Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2020 2021 2022 2023 2024
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Podczas Koncertu Finałowego II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „art and violence” w krakowskim Instytucie Kultury Willa Decjusza 1 kwietnia 2022 o godz. 17.30 zostaną prawykonane dwa zwycięskie utwory w interpretacji znakomitego zespołu Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble.

Przedmiotem konkursu był utwór na trio fortepianowe o czasie trwania do 12 min., nawiązujący w swej idei do tematu „art and violence”. Jury w składzie: prof. dr hab. Marcel Chyrzyński – przewodniczący, prof. dr hab. Wojciech Ziemowit Zych i dr hab. Maciej Jabłoński – dokonało oceny 27 nadesłanych z całego świata partytur: Brazylii, Chin, Hong-Kongu, Irlandii, Polski, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Wielkiej Brytanii. Spośród nich wyłoniło utwory Olgierda Juzala-Depratiego (I nagroda) i Tomasza Szczepanika (II nagroda).

Usłyszymy więc zwycięskie kompozycje Ci-sza Juzala-Depratiego na saksofon sopranowy, perkusję i fortepian (2022) i Inquietudine Szczepanika na flet altowy, perkusję i fortepian (2022). Zabrzmią również utwory Georgesa Aperghisa, Giacinta Scelsiego i Rachel C. Walker.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Laureatka V nagrody XVIII Konkursu Chopinowskiego podczas koncertu inaugurującego XXI Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi 3 kwietnia 2022 o godz. 18.00 w łódzkiej Akademii Muzycznej zaprezentuje Kwintet fortepianowy Es-dur op. 44 Roberta Schumanna i Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina.

Leonora Armellini – włoska pianistka, kameralistka, pedagog. Z wyróżnieniem ukończyła Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie w klasie Sergia Perticaroliego. Jest laureatką wielu konkursów o skali międzynarodowej. Wśród jej najważniejszych osiągnięć można wyróżnić V nagrodę XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2021). Na koncercie inaugurującym Konkurs wystąpi wraz z muzykami: Sławomirą Wilgą (I skrzypce), Dominiką Przech (II skrzypce), Nelą Zaforemską (altówka), Agatą Nowak (wiolonczela) i Michałem Sobusiem (kontrabas).

Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi to najstarszy w Polsce konkurs poświęcony wykonawstwu muzyki kameralnej, organizowany od 1961 roku. W jury Konkursu zasiądą: Łukasz Błaszczyk, Massimiliano Caldi, Michał Drewnowski, Alexander Hintchev, Agata Igras, Yair Kless, Włodzimierz Zalewski i Sylwia Michalik (sekretarz).

Na początku kwietnia do Akademii Muzycznej w Łodzi przyjadą artyści z niemal 20 krajów, m.in. z: Japonii, Korei Południowej, Chin, USA, Brazylii, Grecji, Francji, Hiszpanii, Holandii, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Czech, Słowacji i Włoch. Łącznie 77 zespołów weźmie udział w I etapie konkursu. Otwarte przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 4-9 kwietnia.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dofinansowano ze środków Włoskiego Instytutu Kultury w Warszawie. Dofinansowano ze środków Związku Artystów Wykonawców STOART.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/kwiecien-2022/156536-xxi-miedzynarodowy-konkurs-muzyki-kameralnej-im-kiejstuta-bacewicza-w-lodzi-koncert-inauguracyjny 


„Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu" – to hasło przewodnie 26. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który odbędzie się w dniach 3–15 kwietnia 2022. W trakcie 13 festiwalowych dni zaplanowanych zostało 11 koncertów symfonicznych i 2 recitale fortepianowe.

Zaproszenie Elżbiety Pendereckiej, dyrektora generalnego Festiwalu, przyjęła plejada znakomitych solistów i zespołów, wśród których pojawią się laureaci znanych konkursów pianistycznych: Yekwon Sunwoo – złoty medalista Konkursu im. van Cliburna z 2017 roku, Juan Pérez Floristán – zwycięzca Konkursu im. A. Rubinsteina w 2021 roku i Jonathan Fournel – tegoroczny triumfator Konkursu im. Królowej Elżbiety Belgijskiej oraz Martin James Bartlett – zwycięzca konkursu Virtualoso w Cleveland w 2020 roku.

Hasło przewodnie Festiwalu – „Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu" – wyznaczyło program koncertów, w których usłyszymy dzieła symfoniczne od Beethovena przez Hectora Berlioza, Franza Liszta, Gabriela Fauré i Césara Francka po Charlesa Ivesa, Einojuhaniego Rautavaarę i Krzysztofa Pendereckiego. Zabrzmią ponadto dzieła takich polskich twórców, jak Karol Szymanowski i Mieczysław Karłowicz.

Specjalny charakter będzie miał koncert dedykowany Polskiej Misji Medycznej i jej pomocy na Ukrainie z udziałem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją ukraińskiego i polskiego dyrygenta, kierownika artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej, Yaroslava Shemeta, który obok utworów Dvořáka i Karłowicza poprowadzi Modlitwę za Ukrainę Valentyna Silvestrova, utwór z 2014 roku napisany jako reakcja na wydarzenia Euromajdanu.

Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe.

Materiały prasowe organizatorów

Szczegółowy program: http://beethoven.org.pl/ 


W programie koncertu Israel Camerata Jerusalem pod dyrekcją Avnera Birona 7 kwietnia 2022 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki znalazły się dzieła skomponowane przez klasyków wiedeńskich oraz te bliższe współczesności – powstałe w XX wieku – autorstwa Krzysztofa Pendereckiego i izraelskiego twórcy Menachema Wiesenberga. Wraz z muzykami orkiestry kameralnej na estradzie wystąpi także Szymon Nehring – zwycięzca prestiżowego Międzynarodowego Mistrzowskiego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina 2017 w Tel Awiwie.

Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego to monumentalna kompozycja o wyjątkowym znaczeniu tak dla jego twórczości, jak i dla historii muzyki polskiej ogółem. Utwór powstawał przez wiele lat, w trudnym dla Polski czasie, począwszy od lat osiemdziesiątych XX wieku. Podczas koncertu zabrzmi jedna ze słynniejszych części dzieła – Chaconne. Kompozytor wykorzystał fragmenty łacińskich tekstów liturgicznych mszy żałobnej, a także nawiązał do dzieł mieszczących się w ramach owego gatunku stworzonych przez takich twórców, jak Orlando di Lasso, Giuseppe Verdi czy Wolfgang Amadeus Mozart. Koncert fortepianowy d-moll nr 20 jego autorstwa, który zabrzmi tego wieczoru w wykonaniu Nehringa, jest jedną z bardziej popularnych kompozycji spośród obfitej twórczości koncertowej Mozarta.

Podczas koncertu muzycy przybliżą również An Overture for Strings – Homage to Mendelssohn – dzieło jednego z wiodących izraelskich kompozytorów Menachema Wiesenberga, odznaczające się dynamicznym charakterem, będące zarazem swoistym hołdem dla jednego z twórców romantyzmu – Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego. Jako ostatnie zabrzmią dźwięki IV Symfonii B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 


W marcu tego roku minęły dwa lata od śmierci jednego z największych polskich kompozytorów, Maestro Krzysztofa Pendereckiego. Zwany klasykiem awangardy twórca zapisał się na kartach historii głównie jako wybitny kompozytor, ale też jako dyrygent i pedagog. Koncert 8 kwietnia 2022 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki, podczas którego muzycy wykonają dzieła Maurice'a Ravela, Valentyna Sylvestrova oraz Maurice’a Duruflégo, będzie hołdem dla autora Pasji według św. Łukasza.

Nagrobek Couperina Maurice’a Ravela to w istocie suita mająca stanowić hommage dla twórczości wielkiego francuskiego klawesynisty François Couperina. Jej pierwotna wersja powstała w 1917 roku, na fali ponownego zainteresowania osiemnastowieczną literaturą klawesynową i przeznaczona została na fortepian. Dwa lata później Ravel, znany z mistrzowskich instrumentacji, skomponował także wersję dzieła na orkiestrę. Każda z jego części poświęcona została przyjaciołom kompozytora, którzy polegli podczas I wojny światowej.

Tego wieczoru zabrzmi także VII Symfonia Valentyna Sylvestrova – słynnego współczesnej kompozytora ukraińskiego. Jego zainteresowania na przestrzeni lat koncentrowały się wokół kierunków awangardowych, z uwzględnieniem dodekafonii czy aleatoryzmu, których stał się znaczącym przedstawicielem, poczynając od lat sześćdziesiątych dwudziestego stulecia.

Koncert zwieńczą dźwięki napisanego w 1947 roku monumentalnego Requiem op. 9 francuskiego kompozytora i organisty Maurice’a Duruflégo. Do dziś utwór ten uznaje się za arcydzieło gatunku i często przyrównuje się do słynnego Requiem d-moll op. 48 Gabriela Fauré.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 


Dyrygentem koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 9 kwietnia o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie kompozytor i dyrygent Rafał Janiak. W roli solisty wystąpi węgierski wirtuoz kontrabasu Zsolt Fejérvári, lider basowej grupy m.in. w Budapest Festival Orchestra i w Orchestre de la Suisse Romande, który prezentuje i nagrywa wiele zapomnianych pozycji kontrabasowej literatury.

Kontrabas to instrument nieodzowny w orkiestrze, tworzący fondamento (takim właśnie mianem nazywano często basową linię w barokowych partyturach) dla brzmienia smyczkowego kwintetu. Rzadko powierzano mu muzykę solową, dopiero zwłaszcza wybitni wirtuozi XIX wieku zwrócili uwagę na szerokie spektrum możliwości tego instrumentu. Jednym z pierwszych autorów oryginalnych koncertów kontrabasowych był czeski kompozytor Jan Křtitel Vaňhal. Właśnie jego Koncert Es-dur przypomni Zsolt Fejérvári.

Ósma Symfonia wielkiego Czecha Antonína Dvořáka to dzieło przepełnione radością i optymizmem, pełne nawiązań do muzyki narodowej, choć pozbawione pozamuzycznego programu. Utwór powstał dla uczczenia wyboru kompozytora do grona członków prestiżowej Akademii Nauki, Literatury i Sztuki. Usłyszymy również tego wieczoru jego programową uwerturę Karnawał z symfonicznego tryptyku Natura, życie i miłość.

W tych tragicznych dniach wojny koncert rozpocznie hymn państwowy Szcze ne wmerła Ukrajiny ni sława, ni wola, którego słowa (ich autorem jest Pawło Czubynski) stanowią zamierzone nawiązanie do incipitu Mazurka Dąbrowskiego. Zabrzmi również wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia a-moll Myrosława Skoryka.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


9 kwietnia 2022 o godz. 18.00 na zaproszenie Kwartetu Śląskiego Artur Rozmysłowicz, prowadzący grupy altówek Orkiestry Symfonicznej NFM i członek Lutoslawski Quartet, wystąpi w ramach w cyklu „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”. W siedzibie NOSPR zabrzmią Kwintet smyczkowy C-dur op. 29 Ludwiga van Beethovena i Relief IX „Szkocki” Andrzeja Krzanowskiego na kwartet smyczkowy i taśmę.

Beethoven był ulubionym kompozytorem Andrzeja Krzanowskiego. Jak twierdzi jego żona Grażyna, z partyturami jego symfonii prawie się nie rozstawał.

W swoim Kwintecie smyczkowym (z dwiema altówkami) Beethoven podąża śladem W. A. Mozarta, który ten gatunek wyniósł na wyżyny (zamykał ubiegły sezon Kwintet g-moll KV 516). Beethoven po napisaniu swojego op. 18, czyli cyklu pierwszych sześciu kwartetów smyczkowych, z którymi borykał się aż 18 miesięcy, sięga po większy skład smyczkowy „symfonizując” brzmienie zespołu kameralnego, jednocześnie dążąc do samodzielności wszystkich głosów. Rozległość brzmienia (czasem aż pięć oktaw) wskazuje drogę Beethovenowi do Kwartetów „Razumowskich” z op. 59.

Po takiej „prawie symfonii” Relief IX „Szkocki” Andrzeja Krzanowskiego wyda się słuchaczowi utworem o bardzo onirycznym brzmieniu. Warstwa taśmy komputerowej wprowadza odbiorcę w „muzykę sfer niebieskich”, gdzie być może Beethoven z Krzanowskim prowadzą ze sobą dysputy…?

Arkadiusz Kubica

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/ 


W najbliższej „Miejscówce z Dwójką” wystąpią altowiolista Krzysztof Komendarek-Tymendorf oraz pianista Maciej Gański, którzy zaprezentują muzykę Jana Michała Wieczorka, Rebecci Clarke, Zygmunta Stojowskiego, Tadeusza Dixa oraz aż dwa światowe prawykonania – utworów specjalnie skomponowanych na „Miejscówkę z Dwójką” przez Krzysztofa Falkowskiego i Tomasza Jakuba Opałkę. Transmisja na antenie Programu 2 Polskiego Radia oraz – w formie streamingu wideo – na Facebooku, stronie dwojka.polskieradio.pl i kanale YouTube stacji 9 kwietnia 2022 o godz. 19.00.

Krzysztof Komendarek-Tymendorf to czołowy altowiolista-solista swojego pokolenia, kameralista, pedagog Akademii Muzycznej w Gdańsku, współzałożyciel i muzyk kameralista w zespołach Balthus Quartet oraz Duo del Gesù, dyrektor EURO Chamber Music Festival Gdansk jest laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów, nagród oraz stypendiów. Zadebiutował fonograficznie płytą ReVIOLAtion (2020, Naxos), a w ubiegłym roku wydał drugą płytę pt. Quantum of Silence (Odarek Records). Prowadzi intensywną aktywność koncertową oraz pedagogiczno-dydaktyczną w Polsce i zagranicą.

Pianista Maciej Gański ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasach fortepianu i kameralistyki oraz uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych. Absolwent studiów podyplomowych Solistklasse w Danish National Academy of Music. Od września 2020 roku dziekan Wydziału Instrumentalnego w swojej Alma Mater. Zagrał kilkaset koncertów na całym świecie. Nagrywał dla telewizji w Polsce, Japonii, Hiszpanii oraz duńskiego radia. Dokonał premierowego nagrania I Koncertu fortepianowego „Multimirrors” Kamila Cieślika oraz jako pierwszy Polak nagrał komplet 20 Etiud Philipa Glassa.

Artur Szklarczyk

Więcej informacji: https://www.polskieradio24.pl/8/9347/Artykul/2934378,Krzysztof-KomendarekTymendorf-i-Maciej-Ganski-z-koncertem-na-altowke-i-fortepian 


W dniach 11-13 kwietnia 2022 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się II Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem organizowany przez Międzywydziałową Katedrę Akompaniamentu uczelni.

Konkurs jest dedykowany uczniom szkół muzycznych II stopnia oraz studentom i absolwentom uczelni muzycznych w Polsce. Jest to trzecia edycja tego wydarzenia. Konkurs został zorganizowany po raz pierwszy w 2016 roku jako I Gdański Konkurs Pianistów Kameralistów. Kolejny odbył się w 2018 roku już pod obecną nazwą. Następna edycja, planowana w roku 2020, nie została zorganizowana z uwagi na pandemię SARS–CoV–2.

Konkurs jest jednoetapowy, przeprowadzany w dwóch kategoriach wiekowych. Daje szansę prezentacji duetów, w których składzie musi być fortepian wraz z innym instrumentalistą (wyłącza się udział duetów fortepianowych na cztery ręce lub dwa fortepiany) lub wokalistą. Przesłuchania konkursowe są otwarte dla publiczności, a na zakończenie wydarzenia odbędzie się Koncert Laureatów dla zdobywców pierwszych nagród.

Przewidziane są nagrody pieniężne dla zdobywców I, II i III miejsca w obu grupach wiekowych. Pula nagród wynosi 26 500 PLN. Sześcioosobowe Jury oceniające składa się z wybitnych artystów i pedagogów polskich uczelni muzycznych. Są nimi: prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk – Przewodnicząca, prof. dr hab. Maria Szwajger-Kułakowska, prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Hanna Holeksa i dr hab. Urszula Janik. Dla transparentności wyników, w Konkursie nie mogą brać udziału uczniowie i studenci jurorów.

Wstęp na przesłuchania oraz koncert laureatów jest wolny!

Konkurs odbędzie się pod patronatem honorowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Gdańska Aleksandry Dulkiewicz, Prezydenta Miasta Gdyni Wojciecha Szczurka oraz JM Rektora Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku prof. dra hab. Ryszarda Minkiewicza. Partnerem wydarzenia jest Yamaha Europe. Wsparcia sponsorskiego udzieliła firma ARPI Reklamy.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: https://amuz.gda.pl/wydarzenia/ii-ogolnopolski-konkurs-duetow-z-fortepianem,674 


Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej – święto narodowe obchodzone 13 kwietnia, w rocznicę opublikowania informacji o odkryciu w ZSRS masowych grobów oficerów Wojska Polskiego. Wydarzenie, organizowane 11 kwietnia 2022 o godz. 11.00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera przez IPN, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku oraz Centralne Muzeum Jeńców Wojennych w Opolu, wpisuje się w program tegorocznych wydarzeń towarzyszących Dniu Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej.

Przedsięwzięcie będzie nie tylko symbolem naszej pamięci, ale i społecznej więzi z rodzinami zamordowanych Polaków. Treny Katyńskie są utworem kameralnym dr. Adama Tańskiego na sekstet instrumentów smyczkowych i dętych oraz głos solowy (alt). Ideą dzieła jest pogłębione kontemplowanie ofiary, jaką złożyli nasi Bohaterowie rozstrzelani przez NKWD wiosną 1940 roku. Mimo oczywistego martyrologicznego kontekstu tego okresu polskiej historii, kompozytor odchodzi od pompatycznego dramatycznego stylu, a pragnie skupić się na przeżyciach subtelnych, dotykających sferę osobistej refleksji.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński.

Zespołem instrumentalistów podczas koncertu pokieruje Tomasz Chyła, a w roli solisty wystąpi kontratenor Sławomir Bronk. Interdyscyplinarny charakter przedsięwzięcia dopełnią tekst poezji Władysława Sebyły, choreografia w wykonaniu Pawła Kozłowskiego oraz wizualizacje multimedialne Pauli Jaszczyk.

Koncert jest bezpłatny, adresowany do wszystkich chętnych, którzy potwierdzą swój udział do 8 kwietnia w sekretariacie Delegatury Instytutu Pamięci Narodowej w Opolu (e-mail: renata.wojciechowska@ipn.gov.pl, tel.: 77 406 83 20.

Materiały prasowe organizatorów

Dodatkowe informacje: https://www.cmjw.pl/ 


Fundacja im. Z. Noskowskiego, Janusz Wawrowski oraz Nowa Miodowa, zapraszają na koncert „Sounds for Ukraine” 14 kwietnia 2022 o godz. 19.30, z którego całkowity dochód zostanie przekazany Polskiej Akcji Humanitarnej.

W programie koncertu znajdą się skomponowane specjalnie na to wydarzenie utwory: Elegia do słow Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Wojciecha Chałupki, Dumka "Jeszcze zjemy lwowskie croissanty na Deribasowskiej Ignacego Zalewskiego i Elegy for Ukraine "In memoriam one year later" Tomasza J. Opałki. Swoje kompozycje zaprezentuje także Aleksander Dębicz.

Oprócz tego usłyszymy dzieła twórców takich jak: V. Silvestrov, M. Lysenko, M. Skoryk, F. Chopin I. J. Paderewski, G. Bacewicz, G. Fitelberg, E. Chausson, A. Piazzola, M. Karłowicz, J. M. Leclair.

Wystąpią: Jakub Jakowicz, Judyta Kluza-Sporniak, Janusz Wawrowski, Nazar Plyska, Anastasiia Sereda (skrzypce), Julia Wawrowska (altówka), Marianna Sikorska, Tadeusz Wawrowski, Marcin Zdunik (wiolonczela), Bogumiła Dziel-Wawrowska, Teona Todua (śpiew), Andrzej Ciepliński (klarnet), Olga Sereda (bandura), Tymoteusz Bies, Aleksander Dębicz, Mischa Kozłowski, Mateusz Krzyżowski, Andrzej Wierciński (fortepian).

Szczegóły: https://nowamiodowa.pl/pl/wydarzenie/sounds-ukraine 


10 młodych adeptów sztuki muzycznej zakwalifikowało się do półfinału konkursu Młody Muzyk Roku 2022. Półfinałowe zmagania młodych artystów będzie można śledzić na antenie TVP Kultura 17 i 24 kwietnia. Finał konkursu odbędzie się 2 maja w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Bilety na uroczystą galę pojawią się w sprzedaży 6 kwietnia.

Jury złożone z autorytetów w dziedzinie muzyki poważnej wyłoni spośród nich pięcioro finalistów. Zwycięzca konkursu będzie reprezentować Polskę na Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków w Montpellier.

Celem ogólnopolskiego konkursu na najlepszego młodego muzyka grającego na jednym z instrumentów klasycznych jest promocja młodych talentów – uczniów średnich szkół muzycznych i jednocześnie zachęcenie do doskonalenia umiejętności w grze na instrumencie.

Współorganizatorami tegorocznej edycji konkursu Młody Muzyk Roku jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca oraz TVP Kultura.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://nimit.pl/aktualnosci/mlody-muzyk-roku-2022-w-kwietniu-na-antenie-tvp-kultura/ 


Wydarzenie w świątecznym programie Radia Kraków: już w Poniedziałek Wielkanocny 18 kwietnia o godz. 19.05 czeka nas premiera słuchowiska muzycznego Wanda, na podstawie opery Joanny Wnuk-Nazarowej. Reżyseruje Anna Wieczur, a w roli Starca usłyszmy obchodzącego w tym roku 80. urodziny Jerzego Trelę. Wanda to wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków. A już od godz. 18.05 odbędzie się specjalna audycja, dokumentująca kulisy powstawania spektaklu.

Premiera Wandy to jedno z najważniejszych wydarzeń Roku Norwida w Polskim Wydawnictwie Muzycznym. Wielokrotnie nagradzana reżyserka Anna Wieczur sięga po muzykę operową, skomponowaną przez Wnuk-Nazarową, jednak opowiada własną historię, w oparciu o oryginalny tekst Norwida. Operowe partie, interpretowane podczas wawelskiej prapremiery przez śpiewaków, w radiowej realizacji powierza Jerzemu Treli, aktorkom z Teatru im. Słowackiego (Agnieszce Kościelniak i Katarzynie Zawiślak-Dolny). Wystąpią także Radosław Krzyżowski, Juliusz Chrząstowski, Jacek Romanowski, Łukasz Stawiarczyk, Szymon Czacki i Adam Nawojczyk ze Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej.

Niezwykle istotne dla koncepcji radiowej Wandy było połączenie oryginalnego tekstu Norwida z muzyką. Przestrzeń dźwiękowa odnosi się do miejsc akcji i tworzy realistyczną warstwę opowieści. Słuchowisko zrealizował akustycznie Wojciech Gruszka, współtwórca wielu radiowych słuchowisk, nagradzanych na Festiwalu Dwa Teatry.

Karolina Grysiak

Patronat medialny nad premierą opery objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://pwm.com.pl/ 


W Filharmonii Narodowej w Warszawie 19 kwietnia 2022 o godz. 10.00 wystąpi Cracow Golden Quintet w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, którego współorganizatorami są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Filharmonie w całej Polsce. W interpretacji zespołu usłyszymy kompozycje Józefa Świdra, Tadeusza Paciorkiewicza, Grażyny Bacewicz i Tadeusza Szeligowskiego.

Na formalny obraz Mini-Quintetto Józefa Świdra na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię składa się szereg autonomicznych ogniw które bez problemu można uznać za cykl kameralnych miniatur. W Kwintecie Tadeusza Paciorkiewicza na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię na równych prawach do głosu dochodzą elementy czysto klasycznej formy, jak i epizody wskazujące na zainteresowanie Paciorkiewicza techniką ewolucyjną.

Kwintet Grażyny Bacewicz na instrumenty dęte jest jednym z pierwszych dojrzałych dzieł, w których język muzyczny kompozytorki uznać można za w pełni ukształtowany. Mimo budowy sugerującej inspiracje neoklasycyzmem, dzieło posiada szereg indywidualnych znamion świadczących o jego wyjątkowości. Pogodny, zdradzający wielką radość komponowania Kwintet Tadeusza Szeligowskiego na instrumenty dęte, napisany z dużym wyczuciem możliwości każdego instrumentu, zaraża optymizmem i imponuje lekkością brzmienia: bezpretensjonalne, piękne tematy, różnorodna i przejrzysta faktura.

Więcej - na stronie https://nimit.pl/wydarzenia/cracow-golden-quintet-scena-muzyki-polskiej-2/ 


Podczas koncertu 21 kwietnia 2022 o godz. 19.00 w NFM z udziałem wybitnych instrumentalistów – Annelien Van Wauwe, Radosława Pujanka, Benedicta Klöcknera oraz José Gallarda – zabrzmią dwa wyjątkowe kwartety autorstwa Zygmunta Krauze i Oliviera Messiaena. Dzieła związane z głębokimi osobistymi przeżyciami zajmują szczególne miejsce zarówno życiorysach kompozytorów, jak i całej historii muzyki.

Quatuor pour la naissance na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian powstał w szczególnych okolicznościach – jego skomponowanie zainspirowane zostało narodzinami syna Zygmunta Krauze. Premiera dzieła, charakteryzującego się rozmaitymi ekspresyjnymi zwrotami oraz romantyczną poetyką, odbyła się w 1985 roku w Paryżu. Od tamtego czasu często pojawia się w repertuarze obok powstałego ponad czterdzieści lat wcześniej Kwartetu na koniec czasu Messiaena.

Quatuor pour la fin du temps należy do najwspanialszych dzieł muzycznych XX wieku, a zarazem stanowi jedno z najważniejszych kompozytorskich dokonań Messiaena. Artysta skomponował kwartet zimą na przełomie 1940 i 1941 roku, będąc osadzonym w niemieckim obozie Stalag VIII A w Görlitz. Partytura utrzymanego w mistycznym charakterze dzieła miała zawierać inskrypcję samego autora, który sygnował ją słowami: „Pamięci Anioła Apokalipsy, który wznosi ramię ku niebiosom, mówiąc »Nie będzie już czasu«”. Krytyk muzyczny Alex Ross określił dzieło w następujący sposób: „Czasem muzyka współczesna jest tak piękna, że ludzie, słysząc ją, wpadają w bezgraniczny zachwyt. Kwartet na koniec czasu Oliviera Messiaena, ze swymi wspaniałymi, śpiewnymi liniami melodycznymi i łagodnie dźwięczącymi akordami – ilekroć jest wykonywany – sprawia, że czas się zatrzymuje”.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 


Gdański Klub Żak zaprasza w dniach 21–24 kwietnia 2022 na 12. Dni Muzyki Nowej, w podróż w kierunku najświeższych i zaskakujących połączeń stylistycznych, gdzie świat muzyki współczesnej nawiązuje elektryzujących kontakt z elektronicznymi eksperymentami, awangardą i szeroko rozumianą jazzową improwizacją. To lawirowanie między głębią instrumentów akustycznych a syntetyką brzmień elektronicznych, między duetem a kwartetem.

Tegoroczna edycja festiwalu będzie obfitować w znakomite składy smyczkowe z Polski i zagranicy. Podczas inauguracji Festiwalu odbędzie się premiera albumu NeoQuartet String Theory, który ukaże się 21 kwietnia nakładem wydawnictwa Requiem Records. To pierwszy album z autorską muzyką członków zespołu, dźwiękowa opowieść wiodąca przez współczesną klasykę, jazz, minimal, rock, fusion, trans i techno.

Z Wielkiej Brytanii przyjedzie słynny Arditti Quartet, który nieprzerwanie działa od roku 1974! Kolejna niespodzianka przygotowana na 12. Dni Muzyki Nowej to koncert norweskiego Cikada String Quartet, który od początku liczącej ponad trzy dekady działalności specjalizuje się w wykonywaniu utworów współczesnych kompozytorów. Łotewskie Trio z Rygi Pamirt, zaczynające karierę w 2018 roku od muzyki metalowej, przybliży gdańskiej publiczności swoją wizję muzyki eksperymentalnej.

12. Dni Muzyki Nowej to również różnorodne duety. Podczas budzącej się do życia wiosny wystąpi z premierowymi kompozycjami duet Zima Stulecia – to zaskakujące przemieszanie elementów jazzu z muzyką elektroniczną. Polsko-duński duet Wood Organization zaprezentuje kompozycje na styku repetytywnych, akustycznych groove’ów i abstrakcyjnej elektroniki. Czesi Irena & Vojtěch Havlovi będą odwoływać się zarówno do europejskiej tradycji z ubiegłych stuleci, jak i do współczesnego indie folku czy ambientu. Program dopełnią nowe nagrania duetu Psychogeografia stawiającego na nowatorski mariaż brzmienia preparowanego pianina, instrumentów dętych, syntezatorów i różnych nietypowych urządzeń akustycznych.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej – na stronie Festiwalu https://www.facebook.com/DniMuzykiNowej/ 


21 kwietnia 2022 roku o godz. 19.00 Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej w Warszawie stanie się miejscem nadzwyczajnego koncertu symfonicznego: muzycy Kyiv Symphony Orchestra rozpoczynają europejską trasę koncertową. W wykonaniu orkiestry, prowadzonej przez Luigiego Gaggera, zabrzmią utwory kompozytorów ukraińskich: Maksima Berezowskiego, Myrosława Skoryka i Borysa Latoszynskiego. Wieczór uświetni znany polski skrzypek Janusz Wawrowski w roli solisty. Koncert z Filharmonii Narodowej będzie transmitowany przez Program Drugi Polskiego Radia.

Ponad 100-osobowa grupa muzyków, pracowników orkiestry i ich rodzin przyjechała do Polski by tu, we współpracy z Filharmonią Narodową oraz Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca, przygotowywać się do zagrania po raz pierwszy od początku wojny. Spotykając się ze słuchaczami Unii Europejskiej muzycy będą opowiadać o swojej walce o niepodległość i dramacie tych, którzy zginęli. Muzycy, od początku wojny walczący w Wojskach Obrony Terytorialnej i pracujący jako wolontariusze, uzyskali specjalną zgodę władz ukraińskich na wyjazd z kraju – Ministerstwa Kultury i Polityki Informacyjnej oraz Ministerstwa Obrony. Dzięki temu zarówno kobiety jak i mężczyźni wyruszyli w podróż, w czasie której zagrają m.in. w Łodzi, Berlinie, Hamburgu, Dreźnie.

Wystąpią pod dyrekcją Luigiego Gaggera, który prowadzi Kijowską Orkiestrę Symfoniczną jako główny dyrygent od 2018 roku. Podczas koncertu zabrzmią utwory prezentujące ukraińską muzykę orkiestrową – od jej początków w latach 70-tych XVIII wieku do arcydzieł XX wieku – ale nie zabraknie też polskich akcentów. Janusz Wawrowski wykona Fantaisie brillante sur des motifs de l’opéra „Faust” de Gounod op. 20 Henryka Wieniawskiego na skrzypce i orkiestrę .

Pobyt muzyków w Polsce organizowany jest przez Filharmonię Narodową oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca zapewni muzykom również wsparcie psychologiczne.

Bilety na koncerty można kupić w kasach i na stronach Filharmonii Narodowej oraz Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

Więcej: https://nimit.pl/aktualnosci/muzycy-z-kijowa-sa-juz-w-polsce/ 


Gala Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal 2022 wpisuje się w obchody 65-lecia Opery na Zamku w Szczecinie. 22 kwietnia o godz. 18.00 w Operze uroczystą Galę uświetnią występy najwybitniejszych polskich solistów i zespołów. Opera na Zamku ponownie będzie gościć artystów nominowanych do nagrody muzycznej „Fryderyk” w jedenastu kategoriach muzyki poważnej, ukazujących różne okresy historyczne i stylistykę wykonania: od nagrań solowych i kameralnych po operowe i symfoniczne, od baroku do współczesności.

W tym roku szansę na wyjątkową statuetkę Fryderyka mają m.in.: wydawnictwa z udziałem wybitnego akordeonisty Klaudiusza Barana, nagrania z udziałem wiolonczelisty Marcina Zdunika, płyty, na których usłyszeć można AUKSO – Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia.

Program wydarzenia z udziałem artystów światowej sławy, podzielony został na trzy wątki tematyczne: muzyka polska, opera barokowa oraz muzyka związana z Rokiem Romantyzmu Polskiego. Nie zabraknie także muzycznych nawiązań do aktualnej sytuacji na świecie: Baltic Neopolis Orchestra wykona utwór Tribute to Ukraine zawierający aluzję do hymnu narodowego Ukrainy. Na polski wątek gali złożą się również utwory Grażyny Bacewicz i Mieczysława Karłowicza.

Wystąpią m. in. Jakub Kuszlik, laureat IV nagrody 18. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, Atom String Quartet, Roksana Kwaśnikowska, Wrocławska Orkiestra Barokowa pod kierunkiem Jarosława Thiela, włoska sopranistka Giulia Semenzato, polski bas Adam Palka oraz Orkiestra Opery na Zamku pod dyrekcją Jerzego Wołosiuka.

Materiały prasowe organizatorów

Szczegółowe informacje na: https://fryderyki.pl/bilety 

Pełna lista nominowanych w kategoriach muzyki poważnej dostępna jest: https://fryderyki.pl/fryderyk-2022/#res 


Polski Impresariat Muzyczny i jego kierownik Marcin Gorayski zapraszają na kontynuację cyklu „Z klasyką przez Polskę”. Koncerty zespołu Boarte Piano Trio odbędą się 22, 23 i 24 kwietnia 2022 w Kotuszowie, Ożarowie i Solcu-Zdroju.

Zespół Boarte Piano Trio powstał w 2019. Składa się z doświadczonych kameralistów, którzy grali już w wielu renomowanych składach. Trio współtworzy trzech wybitnych polskich muzyków: pianista Konrad Skolarski, skrzypek Jarosław Nadrzycki i wiolonczelista Karol Marianowski. Członkowie zespołu są utytułowanymi artystami, laureatami wielu prestiżowych konkursów. Międzynarodową renomę zyskali dzięki licznym występom w Europie, obu Amerykach i Azji.

W najbliższych dniach artyści wystąpią w Kościele pw. Św. Jakuba Starszego Apostoła w Kotuszowie (22 kwietnia o godz. 17.30), w Sali Widowiskowej Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury im. Aleksandra Patkowskiego w Ożarowie (23 lipca o godz. 18.00) oraz w Sali Widowiskowej w Solcu-Zdroju (24 kwietnia o godz. 16.00). W ich interpretacji usłyszymy Trio fortepianowe Pawła Łukaszewskiego, a także Divertimento B-dur KV 254 Wolfganga Amadeusa Mozarta na trio fortepianowe i Las Cuatro Estaciones Porteñas (Cztery pory roku w Buenos Aires) Astora Piazzolli na trio fortepianowe.

Cykl koncertów „Z klasyką przez Polskę” jest finansowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej: https://nimit.pl/ 


23 kwietnia 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wykona dzieła Maxa Brucha, Myroslava Skoryka i Johannesa Brahmsa. Za dyrygenckim pulpitem stanie Jan Miłosz Zarzycki, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. W roli solistów wystąpi jeden z najsławniejszych polskich duetów fortepianowych – Chopin Piano Duo, czyli pianiści Anna Boczar i Bartłomiej Kominek.

W tych tragicznych dniach wojny w centrum Europy koncert rozpocznie hymn państwowy Szcze ne wmerła Ukrajiny i sława, i wola. Zabrzmi też wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia a-moll Myroslava Skoryka.

Max Bruch i Johannes Brahms to twórcy bliscy pokoleniowo (notabene znali się i darzyli wzajemnym szacunkiem), a także stylistycznie – obaj reprezentują późny romantyzm w muzyce niemieckiej i tę jego linię, którą obaj uważali za twórczą kontynuację stylu klasyków, z ich upodobaniem do cyklicznych form o ustalonej architektonice oraz do muzyki „absolutnej”, wolnej od programowych odwołań. W kwietniu usłyszymy II Symfonię Brahmsa, o której wpływowy krytyk Eduard Hanslick pisał: „II Symfonia natomiast, niczym słońce, ogrzewa i znawców, i amatorów, należy do wszystkich tęskniących za dobrą muzyką. Promienieje zdrową świeżością i klarownością”.

Piękne, późne dzieło Brucha, Koncert as-moll na dwa fortepiany, pełen jest dramatyzmu i emocjonalnych uniesień. Zespół Chopin Piano Duo w 2015 roku dokonał polskiego prawykonania tego koncertu (z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, pod dyrekcją Daniela Smitha).

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Katedra Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zapraszają na spotkanie promocyjne z Teresą Bochwic, autorką książki W rytmie Polski. Witold Rudziński – życie twórcy (1913-2004), które będzie miało miejsce 23 kwietnia 2022 w Sali Audytoryjno-Kinowej im. K. Szymanowskiego UMFC o godz. 12.00.

Witold Rudziński, kompozytor, pedagog, teoretyk i historyk muzyki, od 1957 do 1994 roku wykładał kompozycję i teorię muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, gdzie w latach 1967–1969 pełnił również funkcję prorektora. Został wielokrotnie uhonorowany wysokimi odznaczeniami państwowymi, m.in. Krzyżem Oficerskim i Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, nagrodami Ministra Kultury i Sztuki. W 1998 Akademia Muzyczna w Warszawie nadała mu tytuł doctora honoris causa. Książki autorstwa Witolda Rudzińskiego ukazywały się właśnie w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, w tym monografia poświęcona Stanisławowi Moniuszce, wydana przez PWM w 1954 i później wielokrotnie wznawiana.

Spotkanie poprowadzą: dr hab. Maria Pokrzywińska, prof. UMFC, dr hab. Alicja Gronau-Osińska, prof. UMFC oraz ad. dr hab. Agnieszka Muszyńska-Andrejczyk.

W części artystycznej spotkania usłyszymy kompozycje Witolda Rudzińskiego: 1. część Suity polskiej na fortepian w interpretacji prof. dr hab. Marcina Łukaszewskiego oraz Wariacje i fugę na perkusję w wykonaniu ad. dr hab. Leszka Lorenta.

Podczas spotkania będzie można nabyć książkę po promocyjnej cenie!


34. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów (pod patronatem honorowym Jacka Majchrowskiego, Prezydenta Miasta Krakowa) odbędzie się w dniach 23-30 kwietnia 2022. W tym roku motywem przewodnim będzie „Tradycja w muzyce współczesnej”. Taki temat będzie miała również tegoroczna sesja, podczas której swoje referaty wygłoszą: Jerzy Stankiewicz, Teresa Malecka, Agnieszka Draus oraz Maciej Jabłoński. Sesję poprowadzi Kinga Kiwała.

W związku z wojną w Ukrainie i niewysłowionymi okrucieństwami, do jakich dochodzi codziennie na jej terytorium, postanowiłem zmienić pierwotny program festiwalu i dodatkowo zaprezentować publiczności twórczość kompozytorów ukraińskich. Podczas koncertu inaugurującego festiwal Orkiestra Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała wykona m.in. kompozycje Lubawy Sydorenko (Octagon), Igora Szczerbakowa ( „Warum?” Symfonia kameralna nr 5) i Zoltana Almashiego (Chamber Cantata). Partię skrzypiec solo w utworze Almashiego wykona ukraińska skrzypaczka Mariana Skrypa. Na tym samym koncercie zostanie zaprezentowana także Ciaccona in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego oraz Palimpsest Krystiana Neściora (ur. 1992), laureata 5. Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Z kolei na koncercie Aschenbach Trio z Anglii, który obędzie się w auli Florianka – Anna Litvinenko (amerykanka z ukraińskimi korzeniami) wykona m.in. utwór Valentyna Sylvestrova Moments of Silence and Stillness.

Szczególnym wydarzeniem festiwalowym będzie „Koncert z okazji Prezydencji Francji w Radzie Unii Europejskiej oraz 30. rocznicy śmierci Oliviera Messiaena”. Znakomita krakowska pianistka Dominika Peszko wykona cały cykl Dwudziestu spojrzeń na Dzieciątko Jezus O. Messiaena. Do tej pory tylko dwóch polskich pianistów wykonało cykl w całości: Jerzy Godziszewski oraz Eugeniusz Knapik. Koncert odbędzie się pod honorowym patronatem Ambasady Francji w Polsce.

Całość programu dopełni wykład prof. Zbigniewa Bargielskiego pt. Refleksji kilka o mojej koncepcji formy muzycznej. Poprowadzi on również kurs mistrzowski dla studentów kompozycji AMKP.

Podczas 8 koncertów festiwalowych prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Anglii, Estonii, Francji, Gruzji, Japonii, Ukrainy, Włoch i USA. Usłyszą Państwo 20 prawykonań światowych oraz 4 prawykonania polskie.

Wydarzenia festiwalowe odbędą się z udziałem publiczności, ale transmitowane również będą online na oficjalnym kanale na YouTube Krakow International Festival of Composers.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program - na stronie: http://festiwal.zkp.krakow.pl 

Marcel Chyrzyński


Narodowe Forum Muzyki zaprasza 24 kwietnia 2022 o godz. 18.00 na koncert będący spotkaniem z muzyką chóralną XX wieku. Zabrzmią bardzo różniące się od siebie dzieła czterech kompozytorów, które wykona Chór NFM pod dyrekcją Lionela Sowa.

Urodzony w 1948 roku duński kompozytor i dyrygent Bo Holten jest płodnym artystą o wszechstronnych zainteresowaniach. We własnych kompozycjach artysta stawia na komunikatywność i przystępność języka muzycznego. Na rozpoczęcie koncertu zabrzmi jego utwór In Nomine. Następnie wysłuchamy Mszy na chór podwójny autorstwa szwajcarskiego kompozytora Franka Martina, która składa się z pięciu kanonicznych części, tworzących ordinarium missae: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei. To prosta, surowa, piękna i jednocześnie pozbawiona ostentacji muzyka.

Następną kompozycją, która zostanie zaprezentowana podczas koncertu, będzie Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego. Dziełem tym twórca mocno zaskoczył odbiorców, wcześniej zyskał bowiem sławę radykalnymi pod względem brzmieniowym kompozycjami, przy których Stabat Mater wydawało się proste, złudnie konserwatywne. O ile sposób prowadzenia melodii w początkowej fazie utworu przywodzić może na myśl chorał gregoriański, o tyle później chór śpiewa falsetem, recytuje „quasi una litania” i szepcze. W dysonansowej kulminacji wyrazowej Penderecki zastosował charakterystyczne dla dwudziestowiecznej awangardy klastery. W zakończeniu „Gloria” powracają zaś konsonansowe współbrzmienia. Owa niepowtarzalna mieszanka stylistyk posłużyła do stworzenia kompozycji uderzająco oryginalnej i głęboko poruszającej. Zwieńczeniem programu będzie monumentalne opracowanie modlitwy Ojcze nasz, skomponowane przez Maxa Regera.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 


Polska muzyka XX wieku skrywa jeszcze wiele nieodkrytych, wspaniałych dzieł, a i te odkryte potrzebują wciąż promocji i rozgłosu, aby trud wybitnych kompozytorów nie odszedł w zapomnienie. Usłyszymy je 24 kwietnia 2022 o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej: w ramach programu własnego Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Scena Muzyki Polskiej” wystąpią Julia Kociuban i Messages Quartet.

Dwa kwintety fortepianowe Grażyny Bacewicz to jedne z najpopularniejszych dzieł kameralnych tej artystki. Choć pierwszy kwintet czasem pojawia się na koncertowych afiszach, drugi wykonywany jest znacznie rzadziej. Zestawiając go z Kwintetem fortepianowym „Musica a cinque” Aleksandra Tansmana , którego premierowe nagranie znalazło się na najnowszej płycie artystek, Julia Kociuban oraz Messages Quartet wkraczają w nieznany obszar polskiej muzyki połowy XX wieku. Zestawienie tych dwóch kompozytorów nie jest przypadkowe, bowiem łączy ich nie tylko wspólne miasto narodzin, ale także liczne miejsca podróży na mapie Europy, początkowy język muzyczny oraz zamiłowanie do muzyki kameralnej.

Rozpoczynający koncert I Kwintet fortepianowy (1952) Grażyny Bacewicz to utwór należący do neoklasycznego nurtu twórczości kompozytorki. II Kwintet fortepianowy w przeciwieństwie do pierwszego dzieła, to utwór cechujący się podejściem bardziej sonorystycznym. W kończącej koncert Musica a cinque na kwartet smyczkowy i fortepian (1955) Aleksandra Tansmana fortepian potraktowany jest w sposób solistyczny, ale staje się też integralną częścią całego zespołu.

W Filharmonii Krakowskiej zaplanowanych zostało osiem koncertów ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które będą odbywać się do czerwca 2022 roku.

Materiały prasowe organizatora

Informacja o biletach: https://filharmoniakrakow.pl/public/repertuar/scena-muzyki-polskiej-2-2 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Piękno ludzkiego ciała w ruchu, wyjątkowa choreografia, perfekcyjna synchronizacja, mistrzostwo techniki tańca i sugestywna muzyka gwarantują niezapomniane wrażenia w trakcie spektakli! Kolejne spotkanie z Polską Sceną Tańca w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się 24 kwietnia 2022: o godz. 19.00 zaprezentowane zostaną spektakle Tens w choreografii Marty Wołowiec z muzyką Wojciecha Kiwera oraz The Vessel w choreografii Karoliny Kraczkowskiej z muzyką Lubomira Grzelaka.

Tens (z j. ang. transcutaneous electrical nerve stimulation) to metoda przezskórnej elektrycznej stymulacji nerwów stosowana w terapii przeciwbólowej, wykorzystująca impulsy elektryczne o niskiej amplitudzie. Umieszczenie elektrod na skórze sprawia, że prąd przepływa do nerwów obwodowych i pobudza je w dwojaki sposób: blokując impuls nerwowy niosący informację o bólu do mózgu oraz inicjując powstawanie substancji przeciwbólowych – beta-endorfin. Spektakl Tens eksploruje temat ciała jako generatora energii. Artystka poszukuje organiczności wynikającej z przepływu odczuć fizycznych, wibracji, podążania za głosem intuicji oraz zestrajania ciała i umysłu. Daje sobie czas na rozwój. Daje czas również widzom na zestrojenie ich własnych ciał z ciałem performerki.

Spektakl The Vessel odzwierciedla ideę archetypowego „naczynia” według Junga, który w taki sposób definiuje sposób postrzegania własnej ucieleśnionej tożsamości i stosunku do świata.

Organizatorem Polskiej Sieci Tańca jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9071 


Na łódzkim festiwalu muzyki współczesnej Musica Moderna zabrzmią utwory ponad trzydziestu kompozytorów i kompozytorek, przede wszystkim młodego pokolenia. W salach koncertowych uczelni zabrzmi muzyka solowa, kameralna, orkiestrowa, chóralna, elektroniczna, audiowizualna, a także przeznaczona na nowopowstały Zespół Wokalny Muzyki Najnowszej pod batutą charyzmatycznego dyrygenta Macieja Koczura. Sesja potrwa od 25 kwietnia do 13 maja 2022 roku, wydarzenie towarzyszące odbędzie się już 24 kwietnia. Partnerem sesji jest Związek Kompozytorów Polskich. Na wszystkie wydarzenia obowiązuje wstęp wolny.

Właściwy plan festiwalu zainauguruje „Wieczór muzyczny” (25 kwietnia), w którego programie dominują utwory łódzkich twórców: Olgi Hans, Jolanty Smolskiej, Marka Kunickiego, Kosmy Szusta oraz obchodzącego jubileusz 40-lecia pracy artystycznej Sławomira Kaczorowskiego.

Już tradycyjnym punktem wydarzenia jest koncert „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy” (26 kwietnia). Tym razem uwagę przykuwają kompozycje kolektywne zainspirowane dziełami łódzkiego awangardzisty Antoniego Starczewskiego należącego do popularnego „kręgu Strzemińskiego”, utwory poświęcone na melodykę solo, a także na czterech aktorów i… dwanaście piłeczek pingpongowych.

W ramach prezentacji Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej (27 kwietnia) publiczność zostanie zapoznana z nowymi kompozycjami elektroakustycznymi, elektronicznymi, audiowizualnymi, przeznaczonymi na komputery, taśmę, noiseboxy, aparaty, światło i live electronics. Wydarzeniu będzie towarzyszyć przestrzenna instalacja Z korytarza na wizję Agnieszki Szynk i Marcina Barszcza, której jedynym celem – jak mówią autorzy – „będzie wywołanie wesołości”.

Warto przyjrzeć się także licznym koncertom dyplomowym kompozytorek i kompozytorów, którzy za pomocą swojej muzyki będą podsumowywać lata studiów spędzonych w murach łódzkiej uczelni muzycznej. Usłyszymy utwory Piotra Grzelaka, Pawła Stypułkowskiego i Miłosza Kowalewskiego (28 kwietnia), Jakuba Wójcika i Grzegorza Żyłki (5 maja), Syntii Chojnowskiej i Michała Wiosny (7 maja), Jakuba Junga (12 maja), Wiktora Kuny i Tymoteusza Karasia-Tęczy (13 maja).

Część wykładową sesji oddano prof. Arturowi Terzykowi z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, którzy przedstawi twórczość zespołu Joy Division w kontekście zimnej fali – jednego z najważniejszych zjawisk w popkulturze lat 80. XX wieku.

Publiczności, która odwiedzi łódzką Akademię Muzyczną polecamy sięgnąć po festiwalowe foldery, w których umieszczono specjalną partyturę utworu Impossible Music Marcina Stańczyka. Kompozycja powstała 24 lutego 2022 roku, w dniu rosyjskiej agresji na Ukrainę i – jak mówi twórca – „jawi się jako spontaniczna reakcja na sytuację, która zdaje się nas wszystkich przekraczać”. Kontynuuje: „czy muzyka jest nam jeszcze potrzebna?”. Organizatorzy zachęcają do wykonania partytury.

Koncerty 79. sesji Musica Moderna odbędą się we wszystkich budynkach łódzkiej Akademii – Pałacu AM przy ul. Gdańskiej 32, Sali Kameralnej AM przy al. 1 Maja 4 oraz Sali Koncertowej AM przy ul. Żubardzkiej 2a.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej informacji i szczegółowy program: https://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/79-sesja-musica-moderna 


W IV Szczecin Classic – największym festiwalu muzyki klasycznej na Pomorzu Zachodnim – oraz kursach muzycznych Szczecin Classic Academy w dniach 26 kwietnia – 3 maja 2022 roku udział wezmą światowej sławy muzycy. Tegoroczna edycja Festiwalu, dedykowana muzyce polskiej XX i XXI wieku, wybrzmi pod hasłem „z klassą”!

Gośćmi Festiwalu będą: koncertmistrz Filharmonii Berlińskiej – Daniel Stabrawa, liderka Szymanowski Quartet – Agata Szymczewska, Emanuel Salvador – koncertmistrz Baltic Neopolis Orchestra; Tomasz Tomaszewski – Profesor skrzypiec UDK w Berlinie; Konstantin Heidrich – profesor wiolonczeli UDK w Berlinie; wiolonczelista i dyrygent Adam Klocek, laureat Grammy; Andriy Viytovych – profesor altówki w Akademii Muzycznej w Londynie oraz znakomity pianista Michał Francuz. W ramach projektu działalność zainauguruje Polish piano quartet.

Podczas koncertu otwierającego festiwal, który będzie streamowany na żywo przez Polskie Radio PR 2 oraz w Internecie, wystąpi As-SAI Piano Trio – laureat konkursu na rezydencję zespołu kameralnego.

Znani artyści i kursanci współtworzyć będą zespoły kameralne i aż 2 orkiestry, które zagrają na wielkim finale Festiwalu w Filharmonii Szczecińskiej!

W ich interpretacji usłyszymy muzykę Kazimierza Serockiego, Mieczysława Wajnberga, Wojciecha Kilara, Pawła Łukaszewskiego, Mikołaja Piotra Góreckiego i Romualda Twardowskiego. Szczecin Classic to idealna sposobność do zapoznania się z ukrytym w niej, tak aktualnym historycznie przekazem.

Podczas festiwalu odbywa się międzynarodowy kurs muzyczny dla uczniów, studentów i absolwentów uczelni artystycznych oraz konkurs na rezydencję zespołu kameralnego - spotkanie młodych wybitnie utalentowanych muzyków z wyjątkowymi profesorami, solistami światowych scen.

Szczecin Classic to doskonały wybór nie tylko dla melomanów i mieszkańców Szczecina. Inspirujące koncerty, happeningi, nauka tańca, otwarte wykłady, wydarzenia specjalne oraz słynna „Maltówka” wykraczają daleko poza grancie miasta, wpływając na atmosferę całego Regionu i tryskając wszechogarniającą energią muzyki.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://szczecinclassic.pl/ 


26 kwietnia 2022 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się prawykonanie dzieła wybitnego ukraińskiego kompozytora – Walentyna Sylwestrowa – w obecności jego autora, który w ostatnich tygodniach schronił się przed okrucieństwem wojny w Berlinie. Sylwestrow przyjął zaproszenie Andrzeja Boreyki i potwierdził swój przyjazd do Warszawy. Jego dzieło jest zamówieniem kompozytorskim Instytutu Adama Mickiewicza, realizowanym ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.

Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego zaprezentuje najnowszą kompozycję tego twórcy – Psalm na wielki chór mieszany a cappella. Kompozycja została ujęta w formę ośmiu wariacji na temat ukraińskiej pieśni ludowej Oj z’za gori kam’janoj…. Udział w prawykonaniu dzieła kompozytora tak wielkiej klasy i światowej sławy zawsze jest wyjątkowym przeżyciem zarówno dla muzyków, jak i dla melomanów. Przyjazd Sylwestrowa do Warszawy w obliczu wojennej tragedii Ukrainy będzie miał dodatkowy, szczególny wymiar.

Najbardziej znanym ze średniowiecznych tekstów opisujących grozę Sądu Ostatecznego jest sekwencja Dies irae. O tym samym traktuje hymn Apparebit repentina dies, który w roku 1947 posłużył Paulowi Hindemithowi do skomponowania motetu na chór i zespół instrumentów dętych blaszanych. To niezwykle efektowne, przejmujące w wyrazie, pełne kontrastów i doskonale wykorzystujące pełną paletę brzmieniowych możliwości użytego zespołu dzieło jest stosunkowo rzadko wykonywane, tym ciekawsza będzie jego prezentacja w programie koncertu. Zabrzmi również In the Beginning Aarona Coplanda.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://filharmonia.pl/repertuar/koncert-choralny-736721830 


W dniach 27–29 kwietnia 2022 roku Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy organizuje Międzynarodową Konferencję Naukową „Kompozytorzy a muzyka użytkowa”. W programie znalazł się też koncert „Muzyka nie mniej ważna”: 27 kwietnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Akademii zabrzmią utwory Romana Maciejewskiego i Derwida (Witolda Lutosławskiego).

W wirtualnej sali konferencyjnej bydgoskiej Akademii Muzycznej środowisko muzykologów, teoretyków muzyki, kompozytorów i bibliotekoznawców dyskutować będzie o szczególnym rodzaju twórczości, który zwykliśmy umieszczać na marginesie muzyki artystycznej. Zaznaczona w temacie konferencji relacja (twórca – muzyka użytkowa) skieruje uwagę badaczy na różnorodne funkcje pełnione przez sztukę oraz na poszukiwanie odpowiedzi na pytania o wartość muzyki społecznie użytecznej. Aktualne pozostają bowiem słowa: „Jeśli ktoś ma ogromny talent muzyczny, wrażliwość, poza tym métier (rzemiosło) w ręku, […] to tym rzemiosłem potrafi operować w różnych dziedzinach – może napisać i musical, i operę, i piosenki, i poważną symfonię”.

Zaproszenie do udziału w konferencji przyjęło ponad 30 badaczy z wielu ośrodków uniwersyteckich i akademickich Polski (Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Lublin, Toruń, Łódź, Katowice, Zielona Góra, Bydgoszcz) a także z Sydney, Nowego Jorku, Kijowa, Braşov i Nowego Sadu.

Obrady transmitowane będą na facebookowym profilu Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Barbara Mielcarek-Krzyżanowska

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/19242/ 


Sepia Ensemble na nowo odkrywa polskie perły muzyki współczesnej! Usłyszymy je 28 kwietnia 2022 o godz. 18.30 w Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. Koncerty współorganizowane są przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W programie znajdą się utwory niesłusznie zapomniane przez czas, chociaż stanowiły ważne kamienie milowe w polskiej literaturze muzycznej, jak np. Swinging Music Kazimierza Serockiego. Trzon programu stanowią kompozycje oparte na jedynej w swoim rodzaju instrumentacji – czymś, co z pewnością można nazwać niepowtarzalnym zjawiskiem kompozytorskim na skalę światową. Tradycja twórczości na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę została zapoczątkowana przez polski zespół Warsztat Muzyczny, a następnie podtrzymywana przez zespół Nonstrom. Sepia Ensemble staje się kolejnym ogniwem przypominającym te niesamowicie oryginalne kompozycje z lat 60′ i 70′ XX wieku.

Zabrzmią też znane melomanom od lat Grave. Metamorfozy Witolda Lutosławskiego na wiolonczelę i fortepian i 3 miniatury Krzysztofa Pendereckiego na klarnet i fortepian.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://nimit.pl/wydarzenia/sepia-ensemble-scena-muzyki-polskiej-3/


Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniu 28 kwietnia 2022 roku Katedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku organizuje III Ogólnopolską Konferencją Naukowo-Artystyczną „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”.

W murach białostockiej Filii UMFC grono wybitnych chórmistrzów i kompozytorów podejmie dyskusję na temat szczególnych aspektów współczesnej muzyki chóralnej. Zaproszenie przyjęli prelegenci z Poznania, Bydgoszczy, Katowic, Łodzi, Warszawy i Białegostoku. Temat konferencji skupia przede wszystkim wartości poznawcze aktualnych trendów w muzyce chóralnej, zamierzenia kompozytorskie i konfrontuje je z praktyką w zespole chóralnym, a także własne badania w obszarze współczesnej muzyki chóralnej.

Całość zwieńczy koncert pt. „Akademia Chóralna w hołdzie Janowi Pawłowi II” w kościele pw. św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku. Na scenie zabrzmi 25 chórów regionu podlaskiego i warmińsko-mazurskiego projektu „Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska” pod dyrekcją Anny Olszewskiej. W programie usłyszymy prawykonanie cyklu utworów skomponowanych przez Ernesta Kamila Sienkiewicza do słów Michała Wojnarowskiego Otwórzmy drzwi.


Poznajcie miłość od pierwszego… ugryzienia… Gotycki romans baletowy Krzysztofa Pastora z muzyką Wojciecha Kilara po australijskim sukcesie zawita wreszcie do Warszawy. Polska premiera wzruszającego kostiumowego baletu Dracula o uczuciu, które żyje nawet po śmierci, odbędzie się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej 28 kwietnia 2022 o godz. 19.00.

Dracula z muzyką Wojciecha Kilara i choreografią Krzysztofa Pastora stał się sensacją baletową roku 2018. Spektakl powstał na specjalne zamówienie West Australian Ballet i miał swoją światową prapremierę we wrześniu 2018 roku w Perth. West Australian Ballet zapragnął mieć w swoim repertuarze baletową adaptację powieści grozy Brama Stokera Dracula (1897) i jej oscarowej ekranizacji z roku 1992 w reżyserii Francisa Forda Coppoli, do której muzykę napisał Wojciech Kilar. Teatr zwrócił się z tą propozycję do Krzysztofa Pastora, który w swojej koncepcji dramaturgicznej postanowił nie odnosić się jednak wyłącznie do filmu Coppoli, lecz pokazać więcej muzyki Wojciecha Kilara. Spektakl opiera się więc na starannie i precyzyjnie opracowanej partyturze (Michael Brett), na którą składają się różne utwory polskiego kompozytora. Z teczki z jego muzyką filmową zaczerpnięto tematy z Ziemi obiecanej, Trędowatej, Kroniki wypadków miłosnych, Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest, Zazdrości i medycyny. Zaś z dorobku muzyki autonomicznej – fragmenty Kościelca 1909, V Symfonii „Adwentowej” i Koncertu na fortepian i orkiestrę.

Draculę Pastora nominowano do prestiżowej Helpmann Awards w kategorii „Najlepsze przedstawienie baletowe” i trzykrotnie nagrodzono w konkursie Performing Arts WA Awards – za koncepcję i realizację spektaklu oraz za kostiumy i aranżację muzyczną.

Udział w polskiej premierze spektaklu wezmą artyści Polskiego Baletu Narodowego i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Patricka Fournilliera.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2021-2022/dracula/ 


Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 29 kwietnia 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie poprowadzi Piotr Sułkowski, dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. Kolejną w tym sezonie wyczekiwaną prapremierą nowego dzieła z udziałem Orkiestry będzie Koncert na flet i orkiestrę symfoniczną Gary’ego Guthmana – dzieło powstało w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

W tych tragicznych dniach wojny w centrum Europy koncert rozpocznie hymn państwowy Szcze ne wmerła Ukrajiny i sława, i wola. Zabrzmi też wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia a-moll Myroslava Skoryka.

Gary Guthman to pochodzący ze Stanów Zjednoczonych sławny kompozytor, pedagog, uznawany za jednego z najbardziej cenionych trębaczy jazzowych. Jego nowy koncert zgodnie z tradycją gatunku jest trzyczęściowy (Maxim/Essence/Passage), lecz jego wewnętrzna budowa traktowana jest ze swobodą – do głosu dochodzą ciekawe poszukiwania nowego języka harmonicznego, a także elementy stylizacji, w których odnajdziemy echa muzyki złotej epoki Hollywoodu oraz jazzowych quasi-improwizacji, powierzonych solowemu fletowi. Jego partię wykona Łukasz Długosz, należący do najbardziej wszechstronnych i cenionych flecistów swego pokolenia.

Norweski kompozytor Edvard Grieg na prośbę wielkiego dramaturga Henrika Ibsena podjął się skomponowania muzyki incydentalnej do premiery (1876) dramatu Peer Gynt. Barwne, obrazowe symfoniczne impresje Griega wręcz przyćmiły swą popularnością dzieło Ibsena. Z liczącej 26 numerów dźwiękowej oprawy sztuki sam Grieg zestawił dwie koncertowe suity (1888, 1891), które słyszymy w drugiej części koncertu 29 kwietnia.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


W ramach współpracy z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie 29 kwietnia o godz. 19.30 i 30 kwietnia 2022 o godz. 18.00 Filharmonia Krakowska organizuje koncerty – finałowy oraz laureatów – I Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych, jaki odbywa się w ramach szóstej edycji Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”.

Organizowany przez Katedrę Kameralistyki we współpracy z Katedrą Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie festiwal, uznawany jest za wyjątkowe wydarzenie o randze międzynarodowej, które skupia się na tej konkretnie formacji kameralnej, jaką jest duet fortepianowy. Podczas festiwalu zaprezentowały się do tej pory takie duetowe gwiazdy światowego formatu, jak Stenzl Piano Duo, Genova&Dimitrov Piano Duo, Duo Turgeon, Miroirs Piano Duo, Lutosławski Piano Duo, Ravel Piano Duo czy Chopin Piano Duo. W tym roku, w ramach szóstej edycji festiwalu zorganizowany został także I Międzynarodowy Konkurs Duetów Fortepianowych, do którego zgłosiło się w sumie dwadzieścia sześć uznanych duetów fortepianowych, jakie rywalizują w trzech etapach konkursu.

Podczas finału zakwalifikowane do ostatniego etapu zmagań konkursowych duety wykonają z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Łukasza Borowicza wybrany przez siebie regulaminowy koncert na dwa fortepiany i orkiestrę: Maxa Brucha – opus 88a, Wolfganga Amadeusa Mozarta – Es-dur KV 365/316a lub Francisa Poulenca w tonacji d-moll. Dzień później, w sali przy ulicy Zwierzynieckiej wystąpią laureaci konkursu, wieczór zwieńczy zaś występ zwycięskiego duetu, który zaprezentuje koncert z towarzyszeniem orkiestry.

Laureaci I Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych otrzymają nie tylko nagrody pieniężne, ale jak podkreśla dyrektor artystyczny festiwalu „Duettissimo!” i przewodniczący jury konkursu, dr hab. Bartłomiej Kominek, spodziewać się mogą również interesujących propozycji koncertowych z najważniejszych ośrodków muzycznych świata.

Małgorzata Koch-Butryn

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. 

Szczegółowy program: https://www.amuz.krakow.pl/vi-festiwal-duettissimo/ 


30 kwietnia 2022 o godz. 19.30 odbędzie się premiera utworu na saksofon sopranowy, akordeon i orkiestrę symfoniczną The Ancient Night Wojciecha Chałupki - studenta III roku studiów I stopnia w klasie kompozycji dr. hab. Dariusza Przybylskiego, prof. UMFC. Koncert będzie miał miejsce w legendarnej Złotej Sali wiedeńskiego Musikverein.

Tytuł utwóru nawiązuje do pogańskiego święta Nocy Kupały. W tę w noc letniego przesilenia odprawiano rytuały, które miały na celu czczenie ognia, wody, słońca, księżyca, urodzaju, płodności i miłości. Pięć części The Ancient Night właśnie do nich nawiazują.

Utwór skomponowany został na zamówienie Duo Aliada, w którego skład wchodzi polski saksofonista Michał Knot i serbski akordeonista Bogdan Laketic. Ten zespół oraz Wiener Jeunesse Orchestra pod dyrekcją Herberta Böcka po raz pierwszy zaprezentują publiczności utwór młodego polskiego twórcy w tej prestiżowej sali. Artyści wykonają również utwory Franza Schuberta i Igora Strawińskiego.

Dodatkowe informacje: https://www.musikverein.at/konzert/eventid/48148 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

2022 to niezwykły rok dla polskiej kultury – mija w nim 200 lat od pierwszego wydania Ballad i romansów Adama Mickiewicza, dzieła uznawanego za manifest rodzimego romantyzmu. Chór Polskiego Radia także postanowił wziąć udział w jubileuszowej rozmowie o polskim romantyzmie i przygotował niezwykły koncert „Do słów”, będący muzyczną próbą ukazania szerokiego wachlarza idei wyrażonych w poezji polskich romantyków oraz ich następców. Koncert będzie miał miejsce 30 kwietnia o godz. 18.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Chór Polskiego Radia, we współpracy ze znakomitymi kompozytorami muzyki najnowszej, wypełnia w ten sposób zauważalną lukę w polskiej kulturze, polegającą na znikomej liczbie muzycznych opracowań tej poetyckiej tradycji na wykonania chóralne.

Do projektu zaproszonych zostało czterech kompozytorów: Joanna Wnuk-Nazarowa, Paweł Łukaszewski, Piotr Tabakiernik oraz Szymon Godziemba-Trytek, którzy mierzą się z Sonetami krymskimi Adama Mickiewicza, poezją Cypriana Kamila Norwida i twórczością Zygmunta Krasińskiego. Dopełnieniem jest kompozycja Joanny Wnuk-Nazarowej do poezji Bolesława Leśmiana, która pojawia się w tym zestawieniu nieprzypadkowo. Wszakże formacja kulturowa Młodej Polski, której przedstawicielem był Leśmian, manifestowała konieczność zwrotu ku romantycznej tradycji, a przede wszystkim ku twórczości Adama Mickiewicza. Nie bez powodu Leśmian w szczególny sposób umiłował sobie tradycję ballady (Dusiołek, Dziewczyna), z właściwym jej repertuarem bohaterów fantastycznych, przedstawianych w aurze tajemnicy, na pograniczu jawy i snu.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Wydawcą utworów Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Łukaszewskiego jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/chor-polskiego-radia-maria-piotrowska-bogalecka-3