Polmic - FB

calendar of events

2020 2021 2022 2023 2024
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Festiwal De Natura Sonoris odbędzie się w dniach 1-3 maja 2022 roku zarówno w lusławickim dworze, jak i w nowoczesnej sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki. Wydarzenie odwołuje się do twórczości, idei i pasji Krzysztofa Pendereckiego, a także do tradycji zapoczątkowanej przez Elżbietę i Krzysztofa Pendereckich późnym latem 1980.

Wówczas, tuż po podpisaniu porozumień w Stoczni Gdańskiej i po powstaniu Solidarności, w odrestaurowanym dworze nowi właściciele zorganizowali I Festiwal Muzyki Kameralnej „Lusławice – Dwór”. Festiwal realizowany w nowej odsłonie, podobnie jak De natura sonoris, utwór Mistrza, niech stanie się udanym poszukiwaniem nowych, oryginalnych dróg w świecie dźwiękowych struktur.

Wiosną tego roku, w czasie kiedy lusławicki park rozpoczyna kolejny cykl swojego życia zachwycając feerią kolorów i zapachów, dźwięki wspaniałych kompozycji łączyć się będą z brzmieniem natury – tak ważnej dla Krzysztofa Pendereckiego przestrzeni, z której nieustannie czerpał inspiracje: jak mawiał, zawarł z naturą pakt szczęśliwości. Kwartet Śląski i kontrabasista Jan Kotula wykonają oryginalną wersję Kwintetu Joanny Wnuk-Nazarowej oraz Kwartety Knapika i Pendereckiego. Iwona Hossa i Robert Marat zaprezentują pieśni Szymanowskiego, Dvořaka, Pendereckiego, Ogińskiego, Gablenza i Żeleńskiego. Odbędzie się również recital Aimi Kobayashi – laureatki 4. nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Więcej: https://penderecki-center.pl/aktualnosci#44429 


2 maja o godz. 20.00 w Filharmonii Narodowej, odbędzie się finał konkursu Młody Muzyk Roku 2022. Podczas uroczystej gali zostanie wyłoniony najlepszy młody muzyk grający na instrumencie klasycznym. Zwycięzca będzie reprezentować Polskę na jubileuszowym 20. Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków w Montpellier we Francji w lipcu 2022 roku.

Tegoroczna edycja jest wyjątkowa, bo po raz pierwszy odbędzie się na scenie Filharmonii Narodowej, a po drugie – na żywo i już bez obostrzeń pandemicznych. Młodym artystom towarzyszyć będzie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą Marka Wroniszewskiego.

Na uroczystym koncercie zaprezentują się: skrzypaczka Milena Pioruńska (OSM II st. im. M. Karłowicza w Poznaniu), oboistka Małgorzata Cieszko (Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej), akordeonista Józef Wajdzik (Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu), klarnecista Paweł Libront (Państwowy Zespół Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy) oraz pianista Krzysztof Wierciński (OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie).

Współorganizatorami tegorocznej edycji konkursu Młody Muzyk Roku jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca oraz TVP Kultura. Koncert na żywo będzie transmitować TVP Kultura, a retransmitować TVP 1.

Materiały prasowe organizatorów

Bilety do nabycia na stronie Filharmonii: https://filharmonia.pl/repertuar/final-konkursu-mlody-muzyk-roku-2022 


Recital fortepianowy Julii Kociuban z okazji obchodów Roku Romantyzmu Polskiego i Święta Narodowego Trzeciego Maja odbędzie się 3 maja 2022 w Filharmonii Łódzkiej. Ponadto koncert można będzie obejrzeć na portalu streamingowym www.drzwidokultury.pl 

Polonez jest naszym najważniejszym i najstarszym tańcem narodowym o bogatej historii. W epoce romantyzmu polonezy były komponowane m. in. przez Józefa Elsnera, Karola Kurpińskiego, Michała Kleofasa Ogińskiego, Marię Szymanowską, a nade wszystko przez Fryderyka Chopina, który tworzył już nie tylko stylizowane tańce, lecz także – szczególnie w ostatnim okresie twórczości – poematy taneczne utrzymane w charakterze poloneza. Na pograniczu okresu warszawskiego i paryskiego stoi opus 22 Chopina czyli brawurowy, wirtuozowski i zarazem elegancki Polonez Es-dur, skomponowany jeszcze w Warszawie, a dokończony w Wiedniu oraz melancholijny, rozmarzony wstęp, dopisany kilka lat później w Paryżu – Andante spianato.

Podczas koncertu usłyszymy również stylizowane polonezy autorstwa Józefa Wieniawskiego, słynnego w Europie wirtuoza fortepianu, kompozytora i pedagoga; Juliusza Zarębskiego, ucznia Franza Liszta; zapomnianego dziś niemal zupełnie Alfonsa Szczerbińskiego, ucznia Edwarda Grella i Waldemara Bargiela w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie, który działał przede wszystkim jako nauczyciel muzyki u hrabiego Platera w Niekłaniu; wreszcie Ignacego Jana Paderewskiego, jednego z największych pianistów wszech czasów, wielkiego patrioty, polityka i działacza niepodległościowego. Szczególnie ciekawe wydają się polonezy komponowane właśnie przez mniej znanych twórców. Jak interpretowali nasz najważniejszy taniec narodowy? Czy udało im się wyzwolić spod wpływu wielkich poprzedników?

Okazją do sprawdzenia i porównań będzie właśnie świąteczny recital Julii Kociuban, jednej z czołowych polskich pianistek swojego pokolenia. Koncert będzie promował nową płytę pianistki Polish Polonaises, która zostanie opublikowana przez wytwórnię DUX w dniu recitalu!

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/recital-fortepianowy-19 


Światowej sławy pianista – Maestro Piotr Paleczny otrzyma tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Uroczystość odbędzie się 5 maja 2022 roku o godz. 12.00 w sali koncertowej UMFC przy ul. Okólnik 2. Laudację wygłosi Maestro Krystian Zimerman, wystąpi również dziekan Wydziału Instrumentalnego UMFC prof. dr hab. Tomasz Strahl. Część artystyczną uświetni występ ucznia Profesora Palecznego, laureata II nagrody w ostatnim Konkursie Chopinowskim – Kyōheia Sority.

Usłyszymy utwory Fryderyka Chopina: Largo Es-dur „Boże, coś Polskę” op. posth., Rondo à la Mazur F-dur op. 5 oraz Poloneza As-dur op. 53.

Profesor Piotr Paleczny urodził się 10 maja 1946 roku w Rybniku. Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie (obecnie UMFC) w klasie prof. Jana Ekiera. Laureat pięciu międzynarodowych konkursów pianistycznych: w Sofii (1968), Monachium (1969), Warszawie (1970), Pleven (1971) i Bordeaux (1972). Wyróżniony prestiżowymi nagrodami i odznaczeniami: Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”, meksykańskim orderem Águila Azteca, japońskim Orderem Wschodzącego Słońca, Złote Promienie ze Wstęgą, Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Złotym Fryderykiem i Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii „Dzieło życia”.

Sukces odniesiony w VIII Konkursie Chopinowskim (1970, III nagroda i nagroda za najlepsze wykonanie poloneza) zapoczątkował międzynarodową karierę artysty. Bogata dyskografia pianisty (firmowana m.in. przez Polskie Nagrania, EMI, BBC, CD Accord, Olimpia Records, Wifon, Naxos, DUX, BeArTon, Pony Canyon) znalazła uznanie melomanów i krytyków.

Od 1997 roku prowadzi w UMFC klasę fortepianu; jego studenci odnoszą sukcesy w międzynarodowych konkursach, m.in. w Konkursie Chopinowskim (Takashi Yamamoto – IV nagroda w XV Konkursie, Kyōhei Sorita – II nagroda w XV Konkursie). Jest także profesorem Talent Music Academy w Brescii (Włochy) oraz prowadzi kursy mistrzowskie na wszystkich kontynentach.

Od 1993 roku jest dyrektorem artystycznym renomowanego Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju, a od 2004 roku – Międzynarodowego Konkursu im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. W życiu i na scenie hołduje najważniejszym i najbardziej wzniosłym wartościom.

Justyna Deka

Dodatkowe informacje: https://chopin.edu.pl/ 


W dniach 5–6 maja 2022 Katedra Teorii Muzyki we współpracy z Katedrą Fortepianu Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku organizuje XIX edycję Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Muzyka fortepianowa”.

Konferencja odbywać się będzie stacjonarnie w murach uczelni, tym bardziej cenny jest szeroki rezonans środowiska muzykologów, teoretyków muzyki i wykonawców, którzy odpowiedzieli na nasze zaproszenie. Debata będzie toczyła się wokół szerokiego spektrum zagadnień wykonawczych, interpretacyjnych, twórczych, analitycznych i kulturowych dla których osią jest muzyka fortepianowa.

Swój udział w Konferencji zapowiedziało blisko 40 prelegentów z wielu ośrodków. Honorowe Przewodniczenie Komitetu Naukowego sprawuje prof. dr hab. Irena Poniatowska (Narodowy Instytut Fryderyka Chopina). Wydarzenie wpisuje się w utrwaloną markę wieloletnich spotkań konferencyjnych, które stanowią symbol gdańskiego środowiska teoretyków muzyki.

W ramach Konferencji 5 maja o godz. 19.00 odbędzie się Koncert monograficzny poświęcony twórczości Joanny Bruzdowicz. Jej utwory zaprezentuje pianista dr hab. Tomasz Jocz.

Szczegółowy program: https://www.amuz.gda.pl/wydarzenia/xix-miedzynarodowa-konferencja-naukowa-muzyka-fortepianowa,721 


Trzy najbliższe koncerty z cyklu „Z klasyką przez Polskę" odbędą się 6 maja o godz. 18.00 w Miejskim Ośrodku Kultury im. Zbigniewa Herberta w Pabianicach, 7 maja o 17.00 w Gminnym Domu Kultury w Wiadernie oraz 8 maja 2022 roku o 19.00 w Kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Krośniewicach. Wystąpią wybitny polski skrzypek Krzysztof Jakowicz z towarzyszącym mu na fortepianie Robertem Morawskim!

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów. Projekt „Z klasyką przez Polskę” to inicjatywa zorganizowana przez Polski Impresariat Muzyczny działający w ramach Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Podczas najbliższych koncertów zabrzmią Pieśń Roksany z opery Król Roger Karola Szymanowskiego, Pieśń polska, Dudziarz, Obertas i Polonez koncertowy Henryka Wieniawskiego oraz utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Fritza Kreislera, Astora Piazzolli i Pabla de Sarasate.

Informacja o zaproszeniach – na stronie https://nimit.pl/wydarzenia/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Filharmonii Opolskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

6 maja 2022 roku o godz. 19.00 na estradzie Filharmonii Opolskiej wystąpi Metropolis Piano Quartet. Czwórkę przyjaciół, na co dzień związanych z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz katowicką Akademią Muzyczną, połączyło zamiłowanie do muzyki kameralnej i potrzeba podejmowania nowych, artystycznych wyzwań. W ich interpretacji usłyszymy utwory Aleksandra Tansmana i Johannesa Brahmsa.

Podczas koncertu zabrzmi Suite-Divertissement na kwartet fortepianowy Aleksandra Tansmana, który stał się współtwórcą neoklasycyzmu w muzyce światowej i pierwszym reprezentantem tego nurtu w muzyce polskiej. Jego suita powstała w 1929 roku, a prace nad nią prawdopodobnie trwały podczas drugiego tourneé koncertowego kompozytora po Stanach Zjednoczonych.

Bardzo mocno przywiązany do tradycji Johannes Brahms uchodził wręcz za „romantycznego konserwatystę”. Znany z wielkich dzieł symfonicznych kompozytor cenił równie wysoko muzykę kameralną. Jego I Kwartet fortepianowy g-moll op. 25 jest jednym z trzech utworów przeznaczonych na ten skład wykonawczy. Przepełniona dramatyzmem i wielkimi emocjami czteroczęściowa kompozycja jako jedna z pierwszych przedstawia dojrzały styl kompozytora.

Materiały prasowe Filharmonii Opolskiej

Informacja o biletach: www.filharmonia.opole.pl 


W dniach 6–28 maja 2022 w Bydgoszczy odbędzie się jubileuszowa X edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”, organizowanego przez Oddział Kujawsko-Pomorski Związku Kompozytorów Polskich w Bydgoszczy, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy oraz Wydział Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W bogatym programie festiwalu znajdzie się kilkanaście prawykonań.

Festiwal rozpocznie się koncertem pt. „W stulecie urodzin Kazimierza Serockiego oraz w 90. rocznicę urodzin Franciszka Woźniaka” w Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy. Kolejne wydarzenia – koncerty kameralne, koncert polskiej liryki wokalnej oraz koncert „Bydgoszcz z Ukrainą w sercu” – będą miały miejsce w Auli Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Swoje najnowsze utwory przedstawią Rafał Tworek, Piotr Beciński, Marcin Kopczyński, Aleksandra Brejza, Sławomir Czarnecki, Ewa Fabiańska-Jelińska, Szymon Godziemba-Trytek, Piotr A. Komorowski, Artur Kroschel oraz Marcin Gumiela: jego utwór Ballo powstał w ramach Stypendium dla osób zajmujących się twórczością artystyczną oraz upowszechnianiem kultury miasta Bydgoszczy.

Wystąpi wielu znakomitych muzyków, od lat specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej: m. in. The Bacewicz Percussion Ensemble, Pianopticum Duo, Piotr Sutt, Lech Bałaban, Rafał Jędrzejewski, Igor Torbicki, Aneta Kořínková, Marcin Kopczyński, Iryna Ushanova-Rudko.

Retransmisje koncertów można będzie śledzić w późniejszym terminie na stronie: www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl  oraz na kanale YouTube „Festiwal Nowa Muzyka w Bydgoszczy".

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Dofinansowano z Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Zadanie współfinansowane przez Miasto Bydgoszcz.

Pełny program festiwalu– na stronie http://www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Tegoroczny Festiwal Katowice Kultura Natura to nie tylko koncerty, ale także dodatkowe muzyczne atrakcje. Pierwsza z nich – interaktywne „Muzyczne Dorożki” – pojawią się na placu przez NOSPR już 7 maja! Będzie się można nimi bawić codziennie, aż do 15 maja 2022.

„Muzyczne Dorożki” to interaktywne zabawki dźwiękowe wymyślone przez Erwina Stache – muzyka, kompozytora i... inżyniera elektronika. Przypominają wózki, nie służą jednak do przewozu osób, tylko do tworzenia muzyki, eksperymentowania z dźwiękiem i aktywności na świeżym powietrzu. Każda dorożka odtwarza utwory na fortepian, marimbę czy inne instrumenty, ale gra tylko, jeśli jest w ruchu. A im szybciej się ją pcha, tym bardziej przyspiesza muzyka. Eksperymentować można grając utwory od tyłu, zapętlając wybrane fragmenty albo zestawiając dźwięki z kilku dorożek. Do wyboru, na ile tylko kondycja pozwoli.

„Dorożki” to pierwszy akcent rozpoczynającej się siódmej edycji Festiwalu Katowice Kultura Natura. Pojawiają się podczas tej edycji wydarzenia nieprzypadkowo. Flagowy katowicki festiwal muzyki klasycznej co roku ma inny podtytuł. Tym razem motywem przewodnim jest „Podroż".

Materiały prasowe organizatorów

Więcej informacji o Muzycznych Dorożkach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/podroze-muzyczna-dorozka 


POLMICPatronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Instytut Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego po raz czwarty organizuje koncerty poświęcone twórczości współczesnych kompozytorów, reprezentujących Zieloną Górę i Poznań. Najnowsze utwory wykładowców Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego zabrzmią 7 maja o godz. 18.00 w Akademickim Teatrze Muzycznym „Olimpia” w Poznaniu oraz 10 maja 2022 roku o godz. 18.00 w sali kameralnej Filharmonii Zielonogórskiej.

POLMIC

Wiosenne koncerty obejmują kompozycje Barbary Kaszuby, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Juliusza Karcza, Artura Kroschela, Stanisława Leśniewskiego i Janusza Stalmierskiego, inspirowane aktualnymi wydarzeniami, w tym jubileuszem 800-lecia miasta Zielonej Góry. Wszystkie utwory, które przeznaczone są na trio stroikowe, zaprezentuje zielonogórski zespół Reed Connection Trio w składzie: Michał Mogiła (obój), Jarosław Podsiadlik (klarnet) i Rafał Dołęga (fagot).

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Związek Kompozytorów Polskich.

Wstęp na koncerty jest wolny!

Dodatkowe informacje:

https://amuz.edu.pl/event/koncert-muzyki-wspolczesnej-w-wykonaniu-studentow-uniwersytetu-zielonogorskiego-7-05-2022/ 

http://www.imu.uz.zgora.pl/jubilaeus-circolazioni-schluss/ 


POLMICFestiwal Laboratorium Nowej Muzyki Sakralnej 2022, organizowany przez Polski Chór Kameralny, odbędzie się w dniach 6 – 7 maja 2022 w gdańskim Kościele św. Katarzyny. Podczas festiwalu dzięki dofinansowaniu w ramach programu programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, będziemy świadkami pierwszego wykonania utworu Regina Caeli Aleksandry Chmielewskiej.

Pierwszego dnia Festiwalu zabrzmi Carmina Crucis Stanisława Moryto do 14 wierszy Ernesta Bryla z tomu Golgota Jasnogórska. Niezwykłość, oryginalność i współczesność tego utworu wyraża się w zestawieniu brzmień instrumentów perkusyjnych z recytacją aktorską oraz w tym, że perkusista i recytator będą poruszali się w przestrzeni sakralnej wzdłuż stacji Drogi Krzyżowej.

7 maja publiczność będzie świadkiem zderzenia muzyki najnowszej z kompozycjami, które już uzyskały uznanie krytyków, wykonawców i widowni. W pierwszej części koncertu Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprezentuje wybór utworów a cappella Andrzeja Koszewskiego, który w tym roku obchodziłby setne urodziny. W drugiej części koncertu zabrzmi utwór Regina Coeli Chmielewskiej na chór, dwoje skrzypiec, altówkę, perkusję i obój, który powstał na specjalne zamówienie Festiwalu.

Więcej informacji: https://www.polskichorkameralny.pl/pl/ 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Muzeum Miasta Lodzi wraz z Karol Rathaus Foundation zapraszają na koncert odkrywanej twórczości polskiego twórcy emigracyjnego Karola Rathausa. 8 maja 2022 o godz. 16.30 w pięknej Sali Lustrzanej Pałacu Izraela Poznańskiego niektóre z dzieł Rathausa zostaną zaprezentowane w Polsce po raz pierwszy.

Droga kompozytora wiodła z Tarnopola przez Wiedeń, Berlin, Londyn, Paryż do Stanów Zjednoczonych, które stały się jego drugą ojczyzną. Współpracował z wytwórniami filmowymi, w tym w Hollywood. Wykładał również w Queens College w Nowym Jorku. Był aktywnym członkiem amerykańskich organizacji muzycznych (m.in. ISCM, American League of Composers from Austria, American Society of Composers, Authors and Publishers), honorowym wiceprezydentem Jewish Music World Center, działał w organizacjach polonijnych (m.in. Komitecie Muzycznym Instytutu Kultury).

Najbliższy koncert w hołdzie Karolowi Rathausowi odbędzie się pod patronatem Prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej. Wystąpią członkowie Karol Rathaus Ensemble – Piotr Lato, Marcin Hałat, Aleksandra Hałat – oraz ich goście: Tomasz Daroch i Roksana Wardenga. Zapraszając do współpracy wyjątkowych artystów, Karol Rathaus Ensemble realizuje misję przywrócenia do życia koncertowego utworów światowej sławy polskiego kompozytora.

W wytwórni DUX ukaże się również za kilka dni płyta z muzyką Karola Rathausa, na której znalazły się światowe premiery fonograficzne Eine kleine Serenade op. 23, Five Moods after American Poets op. 57 i Three English Songs op. 48 kompozytora w wykonaniu Karol Rathaus Ensemble.

Dodatkowe informacje: https://muzeum-lodz.pl/event/w-holdzie-karolowi-rathausowi-koncert-z-cyklu-muzyka-lodzi/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Inspirujący i wybitni w swoich dziedzinach artyści wystąpią we Wrocławiu w Narodowym Forum Muzyki. 8 maja 2022 o godz. 18.00 znamienita czeska śpiewaczka Magdalena Kožená wykona partię mezzosopranu w Pieśni o ziemi – najbardziej osobistej kompozycji Gustava Mahlera. Sam mistrz wykonawstwa historycznego Philippe Herreweghe poprowadzi grającą na kopiach instrumentów pochodzących z epoki Orchestre des Champs-Élysées.

Świętujący 2 maja 75. urodziny maestro Herreweghe zainauguruje występem we Wrocławiu swoją jubileuszową trasę koncertową. Oprócz samego dyrygenta ważną rocznicę celebrować będzie również jego Orchestre des Champs-Élysées, która w tym roku obchodzi 30-lecie działalności. Philippe Herreweghe od ponad czterdziestu lat zajmuje się muzyką barokową. W czasie swojej artystycznej kariery był uczestnikiem rewolucji w podejściu do muzyki dawnej – od wyciągnięcia jej z wykonawczego niebytu w latach siedemdziesiątych po rozwinięcie trwającej do dziś mody na wykonanie dzieł na kopiach instrumentów pochodzących z epoki, w której żył dany kompozytor.

W majowy wieczór w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki zabrzmi Pieśń o ziemi – arcydzieło późnego romantyzmu autorstwa Mahlera, utwór w historii muzyki zupełnie wyjątkowy, będący syntezą symfonii i cyklu pieśni. Inspiracji do napisania Pieśni o ziemi dostarczył Mahlerowi zbiór poezji zatytułowany Chińska fletnia. Zawierał przygotowane przez Hansa Bethgego niemieckie parafrazy wierszy poetów starochińskich z VIII i IX wieku. Dalekowschodnie pochodzenie poezji skłoniło artystę do zastosowania kojarzonej z muzyką tego obszaru, pobrzmiewającej egzotycznie dla naszych uszu, skali pentatonicznej. To muzyka barwna, ale jednocześnie orkiestrowana wyjątkowo oszczędnie, natomiast wiele jest momentów, w których głosowi solowemu towarzyszą pojedyncze instrumenty.

Olga Benedyktowicz

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8886 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Udział w Poranku Symfonicznym NOSPR 8 maja 2022 o godz. 12.00 wezmą światowej sławy wykonawcy! Orkiestra pod dyrekcją Marty Gardolińskiej oraz skrzypek Linus Roth w roli solisty zaprezentują Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza i VII Symfonię d-moll op. 70 Antonína Dvořáka.

„Profesorowi Stanisławowi Barcewiczowi w dowód uwielbienia i wdzięczności” – dedykował swój Koncert skrzypcowy Karłowicz. Tragicznie zmarły kompozytor początkowo kształcił się w zakresie gry na skrzypcach; nie był jednak typem estradowym, a raczej chłonnym wiedzy i wszechstronnym młodzieńcem, który doskonale odnalazł się w kompozytorskim fachu. Wirtuozowski, acz niepozbawiony muzycznych walorów Koncert zaprezentowany został w Berlinie, Wiedniu i Warszawie, za każdym razem wywołując pozytywne reakcje publiczności, a oceny krytyków „(...) tak z sobą niezgodne, tak bezwzględnie zaprzeczają[ce] sobie, że człowiek mimo woli zapytuje siebie, czy w ogóle krytyka taka ma rację bytu”.

Dvořák wprawdzie nie zadedykował VII Symfonii Brahmsowi, pisał ją jednak będąc pod głębokim wpływem III Symfonii mistrza. Obawiał się, że nowe dzieło nie sprosta jego wymaganiom, co dziś wydaje się nieuzasadnione, bowiem przez wielu uważane jest za najdoskonalsze w dorobku kompozytora i – doceniane za subtelną głębię wyrazu, bogactwo melodyczne, orkiestrację i doskonałą konstrukcję formalną.

Łucja Siedlik

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-marta-gardolinska-linus-roth 


Program specjalnego koncertu Chóru Filharmonii Narodowej 8 maja 2022 o godz. 18.00 został zaprojektowany jako artystyczna odpowiedź na wydarzenia, których świadkami jesteśmy od 24 lutego 2022 roku. Ta data stała się cezurą, która zburzyła poczucie stabilności i bezpieczeństwa naszego nowoczesnego świata. Na estradzie Filharmonii Narodowej zabrzmią utwory kompozytorów z Polski, Ukrainy, Litwy, Łotwy i Estonii – przedstawicieli narodów, które pragną żyć obok siebie w pokoju i poczuciu bezpieczeństwa.

Repertuar koncertu jest nie tylko muzycznym wołaniem o pokój (Pärt – Da pacem Domine, Vasks – Dona nobis pacem), nie tylko pożegnaniem kobiet, mężczyzn i dzieci – ofiar rosyjskiej agresji na Ukrainę (Ešenvalds – In paradisum), ale przede wszystkim przypomnieniem, że muzyka, jako język uniwersalny, łączy ludzi niezależnie od dzielących ich geograficznych granic, wieku, pochodzenia czy religii.

Na uwagę zasługuje różnorodność przygotowanego repertuaru – począwszy od jakże charakterystycznych stylistycznie kompozycji Arvo Pärta i Walentyna Sylwestrowa, poprzez prezentację twórczości Michała Ziółkowskiego i Łukasza Urbaniaka – utalentowanych i nagradzanych młodych polskich kompozytorów, jak również dzieł Łesi Dyczko, Pēterisa Vasksa, Vytautasa Miškinisa i Ēriksa Ešenvaldsa – zakorzenionych w muzycznych tradycjach krajów, z których pochodzą ich twórcy, jednocześnie wykonywanych przez najlepsze chóry w różnych zakątkach świata.

Materiały prasowe organizatorów

Informacja o biletach: https://filharmonia.pl/repertuar/koncert-choralny-881957937 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

8 maja 2022 w siedzibie NOSPR Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca prawykona utwór Tomasza Praszczałka (Prasqual) Canti Lussuriosi e Seriosi na sopran, mezzosopran, recytatora, podwójną orkiestrę solistów i elektronikę. W roli solistek wystąpią Joanna Freszel i Marta Wryk.

Jak zaznacza kompozytor, „Rozmowy i Śpiewy o Miłości powstały w 2021/2022 i zbudowane są na napięciu między dwoma tekstami. Pierwszym z nich jest arcydzieło poezji renesansowej: Sonetti Lussuriosi (Sonety lubieżne) włoskiego poety Pietro Aretino (1492–1556). To cykl bardzo odważnej poezji erotycznej w formie dialogów odbywających się z reguły podczas aktu miłosnego. […] Drugim tekstem jest Pieśń Słoneczna św. Franciszka z Asyżu. Ten porywający w swojej genialnej prostocie hymn na cześć całego Stworzenia, napisany prawdopodobnie na początku 1225 roku, uważany jest za pierwsze świadectwo literatury włoskiej i najstarszy zabytek poezji w języku volgare. […] Trzecim światem jest opowieść recytatora. Ten świat doświadczenia codziennej miłości to także głos „rozsądku”, który przywraca dalekim eskapadom właściwą perspektywę”.

Utwór dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Koncert współorganizowany przez NIMiT w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent", finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/orkiestra-muzyki-nowej-prasqual 


Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

9 maja 2022 w warszawskim Przedszkolu im. Polskich Podróżników nr 55 odbędą się pierwsze warsztaty tegorocznej edycji projektu „Opowiedz mi bajkę”. Dzięki współpracy z Dzielnicą Ursynów m.st. Warszawy najmłodsi będą poznawać świat muzyki współczesnej, improwizacje i różnorodne instrumenty.

W tym roku łącznie odbędą się 22 warsztaty dla grup przedszkolnych i szkolnych oraz dla dzieci i ich rodziców: w maju i czerwcu na warszawskim Ursynowie, a od października do grudnia w Mrągowie, Zakrzewie, Krajence, Łobżenicy, Kłodzku i Domaszkowie.

Muzycznymi gośćmi najbliższych warsztatów będą: beatboxer Patryk “Tik Tak” Matela, kontrabasistka Małgorzata Kołcz oraz kompozytor i pianista Jarosław Siwiński.

Kolejne warsztaty odbędą się 16 maja w warszawskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 394.

Główną ideą projektu jest nauka improwizacji oraz rozwijanie wyobraźni i kreatywności dzieci. Zajęcia pomagają w odkrywaniu przez dzieci świata muzyki współczesnej oraz instrumentów i uwrażliwiają je na różne aspekty muzyki oraz otoczenia dźwiękowego w nowatorskiej, atrakcyjnej formie, pod kierunkiem profesjonalnych artystów i wykonawców.

Tegoroczne warsztaty są bezpłatne dla uczestników i realizowane w ramach dwóch projektów, zostały które dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Kultura Dostępna" oraz Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy.

Dodatkowe informacje: https://ptmw.art.pl/ 


Patronat medialny nad konferencja sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przed nami kolejna, ósma odsłona Studenckiej Konferencji Naukowej „Wieloznaczność dźwięku”, która odbędzie się w dniach 10–11 maja 2022 online – live streaming na kanale YouTube AMKL.

Studencka Konferencja Naukowa „Wieloznaczność dźwięku” organizowana przez Koło Naukowo-Artystyczne Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu to cykliczne wydarzenie, którego podsumowaniem jest coroczna publikacja pokonferencyjna ukazująca się nakładem Wydawnictwa AMKL.

Również w tym roku akademickim, młodzi badacze będą rozmawiać na temat istoty dźwięku. Hasłami przewodnimi spotkania będą zaś estetyka muzyczna, a także szeroko rozumiany eksperyment w muzyce. Ze względu na interdyscyplinarny charakter niniejszego projektu naukowego, jest on adresowany zarówno do studentów teorii muzyki i muzykologii, jak i adeptów innych dyscyplin akademickich, którym bliska jest wspomniana wyżej tematyka.

Wydarzeniu tradycyjnie towarzyszyć będzie Koncert Kompozytorski, podczas którego usłyszymy dzieła młodych kompozytorów studiujących w AMKL. W programie wydarzenia odnajdziemy różnorodne utwory przedstawicieli kilku klas kompozycji. Nie zabraknie dzieł inspirowanych muzyką dawną, sporo będzie również twórczości z wykorzystaniem elektroniki i nowatorskich rozwiązań. Koncert odbędzie się o 18:30 w Sali Koncertowej AMKL, 10 maja.

Wstęp wolny za okazaniem bezpłatnej karty wstępu możliwej do pobrania w budynku E (recepcja).

Joanna Kołodziejska

Program konferencji: https://amuz.wroc.pl/viii-studencka-konferencja-naukowa-wieloznacznosc-dzwieku-7120/?date=2022-05-10 


11 maja 2022 o godz. 18.00 w ramach VI Międzynarodowego Forum Altówkowego w Auli Nova Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego odbędzie się koncert monograficzny kompozytorki Aliny Kubik.

Artyści, związani głównie z poznańską Akademią Muzyczną, dokonają pięciu prawykonań. Premierowe utwory chóralne do słów Michała Wieczorka i Dominika Górnego napisane zostały specjalnie dla niedawno powstałego Chóru Kameralnego Akademii Lubrańskiego w Poznaniu pod dyrekcją Kasjana Drogosza. Zabrzmią również utwory wokalne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne napisane w przeciągu ostatnich ośmiu lat, w tym kompozycje już znane publiczności, ale w nowych aranżacjach.

W roli solistów wystąpią m.in. Julia Mróz (uczestniczka Szansy na sukces i The voice of Poland), Aleksandra Kamińska-Rykowska, Maria Rutkowska, Miłosz Lewandowski, Paulina Maciaszczyk, Wolfgang Maciaszczyk i Dominik Górny.

Usłyszymy ponadto poezję Dominika Górnego poświęconą Ignacemu Janowi Padrewskiemu.

Szczegółowy program: https://amuz.edu.pl/event/vi-miedzynarodowe-forum-altowkowe-koncert-monograficzny-dr-aliny-kubik-11-05-2022/ 


Na program 14. edycji Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY, który odbędzie się w dniach 11–15 maja 2022, składa się jedenaście koncertów, w tym siedem premier światowych, jedna premiera polska, warsztaty i wystawa partytur graficznych. 14. Festiwal KODY skupi się wokół hasła „Kody w kwadracie. Multiplikacje”.

KODY to festiwal, który jest miejscem spotkań, przenikania się całego spektrum tradycji muzycznych, szkół, technik – a co najważniejsze – tego, co przeszłe, z tym, co teraźniejsze. Efektem tych połączeń jest nowa muzyka. W tym roku odbędą się prawykonania utworów Jacka Sotomskiego, Piotra Damasiewicza, Sławomira Wojciechowskiego, Marty Śniady, Piotra Tabakiernika, Matsa Gustafssona

Podczas Festiwalu wystąpią znani artyści z Polski i zagranicy, m. in. Ernst Reijseger, Mats Gustafsson z ENSEMBLE E, Joanna Freszel, Szymon Bywalec, Ewa Liebchen, Adam Kośmieja, Mikołaj Pałosz. Emilia Sitarz Maniucha Bikont, Maciej Frąckiewicz, Rafał Łuc.

Większość wydarzeń jest bezpłatna, a wejściówki są do odebrania w siedzibie organizatora i na evenea.pl.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie www.kody-festiwal.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W repertuarze koncertu znakomitego organisty Sławomira Kamińskiego 11 maja 2022 o godz. 19.30 znalazły się dzieła wybitnych kompozytorów tworzących w XIX i XX wieku, w tym m.in. Johannesa Brahmsa, Roberta Schumanna, Maxa Regera i Feliksa Nowowiejskiego.

Koncert rozpocznie Preludium i Fuga a-moll Johannesa Brahmsa, będące efektem studiów kompozytora nad kontrapunktem i muzyką dawną. Poprzedzi ono kompozycję Roberta Schumanna, któremu z kolei zawdzięcza się odkrycie talentu artystycznego młodego wówczas Brahmsa: Mit innigem Ausdruck ze zbioru Sechs Stücke in kanonischer Form op. 56.

Spuścizna Césara Francka w zakresie literatury muzycznej przeznaczonej na organy jest znacznie większa niż wspomnianych wyżej twórców. Franck był w rzeczy samej nie tylko cenionym kompozytorem, ale i doskonałym organistą. Prawykonania Pièce héroïque dokonał sam autor podczas inauguracji nowych organów Aristide’a Cavaillé-Colla, zbudowanych w paryskim Pałacu Trocadéro. Kamiński wykona także Dankpsalm ze zbioru Sieben Stücke für Orgel op. 145 skomponowanego przez Maxa Regera i zawierającego ostatnie jego dzieła przeznaczone na ten instrument. Salę Główną wypełnią również dźwięki Introdukcji i Fugi z Koncertu organowego op. 56 nr 2 Feliksa Nowowiejskiego, uznawanego za jednego z najwybitniejszych twórców polskiej muzyki organowej XX wieku. W finale koncertu zabrzmi dzieło Maurice’a Duruflégo, ucznia legendarnych organistów – Charlesa Tournemire’a oraz Louisa Vierne’a, któremu dedykował Prélude, adagio et choral varié sur le „Veni Creator” op. 4. To właśnie brzmienia zawartego w nim chorału zwieńczą recital solisty.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8913 


Nadejście wiosny zwiastuje, że długo wyczekiwane muzyczne święto – Festiwal Katowice Kultura Natura – zbliża się wielkimi krokami. Program tegorocznej odsłony Festiwalu osnuty jest wokół tematu „Podróż”. W środku maja (12-20.05.2022) będziemy przyglądać się, jak muzyczne podróże nas odmieniają, co w nas poruszają i dokąd prowadzą.

Tegoroczny program Festiwalu Katowice Kultura Natura związany jest z tematem podróży w różnych ujęciach. Zabrzmi muzyka, która towarzyszy dalekim wyprawom, jest inspirowana różnorodnością i wspaniałością świata, jak również muzyczne zapisy filozoficzno-medytacyjnych podróży wewnętrznych.

Udamy się na mistyczne spotkanie z grupą Wirujących Derwiszy z Damaszku, posłuchamy projektu Pieśni wygnania, pieśni mądrości armeńskiego zespołu The Naghash Ensemble, a także muzyki solowej i symfonicznej z różnych zakątków świata.

Festiwal zainauguruje jeden z największych podróżniczych hitów: IX Symfonia e-moll „Z nowego świata" Antonína Dvořáka, którą zadyryguje doskonale znana publiczności NOSPR Marin Alsop. Usłyszymy również Uwerturę na orkiestrę Grażyny Bacewicz (12.05). Na zakończenie festiwalu zabrzmi natomiast słynny Koncert skrzypcowy Johannesa Brahmsa, którego karkołomne pasaże wydobędzie ze swojego stradivariusa Frank Peter Zimmermann.

Bilety na oba koncerty symfoniczne NOSPR oraz koncerty zespołu The Nagash Ensemble i Wirujących Derwiszy z Damaszku są już dostępne w sprzedaży.

Iwona Sobczyk

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.nospr.org.pl  


Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 12-15 maja 2022 w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się 9. Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa organizowany przez Katedrę Kameralistyki. Wstęp na przesłuchania oraz Koncert Laureatów jest wolny. Wszystkie wydarzenia konkursowe będzie można także śledzić podczas transmisji na kanale uczelni na YouTube.

Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku to obecnie jeden z największych i najpoważniejszych konkursów kameralnych w Polsce. Jego organizatorem od samego początku jest Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku i działająca na jej Wydziale Instrumentalnym – Katedra Kameralistyki. Konkurs jest objęty honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronat nad Konkursem obejmowało również Międzynarodowe Towarzystwo im. Johannesa Brahmsa w Hamburgu. Od najbliższej edycji, do tego grona dołączy również Konsul Generalna Niemiec.

Tym, co wyróżnia Konkurs Brahmsowski na międzynarodowej arenie konkursowej jest niewątpliwie interesująca formuła, umożliwiająca rywalizację tria i kwartetów. Bardzo szeroki i różnorodny repertuar, z którym mierzą się uczestnicy w dwóch konkursowych etapach, obejmuje dzieła kompozytorów klasycznych, romantycznych i XX-wiecznych oraz obowiązkowo utwory patrona Konkursu – Johannesa Brahmsa.

Prezentacje konkursowe będzie oceniać międzynarodowe Jury, złożone z wybitnych autorytetów – światowej sławy muzyków, kameralistów i pedagogów.

Organizatorzy proponują transparentny system ocen, konsultacje z jurorami po każdym z etapów i pulę nagród w wysokości 17.500 euro.

Materiały prasowe organizatorów

Wszystkie szczegóły Konkursu są dostępne na stronie https://acmf.amuz.gda.pl/icmc, a także na Facebooku: https://www.facebook.com/brahms.competition.gdansk 


Gdański Festiwal Muzyczny potrwa od 13 do 22 maja 2022 roku. Do udziału w jubileuszowej XV edycji zaproszeni zostali zwycięzcy najbardziej prestiżowych konkursów na świecie. Specjalny koncert poświęcony będzie jubileuszom 75-lecia gdańskiej Akademii Muzycznej i 75. rocznicy urodzin jednego z najsłynniejszych jej absolwentów – Konstantego Andrzeja Kulki. Edycja 2022 to również kontynuacja koncertów łączących dzieła literatury światowej z pochodzącymi z tego samego okresu utworami muzyki polskiej.

Gwiazdą koncertu inauguracyjnego będzie fenomenalna wiolonczelistka Camille Thomas. Gra na wiolonczeli Stradivarius „Feuermann” (1730), która należała do przyjaciela Chopina Auguste Franchomme i któremu Chopin z myślą o tym właśnie Stradivariusie zadedykował swój ostatni wydany za życia utwór – Sonatę g-moll op. 65.

W Polskiej Filharmonii Bałtyckiej będą miały miejsce recitale pianistów Erica Lu (I nagroda na Konkursie w Leeds, IV nagroda XVII Konkursu Chopinowskiego) i Szymona Nehringa (I nagroda na Konkursie im. A.Rubinsteina w Tel Awiwie). Zwycięzca Międzynarodowego Konkursu im. P. Czajkowskiego w Moskwie (2019), francuski pianista Alexandre Kantorow zagra z jedną najlepszych orkiestr w Europie – Sinfonią Varsovia. Nawiązaniem do zakończonego XVIII Konkursu im.F.Chopina w Warszawie będzie koncert z udziałem Martína García García.

Prologiem, jest to tradycja Festiwalu, do przeniesionego na rok 2022 Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H.Wieniawskiego w Poznaniu będzie występ jednego z jego zwycięzców – Piotra Pławnera.

Bardzo ciekawie zapowiada się także występ tria złożonego z przedstawicieli znanych muzycznych rodzin – zagrają razem znakomity polski wiolonczelista Maciej Kułakowski i dzieci legendarnego wiolonczelisty Mischy Maisky'ego: skrzypek Sascha Maisky i pianistka Lily Maisky.

Niejednokrotnie usłyszymy w znakomitych interpretacjach muzykę polską, w tym dzieła Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego; odbędą się koncerty poświęcone muzyce gdańskiej, zarówno dawnej jak i współczesnej: będziemy świadkami światowego prawykonania kompozycji Marcina Wądołowskiego dedykowanej pamięci prof. Jana Paterka –twórcy gdańskiej szkoły gitary.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska. Dofinansowano ze środków Województwa Pomorskiego. Na koncerty w salach Polskiej Filharmonii Bałtyckiej obowiązują bilety (www.filharmonia.gda.pl). Na pozostałe koncerty wstęp jest wolny!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://www.gdanskifestiwal.pl/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Filharmonii Opolskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Fenomenalna mołdawska skrzypaczka Alexandra Conunova, a także uwertura i dwie symfonie – to bohaterki kolejnego koncertu w ramach „Strefy Gwiazd” Filharmonii Opolskiej. 13 maja 2022 o godz. 19.00 Filharmonicy Opolscy pod batutą maestro Michała Klauzy wykonają dzieła Andrzeja Panufnika, Édouarda Lalo i Ludwiga van Beethovena.

„Pomysł skomponowania Uwertury bohaterskiej, z triumfalnym zakończeniem, przyszedł mi do głowy we wrześniu 1939 roku, kiedy to pierwszy atak hitlerowskich najeźdźców na Warszawę spotkał się z bohaterskim oporem polskiego narodu” – wspominał po latach Andrzej Panufnik. Na początku lat pięćdziesiątych XX wieku temat zarzuconego przed laty utworu powrócił do kompozytora. Powstała kilkuminutowa, niezwykle dynamiczna w charakterze, Uwertura bohaterska, którą prawykonała Orkiestra Filharmonii Warszawskiej pod batutą Witolda Rowickiego.

Édouard Lalo swoją Symfonię hiszpańską pisał z myślą o pierwszym jej wykonawcy, hiszpańskim wirtuozie skrzypiec, Pablo de Sarasate. Dzieło jest w istocie symfonią koncertującą. Słynna III Symfonia Beethovena Eroica zabrzmi w finale koncertu.

Materiały prasowe Filharmonii Opolskiej

Informacja o biletach: www.filharmonia.opole.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Sinfonietty Cracovii sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Trzeci zaplanowany na rok 2022 koncert w cyklu „Gwiazdy z Sinfoniettą” to występ Orkiestry pod batutą Lee Reynoldsa 13 maja 2022 o 19.30 w Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego. W roli solisty – brytyjski waltornista Ben Goldscheider.

Po Ramónie Ortedze Quero oraz Josepie Vicencie Sinfonietta Cracovia zaprasza do współpracy kolejnego uznanego artystę. Lee Reynolds to laureat Sky Arts Awards, dyrygent współpracujący z London Philharmonic Orchestra oraz National Youth Orchestra of Great Britain. O jego rosnącej popularności świadczą także kontrakty nagraniowe oraz współpraca z tak uznanymi orkiestrami, jak London Symphony Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra.

Muzycy wystąpią w repertuarze łączącym różne oblicza muzyki XX wieku. Usłyszymy Wariacje na temat Franka Bridge'a op. 10 Benjamina Brittena, II Koncert na waltornię Malcolma Arnolda oraz Metmorfozy Richarda Straussa.

Koncert został przygotowany w ramach projektu „Muzyczne mosty”, który łączy krakowskie instytucje kultury.

Materiały prasowe organizatorów

Informacja o biletach: https://www.sinfonietta.pl/koncerty/lee-reynolds-ben-goldscheider 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

13 maja 2022 o godz. 19.00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, wraz ze swoim kierownikiem Yaroslavem Shemetem, wystąpi w towarzystwie znanej pianistki, Beaty Bilińskiej, która wykona partie solową w arcydziele Ludwiga van Beethovena – jego V Koncercie fortepianowym. Tego wieczora zabrzmi także dzieło Adama Wesołowskiego oraz jedna z najbardziej znaczących pozycji w repertuarze XX wieku – Koncert na orkiestrę Béli Bartóka.

Rozpocznie koncert utwór Adama Wesołowskiego Anioły i Demony, dedykowany dzieciom kompozytora. Orkiestra tutaj w podwójnej roli – wokalno-instrumentalnej, dzięki wprowadzonemu zabiegowi zilustrowania „anielskiego śpiewu” wykonywanego mormorando przez muzyków. „Anielska błogość” pierwszej części zestawiona jest z „demonami” części drugiej, które jednak nie mają w sobie nic przerażającego – są psotne, wesołe i zapraszają do zabawy.

V Koncert fortepianowy Es-dur Ludwiga van Beethovena zabrzmi jako drugi tego wieczoru, a na zakończenie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej wykona Koncert na orkiestrę Béli Bartóka.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/beethoven-v-koncert-fortepianowy-bilinska-shemet-orkiestra-symfoniczna/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą wybitnego gruzińskiego dyrygenta George’a Tchitchinadze odbędzie się 13 marca 2022 o godz. 19.00. W programie znalazły się dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta, Krzysztofa Meyera i Richarda Straussa, a największą atrakcją koncertu będzie prawykonanie nowej kompozycji Mikołaja Góreckiego.

Pierwszym dziełem w programie jest skomponowana w 1779 roku Symfonia G-dur nr 32 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Tym razem symfonia posłuży za wstęp do innego dzieła: Sinfonii concertante Mikołaja Góreckiego. Utwór ten, przeznaczony jest na pięć solowych wiolonczel i orkiestrę, powstał zamówienie Narodowego Forum Muzyki i Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Prawykonają Sinfonię concertante Orkiestra NFM, Polish Cello Quartet oraz wybitny Tomasz Strahl.

W drugiej części koncertu usłyszymy Caro Luigi Krzysztofa Meyera na cztery wiolonczele i smyczki. Koncert zakończy wykonanie pełnej przepychu, barwnej Suity z trzyaktowej opery komicznej Kawaler srebrnej róży op. 59 Richarda Straussa.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8863 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Projekt „Galeria dźwięków”, który zostanie zaprezentowany w Narodowym Forum Muzyki w ramach Nocy Muzeów 14 maja 2022, jest wydarzeniem specjalnym zbliżającego się festiwalu Musica Polonica Nova.

W foyer NFM zostanie rozmieszczony cały szereg oryginalnych instalacji: sześciokanałowa instalacja dźwiękowa Internal visit Pawła Romańczuka, prace studentów i dyplomantów Pracowni Działań Multimedialnych na Wydziale Projektowym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, które powstały pod okiem Mariana Oslizlo i dotyczą typografii kinetycznej (poetry in motion – poezji w ruchu).

Będziemy świadkami premiery kompozycji Alias Hanny Kulenty w wykonaniu LutosAir Quintet, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie“, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Flecistka Alicja Molitorys podczas krótkiego recitalu wykona kompozycje Krzysztofa Wołka, Ryszarda Osady oraz ukraińskiego kompozytora Volodymyra Runchaka. Krzysztof Wołek, Aleksander Wnuk i Michał Lazar zaprezentują swoje improwizacje mieszając awangardę muzyczną, post-rock i dark ambient. Duo van Vliet prawykona dzieła Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil i Artura Kroschela. Podczas recitalu Julii Karpety usłyszymy dwa utwory napisane w XXI w. na instrument kojarzony zazwyczaj z muzyką dawną – violę da gamba.

Obejrzymy również kompozycje audiowizualne: They Can’t See You Like I Can Pawła Malinowskiego, Random Check III – interdyscyplinarny projekt artystyczny studentów oraz doktorantów reprezentujących wrocławskie uczelnie artystyczne: Akademię Muzyczną oraz Akademię Sztuk Pięknych.

Dryngiel – pod tym tytułem kryje się cykl warsztatów dla dzieci w trzech grupach wiekowych, podczas którego powstaną mini kompozycje elektroniczne – „dryngle” pod opieką merytoryczną kompozytora Mateusza Ryczka.

Wstęp wolny! Na wydarzenia zaplanowane w przestrzeni foyer wejściówki nie obowiązują. Bezpłatne wejściówki na koncerty wydawane będą bezpośrednio przed wydarzeniem, przy wejściu do sali.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pracownia Jaga Hupało Born To Create 14 maja 2022 zaprasza w artystyczno-modową podróż po dwóch stronach Wisły: na ul. Burakowską 5/7, do Starej Fabryki Koronek oraz na ul. Kłopotowskiego 11, do Dawnej Fabryki Maszyn i Kamieni Młyńskich.

Tegoroczna edycja Nocy Muzeów, organizowana przez Pracownię Jagi Hupało, została opatrzona hasłem „Persistence”. Wielcy Mistrzowie, młode talenty, artyści wielu pokoleń z różnych dziedzin sztuki – filmu, fotografii, kaligrafii, literatury, malarstwa, mapping’u, mody, muzyki, rzeźby, street art’u, stylizacji włosów i tańca przedstawią swoją twórczą interpretację pojęcia trwałości. Tradycja zostanie ukazana za pomocą nowoczesnych środków wyrazu.

Podczas Nocy Muzeów będzie miała miejsce premiera dwóch utworów Aleksandry Chmielewskiej napisanych specjalnie z tej okazji w wykonaniu Walicki Popiołek Duo oraz zespołu Julia Topolanek-Pacan & Bartłomiej Pacan.

W programie znajdzie się również pokaz baletowy duetu Oberemok, Performance Kasi Korus w połączeniu z muzyką Miss God, koncert zespołu „Przepięknie” Rafała Betlejewskiego, performance Ślubowanie Łukasza Błażejewskiego i Patryka Kaczanowskiego, pokaz audiowizualny Ari Dykier, a także „Korowód serca” Marthy Mulawy.

Szczegóły: https://www.facebook.com/events/3186888654919303 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncerty 36. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbędą się w dniach 15–20 maja 2022 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz w Kościele Ewangelicko-Reformowanym. Organizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski.

Odbywający się co roku jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową jest pierwszym, który przyjął taką formułę.

W roku 2022 usłyszymy 7 prawykonań, w tym utwór zamówiony i dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

16 maja zabrzmi zapomniana muzyka przedwojennego warszawskiego kompozytora Juliusza Wertheima, a także Tadeusza Paciorkiewicza i Wandy Landowskiej. W programie koncertu 17 maja „Per musicam ad astra” prof. Leszka Lorenta z towarzyszeniem Jana Gralli znajdą się utwory zmarłego niespodziewanie w zeszłym roku Marcina Błażewicza, a także Pawła Buczyńskiego, Adama Sławińskiego i debiutującej na festiwalu Marty Śniady. 18 maja odbędzie się wyjątkowe przedsięwzięcie, łączące w sposób organiczny muzykę baroku i współczesną twórczość muzyczną i literacką: zespół muzyki dawnej Il Tempo pod kierunkiem prof. Agaty Sapiechy zaprezentuje Sonaty Misteryjne Heinricha Bibera oraz prawykona Pięć Tajemnic Chwalebnych Różańca Anny Ignatowicz-Glińskiej i Mysteria Luminosa Rafała Janiaka.


Z kolei premiery dzieł Iwony Kisiel, Marzeny Majcher, Krzysztofa Słowińskiego, Jana Oleszkowicza i Tomasza Radziwonowicza usłyszymy 19 maja w interpretacji muzyków orkiestry Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza.

Finałowy koncert multimedialny Festiwalu 20 maja pt. Archipelag Witkacy w wykonaniu grupy improwizujących kompozytorów „Kawalerowie Błotni” będzie polską premierą koncertu, zagranego dotychczas we Lwowie, Bukareszcie i Bratysławie.

Specjalnie z myślą o dzieciach wraz z rodzicami zaprezentowana zostanie instalacja dźwiękowa dla dzieci Którędy do dźwięku? z muzyką Jarosława Kordaczuka złożona z 16 obiektów generujących dźwięki pod wpływem czujników ruchu. Liczba uczestników warsztatów jest ograniczona. Zapisać się można poprzez formularz google: https://forms.gle/3sTQejcCX4Jeh1r1A 

Wstęp na wydarzenia jest wolny!

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

Więcej informacji na www.wsm.art.pl  i www.facebook.com/warspotmuz 


Jubileuszowa 40 odsłona zapoczątkowanego w 1982 roku Festiwalu Tydzień Talentów promującego szczególnie utalentowanych początkujących artystów odbędzie się w dniach 15–21 maja 2022 w Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Wielkie święto muzyki i młodości – w tej edycji poświęcone pięknej i wymagającej sztuce fortepianowej.

Zainauguruje tegoroczny Tydzień Talentów Krzysztof Jabłoński. Jego mistrzowski recital będzie z pewnością wielką inspiracją dla uczniów i studentów startujących w konkursach festiwalowych. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Kameralna Filharmonii Krakowskiej pod kierownictwem Pawła Wajraka. W pierwszej części koncertu artysta zaprezentuje Legendę As-dur op. 16 nr 1 i Krakowiaka fantastycznego H-dur op. 14 nr 6 Ignacego Jana Paderewskiego. Przesłuchania Konkursu o Nagrodę im. Anny Knapik, skierowanego do uczniów małopolskich szkół muzycznych II stopnia, będą mieć formę koncertu z udziałem publiczności. Młodzi pianiści walczą o nagrodę pieniężną w wysokości 2 000 złotych oraz możliwość wystąpienia w finałowym koncercie Festiwalu Muzyki Kameralnej Bravo Maestro.

Udział w koncercie „Tarnowskie Talenty” 19 maja wezmą wyróżniający się uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Tarnowie. Natomiast 21 maja odbędzie się Konkurs o Stypendium Centrum Paderewskiego, skierowany do studentów polskich uczelni artystycznych. Laureat Nagrody głównej otrzyma 10 000 złotych.

Szczegółowy program: https://www.centrumpaderewskiego.pl/ 


POLMICPatronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przed nami III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej, który odbędzie się w dniach 17–22 maja 2022 w Sanoku. Przez sześć dni (codziennie o godz. 19.00) miłośnicy muzyki będą mieli okazję wziąć udział w wyjątkowych koncertach w sanockich kościołach. W ramach Festiwalu odbędą się również Międzynarodowe Kursy Muzyki Organowej i Kameralnej i II Ogólnopolski Konkurs Młodych Organistów.

Poza solowym brzmieniem organów podczas tegorocznych koncertów będziemy mogli usłyszeć w interpretacji znakomitych polskich wirtuozów dzieła na organy z klarnetem, wiolonczelą czy saksofonem autorstwa kompozytorów z całego świata, w tym prawykonanie światowe utworu Ave Maria Mirosława Gąsieńca oraz kompozycje Piotra Rojka, Zdzisława Nowackiego, Mieczysława Surzyńskiego, Konstantego Gorskiego.

Melomani, którzy nie będą mogli być obecni na koncertach w kościołach, w czasie rzeczywistym będą mogli obejrzeć ich transmisje w czasie rzeczywistym w Internecie. Streaming realizować będzie firma Ars Sonora z Łodzi.


POLMIC

Wystąpią dr hab. Piotr Rojek, prof. AMKL, mgr Łukasz Kot (dyrektor organizacyjny festiwalu), mgr Paweł Kopiec, prof. Dalia Jatautaitè (Litwa), dr hab. Krzysztof Lukas, prof. Stanislav Šurin, prof. dr hab. Renata Marzec, prof. dr hab. Radosław Marzec oraz dr hab. Ryszard Żołędziewski, prof. AMKL.

POLMIC

II Ogólnopolski Konkurs Młodych Organistów jest dedykowany dla uczniów klas organów polskich szkół muzycznych II stopnia. Do zmagań konkursowych II edycji zgłosiło się 19 uczestników z całej Polski (Częstochowa, Katowice, Konin, Kraków, Mielec, Poznań, Rybnik, Rzeszów, Warszawa, Wrocław, Jasło). Każdy z uczestników konkursu (grupa młodsza i grupa starsza) będzie wykonywał obowiązkowy program w dwóch etapach: pierwszy z nich odbędzie się na zabytkowym mechanicznym instrumencie Jana Śliwińskiego, w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Sanoku. Drugi etap odbędzie się w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa na Posadzie, gdzie znajduje się instrument symfoniczny, o trakturze elektropneumatycznej.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Organizatorem przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie Pro Artis. Patronat nad III edycją Festiwalu objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Piotr Gliński, Poseł na Sejm RP – Piotr Uruski, Wojewoda Podkarpacki – Ewa Leniart, Marszałek Województwa Podkarpackiego – Władysław Ortyl, Metropolita Przemyski – abp Adam Szal.

Szczegółowy program: https://www.facebook.com/proartis.sanok/ 


Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na nowy projekt „Póki Polska żyje w nas”, łączący w sobie muzykę, historię, literaturę i promujący polskie dziedzictwo muzyczne. Między 19 maja a 4 czerwca 2022 odbędą się dwa koncerty symfoniczne, koncert kameralny, koncerty dla dzieci, gry miejskie, prelekcje, wykład oraz koncert orkiestry wojskowej z towarzyszeniem chóru.

Głównym celem jaki przyświeca Toruńskiej Orkiestrze Symfonicznej jest prezentacja dzieł nacechowanych ideami patriotyczno-wyzwoleńczymi, inspirowanymi poezją XIX i XX wieku. Zorganizowane zostaną koncerty: kameralny z udziałem tria Krzysztofa Napiórkowskiego, cross-overowy koncert symfoniczny z udziałem TOS oraz ukraińskiego zespołu Haydamaky, pisarza Andrzeja Stasiuka i aktora Roberta Więckiewicza, a także koncerty dla najmłodszych.

Część poświęconą historii wypełnią gry miejskie łączące pokolenia, wykład na temat motywów niepodległościowych w muzyce polskiej, koncert Orkiestry Wojskowej z Torunia z towarzyszeniem Chóru Medici Cantares i solistów (Agaty Glejt, Janusza Żaka, Dominika Sierzputowskiego) oraz koncertu symfonicznego wieńczącego projekt. Finał projektu to przede wszystkim prezentacja muzyki męża stanu i patrioty Ignacego Jana Paderewskiego: zabrzmią Symfonia h-moll „Polonia” op. 24, napisana z okazji obchodów 40-lecia Powstania Styczniowego.

Wstęp na prelekcje, wykład i grę miejską jest wolny!

Projekt został dofinansowany ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego – edycja Niepodległość po polsku.

Karolina Smolarek-Szynal

Szczegółowy program: www.tos.art.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W programie koncertu NFM Filharmonii Wrocławskiej i Andrzeja Kosendiaka 20 maja 2022 o godz. 19.00 znalazły się dwa wybitne dzieła Ludwiga van Beethovena. Jest to jeden z koncertów, zawierający polski akcent, a także symfonia, która od momentu prawykonania prowokowała najrozmaitsze komentarze ze strony innych twórców i która cieszy się niesłabnącą popularnością.

Koncert potrójny C-dur op. 56 na fortepian, skrzypce i wiolonczelę powstał w roku 1803. Kompozytor zadedykował go Josephowi Franzowi von Lobkowitzowi. Był on patronem Beethovena, a także jego uczniem i, jeśli wierzyć przekazom, całkiem uzdolnionym pianistą. Dzieło to jest pogodne w nastroju i jasne w barwach, a uroczysty nastrój wzmacnia częste użycie rytmu punktowanego. Część pierwsza jest najbardziej rozbudowana. Część druga to krótkie Largo, które przechodzi do granego bez przerwy efektownego finału w rytmie poloneza. Jednak brawura techniczna nigdy nie jest w tym dziele celem samym w sobie. Jest nim harmonijne, pełne gracji i elegancji wspólne muzykowanie.

Drugie dzieło w programie koncertu, czyli VII Symfonia A-dur, napisana została przez Beethovena podczas pobytu w Cieplicach, dokąd artysta wyjechał dla podreperowania zdrowia. Żywy i energiczny charakter muzyki sprawił, że nowe dzieło z entuzjazmem powitała także publiczność, która podczas prawykonania w Wiedniu zażyczyła sobie ponownego zaprezentowania części drugiej. Zachwycony kompozycją Richard Wagner określał ją później mianem „apoteozy tańca”, a utwór nie znika z programów koncertów, ciesząc się nadal ogromną popularnością i prowokując do tworzenia ciągle nowych interpretacji.

Olga Benedyktowicz

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8992 


Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

20 maja 2022 o godz. 19.00 z okazji przypadającego w maju każdego roku Światowego Dnia Akordeonu, Koło Naukowe Akordeonistów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na szczególny koncert. W auli koncertowej Akademii Muzycznej zaprezentują się trzy orkiestry akordeonowe. W programie znajdzie się m.in. prawykonanie kompozycji Krzysztofa Falkowskiego Enigma, a także kompozycje A. Chaczaturiana, G. Rossiniego, J. Brahmsa, F. von Suppe, G. Bizeta, M. Lorenca, W. Kilara, N. Rizola.

Wystąpią: Orkiestra Akordeonowa Pulsanti przygotowana przez dr. hab. Pawła Zagańczyka, Kaszubska Orkiestra Akordeonowa, a także Kameralna Orkiestra Akordeonowa Arti Sentemo pod dyrekcją Zbigniewa Czuryły. W finale koncertu ponad 30 akordeonistów zagra wspólnie dwie kompozycje.

Gdańska Akademia Muzyczna od wielu lat jest organizatorem Światowego Dnia Akordeonu. Podczas poprzednich edycji organizowane były również wykłady, prelekcje oraz sesje naukowe. Patronat nad wydarzeniem objęła Confédération Internationale des Accordéonistes (CIA), skupiająca akordeonistów z całego świata.

Wstęp na koncert jest wolny!

Dodatkowe informacje: https://www.amuz.gda.pl/wydarzenia/world-accordion-day,799 


Doroczne spotkanie i konferencja Międzynarodowego Stowarzyszenia Centrów Informacji Muzycznej (IAMIC) odbędzie się w Bonn i Hamburgu w dniach 21–26 maja 2022. Po raz pierwszy od 20 lat Niemcy będą ponownie gościć przedstawicieli stowarzyszenia, które zrzesza organizacje z ponad 30 krajów na całym świecie.

We wtorek 24 maja 2022 można będzie wziąć udział w konferencji online. Dzień otwarty pod hasłem „Życie muzyczne na styku tradycji i przyszłości” będzie transmitowany na żywo z Domu Beethovena w Bonn na cały świat.

Podczas czterech paneli najwyższej klasy eksperci będą dyskutować o wpływie internacjonalizacji i globalizacji na różne obszary życia muzycznego. Nacisk zostanie położony na tematykę muzyki współczesnej i prawa autorskiego, mowa będzie także o programowaniu, promocji młodych muzyków, edukacji muzycznej oraz cyfryzacji. Prelegenci spróbują odpowiedzieć na pytanie, jakie wnioski możemy wyciągnąć z pandemii Covid-19. Wśród zaproszonych gości znaleźli się: Steven Walter (dyrektor artystyczny Beethovenfest Bonn), Christiane Wiesenfeldt (profesor muzykologii na Uniwersytecie w Heidelbergu), Christiane Engelbrecht (dyrektor zarządzający International Ensemble Modern Academy), Thomas Schäfer (dyrektor Międzynarodowego Instytutu Muzycznego Darmstadt) oraz Jürgen Brandhorst (dyrektor Stowarzyszenia GEMA).

Jedną z sesji poprowadzi dr Agnieszka Cieslak-Krupa, członek Zarządu IAMIC (Polskie Centrum Informacji Muzycznek POLMIC).

Konferencja będzie prowadzona w języku angielskim z tłumaczeniem symultanicznym fragmentów w języku niemieckim.

Streaming będzie realizowany w formie webinaru, która pozwala na zadawanie pytań i aktywny udział w dyskusji. Możliwa jest rejestracja na wybrane panele.

Link do formularza rejestracyjnego: https://konferenztechnik-de.zoom.us/webinar/register/WN_rNDEVTdnS7WqZcEy-rCMNA 

Więcej informacji na temat programu i prelegentów można znaleźć na stronie: https://miz.org/en/focus/international-conference-of-music-information-centres 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

21 maja 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Pawła Kos-Nowickiego wykona Uwertury do oper Don Giovanni i Così fan tutte Wolfganga Amadeusa Mozarta, Symfonię „La poule” nr 83 Josepha Haydna, Melodię Myroslava Skoryka oraz II Koncert skrzypcowy Henryka Wieniawskiego.

II Koncert skrzypcowy d-moll Wieniawskiego stał się jednym z najpopularniejszych w polskim i światowym repertuarze wiolinistycznym. Arcydzieło zabrzmi w interpretacji ze wszech miar kompetentnej – wykona je bowiem Agata Szymczewska, zwyciężczyni XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku. Laureatka Paszportu Polityki, czterech Fryderyków oraz nagrody London Music Masters. Prymariuszka renomowanego kwartetu smyczkowego Karol Szymanowski Quartet.

Udział w przygotowaniu koncertu brała Anna Sułkowska-Migoń, uczestniczka programu „Dyrygent-rezydent”, realizowanego przez przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca i finansowanego ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Ogólnopolski Konkurs „20 spojrzeń na Karola Szymanowskiego”, organizowany w 140. rocznicę urodzin i 85. rocznicę śmierci twórcy, odbędzie się 21 maja 2022 w Krakowie.

Celem wydarzenia jest popularyzacja wiedzy dotyczącej życia i twórczości jednego z najważniejszych w skali kraju i Europy kompozytorów minionego stulecia, doskonale łączącego nowoczesny, europejski język muzyczny z polską tradycją ludową. Organizują Konkurs Centrum Edukacji Artystycznej i Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna II stopnia im. ks. kard. F. Macharskiego w Krakowie. Wydarzenie objęte zostało Patronatem Honorowym Prezydenta RP.

Uczestnicy konkursu to uzdolniona młodzież ze szkół muzycznych II stopnia – 63 osoby, przygotowane przez 37 nauczycieli z ponad 30 szkół z całego kraju. Konkurs będzie przebiegać w dwóch etapach: pierwszym – pisemnym, drugim – ustnym. W każdym etapie zadaniem uczestnika będzie rozpoznanie przykładów muzycznych i odpowiedź na zestaw pytań, dotyczących życia, twórczości i myśli kompozytora. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymają dyplom uczestnictwa oraz nagrody rzeczowe. Ponadto finaliści zostaną uhonorowani nagrodami pieniężnymi.

Regulamin dostępny jest na stronie https://asm2.edu.pl/ogolnopolski-konkurs-20-spojrzen/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu orkiestry kameralnej Kremerata Baltica w Narodowym Forum Muzyki 21 maja 2022 o godz. 19.00 wystąpi Gidon Kremer – uznany skrzypek łotewskiego pochodzenia, a zarazem dyrektor artystyczny zespołu. Muzycy wykonają dzieła wyjątkowo cenionych przez Kremera kompozytorów: Astora Piazzolli oraz Mieczysława Wajnberga. Wieczór rozpoczną zaś dźwięki kompozycji ukraińskich twórców – Victorii Polovej oraz Mykoły Łeontowycza.

Druga część koncertu poświęcona została realizowanemu przez zespół we współpracy z Robertem Wickiem projektowi, którego tytuł brzmi „At first there was… noise”. Opowiada on o drodze od ciszy przez hałas aż do muzyki. Kremer, jako lider zespołu, wykorzystał w nim twórczość Mieczysława Wajnberga – jednego z najbardziej intrygujących kompozytorów ubiegłego stulecia.

Dorobek Wajnberga jest bardzo obszerny – obejmuje sto pięćdziesiąt trzy opusy, a także wiele dzieł użytkowych napisanych z myślą o filmach czy na potrzeby radia. Zabrzmią m.in. Galop, Kujawiak, Concertino i wieńczący koncert melodyjny Waltz. Wszystkie z zawartych w programie dzieł tego kompozytora muzycy zaprezentują w nieszablonowych, autorskich opracowaniach.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9040 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

18. edycja Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat Sopot 2022 odbędzie się w dniach 21-29 maja 2022, a Sopot po raz kolejny stanie się rozśpiewanym miastem! W tegorocznej edycji weźmie udział 13 chórów z całego świata, w tym z Angoli i Filipin. Gościem festiwalu będzie zeszłoroczny zdobywca Sopockiej Mewy – Chór ASBeek.

Po raz pierwszy po pandemicznej przerwie do Sopotu przyjadą ponownie zespoły zagraniczne – będziemy mogli usłyszeć je na żywo, a nie w wirtualnej odsłonie jak to było przez ostatnie 2 lata. W konkursie staną w szranki chóry z Angoli, Filipin, Łotwy, oraz reprezentanci Polski z Łodzi, Gniewu, Wejherowa, Przodkowa, Gdańska i Gdyni. Uczestników będzie oceniało międzynarodowe jury pod przewodnictwem dr hab. Beaty Wróbleskiwej, prof. Akademii Muzycznej w Gdańsku.

W ramach festiwalu odbędą się koncerty towarzyszące: muzyka polskich twórców zabrzmi w sopockich kościołach, Muszli Koncertowej oraz w Domu Pomocy Społecznej w Sopocie dla podopiecznych tejże placówki. W programie znajdą się również dwa barwne i widowiskowe wydarzenia. Po raz pierwszy organizatorzy festiwalu zaproszą słuchaczy na Chóralny Spacerownik –„Śladami Wielkich Sopocian” (21 maja), który będzie połączeniem spaceru historycznego po Sopocie z krótkimi koncertami chórów w takich wyjątkowych miejscach na mapie miasta, jak Willa Jünckego przy ul. Goyki 3, Teatr Atelier czy niedawno odtworzona z okazji 120-lecia Sopotu Altana Kollatha. Muzycznemu spacerowi będą towarzyszyć historie o znanych Sopocianach, które opowie Olga Krzyżyńska – malarka, graficzka, dziennikarka, gedanistka, wielka pasjonatka miasta. Po dwóch latach do Sopotu wraca również Parada Chórów (27 maja) – multikulturowa, rozśpiewana, kolorowa parada sopockim „Monciakiem” zakończona Ceremonią Otwarcia z koncertem w Muszli Koncertowej.

Gościem festiwalu, który wystąpi w ramach Koncertu Finałowego w auli Wydziału Ekonomicznego UG, jest Chór ASBeek ze Szkoły Muzycznej w Płocku – zeszłoroczny laureat Sopockiej Mewy na Festiwalu Mundus Cantat Sopot 2021. Oprócz koncertu gościa festiwalu, wręczone zostaną nagrody uczestnikom konkursu oraz zaprezentują się laureaci tegorocznej odsłony Mundus Cantat.

Również w tym roku Mundus Cantat nie jest obojętne wobec sytuacji na świecie. Nasi rodacy, w tym mieszkańcy Sopotu, włączyli się aktywnie w pomoc uchodźcom z Ukrainy, co dostrzegł cały świat. Dlatego w trakcie trwania festiwalu wielokrotnie zabrzmi utwór: Modlitwa za Ukrainę – Molitva za Ukrajinu: Bože velikij jedinij autorstwa Mykoły Łysenko, który dedykowany będzie dzielnie walczącym o swój kraj Ukraińcom oraz tym wszystkim, którzy włączyli się w pomoc potrzebujących w ostatnim czasie.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Szczegółowy harmonogram – na stronie festiwalu www.munduscantat.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dziewięć dni Muzycznego Festiwalu w Łańcucie od 21 maja do 5 czerwca 2022 roku przypada na czas szczególny, w którym muzyka powinna jednoczyć w nadziei na pokój i przypominać, że piękno „ucieleśnione” w muzycznym dziele jest „płaszczem dobra”. Symbolikę tej myśli podkreśli „Wieczór Solidarności z Narodem Ukraińskim” (2 VI) w sali koncertowej Filharmonii Podkarpackiej, podczas którego wystąpią artyści z Polski i Ukrainy.

Ale pierwszym akordem Muzycznego Festiwalu w Łańcucie będzie koncert 21 V, w Filharmonii Podkarpackiej, którego gościem będzie José Cura – światowej sławy argentyński śpiewak, kompozytor i dyrygent. Wybitnemu tenorowi towarzyszyć będzie chorwacko-słoweńska sopranistka Martina Zadro, a Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej zadyryguje Hiszpan David Giménez. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej wystąpi także 5. czerwca – na zakończenie Festiwalu. Za pulpitem dyrygenckim stanie wówczas uznany portugalski kompozytor i multiinstrumentalista Rodrigo Leão, określony niegdyś przez Pedro Almodóvara jako „jeden z najbardziej inspirujących kompozytorów na świecie”, który zaprezentuje autorską muzykę filmową.

W sali balowej Muzeum Zamku w Łańcucie będą gościć zarówno uznane zespoły, jak i soliści: Trio Con Brio Copenhagen, Atlantic Opera Orchestra /Porto z Portugalii, która zagra pod batutą maestro José Ferreira Lobo. Jako soliści wystąpią hiszpańska mezzosopranistka Sandra Ferrández Penalva i pianista Adriano Jordão. Smakiem dawnej muzyki będzie się można rozkoszować słuchając znakomitego zespołu Berliner Barock Solisten (26 V), złożonego z Filharmoników Berlińskich i czołowych artystów Sceny Muzyki Dawnej.

W sali balowej Zamku czeka także na melomanów recital mezzosopranistki Urszuli Kryger (23 V), znakomitej interpretatorki polskich pieśni autorstwa St. Niewiadomskiego, W. Żeleńskiego, Z. Noskowskiego i H.M. Góreckiego, które zabrzmią w koncercie poświęconym 180. rocznicy urodzin Marii Konopnickiej. Zamek w Łańcucie rozbłyśnie również muzyką W.A. Mozarta. Dwa Koncerty fortepianowe wielkiego klasyka wiedeńskiego usłyszymy w wykonaniu Polish Art Philharmonic oraz pianisty Tomasza Lisa pod batutą Michaela Maciaszczyka.

Ciekawą propozycją będzie także koncert Piotra Barona w sali koncertowej Filharmonii Podkarpackiej 27 maja, wypełniony utworami z płyt Wodecki jazz i Moniuszko jazz.

Katarzyna Senderska

Szczegółowy program: https://festiwallancut.pl/kategoria-produktu/repertuar/ 


22 maja 2022 o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal prawykona Koncert na harmonijkę chromatyczną, perkusję i orkiestrę smyczkową Kacpra Smolińskiego. W roli solistów wystąpią Bartek Miler i sam kompozytor.

Koncert ten organizowany jest z okazji 85. urodzin Programu II Polskiego Radia. Będzie to także ostatnia możliwość usłyszenia Orkiestry w Auli UAM w Poznaniu przed przerwą wakacyjną.

Mimo iż, obecny sezon artystyczny został zdominowany przez pianistów, to najbliższy koncert będzie okazją do wysłuchania niecodziennego połączenia instrumentów. U boku Orkiestry prowadzonej przez Agnieszkę Duczmal wystąpią perkusista Bartek Miler oraz ceniony jazzowy muzyk Kacper Smoliński grający na harmonijce ustnej. Jego Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Muzycy zaprezentują również Divertimento Amadeus Jacka Rabińskiego, Koncert na wibrafon i orkiestrę smyczkową Emmanuela Séjourné oraz Serenadę na smyczki op. 11 Daga Wiréna.

Informacja o biletach: www.amadeus.pl 


Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katedra Kompozycji oraz Katedra Organów, Klawesynu, Akordeonu, Gitary i Harfy Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na Koncert Finałowy Konkursu Kompozytorskiego na Duet z Harfą, który odbędzie się 23 maja 2022 o godz. 18.00 w Sali Senatu w budynku czerwonym Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Przedmiotem Konkursu dla studentów klas kompozycji uczelni muzycznych w Polsce był utwór przeznaczony na dowolny duet instrumentalny z harfą, o czasie trwania mieszczącym się w przedziale 4-6 minut. Do udziału w Konkursie zgłoszono 16 kompozycji. Podczas posiedzenia w dniu 13 lutego 2022 Jury Konkursu przyznało 5 nagród i 1 wyróżnienie.

Zwycięskie kompozycje autorstwa Anny Stolarczyk, Piotra Kasiłowskiego, Szymona Kusiora oraz Magdaleny Białeckiej zostaną wykonane przez studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz profesjonalnie nagrane.

Koordynatorem Konkursu jest Kamil Cieślik, prodziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki gdańskiej Akademii Muzycznej.

Szczegółowy program: https://amuz.gda.pl/wydarzenia/koncert-finalowy-konkursu-kompozytorskiego-na-duet-z-harfa,977 


Zakład Perkusji Akademii Muzycznej w Łodzi 24 i 25 maja 2022 organizuje Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Sztuka perkusyjna – historia i kierunki rozwoju”. Oba dni Konferencji kończyć się będą koncertami z niekonwencjonalną i wirtuozowską muzyką perkusyjną II połowy XX wieku. Na konferencję wstęp wolny. Udział w koncertach jest biletowany.

Swoje referaty przedstawią artyści z uczelni muzycznych w całej Polsce. Inaugurację Konferencji zaplanowano na godzinę 15.30 (24 maja), a zaraz po niej pierwszą część wykładów.

W ramach konferencji zaplanowano także dwa wieczorne koncerty (18.00). Połączone zespoły – The Bacewicz Percussion Ensemble i Gdańska Grupa Perkusyjna Jeunesses Musicales 24 maja zaprezentują utwory skomponowane w II połowie XX wieku, które stanowią kanon perkusyjnego kunsztu. Młodzi wirtuozi perkusji zaprezentują swoje umiejętności 25 maja, wykonując odważne i niebanalne kompozycje na zestawy instrumentów perkusyjnych, wibrafon, marimbę i zestaw werbli marszowych. Zabrzmią m. in. utwory Marty Ptaszyńskiej i Jakuba Kołodziejczyka. Koncerty poprowadzi Piotr Sutt – kierownik artystyczny wydarzenia.

Bilety na koncerty w cenie 25 zł i 15 zł nabyć można w kasie biletowej AM.

Marta Włodarczyk

Szczegółowy harmonogram i tytuły wystąpień dostępne na stronie internetowej Uczelni: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/sztuka-perkusyjna-historia-i-kierunki-rozwoju 


24 maja 2022 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zabrzmi finał pierwszej symfonicznej trasy koncertowej Narodowej Orkiestry Dętej pod dyrekcją Mariusza Dziubka z udziałem znakomitych solistów: Pawła Gusnara (saksofon) i Adama Rapy (trąbka).

Program wieczoru wypełnią zarówno znane dzieła w nowych aranżacjach – Bolero Maurice’a Ravela, Uwertura z Zemsty nietoperza Johanna Straussa syna, Mars z suity Planety op. 32 Gustava Holsta, czy Błękitna rapsodia George’a Gershwina z solową partią trąbki, jak również rzadko wykonywana w Polsce Uwertura pitsburska na orkiestrę dętą, fisharmonię, fortepian i perkusję Krzysztofa Pendereckiego oraz niezwykle ekspresyjny Koncert na saksofon altowy i orkiestrę dętą „Birds” japońskiego twórcy Toshio Mashimy, z improwizowaną kadencją pozwalającą na wyeksponowanie najlepszych walorów saksofonu. Słowo o muzyce wygłosi Anna Karna.

Narodowa Orkiestra Dęta powstała w 2019 roku z inicjatywy prezydenta Lubina Roberta Raczyńskiego. Blisko siedemdziesięcioosobowy zespół złożony z instrumentów dętych drewnianych i blaszanych oraz rozbudowanej sekcji perkusji tworzą etatowi muzycy i artyści współpracujący z orkiestrą projektowo. Repertuar orkiestry jest szeroki – obejmuje utwory muzyki klasycznej, filmowej i rozrywkowej. Dyrektorem artystycznym i dyrygentem zespołu jest Mariusz Dziubek.

Bilety dostępne pod linkiem: https://www.ebilet.pl/klasyka/koncert/symfoniczna-trasa-koncertowa-narodowej-orkiestry-detej/ 


POLMICVI Festiwal Bezsenność – cykl koncertów kameralnych organizowanych przez Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu – odbędzie się w dniach 24-27 maja 2022 w Bazarze Poznańskim. Znani ze scen klasycznych artyści zapraszają do świata swoich muzycznych poszukiwań i prezentują autorskie, często premierowe projekty z pogranicza sztuk. Cztery festiwalowe wieczory wypełnią znakomite koncerty kameralne w wykonaniu: Joanna Freszel & Bartłomiej Kominek, Paweł Jabłczyński & Justyna Skoczek, Dawid Lubowicz & Christian Danowicz oraz Meccore String Quartet.

Zainaugurują szóstą edycję Festiwalu znakomici polscy artyści, sopranistka Joanna Freszel i pianista Bartłomiej Kominek, którzy zaprezentują w przepięknej scenerii Bazaru Poznańskiego m.in. utwory ze swojej najnowszej płyty Akwarelle. Znalazły się na niej pieśni Ludomira Różyckiego oraz – pierwszy raz w historii – komplet pieśni Grażyny Bacewicz.

Drugi z koncertów festiwalu wypełnią kompozycje Joachima Stuczewskiego – wiolonczelisty, kompozytora, aranżera i propagatora muzyki żydowskiej. Trzecia propozycja festiwalowa to premierowe wykonanie koncertowe duetów skrzypcowych Dawida Lubowicza z najnowszej płyty Stories, którą artysta nagrał wspólnie z Christianem Danowiczem. Występ Meccore String Quartet, uznawanego za jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych swojego pokolenia, zwieńczy tegoroczny festiwal: usłyszymy kwartety Krzysztofa Pendereckiego, Roberta Schumanna i Giuseppe Verdiego.

Wstęp za bezpłatnymi zaproszeniami, dostępnymi w biurze Towarzystwa.

Szczegółowy program: https://wieniawski.pl/news/aktualnosci-towarzystwo-wieniawskiego/festiwal-bezsenno-24-27-maja-2022-r.html 


Program 33. edycji festiwalu Musica Polonica Nova w dniach 25–29 maja w NFM będzie odnosić się do otaczającej nas rzeczywistości – na nowo definiować, czym jest muzyka i wyznaczać nowe drogi twórczości artystycznej. Festiwal w roku 2022 będzie przebiegać pod hasłem „daCamera”.

Czas pandemii przeniósł muzykę współczesną, podobnie jak pozostałe gatunki sztuki, do sfery online. Na najbliższej edycji festiwalu podczas koncertów zauważalna będzie silna obecność atrakcyjnych aspektów wizualnych, jako równoważnych i wzbogacających spektrum warstwy muzycznej. Muzyka zostanie połączona ze sztuką wideo, performansem i intermediami. Obraz wykorzystany podczas koncertu zmienia bowiem percepcję dźwięku i umożliwia odbiór prezentowanych utworów w szerszym kontekście. Więcej słyszeć, patrząc? Warto się przekonać, że tak właśnie jest!

Festiwal potrwa pięć dni, podczas których odbędzie się siedem koncertów – nie tylko w salach koncertowych, ale też w przestrzeniach foyer Narodowego Forum Muzyki. Planowane są również wydarzenia towarzyszące, takie jak spotkania z twórcami, improwizacyjna scena „po godzinach” oraz instalacja – koncert realizowany wspólnie z BWA w przestrzeni galeryjnej. Codziennie będziemy świadkami premier dzieł polskich twórców! Utwory G. Pstrokońskiej-Nawratil, S. Wojciechowskiego, S. Kupczaka, E. Trębacz, A. Porębskiego, J. Krzewińskiego i A. Sowy powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie“, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Zamówienie Pasji M. Ryczka dofinansowano ze środków pochodzących ze stypendium Miasta Wrocławia. Utwór Denuo T. Skweresa został dofinansowany z funduszy SKE Austromechana. Zamówienie utworu Inner Voyage G. Pieńka dofinansowano ze środków AKM / austro mechana.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/musica-polonica-nova 


Patronat medialny nad festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

51. edycja festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna, organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Fundację Muzyczne Spotkania, odbędzie się w dniach 26–29 maja 2022. W trakcie czterech dni wybitni instrumentaliści i śpiewacy z Polski i zagranicy zagrają dziesięć koncertów, podczas których zaprezentują utwory zarówno XX-wieczne jak i te najbardziej współczesne.

Zabrzmią prawykonania kompozycji Michele Abondano, Arona Ludwiga, Sławomira Czarneckiego, Jaromira Gajewskiego, Macieja Jabłońskiego, Zbigniewa Kozuba, Artura Kroschela, Janusza Stalmierskiego, Katarzyny Taborowskiej, Sarah Westwood, Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej oraz Katarzyny Kwiecień-Długosz. Festiwalowe wydarzenia obejmują również Atelier – w tym roku będzie to specjalny koncert poświęcony postaci wybitnego poznańskiego kompozytora Andrzeja Koszewskiego w setną rocznicę jego urodzin. Wydarzeniem towarzyszącym festiwalu będzie recital duetu akordeonowego Amalgalis Duo.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” został zainicjowany w 1961 roku przez Tadeusza Szeligowskiego. Od ponad pół wieku w Poznaniu prezentowane są kompozycje zarówno twórców polskich, jak i zagranicznych obejmujące swoim zakresem klasykę XX wieku oraz kompozycje pisane współcześnie – w tym światowe premiery. Od 2022 roku funkcję dyrektora Festiwalu pełni Monika Kędziora.

Festiwal dofinansowano ze środków Miasta Poznania, Samorządu Województwa Wielkopolskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Partnerzy festiwalu: Akademia Muzyczna w Poznaniu, ZAiKS, Fundacja Świat Możliwości, Austriackie Forum Kultury.

Szczegółowy program: www.wiosnamuzyczna.pl 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Cykl koncertów „Panufnik, Twardowski, Górecki – arcydzieła polskiej kameralistyki XX wieku” w wykonaniu Apeiron Trio odbędzie się w Dusznikach Zdroju, Krakowie, Poznaniu i Berlinie w dniach 28 maja – 13 czerwca 2022. Projekt zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Celem projektu jest przedstawienie jak najszerszemu gronu odbiorców arcydzieł polskiej kameralistyki XX wieku, w szczególności utworów na trio fortepianowe. Podczas wydarzeń w kraju i za granicą zaprezentowana zostanie muzyka wybitnych polskich kompozytorów: Andrzeja i Roxanny Panufnik, Romualda Twardowskiego oraz Mikołaja Piotra Góreckiego. Koncerty będą miały miejsce w Dworku Chopina w Dusznikach Zdroju (28 V), w Dworku Białoprądnickim w Krakowie (30 V), w Auli Szkoły Muzycznej im. Tadeusza Szeligowskiego w Poznaniu (9 VI) oraz w Piano Salon Christophori w Berlinie (13 V).

Zespół Apeiron Trio tworzą absolwenci i pedagodzy Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu: Hanna Lizinkiewicz (fortepian), Piotr Kosarga (skrzypce) oraz Jan Czaja (wiolonczela). Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych, m.in. zostali finalistami i otrzymali wyróżnienie w I Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie, w kategorii zespoły kameralne. Artyści prowadzą ożywioną działalność koncertową – zarówno solową jak i kameralną, występując w ramach czołowych europejskich festiwali muzycznych. Jednym z najważniejszych zakresów działalności zespołu jest promocja muzyki polskiej, również tworzonej współcześnie.

Strona zespołu: https://www.facebook.com/ApeironTrio