Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Wirtualny Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej "Miejsca wspólne" to internetowy ekwiwalent festiwalu muzycznego, w którym można uczestniczyć do września 2020 roku. U jego podstaw leży idea stworzenia „miejsca wspólnego”, w którym będziemy mogli słuchać mniej lub bardziej znanych współczesnych polskich utworów, poznawać twórczość polskich kompozytorów i kompozytorek oraz odkrywać młodych polskich wykonawców – wszystko to połączone kluczem toposów, loci communes, miejsc wspólnych: miłości, śmierci, natury, rytuału, snu, labiryntu, baśni, przeszłości i przyszłości.

W trakcie trzech miesięcy na stronie internetowej http://miejscawspolnefestiwal.pl/  opublikowanych zostanie dziewięć wirtualnych koncertów, zaprojektowanych z wykorzystaniem istniejących oraz wciąż pojawiających się w sieci nagrań współczesnych kompozycji. Każdemu z nich towarzyszyć będzie autorski esej programowy, poruszający istotne dla wybranych utworów wątki, co pomoże głębiej zrozumieć i przeżywać muzykę. Założenia programowe to „3x Polska”: przekrojowe spojrzenie na polskich twórców muzyki współczesnej – od klasyków XX wieku po najmłodsze pokolenie; wydobycie twórczości kobiet kompozytorek oraz tylko polscy wykonawcy – zespoły i soliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. W ramach wydarzenia odbędą się Warsztaty Krytyki Muzycznej.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”.

Karolina Dąbek

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie internetowej: http://miejscawspolnefestiwal.pl/ 


Do 20 września 2020 roku potrwa XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”, zaliczany do czołowych warszawskich festiwali i najważniejszych festiwali organowych w Europie. Koncerty festiwalowe odbywają się przez trzy letnie miesiące w niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana.

Archikatedra warszawska jest jednym z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Na chórze kościoła jedna z najznakomitszych firm niemieckich – Eule – zbudowała w 1987 roku mechaniczne organy. Ten wielki 60-głosowy instrument jest przykładem znakomitego kunsztu organmistrzowskiego. Wyjątkowo trafny projekt instrumentu, jakość wykonania, walory artystyczne i uniwersalność pozwalająca na prezentację muzyki wszystkich epok, uzasadniają zaliczenie organów do najlepiej rozumianej „ekstraklasy koncertowej”. Festiwal powstał w 1994 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest kierownikiem artystycznym przedsięwzięcia i prezesem fundacji muzyki sakralnej.

Międzynarodowy Festiwal każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają bardzo wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia. W tym roku w warszawskiej świątyni wystąpią Piotr Rachoń, Przemysław Kapituła, Ignacio Ribas Taléns, Donato Giupponi, Fabio Ciofini, Józef Kotowicz, Jean-Christophe Geiser, Ennio Cominetti, Hans Ole Thers, Stefan Kagl i Andrea Trovato, prezentując repertuar przez siebie zaproponowany. W programie koncertów znalazły się również utwory polskich kompozytorów: Karola Kurpińskiego, Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

W tym roku nagroda Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski (dawniej nagroda Prymasa Polski) „Srebrna Piszczałka” zostanie wręczona 13 września podczas koncertu Stefana Kagla z Niemiec. Nagroda ta co roku była przyznawana podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej. W tym roku z powodu epidemii wydarzenie nie odbyło się. Dlatego nagroda za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce zostanie wyjątkowo wręczona podczas Festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie http://kapitula.org/ 


„Gra w klasykę” to nowy cykl koncertów Akademii Muzycznej w Krakowie i Krakowskiego Biura Festiwalowego, który potrwa do 13 września 2020 roku. Utalentowani młodzi artyści i wykładowcy krakowskiej uczelni muzycznej. Nowoczesna przestrzeń Sali Audytoryjnej ICE Kraków, a w repertuarze między innymi Chopin, Schubert, Szymanowski, Rachmaninow i Prokofiew.

W Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpią artyści, którzy swoją grą poprowadzą nas w najpiękniejszy świat dźwięków, gdzie muzyka staje się najwyższą wartością piękna. W ramach cyklu „Gra w klasykę” usłyszymy solistów oraz zespoły kameralne złożone ze studentów, doktorantów i wykładowców Akademii Muzycznej w Krakowie, którzy zaprezentują dzieła od czasów baroku do współczesności. W programie cyklu koncertowego znalazły się m. in. utwory Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Wandy Landowskiej, Karola Szymanowskiego, Romana Statkowskiego, Ludomira Różyckiego, Grażyny Bacewicz, Mieczysława Wajnberga, Witolda Lutosławskiego, Romana Palestra, Józefa Świdra i Wojciecha Kilara.

Muzyków związanych z Krakowem zobaczy szerokie grono odbiorców – zrealizowane wydarzenia będą dostępne online przez długi czas. Wszystkie odsłony cyklu koncertowego zostaną udostępnione na profilach Facebookowych organizatorów wydarzenia.

Szczegółowy program – na stronie http://icekrakow.pl/ 


By oddać hołd Krzysztofowi Pendereckiemu, Filharmonia Łódzka wypełni jego muzyką koncert inaugurujący przyszły sezon artystyczny. 18 września 2020 roku pod batutą dyrektora artystycznego FŁ Pawła Przytockiego po raz pierwszy w Łodzi zabrzmi VIII Symfonia „Lieder der Vergänglichkeit” Pendereckiego („Pieśni przemijania”) na 3 głosy solowe, chór i orkiestrę.

29 marca cały muzyczny świat przybrał żałobę na wieść o śmierci Krzysztofa Pendereckiego, jednego z największych kompozytorów współczesności, wybitnej postaci polskiego życia kulturalnego. W jego osobie Polacy stracili nie tylko znakomitego twórcę, ambasadora kultury polskiej na świecie, ale też wielkiego humanistę, który w swoich utworach poruszał najtrudniejsze problemy współczesnego świata.

Muzycy Filharmonii Łódzkiej wielokrotnie wykonywali utwory Mistrza, spotykając się z jego uznaniem. Warto tu wymienić choćby Te Deum, Dies Irae czy Polskie Requiem. Jesienią ubiegłego roku Filharmonia Łódzka wraz z całym muzycznym światem celebrowała 85. urodziny Krzysztofa Pendereckiego. W sali koncertowej FŁ zabrzmiały jego utworu, między innymi Credo, które zostało wykonane po 15 latach od łódzkiej premiery.

W łódzkiej premierze VIII Symfonii „Lieder der Vergänglichkeit” Pendereckiego wezmą udział: Izabela Matuła (sopran), Ewa Wolak (kontralt), Liudas Mikalauskas (baryton) oraz Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Łódzkiej. W tym poetyckim utworze kompozytor, poprzez refleksję nad relacją człowieka z przyrodą, podejmuje temat przemijania jako nieodłącznego składnika istoty ludzkiej.

Karolina Albińska

Szczegóły – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/ 


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska jesień” organizowany jest przez Związek Kompozytorów Polskich od 1956 roku. Jest więc to festiwal pozarządowego stowarzyszenia, ale przy tym międzynarodowy i organizowany pro publico bono. Każdej edycji przyświeca temat przewodni, i wokół niego skupiają się wszystkie elementy wydarzenia. Tematem przewodnim tegorocznego Festiwalu, który potrwa od 18 do 26 września 2020, będzie „Muzyka i język”.

Muzyka jest językiem ale i język niesie własną muzykę. W festiwalowych koncertach oba te żywioły będą przeplatać się na różne sposoby, dotykając kwestii takich jak: rola słowa w muzyce, słowo wtopione w muzykę i muzyka wtopiona w słowo, język muzyki, muzyka języka, muzyki i języka elementy wspólne, specyfika struktur – gramatyka muzyki, architektura tekstu – podobieństwo funkcji, muzyka a informacja – komunikacja poprzez muzykę, środki przekazu – „mowa” muzyki w perspektywie społecznej, sztuka czasu zarazy: muzyka domowa.

W programie tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” m. in.: koncerty, performanse, teatr dźwięku, różne formuły opery, intermedia, improwizacje, formy radiowe (w 95-lecie Polskiego Radia) i internetowe, spotkania, warsztaty kompozytorskie – ponad 50 festiwalowych wydarzeń. Zostanie zaprezentowana muzyka 50 kompozytorek i kompozytorów, z których 22 – po raz pierwszy na Festiwalu, odbędzie się 18 światowych premier, w tym zamówienia Festiwalu. W przedsięwzięciu weźmie udział 5 orkiestr, chór, 10 zespołów, solistki i soliści, zarówno w nurcie głównym, jak i w cyklach „Warszawska Jesień Klubowo”, „Warszawska Jesień – konteksty”, Mała Warszawska Jesień oraz w wydarzeniach towarzyszących.

Jerzy Kornowicz

Więcej o Festiwalu – na stronie http://www.warszawska-jesien.art.pl/