Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

23 sierpnia 2020 roku o godz. 18.00 w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie odbędzie się koncert z okazji 150-lecia urodzin Zygmunta Stojowskiego w ramach cyklu "Jubileusze kompozytorów polskich w Łazienkach Królewskich".

Wystąpią Tomasz Strahl (wiolonczela) i Agnieszka Przemyk-Bryła (fortepian). W programie znajdą się utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Ludomira Różyckiego i Zygmunta Stojowskiego. Koncert poprowadzi Maxymilian Bylicki.

8 kwietnia 2020 roku przypadła 150. rocznica urodzin Zygmunta Stojowskiego - kompozytora, pianisty i pedagoga szeroko rozpoznawalnego poza Polską, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie zasłużył się dla amerykańskiego szkolnictwa muzycznego. Stojowski uczył w Institute of Musical Art w Nowym Jorku, potem w Von Ende School od Music (obecnie University of the State of New York), a ok. 1918 roku założył własną szkołę. Organizował festiwale i kursy mistrzowskie, koncertował w wielu miastach Stanów Zjednoczonych, Kanady oraz w krajach Ameryki Południowej. Założył Polish Institute of Arts and Letters, prototyp dzisiejszego Polish Institute of Arts & Sciences. Był uczniem Ignacego Jana Paderewskiego, z którym pozostał w przyjaźni prawie pół wieku.

Wstęp na koncert jest możliwy na podstawie bezpłatnych zaproszeń po rezerwacji pod adresem muzyka@imit.org.pl. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc decydować będzie kolejność zgłoszeń.

Organizatorem koncertu jest Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji – na stroniehttps://imit.org.pl/programy/departament-muzyki/4465


Fundacja Czas Sztuki zaprasza na dwa koncerty, które 23 i 25 sierpnia 2020 zainaugurują trzecią edycję cyklu "Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier".

Fundacja „Czas Sztuki" powstała w listopadzie 2017 roku i jednym z głównych celów jej działalności jest organizacja bezpłatnych wydarzeń artystycznych dla osób ubogich, pochodzących z małych miejscowości wiejskich, którzy są wykluczeni z uczestnictwa w życiu kulturalnym. Dzięki uzyskanym dofinansowaniom organizacja przeprowadziła dwa cykle koncertów "Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier" w roku 2018 i 2019. W ramach III edycji cyklu zrealizowanych zostanie 8 koncertów, które odbędą się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, siedleckim i węgrowskim.

Pierwszy koncert odbędzie się w niedzielę 23 sierpnia o godz. 19.00 na scenie plenerowej Gminnej Biblioteki Publicznej Kulturoteka w Cegłowie. Wystąpi kwartet smyczkowy The Time Quartet, prezentując najpiękniejsze klasyczne kompozycje Wolfganga Amadeusa Mozarta, Felixa Mendelssohna i Ludwiga van Beethovena, którego 250. rocznicę urodzin świętuje w tym roku cały świat.

Drugi koncert będzie miał miejsce we wtorek 25 sierpnia o godz. 17.00 w Domu Pracy Twórczej „Reymontówka” w Chlewiskach. Podczas koncertu wystąpią akordeoniści Klaudiusz Baran – Rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Rafał Grząka oraz skrzypek Maksymilian Grzesiak. W programie znajdą się kompozycje Antonia Vivaldiego, Astora Piazzolli, Henryka Wieniawskiego, Andrzeja Krzanowskiego i Leona Boellmanna.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp bezpłatny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stroniehttps://www.facebook.com/fundacjaczassztuki/


XVII Ensemble Festival im. Księżnej Daisy odbędzie się w dniach 23–30 sierpnia 2020 roku w wyjątkowym miejscu – w przestrzeniach imponującego Zamku Książ, jednego z największych zamków w Polsce.

Misją Festiwalu jest promowanie wciąż nie dość popularnego jeszcze rodzaju sztuki, jakim jest kameralistyka, zarówno w odniesieniu do utworów muzycznych, jak i dzieł teatralnych. W ramach Festiwalu spotykają się dwa nurty sztuki. Prowadzone są kursy muzyczne oraz warsztaty teatralne, w trakcie których uczestnicy Festiwalu razem z wybitnymi profesorami pracują nad wykonaniem wybranych utworów. Wszystkie dzieła prezentowane są w trakcie sześciu koncertów i trzech pokazów aktorskich otwartych dla publiczności. Festiwal ma wyjątkową formułę. W skład każdego zespołu kameralnego wchodzą zarówno profesorowie, jak i studenci.

Podczas tegorocznego Festiwalu w wykonaniu znakomitych artystów, m. in. Jakuba Jakowicza, Szymona Krzeszowca, Marcina Markowicza, Macieja Młodawskiego, Piotra Sałajczyka i Marcina Maseckiego, usłyszymy dzieła Ludwiga van Beethovena, Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Franza Schuberta, Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Roberta Schumanna, Antonína Dvořáka, Johannesa Brahmsa, Philipa Glassa, Dymitra Szostakowicza, Krzysztofa Pendereckiego oraz samego Marcina Maseckiego. Ponadto 29 sierpnia w Starej Kopalni będzie miał miejsce koncert jazzowy zespołu Maseckiego.

Informacja o biletach – na stronie https://ensemblefestival.org/ 


Projekt warsztatów internetowych „Nie bój się improwizować!" dla młodych muzyków trwa. W dniach 24–27 sierpnia 2020 odbędą się zajęcia online w dwóch grupach (o godz. 16.00 i 17.30), które poprowadzą znakomici kompozytorzy i improwizatorzy: Krzesimir Dębski i Jarosław Siwiński.

Celem organizatorów jest, aby jak najwięcej muzykujących dzieci i młodzieży mogło zetknąć się z improwizacją. Dlatego tym razem do udziału w zajęciach Agencja Muzyczna Art Deco Group zaprasza niewidomych lub niedowidzących młodych muzyków od 7 do 15 roku życia uczących się gry na dowolnych instrumentach w szkołach muzycznych lub w instytucjach, prowadzących zajęcia muzyczne. Dwie grupy warsztatowe będą pracować ze znanymi artystami.

Warsztaty są bezpłatne i będą odbywać się codziennie online od 24 do 27 sierpnia. Każdy cykl obejmuje 4 zajęcia (po ok. 45 min.) i 1 mini koncert (ok. 40 min.) prezentujący efekty pracy z uczestnikami, który odbędzie się w formie stacjonarnej we wrześniu i będzie transmitowany na żywo na profilu Facebook Agencji oraz stronie www.artdecogroup.eu.

Podczas warsztatów dzieci dowiedzą się m.in. o gatunkach muzyki współczesnej, zasadach i sposobach improwizacji. Poprowadzone zostaną też ćwiczenia i zabawy, które pomogą dzieciom łatwiej przyswoić przekazywaną wiedzę. Bardzo ważnym w niniejszym projekcie jest wspólne muzykowanie i współdziałanie w grupie, dlatego dzieci będą uczestniczyć w zajęciach ze swoimi instrumentami i improwizować pod kierownictwem prowadzących.

Grupa warsztatowa może liczyć maksymalnie 5 uczestników. Uczestników zgłaszają ich rodzice / opiekunowie wyłącznie poprzez formularz na stronie http://artdecogroup.eu/formularz-zgloszeniowy-nbsi-2020/  Do formularza należy dołączyć plik wideo prezentujący grę uczestnika warsztatów (program dowolny, max. 5 MB).

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://artdecogroup.eu 


Do 19 października 2020 potrwa tegoroczny cykl koncertów online „Ars Moderna”, na które zapraszają Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, Filharmonia Krakowska i Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki. W jego ramach uczestnicy zespołu prezentują kameralną muzykę współczesną.

Występy artystów, niemal wyłącznie solo bądź w duecie, mają ilustrować minione półrocze, które każdy muzyk przeżył inaczej — ale też każdemu i każdej towarzyszył instrument. W programie pierwszych pięciu koncertów znalazły się kompozycje już istniejące, w tym utwory Bogusława Schaeffera, Hanny Kulenty, Adama Walacińskiego i Piotra Peszata. Natomiast utwory składające się na ostatni koncert dopiero się staną: będą to prezentacje laureatów konkursu kompozytorskiego „Synchronised”.

Podczas koncertów muzyczne refleksje skrzyżują się ze spojrzeniami przyjaciół zespołu, którzy wystąpią w rolach moderatorów. Krzysztof Pietraszewski i Mateusz Ciupka będą nie tylko na żywo komentować graną muzykę, ale i konfrontować ją z reakcjami internetowej widowni: Publiczność zapraszana jest do słuchania i komentowania — do wymiany doświadczeń.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci".

Transmisja koncertów – na stronie https://www.facebook.com/spoldzielniamuzyczna/ 


Tegoroczna edycja flagowego wydarzenia Sinfonietty Cracovii dedykowana jest pamięci Profesora Krzysztofa Pendereckiego ― jednego z założycieli Orkiestry, jej wielkiego mentora i przyjaciela. W programie koncertów Sinfonietta Festival w dniach 25 sieprnia – 3 wrześńia 2020 nie zabraknie też utworów Ludwiga van Beethovena ‒ na rok 2020 przypada bowiem 250. rocznica urodzin kompozytora.

Festiwal zainauguruje 25 sierpnia plenerowy koncert Sinfonietty Cracovii, który poprowadzi Maciej Tworek, wieloletni współpracownik Profesora Pendereckiego. 26 sierpnia w przepięknych wnętrzach i ogrodach Muzeum Narodowego w Krakowie odbędzie się kolejna edycja otwartego dla publiczności „Clubbingu kameralnego“. W programie występów Kwartetu Dafo, Cordes Classiques, Sinfo Quartet oraz 2B3 Ensemble znajdą się kompozycje patronów tegorocznej edycji Sinfonietta Festival ― Ludwiga van Beethovena oraz Krzysztofa Pendereckiego. „Clubbing“ zwieńczy plenerowa projekcja filmu Penderecki. Droga przez labirynt (reż. Anna Neuhaus), poprzedzona solowym występem Macieja Lulka, koncertmistrza Sinfonietty Cracovii.

31 sierpnia Zespół wystąpi w Sukiennicach pod batutą dyrektora Orkiestry, Jurka Dybała. Gościem Sinfonietty będzie legendarny francuski klarnecista i bliski przyjaciel Profesora ― Michel Lethiec. W programie koncertu znajdą się kompozycje Krzysztofa Pendereckiego oraz Antonína Dvořáka. Wieczór uświetni światowa premiera jednego z dwóch zwycięskich utworów VI Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki“ ― kompozycja Andrei Matteviego na smyczki i perkusję.

Festiwal zwieńczy 3 września spektakularny koncert finałowy pod dyrekcją pierwszego gościnnego dyrygenta Sinfonietty Cracovii― międzynarodowej sławy amerykańskiego dyrygenta Johna Axelroda. W zabytkowych wnętrzach Sukiennic usłyszymy kompozycje Piotra Czajkowskiego, Krzysztofa Pendereckiego. Sinfonietta Cracovia dokona również tego wieczoru premiery utworu Robina Lilji ― drugiego laureata tegorocznej edycji Konkursu Kompozytorskiego organizowanego przez Sinfoniettę.

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Poslkie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kamila Czernek

Szczegółowy program – na stronie www.sinfonietta.pl 


Cykl „Eksperymentalne wtorki” odbywający się w ramach Festiwalu Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu 2020 zwieńczy występ zespołu Małe Instrumenty o godz. 20.00 na scenie przy Grochowskiej 272. 25 sierpnia 2020 zostaną prawykonane najnowsze utwory Pawła Romańczuka.

„Eksperymentalne wtorki”, w całości poświęcone muzyce współczesnej, są nowością jubileuszowej edycji festiwalu. Program czterech koncertów skupia się na związkach natury i muzyki.

Wrocławski zespół Małe Instrumenty założony przez Pawła Romańczuka zasłynął poszukiwaniem nieoczywistych brzmień, pochodzących z instrumentów-zabawek, obiektów dźwiękowych konstruowanych na potrzeby występów, oraz wydobywaniem dźwięków z przedmiotów codziennego użytku. Małe Instrumenty poddają recyklingowi nie tylko materiały, z których budowane są dźwiękowe konstrukcje, ale także tradycję muzyki klasycznej. Na koncercie w ramach festiwalu organizowanego przez Sinfonię Varsovię w nietypowej obsadzie zespół wykona utwory Igora Strawińskiego, Erika Satiego, Dymitra Szostakowicza. Instrumenty i grające mechanizmy zbudowane własnoręcznie przez Pawła Romańczuka zabrzmią m.in. w jego utworach Szemrzą te bory z płyty Samoróbka oraz Stone’s dances. Usłyszymy również premierowe wykonanie kompozycji, które powstają wraz z nowymi konstrukcjami.

Spotkanie z artystami po koncercie poprowadzi Wioleta Żochowska, kuratorka cyklu.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Eksperymentalne wtorki” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletachhttps://www.sinfoniavarsovia.org/ 


Fundacja Art Deco Group zaprasza dzieci w wieku 7–12 lat uczące się gry na instrumentach do udziału w warsztatach „Nie bój się improwizować!”, które poprowadzi wokalistka Iza Kowalewska i multiinstrumentalistka Helena Matuszewska. Zajęcia odbędą się online dla dwóch grup w dniach 25–26 sierpnia oraz 2–3 września 2020 (16.00–16.45 – I grupa i 17.30 – II grupa).

Warsztaty są bezpłatne i przeznaczone dla dzieci uczących się gry na dowolnych instrumentach w szkołach muzycznych lub w instytucjach, prowadzących zajęcia muzyczne. Cykl obejmuje prowadzone ONLINE zajęcia i finałowy mini koncert, prezentujący efekty pracy z uczestnikami, który odbędzie się w formie stacjonarnej we wrześniu br. w Warszawie i będzie transmitowany na profilu FB Art Deco Group i na stronie internetowej.

Zajęcia prowadzą artystki, które posługują się językiem muzyki współczesnej, wykorzystując różne niekonwencjonalne techniki wydobywania dźwięku. Podczas warsztatów dzieci dowiedzą się m.in. o gatunkach muzyki współczesnej, zasadach i sposobach improwizacji, a także wezmą udział w ćwiczeniach i zabawach, które pomogą łatwiej przyswoić przekazywaną wiedzę. Bardzo ważnym w niniejszym projekcie jest wspólne muzykowanie i współdziałanie w grupie, dlatego dzieci będą uczestniczyć w zajęciach ze swoimi instrumentami i improwizować pod kierownictwem prowadzących.

Uczestników zgłaszają ich rodzice / opiekunowie wyłącznie poprzez formularz na stronie http://artdecogroup.eu/formularz-zgloszeniowy-nbsi-2020/ Do formularza pliku należy dołączyć wideo prezentujące grę uczestnika warsztatów (program dowolny, max. 5 MB).

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://artdecogroup.eu/event/nie-boj-sie-improwizowac-z-iza-kowalewska-i-helena-matuszewska/ 


Fundacja im. Piotra Orawskiego po raz trzeci zaprasza na pięć wieczorów z fantastycznymi wykonawcami w Studiu koncertowym im. Jeremiego Przybory w Willi Wilhelma Blumwego – siedzibie Polskiego Radia Pomorza i Kujaw w Bydgoszczy. Festiwal "Muzyka w Willi Blumwego" potrwa od 27 sierpnia do 10 grudnia 2020.

W tegorocznej edycji, jak niemal cały świat, organizatorzy skupili się na 250 rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena. Kompozycje mistrza z Bonn wykonają Mariusz Patyra i Mariusz Klimsiak, Akademos Kwartet oraz Polish Piano Trio. Wyjątkowe recitale wokalne Anny Wilk i Ewy Leszczyńskiej dopełnią program Festiwalu. Nie zabraknie wątków muzyki polskiej, zarówno romantycznej jak i współczesnej. Zabrzmią między innymi utwory Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego, Andrzeja Panufnika, Witolda Lutosławskiego oraz obchodzącego niedawno 90te urodziny Romualda Twardowskiego. Listopadowy koncert należeć będzie natomiast do twórcy młodego pokolenia, Michała Dobrzyńskiego – absolwenta Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Koncerty poprowadzi Magdalena Jasińska i Bartłomiej Wezner, dyrektor artystyczny Festiwalu.

Koncerty będą odbywać się z ograniczonym udziałem publiczności, przy zachowaniu dystansu społecznego. Wydarzenia będą także transmitowane na kanale YouTube i retransmitowane w poniedziałki po koncertach w audycji Radia PIK "Salon klasyczny" o godz. 21:06.

Wiecęj informacji na stronie Facebookhttps://www.facebook.com/muzykawwilliblumwego/


27 sierpnia 2020 o godz. 20.00 kino Iluzjon zaprasza na pokaz ostatniego niemego filmu w dorobku Ernsta Lubitscha Książę student. Muzykę do filmu na żywo wykona Aleksandra Chmielewska – kompozytorka, aranżerka i improwizatorka.

Aleksandra Chmielewska w swej twórczości podkreśla związki muzyki i zjawisk wizualnych. W muzyce poszukuje przede wszystkim pogłębionego emocjonalnego kontaktu ze słuchaczem. Tworzy kompozycje orkiestrowe, chóralne i kameralne.

Dramat Książę Student przez wielu historyków filmowych uważany jest obecnie za klasykę i jeden z najlepszych filmów niemych Lubitscha. Został wyprodukowany w 1927 roku w wytwórni Metro-Goldwyn-Mayer. Scenariusz powstał na kanwie powieści Wilhelma Meyera-Förstera Old Heidelberg z 1901 roku. To historia młodego księcia, następcy kronu Karlsurga, który podczas studiów zakochuje się w pięknej karczmarce. Wkrótce jednak musi wybrać pomiędzy sercem, a powinnością wobec rodziny królewskiej i całego kraju. W rolach głównych wystąpiły gwiazdy kina przedwojennego: Ramón Novarro, Norma Shearer i Philippe De Lacy. Książę student był produkowany przez ponad 108 dni i kosztował przeszło milion dolarów.

Więcej – na stronie http://www.iluzjon.fn.org.pl/filmy/info/5154/ksiaze-student.html 


Neokolekcja to projekt mający na celu stworzenie kolekcji audio-video najwybitniejszych polskich współczesnych kwartetów smyczkowych, które będę udostępniane bezpłatnie online w dniach 27 sierpnia – 24 września 2020 roku.

Pomysłodawcą projektu jest specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej kwartet smyczkowy NeoQuartet, który zrealizuje i udostępni online trzy dzieła napisane przez wybitnych polskich twórców. Do realizacji projektu zaproszeni zostali artyści sztuk wizualnych: Andrzej Mańkowski, Piotr Wyrzykowski oraz Filip Ignatowicz. Każdy kwartet będzie stanowić osobne audio wizualne dzieło, które w sposób zrozumiały i atrakcyjny dla odbiorców będzie promował polskie dziedzictwo kulturalne. Usłyszymy i zobaczymy nowe interpretacje Kwartetu smyczkowego „Już się zmierzcha” Henryka Mikołaja Góreckiego, Kwartetu smyczkowego Witolda Lutosławskiego i II Kwartetu smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego.

W zamyśle kolekcja będzie regularnie rozszerzana o kolejne utwory, aby w finale została wydana na trwałym nośniku, jako kolekcjonerskie wydawnictwo audiowizualne.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Streaming online: https://kulturanawynos.pl/ 


Podczas czwartej prezentacji w ramach cyklu „Współczesna miniatura kameralna w czasach pandemii. Prawykonania” odbędzie się premiera najnowszej kompozycji Radosława Mateji. Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego zaprasza 27 sierpnia 2020 o godz. 12.00 na profil Facebook, YouTube i stronę internetową Akademii.

Jak zaznacza dr Radosław Mateja, „Tytuł utworu – Toccata na puzon i organy – odwołuje się do muzyki XVIII wieku, a na jego formę składają się części wolna, szybka i repryza części wolnej. W środkowym segmencie zawarte jest fugato, będące kolejnym nawiązaniem do muzyki barokowej”. Utwór zaprezentują: Wojciech Jeliński (puzon) i Kamil Lis (organy).

W ramach cyklu prezentowane są premierowe wykonania utworów kompozytorów związanych z uczelnią. W kolejne czwartki sierpnia i września usłyszymy miniatury skomponowane przez pedagogów poznańskiej Akademii Muzycznej: prof. Monikę Kędziorę (3.09.), dr Ewę Fabiańską-Jelińską (10.09.), dr. Michała Janochę (17.09.), prof. Artura Kroschla (24.09.) i prof. Zbigniewa Kozuba (1.10.) – cykl zakończy się w Międzynarodowy Dzień Muzyki.

Link do prawykonania: https://youtu.be/lyZYDy-BmUA 


Projekt kontrabas.pl to cykl trzech koncertów online przedstawiających polskie dzieła kontrabasowe, który potrwa do 28 sierpnia 2020 roku.

Inicjatywa powstała w celu prezentacji dzieł, które trudno znaleźć na płytach, czy też nagraniach internetowych. Pomysł ten realizuje dr Karol Nasiłowski – lider grupy kontrabasów Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie oraz adiunkt w klasie kontrabasu Akademii Sztuki w Szczecinie – wraz z żoną, pianistką Izabellą Nasiłowską.

Koncerty są realizowane w nowej interaktywnej sali Castanea na terenie Technoparku Pomerania w Szczecinie. Podczas pierwszych odcinków zaprezentowane zostały cykl Trzy capriccia na kontrabas solo Stefana Bolesława Poradowskiego (30 czerwca), twórczość Jana Kolasińskiego: m. in. Trzy utwory na kontrabas i fortepian (30 lipca, godz. 19:00). W ostatnim odcinku, 28 sierpnia (godz. 19:00), usłyszymy balladę na kontrabas i fortepian ContraForte Benedykta Konowalskiego – dzieło napisane dla wykonawców jako prezent ślubny.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego MKiDN „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB


Fundacja „Czas Sztuki" zaprasza na trzeci koncert tegorocznego cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier". Koncert zatytułowany „Symfonia życia codziennego” odbędzie się 28 sierpnia 2020 o godz. 18.00 na scenie plenerowej Domu Kultury w Kałuszynie.

Fundacja „Czas Sztuki" powstała w listopadzie 2017 roku i jednym z głównych celów jej działalności jest organizacja bezpłatnych wydarzeń artystycznych dla osób ubogich, pochodzących z małych miejscowości wiejskich, którzy są wykluczeni z uczestnictwa w życiu kulturalnym. Dzięki uzyskanym dofinansowaniom organizacja przeprowadziła dwa cykle koncertów „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier" w roku 2018 i 2019. W ramach III edycji cyklu znalazło się 8 koncertów, które odbywają się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, siedleckim i węgrowskim.

Najbliższy koncert dedykowany jest seniorom. Udział w nim weźmie kwartet smyczkowy The Time Quartet, prezentując przegląd tańców w utworach muzycznych. Podczas koncertu zabrzmią sarabanda, menuet, marsz, polonez, mazurek, walc i tango autorstwa Georga Friedricha Haendla, Luigiego Boccheriniego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina oraz Astora Piazzolli.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncert jest bezpłatny!

Pamiętajmy o zachowaniu dystansu społecznego i noszeniu maseczek.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.facebook.com/fundacjaczassztuki/ 


Światowe prawykonanie Psalmów na głos basowy i kontrabas Katarzyny Brochockiej w interpretacji duetu Tomasz Raff (bas) & Karol Kowal (kontrabas) odbędzie się 29 sierpnia 2020 o godz. 20.30 w kościele św. Dominika na warszawskim Służewie (ul. Dominikańska 2).

Psalmy na głos basowy i kontrabas Katarzyny Brochockiej to kameralne kompozycje o niskim, momentami mrocznym i do głębi przejmującym brzmieniu. Ucho przyzwyczajone do odbioru popularnych, łatwo przyswajalnych melodii zapewne doświadczy szoku i zaskoczenia w kontakcie z nieznanym światem tych niecodziennych dźwięków oraz oryginalnych współbrzmień. Przed wytrwałym i uważnym słuchaczem otworzą jednak Psalmy Brochockiej zupełnie nowy horyzont nieoczywistego piękna i, choć wymagającej oraz tajemniczej, to tętniącej nadzieją czułości Stwórcy do Stworzenia – meritum twórczości sakralnej młodej polskiej kompozytorki. To wreszcie, w gąszczu niełatwych doświadczeń, nieustannie tlące się przeświadczenie o ewangelicznej celowości uprawiania zawodu muzyka oraz wartości sztuki w życiu każdego człowieka.

Fundacja o.to.ja buduje relacje artystów z publicznością poprzez wyprowadzanie kultury wysokiej z murów instytucji ku odbiorcom mającym sporadyczny kontakt z muzyką klasyczną. Prawykonanie nowego utworu będzie miało miejsce w bodaj najbardziej tętniącym chrześcijańską sztuką nowoczesną ośrodku duchowym Warszawy. Kościół pw. św. Dominika oo. Dominikanów na Służewie to niezwykła przestrzeń, gdzie architektura Władysława Pieńkowskiego, wnętrze Stanisława Niemczyka oraz sztuka Jerzego Nowosielskiego i współczesnych ikonografów wypełniona zostanie nową muzyką sakralną Katarzyny Brochockiej.

Projekt realizowany jest przez Fundację o.to.ja, a dofinansowany został przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu „Kultura – Interwencje 2020” oraz przez Związek Artystów Wykonawców STOART.

Aleksandra Klimczak

Szczegóły: https://otoja.org/psalmy2020/ 


Program 43. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, które odbędą się w dniach 30 sierpnia – 6 września 2020 roku, skupiony jest przede wszystkim wokół twórczości Ludwiga van Beethovena, Henryka Mikołaja Góreckiego i – jakże by inaczej – Karola Szymanowskiego.

W roku 2020 cały muzyczny świat celebruje 250. rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena. Wpływ jego artystycznej działalności słyszymy również w XX stuleciu: najlepszym tego dowodem jest twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego. Urodzony w Czernicy kompozytor wielokrotnie czerpał inspirację z dorobku Mistrza z Bonn. Od muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego do muzyki Karola Szymanowskiego jest już bardzo blisko. Górecki był uczniem Bolesława Szabelskiego, ucznia patrona festiwalu – w prostej linii jest zatem kontynuatorem jego muzycznego dziedzictwa. Poza tym nie można pominąć miłości śląskiego kompozytora do muzyki Szymanowskiego oraz samego Podhala. Jeśli dodamy dzieła Ludomira Różyckiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Marcina Jachima (zwycięzcy 60. Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Bairda), naszym oczom – i uszom! – ukaże się różnorodny obraz muzyki polskiej od początków XIX do początków XXI stulecia, która zostanie zaprezentowana podczas Festiwalu.

Znakomici wykonawcy stanowią gwarancję doskonałych interpretacji dorobku wymienionych mistrzów. Festiwal zainauguruje Kwartet Dafô, obchodzący 25-lecie swego istnienia. Z recitalem skrzypcowym wystąpi Sławomira Wilga – laureatka pierwszej nagrody I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Odbędą się recitale fortepianowe Radosława Sobczaka i Eligiusza Skoczylasa, koncerty z udziałem Kwartetu Śląskiego. W ramach festiwalu nie zabraknie koncertu poświęconego liryce wokalnej. Ostatni koncert wypełni brzmienie Sinfonia Varsovia String Ensemble pod kierownictwem Jakuba Haufy. Koncert zwieńczy Taniec góralski z baletu Harnasie Szymanowskiego w opracowaniu Wiesława Świderskiego.

W związku z pandemią COVID-19 w koncertach może uczestniczyć maksymalnie 50 osób. Obowiązuje telefoniczna rezerwacja miejsc od 20 sierpnia (607-820-795). Trzy koncerty mające odbyć się w Miejskiej Galerii Sztuki im. Władysława hr. Zamoyskiego w Zakopanem z powodu tymczasowego zamknięcia galerii odbędą się wyłącznie poprzez transmisję koncertów online na Facebooku Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.

Arkadiusz Kubica

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.szymanowski.zakopane.pl/ 


30 sierpnia 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Szczecińskiej będzie miał miejsce finał ósmej edycji warsztatów International Lutosławski Youth Orchestra Online – koncert symfoniczny, w którym udział wezmą orkiestra ILYO, soliści i śpiewacy z krajów Grupy Wyszehradzkiej pod dyrekcją Rune Bergmanna.

Witold Lutosławski, patron projektu międzynarodowej orkiestry młodzieżowej, wyznał kiedyś: „Nie chcę podbijać serc, ale pragnę znajdywać tych, którzy czują tak samo jak ja”. Podejście to stało się prawdziwą inspiracją dla wielu inicjatyw na całym świecie. Wspólne działania ludzi, którzy myślą podobnie, odbywają się także w Filharmonii Szczecińskiej. Każdego roku w sierpniu kilkudziesięciu uczniów i nauczycieli spotyka się w ramach International Lutosławski Youth Orchestra, by wspólnie pracować nad wybranymi dziełami. W tym roku działania przeniesione zostały do rzeczywistości wirtualnej. Koncert w Sali Filharmonii transmitowany będzie na Facebooku i YouTube instytucji.

Po dwóch tygodniach intensywnej pracy młodzi muzycy zaprezentują IV część IX Symfonii Ludwiga van Beethovena z okazji obchodów 250. rocznicy urodzin tego wielkiego kompozytora. Oprócz tego uczestnicy projektu wykonają Fanfare for the University of Lancaster patrona projektu Witolda Lutosławskiego oraz Bot-tánc z cyklu Tańce rumuńskie jednego z najwybitniejszych przedstawicieli kompozytorów z krajów Grupy Wyszehradzkiej – Béli Bartóka. W roli solistów wystąpią Iwona Sobotka (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Rafał Bartmiński (tenor) i Szymon Mechliński (baryton).

Ósma edycja projektu jest współfinansowana przez rządy Republiki Czeskiej, Węgier, Polski i Słowacji poprzez granty wyszehradzkie z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. 

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1359-International_Lutoslawski_Youth_Orchestra_-_Final__BEETHOVEN_250 


„Bezsenność” to nazwa festiwalu organizowanego przez Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w dniach 30 sierpnia – 4 września 2020. Koncerty odbędą się w przestrzeniach otwartych i często nieoczywistych dla rozgrywających się tam wydarzeń artystycznych.

30 sierpnia w Poznaniu wystąpi Atom String Quartet, a 4 września – Marcin Zdunik i Aleksander Dębicz. Kwartet wystąpi na odzyskanym dla sztuki dziedzińcu Starej Papierni (ul. Szyperska 8, obecnie to jeden z adresów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu), a duet Zdunik / Dębicz – w Salonie Pianin i Fortepianów FAN (ul. I. J. Paderewskiego 6). Oba te miejsca są zupełnie nowe, jeśli chodzi o prezentowanie tam muzyki, i z tego powodu „Bezsenność 2020” mogłaby być opisana idiomem „Nowe przestrzenie dla muzyki", co, paradoksalnie, doskonale wpisuje się w trudny czas pandemii.

W programie Atom String Quartet m.in. kompozycje z albumów Places, Penderecki, AtomSPHERE, Seifert oraz utwory premierowe. Marcin Zdunik (wiolonczela) & Aleksander Dębicz (fortepian i instrumenty elektroniczne) zaprezentują autorskie aranżacje z płyt Bach Stories i REnaissance.

Wstęp na koncerty w ramach Festiwalu Bezsenność za bezpłatnymi zaproszeniami (miejsca nienumerowane, liczba zaproszeń ograniczona) i z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego.

Szczegółowe informacje – na stronie www.wieniawski.pl 


W 2020 roku mija 40 lat od podpisania porozumienia w Gdańsku i powstania „Solidarności”. Tę okazję upamiętnią prawykonania dwóch utworów carillonowych autorstwa najbardziej rozchwytywanych polskich kompozytorów współczesnych. 30 sierpnia, w przeddzień rocznicy, na gdańskich carillonach w Ratuszu Głównego Miasta (godz. 12.00) i kościele św. Katarzyny (15.00) zabrzmią STOP Pawła Mykietyna i Running North Elżbiety Sikory.

Początkowo carillony miały prostą budowę, którą z czasem coraz bardziej komplikowano, a ich brzmienie stopniowo nabierało pełni. Według źródeł, początki gdańskich carillonów sięgają połowy XVI w. Obecnie muzyka carillonowa w Polsce jest żywo kultywowana w Gdańsku, który posiada trzy instrumenty, m.in. na wieży Ratusza Głównego Miasta Gdańska, na którym prawykonany zostanie utwór Pawła Mykietyna oraz na wieży kościoła św. Katarzyny, gdzie po raz pierwszy zabrzmi kompozycja Elżbiety Sikory. Oba utwory zostały napisane na zamówienie Miasta Gdańska i Muzeum Gdańska.

Tak o swoim utworze pisze Paweł Mykietyn: „Tytuł wyraża może naiwne, ale piękne marzenie o zwycięstwie dobra nad złem. Niech marzenie to wybrzmi na carillonie Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku – mieście, które zaznało zarówno wielkiego dobra, gdy tworzyła się >>Solidarność<<, jak i wielkiego zła, kiedy został zamordowany jego prezydent”. „Uciec przed losem, przed samym sobą, przed dżumą, zarazą, wojną, zniewoleniem i wszelkim złem. Na północ. Tam, gdzie otwiera się morze, za którym niewiadome, wolność, kusząca tajemnica” – komentuje Running North Elżbieta Sikora. Oba utwory zostaną wykonane przez znakomitą carillonistkę Monikę Kaźmierczak.

Wstęp na koncerty jest bezpłatny.

Maryla Zając


Dobiega końca 8. edycja Festiwalu „Emanacje” poświęcona pamięci Krzysztofa Pendereckiego i zatytułowana symbolicznie „Artysta – Dzieło – Spotkania”. Koncert finałowy 30 sierpnia 2020 o godz. 19.00 zapowiada się niezwykle imponująco i refleksyjnie. W sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki zabrzmią dzieła najbardziej osobiste, pełne kontemplacyjnego zamyślenia – swoista musica domestica Pendereckiego.

Twórczość kameralna zajęła w latach 90-tych ubiegłego stulecia istotne miejsce w twórczości kompozytora. Określana przez krytyków „ścieżką obok głównej drogi”, była w rzeczywistości ważnym nurtem działań. Podczas ostatniego koncertu festiwalowego w interpretacji znakomitych muzyków – Janusza Wawrowskiego (skrzypce), Marcina Zdunika (wiolonczela), Szymona Nehringa (fortepian), Katarzyny Budnik (altówka), Andrzeja Cieplińskiego (klarnet) i Tomasza Bińkowskiego (róg) – zaprezentowane zostaną kompozycje, które cechuje liryzm naznaczony pięknem.

Kwartet na klarnet i trio smyczkowe to jeden z najbardziej subtelnych i osobistych utworów Krzysztofa Pendereckiego, stanowiący punkt zwrotny w karierze 60-letniego artysty. Kompozytor kreślił dzieło w czerwcu 1993 na ganku lusławickiego dworu, gdy wokół rozkwitały azalie i rododendrony. Czas i atmosfera tego miejsca wpłynęły na przemianę języka dźwiękowego i objawiły się tu w pełni w estetycznym ideale claritas, nowym rodzaju muzyki – przejrzystej i kameralnej, doskonale zrównoważonej w zakresie formy i treści. Sekstet (2000) zrodził się z tradycji muzyki kameralnej i wpisuje się w zapoczątkowany przez Kwartet na klarnet i trio smyczkowe nurt „klarowności”. Należy do najbardziej rozbudowanych dzieł kameralnych Pendereckiego. Sekstet pisany był z myślą o mistrzach i mistrzowie, z M. Rostropowiczem i J. Baszmetem, na czele dokonali jego prawykonania.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 


Stowarzyszenie JAX zaprasza na koncert z okazji roku Św. Jana Pawła II, który będzie miał miejsce 30 sierpnia 2020 roku o godz. 18.45 w warszawskim Kościele pw. Św. Rodziny (ul. Rozwadowska 9/11).

Podczas tego wyjątkowego wydarzenia kulturalnego zostanie zaprezentowany szeroki wachlarz polskiej i zagranicznej literatury muzycznej od baroku do współczesności. Zgromadzona publiczność będzie miała niepowtarzalną okazję odkrywania nowych kontekstów kulturowych, zwłaszcza poprzez zapoznanie się z twórczością polskich kompozytorów epoki romantyzmu, którzy działali w Warszawie. Usłyszymy m. in. Piosnkę Broni z opery Hrabina oraz Recytatyw i dumkę Zuzi z opery Verbum nobile Stanisława Moniuszki, Gdy ostatnia róża zwiędła Ignacego Jana Paderewskiego, Dumkę Romana Statkowskiego, Kołysankę Stanisława Niewiadomskiego, Frottola Italiana z opery Zygmunt August Tadeusza Joteyki, Kołysankę słowiańską Emila Młynarskiego, a także utwory Antonia Vivaldiego i Victora Herberta. Dzieła muzyczne będą przeplatać się z najważniejszymi myślami Ojca Świętego.

Udział w koncercie wezmą: sopranistka Barbara Żarnowiecka, skrzypaczka Róża Lorenc i organista Wiktor Brzuchacz. Koncert poprowadzi Łukasz Motyka.

Wstęp na wydarzenie jest wolny! Maseczki podczas koncertu są obowiązkowe.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://stowarzyszeniejax.pl/ 


Opera ahat-ilī – siostra bogów Aleksandra Nowaka do libretta noblistki Olgi Tokarczuk zabrzmi w wersji koncertowej 31 sierpnia 2020 o godz. 19.00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Tego samego dnia do sprzedaży trafi blu-ray z rejestracją opery, inaugurując serię „Images”, będącą częścią Anaklasis – wytwórni płytowej działającej pod auspicjami PWM.

„Przejmujący operowy fresk”, „nowa wspaniała opera”, „współczesna propozycja operowa, która powinna być towarem eksportowym polskiej kultury” – ahat-ilī – siostra bogów powstała na zamówienie Krakowskiego Biura Festiwalowego na Sacrum Profanum 2018, gdzie po raz pierwszy została wykonana i zarejestrowana, od razu podbijając serca słuchaczy i zachwycając krytykę. Muzykę skomponował Aleksander Nowak, libretto – na podstawie własnej powieści – napisała noblistka Olga Tokarczuk. Spektakl wyreżyserowała Pia Partum, a autorką scenografii premierowego pokazu jest Magdalena Maciejewska.

31 sierpnia podczas uroczystości wręczenia Nagrody Literackiej Miasta Gdańska Europejski Poeta Wolności 2020 opera zabrzmi w wersji koncertowej w wykonaniu znakomitych solistów: Joanny Freszel, Urszuli Kryger, Ewy Biegas, Jana Jakuba Monowida, Sebastiana Szumskiego, Bartłomieja Misiudy i Szymona Kobylińskiego. Towarzyszyć im będzie wyśmienita Camerata Silesia oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją niezastąpionego Marka Mosia. W wydarzeniu weźmie udział noblistka, która zasiada w kapitule nagrody.

Serię „Images”, będąca częścią marki Anaklasis, zainauguruje krążek ANA 001 z rejestracją premierowej realizacji opery ahat-ilī – siostra bogów. Na płycie znajduje się również film dokumentalny Operacja opera w reżyserii Jana Sosińskiego poświęcony twórcy, zrealizowany we współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Telewizją Polską S.A.

Maryla Zając

Więcej – na stronie https://pwm.com.pl/ 


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 31 sierpnia 2020 roku na premierę cyklu filmów z udziałem trójki polskich kompozytorów „Muzyka współczesna nie gryzie”.

W ramach cyklu na kanale YouTube i Facebooku Towarzystwa zostaną zaprezentowane wywiady z twórcami, związanymi z PTMW: Anną Ignatowicz-Glińską, Alicją Gronau i Adamem Sławińskim. Kompozytorzy będą opowiadać o swojej twórczości. Natomiast po prezentacji serii każdorazowo odbędzie się rozmowa na żywo z bohaterką lub bohaterem filmów na profilu FB.

Autorem scenariuszu jest Jarosław Siwiński, skarbnik Związku Kompozytorów Polskich. Wywiady przeprowadziła kontrabasistka i pedagog Małgorzata Kołcz.

Projekt został dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci".

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://ptmw.art.pl/