiego i Trzy utwory w dawnym stylu Góreckiego.

Ponadto zabrzmią dwa Romanse Ludwiga van Beethovena na skrzypce z towarzyszeniem orkiestry: zgrabne, kilkuminutowe i bardzo melodyjne miniatury; jakby wyśpiewane najnaturalniej w świecie, z głębi serca. Wreszcie usłyszymy dwie symfonie Carla Philipa Emanuela Bacha. Napisane zaledwie pięć lat po śmierci wielkiego ojca wciąż brzmią barokowo, choć uściślając, powstały w okresie burzy i naporu. Obie pochodzą ze zbioru symfonii hamburskich i mają trzyczęściową budowę. Filharmonicy Opolscy wykonają cały ten repertuar w sposób przypominający koncerty osiemnastowieczne – estrada pozbawiona zostanie dyrygenckiego podium, a orkiestrę od pulpitu poprowadzi oraz partie solowe wykona jej koncertmistrz, Andrzej Krawiec.

Koncert realizowany w ramach programu Filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!, który współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały prasowe Filharmonii Opolskiej

Transmisja koncertu – na stronie https://www.facebook.com/filharmoniaopolska/ 


Bohaterem dziesiątej odsłony cyklu „Domówka z Dwójką” 20 czerwca o godz. 19.00 będzie ceniony na całym świecie pianista Marek Bracha. Transmisja koncertu odbędzie się na antenie Programu 2 Polskiego Radia, stronie internetowej oraz Facebooku stacji.

Artysta w trakcie koncertu transmitowanego z jego warszawskiej pracowni wykona „księżycowy” program: fragmenty słynnej Sonaty Ludwiga van Beethovena, Clair de lune Claude’a Debussy’ego, Lento con gran espressione Fryderyka Chopina oraz utwory Roberta Schumanna, Mieczysława Wajnberga i Władysława Szpilmana.

Marek Bracha jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2012), ukończył również z wyróżnieniem studia Masters of Music w Royal College of Music w Londynie w klasie Kevina Kennera (2011) oraz studia podyplomowe na fortepianie u Vanessy Latarche i na instrumentach historycznych u Geoffreya Goviera (2012). Pianista koncertował we wszystkich największych polskich salach, a także w Niemczech, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Austrii, Albanii, USA, Japonii, Wenezueli, Chinach i na Ukrainie.

Program pierwszego domowego koncertu Marka Brachy dla Dwójki będzie miał nie tylko wieczorny i „nieziemski” charakter. „Na bis będzie Mazurek Władysława Szpilmana, tu ewentualnie można doszukać się tanecznej nuty. Uznałem, że człowiek, który jest tak mocno związany z Polskim Radiem, powinien pojawić się podczas mojego występu. Poza tym Władysław Szpilman grał te recitale radiowe zamknięty w studiu, a słuchacze mogli go słuchać na antenie” – zaznaczył gospodarz najbliższej „Domówki”.

Artur Szklarczyk


Studio Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zaprasza 26 czerwca 2020 roku o godz. 20.00 na wyjątkową XXVI edycję Koncertu na Dziedzińcu w ramach Akademickiego Festiwalu „Sine scientia ars nihil est”.

„Sine scientia ars nihil est” – to myśl przypisywana Jeanowi Mignotowi, XIV-wiecznemu francuskiemu architektowi, znakomicie ilustruje ten rodzaj muzyki, który jest prezentowany na tym minifestiwalu. Festiwal poświęcony jest muzyce komputerowej i elektroakustycznej. Pomysłodawcami przedsięwzięcia są Awangardowa Orkiestra Akademii Muzycznej we Wrocławiu Sound Factory Orchestra oraz Studio Kompozycji Komputerowej AMKL. Z powodu pandemii CoVid-19 tegoroczna edycja nie mogła odbyć się w murach Akademii. Jednakże w myśl słów Gustava Mahlera: „Tradycja to nie czczenie popiołu, ale sztuka podtrzymywania ognia”. Koncert odbędzie się online i będzie streamowany live na YouTube.

W programie znalazła się szeroko pojęta muzyka elektroniczna studentów Akademii Muzycznej oraz wspaniałe wizualizacje studentów Akademii Sztuk Pięknych – utwory Bereniki Wojnar, Pauliny Zujewskiej, Agaty Zemli, Rafała Fundowicza, Krzysztofa Rau, Olgierda Żemojtela i Adama Skórzewskiego oraz Magdaleny Gorwy i Oliwii Drozdowicz.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Krzysztof Penderecki i Henryk Mikołaj Górecki – dwaj wielcy kompozytorzy XX wieku, współtwórcy tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej i mistrzowie awangardy. Ich dzieła usłyszymy w interpretacji Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO 21 czerwca 2020 roku o godz. 19:00 w tyskiej Mediatece.

Niedawne odejście Maestro Pendereckiego poruszyło cały świat. Twórca o niespożytej energii, laureat imponującej liczby nagród i tytułów. Jego twórczość zajmuje szczególne miejsce w repertuarze AUKSO, spośród której podczas najbliższego koncertu zabrzmią trzy dzieła: Trzy utwory w dawnym stylu, Chaconne i Sinfonietta nr 3. Nie mniejsze zasługi dla polskiej kultury ma Henryk Mikołaj Górecki – kompozytor i pedagog całe życie związany ze Śląskiem. Zabrzmią jego Trzy utwory w dawnym stylu oraz Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40 – jedna z najpopularniejszych kompozycji Góreckiego. Powstała na zamówienie Polskiego Radia, a prawykonanie wersji klawesynowej z towarzyszeniem smyczków WOSPR-u pod dyrekcją Stanisława Wisłockiego odbyło się w 1980 roku w Katowicach. Solistką była wówczas Elżbieta Chojnacka, której Koncert został dedykowany. Orkiestrze AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia tym razem będzie towarzyszył jeden z czołowych polskich klawesynistów – Marcin Świątkiewicz.

Ze względu na wprowadzone przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wytyczne dla organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce uczestnikiem koncertu może być jedynie osoba, która wedle swojej najlepszej wiedzy nie jest osobą zakażoną lub nie przebywa na kwarantannie / pod nadzorem epidemiologicznym. Zakup biletu wstępu na koncert i uczestnictwo w koncercie są równoznaczne z akceptacją m. in. takiego warunku, jak samodzielne wyposażenie się w konieczne środki ochrony osobistej.

Więcej – na stronie http://www.aukso.pl 


21 czerwca 2020 roku o godz. 19:00 Filharmonia w Szczecinie zaprasza na koncert online finalizujący ten sezon artystyczny. Po koncercie zaś z okazji Święta Muzyki w wyjątkowy sposób rozbłyśnie budynek Filharmonii.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie wraz z dyrektorem artystycznym Rune Bergmannem, przebywającym obecnie w Norwegii, przygotowała niespodziankę. Usłyszymy ich wspólne wykonanie ostatniej części Symfonii e-moll „Odrodzenie” op. 7 Mieczysława Karłowicza, które pomimo dzielącej Polskę od Norwegii odległości możliwe jest dziś dzięki nowoczesnej technologii.

Ponadto Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją koncertmitrzów – Pawła Maślanki i Karoliny Hyly-Wybraniec – zaprezentuje Serenadę op. 2 na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza i Ostatnią wiosnę, jedną z Dwóch melodii elegijnych op. 34 Edvarda Griega, jednego z ulubionych kompozytorów Karłowicza.

Koncert zakończy trwający sezon artystyczny, choć nie będzie to oznaczać końca działań instytucji. Kolejne niedzielne koncerty online będą odbywały się regularnie w każdą niedzielę także w okresie wakacyjnym.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Po długiej przerwie Radomska Orkiestra Kameralna powraca z koncertem na powitanie lata. 21 czerwca 2020 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej ROK odbędzie się koncert, inaugurujący cykl „Lato z ROKiem”. W roli solisty wystąpi znany pianista Michał Drewnowski.

Koncert inaugurujący „Lato z ROKiem" pełen będzie pięknych romantycznych melodii, które pozwolą nam w radosnym nastroju rozpocząć sezon letni. W tym roku mija 210 lat od urodzin jednego za największych polskich artystów, jakim był Fryderyk Chopin. W związku z tą rocznicą Michał Drewnowski, wychowanek Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Marka Drewnowskiego i Konserwatorium Muzycznego w Genewie (klasa prof. Dominique Merlet i prof. Pascala Devoyon), wykona chopinowski Koncert fortepianowy e-moll op. 11. Kolejnym utworem, który zabrzmi ze sceny, będzie Serenada na orkiestrę smyczkową op. 20 Edwarda Elgara. Ponadto Radomska Orkiestra Kameralna wykona najpiękniejsze fragmenty romantycznych serenad Mieczysława Karłowicza, Antonina Dvořáka i Piotra Czajkowskiego. Orkiestra opracowała całą procedurę dla bezpieczeństwa publiczności zarówno przed, jak i podczas koncertu w Sali. Bilety w cenie 10 zł można nabyć w kasie ROK a także online na portalu https://biletyna.pl/

Kolejne koncerty w ramach cyklu odbędą się na dziedzińcu Sali Koncertowej (wejście od ul. Staszica) 5 lipca i 30 sierpnia o godz. 19.00. Program wakacyjnych koncertów wypełnią kompozycje pełne optymizmu, barw i emocji, lekkie, a jednocześnie zachwycające kunsztem muzycznym. Wszystko to dzięki utworom, które przez stulecia nie schodzą z afiszy największych sal koncertowych.

Szczegółowe informacje – na stronie http://rok.art.pl/ 


21 czerwca 2020 roku o godz. 20.00 odbędzie się nadzwyczajny koncert w hołdzie Janowi Pawłowi II.

W wyjątkowym koncercie poświęconym pamięci Jana Pawła II udział wzięli znakomici soliści z całego świata. W 100. rocznicę urodzin Karola Wojtyły blisko 40 wykonawców z Polski, Stanów Zjednoczonych, Anglii, Niemiec, Korei, Włoch, Japonii, Tajwanu, Turcji i Szwajcarii połączy się, by oddać hołd wielkiemu Polakowi. Zaproszenie do udziału w koncercie przyjął dyrygent, skrzypek jazzowy i kompozytor Krzesimir Dębski, a także soliści: Angel Blue, Latonia Moore, Aleksandra Olczyk, Lisette Oropesa, Brandie Sutton (Metropolitan Opera); Rafał Bartmiński, Iwona Hossa, Edyta Piasecka, Tadeusz Szlenkier (Teatr Wielki – Opera Narodowa); Aneta Łukaszewicz (Polska Opera Królewska); mezzosopranistki MaryAnn McCormick i Urszula Kryger, baryton, dyrektor artystyczny Opery Noire w Nowym Jorku Kenneth Overton; Natsuki Katayama, Robert Kędziński, Hannah Cho (balet Opery Wrocławskiej); Dagmara Dryl (pierwsza solistka baletu Teatru Wielkiego Opery Narodowej); wirtuoz gitary Adam Palma; skrzypkowie Richard Lin, Piotr Pławner, Veriko Tchumburidze i Janusz Wawrowski; pianiści: Szymon Nehring, Piotr Sałajczyk, Mariusz Rutkowski, Magdalena Baczewska, Damien Sneed, Paweł Cłapiński, oraz Orkiestra Smyczkowa Primuz.

W programie koncertu znalazła się muzyka sakralna i klasyczna, w tym prawykonanie dwóch arii z opery Hiob na podstawie dramatu Karola Wojtyły z 1940 roku z muzyką Krzesimira Dębskiego, Legenda Henryka Wieniawskiego, Preludium z baletu Chopiniana do muzyki Fryderyka Chopina w choreografii Michaiła Fokina, modlitwa Na skrzydłach pieśni, arie z opery Halka i Straszny dwór oraz pieśni ze Śpiewników Domowych Stanisława Moniuszki, Melodia Ignacego Jana Paderewskiego, Pieśń Roksany z opery Król Roger Karola Szymanowskiego, pieśni Mieczysława Karłowicza, Módl się, o duszo moja z Mszy Polskiej Jana Maklakiewicza oraz Kaprys Polski ze zbioru Miniatury skrzypcowe Grażyny Bacewicz.

Anita Jachimowicz

Polskie Radio Chopin zaprasza na transmisję koncertu na stronie https://jp2concert.com/ 


21 czerwca 2020 roku instrumentaliści Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie spotkają się w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego by zakończyć ten niepełny sezon koncertowy. Transmisja wydarzenia od godz. 18.00 na antenie radiowej Dwójki oraz – w formie streamingu wideo – na kanale YouTube, stronie internetowej i w mediach społecznościowych Polskiego Radia.

Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie – podobnie jak inne zespoły – w okresie kwarantanny nie koncertowała. Cały czas jednak jej muzycy ćwiczyli w swoich domach i nagrywali kameralne koncerty. Można je było oglądać w mediach społecznościowych i na portalu https://www.polskieradio.pl/ w ramach akcji #pracujemywdomu. Pierwszy, po kilkumiesięcznej przerwie, koncert Orkiestry na żywo – bez udziału publiczności będzie jednocześnie ostatnim w sezonie 2019 / 2020.

„Złożymy hołd maestro Krzysztofowi Pendereckiemu prezentując jego Trzy utwory w barokowym stylu na orkiestrę smyczkową, potem zaprezentujemy dwie wczesne symfonie Wolfganga Amadeusa Mozarta: VI Symfonię F-dur i VII Symfonię D-dur, a także utwór Antona Brucknera w transkrypcji Stanisława Skrowaczewskiego – przepiękne Adagio z Kwintetu smyczkowego F-dur, a na koniec – Orawa Wojciecha Kilara” – zapowiada Michał Klauza, dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. „Bardzo się cieszymy, że znów razem muzykujemy. Mamy nadzieję, że ten koncert przyniesie trochę ukojenia w tych dziwnych czasach, w jakich nam przyszło żyć” – dodaje Michał Klauza, który poprowadzi Orkiestrę w trakcie niedzielnego koncertu.

Artur Szklarczyk


Na miłośników muzyki organowej w Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej czeka doskonała okazja. Trzy razy dziennie o 11.00, 13.30 i 20.00, za wyjątkiem niedziel, do 10 września 2020 roku w licheńskiej bazylice będzie można wysłuchać koncertów organowych.

Licheńskie organy są wyjątkowym instrumentem składającym się z pięciu części: organów głównych umieszczonych nad głównym wejściem do świątyni, organów nawy zachodniej oraz wschodniej, a także dwóch mniejszych części nad prezbiterium. W ważącej niemal 50 ton głównej części organów zainstalowana jest wykonana z cyny największa tego typu piszczałka organowa w Polsce – o długości 783 cm i wadze około 150 kg. Łącznie instrument ma ponad 12 000 piszczałek i 157 głosów. Koncepcję brzmieniową organów opracował prof. Andrzej Chorosiński.

Na znajdujących się w licheńskiej świątyni największych organach w Polsce zaprezentowane zostaną utwory różnych epok i stylów, w tym kompozycje Mikołaja z Krakowa, Michała Kleofasa Ogińskiego, Fryderyka Chopina, Mieczysława Surzyńskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Michała Lorenca oraz improwizacje organowe na tematy polskich pieśni kościelnych. Wystąpią Jacek Hyżny, Maciej Wota, Piotr Kaczmarczyk, Paweł Opala, Dymitr Morozow, Sebastian Kuczyński, Roksana Kalinowska i Maciej Somerla.

Od 5 lipca księża marianie zaproszą słuchaczy na koncerty o godz. 14.30 odbywające się w ramach II Międzynarodowego Festiwalu Organowego.

Justyna Zacharek

www.lichen.pl 


Po czasie zamknięcia Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN spowodowanym epidemią koronawirusa członkowie i członkinie Chóru POLIN symbolicznie obudzą gmach Muzeum wykonując Mantrę dla Muranowa autorstwa Wojtka Blecharza. Premierę rejestracji na żywo obejrzymy i usłyszymy 22 czerwca 2020 o godz. 19.30 na profilu Facebookowym i kanale YouTube Muzeum POLIN.

Mantra dla Muranowa to rodzaj muzycznego spaceru, którego fragmenty rozpisane są na przestrzenie budynku muzeum POLIN, a także dźwiękowa medytacja. W sanskrycie słowo „mantra” oznacza „instrument dla myśli”. Jak zaznacza kompozytor, „Poprzez praktykę muzyczną wielu z nas może doświadczyć stanu wewnętrznej równowagi czy poczucia harmonii. Muzyka jako proces ciągłego stawania się jest manifestacją energii, wchodzi w interakcję ze światem fizycznym, wpływa na nasze myśli, emocje, ciała i pola elektromagnetyczne. […] Buddyjscy mnisi z Japonii używają bambusowego fletu shakuhachi jako instrumentu do medytacji, do osiągnięcia czystości umysłu i stanu zen. Talmud wspomina pieśń ochronną wykonywaną w czasie zarazy… Wiele z tych wyjątkowych funkcji muzyki odchodzi dziś w zapomnienie, w społeczeństwach zachodnich muzyka często traktowana jest jako produkt, pełni funkcję dźwiękowego tła w życiu codziennym lub staje się częścią ekskluzywnego wydarzenia artystycznego. Mantra dla Muranowa to utwór skomponowany dla wyjątkowego Chóru Muzeum POLIN”.

Chór, a także flecistka Ewa Liebchen, klarnecista Michał Górczyński i puzonista Piotr Wróbel przez godzinę będą tworzyć dźwiękową harmonię w budynku muzeum, bo harmonia jest tym, czego zarówno Muranów ze względu na swoją historię, jak i cały świat w tym momencie bardzo potrzebują. Projekt zapowiada wystawę czasową „Tu Muranów”.

Kuratorką projektu i koordynatorką społecznego chóru działającego przy Muzeum POLIN jest Ewa Chomicka. Przygotował chór do udziału w przedsięwzięciu Jakub Pałys. Podczas premiery poprowadzi zespół sam kompozytor.

Więcej – na stronie www.polin.pl/pl/wydarzenie/mantra-dla-muranowa-chor-polin-wojtek-blecharz 


22 i 23 czerwca 2020 roku odbędą się ostatnie w tym sezonie odcinki audycji „Nokturn” i „Nowa Polska”, prowadzonych przez Ewę Szczecińską. Na antenie Dwójki – Programu 2 Polskiego Radia zabrzmią utwory Mateusza Ryczka i Pawła Hendricha.

Ostatni w tym sezonie „Nokturn” 22 czerwca o godz. 23.15 wypełni cudowna muzyka – taka, co lubi mocno wchodzić w interakcje z przestrzenią: tą naturalną i tą wykreowaną przy pomocy elektroniki. Zabrzmią utwory Mateusza Ryczka, Karin Rehnqvist, Matthew Whiteside’a i Wolfganga Rihma.

Celem programu „Nowa Polska” jest popularyzacja muzyki polskiej, a nagraniom i opowieściom o utworach towarzyszą wypowiedzi kompozytorów. Jest to próba wyłonienia arcydzieł polskiej muzyki najnowszej i wprowadzenia ich do zbiorowej, szerokiej świadomości słuchaczy. Bohaterem najbliższej audycji cyklu „Nowa Polska” 23 czerwca o godz. 22:20 będzie Paweł Hendrich. Naukowe tradycje w jego rodzinie przekładają się na badanie dźwiękowej materii oraz na tworzenie kunsztownych i złożonych dźwiękowych konstrukcji. Rezultatem takiej postawy są utwory o formie, której natura jest dynamiczna. W audycji posłuchamy kompozycji Ertytre Hendricha przeznaczonej na osiem wiolonczel, Pteropetros na kwintet dęty, akordeon i kwartet smyczkowy oraz Alopopulo na orkiestrę kameralną, skrzypce i komputer.

Zarówno „Nokturny”, jak i audycje cyklu „Nowa Polska” można odsłuchać na stronie Dwójki: https://www.polskieradio.pl/8/740 oraz https://www.polskieradio.pl/8,Dwojka/8315,Nowa-Polska 


Fundacja „Pro Musica Viva” zaprasza na koncerty Chóru Cappella Corale Varsaviana pod dyrekcją Romana Rewakowicza, podczas których zabrzmi polska muzyka chóralna różnych epok i stylów. Koncerty z udziałem publiczności odbędą się 23 czerwca 2020 o godz. 19.30 w Kościele Zesłania Ducha Świętego na Bielanach (ul. Broniewskiego 44) i 25 czerwca 2020 o godz. 19.00 w Kościele Wniebowstąpienia Pańskiego na Stokłosach (al. KEN 101).

W programie koncertów znalazły się utwory Mikołaja Gomółki, Wacława z Szamotuł, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Stanisława Moniuszki, a także Stabat Mater Feliksa Nowowiejskiego, Zdrowaś bądź Maryja z Pieśni maryjnych op. 54 Henryka Mikołaja Góreckiego, Msza Dziękczynna Juliusza Łuciuka i Lacrimosa Bartosza Kowalskiego.

Chór Capella Corale Varsaviana, który powstał w 2007 roku, zrzesza zawodowych wokalistów i muzyków. Zespół ma na swoim koncie udział w nagraniach muzyki filmowej autorstwa Jana A.P. Kaczmarka, Stanisława Syrewicza, Michała Lorenca, Abla Korzeniowskiego, Bartłomieja Gliniaka. Wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia chór brał udział w koncercie pomyślanym jako artystyczny finał uroczystości beatyfikacyjnych Jana Pawła II w Rzymie. Zespół uczestniczył także w rozmaitych festiwalach, wykonując polską i ukraińską muzykę sakralną.

Wstęp na koncerty jest wolny – wydarzenia odbędą się dzięki dotacji Miasta Stołecznego Warszawa.

ZOBACZ: wydarzenia na FB 23 czerwca i 25 czerwca


23 czerwca 2020 roku o godz. 19.00 Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus wystąpi w Teatrze Palladium z okazji Dnia Ojca oraz 100. rocznicy urodzin Jana Pawła II.

Będzie to pierwszy koncert muzyki klasycznej w Teatrze Palladium po okresie kwarantanny. Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus poprowadzi Anna Duczmal-Mróz. W roli solisty wystąpi wirtuoz skrzypiec Jarosław Żołnierczyk, koncertmistrz Orkiestry i prymariusz kwartetu smyczkowego „Wieniawski”. Dr hab. Jarosław Żołnierczyk wykłada równocześnie na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Występował jako solista i kameralista w kraju i za granicą, m. in. w Niemczech, Belgii, Japonii, Danii, Francji, Wielkiej Brytanii i in. Dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych

Przedsięwzięcie transmitowane będzie online. W wykonaniu artystów usłyszymy Divertimento KV 138 Wolfganga Amadeusa Mozarta, Etiudę b-moll Karola Szymanowskiego, Concerto notturno na skrzypce i orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego, dwa Preludia Fryderyka Chopina w aranżacji na orkiestrę smyczkową, Pieśń Ignacego Jana Paderewskiego oraz dwa Walce i Orawę Wojciecha Kilara.

Transmisja online koncertu będzie dostępna na stronie Fundacji Universistatis Varsoviensis, TVP3 Warszawa, NCK.pl, oraz stronie internetowej www.niepodlegla.gov.pl

Przypominamy o konieczności wypełnienia oświadczenia uczestnika wydarzenia w związku ze stanem pandemii COVID-19, które otrzymają Państwo drogą mailową po pobraniu wejściówek na stronie https://palladium.pl/events/koncert-z-okazji-100-rocznicy-urodzin-papieza-jana-pawla-ii/ 


Romuald Twardowski, wybitny twórca i ceniony pedagog, wieloletni propagator muzyki polskiej, laureat licznych nagród i wyróżnień, a zarazem jeden z najdłużej współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym kompozytor obchodzi 17 czerwca 2020 roku 90. urodziny. Z tej okazji PWM wraz z przedstawicielami świata muzycznego składa mu życzenia, a także zaprasza na nowy cykl poświęcony kompozytorowi.

Romuald Twardowski jest jednym z najważniejszych kompozytorów swojego pokolenia. Zestawiając średniowieczne tradycje ze zdobyczami XX wieku konsekwentnie tworzy muzykę oryginalną, a jednak zawsze przystępną nie tylko dla odbiorców, ale i wykonawców, którzy podkreślają wartość artystyczną utworów Twardowskiego. PWM zaprosiło przedstawicieli życia muzycznego do przygotowania niespodzianki dla jubilata. Wideo-życzenia Romualdowi Twardowskiemu złożyło ponad 30 artystów i bliskich kompozytora, m.in. Ewa Bogusz-Moore, Tomasz Konieczny, Jan Łukaszewski, Agnieszka Duczmal, Łukasz Borowicz, Jurek Dybał, Jerzy Salwarowski i Alicja Twardowska. Materiały dostępne są na kanale YouTube PWM.

Premiera nowego cyklu poświęconego kompozytorowi Gawędy Romualda Twardowskiego odbędzie się online 24 czerwca o godz. 10:30. To 10 opowieści, w których Mistrz wspomina najważniejsze momenty ze swojego artystycznego życia. O kluczowych spotkaniach z wybitnymi pedagogami, kompozytorami, pisarzami, o ważnych miejscach i niespodziewanych splotach wydarzeń, a także muzycznych inspiracjach artysta opowiada w filmach publikowanych w co drugą środę na kanale YouTube PWM.

Materiały prasowe PWM


W dniach 26 czerwca – 25 sierpnia 2020 roku odbędzie się 63. Międzynarodowy Festiwal Organowy w Archikatedrze Oliwskiej, organizowany co roku przez Polską Filharmonię Bałtycką im. Fryderyka Chopina.

Po raz kolejny muzyka organowa zabrzmi w zabytkowej gdańskiej Katedrze Oliwskiej. Podczas koncertów festiwalowych swój kunszt artystyczny zaprezentują najwybitniejsi przedstawiciele gatunku, organiści – wirtuozi różnych narodowości i generacji, w tym artyści rodzimi. Melomani będą mieli szansę usłyszeć mistrzowskie wykonania zaproszonych artystów w różnorodnym, przystępnym repertuarze różnych epok i styli muzycznych, a także premiery światowe i kompozycje do tej pory w Polsce nie prezentowane, m in. Chromatisches Poem kompozytora polskiego pochodzenia Sergiusza Słonimskiego, L’A.B.C. Musical Gustava Kirchhoffa, Niebieski wschód słońca Paola Bougeata, Suita Baskijska Stefana Kagla, Suita Trójca Święta Diega Cannizzara i But if I am laid into the tomb... Macieja Zakrzewskiego. W programie Festiwalu znalazły się również dzieła takich polskich twórców, jak Mieczysław Surzyński, Juliusz Łuciuk, Marian Sawa, Tadeusz Paciorkiewicz. Udział w Festiwalu wezmą Christophe Mantoux, Vincent Thevenas, Roman Perucki, Inger-Lise Ulsrud, Francesco Bongiorno, Wojciech Wojtasiewicz, Roberto Marini, Jan Bokszczanin, Andrei Bardin, Andrzej Chorosiński, Johannes Skudlik, Paulo Bougeat, Maciej Zakrzewski, Stefan Kagl, Daniel Zaretsky, Diego Cannizzaro, Józef Serafin oraz Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus.

Podczas uroczystej inauguracji z udziałem publiczności 26 czerwca o godz. 20.00 w Bazylice archikatedralnej w Gdańsku-Oliwie wystąpią: Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Jacka Rogali oraz organiści Hanna Dys i Roman Perucki. Poprowadzi koncert Konrad Mielnik. Podczas koncertu zabrzmią dzieła Ludwiga van Beethovena, Charlesa-Marie’i Widora, a także Koncert na dwa pozytywy i orkiestrę Dariusza Przybylskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.filharmonia.gda.pl/pl/ 


Festiwal Wigrosfera, który odbędzie się w dniach 26 i 27 czerwca 2020 roku na terenie Wigierskiego Parku Narodowego, to dźwiękowa odpowiedź na naturalną ludzką potrzebę obcowania z naturą i kulturą.

Dwa wieczory koncertów transmitowane będą online ze sceny usytuowanej na plaży PTTK w Starym Folwarku z widokiem na jedno z najpiękniejszych polskich jezior – Wigry na Suwalszczyźnie.

Idea artystyczna zakłada prezentację klasyki polskiej muzyki oraz najnowszych jej osiągnięć wykorzystujących nowinki technologiczne. W ciągu dwóch dni odbędą się cztery koncerty, podczas których usłyszymy klasyczne tria smyczkowe Karola Lipińskiego, współczesne dzieła Pawła Szymańskiego i Krzysztofa Pendereckiego, elektryczny kwartet smyczkowy wraz z syntezatorami, muzykę elektroniczną oraz klasyczną wiolonczelę, która dzięki użyciu najnowszych technologii przeniesie słuchaczy w wielowarstwowe połacie współczesnej sztuki.

Udział w Festiwalu wezmą Resina (Karolina Rec), NeoQuartet, Roshko Brothers i Voytek Proniewicz. Każdego dnia po koncercie będą transmitowane rozmowy z artystami. Gościem specjalnym przedsięwzięcia będzie Paweł Szymański.

Zgodnie z zaleceniami Rządu w przestrzeniach otwartych dozwolona jest organizacja zgromadzeń, a także koncertów plenerowych, w których bierze udział do 150 osób. Uczestnicy muszą jednak zasłaniać usta i nos lub zachować 2-metrowy dystans społeczny. Widzowie, którzy zechcą uczestniczyć w Festiwalu na żywo, mają obowiązek posiadania maseczek zakrywających nos i usta.

Festiwal dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci” oraz ze środków Województwa Podlaskiego.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/wigrosfera/ 


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza 26 czerwca 2020 roku o godz. 19.30 na koncert dedykowany pamięci wielkiego artysty i przyjaciela NOSPR – Krzysztofa Pendereckiego. Koncert z udzuałem publiczności transmitowany będzie na żywo.

To będzie wyjątkowe zakończenie bardzo nietypowego sezonu koncertowego. Publiczność powróci do sali NOSPR, a koncert będzie również dostępny w transmisji live na stronie internetowej NOSPR, w serwisie YouTube i na profilu NOSPR na Facebooku. Muzycy rozmieszczeni na scenie z zachowaniem wymaganego dystansu wykonają jedynie repertuar kameralny.

Podczas najbliższego koncertu NOSPR poprowadzi Piotr Tarcholik – I koncertmistrz NOSPR, prymariusz NOSPR String Sextet, koncertmistrz Przemyskiej Orkiestry Kameralnej i lider zespołu Sinfonietta Cracovia. W wykonaniu muzyków usłyszymy Fanfarę dla Niepodległej i Chaconne z Polskiego Requiem na orkiestrę smyczkową Krzysztofa Pendereckiego oraz Symfonię fis-moll „Pożegnalną” Hob. I:45 Josepha Haydna.

Podczas koncertu obowiązywać będą specjalne zasady bezpieczeństwa (brak przerwy, nieczynne szatnie i restauracje). Na widowni zasiądzie ograniczona liczba słuchaczy, którzy będą mieli obowiązek posiadania maseczek zakrywających nos i usta.

DOŁĄCZ do wydarzenia na Facebooku


24. Międzynarodowy Festiwal „Nova Muzyka i Architektura” podkreśli interesujące elementy toruńskiej architektury poprzez realizowanie w rozmaitych salach miasta wydarzeń artystycznych. W dniach 26 czerwca – 5 września 2020 roku odbędzie się 16 różnorodnych przedsięwzięć: koncerty symfoniczne i kameralne, projekcja filmu z muzyką na żywo i wystawa fotograficzna.

Ideą 24. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura”, który organizuje Toruńska Orkiestra Symfoniczna, jest prezentowanie muzyki zarówno w zabytkowych, jak i nowoczesnych wnętrzach toruńskiej architektury.

W ramach festiwalu odbędą się koncerty łączące muzykę symfoniczną z rozrywkową, m. in. „Raz, Dwa, Trzy symfonicznie”, „Beethoven Electric 2D”, koncerty upamiętniające takie ważne wydarzenia, jak 100. rocznica urodzin Papieża, 100. rocznica Cudu Nad Wisłą, Święto Wojska Polskiego oraz 100. rocznica powrotu Torunia do wolnej Polski. Podczas koncertów z udziałem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej wybrzmią popularne dzieła E. Griega, G. Bizeta, G. Rossiniego i G. Verdiego. Usłyszymy utwory Mikołaja z Krakowa, Jana Podbielskiego, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Mieczysława Surzyńskiego, Gustawa Roguskiego, Karola Szymanowskiego, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Baculewskiego i Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Będziemy również świadkami prawykonania utworu Iwony Kisiel Once Upon the See 2 na 2 flety i klawesyn. Recitale skrzypcowe będą z kolei niezwykłą okazją do zapoznania się z wirtuozerią laureatów V Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Skrzypcowego im. K. Lipińskiego: Eliasa Davida Moncado oraz Roberta Łaguniaka. Finał festiwalu uświetnią dzieła operowe w wykonaniu wybitnych litewskich solistów oraz Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Dainiusa Pavilionisa.

Szczegółowy program – na stronie http://www.tos.art.pl/ 


Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki i Pałac w Radziejowicach zapraszają na cykl koncertów letnich, które odbędą się w dniach 27 czerwca – 15 sierpnia 2020 roku w radziejowickim pałacu.

Koncerty będą się odbywać zarówno z udziałem publiczności, jak i w streamingu na kanale YouTube Pałacu w Radziejowicach. Udział w koncercie inauguracyjnym pt. „Kameralny koncert Mistrzów” 27 czerwca o godz. 19.00 wezmą światowej sławy polscy muzycy: skrzypek Konstanty Andrzej Kulka i wiolonczelista Tomasz Strahl.

W wykonaniu artystów zabrzmią Kaprys polski Grażyny Bacewicz, I Kaprys Karola Lipińskiego, Sei capriccios Henryka Hubertusa Jabłońskiego, Sonata-fantazja Macieja Małeckiego, a także Duet C-dur na skrzypce i wiolonczelę Ludwiga van Beethovena, Passacaglia g-moll Johana Augusta Halvorsena na temat VII Suity klawesynowej Georga Friedricha Händla i Tańce węgierskie Beli Bartoka.

Podczas kolejnych koncertów wystąpią pianiści Janusz Olejniczak, Paweł Kowalski i Hanna Holeksa, skrzypaczka Katarzyna Duda oraz aktor Jarosław Gajewski. W ich interpretacji usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Ludwiga van Beethovena, a także fragmenty X encykliki Jana Pawła II Veritatis splendor.

Podczas koncertów będą obowiązywały wszystkie wytyczne MKiDN odnośnie organizacji wydarzeń kulturalnych. Rezerwacja miejsc będzie prowadzona przez adres rezerwacje@palacradziejowice.pl. Rezerwacja jest ważna wyłącznie po otrzymaniu potwierdzenia.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Szczegółowy program - na stronie https://www.palacradziejowice.pl/palac-szustra_palac-w-radziejowicach_online/ 


Stowarzyszenie Młodych Artystów Ziemi Wejherowskiej zaprasza 27 czerwca 2020 roku o godz. 20.00 na pierwszy po okresie kwarantanny koncert zespołu wokalnego Art’n’Voices, który odbędzie się w Kościele Podwyższenia Krzyża Świętego w Pruszczu Gdańskim i będzie transmitowany online.

W programie koncertu znajdzie się muzyka z najnowszej płyty zespołu Midnight Stories oraz inne utwory z repertuaru Art’n’Voices.

Midnight Stories to album w całości poświęcony utworom inspirowanym szeroko pojętą tematyką nocy autorstwa Pawła Łukaszewskiego, Krzysztofa Komedy, a także twórców młodego pokolenia, m.in. Szymona Godziemba-Trytka, Zuzanny Falkowskiej, Anny Rocławskiej-Musiałczyk i Jakuba Szafrańskiego. Album został nagrany w Ars Sonora Studio, a jego wydawcą jest firma DUX. Premiera płyty miała miejsce w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku pod koniec lutego i miała być początkiem kolejnych koncertów związanych z promocją nowego albumu. Po czterech miesiącach przerwy zespół wznawia działalność koncertową i zaprasza do jednego z najstarszych kościołów na Pomorzu – Kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego w Pruszczu Gdańskim.

Wstęp na koncert jest wolny. Liczba miejsc ograniczona.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB


W dniach 27 czerwca – 31 sierpnia 2020 roku w Muzeum Zamek Górków w wielkopolskich Szamotułach odbędzie się XI Festiwal im. Philippa i Xavera Scharwenków.

W związku z sytuacją epidemiologiczną organizatorzy dołożyli wszelkich starań, aby to wakacyjne wydarzenie wpisane na stałe w życie kulturalne Wielkopolski, było bezpieczne dla publiczności. Koncerty w ramach Festiwalu transmitowane będą również online, na żywo na stronie Facebookowej Fundacji Pro Cello.

W programie wydarzenia znalazły się kompozycje braci Scharwenków i utwory mistrzów kameralistyki: Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, a także Edwarda Elgara, Johannesa Brahmsa i Sergiusza Rachmaninowa. Podczas koncertu finałowego będzie miała miejsce promocja książki Franz Xaver Scharwenka. Dzwięki mojego życia – wspomnienia muzyka. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

W ramach Festiwalu odbędzie się ponadto XVI Mistrzowski Kurs Wiolonczelowy. Zajęcia prowadzone będą w Poznaniu w dwóch formach: stacjonarnej w poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I st. nr 2 im. Tadeusza Szeligowskiego (ul. Bydgoska 4) oraz w formie online z pedagogami przebywającymi za granicą.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.procello.pl/program-2020 


Stowarzyszenie JAX i Fundacja Wigry Pro zapraszają na II Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry”, który odbędzie się w dniach 28 czerwca – 23 sierpnia 2020 roku w pokamedulskim Kościele pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.

Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry” nawiązuje do historii i tradycji wigierskiego obiektu pokamedulskiego, który na przestrzeni kilkuset lat był świadkiem wielu wydarzeń kulturalnych i artystycznych. Koncerty odznaczają się niezwykłą różnorodnością stylistyki i gatunków muzycznych. Podczas każdego z koncertów można usłyszeć bogaty repertuar: począwszy od muzyki dawnej do muzyki XXI wieku.

Druga edycja Festiwalu obejmuje realizację pięciu koncertów, które odbędą się w Wigrach w wybrane niedziele czerwca, lipca i sierpnia o godz. 13.00 (po mszy św. o 12.00). Podczas tegorocznej edycji wystąpią znakomici artyści koncertujący w kraju i za granicą, a program będzie zróżnicowany, ciekawy i dostosowany do szerokiego grona odbiorców. Usłyszymy połączenie organów z harmonijką ustną, saksofonem, trąbką, fletem i skrzypcami, utwory Jana Podbielskiego, Fryderyka Chopina, Karola Kurpińskiego, Władysława Żeleńskiego, Emila Młynarskiego oraz improwizacje Jana Kieszkowskiego, Pawła Głowińskiego, Macieja Sikały i Bogusława Grabowskiego.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://festiwal.wigry.pro/ 


28 czerwca 2020 roku o godz. 18.00 rozpocznie się cykl warszawskich koncertów „Pianokrąg” Bartka Wąsika – pianisty i kompozytora. W programie czterech spotkań, które potrwają do 13 września, znajdą się kompozycje Maxa Richtera, Radiohead, Philipa Glassa oraz samego Wąsika.

Nazwa cyklu z jednej strony nawiązuje do słowa widnokrąg – miejsca pozornego zetknięcia się nieba z ziemią. Z drugiej – tworzy wyobrażenie uczestnictwa w kręgu, we wspólnocie, w tym przypadku zebranej wokół jednego instrumentu, fortepianu.

Stworzony przez Bartka Wąsika cykl koncertów oferuje odbiorcy spójność pomiędzy prezentowaną muzyką a miejscem, w którym ona wybrzmiewa. Odbędzie się to poprzez wykreowanie w Parku Rzeźby w Królikarni bezpiecznej przestrzeni, w której publiczność będzie mogła wysłuchać zaproponowanych przez Wąsika czterech różnych spojrzeń na muzykę fortepianową. Ujmujące miniatury Maxa Richtera, autorskie aranżacje piosenek zespołu Radiohead, hipnotyzujące kompozycje Philipa Glassa, czy wreszcie premiera solowego projektu mają wytworzyć szczególny klimat cyklu. Specyfika otoczenia pałacu w Królikarni daje możliwość nagłośnienia samego miejsca koncertu (w Sali Rotundowej), co umożliwi publiczności słuchanie utworów spacerując po parku, siedząc lub leżąc na trawie, przy zachowaniu zasad bezpiecznego dystansu społecznego.

Wszystkich utworów będzie można wysłuchać dzięki transmisjom realizowanym przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny (FINA) na profilu facebookowym FINA Wałbrzyska 3/5, a rejestracje koncertów zostaną następnie udostępnione w serwisie Ninateka.

Eliza Łukomska

Program dostępny jest na stronie http://www.krolikarnia.mnw.art.pl/ 


28 czerwca 2020 roku o godz. 18.00 odbędzie się koncert z cyklu „Filharmonia Krakowska w Twoim domu", dofinansowany z programu „Kultura w sieci" Narodowego Centrum Kultury. Projekt zatytułowany „Hommage a Krzysztof Penderecki” powstał pod wpływem dwóch wydarzeń: śmierci mistrza Pendereckiego oraz trwającej obecnie pandemii koronawirusa.

W wydarzeniu biorą udział muzycy grupy perkusyjnej Orkiestry Filharmonii Krakowskiej oraz perkusiści współpracujący z instytucją: Andrzej Kaczmarczyk, Leszek Żurek, Paweł Mielcarek, Adam Wygoda, Karolina Zielińska, Aneta Puławska, Karolina Ładoś, Adam Stępniowski, Cezary Łagan i Paweł Chmielewski. Całość poprowadzi Ryszard Haba – pierwszy kotlista Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, założyciel zespołu perkusyjnego Haba Percussion Group i pomysłodawca „Spotkań z muzyką perkusyjną", realizowanych w Filharmonii Krakowskiej od ponad dekady.

Koncert otworzą Trzy utwory w dawnym stylu, oryginalnie napisane na kwintet smyczkowy, tym razem jednak zaprezentowane w niezwykłej obsadzie: trzech kompletów dzwonków orkiestrowych, wibrafonu i pięciooktawowej marimby (aranżacja Ryszarda Haby). Pieśń Cherubinów Pendereckiego, pierwotnie przeznaczona na chór mieszany, wykonana zaś będzie na gongach birmańskich i jawajskich, dzwonkach symfonicznych, marimbach, wibrafonach oraz krotalach. W sumie dwanaście głosów ludzkich zastąpionych zostało 12 perkusyjnymi instrumentami melodycznymi. Trzeci z prezentowanych utworów, Capriccio per Tubaphone e strumenti percussione, skomponowane zostało przez Ryszarda Habę pod wpływem muzyki Krzysztofa Pendereckiego oraz wymyślonego przez niego nowego instrumentu – tubafonu „W Capriccio poza tubafonami mojej konstrukcji (Haba-Percussion), pojawią się też tubafony z membranami (również mojego pomysłu i wykonania). Pod wpływem pandemii koronawirusa postanowiłem użyć ogromnych chińskich bębnów i wielu azjatyckich instrumentów, takich jak: atarigane, china cymbals A2, tam-tamy z Wu-Han oraz wielu innych. Capriccio zawiera dużą kadencję graną jednocześnie na dwóch kompletach tubafonów” – zaznacza kompozytor.

„Filharmonia Krakowska w Twoim domu!" to inicjatywa mająca za zadanie zachowanie ciągłości oferty kulturalnej Filharmonii Krakowskiej do końca jubileuszowego 75. sezonu artystycznego oraz w miesiącach wakacyjnych. W serii znajdzie się 8 wydarzeń koncertowych, które odbędą się na przestrzeni miesięcy od czerwca do września włącznie. Każdorazowa emisja wydarzenia muzycznego jest nieodpłatna i odbędzie się za pośrednictwem kanałów komunikacji Filharmonii Krakowskiej na Facebooku, w serwisie YouTube oraz poprzez stronę internetową instytucji.

Małgorzata Koch-Butryn


Od Benjamina Brittena i Francisa Poulenca po Macieja Małeckiego. Kolejny koncert Chóru Polskiego Radia w ramach cyklu „Navigatio” odbędzie się 30 czerwca 2020 roku o godz. 19.30 i transmitowany będzie live na kanałach YouTube Chóru Polskiego Radia, Polskiego Radia S.A. oraz – dzień później – na antenie Programu 2 Polskiego Radia.

Swój nowy cykl koncertowy „Navigatio” – który z powodu pandemii odbywa się obecnie tylko online – Chór Polskiego Radia zainaugurował przed paroma tygodniami programem pt. „Navigatio. Amor. Urodziny Chopina”, poświęconym twórczości największego polskiego romantyka w historii muzyki. Hasło przewodnie cyklu koncertowego odwołuje się do łacińskiego słowa oznaczającego podróż, wędrówkę. Ta wędrówka to metafora życia, a więc podróży, jaką każdy z nas pokonuje. „W podróży tej pojawiają się uniwersalne dla człowieka wartości. Jest więc miłość, sztuka, życie i śmierć” – tłumaczy Maria Piotrowska-Bogalecka, dyrektor artystyczna Chóru Polskiego Radia.

Pod jej dyrekcją zespół wystąpi podczas najbliższego koncertu „Navigatio. Ars. Ut oratio sit domina harmonie”. Program tego wieczoru wypełni muzyka, inspirowana poezją Roberta Herricka, George’a Crabbe’a, Johna Clare’a, Guillaume’a Apollinaire’a, Paula Éluarda, Kazimierza Przerwy-Tetmajera i Czesława Miłosza. Zaprezentowane zostaną utwory chóralne Ernsta Kreneka, Benjamina Brittena, Francisa Poulenca, Pēterisa Vasksa, Camille'a Saint-Saënsa oraz Macieja Małeckiego. Zespołowi towarzyszyć będzie aktor Starego Teatru w Krakowie Radosław Krzyżowski, w którego interpretacji usłyszymy wybór wierszy.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Fundacja Phasma-Music zaprasza na IV Międzynarodowy Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna, który odbędzie się online pod hasłem „Pożegnanie wiosny – przywitanie lata” w dniach 30 czerwca – 1 lipca 2020 roku.

Pomysłodawczynią Festiwalu jest kwidzynianka dr Iwona Glinka, flecistka, pedagog, wykonawczyni nowej eksperymentalnej muzyki. Ideą nadrzędną Festiwalu jest prezentacja najciekawszych interpretacji mdzieł muzycznych różnych epok, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką. Celem festiwalu jest propagowanie muzyki klasycznej, i nie tylko, wśród mieszkańców miasta Kwidzyna i powiatu kwidzyńskiego.

W tym roku udział w przedsięwzięciu wezmą pianista dr hab. Gajusz Kęska, wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie, i kwartet smyczkowy ExQuartet składający się z koncertmistrzów i członków Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Podczas festiwalu zostaną wykonane utwory Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Phillipa Glassa, Carla Loewego i Dorothee Eberhardt. Odbędą się także trzy światowe premiery: In memoriam Beethoven Michaila Travlosa na fortepian, String Quartet in Memoriam John Carastathis Arisa Carastathisa i String Theory Aarona Altera.

Festiwal dofinansowano ze środków Burmistrza Miasta Kwidzyna.

Transmisja koncertów online odbędzie się na TV Kwidzyn, kanale YouTube TV Kwidzyn i profilu Facebookowym Kwidzyn International Music Festival.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.phasma-music.com/projects/kwidzyn-music-spring/iv 


Projekt kontrabas.pl to cykl trzech koncertów online przedstawiających polskie dzieła kontrabasowe, który rozpocznie się 30 czerwca 2020 roku o godz. 19.00.

Inicjatywa powstała w celu prezentacji dzieł, które trudno znaleźć na płytach, czy też nagraniach internetowych. Pomysł ten realizuje dr Karol Nasiłowski – lider grupy kontrabasów Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie oraz adiunkt w klasie kontrabasu Akademii Sztuki w Szczecinie – wraz z żoną, pianistką Izabellą Nasiłowską.

Koncerty są realizowane w nowej interaktywnej sali Castanea na terenie Technoparku Pomerania w Szczecinie. Podczas pierwszego odcinku zaprezentowany zostanie cykl Trzy capriccia na kontrabas solo Stefana Bolesława Poradowskiego. Kolejny koncert online, którego premiera zaplanowana jest na 30 lipca (godz. 19:00) poświęcony będzie twórczości Jana Kolasińskiego: zabrzmią Trzy utwory na kontrabas i fortepian. W ostatnim odcinku, 28 sierpnia (godz. 19:00), usłyszymy balladę na kontrabas i fortepian ContraForte Benedykta Konowalskiego – dzieło napisane dla wykonawców jako prezent ślubny.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego MKiDN „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB