Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2021 2022 2023 2024 2025
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPRPoranek organowy, spotkania z organistami, pokaz filmu o Grzegorzu Fitelbergu i wernisaż wystawy mu poświęconej oraz koncert jazzowy - to program Międzynarodowego Dnia Muzyki w NOSPR 1 października 2023 roku!

Międzynarodowe święto muzyki rozpocznie się w Katowicach o 10.30. Solistką koncertów organowych pt. "Przez XIX i XX wiek z organami" będzie Elżbieta Karolak. Zaproponowała ona program, który ma przybliżyć bogactwo polskiej literatury organowej: zabrzmią dzieła Augustyna Blocha, Mieczysława Surzyńskiego (jednego z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej muzyki organowej nurtu romantycznego), Jospeha Kromlickiego, Aleksandra Tansmana i Feliksa Nowowiejskiego, o którym mówi się, że w dziedzinie organów jego wielkość jest bezdyskusyjna.

W przerwie między koncertami o „Organach od kuchni”, czyli o koncertach organowych z perspektywy stroiciela i artysty, opowiedzą Elżbieta Karolak, Stanisław Pielczyk i Karolina Lucja.

Następnie w foyer NOSPR Stanisław Pielczyk poprowadzi prezentację nowego pozytywu zamówionego przez NOSPR.

Druga część wydarzenia poświęcona będzie 70. rocznicy śmierci Grzegorza Fitelberga, kompozytora od lat patronującego działalności NOSPR. Po projekcji filmu „Twarzą do orkiestry. Grzegorz Fitelberg” (1979) odbędzie się spotkanie z reżyserem filmu prof. Stanisławem Pieniakiem oraz dr. Mieczysławem Judą, byłym wieloletnim prezesem Towarzystwa Przyjaciół NOSPR.

W ramach wystawy "Grzegorz Fitelberg i NOSPR. Dyrygent i zespół" poznamy historię katowickiej orkiestry, ukształtowanej i ukierunkowanej przez maestra. Zostaną zaprezentowane eksponaty z archiwum NOSPR, m. in. autografy Fitelberga, a także archiwalia z Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Biblioteki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Zwieńczeniem tego dnia będzie występ muzyków związanych z nieistniejącym już Big Bandem Śląskim pod kierownictwem Grzegorza Nagórskiego. Do współpracy zaprosili legendę polskiej sceny jazzowej, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, oraz jednego z najoryginalniejszych polskich wibrafonistów - Bernarda Maseliego.

Szczegóły: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/miedzynarodowy-dzien-muzyki 


NFM 1.10.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Myślą przewodnią koncertu Chóru NFM, Chóru Dziewczęcego NFM, Chóru Chłopięcego NFM i Zespołu Wokalnego „Rondo” 1 października 2023 roku o godz. 16.00 jest jednocząca siła śpiewu. Znakomici artyści pod dyrekcją Lionela Sowa zaprezentują dzieła dziesięciu kompozytorów, w tym prawykonają Viderunt omnes fines terrae Pawła Łukaszewskiego i Glorię Michała Ziółkowskiego.

Pierwszym, premierowym, dziełem jest Viderunt omnes fines terrae Pawła Łukaszewskiego na chór żeński i organy lub fortepian, zamówione przez Narodowe Forum Muzyki. Tytuł tłumaczy się jako „Ujrzały wszystkie krańce ziemi zbawienie Boga naszego”. Partię organów w tym utworze wykona Tomasz Głuchowski. Artyści dokonają prawykonania także Glorii Michała Ziółkowskiego, przeznaczonej na trzy chóry mieszane i dwa chóry dziecięce.

W programie koncertu znalazły się ponadto Pieśń Cherubinów Krzysztofa Pendereckiego, Laudate Dominum omnes gentes Grzegorza Miśkiewicza, jak również kompozycje Francisa Poulenca, Leo Delibesa, Williama Henry’ego Harrisa, Edwarda Elgara, Jean-Charlesa Gandrille'a. Cały koncert zwieńczy radosnuy utwór Ralpha Vaughana Williamsa – Let All the World in Every Corner Sing – wyrażający żywe i dziś przekonanie angielskiego artysty o jednoczącej sile śpiewu.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10258 


1 października 2023 roku już po raz piąty będziemy świętować Dzień Polskiej Muzyki. To kampania społeczna, która promuje polską muzykę i zwiększa świadomości Polaków na temat znaczenia muzyki dla rozwoju polskiej kultury i gospodarki. Akcja wspiera rodzimy rynek muzyczny i zaznacza rolę muzyki w życiu każdego z nas.

DzienPolskiejMuzyki 23Przesłaniem kampanii jest współpraca: „Muzyka łączy WSZYSTKICH”. Im więcej polskiej muzyki będziemy słuchali, tym większe możliwości rozwoju artystycznego i eksportowego stwarzamy naszym ulubionym artystom i tym silniejsza staje się pozycja polskiego rynku na arenie międzynarodowej.

Podczas Dnia Polskiej Muzyki:

  • Polska muzyka będzie rządziła na antenach ponad 100 rozgłośni radiowych.
  • Między 10.00 a 11.00 w radiach w Polsce i za granicą wybrzmi godzina z polską muzyką.
  • Pojawią się promocje i oferty specjalne na koncerty polskich artystów w największych bileteriach.
  • Dostępne będą zniżki na płyty z polską muzyką w sklepach internetowych i wytwórniach.
  • W kinach studyjnych w całej Polsce odbędą się pokazy przedpremierowe filmu „Na zawsze melomani”.
  • W przestrzeniach fabryki Norblina w Warszawie odbędą się koncerty w przestrzeniach miejskich w ramach akcji Miasta Muzyki organizowanej przez Fundację EMPOWER POLAND i Radę Polskiego Rynku Muzycznego.

Organizatorem kampanii jest Fundacja EMPOWER POLAND. Współorganizatorem 5. edycji kampanii jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Strona projektu: https://www.dzienpolskiejmuzyki.pl/ 


FO 1 10 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Opolskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

3526 piszczałek i 48 głosów – pełnię brzmienia filharmonicznych organów VEB Frankfurter Orgelbau Sauer zaprezentują znani organiści Polski i świata podczas dziewięciu niedzielnych koncertów w Filharmonii Opolskiej "Organy w samo południe". Każdy z recitali poprzedzi krótka projekcja mappingowa z organami w roli głównej. Pierwszy koncert - recital dr. Adama Tańskiego - odbędzie się w Międzynarodowym Dniu Muzyki - 1 października 2023 roku o godz. 12.00.

Historia filharmonicznych organów VEB Frankfurter Orgelbau Sauer to nie tylko materiał na interesujący artykuł – to przede wszystkim realny i trwały symbol zaangażowania lokalnej społeczności w tworzenie dziedzictwa kulturalnego regionu. Instrument został zainstalowany w 1996 roku dzięki Społecznemu Komitetowi Budowy Organów. Kolejny niezbędny remont organów przeprowadzony latem 2023 roku przez renomowaną firmę organmistrzowską Wiesława Jelenia przywrócił im blask, stabilny strój i pełną funkcjonalność.

Podczas pierwszego recitalu Adam Tański wykona utwory Franza Liszta, Roberta Schumanna, Edwarda Griega, Jana Sibeliusa oraz własne kompozycje.

Dodatkowe informacje: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/organy-w-samo-poludnie/ 


FS 1 10 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert w Filharmonii Śląskiej 1 października 2023 roku o godz. 17.00 z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki wpisuje się w ogólnopolską akcję „Weekend seniora z kulturą”. Chór Filharmonii  pod dyrekcją Jarosława Wolanina i pianista Adam Eibin wykonają opracowania utworów Fryderyka Chopina.

Doskonale znane mazurki, etiudy, pieśni, walce i preludia zabrzmią w opracowaniach Adama Eibina na chór a cappella oraz chór wraz z towarzyszeniem fortepianu. Będzie to koncert pełen pięknej muzyki, ponadczasowo zachwycających melodii i okazją do zanurzenia się w niecodziennych aranżacjach, które pozwolą odnaleźć w słynnych tematach nowe barwy.

Usłyszymy ponadto Aprèslude – Chopin-Meditationen nach den Preludes op. 28 Heinricha Poosa.

W ramach akcji dla śląskich seniorów przygotowane zostały bilety specjalne (10 zł).

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/wielkie-chory-chopin-eibin-wolanin-chor/ 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

FestiwalKompozytorowP 23Muzyka Wojciecha Kilara wypełni 26. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego, który odbędzie się w dniach 5-7 października 2023 roku w Bielskim Centrum Kultury. Kilar był gościem honorowym 2. i 16. edycji Festiwalu. W 10. rocznicę śmierci kompozytora jego utwory wykonają AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia, pianiści Piotr Sałajczyk i Leszek Możdżer, Motion Trio oraz Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Adama Sztaby.

Dzieła Kilara zaprezentowane zostaną w kontekście polskiej muzyki współczesnej, m.in. utworów dedykowanych Motion Trio (Marta Ptaszyńska, Jerzy Maksymiuk) czy wykonywanych przez zespół wspólnie z Leszkiem Możdżerem (H.M. Górecki). Podczas gali muzyki filmowej zabrzmią również kompozycje Jana A.P. Kaczmarka z Marzyciela, Adama Sztaby z filmu Od pełni do pełni i Krzysztofa Pendereckiego z Rękopisu znalezionego w Saragossie.

Uzupełnieniem wieczornych koncertów będą przedpołudniowe wydarzenia towarzyszące: koncert edukacyjny Bielskiego Towarzystwa Muzycznego, koncert Orkiestry Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki oraz pokaz filmów Studia Filmów Rysunkowych o tematyce muzycznej Reksio kompozytor.

W Kinie Helios odbędzie się w dniach 2-4 października przedfestiwalowa prezentacja filmów z muzyką Kilara, a 5 października - projekcja filmu dokumentalnego o kompozytorze Wojciech Kilar. Między awangardą a Hollywood w reżyserii Violetty Rotter-Kozery, połączona z promocji jej książki Kilar. W bliskim planie.

Organizatorem Festiwalu jest Bielskie Centrum Kultury im. M. Koterbskiej. Współorganizatorami i partnerami FKP są: Bielskie Towarzystwo Muzyczne, Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Studio Filmów Rysunkowych, Kino Helios i „Ruch Muzyczny”.

Mecenasami Festiwalu są Gmina Bielsko-Biała, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, sponsorami: Aqua SA, FCA Poland.

Bilety lub karnet na wieczorne koncerty festiwalowe dostępne są na stronie www.bck.bielsko.pl

Wstęp na Koncert edukacyjny, Koncert szkolny, projekcję filmu dokumentalnego oraz prezentację bajek SFR jest bezpłatny.

Bilety na seanse filmowe dostępne są w Kinie Helios.

Szczegółowy program: www.fkpbb.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NFM 5 10 23Utwory dwojga wielkich polskich kompozytorów – Grażyny Bacewicz i Witolda Lutosławskiego, a do tego genialny Oktet Es-dur Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego w programie koncertu to przepis na wspaniały wieczór wypełniony pięknym brzmieniem instrumentów smyczkowych. 5 października 2023 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki wystąpi ośmioro nieprzeciętnych muzyków.

Czworo to instrumentaliści zespołów Narodowego Forum Muzyki: skrzypek Radosław Pujanek (koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej), altowiolista Michał Micker (solista NFM Orkiestry Leopoldinum) oraz wiolonczeliści Tomasz Daroch i Adam Krzeszowiec (obaj grają w Polish Cello Quartet). Dołączą do nich inni utytułowani, znakomici instrumentaliści: skrzypkowie Bartłomiej Nizioł (juror Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego), Szymon Krzeszowiec (pierwszy skrzypek Kwartetu Śląskiego, pedagog Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach) oraz Sulamita Ślubowska (asystentka w Katedrze Instrumentów Smyczkowych katowickiej Akademii), a także altowiolista Przemysław Pujanek (występujący w lipskiej Gewandhausorchester).

W ich wykonaniu usłyszymy przeznaczone na czworo skrzypiec Melodie śląskie Lutosławskiego i Kwartet Bacewicz. Muzyka tworzona z myślą o zdolnej młodzieży w programie koncertu w Sali Kameralnej zestawiona zostanie z Oktetem smyczkowym szesnastoletniego Mendelssohna.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10235 


Auksodrone 23Orkiestra AUKSO zaprasza na kolejny swój festiwal Auksodrone: w dniach 6–8 października 2023 w Tychach odbędą się koncerty i prawykonania, wydarzenia w ramach cykli JAZZ+, AD LIBITUM oraz set DJ-ski i spotkania z artystami.

W cyklu AD LIBITUM festiwal Auksodrone zamówił trzy kompozycje u trzech wizjonerów muzyki, których przynależności środowiskowej i gatunkowej nie sposób ustalić. Paweł Szamburski (6 października) przy pomocy klarnetu, intuicji oraz orkiestry będzie poszukiwał wspólnoty w samotnym głosie i porządku w chaosie. Miłosz Pękala (7 października) w „Muzyce na smyczki, perkusję i urządzenia elektroniczne” zamierza jednym pokłonem złożyć hołd zarówno Xenakisowi, jak i dźwiękom ze starych gameboy’ów. Dominik Strycharski (8 października) przyjeżdża z „The Frame”, kompozycją na orkiestrę smyczkową, flety blokowe i elektronikę, która ma publiczności pomóc wyjść z ram.

Po raz pierwszy zostanie zaprezentowany również wodewil żałobny Aleksandra Nowaka „Rzeczy” - wariacja na temat „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” Marcina Wichy. Utwór został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert 7 października poświęcony będzie twórczości Zygmunta Krauze, obchodzącego w tym roku 85. urodziny. W programie m.in. solowe utwory na fortepian w wykonaniu kompozytora, a także kameralne i orkiestrowe z udziałem muzyków orkiestry AUKSO.

Współorganizatorami auksodrone są Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Kuratorem festiwalu jest Filip Berkowicz.

Więcej na: www.auksodrone.com 


NFM 6 10 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert inaugurujący sezon NFM Filharmonii Wrocławskiej, 6 października 2023 roku o godz. 19.00 poprowadzi światowej sławy dyrygent Pinchas Steinberg. W programie znalazła się Mała suita Witolda Lutosławskiego, Koncert potrójny Stanisława Skrowaczewskiego, a także czteroczęściowy poemat symfoniczny Aus Italien Richarda Straussa.

Obchodzimy w tym roku setną rocznicę urodzin Stanisława Skrowaczewskiego, legendarnego polskiego dyrygenta, ale również kompozytora, a przypomnieniem tego faktu będzie europejskie prawykonanie Koncertu potrójnego na skrzypce, klarnet, fortepian i orkiestrę jego autorstwa. To ukończone w 1991 roku dzieło po raz pierwszy zabrzmiało w Honolulu pod batutą kompozytora.

W roli solistów wystąpią w NFM skrzypek Bartłomiej Nizioł, klarnecista Krzysztof Grzybowski i pianista Piotr Sałajczyk.

O programie: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10127 


NOSPR 6 10 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert w siedzibie NOSPR 6 października 2023 roku o godz. 19.30 zorganizowany został wokół wydarzeń związanych z 70. rocznicą śmierci Grzegorza Fitelberga, kompozytora od lat patronującego działalności Orkiestry. Jego I Symfonię e-moll op. 16 usłyszymy w wykonaniu NOSPR pod batutą Alexandra Humali. Przed koncertem o godz. 18.00 w sali kameralnej NOSPR odbędzie się pokaz filmu „Spełnienie. Szkice do portretu Grzegorza Fitelberga” (2007) w reż. Czesława Janickiego.

Grzegorz Fitelberg całe życie chętnie zajmował aranżacjami, sięgając po utwory Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza czy Karola Szymanowskiego. Tego wieczoru posłuchamy jednej z takich aranżacji – Nokturnu i Tarantelli op. 28 napisanych w oryginale przez Karola Szymanowskiego na skrzypce i fortepian.

W programie także Wariacje B-dur na temat „Là ci darem la mano” Fryderyka Chopina i Mała Suita Witolda Lutosławskiego.

W roli solisty wystapi pianista Jakub Kuszlik.

Szczegóły: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/70-rocznica-smierci-grzegorza-fitelberga 


FZ 10 23

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

6 października 2023 roku o godz. 19.00 Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej poprowadzi Piotr Mazurek. Pod jego batutą wystąpią również soliści trębacze: Jacques Kuba Séguin - polsko-kanadyjski muzyk i prezenter radiowy - oraz Paweł Hulisz, który zagra na trąbce naturalnej.

W wykonaniu artystów usłyszymy Uwerturę do opery L’isola disabitata oraz Koncert Es-dur na trąbkę Josepha Haydna, Małą Suitę Witolda Lutosławskiego oraz Parfum No. 3 samego Sėguina. Trębacz otrzymał wyróżnienie „Odkrycie roku w dziedzinie jazzu” w sezonie 2012/2013 kanadyjskiego radia i telewizji. W swoich utworach przeplata inspiracje jazzem europejskim, muzyką klasyczną i world music; współpracuje też z przemysłem filmowym.

W roli solistów wystąpią również pianista Jean-Michel Pilc, perkusista Kevin Warren oraz Remi-Jean LeBlanc (bas).

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach: http://filharmoniazg.pl/events/trabka-naturalnie-koncert-symfoniczny/ 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

FestiwalMoniuszki 23Teatr Wielki w Poznaniu po przeszło dwóch latach modernizacji sceny wraca do swojej siedziby. Nowy sezon 2023/2024 otworzy nie jedno przedstawienie, a festiwal, któremu patronować będzie Stanisław Moniuszko. I Festiwal Moniuszki, który odbędzie się w dniach 6-19 października 2023 roku, to nowa propozycja dla miłośników opery. Pierwsza edycja Festiwalu nawiązuje nie tylko do patrona Gmachu pod Pegazem, ale też do historii sceny, w której opery narodowe były wystawiane w istotnych chwilach.

Pierwsza edycja Festiwalu Moniuszki będzie niewątpliwie różnorodna.

Podczas „Gali otwarcia sceny” (14 X) wystąpią związani z Teatrem soliści, laureaci Konkursów Moniuszkowskich: Ruslana Koval (sopran), Małgorzata Olejniczak-Worobiej (sopran), Piotr Kalina (tenor), Szymon Mechliński (baryton) oraz młody ukraiński bas Volodymyr Tyshkov, którego występ w koncertowej realizacji Parii mogła w maju podziwiać publiczność Filharmonii Berlińskiej. Gwiazdą wieczoru będzie Artur Ruciński, światowej sławy baryton, a całość poprowadzi Maestro Jacek Kaspszyk.

Stęsknionych za sceną na Fredry czeka Straszny dwór (6, 7, 8 X) prowadzony przez Marca Guidariniego i w reżyserskiej interpretacji Ilarii Lanzino. Spektakl podczas remontu był pokazywany w Hali AWF, a później w jednej z hal Międzynarodowych Targów Poznańskich, dlatego monumentalna scenografia, inspirowana pracami Katarzyny Kobro, zostanie dostosowany do możliwość zmodernizowanej sceny.

Swoje wydarzenie otrzymają także najmłodsi, a właściwie najnajmłodsi melomani. „najnajMoniuszko” (18 X) to inspirowane Moniuszkowską Złotą rybką muzyczne spotkanie dla maluchów (0-3 lata) z rodzicami.

Natomiast starsi poszukiwacze muzycznych zaskoczeń na pewno wybiorą koncert „Moniuszko / Możdżer” (15 X). Osią koncertu jest uwertura fantastyczna Bajka, którą wykona orkiestra Teatru pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak. Po kanonicznej wersji nastąpi prezentacja inspirowanej Bajką kompozycji Leszka Możdżera MONIUSZKO ALT_SHIFT_1 ESCAPE. Sam artysta określił swoje spotkanie z Moniuszką jako „odkurzenie dorobku kompozytora”.

Filmowa rejestracja Parii, spektaklu, za który poznański zespół otrzymał International Opera Award, zaprezentowana w kinie Pałacowym 19 X, zakończy pierwszą edycję Festiwalu Moniuszki.

Szczegółowy program: www.opera.poznan.pl 


AmericanDream 21 10 23

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W ramach projektu pianistki, kameralistki i wykładowczyni Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach dr Aleksandry Hałat pt."American Dream - polscy twórcy za Oceanem" w Polsce odbędzie się pięć koncertów w dniach 6 października - 2 grudnia 2023 roku.

Projekt ma na celu promowanie mało znanych dzieł polskich kompozytorów emigrantów, którzy tworzyli w XX wieku w Stanach Zjednoczonych, takich jak Karol Rathaus, Michał Kondracki, Feliks Łabuński, Tadeusz Kassern. Podczas koncertów zostaną zaprezentowane również nieznane w Polsce dzieła Jerzego Fitelberga, które Aleksandra Hałat pozyskała podczas kwerendy bibliotecznej w ramach stypendium NIMiT "Białe Plamy" 2023. Manuskrypty tych dzieł na skrzypce i fortepian oraz na głos i fortepian nie figurują w żadnej z polskich bibliotek.

Koncerty z udziałem Roksany Wardengi, Piotra Lato, Marcina Hałata i Aleksandry Hałat będą miały miejsce w Zespole Pałacowym w Koszęcinie, Pałacu w Rybnej, Muzeum Zamkowym w Pszczynie, Muzeum Żydowskim "Galicja" w Krakowie oraz w Sali Ratuszowej w Nowym Sączu.

Równolegle będzie trwała promocja płyt, wydanych przez Karol Rathaus Ensemble.

Projekt współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodatkowe informacje: https://karolrathausfoundation.org/ 


FestiwalKilara 23

X Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara rozpocznie się 6 października 2023 roku i potrwa dwa tygodnie. Na melomanów czekać będą m.in. koncerty symfoniczne, muzyka kameralna, pokaz filmu, wystawa, a także propozycje dla dzieci w ramach cyklu „Młody Współcześniak”.

Hasło tegorocznego Festiwalu – JUBILEUSZ(e) – nawiązuje nie tylko do jego dziesiątej edycji, ale również do innych ważnych dla polskiej kultury muzycznej rocznic: 10. rocznicy śmierci Wojciecha Kilara, 110. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego, 90. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego, oraz Henryka Mikołaja Góreckiego, a także do jubileuszu Zygmunta Krauze, który w tym roku świętuje swoje 85. urodziny. Jubileuszowa edycja będzie więc hołdem złożonym przez Filharmonię Gorzowską Wielkim Mistrzom, których dzieła znajdą się w programach festiwalowych koncertów.

Udział w Festiwalu wezmą m.in. Zygmunt Krauze, Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, Polski Teatr Tańca, Gang Tango i Lala Czaplicka, Joanna Freszel, Wojciech Gierlach, Chór Ars Cantandi Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Kwartet smyczkowy Henryka Mikołaja Góreckiego i pianistka Ekaterina Matokh, harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic i oboista Marek Mleczko.

Podczas Festiwalu prawykonane zostaną Trzy interludia Katarzyny Kwiecień-Długosz, skomponowane specjalnie na jubileuszową edycję Festiwalu, oraz Arpoboe Macieja Zielińskiego na obój, harfę i orkiestrę.

19 października pokaz filmu Dotknięcie ręki poprzedzi spotkanie z reżyserem, Krzysztofem Zanussim.

Szczegółowy program: https://www.filharmoniagorzowska.pl/


NOSPR 8 10 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert familijny „Muzyka Pana Szymanowskiego” w NOSPR 8 października 2023 roku o godz. 16.00 to rodzaj afterparty – tuż po konkursie im. Karola Szymanowskiego – powstały na kanwie opowieści o jego patronie, wokół wspomnień jego przyjaciół i rodziny. Muzyczna opowieść o Karolu Szymanowskim dla najmłodszych zabrzmi w wykonaniu Sławomiry Wilgi i Tymoteusza Biesa.

Dzieci usłyszą muzykę fascynującą, zataczającą coraz większe kręgi zainteresowania i podziwu na całym świecie, w interpretacjach laureatów I nagród I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Dodatkowe informacje: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/koncert-familijny 


FestiwalMlodychLaur 23

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 8–26 października 2023 w Katowicach odbędzie się 33. Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych, organizowany przez Katowice Miasto Ogrodów. Jak zawsze wstęp na wszystkie festiwalowe koncerty jest bezpłatny - obowiązują wejściówki.

Podczas 33. edycji laureatom prestiżowych konkursów muzycznych towarzyszyć będą aż 4 orkiestry, wystąpią zespoły saksofonowe oraz trio smyczkowe. Soliści – śpiewacy i instrumentaliści takich specjalności, jak organy, skrzypce czy fortepian – zaprezentują się w szerokim przekroju repertuarowym od baroku po współczesność, w którym każdy znajdzie coś dla siebie.

W interpretacji wyjątkowych młodych artystów usłyszymy m.in. muzykę Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Stanisława Niewiadomskiego, Aleksandra Tansmana, Witolda Friemanna i Krzysztofa Pendereckiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat Honorowy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Prezydent Miasta Katowice Marcin Krupa.

Szczegółowy program: https://miasto-ogrodow.eu/strona/33mfmlkm 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR 11 10 23Pierwszy w tym sezonie koncert przyjazny sensorycznie w ramach serii „Pianissimo” – dla osób wrażliwych sensorycznie, poszukujących spokoju i wyciszenia - odbędzie się w NOSPR 11 października 2023 o godz. 19.30. Urzekający, wyszukany repertuar zaprezentuje Warsaw Trio: pianista Paweł Popko, wiolonczelistka Maria Leszczyńska-Thieu i klarnecista Piotr Thieu-Quang.

Przyciemnione światło, mniejszy ruch w budynku NOSPR, możliwość swobodnego poruszania się po sali, a do tego starannie dobrany, wyciszający repertuar i znakomici wykonawcy. Nowa seria koncertowa „Pianissimo” to bezpieczna przestrzeń dla osób z wysoką wrażliwością sensoryczną, które nie potrafią lub nie lubią za długo siedzieć w bezruchu.

Podczas najbliższego 45-minutowego koncertu zabrzmi 2. część Fantasy Trio op. 26 Roberta Muczynskiego oraz utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Johannesa Brahmsa, Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego i Franza Schuberta.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/pianissimo-koncert-sensoryczny-2 


WarszawskieStudio 11 10 23Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kuratorem drugiej części I Warszawskiego Studia Eksperymentu jest Adam Radź, który do współpracy zaprosił Rie Nakajima i Grahama Lambkina. Sytuacyjne, ‚site-specific’ podejście do dźwięku artyści zaprezentują w Hashtag Lab 11 października 2023 roku o godz. 20.00.

Zaproszeni goście to brytyjski artysta multidyscyplinarny Graham Lambkin oraz łącząca architekturę i dźwięk japońska rzeźbiarka Rie Nakajima. Oboje w swojej twórczości zachowują otwartość na przypadkowość, przez co w wykreowanej sytuacji dźwiękowej ingerencje przestrzenne oraz dźwięki osób trzecich jej nie wykluczają, lecz wzbogacają. Graham Lambkin wykorzysta elektroakustyczne kolaże dźwiękowe z nagrań terenowych. Rie Nakajima podkreśli w tej sesji improwizacyjnej związki z Hashtag Lab, używając do tego połączenia rozmaitych przedmiotów ze zmechanizowanymi urządzeniami.

Oba te akty skupią się na akustyce przestrzeni w konfrontacji z dźwiękiem.

Strona projektu: www.wse.mozg.pl 


UMFC 11 10 23Sinfonia Varsovia 11 października 2023 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie prawykona IV Koncert fortepianowy Zygmunta Krauze. Partię solową utworu wykona sam kompozytor. W programie znajdzie się również Concert Românesc György’a Ligetiego oraz VIII Symfonia F-dur Ludwiga van Beethovena. Koncert poprowadzi belgijski dyrygent Martijn Dendievel.

Wyjątkowy koncert, wpisujący się w obchody jubileuszu 85-lecia Zygmunta Krauze, zainauguruje tegoroczną edycję cyklu "Środa na Okólniku".

IV Koncert fortepianowy kompozytora zamówiony został przez Sinfonię Varsovię w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.

„Mój czwarty koncert na fortepian i orkiestrę symfoniczną, podobnie jak pierwszy, nie ma przekazu pozamuzycznego. Te dźwięki mają jedynie zawartość emocji, z którymi chciałem, chcę się podzielić ze słuchaczem, każdym z osobna. (…) Jestem szczególnie szczęśliwy, że mój czwarty koncert fortepianowy będzie miał prawykonanie z fantastyczną orkiestrą Sinfonia Varsovia. W dodatku na scenie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, którego jestem absolwentem, a również byłym profesorem”.

Więcej informacji: https://www.sinfoniavarsovia.org/wydarzenia/jubileusz-85-lecia-zygmunta-krauzego-koncert-symfoniczny-z-cyklu-sroda-na-okolniku/ 


FO 13 10 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Opolskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Udział w pierwszym koncercie tegorocznej odsłony cyklu "Filharmonia Opolska Kameralnie" weźmie zespół wspaniałych solistów, którzy tym razem wystąpią wspólnie jako kwintet 13 października 2023 roku o godz. 19.00.

Usłyszymy muzyków Filharmonii Opolskiej i zaproszonych artystów: skrzypaczki Agnieszkę Kalisz-Dzik i Ilonę Jachacz,altowiolistę Dariusza Wołczyka, wiolonczelistkę Agnieszkę Płoszejowską-Skubisz, pianistów Wojciecha Kubicę i Kingę Firlej-Kubicę.

Artyści wykonają Kwintet fortepianowy Es-dur op. 44 Roberta Schumanna i Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 Juliusza Zarębskiego.

Dodatkowe informacje: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/marzenie-o-kwintecie/ 


RzeszowskaJesien 23Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na VII edycję festiwalu „Rzeszowska Jesień Muzyczna”. Tegoroczna edycja wypełniona będzie nie tylko wyśmienitą muzyką, ale podkreśli też najważniejsze jubileusze kulturalne roku 2023. Festiwal obejmować będzie 6 różnorodnych koncertów w Rzeszowie i 4 koncerty w regionie od 13 do 29 października. Wstęp na wszystkie koncerty będzie bezpłatny.

Tansman Trio i Sinfonia Varsovia String Quintet zaprezentują w Rzeszowie i Raniżowie dzieła Krzysztofa Pendereckiego, którego 90. rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku. 110 lat temu urodził się Witold Lutosławski - jego twórczości poświęconą będą koncerty Kwartetu smyczkowego V4 (muzyków z Grupy Wyszehradzkiej) w Rzeszowie i Dzikowcu. Wiolonczelista Bartosz Koziak i pianista Grzegorz Mania wykonają utwory Szymona Laksa, który zmarł 40 lat temu. Jolanta Kowalska-Pawlikowska (sopran) i Dominika Grzybacz (fortepian) wykonają pieśni Ludomira Różyckiego: w 2023 przypada 70. rocznica śmierci kompozytora. Podczas koncertów w Niwiskach i Dzikowcu będzie można usłyszeć fragmenty dzieł Aleksandra Fredry - Patrona Roku 2023 - w interpretacji Doroty Segdy i Agnieszki Mandat.

Patronat Honorowy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Dofinansowano z budżetu Województwa Podkarpackiego.

Dofinansowano: Visegrad Fund.

Więcej: https://spmk.com.pl/projekt/vii-rzeszowska-jesien-muzyczna/ 


FZ 13 10 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Mój czas jeszcze nadejdzie” to tytuł niezwykłego koncertu symfonicznego, który odbędzie się w Kościele pw. Ducha Świętego w Zielonej Górze 13 października 2023 roku o godz. 19.30. W programie wydarzenia znajdą się dwie kompozycje: arcydzieło literatury symfonicznej, jakim jest I Symfonia Gustawa Mahlera, oraz utwór, który tego wieczoru zabrzmi po raz pierwszy - poemat symfoniczny Prorok Bassema Akikiego.

Składający się z sześciu części utwór skomponowany został w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Źródłem inspiracji dla kompozytora stał się tekst Prorok libańskiego pisarza i poety Khalila Gibrana. Nieprzypadkowo wybór pada właśnie na to dzieło. W tym roku przypada 100. rocznica wydania arcydzieła Gibrana, porównywanego do Zaratustry Niestzschego.

Poprowadzi zielonogórskich Filharmoników sam Bassem Akiki, dyrektor muzyczny Opery Wrocławskiej.

Szczegółowe informacje: http://filharmoniazg.pl/events/moj-czas-jeszcze-nadejdzie-koncert-symfoniczny-w-ramach-zamowien-kompozytorskich/ 


Debicz 14.10.23Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Efekty współpracy Aleksandra Dębicza i Cracow Golden Quintet zostały zarejestrowane na wydanej rok temu płycie Sideways nagranej w Nowej Miodowej. Właśnie w tej Sali Koncertowej warszawskiej ZPSM Nr 1 14 października 2023 roku o godz. 19.00 będziemy mieli niepowtarzalną okazję posłuchać tego materiału na żywo wraz z zupełnie nowymi kompozycjami.

Album Sideways (2022), wydany nakładem Warner Classics, jest największym, jak dotąd, autorskim przedsięwzięciem Aleksandra Dębicza: zawiera jego utwory na fortepian, kwintet dęty i orkiestrę smyczkową. Ponadto artysta nagrał również oryginalne interpretacje dzieł Johanna Sebastiana Bacha i George'a Gershwina.

Już 14 października w Nowej Miodowej, zaprojektowanej przez autorów najlepszych sal koncertowych na świecie, zabrzmią Błękitna Rapsodia w nowym opracowaniu na fortepian i kwintet dęty oraz kompozycje Dębicza.

Bilety dostępne w eBilet.

Więcej informacji na stronie organizatora www.nowamiodowa.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

FestiwalMadei 202314 października 2023 roku rozpocznie się V jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej im. Józefa Madei. Koncerty oraz kursy mistrzowskie, organizowane przez Stowarzyszenie im. Józefa Madei, odbędą się w Poznaniu, Kórniku, w Jankowicach oraz za granicą – w Bayreuth (Niemcy). Wstęp na wszystkie koncerty będzie bezpłatny.

Koncert Inauguracyjny Festiwalu w wykonaniu Apeiron Trio będzie miał miejsce 14 października w Bayreuth w Salonie Fortepianów Steingraeber & Söhne. Będzie to koncert współpracy polsko-niemieckiej organizowany wspólnie z Deutsch-Polnischer Kulturverein Bayreuth.

W programie znalazły się również koncerty „Mistrzowie Światowej Kameralistyki”, „Gala Klarnetowa”, „Kobiety Kompozytorki”, „W 90. rocznicę urodzin Krzysztofa Pendereckiego oraz 100. rocznicę śmierci Jadwigi Zamoyskiej”.

Udział w wydarzeniu zapowiedzieli tacy znani artyści, jak pianiści Christopher Hinterhuber i Hanna Lizinkiewicz, wiolonczelista Reinhard Latzko, klarneciści Igor Františák i Bettina Aust. Wystąpi wyjątkowa Festiwalowa Orkiestra Klarnetowa – Józef Madeja Clarinet Ensemble oraz Reger Duo i Tansman Trio.

Będziemy świadkami prawykonań Concerto grosso Artura Żuchowskiego i V Medytacji Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Kursy mistrzowskie w Pałacu Jankowice poprowadzi Igor Františák (Czechy), a następnie w poznańskiej Akademii Muzycznej - Christopher Hinterhuber, Reinhard Latzko (Austria) i Bettina Aust (Niemcy).

Festiwal współfinansowany jest ze środków: Samorządu Województwa Wielkopolskiego, Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Powiatu Poznańskiego, Miasta i Gminy Kórnik, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Fundacji Zakłady Kórnickie oraz STOART.

Partnerami Festiwalu są: Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Pałac Jankowice, Biblioteka Kórnicka, Zamek w Kórniku, Drukarnia i poligrafia Nowak, NH Hotel, Poznan Apartments Towarowa, Deutsch-Polnischer Kulturverein Bayreuth, ProArtBart, Fundacja LOTTO.

Więcej szczegółów na www.festiwalmadei.pl 


NOSPR 14 10 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Z okazji 90. rocznicy urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego w NOSPR 14 października 2023 roku o godz. 19.30 zabrzmi jego III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” op. 36 w opracowaniu Mari Fukumoto na sopran i organy.

Gdy w 1992 roku utwór zarejestrował David Zinman z Dawn Upshaw i London Sinfoniettą, Trzecia wymknęła się spod kontroli, pnąc się po zagranicznych listach przebojów (wyprzedzając na nich m.in. Madonnę, Stinga czy Nirvanę) i sprzedając się w nakładzie ponad miliona egzemplarzy. Jak tak rozbudowana, a jednocześnie prosta kompozycja zyskała międzynarodową uwagę i przeniknęła do popkultury? To wciąż zagadka.

W NOSPR Symfonię wykona autorka opracowania Mari Fukumoto, a w roli solistki wystąpi sopranistka Joanna Freszel – zdobywczyni prestiżowych nagród i wyróżnień w konkursach wokalnych, uhonorowana Paszportem „Polityki”.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/2-22 


SlepyTor 14 10 23Pierwszą premierą sezonu 2023/24 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej będzie „Ślepy tor” – opera wybitnego kompozytora Krzysztofa Meyera do libretta Antoniego Libery. Spektakl w reżyserii Marka Weissa poprowadzi zza pulpitu dyrygenckiego Łukasz Borowicz 14 października 2023 roku o godz. 19.00.

Oryginalność Ślepego toru polega na przedstawieniu powiastki filozoficznej w formie operowej. Kompozycją rządzi symboliczna liczba 3: trzy akty, trzy grupy pasażerów, trzy próby samobójcze (stąd podtytuł „do trzech razy sztuka”). Głównymi protagonistami są Zawiadowca Stacji (w tej partii Krzysztof Szumański) i Samobójca (Stanislav Kuflyuk). Jeden reprezentuje wiarę w porządek za wszelką cenę (mimo braku złudzeń), drugi – zwątpienie związane z przesytem i dekadencją. Niestety tam, gdzie toczy się odwieczny spór o sens świata, wkracza trzecia („ciemna”) siła i gubi wszystkich.

Promocja książki Biały Wieloryb Marka Weissa, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, odbędzie się w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej przy okazji premiery Ślepego toru.

Więcej: https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2023-2024/slepy-tor/termin/2023-10-14_19-00/ 


NOSPR 15 10 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zapiski beatyfikowanego Jacques’a Fescha, który w celi więziennej przeżył nawrócenie, i św. Teresy Martin, karmelitanki bosej, stały się kanwą teatru muzycznego Mała Piotra Tabakiernika. Prawykonanie utworu będzie miało miejsce w NOSPR 15 października 2023 roku o godz. 18.00.

Kompozytor sam napisał libretto po lekturze ogromnej ilości tekstów, w których starał się pokazać związki między zbrodniarzem i Świętą. Choć dzieli ich niemal wszystko, to łączy coś nadprzyrodzonego. Sam Fesch wskazywał na obecność Św. Teresy na drodze jego nawrócenia.

W ich role wcielą się aktorzy - Bartosz Mazur i Małgorzata Mikołajczak, którym niejako w roli muzycznych cieni, towarzyszą sopran i puzon. W roli solistki wystąpi sopranistka Łucja Szablewska. Całości towarzyszyć będą Orkiestra Muzyki Nowej i soliści Cameraty Silesii pod dyrekcją Szymona Bywalca.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/orkiestra-muzyki-nowej-bywalec-tabakiernik-teatr-muzyczny-ma 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

WielkaNieobecna 15 10 2315 października 2023 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN o godz. 18.00 będzie miał miejsce koncert w ramach projektu „Muzyczny Świat Gerszona Efrosa”. Usłyszymy prawykonanie utworu Agnieszki Stulgińskiej Lechem We-Afar oraz utwory z Antologii Gerszona Efrosa. Koncert "Wielka Nieobecna" odbędzie się w 80. rocznicę zburzenia Wielkiej Synagogi przy placu Tłomackie 7 w Warszawie, jednej z najbardziej okazałych europejskich bożnic. Wstęp wolny!

Synagoga miała ponad 2000 miejsc siedzących, była nie tylko miejscem spotkań i modlitwy, ale także miejscem koncertów.

Dla upamiętnienia Wielkiej Synagogi na Tłomackiem Muzeum POLIN zaprosiło do współpracy cenioną kompozytorkę młodego pokolenia Agnieszkę Stulgińską. Tak powstał nowy utwór, skomponowany na obsadę typową dla Wielkiej Synagogi, czyli na chór i organy. Lechem We-Afar zabrzmi po raz pierwszy w wykonaniu zespołu wokalnego Match Match Ensemble pod kierownictwem Lilianny Krych oraz znakomitego organisty i badacza muzyki żydowskiej Jakuba Stefka – autora projektu „Muzyczny Świat Gerszona Efrosa”.

Przewodnikiem po muzycznym świecie przedwojennej muzyki synagogalnej będzie Gerszon Efros i jego wyjątkowa Antologia muzyki synagogalnej. Zabrzmią utwory w opracowaniu na kantora, chór i organy autorstwa Dawida Nowakowskiego – kantora z Odessy, Leo Lowa – kierownika chórów wielkich synagog w Wilnie, Budapeszcie i Warszawie, Jakuba Weissa – kantora warszawskich synagog, oraz samego Gerszona Efrosa.

Powstanie i prawykonanie utworu Agnieszki Stulgińskiej zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszy Promocji Kultury w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Organizatorem projektu jest Fundacja SPOT.ON ART, partnerem - Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi, a patronem – Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Finansowania udzieliła Ambasada Stanów Zjednoczonych w Warszawie. Partnerem koncertu jest Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma.

Strona projektu: www.spotonart.com/efros 

Rezerwacja bezpłatnych wejściówek: https://www.polin.pl/pl/wydarzenie/wielka-nieobecna-koncert-poswiecony-wielkiej-synagodze-na-tlomackiem 


HashtagLab 17 10 23Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Free improvised music meetings to cykl koncertów w Hashtag Lab, podczas których zaproszony improwizator tworzy muzykę spontanicznie, bez wcześniejszych szkiców czy przygotowań wespół z wybranym przez siebie muzycznym kompanem. Pierwszy koncert z udziałem wiolonczelisty Roberta Jędrzejewskiego i saksofonistki Matyldy Gerber odbędzie się 17 października 2023 o godz. 19:00.

Założeniem programowym cyklu jest podkreślenie eteryczności muzyki jako takiej. Dlatego też, improwizowane dzieło, które pojawia się podczas koncertów nie jest w żaden sposób rejestrowane, dzięki czemu pozostaje dosłownie niepowtarzalne. Być może ta realna unikatowość zdarzenia naznaczy sposób w jaki będziemy takiej jednokrotnej muzyki słuchać.

Podczas pierwszego wydarzenia usłyszymy improwizacje dr. Roberta Jędrzejewskiego – wiolonczelisty i twórcy projektów interdyscyplinarnych – oraz Matyldy Gerber, saksofonistki związanej z wrocławską sceną muzyki improwizowanej. Autorką koncepcji wydarzenia jest improwizatorka Marta Grzywacz.

Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

Informacje o biletach: https://hashtaglab.pl/event/f-i-m-m/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

SfogatoFestival 23XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny „Sfogato”, którego nazwa zawiera włoskie słowo użyte po raz pierwszy przez Fryderyka Chopina jako termin muzyczny, odbędzie się w dniach 17 października – 31 grudnia 2023 roku. Muzykę polskiego geniusza podczas tegorocznej edycji zaprezentują artyści Towarzystwa Sfogato oraz goście z Polski, Bułgarii, Niemiec i Japonii.

Dzięki formule łączącej dyskurs naukowy z praktyką artystyczną oraz wydarzeniami o charakterze edukacyjnym Festiwal ujmuje zagadnienia związane z problematyką muzyki i sztuki w sposób holistyczny stawiając w centrum człowieka: artystę oraz odbiorcę jego sztuki.

W programie Festiwalu znajdą się koncerty, podczas których zabrzmi m.in. muzyka Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego w wykonaniu znanych artystów i młodych talentów, Konferencja naukowa „Muzyka – Sztuka – Media”, Warsztaty Muzyczne dla utalentowanych uczniów szkół muzycznych I i II st. oraz Międzynarodowy Konkurs Muzyczny „Sfogato Stage” www.sfogatostage.com  Termin nadsyłania zgłoszeń na konkurs, który odbędzie się online, upływa 22 grudnia 2023.

Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato, które powstało w Roku Chopinowskim 2010 z inicjatywy pianistki Marty Polańskiej – dyrektora artystycznego festiwalu.

Festiwal odbywa się pod honorowym patronatem: Marszałka Województwa Małopolskiego Witolda Kozłowskiego, Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego, Metropolity Krakowskiego Abp Marka Jędraszewskiego.

Partnerzy Festiwalu: Instytut Kultury Willa Decjusza, Muzeum Krakowa Oddział „Rydlówka”.

Szczegółowy program: www.sfogatofestival.com 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

FestiwalOrminskiego 23W rumskim Sanktuarium NMP Wspomożenia Wiernych salezjanów św. Jana Bosko w dniach 19-21 października 2023 roku rozbrzmiewać będzie muzyka organowa, symfoniczna i chóralna, w tym w języku kaszubskim. Przed nami 35. jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Podczas czterech koncertów w wykonaniu artystów z kraju i zagranicy usłyszymy improwizacje organowe, polskie prawykonanie symfonicznego utworu współczesnego wiedeńskiego kompozytora Petera Planyavsky’ego (w jego obecności), a także koncert finałowy „Ave Maria w muzyce”. Wystąpią m.in. organiści Thierry Mechler (Francja) i Klaus Kuchling (Austria), kontratenor Sławomir Bronk, sopranistka Aleksandra Zamojska, Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej p0od batutą Mirosława Jacka Błaszczyka.

Festiwal zakończy Gala wręczenia nagród laureatom czterech Konkursów, odbywających się w ramach Festiwalu: Konkursu Muzyki Organowej dla młodych organistów do 27 roku życia, Konkursu Zespołów Chóralnych, Konkursu na najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim oraz Konkursu Kompozytorskiego RUMINA800; zwycięzcy Konkursów wystąpią również przed publicznością.

Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest prof. dr hab. Roman Perucki z Akademii Muzycznej w Gdańsku, dyrektor naczelny Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Dyrektorem organizacyjnym Festiwalu jest jego pomysłodawca i założyciel, Daniel Ptach.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Dofinansowano ze środków Województwa Pomorskiego.

Szczegóły: https://festiwalrumia.pl 


Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Nieoczywiste 19 10 23„Nieoczywiste" to nowy solowy projekt Aleksandry Demowskiej-Madejskiej, prezentujący kompozycje na altówkę z towarzyszeniem elektroniki. Dzieła twórców z Kolumbii, Brazylii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Kanady, Polski, w tym prawykonanie kompozycji Okiem spokojnym bardzo jasnym Piotra Grella-Możejki i Grain-fibrous tissue Dominika Puka usłyszymy 19 października 2023 o godz. 19:00 w Hashtag Lab.

Projekt jest próbą odpowiedzi na pytanie: czy „istnieje” tylko to, czego możemy dotknąć? Jak niematerialne dźwięki oddają kształty, naturę „rzeczy” i czy to faktycznie możliwe?

Usłyszymy w wykonaniu Aleksandry Demowskiej-Madejskiej również kompozycje na altówkę amplifikowaną i elektronikę Tatiany Catanzaro, Jeanne Artemis, Michele Abondano, Sarah Westwood i Katarzyny Taborowskiej.

Płyta z repertuarem „Nieoczywistych” ukaże się w pierwszym kwartale 2024 roku nakładem wydawnictwa PGM Audio w Kanadzie.

Po koncercie odbędzie się pokaz filmów pod hasłem „Filmowe materie”, który poprowadzi Jan Topolski. Będzie można obejrzeć 6 animowanych filmów autorstwa najciekawszych reżyserów młodego pokolenia z programu tegorocznego festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie.

Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

Informacja o biletach: https://hashtaglab.pl/event/nieoczywiste/ 


Maxime 20.10.23Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Mono no aware Macieja Segeta, napisane na zamówienie Stowarzyszenia Maxime, po raz pierwszy zabrzmi na estradzie Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach 20 października 2023 roku o godz. 19.00. Wstęp wolny!

Nowy utwór utalentowanego studenta z klasy kompozycji prof. Eugeniusza Knapika zaprezentuje Orkiestra Kameralna Maxime. Orkiestra powstała w 2022 roku z inicjatywy między innymi obecnego pierwszego dyrygenta Orkiestry, Andrzeja Mandryki - dąbrowianina, absolwenta dąbrowskiego Zespołu Szkół Muzycznych im. M. Spisaka, obecnie studenta Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

Młodzi muzycy wykonają również Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz i Serenadę na smyczki op. 2 Mieczysława Karłowicza.

Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Prezydenta Miasta Katowice Marcina Krupy.

Bezpłatne wejściówki do odbioru w Biurze Informacji katowickiej Akademii Muzycznej (tel. 32 77 92 100, e-mail: informacja@am.katowice.pl).

Dodatkowe informacje: https://am.katowice.pl/wydarzenia/koncert-muzyki-kameralnej-1757 


POSI 20 10 23Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą legendarnego dyrygenta Jerzego Maksymiuka będzie miał miejsce 20 października 2023 roku godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Siedmioro członków orkiestry zaprezentuje swoje najwyższe kompetencje w roli solistów Koncertu na 7 instrumentów dętych, kotły, perkusję i orkiestrę smyczkową Franka Martina.

Maestro Jerzy Maksymiuk już pół wieku temu rozkochał w sobie melomanów, prowadząc brawurowo Polskę Orkiestrę Kameralną, a to przecież było tylko jedno z pól jego przebogatej aktywności. Dyrygował i dyryguje wieloma zespołami w kraju i za granicą, wszędzie budząc podziw dla swej niespożytej, zdumiewającej energii, która zdaje się promieniować na wszystkich muzyków i udzielać się słuchaczom. Podczas październikowego koncertu wystąpi również w roli kompozytora, wykonując subtelną brzmieniowo miniaturę Vers per archi swojego autorstwa (2014).

Ponadto usłyszymy dzieła wielkiego fińskiego neoromantyka Jeana Sibeliusa: pełen wzruszającej nostalgii Valse triste i jednoczęściową VII Symfonię.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/maksymiuk-martin-sibelius/ 


Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

DEM 23Dni Edukacji Muzycznej na stałe wpisały się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego. W ramach jubileuszowej, 20. edycji konferencji Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza nauczycieli wszystkich specjalności na spotkanie 20 października 2023 roku w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Katowicach. Rejestracji można dokonać na stronie internetowej kongresu: www.dem.com.pl. Zapisy będą otwarte do 13 października. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Dni Edukacji Muzycznej to flagowe wydarzenie edukacyjne Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Co roku w wybranej szkole muzyczne w Polsce gromadzą się setki muzyków-pedagogów, którzy chcą jeszcze lepiej wspierać swoich podopiecznych. Podczas tegorocznego kongresu odbędą się spotkania warsztatowe i wykłady, a całość zamknie wydarzenie koncertowe.

Podstawą wszystkich prelekcji będą starannie wyselekcjonowane materiały pedagogiczne znajdujące się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w tym nowości wydawnicze. Wszystkie prezentowane publikacje dostępne będą do nabycia na stoisku handlowym PWM-u.

W tym roku warsztaty poświęcone będą skrzypcom, wiolonczeli i fortepianowi. Wzorem ubiegłorocznej edycji nie zabraknie także bloku poświęconego głosowi.

Z uczniami katowickiej szkoły nad wybranymi utworami pracować będą znakomici pedagodzy i wykonawcy: skrzypaczka Agata Szymczewska, pianistka i kompozytorka Marta Mołodyńska-Wheeler oraz wiolonczelista Adam Krzeszowiec. Metody pracy z głosem przedstawi Maria Piotrowska-Bogalecka.

DEM zapewnia pedagogom rozwój także w kierunkach okołomuzycznych. Wykłady z zakresu psychologii i fizjologii muzyki, przeznaczone dla wszystkich uczestników konferencji, poprowadzą zaproszone ekspertki: Anna Antonina Nogaj oraz Jadwiga Śmieszchalska. Natomiast Mateusz Borkowski przybliży zalety i sposoby wykorzystania zasobów „Ruchu Muzycznego” w ramach zajęć historii muzyki w szkole muzycznej II stopnia.

Tradycją jest zamknięcie DEM-u koncertem. Na scenie gościnnej ZPSM im. Wojciecha Kilara w Katowicach wystąpi prelegentka tegorocznego kongresu, zwyciężczyni XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu i jedna z czołowych polskich skrzypaczek – Agata Szymczewska. Towarzyszyć jej będzie Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod batutą Wojciecha Wantuloka. Podczas koncertu zabrzmi Rapsodia litewska Mieczysława Karłowicza oraz Polonez koncertowy D-dur Henryka Wieniawskiego.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja prasowa organizatorów

www.dem.com.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

FZ 20 10 23"Musica æterna" – tytuł koncertu symfonicznego odbywającego się w ramach 32. Festiwalu Smyczkowego w Filharmonii Zielonogórskiej – wypełni nie tylko muzyka skrzypcowa, ale także symfoniczna. Ta ostatnia będzie szczególna, bowiem 20 października 2023 roku o godz. 19.00 po raz pierwszy zabrzmi Koncert fortepianowy Andrei'a Yakushau’a, który pełnił do niedawna w Filharmonii funkcje dyrygenta-asystenta.

Andrei Yakushau w 2021 roku rozpoczął studia w Szkole Doktorskiej Kompozycji, Teorii Muzyki, Rytmiki i Edukacji Muzycznej na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie kształci się w klasie kompozycji Artura Kroschela. Jest członkiem zarządu Koło Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich.

Prezentowana na zielonogórskiej scenie kompozycja jest dziełem będącym przedmiotem rozprawy doktorskiej Yakushau’a, który tego wieczoru poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii. Przy fortepianie zasiądzie Igor Torbicki – jeden z najciekawszych polskich pianistów swojego pokolenia.

Drugim solistą wieczoru będzie skrzypaczka Zuzanna Małgorzata Budzyńska, w interpretacji której usłyszymy Introdukcję i rondo cappriccioso Saint-Saënsa. Dopełnieniem programu będzie poemat symfoniczny Odwieczne pieśni Karłowicza.

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja o biletach: http://filharmoniazg.pl/events/musica-aeterna-koncert-symfoniczny-w-ramach-festiwalu-smyczkowego/ 


Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Konferencja 20 10 23Już 20 października 2023 roku rozpocznie się pierwsza z trzech zaplanowanych edycji Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej (organizowanej przez Zakład Kreacji, Percepcji i Notacji Muzycznej poznańskiej Akademii Muzycznej) poświęconej zagadnieniom notacji muzycznej. Konferencja odbędzie się w formie łączącej teorię z praktyką – wykłady z warsztatami oraz koncertem, których tematyka nie unikając wątków historycznych, kładzie nacisk na problematykę współczesnych perspektyw notacyjnych. Wstęp wolny!

Tegoroczną edycję otworzy wykład inauguracyjny prof. dr hab. Ewy Kowalskiej-Zając (AM Łódź, autorki poczytnej pozycji „Zobaczyć muzykę”), poświęcony notacji dwudziestowiecznej muzyki polskiej jako przejawu intermedializacji współczesnej kultury.

W dalszej kolejności odbędą się panele wykładowo-warsztatowe poświęcone tematyce notacji śpiewu gregoriańskiego (dr Bogna Bohdanowicz, Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Łódzkiej) oraz współczesnym i rozszerzonym technikom wykonawczym na organy (dr Katarzyna Danel, AM Poznań). Perspektywę poszerzą także refleksje dotyczące zapisu partyturowego z perspektywy dyrygenckiej (dr Michał Janocha, AM Poznań) czy brajlowskiego zapisu nutowego (mgr Milena Wiśniewska, AM Gdańsk).

Punktem węzłowym będzie panel dyskusyjny młodych kompozytorów związanych z poznańskim środowiskiem muzycznym (mgr Joanna Wilczyńska, mgr Robert Gogol, mgr Wojtek Krzyżanowski, lic. Maciej Waleszczyk) omawiających problem najnowszych graficznych i multimedialnych sposobów utrwalania i zapisu dzieła muzycznego.

Całość zwieńczy koncert z kompozycjami tych młodych twórców, prezentujący artystyczne rozwiązania omawianych w trakcie wydarzenia zagadnień.

Konferencja jest dedykowana zarówno kompozytorom, teoretykom muzyki i muzykologom, jak również muzykom instrumentalistom (w tym organistom), ale przede wszystkim nauczycielom Szkół Muzycznych chcącym wprowadzić na zajęciach ogólnomuzycznych omawianą problematykę.

Organizatorem wydarzenia jest: Zakład Kreacji, Percepcji i Notacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

Informacja prasowa organizatorów

Program dostępny jest na stronie: https://amuz.edu.pl/event/konferencja-wokol-zagadnien-notacji-muzycznej-20-10-2023/ 


TadeuszBairdCompletePatronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Fundacja im. Ryszarda Peryta we współpracy z Filharmonią Zielonogórską nagrała komplet utworów na fortepian solo oraz głos i fortepian autorstwa Tadeusza Bairda. Do udziału w przedsięwzięciu zaproszono znakomitych młodych artystów: Tymoteusza Biesa, Szymona Mechlińskiego, Zuzanna Nalewajek oraz Dominikę Peszko. Wszystkie nagrania od 20 października 2023 roku będą dostępne bezpłatnie na kanale YouTube: https://www.youtube.com/@TadeuszBaird1928 

Wśród zarejestrowanych utworów znajdują się zarówno te znane, jak i kompozycje, które do tej pory zostały utrwalone tylko i wyłącznie dla potrzeb archiwalnych (jako nagrania radiowe) oraz te najprawdopodobniej nigdy nie wykonywane publicznie.

Do tych pierwszych niewątpliwie można zaliczyć Cztery sonety miłosne do słów Szekspira w przekładzie Macieja Słomczyńskiego. To utwór-wizytówka Tadeusza Bairda. Na potrzeby projektu interpretacji tego arcydzieła podjął się Szymon Mechliński – baryton, triumfator ostatniego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie, propagator zapomnianej polskiej twórczości operowej. W jego wykonaniu zabrzmiało także Tango do słów kompozytowa – jedna z dwóch piosenek w całej twórczości Bairda.

Drugą pieśń – Na warszawskim zlocie – utrwaliła na zaproszenie Fundacji Zuzanna Nalewajek. Mezzosopranistka, przez lata kształcąca się w Akademii Operowej przy TWON, podjęła się także zarejestrowania Pięciu piosenek dla dzieci (sł. Józef Czechowicz).

Obu artystom przy fortepianie towarzyszy Dominika Peszko – znakomita akompaniatorka specjalizująca się w wykonawstwie liryki wokalne, wykładowczyni w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie.

Twórczość na fortepian solo (obejmującą trzy tytuły) utrwalił Tymoteusz Bies – jeden z najciekawszych i najbardziej wszechstronnych polskich pianistów swojego pokolenia. Mała Suita dziecięca oraz dwie Sonatiny to kompozycje powstałe we wczesnym okresie twórczości Bairda, będące nie tylko znakomitym materiałem dydaktycznym, ale także interesującą pozycją w repertuarze koncertowym dla pianistów.

Opiekę merytoryczną nad projektem objęła znakomita znawczyni i badaczka życia oraz twórczości Bairda, dr hab. Barbara Literska, prof. UZ. Jest ona również autorką omówień zarejestrowanych tytułów, które są opublikowane przy okazji nagrań.

Producentem i pomysłodawcą projektu jest muzykolog Jakub Mateusz Lis.

Rejestracji dokonano w sierpniu 2023 roku w Studiu S2 Polskiego Radia w Warszawie.

Nagrania dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

 


DniRogowskiego 21 10 23Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

21 października 2023 w Trybunale Koronnym w Lublinie o godz. 18.00 w ramach V Dni Muzyki Ludomira Rogowskiego odbędzie się koncert kameralny "Ludomir Michał Rogowski in memoriam" w 142. rocznicę urodzin polsko-chorwackiego kompozytora. Wstęp wolny!

Twórczość Ludomira Michała Rogowskiego jest wciąż odkrywana. Po raz pierwszy w ojczyźnie kompozytora zabrzmi jego pieśń na sopran i fortepian o tematyce religijnej, w języku chorwackim Andele moj svety. Utwór ten, oprócz charakteru modlitewnego, jest hołdem wobec kultury i sztuki Dalmacji.

Podczas koncertu słuchacze ponadto będą świadkami prawykonania Tryptyku Morskiego Mariana Sawy, pochodzącego z Lubelszczyzny.

Zwieńczą wydarzenie interpretacje saksofonowej muzyki kameralnej kompozytorów polskich: Mariana Sawy oraz Marcina Tadeusza Łukaszewskiego. W programie znajdą się również utwory Fryderyka Chopina, a także kubańskiego kompozytora i pianisty pokolenia Ludomira Michała Rogowskiego - Joaquína Nin y Castellanosa. Wystąpią śpiewaczka Dorota Całek, saksofonistka Alicja Wołyńczyk–Raniszewska, altowiolistka Justyna Górska i pianistka Urszula Świerczyńska.

Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin.

Dodatkowe informacje: http://spa-m.pl/ 


MartaArgerich 21 10 23Roczny patronat medialny nad koncertami z udziałem Jana Wachowskiego, laureata III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pianista Jan Wachowski weźmie udział w koncercie "Martha Argerich & Friends Plays for Brussels", który będzie miał miejsce 21 października 2023 roku o godz. 20.00 w Sali Koncertowej Królewskiego Konserwatorium w Brukseli. Wspaniałe rozpoczęcie sezonu koncertowego w gronie światowej sławy artystów!

Jan Wachowski wraz z Krzysztofem Michalskim wykonają I część Sonaty wiolonczelowej op. 65 Fryderyka Chopina. Będą mieli zaszczyt wystąpić jako pierwsi podczas tego koncertu gwiazd.

W gronie muzyków, zaproszonych przez Martę Argerich, znajdą się również córka Argerich - altowiolistka Lyda Chen, wiolonczelista Mischa Maisky i jego córka pianistka Lily Maisky, wirtuoz trąbki Sergei Nakariakov, pianistka Maria Meerovitch, belgijska pianistka Eliane Reyes i belgijski skrzypek Yossif Ivanov, albański skrzypek Tedi Papavrami, niemiecka skrzypaczka Alissa Margulis i chińska wiolonczelistka Jing Zhao.

Szczegółowy program - na stronie: https://www.clame.be/product/martha-argerich-and-friends-play-for-brussels-cat3/ 


Opowiedz mi 21 10 23Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza dzieci w wieku 3-8 lat z rodzicami na bezpłatne warsztaty improwizacji „Opowiedz mi bajkę", które odbędą się w sobotę 21 października 2023 roku o godz. 11.00 w sali widowiskowej warszawskiego Domu Kultury "Kolorowa" (ul. gen. K. Sosnkowskiego 16).

Podczas zajęć w ramach projektu „Warszawa kreatywna" będzie można wziąć udział w zabawie z improwizacjami i książkami oraz poznać bliżej muzykę współczesną. Warsztaty poprowadzą multiinstrumentalistka Marta Maślanka, kontrabasistka Małgorzata Kołcz oraz kompozytor i pianista Jarosław Siwiński.

Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą. Udział w warsztatach jest bezpłatny - liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników zajęć.

Zgłoszenia są przyjmowane na dwa sposoby:

Udział w zajęciach mogą również brać dzieci ze specjalnymi potrzebami i ich rodziców.

Szczegóły: https://www.facebook.com/events/1271434203515961/ 


Patronat mediany nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

WTM 22 10 23Wyjątkowy koncert monograficzny kompozytorki Iwony Kisiel odbędzie się 22 października 2023 roku o godz. 12.00 w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym im. Stanisława Moniuszki (ul. Morskie Oko 2). Będziemy świadkami aż czterech prawykonań jej utworów. Wstęp wolny!

Wystąpią: znana sopranistka Joanna Freszel, pianista Piotr Szymanowicz, wiolonczelista Robert Dacko oraz wykładowczynie UMFC: skrzypaczka dr hab. Agnieszka Marucha, pianistki dr hab. Iwona Mironiuk-Tołwińska i Aleksandra Dallali.

Zaprezentują melodyjne i wyrafinowane utwory kompozytorki, obdarzonej słuchem absolutnym oraz zdolnością synestezji, w tym chromestezji (słyszenie w kolorach).

Po raz pierwszy zabrzmią tego dnia Dwie miniatury na fortepian, 313 na skrzypce, fortepian i wiolonczelę, How about a little swing na skrzypce i fortepian oraz Trzy Pieśni na sopran i trio fortepianowe do poezji Marii Konopnickiej. Pieśni powstały w ramach tegorocznego programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert realizowany przy współfinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i m.st. Warszawa. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Partner: ZAIKS.

Współorganizacja: Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Rezerwacji biletów można dokonać mailowo (wtm@wtm.org.pl warszawskietowarzystwomuzyczne@gmail.com) lub telefonicznie pod numerem 22 849 56 51 i 509 019 934.

Dodatkowe informacje: https://www.facebook.com/events/1528215177969255/ 


Tiktin 22 10 23Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W Wielkiej Synagodze w Tykocinie 22 października 2023 roku o godz. 18.00 będzie miał miejsce wyjątkowy, premierowy koncert z utworami Mieczysława Wajnberga, Johanna Sebastiana Bacha i Andrzeja Panufnika. Ich arcydzieła wykonają skrzypaczka dr hab. Maria Sławek, Lutosławski Quartet i kontrabasista Tomasz Januchta.

Skąd to połączenie? Wajnberg i Panufnik przed wybuchem II wojny światowej studiowali razem w Konserwatorium Warszawskim. Wajnberg był ponadto jednym z artystów, którzy prawykonali Trio fortepianowe Panufnika. Rozdzielenie ich utworów Ciacconą z II Partity d-moll Bacha nie jest przypadkowe – twórczość tego Kompozytora była niezwykle ważna dla nich obu, a Ciaccona pojawia się w największym i najbardziej znanym dziele Wajnberga, jakim jest opera Pasażerka.

II wojna światowa zmieniła kompletnie bieg życia ich obu - Wajnberg uciekł na Wschód, Panufnik na Zachód. Nie wrócili już do Polski fizycznie, a jednak wnikliwe ucho zauważy, że wielokrotnie wracali do niej w swojej twórczości.

Koncert w Tykocinie będzie nagrywany i wydany jako płyta CD i LP w wytwórni Orphée Classics.

Więcej: https://www.facebook.com/events/976714656773786/ 


Patronat mediany nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

WTM 22 10 23Wyjątkowy koncert monograficzny kompozytorki Iwony Kisiel odbędzie się 22 października 2023 roku o godz. 12.00 w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym im. Stanisława Moniuszki (ul. Morskie Oko 2). Będziemy świadkami aż czterech prawykonań jej utworów. Wstęp wolny!

Wystąpią: znana sopranistka Joanna Freszel, pianista Piotr Szymanowicz, wiolonczelista Robert Dacko oraz wykładowczynie UMFC: skrzypaczka dr hab. Agnieszka Marucha, pianistki dr hab. Iwona Mironiuk-Tołwińska i Aleksandra Dallali.

Zaprezentują melodyjne i wyrafinowane utwory kompozytorki, obdarzonej słuchem absolutnym oraz zdolnością synestezji, w tym chromestezji (słyszenie w kolorach).

Po raz pierwszy zabrzmią tego dnia Dwie miniatury na fortepian, 313 na skrzypce, fortepian i wiolonczelę, How about a little swing na skrzypce i fortepian oraz Trzy Pieśni na sopran i trio fortepianowe do poezji Marii Konopnickiej. Pieśni powstały w ramach tegorocznego programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert realizowany przy współfinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i m.st. Warszawa. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Partner: ZAIKS.

Współorganizacja: Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Rezerwacji biletów można dokonać mailowo (wtm@wtm.org.pl warszawskietowarzystwomuzyczne@gmail.com) lub telefonicznie pod numerem 22 849 56 51 i 509 019 934.

Dodatkowe informacje: https://www.facebook.com/events/1528215177969255/ 


NOSPR 22 10 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

A gdyby tak wyrwać się na chwilę z objęć pochmurnej jesieni i zanurzyć się hiszpańskim cieple i temperamencie? W najbliższą niedzielę 22 października 2023 o 12:00 NOSPR pod batutą Christoph’a Koncza zabierze nas do świata Don Juan’a, legendarnego kochanka, którego poszukiwania miłości idealnej kończą się oczekiwaniem śmierci. Z kolei Iberia Debussy'ego odsłoni przed nami iście hiszpańską krainę, pełną kolorów i emocji. Zabrzmią również Wariacje symfoniczne Witolda Lutosławskiego.

Wariacje symfoniczne zadziwiają feerią orkiestrowych barw – prawdziwy popis instrumentacyjny Witolda Lutosławskiego. Ciekawe, że ramę koncertu wytyczają młodzieńcze talenty: Strauss w czasie premiery Don Juana miał dwadzieścia pięć lat – tyle samo, ile Lutosławski w czasie powstania Wariacji. Obydwaj również uwzględnili wymienione dzieła podczas nagrań fonograficznych ze swoim udziałem – Lutosławski na początku lat 50. XX wieku wraz z ówczesną Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-koncz 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

PendereckiGorecki 23 10 23Projekt “1933.Penderecki.Górecki” chóru Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka to hołd dla Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego w 90. rocznicę ich urodzin oraz dla wkładu kompozytorów w rozwój polskiej sakralnej muzyki a cappella. Koncerty odbędą się: 23 października o godz. 19:00 w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego oraz 25 października 2023 o godz. 19:00 w Kościele św. Apostołów Piotra i Pawła (ul. Grodzka 52a) w Krakowie. Wstęp wolny!

Henryk Mikołaj Górecki na arenie międzynarodowej zasłynął przede wszystkim swoją III Symfonią "Symfonią pieśni żałosnych". Natomiast brytyjski muzykolog Adrian Thomas, autor monografii kompozytora, pisał: „Myślę, że Górecki nigdy nie zostanie zapomniany, i być może częścią sekretu przetrwania jego muzyki będą utwory na chór a capella, jak Totus Tuus czy Amen, […]. Być może zatem Górecki będzie znany ze swych niewielkich, bardziej intymnych kompozycji, co jest, myślę, piękną ideą”.

Penderecki w swoich utworach na chór a cappella zwracał się ku wielowiekowej praktyce Kościoła. Chóralne hymny, pieśni religijne i antyfony są wyrazem modlitwy wspólnoty. Jednocześnie nawiązywał do twórczości wielkich mistrzów, w tym Palestriny i Bacha.

Chóralne arcydzieła genialnych polskich twórców usłyszymy podczas koncertów październikowych Chóru Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum”, założonego z inicjatywy Janusza Siadlaka, którym kieruje do dziś.

Patronat honorowy nad koncertami zgodziły się przyjąć małżonki kompozytorów: panie Jadwiga Górecka oraz Elżbieta Penderecka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje: https://www.facebook.com/instytutrozwojusztuki 


Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koryfeusz 23Uroczysta gala wręczenia nagrody polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej odbędzie się 23 października 2023 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Muzycznie uczczone zostaną jubileusze wybitnych kompozytorów: Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego. Podczas wieczoru zaprezentowane zostaną różne oblicza muzyki polskiej, tej mniej i bardziej znanej.

Statuetki autorstwa prof. Adama Myjaka zostaną wręczone w czterech kategoriach: Nagroda honorowa, Odkrycie roku, Osobowość roku oraz Wydarzenie roku.

„W tym roku Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki oraz Witold Lutosławski obchodziliby okrągłe rocznice urodzin. To właśnie ich kompozycje wypełnią pierwszą część wieczoru w Filharmonii Narodowej. Pragniemy ukazać najwspanialsze przejawy polskiej muzyki w możliwie szerokiej gatunkowo i stylistycznie odsłonie, tak jak różnorodne są nominacje do tegorocznej edycji nagrody” – mówi Paula Lis-Sołoducha, Dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.

Podczas uroczystości wystąpią: saksofonista Paweł Gusnar, trio jazzowe gitarzysty Marka Napiórkowskiego z kontrabasistą Maxem Muchą i perkusistą Michałem Bryndalem, a także Lutosławski Piano Duo, Dagadana i kwintet dęty Quintessence, laureat III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w Rzeszowie. Usłyszymy Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Szymona Bywalca oraz Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy AUKSO prowadzoną przez Marka Mosia.

Bilety do nabycia na stronie internetowej oraz w kasach Filharmonii Narodowej.

Wydarzenie organizowane jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nagrodę finansową ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Informacja prasowa organizatorów

Lista nominowanych, regulamin oraz wszelkie szczegóły dotyczące nagrody znajdują się na stronie: www.koryfeusz.org.pl 


ISPAN 24 10 23Instytut Sztuki PAN zaprasza na seminarium interdyscyplinarne „Migracje artystyczne w XIX, XX i XXI wieku” (Zakład Muzykologii / Muzyka polska za granicą), 24 października 2023 roku o godz. 11.00 (ul. Długa 26, Sala im. Sobieskich), na którym prof. Lisa Cooper Vest, (USC, Los Angeles) wygłosi wykład Krzysztof Penderecki’s 'Threnody to the Victims of Hiroshima' and Canon Construction in the Late Twentieth Century'.

Muzykolog prof. Lisa Cooper Vest reprezentuje University of Southern California - Thornton School of Music. Bada zależności między ideologiami politycznymi a kulturą muzyczną, w szczególności w krajach bloku komunistycznego.

Jest autorką wysoko ocenianej pracy poświęconej polskiej powojennej awangardzie muzycznej Awangarda: Tradition and Modernity in Postwar Polish Music (University of California Press, 2020), w której rozważa sposoby działania, jakie wypracowali artyści i intelektualiści, by osiągnąć porozumienie ponad podziałami pokoleniowymi, politycznymi i estetycznymi.

Warto wspomnieć również o innych jej publikacjach dotyczących polskiej kultury muzycznej, np. na temat głosu i płci w operze Krzysztofa Pendereckiego Diabły z Loudun (1968), a także na temat inicjatyw edukacyjnych Związku Kompozytorów Polskich pod koniec lat pięćdziesiątych.

Ostatnio prof. Lisa Cooper Vest zajmuje się m.in. badaniem międzynarodowej recepcji Trenu (1960) Pendereckiego.

Informacja na stronie internetowej IS PAN: http://www.ispan.pl/pl/interdyscyplinarne-seminarium-migracje-artystyczne-w-xix-xx-i-xxi-wieku-27200 


Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Hashtag 24 10 23„Lab Libitum" to podwójna dawka muzyki improwizowanej. 24 października 2023 roku o godz. 19.00 w Hashtag Labie zagoszczą znakomici muzycy z Polski i Korei Południowej. W pierwszej części wieczoru na zaproszenie kuratorów festiwalu Ad Libitum wystąpi multiinstrumentalista i kompozytor Piotr Zabrodzki, w drugiej - performerce i perkusistce Jihye Kim towarzyszyć będą członkowie Hashtag Ensemble: Ania Karpowicz, Lilianna Krych i Wojciech Błażejczyk.

Hashtag Lab to nie tylko miejsce warsztatów, koncertów i wystaw, ale jedyny w Polsce hub dla muzyki współczesnej, którego misją jest łączenie muzyków różnych kultur i tradycji. Dzięki współpracy z Centrum Kultury Koreańskiej na Barskiej wytąpi perkusistka, performerka i kompozytorka Jihye Kim, której fascynacja koreańskimi instrumentami perkusyjnymi wychodzi daleko poza obszar muzyki tradycyjnej i kieruje się ku zupełnie nowym formom wyrazu. 

Przed koncertem o godz. 18:00 odbędzie się wernisaż wystawy tradycyjnych instrumentów koreańskich, realizowanej we współpracy z Centrum Koreańskim w Warszawie. 25 i 26 października będzie można ją odwiedzać w godzinach 18:00-20:00.

Koncert realizowany we współpracy z 18. Festiwalem Muzyki Improwizowanej Ad Libitum i Centrum Kultury Koreańskiej w Warszawie.

Tegoroczne koncerty Ad Libitum są możliwe dzięki wsparciu ze strony organizacji partnerskich STOART, ZAiKS, a także dzięki wyjątkowym gestom solidarności przyjaciół i zaprzyjaźnionych organizacji pozarządowych i społecznych instytucji kultury (Hashtag Lab, Krytyka Polityczna, Jazzarium.pl, Festiwal Warszawska Jesień).

Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

Informacja o biletach: https://hashtaglab.pl/event/lab-libitum/ 


NOSPR 25 10 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bajka muzyczna „Przyjaciel, którego nie było”, oparta na opowiadaniu „Lucjan. Lew, jakiego nie było” Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel, jest owocem współpracy między NOSPR a Fundacją ING Dzieciom. Zostanie ponownie zaprezentowana w NOSPR 25 października 2023 roku o godz. 9.30 i 11.30.

Historia głównej bohaterki pomaga najmłodszym skonfrontować się z emocjami towarzyszącymi im w doświadczaniu życia, zwłaszcza w jego najtrudniejszych momentach. Adaptacja fabuły na potrzeby muzycznego przedstawienia to wspólny krok podjęty przez NOSPR oraz Fundację ING Dzieciom w celu tworzenia wartościowych i społecznie zaangażowanych produkcji dla całych rodzin.

Za realizację przedstawienia odpowiada duet reżysersko-dramaturgiczny Sławomir Szczurek i Grzegorz Górny.

Spektaklowi towarzyszyć będzie muzyka w wykonaniu Tomasza Herisza (instrumenty perkusyjne), Anny Scheller (harfa) i kompozytora Przemysława Schellera (elektronika). Zabrzmią również piosenki Anny Lis.

Dodatkowe informacje: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/koncert-edukacyjny-2