Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Wzorem lat ubiegłych Fundacja Akademii Muzycznej w Poznaniu we współpracy z Uczelnią i Urzędem Miasta Poznania przygotowała cykl koncertowy „Scena Letnia w Akademii Muzycznej”, który odbędzie się w wersji online w dniach 1–22 lipca 2020 roku.

W obliczu wyjątkowej sytuacji, w której znaleźliśmy się w związku z trwającą pandemią koronawirusa oraz obowiązującymi obostrzeniami, formuła wakacyjnego cyklu koncertowego uległa zmianie. W związku z tym organizatorzy zapraszają na stronę internetową Akademii, profil na Facebooku i kanał YouTube w dniach 1, 8, 15 i 22 lipca o godz. 17.00, na spotkania online z muzyką w wykonaniu pedagogów i doktorantów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Program muzyczny koncertów – zgodnie z tradycją „Sceny Letniej” – będzie uzupełniony krótkimi prelekcjami Teresy Brodniewicz.

W bogatym programie koncertów znajdą się utwory takich polskich kompozytorów, jak Florian Dąbrowski, Krzesimir Dębski, Ewa Fabiańska-Jelińska, Raul Koczalski, Roman Maciejewski, Radosław Mateja, Józef Nowakowski, Feliks Nowowiejski, Henryk Opieński, Stefan Bolesław Poradowski, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Kazimierz Serocki, Kazimierz Sikorski, Janusz Stalmierski i Stanisław Wiechowicz. Ponadto odbędą się prawykonania utworów Toccata „Anna Maria” Zbigniewa Kozuba i Wokaliza Artura Żuchowskiego.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/ 


Jubileuszowa 30. odsłona Festiwalu Spacerów Dźwiękowych odbędzie się w Warszawie w dniach 1–5 lipca 2020 i będzie okazją do wspólnego pogrywania z dźwiękami miasta.

Spacer dźwiękowy (soundwalk) to w zasadzie każda aktywność słuchowa, którą tak określimy. W programie znalazły się klasyczne przechadzki pieczołowicie zakomponowaną trasą, spacerowe eksperymenty z wyobraźnią dźwiękową, konceptualne zabawy z przestrzenią i ciałem, balansowanie na pograniczu muzyki i środowiska dźwiękowego, słuchanie przez gardło, recital wiolonczelowy w tunelu Wisłostrady, instruktaż jak słuchać i chodzić polonezy Chopina, a także słuchowe podróże w przestrzeni i czasie. Spacery dźwiękowe poprowadzą zarówno profesjonaliści z wieloletnim stażem, jak i debiutanci eksperymentujący z tą formułą. Udział w Festiwalu wezmą również kompozytorzy: Sławomir Wojciechowski, Kuba Krzewiński i Aleksandra Chciuk.

9 soundwalków i 5 warsztatów-prób generalnych do wybranych spacerów uzupełniają dwie dyskusje w klubie Pardon, To Tu: o dźwięku w labiryntach języka oraz o klasyce i współczesnych aktualizacjach ekologii akustycznej.

Festiwal odbędzie się na otwartym powietrzu, zachowany będzie dystans między wszystkimi uczestnikami, a ich liczba podczas poszczególnych wydarzeń będzie ograniczona. Słuchacze będą mieli obowiązek posiadania maseczek zakrywających nos i usta. Na wszystkie spacery należy zapisać się, wysyłając wiadomość na adres: joanna.zablocka@glissando.pl

Szczegółowy program – na stronie https://bit.ly/2ZbNnXh 


W dniach 3–17 lipca 2020 roku odbędzie się V Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga. Na słuchaczy czekają trzy transmisje online koncertów na stuletnich organach piszczałkowych firmy Schlag & Söhne z Kościoła Pokoju w Świdnicy, wirtualne spotkania z muzykami po koncercie oraz spacer historyczny po Świdnicy.

Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga to największy festiwal organowy w rejonie świdnickim i wałbrzyskim. Patronem Festiwalu jest organmistrz Christian Gottlieb Schlag, założyciel dawnej świdnickiej wytwórni Schlag & Söhne, produkującej organy piszczałkowe na cały świat (m.in. Europę, Meksyk, RPA). Dzieło jego życia to 62-głosowe symfoniczne organy piszczałkowe zbudowane w 1909 roku w Kościele Pokoju Świdnicy, jego rodzinnej parafii. W XIX w. i na początku XX w. Świdnica stała się wiodącym ośrodkiem budowy organów na Śląsku właśnie dzięki Schlagom, których grobowiec rodzinny znajduje się na cmentarzu przy Kościele Pokoju.

Zaproszeni artyści podczas koncertów kameralnych i recitali organowych zaprezentują muzykę klasyczną różnych epok, w tym utwory dyrektora artystycznego Festiwalu, Macieja Batora. Ukazane zostaną w ten sposób szerokie możliwości tego instrumentu. Słuchacze również zobaczą z bliska, na czym polega praca organisty przy instrumencie.

Transmisje będą dostępne wyłącznie w czasie rzeczywistym, bezpłatnie, na profilu Festiwalu na Facebooku: https://www.facebook.com/FestiwalSchlaga/ 

Szczegółowy program festiwalu znajduje się na https://fundacjadobrejmuzyki.pl/christian-schlag/ 

Ida Radecka


Fundacja Przypływ Kultury oraz dyrektor artystyczny Maciej Grzybowski zapraszają w dniach 3–26 lipca 2020 na 13 niezwykłych koncertów V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”, transmitowanych na żywo w Internecie.

Festiwal muzyczny „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” to wyjątkowe i prestiżowe wydarzenie w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. Poprzez swoje założenia i starannie dobrany program łączy w sobie elementy ponadczasowości dzieła i jego aktualności. Utwory niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione dają możliwość do ich wzajemnej konfrontacji, jednak głównie chodzi tu o konfrontację słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty.

W roku 2020 Festiwal poświęcony jest jednemu z największych muzycznych geniuszy, Ludwigowi van Beethovenowi. Zaprezentowana zostanie również twórczość demiurgów muzyki XX wieku, których 75. rocznica śmierci przypada w tymże roku: Béli Bartóka i Antona Weberna. Fenomenalna Sinfonia Varsovia zagra utwory wszystkich trzech twórców. Wystąpi z nią znany polski skrzypek Jakub Jakowicz.

Prawdziwymi Konfrontacjami będą cztery recitale fortepianowe utalentowanych młodych polskich pianistów. Wystąpią m. in. Aleksandra Świgut, laureatka stołecznego I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych z roku 2018, Jan Krzysztof Broja, laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych w Hanau (1989), Brunszwiku (1991) Bukareszcie (1995), Wilnie (1999) oraz Pasadenie - Los Angeles (2002). Zagra też znakomita polska skrzypaczka, laureatka poznańskiego XIII Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego z roku 2006 – Anna Maria Staśkiewicz. Festiwal gościć będzie czołówkę polskich kwartetów smyczkowych. Całości dopełni śląska orkiestra AUKSO pod wodzą jednego z najbardziej charyzmatycznych polskich dyrygentów, Marka Mosia. W interpretacji muzyków usłyszymy m. in. dzieła takich polskich twórców, jak Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski, Mieczysław Wajnberg, Krzysztof Penderecki, Andrzej Panufnik, Henryk Mikołaj Górecki, Hanna Kulenty, Paweł Szymański, Cezary Duchnowski i Andrzej Karałow.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.festiwaltrzycztery.pl/ 


W 2020 roku obchodzimy stulecie urodzin Jana Pawła II. Sekstet wokalny proMODERN upamiętni tę rocznicę serią 5 koncertów „W hołdzie Janowi Pawłowi II”. Odbędą się one w dniach 3 lipca – 16 października w świątyniach związanych z życiem i działalnością duszpasterską Ojca Świętego.

Wybór miejsc jest nieprzypadkowy. Pierwszy koncert będzie miał miejsce w Bazylice Archidiecezjalnej na Starym Mieście w Warszawie 3 lipca o godz. 20.00. To miejsce szczególne, leżące na „szlaku królewskim”, który wielokrotnie przemierzał Jan Paweł II podczas pielgrzymek do ojczyzny. W parafii św. Stanisława Kostki w Krakowie, gdzie odbędzie się drugi koncert 17 lipca o godz. 18.45, Karol Wojtyła mieszkał w latach 1938–1944 jako student UJ, robotnik Solwayu i kleryk. Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach zostało wybudowane jako votum dziękczynne za ocalenie życia Papieża po zamachu 13 maja 1981 roku; muzyka polskich kompozytorów zabrzmi tam 18 lipca o godz. 20.00. O Bazylice w Wadowicach Jan Paweł II mówił: „Z głęboką czcią całuję próg domu Bożego – wadowickiej fary, a w niej chrzcielnicę, przy której zostałem wszczepiony w Chrystusa i przyjęty do wspólnoty Jego Kościoła”. proMODERN wystąpi tam 30 sierpnia o godz. 13.00. Ostatni koncert odbędzie się 16 października o godz. 18.00 w Kościele Duszpasterstwa Akademickiego KUL, gdzie pracował Jan Paweł II.

Na program koncertów złożą się utwory, które Papież znał i takie, które były mu dedykowane: Totus tuus Henryka Mikołaja Góreckiego, Zdrowaś Królewno wyborna Andrzeja Koszewskiego, Song to the Virgin Mary Andrzeja Panufnika, Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego, O vos omnes Pawła Łukaszewskiego, Miserere Stanisława Szczycińskiego oraz Agnus Dei Andrzeja Borzyma.

Na wszystkie koncerty wstęp wolny. Obowiązuje zakrycie ust i nosa maseczką oraz zachowanie dystansu.

Koncerty są dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


Od 3 lipca do połowy września 2020 roku, w co drugi piątek na kanałach YouTube i Facebook Zygmunta Krauze oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazywać się będą premierowe odcinki cyklu improwizacji kompozytora na tematy klasyków: od Bacha przez Beethovena, Chopina do Paderewskiego. Gościnnie w ramach cyklu „Z letniego salonu Zygmunta Krauze" wystąpi Marcin Masecki.

Zygmunt Krauze jest pionierem unizmu muzycznego. Inspirując się malarstwem Strzemińskiego, wyprzedził wiele odkryć amerykańskiego minimalizmu. Od unizmu odszedł w stronę kompozycji przestrzennych oraz dzieł teatralnych i operowych. W swojej twórczości chętnie sięga do muzyki klasyków, którzy są inspiracją dla twórczych eksperymentów kompozytora.

„Wybrałem utwory, które po prostu lubię, które przynoszą mi radość i siłę. […] Do tych klasycznych pozycji dodałem swój utwór Stone Music, wykonywany bezpośrednio na strunach fortepianu przy pomocy kamieni i prętów metalowych. […] Cieszę się, że moje zaproszenie do jednego z odcinków serii przyjął Marcin Masecki, pianista i kompozytor, którego oryginalny styl bardzo cenię. Do Warszawy obiecał przyjechać z własnym pianinem! Nie mogę się już doczekać wspólnych improwizacji” – mówi Zygmunt Krauze.

Na każdy odcinek złoży się improwizacja na temat wybranego utworu oraz komentarz kompozytora. Pomiędzy odcinkami profesor Krauze odpowiadał będzie na komentarze i pytania internautów. Wybór tematu finałowego odcinka przekazany zostanie publiczności.

Cykl realizowany jest z inicjatywy agencji muzycznej Sonora we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, wydawcą utworów Zygmunta Krauzego. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Justyna Pieszczek-Zadańska


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej to coroczne wydarzenie, które od ponad czterdziestu lat wpisane jest na mapę kulturalną Gdańska. Tego lata odbędzie się 43. edycja festiwalu, który rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 3 lipca 2020 roku w Bazylice konkatedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gdańsku i potrwa do 28 sierpnia. Tradycyjnie koncerty odbywać się będą w Bazylice Mariackiej w każdy piątek o 20.15.

Podczas festiwalu zabrzmią przede wszystkim zabytkowe organy. Udział w dziesięciu koncertach festiwalowych wezmą organiści Bogusław Grabowski, Wiktor Brzuchacz, Maciej Babnis, Michał Markuszewski, Dariusz Hajdukiewicz, Bogdan Narloch, Błażej Musiałczyk i Patryk Dopke. Ponadto wśród wykonawców znajdą się również: Agnieszka Tomaszewska (sopran), Róża Lorenc (skrzypce) oraz Maciej Sikała (saksofon). Oprócz szerokiego grona instrumentalistów na uwagę zasługują dwa znakomite zespoły biorące udział w festiwalu: oktet wokalny Art'n'Voices, specjalizujący się w wykonaniu polskiej współczesnej muzyki wokalnej, oraz Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis od wielu lat pracujący pod kierunkiem Jana Łukaszewskiego.

Festiwal zainauguruje występ Macieja Sikały i Bogusława Grabowskiego, którzy zaprezentują dzieła Johanna Sebastiana Bacha, Raya Vaughana Williamsa, Anny Buczek oraz samego Macieja Sikały, a także improwizacje na saksofon i organy.

Repertuar 43. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej jak co roku będzie miał wspaniałą oprawę akustyczną. Wyjątkowe wnętrze Bazyliki Mariackiej zwanej „Koroną Gdańska” sprawi, że każdy koncert odbywający się w jej wnętrzu zaprezentuje pełne spektrum walorów muzycznych.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.festiwalorganowy.pl/ 


Do 23 sierpnia 2020 potrwa 63. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie. Nieodłączną cechą każdego oliwskiego Festiwalu jest jak najpełniejsza prezentacja muzyki organowej w wirtuozowskich wykonaniach. Koncerty odbywają się w każdy wtorek i piątek o godz. 20:00 w Oliwskiej Archikatedrze w Gdańsku.

Podczas koncertów festiwalowych swój repertuar zaprezentują najwybitniejsi organiści różnych generacji z europejskich i światowych ośrodków muzycznych. Melomani będą mieli szansę usłyszeć wirtuozowskie wykonania, w przystępnym repertuarze różnych epok i stylów muzycznych, a także premiery światowe i kompozycje do tej pory w Polsce nie prezentowane, w tym utwory Sergiusza Słonimskiego, Macieja Zakrzewskiego. W programie Festiwalu znalazły się również dzieła takich polskich twórców, jak Mieczysław Surzyński, Juliusz Łuciuk, Marian Sawa, Tadeusz Paciorkiewicz.

Każdy z koncertów prowadzony jest przez konferansjera, który przybliża słuchaczom znaczenie tamtejszych zabytkowych organów dla dziedzictwa kulturalnego oraz tematykę koncertów i wykonywanych utworów.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program poszczególnych koncertów: https://bit.ly/2ZP1GRK 


Na miłośników muzyki organowej w Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej czeka doskonała okazja, by posłuchać wyjątkowych, licheńskich organów. Trzy razy dziennie o 11.00, 13.30 i 20.00, za wyjątkiem niedziel, do 10 września 2020 roku w licheńskiej bazylice będzie można wysłuchać koncertów organowych.

Licheńskie organy są wyjątkowym instrumentem składającym się z pięciu części: organów głównych umieszczonych nad głównym wejściem do świątyni, organów nawy zachodniej oraz wschodniej, a także dwóch mniejszych części nad prezbiterium. W ważącej niemal 50 ton głównej części organów zainstalowana jest wykonana z cyny największa tego typu piszczałka organowa w Polsce – o długości 783 cm i wadze około 150 kg. Łącznie instrument ma ponad 12 000 piszczałek i 157 głosów. Koncepcję brzmieniową organów opracował prof. Andrzej Chorosiński.

Na znajdujących się w licheńskiej świątyni największych organach w Polsce zaprezentowane zostaną utwory różnych epok i stylów, w tym kompozycje Mikołaja z Krakowa, Michała Kleofasa Ogińskiego, Fryderyka Chopina, Mieczysława Surzyńskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Michała Lorenca oraz improwizacje organowe na tematy polskich pieśni kościelnych. Wystąpią Jacek Hyżny, Maciej Wota, Piotr Kaczmarczyk, Paweł Opala, Dymitr Morozow, Sebastian Kuczyński, Roksana Kalinowska i Maciej Somerla.

Od 5 lipca księża marianie zaproszą słuchaczy na koncerty o godz. 14.30 odbywające się w ramach II Międzynarodowego Festiwalu Organowego.

Justyna Zacharek

www.lichen.pl 


Po długiej przerwie pełnej ciszy filharmonicy wracają do koncertowania! Dzięki współpracy Filharmonii Śląskiej z Muzeum Śląskim i wspólnej misji szerzenia kultury, obie instytucje zapraszają na muzyczne spotkania, które w każdą wakacyjną sobotę, począwszy od 4 lipca, ukoją spragnionych koncertów Melomanów. Bo cóż może być piękniejszego niż dźwięki rozbrzmiewające pod niebem w środku lata, w dodatku w wyjątkowym otoczeniu?

W przestrzeni Muzeum Śląskiego, jednak z dala od zgiełku ulicy, w lipcowe i sierpniowe soboty o godz. 19.00 odbywać się będą koncerty filharmoników śląskich. Przygotowany został program idealny na letnie wieczory, łączący ponadczasowe dzieła takich kompozytorów, jak Mozart, Haydn czy Beethoven z muzyką związaną ze Śląskiem, który jest kolebką wielkich twórców. Zabrzmią m.in. słynne uwertury i symfonie, a wszystko to w niezwykłej przestrzeni Muzeum, łączącej styl industrialny z nowoczesnością. Na scenie zobaczymy zarówno Śląską Orkiestrę Kameralną, Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, jak i mniejsze składy instrumentalne. Każdy z koncertów będzie więc inny, a różnorodność brzmienia, programu i stylów zaspokoi każdy gust muzyczny.

Sezon Letni będzie jednocześnie zapowiedzią tego, co czeka nas w przyszłym sezonie artystycznym Filharmonii Śląskiej. Koncerty w Muzeum Śląskim opierać się będą wyłącznie na naturalnej akustyce i brzmieniu. Nie zabraknie także odniesień do natury w tematyce utworów, usłyszymy więc m.in. Cztery Pory Roku Antonia Vivaldiego. Ostatnie koncerty z cyklu – 15 i 22 sierpnia – wprowadzą tematykę II Powstania Śląskiego, którego 100. rocznicę będziemy obchodzić właśnie w tym miesiącu.

Wszystkie te wydarzenia będą się odbywać z zachowaniem wszelkich obostrzeń i zaleceń, by każdy z uczestników mógł czuć się bezpiecznie i komfortowo przeżywał doznania muzyczne. Bilety w cenie 5 zł za koncert dostępne są w kasach Muzeum Śląskiego oraz na stronie http://bilety.muzeumslaskie.pl/ 

Marta Szybiak

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/uslysz-nas-w-muzeum-slaskim-sezon-letni-filharmonii-slaskiej/ 

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


4 lipca 2020 roku odbędzie się wydarzenie online Schaeffer Puzzle Play 2020 oparte na improwizacji inspirowanej partyturami Bogusława Schaeffera. Podczas projektu aktorzy, tancerze i muzycy stworzą niepowtarzalny performance na żywo, który będzie transmitowany od godz. 19:00 na kanałach Facebook i Instagram Fundacji Aurea Porta oraz na platformie Vimeo.

Schaeffer Puzzle Play 2020 to performance teatralno-filmowy, w którym znajdzie się wszystko to, co charakterystyczne dla Schaeffera: muzyka, teatr, grafika, taniec. Nieprzewidywalny, rozsypany jak partytury Schaeffera, jak puzzle, z których składany jest pełen obraz. Kształt będzie się rodził na oczach widzów. Aktorzy nie wiedzą, kiedy ich scena się pojawi, nie znają ani kolejności scen, ani niespodzianki, które każdy z nich przygotował dla partnerów w oparciu o indywidualne scenariusze” – zaznacza reżyser Maciej Sobociński.

Miejsca, w których będą przebywali aktorzy i inni wykonawcy – dom, garaż, ogród, ulica, park w Polce, ale też w Stanach, Paryżu, Holandii – zaaranżowane zostaną zgodnie z przyjętą konwencją wokół osi dramaturgicznej projektu opartej na twórczości Bogusława Schaeffera. Każdy z aktorów, zgodnie ze scenariuszem, odegra pięć różnych fragmentów – scen lub monologów – wybranych spośród dzieł Schaeffera, które posłużą jako materiał do aktorskiej improwizacji. Spektakl będzie rodzajem artystycznych puzzli układających się w całość w trakcie trwania akcji, która zajmie od 45 do 60 minut i zaangażuje aktorów, tancerzy i muzyków z różnych stron świata. W performance wezmą udział tacy polscy i zagraniczni muzycy, jak Marcin Wyrostek z zespołem Corazon, Paweł Romańczuk (Małe Instrumenty), Patryk Zakrocki, Janusz Radek, Michał Urbaniak, Michael Patches Stewart, Nathan Davis i Andy Ninvalle. Całość dopełni realizacja multimedialnej wystawy grafik artysty.

Projekt Schaeffer Puzzle Play 2020 jest finansowany z Programu dotacyjnego „Kultura w sieci” Narodowego Centrum Kultury.

Materiał będzie również dostępny przez pół roku na stronie Fundacji: www.aureaporta.eu 


Chopin University Accordion Trio zaprasza 4 lipca 2020 roku o godz. 17.00 na koncert w Kaplicy Muzeum Zamoyskich w Kozłówce „Czas to miłość”: w hołdzie Prymasowi Tysiąclecia w roku beatyfikacji”.

Wystąpi zespół akordeonistów, wykładowców Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w składzie: prof. dr hab. Klaudiusz Baran, rektor UMFC, dr hab. Rafał Grząka i dr Grzegorz Palus.

Podczas koncertu usłyszymy dwie transkrypcje na trio akordeonowe: organowej Passacaglii i Fugi c-moll BWV 582 Johanna Sebastiana Bacha i orkiestrowej Chaconne – In memoriam Johannes Paul II, 13. części Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego. Oprócz tego zaprezentowane zostaną dwa utwory młodych polskich kompozytorów, napisane z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki: Fantazja na motywach opery „Straszny Dwór” Wojciecha Kostrzewy i Pięć spojrzeń na Moniuszkę Mikołaja Majkusiaka. Obaj kompozytorzy są absolwentami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, laureatami konkursów kompozytorskich. Wojciech Kostrzewa jest uczniem prof. Marcina Błażewicza, Mikołaj Majkusiak – prof. Stanisława Moryty. Współpracują z artystami z najrozmaitszych kręgów muzycznych, tworzą również muzykę do produkcji teatralnych i telewizyjnych.

Na wszystkie koncerty bezpłatne z cyklu „Czas to miłość...” uczestnicy zobowiązani są do wypełnienia i przyniesienia ze sobą na dany koncert oświadczenia dotyczącego stanu epidemiologicznego. Wynika to z wytycznych Ministerstwa Kultury i Dzedzictwa Narodowego.

Szczegółowe informacje – na stronie https://filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d810,chopin_university_accordion_trio.html 


TIFCTowarzystwo im. Fryderyka Chopina zaprasza na Letnie Koncerty Chopinowskie w Bazylice św. Jana Chrzciciela w Brochowie koło Sochaczewa w dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2020 roku.

Koncerty będą się odbywały w każdą niedzielę lipca i sierpnia o godz. 13.15. W programie recitali i koncertów kameralnych znalazła się muzyka polskich twórców. Wystąpią: 5.VII – Aleksandra Bobrowska (fortepian), 12.VII – Krzysztof Książek i Agnieszka Zahaczewska-Książek (fortepian), 19.VII – Wiktoria Szubelak (gitara) i Paweł Kowalski (fortepian), 26.VII – Maciej Strzelczyk (skrzypce), Romuald Erenc (gitara) i Piotr Rodowicz (kontrabas), 2.VIII – Jekaterina Drzewiecka i Stanisław Drzewiecki (fortepian), 9.VIII – Thomas Prat (fortepian), 16.VIII – Maria Machowska (skrzypce), Katarzyna Mościcka (fortepian), 23.VIII – Aleksandra Demowska-Madejska (altówka), Anna Hajduk (fortepian), Adam Eljasinski (klarnet), 30.VIII – Tokiko Kobayakawa (fortepian).

Wstęp wolny. Koncerty dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, którego operatorem jest Instytut Muzyki i Tańca. Współfinansowano ze środków Samorządu Gminy Brochów.

Dodatkowe informacje - na stronie https://tifc.chopin.pl/ 


W odpowiedzi na niezwykłą sytuację międzynarodowej pandemii Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna Archetti przygotowała wyjątkową propozycję dla wszystkich melomanów. W ramach projektu „KwarantGranie” Archetti zagra ze swojej siedziby trzy koncerty transmitowane na żywo na kanale YouTube i na portalu Facebook 5 lipca, 23 sierpnia i 5 września 2020 roku o godz. 17.00.

Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna Archetti działa nieprzerwanie od 2010 roku jako samorządowa artystyczna instytucja kultury. W swojej codziennej działalności artystycznej propaguje muzykę polską, niejednokrotnie prezentując utwory nieznane szerszej publiczności. Zespół sięga zarówno po klasykę muzyki kameralnej, jak również po kompozycje muzyki współczesnej, często wymagającej przekraczania własnych granic, zarówno od instrumentalistów jak i słuchaczy.

W programie najbliższego wydarzenia znajdą się najpiękniejsze dzieła muzyki kameralnej takich znanych kompozytorów, jak Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Piotr Czajkowski, Arnold Schoenberg, Dmitrij Szostakowicz i Bolesław Woytowicz.

Udział w koncertach jest bezpłatny. Projekt „KwarantGranie” został nagrodzony w programie dotacyjnym „Kultura w sieci", finansowanym przez Narodowe Centrum Kultury oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest odpowiedzią na trudną sytuację uczestnictwa w kulturze w czasie międzynarodowej pandemii.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/OrkiestraArchetti/


W dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2020 roku w olsztyńskiej Bazylice konkatedralnej św. Jakuba (ul. Staszica 5) odbędzie się kolejna odsłona popularnego cyklu koncertów muzyki organowej XLII Olsztyńskie Koncerty Organowe im. Feliksa Nowowiejskiego.

Wszystkie koncerty tradycyjnie odbędą się o godz. 20:00. Podczas przedsięwzięcia w gotyckich murach olsztyńskiej katedry ponownie zabrzmią arcydzieła dawnych mistrzów, przynoszące wytchnienie i inspirację. Tegoroczna odsłona cyklu koncertowego to prawdziwa gratka nie tylko dla miłośników muzyki klasycznej. Program wydarzenia jest bardzo różnorodny, a szczególne miejsce w nim zajmuje muzyka polska. Już podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmią Toccata z III Symfonii organowej op. 45 i poemat Róże dla Safo op. 51 Feliksa Nowowiejskiego, a także Pieśni księżniczki z baśni op. 31 Karola Szymanowskiego w opracowaniu na sopran i organy Agnieszki Tarnawskiej. Podczas cyklu koncertów zaprezentowane zostaną również dzieła Fryderyka Chopina, Zygmunta Noskowskiego, Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, Aleksandra Tansmana i Grażyny Bacewicz.

Wystąpią organiści Agnieszka Tarnawska, Andrzej Szadejko, Michał Kocot, Paulina Kocot, Adam Sadowski, Arkadiusz Bialic, Łukasz Mosur, Marcin Kucharczyk, Jan Mroczek, Jarosław Tarnawski, Filip Presseisen, ale również inni znakomici wykonawcy: sopranistka Magdalena Tokajuk, trębacz Paweł Hulisz, altowiolistka Marta Jezierska, saksofonistka Aleksandra Mańkowska oraz Partes – Męski Kameralny Zespół Śpiewu Cerkiewnego.

Podczas wydarzenia obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/events/696697201150940/ 


W samo południe premiera teledysku do piosenki o pierwszym dniu w polskim Szczecinie, o 19.00 koncert online z utworami szczecińskich kompozytorów, a po 21.00 iluminacja budynku w szczecińskich barwach floating garden. Wszystko to już 5 lipca 2020 roku z okazji Urodzin Szczecina.

5 lipca to data ważna dla każdego mieszkańca Szczecina. Tego dnia, 75 lat temu, Szczecin został oficjalnie przekazany polskiej administracji. Tradycyjnie Filharmonia przygotowała z tej okazji koncert urodzinowy dla mieszkańców miasta – w tym roku koncert online. Będzie też niespodzianka w postaci premiery teledysku do piosenki o pierwszym dniu w polskim Szczecinie.

Podczas urodzinowego koncertu o godz. 19.00 zabrzmią utwory trzech związanych z miastem kompozytorów: Janusza Stalmierskiego, Marka Jasińskiego i Piotra Klimka. Koncert rozpocznie się Hejnałem Szczecina Janusza Stalmierskiego. Usłyszymy także jego utwór Łagodne światło. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie wykona Elegię na orkiestrę smyczkową Marka Jasińskiego oraz Non Suicidal Self Injuries / New Harmony Piotra Klimka. Muzyczną całość przeplatać będą piękne zdjęcia współczesnego Szczecina, które zabiorą nas na spacer po mieście bez wychodzenia z domu. Po godz. 21.00, kiedy słońce już zajdzie, tradycyjnie budynek Filharmonii rozświetli iluminacja w szczecińskich barwach floating garden.

Wydarzenie online dostępne będzie na kanale YouTube Filharmonii i na profilu Facebookowym.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Koncert „Muzyka i Słowo” w wykonaniu prof. dr. hab. Andrzeja Chorosińskiego otworzy 5 lipca 2020 roku II Międzynarodowy Licheński Festiwal Organowy „Basilica sonans”. Festiwalowe koncerty odbywać się będą co tydzień do 30 sierpnia, w niedziele o godz. 14.30.

Organy bazyliki licheńskiej im. św. Jana Pawła II są aktualnie największym instrumentem w Polsce i czwartym co do wielkości w Europie. W rankingu światowym, pośród instrumentów sakralnych, plasują się na 10 miejscu. Składają się z pięciu części: organów głównych (południowych) umieszczonych nad głównym wejściem do świątyni, organów w nawach zachodniej oraz wschodniej, a także dwóch mniejszych części umieszczonych nad prezbiterium. Koncepcję brzmieniową instrumentu zaprojektował prof. Chorosiński. Instrument wykonała firma Zych z Wołomina.

Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej już po raz drugi w ramach Festiwalu „Basilica sonans” gościć będzie znanych europejskich organistów. Wykonawcy zaprezentują dzieła najznamienitszych kompozytorów, m. in. Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Franza Schuberta, Richarda Wagnera, a także takich polskich twórców, jak Fryderyk Chopin, Feliks Nowowiejski i Mieczysław Surzyński.

Podczas koncertu inauguracyjnego, poświęconego św. Janowi Pawłowi II z okazji 100. rocznicy urodzin, w wykonaniu prof. Chorosińskiego zabrzmią Toccata d-moll J. S. Bacha, Etiuda cis-moll op. 25 nr 7 i nokturny F. Chopina, Elegia fis-moll M. Surzyńskiego, a także finał I Symfonii d-moll op. 42 A. Guilmanta. W programie tego koncertu, zatytułowanego „Muzyka i słowo”, znalazły się także teksty św. Jana Pawła II, które przeczyta Michał Chorosiński, znany aktor teatralny i filmowy, odtwórca roli młodego Karola Wojtyły w Psałterzu Renesansowym.

Miłośnicy muzyki organowej, którzy nie mogą osobiście przybyć do Lichenia, będą mogli śledzić koncerty dzięki bezpośredniej transmisji z licheńskiej bazyliki w czasie rzeczywistym za pośrednictwem strony internetowej http://www.lichen.pl/, a także na kanale Sanktuarium na YouTube oraz stronie Sanktuarium na Facebooku.


W dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2020 roku w wyjątkowej odsłonie odbędzie się VIII edycja Festiwalu Muzyki Emanacje w Lusławicach. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmią dzieła Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu kameralistów Sinfonietty Cracovii.

Melomani będą mieli możliwość odkryć Lusławice na nowo, również w przestrzeni wirtualnej, wziąć udział w rozmaitych koncertach oraz – tradycyjnie – w spotkaniach ze wspaniałymi wykonawcami. Przede wszystkim jednak podczas VIII Emanacji zostanie oddany hołd pamięci Krzysztofa Pendereckiego, wielkiego Polaka, Patrona i Twórcy Europejskiego Centrum Muzyki.

Artysta – Dzieło – Spotkania. Te słowa-klucze otwierają przed nami uniwersum, w którym dziedzictwo Kompozytora rezonuje tysiącami dźwięków. Tegoroczny Festiwal będzie emanacją ponadczasowej obecności Krzysztofa Pendereckiego w ukochanych Lusławicach, gdzie Artysta realizował swe wizjonerskie idee: imponujący park, dedykowane młodym muzykom Centrum, kolejne dzieła entuzjastycznie przyjmowane na całym świecie.

Część twórczości kameralnej i solowej Kompozytora zabrzmi podczas festiwalowych koncertów w wykonaniu czołowych polskich zespołów oraz solistów. Nagrania prezentacji udostępnione zostaną następnie online na stronie festiwalowej. W czasie Emanacji udostępniona będzie także stała multimedialna ekspozycja zatytułowana „Krzysztof Penderecki – Dziedzictwo Polskiej Muzyki XX i XXI wieku”, której treść przybliża postać oraz dzieła Artysty na tle bogatego dorobku polskich kompozytorów ostatniego stulecia. Szczególnym wydarzeniem towarzyszącym tegorocznemu Festiwalowi stanie się otwarcie słynnego lusławickiego Arboretum będącego owocem wieloletniej pasji Krzysztofa Pendereckiego oraz zawierającego unikatowy w skali europejskiej zbiór dendrologiczny. Niepowtarzalne założenie parkowe stanie się także scenerią części festiwalowych koncertów.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 


Do 20 września 2020 roku potrwa XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”, zaliczany do czołowych warszawskich festiwali i najważniejszych festiwali organowych w Europie. Koncerty festiwalowe odbywają się przez trzy letnie miesiące w niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana.

Archikatedra warszawska jest jednym z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Na chórze kościoła jedna z najznakomitszych firm niemieckich – Eule – zbudowała w 1987 roku mechaniczne organy. Ten wielki 60-głosowy instrument jest przykładem znakomitego kunsztu organmistrzowskiego. Wyjątkowo trafny projekt instrumentu, jakość wykonania, walory artystyczne i uniwersalność pozwalająca na prezentację muzyki wszystkich epok, uzasadniają zaliczenie organów do najlepiej rozumianej „ekstraklasy koncertowej”. Festiwal powstał w 1994 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest kierownikiem artystycznym przedsięwzięcia i prezesem fundacji muzyki sakralnej.

Międzynarodowy Festiwal każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają bardzo wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia. W tym roku w warszawskiej świątyni wystąpią Piotr Rachoń, Przemysław Kapituła, Ignacio Ribas Taléns, Donato Giupponi, Fabio Ciofini, Józef Kotowicz, Jean-Christophe Geiser, Ennio Cominetti, Hans Ole Thers, Stefan Kagl i Andrea Trovato, prezentując repertuar przez siebie zaproponowany. W programie koncertów znalazły się również utwory polskich kompozytorów: Karola Kurpińskiego, Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

W tym roku nagroda Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski (dawniej nagroda Prymasa Polski) „Srebrna Piszczałka” zostanie wręczona 13 września podczas koncertu Stefana Kagla z Niemiec. Nagroda ta co roku była przyznawana podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej. W tym roku z powodu epidemii wydarzenie nie odbyło się. Dlatego nagroda za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce zostanie wyjątkowo wręczona podczas Festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie http://kapitula.org/ 


„Gra w klasykę” to nowy cykl koncertów Akademii Muzycznej w Krakowie i Krakowskiego Biura Festiwalowego, który potrwa do 13 września 2020 roku. Utalentowani młodzi artyści i wykładowcy krakowskiej uczelni muzycznej. Nowoczesna przestrzeń Sali Audytoryjnej ICE Kraków, a w repertuarze między innymi Chopin, Schubert, Szymanowski, Rachmaninow i Prokofiew.

W Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpią artyści, którzy swoją grą poprowadzą nas w najpiękniejszy świat dźwięków, gdzie muzyka staje się najwyższą wartością piękna. W ramach cyklu „Gra w klasykę” usłyszymy solistów oraz zespoły kameralne złożone ze studentów, doktorantów i wykładowców Akademii Muzycznej w Krakowie, którzy zaprezentują dzieła od czasów baroku do współczesności. W programie cyklu koncertowego znalazły się m. in. utwory Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Wandy Landowskiej, Karola Szymanowskiego, Romana Statkowskiego, Ludomira Różyckiego, Grażyny Bacewicz, Mieczysława Wajnberga, Witolda Lutosławskiego, Romana Palestra, Józefa Świdra i Wojciecha Kilara.

Muzyków związanych z Krakowem zobaczy szerokie grono odbiorców – zrealizowane wydarzenia będą dostępne online przez długi czas. Wszystkie odsłony cyklu koncertowego zostaną udostępnione na profilach Facebookowych organizatorów wydarzenia.

Szczegółowy program – na stronie http://icekrakow.pl/ 


24. Międzynarodowy Festiwal „Nova Muzyka i Architektura”, trwający do 5 września 2020 roku, podkreśli interesujące elementy toruńskiej architektury poprzez realizowanie w rozmaitych salach miasta wydarzeń artystycznych. Obędzie się wiele różnorodnych przedsięwzięć: koncerty symfoniczne i kameralne, projekcja filmu z muzyką na żywo i wystawa fotograficzna.

Ideą 24. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura”, który organizuje Toruńska Orkiestra Symfoniczna, jest prezentowanie muzyki zarówno w zabytkowych, jak i nowoczesnych wnętrzach toruńskiej architektury.

W programie festiwalu - koncerty łączące muzykę symfoniczną z rozrywkową, m. in. „Raz, Dwa, Trzy symfonicznie”, „Beethoven Electric 2D”, koncerty upamiętniające takie ważne wydarzenia, jak 100. rocznica urodzin Papieża, 100. rocznica Cudu Nad Wisłą, Święto Wojska Polskiego oraz 100. rocznica powrotu Torunia do wolnej Polski. Podczas koncertów z udziałem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej wybrzmią popularne dzieła E. Griega, G. Bizeta, G. Rossiniego i G. Verdiego. Usłyszymy utwory Mikołaja z Krakowa, Jana Podbielskiego, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Mieczysława Surzyńskiego, Gustawa Roguskiego, Karola Szymanowskiego, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Baculewskiego i Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Będziemy również świadkami prawykonania utworu Iwony Kisiel Once Upon the See 2 na 2 flety i klawesyn. Recitale skrzypcowe będą z kolei niezwykłą okazją do zapoznania się z wirtuozerią laureatów V Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Skrzypcowego im. K. Lipińskiego: Eliasa Davida Moncado oraz Roberta Łaguniaka. Finał festiwalu uświetnią dzieła operowe w wykonaniu wybitnych litewskich solistów oraz Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Dainiusa Pavilionisa.

Szczegółowy program – na stronie http://www.tos.art.pl/ 


Do 31 sierpnia 2020 roku w Muzeum Zamek Górków w wielkopolskich Szamotułach potrwa XI Festiwal im. Philippa i Xavera Scharwenków.

W związku z sytuacją epidemiologiczną organizatorzy dołożyli wszelkich starań, aby to wakacyjne wydarzenie wpisane na stałe w życie kulturalne Wielkopolski, było bezpieczne dla publiczności. Koncerty w ramach Festiwalu transmitowane będą również online, na żywo na stronie Facebookowej Fundacji Pro Cello.

W programie wydarzenia znalazły się kompozycje braci Scharwenków i utwory mistrzów kameralistyki: Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, a także Edwarda Elgara, Johannesa Brahmsa i Sergiusza Rachmaninowa. Podczas koncertu finałowego będzie miała miejsce promocja książki Franz Xaver Scharwenka. Dzwięki mojego życia – wspomnienia muzyka. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

W ramach Festiwalu odbywa się ponadto XVI Mistrzowski Kurs Wiolonczelowy. Zajęcia prowadzone będą w Poznaniu w dwóch formach: stacjonarnej w poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I st. nr 2 im. Tadeusza Szeligowskiego (ul. Bydgoska 4) oraz w formie online z pedagogami przebywającymi za granicą.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.procello.pl/program-2020 


Są różne powody, aby odwiedzić Warmię i Żuławy w lipcu tego roku. Piękne krajobrazy, unikatowe zabytki, gościnni mieszkańcy etc. Dla melomanów najważniejszy jest jeden – Festiwal „Muzyka na Warmii i Żuławach”, który odbędzie się w dniach 9–10 lipca 2020 roku. Już po raz siódmy spotkamy się w gotyckich kościołach regionu, aby wysłuchać smyczkowych dźwięków Polski i świata. Zadba o to, jak zawsze, Elbląska Orkiestra Kameralna, pod batutą maestro Michała Krężlewskiego.

W ramach festiwalowych koncertów pasłęcki Kościół pw. św. Bartłomieja i elbląska Katedra pw. św. Mikołaja wypełnią się dźwiękami z różnych krain i różnych okresów. Miłośników muzyki czeka spotkanie z Romansem nr 2 Ludwiga van Beethovena, a także Koncertem na dwoje skrzypiec d-moll Johanna Sebastiana Bacha. O kim myślał Beethoven, tworząc swój Romans? Czy Koncert na dwoje skrzypiec to dialog, czy raczej rywalizacja między instrumentami? Odpowiedzi na te pytania padną niebawem.

Nie zabraknie też utworów współczesnych, a dokładniej Hombark Concerto Sławomira Czarneckiego. Wielbicieli kultury Półwyspu Iberyjskiego ucieszy natomiast kompozycja Pabla Sarasatego Navarra op. 33. Co więcej, w tym roku melomani ujrzą muzyków elbląskiej orkiestry w podwójnej roli: na scenie wystąpi zespół, a także muzycy EOK jako soliści.

Wszystkie koncerty odbędą się w rygorze sanitarnym, zgodnie ze wskazaniami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Wstęp na koncerty jest wolny!

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://eok.elblag.eu/ 


Instrument wielkiego mistrza i wielcy mistrzowie instrumentu. Te słowa wystarczają zupełnie jako zachęta do spędzenia wyjątkowych letnich wieczorów z muzyką. Do 20 sierpnia 2020 we czwartki o godz. 20.30 rozbrzmiewać będą w Farze Poznańskiej arcydzieła muzyki organowej i kameralnej w wykonaniu znanych polskich wirtuozów.

Zbudowane w 1876 roku przez słynnego Friedricha Ladegasta, saksońskiego organmistrza z Weissenfels, monumentalne organy są niewyczerpanym źródłem barw i indywidualnych interpretacji. Od ponad 20 lat podczas cyklu recitali „Staromiejskie Koncerty Organowe” w Bazylice Farnej w centrum Poznania organiści zachwycają się niezwykłym instrumentem, poszukując najwłaściwszych, najpiękniejszych i najbardziej zaskakujących brzmień, kolorów oraz najprzeróżniejszych pomysłów na wykonanie swojego recitalu. Stali bywalcy z zaciekawieniem słuchają nowych utworów kompozytorów z rodzinnych stron artystów.

Zaproszeni do udziału w tegorocznej odsłonie cyklu koncertowego muzycy to uznani w świecie artystycnym wirtuozi organów, profesorowie akademii muzycznych, a także artyści młodego pokolenia: Łukasz Kołakowski, Adam Tański, Marek Stefański, Jakub Kapała i Jan Mroczek. Muzycy podczas swoich występów zaprezentują m. in. utwory Mikołaja z Krakowa, Fryderyka Chopina, Feliksa Nowowiejskiego, Mieczysława Karłowicza, a także własne improwizacje. Różnorodność repertuaru i osobowości artystycznych pozwoli zaprezentować instrument w bardzo szerokim spektrum interpretacyjno-brzmieniowym.

Z uwagi na sytuację epidemiczną w koncercie na żywo będzie mogło wziąć udział maksymalnie 150 osób. Słuchacze proszeni są o zakrywanie ust i nosa oraz zachowanie odpowiedniego dystansu.

Koncerty będą dostępne także online na profilu https://www.facebook.com/skofara/ 

Szczegółowy program – na stronie http://www.farapoznanska.pl/staromiejskie-koncerty-organowe-2020/ 


Podczas koncertu online z cyklu „Chór Polskiego Radia – dedykacje muzyczne” w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia 10 lipca 2020 roku o godz. 19.30 nastąpi prawykonanie najnowszego utworu Pawła Mykietyna Chorał i kanon.

Sezon 2019 / 2020 był inny od wszystkich, więc i lato będzie inne. Chociaż oficjalne zakończenie sezonu koncertowego już za nami, w siedzibie NOSPR odbędą się koncerty wakacyjne.

W wykonaniu Chóru Polskiego Radia pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej usłyszymy Lux aeterna Pawła Szymańskiego na 24 śpiewaków i instrumenty, Friede auf Erden op. 13 Arnolda Schönberga, Da pacem Domine Arvo Pärta i Requiem Herberta Howellsa. Po raz pierwszy w wykonaniu muzyków zabrzmi Chorał i kanon Pawła Mykietyna do słów Leyli Daryoush. Paweł Mykietyn to jeden z najważniejszych polskich kompozytorów ostatnich dwóch dekad. Każde jego nowe dzieło ściąga na siebie uwagę świata kultury, nie tylko w skali ogólnopolskiej, ale także międzynarodowej. Prawykonania utworów Mykietyna to bez dwóch zdań znaczące wydarzenia muzyczne i pozycja obowiązkowa w kalendarzu melomana.

Udział w koncercie wezmą również instrumentaliści Orkiestry Muzyki Nowej.

Koncert odbędzie się bez udziału publiczności, zapraszamy jednak do śledzenia transmisji na żywo tego wydarzenia. Link do transmisji opublikowany zostanie 10 lipca.

Dofinansowano ze środków Gminy Miejskiej Kraków oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/koncert-online-chor-polskiego-radia 


Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki i Pałac w Radziejowicach zapraszają na cykl koncertów letnich, który potrwa do 15 sierpnia 2020 roku .

Koncerty będą się odbywać w radziejowickim pałacu zarówno z udziałem publiczności, jak i w streamingu.

Podczas koncertów wystąpią pianiści Janusz Olejniczak, Paweł Kowalski i Hanna Holeksa, skrzypaczka Katarzyna Duda oraz aktor Jarosław Gajewski. W ich interpretacji usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Ludwiga van Beethovena, a także fragmenty X encykliki Jana Pawła II Veritatis splendor.

Podczas koncertów będą obowiązywały wszystkie wytyczne MKiDN odnośnie organizacji wydarzeń kulturalnych. Rezerwacja miejsc będzie prowadzona przez adres rezerwacje@palacradziejowice.pl. Rezerwacja jest ważna wyłącznie po otrzymaniu potwierdzenia.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Szczegółowy program - na stronie https://www.palacradziejowice.pl/ 


Recital wokalny Małgorzaty Grzegorzewicz-Rodek z cyklu „Czas to Miłość” – w hołdzie Prymasowi Tysiąclecia w roku beatyfikacji” odbędzie się 11 lipca 2020 roku o godz. 17.00 w Kaplicy Muzeum Zamoyskich w Kozłówce.

Koncert wypełni muzyka różnych epok, stylów i gatunków muzycznych w interpretacji sopranistki Małgorzaty Grzegorzewicz-Rodek i pianisty Tomasza Krawczyka. Usłyszymy między innymi utwory religijne epoki baroku Johanna Sebastiana Bacha i Antonia Vivaldiego, czy kompozytorów polskich – Damiana Stachowicza i Marcina Józefa Żebrowskiego. Epokę klasycyzmu reprezentować będzie fragment motetu Exultate, jubilate KV 165 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Zabrzmią romantyczne kompozycje Józefa Wieniawskiego, Stanisława Moniuszki, Césara Francka, a także Mieczysława Karłowicza, związanego z grupą twórców zwaną „Młodą Polską”.

Całość koncertu dopełnią utwory fortepianowe Fryderyka Chopina, między innymi wspaniały Polonez As-dur op. 53 zwany „Heroicznym”. Podtytuł kompozycji pochodzi od muzy Chopina – George Sand. Polonez został skomponowany w 1842 roku i należy do jednych z najważniejszych dzieł repertuaru fortepianowego. Przez krytyków nazywany był najdoskonalszym dziełem w historii gatunku. Oprócz twórczości fortepianowej Chopina zabrzmią utwory Ignacego Jana Paderewskiego.

Wstęp na koncert jest wolny. Obowiązuje rezerwacja miejsc oraz wypełnienie i przyniesienie ze sobą na dany koncert oświadczenia dotyczącego stanu epidemiologicznego. Wynika to z wytycznych MKiDN.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie https://filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d812,recital_wokalny_malgorzata_grzegorzewicz-rodek.html 


11 lipca rusza internetowy ekwiwalent festiwalu muzycznego, w którym można uczestniczyć do września 2020 roku. U jego podstaw leży idea stworzenia „miejsca wspólnego”, w którym będziemy mogli słuchać mniej lub bardziej znanych współczesnych polskich utworów, poznawać twórczość polskich kompozytorów i kompozytorek oraz odkrywać młodych polskich wykonawców – wszystko to połączone kluczem toposów, loci communes, miejsc wspólnych: miłości, śmierci, natury, rytuału, snu, labiryntu, baśni, przeszłości i przyszłości.

W trakcie trzech miesięcy na stronie internetowej http://miejscawspolnefestiwal.pl/ opublikowanych zostanie dziewięć wirtualnych koncertów, zaprojektowanych z wykorzystaniem istniejących oraz wciąż pojawiających się w sieci nagrań współczesnych kompozycji. Każdemu z nich towarzyszyć będzie autorski esej programowy, poruszający istotne dla wybranych utworów wątki, co pomoże głębiej zrozumieć i przeżywać muzykę. Założenia programowe to „3x Polska”: przekrojowe spojrzenie na polskich twórców muzyki współczesnej – od klasyków XX wieku po najmłodsze pokolenie; wydobycie twórczości kobiet kompozytorek oraz tylko polscy wykonawcy – zespoły i soliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. W ramach wydarzenia odbędą się Warsztaty Krytyki Muzycznej.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”.

Karolina Dąbek

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie internetowej: http://miejscawspolnefestiwal.pl/ 


„Muzyka w obrazie. Obraz w dźwięku” to cykl koncertów, warsztatów oraz wykładów promujących muzykę współczesną, organizowany przez Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej od 12 lipca do 22 listopada 2020 roku w Pałacu w Rybnej.

W ramach cyklu zaprezentowane zostaną utwory muzyczne inspirowane malarstwem, literaturą, matematyką, architekturą, materią przemysłową i bogactwem regionu śląskiego. Odbędą się również prawykonania utworów na klawesyn Philipa Czaplowskiego, Sławomira Kaczorowskiego, Tomasza Kamieniaka, Dominika Lasoty, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko i Adama Wesołowskiego. We wrześniu planowana jest także premierowa projekcja filmu Macieja Jarolima Świat widziany dźwiękami oraz spotkanie z twórcami tej produkcji.

Do udziału w cyklu zostali zaproszeni cenieni artyści i naukowcy: prof. Gabriela Szendzielorz-Jungiewicz, dr hab. Beata Warykiewicz-Siwy i dr hab. Piotr Kopiński (wykładowcy Akademii Muzycznej w Katowicach), prof. dr hab. inż. Krzysztof Kluszczyński z Politechniki Krakowskiej, klawesynistki Hanna Balcerzak i Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, muzykolog Piotr Oczkowski oraz reżyser dźwięku Krzysztof Sztekmiler (Akademia Muzyczna w Łodzi).

Koncert inauguracyjny pt. „Kiedy muzyka staje się obrazem” z towarzyszącą wystawą partytur graficznych będzie miał miejsce 12 lipca o godz. 18.00. O godz. 12.00 odbędą się również warsztaty dla dzieci i młodzieży pt. „Grafika muzyczna”, prowadzone przez dr. hab. Piotra Kopińskiego.

Szczegółowy program – na stronie: https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-współczesnej-muzyki-klawesynowej-elżbieta-chojnacka-center/ 


Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na kolejną edycję cyklu recitali fortepianowych „Chopin nad wodami Motławy” w dniach 12–26 lipca 2020 roku. Koncerty odbywać się będą o godz. 20.30.

Wystąpią pianiści związani z Trójmiastem, wykonujący utwory naszego narodowego kompozytora, ale również muzykę różnych epok i stylów. Udział w Festiwalu wezmą Michał Mossakowski, Daniel Ziomko, Mikołaj Sikała, Maciej Gański, Bartosz Wiśniewski, Piotr Pawlak, Igor Torbicki, Patryk Morgaś, Maciej Frączek, Karol Garwoliński, Bartosz Skłodowski, Bogdan Czapiewski, Paweł Rydel, Sławomir Wilk i Natalia Zaleska. Wykonają utwory m.in. Josepha Haydna, Ludwiga van Beethovena, Roberta Schumanna oraz kompozytorów tworzących w XX wieku, w tym Karola Szymanowskiego, Sergiusza Bortkiewicza, Ignacego Jana Paderewskiego, Grażyny Bacewicz czy Romualda Twardowskiego.

Recitale w foyer Filharmonii nad Motławą odbywać się będą w nowym reżimie sanitarnym. Tym razem Filharmonia przyjmie tylko maksymalnie połowę publiczności w porównaniu z latami ubiegłymi. Cykl koncertów, który w ubiegłym roku cieszył się olbrzymią frekwencją, dziś, pomimo nowej sytuacji w kulturze, najpewniej także przyciągnie licznych, spragnionych kultury słuchaczy zarówno z Trójmiasta, jak i turystów.

Bilety dostępne online w cenie 14–20 zł na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 

Mikołaj Dudkiewicz


14 lipca 2020 roku o godz. 13.00 i 19.00 w ramach Chopin-Górecki Open Festiwal 2020 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się online premiera kompozycji multimedialnej Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia Aldony Nawrockiej i Andrzeja Kopcia.

Utwór na głos, trąbkę, fortepian i elektronikę jest wynikiem twórczej współpracy kompozytorów Aldony Nawrockiej i Andrzeja Kopcia, którzy wezmą udział w jego realizacji jako wykonawcy partii fortepianu oraz warstwy elektronicznej. W prawykonaniu utworu wystąpią także muzycy trębacz Tomasz Woźniak oraz sopranistka Agnieszka Tyrawska-Kopeć.

Warstwa programowa kompozycji – już w samym tytule – nawiązywać będzie do inspiracji muzyką najwybitniejszego polskiego kompozytor epoki romantyzmu Fryderyka Chopina, którego kolejny jubileusz przypada na rok 2020. Utwór Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia wpisywać się będzie w te działania w sposób niekonwencjonalny, gdyż oprócz działań stricte muzycznych, w tym interaktywnych z elektroniką, zakłada także akcje parateatralne.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Premiera dostępna w Internecie na stronie festiwalu: www.chg.chopin.edu.pl oraz na profilu: www.facebook.com/chg.umfc 


Po przerwie spowodowanej pandemią, Polski Impresariat Muzyczny działający przy Instytucie Muzyki i Tańca wznawia cykl koncertów „Z klasyką przez Polskę”. Koncert inaugurujący nową odsłonę cyklu odbędzie się 17 lipca 2020 o godz. 18.00 w Kościele Chrześcijan Baptystów w Szczytnie (ul. H. Sienkiewicza 3).

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów. Zorganizowano już 51 tego rodzaju koncertów, w których udział wzięło ponad 40 artystów i 9000 słuchaczy.

W tegorocznej edycji projektu odbędzie się około 60 koncertów w całej Polsce. W programach znajdzie się muzyka kameralna ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej. Swoje interpretacje tych dzieł zaprezentują, poza słynnymi artystami, także nowe pokolenie młodych wykonawców. Na najbliższych koncertach wystąpią m.in. Książek Piano Duo, Anna Radziejewska, Milena Lange, Paweł Sommer, Marta Gidaszewska, Robert Łaguniak, Janusz Olejniczak, Katarzyna Drogosz, Kwartet Atma, Olga Pasiecznik, Zuzanna Nalewajek i Dagmara Barna.

Podczas najbliższego koncertu utwory kameralne na flety i fortepian Antonia Vivaldiego, Józefa Elsnera i Władysława Żeleńskiego zaprezentują Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz (flet) oraz Marek Toporowski (fortepian historyczny).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB


Od 18 lipca do 22 sierpnia 2020 potrwa tegoroczny XI Festiwal Muzyki Kameralnej w Urlach. W kościele pw. Matki Bożej Częstochowskiej wystąpią uznane zespoły muzyki kameralnej i cenieni przez melomanów artyści, w tym Maciej Strzelczyk, Bogdan Hołownia i Piotr Rodowicz. Koncerty odbywać się będą w soboty o godz. 18.00. Wstęp wolny!

Urle z racji swego uzdrowiskowego charakteru tętnią życiem kulturalnym, szczególnie w okresie lata. Prężnie działające lokalne środowisko jest inicjatorem wielu przedsięwzięć w dziedzinie szeroko pojętej kultury. Festiwal Muzyki Kameralnej w Urlach stanowi jedno z nich. Organizowany od 2010 roku przez Stowarzyszenie Przyjaciół Kultury i Parafię Matki Bożej Częstochowskiej w Urlach, od 2011 realizowany jest we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury, odpowiedzialnym za kształt programowy przedsięwzięcia.

Podczas Festiwalu prezentowane są głównie utwory muzyki klasycznej w wykonaniu wybitnych solistów (instrumentalistów i wokalistów) oraz uznanych zespołów kameralnych. W tym roku udział w przedsięwzięciu wezmą GlassDuo, Sonic Quintet, kwartet smyczkowy instrumentów historycznych Quartetto Nero, kwintet dęty LutosAir Quintet, kwartet gitarowy Erlendis Quartet i Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka. W programie pięciu koncertów znalazły się m. in. dzieła Adama Jarzębskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Edwarda Pałłasza, Michała Lorenca, Jacka Sykulskiego, Juliusza Łuciuka, Romualda Twardowskiego i Wojciecha Widłaka.

Szczegółowy program – na stronie http://biuro-prasowe.mik.waw.pl/101163-xi-festiwal-muzyki-kameralnej-w-urlach 


Tegoroczna, 8. edycja Festiwalu Strefa Ciszy przeniesiona została do Internetu. W wakacyjne weekendy, począwszy od 18 lipca do 16 sierpnia 2020 roku, wyjątkowych koncertów posłuchać można będzie online.

Letnie weekendy w Łazienkach Królewskich już od ośmiu lat należą do Festiwalu Strefa Ciszy. W tym roku, wyjątkowo, ze względu na panującą sytuację, impreza została przeniesiona do sieci. W związku z tym w każdy wakacyjny weekend, niezależnie od miejsca zamieszkania, będzie można się przenieść do malowniczych zakątków Królewskich Ogrodów. Festiwalowe koncerty zarejestrowane zostały w pięknych ogrodach i zabytkowych przestrzeniach Łazienek.

Zabrzmi muzyka klasyczna, współczesna, jazzowa i tradycyjna w rozmaitych interpretacjach. Podczas koncertu inaugurującego Festiwal znakomity Atom String Quartet zaprezentuje kompozycje autorstwa członków kwartetu oraz utwory Krzysztofa Pendereckiego. Udział w Festiwalu wezmą również zespoły Lutoslawski Quartet, Equilibrium String Quartet, Bastarda Trio, Brassfederacja, Polski Piach, a także pianista i kompozytor Grzegorz Tarwid, perkusista Hubert Zemler, flecistka Agata Igras, harfistka Zuzanna Elster i oboista Sebastian Aleksandrowicz.

Koncerty będą udostępniane na profilu Facebook i kanale YouTube Strefy Ciszy oraz na stronie internetowej Łazienek Królewskich.

Szczegółowy program - na stronie Festiwalu https://www.strefaciszyfestival.pl/ 


Stowarzyszenie JAX i Fundacja Wigry Pro zapraszają na II Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry”. Koncerty odbywają się do 23 sierpnia 2020 roku w pokamedulskim Kościele pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.

Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry” nawiązuje do historii i tradycji wigierskiego obiektu pokamedulskiego, który na przestrzeni kilkuset lat był świadkiem wielu wydarzeń kulturalnych i artystycznych. Koncerty odznaczają się niezwykłą różnorodnością stylistyki i gatunków muzycznych. Podczas każdego z koncertów można usłyszeć bogaty repertuar: począwszy od muzyki dawnej do muzyki XXI wieku.

Druga edycja Festiwalu obejmuje realizację pięciu koncertów, które odbywają się w Wigrach w wybrane niedziele czerwca, lipca i sierpnia o godz. 13.00 (po mszy św. o 12.00). Podczas tegorocznej edycji wystąpią znakomici artyści koncertujący w kraju i za granicą, a program będzie zróżnicowany, ciekawy i dostosowany do szerokiego grona odbiorców. Usłyszymy połączenie organów z harmonijką ustną, saksofonem, trąbką, fletem i skrzypcami, utwory Jana Podbielskiego, Fryderyka Chopina, Karola Kurpińskiego, Władysława Żeleńskiego, Emila Młynarskiego oraz improwizacje Jana Kieszkowskiego, Pawła Głowińskiego, Macieja Sikały i Bogusława Grabowskiego.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://festiwal.wigry.pro/ 


W ramach VII Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej w dniach 19–24 lipca 2020 w Kościele Wniebowzięcia NMP, Narodowym Forum Muzyki i na dziedzińcu Dworu Biskupiego w Nysie odbędą się koncerty kameralne organizatorów i wykładowców Akademii – członków zespołu Polish Cello Quartet.

Chcąc podzielić się światem zespołów wiolonczelowych, jakim nieustannie żyje zespół Polish Cello Quartet, oraz wspomóc młode talenty pragnące rozwijać swoją grę na wiolonczeli, zespół organizuje Międzynarodową Akademię Wiolonczelową. Ma ona formułę warsztatów muzycznych, które obejmują zajęcia indywidualne, lekcje kameralistyki wiolonczelowej, wykłady przeznaczone dla studentów oraz uczniów szkół muzycznych II st. przygotowujących się do egzaminów wstępnych na uczelnie wyższe, a także koncerty. Ideą projektu jest umożliwienie uczestnikom kontaktu z zagranicznymi profesorami oraz zespołem Polish Cello Quartet złożonym z polskich wiolonczelistów młodego pokolenia. MAW ma również na celu propagowanie wśród młodych wiolonczelistów zwyczaju gry kameralnej w zespołach wiolonczelowych.

Poprzez szerzenie tego rodzaju kameralistyki w Polsce zespół Polish Cello Quartet pragnie ukazać również bogaty i ciekawy repertuar zespołów wiolonczelowych podczas koncertów Akademii oraz zachęcić do częstszego sięgania po tę wyjątkową lecz nie łatwą literaturę kameralną. W ramach przedsięwzięcia zabrzmią m. in. dzieła Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Ludomira Różyckiego, Witolda Szalonka, Artura Zagajewskiego, a także jazzowe aranżacje popularnych melodii i autorskie kompozycje wykonawców.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie http://www.akademiawiolonczelowa.pl/ 


Od 19 lipca do 2 sierpnia 2020 roku podczas 17 koncertów II Czarnoleskiego Festiwalu Sztuk będziemy mieli okazję usłyszeć muzykę współczesną, dawną, ludową, jazzową, interpretacje dzieł poetów polskich oraz zwiedzić wystawę. Ideą Festiwalu jest synteza sztuk.

Podczas koncertu inauguracyjnego w Dworku Muzeum Jana Kochanowskiego dyrektor artystyczny Festiwalu, Edward Wolanin wykona Nokturny Fryderyka Chopina. Gościem wieczoru będzie znakomity aktor Jerzy Zelnik, który przeczyta wiersze Jana Kochanowskiego i Jana Pawła II. Muzyka polska zajmuje ważne miejsce w programie Festiwalu: w interpretacji zaproszonych artystów zabrzmią również utwory Henryka Wieniawskiego, Tadeusza Paciorkiewicza, Grażyny Bacewicz, Michała Spisaka i Janusza Bieleckiego.

W ramach Festiwalu młodzi pianiści z całej Polski będą szkolić swój warsztat pianistyczny pod okiem znakomitych pedagogów: pianistów Edwarda Wolanina, Radosława Sobczaka oraz znawców technik wykonawczych muzyki dawnej – Doroty Stawarskiej i Marka Toporowskiego. Rezultaty tej współpracy zostaną zaprezentowane podczas koncertów uczestników mistrzowskich warsztatów.

Koncerty festiwalowe odbywać się będą w Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie, Kościele parafialnym pw. Świętej Trójcy w Gródku oraz Zamku w Janowcu. Wszystkie te przestrzenie pozwalają na bezpieczny przebieg koncertów dla każdego uczestnika. Na wydarzenia jest wstęp wolny przy wcześniejszej rezerwacji telefonicznej lub mailowej (tel. +48 677 20 05, e-mail: muzeum-czarnolas@wp.pl).

Szczegółowy program – na stronie: www.czarnoleskifestiwalsztuk.pl/festiwal 


20 lipca 2020 roku o godz. 18.00 w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie odbędzie się koncert z okazji 150-lecia urodzin Emila Młynarskiego w ramach cyklu „Jubileusze kompozytorów polskich w Łazienkach Królewskich”.

18 lipca 2020 roku przypada 150. rocznica urodzin dyrygenta, skrzypka, pedagoga i kompozytora Emila Młynarskiego, który przyszedł na świat w 1870 roku w Kibartach koło Suwałk, a zmarł 5 kwietnia 1935 roku w Warszawie. Absolwent Konserwatorium Petersburskiego koncertował z wielkim powodzeniem we wszystkich ówcześnie ważnych ośrodkach kultury w Europie i Stanach Zjednoczonych. Szybko zdobył uznanie jako skrzypek-wirtuoz i dyrygent. Powierzano mu kierowanie najbardziej prestiżowymi zespołami orkiestrowymi. Za najwybitniejsze dzieło muzyczne jego autorstwa uchodzi Koncert skrzypcowy d-moll op. 11. nagrodzony na Konkursie Kompozytorskim im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lipsku w 1898 roku. Emil Młynarski był wytrwałym popularyzatorem muzyki polskiej. Śmiało umieszczał w repertuarze świeżo powstałe polskie opery i balety, a w 1925 roku zorganizował Festiwal Muzyki Polskiej w Paryżu.

Podczas najbliższego koncertu w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich wystąpi Budzyńska – Ogryzek Duo w składzie: Zuzanna Budzyńska (skrzypce) i Szymon Ogryzek (fortepian). W programie znajdą się utwory kameralne Emila Młynarskiego, Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Romualda Twardowskiego i Fritza Kreislera. Koncert poprowadzi Maxymilian Bylicki.

Organizatorem koncertu jest Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wstęp na koncert jest możliwy na podstawie bezpłatnych zaproszeń po rezerwacji pod adresem martyna.sojka@imit.org.pl 

Dodatkowe informacje: https://imit.org.pl/programy/departament-muzyki/4457 


Polish Cello Quartet to zespół złożony z czterech znakomitych solistów. Podczas koncertu 24 lipca 2020 roku o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki każdy z nich wykona inną sonatę wiolonczelową autorstwa polskiego kompozytora.

Usłyszymy reprezentujący epokę romantyzmu utwór Fryderyka Chopina, napisane na początku XX wieku dzieła Karola Szymanowskiego (w opracowaniu Kazimierza Wiłkomirskiego) i Ludomira Różyckiego, a także skomponowaną w drugiej połowie lat 50. minionego stulecia sonatę Witolda Szalonka. Repertuar ciekawy, niebanalny i bardzo zróżnicowany.

Przeznaczona oryginalnie na skrzypce i fortepian Sonata d-moll Szymanowskiego wyszła spod pióra zaledwie dwudziestojednoletniego twórcy. Została wykonana po raz pierwszy w kwietniu 1909 roku w Warszawie. W późniejszych latach twórca często wykonywał to dzieło jako pianista, przyznawał też wówczas, że jest to „rzecz pod każdym względem popularna”.

W Sonacie a-moll op. 10, którą Różycki ukończył w 1906 roku, wiolonczela jest stale na pierwszym planie. To właśnie ona prezentuje i rozwija najważniejsze wątki. Kompozycja jest przy tym zdecydowanie bardziej nastrojowa i uczuciowa niż wirtuozowska, a jej wylewność emocjonalna i uroda melodii przywodzą niekiedy na myśl muzykę twórców rosyjskich, zwłaszcza Sergiusza Rachmaninowa.

Szalonek zasłynął swoimi radykalnymi kompozycjami pisanymi w latach 60-tych XX w. Jego Sonata na wiolonczelę i fortepian jest jednak wcześniejsza – ukończył ją w 1958 roku, jeszcze w czasie studiów. Nie jest może tak awangardowa, ale stanowi ciekawe i niebanalne uzupełnienie programu koncertu.

Agnieszka Frei

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7977 


Podczas uroczystości jubileuszowych z okazji 30-lecia Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej w dniach 24–26 lipca 2020 odbędą się wyjątkowe wydarzenia podsumowujące dorobek działalności instytucji.

Wojewódzka Rada Narodowa w Tarnowie podjęła uchwałę w sprawie utworzenia instytucji upowszechniania kultury muzycznej pod nazwą Centrum Paderewskiego Tarnów – Kąśna Dolna 28 lutego 1990 roku. Instytucji powierzono majątek w postaci dworu i otaczającego go parku. Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej – dziś instytucja współprowadzona przez Powiat Tarnowski i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – jest jednym z najciekawszych ośrodków kulturalnych w skali kraju, cieszącym się sympatią melomanów i sentymentem artystów.

Inauguracją obchodów, a zarazem kluczowym ich momentem będzie zaplanowana na 24 lipca Gala Trzech Dekad z udziałem sław polskiej kameralistyki, związanych z Kąśną od zarania. Na kąśnieńskiej scenie wystąpią Krzysztof Jakowicz, Vadim Brodski, Jakub Jakowicz i Robert Morawski, którzy zaprezentują m. in. utwory Henryka Wieniawskiego i Ignacego Jana Paderewskiego. 25 lipca na melomanów czeka spotkanie z Waldemarem Malickim, który wykona program zatytułowany „Historia Muzyki według Waldemara Malickiego”; pianiście towarzyszyć będzie kwintet smyczkowy. Finał jubileuszu to występ austriackiego pianisty Ingolfa Wundera, laureata II nagrody na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Koncerty rozpoczną się o godz. 18.00.

Tegoroczny jubileusz stał się ponadto wdzięcznym pretekstem to wydania płyty Reminiscencje. Występujący na niej muzycy koncertowali w Kąśnej wielokrotnie, stając się przyjaciółmi Centrum. Na płycie znalazły się utwory Paderewskiego, Chopina, Paganiniego i Montiego w interpretacji Piotra Pławnera, Mariusza Patyry, Tomasza Strahla, Roberta Morawskiego i Klaudiusza Barana.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.centrumpaderewskiego.pl/ 


24 lipca 2020 o godz. 19.00 w sali koncertowej CKK Jordanki odbędzie się koncert Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Wojciecha Pławnera w ramach 24. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura”.

Koncert jest współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”. W sezonie 2019 / 2020 Wojciech Pławner jest dyrygentem-rezydentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

W programie koncertu znalazło się najbardziej popularne dzieło Antonia Vivaldiego, czyli Cztery pory roku. Swój wirtuozowski talent zaprezentuje solistka, skrzypaczka Orkiestry, niezwykle utalentowana Monika Skruszewicz. Drugim solistą będzie klarnecista Rafał Kleszcz, dla którego koncert ten jest Nagrodą specjalną ufundowaną przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną podczas IV Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Dętych Finalis 2019. Solista zaprezentuje Koncert na klarnet i orkiestrę A-dur KV 622, Wolfganga Amadeusa Mozarta. Druga część koncertu przeniesie nas do świata muzyki filmowej za sprawą walców z Ziemi obiecanej i Trędowatej autorstwa Wojciecha Kilara. Zmysł do tworzenia świetnej muzyki filmowej tego kompozytora został doceniony i uhonorowany wieloma nagrodami, m.in. Orłem – Nagrodą Polskiej Akademii Filmowej, Philip Award za dokonania w dziedzinie muzyki filmowej w ramach Music & Film Festival, Złotą Kaczką w kategorii „Najlepsza muzyka do filmu polskiego” i Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski.

Informacja o biletach – na stronie http://tos.art.pl/pl/wydarzenie_902_Tanecznym_krokiem_przez_cztery_pory_roku_.html 


W twórczości Krzysztofa Pendereckiego wiolonczela zajmuje miejsce szczególne, będąc główną bohaterką licznych kompozycji solowych, kameralnych i orkiestrowych tego wybitnego kompozytora. Najbliższy koncert w ramach Festiwalu Emanacje wypełni muzyka wiolonczelowa. 26 lipca 2020 o 19.00 w Lusławicach wraz z Polish Cello Quartet wystąpią wiolonczeliści młodej generacji, absolwenci programów edukacyjnych Europejskiego Centrum Muzyki.

Zamiłowanie kompozytora do wiolonczeli zrodziło się z podziwu dla sztuki kilku wirtuozów, lecz przede wszystkim Siegfrieda Palma i Mścisława Rostropowicza. Podczas najbliższego koncertu zabrzmią dzieła przełomowe, stanowiące znaczące gesty twórcy wobec rozgrywających się ważnych wydarzeń w dziejach kraju, a także wyrażające najbardziej osobiste uczucia wobec najbliższych.

Serenata na trzy wiolonczele stała się prezentem urodzinowym dla ukochanej żony, Elżbiety. Sięgając po ten gatunek kompozytor odwołał się do XVI-wiecznej tradycji pieśni miłosnej śpiewanej o zmroku pod oknem ukochanej kobiety.

Ciaccona z Polskiego Requiem niesie ze sobą głęboki ładunek dramatyczny. To jedno z dzieł powstałych jako reakcja twórcy na ważne w dziejach Polski i świata wydarzenie określające symbolicznie przestrzeń moralną narodu polskiego. Kompozycja ukończona w 2005 została dedykowana pamięci zmarłego papieża Jana Pawła II i domknęła powstające od 25 lat Polskie Requiem. Niemal po 10 latach od prawykonania Ciaccony kompozytor powrócił do dzieła, opracowując go w wersji na 6 wiolonczel.

W 1981 po śmierci szczególnie bliskiego kompozytorowi kardynała Stefana Wyszyńskiego zrodziło się spontanicznie Agnus Dei. Swoją kompozycją Penderecki oddał hołd niezwykłej postaci, a także odwołał się do heroicznego świadectwa wiary w wartości najwyższe oraz nieugiętego sprzeciwu wobec systemu totalitarnego. Pełne łagodnych brzmień, bliskie tonalności Agnus Dei na 8-głosowy chór a cappella doczekało się w 2007 opracowania na 8 wiolonczel. Pełne, niskie dźwięki chóru wiolonczel, wysnute z nostalgicznego motywu tercji małej niosą brzmienia szlachetnie wzruszające, skłaniające do refleksji nad sprawami ostatecznymi.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 


Po długich miesiącach przymusowego odosobnienia i tęsknoty za muzyką wykonywaną na żywo Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina zaprasza na koncerty 21. Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”. Przed nami osiem koncertów w wakacyjne weekendy, od 26 lipca do 30 sierpnia 2020 roku.

W programie znajdą się przede wszystkim interesujące koncerty w wykonaniu artystów Orkiestry i Chóru Filharmonii Łódzkiej oraz gości.

Program koncertu inauguracyjnego 26 lipca w Archikolegiacie NMP i św. Aleksego w Tumie wypełnią pieśni i arie z oper Stanisława Moniuszki – Halki, Verbum nobile, Strasznego Dworu i Flisa. Wystąpią Patrycja Krzeszowska-Kubit (sopran), Olga Maroszek (mezzosopran), Tomasz Rak (baryton) oraz kwartet Apertus.

Później odwiedzimy sanktuarium w Wielkiej Woli – Paradyżu, farę w Piotrkowie Trybunalskim, Kolegium Zakonu Pijarów w Łowiczu, Kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Pajęcznie, Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Rawie Mazowieckiej i kościół księży orionistów w Zduńskiej Woli, by zakończyć 30 sierpnia koncertem w łódzkiej bazylice archikatedralnej. Podczas Festiwalu „Kolory Polski” nie zabraknie muzyki polskich twórców. Zaprezentowane zostaną m. in. dzieła Wacława z Szamotuł, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Mieczysława Karłowicza, Feliksa Nowowiejskiego, Karola Szymanowskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego i Romualda Twardowskiego. Wieczór finałowy uświetni występ fenomenalnego basa-barytona Tomasza Koniecznego.

Wstęp na koncerty „Kolorów Polski” jest wolny. Ze względów epidemiologicznych ograniczona jest liczba miejsc i dlatego obowiązują jednoosobowe imienne zaproszenia oraz oświadczenia o stanie zdrowia.

Szczegóły – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/kolory-polski 


Tegoroczna jubileuszowa 10. edycja Międzynarodowego Festiwalu NDI Sopot Classic odbędzie się w dniach 26 lipca – 1 sierpnia. Tradycją koncertów festiwalowych są wieczory tematyczne, prezentujące kulturę różnych krajów. W 2020 roku organizatorzy przedsięwzięcia zapraszają na muzyczne spotkanie z Czechami.

Festiwal powstał z inicjatywy Wojciecha Rajskiego – dyrygenta, dyrektora artystycznego Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot. Sponsorem tytularnym festiwalu jest Grupa NDI.Koncert inauguracyjny z udziałem orkiestry poświęcony będzie muzyce czeskiej: klasycznej i popularnej. W pierwszej części koncertu zabrzmią utwory Antonína Dvořáka i Bedřicha Smetany w interpretacji znakomitych solistów: Izabeli Matuła (sopran) i Piotra Buszewskiego (tenor), którzy wykonają fragmenty z czeskich oper, a także wiolonczelisty Macieja Kułakowskiego. Gwiazdą drugiej części koncertu będzie Helena Vondráčková, która zaprezentuje sopockiej publiczności swoje najsłynniejsze utwory.

Jak co roku jeden z koncertów Międzynarodowego Festiwalu Sopot Classic poświęcony będzie twórczości polskich kompozytorów. Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina wykona Ingolf Wunder, laureat 2. nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie. Filharmonia Kameralna Sopot zaprezentuje ponadto III Symfonię op. 36, „Symfonię pieśni żałosnych”, która przyniosła Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu niespotykaną w świecie muzyki współczesnej popularność. Partię solową w Symfonii wykona Katarzyna Trylnik, artystka na stałe związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową.

Solistą finałowej Gali Operowej będzie tenor światowej sławy Rolando Villazón. Podczas sopockiego koncertu Artyście towarzyszyć będzie sopranistka Pumeza Matshikiza uznana przez „The Independent” za „jeden z najbardziej ekscytujących współczesnych głosów operowych”.

Realizację Festiwalu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie http://sopotclassic.pl/ 


Projekt kontrabas.pl to cykl trzech koncertów online przedstawiających polskie dzieła kontrabasowe, który potrwa do 28 sierpnia 2020 roku.

Inicjatywa powstała w celu prezentacji dzieł, które trudno znaleźć na płytach, czy też nagraniach internetowych. Pomysł ten realizuje dr Karol Nasiłowski – lider grupy kontrabasów Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie oraz adiunkt w klasie kontrabasu Akademii Sztuki w Szczecinie – wraz z żoną, pianistką Izabellą Nasiłowską.

Koncerty są realizowane w nowej interaktywnej sali Castanea na terenie Technoparku Pomerania w Szczecinie. Podczas pierwszego odcinku 30 czerwca zaprezentowany został cykl Trzy capriccia na kontrabas solo Stefana Bolesława Poradowskiego. Kolejny koncert online, którego premiera zaplanowana jest na 30 lipca (godz. 19:00), poświęcony będzie twórczości Jana Kolasińskiego: zabrzmią Trzy utwory na kontrabas i fortepian. W ostatnim odcinku, 28 sierpnia (godz. 19:00), usłyszymy balladę na kontrabas i fortepian ContraForte Benedykta Konowalskiego – dzieło napisane dla wykonawców jako prezent ślubny.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego MKiDN „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB


30 lipca 2020 o godz. 18.00 w Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma” zorganizowany zostanie koncert w ramach cyklu „Karol z Atmy. Muzyka jednoczy”, podczas którego odbędą się prawykonania najnowszych utworów polskich twórców.

Udział w koncercie weźmie trio znakomitych wykonawców: fleciści Łukasz Długosz i Agata Długosz oraz pianista Andrzej Jungiewicz. Poprowadzi wydarzenie dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMK, kurator ds. programowych Atmy.

W programie znajdą się – obok utworów Léo Delibesa, Franciszka Dopplera i Karola Szymanowskiego – cztery prawykonania utworów kompozytorów polskich. Zabrzmią Lovespell Iwony Kisiel, Duo Pawła Mykietyna, Dodecanzona Adama Sławińskiego i Gismondo Jarosława Siwińskiego. Utwór Gismondo dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Ze względu na bezpieczeństwo wydarzenie odbędzie się w ogrodzie przed Muzeum Karola Szymanowskiego. Obowiązuje zachowanie dystansu, zakrywanie ust i nosa, dezynfekcja rąk przy wejściu na teren muzeum. Organizatorzy zapraszają również do transmisji wydarzenia online na FB Muzeum Narodowego w Krakowie https://www.facebook.com/muzeum.narodowe.krakow 

Wstęp na koncert jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie https://mnk.pl/aktualnosci/karol-z-atmy-muzyka-jednoczy-1 


W dniach 31 lipca – 29 sierpnia 2020 roku odbędzie się XXII odsłona Gdańskiego Festiwalu Carillonowego. Do końca sierpnia w każdy piątek i sobotę będzie można posłuchać specjalnych koncertów z wież kościoła św. Katarzyny i Ratusza Głównego Miasta. W tym roku nowością jest transmisja koncertów na żywo w Internecie.

Gdańsk jest jedynym miastem w Polsce, które ma działające instrumenty składające się z dzwonów o wadze od kilku kilogramów do kilku ton. Utwory grane na carillonie z wieży Ratusza Głównego Miasta to prawie 460-letnia tradycja Gdańska. Dźwięki towarzyszyły najważniejszym wydarzeniom miejskim. Podczas najbliższego Festiwalu zaprezentowane zostaną utwory dawne i współczesne w interpretacjach wielu artystów. Utwory wykonane na carillonach usłyszymy w piątki o godz. 20.30 z wieży kościoła św. Katarzyny oraz soboty o 12.05 z wieży Ratusza Głównego Miasta. Wszystkie koncerty będą transmitowane online. Piątkowych koncertów będzie można wysłuchać na żywo, a artystów wykonujących utwory zobaczyć na ekranie w ogrodzie oo. Karmelitów przy kościele św. Katarzyny.

XXII edycja Festiwalu to nawiązanie do czterech żywiołów – program podzielono na cztery mini cykle: Aqua, Aer, Terra i Ignis. Sobotnie koncerty z wieży Ratusza Głównego Miasta będą solowe. Natomiast podczas piątkowych koncertów carilloniści zagrają w towarzystwie innych instrumentów, m. in. trąbki, waltorni i fletu. Oprócz Moniki Kaźmierczak, carillonistki miejskiej i organizatorki Festiwalu, udział w przedsięwzięciu wezmą carilloniści Anna Kasprzycka, Magdalena Cynk-Mikołajewska, Wojciech Lauer, trębacze Emil Miszk i Paweł Hulisz, waltornista Michał Szczerba oraz flecistka Katarzyna Czubek.

Podczas prologu Festiwalu „Gdańsk wczoraj i dziś” trębacz i kompozytor Emil Miszk (Laureat Fryderyka 2019 w kategorii „Debiut Roku – Jazz”) i Monika Kazmierczak wykonają kompozycje Emila Miszka i Geerta D’hollandera, a także dokonają polskiej premiery utworu Katarzyny Kwiecień-Długosz Daylight na trąbkę i carillon.

Program i transmisje koncertów online na stronach www.carillongdansk.pl  oraz https://www.facebook.com/carillony/