Polmic - FB

calendar of events

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze 4 marca 2021 o godz. 19.00 stanie się sceną dla muzyki polskiej: w interpretacji Książek Piano Duo usłyszymy utwory Józefa Elsnera, Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Władysławy Markiewiczówny.

„Scena dla muzyki polskiej” to program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce. Celem programu jest promocja polskich artystów i polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie mniej obecnej w praktyce koncertowej. Główne cele programu to inspirowanie muzyków do przygotowywania programów koncertów muzyki polskiej i zainteresowanie publiczności dziełami polskich twórców.

Podczas najbliższego koncertu w ramach tego programu wystąpi Książek Piano Duo. Zespół, założony w 2012 roku przez Agnieszkę Zahaczewską-Książek i Krzysztofa Książka, reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Duet koncertował w wielu miejscach w Polsce i za granicą, m.in. w Szwajcarii, Francji, Wielkiej Brytanii, Tajlandii i RPA. W 2019 muzycy zdobyli II nagrodę i nagrodę specjalną na XXI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. F. Schuberta w Jeseniku oraz tytuł finalisty oraz nagrodę specjalną na III Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. S. Szӧrenyi w Bukareszcie. W kolejnym roku pianiści otrzymali stypendium „Młoda Polska”.

Szczegółowy program ich najbliższego koncertu – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 


Polish Cello Quartet ma na koncie wiele intrygujących projektów artystycznych. Kolejnym z nich będzie spotkanie 4 marca 2021 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki z dziełem lipskiego kantora, zestawionym z twórczością współcześnie działających artystów.

Die Kunst der Fuge, czyli Sztuka fugi, jest ostatnią kompozycją Johanna Sebastiana Bacha, której nie zdążył już on ukończyć. Składa się z czternastu fug (określanych mianem Contrapunctus) i czterech kanonów o wzrastającym stopniu komplikacji. Kompozytor nie określił składu, na jaki przeznaczony jest ten utwór, dlatego też niektórzy badacze zakładali, że jest to dzieło czysto teoretyczne, abstrakcyjne i spekulatywne, rodzaj traktatu ukazującego możliwości tkwiące w sztuce polifonii. Z tego powodu Die Kunst der Fuge na wiele lat popadła w zapomnienie. Późniejsi wykonawcy docenili jednak tę kompozycję. Wykonywana była na przeróżne składy – grano ją na klawesynie, organach, fortepianie; powstało też kilka opracowań na orkiestrę. Podczas koncertu usłyszymy Contrapunctus I, III, V i X.

Fugi te zostały zestawione z dziełami trzech współczesnych twórców. Thierry Escaich jest francuskim organistą i kompozytorem, znanym melomanom odwiedzającym Narodowe Forum Muzyki z improwizowanego akompaniamentu do filmu niemego Upiór w operze. Ground III to jego utwór z 2008 roku, jeden z sześciu noszących taki tytuł. Dzieło Flüsterfuge und Zirkelkanon, przeznaczone na cztery wiolonczele lub cztery fagoty, napisał Szwajcar Heinz Holliger w 2000 roku. Z kolei Kwartet wiolonczelowy jest autorstwa Artura Zagajewskiego, artysty urodzonego w 1978 roku, teoretyka muzyki i kompozytora.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8183 


Koncert trojga znakomitych, młodych, ale legitymujących się imponującym dorobkiem solistów – Iwony Sochy (sopran), Łukasza Gaja (tenor), Adama Szerszenia (baryton) – i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Sławomira Chrzanowskiego 5 marca 2021 o godz. 20.00, dedykowany wszystkim Paniom w przededniu ich pięknego święta, przypomni najpiękniejsze karty opery włoskiej epoki romantyzmu i neoromantyzmu.

Opera narodziła się pod niebem Italii i chociaż w czasach baroku upowszechniła się w wielu krajach, w lokalnych odmianach, to na długo Włochy właśnie pozostały operowym centrum, punktem odniesienia, wzorem nowych mód i trendów. Chociaż nie wszyscy kompozytorzy prezentowanych tego wieczoru dzieł byli Włochami, to każdy w jakiś sposób odnosił się do tego, co z Włoch pochodziło — swe najznakomitsze opery Mozart napisał do włoskich słów prześwietnego librecisty Lorenza da Ponte; usłyszymy znane i uwielbiane przykłady tej natchnionej współpracy. Nowe, romantyczne nurty włoskiej opery manifestowały się w stylu, którego miano mówi wszystko: belcanto, szczególnie eksponującym urodę, ekspresję i wirtuozerię głosu; do jego mistrzów należał Gaetano Donizetti, nie zabraknie więc i jego arii. Z tego ducha wywodzi się też genialna twórczość Giuseppe Verdiego, którego 120. rocznica śmierci minęła w tym roku. Nasi znakomici artyści zaprezentują reprezentatywny wybór najpiękniejszych kart muzyki wielkiego Włocha.

Następcy Verdiego zarazem z jego zdobyczy korzystali, jak i polemizowali z nimi tworząc nowe nurty, w tym weryzm równoległy do literackiego naturalizmu, pochylający się nad prostymi, często smutnymi historiami zwykłych ludzi, nie zaś tylko koturnowych postaci z odległej historii czy mitologii – tu wielkie zasługi mieli Pietro Mascagni, Ruggero Leoncavallo oraz wielki Giacomo Puccini. Nawet dygresje znad Sekwany w programie — utwory Gounoda i Masseneta, mają włoskie konteksty: obaj byli laureatami tzw. Nagrody Rzymskiej fundowanej dla laureatów prestiżowego konkursu w Paryżu, by umożliwić adeptom sztuki studia w Italii.

W marcowy wieczór wystąpią znakomici soliści: Iwona Socha, Łukasz Gaj i Adam Szerszeń. Związani z najlepszymi scenami operowymi kraju szczycą się też laurami prestiżowych konkursów, ważnymi dokonaniami kameralnymi, fonograficznymi, są często oklaskiwani także za granicą.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Romantyczny koncert autorstwa jednego z największych melodystów w historii muzyki i symfonia kompozytora, który dopiero teraz zajął należne mu miejsce w panoramie twórców XX wieku – tych dzieł wysłuchamy w wykonaniu NFM Filharmonii Wrocławskiej 5 marca 2021 o godz. 19.00. Wieczór zostanie uświetniony występem znakomitej skrzypaczki Veriko Tchumburidze – triumfatorki 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.

Koncert skrzypcowy a-moll Antonína Dvořáka to jeden z najpopularniejszych utworów skomponowanych w epoce romantyzmu i przeznaczonych na ten instrument. Inspiracją do napisania tego dzieła było spotkanie ze sławnym skrzypkiem Josephem Joachimem, któremu czeski artysta chciał je zadedykować i powierzyć jego prawykonanie. Jednak konserwatywny wirtuoz był niezadowolony z niestandardowych pomysłów Dvořáka, zwodził więc kompozytora, argumentując, że dużo czasu zabiera mu opracowanie partii solowej w tym utworze. Zniecierpliwiony autor powierzył w końcu prawykonanie swojemu krajanowi Františkowi Ondříčkowi, a Joachim nigdy tego koncertu nie zagrał. Utwór jest nadspodziewanie lekki i melodyjny. Słuchacza uwodzi w nim czar śpiewnych melodii i niezwykła inwencja czeskiego artysty.

Urodzony w Warszawie w 1919 roku Mieczysław Wajnberg pozostawił po sobie bardzo bogaty i zróżnicowany dorobek, obejmujący ponad sto pięćdziesiąt kompozycji. Przeznaczona na smyczki czteroczęściowa I Symfonia kameralna jest dziełem późnym, napisanym przez artystę w 1987 roku. To neoklasyczny utwór świadczący o wielkiej inwencji melodycznej autora. Nastrój tej kompozycji jest pogodny, niemal wesoły, tylko w wolnej drugiej części pojawiają się bardziej bolesne i niepokojące akcenty.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8243 


Koncert w Filharmonii Krakowskiej 5 marca 2021 o godz. 19.30 będzie prologiem II Festiwalu Szymanowski – Polska – Świat. Zabrzmi muzyka Patrona Festiwalu i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Usłyszymy Symfonię g-moll KV 550 Mozarta i Stabat Mater op. 53 Szymanowskiego. Dzieła te zaprezentują Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą wybitnego Antoniego Wita, a w roli solistów wystąpią znakomici śpiewacy: Iwona Hossa (sopran), Ewa Marciniec (alt) oraz Jarosław Bręk (baryton).

Jak zaznacza Małgorzata Janicka-Słysz, autorka monografii Poetyka muzyczna Karola Szymanowskiego. Studia i interpretacja „W całej twórczości Karola Szymanowskiego Stabat Mater op. 53 na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę (ukończone w marcu 1926 roku) zajmuje miejsce szczególne: oto kompozytor o światopoglądzie „dionizyjskim” skomponował arcydzieło muzyki religijnej. Uważając, iż język łaciński utracił swe walory uczuciowe, sięgnął przy tym po polski przekład średniowiecznej sekwencji dokonany przez Józefa Jankowskiego: chciał, aby przesłanie dramatu Matki, bolejącej pod Krzyżem, trafiło w sposób bezpośredni do słuchacza. I połączył wartości uniwersalne z wartościami narodowymi, stapiając zwroty chorału gregoriańskiego z frazami polskich pieśni religijnych (Gorzkie żale, Stała Matka boleściwa). […] Stabat Mater uznano za owoc najszlachetniejszej inspiracji, dzieło ujmujące powściągliwością oraz równowagą słowa i dźwięku. Interpretowano je w kategoriach ideału muzyki narodowej, odczytując jednocześnie jako manifest osobistych religijnych uczuć kompozytora”.

Patronat honorowy nad koncertem objęli: Ambasador Węgier w Warszawie Orsolya Zsuzsanna Kovács, Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Dyrektor Instytutu Polskiego w Pradze Maciej Ruczaj oraz Dyrektor Instytutu Polskiego w Bratysławie Jacek Gajewski.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 


5 marca 2021 o godz. 19.00 po raz pierwszy w szczecińskiej Filharmonii będzie gościła Anastasia Kobekina, rosyjska wiolonczelistka okrzyknięta przez europejską prasę niekwestionowaną faworytką publiczności.

Studiowała w Moskwie, Kronbergu, Berlinie, Paryżu i Frankfurcie, zgłębiając wykonawstwo repertuaru solowego, kameralnego i z zakresu muzyki dawnej. W 2015 roku została zwyciężczynią Międzynarodowego Konkursu TONALi w Hamburgu. Od tego czasu nagrała trzy płyty, między innymi z dziełami Mieczysława Weinberga i Dymitra Szostakowicza. W minionym sezonie artystycznym zadebiutowała z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra i odbyła trasę koncertową z orkiestrą berlińskiego Konzerthausu.

W wykonaniu Anastasi Kobekiny i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie usłyszymy dwa utwory, oba napisane przez kompozytorów dla swoich przyjaciół. Pierwszy z nich – Serenada G-dur – został przez Mieczysława Karłowicza zadedykowany znajomemu z czasów trzyletniego pobytu rodziny kompozytora w Heidelbergu Zygmuntowi Butkiewiczowi (późniejszemu jurorowi pierwszej edycji Konkursu Chopinowskiego i dyrektorowi Konserwatorium w Poznaniu).

Jeżeli zastanawiają się Państwo, jak powstają tego typu przyjacielskie zamówienia kompozytorskie, to odpowiedzi dostarczy Mścisław Rostropowicz, uchylając rąbka tajemnicy w swoich wspomnieniach. Pewnego dnia zapytał żonę Szostakowicza, Ninę, co powinien zrobić, aby ten napisał dla niego koncert wiolonczelowy. Odpowiedź go zaskoczyła: „Sława, jeżeli chcesz, żeby Dymitr coś dla ciebie napisał, to mogę ci dać tylko jedną radę: nigdy go o to nie pytaj ani nawet o tym nie wspominaj!”. Rada okazała się słuszna i kilka lat później powstał Koncert Es-dur.

Po wirtuozowskich utworach wiolonczelowych zabrzmi V Symfonia Franza Schuberta, którą skomponował w wieku 19 lat.

Katarzyna Plater-Zyberk

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Skrzypek Maciej Łabecki i kontrabasista Sebastian Wypych dokonają 6 marca 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina prawykonania Koncertu podwójnego Ignacego Zalewskiego.

Utwór, napisany na zamówienie Filharmonii Łódzkiej, został zadedykowany obu solistom. Jego prawykonanie miało się odbyć w ubiegłym roku, lecz z powodu pandemii koronawirusa musiało zostać przełożone. „Koncert w formie tańca", jak sam kompozytor określa swój utwór, składa się z czterech części: tanga, walca, czardasza i finału w formie poloneza-fantazji.

Ignacy Zalewski (ur. 1990) to kompozytor, dyrygent oraz pedagog i popularyzator muzyki poważnej. Zdobył ponad 20 nagród na konkursach kompozytorskich z zakresu muzyki poważnej i ilustracyjnej. Jego utwory były wykonywane w najważniejszych polskich salach koncertowych, w większości krajów Europy, w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Singapurze i Wietnamie. Zalewski jest autorem muzyki do kilkudziesięciu spektakli teatralnych, telewizyjnych i słuchowisk radiowych. W marcu 2019 w Filharmonii Łódzkiej odbyło się prawykonanie jego utworu Symfonia. Pamięci Dominika Połońskiego.

W programie koncertu znajdzie się także Uwertura do opery Cyrulik sewilskiG. Rossiniego i Gran duo concertante na skrzypce i kontrabas G. Bottesiniego. Orkiestra Filharmonii Łódzkiej zagra pod batutą Grzegorza Wierusa. Koncert poprowadzi Piotr Matwiejczuk („Ruch Muzyczny").

Karolina Albińska

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-183 


Z okazji Dnia Kobiet Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus wystąpi pod batutą Anny Duczmal-Mróz 7 marca 2021 o godz. 18.00 w Auli Uniwersyteckiej Uniwersytetu Adama Mikiewicza w Poznaniu, prezentując dzieła Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Mikołaja Majkusiaka, Piotra Perkowskiego i Piotra Mossa.

Koncert zatytułowany „Rhytm Games” to niezwykłe połączenie dźwięków wiolonczeli i akordeonu. Orkiestra wystąpi wraz ze znakomitymi solistami: akordeonistą Klaudiuszem Baranem i wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską. Klaudiusz Baran jest wszechstronnym artystą oraz pedagogiem, rektorem UMFC. Jego dokonania artystyczne zmieniły w Polsce postrzeganie akordeonu. W roku 2003 jako pierwszy akordeonista otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna za album Astor Piazzolla –Tango nagrany dla wytwórni Sony Classical, a w 2020 roku kolejne dwie statuetki w kategoriach: Album Roku Muzyka Symfoniczna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Karolina Jaroszewska, absolwentka Julliard School w Nowym Jorku i Akademii Muzycznej w Poznaniu, pracuje w Filharmonii Narodowej na stanowiskach prowadzącego grupy oraz solo wiolonczel. Artystka jest reprezentowana przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Jej kunszt artystyczny doceniają także instytucje pozamuzyczne – otrzymała medal „Młodego Pozytywisty” Towarzystwa im. H. Cegielskiego w Poznaniu, a także stypendia m.in. Miasta Poznania oraz Fundacji Ewy Czeszejko-Sochackiej.

W wykonaniu artystów usłyszymy Rhythm Games Mikołaja Majkusiaka, utwór Piotra Perkowskiego i Piotra Mossa Karolowi Szymanowskiemu oraz Oktet Es-dur op. 20 Felixa Mendelssohna w opracowaniu Agnieszki Duczmal.

Informacja o biletach – na stronie https://amadeus.pl/pl/event-07-03-2021-rhytm-games-koncert 


Dzieła polskich twórców – Józefa Elsnera, Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Władysławy Markiewiczówny – zabrzmią w interpretacji Książek Piano Duo w Filharmonii Narodowej 9 marca 2021 o godz. 19.00. Koncert w ramach programu „Scena dla muzyki polskiej” współorganizowany jest przez Filharmonię i Instytut Muzyki i Tańca.

Od momentu udomowienia fortepianu, czyli od końca XVIII i później, przez cały wiek XIX duety fortepianowe były popularną formą spędzania czasu wolnego, elementem życia towarzyskiego, a często budziły też ekscytujący dreszcz erotycznej dwuznaczności jako jedyna bodaj forma intymnej (niemal) bliskości osób płci obojga, dozwolona zanim rzecz całą zalegalizuje sakramentalne „tak”.

Elsner pozostawił niewiele kompozycji fortepianowych dla fortepianowego duetu, wśród nich zaś trzyczęściowa Sonata B-dur o niezaprzeczalnych walorach artystycznych, jest jedynym utworem z założenia napisanym przez niego dla dwojga pianistów. Czy Chopin napisał swoje Wariacje na temat pieśni Moore’a z pobudek praktycznych i z myślą o konkretnej współwykonawczyni – tego z całą pewnością nie wiemy. Biorąc jednak pod uwagę w dość otwarcie manifestujący się „użytkowy” charakter cyklu, można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że powstały one „z potrzeby chwili”.

Wraz z cyklem Kalejdoskop Maurycego Moszkowskiego – niemieckiego kompozytora pochodzenia polsko-żydowskiego – wkraczamy w wiek XX, który nurt muzyki na cztery ręce uczynił pełnoprawnym elementem repertuaru koncertowego. Zarówno trzyczęściowa Suita Władysławy Markiewiczówny z 1936 roku, jak i lapidarna Toccata op. 2 Henryka Mikołaja Góreckiego wnoszą powiew bartokowskiego „barbaryzmu”, napędzane ludowymi rytmami i wyrazistą artykulacją – ostrymi niczym podmuch mroźnego wiatru. La Grande Ville Aleksandra Tansmana i Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego zasługiwałyby na miano „muzyki kawiarnianej”, gdyby nie nieco pejoratywny wydźwięk tego określenia. Zapomnijmy jednak o uprzedzeniach i dajmy się oczarować klubowemu klimatowi muzyki Tansmana i porwać żywiołowości kompozycji Lutosławskiego, która w mrocznych czasach okupacji rozbrzmiewała w warszawskich kawiarniach w wykonaniu duetu Lutosławski-Panufnik.

Andrzej Sułek

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/repertuar/-scena-dla-muzyki-polskiej-ksiazek-piano 


19 marca 2021 roku w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie zostaną prawykonane utwory finałowe I etapu I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. M. Karłowicza. Utwory wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza pod dyrekcją Szymona Bywalca.

I etap konkursu organizowanego przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS i Filharmonię w Szczecinie został rozstrzygnięty. Jurorzy rozpatrzyli 176 prac z Argentyny, Austrii, Białorusi, Brazylii, Chin, Cypru, Danii, Finlandii, Grecji, Holandii, Hiszpanii, Kanady, Korei Południowej, Macedonii, Niemiec, Polski, Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii oraz Włoch. Dostrzeżono bardzo wysoki poziom artystyczny nadesłanych prac oraz ich ogromną różnorodność stylistyczną. Jury obradowało w składzie: Marcin Błażewicz (Przewodniczący), Krzysztof Knittel, Szymon Bywalec oraz Miłosz Bembinow (Sekretarz Konkursu, bez prawa głosu).

Do finału zakwalifikowano utwory: Borealis Tomasa Peire-Serratego, Helix Nebula Andrzeja Szachowskiego, Iluzje Adama Porębskiego, Rumori Tomasza Szczepanika, Sunrise in Hyangil Am Choi Jin Seok oraz Symphonic Dystopia Claudia Passilonga.

Zakwalifikowanie do finału I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. M. Karłowicza wiąże się z profesjonalnym wykonaniem i nagraniem utworu. Dopiero po wysłuchaniu prawykonań jury ustali ostateczny werdykt i ogłosi wyniki. Przewidywaną nagrodą za I miejsce jest 50 000 złotych, za II miejsce – 30 000 złotych, za III – 20 000 złotych. Dodatkowo zostaną przyznane Nagroda Publiczności i Nagroda Orkiestry.

Więcej o konkursie na stronie www.karlowiczcompetition.pl