Polmic - FB

calendar of events

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze 4 marca 2021 o godz. 19.00 stanie się sceną dla muzyki polskiej: w interpretacji Książek Piano Duo usłyszymy utwory Józefa Elsnera, Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Władysławy Markiewiczówny.

„Scena dla muzyki polskiej” to program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce. Celem programu jest promocja polskich artystów i polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie mniej obecnej w praktyce koncertowej. Główne cele programu to inspirowanie muzyków do przygotowywania programów koncertów muzyki polskiej i zainteresowanie publiczności dziełami polskich twórców.

Podczas najbliższego koncertu w ramach tego programu wystąpi Książek Piano Duo. Zespół, założony w 2012 roku przez Agnieszkę Zahaczewską-Książek i Krzysztofa Książka, reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Duet koncertował w wielu miejscach w Polsce i za granicą, m.in. w Szwajcarii, Francji, Wielkiej Brytanii, Tajlandii i RPA. W 2019 muzycy zdobyli II nagrodę i nagrodę specjalną na XXI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. F. Schuberta w Jeseniku i tytuł finalisty oraz nagrodę specjalną na III Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. S. Szӧrenyi w Bukareszcie. W kolejnym roku pianiści otrzymali stypendium „Młoda Polska”. Dzięki swoim talentom i osiągnięciom artystycznym muzycy zdobyli uznanie publiczności oraz pochlebne opinie międzynarodowej krytyki muzycznej.

Szczegółowy program ich marcowego koncertu – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 


Polish Cello Quartet ma na koncie wiele intrygujących projektów artystycznych. Kolejnym z nich będzie spotkanie 4 marca 2021 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki z dziełem lipskiego kantora, zestawionym z twórczością współcześnie działających artystów.

Die Kunst der Fuge, czyli Sztuka fugi, jest ostatnią kompozycją Johanna Sebastiana Bacha, której nie zdążył już on ukończyć. Składa się z czternastu fug (określanych mianem Contrapunctus) i czterech kanonów o wzrastającym stopniu komplikacji. Kompozytor nie określił składu, na jaki przeznaczony jest ten utwór, dlatego też niektórzy badacze zakładali, że jest to dzieło czysto teoretyczne, abstrakcyjne i spekulatywne, rodzaj traktatu ukazującego możliwości tkwiące w sztuce polifonii. Z tego powodu Die Kunst der Fuge na wiele lat popadła w zapomnienie. Późniejsi wykonawcy docenili jednak tę kompozycję. Wykonywana była na przeróżne składy – grano ją na klawesynie, organach, fortepianie; powstało też kilka opracowań na orkiestrę. Podczas koncertu usłyszymy Contrapunctus I, III, V i X.

Fugi te zostały zestawione z dziełami trzech współczesnych twórców. Thierry Escaich jest francuskim organistą i kompozytorem, znanym melomanom odwiedzającym Narodowe Forum Muzyki z improwizowanego akompaniamentu do filmu niemego Upiór w operze. Ground III to jego utwór z 2008 roku, jeden z sześciu noszących taki tytuł. Dzieło Flüsterfuge und Zirkelkanon, przeznaczone na cztery wiolonczele lub cztery fagoty, napisał Szwajcar Heinz Holliger w 2000 roku. Z kolei Kwartet wiolonczelowy jest autorstwa Artura Zagajewskiego, artysty urodzonego w 1978 roku, teoretyka muzyki i kompozytora.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8183 


Koncert trojga znakomitych, młodych, ale legitymujących się imponującym dorobkiem solistów – Iwony Sochy (sopran), Łukasza Gaja (tenor), Adama Szerszenia (baryton) – i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Sławomira Chrzanowskiego 5 marca 2021 o godz. 20.00, dedykowany wszystkim Paniom w przededniu ich pięknego święta, przypomni najpiękniejsze karty opery włoskiej epoki romantyzmu i neoromantyzmu.

Opera narodziła się pod niebem Italii i chociaż w czasach baroku upowszechniła się w wielu krajach, w lokalnych odmianach, to na długo Włochy właśnie pozostały operowym centrum, punktem odniesienia, wzorem nowych mód i trendów. Chociaż nie wszyscy kompozytorzy prezentowanych tego wieczoru dzieł byli Włochami, to każdy w jakiś sposób odnosił się do tego, co z Włoch pochodziło — swe najznakomitsze opery Mozart napisał do włoskich słów prześwietnego librecisty Lorenza da Ponte; usłyszymy znane i uwielbiane przykłady tej natchnionej współpracy. Nowe, romantyczne nurty włoskiej opery manifestowały się w stylu, którego miano mówi wszystko: belcanto, szczególnie eksponującym urodę, ekspresję i wirtuozerię głosu; do jego mistrzów należał Gaetano Donizetti, nie zabraknie więc i jego arii. Z tego ducha wywodzi się też genialna twórczość Giuseppe Verdiego, którego 120. rocznica śmierci minęła w tym roku. Nasi znakomici artyści zaprezentują reprezentatywny wybór najpiękniejszych kart muzyki wielkiego Włocha.

Następcy Verdiego zarazem z jego zdobyczy korzystali, jak i polemizowali z nimi tworząc nowe nurty, w tym weryzm równoległy do literackiego naturalizmu, pochylający się nad prostymi, często smutnymi historiami zwykłych ludzi, nie zaś tylko koturnowych postaci z odległej historii czy mitologii – tu wielkie zasługi mieli Pietro Mascagni, Ruggero Leoncavallo oraz wielki Giacomo Puccini. Nawet dygresje znad Sekwany w programie — utwory Gounoda i Masseneta, mają włoskie konteksty: obaj byli laureatami tzw. Nagrody Rzymskiej fundowanej dla laureatów prestiżowego konkursu w Paryżu, by umożliwić adeptom sztuki studia w Italii.

W marcowy wieczór wystąpią znakomici soliści: Iwona Socha, Łukasz Gaj i Adam Szerszeń. Związani z najlepszymi scenami operowymi kraju szczycą się też laurami prestiżowych konkursów, ważnymi dokonaniami kameralnymi, fonograficznymi, są często oklaskiwani także za granicą.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Romantyczny koncert autorstwa jednego z największych melodystów w historii muzyki i symfonia kompozytora, który dopiero teraz zajął należne mu miejsce w panoramie twórców XX wieku – tych dzieł wysłuchamy w wykonaniu NFM Filharmonii Wrocławskiej 5 marca 2021 o godz. 19.00. Wieczór zostanie uświetniony występem znakomitej skrzypaczki Veriko Tchumburidze – triumfatorki 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.

Koncert skrzypcowy a-moll Antonína Dvořáka to jeden z najpopularniejszych utworów skomponowanych w epoce romantyzmu i przeznaczonych na ten instrument. Inspiracją do napisania tego dzieła było spotkanie ze sławnym skrzypkiem Josephem Joachimem, któremu czeski artysta chciał je zadedykować i powierzyć jego prawykonanie. Jednak konserwatywny wirtuoz był niezadowolony z niestandardowych pomysłów Dvořáka, zwodził więc kompozytora, argumentując, że dużo czasu zabiera mu opracowanie partii solowej w tym utworze. Zniecierpliwiony autor powierzył w końcu prawykonanie swojemu krajanowi Františkowi Ondříčkowi, a Joachim nigdy tego koncertu nie zagrał. Utwór jest nadspodziewanie lekki i melodyjny. Słuchacza uwodzi w nim czar śpiewnych melodii i niezwykła inwencja czeskiego artysty.

Urodzony w Warszawie w 1919 roku Mieczysław Wajnberg pozostawił po sobie bardzo bogaty i zróżnicowany dorobek, obejmujący ponad sto pięćdziesiąt kompozycji. Przeznaczona na smyczki czteroczęściowa I Symfonia kameralna jest dziełem późnym, napisanym przez artystę w 1987 roku. To neoklasyczny utwór świadczący o wielkiej inwencji melodycznej autora. Nastrój tej kompozycji jest pogodny, niemal wesoły, tylko w wolnej drugiej części pojawiają się bardziej bolesne i niepokojące akcenty.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8243 


Koncert w Filharmonii Krakowskiej 5 marca 2021 o godz. 19.30 będzie prologiem II Festiwalu Szymanowski – Polska – Świat. Zabrzmi muzyka Patrona Festiwalu i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Usłyszymy Symfonię g-moll KV 550 Mozarta i Stabat Mater op. 53 Szymanowskiego. Dzieła te zaprezentują Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą wybitnego Antoniego Wita, a w roli solistów wystąpią znakomici śpiewacy: Iwona Hossa (sopran), Ewa Marciniec (alt) oraz Jarosław Bręk (baryton).

Jak zaznacza Małgorzata Janicka-Słysz, autorka monografii Poetyka muzyczna Karola Szymanowskiego. Studia i interpretacja „W całej twórczości Karola Szymanowskiego Stabat Mater op. 53 na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę (ukończone w marcu 1926 roku) zajmuje miejsce szczególne: oto kompozytor o światopoglądzie „dionizyjskim” skomponował arcydzieło muzyki religijnej. Uważając, iż język łaciński utracił swe walory uczuciowe, sięgnął przy tym po polski przekład średniowiecznej sekwencji dokonany przez Józefa Jankowskiego: chciał, aby przesłanie dramatu Matki, bolejącej pod Krzyżem, trafiło w sposób bezpośredni do słuchacza. I połączył wartości uniwersalne z wartościami narodowymi, stapiając zwroty chorału gregoriańskiego z frazami polskich pieśni religijnych (Gorzkie żale, Stała Matka boleściwa). […] Stabat Mater uznano za owoc najszlachetniejszej inspiracji, dzieło ujmujące powściągliwością oraz równowagą słowa i dźwięku. Interpretowano je w kategoriach ideału muzyki narodowej, odczytując jednocześnie jako manifest osobistych religijnych uczuć kompozytora”.

Patronat honorowy nad koncertem objęli: Ambasador Węgier w Warszawie Orsolya Zsuzsanna Kovács, Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Dyrektor Instytutu Polskiego w Pradze Maciej Ruczaj oraz Dyrektor Instytutu Polskiego w Bratysławie Jacek Gajewski.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 


5 marca 2021 o godz. 19.00 po raz pierwszy w szczecińskiej Filharmonii będzie gościła Anastasia Kobekina, rosyjska wiolonczelistka okrzyknięta przez europejską prasę niekwestionowaną faworytką publiczności.

Studiowała w Moskwie, Kronbergu, Berlinie, Paryżu i Frankfurcie, zgłębiając wykonawstwo repertuaru solowego, kameralnego i z zakresu muzyki dawnej. W 2015 roku została zwyciężczynią Międzynarodowego Konkursu TONALi w Hamburgu. Od tego czasu nagrała trzy płyty, między innymi z dziełami Mieczysława Wajnberga i Dymitra Szostakowicza. W minionym sezonie artystycznym zadebiutowała z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra i odbyła trasę koncertową z orkiestrą berlińskiego Konzerthausu.

W wykonaniu Anastasii Kobekiny i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie usłyszymy dwa utwory, oba napisane przez kompozytorów dla swoich przyjaciół. Pierwszy z nich – Serenada G-dur – został przez Mieczysława Karłowicza zadedykowany znajomemu z czasów trzyletniego pobytu rodziny kompozytora w Heidelbergu Zygmuntowi Butkiewiczowi.

Jeżeli zastanawiają się Państwo, jak powstają tego typu przyjacielskie zamówienia kompozytorskie, to odpowiedzi dostarczy Mścisław Rostropowicz, uchylając rąbka tajemnicy w swoich wspomnieniach. Pewnego dnia zapytał żonę Szostakowicza, Ninę, co powinien zrobić, aby ten napisał dla niego koncert wiolonczelowy. Odpowiedź go zaskoczyła: „Sława, jeżeli chcesz, żeby Dymitr coś dla ciebie napisał, to mogę ci dać tylko jedną radę: nigdy go o to nie pytaj ani nawet o tym nie wspominaj!”. Rada okazała się słuszna i kilka lat później powstał Koncert Es-dur.

Po wirtuozowskich utworach wiolonczelowych zabrzmi V Symfonia Franza Schuberta, którą skomponował w wieku 19 lat.

Katarzyna Plater-Zyberk

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Skrzypek Maciej Łabecki i kontrabasista Sebastian Wypych dokonają 6 marca 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina prawykonania Koncertu podwójnego Ignacego Zalewskiego.

Utwór, napisany na zamówienie Filharmonii Łódzkiej, został zadedykowany obu solistom. Jego prawykonanie miało się odbyć w ubiegłym roku, lecz z powodu pandemii koronawirusa musiało zostać przełożone. „Koncert w formie tańca", jak sam kompozytor określa swój utwór, składa się z czterech części: tanga, walca, czardasza i finału w formie poloneza-fantazji.

Ignacy Zalewski (ur. 1990) to kompozytor, dyrygent oraz pedagog i popularyzator muzyki poważnej. Zdobył ponad 20 nagród na konkursach kompozytorskich z zakresu muzyki poważnej i ilustracyjnej. Jego utwory były wykonywane w najważniejszych polskich salach koncertowych, w większości krajów Europy, w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Singapurze i Wietnamie. Zalewski jest autorem muzyki do kilkudziesięciu spektakli teatralnych, telewizyjnych i słuchowisk radiowych. W marcu 2019 w Filharmonii Łódzkiej odbyło się prawykonanie jego utworu Symfonia. Pamięci Dominika Połońskiego.

W programie koncertu znajdzie się także Uwertura do opery Cyrulik sewilskiG. Rossiniego i Gran duo concertante na skrzypce i kontrabas G. Bottesiniego. Orkiestra Filharmonii Łódzkiej zagra pod batutą Grzegorza Wierusa. Koncert poprowadzi Piotr Matwiejczuk („Ruch Muzyczny").

Karolina Albińska

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-183 


Z okazji jubileuszu 95. urodzin Andrzeja Wajdy Sinfonietta Cracovia przygotowała we współpracy z Muzeum Manggha wyjątkowy projekt inspirowany twórczością Mistrza i jej interesującymi – często zaskakującymi – kontekstami. Przedsięwzięcie realizowane będzie zarówno w formule online (6 marca 2021 na www.playkrakow.com), jak i na żywo, z udziałem publiczności 13 marca o godz. 19.00.

Wszyscy fascynujemy się twórczością Andrzeja Wajdy. Ale czym fascynował się pierwszy – i jedyny – Polak nagrodzony Oscarem za całokształt twórczości? Odpowiedź na to pytanie przyniesie wyjątkowy projekt zorganizowany przez Sinfoniettę Cracovię z okazji 95. rocznicy urodzin reżysera. Krakowska orkiestra pod batutą Jurka Dybała zabierze słuchaczy w podróż po inspirującym świecie Andrzeja Wajdy i jego artystycznych fascynacjach: począwszy od muzycznych, ilustrowanych kompozycjami wykorzystanymi przez Mistrza w jego największych dziełach, przez te sytuujące się w uniwersum sztuk wizualnych, reprezentowane przez sztukę i estetykę Orientu. Najpiękniejsze utwory z dzieł filmowych Wajdy w ramach projektu zostaną bowiem zaprezentowane na tle niezwykłych wystaw muzealnych oraz autoportretów i szkiców orientalnych autorstwa samego reżysera – okraszone wirtuozerią i błyskotliwością Sinfonietty Cracovii przeniosą Państwa w świat jednego z najznamienitszych przedstawicieli polskiej kinematografii.

Muzyczno-filmowa impresja zrealizowana przez Sinfoniettę Cracovię w hołdzie Andrzejowi Wajdzie we wnętrzach i ogrodach bliskiego sercu artysty Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha będzie miała swoją premierę online 6 marca na platformie www.playkrakow.com. Natomiast już tydzień później Orkiestra wystąpi w Muzeum Manggha pod dyrekcją Jurka Dybała na żywo, w ramach koncertu z udziałem publiczności. Zabrzmi muzyka Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Korzyńskiego, a także Toru Takemitsu i Arnolda Schoenberga. Występowi towarzyszyć będzie wystawa szkiców orientalnych oraz autoportretów reżysera.

Zarówno koncert, jak i materiał publikowany na platformie Play Kraków, poprzedzi wyjątkowe słowo wprowadzające aktorki, reżyserki, scenografki, a prywatnie żony Andrzeja Wajdy — Profesor Krystyny Zachwatowicz-Wajdy.

Koncert został objęty patronatem medialnym Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kamila Czernek

www.sinfonietta.pl 


Z okazji Dnia Kobiet Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus wystąpi pod batutą Anny Duczmal-Mróz 7 marca 2021 o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, prezentując dzieła Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Mikołaja Majkusiaka, Piotra Perkowskiego i Piotra Mossa.

Koncert zatytułowany „Rhytm Games” to niezwykłe połączenie dźwięków wiolonczeli i akordeonu. Orkiestra wystąpi wraz ze znakomitymi solistami: akordeonistą Klaudiuszem Baranem i wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską. Klaudiusz Baran jest wszechstronnym artystą oraz pedagogiem, rektorem UMFC. Jego dokonania artystyczne zmieniły w Polsce postrzeganie akordeonu. W roku 2003 jako pierwszy akordeonista otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna za album Astor Piazzolla –Tango nagrany dla wytwórni Sony Classical, a w 2020 roku kolejne dwie statuetki w kategoriach: Album Roku Muzyka Symfoniczna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Karolina Jaroszewska, absolwentka Julliard School w Nowym Jorku i Akademii Muzycznej w Poznaniu, pracuje w Filharmonii Narodowej na stanowiskach prowadzącego grupy oraz solo wiolonczel. Artystka jest reprezentowana przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Jej kunszt artystyczny doceniają też instytucje pozamuzyczne – otrzymała medal „Młodego Pozytywisty” Towarzystwa im. H. Cegielskiego w Poznaniu, a także stypendia m.in. Miasta Poznania oraz Fundacji Ewy Czeszejko-Sochackiej.

W wykonaniu artystów usłyszymy Rhythm Games Mikołaja Majkusiaka, utwór Piotra Perkowskiego i Piotra Mossa Karolowi Szymanowskiemu oraz Oktet Es-dur op. 20 Felixa Mendelssohna w opracowaniu Agnieszki Duczmal.

Informacja o biletach – na stronie https://amadeus.pl/pl/event-07-03-2021-rhytm-games-koncert 


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza 8 marca 2021 o godz. 19.30 na premierę online koncertu zarejestrowanego przez medici.tv. Muzyka Stanisława Skrowaczewskiego, Roxanny Panufnik i Siergieja Prokofiewa zabrzmi w wykonaniu NOSPR pod batutą Marin Alsop – jednej z najważniejszych dyrygentek na świecie.

Roxanna Panufnik skomponowała Two Composers, Four Hands na podwójną orkiestrę smyczkową w stulecie urodzin Lutosławskiego i na rok przed jubileuszem jej ojca. Tytuł nawiązuje między innymi do przyjaźni Panufnika i Lutosławskiego, którzy podczas okupacji zarabiali na utrzymanie występami w warszawskich kawiarniach artystycznych. W utworze nie ma fortepianu, są za to dwa oddzielne zespoły, odzwierciedlające sedno tamtej współpracy. Fortepianu nie było też przy pisaniu I Symfonii D-dur op. 25 Prokofiewa. Decyzję ułożenia jej „w pamięci” podjął sam kompozytor, traktując to jako swoiste ćwiczenie wyobraźni.

Stanisław Skrowaczewski napisał swój Koncert na rożek angielski w 1969 roku, na obczyźnie. Podczas najbliższego wydarzenia w Koncercie wystąpi Piotr Pyc, solista zespołu, który Skrowaczewski w ostatnich latach życia wielokrotnie prowadził jako pierwszy dyrygent gościnny. Historię trzeba grać czasem na więcej niż cztery ręce. I często się zdarza, że bez fortepianu.

Dorota Kozińska

Dodatkowe informacje – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-marin-alsop-piotr-pyc-2 


Najnowszy album Joanny Sochackiej z fortepianową muzyką Grażyny Bacewicz, wydany przez renomowaną wytwórnię DUX Recording Producers, dostępny będzie w sprzedaży od 8 marca 2021, a niebawem pojawi się w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji.

Grażyna Bacewicz była postacią ze wszech miar wybitną, niezwykle wszechstronną, zadającą kłam wciąż w jej czasach popularnemu poglądowi, że kobieta z natury swej nie może osiągnąć znakomitych rezultatów w kilku sferach działalności artystycznej w sposób nieustępujący mężczyznom. Najbardziej popularnymi są, rzecz jasna, skrzypcowe dzieła artystki. Natomiast album, który ukaże się na początku marca, poświęcony jest jej pianistycznemu dorobkowi.

Polska pianistka Joanna Sochacka, doktorantka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie Hanny Holeksy, studiuje również w Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu w Austrii w klasie prof. Milany Chernyavskiej. Jej najnowszy album obejmuje szereg fortepianowych kompozycji Grażyny Bacewicz. Są to dzieła zarówno dobrze znane światowej publiczności (II Sonata fortepianowa [1953]), jak i utwory, które bardzo rzadko są wykonywane ( Dwie etiudy na fortepian oraz I Sonata fortepianowa[1949]). Ponadto płyta zawiera dwa utwory po raz pierwszy wydane na CD: Sonata fortepianowa z 1930 roku i Etiuda na fortepian z 1949.

Patronat medialny nad albumem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie wydawcy http://www.dux.pl/ 


Dzieła polskich twórców – Józefa Elsnera, Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Władysławy Markiewiczówny – zabrzmią w interpretacji Książek Piano Duo w Filharmonii Narodowej 9 marca 2021 o godz. 19.00. Koncert w ramach programu „Scena dla muzyki polskiej” współorganizowany jest przez Filharmonię i Instytut Muzyki i Tańca.

Od momentu udomowienia fortepianu, czyli od końca XVIII i później, przez cały wiek XIX, duety fortepianowe były popularną formą spędzania czasu wolnego, elementem życia towarzyskiego, a często budziły też ekscytujący dreszcz erotycznej dwuznaczności jako jedyna bodaj forma intymnej (niemal) bliskości osób płci obojga, dozwolona zanim rzecz całą zalegalizuje sakramentalne „tak”.

Elsner pozostawił niewiele kompozycji dla fortepianowego duetu; wśród nich trzyczęściowa Sonata B-dur o niezaprzeczalnych walorach artystycznych, jest jedynym utworem z założenia napisanym przez niego dla dwojga pianistów. Czy Chopin napisał swoje Wariacje na temat pieśni Moore’a z pobudek praktycznych i z myślą o konkretnej współwykonawczyni – tego z całą pewnością nie wiemy. Biorąc jednak pod uwagę dość otwarcie manifestujący się „użytkowy” charakter cyklu, można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że powstały one „z potrzeby chwili”.

Wraz z cyklem Kalejdoskop Maurycego Moszkowskiego – niemieckiego kompozytora pochodzenia polsko-żydowskiego – wkraczamy w wiek XX, który nurt muzyki na cztery ręce uczynił pełnoprawnym elementem repertuaru koncertowego. Zarówno trzyczęściowa Suita Władysławy Markiewiczówny z 1936 roku, jak i lapidarna Toccata op. 2 Henryka Mikołaja Góreckiego wnoszą powiew bartokowskiego „barbaryzmu”, napędzane ludowymi rytmami i wyrazistą artykulacją – ostrymi niczym podmuch mroźnego wiatru. La Grande Ville Aleksandra Tansmana i Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego zasługiwałyby na miano „muzyki kawiarnianej”, gdyby nie nieco pejoratywny wydźwięk tego określenia. Zapomnijmy jednak o uprzedzeniach i dajmy się oczarować klubowemu klimatowi muzyki Tansmana i porwać żywiołowości kompozycji Lutosławskiego, która w mrocznych czasach okupacji rozbrzmiewała w warszawskich kawiarniach w wykonaniu duetu Lutosławski-Panufnik.

Andrzej Sułek

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/repertuar/-scena-dla-muzyki-polskiej-ksiazek-piano 


Wiosną 2021 roku Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku prezentuje projekt „Penderecki in Memoriam”, będący hołdem złożonym życiu i spuściźnie kompozytora. W okresie do 29 marca 2021 (rocznica śmierci Krzysztofa Pendereckiego) oraz przez resztę roku, Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku – we współpracy ze Stowarzyszeniem Ludwiga van Beethovena, Crossover Media, Firmą Fonograficzną DUX, Lincoln Center, Naxos America i wydawnictwem Schott Music – będzie celebrować pamięć i dorobek Pendereckiego w wielu światowych mediach.

Najważniejsze z przedsięwzięć to podcast „Penderecki in Memoriam” prezentujący wywiady z artystami, którzy współpracowali z kompozytorem i w szczególny sposób przyczynili się do promocji dzieł Profesora, audycje radiowe i retransmisje zarchiwizowanych koncertów z warszawskiego Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w radiostacjach w USA, transmisje online koncertów oraz obszerna prezentacja twórczości kompozytora. Koncerty z okazji 25-lecia Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena 2021 „Beethoven i Penderecki. Sfera sacrum” będą transmitowane na żywo w Lincoln Center.

Kurator programu muzycznego Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku, Anna Perzanowska, która przez ponad dekadę współpracowała z Krzysztofem Pendereckim i biurem Stowarzyszenia Ludwiga van Beethovena, jest inicjatorem tego ogólnoświatowego projektu.

Program dostępny jest na stronie https://instytutpolski.pl/newyork/2021/02/16/krzysztof-penderecki-in-memoriam-worldwide/ 


Doroczny Koncert Katedry Muzyki Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza odbędzie się w ramach obchodów 50-lecia UJD 12 marca 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Częstochowskiej. Będziemy świadkami premiery utworu Korona-19 Korneliusza Wiatra.

Korneliusz Wiatr – kompozytor, pianista, założyciel i dyrygent zespołu Wind Band – jest adiunktem Katedry Muzyki Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza i nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej w Oleśnie. W 2015 roku został Człowiekiem Roku Powiatu Oleskiego. Jego najnowsza kompozycja Korona-19 (...wszystkim na pierwszej linii...) na orkiestrę, chór i taśmę powstała w ramach stypendium twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2020/II.

Utwór prawykona Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej i Chór kameralny Katedry Muzyki UJD pod dyrekcją Jerzego Swobody. W wykonaniu artystów usłyszymy również Sinfoniettę na orkiestrę smyczkową Pawła Łukaszewskiego i Koncert podwójny na gitarę, akordeon i orkiestrę smyczkową Astora Piazzolli. W roli solistów wystąpią Ewa Jabłczyńska (gitara), Ewa Grabowska-Lis (akordeon), Piotr Schmidt (trąbka), Roman Odoj (gitara), Korneliusz Wiatr (fortepian), Arkadiusz Suchara (bass) i Michał Maliński (perkusja).

Dodatkowe informacje - https://www.filharmonia.com.pl/repertuar/1574-Koncert-Katedry-Muzyki-UJD 


Wyjątkowe brzmienie gitar klasycznych, lutni i głosu – w 2021 roku Wiosennych Koncertów Gitarowych, które tradycyjnie odbywają się w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, będzie można słuchać bezpłatnie i bez wychodzenia z domu w każdy piątek marca.

Tegoroczne koncerty gitarowe zostały najpierw zarejestrowane w Galerii Gotyckiej Zamku i będą emitowane online w każdy piątek marca od godz. 8.00 do godz. 22.00 w niedzielę.

Wiosenne Koncerty Gitarowe na stałe wpisały się w kalendarz szczecińskich wydarzeń kulturalnych. Organizowane od 1998 roku są jedną z najstarszych cyklicznych imprez muzycznych miasta. Wspólnym mianownikiem zróżnicowanych stylistycznie utworów jest wyjątkowe brzmienie gitary klasycznej. Kierownikiem artystycznym Wiosennych Koncertów Gitarowych jest Piotr Pałac, szczeciński gitarzysta i pedagog. Wydarzenie co rok gości artystów reprezentujących najwyższy światowy poziom.

Podczas tegorocznej XXIII edycji Andrzej Grygier – laureat 25 pierwszych nagród (w tym nagrody Grand Prix) na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach gitarowych – wykona kompozycje Antonia Josego, Roberta Sierry i Suite in modo Polonico Aleksandra Tansmana. Mateusz Ławniczak (lutnia, śpiew) zaprezentuje pieśni okresu renesansu: program „Pieśni Szekspirowskie” składa się w całości z utworów, które były integralną częścią dzieł wielkiego dramaturga lub z dużym prawdopodobieństwem mogły stanowić wypełnienie przerw między aktami. Znakomity Woch & Guzik Duo zaprezentuje muzykę włoską, brazylijską, wenezuelską, w tym suitę One Week in Rio zadedykowana duetowi przez Sergia Assada.

Zapraszamy do wirtualnej przestrzeni zamku: https://www.facebook.com/zamek.szczecin, www.youtube.com/zkpszczecin  i www.zamek.szczecin.pl 


Działalność Trio Penderecki będzie hołdem dla ich Patrona, największego polskiego kompozytora naszych czasów. Koncert nowego wyśmienitego zespołu muzycznego, którego członkami są zwycięzcy międzynarodowych konkursów muzycznych na całym świecie, będzie miał miejsce w Filharmonii Szczecińskiej 12 marca 2021 o godz. 19.00.

Artyści starają się kierować muzykę kameralną na nowe tory, poszerzając repertuar tria fortepianowego poprzez kreowanie nowatorskich zdarzeń artystycznych. Wiolonczelista Claudio Bohórquez to obecnie jedno z najbardziej znaczących nazwisk w świecie muzyki. Drogę do światowej kariery otworzyło mu zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Genewie w 1995. Jego drogą podążają młodsi koledzy z zespołu. Skrzypek Mateusz Makuch to zwycięzca Concerto Competition Morningside Music Bridge w Calgary (2013) oraz kilkunastu innych konkursów skrzypcowych: w Singapurze, Atenach, Paryżu, Wiedniu, Londynie, Kijowie, Rzymie, Fermo, Sarajewie, Sztokholmie, V’ac i Namur. Pianista Andrzej Wierciński ma na koncie zwycięstwa między innymi w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Saint-Priest (2019) i Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015).

Koncert rozpocznie się wykonaniem Chaconny Krzysztofa Pendereckiego w transkrypcji JaeJoon'a Ryu na trio fortepianowe. Słynna część Polskiego Requiem po raz pierwszy zabrzmi w interpretacji tego składu wykonawczego. W ich interpretacji usłyszymy ponadto tria fortepianowe Johannes'a Brahmsa i Antonín'a Dvoráka.

Katarzyna Plater-Zyberk

https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1491-PENDERECKI 


Nazywany "polskim fenomenem wiolonczeli" Marcin Zdunik wykona 12 marca 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę Mieczysława Wajnberga.

Mieczysław Wajnberg, kompozytor pochodzenia żydowskiego, urodził się w przedwojennej Warszawie, zmarł w Moskwie. Stąd jego bogata twórczość była inspirowana wpływem trzech kultur, które zbudowały artystyczną tożsamość kompozytora. Jego dzieła są coraz częściej prezentowane w Polsce. W interpretacji Marcina Zdunika usłyszymy trzyczęściową Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę, która powstała w latach 1951–1953.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod batutą Michała Klauzy zaprezentuje tego wieczoru również uwerturę do dzieła Monbar czyli Flibustierowie – pierwszej i jedynej ukończonej opery Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, w której zaznaczają się wpływy wielkiej opery francuskiej. W finale koncertu zabrzmi ostatnia symfonia Wolfganga Amadeusa Mozarta, „Jowiszowa”, będąca jednym z najbardziej znanych utworów kompozytora.

Informacja o biletach: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 


Filharmonia Kaliska stawia na młodych i utalentowanych muzyków. Razem z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w ramach programu TUTTI.pl zaprasza 12 marca 2021 o godz. 19.30 na koncert „Concerto Notturno” promujący dorobek Henryka Mikołaja Góreckiego i Feliksa Janiewicza. W roli solisty – saksofonista Łukasz Dyczko, który wystąpi wraz z Orkiestrą Smyczkową Filharmonii Kaliskiej.

Solista uważa, że „instrument pomaga wyrazić osobowość każdego artysty”. Siebie wyraża poprzez grę na saksofonie i to ze znakomitym efektem: dwa lata temu, jako trzeci Polak w historii, został zwycięzcą finału 18. Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków w Kolonii. Ten sukces zaowocował nominacją do Paszportów „Polityki” za rok 2016 w kategorii „Muzyka poważna” oraz do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej (2016) w kategorii „Debiut roku”.

Concerto Notturno, czyli koncert nocny to tytuł koncertu, a utwór Mikołaja Piotra Góreckiego o tym samym tytule będzie jego punktem kulminacyjnym. Opracowany na orkiestrę smyczkową i saksofon, Concerto-Notturno to rodzaj muzycznej kontemplacji nocnego krajobrazu. Kompozytor przywołuje wrażenie rozległej przestrzeni zalanej ulotnym światłem, aurą ciszy i spokoju.

W Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej będziemy mogli również usłyszeć mozartowską Serenadę G-dur KV 525, znaną jako „Eine kleine Nachtmusik”, jedną z najbardziej znanych kompozycji Wolfganga Amadeusa Mozarta, i Divertimento Feliksa Janiewicza, aby ukazać historyczny kontekst utworów poświęconych tematyce nocy.

Dzieła włączone do projektu TUTTI.pl, w którym Filharmonia Kaliska uczestniczy po raz pierwszy, wypełnią naszą wizję artystyczną. Dla miłośników muzyki na smyczki muzycy Filharmonii Kaliskiej przygotują także przepiękne Divertimento Mikołaja Góreckiego, które są świeżością i oryginalnością dopełni repertuar koncertu. Cały koncert poprowadzi dyrygent Paweł Kotla.

Materiały prasowe organizatora

http://filharmoniakaliska.pl/ 


W Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza wiosna pojawi się… 12 marca 2021. Tego dnia, o godz. 19.00 rozpocznie się bowiem koncert inauguracyjny 50. Poznańskiej Wiosny Muzycznej. Organizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich.

W roku 2021 Poznańska Wiosna Muzyczna odbywa się po raz pięćdziesiąty. A że jubileusz zobowiązuje, a złoty zobowiązuje szczególnie, dlatego koncert 12 marca, inaugurujący 50. edycję Festiwalu (z powodu pandemii pozostałe koncerty Festiwalu odbędą się jesienią) będzie mieć szczególny charakter. Usłyszymy bowiem aż czterech znakomitych wykonawców w partiach solowych czterech utworów: Marzenę Michałowską (sopran), Jakuba Kaszubę (obój), Wojciecha Jelińskiego (puzon) oraz Damiana Kurka (trąbka). Panowie, którzy wystąpią w roli solistów, to artyści Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.

Koncert otworzy kompozycja założyciela Festiwalu oraz patrona Filharmonii Poznańskiej, Tadeusza Szeligowskiego Pieśni zielone w dokonanym specjalnie na ten koncert opracowaniu Macieja Żółtowskiego – z udziałem orkiestry. Można zatem powiedzieć, że będzie to prawykonanie utworu w nowej szacie. Kolejne punkty wieczoru wypełnią koncertujące dzieła na instrumenty dęte. Cztery dialogi na obój i orkiestrę kameralną Tadeusza Bairda to XX-wieczna, polska klasyka w literaturze obojowej. Koncert na puzon i małą orkiestrę Zbigniewa Kozuba napisany został specjalnie na wieczór otwierający jubileuszową Poznańską Wiosnę Muzyczną, z myślą o Wojciechu Jelińskim, który prawykona to dzieło. Całość zwieńczy natomiast pierwsze w Poznaniu wykonanie Concertino na trąbkę i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego z roku 2015, a więc jednego z późnych utworów wielkiego kompozytora, którego pierwszą rocznicę śmierci obchodzić będziemy w najbliższych dniach. Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej poprowadzi Łukasz Borowicz.

Anna Plenzler

Informacja o biletach - https://filharmoniapoznanska.pl/aktualnosci/ 


Prawykonanie Koncertu na altówkę Olgi Hans będzie miało miejsce w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga w Kielcach 12 marca 2021 o godz. 19.00. W roli solistki wystąpi altowiolistka Róża Wilczak.

Koncert na altówkę i orkiestrę Olga Hans napisała w 2020 roku na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Utwór ma klasyczną formę. Trzy skontrastowane części ukazują zgodnie z koncepcją autorki „różnorodne walory brzmieniowe altówki na tle i przy współpracy zespołu orkiestrowego”. Kompozytorka i pedagog Olga Hans związana z Akademią Muzyczną w Łodzi wcześniej stworzyła kilka dzieł na altówkę, a ich „muzą”, jak wyznała, była zawsze Róża Wilczak, prowadząca klasę altówki w tejże uczelni.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batutą Jacka Rogali zaprezentują ponadto Idyllę Zygfryda Richarda Wagnera, która była prezentem kompozytora dla żony w związku z urodzinami syna, oraz poemat symfoniczny Preludia Franza Liszta.

Więcej – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 


Nieoczywiste eksperymenty z materią – nie tylko tą dźwiękową – będą jednym z głównych wątków marcowego koncertu Sinfonii Varsovii z cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”. Transmisja na żywo rozpocznie się 13 marca 2021 na kanale YouTube oraz Facebooku o godz. 20.00. W programie usłyszymy premierowe kompozycje Teoniki Rożynek i Edwarda Sielickiego oraz utwory Sofii Gubajduliny i Włodzimierza Kotońskiego. Zespół Sinfonii Varsovii poprawdzi rosyjski dyrygent Mikhail Agrest.

Koncert rozpocznie prawykonanie utworu Teoniki Rożynek Nox (2016) na zespół smyczkowy i blaszane pulpity. Kompozytorka znana jest ze swoich eksperymentalnych poszukiwań w muzyce elektronicznej. W najnowszym utworze Rożynek wykorzystuje stały element koncertowego krajobrazu, który zwykle nie przyciąga uwagi. Brzmienie orkiestry wzbogaca o dźwięk blaszanych pulpitów, wprawianych w drgania przez smyczki.

Druga premiera na marcowych „Oddźwiękach” to III Symfonia „Koncertującą” (2020) Edwarda Sielickiego, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W tym utworze kreatywność i przypadek toczą równą walkę w imię dobrej muzyki. W jego środkowej części pełniący rolę solowego instrumentu syntezator losowo generuje przebiegi melodyczne na podstawie konkretnej skali. Zaprogramowany przedmiot ożywa w trakcie koncertu, rywalizując z poszczególnymi zestawami instrumentów stanowiących niezależne grupy koncertujące. Orkiestracja Sielickiego pełna jest kontrastów eksplorujących wyobraźnię słuchacza.

Przed koncertem odbędzie się rozmowa z twórcami prawykonywanych utworów oraz dziennikarzem muzycznym Adamem Suprynowiczem (19.00).

Barbara Jop

Więcej informacji: www.sinfoniavarsovia.org 


13 marca 2021 o godz. 18.00 na estradzie Filharmonii Narodowej podziwiać będziemy kunszt wykonawczy znakomitej polskiej skrzypaczki Agaty Szymczewskiej, które towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą José Marii Florência.

W ich wykonaniu usłyszymy II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego. W latach 60. XIX w. piastował on posadę solisty carskiego dworu, prowadził też klasę skrzypiec w Konserwatorium Petersburskim. Jego Koncert d‑moll, ukończony i prawykonany w Petersburgu pod batutą Antona Rubinsteina w 1862 roku, jeszcze osiem lat czekał na wydanie, wielokrotnie retuszowany. Za życia autora nie zyskał szerokiej popularności – ta przyszła z czasem czyniąc go jednym z najpopularniejszych w polskim i światowym repertuarze wiolinistycznym. Koncert pozostaje wierny romantycznej konwencji dzieł tworzonych przez wirtuozów z myślą o własnych koncertach. Solista otrzymuje okazję zarówno wirtuozowskiego popisu (zwłaszcza w „cygańskim” – wedle ówczesnej mody – finale), jak i ukazania sztuki lirycznej kantyleny i urody dźwięku (w lirycznych epizodach części I i połączonym z nim attaca urodziwym Romansem). Adresatem dedykacji został inny tytan skrzypiec, Pablo de Sarasate.

Subtelna, barwna, intrygująca Musique de la lumière et de la pénombre (Muzyka światła i półcienia) Krzysztofa Meyera powstała na zamówienie notabu.ensemble neue musik z Düsseldorfu i miała swe prawykonanie 31 stycznia 2014 roku. Przy okazji prezentacji kolejnego nowego działa na podobną obsadę, Metamorfoz w 2016 roku kompozytor wspominał: „Orkiestra kameralna o pojedynczej obsadzie jest wdzięcznym zestawem instrumentalnym, bowiem można uzyskiwać z niej kolory czyste, oraz eksponować specyfikę brzmienia każdego pojedynczego instrumentu.”

W wykonaniu Orkiestry usłyszymy ponadto Symfonię D‑dur op. 25 dwudziestopięcioletniego Siergieja Prokofiewa (której on sam nadał przydomek „Klasycznej”).

Piotr Maculewicz

Więcej: http://filharmonia.pl/ 


Po długiej przerwie Polska Opera Królewska zaprasza 13 marca 2021 o godz. 19.00 na muzyczne spotkanie do zabytkowych wnętrz Zamku Królewskiego. Jednocześnie odbywać się będzie transmisja koncertu na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej.

Koncert rozpocznie Symfonia h-moll na smyczki. Jej kompozytor, Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – „cudowne dziecko” epoki romantyzmu – od wczesnej młodości wykazywał niezwykłe zdolności muzyczne. Z napisanej w 1823 roku Symfonii do dziś zachowała się zaledwie jedna część, a sądząc po budowie pozostałych symfonii z tego okresu, oryginalnie była uzupełniona o kolejne ustępy. Jej zwarta konstrukcja i doskonałość formalna sprawiają, że z powodzeniem funkcjonuje jako autonomiczny utwór. Słychać w niej wyraźne inspiracje twórczością mistrzów epoki klasycyzmu, ale także już właściwe dla stylu Mendelssohna – liryzm i dramaturgię rozwoju formy.

W następnej kolejności zabrzmi Koncert skrzypcowy C-dur Josepha Haydna (1732-1809). W tym utworze również słychać reminiscencje minionej epoki. Specyficzna figuracyjność i inne rozwiązania są charakterystyczne dla dominującego w ówczesnej Europie stylu włoskiego, którego źródła tkwią w epoce baroku.

Program zwieńczy porywający Koncert na orkiestrę smyczkową z 1948 roku wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki – Grażyny Bacewicz (1909-1969). Utwór miał premierę podczas zjazdu Związku Kompozytorów Polskich w 1950 roku i spotkał się ze szczerym uznaniem publiczności, o czym świadczy entuzjastyczna wypowiedź Stefana Kisielewskiego: „Z czystym sumieniem powiedzieć można, że honor kompozytorów polskich uratowała tym razem »baba« – Grażyna Bacewicz. Jej Koncert na orkiestrę smyczkową napisany z rozpędem i energią, pełen płynnej inwencji i świetnych pomysłów instrumentacyjnych, obudził nas w końcu z letargu […]”.

Marta Dziewanowska-Pachowska

Szczegółowy program: https://operakrolewska.pl/repetoire/per-archi-mendelssohn-haydn-bacewicz/ 


Pierwsza flecistka Orkiestry Muzyki Nowej Alicja Molitorys wystąpi w roli solistki podczas koncertu w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia 14 marca 2021 o godz. 18.00. W programie – muzyka polska i słowacka.

Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca zaprezentuje Głosk Zofii Dowgiałło na orkiestrę, warstwę elektroakustyczną i światło oraz Arboretum III Josepha Kolkovicha na orkiestrę kameralną.

Kulminacja koncertu będzie wykonanie Flute Concerto Ryszarda Osady. Ten koncert na flet i orkiestrę, jak zaznacza autor, „morfologicznie nawiązuje do zjawisk opartych o fraktale, które strukturalnie porządkują przebieg kompozycji na wielu poziomach. Dopełnieniem zjawisk fraktalnych w sensie brzmieniowym jest przenikająca całość utworu mikrotonowość, oraz „dezorganizacja" materiału poprzez częste improwizacje. Całość kompozycji zbudowana została w oparciu o wyraźnie zarysowaną 3-częściową formę z kadencją następującą attaca po części II”. Utwór Ryszarda Osady dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/orkiestra-muzyki-nowej-alicja-molitorys 


Od ponad 20 lat Agencja Koncertowa Presto przybliża zagranicznym gościom twórczość wielkiego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina. 15 marca 2021 o godz. 19.00 w siedzibie Agencji – Sali Koncertowej Fryderyk na Starym Mieście – odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Live & online”. W programie – utwory Fryderyka Chopina, Franza Liszta i Ignacego Jana Paderewskiego w interpretacji Anny Kubicz.

Znakomite osiągnięcia Anny Kubicz stawiają ją w rzędzie najbardziej obiecujących pianistów młodego pokolenia w Polsce. Po ukończeniu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie prof. dr hab. Alicji Palety Bugaj Anna Kubicz rozpoczęła artystyczną współpracę z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Towarzystwem im. Fryderyka Chopina, orkiestrą Sinfonia Varsovia i Stowarzyszeniem Wspólnota Polska. Na jej koncie jako solistki jest udział w wielu polskich i międzynarodowych festiwalach. Jest laureatką pierwszych nagród na międzynarodowych konkursach wysokiej rangi, m.in. The 21st Century Art w Funchal (Portugalia) i 28th Young Musician International Competition Città di Barletta (Włochy).

W wykonaniu Anny Kubicz usłyszymy polonezy, nokturny i walce „Czwartego wieszcza”, Marzenie miłosne As-dur S. 541/3 Franza Liszta oraz Menuet G-dur op. 14 nr 1 i Wariacje A-dur op. 16 nr 3 Ignacego Jana Paderewskiego.

Koncert transmitowany będzie na profilu Facebookowym Fryderyk Concert Hall Warsaw.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Tegoroczny koncert z cyklu „Jadwiga Kaliszewska in memoriam" odbędzie w poniedziałek, 15 marca 2021, o godz. 19.00. Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu zaprasza do Auli Nova na wieczór z muzyką Astriaba, Brahmsa, Elgara i Szymanowskiego.

Profesor Jadwiga Kaliszewska była jednym z najwybitniejszych pedagogów w dziedzinie sztuki skrzypcowej. Doktor honoris causa poznańskiej Akademii Muzycznej, całe życie poświęciła muzyce oraz swoim ukochanym uczniom i studentom. W jej klasie ukończyło studia wielu wybitnych skrzypków, którzy są solistami, koncertmistrzami orkiestr i pedagogami uczelni muzycznych na całym świecie. Jej absolwenci spotykają się raz w roku, aby okolicznościowym koncertem uczcić pamięć Pani Profesor.

W programie: Johannes Brahms – Kwartet fortepianowy c-moll op. 60, cz. III Andante; Edward Elgar – Sonata na skrzypce i fortepian op. 82, cz. I Allegro; Karol Szymanowski – Sonata d-moll op. 9, cz. I Allegro; Johannes Brahms – Kwintet fortepianowy f-moll op. 34, cz. II Andante, un poco Adagio.

Udział w koncercie wyłącznie w maseczkach, z zachowaniem dystansu społecznego. Liczba miejsc – z powodu pandemii – ograniczona. Bezpłatne wejściówki będą wydawane bezpośrednio przed koncertem.

Więcej informacjihttps://amuz.edu.pl/event/koncert-prof-jadwiga-kaliszewska-in-memoriam-3/


Filharmonia Świętokrzyska im. O. Kolberga w Kielcach zaprasza 16 marca 2021 o godz. 18.30 na koncert w ramach programu „Scena dla muzyki polskiej” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca z udziałem Książek Piano Duo. Pianiści zaprezentują utwory Józefa Elsnera, Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Władysławy Markiewiczówny.

„Scena dla muzyki polskiej” to program przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce. Celem programu jest promocja polskich artystów i polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie mniej obecnej w praktyce koncertowej. Główne cele programu to inspirowanie muzyków do przygotowywania programów koncertów muzyki polskiej i zainteresowanie publiczności dziełami polskich twórców.

Podczas najbliższego koncertu w ramach tego programu wystąpi Książek Piano Duo. Zespół, założony w 2012 roku przez Agnieszkę Zahaczewską-Książek i Krzysztofa Książka, reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Duet koncertował w wielu miejscach w Polsce i za granicą, m.in. w Szwajcarii, Francji, Wielkiej Brytanii, Tajlandii i RPA. W 2019 muzycy zdobyli II nagrodę i nagrodę specjalną na XXI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. F. Schuberta w Jeseniku i tytuł finalisty oraz nagrodę specjalną na III Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. S. Szӧrenyi w Bukareszcie. W kolejnym roku pianiści otrzymali stypendium „Młoda Polska”. Dzięki swoim talentom i osiągnięciom artystycznym muzycy zdobyli uznanie publiczności oraz pochlebne opinie międzynarodowej krytyki muzycznej.

Szczegóły - na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 


Koncert pasyjny „Navigatio mors” Chóru Polskiego Radia pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej odbędzie się w Krakowie 17 marca 2021 o godz. 20.00. Wydarzenie będzie również retransmitowane na platformie playkrakow.com 21 marca o godz. 19:30.

Responsoria Carla Gesualda to zbiór wydany w 1611 roku, przeznaczony na Wielki Tydzień. Na Wielki Czwartek, Wielki Piątek i Wielką Sobotę książę Venosy skomponował po dziewięć responsoriów na sześciogłosowy zespół a cappella. Utwory te związane były z liturgiczną formą Ciemnych Jutrzni. Podobnie jak w madrygałach, Gesualdo stosuje w nich ostre dysonanse i bogatą chromatykę, co było niewątpliwym ewenementem.

Do Ciemnych Jutrzni i renesansowej tradycji odwołuje się ceniony kompozytor Paweł Łukaszewski, który na gruncie współczesnej muzyki sakralnej wykształcił indywidualny styl, czego dowodem są Responsoria Tenebrae. Program dopełni opracowanie  Miserere wiodącego szkockiego kompozytora Sir Jamesa MacMillana, na którego język muzyczny wpływ miały zarówno szkockie dziedzictwo, katolicka tradycja, jak i muzyka celtycka.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków Gminy Miejskiej Kraków.

Szymon Szetela

Bilety - https://chorpolskiegoradia.pl/ 


Ośrodek Działań Twórczych Światowid zaprasza 19 marca o godz. 18.30 na koncert „Impresje ludowe" w wykonaniu Walicki-Popiołek Duo. Zabrzmi muzyka współczesna inspirowana polskim, hiszpańskim i serbskim folklorem.

Walicki-Popiołek Duo tworzą pianistka Aleksandra Popiołek-Walicki i gitarzysta Jakub Walicki. Są absolwentami Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, obecnie studiują na Akademii Muzycznej w Katowicach pod kierunkiem prof. Wandy Palacz i prof. Teresy Baczewskiej. W styczniu 2020 roku ukazał się ich debiutancki album Iberico z muzyką z krajów hiszpańskojęzycznych. Rok później, w styczniu 2021, ukazała się druga płyta zespołu, Made in Poland, z utworami współczesnych polskich kompozytorów inspirowanymi rodzimym folklorem. Kompozycje powstały dla Walicki-Popiołek Duo.

Podczas koncertu usłyszymy w interpretacji zespołu utwory z tych albumów, w tym kompozycje Bies Adriana Robaka, Strumienie Aleksandry Chmielewskiej i Rytmy Polskie Marcina Grabosza.

Szczegółowy program – na stronie https://swiatowid.net.pl/ 


Wybitny Piotr Beczała, okrzyknięty w 2018 roku najlepszym śpiewakiem i nagrodzony operowym Oscarem – International Opera Award, w Polsce śpiewa rzadko. Światowej sławy tenor o szerokim repertuarze zaszczyci nas koncertem z towarzyszeniem Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej 17 marca 2021 o godz. 19.00.

Najgorętsze nazwisko wśród tenorów lirycznych na świecie, laureat International Opera Award, wystąpi na dużej scenie Teatru Wielkiego. Koncert z towarzyszeniem Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod batutą Łukasza Borowicza to jedna z niewielu okazji, by posłuchać mistrza na żywo. Piotr Beczała od lat wykonuje najważniejsze partie tenorowe w Metropolitan Opera czy Wiener Staatsoper. Kolejny, po Janie Kiepurze, „chłopak ze Śląska”, który śpiewem i grą aktorską zdobywa z łatwością kolejne sceny operowe świata. Jego sukcesy porównuje się do kariery Luciana Pavarottiego, a samego Piotra Beczałę nazywa jego następcą.

W wykonaniu artysty usłyszymy arie z oper Umberta Giordana, Pietra Mascagniego, Giacoma Pucciniego, Giacoma Pucciniego, a także arię głównego bohatera z opery Janek Władysława Żeleńskiego, arię Domana z Legendy Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego, arię Jontka z Halki i arię Stefana ze Strasznego dworu Stanisława Moniuszki; usłyszymy ponadto Polonez obywatelski tegoz kompozytora i uwerturę do opery Monbar Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego.

Materiały prasowe organizatora

Informacje o dodatkowej puli biletów: https://teatrwielki.pl/ 


19 marca 2021 roku w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie zostaną prawykonane utwory finałowe I etapu I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. M. Karłowicza. Utwory wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza pod dyrekcją Szymona Bywalca.

I etap konkursu organizowanego przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS i Filharmonię w Szczecinie został rozstrzygnięty. Jurorzy rozpatrzyli 176 prac z Argentyny, Austrii, Białorusi, Brazylii, Chin, Cypru, Danii, Finlandii, Grecji, Holandii, Hiszpanii, Kanady, Korei Południowej, Macedonii, Niemiec, Polski, Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii oraz Włoch. Dostrzeżono bardzo wysoki poziom artystyczny nadesłanych prac oraz ich ogromną różnorodność stylistyczną. Jury obradowało w składzie: Marcin Błażewicz (Przewodniczący), Krzysztof Knittel, Szymon Bywalec oraz Miłosz Bembinow (Sekretarz Konkursu, bez prawa głosu).

Do finału zakwalifikowano utwory: Borealis Tomasa Peire-Serratego, Helix Nebula Andrzeja Szachowskiego, Iluzje Adama Porębskiego, Rumori Tomasza Szczepanika, Sunrise in Hyangil Am Choi Jin Seok oraz Symphonic Dystopia Claudia Passilonga.

Zakwalifikowanie do finału I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. M. Karłowicza wiąże się z profesjonalnym wykonaniem i nagraniem utworu. Dopiero po wysłuchaniu prawykonań jury ustali ostateczny werdykt i ogłosi wyniki. Przewidywaną nagrodą za I miejsce jest 50 000 złotych, za II miejsce – 30 000 złotych, za III – 20 000 złotych. Dodatkowo zostaną przyznane Nagroda Publiczności i Nagroda Orkiestry.

Więcej o konkursie na stronie www.karlowiczcompetition.pl 


Jerzy Maksymiuk cieszy się zasłużoną sławą nestora polskich dyrygentów. Występ tego znakomitego artysty z NFM Filharmonią Wrocławską 19 marca 2021 o godz. 19.00 to jedyna w swoim rodzaju okazja, aby poznać jego interpretacje dzieł czterech kompozytorów.

Polymorphia to jeden z wczesnych, awangardowych utworów Krzysztofa Pendereckiego. Jego konstrukcja jest przemyślana w najdrobniejszych szczegółach, a bogactwo efektów brzmieniowych uzyskanych przez artystę posłużyło do wykreowania atmosfery rodem z sennego koszmaru. Kompozycja ta zafrapowała także reżysera Stanleya Kubricka, który włączył ją do ścieżki dźwiękowej Lśnienia. Polymorphia kończy się w zupełnie zaskakujący i dowcipny sposób: muzyka się urywa, a potem rozbrzmiewa… słoneczny i radosny akord C-dur!

Następnie wysłuchamy Koncertu G-dur na flet, skrzypce i orkiestrę mało znanego w Polsce kompozytora czeskiego, tworzącego w pierwszej połowie XX wieku Bohuslava Martinů. To lekkie, pogodne i melodyjne dzieło reprezentuje popularny w tamtym czasie nurt neoklasyczny. Zostało ukończone w październiku 1936 roku w Paryżu.

La muse et le poète jest kompozycją Camille’a Saint-Saënsa napisaną w 1910 roku. W roli instrumentów solowych pojawiają się tu skrzypce i wiolonczela. Celem artysty było nie tyle przedstawienie popisu dwojga solistów, ile stworzenie poetyckiego, swobodnego i pełnego zadumy dialogu pomiędzy nimi. Koncert zwieńczy radosna i lekka I Symfonia C-dur Ludwiga van Beethovena. Chociaż była ona jeszcze wzorowana na symfoniach Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusa Mozarta, to indywidualizm artysty sprawił, że wyraźnie odróżnia się swoim entuzjazmem i niezwykłą inwencją od dzieł poprzedników.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach - na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8246 


W dniach 20 marca – 2 kwietnia 2021 odbędzie się 25. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Koncerty zostaną udostępnione szerokiej publiczności za pomocą streamingu internetowego. Transmisje wydarzeń festiwalowych zaplanował Program 2 Polskiego Radia.

Hasło przewodnie Festiwalu – „Beethoven i Penderecki. Sfera sacrum” – wyznacza program koncertów, w których usłyszymy zarówno dzieła religijne, jak i te, które są wyrazem szeroko pojętej sfery duchowej człowieka. Podczas festiwalu wystąpią czołowe polskie zespoły symfoniczne i chóralne, a także plejada uznanych wokalistów, m.in. Natalia Rubiś, Iwona Hossa, Karolina Sikora, Anna Lubańska, Aleksandra Kubas-Kruk, Krystian Krzeszowiak, Mariusz Godlewski, Łukasz Konieczny i Tomasz Konieczny.

W koncercie inauguracyjnym maestro Andrzej Boreyko wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej poprowadzi V Symfonię i wybrane fragmenty z muzyki do baletu Twory Prometeusza Beethovena oraz Adagietto z Raju utraconego Krzysztofa Pendereckiego; w koncercie finałowym pod jego batutą zabrzmią dzieła Pendereckiego, Pärta, Ravela i Kanczelego (prawykonanie europejskie utworu Libera me).

W repertuarze wyłącznie Beethovenowskim usłyszymy maestro Jerzego Maksymiuka z Sinfonią Varsovią. Z koncertami symfonicznymi wystąpią takie polskie zespoły, jak Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy (utwory Pendereckiego i Oliviera Messiaena), Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Dawida Runtza (utwory Beethovena i Sibeliusa oraz Koncert Es-dur na trąbkę Haydna z kadencjami K. Pendereckiego), a także Sinfonietta Cracovia prowadzona przez Jurka Dybała (utwory Pendereckiego, Takemitsu i Barbera). Intrygująco zapowiada się koncert kameralny Kwartetu Śląskiego, który wykona wszystkie kwartety smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego.

Materiały prasowe organizatora

Program wydarzenia: http://beethoven.org.pl/ 


Koncert familijny „Witaj wiosno!” w Filharmonii Gorzowskiej będzie transmitowany online 21 marca 2021 o godz. 12.00 za pośrednictwem kanału YouTube oraz na profilu Filharmonii w ramach serwisu Facebook. Nagranie koncertu będzie dostępne przez kolejne 24 godziny.

Z okazji pierwszego dnia wiosny młodsi i starsi melomani będą mogli obejrzeć niezwykłe muzyczne opowieści o świecie przyrody – owadach, ptakach i wodnych przestworzach, które wciągną w niecodzienną grę wyobraźni i wrażeń.

Ornitologia skomponowana przez Jarosława Siwińskiego do słów Małgorzaty Kołcz to utwór, który rozbudza fantazję, stając się pasjonującą zabawą – dźwiękiem, tekstem, formą, fakturą, instrumentami, kolorami, świergotami i przeróżnymi melodyjkami. Owadologia jest baśnią o Pani Komarzycy, która na swojej drodze spotyka Żuka Mruka, Panieneczkę Biedroneczkę i inne sympatyczne stwory. Proste dziecięce piosenki ilustrowane muzyką są dziełem Anny Marii Huszczy. Natomiast Hydrologia Adriana Robaka do tekstu Mai Baczyńskiej to niezwykła opowieść o wodnym żywiole. Jednym z ważniejszych elementów tego utworu jest zestawienie głosu ludzkiego z partią harfy oraz instrumentów perkusyjnych.

Usłyszymy te cudowne utwory w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Bartosza Olejnika. W roli solistki wystąpi znakomita sopranistka Joanna Freszel.

Szczegóły – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/ 


Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego kalendarzową wiosnę (21 marca) przywita prawdziwie wiosennym wydarzeniem: 8. Krakowską Wiosną Wiolonczelową. W 2021 roku festiwal odbędzie się online.

Jest to już tradycyjne święto Katedry Wiolonczeli i Kontrabasu, które na przestrzeni lat znalazło swoich licznych miłośników i zbudowało znaczącą rangę. W tym roku odbędzie się ono w nietypowej odsłonie. Koncerty zostaną zaprezentowane na stronie internetowej Akademii Muzycznej pn. „Akademia w sieci“.

Tegoroczny program wydarzenia przewiduje cztery koncerty zatytułowane: „Solo i kameralnie”, „Wielkie koncerty romantyczne”, „1900/1901” oraz „Only Cello – Violoncelles, vibrez!”. Gościem specjalnym tegorocznej edycji będzie znakomity wiolonczelista niemiecki, profesor i prorektor Hochschule für Musik Detmold, Alexander Gebert. W programie festiwalu znalazły się m. in. Recitativa i ariosa „Lerchenmusik” op. 53 Henryka Mikołaja Góreckiego, Sonata A-dur na fortepian i wiolonczelę op. 18 Zygmunta Stojowskiego, Deux mouvements Aleksandra Tansmana, Agnus Dei na osiem wiolonczel Krzysztofa Pendereckiego oraz Orawa Wojciecha Kilara.

Więcej – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/ 


Dzięki współpracy wrocławskiej Agencji Artystycznej Pro Musica z KBF i Centrum Kongresowym ICE Kraków powstał koncert „Mistrzowie klasyki w wykonaniu Generacji Z”. Live streaming dostępny będzie na internetowej platformie https://playkrakow.com/.

Artyści należą do pokolenia Z. Urodzeni po 1995 roku w świecie bez granic, połączeni Internetem i mediami społecznościowymi, szukają swojego miejsca, wykorzystując nowe technologie. Nagły kryzys wywołany przez pandemię na długi czas zamknął ich w mieszkaniach, z dala od sal i słuchaczy, bez koncertów na żywo i możliwości zdobywania środków na kolejne warsztaty mistrzowskie czy dodatkowe lekcje z uznanymi wirtuozami.

Kamil Pietrzak (fortepian), Andrzej Grygier (gitara), Polish Violin Duo: Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak, duet Maria Gzyl (skrzypce) i Mikołaj Cieślak (wiolonczela) oraz duet Jan Lewandowski (wiolonczela) i Piotr Pawlak (fortepian) – niewątpliwie właśnie do tych młodych wirtuozów należy przyszłość kultury polskiej. Mimo swojego młodego wieku w projekcie sięgają po utwory arcymistrzów muzyki klasycznej i prezentują je na najwyższym poziomie.

Podczas koncertu usłyszymy w ich interpretacji utwory Ludwiga van Beethovena, Aleksandra Tansmana, Jindřicha Felda i Dymitra Szostakowicza.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


24 marca obchodzony jest Narodowy Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką. Z tej okazji w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie o godz. 19.00 odbędzie się koncert w ramach VI Festiwalu Psalmów Dawidowych „Honorując Sprawiedliwych i Ocalonych”.

Głównym celem Festiwalu Psalmów Dawidowych jest przede wszystkim ukazanie dumy z Polaków, którzy nie zawahali się zaryzykować własne życie, by chronić życie innych, czego niekwestionowanym przykładem jest złożone świadectwo Rodziny Ulmów z Markowej. Ideą Festiwalu jest tworzenie jedności, pokoju i wymiaru głębokiego zrozumienia między światem żydowskim a chrześcijańskim. Na płaszczyźnie psalmów biblijnych, które stanowią fundament modlitwy żydowskiej i chrześcijańskiej, dąży się do przedstawienia i przekazania tego wymiaru wrażliwości, która pozwala Żydom dziękować Bogu za ocalenie życia, a Polakom za dar odwagi w ratowaniu tego życia.

W 2021 roku Fundacja im. Rodziny Ulmów SOAR zaprasza na streamingowany na żywo koncert oddający cześć polskim Sprawiedliwym wśród Narodów Świata, który będzie składał się z części polskiej i żydowskiej. Podczas tej pierwszej odbędzie się premiera oratorium Psalmy Miłości i Nadziei autorstwa Michała Jurkiewicza do słów Jerzego Łysińskiego. Utwór zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej, chór oraz soliści (Andrzej Lampert, Barbara Gąsienica-Giewont, Joanna Słowińska, Stanisław Plewniak, Dariusz Malejonek, Symcha Keller, Łukasz Lipski, Agata Galik) pod dyrekcją Nikoli Kołodziejczyka.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacje o transmisji – na stronie http://fundacjasoar.pl/ 


Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich we współpracy z Rosyjskim Związkiem Młodych Kompozytorów MOLOT zaprasza kompozytorów i muzykologów do uczestnictwa w międzynarodowym cyklu seminariów poświęconych muzyce współczesnej. Seminaria w aplikacji ZOOM odbędą się w dniach 24-27 marca 2021 roku.

Seminarium jest kolejnym już rezultatem współpracy środowiska młodych kompozytorów polskich ze środowiskiem młodych kompozytorów wschodnioeuropejskich; jest okazją do promocji swojej działalności twórczej i naukowej, a także do nawiązania cennych kontaktów międzynarodowych.

W programie wykłady takich kompozytorów i muzykologów, jak Dariusz Przybylski, Jan Krutul, Krzystof Kicior, Aleksandra Chmielewska, Aleksander Jan Szopa, Krzystof Ratajski (Polska), Yaroslaw Sudzilowski, Artur Zobnin, Vadim Genin, Evgeny Prituzhalov, Nikifor Yakovlev (Rosja), Snejana Pislari (Mołdawia), Lizaveta Loban (Białoruś), Andrei Yakushau (Białoruś – Polska).


Katedra Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi zaprasza studentów specjalności wiolonczela z polskich uczelni muzycznych na I Ogólnopolski Konkurs Wiolonczelowy im. Dominika Połońskiego, który odbędzie się w formule zdalnej na podstawie przesłanych nagrań, w dniach 26-28 marca 2021 roku.

Konkurs poświęcony jest pamięci wybitnego polskiego wiolonczelisty Dominika Połońskiego, związanego z łódzką uczelnią muzyczną, odznaczonego Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, laureata „Paszportu Polityki”, zdobywcy Nagrody Polskiej Akademii Nauk, Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego oraz Nagrody „Eureka” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury. Ideą konkursu jest promocja utalentowanych instrumentalistów młodego pokolenia, którzy podobnie jak Dominik Połoński wyróżniają się nieprzeciętną charyzmą i intuicją muzyczną, wrodzoną przenikliwością w interpretacji oraz wysokim kunsztem w grze na wiolonczeli.

Do udziału w konkursie organizatorzy zaprosili studentów specjalności wiolonczela z polskich uczelni muzycznych. Na program i formę konkursu złożą się 30 minutowe recitale, złożone z dowolnie wybranych utworów na wiolonczelę solo lub z towarzyszeniem fortepianu. Laureatowi głównej nagrody przyznany zostanie tytuł „Indywidualność Wiolonczelowa 2021”. Odtwarzanie przesłanych nagrań będzie możliwe tylko w dniach 26-28 marca poprzez otworzenie linku zamieszczonego na stronie Uczelni w programie konkursu, przy nazwisku każdego Kandydata. Jury będzie oceniać wykonania Uczestników stacjonarnie, na terenie łódzkiej Uczelni.

ZZmagania konkursowe zainauguruje koncert poświęcony pamięci Dominika Połońskiego, podczas którego wystąpią m.in. Tomasz Daroch, Robert Fender, Magdalena Kling-Fender, Hanna Holeksa oraz studenci i absolwenci z klasy zmarłego wiolonczelisty. Oficjalne wydarzenia konkursowe poprzedzi Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Wiolonczela – przeszłość i teraźniejszość” z dwoma panelami wykładowymi i spotkaniem „Wspomnienia o Dominiku Połońskim” z udziałem Izabeli Połońskiej i przyjaciół artysty. Przebieg imprez będzie transmitowany na żywo na kanale YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkurs-wiolonczelowy-im-dominika-polonskiego 


Tauron Eko Koncert 26 marca 2021 przyjmie formułę wirtualną. Zgromadzeni przed ekranami o godz. 19.00 będziemy mogli wysłuchać na kanale YouTube Filharmonii Śląskiej suit Peer Gynt Edvarda Griega oraz uczcić Maestro Krzysztofa Pendereckiego w przededniu rocznicy śmierci. Zabrzmią więc Jego Trzy utwory w dawnym stylu oraz zadedykowane pamięci kompozytora Preludium Mikołaja Piotra Góreckiego.

Koncert z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta rozpocznie Preludium Mikołaja Piotra Góreckiego – pierwsza część Suity stworzonej razem z internautami podczas pierwszego lockdownu, poświęconej pamięci zmarłego 29 marca 2020 roku Krzysztofa Pendereckiego. Nie będzie to zresztą jedyna forma hołdu dla kompozytora, ponieważ kolejnym punktem programu będą jego Trzy utwory w dawnym stylu. Części tego utworu powstały jako muzyka filmowa. Cykl rozpoczyna przepiękna Aria, imitująca styl barokowy w niezwykle lirycznym wydaniu. Zastąpiła ona komentarz słowny w filmie dokumentalnym Passacaglia na Kaplicę Zygmuntowską z 1966 roku, a jej wokalne opracowanie usłyszeć można w Je t’aime, je t’aime Alaina Resnaisa (1968). Dwa Menuety (cz. II i III), które kompozytor napisał jako pierwsze, usłyszeć można z kolei w Rękopisie znalezionym w Saragossie – filmie Wojciecha Jerzego Hasa (1964).

W finale koncertu zabrzmią dwie suity Edvarda Griega (op. 46 i 55) z muzyki do dramatu Henrika Ibsena Peer Gynt, który opowiada o egoistycznym Peer Gyncie niedoceniającym szczerze zakochanej w nim Solwejgi.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


Wielkanocny Festiwal Kameralny to nowa inicjatywa, festiwal muzyki kameralnej, który ma na stałe zagościć w kalendarzu artystycznym Zielonej Góry. Po konieczności odwołania w 2020 roku, w 2021 odbędzie się „na przekór pandemii” w dniach 27–30 marca.

Łącznikiem dla pierwszej i kolejnych edycji są Zielonogórzanie, wywodzący się z miasta muzycy, często absolwenci Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. M. Karłowicza, z powodzeniem działający w kraju i za granicą, grający z wybitnymi instrumentalistami w różnorodnych formacjach kameralnych. Jest to więc festiwal muzycznych powrotów i muzycznych przyjaźni. W pierwszej edycji wystąpią zielonogórscy pianiści Katarzyna Wasiak, Grzegorz Mania i Anna Sierżan wspólnie ze znakomitymi instrumentalistami: Katarzyną Budnik (skrzypce), Bartoszem Koziakiem (wiolonczela) i Krzysztofem Książkiem (fortepian).

W programie muzyka kameralna różnych epok i stylów, w tym utwory Wojciecha Gawrońskego, Karola Szymanowskiego, Szymona Laksa, Mieczysława Wajnberga, Marty Mołodyńskiej-Wheeler, Juliusza Karcza, a ponadto prawykonanie najnowszej kompozycji Jarosława Płonki!

Wszystkie koncerty z Pałacu w Starym Kisielinie będą transmitowane online za pośrednictwem kanału YouTube organizatorów: Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. 

Program: http://spmk.com.pl 


28 marca 2021 o godz. 18.00 Elbląska Orkiestra Kameralna wraz z Klaudiuszem Baranem i Sabriną Stachel zainauguruje muzyczną wiosnę. Koncert zostanie wyemitowany na profilu facebookowym EOK.

Dzięki niemu akordeon wypłynął na szerokie koncertowe wody i z przedmiotu stał się podmiotem sceny muzycznej. Kiedy trzeba, zachowuje pokorę wobec zapisu nutowego, kiedy trzeba – jego artystyczna inwencja nie zna granic. No i liczby: niemal 50 prawykonań dzieł solowych, kameralnych i z towarzyszeniem orkiestr, ponad 80 płyt oraz 3 „Fryderyki”, a na tym zapewne nie koniec. Jednym słowem (a właściwie dwoma) – Klaudiusz Baran, który powita wiosnę w Ratuszu Staromiejskim wraz z Sabriną Stachel i Elbląską Orkiestrą Kameralną.

Repertuar? Zarówno dla miłośników polskiej, jak i europejskiej muzyki klasycznej, tak dla sympatyków dawnych, jak i współczesnych dźwięków. Z jednej strony wysłuchamy utworu, którego sceniczne dzieje są liczone nie w latach, a w miesiącach (prawykonanie w lutym 2020 roku) – Chamber Concerto na akordeon i orkiestrę smyczkową Mikołaja Majkusiaka. Z drugiej, spod smyczków popłynie serenada tak mozartowska, jak żadna inna – Eine kleine Nachtmusik, nie zabraknie też brytyjskiego akcentu w postaci Introdukcji i Allegro na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową op. 47 Edvarda Elgara.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Tomasz Czapla

Dodatkowe informacje – na stronie https://eok.elblag.eu/ 


29 marca 2021 o godz. 19. 00 w lusławickim Europejskim Centrum Muzyki będzie miał miejsce koncert w pierwszą rocznicę śmierci prof. Krzysztofa Pendereckiego pod honorowym patronatem prof. Piotra Glińskiego – Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

29 marca przypada pierwsza rocznica śmierci Krzysztofa Pendereckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, związanego z Filharmonią im. Szymanowskiego, formalnie – jako jej dyrektor artystyczny w latach 1988-1990, ale przede wszystkim jako twórca dzieł, których światowych i polskich prawykonań przez szereg lat dokonywały zespoły Filharmonii Krakowskiej. Aby uczcić pamięć profesora, tego dnia Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Macieja Tworka wykona w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach utwory autorstwa zmarłego kompozytora: Stabat Mater z Pasji wg św. Łukasza, O gloriosa Virginum, Missę brevis, Agnus Dei z Polskiego Requiem oraz Pieśń cherubinów.

Koncert odbędzie się w ramach projektu „Muzyczne mosty” zawierającego w swoim założeniu długoterminowe partnerstwo, którego skutkiem będą produkcje koncertowe powstałe na zasadzie kooperacji Filharmonii Krakowskiej i instytucji muzycznych o różnym zasięgu oddziaływania – od miasta, poprzez region, kraj, aż do skali międzynarodowej.

Informacja o biletach – na stronie https://penderecki-center.pl/aktualnosci#33869 


29 marca 2021 w księgarniach pojawi się najnowsza książka Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Uwodziciel autorstwa Danuty Gwizdalanki. Ta publikacja to gwarancja lektury z wypiekami na twarzy, biografia Karola Szymanowskiego, jakiej jeszcze nie było.

Autorka postanowiła zaprezentować historię Szymanowskiego, odbiegając od klasycznej, chronologicznie opisującej życie bohatera biografii. Początkowe rozdziały dotyczą relacji Szymanowskiego – z rodziną, przyjaciółmi, znajomymi z różnych części świata. Głównym tematem kolejnych rozdziałów jest twórczość artysty. Poznajemy go w roli kompozytora i pianisty, a także poety i pisarza. Danuta Gwizdalanka niejako rozprawia się ze wszystkimi mitami o Karolu Szymanowskim.

Jak sama pisze w przedmowie: „Postanowiłam [...] przyjrzeć się twórcy Harnasiów, wychodząc przy tym z założenia, że w XXI wieku nie mamy już powodów do wpadania w jakiekolwiek kompleksy ani do „brązowienia" twórców narodowej kultury”. Danuta Gwizdalanka z detektywistycznym zacięciem przygląda się Szymanowskiemu. Sięga po bogatą korespondencję, liczne wspomnienia, dokumenty z epoki. Z książki wyłania się obraz człowieka świadomego swego geniuszu, przygniecionego tym, że wyprzedza swą epokę, wewnętrznie rozdartego zarówno ze względu na swą homoseksualność, jak i życie na krawędzi w bohemicznych miazmatach, kapryśnego i o nieodpartym uroku równocześnie.

Książkę wieńczy galeria portretów artysty stworzonych przez jego przyjaciół literatów.

Aleksandra Serafin-Wicher

Więcej: https://pwm.com.pl/ 


W pierwszą rocznicę śmierci Krzysztofa Pendereckiego, najwybitniejszego polskiego kompozytora, współczesnego i światowego autorytetu w dziedzinie muzyki klasycznej, Instytut Adama Mickiewicza zaprasza do https://pendereckisgarden.pl/ – „Ogrodu Pendereckiego”, wirtualnej przestrzeni wypełnionej muzyką, filmami i tekstami poświęconymi maestro. Od 29 marca, od godz. 20.00, w wirtualnym amfiteatrze „Ogrodu Pendereckiego” można będzie obejrzeć wyjątkowy koncert.

Wielkie pozamuzyczne dzieło Krzysztofa Pendereckiego – Ogród w Lusławicach - stało się inspiracją do stworzenia specjalnej platformy cyfrowej, poświęconej kompozytorowi. PendereckisGarden.pl, podobnie jak prawdziwy ogród, będzie rozkwitał i z czasem zostanie wzbogacony o nowe treści i funkcjonalności.

„Ogród Pendereckiego” zapewnia wszechstronny przegląd spuścizny kompozytora, prezentując skalę oraz znaczenie kulturowego fenomenu muzyki Pendereckiego, która krzyżuje się z wieloma gatunkami, w tym z muzyką filmową, rockiem, jazzem, muzyką klasyczną i elektroniczną. Świadectwo fenomenu muzyki Pendereckiego dali sami artyści: Hania Rani, Max Richter, Robert Piotrowicz, Skalpel, Paweł Romańczuk, Jeajoon Ryu i Piotr Orzechowski, tworząc na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza utwory dedykowane pamięci kompozytora. Nowe, krótkie utwory – dźwiękowe, wizualne i audiowizualne – składają się na pejzaż cyfrowego ogrodu, w którym Pendereckiego wspominają między innymi: Anne-Sophie Mutter, Arto Noras, Jeajoon Ryu, Katarzyna Budnik-Gałązka, Szymon Nehring, Janusz Wawrowski i Marcin Zdunik.

Projekt, przygotowany również w języku angielskim, skierowany jest do odbiorców z całego świata. Do melomanów, ale też tych, którzy muzykę Krzysztofa Pendereckiego znają tylko z filmów Davida Lyncha czy Stanleya Kubricka lub nie znają jej wcale. Podczas koncertu 29 marca premierowo zabrzmią nowe zamówienia kompozytorskie Instytutu: Prelude a la Cadenza Hani Rani i Testament Maxa Richtera. Ponadto usłyszymy jazzowe improwizacje Atom String Quartet na temat wybranych dzieł Krzysztofa Pendereckiego.

Koncert będzie dostępny tutaj: https://pendereckisgarden.pl/en/the-amphitheatre 

Katarzyna Mitrovič


Katedra Fortepianu Akademii Muzycznej w Łodzi zaprasza na III Pianistyczne Forum Młodych Pedagogów. Na wydarzenie w dniach 30-31 marca 2021 składają się sesje wykładowe, lekcje otwarte i koncerty. Pedagodzy fortepianu, uczniowie i studenci uczestniczyć mogą bezpłatnie we wszystkich aktywnościach online na kanale YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi.

Pianiści z Łodzi, Poznania, Warszawy, Bydgoszczy, Krakowa, Wrocławia, Gdańska i Katowic przygotowali serię wykładów poświęconych zagadnieniom artystycznym i pedagogicznym gry na fortepianie. W ramach III Forum odbędą się także otwarte lekcje mistrzowskie online i dwa koncerty.

We wtorek i środę o godzinie 10.00 odbywać się będzie blok wykładowy. Udział w nim wezmą: mgr Michał Mossakowski, mgr Jaime Peñate Conde, dr Szczepan Kończal, dr Julia Kociuban-Maximov, mgr Adam Goździewski, mgr Michał Michalski, dr Paweł Wakarecy oraz dr Mateusz Kurcab. Omówiona zostanie m.in. twórczość fortepianowa Grażyny Bacewicz, Isaaca Albeniza, Gabriela Fauré, zagadnienia techniczne przygotowania utworów czy teoria afektów w praktyce. Pedagodzy w oba dni poprowadzą także lekcje mistrzowskie online, a nastęnie występować będą podczas popołudniowych koncertów. Repertuar, który wykonają, korespondować będzie z tematyką porannych wykładów.

Szczegółowy harmonogram wykładów i lekcji mistrzowskich online oraz programy dwóch koncertów znaleźć można na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/