Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2021 2022 2023 2024 2025
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Wajnberg 3 11 23Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Aleksandra Kubas-Kruk (sopran), Anna Bernacka (mezzosopran) oraz pianistka Monika Kruk 3 listopada 2023 roku podczas Festival WØD-Weinberg 2023 w Orchesterhaus w Salzburgu zaprezentują trzy cykle pieśni Mieczysława Wajnberga napisane do polskiej poezji Juliana Tuwima.

Usłyszymy rzadko wykonywane dzieła, pochodzące z różnych okresów życia kompozytora: Stare listy op. 77, Wspomnienie op. 62, oraz Biblia cygańska op. 57 kompozytora. Pojawią się również Trzy pieśni op. 22 do wierszy Adama Mickiewicza.

Głównym założeniem festiwalu WØD-Weinberg 2023, organizowanego przez Stowarzyszenie Zachodnio-Wschodni Divan (w skrócie WØD), jest prezentacja dzieł kompozytorów, czerpiących z dziedzictwa różnych kultur. Oprócz utworów Wajnberga, zabrzmią kompozycje Wałentyna Silwestrowa, Siergieja Prokofiewa, muzyka koptyjska, arabska i indyjska.

Dodatkowe informacje: https://instytutpolski.pl/wien/pl/2023/10/13/festival-wod-weinberg-2023-2/ 


Laboratorium 3 11 23Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zespół Wokalny Art'n'Voices, zdobywca nagrody „Fryderyk" (2021), wraz z zaprzyjaźnionymi artystami teatralnymi zapraszają na wyjątkowy spektakl muzyczny „Laboratorium Ballad i romansów. Art'n'Voices vs. Adam Mickiewicz", który odbędzie się 3 listopada 2023 roku w sopockim Teatrze Atelier, o godz. 19.00.

Oktet wykona improwizacje tworzone na żywo do recytowanej poezji Mickiewicza oraz utwory młodych polskich kompozytorów, oddające klimat i charakter Ballad i romansów. Wraz z muzykami w twórczy dialog wejdą aktorzy i artyści wizualni. Dopełnieniem wydarzenia będą improwizacje w wykonaniu tancerki i choreografki - Joanny Nadrowskiej - i skrzypka jazzowego, Tomasza Chyły.

Za reżyserię całości odpowiada Piotr Kosewski. Cztery bieguny sztuki scalone w jeden performance muzyczno-literacko-wizualny to wydarzenie, które na nowo pozwoli zinterpretować nieśmiertelne teksty Adama Mickiewicza.

Organizatorzy: Stowarzyszenie Młodych Artystów Ziemi Wejherowskiej, Zespół Wokalny Art'n'Voices i Teatr Nieduży.

Bilety: https://www.kupbilecik.pl/imprezy/108898/Sopot/Laboratorium+Ballad+i+Romans%C3%B3w/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

3 listopada, pozostając w atmosferze zadumy, Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta zaproszą publiczność na wieczór wielkich dzieł, skłaniających do refleksji. Zabrzmi niezwykle przejmujące oratorium Canticum puerorum Eugeniusza Knapika oraz słynne Requiem d-moll Gabriela Fauré, a w obu punktach programu filharmonikom towarzyszyć będą znakomici soliści: Joanna Freszel i Mariusz Godlewski.

Canticum puerorum, oratorium Eugeniusza Knapika na sopran, baryton oraz chór i orkiestrę symfoniczną, jest kompozycją poświęconą pamięci polskich dzieci wywiezionych na Syberię. Stąd też wziął się sam tytuł dzieła, który w tłumaczeniu brzmi: „Śpiew dzieci". Składa się ono z pięciu części, które swoje tytuły czerpią z wierszy Krzysztofa Koehlera, napisanych specjalnie na potrzeby tego oratorium. Joanna Freszel i Mariusz Godlewski, których usłyszymy w partiach solowych, byli także pierwszymi wykonawcami Canticum puerorum w 2016 roku.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Realizacja koncertu przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/faure-knapik-freszel-godlewski-shemet/ 


FZ 11 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Listopad to szczególny czas w polskiej tradycji. Miesiąc zadumy i pamięci. W tej właśnie atmosferze odbędzie się wyjątkowy koncert 3 listopada 2023 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Zielonogórskiej, podczas którego wybrzmi dzieło niezwykłe – III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego.

Po dziś ten utwór, którego tematem jest cierpienie, a także tęsknota matki i jej dziecka, jest muzyczną wizytówką polskiego twórcy i jego najczęściej wykonywanym oraz nagrywanym dziełem. Nagranie III Symfonii po raz pierwszy opublikowało na CD wydawnictwo Elektra Records. Wykonanie London Sinfonietta pod dyrekcją Davida Zinmana zachwyciło publiczność oraz krytyków. Góreckiemu, zaś przyniosło uznanie, sławę i rozpoznawalność na całym globie.

W Zielonej Górze utwór zaprezentują Orkiestra Symfoniczna Filharmonii i sopranistka Monika Sendrowska pod batutą Rafała Jacka Delekty.

Informacja o biletach: http://filharmoniazg.pl/events/refleksje-symfoniczne-koncert-symfoniczny/ 


KongresSaksofonowy 23

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 3-5 listopada 2023 roku na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędzie się IV Polski Kongres Saksofonowy. W programie znajdą się wykłady, lekcje mistrzowskie, wystawa saksofonów i akcesoriów muzycznych, a podsumowanie dni Kongresowych stanowić będą koncerty.

Uroczyste otwarcie Kongresu poprowadzi JM prof. dr hab. Krystian Kiełb, rektor Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Udział w Koncercie Inauguracyjnym wezmą Modern Sax Orchestra, MagDuś Duo, Impression Saxophone Ensemble, Illusion Trio, Oktet Saksofonowy oraz dr hab. Alina Mleczko, prof. dr hab. Ryszard Żołędziewski i prof. dr hab. Dariusz Samól w roli solistów. Natomiast podczas koncertu finałowego wystąpią Vroclavia Saxophon Quartet i Kwartet Saksofonowy Sombrero.

Jak co roku, w programie Kongresu ważne miejsce zajmuje muzyka polska: podczas trzech koncertów zabrzmią dzieła Zbigniewa Bargielskiego, Adama Porębskiego, Mirosława Gąsieńca, Hanny Kulenty, Olgi Hans, Krzysztofa Grzeszczaka, Łukasza Wosia, Bernarda Chmielarza, Moniki Kędziory, Artura Żuchowskiego, Kamila Koseckiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Ignacego Wojciechowskiego oraz Zuzanny Zajdy.

Strona Kongresu: https://musicforum.pl/ 


Composites 11.23

W listopadzie 2023 Leszek Możdżer i Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense zapraszają na wyjątkowe koncerty w ramach jesiennego tournée promującego wspólny album „Composites”. Koncerty odbędą się w dniach 4-30 listopada w Łodzi, Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Wrocławiu, Bielsku-Białej i Krakowie.

Nowa muzyka Możdżera - utrzymana w eklektycznym i wirtuozerskim stylu - jest owocem eksperymentu. Cztery z sześciu utworów to - według słów autora - „kompozyty”, których partytury zostały dopisane do wyimprowizowanych wcześniej partii fortepianu. Nuty pozostałych utworów (Ballad for Lars z dedykacją dla szwedzkiego kontrabasisty Larsa Danielssona oraz liryczna Natalladia) Możdżer spisał w „klasycznej” kolejności. W nagraniach wzięła również udział mistrzyni instrumentów perkusyjnych Patrycja Betley, która będzie gościem specjalnym koncertów.

Album „Composites” przybrał wystawną formę numerowanego boksu, zawierającego kolorową płytę winylową (tzw. splatter), kasetę magnetofonową, czterojęzyczny, ilustrowany booklet oraz podpisany przez artystę certyfikat autentyczności.

Wydawnictwo jest dostępne wyłącznie za pośrednictwem strony internetowej Warszawskiej Opery Kameralnej (https://operakameralna.pl/) i wraz z płytą CD oraz błękitnym winylem będzie do nabycia podczas nadchodzących koncertów jesiennej trasy.

 Informacja prasowa organizatorów


Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Slady 4 11 23Cztery utwory, cztery nazwiska, cztery choreograficzne języki – wieczór baletowy „Ślady" na nowej scenie Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki to podróż przez historię poznańskiego zespołu baletowego. Utwory z muzyką Tomasa Albinoniego, Mieczysława Karłowicza, Marina Maraisa i Amona Tobina tancerze Teatru Wielkiego w Poznaniu zaprezentują 4 listopada 2023 o godz. 19.00 i 5 listopada o 18.00.

Cztery różnorodne prace polskich choreografów, powstałe w odmiennych czasach, łączy jedna postać: Conrad Drzewiecki, bez którego współczesny taniec polski by nie istniał. Drzewiecki stworzył silny poznański zespół, oryginalny i rozpoznawalny nie tylko w kraju, który dał podwaliny pod Polski Teatr Tańca. Emil Wesołowski, uczeń i następca Drzewieckiego, był nie tylko szefem poznańskiego baletu, ale i na początku XXI wieku dyrektorem artystycznym poznańskiej Opery, schedę po nim przejął Jacek Przybyłowicz, z każdym rokiem ugruntowujący swoją pozycję we światowej choreografii i refleksji nad sztuką tańca i na koniec najmłodszy z nich – Robert Bondara, obecny kierownik poznańskiego zespołu, który swe pierwsze istotne taneczne doświadczenia zdobywał w choreografiach autorstwa Drzewieckiego i Wesołowskiego, a sam jest teraz jednym z najbardziej liczących się choreografów młodego pokolenia.

Informacja prasowa organizatorów

ZOBACZ - trailer spektaklu: https://www.youtube.com/watch?v=shPRzj8_Grw 

Więcej o programie: https://opera.poznan.pl/pl/drzewiecki-wesolowski-przybylowicz-bondara 


Stawisko 5 11 23Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku zaprasza na III Festiwal Stawisko – miejsce symbiozy sztuk i kultur. Wydarzenie, które odbędzie się w dniach 5-19 listopada 2023 roku, jest kontynuacją rozpoczętego w 2021 roku cykl spotkań, prezentujących tradycje Domu Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów jako miejsca symbiozy sztuk, obszaru otwartego na różne kultury.

Przedsięwzięcie w 2023 roku będzie poświęcone związkom Domu na Stawisku i jego Gospodarzy z kulturą francuską.

W kolejne trzy niedziele listopada - 5, 12, 19 - zabrzmią m.in. utwory C. Debussy`ego, M. Ravela, G. Faure, O. Messiaena oraz kompozytorów polskich, osiadłych w Paryżu – od Chopina po Aleksandra Tansmana i Szymona Laksa.

Przewidziany jest także recital piosenek z repertuaru Edith Piaff.

Udział w Festiwalu zapowiedzieli: Beata Bilińska, Piotr Pławner, Piotr Sałajczyk, Prima Vista String Quartet oraz artyści związani z „Piwnicą od Baranami" - Jaga Wrońska, Wiesław Dziedziński, Jacek Bylica.

Wydarzeniom towarzyszyć będzie wystawa z bogatych zbiorów Muzeum w Stawisku, na której prezentowane będą m.in. rękopisy listów od przyjaciół (m.in. Heleny Kahn-Caselli, Nadii Boulanger, Konstantego Jeleńskiego), fragmenty „Dzienników” i listów Jarosława Iwaszkiewicza do żony Anny, pisanych głównie z Paryża, cenne upominki ofiarowane Gospodarzom Stawiska przez m.in. Jeana Cocteau, Mojżesza Kislinga, Leonor Fini, fotografie z podróży do Francji Jarosława i Anny Iwaszkiewiczów, liczne francuskie wydania twórczości autora „Panien z Wilka”.

Autorka koncepcji merytorycznej jest Alicja Matracka-Kościelny – realizatorka wszystkich dotychczasowych festiwali, dyrektor Muzeum 2006 - 2023, inicjatorka funkcjonowania Stawiska jako „muzeum otwartego”.

Partner wydarzenia: ZAiKS.

Alicja Matracka-Kościelny

Strona Muzeum: https://stawisko.pl/ 


SV 5 11 23

W Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach 5 listopada 2023 roku o godz. 18:00 Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Macieja Tworka prawykona poemat symfoniczny Dariusza Przybylskiego Sny Syreny. Przed koncertem odbędzie się wernisaż wystawy fotografii Tamary Pieńko oraz Janusza Marynowskiego (dyrektora Sinfonia Varsovia) zatytułowanej KOSMOGONIA.

Najnowszy utwór kompozytor opisuje następująco: „Sny syreny" to poemat symfoniczny dedykowany Sinfonii Varsovii w związku z 90. rocznicą urodzin Krzysztofa Pendereckiego, pod którego patronatem brałem udział w programie „Młodzi Kompozytorzy w Hołdzie Fryderykowi Chopinowi (2007–2011)". To drugi utwór z zapoczątkowanej w tym roku serii utworów nawiązujących do mitologicznych stworów zamieszkujących morskie głębiny. Pierwszy z nich – Sirens na 12-głosowy zespół wokalny – powstał do tekstu warszawskiego twórcy Marka Kraszewskiego. W Snach syreny eksplorowana zostaje barwowość poszczególnych grup orkiestrowych, kontrasty dynamiczno‑agogiczne oraz przeciwstawienia fragmentów tutti odcinkom o wyciszonej i zniuansowanej instrumentacji. Utwór jest eksperymentem muzyczno-dramaturgicznym, który zainspirować ma twórcę materii słownej Marka Kraszewskiego do napisania tekstu stanowiącego program tego poematu symfonicznego".

Tego wieczoru zabrzmią również VII Symfonia Ludwiga van Beethovena i Koncert na altówkę i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego - w roli solistki wystąpi Katarzyna Budnik.

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej: https://penderecki-center.pl/aktualnosci#65916 


EraSchaeffera 23Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

15. edycja Festiwalu Era Schaeffera – interdyscyplinarnego wydarzenia popularyzującego twórczość Bogusława Schaeffera - odbędzie się 6 listopada 2023 roku o godz. 19.00 w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Happening pt. „Multimedialne coś” w reżyserii Magdaleny Piekorz będzie kwintesencją wieloformatowej twórczości Schaeffera. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny!

Klimat utrzymanego w czerni spektaklu będzie nawiązywać do kina noir, włoskiego neorealizmu i teatru pantomimy. To intrygujące tło do rozgrywającego się na scenie dyskursu na temat roli sztuki - a szczególnie teatru i muzyki, bo to im Schaeffer poświęcał najwięcej miejsca w swojej twórczości - w życiu człowieka zagubionego w świecie dewaluujących się wartości.

Udział w tym szalonym happeningu wezmą awangardowi artyści z różnych stron świata: wokalista Janusz Radek, multiinstrumentalista Nathan Davis, beatboxer i hiphopowy raper z Gujany Andy Ninvalle, pianista jazzowy i kompozytor Artur Dutkiewicz, basista i aranżer Piotr Zaufal ze swoim zespołem, indyjski perkusista Ghatam Giridhar Udupa, grający na instrumencie o nazwie Ghatam, na misach zagra Judyta Grabowska. Wieczór poprowadzi zza pulpitu dyrygenckiego Sebastian Perłowski.

Wystąpią także aktorzy - Lena Kowalska, Agnieszka Rogala, Bartosz Buława, Igor Obłoza, Sean Pom Palmer - oraz tancerz Witold Jurewicz.

Wstęp wolny, ale obowiązują zapisy na listę, do wyczerpania miejsc. Wiadomości należy przesyłać przez stronę: https://www.facebook.com/FundacjaAureaPorta 


KonkursWilkomirskiej 23

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas V Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Muzyki Polskiej im. W. Wiłkomirskiej, w dniach 7-12 listopada 2023 roku uczniowie szkół muzycznych I i II stopnia oraz studenci i absolwenci Akademii Muzycznych z całej Polski prezentować będą w Częstochowie muzykę polską.

Pragnieniem Wandy Wiłkomirskiej było stworzenie konkursu dla młodych muzyków, który będzie rozwijał ich umiejętności i propagował muzykę polską. Przed śmiercią Wiłkomirska przekazała swój zamysł Aleksandrze Szwejkowskiej–Belicy, jednej ze swych wychowanek, która już po raz piąty organizuje Konkurs w Zespole Szkół Muzycznych w Częstochowie i zachęca młodzież do odkrywania repertuaru właśnie rodzimych kompozytorów.

Uczestników będzie oceniać Jury złożone ze znakomitych skrzypków, przede wszystkim osób związanych z Wandą Wiłkomirską (Aleksandra Szwejkowska–Belica, Monika Wolińska, Akiko Tanaka, Anna Wandtke-Wypych, Marcin Mirowski).

Koncert inaugurujący Konkurs będzie miał miejsce w Filharmonii Częstochowskiej.

Przesłuchania konkursowe odbywać się będą w auli Zespołu Szkół Muzycznych w Częstochowie. Podczas Koncertu Laureatów 12 listopada w ZSM nastąpi ogłoszenie wyników konkursu, uroczyste wręczenie nagród i prezentacja muzyczna Laureatów V edycji.

Wszystkie koncerty i przesłuchania będą transmitowane przez Akademię Filmu i Telewizji oraz dostępne online dla szerokiej publiczności.

Dodatkowo, po zakończeniu Konkursu zorganizowane zostaną kolejne koncerty wybranych laureatów m.in. w Filharmonii Kameralnej w Łomży, w Filharmonii Lubelskiej, w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, podczas Festiwalu Harmonie Starego Miasta w Lublinie oraz Festiwalu Sola Musica w Częstochowie.

Dodatkowe informacje - na stronie http://www.zsmuz.czest.pl/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR 7 11 23Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej ma na swoim koncie dopiero trzy edycje, a powoli zyskuje status jednej z największych imprez tego typu w kraju. Reverie Piano Duo - laureatki III edycji - wystąpia w NOSPR 7 listopada 2023 roku o godz. 19.30.

Do NOSPR przyjadą srebrne medalistki muzycznych igrzysk w kategorii zespołów kameralnych. Rozalia Kierc i Maria Moliszewska od 2020 r. tworzą Reverie Piano Duo. Zespół początkowo kształcił się pod kierunkiem Stefana Wojtasa, obecnie współpracuje z Bartłomiejem Weznerem w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W poszukiwaniu oryginalnej artystycznej wizji pianistki z pasją zgłębiają nieszablonowy repertuar na dwa fortepiany i cztery ręce. Zachwyciły publiczność, jury i komentatorów Konkursu wrażliwością, naturalnością gry, jazzowym wręcz swingiem i przekornym błyskiem w oku.

Podczas katowickiego koncertu usłyszymy w ich interpretacji dzieła polskich twórców: Józef Świdra, Aleksandra Tansmana, Stanisława Moniuszki, Michała Spisaka i Witolda Lutosławskiego.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/scena-mlodych-reverie-piano-duo-laureatki-iii-miedzynarodowe 


WarszawskieStudio 8 11 23Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kuratorką trzeciej części I Warszawskiego Studia Eksperymentu jest Anna Jędrzejewska, która zaprosiła do współpracy i eksperymentowania Sofię Borges i Katarzynę Markowską. O ich podejściu do improwizacji dowiemy się w Hashtag Lab 8 listopada 2023 roku o godz. 19.30.

Jak podkreśla Anna Jędrzejewska, "Jako kuratorka chcę zapraszać artystki zainteresowane demontowaniem wizji muzyki absolutnej, co rozumiem jako poszukiwanie otwartego paradygmatu wartości. Teorie dotyczące procesu tworzenia się wiązań, teoria aktora-sieci Latoura, rezonują z formułą performatywną, techniką improwizacji i przetwarzaniem elektronicznym dźwięku".

W projekcie „Puls życia” artystki znajdują się w dwóch symetrycznych krańcach sali z postacią performerki w centrum. Proces pozyskiwania dźwięków z akcji ruchowej i improwizacja oparta na tym wzorze to główna oś nowego interdyscyplinarnego dzieła.

Strona projektu: www.wse.mozg.pl 


SlaskaTrybuna 23

Festiwal Śląska Trybuna Kompozytorów 2023, organizowany przez katowicki oddział Związku Kompozytorów Polskich, odbędzie się w dniach 8 listopada - 8 grudnia. Cztery koncerty i dziesięć prawykonań dzieł polskich twórców będą miały miejsce w katowickiej Akademii Muzycznej.

Festiwal otworzy koncert oktofonicznej muzyki elektronicznej, podczas którego po raz pierwszy w Polsce zabrzmią Freescape Krzysztofa Gawlasa, Etiuda sensoryczna nr 5 Tomasza Baucia, AARS (Alternative Acoustic Reality Showroom) Stanisława Leśniewskiego i Gębowzory Kamila Pędziwiatra.

Do udziału w podwójnym recitalu 16 listopada zaproszeni zostali pianistka Gabriela Szendzielorz-Jungiewicz, która prawykona …sea has… Bartosza Witkowskiego i Purity of Landscape Kamila Polaka, i wiolonczelista Piotr Gach, który po raz pierwszy zaprezentuje Suitę refleksji jesiennych Wojciecha Michno.

W programie koncertu "Hommage à Andrzej Krzanowski" znalazł się nie tylko znany Relief VII Andrzeja Krzanowskiego, lecz także najnowsza kompozycja Audycja: Pieśń utracona Przemysława Schellera. Zamówienie tego utworu zostało zrealizowane dzięki Fundacji Ernsta von Siemensa. Koncert oraz prawykonanie dofinansowała Fundacja Pro Muzyka Nowa.

Podczas koncertu finałowego w interpretacji sopranistki Yaryny Rak i Airis String Quartet po raz pierwszy usłyszymy kompozycje Miłość bez jutra Adama Potery oraz es gab stille Sätze Bartosza Witkowskiego.

Bezpłatne wejściówki do odbioru w Informacji Akademii Muzycznej (tel. 32 77 92 100, e-mail: informacja@am.katowice.pl).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Zadanie dofinansowano z budżetu samorządu Województwa Śląskiego

Szczegółowy program - na stronie Festiwalu: https://www.facebook.com/slaskatrybunakompozytorow/ 


NOSPR 9 11 23

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu w NOSPR o intrygującym tytule "Muzyka, która syci. The Food of Love i Moz-ART" 9 listopada 2023 o godz. 19.30 prawykonane zostaną utwory Andrzeja Dziadka i Adriana Robaka.

Katowice i Górny Śląsk stały się w drugiej połowie XX wieku ważnym centrum kompozytorskim. Z katowickiej uczelni wywodzi się dr hab. Andrzej Dziadek, obecnie profesor klasy kompozycji w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Podczas koncertu listopadowego po raz pierwszy zabrzmi jego najnowsza Sonata na wiolonczelę i fortepian.

Reprezentantem śląskiej szkoły kompozytorskiej jest także dr Adrian Robak, wykładowca Instytutu Sztuk Muzycznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Z ekscytacją czekamy na prawykonanie jego Kwintetu obojowego.

Oba dzieła powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/muzyka-najnowsza-dziadek-and-robak 

 


InternationalOpera 9 11 23Gala wręczenia Międzynarodowych Nagród Operowych – wielkie międzynarodowe święto opery - w 2023 roku odbędzie się w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. To właśnie na tej scenie 9 listopada o godz. 19.00 wręczone zostaną „Operowe Oscary”, spotkają się wielkie i przyszłe gwiazdy, najwybitniejsi artyści i czołowi krytycy.

Prestiżowe nagrody International Opera Awards przyznawane są od 2012 roku przez najważniejszy magazyn operowy na świecie „Opera”. Poznamy zwycięzców w 19 kategoriach: suma nagród i stypendiów wyniesie ponad 500.000 GBP.

Podczas galowego wieczoru wystąpią laureaci i finaliści Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki: Juliana Grigoryan (Grand Prix 2022), Gabriela Legun (Nagroda dla najbardziej obiecującego głosu polskiego, 2022) i Alejandro del Ángel (III nagroda, 2022) i Łukasz Goliński (finalista 2013), oraz nawet laureaci tegorocznych International Opera Awards. Zabrzmią najpiękniejsze fragmenty oper Stanisława Moniuszki i perły światowej literatury operowej.

W programie muzycznym nie zabraknie akcentu ukraińskiego: usłyszymy w roli solisty barytona Nazara Mikulyaka, natomiast Orkiestrę i Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej poprowadzi Andriy Yurkevych.

Informacje o biletach: https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2023-2024/international-opera-awards-gala-wreczenia-nagrod/ 


Pianissimo 10 11 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic i flecistka Alicja Molitorys przygotowały wyjątkowy repertuar, który zaprezentują w siedzibie NOSPR 10 listopada 2023 roku o godz. 20.00 podczas koncertu przyjaznego sensorycznie w ramach serii „Pianissimo” – dla osób wrażliwych sensorycznie, poszukujących spokoju i wyciszenia.

Wypełnią go czarujące współbrzmienia harfy i fletu, starannie dobrany, wyciszający repertuar i przyciemnione światło. Będą miejsca do siedzenia, do stania, przestrzeń do swobodnego ruchu — wszystko po to, żeby każdy mógł przeżywać muzykę po swojemu.

W ciągu 45 minut usłyszymy urzekające utwory Claude'a Debussy'ego, Juchini Nakatsuru, Tamezō Narita, Ołeksandra Shymki oraz kompozycje samej Agnieszki Kaczmarek-Bialic: Suita ludowa i Jaśminowy wiatr.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Informacje o rezerwacji biletów: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/pianissimo-koncert-sensoryczny-4 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NFM 10 11 23Piotr Paleczny należy do najbardziej rozpoznawalnych współczesnych polskich pianistów. Podczas koncertu z NFM Filharmonią Wrocławską 10 listopada 2023 o godz. 19.00 artysta zaprezentuje jedno z najbardziej znanych dzieł polskiej literatury muzycznej okresu romantyzmu – I Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina, a wcześniej, w pierwszej części koncertu, Maciej Tomasiewicz zadyryguje utworami Bolesława Szabelskiego i Ludomira Różyckiego skomponowanymi w XX wieku.

Koncert rozpocznie motoryczna, pełna energii Toccata Bolesława Szabelskiego, będąca trzecim i ostatnim ogniwem przeznaczonej na orkiestrę Suity.

Następnie wysłuchamy nie mniej efektownej Suity z baletu Pan Twardowski Ludomira Różyckiego, dzieła z 1921 roku. Literackim pierwowzorem, na którym oparła się przy opracowywaniu libretta żona kompozytora, była powieść Józefa Ignacego Kraszewskiego zatytułowana Pan Twardowski. Dzieło to cieszyło się przed wojną ogromną popularnością, a w samej Warszawie wystawiono je przeszło pięćset razy!

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10143 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W ramach 11. Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Górecki 90." 10 listopada o godz. 19.00 Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Radosława Dronia, wraz ze znakomitym wiolonczelistą Konradem Bargiełem, zaproszą publiczność na wyjątkowy koncert poświęcony pamięci Patrona Filharmonii Śląskiej – Henryka Mikołaja Góreckiego – którego 13. rocznicę śmierci będziemy obchodzić 12 listopada 2023 roku. W programie znajdzie się Elegia jego syna oraz utwory Samuela Barbera, Niccolò Paganiniego, Giacoma Pucciniego i Ludwiga van Beethovena.

Elegia op. 40 na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Mikołaja Piotra Góreckiego jest doskonałym materiałem do ukazania nie tylko wrażliwości solisty, ale także jego umiejętności technicznych, a przy tym okazją do zanurzenia się w pięknym brzmieniu wiolonczeli i w dźwiękowej opowieści, wprawiającej w zadumę.

Festiwal potrwa do 9 grudnia.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Realizacja koncertu przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/gorecki-in-memoriam-barber-gorecki-beethoven-bargiel-dron/?=2 


FZ 10 11 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W programie 3. edycji „Weekendu z Niepodległą” w Filharmonii Zielonogórskiej w dniach 10-12 listopada 2023 znajdą się recital kanadyjskiego pianisty Cartera Johnsona – zwycięzcy II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. S. Moniuszki w Rzeszowie, koncert wokalno-instrumentalny „Odzyskana Niepodległa" oraz koncert finałowy „Concerto Festivo" z udziałem Łukasza Długosza. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batutą Rafała Kłoczko.

W interpretacji Cartera Johnsona 10 listopada zabrzmią Sonatina patrona zielonogórskiej Filharmonii, a także utwory Szymanowskiego, Chopina i Trzy walce Moniuszki (Carter Johnson zdobył nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu patrona Konkursu Muzyki Polskiej).

Podczas koncertu 11 listopada, w dniu 105. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, Joanna Zawartko (sopran), Adrian Domarecki (tenor) i Szymon Mechliński (baryton) zaprezentują fragmenty z zapomnianych i nieznanych oper, dzieł dopiero co odzyskiwanych i przywracanych do życia.

„Weekend z Niepodległa” zakończy koncert 12 listopada zatytułowany „Concerto Festivo”. Tytuł wydarzenia nawiązuje do dzieła współczesnego kompozytora Dariusza Przybylskiego, które znalazło się w programie koncertu. To wyjątkowa kompozycja: pełne wirtuozerii partie napisane dla dwóch organistów muzycy wykonują na… jednym instrumencie. Tego wieczoru usłyszymy utwór w interpretacji Hanny Dys i Romana Peruckiego. Niedzielny wieczór rozpocznie Colas Breugnon – arcydzieło Tadeusza Bairda; partię solową wykona światowej sławy polski flecista Łukasz Długosz. Zwieńczeniem „Weekendu” będzie Serenada Karłowicza.

Szczegółowy program: http://filharmoniazg.pl/ 


Filharmonia Sudecka 10 11 23"Tajemnicza nieznajoma, czyli Epizod na maskaradzie” to koncert, na który Filharmonia Sudecka zaprasza 10 listopada 2023 roku o godz. 19.00. Będzie to wyjątkowe wydarzenie - dedykowane kompozytorce Elżbiecie Sikorze, z okazji jej 80-tych urodzin.

Elżbieta Sikora jest uważana za prekursorkę polskiej muzyki elektronicznej. Jej twórczość poczęta z ducha awangardy i eksperymentu stanowi swego rodzaju rewizję muzycznej tradycji na podstawie nowych technik i nowoczesnych technologii. W programie piątkowego koncertu znajdzie się jej dzieło Pięć miniatur w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Sudeckiej pod batutą Wojciecha Rodka.

Będziemy ponadto świadkami prawykonania Koncertu na dwa klarnety i orkiestrę symfoniczną Pawła Łukaszewskiego. W roli solistów wystąpią wirtuozi Roman Widaszek i Rafał Kleszcz.

Zabrzmią również poematy symfoniczne Step Zygmunta Noskowskiego i Epizod na maskaradzie Mieczysława Karłowicza.

Bilety: https://bit.ly/3rrfJyP 


FO 11 11 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Opolskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas uroczystego koncertu filharmoników opolskich, upamiętniającego wydarzenia z 1918 roku, 11 listopada o godz. 19.00 zabrzmią Koncert fortepianowy Witolda Maliszewskiego i Preludium symfoniczne „Polonia" Edwarda Elgara. W roli solisty wystąpi znany pianista Marcin Koziak, który prezentował muzykę polską w 22 krajach Europy, Azji i Ameryki Północnej.

W lipcu 2023 roku minęło 150 lat od narodzin Witolda Maliszewskiego. Jedno z ostatnich dzieł w dorobku tego kompozytora – Koncert fortepianowy b-moll – napisany został 1938 roku. Preludium symfoniczne „Polonia" Edwarda Elgara powstało w 1915 roku na zamówienie Emila Młynarskiego. W dziele brytyjskiego kompozytora melodie Mazurka Dąbrowskiego, pieśni Z dymem pożarów, Nokturnu g-moll Chopina oraz Fantazji polskiej Paderewskiego przeplatają się z głównym motywem zaczerpniętym z Warszawianki 1905.

Orkiestra Filharmonii Opolskiej wykona te utwory pod batutą Przemysława Neumanna, dyrektora instytucji.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/uroczysty-koncert-z-okazji-narodowego-swieta-niepodleglosci-2/ 


NFM 11 11 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Udział w Koncercie z okazji Narodowego Święta Niepodległości 11 listopada 2023 roku o godz. 17.00 w NFM weźmie aż szesnaście dolnośląskich chórów dziecięcych i młodzieżowych uczestniczących w programie edukacyjnym „Śpiewająca Polska". Zespoły te, razem z innymi czterema wrocławskimi chórami i zespołem instrumentalnym, zaprezentują utwory wielkich postaci polskiej chóralistyki – Juliusza Łuciuka, Józefa Świdra i Stanisława Moniuszki, oraz prawykonają kompozycje twórców młodego pokolenia.

Podczas koncertu zabrzmią po raz pierwszy cztery nowe utwory Krzysztofa Domańskiego – związanego z Wrocławiem wokalisty, kompozytora i flecisty, który umuzycznił cudowne teksty Aleksandra Fredry, Stanisława Jachowicza i Marii Konopnickiej.

Teksty tej ostatniej – wybitnej polskiej pisarki – wykorzystali również pozostali autorzy premierowych dzieł. To pełne nadziei wiersze Tęcza i Dobranoc. Do pierwszego z nich muzykę napisała Izabela Polakowska-Rybska – dyrektorka artystyczna i programowa „Śpiewającej Polski". Ten drugi z kolei zainspirował Michała Ziółkowskiego – kompozytora szczególnie chętnie podejmującego współpracę z chórami, którego twórczość często rozbrzmiewa w Narodowym Forum Muzyki.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10404 


Copernicus - koncert sekstetu ProModern

Sekstet wokalny muzyki współczesnej proMODERN zaprezentuje program muzyczny „Copernicus 2023” w Padwie. W Dniu Niepodległości – 11 listopada 2023 – sekstet wystąpi w Sali Gigantów Palazzo Liviano wspólnie z Concentus Musics Patavinus.

Specjalny program na Rok Kopernika „Copernicus” otwierają dawne utwory a cappella, obrazujące muzycznie miejsca, w których żył i działał Mikołaj Kopernik. Zabrzmią utwory związane z Toruniem, miastem rodzinnym polskiego astronoma (autorstwa Piotra z Grudziądza), z Krakowem, gdzie podjął pierwsze studia i uzyskał święcenia kanoniczne (kompozycje Mikołaja z Krakowa i Sebastiana z Felsztyna), z włoskimi Padwą i Bolonią, gdzie dopełniał procesu edukacji (dzieła Bartolomeo Tromboncino oraz Gaspara van der Weerbeke) i wreszcie z warmińskimi Lidzbarkiem, Olsztynem i Fromborkiem, w których działał naukowo i administracyjnie (muzyka Hainricha Isaaca, Ludwiga Senfla oraz Pierre’a de la Rue).

Druga część koncertu to współczesne utwory stworzone w inspiracji kopernikańską myślą bądź nią naznaczone: „Cztery motety kopernikowskie” Tadeusza Kasserna i „out of the light of the two suns a phantasmagorical city appears” Andrzeja Karałowa.

Organizatorem i producentem koncertów jest Arte Fundacja Kultury i Edukacji, która dla projektu pozyskała znakomitych partnerów – Urząd Dzielnicy Śródmieście w Warszawie, jeden z najstarszych uniwersytetów w Europie – Uniwersytet Padewski, którego studentem był Mikołaj Kopernik oraz fundację miasta Paryża – Cité International des Arts.

Koncerty zagraniczne są dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szczegóły: https://www.facebook.com/promodern/ 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Artysci w holdzie 11 11 23W ramach nowego projektu Stowarzyszenia Arte Musica „Artyści w hołdzie Niepodległej" 11 listopada 2023 roku o godz. 16.00 odbędzie się koncert z okazji 105. rocznicy Odzyskania Niepodległości. Znani artyści zaprezentują polską muzykę w zabytkowej siedzibie Klubu 6 Brygady Powietrznodesantowej w Krakowie. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.

W repertuarze znajdą się pieśni na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu, pieśni na chór a cappella, a także kompozycje chóralne z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego i fortepianu w opracowaniu Mariusza Kramarza.

Wystąpią: Annika Mikołajko-Osman (sopran) i Anna Łakomy (fortepian), Mariola Siepak-Drobna (sopran) i Bartłomiej Kominek (fortepian), skrzypaczki Kornelia Polańska i Kelly Harrison, Daria Lalik (altówka), Aleksandra Łukasik (wiolonczela) oraz Chór Bazyliki Grobu Bożego w Miechowie pod dyrekcją Alicji Gaweł-Kramarz

Projekt dofinansowany jest ze środków Biura „Niepodległa”, w ramach programu „Niepodległa”.

Dodatkowe informacje: https://www.facebook.com/profile.php?id=100072004805449&locale=pl_PL 


NOSPR 12 11 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

12 listopada 2023 o godz. 18.00 improwizatorski pojedynek stoczą w Sali Koncertowe NOSPR organiści Karol Mossakowski, Thomas Ospital i Sebastian Kuchler-Blessing.

Będzie to koncert nawiązujący do tradycji improwizowania w duchu współrywalizacji uzdolnionych artystów, ale jego istotą będzie nie tyle współzawodniczenie, co interaktywność i żywy kontakt z publicznością. Co więcej, publiczność będzie miała realny wpływ na muzyczny przebieg tego wieczoru. Ulubiona piosenka, przebój rock’n’rollowy a może soundtrack kultowego filmu? Dla naszych improwizatorów nie ma rzeczy niemożliwych!

Informacja prasowa organizatorów

Więcej o koncercie: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/wieczor-wirtuozow-improwizacji 


NFM 12 11 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Obchodzący w tym roku osiemdziesięciolecie urodzin Krzysztof Meyer należy do najbardziej wszechstronnych i płodnych współczesnych kompozytorów polskich. W programie koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum 12 listopada o godz. 18.00 obok kompozycji Maestra znalazły się także utwory Arvo Pärta, Fazila Saya oraz Mieczysława Wajnberga. Zespół poprowadzi Christian Danowicz.

Concerto retro Krzysztofa Meyera, lekki i dowcipny utwór przeznaczony został na dwa instrumenty solowe - flet i klawesyn – oraz smyczki. W tej lapidarnej kompozycji złożonej z trzech ogniw (Maestoso, Allegro i Allegretto) artysta nawiązał do barokowej estetyki. Partie solowe wykonają znakomici artyści: flecista Jan Krzeszowiec i klawesynistka Gośka Isphording.

Wieczór zwieńczy VII Symfonia Mieczysława Wajnberga z 1964 roku, przeznaczona na orkiestrę smyczkową i klawesyn, a partię solową w tym dziele ponownie wykona Isphording.

Wydawcą utworów Krzysztofa Meyera jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10168 


h 14 11 23Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Eksperymentalny projekt teatralny h. w reżyserii Daniela Stachuły z muzyką Przemysława Degórskiego, łączący w sobie elementy teatru dramatycznego, baletu, muzyki klasycznej, internetowego soundscape’u oraz video, zostanie zaprezentowany na deskach Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu w dniach 14-16 listopada 2023.

Spektakl rozgrywa się w kameralnej przestrzeni szkolnej klasy, w której opowiadana jest historia dwojga młodych ludzi dotkniętych cyberbullyingiem i hejtem w Internecie. Mowa nienawiści rozpowszechniona w sieci, nieustanne ocenianie siebie nawzajem, walka o kolejne lajki i wzrastającą popularność mają bezpośredni, często destrukcyjny wpływ na życie młodych ludzi. h. obrazuje mechanizmy kształtowania się hejtu w sieci, czerpiąc inspirację m.in. z autentycznych wpisów i komentarzy zamieszczanych na portalach społecznościowych. Muzyczną kanwą, na której utkana jest bolesna historia młodych ludzi, staje się pieśń Franza Schuberta Śmierć i dziewczyna, poddawana procesualnym przekształceniom i dekonstrukcji.

W spektaklu wykorzystane są fragmenty tekstu Marcina Teodrczyka BlackPink nagrodzonego w 30. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowany przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Prapremiera spektaklu h. odbyła się w Szkole Podstawowej nr 9 w Poznaniu.

Spektakl przeznaczony jest dla uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej.

Więcej - na stronie: https://opera.poznan.pl/pl/h 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Eufonie 2023Już po raz piąty Festiwal „Eufonie" zabierze nas w podróż po meandrach regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W 2023 roku różnorodny repertuar nawiązuje do tematu przewodniego, którym są tradycje ludowe odzwierciedlające tożsamość narodową, stanowiące niewyczerpane źródło inspiracji dla twórców. W dniach 17-25 listopada Związek Kompozytorów Polskich, Narodowe Centrum Kultury i Ministerstwo Kultury zapraszają do Warszawy na 14 koncertów, wśród których nie zabraknie prapremier, wyjątkowych projektów, stanowiących połączenie muzyki z filmem, jazzu, a nawet… potańcówki!

„Eufonie" to również inspirujące spotkania z wybitnymi postaciami i indywidualnościami artystycznymi ze świata muzyki. Przez 9 dni na festiwalowych scenach w Filharmonii Narodowej, Zamku Królewskim, Teatrze Palladium, Kościele Ewangelicko-Augsburskim Świętej Trójcy, Kościele Wszystkich Świętych (Plac Grzybowski) oraz w klubie Mała Warszawa wystąpi ok. 700 artystów z 12 państw (Estonia, Armenia, Słowenia, Polska, Włochy, Niemcy, Węgry, Wielka Brytania, Izrael, Słowacja, Czechy, Ukraina), w tym 8 orkiestr, 3 chóry, 9 dyrygentów, 12 solistów. Usłyszymy muzykę kompozytorów z 15 państw (Finlandia, Czechy, Słowenia, Polska, Austria, Węgry, Ukraina, Włochy, Rumunia, Kanada, USA, Estonia, Armenia, Serbia, Wielka Brytania).

W tegorocznym repertuarze „Eufonii" jest wiele pozycji interesujących tak dla wytrawnych melomanów, jak i szerszej publiczności. W programie tegorocznego festiwalu szczególne miejsce zajmuje muzyka polska.

17 listopada o godz. 19.30 BBC Symphony Orchestra i skrzypek Vadim Gluzman pod batutą Olariego Eltsa wykonają II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego. Tego samego dnia o 22.00 zaprezentowany zostanie projekt Michała Barańskiego – jednego z najbardziej kreatywnych artystów polskiej sceny jazzowej - Masovian Mantra.

18 listopada usłyszymy muzykę Łukasza L.U.C. Rostkowskiego do malowanej ekranizacji Chłopów oraz utwory Jarosława Bestera poświęcone Rabinowi Nachmanowi z Bracławia. 

20 listopada w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Radia i Telewizji Słoweńskiej pod dyrekcją Thomasa Sanderlinga zabrzmią dwa utwory Andrzeja Panufnika: Kołysanka oraz Sinfonia Rustica.

21 listopada pierwszą część koncertu Ukraińskiej Orkiestry Symfonicznej (NUSO) z Charkowa pod batutą  Jurka Dybała wypełni muzyka Lutosławskiego oraz Pendereckiego: partię solową w jego Koncercie na flet i orkiestrę wykona Łukasz Długosz.

W repertuarze koncertu 22 listopada z udziałem skrzypka Roby'ego Lakatosa i orkiestry AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia nie zabraknie polskiego akcentu, jakim jest utwór Witolda Lutosławskiego Nie oczekuję dziś nikogo.

Szeroki wachlarz stylów i technik wokalnych przedstawi 23 listopada armeński Hover State Chamber Choir, który wykona m.in. Amen Henryka Mikołaja Góreckiego i Pieśń Cherubinów Pendereckiego.

Niezwykłe połączenie harfy i gitary usłyszymy 25 listopada: ACh Duo prawykona Wariacje podwójne na gitarę i harfę Mikołaja Góreckiego.

Festiwal zwieńczy Jutrznia Krzysztofa Pendereckiego: monumentalne dzieło wykonają Chór Filharmonii Narodowej, Poznański Chór Chłopięcy i Sinfonia Varsovia pod batutą Zsolta Nagy'ego. W roli solistów wystąpią Bożena Bujnicka, Agnieszka Rehlis, Rafał Bartmiński, Tomasz Konieczny i Volodymyr Tyshkov.

Szczegółowy program: https://www.eufonie.pl/program/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NFM 17 11 23Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu już po raz drugi organizuje debatę „Biznes w kulturze – kultura w biznesie". Wydarzenie odbędzie się 17 listopada 2023 roku. Podczas drugiej edycji debaty poruszony zostanie temat budowania partnerskich i trwałych relacji między światem kultury i biznesu, opartych na wzajemnej komunikacji.

Wśród uczestników pojawią się najważniejsi przedstawiciele sektora kultury, biznesu, a także administracji związani z Wrocławiem. W debacie udział wezmą:

  • Andrzej Kosendiak – Dyrektor Narodowego Forum Muzyki,
  • Dorota Mroczkowska – właścicielka DOTI Manufaktura,
  • Wojciech Normand – Wiceprezes Zarządu Deichmann-Obuwie,
  • Marzena Perka-Skorzycka – Dyrektor operacyjna I oddziału Banku BNY Mellon (European Bank)
  • Radosław Woźniak – Prezes Zarządu Europejskiego Funduszu Leasingowego SA.

Dyskusję poprowadzi Gosia Gontarz, dyrektorka biura McKinsey&Company we Wrocławiu.

Po debacie odbędzie się koncert inaugurujący 20. Jazztopad Festival oraz uroczysty bankiet.

Koszt uczestnictwa wynosi 470 zł od osoby.

Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10575 


Loteria na mezow 17 11 23Opera Krakowska zaprasza na premierę operetki Karola Szymanowskiego Loteria na mężów, czyli Narzeczony nr 69. Spektakl odbędzie się 17 listopada 2023 roku o godz. 18.30. Na scenie, obok uznanych i doświadczonych śpiewaków, podziwiać będziemy także najzdolniejszych młodych adeptów sztuki wokalnej, którym towarzyszyć będą Orkiestra oraz Chór Opery Krakowskiej. Całość poprowadzi Maestro Piotr Sułkowski.

Ukończona w 1909 roku kompozycja zajmuje wyjątkowe miejsce w twórczości kompozytora, bowiem Szymanowski tylko raz jeden sięgnął po lekką i niezobowiązującą formę muzyczną, jaką jest operetka. Autorem oryginalnego libretta (Główna wygrana) i zachowanych do dzisiaj w partyturze tekstów śpiewanych był Julian Krzewiński-Maszyński, artysta operetki lwowskiej, autor wielu librett komicznych i operetkowych. Niestety pełne libretto Loterii nie zachowało się, zaginęły teksty mówione, wiążące numery muzyczne. W inscenizacji operetki w 2007 roku, libretto – teksty mówione - stworzył Wojciech Graniczewski, natomiast autorem obecnego, współczesnego tekstu teatralnego jest znakomity dramaturg i scenarzysta – Wojciech Tomczyk.

Będzie to zatem wyjątkowa pod każdym względem realizacja. Zobaczymy w niej wszak samego... Karola Szymanowskiego.

Dzieło składa się z 16 numerów skomponowanych z zastosowaniem wszelkich reguł klasycznej operetki. Znajdziemy w nim melodyjny walc, romantyczne duety, zabawne kuplety oraz rozbudowany finał z tańcami i chórem.

Operetkę będzie można zobaczyć na scenie Opery Krakowskiej również w dniach 18, 19, 23-26 listopada.

Spektakl 18 listopada (współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Dyrygent-rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) poprowadzi Miłosz Korpol – student V roku dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, który w sezonie 2023/24, został dyrygentem-rezydentem w Operze Krakowskiej.

Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach: http://www.opera.krakow.pl 


KonkursFitelberga 23

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 17-27 listopada 2023 w Filharmonii Śląskiej odbędzie się prestiżowe wydarzenie - XI Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. Zgłosiło się aż 260 młodych dyrygentów i dyrygentek z całego świata, którzy nie przekroczyli jeszcze 39. roku życia. Do pierwszego etapu zakwalifikowano 50 z nich.

W tegorocznym programie konkursowym znalazły się m.in. dzieła Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Karłowicza, Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Konkurs rozpocznie koncert inauguracyjny Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą dyrektora artystycznego instytucji i jurora Konkursu – Yaroslava Shemeta. Solistką koncertu będzie Sonya Yoncheva – jedna z najbardziej uznanych artystek swojego pokolenia. Usłyszymy ją wraz z filharmonikami we wspaniałych pieśniach Gustava Mahlera. W programie nie zabraknie poematu symfonicznego Pieśń o sokole Fitelberga, a całość zwieńczy wielka i ponadczasowo zachwycająca IX Symfonia Antonína Dvořáka.

Uroczysty Koncert Laureatów będzie miał miejsce 25 listopada w Filharmonii Śląskiej oraz 27 listopada w Filharmonii Narodowej. O tym, kto wystąpi w Koncercie, zadecyduje 13-osobowe Jury, w skład którego wchodzą znakomite osobistości ze świata muzyki klasycznej (m.in. Lawrence Foster, Patrick Fournillier, Daniel Stabrawa oraz Yaroslav Shemet). Wśród utworów, jakie wybrzmią z estrady podczas Koncertu, z pewnością będą dzieła polskie, ale ostateczny repertuar poznamy dopiero po etapie konkursowym.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegóły: https://filharmonia-slaska.eu/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

AZ Festiwal 23Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na jedenastą edycję AŻ Festiwalu do Sali Koncertowej uczelni przy ul. Żubardzkiej. Program ośmiu wydarzeń zaplanowanych od 18 listopada do 3 grudnia 2023 roku usatysfakcjonuje każdą publiczność, znajdą się w nim bowiem: musical, muzyka nowa, jazzowa, rozrywkowa, perkusyjna, kameralna i finałowo symfoniczna.

Wystąpią zespoły działające w Akademii: Orkiestra Symfoniczna, Big Band, Orkiestra Jazzowa, Orkiestra Kameralna PRIMUZ, Zespół Instrumentalny Muzyki Najnowszej, The Bacewicz Percussion Ensemble, Chór Akademii oraz gościnnie – Orkiestra Muzyki Nowej i Gdańska Grupa Perkusyjna Jeunesses Musicales.

Na festiwalowej estradzie pojawią się goście specjalni: Krystyna Prońko, wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz francuski duet Fines Lames. Na finał festiwalu zagra skrzypaczka Maja Ludwika Tomaszewska-Klimek z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej AM pod batutą Alexandra Humali.

Festiwal zainauguruje ponowna odsłona Łódź Story. Musical w trzech aktach ma dla łódzkiej Akademii szczególne znaczenie – napisany dekadę temu przez absolwenta uczelni Włodzimierza Korcza miał swoją premierę w 2013 roku, w oddanej wtedy do użytku nowej Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy ulicy Żubardzkiej. Historia bohaterów – Karola Poznańskiego – syna „króla łódzkiej bawełny” - oraz pracowników jego zakładów powróci na akademicką scenę w reżyserii Beaty Redo-Dobber.

Muzyka nowa królować będzie w Sali Koncertowej 20 listopada: zabrzmią kompozycje Kosmy Szusta, Aleksandra Tansmana, Luciana Berio i Josepha Kolkovicha.

Koncertem finałowym pożegna festiwalowych słuchaczy Orkiestra Symfoniczna łódzkiej Akademii pod batutą Alexandra Humali oraz skrzypaczka Maja Ludwika Tomaszewska-Klimek. Artyści wykonają: Uwerturę na orkiestrę Grażyny Bacewicz, Koncert skrzypcowy op. 19 Pawła Kleckiego (utwór zabrzmi po raz pierwszy w Polsce) oraz VI Symfonię "Pastoralną" Ludwiga van Beethovena. Koncert ten będzie jednocześnie uroczystym otwarciem trzeciej edycji organizowanego przez łódzką Akademię Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz.

Honorowy patronat nad 11. AŻ festiwalem objęli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński, Wojewoda Łódzki Karol Młynarczyk, Marszałek Województwa Łódzkiego Grzegorz Schreiber i Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska.

Bilety na koncerty w cenie od 30 zł do 60 zł do nabycia w kasie biletowej uczelni oraz na stronie www.amuz.lodz.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR 18 11 23Cykl koncertów kameralnych Kwartetu Śląskiego w NOSPR tym sezonie pt. "Kwartet Śląski. Arcydzieła z kontrapunktem polskim" zostanie zainaugurowany 18 listopada 2023 roku o godz. 18.00. W programie znajdą się arcydzieła muzyki kameralnej i muzyka współczesna: zabrzmią utwory Claude’a Debusse’go, Franza Schuberta i Krzysztofa Meyera.

Kwartet Śląski – 44 lat doświadczenia, ponad 150 prawykonań dzieł kameralnych, tysiące występów w najsłynniejszych salach koncertowych świata, ponad 60 albumów płytowych, ponad 20 nominacji, 9 statuetek „Fryderyka” i najważniejszy – „muzyczny Oscar”, czyli Gramophone Classical Music Award. Specjalizują się w odkrywaniu, propagowaniu i nagrywaniu muzyki polskiej – słyną z dokonywania prawykonań pod okiem kompozytorów.

Polskim kontrapunktem tego wieczoru będzie VIII Kwartet smyczkowy op. 67 Krzysztofa Meyera, który obchodził w tym roku 80. urodziny.

Poprowadzi koncert dr hab. Marcin Trzęsiok.

Podczas kolejnych koncertów zabrzmią dzieła Witolda Lutosławskiego, Zbigniewa Bargielskiego, Krzysztofa Meyera, Henryka Mikołaja Góreckiego, Joanny Wnuk Nazarowej i Andrzeja Panufnika. Wszystko… z okazji okrągłych urodzinowych rocznic.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-arcydziela-z-kontrapunktem-polskim-krzysztof 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

FestiwalSemkowa 23I Festiwal Muzyczny im. Jerzego Semkowa, który odbędzie się w Radomsku w dniach 18–26 listopada 2023 roku pod hasłem "Maestro z RaDOMska", to nowy punkt na mapie kulturalnej Polski. Festiwal poświęcony będzie Jerzemu Semkowowi – wybitnemu dyrygentowi, Honorowemu Obywatelowi Miasta Radomsko, którego 95. rocznica urodzin przypada w tym roku.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Inicjatyw Kulturalnych w Radomsku, która od 31 lat wspiera utalentowanych artystycznie młodych ludzi.

Program festiwalu obejmować będzie koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Moniki Wolińskiej z udziałem byłych stypendystów Fundacji oraz wybitnego wiolonczelisty Tomasza Strahla, trzy koncerty kameralne, w tym koncert finałowy Kwartetu smyczkowego „Camerata”.

Podczas koncertu inauguracyjnego nastąpi prawykonanie Hommage a Jerzy Semkow Alicji Gronau. W programie Festiwalu znalazły się również dzieła takich polskich twórców, jak Grażyna Bacewicz, Mieczysław Karłowicz i Vincent Kozlovsky.

W ramach wydarzeń towarzyszących odbędą się: spotkanie z Małgorzatą Komorowską – autorką książki Jerzy Semkow. Magia batuty, warsztaty prowadzone przez kompozytorkę Annę Marię Huszczę, oraz wykład wraz z projekcją filmu dokumentalnego Jerzy Semkow w realizacji Aleksandry Osadowskiej-Padlewskiej.

Szczegółowy program: https://fik.com.pl/ 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Laks 18 11 23Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na Festiwal Muzyczny „Laks ocalały”, który odbędzie się w dniach 18-19 listopada 2023 roku w warszawskiej Galerii Nizio. Projekt poświęcony jest twórczości wybitnego Warszawiaka, którego 40. rocznica śmierci przypada w tym roku. Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny.

Szymon Laks zapisał się w historii nie tylko jako kompozytor i pisarz, ale też jako ocalały z zagłady dyrygent orkiestry obozowej w Auschwitz. W jego muzyce i książkach można odnaleźć echa dramatycznej przeszłości. Bogata i wszechstronna działalność artystyczna Laksa  zostały właściwie zepchnięte w zapomnienie, a pojawiające się inicjatywy przywrócenia pamięci jego osoby oraz twórczości wciąż nie przyniosły wystarczających, trwałych i satysfakcjonujących efektów, co widać chociażby po niedawnej, prawie niezauważonej, 120. rocznicy urodzin kompozytora w 2021.

Podczas Festiwalu utwory Laksa usłyszymy w interpretacji Magdaleny Molendowskiej (sopran), Julii Samojło (fortepian), Bartosza Koziaka (wiolonczela), Grzegorza Mani (fortepian), Anny Wandtke (skrzypce) i Dominiki Glapiak (fortepian). W programie znajdą się również dzieła Mieczysława Wajnberga, Romana Ryterbanda, Ignaza Friedmana, Karola Rathausa, Maurycego Ravela i Grzegorza Fitelberga.

Przed koncertami odbędą się 3 spotkania z muzykami, propagującymi twórczość Szymona Laksa.

Patronat Honorowy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dofinansowano ze środków Biura „Niepodległa” w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”.

Partnerzy: Klonn, Melody, Yamaha.

Szczegółowy program: www.spmk.com.pl 


Opowiedz 19 11 23Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza dzieci w wieku 3-8 lat z rodzicami na bezpłatne warsztaty improwizacji „Opowiedz mi bajkę", które odbędą się 19 listopada 2023 roku o godz. 11.00 w Ośrodku Działań Twórczych „Pogodna" - filii Ośrodka Kultury Wesoła (ul. Jana Pawła II 25, Warszawa). W planie dużo: muzyki, improwizacji, grania na instrumentach i dobrej zabawy.

Warsztaty poprowadzą improwizatorzy: Leszek Lorent (instrumenty perkusyjne), Małgorzata Kołcz (kontrabas) oraz kompozytor Jarosław Siwiński (syntezator).

Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą.

Udział w warsztatach jest bezpłatny - liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników zajęć. Zgłoszenia są przyjmowane na dwa sposoby:

Zapraszamy również do udziału dzieci ze specjalnymi potrzebami i ich rodziców. W razie dodatkowych pytań organizatorzy proszą o kontakt pod nr tel. 790 395 228.

Warsztaty odbywają się w ramach programu PTMW „Warszawa kreatywna", który jest współfinansowany przez m.st. Warszawę.

Szczegóły: www.ptmw.art.pl  oraz https://fb.me/e/1bUgcz3qg 


BaltyckiKonkurs 23Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 19–26 listopada 2023 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się V Międzynarodowy Bałtycki Konkurs Pianistyczny. Konkurs będzie trwał 8 dni i obejmuje trzy etapy. Przesłuchania konkursowe poprzedzi koncert inauguracyjny (recital w 20. rocznicę śmierci prof. Zbigniewa Śliwińskiego), a całość zwieńczy koncert laureatów. Wstęp na wszystkie wydarzenia konkursowe będzie wolny.

Organizowany przez Katedrę Fortepianu Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku Międzynarodowy Bałtycki Konkurs Pianistyczny jest wyrazem hołdu, jaki środowisko pianistyczne Pomorza składa zmarłemu w roku 2003 Zbigniewowi Śliwińskiemu, twórcy Katedry Fortepianu. Celem organizatorów Konkursu jest pomoc tym młodym, utalentowanym muzykom w rozwoju artystycznej kariery oraz publiczna prezentacja ich pianistycznych osiągnięć.

W pierwszym etapie uczestnicy mogą wykonać dowolną kompozycję lub kompozycje, w tym dzieła współczesnych kompozytorów polskich.

Pula nagród to 60 000 PLN oraz propozycje koncertowe.

Partnerzy Konkursu: Alink-Argerich Foundation, Yamaha, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdansku, Fundacja Gdański Festiwal Muzyczny.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Dofinansowano ze środków Fundacji LOTTO (darczyńca). Dofinansowano ze środków Fundacji ORLEN dla Pomorza (darczyńca).

Sponsorzy Konkursu: Hossa, Noble Place.

Regulamin, repertuar i wszelkie inne szczegóły znajdują się na stronie:  https://ibpc.amuz.gda.pl 

Wejściówki na wydarzenia do pobrania ze strony: https://www.amuz.gda.pl/wydarzenia 


Eufonie 21 11 23Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W ramach V Festiwalu Europy Środkowo-Wschodniej "Eufonie" 21 listopada o godz. 20.00 w Filharmonii Narodowej wystąpi Ukraińska Orkiestra Symfoniczna (NUSO) z Charkowa pod batutą Jurka Dybała. Pierwszą część koncertu wypełni muzyka Witolda Lutosławskiego oraz Krzysztofa Pendereckiego: partię solową w jego Koncercie na flet i orkiestrę wykona światowej sławy polski wirtuoz Łukasz Długosz.

Pierwotnie, kameralna, a za namowa Grzegorza Fitelberga – symfoniczna. Niekonwencjonalna, choć przejrzysta stylizacja polskiego folkloru. W wykonaniu ukraińskich muzyków zabrzmi Mała suita Witolda Lutosławskiego, która zachwyca swoją witalnością, żywiołowością, ale i liryzmem.

Następnie usłyszymy Koncert na flet i orkiestrę Pendereckiego, który zadedykował dzieło Jean-Pierre’owi Rampalowi. Niezwykle wirtuozowska partia solowa była niejednokrotnie modyfikowana, w tym we współpracy z Łukaszem Długoszem.

W drugiej części koncertu zabrzmią napisana w reakcji na dramatyczne wydarzenia kijowskiego Majdanu Modlitwa za Ukrainę Walentyna Sylwestrowa i Symfonia Ukraińska Mykhaiła Kałaczewskiego, która stanowi ciekawy przykład muzyki ukraińskiej XIX w.

Informacja o biletach: https://www.eufonie.pl/program/wydarzenie-9/ 


Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kompozytor w srodowisku 23W dniach 21-22 listopada 2023 w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego odbywać się będzie Międzynarodowa konferencja naukowa „Kompozytor w środowisku” z udziałem przedstawicieli wielu różnych ośrodków naukowych z Polski i zagranicy. Pojawią się oni w Bydgoszczy prezentując teksty naukowe, ale także uczestnicząc w znaczącym dla bydgoskiego środowiska teorii muzyki jubileuszu prof. dr hab. Anny Nowak.

W uznaniu aktywności i dorobku tej cenionej teoretyczki muzyki swoje interpretacje tematu konferencji przedstawią Jej przyjaciele, znajomi oraz licznie reprezentowani absolwenci i studenci.

Obrady toczyć się będą 21 i 22 listopada w auli AMFN w Bydgoszczy przy ul. Słowackiego 7 i transmitowane będą na uczelnianym profilu platformy YouTube.

Sesji towarzyszyć będzie koncert muzyki współczesnej, podczas którego muzycy z zespołów Sepia Ensemble oraz TrombQuartet wykonają kompozycje Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Szymona Godziemba-Trytka, Dariusza Przybylskiego i Kazimierza Serockiego (21.11.2023, 19.00, Sala koncertowa AMFN, ul. Gdańska 20).

Szczegółowy program - na stronie: https://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/kompozytor-w-srodowisku-miedzynarodowa-konferencja-naukowa/ 

dr hab. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska
kierownik naukowy Konferencji


Festiwal Pendereckiego 2023Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena zaprasza na wyjątkowy Festiwal Krzysztofa Pendereckiego w Warszawie w dniach 22-26 listopada 2023 roku. Poświęcony jest twórczości genialnego artysty, który w tym roku skończyłby 90 lat.

Koncerty będą miały miejsce w Filharmonii Narodowej i w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Dwa wydarzenia (21 i 25 listopada) odbędą się jednocześnie w ramach V Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej "Eufonie".

Dzieła Krzysztofa Pendereckiego zaprezentują artyści z różnych stron świata, którzy współpracowali z Maestrem: Anne-Sophie Mutter, Leticia Moreno i Aleksandra Kuls (skrzypce), Michel Lethiec (klarnet), Arto Noras i Claudio Bohorquez (wiolonczela), Łukasz Krupiński (fortepian), Jurek Dybał (kontrabas), Iwona Hossa, Natalia Rubiś, Karolina Sikora i Justyna Khil (sopran), Anna Radziejewska i Anna Lubańska (alt), Rafał Bartmiński i Krystian Krzeszowiak (tenor), Wojtek Gierlach (bas), a także Kwartet DAFo, Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki, Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Aleksandra Humali oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej i Chór dziecięcy RUBINKI pod dyrekcją Macieja Tworka.

Poza utworami Pendereckiego zabrzmią również kompozycje Witolda Lutosławskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego.

Szczegółowy program: 

http://beethoven.org.pl/festiwal/festiwal-krzysztofa-pendereckiego/program-2/ 


Eufonie 22 11 23Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W repertuarze koncertu 22 listopada o godz. 19.30 w Teatrze Palladium z udziałem skrzypka Roby'ego Lakatosa i orkiestry AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia nie zabraknie polskiego akcentu, jakim jest utwór Witolda Lutosławskiego Nie oczekuję dziś nikogo. Artysta nazywany diabelskim skrzypkiem wystąpi w ramach V Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie".

Roby Lakatos z łatwością łączy muzykę klasyczną, jazz oraz rodzimy, węgierski folklor. Jest muzykiem uniwersalnym, u którego genialna technika idzie w parze z kreatywnością w improwizacji.

W wykonaniu skrzypka, jego zespołu oraz orkiestry AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia zabrzmią czardasze, hory, rókatánc, csűrdöngölő, jak również walc.

O historii muzyków romskich na Węgrzech, składach ich zespołów oraz tradycjach, którym hołdowali ich członkowie opowiada w Audycjach Kulturalnych dr hab. Tomasz Nowak - etnomuzykolog z Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zachęcamy do wysłuchania!

https://audycjekulturalne.pl/muzyka-wegierskich-romow/ 

Szczegółowy program Festiwalu: https://www.eufonie.pl/program/ 


NOSPR 23 11 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncertowe wykonanie Czarnej maski Krzysztofa Pendereckiego, stosunkowo rzadko wystawianej, a niewątpliwie bardzo ciekawej opery mistrza odbędzie się w NOSPR 23 listopada 2023 roku o godz. 19.30. Data ta jest nieprzypadkowa – właśnie tego dnia maestro Penderecki obchodziłby 90. urodziny.

Estradowe wykonanie Czarnej maski będzie transmitowane na żywo przez platformę medici.tv pod adresem https://www.medici.tv/en/concerts/marin-alsop-conducts-penderecki-black-mask-90th-birthday-nospr 

Muzycy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, międzynarodowe grono solistów i Chór Narodowego Forum Muzyki wystąpią pod batutą nowej dyrygent artystycznej Marin Alsop. Nad inscenizacją czuwać będzie austriacki reżyser młodego pokolenia Georg Zlabinger.

W międzynarodowym gronie solistów znaleźli się m.in.: znakomita południowo-koreańska młoda sopranistka związana m.in. z Staatsoper Unter den Linden w Berlinie czy Theater an der Wien, profesor Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie – Yeree Suh; Tadeusz Szlenkier, solista Staatstheater w Norymberdze; związana z Metropolitan Opera Jennifer Johnson Cano; Tómas Tómasson czy Patrick Vogel występujący na deskach najważniejszych oper świata, w tym w słynnej mediolańskiej La Scali; czy wreszcie Patrick Alexander Keefe, związany na stałe z English National Opera.

Spektaklowi towarzyszyć będzie wystawa Krzysztof Penderecki. Czarna maska. 12 słów Mistrza zawierająca 12 fotografii poświęconych maestro Pendereckiemu, któremu w Krakowie, Lusławicach, Wiedniu czy Salzburgu zza obiektywu bacznie przyglądał się znakomity fotografik Bartek Barczyk.

Informacje o wydarzeniu: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/czarna-maska-koncert-z-okazji-90-rocznicy-urodzin-krzysztofa 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

34 238. Festiwal muzyczny "TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje", organizowany przez Fundację Przypływ Kultury we współpracy z Programem 2 Polskiego Radia, odbędzie się w Warszawie w dniach 23 listopada - 16 grudnia 2023 roku. Wszystkie koncerty będą miały miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego i w Studiu Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana.

Festiwal poprzez swoje założenia i starannie dobrany program łączy w sobie elementy ponadczasowości i aktualności. Utwory niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione dają możliwość do ich wzajemnej konfrontacji, jednak głównie chodzi tu o konfrontację słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi. Festiwal umożliwia również prezentację dzieł polskich twórców w nowym kontekście.

Podczas inauguracji po raz pierwszy w Polsce zabrzmi Elegia 2022 Zygmunta Krauze. 1 grudnia prawykonana zostanie Suita na klarnet i kwartet smyczkowy Anny Ignatowicz-Glińskiej: utwór powstał w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Udział w Festiwalu zapowiedzieli Wajnberg Piano Trio, Boarte Piano Trio, Airis String Quartet, Wojciech Koprowski (skrzypce) i Aleksandra Świgut (fortepian), którzy tym razem wystąpią w duecie. 26 listopada odbędzie się koncert specjalny "Kasia Moś & Aukso - Moniuszko 200". Utwory ze swojego albumu Przemiana zaprezentuje Wojciech Majewski oraz wykona swoje aranżacje Pieśni I.J.Paderewskiego. Recital pianistki Natalii Pasiecznik 29 listopada poświęcony będzie muzyce ukraińskich kompozytorów. Podczas koncertu finałowego wystąpi jej siostra, znana sopranistka Olga Pasiecznik, wraz z Lilianną Zalesińską (mezzosopran) i Maciejem Piszkiem (fortepian).

Po koncertach będą organizowane spotkania z kompozytorami i wykonawcami, które przybliżą publiczności idee każdego z koncertów.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansuje Związek Artystów Wykonawców STOART.

Szczegółowy program: https://www.festiwaltrzycztery.pl/program.php 


FestiwalPendereckiego 23 11 23W dniu 90-tych urodzin Mistrza wykonawcy koncertu towarzyszącego w ramach Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego zabiorą publiczność Nowej Miodowej 23 listopada 2023 roku o godz. 17.00 w refleksyjną podróż po najpiękniejszych i najsubtelniejszych dziełach kameralnych Krzysztofa Pendereckiego.

W pierwszej części koncertu zabrzmi Kwartet na klarnet i trio smyczkowe z 1993 roku, oraz powstały 15 lat później III kwartet smyczkowy „Kartki z nienapisanego dziennika”. Dzieło to stanowi wysublimowaną muzyczną refleksję pełną nawiązań do tradycji, autocytatów z dzieł najbliższych sercu kompozytora.

W drugiej części koncertu zabrzmi arcydzieło kameralistyki klasycyzmu – Kwintet klarnetowy A-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta. Co może stanowić wspólny mianownik w twórczości Mozarta i Pendereckiego – kompozytorów z pozoru tak odległych i różnych? Z pewnością głębia i szczerość muzycznej wypowiedzi, zdolnej dotykać najczulszych strun duszy najprostszymi środkami oraz wybitna umiejętność prowadzenia muzycznego dialogu, dzięki którym muzyka staje się ponadczasowa.

Informacja o biletach - na stronie https://nowamiodowa.pl/pl/wydarzenie/mozart-penderecki-wielka-muzyka-kameralnie 


Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

GrandPrix 23Grand Prix Polskiej Chóralistyki w roku 2023 odbywać się będzie już po raz piąty, w dniach 24-26 listopada w Poznaniu (wydarzenia główne). Tegoroczną myślą przewodnią jest polska muzyka ludowa, a w roli gości specjalnych wystąpią m.in. Adam Strug, poznański Zespół OSTY oraz Zespół VOŁOSI. Wyjątkowemu w skali kraju wydarzeniu – „konkursowi konkursów” - towarzyszyć będą warsztaty i koncerty.

Walczyć o miano najlepszego z najlepszych w tym roku będą zwycięzcy sześciu najstarszych krajowych konkursów chóralnych (odbywających się w Międzyzdrojach, Legnicy, Barczewie, Rumi, Bydgoszczy, Bielsku-Białej).

Oprócz konkursu zaplanowano warsztaty z zakresu interpretacji muzyki chóralnej, emisji głosu, techniki dyrygenckiej prowadzone przez najwybitniejszych specjalistów, a także wydarzenia wynikające z tematyki danej edycji. W programie znalazł się kompozytorski panel dyskusyjny z udziałem Szymona Godziemba-Trytka, Zuzanny Koziej, Jana Krutula, Marka Raczyńskiego i Jacka Skowrońskiego.

Całość dopełni szereg koncertów głównych i towarzyszących: w tych pierwszych wystąpią specjalnie zaproszone gwiazdy, wykonawcami drugich są z kolei chóry i zespoły wokalne z Poznania i okolic – koncerty te odbędą się w tygodniu poprzedzającym GPPCh w różnych miejscowościach Wielkopolski.

Przesłuchania konkursowe i koncert laureatów można będzie śledzić zarówno na żywo, jak i dzięki transmisji realizowanej w najwyższej jakości dźwięku i obrazu, dostępnej na kanale YouTube: https://www.youtube.com/GrandPrixPolskiejChóralistyki

Szczegółowy program: www.gppch.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR 24 11 23Koncert Cameraty Silesii w NOSPR 24 listopada 2023 o godz. 19.30 stanowi krótki przegląd najwybitniejszych kompozycji chóralnych polskich kompozytorów współczesnych: Wojciech Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego. Poza tym po raz pierwszy zabrzmią nowe dzieła Joanny Wnuk-Nazarowej na chór mieszany.

Program otwiera Modlitwa do Małej Tereski Kilara – utwór skomponowany z okazji Jubileuszu Uniwersytetu Śląskiego, stanowiący obok Agnus Dei przykład zakorzenienia wokalnych kompozycji w średniowiecznej pobożności: medytacji, kontemplacji i modlitewnym skupieniu. Podobnie po kluczowe symbole chrześcijaństwa – Trójcę, krzyż, opozycję ziemi i nieba, opowieść o Bogu i człowieku powołanym do Jego naśladowania - sięga Krzysztof Penderecki, m in. w utworach Agnus Dei z Missa Brevis, Miserere z Pasji wg św. Łukasza i O gloriosa virginum.

W jakim kontraście stoi w tym zestawieniu pieśń Henryka Mikołaja Góreckiego „Hej, z góry, z góry! Kóniku bury” z cyklu Pięć pieśni kurpiowskich!

Kulminacją wieczoru będzie prawykonanie utworów Joanny Wnuk-Nazarowej „Wrony” do wiersza K. I. Gałczyńskiego i „Dwa wiatry” do wiersza J. Tuwima.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/camerata-silesia-kilar-penderecki-and-gorecki 


Filharmonia ZielonogórskaPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W ramach 32. Festiwalu Smyczkowego w Filharmonii im. Tadeusza Bairda w Zielonej Górze 24 listopada 2023 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert pt. „Hommage à…" z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii, tym razem pod batutą tureckiego dyrygenta Murata Cem Orhana. W roli solistów wystąpią skrzypaczka Maria Machowska i pianista Mischa Kozłowski.

Utrzymany w tonacji a-moll Kaprys Niccolo Paganiniego stał się inspiracją dla dziesiątek (jak nie setek) kompozytorów, którzy pisali na jego temat wariacje i parafrazy. Jeden z tego typu utworów - Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego - usłyszymy w wersji na fortepian i orkiestrę. Zabrzmi również Koncert skrzypcowy h-moll op. 7 nr 2 samego Paganiniego.

W programie koncertu znalazła się także Muzyka pożegnalna pamięci Witolda Lutosławskiego będąca hołdem Krzysztofa Meyera dla twórcy, którego szczególnie cenił. Dopełnieniem w programie piątkowego wydarzenia będzie Rapsodia Litewska Karłowicza – arcydzieło polskiej symfoniki.

Więcej: http://filharmoniazg.pl/events/hommage-akoncert-symfoniczny-w-ramach-festiwalu-smyczkowego/ 


Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

HashtagLab 25 11 2325 listopada 2023 o godz. 10.00 i 12.00 Hashtag Lab znów zaprasza ĄsąBąbli! Tym razem, koncertowi dla maluszków 0-3 i nieco starszych dzieci (w wieku 3-7 lat) towarzyszyć będą obiekty sensoryczne Intibag, flet, fortepian i instrumenty perkusyjne.

„Dźwiękocyk” to koncert sensoryczny dla rodzin z dziećmi, podczas którego będziemy doświadczać wrażeń płynących z kontaktu z obiektami Intibag i szukać odpowiedzi na pytanie: czy dźwięk może mieć ciężar?

Otuleni warstwami brzmień Mortona Feldmana i George’a Crumba poszukamy przestrzeni na relaks i spotkanie z tym, co śpi wewnątrz nas. Tytuł koncertu nawiązuje do kocyków obciążeniowych, które wpływają na nasz układ przywspółczulny redukując stres i wyciszając.

Muzyka współczesna zabrzmi w wykonaniu Ani Karpowicz (flety), Magdaleny Kordylasińskiej-Pękala (instrumenty perkusyjne) i Krzysztofa Kozłowskiego (fortepian). Koncert z elementami performance poprowadzą Izabela Chlewińska, Tomasz Bergmann i Anna Szawiel.

Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

Dodatkowe informacje: https://hashtaglab.pl/pasmo/asabable-pl/ 


Eufonie 25 11 23Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert finałowy V Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie" to pełna, dwuczęściowa wersja Jutrzni Krzysztofa Pendereckiego, która zabrzmi 25 listopada w Kościele Wszystkich Świętych w Warszawie o godz. 19.30. W roli solistów wystąpią Bożena Bujnicka, Agnieszka Rehlis, Rafał Bartmiński, Tomasz Konieczny i Volodymyr Tyshkov. Przed koncertem prezes ZKP Mieczysław Kominek wręczy Tomaszowi Koniecznemu Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich za zasługi w dziele promocji polskiej muzyki współczesnej.

Z monumentalnym dziełem zmierzy się ok. 230 artystów, w tym Chór Filharmonii Narodowej, Poznański Chór Chłopięcy oraz Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Zsolta Nagy’a (Węgry), który wystąpi podczas „Eufonii" po raz trzeci. Koncert uczci 90. rocznicę urodzin Mistrza.

Krzysztof Penderecki towarzyszy Festiwalowi „Eufonie" od początku. Osobiście uczestniczył w premierowej odsłonie wydarzenia, a jego utwory prezentowane były podczas kolejnych edycji festiwalu.

Jego monumentalne dzieło religijne, na które składa się powstała na przełomie roku 1969/70 Jutrznia I oraz napisana w 1971 roku Jutrznia II, wyrosło z fascynacji kompozytora teatralnością związaną z obrzędami Wielkiej Nocy w tradycji muzyki prawosławnej. Jak przyznawał „Jutrznia to nie jest wyłącznie skupiona modlitwa, lecz zarazem ekstaza”.

Szczegółowy program: https://www.eufonie.pl/program/