Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2020 2021 2022 2023 2024
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

1–10 lipca 2022, 8 koncertów, muzycy młodego pokolenia i profesorowie z najwybitniejszych europejskich uczelni. Jednym słowem – „Elbląg Music Masterclass”, największe letnie święto muzyki smyczkowej (i nie tylko) na północy Polski! Koncerty i recitale, kursy instrumentalne i wykłady, „Konkurs Młodego Wirtuoza” – to muzyczny maraton, który wytrzymają tylko najwytrwalsi melomani.

„Elbląg Music Masterclass” to międzynarodowy projekt, w ramach którego odbędzie się szereg wydarzeń skierowanych do najbardziej utalentowanych wiolonczelistów, altowiolistów, skrzypków, dyrygentów oraz zespołów kameralnych z Polski i zagranicy. Uczestnicy EMM wezmą udział w kursach mistrzowskich oraz warsztatach, prowadzonych przez pedagogów światowej klasy (m.in. Marcina Zdunika, Mariusza Patyrę, Annę Duczmal-Mróz i Bognę Czerwińską-Szymulę).

Program wydarzenia obejmuje też koncerty i recitale w wykonaniu muzyków młodego pokolenia, a nagrodą dla najlepszych z nich (zwycięzców „Konkursu Młodego Wirtuoza”) będzie wspólny występ z Elbląską Orkiestrą Kameralną podczas koncertu finałowego. To jedyna tego typu inicjatywa w północnej Polsce – po raz pierwszy uczniowie szkół muzycznych, a także studenci i absolwenci akademii muzycznych z Polski i świata zyskają możliwość zaprezentowania swoich umiejętności przed obliczem czołowych europejskich pedagogów.

Fundatorem nagród dla uczestników „Elbląg Music Masterclass” jest POLMIC – Polskie Centrum Informacji Muzycznej. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Tomasz Czapla

Szczegóły na: https://elblagmasterclass.pl/pl 

Social media: https://www.facebook.com/elblagmusicmasterclass 

https://www.instagram.com/elblag_music_masterclass/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zapraszamy na lipcowe koncerty w Filharmonii Śląskiej, podczas których zabrzmi muzyka znana z wielkiego ekranu, w tym utwory Wojciecha Kilara. 1 lipca 2022 o godz. 19.00 na wieczór muzyki filmowej zaprosi Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina. Partie solowe podczas koncertu inaugurującego ten letni cykl koncertowy wykonają Robert Czmok (saksofon) oraz Adam Eibin (fortepian).

Program wypełnią utwory, które towarzyszą nam podczas oglądania wielkich hitów filmowych. Będzie to okazja do wysłuchania dzieł stworzonych na potrzebę takich obrazów, jak np. Pan od muzyki, Jak w niebie, Amadeuszczy filmy z serii o Jamesie Bondzie. Co więcej, filharmonicy wykonają utwory, które co prawda zostały stworzone z myślą do wykonywania koncertowego, ale okazały się inspiracją dla wielu reżyserów i pojawiły się niejednokrotnie w filmach.

Nie zabraknie także dzieł polskich, takich jak Agnus Dei Wojciecha Kilara (Ukryte życie, serial Król Münsteru), Sobbling Silence Adriana Robaka (Blocks of memory), czy też pieśni ludowej Kajze mi się podział, którą można usłyszeć w ścieżce dźwiękowej filmu Sól ziemi czarnej.

Marta Szybiak

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/movies-for-voices-czmok-eibin-wolanin-chor/ 


22. Festiwal Ogrody Muzyczny 2022 Śpiewaj Ogrody odbędzie się w dniach 1–31 lipca 2022. Tegoroczny Festiwal swoim tytułem nawiązuje do powieści Pawła Huellego, w której ważną rolę odgrywa muzyka, a szczególnie tajemnicza opera Richarda Wagnera. Hasło przewodnie podkreśla ponadto znaczenie, jakie w tym roku mają różne odcienie wokalistyki widoczne w bogatym programie koncertów na żywo.

Koncert inauguracyjny (01.07 o godz. 18:30) zabierze uczestników w świat znanych arii Stanisława Moniuszki, Charlesa Gounoda, fragmentów z oper Zygmunta Noskowskiego czy Władysława Żeleńskiego. Świeżość, jaką wniosą młodzi i utalentowani wykonawcy (Magdalena Stefaniak, Szymon Mechliński, Aleksander Teliga) – laureaci Ogólnopolskiego Konkursu im. Bogdana Paprockiego w Bydgoszczy oraz warszawska orkiestra smyczkowa Sinfonia Viva pod batutą Tomasza Radziwonowicza, z pewnością będzie stanowić znakomity wstęp do dalszych wydarzeń ,,Ogrodów muzycznych”.

Koncerty będą miały miejsce w Pawilonie Koncertowym Sinfonii Varsovii na ul. Grochowskiej 272 w Warszawie. Jedynie koncert duetu fortepianowego Fiony i Chiary Alaimo (20.07) zostanie zorganizowany w Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie.

Udział w koncertach na zywo wezmą również Sinfonia Varsovia Brass, gwiazdy musicalu Marie Curie, Kameralny Zespół Muzyki Północno-Wschodniej i Popołudniowej ProForma, Adam Strug, Equilibrium String Quartet i Adam Bałdych w roli skrzypka i kompozytora.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały prasowe organizatorów

Strona Fesitwalu: https://www.ogrodymuzyczne.pl/ 


V Festiwal Polskiej Opery Królewskiej wypełni kilkadziesiąt godzin muzyki polskiej, a na deskach Teatru Królewskiego w dniach 2–24 lipca 2022 podziwiać będziemy znakomitych Solistów, Zespół Wokalny i Orkiestrę oraz Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej. W ramach festiwalu odbędzie się aż dwanaście wydarzeń artystycznych – przedstawień i koncertów. Podczas uroczystej inauguracji, 2 lipca, będzie miała miejsce premiera zamówionego przez Polską Operę Królewską dzieła Zygmunta Krauzego Noc kruków w reżyserii Waldemara Raźniaka.

Libretto do tej jednoaktowej opery sporządziła Małgorzata Sikorska-Miszczuk na podstawie Ballad i romansów oraz Dziadów Adama Mickiewicza. Publiczność będzie miała możliwość skonfrontowania dwóch muzycznych interpretacji Mickiewiczowskiej poezji, gdyż 14 lipca na estradzie w Starej Oranżerii usłyszymy kantatę Stanisława Moniuszki Widma.

Na scenę Teatru Królewskiego powrócą też inne przedstawienia przygotowane przez Polską Operę Królewską w poprzednich latach: pełna humoru Nędza uszczęśliwiona Macieja Kamieńskiego, Straszny dwór oraz Śpiewnik domowy Stanisława Moniuszki, a także – po raz pierwszy z udziałem publiczności –Hiob Krzesimira Dębskiego. Natomiast w wersji koncertowej zabrzmi jedna z pierwszych polskich oper – Agatka, czyli Przyjazd Pana Jana Dawida Hollanda.

Nie zabraknie również wydarzeń dla miłośników muzyki kameralnej. Olga Pasiecznik przygotowała recital pieśni, podczas którego zabrzmią utwory o tematyce dziecięcej (choć niekoniecznie dla dzieci) Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego.

Agnieszka Hornowska

Program festiwalu https://operakrolewska.pl/ 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Letni Festiwal Kameralny „Muzyka w dawnym Wrocławiu” odbędzie się dniach 2 lipca – 27 sierpnia 2022. Kiedy „drzemią” wielkie instytucje, a słuchacze niekoniecznie gustują w rocku czy jazzie, dobra kameralistyka to rewelacyjny wybór. Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Program tegorocznego wydarzeniu umożliwia wrocławianom i turystom odwiedzającym stolicę Dolnego Śląska muzyczną podróż od czasów wczesnego baroku aż do współczesności. Organizator – Stowarzyszenie Inicjatyw Artystycznych „Mosty Kultury” pragnie odświeżyć tradycję salonów muzycznych i tym samym uczynić muzykę klasyczną bardziej przystępną. W pięknych, starannie wybranych wnętrzach historycznych Wrocławia, wieczorową porą, prezentowana będzie na najwyższym poziomie artystycznym ciekawa i mało jeszcze wciąż znana literatura kameralna, w tym utwory Jana Adama Maklakiewicza, Karola Szymanowskiego, Jana Galla, Stanisława Niewiadomskiego, Wojciecha Kilara, Andrzeja Panufnika i Mieczysława Wajnberga.

Główną ideą Festiwalu, na którą pomysłodawczyni, pianistka i wiceprezes Stowarzyszenia, a także dyrektor artystyczna Festiwalu Monika Kruk kładzie duży nacisk, jest zapraszanie do udziału w koncertach przede wszystkim wybitnych muzyków wrocławskich. Wśród zaproszonych artystów znaleźli się: Zofia Neugebauer, Krzysztof Karpeta, Apeiron Trio, Tomasz Daroch, Magdalena Blum, Michał Marcol i Radosław Pujanek.

Utwory wielkich mistrzów romantyzmu, melancholijna muzyka baroku, odnalezione w zbiorach specjalnych wrocławskich bibliotek utwory Paula Caro zabrzmią w tym roku w OP ENHEIM (Salon HERZ), Muzeum Etnograficznym (Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu – Sala wernisażowa), Muzeum Pana Tadeusza (Oddział Ossolineum), Muzeum Miejskim Wrocławia (Pałac Królewski) oraz w Sali Sesyjnej w budynku Dworca Głównego. Przed każdym koncertem zaproszeni prelegenci przypomną słuchaczom niezwykłe historie wszystkich tych miejsc.

Szczegółowy program: http://mostykultury.pl/ 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W ramach współpracy z Międzynarodowym Konkursem Carla Nielsena Sinfonietta Cracovia zaprosiła do wspólnego koncertu 17-letniego skrzypka ze Lwowa i laureata ostatniej edycji Konkursu, Bohdana Lutsa. Efektem tego spotkania będzie koncert 2 lipca 2022 o godz. 19.00 w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, łączący klasyczne kompozycje Mozarta z utworem Krzysztofa Pendereckiego Kartki z nienapisanego dziennika.

Międzynarodowy Konkurs Carla Nielsena to odbywające się w Odense w Danii wydarzenie o europejskiej renomie i rosnącym z roku na rok prestiżu. Jego wyjątkowy format polega na przygotowaniu młodych artystów do spotkania z wyzwaniami współczesnej muzyki oraz nagradzaniu najzdolniejszych wirtuozów: flecistów, klarnecistów i skrzypków. W mieście narodzin Carla Nielsena wiosną 2022 roku jury wyróżniło kilku solistów spośród 72 uczestników i uczestniczek.

Lwowski wirtuoz wystapi tego wieczoru w oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie wraz z Sinfoniettą Cracovią pod batutą Jurka Dybała.

Krzysztof Siwoń

Informacja o biletach: https://www.sinfonietta.pl/koncerty/koncert-z-laureatem-konkursu-nielsena 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dziesiąta edycja Festiwalu „Emanacje” w dniach 2 lipca – 27 sierpnia 2022 to imponujące koncerty symfoniczne, porywające recitale prezentujące młode muzyczne pokolenie; kameralne koncerty w najpiękniejszych zakątkach Małopolski oraz wydarzenia plenerowe osadzone w magicznej scenerii lusławickiego Arboretum. Jubileuszowa odsłona Festiwalu będzie więc kwintesencją jego wyjątkowego charakteru i nieszablonowego programu, które cechują Festiwal już od dekady.

Sercem „Emanacje” będą tradycyjnie Lusławice, zapraszając melomanów i gości do udziału w koncertach w znakomitej sali koncertowej, zwiedzenia pięknego zespołu dworsko-parkowego oraz spędzenia czasu przy kawie w letniej kawiarni.

European Union Youth Orchestra, Młodzieżowa Akademicka Orkiestra Ukrainy „Slabozhansky", Polska Orkiestra Kameralna czy Orkiestra Akademii Beethovenowskiej wypełnią programy głównych wydarzeń festiwalowych. Wśród gwiazd „Emanacji” wystąpią ponadto maestro Gianandrea Noseda, Francesco Piemontesi, Jurek Dybał, Arkadiusz Krupa, Maciej Tworek, PIANOHOOLIGAN, Dorota Miśkiewicz z Markiem Napiórkowskim, Bester Quartet czy duet Piotr Wyleżoł-Szymon Mika.

Wyraźnie zarysowanym nurtem programowym będą cosobotnie skrzypcowe recitale polskich uczestników konkursu im. Henryka Wieniawskiego, a także koncerty mistrzów wiolinistyki i kompozytorów – Mateusza Smoczyńskiego, Adama Bałdycha w premierowym projekcie LEGEND, Dawida Lubowicza – oraz finalistów Seifert Competition. W ramach jubileuszowej edycji letniego festiwalu, Europejskie Centrum Muzyki zaprezentuje także swe autorskie projekty: Penderecki Youth Orchestra, bohaterów programu Prezentacje skupiającego najzdolniejszych młodych solistów czy słynną Lusławicką Orkiestrę Talentów.

10. Festiwal „Emanacje” objęty został Honorowym Patronatem prof. Piotra Glińskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Partnerem strategicznym Festiwalu jest Towarzystwo im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.

Mateusz Kluza, Jan Tomala

Szczegółowy program: www.emanacje.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Letni Festiwal Muzyczna Korzkiew to cykl wydarzeń artystycznych, na które składają się cotygodniowe koncerty w położonym niecałe 30 minut drogi od Krakowa zabytkowym kościele p.w. Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Korzkwi, który słynie z niepowtarzalnej akustyki. Wszystkie koncerty tegorocznej jubileuszowej edycji, a także spotkania z artystami i animatorami kultury, odbywają się każdą niedzielę lipca i sierpnia, o godz. 17:15. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny!

Festiwal od roku 2011 organizowany jest przez Stowarzyszenie „Muzyczna Korzkiew”, którego działalność opiera się na umożliwianiu bliższego kontaktu z wysokiej klasy muzyką w tym regionie. Ponadto Stowarzyszenie stara się pomagać młodym artystom – laureatom konkursów muzycznych, umożliwiając im promocję swojego talentu w ramach Festiwalu: w tym roku wystąpią podczas specjalnie dedykowanych im koncertów 14 i 15 sierpnia.

W programie Festiwalu znalazły się arcydzieła światowej klasy twórców, między innymi: Beli Bartóka, Ludwiga van Beethovena, Johannesa Brahmsa, Fryderyka Chopina, Antonina Dvořáka, Mieczysława Karłowicza, Józefa Kofflera, Alexandra Kreina, Andrzeja Krzanowskiego, Astora Piazzolli, Louisa Spohra, Antoniego Szałowskiego, Petrisa Vasksa i innych.

Wystąpią tak znani muzycy, jak Daniel Stabrawa, Mirosław Herbowski wraz z Esterą i Krzysztofem Kawula, Jarosław Bester, Mariola Cieniawa Puchała wraz z Katarzyną Oleś-Blacha, Paweł Motyczyński, Tomasz Sowa wraz z Agnieszką Riess oraz Magdą Niedbała-Solarz, Fitelberg Quartet, Sławomir Cierpik i Piotr Bylica.

Paweł Riess

Strona Festiwalu: https://festiwalkorzkiew.pl 

Fanpage wydarzenia: https://www.facebook.com/FestiwalMuzycznaKorzkiew/ 


POLMICPatronat medialny nad Festiwalami sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie JAX zaprasza na dwa letnie festiwale muzyki klasycznej organizowane na terenie Województwa Podlaskiego: IV Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry” (3 lipca – 23 października 2022) oraz I Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „Basilica Augustoviensis” (3, 24, 31 lipca oraz 28 sierpnia 2022). Przed nami łącznie dziesięć koncertów z udziałem najlepszych organistów i znakomitych solistów, a także konferencja „Organum Mundi” poświęcona dziejom budownictwa organowego. Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny!

IV Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry” odbędzie się w zabytkowym Klasztorze Pokamedulskim w Wigrach oraz w Kościele pw. św. Piotra i Pawła w Suwałkach. Program koncertów obejmuje przekrój literatury muzycznej – od utworów renesansowych, po muzykę XX i XXI wieku, w tym kompozycje Feliksa Nowowiejskiego, Mieczysława Surzyńskiego i Lecha Skoczylasa. Po raz pierwszy w historii Festiwalu wystąpi duet organowy. Usłyszymy także współbrzmienia króla instrumentów ze skrzypcami, wibrafonem i sopranem.

POLMICFestiwalowi towarzyszyć będzie konferencja „Organum Mundi", która potrwa od 22 do 23 października. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z dziejami budownictwa organowego w ujęciu technicznym i wykonawczym. Wykłady poprowadzą: prof. Piotr Rojek z Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, dr Wiktor Brzuchacz i ks. dr Piotr Markisz z Akademii Katolickiej w Warszawie oraz Rikke Kursch. Zapisy na konferencję odbywać się będą na stronie https://festiwal.wigry.pro/. Projekt został dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego i Urząd Miasta Suwałki.

I Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „Basilica Augustoviensis” obejmuje cztery koncerty muzyki klasycznej, które odbędą się w Bazylice Najświętszego Serca Jezusowego w Augustowie. Zabrzmią zarówno większe formy cykliczne, jak i różnorodne miniatury, kunsztowne improwizacje organowe czy autorskie aranżacje. Wystąpią soliści, którzy od wielu lat aktywnie zaangażowani są w polskie i światowe życie kulturalne: Michał Mogiła (obój), Róża Lorenc (skrzypce), Maciej Sikała (saksofon), a także uznani organiści – Waldemar Krawiec, Bogusław Grabowski, Agnieszka Tarnawska, Jarosław Tarnawski i Wiktor Brzuchacz.

W Bazylice Najświętszego Serca Jezusowego w Augustowie znajdują się 37-głosowe organy, wybudowane w 1952 r. przez firmę organmistrzowską Zygmunta Kamińskiego z Warszawy. Instrument ten jest jednym z największych, znajdującym się w regionie augustowsko-suwalsko-sejneńskim. Jest przykładem polskiej tradycji budownictwa organowego. W 2021 roku zakończono dwa etapy remontu organów: usprawniono trakturę elektropneumatyczną oraz zamontowano nowy kontuar z wyposażeniem elektrycznego systemu sterowania. Odrestaurowane elementy sprawiły, że organy stały się instrumentem koncertowym. Festiwal „Basilica Augustoviensis” jest finansowany ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.

Każdemu koncertowi festiwalowemu towarzyszyć będzie projekcja wizualna, dzięki której zgromadzona publiczność będzie mogła obserwować grę artystów odbywającą się na chórze kościołów.

Patronaty honorowe: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałek Województwa Podlaskiego, Wojewoda Podlaski, Prezydent Miasta Suwałki, Burmistrz Miasta Augustów, Starosta Powiatu Augustowskiego.

Róża Lorenc

Szczegóły na www.stowarzyszeniejax.pl 

https://festiwal.wigry.pro/ 


Uroczysta gala 47. edycji Nagrody im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej” odbędzie się 6 lipca 2022 roku o godz. 13.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. Wyróżnienia przyznawane raz w roku przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zostaną wręczone wybitnym przedstawicielom środowiska kultury tradycyjnej.

Transmisję na żywo z wydarzenia będzie można śledzić na kanale YouTube Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca oraz na stronie www.nagrodakolberg.pl. Zapis audiowizualny będzie dostępny także po zakończeniu uroczystości.

W maju odbyły się sesje plenerowe laureatów w ich rodzimych regionach, by przedstawić nagrodzonych i efekty ich działalności w autentycznym otoczeniu. Malownicze krajobrazy polskich wsi i miast okazały się doskonałą przestrzenią dla plenerowych ujęć laureatów. Materiały filmowe i fotograficzne zostaną zaprezentowane podczas gali.

Także 6 lipca, o godz. 18 w siedzibie Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi (Krakowskie Przedmieście 66), po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią odbędzie się Koncert z Wieczorem tańca, podczas którego laureaci zaprezentują się w swoim repertuarze!

Wstęp na koncert i potańcówkę jest bezpłatny.

Więcej informacji o nagrodzie (o jej patronie, misji, historii, organizatorach, towarzyszących wydarzeniach) oraz przede wszystkim o jej laureatach z lat 1974–2021 znajduje się na stronie internetowej www.nagrodakolberg.pl 

Materiały prasowe organizatorów


Hashtag Ensemble zaprasza na pierwszy #AżTak Festiwal, który odbędzie się w dniach 7–9 lipca 2022. Tematem przewodnim jest „Superorganizm”. Wstęp wolny!

Utopijna idea stworzenia ludzkiego superorganizmu łagodzi wewnętrzne konflikty tożsamościowe, zażegnuje niszczący konflikt człowieka z naturą, wreszcie – zatrzymuje wojny. Podczas #AżTak Festiwalu organizatorzy proponują głęboką refleksję nad otaczającą nas rzeczywistością, zdrowy aktywizm realizowany we współpracy ze wspólnotami lokalnymi i odzyskanie kontaktu z własnym ciałem i emocjami.

Trzy koncertowe wieczory odbędą się w nieoczywistych miejscach.

Koncert 7 lipca w Pawilonie edukacyjnym Kamień (Wybrzeże Puckie 1) będzie zarazem premierą najnowszej płyty Hashtag Ensemble, siódmej w dorobku, a trzeciej improwizacyjnej, nagranej w latach 2020-2022 i inspirowanej fantazją o naturze przejmującej kontrolę nad światem w czasie pandemii.

8 lipca przeniesiemy się w różne części Ogrodu Botanicznego UW, gdzie zabrzmią utwory solowe wykonywane przez muzyków solistów Hashtag Ensemble i zaprogramowane wokół relacji człowiek-roślina. Prawykonana zostanie kompozycja Wojciecha Błażejczyka Fake Roses.

Utwory prezentowane 9 lipca w Solidarnym Domu Kultury „Słonecznik" wprowadzą nas w jądro aktualnych konfliktów: geopolitycznych, tożsamościowych i ekologicznych.

#AżTak Festiwal 2022 współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa w ramach projektu „1. festiwal warszawskiej kooperatywy muzycznej Hashtag Ensemble".

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: http://hashtag-ensemble.org/aztak-festiwal-2022/ 


Koncerty Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego i Wojciecha Kilara, mało znane utwory Józefa Kozłowskiego, najpiękniejsze polonezy przełomu XVIII i XIX wieku i pieśni do słów Adama Mickiewicza – tak w skrócie zapowiada się 18. edycja Festiwalu Muzyki Polskiej, który odbędzie się w Krakowie w dniach 8-30 lipca 2022.

Nie zabraknie muzycznych odkryć, w tym zapomnianej twórczości pieśniarskiej związanego z Krakowem Jerzego Gablenza, jak i kompozycji najnowszych – Zygmunta Krauzego, Pawła Mykietyna i Krzysztofa Słowińskiego. A wszystko to w mistrzowskich wykonaniach. Wśród tegorocznych gwiazd m.in. zjawiskowa skrzypaczka Miranda Liu, występujący na wielu scenach Europy bas-baryton Krzysztof Szumański, charyzmatyczny akordeonista Maciej Frąckiewicz, a na finał wybitny japoński pianista Kyohei Sorita, laureat II nagrody XVIII Konkursu Chopinowskiego.

16 lipca w Filharmonii Krakowskiej zabrzmią utwory Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara i Krzysztofa Słowińskiego. Ukraińskiemu pianiście Artemowi Yasynsky’emu towarzyszyć będzie Sinfonietta Cracovia pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak, szefowej artystycznej orkiestry. Będzie to zarazem inauguracja rozpisanego na pięć edycji FMP cyklu koncertów Sinfonietty Cracovii, w ramach którego zespół poprowadzą dyrygentki. W programie koncertu również skomponowane w 2002 roku Krzyki Pawła Mykietyna oraz prawykonanie utworu Sinfonietta assortita na trąbkę, kotły, tam-tam i smyczki (2022) Krzysztofa Słowińskiego. Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

W 200. rocznicę wydania Ballad i romansów Adama Mickiewicza z recitalem pieśni do słów wieszcza wystąpi ceniony tenor Wojciech Parchem (29 lipca, Aula Collegium Novum UJ). Zabrzmią utwory m.in. Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego czy Carla Loewego, autora niemieckojęzycznych ballad do tekstów Mickiewicza.

Na zakończenie festiwalu (30 lipca, Sukiennice) z recitalem mistrzowskim wystąpi Japończyk Kyohei Sorita, laureat II miejsca w XVIII Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Izabella Oleś

Szczegółowy program: http://www.fmp.org.pl/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

8 lipca 2022 o godz. 19.00 Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Macieja Tomasiewicza zaprosi na wieczór wielkich hitów muzyki klasycznej – i nie tylko! Zarówno miłośnicy opery, walców, muzyki filmowej i popularnej z pewnością znajdą coś dla siebie. Wszystkie utwory, które znajdą się w programie tego wieczoru połączy jeden wspólny mianownik: kino.

Usłyszymy zarówno dzieła, które zostały stworzone na potrzeby filmów, jak i te, które zostały włączone do ścieżki dźwiękowej, choć powstały z przeznaczeniem do wykonywania na estradzie.

Filharmonicy wykonają utwory Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, Pietro Mascagniego, Samuela Barbera, Edvarda Griega, Julesa Masseneta, Johanna Straussa, George’a Gershwina, Wojciecha Kilara i Jerzego Petersburskiego. Kompozycje te znalazły się w takich filmach, jak: Adwokat diabła, Farinelli: ostatni kastrat, Sen nocy letniej, Szkarłatna litera, Szklana Pułapka, Titanic, Grand Budapest Hotel i innych. Zapraszamy więc na muzyczną podróż po wielu światach, znanych z wielkiego ekranu. Przewodnikiem po tych miejscach będzie Regina Gowarzewska.

Marta Szybiak

Szczegółowy program: https://filharmonia-slaska.eu/production/muzyka-filmowa-tomasiewicz-slaska-orkiestra-kameralna/ 


POLMICPatronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Udział w tegorocznej jubileuszowej edycji Festiwalu wezmą znani przedstawiciele muzyki jazzowej i wszyscy polscy uczestnicy 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu! 9 lipca o 19:00 recitalem skrzypcowym Judyty Kluzy-Sporniak, której na fortepianie towarzyszyć będzie Grzegorz Skrobiński, rozpocznie się tegoroczny Cykl Wieniawski. 10 lipca o 19:00 w sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach wystąpi Pianohooligan.

POLMICCykl Wieniawski jest integralną częścią X Festiwalu. Czeka nas prawdziwy przedsmak jesiennych zmagań konkursowych. Partnerem wydarzenia jest Towarzystwo im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.

Jednym z ważnych nurtów Festiwalu „Emanacje” od lat pozostaje muzyka improwizowana. Nie inaczej jest również i w tym roku. Wśród licznych artystów festiwalu, którzy wystąpią na lusławickiej scenie, pojawią się także wirtuozi jazzu. Jako pierwszy z nich wystąpi Pianohooligan czyli Piotr Orzechowski, okrzyknięty przez krytyków jako jeden z najwybitniejszych polskich pianistów jazzowych młodego pokolenia. Artysta zaprezentuje niezwykły cykl 24 Preludes & Improvisations oraz Experiment: Penderecki.

Bilety i szczegóły na stronie https://penderecki-center.pl/emanacje 


Cricoteka zaprasza na pierwszy w 2022 roku koncert z cyklu „Polifonie”, 10 lipca o godz. 18.30, podczas którego Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca prawykona najnowsze dzieła dr. hab. Artura Zagajewskiego, prof. AM, sekretarza Oddziału Łódzkiego ZKP, oraz doktoranta Pawła Malinowskiego.

Być artystą to znaczy być wrażliwym, umieć się czymś tak po prostu zachwycić, ale też umieć się tym podzielić. W utworach trojga współczesnych kompozytorów – Artura Zagajewskiego, Jennifer Walshe i Pawła Malinowskiego – znajdziemy wspomnienia zachwytów, kolekcje pamiątek, zapisy wzruszeń, czy to w postaci odniesień do tekstów literackich i dzieł muzycznych, czy też w formie obrazu, ruchu, znaczących gestów i obiektów.

Znany z fascynacji sensualnym wymiarem architektury, skomplikowanymi rytmami faktur, materii oraz tożsamością miejsca, Artur Zagajewski tym razem zwraca się w nieco inną stronę. W Tired with all these, for restful death I cry (2022) na orkiestrę kameralną i wideo, które realizuje Grzegorz Mart, przygląda się kategorii nijakości. Nijakość otacza nas zewsząd, wlewa się w nasze życie, aż stopniowo staje się przezroczysta. Czy zatem da się ją uchwycić lub zdefiniować? Kompozytor związał swój utwór z Sonetem 66 Williama Shakespeare’a, a wiersz potraktował jako swoiste motto.

Jennifer Walshe w Zusammen I (2014) projektuje doświadczenie wspólnotowości dla dziesięciorga wykonawców. Lakoniczna partytura, której bliżej do scenariusza niż zapisu nutowego, opisuje brzmienia, gesty, akcje i relacje, pozostawiając jednak sporą interpretacyjną swobodę muzykom.

Nostalgiczne refleksy znajdziemy w utworze Pawła Malinowskiego, through the youth of these things (2022) na zespół, elektronikę i obiekty. Ważną rolę odrywają tu jednak nie tyle sceniczne akcje wykonawców, co obecne na estradzie przedmioty: migające w półmroku pokojowe lampki, bańki mydlane, kieliszki, ceramiczne figurki i inne domowe bibeloty, które pełnią funkcję perkusji.

Wykonanie utworu Pawła Malinowskiego sfinansowano z dotacji na działania artystyczno-badawcze w ramach studiów doktoranckich.

Partner koncertu: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Fundusz Popierania Twórczości.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.cricoteka.pl/pl/orkiestra-muzyki-nowej-szymon-bywalec-nasze-rzeczy-polifonie-2022 


Polski Impresariat Muzyczny i jego kierownik Marcin Gorayski zapraszają na koncerty wypełnione pięknymi pieśniami i cudowną muzyką fortepianową w interpretacji mezzosopranistki Zuzanny Nalewajek i pianisty Pawła Sommera. Koncerty odbędą się w dniach 14–17 lipca 2022 w Dąbrównie, Dźwierzutach, Mikołajkach i w Pranie w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”.

Koncerty będą miały miejsce w Kościele Ewangelicko-Metodystycznym w Dąbrównie (14.07, godz. 18:00), w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Dźwierzutach (15.07, godz. 18.00), w Kościele Parafii Ewangelicko-Augsburskiej św. Trójcy w Mikołajkach (16.07, godz. 18.00) oraz w Muzeum K. I. Gałczyńskiego w leśniczówce Pranie (17.07, godz. 17.00).

Zuzanna Nalewajek studiuje na wydziale wokalno-aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej i uczestniczy w Programie Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej działającej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Jest laureatką konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich. Z UMFC związany jest także Paweł Sommer: jest pracownikiem i doktorantem uczelni (klasa prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn), stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ceniony kameralista występuje również jako solista, a także towarzyszy śpiewakom na wielu prestiżowych konkursach i kursach w Polsce i za granicą.

W interpretacji znakomitych młodych artystów usłyszymy dzieła Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Karłowicza, Władysława Żeleńskiego, Leokadii Myszyńskiej-Wojciechowskiej, Zofii Wróblewskiej-Obtułowicz, Ireny Białkiewiczówny, a także Francisa Poulenca i Johannesa Brahmsa.

Cykl koncertów „Z klasyką przez Polskę” jest finansowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Informacje o zaproszeniach: https://nimit.pl/wydarzenia/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centurm Informacji Muzycznej POLMIC.

Festiwal „WigroSfera” to dźwiękowa odpowiedź na naturalną ludzką potrzebę obcowania z naturą i kulturą. To wydarzenie nietuzinkowe, jedyne w swoim rodzaju, łączące kulturę wysoką z pięknem i walorami turystycznymi Suwalszczyzny. Trzecia edycja festiwalu odbędzie się 15 i 16 lipca 2022 na terenie Wigierskiego Parku Narodowego oraz w Suwałkach.

Wydarzenia będą dostępne zarówno dla widowni na miejscu oraz dzięki wysokiej jakości transmisji audio video na żywo – również w Internecie. Główna scena usytuowana będzie na plaży PTTK w Starym Folwarku z widokiem na jedno z najpiękniejszych polskich jezior – Wigry. W mieście Suwałki koncerty będą się odbywały w sali koncertowej Suwalskiego Ośrodka Kultury.

Idea artystyczna zakłada prezentację najbardziej kreatywnych polskich twórców, którzy łączą w swoich dokonaniach tradycję muzyki klasycznej oraz najnowsze jej osiągniecia wykorzystujące nowinki technologiczne. W ciągu dwóch dni wydarzeń odbędzie się sześć koncertów oraz zaprezentowana zostanie instalacja Aleksandry Hewelt: widownia podczas koncertu nad Jeziorem Wigry będzie mogła również obcować z wizualno-dźwiękowym kolażem na 18 telewizorów analogowych wraz z 18 odtwarzaczami DVD i projektorem cyfrowym.

Usłyszymy i zobaczymy wiodący europejski kwartet smyczkowy NeoQuartet, który wykona kompozycje własnego autorstwa we wspólnym projekcie String Theory z artystą sztuk wizualnych Radosławem Derubą, oraz multiinstrumentalistę i twórcę muzyki elektronicznej Bartosza Webera wraz z VJem Wiktorem Podgórskim.

Na scenie nad Jeziorem Wigry swoje projekty zaprezentują: twórca muzyki elektronicznej Bartosz Dziadosz wraz ze skrzypkiem Adamem Roszkowskim; czołówka polskich jazzmanów w projekcie Radek Nowicki Trio oraz jedna z najbardziej obiecujących artystek europejskiej sceny modern classical – Yana (Joanna Bieńkowska – kompozytorka, skrzypaczka i wokalistk).

Po każdym koncercie odbędzie się studio festiwalowe, w którym artyści będą opowiadać o koncercie.

Partnerzy festiwalu: Wigierski Park Narodowy, Suwalski Ośrodek Kultury, PTTK Suwałki

Organizator: Fundacja ART - SOS Alicji Roszkowskiej, Stowarzyszenie NeoArte

Festiwal dofinansowano ze środków: Miasto Suwałki, Narodowe Centrum Kultury, Fundacja Orlen, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, Stowarzyszenie Suwalsko-Sejneńska Lokalna Grupa Działania

Katarzyna Smoła

Szczegółowy program: https://wigrosfera.com/ 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

IV Czarnoleski Festiwal Sztuk odbędzie się w dniach 16–24 lipca 2022 pod hasłem „Odwieczne pieśni". Wydarzenia festiwalowe będą miały miejsce w zabytkowych miejscach związanych z Janem Kochanowskim, a także w Zespole Placówek Oświatowych w Policznie.

IV edycja Czarnoleskiego Festiwalu Sztuk jest kontynuacją dotychczas wypracowanej formuły łączącej festiwal z Mistrzowskimi Warsztatami Pianistycznymi. Podtytuł IV edycji nawiązuje do tego co uniwersalne i niezmienne w sztuce, a także w życiu każdego człowieka. Organizatorzy pragną przedstawić poprzez dobór repertuaru w sposób szczególny jeden z najpiękniejszych i najciekawszych okresów w sztuce europejskiej, w tym polskiej, czyli przełom stuleci XIX i XX.

Na Czarnoleskim Festiwalu Sztuk zawsze obecna jest muzyka współczesna i dawna, tym ciekawsze staje się śledzenie wcześniej wspomnianych idei na przestrzeni epok. Podczas festiwalu odbędą się koncerty symfoniczne, w tym koncert Czarnoleskiej Orkiestry Festiwalowej, koncerty kameralne, koncerty zespołów muzyki dawnej, recitale wokalne, spotkania w ramach kawiarenki literackiej, warsztaty tańca towarzyskiego, koncerty uczestników Mistrzowskich Warsztatów Pianistycznych wraz z recytacją poezji Jana Kochanowskiego, wystawę prac plastycznych.

Zabrzmią m. in. utwory Karola Szymanowskiego, Mieczysława Karłowicza, Władysława Żeleńskiego, Witolda Lutosławskiego, Szymona Godziemba-Trytka, Marka Raczyńskiego, Michała Ziółkowskiego, Anny Rocławskiej-Musiałczyk i Zuzanny Falkowskiej. Słuchajmy pięknej muzyki, czytajmy poetów!

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Zadanie publiczne pn. IV Czarnoleski Festiwal Sztuk – „odwieczne pieśni” dofinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego.

Informacja prasowa organizatorów

Szczegółowy program: www.czarnoleskifestiwalsztuk.pl 

                                     https://www.facebook.com/czarnoleskifestiwalsztuk 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

17 lipca 2022 roku przypada 90. rocznica urodzin jednego z najsłynniejszych polskich kompozytorów XX wieku, Wojciecha Kilara. Z tej okazji filharmonicy śląscy przygotowali na poprzedzający tę datę dzień (16 lipca o godz. 18.00) wyjątkowy koncert, poświęcony jego pamięci. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta wykona program dzieł tego twórcy.

Rozpocznie koncert Uwertura uroczysta, która powstała z okazji 145. rocznicy nadania praw miejskich Katowicom. Tego wieczora zabrzmi także Kościelec 1909, poemat poświęcony tragicznie zmarłemu w tytułowym roku Mieczysławowi Karłowiczowi, przysypanemu lawiną śnieżną pod Małym Kościelcem. Pozostałą część koncertu wypełni muzyka filmowa, stanowiąca szczególnie ważny w twórczości Kilara gatunek. Usłyszymy motywy z Zemsty, Soli ziemi czarnej, Ziemi obiecanej oraz Pana Tadeusza.

16 lipca będzie można zobaczyć w Filharmonii Śląskiej rękopis Uwertury uroczystej. Wystawa została przygotowana przez Muzeum Historii Katowic oraz dofinansowana ze środków Muzeum Historii Polski w ramach programu Patriotyzm Jutra.

Marta Szybiak

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/wojciech-kilar-in-memoriam-shemet-orkiestra-symfoniczna/ 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

17 lipca 2022 roku minie 90 lat od narodzin najsłynniejszego kompozytora związanego z Katowicami – Wojciecha Kilara. Z tej okazji muzyka Mistrza zabrzmi dzień wcześniej, 16 lipca,  w całych Katowicach! Wstęp na wszystkie wydarzenia z udziałem znanych śląskich artystów jest wolny (ograniczona liczba miejsc w ogrodzie domu Kilara).

16 lipca w czterech punktach miasta zabrzmi jego muzyka filmowa, kameralna i religijna w wykonaniu Kwintetu Dętego Blaszanego NOSPR, Kwintetu Śląskich Kameralistów, Chóru Akademickiego Zespołu Muzycznego Politechniki Śląskiej oraz zespołu muzyków Orkiestry Kameralnej Archetti.

Program został ułożony tak, aby każdy, kto ma na to ochotę, mógł wziąć udział we wszystkich czterech koncertach, gdyż w każdym miejscu artyści wykonają program dwukrotnie.

„To będzie muzyczna wędrówka śladami Wojciecha Kilara w Katowicach. Miejsca są symboliczne i przypominają o związkach kompozytora z miastem, ale równocześnie podkreślają bogactwo jego twórczości. Dlatego np. na schodach Archikatedry zabrzmią jego chóralne utwory religijne, a koncert przy siedzibie NOSPR przypomni, że Wojciech Kilar był wielkim ambasadorem powstania tej sali, która dziś mieści się pod adresem plac Kilara 1” – mówi Łukasz Kałębasiak z instytucji Katowice Miasto Ogrodów, organizatora wydarzenia. Muzyków spotkamy również na katowickim Rynku (plac Kwiatowy), amfiteatrze i w Strefie Kultur. Wyjątkową atrakcją będzie koncert w ogrodzie willi Kilara przy ul. Kościuszki. Po śmierci kompozytora dom przejęło miasto i tworzy tam Centrum Edukacji Muzycznej Dom Kilara. Możliwość wejścia do ogrodu kompozytora będzie pierwszą i najprawdopodobniej jedną z ostatnich, aby zobaczyć to miejsce, zanim rozpoczną się prace konstrukcyjne.

„Nigdy nie potrafię powiedzieć, dlaczego mieszkam w Katowicach, a nie w Warszawie, Paryżu czy Los Angeles. Ja ten Śląsk po prostu polubiłem, dobrze się tu czuję…” – powiedział w wywiadzie Wojciech Kilar, zapytany o to, dlaczego Katowice stały się jego domem i miejscem twórczości. Spędził tu całe dorosłe życie – od 1948 do 2013 roku. Dlatego okrągłą, 90. rocznicę urodzin wybitnego kompozytora Katowice uczczą, zapraszając mieszkańców na Urodziny Kilara.

Filmowym suplementem do muzycznego maratonu będzie wieczorny pokaz Draculi w reż. Francisa Forda Coppoli. Obraz z niezapomnianą muzyką Kilara obejrzymy również bez biletów w ogrodzie klubu Drzwi Zwane Koniem przy ul. Warszawskiej.

Pełny program wydarzenia: https://miasto-ogrodow.eu/strona/urodziny_kilara 


Trzy nowe kompozycje na sukę biłgorajską i oktet wokalny, zamówione u znakomitych kompozytorów z Polski, Łotwy i Serbii, 16 lipca 2022 roku o godz. 20.00 prawykonają w Centrum św. Jana w Gdańsku Maria Pomianowska, specjalizująca się w grze na instrumentach z rodziny fideli, oraz oktet wokalny. Wykonawców poprowadzi dyrygent Karol Kisiel.

Suka biłgorajska jest tradycyjnym polskim instrumentem ludowym, który z inicjatywy Marii Pomianowskiej został zrekonstruowany i towarzyszy artystce na salach koncertowych całego świata. Nowe kompozycje autorstwa Anny Rocławskiej-Musiałczyk (Polska), Aleksandry Vrebalov (Serbia) i Uģisa Prauliņša (Łotwa) będą̨ pierwszymi współczesnymi utworami skomponowanymi na ten instrument, w związku z czym inicjatorzy wydarzenia żywią̨ nadzieję na odkrycie nowych możliwości technicznych i brzmieniowych suki biłgorajskiej.

Po prawykonaniu nowopowstałych dzieł w Gdańsku oraz ich powtórzeniu w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (19 lipca), dzieła zabrzmią po raz trzeci w Estonii, w słynnym Centrum Arvo Pärta (29 października), podczas koncertu pod patronatem Ambasady RP w Tallinie.

Organizatorami wydarzenia są Nadbałtyckie Centrum Kultury i Fundacja Polihymnia.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej na temat wydarzenia pod adresem: www.noweoblicza.pl 


Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Teatr Otwarty w Gdańsku zaprasza na koncerty w ramach cyklu „Nie rzucim ziemi skąd nasz ród”, które się odbędą w Suwałkach, Białymstoku i Łapach w dniach 17–29 lipca 2022. Śpiewacy z całego kraju z towarzyszeniem zespołu kameralnego wykonają pieśni, które towarzyszyły narodowi polskiemu w ważnych wydarzeniach dziejowych i które z biegiem lat nobilitowane były do rangi pieśni narodowych. Na wszystkie wydarzenia cyklu wstęp bezpłatny!

Prezentując w ramach cyklu twórczość kompozytorów i poetów doby romantyzmu, uczcimy ogłoszony przez Sejm Najjaśniejszej Rzeczypospolitej Polskiej „Rok Romantyzmu Polskiego”.

Obok pieśni patriotycznych program wypełni muzyka dwóch czołowych polskich kompozytorów doby romantyzmu – Fryderyka Chopina i Stanisława Moniuszki, a także Zygmunta Noskowskiego, Stanisława Niewiadomskiego, Feliksa Nowowiejskiego, którzy tworzyli m.in. do poezji Marii Konopnickiej.

Pięknym dopełnieniem niektórych koncertów będzie poezja Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Cypriana Kamila Norwida oraz Kornela Ujejskiego, który często określany jest „ostatnim wielkim poetą doby romantyzmu”. W programie koncertów nie zabraknie również poezji Marii Konopnickiej określanej mianem „poety patriotycznego”, a którą młody Stefan Żeromski nazwał „wieszczem narodowym”.

Prelekcja w ramach projektu poświęcona będzie historii walki o wolność na Podlasiu w okresie zaborów; omówiona zostanie też rola Mazurka Dąbrowskiego w polskiej tradycji patriotycznej. Ważne jest również to, aby podczas prelekcji wspomnieć o bohaterstwie Żydów, którzy byli polskimi patriotami i walczyli o polskość. Przykładem takiej osoby może być Władysław Rawicz (190. rocznica urodzin) – naczelnik cywilny Województwa Podlaskiego walczący w Powstaniu Styczniowym.

W koncertach udział wezmą: sopranistki Marlena Borowska, Katarzyna Gierla, Małgorzata Trojanowska, mezzosopranistka Monika Litwin-Dyngosz, tenor Jacek Szymański, barytony Wojciech Dyngosz i Przemysław Piskozub, oraz Dariusz S. Wójcik (bas) – dyrektor Teatru Otwartego w Gdańsku. Soliści instrumentaliści: Maria Kozłów-Ratke (skrzypce), Agata Oriana Kwas (wiolonczela), Rafał Lewandowski (fortepian), Franciszek Lewandowski (fortepian). Do udziału w projekcie zostali zaproszeni również Marek Cichucki (aktor), Ewa Maria Stąpór (konferansjer) i Waldemar Tyszuk (prelegent).

Wsparcie finansowe: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego; dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie ramach programu „Patriotyzm jutra”; zadanie publiczne współfinansowane ze środków Województwa Podlaskiego.

Materiały prasowe organizatorów

Szczegółowy program: https://www.teatrotwarty.pl/ 


Patronat medialny nad przedsięwzięciem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

9. Międzynarodowa Akademia Wiolonczelowa odbędzie się w dniach 20-30 lipca 2022 w Nysie. Pomysłodawcą i organizatorem wydarzenia jest zespół Polish Cello Quartet.

To wydarzenie kulturalne cyklicznie gromadzi uczestników-wiolonczelistów z całego świata. Zaproszenie do udziału w tegorocznej edycji przyjęli wybitni pedagodzy i wirtuozi wiolonczeli: Jelena Očić (Chorwacja), Hyun-Jung Berger (Niemcy / Korea) oraz Julius Berger (Niemcy).

W ramach Festiwalu 9. MAW odbędzie się sześć koncertów z wiolonczelą w roli głównej, podczas których wystąpią zarówno uczestnicy, jak i pedagodzy MAW (w tym jedyna w Polsce orkiestra wiolonczelowa). W programie koncertów znajdą się m. in. utwory Marcina Markowicza, Witolda Szalonka, Kazimierza Wiłkomirskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowy program: http://www.akademiawiolonczelowa.pl/ 


Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę” zaprasza na recitale finalisty XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina Szymona Nehringa: 21 lipca 2022 o godz. 19.00 w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Strzyżowie, 22 lipca o godz. 19.00 w sali widowiskowej Domu Kultury SCK w Mielcu oraz 23 lipca o godz. 18.30 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Jarosławiu.

W interpretacji Szymona Nehringa usłyszymy dzieła Karola Szymanowskiego, Hermana Nehringa, Claude’a Debussy’ego oraz oczywiście Fryderyka Chopina.


Recitale polskiego pianisty, zwycięzcy wielu konkursów pianistycznych, odbędą się w ramach cyklu koncertowego, realizowanego przez Polski Impresariat Muzyczny, który powstał w 2019 r. w ramach Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. Jego celem jest tworzenie atrakcyjnej oferty koncertowej opartej na muzyce poważnej w interpretacji najwybitniejszych polskich artystów, skierowanej do mniejszych miejscowości w całej Polsce.

Bilet w cenie 15 zł, do nabycia w kasie Kina Galaktyka oraz na stronie internetowej https://bilety.kinogalaktyka.pl/MSI/mvc/pl 

Informacja prasowa organizatorów

Dodatkowe informacje: https://nimit.pl/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Już po raz dwunasty w Krościenku nad Dunajcem rozbrzmiewać muzyka będzie organowa i kameralna najwyższych lotów. 23 lipca 2022 o godz. 19:00 w kościele pw. Chrystusa Dobrego Pasterza rozpocznie się kolejna edycja Letniego Festiwalu Pieniny – Kultura – Sacrum i potrwa do 13 sierpnia. Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Udział w czterech koncertach wezmą utytułowani wirtuozi organów, reprezentujący różne ośrodki muzyczne w Polsce, do tego będący też pedagogami uczelni muzycznych: Marek Stefański z Krakowa, Krzysztof Lukas z Katowic, Jan Bokszczanin z Warszawy oraz śląski artysta Władysław Szymański.

Nie tylko muzyka organowa wypełni letnie sobotnie wieczory w Pieninach.

Podczas koncertu inauguracyjnego zagrają pienińskie dzieciaki, czyli zespół Śpasy, pracujący pod kierunkiem Dariusza Gabrysia. Do tego jedyne w swoim rodzaju piękne wiersze autorstwa nestorki pienińskich artystów, Krystyny Aleksander, zaprezentuje znany dobrze z telewizyjnego ekranu i z teatralnej sceny aktor Piotr Cyrwus, rodem z niedalekiego Waksmundu. Koncert ten będzie poświęcony pamięci zmarłego niedawno mistrza Jerzego Treli, który dziewięć lat temu po raz pierwszy gościł podczas festiwalu i zachwycał publiczność interpretacjami Tischnerowskich tekstów. Projekt połączenia „Filozofii po góralsku” z muzyką góralską i do tego organową narodził się z tej właśnie współpracy i przyjaźni. Choć Mistrza Jerzego Treli nie ma już wśród nas, ale idea współistnienia tych sztuk trwa i ewoluuje, przybierając coraz to nowe formy.

W następnych koncertach usłyszymy grę charyzmatycznej wiolonczelistki Doroty Imiełowskiej, znakomitego klarnecistę Piotra Lato oraz wokalistów: wspaniałego tenora Piotra Kusiewicza oraz docenianą przez krościeńską publiczności sopranistkę Wiktorię Bisztygę.

Wspólnym mianownikiem wszystkich koncertów pozostaje muzyka organowa oraz jej warianty w kontekście muzyki kameralnej i ludowej, charakterystycznej dla bogatej i wielobarwnej kultury Pienin.

Różnorodny stylistycznie program festiwalu gwarantuje, że każdy znajdzie w nim dla siebie coś interesującego.

Tradycyjnie już koncertom będzie towarzyszyć wystawa zatytułowana „Sercem malowane”, przedstawiająca twórczość artystów pienińskich, w różnorodnych jej formach wyrazu.

Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Pomysłodawcą i dyrektorem festiwalu jest Agnieszka Radwan-Stefańska.

Szczegółowy program: http://arsproarte.pl/#/kroscienko-nad-dunajcem/12-letni-festiwal-pieniny-kultura-sacrum 


23 lipca 2022 o godz. 18.00 w Centrum Myśli Jana Pawła II będzie miał miejsce wernisaż fotografii studenckiej „Ciałość”. Wystawie towarzyszyć będzie instalacja muzyczna stworzona przez Wojciecha Chałupkę specjalnie na tę okazję.

Wystawa „Ciałość” jest realizowana przez stypendystów m.st. Warszawy im. Jana Pawła II – Alicję Sobiepańską i Wojciecha Chałupkę – w ramach programu „Zrealizuj projekt” prowadzonego w Centrum Myśli Jana Pawła II.

Nazwa „Ciałość" powstała z połączenia słów ciało i całość i odzwierciedla to, co kuratorzy chcieliby na tej wystawie pokazać, czyli całość ciała – jego piękno, ale i brzydotę, doskonałość i niedoskonałość ciała, ale także relacje z ciałem. Wystawa powstała z potrzeby pokazania różnorodności ciał, ale i odbudowania świadomości ciała. „Ciałość" w swoim wydźwięku chce zachęcić do delikatności, uważności i samoakceptacji w stosunku do własnego ciała poprzez zderzenie swojego obrazu ciała z tym uchwyconym za pomocą aparatu przez artystki i artystów.

Projekt jest współfinansowany ze środków Fundacji BGK im. J. K. Steczkowskiego.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej o projekcie: https://www.centrumjp2.pl/cialosc/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program 45. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w dniach 24– 31 lipca w Zakopanem zdominuje muzyka patrona: obchodziłby on w 2022 swoją 140. rocznicę urodzin.

Muzyka Szymanowskiego zawsze jest obecna w programie Festiwalu, jak również dzieła współcześników kompozytora. W programie tegorocznych Dni znajdzie się twórczość prawie rówieśnika Szymanowskiego, kompozytora rumuńskiego urodzonego rok wcześniej George Enescu (1881 r.). Usłyszymy również dzieła Grażyny Bacewicz, Marcina Błażewicza, Sławomira Czarneckiego, Jerzego Fitelberga, Witolda Friemanna, Wojciecha Kilara, Szymona Laksa, Krzysztofa Pendereckiego i Mieczysława Wajnberga.

Eksperymentalnie będziemy mogli posłuchać tych samych utworów w dwóch wersjach: oryginalnej i w transkrypcjach. Dotyczy to Sonaty skrzypcowej op. 9 Szymanowskiego (transkrypcja na wiolonczelę). Warte usłyszenia będzie również jeden z najważniejszych utworów na kwartet smyczkowy w literaturze XX wieku – Suita liryczna Albana Berga. Nie zabraknie również prawykonań: Kwartetu smyczkowego Sonii Brauhoff, Koncertu fortepianowego Zbigniewa Bargielskiego oraz nowych dzieł chóralnych Joanny Wnuk-Nazarowej, Piotra Tabakiernika i Szymona Godziemba-Trytka.

Wykonawcami, jak co roku będą cudowni artyści, pełni entuzjazmu dla muzyki Karola Szymanowskiego.

Dofinansowano ze Środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programów „Muzyka” i „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanych przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

Szczegółowy program: https://zakoplan.pl/45-dni-muzyki-karola-szymanowskiego/ 


28 lipca 2022 o godz. 15:30 w Muzeum Józefa Ignacego Kraszewskiego w Romanowie, 29 lipca o godz. 19:00 w Gminnym Centrum Kultury w Konstantynowie oraz 30 lipca w Gminnym Ośrodku Kultury w Leśnej Podlaskiej odbędą się wyjątkowe spotkania z muzyką klasyczną w ramach tegorocznej edycji cyklu „Z klasyką przez Polskę”, na które zaprasza Polski Impresariat Muzyczny.

Wystąpi Waldszenen Ensemble w składzie: Maurycy Stawujak (fortepian), Katarzyna Denkiewicz (skrzypce i Mateusz Błaszczak (wiolonczela). Usłyszymy w ich interpretacji tria Leopolda Antona Koželucha, Józefa Wieniawskiego oraz Philippa Scharwenki.

Celem projektu „Z klasyką przez Polskę” jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów.

Projekt realizowany jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Wstęp wolny – informacja o zaproszeniach na stronie: https://nimit.pl/wydarzenia/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Ważnym elementem misji Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa jest restytucja zapomnianych arcydzieł muzyki polskiej koncertowej praktyce, a koncert 30 lipca 2022 o godz. 19.00 pod batutą Antoniego Wita w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie będzie ważnym krokiem w przywracaniu Zygmuntowi Noskowskiemu należnego mu miejsca wśród wybitnych kompozytorów polskich i europejskich drugiej połowy XIX wieku.

Z początkiem XXI wieku muzyka Zygmunta Noskowskiego zaczęła z wolna powracać na estrady koncertowe, pojawiły się także pierwsze wydania takich jego dotąd nieopublikowanych dzieł, jak II i III Kwartet smyczkowy czy II Symfonia.

Podczas lipcowego koncertu Orkiestra zaprezentuje dwie znakomite symfonie Noskowskiego: młodzieńczą I Symfonię A-dur (1874), która zwieńczyła jego kompozytorskie studia w Berlinie, oraz II Symfonię c-moll „Elegijną” (1879), przesyconą polskimi cechami melorytmicznymi. Jej patriotyczne przesłanie wzmacnia ukryty w utworze cytat Mazurka Dąbrowskiego jako zwieńczenie finału, napisanego ku pokrzepieniu serc Polaków.

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Arts Council Korea i Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” zapraszają na wyjątkowy koncert pt. „Korea-Polska. Muzyka inspirowana tradycją” 30 lipca 2022 o 19.00 w Auli Florianka w Krakowie. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Będzie to niezwykłe spotkanie dwóch kultur – muzyczny dialog artystów z Republiki Korei i Polski. Współczesna koreańska kompozytorka Gyungeun Lee napisała utwory inspirowane dwiema kulturami – tradycyjne rytmy i melodie koreańskie ubrała w muzyczne szaty tradycyjnych polskich tańców. Wszystkie utwory zostaną premierowo wykonane podczas koncertu w Krakowie. Będzie to niepowtarzalna okazja do usłyszenia na żywo koreańskich instrumentów: piri, gayageum oraz haegeum.

Wykonawcami będzie czworo muzyków z Republiki Korei oraz czworo muzyków z Polski: Gyeonghun Gu (piri), Woori Bae (haegeum), Youngjae Cho (Gayageum), HeeChang Ko (perkusja), Aleksandra Steczkowska (skrzypce), (Joanna Bartkiewicz (skrzypce), Tomasz Sowa (klarnet), Jan Kalinowski (wiolonczela).

Dodatkowe informacje o wakacyjnym spotkaniu z muzyką – na stronie https://www.portamusicae.art.pl/ 


31 lipca 2022 o godz. 18.00 przy warszawskim Pomniku Umschlagplatz (ul. Stawki 4) będzie miała miejsce premiera utworu kuratorki Festiwalu WarszeMuzik i współzałożycielki Instytutu Mieczysława Wajnberga Ani Karpowicz, będącego udźwiękowieniem monumentu. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

31 lipca 2022, w roku 80. rocznicy akcji likwidacyjnej w warszawskim getcie, pomnik zagra własną muzykę, daleką od klezmerskiego folkloru, żałobnych pieśni, muzykę "tu i teraz". Inspiracją do nakreślenia formy muzycznej stał się wiersz Ireny Klepfisz zatytułowany Umschlagplatz z 1983 roku, wydany w języku polskim w antologii Moja dzika koza w tłumaczeniu Belli Szwarcman-Czarnoty.

Dźwiękowo punktem wyjścia do napisania utworu stały się nagrania terenowe zrealizowane w pomniku, a także wrażenia dźwiękowe zasłyszane i zapamiętane z interwencji WarszeMuzik. Z treści wiersza usłyszymy w utworze jedynie kilka wybranych słów, między innymi tytułowe: "Myślę. Nie płaczę". Całość zapisana została na flet i flet basowy z towarzyszeniem warstwy audio, złożonej wyłącznie z przetworzonych dźwięków miasta zarejestrowanych w pomniku.

Kolejne wykonania kompozycji zaprezentowane zostaną 4, 11, 18 sierpnia (środy), o godz. 18.00.

Organizatorem projektu jest Fundacja Sfera Harmonii. Projekt współfinansuje Dzielnica Śródmieście m.st. Warszawy.

Informacja prasowa organizatorów

Dodatkowe informacje: https://polin.pl/pl/wydarzenie/mysle-nie-placze-udzwiekowienie-pomnika-umschlagplatz