Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2021 2022 2023 2024 2025
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Wanda 1.4.23Po niemal dwóch latach opera Wanda Joanny Wnuk-Nazarowej, napisana na podstawie misterium Wieszcza, wraca do koncertowego obiegu, tym razem jednak nie na wawelski dziedziniec, a na scenę Opery Krakowskiej. Premiera nowej, rozbudowanej inscenizacji zaplanowana jest na 1 kwietnia 2023 o godz. 18.30.

Na scenie krakowskiej instytucji dzieło zostanie przedstawione w nowej inscenizacji, z odmienną scenografią i kostiumami. Rozbudowana została także choreografia. Nad elementami scenicznej wersji pracował zespół odpowiedzialny za realizację wawelskiej premiery, w tym Michał Klauza (kierownictwo muzyczne), Waldemar Zawodziński (reżyseria, scenografia, multimedia), Maria Balcerek (kostiumy) i Janina Niesobska (choreografia). Wśród wykonawców znaleźli się niemal wszyscy artyści, którzy wzięli udział w premierowym wykonaniu w 2021 roku – nie zabraknie światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego, który po raz kolejny wcieli się w rolę Grodnego.

Spektakl będzie powtórzony 2, 4 i 5 kwietnia. Widzowie uczestniczący w pokazie w niedzielę, 2 kwietnia, po obejrzeniu opery będą mogli wziąć udział w premierze filmu o kompozytorce oraz w spotkaniu z Joanną Wnuk-Nazarową. Dokument pt. Pod presją dźwięku i słowa wyreżyserowała Violetta Rotter-Kozera, a wyprodukowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Telewizją Polską S.A. To opowieść o najważniejszych wydarzeniach z życia zawodowego, artystycznego i prywatnego kompozytorki, którego osią są przygotowania do prawykonania Wandy w 2021 roku na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu.

Informacje o biletach: https://opera.krakow.pl/spektakle/wanda 


Amadeus 2.4.23Wielkanocny koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod batutą Anny Duczmal-Mróz będzie miał miejsce 2 kwietnia 2023 o godz. 18.00 w Auli UAM w Poznaniu. Będziemy mogli zobaczyć i usłyszeć znakomitego gitarzystę Marcina Kozioła, który wraz z orkiestrą prawykona Suite concertante na gitarę i orkiestrę smyczkową Piotra Mossa.

Utwór, napisany specjalnie na tę okazję, dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

W programie dodatkowo znalazły się utwory: Preludium 8 „Dziewczyna o włosach jak len” Claude'a Debussy'ego w aranżacji Jerzego Maksymiuka oraz Verklärte Nacht op.4 Arnolda Schönberga. Program koncertu omówi znany dziennikarz muzyczny, autor wielu tekstów publicystycznych - Marcin Majchrowski.

Informacja o biletach: https://amadeus.pl/Re/event-02-04-2023-marcin-koziol-koncert-wielkanocny 


NOSPR 2.4.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

2 kwietnia 2023 o godz. 18.00 w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia oraz instrumentalistów NOSPR pod dyrekcją Anny Szostak usłyszymy Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem Arvo Pärta, a także Introductio ad passionem Domini dr. hab. Tomasza Orlowa, ucznia Juliana Gembalskiego. Kompozytor wystąpi również w roli organisty.

Pasje Bachowskie bez wątpienia wytyczyły drogę kolejnym pokoleniom sięgającym po ten gatunek. Stanowią dziedzictwo, z którym każde z nich musi się zmierzyć. W XX wieku kompozytorzy ponownie odkryli ich potencjał, co zaowocowało znakomitymi dziełami, które usłyszymy podczas kwietniowego koncertu w NOSPR. Pasja „dzieje się” bowiem w dźwiękowym bezkresie i bezczasie, stanowiącym próbę osiągnięcia mistycznej komunii z Bogiem.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/zespol-spiewakow-miasta-katowice-camerata-silesia-anna-szost 


NOSPR 3.4.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Aby spełnić wymagania melomanów, oczekujących mistrzostwa technicznego oraz nowych interpretacji utworów wchodzących w kanon literatury muzycznej, warto oddać głos młodym muzykom, którzy swoimi pomysłami często zaskakują najbardziej wiernych i osłuchanych członków społeczności NOSPR. Wystąpią na tej estradzie 3 kwietnia 2023 o godz. 19.30.

W ich wykonaniu usłyszymy utwory Antonína Dvořáka, Garetha Farra, Francisa Poulenca oraz Bukoliki Witolda Lutosławskiego.

Nabór do trzeciej edycji Akademii NOSPR poza – jak do tej pory – naborem dla instrumentów smyczkowych, został rozszerzony o instrumenty dęte – flet, obój, klarnet, fagot i waltornię, a członkowie programu mogą sprawdzić się zarówno w repertuarze symfonicznym, jak i kameralnym. Takie duże rozbudowanie działalności Akademii przekłada się na większą liczbę koncertów w ramach Sceny młodych, gdzie oprócz muzyków, swoje umiejętności prezentują również prelegenci uczący się trudnego, krytycznego fachu. Na tym jednak nie koniec, uczestnicy biorą bowiem czynny udział w organizacji koncertów, dzięki czemu mogą poznać działalność NOSPR „od podszewki”.

Realizację programu stypendialno-mentorskiego Akademia NOSPR dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja prasowa organizatorów

Bilety: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/koncert-uczestnikow-programu-akademia-nospr-4 


Mickiewicz 4.4.23Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Instrumenty o niezwykłej barwie dźwięku – marimby – towarzyszą barytonowi Marcinowi Bronikowskiemu, wykonującemu pieśni Gabriela Colleta do sonetów Adama Mickiewicza. Jego poezja w nowej odsłonie zabrzmi podczas koncertowej premiery płyty Mickiewicz na trzy głosy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej 4 kwietnia 2023 o godz. 18.00.

Perkusista i kompozytor Gabriel Collet, urodzony we Francji, działa w Polsce od 2005 roku, należy do ZAiKS-u i STOART-u. Jest stypendystą MKiDN i laureatem I nagrody Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Wraz z Elwirą Ślązak tworzy duet marimbafonowy Axoum Duo, który usłyszymy podczas koncertu.

Cykl 11 pieśni na baryton i dwie marimby do wybranych sonetów Adama Mickiewicza Gabriel Collet dedykował barytonowi Marcinowi Bronikowskiemu, z którym współpracuje od 2008 roku.

Nagrań tego pierwszego cyklu pieśni do poezji Adama Mickiewicza napisanego na dwie marimby i baryton dokonano w Studiu S4 Polskiego Radia, w listopadzie 2022 roku. Prof. Jerzy Bralczyk – znawca twórczości Mickiewicza – napisał komentarz do płyty. Wydawcą albumu jest Fundacja Krea Music.

Informacja o biletach: https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2022-2023/mickiewicz-na-trzy-glosy/termin/2023-04-04_18-00/ 


Komorowski 5.4.23Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis i Chór Akademicki UKW w Bydgoszczy pod dyrekcją Benedykta Odyi prawykonają Stabat Mater Piotra Komorowskiego 5 kwietnia 2023 o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Kompozycja powstała na zamówienie dyrygenta, profesora Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Jak zaznacza Piotr Komorowski, prezes Oddziału Kujawsko-Pomorskiego Związku Kompozytorów Polskich: “Mam nadzieję, że muzyka potrafi nadać poezji dodatkowego wymiaru emocjonalnego, wzbogacić o przestrzeń, którą możemy wypełnić własnymi myślami, przeżyciami, uczuciami. Starałem się, by język muzyczny, którym się wypowiadam był jednocześnie osobisty, nowoczesny, a przy tym nie tracił związku z wielką tradycją muzyki w całym jej bogactwie od średniowiecza do współczesności. Chciałbym by muzyka, którą skomponowałem przemówiła w sposób bezpośredni do serc słuchaczy, by dotknęła tych głęboko ukrytych strun naszej duszy, których istnienia być może czasami nie jesteśmy wcale świadomi.”

Zabrzmią również pieśni pasyjne w aranżacji Daniela Pradelli.

Więcej: https://filharmonia.bydgoszcz.pl/kalendarz/koncert-w-wielka-srode/ 


NOSPR 6.4.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR pod batutą swojego dyrektora artystycznego Lawrence'a Fostera 6 kwietnia 2023 o 19.30 zaprezentuje dzieła Fryderyka Chopina i Krzysztofa Pendereckiego. W roli solisty wystąpi utytułowany pianista Szymon Nehring.

W ich interpretacji zabrzmią chopinowski I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 oraz IV Symfonia „Adagio” Krzysztofa Pendereckiego.

Przed koncertem, o godz. 18.30, w sali kameralnej odbędzie się spotkanie z Różą Światczyńską, która omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.

Dodatkowe informacje: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/artysci/szymon-nehring 


Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

FestiwalDuetow 13.4.23W dniach 13–18 kwietnia 2023 w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (aMuz) odbędzie się Międzynarodowa Konferencja i IV Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych (IPDF). Wstęp bezpłatny!

W trakcie Konferencji i Festiwalu zaprezentuje się 12 utytułowanych duetów fortepianowych, z których każdy ma w swojej biografii po kilka lub kilkanaście nagród z czołowych konkursów dla tej specjalności na świecie. Będą to pianiści z Austrii, Francji, Korei Płd., Gruzji, Czech, Izraela, Niemiec oraz Polski, jak również formacje studenckie i dziecięce. Podczas koncertu inauguracyjnego prawykonany zostanie Pierwszy polski koncert fortepianowy na cztery ręce i orkiestrę autorstwa Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

Wszystkie koncerty (13–18.04.2023) odbędą się w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku.Obowiązują bezpłatne wejściówki do zarezerwowania na stronie https://amuz.gda.pl/wydarzenia 

W tej edycji formuła festiwalu została poszerzona o międzynarodową konferencję poruszającą aspekty i specyfikę duetu fortepianowego. W części konferencyjnej wystąpi 18 prelegentów z różnych krajów Europy.

Dodatkowo Silver&Garburg Piano Duo oraz Avedis Kouyoumdjian i Christopher Hinterhuber poprowadzą kursy mistrzowskie (17–20.04.2023) dla studenckich duetów fortepianowych.

Patronat honorowy: Minister Edukacji i Nauki, Marszałek Województwa Pomorskiego, Prezydent Miasta Gdańska, JM Rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Partnerami Festiwalu są: FAZIOLI (podczas wszystkich koncertów artyści będą grali na słynnych fortepianach FAZIOLI) oraz Silesia Music Center

Wydarzenie jest dofinansowane ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Społeczna Odpowiedzialność Nauki / Doskonała Nauka”.


TOS 13.4.2313 kwietnia 2023 o godz. 18.00 w toruńskim Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki będzie miał miejsce koncert Tymoteusza Biesa w ramach „Sceny Muzyki Polskiej".

Program recitalu prezentuje utwory składające się w barwną mozaikę przekrojowo obrazującą różnorodność polskiej muzyki końca XIX stulecia oraz XX wieku. Zawiera dzieła zakorzenione w doświadczeniach romantyzmu (Różycki: Preludia op. 2), odwołujące się do estetyki brillante (Paderewski: Polonez H-dur), nawiązujące do stylistyki baroku (Weinberg: Dwie fugi), czerpiące z polskiej muzyki tradycyjnej (Szymanowski: Mazurki op. 62), a także dzieła o charakterze programowym, czy wręcz do pewnego stopnia ilustracyjnym (Szymanowski: Maski op. 34).

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szczegóły oraz bilety: https://www.tos.art.pl/wydarzenia/scena-muzyki-polskiej-4 


SztukaZleObecna 23Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 14 kwietnia -14 maja 2023 roku Biuro Wydarzeń Kulturalnych Instytutu Pamięci Narodowej organizuje I Festiwal „Sztuka Źle Obecna", który poświęcony będzie twórcom wykluczonym i cenzurowanym przez władze komunistyczne w Polsce. Festiwal odbędzie się w siedmiu miastach (Warszawa, Wrocław, Gdańsk, Łódź, Kraków, Nysa oraz Jelenia Góra). Wstęp wolny!

Sztuka, która zostanie zaprezentowana w czasie festiwalu, niosła w sobie bunt przeciwko zniewoleniu, odnosiła się bardzo często do osobistych przeżyć związanych z represjami, jakie spotkały polskie społeczeństwo w latach 1945-1990 ze strony komunistów. Festiwal ma za zadanie przywrócić pamięć o artystach, takich jak Andrzej Panufnik, Antoni Szałowski, Stefan Kisielewski, Roman Palester, Roman Padlewski, Tadeusz Zygfryd Passern, Stefan Behr, by ich twórczość – kiedyś dyskredytowana i pomijana – na nowo odrodziła się z popiołów i zyskała należne jej miejsce w kanonie polskiej muzyki.

Koncerty z udziałem znakomitych polskich zespołów i wirtuozów będą miały miejsce w Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego, Bazylice św. Jakuba i św. Agnieszki w Nysie, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego i Sali koncertowej ZPSM NR 1 „Nowa Miodowa" w Warszawie, w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Operze Bałtyckiej, Filharmonii Dolnośląskiej oraz w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

Bezpłatne bilety można zarezerwować przez stronę www.sztukazleobecna.pl 


DomSwiatla 14.4.23

Koncert inaugurujący działalność stowarzyszenia Dom Światła i Dźwięku odbędzie się 14 kwietnia 2023 o godz. 19:30 w krakowskim Pałacu Potockich. Dom Światła i Dźwięku założony został przez kompozytorów związanych z Krakowem, a jego inicjatorem jest Michał Dorman.

Nadrzędnym celem stowarzysenia jest wspieranie oryginalnych i wartościowych inicjatyw artystycznych z dziedziny muzyki elektroakustycznej oraz sztuki audiowizualnej, a także integracja różnych środowisk twórczych.

Podczas koncertu zabrzmią utwory członków Domu Światła i Dźwięku: Magdaleny Długosz, Zofii Dowgiałło, Michała Pawełka, Piotra Roemera, Szymona Stanisława Strzelca, Janusza Krzysztofa Korczaka, Karola Augustyniaka oraz Michała Dormana. Partie saksofonu w dwóch kompozycjach wykona Andrzej Rzymkowski, a za realizację dźwięku będzie odpowiadał Mateusz Kobiałka.

Współorganizatorami wydarzenia są firma MUSIC INFO i firma humanstories.studio.

Darmowe wejściówki dostępne są na stronie: https://palacpotockich.krakow.pl/events/koncert-muzyki-elektroakustycznej-inauguracja-dzialalnosci-stowarzyszenia-dom-swiatla-i-dzwieku/ 


UMFC 14.4.23

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koło Naukowo-Artystyczne Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza na Międzyuczelniany Koncert Muzyki Nowej, który odbędzie się 14 kwietnia 2023 roku o godzinie 18.00 w Sali im. Karola Szymanowskiego na UMFC.

Do współtworzenia koncertu zaproszeni zostali kompozytorzy z całego świata, a głównym celem przedsięwzięcia jest stworzenie przestrzeni do wymiany myśli, spostrzeżeń i wielokulturowego dialogu. W programie koncertu znalazły się utwory kompozytorów z uczelni polskich (Warszawa, Gdańsk, Poznań, Łódź) i zagranicznych (Chorwacja, Szwajcaria, Rumunia).

Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Wstęp na koncert jest wolny!

Dodatkowe informacje: https://chopin.edu.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie zaprasza na święto zespołów kameralnych na 176 klawiszy, czyli VII Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo” popularyzujące ten wyjątkowy kameralny skład. Muzyka na dwa fortepiany i na cztery ręce zabrzmi w wykonaniu pedagogów i studentów Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego oraz zaproszonych gości, m.in. Magdaleny Lisak i Bartłomieja Kominka (dyrektora artystycznego przedsięwzięcia) w dniach 14-22 kwietnia 2023.

W ramach Festiwalu 16 kwietnia o godz. 12.00 w krakowskiej Akademii Muzycznej podczas koncertu finałowego 64. Konkursu Młodych Kompozytorów, organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, ogłoszony zostanie werdykt jury: jeden z czterech prawykonanych utworów na duet fortepianowy otrzyma Nagrodę finansowaną ze środków Fundacji PZU; wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny ZKP.

W kalendarium festiwalowym znajdują się jednak nie tylko koncerty, ale i konferencja naukowa oraz warsztaty i kursy mistrzowskie prowadzone przez znanych pedagogów. Są w nim także wieczory muzyczne w ramach Estrady Młodych oraz koncerty dla dzieci wykonywane przez dzieci: uczniów klas fortepianu szkół muzycznych w Nowym Sączu, w Krakowie, Suchej Beskidzkiej, Słomnikach i Żywcu.

Wstęp na koncerty w AMKP – wolny. Na koncerty w Filharmonii Krakowskiej obowiązują bilety (dostępne na stronie Filharmonii i w kasach biletowych), a na koncert w Sali Saskiej (22 kwietnia) obowiązują wejściówki (dostępne od 12 kwietnia w szatni przy ul. św. Tomasza 43).

Szczegółowy program na stronie: https://www.amuz.krakow.pl/wydzialy/wydzial-ii-instrumentalny/katedra-kameralistyki/aktualnosci-22/duettissimo/ 


logo FS 2018Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

14 kwietnia 2023 o godz. 19.00 Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta zaproszą na wieczór wielkich chórów i uwertur do najsłynniejszych oper Richarda Wagnera, Stanisława Moniuszki, Bedřicha Smetany i Romana Statkowskiego.

Jako pierwszą usłyszymy Uwerturę do opery Maria Romana Statkowskiego – dzieło być może zapomniane, pomijane. O tym jak niesłuszne jest odkładanie go w niepamięć przekonamy się od razu, gdy wybrzmią pierwsze dźwięki wstępu do tego utworu, którego libretto traktuje o tragicznej miłości, konfliktach i niepotrzebnych śmierciach, do których doprowadza zgubne uczucie – wszystko to w oparciu o poetycką powieść Antoniego Malczewskiego.

Drugim punktem programu będzie Polonez elegijny Zbigniewa Noskowskiego napisany pierwotnie na fortepian, który tego wieczora wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batuta Yaroslava Shemeta.

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/wielkie-chory-i-uwertury-shemet-chor-orkiestra-symfoniczna/ 


KMFK 23

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Motywem przewodnim jubileuszowego 35. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów, który odbędzie się w dniach 15-23 kwietnia 2023, jest przestrzenność w muzyce.

Podczas dziewięciu koncertów festiwalowych zaprezentowana zostanie twórczość kompozytorów z Polski, Estonii, Francji, Japonii, Korei Pd., Litwy, Łotwy, Niemiec, Ukrainy, USA i Włoch. Publiczność usłyszy m.in. 28 prawykonań światowych oraz 14 prawykonań polskich.

Na tegorocznym festiwalu aspekt przestrzenności będzie obecny w licznych kompozycjach, a jako temat pojawi się na sesji muzykologicznej, podczas której referaty wygłoszą: Magdalena Dziadek, Małgorzata Janicka-Słysz, Maciej Jabłoński oraz Marcin Strzelecki. Sesję poprowadzi Renata Borowiecka.

Gościem specjalnym festiwalu będzie uznany włoski kompozytor Federico Gardella, który jest wykładowcą kompozycji w Konserwatorium w Mediolanie. Wygłosi wykład o swojej twórczości oraz poprowadzi kursy mistrzowskie ze studentami kompozycji Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Dzięki nawiązanej współpracy z Baltic Contemporary Music Network publiczność festiwalowa będzie miała okazję poznać także interesującą twórczość kompozytorów z kręgu krajów wschodniobałtyckich. Ich kompozycje zostaną wykonane przez: Chordos String Quartet z Litwy, duety Anna-Liisa Eller (kannel) i Taavi Kerikmäe (klawikord, elektronika) z Estonii oraz Ieva Saliete (klawesyn) i Artūrs Noviks (akordeon) z Łotwy. Udział w festiwalu wezmą również Quasars Ensemble (Słowacja), Roman Widaszek (klarnet), Kwartet Dâfo, zespół wokalny proModern, Anna Kwiatkowska (skrzypce, elektronika), Duo Fluda–Lato i inni. Tradycyjnie zaprezentowane zostanie również Studio Muzyki Elektroakustycznej AMKP w Krakowie na koncercie „Koktajl elektroniczny”. W tym roku krakowskie Studio obchodzi jubileusz 50-lecia istnienia.

Marcel Chyrzyński
Dyrektor generalny i artystyczny

 


KoncertFinalowyBairda 16.4.23Koncert finałowy 64. Konkursu Młodych Kompozytorów, organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, odbędzie się 16 kwietnia 2023 o godz. 12.00 w sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Przedsięwzięcie, podczas którego ogłoszony zostanie werdykt jury, odbędzie się w ramach VII Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych "Duettissimo!". Wstęp wolny!

W programie znajdą się cztery utwory na duet fortepianowy, wyłonione przez Jury w składzie: Bartłomiej Kominek (przewodniczący), Maciej Negrey, Dariusz Przybylski, Bartłomiej Wąsik oraz Wojciech Widłak. Wykonawcami koncertu będą dwa duety fortepianowe: Novi Piano Duo (Anna Wielgus-Nowak i Grzegorz Nowak) oraz Sanami Piano Duo (Justyna Piękoś-Kędzierska i Piotr Kędzierski).

Zabrzmią takie kompozycje, jak Iluzja (godło XC189045), Waves (godło AZYx11UQ), Qualia (godło Stochos20) oraz ConfRotation (godło CERES).

W Od 2020 roku Nagroda jest finansowana ze środków Fundacji PZU. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich.

Więcej o Konkursie: https://www.zkp.org.pl/ 


NOSPR 16.4.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Orkiestra Muzyki Nowej 16 kwietnia 2023 o godz. 18.00 prawykona w siedzibie NOSPR kompozycje Spotkanie z Janem Tyranowskim Miłosza Jana Pluty i Denuo Tomasza Skweresa. W roli solistek wystąpią Joanna Freszel i Aya Masui.

Jan Tyranowski – duchowy mistrz Karola Wojtyły – wzbudzić miał w przyszłym papieżu zainteresowanie pismami św. Jana od Krzyża, które spowodowały jego przemianę wewnętrzną, a w konsekwencji wstąpienie do seminarium duchownego. Inspirowany postacią Tyranowskiego utwór Miłosza Jana Pluty zdobył II miejsce w IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Patri Patriae organizowanym przez POSM II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a także nagrodę specjalną Orkiestry Muzyki Nowej, którą jest wykonanie podczas cyklu koncertowego orkiestry w sali kameralnej NOSPR.

Z inicjatywy Orkiestry Muzyki Nowej powstała natomiast kompozycja Denuo Tomasza Skweresa. Składa się z pięciu części napisanych do wierszy Marii Skweres, odnoszących się do problemu odnalezienia się jednostki w wielofunkcyjnej maszynie, jaką jest współczesne miasto. Utwór Tomasza Skweresa został dofinansowany przez Austriackie Ministerstwo Kultury oraz SKE Soziale & Kulturelle Einrichtungen.

Usłyszymy ponadto Flash Agaty Zubel, zamówiony przez Koussevitzky Music Foundation, Library of Congress i prawykonany we wrześniu 2022 r. podczas 65. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/wirtuozi-nowej-muzyki-orkiestra-muzyki-nowej-szymon-bywalec 


NOSPR 18.4.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kwartet Śląski zaprasza do siedziby NOSPR 18 kwietnia 2023. O godz. 19.30 w ramach projektu "Mieczysław Wajnberg – wszystkie kwartety smyczkowe – śladem dedykacji" zaprezentuje XII, XIV i VII Kwartety smyczkowe tego genialnego kompozytora.

Monumentalne przedsięwzięcie rejestracji wszystkich kwartetów smyczkowych Mieczysława Wajnberga podjęły się jak dotąd tylko dwa zespoły: Danel Quartet i znany nam doskonale Kwartet Śląski. O interpretacjach polskiego zespołu pisano we francuskiej prasie: "Jeśli muzyka jest głęboka i oryginalna – a tak jest bezsprzecznie w przypadku Wajnberga – współczesnym trudno zrozumieć całe jej bogactwo. Potrzeba czasu, co udowadniają Ślązacy w komplecie jego dzieł".

Wierzyć na słowo? Lepiej sprawdzić w najbliższy wtorek! Koncert poprowadzi dr hab. Marcin Trzęsiok.

Szczegółowe informacje o projekcie: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-mieczyslaw-wajnberg-2 


Muzyka dla dzieci 19.4.23Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 19-20 kwietnia 2023 w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy odbędzie się Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Muzyka dla dzieci", zorganizowana przez działającą przy Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Pracownię Kultury Muzycznej i Folklorystyki.

Kompozytorzy, muzykolodzy, teoretycy muzyki, wykonawcy, pedagodzy i kulturoznawcy omawiać będą bodźce, preferencje i motywacje twórcze, problemy zogniskowane wokół warsztatu kompozytorskiego oraz wartości sztuki przeznaczonej dla dzieci, pochylając się nad jej różnorodnymi formami i funkcjami. Kierownikiem naukowym Konferencji jest dr Barbara Mielcarek-Krzyżanowska.

Przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP prof. IS PAN dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska wraz z Jemem Panufnikiem (Londyn, Twickenham) poprowadzi webinar "Andrzeja Panufnika Obrazki na Tamizie". Udział w konferencji weźmie również Izabela Zymer, reprezentująca Bibliotekę Naukową ZKP.

W ramach przedsięwzięcia 20 kwietnia Anna Wilk (sopran) i Alicja Tarczykowska (fortepian) wykonają Rymy dziecięce op. 49 Karola Szymanowskiego i Piosenki dziecinne Witolda Lutosławskiego.

Obrady transmitowane będą na kanale YouTube Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Szczegółowy program: http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/muzyka-dla-dzieci-miedzynarodowa-konferencja-naukowa/ 


TW ON 19.4.2319 kwietnia 2023 roku przypada 80. rocznica powstania w getcie warszawskim. Tego dnia w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej odbędzie się o godz. 20.00 koncert, który poza symbolicznym przesłaniem i oddaniem hołdu zarówno żydowskim, jak i polskim ofiarom nazistowskiego terroru, podkreśla znaczenie relacji polsko-żydowskich opartych na wzajemnym szacunku dla wspólnej wielowiekowej tradycji i prawdzie historycznej.

Jest to również spotkanie młodych muzyków z Polski i Izraela, którego nadrzędną ideą jest przełamywanie barier i stereotypów, tworzenie nowych relacji między młodym pokoleniem Polaków i Żydów, dlatego też muzycy z obu krajów, pamiętając o przeszłości – zagrają dla przyszłości. Polsko-Izraelska Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna "Pamięć i Przyszłość", w której grają studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Jerusalem Academy of Music and Dance, oraz Polski Narodowy Chór Młodzieżowy wystąpią pod batutą Anny Sułkowskiej-Migoń. W roli solistów usłyszymy Pavla Tolstoya, Aleksandrę Florek, Dominikę Kazimierską, Natalię Darkowską i kantora Nachmana Turgemana.

W programie koncertu: premierowe wykonanie utworu Tenebrae Elżbiety Sikory oraz VIII Symfonia „Kwiaty Polskie” Mieczysława Wajnberga.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach zadania „przygotowanie projektu pn. Polsko-Izraelska Orkiestra Symfoniczna. Młodzi muzycy dla upamiętnienia 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim”.

Więcej: https://teatrwielki.pl/ 


NIMIT 20.4.23Fleciści Agata i Łukasz Długosz oraz klawesynista Marek Toporowski wystąpią w ramach programu "Z klasyką przez Polskę" 20 kwietnia 2023 o godz. 18:00 w Gminnym Ośrodku Kultury w Ujeździe, 21 kwietnia o godz. 19.00 w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach oraz 22 kwietnia o 17.00 w Gminnym Domu Kultury w Wiadernie.

W ich wykonaniu usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina, Karola Kurpińskiego, Astora Piazzolli, Jacquesa Offenbacha, Leo Delibesa, Philippe'a Gauberta, Jacquesa Iberta, Ennia Morricone, Jana Ladislava Dusseka, Franciszka Dopplera, Ernesta Köhlera, a także Kołysankę Adama Wesołowskiego i Wokalizę z filmu Dziewiąte Wrota Wojciecha Kilara.

Szczegółowe informacje: https://nimit.pl/wydarzenia/ 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

MuzykaNowa 21.4.23Związek Idealistów Muzyki Nowej 21 kwietnia 2023 zaprasza do Sali Miejskiej - dawnej synagogi w Buku. Odbędzie się tam jednodniowy festiwal muzyki współczesnej „Muzyka Nowa w dawnej synagodze", o godz. 19.00 zwieńczony koncertem ze światowymi prawykonaniami w programie. Data koncertu w synagodze zbiega się z 80. rocznicą wybuchu powstania w getcie warszawskim. Wstęp wolny.

Jedna z prawykonywanych kompozycji to Koncert fortepianowy Magdaleny Białeckiej. III część Koncertu zatytułowana jest Kadysz. Utwór został skomponowany z myślą o sponsorach festiwalu: rodzinie, która opuszcza Buk po stu latach życia w tym mieście. Druga z kompozycji, którymi mury dawnej synagogi zadrżą jako pierwsze, to Suffolk: a Triptych Magdaleny Białeckiej do wierszy polsko-norwerskiego poety Ariela Rosé.

Usłyszymy eksperymentalną orkiestrę kameralną Ensemble 622 pod batutą dyrygentki Magdaleny Cichoń, złożoną ze studentów i absolwentów uczelni muzycznych w Warszawie, Gdańsku i Bydgoszczy. Wśród wykonawców zobaczymy również na scenie solistów, m.in. śpiewaków – Klarę Kanię i Jana Dzierżanowskiego, oraz laureata konkursów międzynarodowych pianistę Pawła Popko.

Zaplanowano również wykład inauguracyjny o godz. 18.45, spotkanie z muzykami po koncercie oraz audycję muzyczną dla dzieci o 15.00.

Festiwal objęty jest patronatem Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Poznaniu. Wydarzenie współfinansowane przez Miasto i Gminę Buk.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


NFM 21.4.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Gala International Classical Music Awards po raz pierwszy odbędzie się w Narodowym Forum Muzyki, 21 kwietnia 2023 o godz. 19.00. Podczas koncertu wystąpią laureaci tegorocznej edycji wydarzenia. Odbędzie się również uroczyste wręczenie nagrody ICMA za specjalne osiągnięcia, które kapituła przyznała Narodowemu Forum Muzyki.

Nagroda zostanie przekazana na ręce inicjatora powstania instytucji, a zarazem jej dyrektora, Andrzeja Kosendiaka.

W Sali Głównej w wykonaniu nagrodzonych muzyków z całego świata oraz NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Giancarla Guerrera zabrzmią rozmaite dzieła przeznaczone na różnorodne obsady. Koncert rozpoczną dźwięki Andante spianato i Wielkiego Poloneza Es-dur Fryderyka Chopina w interpretacji Alessandra Marangoniego. Usłyszymy również Maxima Lando, Tassila Probsta, Gabriela Schwabego, Leonharda Baumgartnera, Sào Souleza Larivière'a, Davida Geringasa, Ermonelę Jaho, Davida Philipa Heftiego, Karola Mossakowskiego, Capella de Ministrers, Josu de Solauna, Marca-André Teruela.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9268 


DniMuzykiNowej 2313. Dni Muzyki Nowej będą miały miejsce w gdańskim Klubie Żak w dniach 21-23 kwietnia 2023. Podczas trzynastej odsłony festiwalu zaprezentowane zostanie szerokie spektrum form nowej muzyki obejmujących zarówno polską scenę, jak i światową; instrumenty akustyczne, jak i elektryczne i elektroniczne; występy zespołowe, jak i solowe, w tym również wykonania premierowe.

13. edycję Dni Muzyki Nowej otworzą (21 kwietnia) dwa duety: Mazen Kerbaj & Adam Gołębiewski oraz Lucy Railton i Kit Downes. Kolejny dzień Festiwalu (22 kwietnia) będzie należał do artystów z Francji i Polski. Trzeci dzień (23 kwietnia) to występy solowe. Polską scenę eksperymentalną będzie reprezentować Mateusz Olszewski ukrywający się pod nazwą Zaumne, który w Gdańsku zaprezentuje premierowe kompozycje. Festiwal zamknie występ pochodzącej z Peru, mieszkającej w Niemczech Ale Hop.

Dni Muzyki Nowej są realizowane ze środków Miasta Gdańska i Klubu Żak.

Szczegółowy program: https://klubzak.com.pl/pl/kalendarz/Dni-Muzyki-Nowej~pr1364 


MusicaModerna 22.4.23Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wszystko, co łódzkie i najnowsze – tak można streścić program 81. festiwalu Musica Moderna. Koncerty symfoniczne, kameralne, elektroniczne i audiowizualne w dniacch 22 kwietnia – 11 maja 2023 roku wypełni muzyka związanych z Łodzią kompozytorek i kompozytorów różnych generacji. W Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi wystąpią m.in. Zespół Instrumentalny Muzyki Najnowszej pod batutą Macieja Koczura oraz fletowo-klawesynowe duo E&E. O swojej twórczości opowiedzą Sławomir Kaczorowski i gość specjalny festiwalu – Krzysztof Wołek. Na wszystkie wydarzenia obowiązuje wstęp wolny!

To, co obecnie charakteryzuje twórczość młodych kompozytorek i kompozytorów, to niewątpliwie upodobanie do stosowania elektroniki, warstwy wideo, a także często refleksja nad współczesnym światem. Elementy te zaistnieją na koncercie inaugurującym 81. edycję festiwalu Musica Moderna (22.04). Wystąpi na nim Zespół Instrumentalny Muzyki Najnowszej prowadzony przez Macieja Koczura. Podczas tego koncertu zabrzmią m.in. kompozycje dyplomowe Wojciecha Glądysa i Olgi Pasek.

W programie Moderny zaplanowano także dwa koncerty dyplomowe Marii Łojko (26.04) i Krzysztofa Sadeckiego (27.04), na których pokazane zostaną utwory kameralne i symfoniczne, performatywne, animacje, a nawet film pełnometrażowy.

Elektronika zaistnieje także na Koncercie Młodych (25.04). Dzień wcześniej zabrzmią utwory łódzkich kompozytorek i kompozytorów na flet i klawesyn, napisanych specjalnie dla duetu Eweliny Zawiślak i Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej – E&E.

W ramach Moderny zabiorą też głos twórcy. O swojej twórczości opowiedzą prof. Sławomir Kaczorowski (27.04), oraz gość specjalny, Krzysztof Wołek, profesor kompozycji Uniwersytetu w Louisville (USA), który zaplanował szereg spotkań podzielonych na bloki tematyczne (11.05).

Na zakończenie części głównej tej edycji (28.04) publiczność czeka nowość – (Wyjazdowy) Płytowy Trybunał Dwójki, inicjatywa Koła Naukowego Dziennikarstwa i Krytyki Muzycznej. Pomysł jest rzecz jasna wzorowany na popularnym programie radiowej „Dwójki” (nawet prowadzący, Jacek Hawryluk, będzie ten sam), a wybrana grupa studentów oraz publiczność będzie mogła wziąć udział w dyskusji nad wyborem najlepszej interpretacji III Kwartetu smyczkowego „Kartki z niezapisanego dziennika” Krzysztofa Pendereckiego.

Organizatorami festiwalu są Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Związek Kompozytorów Polskich. Partnerem wydarzenia jest Koło Naukowe Dziennikarstwa i Krytyki Muzycznej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej informacji: https://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/81-festiwal-musica-moderna 


NOSPR 23.4.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Paweł i Gaweł, Ślimak, Bocian i szpak, Pan Zielonka, Przyjaciele, Okulary, Słoń Trąbalski - czyli bajki muzyczne Adama Goika do słów Aleksandra Fredry, Jana Brzechwy, Marii Konopnickiej, Ignacego Krasickiego oraz Juliana Tuwima będą treścią spotkania z najmłodszymi 23 kwietnia 2023 o godz. 16.00 w NOSPR w ramach serii koncertowej „Grupa Rodzina Mini".

W trakcie specjalnych sobotnich wydarzeń maluchy będą miały okazję w swobodnej atmosferze, bez zajmowania miejsca w fotelu, odkrywać świat dźwięków i instrumenty. Wydarzenie kierowane do szerokiego grona odbiorców przypomni ciekawe, częściowo zapomniane wiersze polskich poetów i zaangażuje do wspólnej zabawy.

Wystąpią: Łukasz Wilga – fortepian, Kamila Goik – głos, Patryk Zakrzewski – instrumenty perkusyjne. Zaprezentowane zostaną też ilustracje Aleksandry Kobylańskiej.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/bajki-jak-z-nut 


BrzmienieFest 23

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przed nami przedostatni, piąty koncert II Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Brzmienie Fest". 23 kwietnia 2023 o godz. 18.00 w zabytkowym Art Hotelu w sercu Wrocławia w wykonaniu pianistki Teresy Kaban i flecisty Henryka Błażeja zabrzmi muzyka romantyczna.

Usłyszymy utwory fortepianowe, wykonywane na historycznym instrumencie, oraz kameralne (na flet i fortepian) polskich, francuskich i niemieckich kompozytorów: Fryderyka Chopina, Ferenca Liszta, Roberta Schumanna i Cécile Chaminade.

Festiwal organizuje Fundacja Kultura Brzmienia. Funkcję dyrektora artystycznego pełni Iwona Sukienik.

Wstęp wolny, ale obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc. Link do rezerwacji: https://app.evenea.pl/event/368443-83kopia1/ 

Partner koncertu: Art Hotel Wrocław

Partnerzy: Fundacja PZU, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu - Centrum Edukacyjno-Rozwojowe Pałac Wrocław Pawłowice, Stowarzyszenie Przyjaciół Pałacu Wrocław Pawłowice, Stara Biblioteka, Salon Pianin i Fortepianów pianinaifortepiany.com. Mecenasi: Darczyńcy Fundacji Kultura Brzmienia.

Więcej o wykonawcach na stronie www.kulturabrzmienia.pl 

 


WroclawskieForum 23.4.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Tegoroczne Wrocławskie Forum Kameralistów zwieńczy koncert 23 kwietnia 2023 o godz. 18.00. Na estradzie Narodowego Forum Muzyki swe siły połączą DJ Lenar oraz muzycy Lutosławski Quartet, wykonując dzieła urodzonych w XX wieku twórców – Walentyna Sylwestrowa, George’a Crumba, Istvána Márty - oraz prawykonując kompozycję Antoniego Komasy-Łazarkiewicza.

Ideą Wrocławskiego Forum Kameralistów jest integracja środowiska muzycznego z całej Polski poprzez wspólne muzykowanie, a także udział młodych artystów w kursach mistrzowskich i wykładach prowadzonych przez znakomitych pedagogów. Całemu wydarzeniu towarzyszą różnorodne koncerty kameralne w wykonaniu wybitnych muzyków związanych z Wrocławiem oraz zaproszonych gości.

Podczas koncertu finałowego prawykonany zostanie utwór Skrzydła Antoniego Komasy-Łazarkiewicza na kwartet smyczkowy i Chór Artystów Ukraińskich, będący interpretacją wiersza o tym samym tytule (ukr. Крила) jednej z najwybitniejszych współczesnych poetek ukraińskich – Liny Kostenko. Utwór został skomponowany do ścieżki dźwiękowej dokumentu Skąd dokąd, którego premiera odbędzie się w maju na festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Film, powstały w trakcie akcji ewakuacyjnych realizowanych w Ukrainie od pierwszych dni wojny, to portret zbiorowy i zapis wielogłosowej narracji, złożony z doświadczeń ludzi, którzy mają jeden cel: znaleźć bezpieczne schronienie.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9263 


SzczecinClassic 23Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

V Szczecin Classic - największy i najbardziej prestiżowy festiwal muzyki klasycznej na Pomorzu Zachodnim - potrwa od 27 kwietnia do 3 maja 2023. W ramach Festiwalu zaplanowano koncerty, międzynarodowy kurs muzyczny Szczecin Classic Academy dla uczniów, studentów i absolwentów uczelni artystycznych z Polski, Niemiec i Europy, oraz konkurs na rezydencję zespołu kameralnego. Tegoroczna edycja Festiwalu wybrzmi pod hasłem „poziom piąty”.

Podczas pięciu koncertów wystąpią wybitni muzycy, w tym koncertmistrz Filharmonii Berlińskiej – Daniel Stabrawa, liderka Szymanowski Quartet – Agata Szymczewska, Emanuel Salvador - koncertmistrz Baltic Neopolis Orchestra; Tomasz Tomaszewski i Konstantin Heidrich– profesorowie UDK w Berlinie; Andriy Viytovych – profesor Akademii Muzycznej w Londynie; dr hab. Bartłomiej Wezner, Volodia Mykytka - członek Szymanowski Quartet, oraz aż 2 orkiestry, które zagrają na wielkim finale Festiwalu w Filharmonii Szczecińskiej!

Udział w koncercie otwierającym festiwal weźmie laureat konkursu na rezydencję zespołu kameralnego, który oprócz nagrody finansowej, otrzyma możliwość wykonania koncertu. Będzie on streamowany na żywo przez Polskie Radio PR 2 oraz w Internecie.

Nieodłącznym elementem Festiwalu są wydarzenia towarzyszące. Wśród propozycji spędzenia wolnego czasu dla mieszkańców miasta w okresie majówkowym można znaleźć poranną gimnastykę z klasyką w parku, happeningi muzyczne w centrum miasta, naukę tańca, otwarte wykłady dla przyszłych artystów oraz warsztaty tematyczne.

Szczegółowy program: https://balticneopolis.pl/ 


Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

KoncertGalowyUW 27.4.23Wysoki poziom kształcenia to nie jedyny powód do dumy Uniwersytetu Warszawskiego – funkcjonujący przy uczelni Chór Akademicki UW to jeden z najlepszych i najstarszych tego rodzaju zespołów w Polsce. 27 kwietnia 2023 o godz. 19:00 zespół uczci stulecie działalności wyjątkowym Koncertem Galowym w Filharmonii Narodowej.

Na repertuar złożą się kompozycje a cappella wybitnych kompozytorów polskich i zagranicznych, prezentujące przekrój dotychczasowego dorobku zespołu. Zabrzmią utwory W. Byrda, R. Vaughana Williamsa, K. Szymanowskiego, P. Hindemitha, P. Łukaszewskiego, M. Bembinowa i innych.

Partie solowe wykonają: Marta Czarkowska (sopran), Paweł Kowalewski (tenor), Krzysztof Chalimoniuk (baryton) i Krzysztof Łazicki (bas-baryton). Zespołem dyrygować będzie Irina Bogdanovich.

Gościnnie wystąpi Chór Amici Canentes Towarzystwa Przyjaciół Chóru UW pod dyrekcją Agnieszki Zińczuk.

Bezpłatne wejściówki na koncert będzie można zarezerwować za pośrednictwem formularza internetowego i odebrać w dniu koncertu w Filharmonii Narodowej (w godz. 18:00-18:40). Formularz dostępny jest na stronie internetowej Chóru: www.chor.uw.edu.pl 

Ponadto w ramach jubileuszu wydana zostanie płyta Sing joyfully prezentująca nagrania zarejestrowane przez Chór w latach 2015–2021. Znajdą się na niej utwory autorstwa m.in. A. Scarlattiego, S. Moniuszki, C. Cui, K. Szymanowskiego, F. Ticheliego. Krążek trafi do sprzedaży w sklepie Uniwersytetu Warszawskiego.

Wydarzenie oraz płytę zrealizowano przy udziale środków Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Zarządu Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.

Patronat Honorowy nad Koncertem Galowym objęli: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy.


FryderykGala 27.4.2327 kwietnia 2023 roku o godz. 21.00 w gościnnych progach tyskiej Mediateki – siedziby Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy - AUKSO odbędzie się Gala Muzyki Poważnej Fryderyk 2023, wieńcząca tegoroczną edycję Fryderyk Festiwalu. Ceremonię wręczenia statuetek uświetnią występy najwybitniejszych solistów i zespołów, w tym nominowanych do Fryderyków.

Jednym z nich jest właśnie AUKSO, kierowana przez Marka Mosia. Obok AUKSO zobaczymy również Alinę Mleczko – wybitną saksofonistkę, której towarzyszyć będzie zespół Tango Attack, a także klarnecistę Andrzeja Cieplińskiego i utytułowanego pianistę Tymoteusza Biesa: muzycy wykonają trzy miniatury Krzysztofa Pendereckiego z ich wspólnego albumu Irrberge, nominowanego do nagrody Fryderyka.

Wielbicieli muzyki operowej z pewnością ucieszy występ utalentowanego kontratenora Michała Sławeckiego.

Program tegorocznej Gali Muzyki Poważnej pokazuje, że muzyka ewoluuje, a artyści reprezentujący często zupełnie różne nurty spotykają się, kreując nowe brzmienia i światy muzyczne. Potwierdzeniem tego będzie m.in. spotkanie na scenie znakomitej skrzypaczki klasycznej Agaty Szymczewskiej z fantastycznym skrzypkiem jazzowym Adamem Bałdychem i jego kwintetem.

Partnerem tegorocznej Gali Muzyki Poważnej został ZAiKS.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://fryderyki.prowly.com/238344-gala-muzyki-powaznej-fryderyk-2023-w-goscinie-u-orkiestry-kameralnej-miasta-tychy-aukso 


NOSPR 27.4.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

27 kwietnia 2023 o godz. 19.30 w ramach cyklu "Kameraliści NOSPR" usłyszymy kwartet fortepianowy: Aleksander Daszkiewicz (skrzypce), Maria Shetty (altówka), Adam Krzeszowiec (wiolonczela), Anna Krzeszowiec (fortepian).

W ich interpretacji zabrzmią Kwartet fortepianowy a-moll Gustava Mahlera i Kwartet fortepianowy c-moll Richarda Straussa.

W programie koncertu znalazło się również Trio smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego - to arcydzieło kontrastów rozpięte, jak pisze w biografii twórcy Mieczysław Tomaszewski, „między drapieżną dzikością a smętnym rozmarzeniem, niemal demoniczną agresywnością a onirycznym powstrzymywaniem biegu”.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/2-13 


FS 28.4.23

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koniec kwietnia przyniesie ze sobą możliwość spotkania w Filharmonii Śląskiej z Carterem Johnsonem – znakomitym pianistą, zwycięzcą II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, który wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta 28 kwietnia 2023 o godz. 19.00 wykona wspaniały Koncert fortepianowy Edvarda Griega.

W programie, oprócz akcentu norweskiego, znajdziemy także element fiński, w postaci Poematu symfonicznego "Finlandia" Jeana Sibeliusa, oraz polski – jedno z najsłynniejszych dzieł Witolda Lutosławskiego, czyli jego Koncert na orkiestrę.

Znajdziemy w tym dziele motywy ludowe, pochodzące ze zbioru Mazowsze Oskara Kolberga, które są tutaj poddawane wszelkiego rodzaju przetworzeniom i modyfikacjom. Utwór ten powstał na zamówienie Witolda Rowickiego, a źródło inspiracji dla niego możemy znaleźć w Koncercie na orkiestrę Béli Bartóka.

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/zwyciezca-ii-miedzynarodowego-konkursu-muzyki-polskiej-johnson-shemet/ 


FZ 4.23Patronat medialny nad sezonem artystycznym 2022 / 2023 Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

28 kwietnia 2023 o godz. 19:00 usłyszymy Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej pod batutą Bassema Akikiego. W roli zarówno solisty skrzypka, jak i kompozytora wystąpi Marcin Markowicz, który zaprezentuje swój Koncert skrzypcowy.

Napisany przez Marcina Markowicza w 2018 na zamówienie festiwalu „Muzyczne przestrzenie” w Koninie Koncert skrzypcowy zabrzmi w Zielonej Górze po raz pierwszy.

Następnie artyści zaprezentują VII Symfonię C-dur op. 105 Jeana Sibeliusa, Romans na skrzypce i orkiestrę nr 1 op. 40 i nr 2 op. 50 Ludwiga van Beethovena i Aminah z oratorium Madonna Bassema Akikiego, polsko-libańskiego kompozytora i dyrygenta, pierwszego gościnnego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zielonogórskiej. Piątkowy koncert zwieńczy najsłynniejszy utwór francuskiego kompozytora, Maurice Ravela, jakim jest Boléro.

Więcej: http://filharmoniazg.pl/events/kwietniowy-romans-koncert-symfoniczny/ 


NFM 29.4.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Punktem centralnym koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum 29 kwietnia 2023 o godz. 18.00 będzie wykonanie …como el sol y la mar… Grażyny Pstrokońskiej–Nawratil. Tytuł tego dzieła – …jak słońce i morze… – odnosi się do impresji twórczyni z podróży do Meksyku.

Nad …como el sol y la mar… na flet i orkiestrę kameralną Grażyna Pstrokońska-Nawratil pracowała w latach 2007–2008. Wchodzi ono w skład cyklu zatytułowanego myśląc o Vivaldim, a jego podtytuł brzmi lato. Podczas koncertu partię solową wykona znakomity polski flecista specjalizujący się w muzyce współczesnej – Łukasz Długosz.

W programie znajdzie się także otwierająca koncert elegijna, przepełniona smutkiem Chaconne z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego oraz  Oktet smyczkowy Es-dur – dzieło Felixa Mendelssohna Bertholdy’ego.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9336 


POSI 29.4.2023Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka, z udziałem saksofonisty Pawła Gusnara, zdobywcy czterech „Fryderyków”, i utalentowanej skrzypaczki Alicji Śmietany, będzie miał miejsce 29 kwietnia 2023 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Artyści prawykonają Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę autorstwa Piotra Mossa.

Piotr Moss to twórca niezwykle wszechstronny, od dekad mieszkający we Francji, lecz stale obecny również na polskich estradach. Jego nowy, wyczekiwany utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” (NIMiT) specjalnie dla Piotra Barona, dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

Podczas wieczoru zostanie wykonana również Petite suite Claude’a Debussy’ego, Estaciones porteñas wielkiego reformatora gatunku tanga Astora Piazzolli i słynny poemat symfoniczny w typie scherza Till Eulenspiegels lustige Streiche Richarda Straussa.

Więcej na www.sinfoniaiuventus.pl