Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Drugi album duetu gitarowo-fortepianowego Walicki-Popiolek Duo Made in Poland, zawierający muzykę współczesnych kompozytorów polskich inspirowaną bogactwem polskiego folkloru muzycznego, trafi do dystrybucji 1 lutego 2021 roku.

Każdy z utworów został napisany specjalnie dla członków Duetu. Na płycie znalazły się kompozycje nawiązujące do języka muzycznego polskich kompozytorów epoki romantyzmu, utwory inspirowane pięknem przyrody, tradycyjną polską muzyką taneczną i funeralnymi pieśniami z Podlasia. Autorami utworów, łączących tradycje z nowoczesnym językiem muzycznym, są Aleksandra Chmielewska, Jan Oleszkowicz, Adrian Robak, Ewa Fabiańska-Jelińska, Robert Kurdybacha, Anna Maria Huszcza, Kamil Pawłowski, Szymon Gołąbek i Marcin Grabosz.

Ten na wskroś polski projekt, realizowany dzięki funduszom prestiżowego stypendium „Młoda Polska” Narodowego Centrum Kultury, sięga głęboko do korzeni rodzimej kultury muzycznej i odsłania jej nową, nieznaną dotąd stronę brzmieniową. Dzięki temu synkretycznemu projektowi słuchacz będzie miał możliwość podróżowania po pięknym kraju, którym jest Polska, za każdym razem kiedy włączy płytę duetu Walicki-Popiołek.

Płyta będzie dostępna na stronach www.walickipopiolekduo.com i http://seiscordas.pl/. Jej oficjalna premiera odbędzie się 11 czerwca 2021 roku w Sali Koncertowej warszawskiego oddziału PWM (Fredry 8) o godz. 18.00.

Patronat medialny nad płyta objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Koncert z udziałem wielokrotnie nagradzanego Meccore String Quartet w ramach programu „Scena dla muzyki polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, odbędzie się 2 lutego 2021 o godz. 18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach.

Założony w 2007 roku Meccore String Quartet uznawany jest za jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych swojego pokolenia. Zespół od wielu lat zachwyca melomanów występując w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, jak chociażby Filharmonia Narodowa w Warszawie, Beethoven-Haus w Bonn, Bozar w Brukseli, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Wigmore Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, Pollack Hall w Montrealu, czy Frick Collection w Nowym Jorku. Kwartet z powodzeniem bierze udział w czołowych festiwalach europejskich. Za album Szymanowski & Debussy zespół został wyróżniony dwiema nominacjami do nagrody Fryderyk 2016 i nagrodą Supersonic Award niemieckiego magazynu Pizzicato. Za liczne wyróżnienia Meccore String Quartet otrzymał również nominację do nagrody Paszport Polityki w kategorii muzyka poważna, między innymi za „śmiałe łamanie konwenansów i stereotypów”.

Podczas najbliższego koncertu zespół wykona V Kwartet smyczkowy Szymona Laksa, II Kwartet smyczkowy op. 56 Karola Szymanowskiego, Wariacje F-dur na kwartet smyczkowy Ignacego Jana Paderewskiego oraz V Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Dodatkowe informacje o koncercie – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/ 


Koncert „Ślad” jest autorskim projektem Janusza Strobla, który w sposób wyjątkowy połączył gitarę klasyczną z orkiestrą w niezwykle melodyjnych i oryginalnych kompozycjach. Ceniony wykonawca i kompozytor wystąpi 5 lutego 2021 o godz. 20.00 z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Koncert będzie transmitowany online na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/.

Polska scena jazzowa jest żywa i bogata, wiele do powiedzenia ma na niej bardzo kreatywne młode pokolenie, ale też działają muzycy-instytucje obecni „od zawsze”, wyznaczający ponadczasowe horyzonty mód i stylów. Należy do nich gitarzysta Janusz Strobel, którego obecność na muzycznej scenie trwa od półwiecza. Był założycielem i liderem wielu formacji, poczynając od legendarnego duetu Alber–Strobel, obecnie szczególnie często koncertuje ze swym także ogromnie sławnym triem. Świadectwem jego oryginalnych twórczych poszukiwań jest płyta Ślad z 2016 roku, łącząca brzmienie jazzowego tria oraz orkiestry (w jej nagraniu wzięła udział Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza).

Recenzent „Jazz Forum” Ryszard Borowski pisał o niej: „Już sama okładka pięknie wydanej nowej płyty Janusza Strobla zwraca uwagę. Szlachetna i delikatna, w wyrafinowany i prosty sposób (tylko zarys gitary) sugeruje zawartość. I dokładnie taka właśnie jest zaprezentowana tu muzyka. Szlachetnie brzmiąca, spokojna, kojąca. Takie są kompozycje Janusza Strobla i taka jest jego gra. […] Poza autorem wszystkich kompozycji jeszcze kilku znakomitych muzyków aranżowało te utwory i ich wkład w tę płytę jest nie do przecenienia. Są to Krzesimir Dębski, Andrzej Jagodziński, Henryk Miśkiewicz i Włodzimierz Nahorny, sami najlepsi. […] Gitarowe kompozycje Strobla otrzymały piękną oprawę, a jego własne aranżacje są równie interesujące. Specjalnie użyłem sformułowania «kompozycje gitarowe», bo poza tym, że Janusz gra niemal cały czas, wykonując nie tylko melodyczne sola, ale cały czas wplatając się w akompaniament, a nawet towarzysząc orkiestrze. Jest absolutnie dominującym tutaj muzykiem, to jeden wielki koncert na gitarę i orkiestrę!”.

Jazz to sztuka improwizacji, w której nic nie powtarza się tak samo – więc nawet ci miłośnicy talentu mistrza i jego tria, którzy dobrze znają tę płytę, w koncertowej wersji pod batutą Marka Wroniszewskiego odnajdą brzmienia nowe i zawsze fascynujące!

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 5 lutego 2021 roku o godz. 19:00 na koncert w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent” z udziałem Anny Sułkowskiej-Migoń i Małgorzaty Wasiucionek.

Dyrygentem-rezydentem w sezonie artystycznym 2020/2021 w Filharmonii Dolnośląskiej jest Anna Sułkowska-Migoń. Jako altowiolistka ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. dr. hab. Piotra Reicherta i dr hab. Katarzyny Budnik (2019). W 2019 roku ukończyła studia licencjackie na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie dr hab. Piotra Sułkowskiego na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obecnie jest studentką studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Krakowie na dwóch kierunkach: „dyrygentura symfoniczna” w klasie dr. hab. Łukasza Borowicza oraz „edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, specjalność – prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych” w klasach prof. dr hab. Lidii Matynian i dr. Andrzeja Korzeniowskiego. Debiutowała na scenie Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej dyrygując koncertem dyplomowym (2019). Rok później prowadziła orkiestrę w trakcie 7. Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej na Akademii Muzycznej w Krakowie. Obecnie jest również dyrygentką chóru Ars Cameralis w Krakowie, dyrygentką żeńskiego chóru Akademii Ignatianum w Krakowie i nauczycielką chóru w PSM I st. im. W. Kilara w Olkuszu.

Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod jej batutą wykona Serenadę na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza, Wełtawę z cyklu Moja ojczyzna Bedřicha Smetany, a także Koncert skrzypcowy A-dur Mieczysława Karłowicza. W roli solistki wystąpi Małgorzata Wasiucionek – doktor sztuk muzycznych, adiunkt w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, członkini Messages Quartet.

Więcej – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 


Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana zaprasza 5 lutego 2021 o godz. 19.00 na kolejną premierę na kanale YouTube Filharmonii. Tym razem koncert monograficzny w ramach cyklu „Sylwetki kompozytorów” przygotowuje Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierownictwem Janusza Siadlaka. Bohaterem koncertu będzie wybitny twórca muzyki religijnej i liryki wokalnej, związany z Częstochową – Juliusz Łuciuk.

Absolwent częstochowskich szkół muzycznych w latach 1947-52 studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim pod kierunkiem Zdzisława Jachimeckiego. Jednocześnie, w latach 1947-56, odbywał studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, gdzie kształcił się w zakresie teorii muzyki u Aleksandra Frączkiewicza (dyplom w 1955), kompozycji pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza (dyplom w 1956), a także gry na fortepianie w klasie Sergiusza Nadgryzowskiego i Jana Hoffmana oraz na organach u Józefa Chwedczuka. Swoją edukację muzyczną kontynuował w Paryżu, gdzie w latach 1958-59 studiował kompozycję u Nadii Boulanger i Maxa Deutscha oraz uczestniczył w seminariach Oliviera Messiaena. Od czasu studiów zajmował się wyłącznie twórczością kompozytorską, za którą otrzymał liczne nagrody.

Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierownictwem Janusza Siadlaka nagrał w 2018 roku pierwszą monograficzną płytę kompozytora Juliusz Łuciuk. Choral works. Album powstał przy współpracy z kompozytorem. Czuwał on nad jego realizacją i ostatecznym kształtem pilnując, aby jego myśl kompozytorska została wyrażona przez artystów jak najdokładniej. Znajdują się tu utwory dotąd nierejestrowane na płytach, a także skomponowana specjalnie dla maestro Janusza Siadlaka Kołysanka o kołysce do słów K. I. Gałczyńskiego. Właśnie te dzieła będziemy mogli usłyszeć podczas najbliższego koncertu Collegium Cantorum.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/ 


Pieśni Mieczysława Karłowicza to jeden z tych zbiorów, które pomimo swoich niewielkich rozmiarów mają olbrzymie znaczenie nie tylko dla historii muzyki, ale także dla niezliczonych rzesz artystów i słuchaczy. Te utwory usłyszymy online w interpretacji Atom String Quartet & Szczecin Philharmonic Wind Quartet 5 lutego 2021 o godz. 19.00.

Karłowicz komponował pieśni w okresie studiów. Postanowił nadać im nowy wymiar – jak pisał w listach: „Może muzyka wyżej nie potrafi się wzbić niż poezja, z pewnością jednak może polecieć gdzie indziej, w innym kierunku”. Poezją, którą Karłowicz cenił szczególnie, były wiersze Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Duchowe pokrewieństwo obu twórców to podobne przeżywanie miłości i tęsknoty za światem, który już przeminął lub jeszcze nie nastąpił.

W 2020 roku Filharmonia w Szczecinie ponownie sięgnęła po pieśni Karłowicza. 30 października miał premierę album Mieczysław Karłowicz – Pieśni w wykonaniu Małgorzaty Walewskiej i szczecińskich filharmoników pod kierownictwem Rune Bergmanna. Autorem wspaniałych orkiestracji na płycie jest Piotr Moss. Podczas najbliższego koncertu zaprezentowana zostanie kolejną, tym razem jazzowa, interpretacja pieśni, przygotowana przez Atom String Quartet.

Bezpłatna premiera online odbędzie się na kanałach Filharmonii w serwisach Facebook i YouTube.

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej: https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


5 lutego 2021 o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędzie się światowa premiera Concerto classico Andrzeja Czajkowskiego na skrzypce i orkiestrę. Partię solową wykona znakomity rosyjski skrzypek Ilya Gringolts. W interpretacji Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyko usłyszymy również III Symfonię Johannesa Brahmsa i Sześć madrygałów Gesualda da Venosy w opracowaniu na orkiestrę Stanisława Skrowaczewskiego.

Twórczość Andrzeja Czajkowskiego (André Tchaikowsky’ego) dopiero w ostatnich dekadach zyskuje powoli należne uznanie. Urodzony w 1935 roku w Warszawie, zdobył sławę jako wybitny pianista, był laureatem nagród na Konkursie Chopinowskim w Warszawie w 1955 roku i konkursie Królowej Elżbiety Belgijskiej w Brukseli rok później; od 1956 roku do śmierci (1982) mieszkał w Anglii. Skomponował m.in. symfonię, dwa koncerty fortepianowe, koncerty fletowy i skrzypcowy, liczne solowe dzieła fortepianowe, kilka kompozycji kameralnych, pieśni, a także operę Kupiec wenecki. Wiele utworów kompozytora nie doczekało się dotąd wykonania. Podczas koncertu online w Filharmonii Narodowej zabrzmi po raz pierwszy Concerto classico na skrzypce i orkiestrę, skomponowane w latach 1962–1964.

Carlo Gesualdo, książę Venosy, komponował przede wszystkim madrygały – czołowy gatunek świeckiej muzyki a cappella włoskiego renesansu. Sześć madrygałów Gesualda zorkiestrował w roku 1992 Stanisław Skrowaczewski, jeden z największych polskich dyrygentów i ceniony kompozytor. III Symfonię F-dur ukończył Brahms latem 1883 roku. Część pierwsza, Allegro con brio, rozpoczyna się trzydźwiękowym motywem f-as-f, powtarzającym się wielokrotnie w dalszym przebiegu utworu. To muzyczny symbol życiowego motta Brahmsa: „frei, aber froh” („wolny, ale szczęśliwy”).

Paweł Markuszewski

Informacja o transmisji online i biletach – na stronie http://filharmonia.pl/ 


Dramatopera Oresteja autorstwa Agaty Zubel, jednej z najbardziej rozpoznawanych i cenionych polskich kompozytorek, zabrzmi online 6 lutego 2021 o godz. 19.30 w wersji koncertowej w wykonaniu Chóru Polskiego Radia z udziałem m.in. Danuty Stenki, Anny Zawiszy, Michała Sławeckiego i Tomasza Piluchowskiego. Koncert transmitowany będzie na kanale YouTube, na profilu Facebook Chóru Polskiego Radia oraz w Programie 2 Polskiego Radia.

Oresteja to połączenie dwóch gatunków – dramatu i opery. Podstawą dla niej była trylogia Ajschylosa. Na tej podstawie libretto stworzyła Maja Kleczewska, opierając się na tłumaczeniu autorstwa Macieja Słomczyńskiego. Dzieło powstało na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie w 2011 roku. Oresteja Ajschylosa to jedyna zachowana w całości trylogia teatru antycznego. Dzieło opowiada o tragicznej klątwie, która dotknęła ród Pelopidów. W jej wyniku zbrodnia za zbrodnią spadają na kolejne pokolenia: „Tu śmierć - tam śmierć, płaci krwią, kto zabił”. Centralnymi wydarzeniami starogreckiej trylogii są mord na Agamemnonie i zemsta Orestesa. W ostatniej części sąd z udziałem bogów kładzie kres zemstom i zbrodniom.

Agata Zubel stawia za Ajschylosem fundamentalne pytania m.in. o prawa moralne, o karę, sprawiedliwość, a także o to, czym jest łańcuch zła. Pytania te pozostają jednak bez odpowiedzi. Dramatyczne wybory Klitajmestry (akt I) i Orestesa (akt II) rozgrywają się poza czasem. Są osadzone w antycznej historii, a jednocześnie niezwykle współczesne, komentowane przez inne postacie i chór, który pełni tu różne role: antycznego komentatora, opłakujących ofiarnic, szalejących furii, gwarnego tłumu i medium tworzącego „szum informacyjny”. W partyturze obok chóru, wiodącą rolę pełnią instrumenty perkusyjne, a także elektronika. Obie partie aktorskie – królowej Klitajmestry i jej syna Orestesa – wykonywać będzie aktorka Teatru Narodowego Danuta Stenka. W roli Kassandry wystąpi Anna Zawisza (sopran), w partii Apolla usłyszymy kontratenora Michała Sławeckiego, a w partii Ateny – tenora Tomasza Piluchowskiego. Partię elektroniki realizował będzie Arkadiusz Kątny. Artystów poprowadzi Szymon Bywalec, a za przygotowanie chóru odpowiada Maria Piotrowska-Bogalecka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Mateusz Borkowski


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza 7 lutego 2021 o godz. 17.00 do obejrzenia wydarzenia „Interaktywnie 6.0 czyli Sześć postaci w poszukiwaniu autora".

Udział w tym Koncercie Międzywydziałowym wezmą studenci i pedagodzy Wydziału Tańca (Specjalności Choreografia i Teoria Tańca oraz Taniec Współczesny), Wydziału Dyrygentury i Wokalistyki Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki (Katedry Edukacji Muzycznej, Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej), a także zaproszeni Goście.

W ich wykonaniu zobaczymy i usłyszymy audiowizualny bezkres (muzyka Aldony Nawrockiej i choreografia Aleksandry Dziurosz), Multi-koncert Bartosza Kowalskiego, Willows Edwarda Sielickiego oraz EKPHRASIS Jarka Kordaczuka w choreografii Pauliny Wycichowskiej. Opiekę artystyczną nad wydarzeniem sprawuje prof. dr hab. Ewa Wycichowska.

Informacje o transmisji – na stronie https://chopin.edu.pl/szczegoly-wydarzenia/58_interaktywnie-60-szesc-postaci-w-poszukiwaniu-autora 


Co roku, 10 lutego, obchodzony jest Światowy Dzień Kociewia. Z tej okazji w najbliższą środę o godz. 18.00 na kanale YouTube Orkiestry Kameralnej Progress odbędzie się premiera online koncertu pt. „Kociewie muzyką malowane”.

Światowy Dzień Kociewia został ustanowiony w 2007 roku z inicjatywy Lokalnej Organizacji Turystycznej Kociewie z Tczewa oraz Stowarzyszenia Kultura Kociewia ze Starogardu Gdańskiego na pamiątkę pierwszej pisemnej wzmianki o regionie. Mówiąc o dziedzictwie kulturowym Kociewia nie można pominąć charakterystycznej tylko dla tego regionu tradycji oraz kultury duchowej i materialnej. By osadzić folklor kociewski w kontekście muzyki innych regionów Polski wykonanie cyklu Pieśni Kociewskich gdańskiego kompozytora Macieja Zakrzewskiego na sopran, fortepian i orkiestrę dopełni 5 melodii ludowych Witolda Lutosławskiego oraz 4 utwory w polskim stylu na orkiestrę smyczkową wybitnego współczesnego kompozytora i pedagoga zmarłego w 2018 roku – Stanisława Moryty.

W koncercie wystąpili: Orkiestra Kameralna Progress pod dyrekcją Szymona Morusa, sopranistka Magdalena Chmielecka i pianista Jakub Ostrowski. Koncert poprzedzi krótka rozmowa z wykonawcami, wprowadzająca słuchaczy w muzyczną krainę polskiego folkloru.

Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Pierwsze w 2021 roku spotkanie z Rune Bergmannem prowadzącym Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie czeka nas zaś już 12 lutego o godz. 19.00 na platformie streamingowej https://livefilharmonia.szczecin.pl/. Podczas koncertu usłyszymy kompozycję Metamorphosen Richarda Straussa oraz Koncert na orkiestrę kameralną wszechstronnego artysty Stefana Kisielewskiego.

Spośród muzycznej twórczości Stefana Kisielewskiego usłyszymy jedną z czterech najbardziej znanych jego kompozycji orkiestrowych. Koncert na orkiestrę kameralną, pochodzący z 1949 roku, to dzieło typowo neoklasyczne, w którym podobnie jak w przypadku pozostałych utworów, wyczuwalny jest specyficzny idiom kompozytora – kpiarza, krytyka o ciętym piórze i niezwykłego indywidualisty.„Humor i niewymuszony wdzięk Koncertu prowokują do pytań głębszej natury, do pytań o rolę śmiechu w czasach wcale nie śmiesznych. Bo fakt, że kompozytor z talentem bawi się różnymi konwencjami lekko je parodiując to jedna strona medalu. Druga to wykorzystanie filozofii śmiechu jako oręża w walce z absurdami rzeczywistości” [M. Gąsiorowska, Kisielewski, Kraków 2011].

W drugiej części koncertu usłyszymy Metamorphosen Richarda Straussa - utwór, który bezpośrednio po premierze stał się powszechnie uznawany za osobistą elegię Straussa o zniszczeniu jego rodzinnego Monachium.

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Koncert 12 lutego 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej wypełni muzyka Mozarta, Dvořáka i Żeleńskiego w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod batutą Sebastiana Perłowskiego – dyrygenta, kompozytora i pedagoga. W roli solisty wystąpi waltornista filharmonicznej Orkiestry Waldemar Matera, który zachwyci słuchaczy przepięknym brzmieniem rogu.

Gawot op. 45 Władysława Żeleńskiego został skomponowany jako utwór fortepianowy, w późnym okresie twórczości kompozytora. Podczas piątkowego koncertu w Filharmonii zabrzmi jednak w opracowaniu na orkiestrę, co z pewnością umożliwi odkrycie w nim nowych barw i ukaże go w innym świetle.

W III Koncercie waltorniowym Es-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta solo wykona waltornista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej Waldemar Matera, który z pewnością oczaruje nas łagodnym i ciepłym dźwiękiem rogu. Mozart napisał na ten instrument w sumie cztery koncerty i do dziś stanowią one podstawę repertuaru waltornistów. Róg w wieku XVIII nie miał jeszcze systemu wentyli, wszelkie możliwości grającego ograniczały się więc do wydobywania dźwięku wyłącznie poprzez odpowiednie ułożenie warg względem ustnika.

Wieczór zwieńczy VII Symfonia d-moll Antonína Dvořáka, powstała na zamówienie Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego w 1884 roku. Otakar Šourek, wybitny znawca twórczości Dvořáka pisał o niej: „Jego twórcza wypowiedź wznosi się w tej Symfonii na wyżyny, jakich w takiej sile i wielkości symfonicznej koncepcji i formy nigdy przedtem nie osiągnął i – co się tyczy powagi i zawartości ideowej treści – nie miał już osiągnąć”. Ten utwór łączy w sobie motywy liryczne i bohaterskie z triumfalną kodą w tonacji durowej.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa zaprasza 13 lutego 2021 roku o godz. 20.00 na koncert poświęcony muzycznemu dziedzictwu kulturowemu Włoch, w którego programie znajdzie się obszerny wybór kompozycji mistrzów muzyki włoskiej. Włoski będzie również ceniony w swojej ojczyźnie, podziwiany w całej Europie i poza nią, doskonale znany też warszawskiej publiczności dyrygent Massimiliano Caldi.

W sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zabrzmią dwie efektowne i pełne wdzięku uwertury Rossiniego – do Kopciuszka i Włoszki w Algierze, a także kompozycje pochodzące z najwybitniejszych oper późniejszego okresu: preludium do III aktu epokowej Traviaty Giuseppe Verdiego oraz intermezzo z werystycznej Rycerskości wieśniaczej Pietra Mascagniego.

Atrakcyjny program dopełni Concerto soirée, którego autor – Nino Rota – pamiętany jest przede wszystkim jako „kompozytor Felliniego”. Rota był muzykiem o doskonałym „klasycznym” wykształceniu kompozytorskim, podziwianym od wczesnej młodości – sam wręcz ubolewał, że sławę zawdzięcza bardziej filmom, niż swym dziełom koncertowym. Błyskotliwy utwór na fortepian i orkiestrę przypomni właśnie to mniej znane oblicze włoskiego mistrza – podziwiano w nim błyskotliwą wirtuozerię oraz wdzięk i dowcip porównywany do dzieł Prokofiewa. Usłyszymy go w wykonaniu Maurizia Bagliniego, który bardzo pozytywnie zwrócił uwagę publiczności XIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w 1995 i choć nie został wówczas laureatem, to późniejsza kariera potwierdziła jego wielki talent. Zwyciężył niebawem w World Music Piano Master w Montecarlo i rozpoczął aktywną działalność koncertową na najważniejszych estradach całego globu. Jest też cenionym pedagogiem, od lat z powodzeniem kieruje Amiata Piano Festival w swej rodzinnej Toskanii.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Walentynkowy weekend z Operą na Zamku: premiera baletowa Wizje miłości / Mity w choreografii Zofii Rudnickiej do muzyki Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego już 13 lutego 2021 o godz. 20.30. Spektakl współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Zamówienia choreograficzne 2021”.

Pierwsza część wieczoru to taneczna historia pięciu kobiet w różnym wieku. Ujrzymy je w parku, pogrążone w zadumie i zatrzymane w kadrze. Stopniowo poznamy marzenia, nadzieje i oczekiwania bohaterek: Dziewczynki, Panienki, Młodej, Dojrzałej i Przegranej. Pragnienia każdej z nich są ponadczasowe jak muzyka Chopina. Wybrane utwory kompozytora, w tym preludia – fortepianowe miniatury, należące do najpiękniejszych dzieł muzycznych artysty, stworzą nastrojowe tło dla pełnego wirtuozerii tańca klasycznego oraz emocjonującej podróży w głąb kobiecej duszy.

Druga część spektaklu to świat antycznej mitologii, w której fantastyczne przemiany bóstw i herosów wyjaśniają zachodzące w przyrodzie zjawiska. Ujrzymy tragedię zakochanego w sobie Narcyza oraz metamorfozy leśnych nimf uciekających przed zalotami lubieżnych bożków. Każdy mit to inny obraz, taniec i nastrój. Wszystkie doskonale oddają poezję hipnotyzującej muzyki Szymanowskiego, charakteryzującej się niezwykłą kolorystyką brzmieniową i dramatycznością. Neoklasyczny taniec podkreśli walory genialnej muzyki i w pełni zilustruje nadprzyrodzone przemiany mitycznych bohaterów.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

Szczegółowe informacje o transmisji – na stronie https://www.opera.szczecin.pl/ 


Podczas Koncertu Walentynkowego „Oblicza miłości” 14 lutego 2021 o godz. 18.00 na deskach Opery Wrocławskiej wystąpią rodzimi artyści Teatru. Karnawałowy wieczór transmitowany na kanale YouTube będzie podzielony na dwie części: Karnawał z musicalem oraz Karnawał z operetką.

W części musicalowej usłyszymy uwerturę w wykonaniu Orkiestry Opery Wrocławskiej pod batutą Adama Banaszaka oraz wiele fragmentów z Kandyda Leonarda Bernsteina, którego premiera w Operze Wrocławskiej odbyła się w grudniu 2017 roku. Song Marcina wykona Jakub Michalski, arię Kunegundy Glitter and be gay zaśpiewa Maria Rozynek-Banaszak, a Song Old Lad – Barbara Bagińska. Nie zabraknie również innych przebojów musicalowych, m.in. z My Fair Lady czy Człowieka z La Manchy. W tej części zaśpiewają również: Katarzyna Haras, Maciej Krzysztyniak, Jacek Jaskuła oraz Tomasz Rudnicki.

Druga część, poświęcona operetce, zostanie otwarta uwerturą do Zemsty nietoperza Johanna Straussa. Z tego dzieła usłyszymy Kuplety księcia Orłowskiego w wykonaniu Doroty Dutkowskiej. Najpiękniejsze arie z operetek Franza Lehára oraz Emmericha Kálmánna zaśpiewają Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak, Eliza Kruszczyńska, Hanna Sosnowska i Łukasz Rosiak. Anna Lichorowicz zaprezentuje się w Walcu Caton Ludomira Różyckiego, a Aleksandra Opała w Ah! que j’aime les militaires Jacquesa Offenbacha. Nie zabraknie również Edwarda Kulczyka oraz Jędrzeja Tomczyka.

Całość poprowadzi dwóch solistów: Jacek Jaskuła i Aleksander Zuchowicz, którzy także zaśpiewają podczas wieczoru.

Materiały prasowe organizatora

Szczegółowy program – na stronie https://www.opera.wroclaw.pl/1/ 


Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza od „walentynkowej” niedzieli, 14 lutego 2021, na familijny spektakl muzyczny – kameralną operę edukacyjną Operowy zawrót głowy skomponowaną przez Macieja Małeckiego, w reżyserii Magdaleny Małeckiej-Wippich.

Muzyka do spektaklu powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Premiera opery edukacyjnej odbyła się 14 listopada 2020 roku tylko w wersji online. 14 lutego 2021 roku Opera Nova zaprasza do uczestnictwa na żywo.

Co to jest libretto? Dlaczego w operze śpiewa się po włosku? Z jakiego powodu artyści muszą się rozśpiewać? Na te pytania odpowiada ten spektakl, wprowadzający dzieci w wieku od 6 do 12 lat w świat opery, a także zabawy z językowymi łamańcami, pojedynkami na słowa i wspólnym śpiewaniem. Treści adresowane zarówno do młodych, jak i dorosłych widzów. Ideą spektaklu jest zaznajomienie dzieci z formą klasycznej opery (w tym z szeroko rozumianą estetyką muzyki klasycznej), ukazanie im piękna i bogactwa naszego rodzimego języka oraz zachęta do poprawnego posługiwania się polszczyzną. W libretto autorstwa Magdaleny Małeckiej-Wippich wplecione są także piosenki, m.in. do wierszy Małgorzaty Strzałkowskiej – jednej z najlepszych autorek literatury dziecięcej. Wcześniejsze doświadczenie operowe nie jest wymagane!

Perypetie kapryśnej Kropki i sentymentalnego Wykrzyknika, którzy czubią się, lecz żyć bez siebie nie mogą, w asyście tancerzy i muzyków kwartetu smyczkowego, prezentowane będą na dużej scenie w tygodniu od 14 do 21 lutego. Przybywający na spektakl będą mogli nabyć także gadżety z motywem graficznym przedstawienia (m.in. podkładki, kredki, magnesy, układanki).

Na swoim profilu FB Opera Nova proponuje uczestnictwo we wspólnej zabawie i zachęca do nadsyłania rymowanych haseł – zaproszeń do udziału w przedstawieniu. Wygrać można dwuosobowe zaproszenia na spektakl!

Materiały promocyjne organizatora

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.opera.bydgoszcz.pl/ 


Mimo pandemii Filharmonia Łódzka kontynuuje tradycję urodzinowych recitali fortepianowych. W tym roku w rocznicę pierwszego koncertu Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej 16 lutego 2021 o godz. 18.55 wystąpi Aleksandra Świgut.

Pianistka jest laureatką wielu konkursów pianistycznych w Polsce i za granicą, m.in. I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (II nagroda, 2018) oraz 47. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (II nagroda i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie solowego utworu Roberta Schumanna, 2016). Jej zainteresowania obejmują zarówno wykonawstwo historyczne, jak i muzykę współczesną. Występuje także w składach kameralnych, w tym w duecie z siostrą Agnieszką Świgut – skrzypaczką.

W Łodzi pianistka wykona utwory Fryderyka Chopina, ulubione przez patrona tej instytucji Artura Rubinsteina, między innymi Sonatę b-moll op. 35 z Marszem żałobnym. Z twórczości Karola Szymanowskiego wybrała impresjonistyczne miniatury: Szeherezadę z cyklu Maski i Wyspę syren z cyklu Metopy. Zabrzmią też utwory Ludwiga van Beethovena, Franza Schuberta i współczesnego kompozytora izraelskiego Sergia Natry.

Karolina Albińska

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl 


Jak będzie brzmiała przyszłość? Podczas konferencji organizowanej 16 lutego 2021 roku o godz. 10.00 przez Filharmonię im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w ramach kampanii „Słyszę dobre dźwięki” zaprezentowane zostaną różne perspektywy badawcze ekologii akustycznej – antropologiczne, filozoficzne, socjologiczne, medioznawcze, a także z dziedzin medycyny – otolaryngologiczne i neuropsychologiczne. Konferencja online „Usłysz przyszłość – wyzwania ekologii akustycznej” odbędzie się na platformie ZOOM.

Nasze środowisko i przestrzeń publiczna zanieczyszczone są hałasem. Rozwiązania w tym zakresie proponuje ekologia akustyczna. Konferencja będzie próbą kompleksowego wglądu w polską refleksję na temat ekologii akustycznej. W ramach ogólnopolskiego sympozjum swoje doświadczenia wymienią przedstawiciele środowiska naukowego, aktywiści trzeciego sektora, pracownicy firm związanych z akustyką i ośrodków medycznych. Refleksje teoretyczne skonfrontowane zostaną z praktykami artystycznymi i pedagogicznymi.

Udział w wydarzeniu wezmą m. in. prof. Dariusz Brzostek (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), prof. Tomasz Misiak (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), dr Jadwiga Zimpel (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu), dr Anna Dąbrowska (Centrum Słuchu i Mowy Medincus). Kompozytorka Anna Zaradny wygłosi referat Dźwięk i architektura, zmysły i przestrzeń / iluzja i Deep Listening. Kompozytor dr Michał Janocha opowie o nowoczesnych aplikacjach i rozwiązaniach technologicznych przydatnych w kształceniu słuchu. Natomiast muzykolog Krzysztof B. Marciniak („Glissando”) zaprezentuje swoje rozważania na temat Ekologia dźwięku. Uczymy się słuchać od nowa.

Aby wziąć udział w wydarzeniu należy wypełnić formularz rejestracyjny dostępny na stronie https://uslysz.filharmonia.szczecin.pl/ 

Uczestnikom przesłany zostanie link do wydarzenia, materiały konferencyjne oraz po zakończeniu – zaświadczenie o uczestnictwie.


17 lutego 2021 o godz. 10.00 rozpocznie się online IX Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Moniuszko in memoriam – w kręgu polskiej literatury wokalnej”.

Konferencja ma na celu przybliżenie oraz propagowanie życia i twórczości wokalnej Stanisława Moniuszki i innych polskich twórców. W przedsięwzięciu wezmą udział prelegenci reprezentujący różne ośrodki edukacyjne i instytucje kultury w Polsce i na świecie, w tym dr hab. Jacek Ścibor, prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego, prof. Luba Kijanowska-Kamińska i dr Mirosława Żyszkowicz (Lwowska Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki), dr hab. Joanna Tylkowska-Drożdż, prof. Akademii Sztuki w Szczecinie, Juozas Mantas Jauniškis (Lithuanian National Opera and Ballet Theatre), a także Mariusz Kwiecień (MET, Dyrektor artystyczny Opery Wrocławskiej).

Muzykolodzy i wykonawcy zaprezentują rezultaty swoich najnowszych badań na temat wileńskiego okresu działalności Stanisława Moniuszki, Szkoły śpiewu Walerego Wysockiego we Lwowie, twórczości wokalnej Karola Lipińskiego. Prof. dr hab. Jadwiga Rappé (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) opowie o pieśniach Władysława Żeleńskiego. Mgr Julia Mech (absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu) wygłosi referat Szymon Laks – pieśni w cieniu Zagłady. Referat prof. dr hab. Piotra Łykowskiego (Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu) poświęcony będzie mniej znanym spadkobiercom Moniuszki: Wieńczysławowi Brzostowskiemu i Kazimierzowi Jurdzińskiemu. Natomiast prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz (Uniwersytet Zielonogórski) opowie o gatunku tango w polskiej piosence dwudziestolecia międzywojennego.

Zachęcamy do udziału w Konferencji poprzez platformę Teams: https://bit.ly/3jUZ0M7 


„Któż zdoła się ostać?” to hasło 12. edycji interdyscyplinarnego Festiwalu Nowe Epifanie organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucję kultury m.st. Warszawy. Tegoroczna edycja ma formułę online. Festiwal rozpocznie się 17 lutego i potrwa do 28 marca 2021. W programie: dziewięć premier teatralnych, cykl koncertów muzyki dawnej, warsztaty i wydarzenie kulinarne.

Ubiegłoroczną edycję przerwała pandemia. Organizatorów ciekawi, jak w tym roku artyści zinterpretują temat Festiwalu. Historia powstania każdego z wydarzeń to tym razem nowe i ekscytujące odkrycia artystyczne oraz olśnienia i pomysły, które pozwalają ruszyć z miejsca w najtrudniejszym nawet położeniu. Tematem przewodnim 12. edycji Festiwalu jest apokalipsa rozumiana zarówno w sensie dosłownym jako objawienie, jak i w znaczeniu nadanym jej przez tradycję – jako katastrofa. Michał Senk, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II, zaznacza: „Motyw przewodni tegorocznego Festiwalu – apokaliptyczne „Któż zdoła się ostać?” – jest szansą, by zmierzyć się z tematyką czasów ostatecznych w warunkach, w których widzimy, że biblijna wizja wdziera się bezpośrednio w naszą rzeczywistość”.

Tegoroczny program teatralny składa się z dziewięciu premier, w tym spektaklu kasandra (21 lutego) w reż. Zofii Gustowskiej z muzyką gitarzysty i kompozytora Michała Lazara. „W tegorocznym programie muzyki dawnej przyglądamy się różnym końcom świata: wymieraniu gatunków, instrumentów, stylów" - podkreślają Sonia Wronkowska i Łukasz Kozak, kuratorzy programu muzycznego. Podejście futurystyczne, czyli biblijna apokalipsa, to tylko jedna z możliwych interpretacji tematu Festiwalu. „Podejście humanistyczne zwraca z kolei uwagę na indywidualne losy ludzi, na przykład znakomitych muzyków padających ofiarą epidemii. W historii doświadczaliśmy wielkiego wymierania klawikordu czy violi da gamba, polskiej muzyki tradycyjnej czy ziemskich ekosystemów. Przełomy stylistyczne przynosiły kres jednym gatunkom muzycznym, a umożliwiały rozwój innych”. Prezentowane webinaria i warsztaty będą próbą pokazania, że apokalipsa nie jest końcem końców, a jedynie pewnym przekroczeniem, zrozumieniem nowej drogi.

Wszystkie wydarzenia Festiwalu – także te bezpłatne – są biletowane. Szczegółowy program – na stronie www.noweepifanie.pl 

Joanna Korzeniewska


Wirtuozowskie utwory Grażyny Bacewicz i Henryka Wieniawskiego w interpretacji znakomitych polskich skrzypków – Romana Lasockiego oraz Małgorzaty Wasiucionek – a także I Symfonię C-dur op. 21 Ludwiga van Beethovena w wykonaniu muzyków Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą maestro Mirosława Jacka Błaszczyka usłyszymy na pierwszym po długiej przerwie koncercie symfonicznym z udziałem publiczności – 19 lutego 2021 o godz. 19.00.

W 1965 roku Grażyna Bacewicz skomponowała siódmy i, jak się okazało, ostatni w swym życiu Koncert skrzypcowy. To koncert, w którym orkiestra, zwłaszcza w dwóch pierwszych częściach, sprowadzona jest do roli tła, bez zawiązywania dramaturgicznego dialogu z instrumentem solowym, co jest zwykle domeną tradycyjnego koncertu. Bacewicz powraca w nim do tradycyjnych form i tradycyjnych sposobów kształtowania melodii, zachowując bogate zróżnicowanie kolorystyki dźwięków.

Henryk Wieniawski, artysta łączący działalność koncertową z praktyką kompozytorską, jest autorem utworów, które weszły na stałe do repertuaru wirtuozów, tak jak Fantazja brillante op. 20 będąca wariacyjnym opracowaniem tematów z opery Faust Charlesa Gounoda. O wyjątkowości i popularności twórczości Wieniawskiego przesądza styl łączący liryzm z mistrzowskim rozmachem.

W finale koncertu zabrzmi optymistyczna I Symfonia C-dur op. 21 Beethovena.

Materiały prasowe organizatora

Informacje o biletach – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/bacewicz-wieniawski-beethoven/ 


Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku im. Stanisława Moniuszki zaprasza 19 lutego 2021 o godz. 19.00 na premierę nowego cyklu koncertów online „Nieodkryte przestrzenie” na kanale YouTube OiFP.

„Nieodkryte przestrzenie” to koncerty inscenizowane, podczas których za pomocą różnych środków artyści będą prezentować muzykę i opowiadać o jej twórcach, atmosferze czasu, kontekstach. Podążając za nową ekscytującą ideą, w pierwszym odcinku wespniemy się na szczyty, których częstym bywalcem był niezwykły kompozytor Mieczysław Karłowicz.

Tak jak Karłowicz góry, tak artyści OiFP będą eksplorować nowe przestrzenie Opery i Filharmonii Podlaskiej. To koncerty, które będą oddziaływać na widza wielozmysłowo, poszerzać wiedzę o muzyce i kulturze oraz zapraszać do nowej artystycznej rzeczywistości, którą otworzy odcinek pt. „Windą towarową na szczyty Tatr”. W nim piękno gór z ich potęgą i niemal wiecznością przeplatać się będzie z ulotnością charakterystyczną dla snu i przemijaniem, a wszystko scalać będzie nieprzemijająco piękna muzyka.

Materiały prasowe organizatora

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/winda-towarowa-na-szczyty-tatr/ 


Po Roku Beethovenowskim powoli zaczynamy sięgać po utwory pozostałych klasyków wiedeńskich. Tym razem w programie koncertu w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza 19 lutego 2021 o godz. 19.00 XXII Symfonia Haydna, preludia Bacha w orkiestracji Zygmunta Mycielskiego i muzyka Wojciecha Kilara.

Dokładnie 1 maja 1761 roku Haydn przekroczył próg zamku w Eisenstadt jako książęcy kompozytor, dyrygent, opiekun księgozbioru i instrumentów, a także zwierzchnik personelu muzycznego. Rok później księstwo objął Miklós József „Wspaniały”, a pięć lat później rozpoczęto wznoszenie olśniewającego pałacu Esterháza, ze stu dwudziestoma pokojami zdobionymi złotem. Wiele spośród symfonii Haydna, pisanych na użytek książęcego dworu, ma w dzisiejszych czasach mniej lub bardziej trafne przydomki. Tytuł XXII Symfonii „Filozof” nie pochodzi od samego kompozytora, ale znalazł się na jednej kopii nut z jego czasów. Od ponad dwustu lat nie ustaje filozoficzno-muzykologiczna dyskusja nad jego uzasadnieniem. Niektórzy uważają, że naprzemienne partie solowe symbolizują padające na przemian pytania i odpowiedzi. Inni z kolei doszukują się muzycznego obrazu zadumanego filozofa, niepomnego na tykający zegar i upływający czas. Jeszcze inni kwitują, że jest on nieadekwatny, gdyż w przebiegu symfonii myślicielska żarliwość ustępuje miejsca emocjonalnym uniesieniom…

W programie koncertu Orkiestry Filharmonii pod batutą Łukasza Borowicza znajdzie się również Choralvorspiel Wojciecha Kilara na kameralną orkiestrę smyczkową i 13 preludiów chorałowych z Orgelbüchlein oraz organowych Choralvorspiele Johanna Sebastiana Bacha w opracowaniu na orkiestrę symfoniczną Zygmunta Mycielskiego.

Katarzyna Plater-Zyberk

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1465-KILAR__BACH__HAYDN 


19 lutego 2021 o godz. 19.00 zabrzmią 47-głosowe organy Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy i muzyka Camille'a Saint-Saënsa, Johanna Sebastiana Bacha w interpretacji Adama Tańskiego oraz utwory samego artysty. Soliście towarzyszyć będą muzycy Orkiestry Kameralnej Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis.

Dedykowany pamięci Franza Liszta Danse macabre op. 40 (Taniec śmierci) uważa się za najbardziej rozpoznawalne dzieło Saint-Saënsa; jest to właściwie walc, obrazujący fantastyczną wizję francuskiego poety symbolistycznego Henri Cazalisa. Usłyszymy ten utwór w transkrypcji na organy Adama Tańskiego.

Utwór samego solisty Contradanse folkowe jest artystyczną reinterpretacją kurpiowskich tańców ludowych. Ich premiera odbyła się na Festiwalu „Etnosakralia Kurpiowskie” w 2019, gdzie obok profesjonalnych artystów wystąpili także muzycy ludowi, grając w formie alternatim wersje tradycyjne tańców kurpiowskich. Wykonywany jest zazwyczaj z kwartetem smyczkowym. Natomiast na potrzeby koncertu z Capellą Bydgostiensis Adam Tański dokonał jego opracowania na orkiestrę smyczkową z organami.

Według koncepcji Adama Tańskiego opracowanie chorału z kantaty Heut ist, o Mensch, ein großer Trauertag Bacha jest improwizowanym dialogiem między organami i orkiestrą smyczkową. Powstała w ten sposób w dużej mierze improwizowana muzyka, stanowić będzie opozycję do pierwszej części programu.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/organy-roli-glownej/ 


W programie koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego 20 lutego 2021 roku o godz. 20.00 znajdą się pełne blasku i splendoru brzmienia instrumentów dętych blaszanych. Koncert będzie transmitowany online na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/.

Rogi już od XVIII wieku są niemal nieodzownym elementem obsady orkiestr, początkowo regułą była obecność ich pary, później tę liczbę powiększono, do nierzadko czterech. Taki właśnie pięknie brzmiący „chór” zainspirował dwóch romantycznych kompozytorów do stworzenia dzieł na cztery rogi i orkiestrę. Robert Schumann w swoim błyskotliwym Konzertstück op. 86 jako jeden z pierwszych ukazał bogate możliwości techniczne stosunkowo nowej konstrukcji rogu wentylowego, znacznie poszerzającego możliwości dawnych instrumentów „naturalnych”. Nieco młodszy od Schumanna wirtuoz waltorni Heinrich Hübler wziął udział w jednym z wykonań tego dzieła (w obecności kompozytora) i ten fakt natchnął go do stworzenia własnego Konzertstück na podobną obsadę, jeszcze silniej eksponującego tryumfalne brzmienia czterech rogów.

Trębacze wszystkich kontynentów we wdzięcznej pamięci mają postać ormiańskiego kompozytora Aleksandra Arutiuniana, twórcę licznych klasycyzujących kompozycji różnych gatunków, obficie wykorzystujących motywy narodowe. Z wielu dziś już nieco zapomnianych poza jego ojczyzną szczególnie trwałe miejsce w repertuarze zdobył właśnie Koncert na trąbkę (1950), dający soliście okazję błyskotliwego popisu.

W obu kompozycjach waltorniowych wystąpią dwa różne kwartety tych instrumentów, w tym jeden złożony w całości z muzyków POSI, drugi – Hornet Quartet – z artystów na co dzień pracujących w innych zespołach. Również do grona POSI należy wykonawca partii solowej w koncercie Arutiuniana, Mikhail Bachyla.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


20 lutego 2021 roku o godz. 18.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią Kwartet Śląski i znakomity pianista Krzysztof Książek, prezentując publiczności utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta i Aleksandra Lasonia.

Podobno ci, którzy potrafią rachować, nie grzeszą bujną wyobraźnią, i na odwrót. Program tego koncertu pogodzi obydwa rodzaje słuchaczy. V Kwartet smyczkowy Aleksandra Lasonia nosi podtytuł „siedem i pół kwartetu”, powstał bowiem z okazji 750-lecia nadania praw miejskich Bytomiowi – po jednym kwartecie na każde sto lat, w poszczególnych częściach dedykowanych „artystycznym przyjaciołom kompozytora, związanym z miastem”.

Koncert fortepianowy C-dur KV 415 Mozarta liczy formalnie trzy części, ale każda z nich, zwłaszcza ostatnia, dzieli się na mniejsze elementy – zawiązane w całość logicznie i po mistrzowsku, choć w niezgodzie z ówczesną konwencją. Przy takiej muzyce można się rozmarzyć, a zarazem nie pogubić w rachunkach. Podczas najbliższego koncertu utwór zabrzmi w opracowaniu na fortepian i kwartet smyczkowy.

Dorota Kozińska

Informacja o biletach – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-krzysztof-ksiazek 


Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia zaprasza publiczność do Centrum Kongresowego ICE Kraków na koncert „Zimowe divertimento” 20 lutego 2021 o godz. 19.00.

ICE Kraków Congress Centre otwiera swoje podwoje dla spragnionych koncertowych wrażeń słuchaczy, których Sinfonietta pod batutą Jurka Dybała powita wyjątkowym, zimowym – ale i pełnym ognia – programem. W roli solisty wystąpi skrzypek Maciej Lulek.

Repertuar koncertu skrzy się najwspanialszymi przebojami muzyki klasycznej inspirowanymi urokami zimy: począwszy od fragmentów z Dziadka do orzechów i opracowanego specjalnie na tę okazję na orkiestrę smyczkową Lutego z Pór roku Piotra Czajkowskiego, przez słynną Zimę Antonia Vivaldiego, na pełnej ludowej energii, zakończonej gromkim góralskim zawołaniem Orawie Wojciecha Kilara kończąc. Usłyszymy również wirtuozowskie, napawające optymizmem Divertimento F-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta (jak przystało na okazję – diviertimento to przecież „rozrywka” i „zabawa”) oraz pełną nostalgii, urokliwą Arię z Trzech utworów w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego.

Kamila Czernek

Wstęp wolny! Rezerwacja bezpłatnych wejściówek: rezerwacja@icekrakow.pl  oraz www.evenea.pl/pl/wydarzenie/zimowe-divertimento 


Od ponad 20 lat Agencja Koncertowa Presto przybliża zagranicznym gościom twórczość wielkiego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina. 22 lutego 2021 o godz. 19.00 w siedzibie Agencji – Sali Koncertowej Fryderyk na Starym Mieście – odbędzie się Koncert Urodzinowy Chopina (bez udziału publiczności), który będzie transmitowany na profilu Facebookowym Fryderyk Concert Hall Warsaw. W interpretacji Joanny Sochackiej usłyszymy arcydzieła Czwartego Wieszcza oraz muzykę Grażyny Bacewicz i Aleksandra Skriabina.

Kiedy urodził się Fryderyk Chopin? Choć odpowiedź wydaje się oczywista – urodziny kompozytora świętujemy 1 marca, a upływające lata liczymy od roku 1810 – to kwestia ta jest o wiele bardziej złożona. W akcie chrztu i akcie urodzenia Chopina zapisano, jakoby przyszedł na świat 22 lutego... Dlatego organizatorzy podjęli decyzję o świętowaniu obu dat.

Pierwszy Koncert Urodzinowy zagra Joanna Sochacka, doktorantka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie dr hab. Hanny Holeksy. Studiuje równocześnie w Universität für Musik und darstellende Kunst w Graz w Austrii, w klasie prof. Milany Chernyavskiej. Joanna jest laureatką wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów pianistycznych, koncertującą pianistką, a także jurorem Międzynarodowego Konkursu International Liszt Piano Youth Competition w Chinach i Utrechcie, Elevato International Piano Competition w Salzburgu i w Bernie oraz Kreisler International Competition w Bonn. Podczas urodzinowego koncertu wykona wybrane nokturny, polonezy i preludia Fryderyka Chopina, a także Toccatę z II Sonaty na fortepian Grażyny Bacewicz i Etiudę „Alla Ballada” gis-moll op. 8 nr 9 Aleksandra Skriabina.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Najbliższy koncert szkolny organizowany przez Filharmonię Szczecińską będzie zupełnie nowym muzycznym eksperymentem. Na scenie zobaczymy orkiestrę symfoniczną i… orkiestrę sensoryczną. Bezpłatną premierę koncertu będzie można zobaczyć na Facebooku Filharmonii oraz na nowym kanale YouTube EduFilharmonii 22 lutego 2021 o godz. 11.00.

Koncerty szkolne to wydarzenia przeznaczone dla klas IV–VIII szkół podstawowych. Zawsze odbywają się w złotej sali Filharmonii, gdzie nastoletni melomani mogą wsłuchać się w kilkudziesięcioosobowy skład Orkiestry Symfonicznej. To doskonały czas na rozpoczęcie przygody z niepowtarzalnym orkiestrowym brzmieniem, które w samo w sobie jest kopalnią wiedzy o instrumentach i dziełach muzycznych.

Najbliższy koncert szkolny będzie wyjątkowym połączeniem dwóch orkiestr: orkiestry symfonicznej oraz orkiestry sensorycznej. Czym jest orkiestra sensoryczna? Będą to uczennice klas IV–VIII szkoły podstawowej obsługujące specjalnie skonstruowane instrumenty – sensory, które wydają dźwięki dzięki ruchom ludzkich dłoni. Każda z orkiestr będzie miała swojego dyrygenta: orkiestrą symfoniczną zadyryguje autor kompozycji – Jarek Kordaczuk, a orkiestrą sensoryczną Izabela Kościesza.

Nowy cykl koncertów szkolnych „Generacja dźwięku” przygotuje młodych melomanów do rozumienia muzyki, tworzenia jej i czerpania z niej niekończącej się przyjemności.

Katarzyna Plater-Zyberk

Szczegółowe informacje – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Filharmonia Narodowa zaprasza publiczność 23 lutego 2021 o godz. 19.00 na koncert kameralny współorganizowany z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena dla Muzyki Polskiej”. Utwory wybitnych polskich kompozytorów zaprezentuje Polish Violin Duo.

Duet skrzypcowy jest – o dziwo! – jedną z mniej popularnych form kameralistyki. Co prawda w relacjach interpersonalnych nie stwarza tak obiecujących perspektyw, jak duet fortepianowy, ale w sferze czysto artystycznej i wyrazowej otwiera przed instrumentem ze swej natury monodycznym olbrzymią przestrzeń faktury polifonicznej i brzmień akordowych.

Chronologicznie rzecz ujmując, przegląd tej mało znanej literatury rozpoczynają dwa Duety koncertujące Joachima Kaczkowskiego – kompozytora reprezentującego dość skromny ilościowo nurt polskiego klasycyzmu. Należący do generacji Kurpińskiego, zaprzyjaźniony z Elsnerem, koncertował jako skrzypek w Niemczech, Wiedniu i Warszawie.

Dwie Etiudy-Kaprysy z op. 18 Henryka Wieniawskiego to zaledwie próbka tego, co artysta zgotował skrzypkom w cyklu złożonym w sumie z ośmiu miniatur, datowanych na początek lat 60. XIX wieku. Bardziej liryczny, polifoniczny I Kaprys poprzedza olśniewający kaskadami pasaży, wirtuozowski Trzeci.

Napisana w 1943 roku siedmioczęściowa Suita Grażyny Bacewicz, to kompozycja należąca do popularnego jeszcze od lat międzywojennych stylu neoklasycznego – choć tu bardziej adekwatne byłoby określnie „neobarokowego”. Podobnie rzecz ma się z najpóźniejszym w tym zestawieniu utworem – Suitą na dwoje skrzypiec Michała Spisaka. Nie bez znaczenia jest, że i Bacewiczówna, i Spisak należeli do grona studentów wielkiej damy muzyki XX wieku – Nadii Boulanger. Sonatina Tadeusza Paciorkiewicza z roku 1954, brzmieniowo najbardziej „awangardowa” w tym programie, to ekspresyjna i pełna zwrotów akcji zaangażowana rozmowa, gdzie gwałtowny spór nieoczekiwanie przeradza się we wzajemne zasłuchanie.

Andrzej Sułek

Informacje o biletach – na stronie http://www.filharmonia.pl/wydarzenia/scena-dla-muzyki-polskiej20/ 


Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga zaprasza 23 lutego 2020 o godz. 18.30 na koncert w ramach programu „Scena dla muzyki polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu zespoły Krakowskie Trio Stroikowe / Krakowski Kwintet Dęty zaprezentują dzieła wybitnych polskich twórców.

Zespoły powstały w 1998 roku z inicjatywy oboisty Marka Mleczki przy Orkiestrze Kameralnej Capella Cracoviensis. Składają się z wybitnych instrumentalistów, którzy przejawiają swą aktywność artystyczną nie tylko w grze orkiestrowej, ale również kameralnej oraz solowej – muzycy mają w swym dorobku wiele koncertów kameralnych z różnorodnym repertuarem, od muzyki barokowej do współczesnej. Zespoły koncertowały niemalże na wszystkich prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, spotykając się z entuzjazmem publiczności i uznaniem krytyków. Członkowie Tria i Kwintetu są laureatami wielu konkursów muzycznych, pedagogami Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach. Współpracują z kompozytorami polskimi, prawykonując ich dzieła, w tym dedykowane zespołom.

Podczas najbliższego koncertu zaprezentują Morskie Oko z cyklu Żywioły Tatr na kwintet dęty Artura Malawskiego, Pezzo grazioso na kwintet dęty Marka Stachowskiego, Miniatury liryczne na kwintet dęty Józefa Świdra, Suite pour trio d`anches Aleksandra Tansmana, Trio Witolda Lutosławskiego oraz Trio na obój, klarnet i fagot Antoniego Szałowskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/ 


Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów i Fundacja Pro Musica Bona zapraszają na specjalny koncert na żywo 23 lutego 2021 o godz. 19.00 w Sali koncertowej PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie (ul. Basztowa 9), podczas którego odbędzie się premiera utworów Marty Mołodyńskiej-Wheeler.

Projekt „Oblicza pianistyki” jest serią koncertową prezentującą różne oblicza pianistyki – od gry solowej po kameralistykę w różnorodnych składach. Przy zachowaniu wszystkich obostrzeń sanitarnych 23 lutego spotkamy się w gronie 9 pianistów, a w programie – utwory na 1, 2, 4 i 6 rąk! Wystąpią: Anna Duda, Łukasz Dębski, Dominika Grzybacz, Monika Gardoń-Preinl, Marta Mołodyńska-Wheeler, Agnieszka Plata, Ireneusz Boczek, Grzegorz Mania i Piotr Różański.

W programie znalazły się dzieła Sergiusza Rachamninowa, Maurycego Moszkowskiego, Antonína Dvořáka, Mike’a Cornicka, Franka Bridgego i Piotra Czajkowskiego. Podczas koncertu po raz pierwszy na żywo usłyszymy utwory Mołodyjki i Fiesta de nieve (na 2 i 6 rąk) dr Marty Mołodyńskiej-Wheeler, gwiazdy programu telewizji Polsat „Beautiful Brain”.

Obowiązują bezpłatne wejściówki: https://app.evenea.pl/event/oblicza3/ 

Dodatkowe informacje – na stronach https://spmk.com.pl/  Facebook: https://www.facebook.com/stowarzyszeniekameralistow 


Przed nami wyjątkowe wydarzenie w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu 25 lutego 2021 o godz. 19.00 – koncert studenckiej Orkiestry Symfonicznej oraz pedagogów Akademii, Barbary Kubiak (sopran) i Jarosława Bręka (baryton), pod batutą maestro Antoniego Wita.

Barbara Kubiak – absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu – od 1987 roku jest na stałe związana z Teatrem Wielkim w Poznaniu. Współpracuje z najlepszymi teatrami operowymi w Polsce. Z Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Krakowską, Operą Dolnośląską oraz Teatrem Wielkim w Poznaniu artystka wyjeżdżała na liczne tournée zagraniczne, m.in. do Holandii, Belgii, Francji, Luksemburga, Niemiec oraz Wielkiej Brytanii. Barbara Kubiak występuje również w repertuarze oratoryjnym i koncertowym. Stale współpracuje z największymi polskimi filharmoniami i festiwalami. Jarosław Bręk ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza. Współpracował ze 150 orkiestrami i 200 chórami z całego świata, wykonał ponad 20 partii operowych oraz ponad 140 dzieł oratoryjnych. Odznaczony został Srebrnym Krzyżem Zasługi, Brązowym Medalem Gloria Artis, odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej, Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Wielkopolskiego oraz Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Lubuskiego. Od 2000 roku jest czołowym solistą Warszawskiej Opery Kameralnej.

W interpretacji znakomitych muzyków usłyszymy w Auli Nova utwory Tadeusza Bairda (Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira) i Ludwiga van Beethovena (Aria koncertowa Ah! Perfido op. 65 i VII Symfonia A-dur op. 92). Słowo o muzyce wygłosi Mikołaj Rykowski.

Koncert odbędzie z udziałem publiczności. Bezpłatne wejściówki będą wydawane bezpośrednio przed koncertem.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/ 


W programie koncertu znakomitego Lutosławski Quartet 25 lutego 2021 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki znalazły się dwa kwartety autorstwa Karola Szymanowskiego i Ludwiga van Beethovena. Oba dzieła powstały w momentach trudnych dla twórców, którzy w muzyce szukali ukojenia dla swoich zmartwień. Z tego też względu Beethoven określił jedną z części swojego kwartetu mianem „pieśni dziękczynnej uzdrowionego”.

Szymanowski skomponował I Kwartet smyczkowy C-dur op. 37 w 1917 roku w Elizawetgradzie, dokąd jego rodzina wyjechała z majątku w Tymoszówce ze względu na trwającą rewolucję październikową. Artysta nigdy już nie powrócił do tego miejsca, jednak swoim uczuciom dał wyraz w muzyce tyleż poruszającej, co niezwykle wyszukanej pod względem barw i harmonii. Po prawykonaniu kwartetu w Warszawie w marcu 1924 roku zachwycony nim Jarosław Iwaszkiewicz pisał w swojej recenzji: „Nigdy jeszcze żadne z jego dzieł nie dyszało takim żarem południa, nie upałem południa sycylijskiego czy żałobą greckiego żaru, kiedy to fletnia Pana uśmierca serca, lecz żarem soczystym, dojrzałym, pachnącym zbożem Ukrainy… zawodzenie, jakie się miesza w żarkie południe… z wysokim świergotaniem cykad”. Sam kompozytor wypowiadał się na temat utworu znacznie bardziej lakonicznie: „nie należy do kompozycji specjalnie przeze mnie lubianych, przedstawia jednak pewną wartość”.

Kwartet smyczkowy a-moll op. 132 należy do późnych dzieł Beethovena. To potężna, monumentalna, pięcioczęściowa i bardzo osobista kompozycja. Największe znaczenie miała dla artysty utrzymana w wolnym tempie część trzecia, którą pisał po przebyciu ciężkiej, potencjalnie śmiertelnej choroby i powrocie do zdrowia. Zgodnie ze słowami twórcy część ta to „pieśń dziękczynna cudownie uzdrowionego w skali lidyjskiej”. Epizod w szybkim tempie został natomiast opatrzony autorską adnotacją „Neue Kraft fühlend”, czyli „czując nową siłę”.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8235 


Wyjątkowa odsłona POLIN Music Festivalu odbędzie się w dniach 26–28 lutego 2021. Dzięki koncertom online na Facebooku i YouTube Muzeum POLIN publiczność weźmie udział w muzycznej podróży ze Szwajcarii, przez Belgię, Polskę, Ukrainę aż do Stanów Zjednoczonych – przy dźwiękach Blocha, Gershwina, Glassa, Freidlina, Piazzolli i Wajnberga.

W programie festiwalu znajdzie się sześć koncertów. Wysłuchamy Suity hebrajskiej Ernsta Blocha w wykonaniu Michaela Guttmana i Jing Zhao. Uczczona zostanie 25. rocznica śmierci Mieczysława Wajnberga: Ewa Leszczyńska, Maria Sławek, Marcin Zdunik i Mischa Kozłowski zaprezentują jego pieśni pisane do słów w języku jidysz. Podczas swoich recitali fortepianowych Alexey Botvinov i Eric Himy wykonają muzykę Philippa Glassa, Jana Freidlina i George’a Gershwina, a koncert finałowy festiwalu upamiętni 100. rocznicę urodzin Astora Piazzolli. Najmłodsi melomani i osoby ze szczególnymi potrzebami sensorycznymi poznają tajemnice kwartetu smyczkowego, który przedstawią instrumentalistki orkiestry Sinfonia Varsovia.

Podczas POLIN Music Festivalu swoją premierę będą też miały podcasty poświęcone muzycznym bohaterom nowej galerii „Dziedzictwo”. Dzięki nim poznamy bliżej losy i twórczość Bronisława Hubermana, Artura Rubinsteina i Henryka Warsa.

Szczegóły: https://polin.pl/pl/polin-music-festival-2021 


Trzy tygodnie po premierze Adeli – najnowszej płyty duetu Aleksandra Dębicza i Łukasza Kuropaczewskiego – Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie zaprasza 26 lutego 2021 o godz. 19.00 na wyjątkowy koncert do miejsca, gdzie ona powstała – sali symfonicznej Filharmonii. Na platformie https://livefilharmonia.szczecin.pl  zobaczymy premierę online tego koncertu.

Część utworów na płycie wydanej przez Warner Classics to kompozycje Dębicza, inne zaś to jego aranżacje, wykraczające w swojej idei poza zwykłe opracowania istniejących już utworów. Przykładem może być Aranjuez Concerto BWV 1056, który jest połączeniem najsłynniejszego utworu na gitarę i orkiestrę, czyli Concierto de Aranjuez Joaquína Rodriga z koncertem f-moll BWV 1056 Johanna Sebastiana Bacha. Południowy duch, niczym powietrze z rozgrzanych podwórek hiszpańskich domów i pałaców, obecny jest w wielu utworach.

Jak zaznaczają artyści: „Tytuł albumu wzięliśmy od pieśni Rodriga, która stanowi emocjonalna kulminację programu naszego duetu. Ale nie samo imię jest najważniejsze, lecz człowiek, którego kochamy i za którym tęsknimy. Na pewno każdy z Państwa ma taką osobę, dlatego mamy nadzieję, że odnajdziecie w Adeli coś bliskiego sercu”.

Katarzyna Plater-Zyberk

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


26 lutego 2021 o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce koncert dla uczczenia 100. rocznicy śmierci Władysława Żeleńskiego.

Władysław Żeleński zajmuje ważne miejsce w historii polskiej muzyki: zalicza się go do wybitnych kompozytorów polskich końca XIX i początku XX w. Jest twórcą na wskroś narodowym. Swój zawód pojmował jako posłannictwo i misję społeczną. Jest w tej twórczości bardzo polski i słowiański, a pierwiastki narodowe i ludowe stanowią ważny element jego dzieł.

Dorobek kompozytorski Władysława Żeleńskiego jest znaczny. Skomponował 4 opery, blisko 100 pieśni solowych, 19 dzieł orkiestrowych, 10 okolicznościowych kantat na chór i orkiestrę, wiele kompozycji chóralnych i kameralnych, 36 preludiów oraz 12 fug organowych, liczne utwory na fortepian solo i na 4 ręce. Spośród tej pokaźnej twórczości wiele dzieł zaginęło, m. in. obydwie symfonie, ale zachowało się Andante z I Symfonii, a także koncert fortepianowy. Te utwory oraz Śpiew aniołów na sopran, chór żeński i orkiestrę znalazły się w programie najbliższego koncertu. W 2020 roku Fundacja im. Władysława Żeleńskiego, działająca w miejscu urodzenia kompozytora – Grodkowicach, opublikowała w wersji elektronicznej cztery nieznane rękopiśmienne dzieła orkiestrowe Żeleńskiego, w tym Psalm 46. Kompozycja ta na chór męski i orkiestrę do słów Jana Kochanowskiego zabrzmi w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Sebastiana Perłowskiego. W roli solistów podczas koncertu wystąpią pianista Piotr Sałajczyk i sopranistka Magdalena Drozd.

Materiały prasowe organizatora

Szczegółowy program – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/Home/9415-KONCERT_ORATORYJNY.html 


Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego zaprasza 26 lutego 2021 o godz.19.00 na koncert symfoniczny, podczas którego zabrzmią dzieła Michała Spisaka i Piotra Czajkowskiego.

Program koncertu anonsuje muzykę o ogromnej sile wyrazu. Żywiołowa Toccata (1942) Spisaka zachwyca paletą olśniewających orkiestrowych barw, a IV Symfonia Czajkowskiego frapuje słuchaczy siłą emocjonalnych treści. Utwór powstał w szczególnym okresie życia kompozytora. Był to splot sukcesów twórczych (po skomponowaniu I Koncertu fortepianowego i baletu Jezioro łabędzie) z dramatycznymi przeżyciami związanymi z nieudanym małżeństwem. Powierniczką najbardziej sekretnych myśli kompozytora była w owym czasie Nadieżda von Meck, której Czajkowski dedykował IV Symfonię. W jednym z listów skierowanych do swojej protektorki kompozytor wyjawił znaczenie tego dzieła, chociaż nie jest to sensu stricto program utworu. Temat wstępu dzieła, to „motyw fatum”, „nieubłagana siła, która sprzeciwia się spełnieniu naszych marzeń o szczęściu”. Słychać go także w szaleńczym finale Allegro con fuoco.

Fascynujące dzieła Michała Spisaka i Piotra Czajkowskiego zabrzmią w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej pod batutą znakomitego włoskiego dyrygenta Massimiliana Caldiego. Maestro, który został laureatem pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga (1999), pełni funkcję I dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej.

Materiały prasowe organizatora

http://www.filharmonia.rzeszow.pl/ 


Do admiratorów twórczości Wagnera należał współczesny polski kompozytor, Henryk Mikołaj Górecki. Dramat o dziejach legendarnych kochanków znalazł odbicie w jednej z jego ostatnich, niedokończonych kompozycji: Dwóch postludiach tristanowskich i Chorale op. 82, którą usłyszymy 27 lutego 2021 o godz. 18.00 w Filharmonii Narodowej.

Jak w przypadku kilku innych takich dzieł, do koncertowych wykonań przygotował je jego syn Mikołaj Górecki. Postludia zawierają aluzje do Tristana niejako zatrzymując, rozciągając w czasie, poddając refleksji i subtelnej transfiguracji kilka wybranych motywów: w pierwszym jest to fragment przejmującej skargi podwójnie zdradzonego króla Marka z II aktu, w drugim — m.in. motywy sławnego Vorspielu.

Po swym zaangażowaniu w wydarzenia rewolucji majowej w Dreźnie w roku 1849 Richard Wagner z żoną Minną musiał szukać schronienia w Szwajcarii, gdzie gościny udzielił mu kupiec i mecenas kompozytora, Otto Wesendonck. Admiratorką talentu muzyka była też żona gospodarza, Mathilde i wkrótce zrodził się między nimi czuły afekt. Wagner rzadko sięgał po teksty inne niż własnego autorstwa — do wyjątków należą wiersze Mathilde Wesendonck opracowane przez niego w latach 1857-58. Wiele uwagi poświęcono rozważaniom, w jakim stopniu owa trudna relacja wpłynęła na ostateczny kształt tworzonego w tym samym czasie dramatu muzycznego Tristan i Izolda. Sam Wagner przyznawał, że tworzenie tych pieśni stanowiło rodzaj kompozytorskich studiów do Tristana, co znalazło odzwierciedlenie w muzyce dwóch z nich: w Im Treibhaus oraz Träume. Usłyszymy w nich wyraźnie pokrewieństwa — w pierwszym przypadku są to motywy przejmującego wstępu do III aktu, w drugim — fragmenty miłosnego duetu protagonistów z aktu II. Podczas koncertu w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Thomasa Rösnera i sopranistki Ewy Vesin zabrzmi kameralna aranżacja Ronalda Kornfeila.

Franz Schreker przez współczesnych był ceniony zwłaszcza jako twórca oper, lecz tworzył dzieła różnych gatunków, a spośród jego kompozycji orkiestrowych szczególną i stosunkowo trwałą popularność zdobyła wdzięczna Symfonia kameralna z 1916 roku. Jednoczęściowe (lecz złożone z kilku segmentów, na podobieństwo form cyklicznych) dzieło dla 23 wykonawców zachwyca fakturalnym i barwowym bogactwem oraz szczególną, oniryczną aurą, zwłaszcza w odcinku wstępnym.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny270 


Kiedy przyjdzie wiosna i Time to say goodbye – już 27 oraz 28 lutego 2021 w Operze na Zamku. Wystąpią chór oraz muzycy orkiestry szczecińskiej Opery pod batutą Małgorzaty Bornowskiej.

W muzyczną podróż sentymentalną zabierze nas przewodnik, Mirosław Kosiński – szczeciński śpiewak operowy, aktor i reżyser. Pierwsza część koncertu w całości składa się z utworów Macieja Małeckiego. Usłyszymy pieśni miłosne do poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera i piosenki do słów Wojciecha Młynarskiego, Agnieszki Osieckiej i Elżbiety Szeptyńskiej na chór mieszany a cappella, wyrażające tęsknotę za niespełnioną miłością, prawdziwą przyjaźnią, utraconą młodością, a także za długo oczekiwaną wiosną.

Druga część to muzyczny powrót do hitów wszechczasów – piosenek z filmów, musicali oraz świata muzyki tzw. popularnej, wśród których znajdą się takie utwory, jak Moon river z filmu Śniadanie u Tiffany'ego, Time to say goodbye czy Besame mucho.

W sprzedaży są miejsca nienumerowane z ograniczeniem do 50% miejsc na widowni.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

Szczegółowy program – na stronie https://www.opera.szczecin.pl/repertuar/kiedy-przyjdzie-wiosna 


Lekkie i dowcipne miniatury Witolda Lutosławskiego, nieoczywisty powrót do korzeni symfonii Andrzeja Krzanowskiego oraz brzmieniowe poszukiwania Martyny Koseckiej złożą się na program lutowej odsłony cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” 27 lutego 2021 o godz. 20.00. Przed koncertem (19.00) odbędzie się spotkanie z artystami, które poprowadzi Agata Kwiecińska. Zarówno rozmowa, jak i koncert będą transmitowane na kanale YouTube i fanpage’u na Facebooku Sinfonii Varsovii.

Punktem wyjścia lutowego koncertu będzie twórczość Witolda Lutosławskiego, jednego z najważniejszych kompozytorów XX wieku. Jego dzieła weszły do ścisłego kanonu programów filharmonii, ale w jego dorobku są także takie, które gra się stosunkowo rzadko. Tak jest z 10 tańcami polskimi (1951), suitą inspirowaną folklorem śląskim i kaszubskim. Sinfonia Varsovia przypomni te neoklasyczne miniatury, odznaczające się lekkością i dowcipem.

Jako druga zostanie wykonana II Symfonia (1983–84) Andrzeja Krzanowskiego, przedstawiciela pokolenia stalowowolskiego (nazwanego od festiwalu, na którym debiutowali jego przedstawiciele). W swoich muzycznych poszukiwaniach łączył awangardę z nowym romantyzmem. Trzyczęściowy utwór na orkiestrę smyczkową o kameralnym charakterze został napisany na zamówienie Elżbiety oraz Krzysztofa Pendereckich i im dedykowany. Badacze polskiej twórczości dostrzegają jednak większe podobieństwo II Symfonii do utworów Lutosławskiego.

Jak zabrzmi w tym kontekście utwór Martyny Koseckiej? W Concerto for clarinet and multipercussion (2019) kompozytorka nawiązuje do podziału na części Hésitant (wahając się) i Direct (wprost), zaproponowanego przez Lutosławskiego. Podobnie jak w innych jej utworach, tu także znajdują się nieszablonowe połączenia barw oraz mikrotonowa harmonia. Zespół Sinfonii Varsovii poprowadzi Szymon Bywalec, u którego kompozytorka studiowała dyrygenturę, natomiast partie solowe wykonają Radosław Soroka (klarnet) i Karol Krasiński (perkusja).

Natalia Daca

Więcej informacji: www.sinfoniavarsovia.org 


Narodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert 28 lutego 2021 o godz. 18.00 będący spotkaniem z muzyką chóralną XX wieku. Zabrzmią bardzo różniące się od siebie dzieła czterech kompozytorów, które wykona Chór NFM pod dyrekcją Lionela Sowa.

Urodzony w 1948 roku duński kompozytor i dyrygent Bo Holten jest płodnym artystą o wszechstronnych zainteresowaniach. Na rozpoczęcie koncertu zabrzmi trwający niespełna 5 minut utwór Holtena In Nomine. Następnie wysłuchamy Mszy na chór podwójny autorstwa szwajcarskiego kompozytora Franka Martina, która powstawała w latach 1922–1926. Składa się ona z pięciu kanonicznych części, tworzących ordinarium missae. Artysta dał się namówić na wykonanie dzieła dopiero na początku lat 60-tych XX w. Uważał ten utwór za tak osobisty przejaw swoich uczuć religijnych, że nie chciał się nim z nikim dzielić. To prosta, surowa, piękna i jednocześnie pozbawiona ostentacji muzyka.

Następną kompozycją, która zostanie zaprezentowana podczas koncertu, będzie Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego, ukończona przezeń w 1963 roku. Dziełem tym twórca mocno zaskoczył odbiorców, wcześniej zyskał bowiem sławę radykalnymi pod względem brzmieniowym kompozycjami, przy których Stabat Mater wydawało się proste, złudnie konserwatywne. O ile sposób prowadzenia melodii w początkowej fazie utworu przywodzić może na myśl chorał gregoriański, o tyle później chór śpiewa falsetem, recytuje „quasi una litania” i szepcze. W dysonansowej kulminacji wyrazowej Penderecki zastosował charakterystyczne dla dwudziestowiecznej awangardy klastery. W zakończeniu powracają zaś konsonansowe współbrzmienia tworzące na słowie „gloria” czysty akord D-dur. Owa niepowtarzalna mieszanka stylistyk posłużyła do stworzenia kompozycji uderzająco oryginalnej i głęboko poruszającej. Zwieńczeniem programu będzie monumentalne opracowanie modlitwy Ojcze nasz, skomponowane w 1909 roku przez Maxa Regera.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8161 


Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury zaprasza na Awanturę w mollDurze – wyjątkowy spektakl dla całej rodziny, a przede wszystkim dla młodych i małych widzów od szóstego roku życia. Libretto napisała specjalnie dla Teatru Maciejka Mazan, przedstawienie wyreżyserowała Agnieszka Płoszajska, a muzykę skomponował Marcin Kuczewski. Dwa spektakle odbędą się 28 lutego 2021, o godz. 16.00 i 19.00.

W gąszczu propozycji dla młodych widzów, teatr zajmuje miejsce wyjątkowe. To znacznie więcej niż rozrywka. Teatr uczy dzieci kreatywnego myślenia, rozwija wyobraźnię i umiejętności twórcze oraz uwrażliwia na uczucia innych.

Tytułowy mollDur spektaklu Awantura w mollDurze to wyimaginowany świat głównej bohaterki Wioli, która przemierzając go, spotyka na swojej drodze różne postacie, między innymi: knującą Baba Jagę, krasnoludki, szalonego Białego Królika, króla Harmoniusza. Każde takie spotkanie to intrygująca przygoda, która niesie ze sobą pouczającą lekcję dorastania. Awantura w mollDurze jest także podróżą edukacyjną, podczas której młody widz poznaje style, gatunki muzyczne i instrumenty. A obok takiego wymiaru bajki, najważniejsza jest w niej zabawa, szalona gra konwencji i radość, jaką daje właśnie teatr i muzyka!

W bajkowe postacie wcielą się niezwykli młodzi aktorzy: Zuzanna Makowska, Kamil Zięba, Sylwia Przetak, Paulina Grochowska, Karol Osentowski i Jeremiasz Gzyl.

Agnieszka Antoniewska

Bilety w promocyjnej cenie można je zakupić w kasie Teatru lub online: https://butik.mteatr.pl/rezerwacja/termin.html?idw=4&idg=2&fbclid=IwAR1ZhPy7ZjId2YlypFX9Q6veK9nqlCKACyA3xCNVVVexI-9auXCAOZOL97A