Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Katedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Filii Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zaprasza do udziału w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”, która odbędzie się w Białymstoku w dniach 1-2 kwietnia 2019 roku.

Celem konferencji jest poznanie aktualnych trendów kompozytorskich w muzyce chóralnej XX i XXI wieku, a także: ukazanie dróg rozwoju współczesnej muzyki chóralnej, omówienie współczesnych technik kompozytorskich w muzyce chóralnej, prezentacja badań poświęconych współczesnej muzyce chóralnej, promocja współczesnej muzyki polskiej oraz wymiana doświadczeń wykonawców (chórzystów i dyrygentów) w zakresie praktyki wykonawczej współczesnej muzyki chóralnej.

W skład komitetu naukowego Konferencji wchodzą: prof. zw. dr hab. Bożenna Sawicka, prof. zw. dr hab. Violetta Bielecka i kierownik naukowy przedsięwzięcia – dr hab. Anna Olszewska, prof. UMFC.

Udział w konferencji wezmą dyrygenci, chórmistrzowie, jak również muzykolodzy, teoretycy i kompozytorzy, w tym prof. dr hab. Paweł Łukaszewski, dr hab. Michał Sławecki, dr Daniel Cichy, dr Tomasz Opałka, Katarzyna Danel i Marcin Gumiela.

W ramach Konferencji 1 kwietnia o godz. 19.00 w białostockim Kościele pw. św. Anny odbędzie się koncert chóralny. Chór Żeński Zespołu Szkół Muzycznych im. I. J. Paderewskiego Schola Cantorum Bialostociensis i Międzyszkolny Chór Żeński przy III Liceum Ogólnokształcącym im. K. K. Baczyńskiego w Białymstoku pod dyrekcją Anny Olszewskiej wykonają utwory Tadeusza Szeligowskiego, Stanisława Moryto, Marcina Łukaszewskiego, Marka Raczyńskiego. Ponadto odbędą się prawykonania utworów Michała Sławeckiego, Marcina Gumieli i Katarzyny Danel.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie

https://chopin.man.bialystok.pl/wydarzenie/konferencja-naukowa-2/?instance_id=305 


Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncerty uczestników X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki, które odbędą się 3 kwietnia o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i 30 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Radia Katowice.

Dzięki współpracy Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie zaśpiewają w Katowicach jeszcze przed konkursowymi zmaganiami młodzi wokaliści, którzy zakwalifikowali się do udziału w X Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki. Biuro Konkursu otrzymało 378 zgłoszeń z ponad 50 państw, spośród których Komisja Kwalifikacyjna dopuściła do Konkursu 88 wokalistów. Jego jubileuszowa X edycja odbędzie się w dniach 5–11 maja tego roku i połączona zostanie z uroczystymi obchodami 200-lecia urodzin jego Patrona.

W Katowicach w ramach cykli koncertowych „Moniuszko od serca” i „Środa Młodych” wystąpi sześć wokalistów. W pierwszym koncercie wybrane pozycje z konkursowego repertuaru zaprezentują absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i uczestnicy Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W nawiązaniu do konkursowego regulaminu w ich wykonaniu będzie można usłyszeć utwory Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Szymona Laksa i arie ze światowej literatury wokalnej.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1369/sroda-modych-silesia-przedstawia-moniuszko-od-serca 


Filharmonia Świętokrzyska zaprasza w dniach 3–12 kwietnia 2019 roku na 27. edycję festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki, czyli dziesięć różnorodnych koncertów prezentujących odmienne style muzyczne.

Od 2002 roku Świętokrzyskimi Dniami Muzyki kieruje Jacek Rogala, który założenia programowe Festiwalu podporządkował prezentowaniu muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów niewykonywanych wcześniej w Kielcach.

W tym roku w wykonaniu znakomitych polskich muzyków usłyszymy utwory Grażyny Bacewicz – niedawno minęły bowiem 110. rocznica jej urodzin i 50. śmierci. Zabrzmią też dzieła współczesnych nam twórców obdarzonych darem wyjątkowej muzycznej wyobraźni: Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Eugeniusza Knapika, Jerzego Kornowicza i Pawła Szymańskiego. W roli solistów wystąpią fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, pianista Adam Kosmieja i wiolonczelista Michał Pepol. The Six & Sax Duo zaprezentuje swoje interpretacje kompozycji Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko i Marka Pasiecznego, a także prawykona Mały tryptyk na saksofon sopranowy i gitarę Łukasza Wosia. 9 kwietnia będziemy zaś świadkami zderzenia muzyki z okresu Jagiellonów i nowej, np. Pawła Mykietyna, Jacka Urbaniaka, Krzysztofa Owczynika, ale wykonywanej na dawnych instrumentach przez zespół Ars Nova. Podczas uroczystego finału Festiwalu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Mieczysława Gawrońskiego i pianista, Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi prof. dr hab. Cezary Sanecki wykonają Koncert fortepianowy Grażyny Bacewicz.

W programie Festiwalu znajdą się też wieczór jazzowy oraz koncert rodzinny, podczas którego najmłodsi melomani w formie interaktywnej zabawy poznawać będą ważne wątki i tematy „gigantów” muzyki XX wieku, m.in. Witolda Lutosławskiego czy Henryka Mikołaja Góreckiego.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/kwiecien19.html#d 


Muzyczna burza uczuć czeka elbląskich melomanów już 4 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu.

Elbląscy kameraliści i Yibai Chen – laureat III nagrody Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego – przekonają nas wówczas, że nie ma emocji, których nie można by wyrazić w języku instrumentów smyczkowych. Uczynią to za sprawą utworów, które wyszły spod pióra mistrzów tej miary, co Wolfgang Amadeus Mozart czy Dmitrij Szostakowicz. Nad całością będzie zaś czuwał jeden z najzdolniejszych młodych polskich dyrygentów, Szymon Stec.

Dzięki Divertimento F-dur KV 138 zyskamy pewność, że osoby szufladkujące Mozarta jako autora muzyki głównie monumentalnej nie mają racji. Z instrumentów popłynie bowiem utwór przepełniony swobodą i wesołością, który „skrzy się dowcipem i zachwyca wyrafinowaniem”. Koncertowy nastrój ulegnie zmianie o 180 stopni, gdy artyści zaprezentują Symfonię kameralną c-moll op. 110a Szostakowicza. Rosyjski mistrz zawarł w symfonii swoje wojenne przeżycia, a dojmujący przekaz całości spotęgował dramatycznym Allegro molto. Z kolei haydnowski Koncert wiolonczelowy C-dur przeszedł do historii jako utwór przesycony trudnościami wykonawczymi, stanowiący wyzwanie dla kolejnych pokoleń wiolonczelistów. Artyści zmierzą się też z Oberkiem na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego. To kompozycja inspirowana tańcem ludowym, która dynamiką i intensywnością mogłaby obdzielić niejedno dzieło muzyczne.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/w-kregu-smyczkowych-mistrzow-partytury 


Warszawska premiera najnowszej płyty Marzeny Majcher Chemistry of Love (Requiem Records – Opus Series) odbędzie się 4 kwietnia 2019 roku o godz. 20:00 w klubie DZiK (Belwederska 44A).

Chemistry of Love to cykl kompozycji Marzeny Majcher na sopran i kwartet smyczkowy. Muzyka jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania potocznie nazywanych „chemią miłości”. Kompozytorka podjęła się eksperymentu muzycznego, polegającego na transformacji na język muzyki wzorów strukturalnych i sumarycznych takich substancji jak fenyloetyloamina, dopamina oraz innych. W tworzeniu kompozycji istotne było odnalezienie harmonii, melodii oraz ładunku emocjonalnego w strukturach tych wzorów. Dzięki takiemu muzycznemu eksperymentowi można usłyszeć jak brzmi „chemia miłości”.

Chemistry of Love jest już znana z licznych koncertów na Festiwalach Muzycznych w kraju i za granicą, m.in. Music Festival Ecos Urbanos w Meksyku (Mexico City, 2017), Planetarium Centrum Nauki Kopernik (Warszawa, 2017), 14th International Festival of Contemporary Music and Visual Arts (Bydgoszcz, 2018). Warszawska premiera w wykonaniu sopranistki Małgorzaty Kubali i samej kompozytorki będzie połączona z filmową wizualizacją Andrzeja Wojciechowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


4 kwietnia 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego w ramach cyklu „NOSPR kameralnie” zabrzmi muzyka Aleksandra Tansmana.

Sonatina na fagot i fortepian Aleksandra Tansmana, jak pisze muzykolog Aleksandra Konieczna, stawia fagocistom wysokie wymagania – „swobody w poruszaniu się po całej skali dźwiękowej instrumentu, a jednocześnie typowej dla École de Paris nonszalancji i subtelnej ironii. Zróżnicowanie wyrazu nie oznacza przy tym rezygnacji z walorów kantylenowych. Akompaniament fortepianu nadaje recytatywnej partii fagotu wewnętrzny puls. Drugi, spokojniejszy temat wnosi element kontrastu, ale ma znaczenie epizodyczne. Krótka kadencja prowadzi wprost do części powolnej, dającej fagotowi okazję do rozwinięcia śpiewnej melodii, w odcinku środkowym natomiast do zejścia w najniższy, mroczny rejestr. Finałowe scherzo zaskakuje groteskową ruchliwością i dysonansowym, ostrym brzmieniem, a w ostatniej fazie zręcznie zastosowaną techniką fugata. Utwór cieszy się nie słabnącą popularnością wśród wykonawców na całym świecie”.

Zaproszeni do udziału w koncercie muzycy wykonają też Suitę na skrzypce, klarnet i fortepian Dariusa Milhauda, należącego do francuskiej grupy Les Six, Pastorale na flet i fortepian autorstwa Germaine Tailleferre – jedynej kobiety w grupie Les Six, fantazję na flet i wiolonczelę Assobio a Jato (Świst odrzutowca) Heitora Villa-Lobosa, oraz suitę La revue de cuisine (Rewia kuchenna), powstałą z muzyki skomponowanej przez Bohuslava Martinů do baletu (pierwotny tytuł to Pokušení svatoušká hrnec – Kuszenie świętego garnka).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1336/nospr-kameralnie 


Zorganizowane z rozmachem przez Urząd Miasta Krakowa obchody 70-lecia powstania Nowej Huty zbiegają się z 40. rocznicą pierwszej podróży apostolskiej papieża Jana Pawła II do Polski. Sinfonietta Cracovia z radością włącza się w uroczyste obchody, łącząc oba wątki i proponując Państwu arcydzieła nowej muzyki sakralnej, które zabrzmią 6 kwietnia 2019 roku o godz. 19.30 w krakowskim Kościele Matki Boskiej Częstochowskiej.

Minimalistyczna estetyka utworów estońskiego kompozytora Arvo Pärta od lat budzi zachwyt słuchaczy i słuchaczek. Według portalu Bachtrack Estończyk jest najczęściej grywanym, żyjącym kompozytorem świata. W latach 60. minionego wieku, tworząc na przekór cenzorom i totalitarnemu reżimowi, Pärt przeżył burzliwy romans z muzyczną awangardą. W połowie lat 70., po przeszło dekadzie wymownego milczenia, powrócił jednak jako kompozytor odmieniony. Pärt zwrócił się ku korzeniom europejskiej muzyki sakralnej i tchnął w swoje dzieła nastrój głębokiej zadumy, harmonii, kontemplacji ‒ tworząc własny, oryginalny styl, który nazwał tintinnabuli (łac. mały dzwonek). W ascetycznych wnętrzach Kościoła Matki Boskiej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy usłyszymy: Mszę berlińską, Trisagion i Stabat Mater.

Geometryczne piękno surowej przestrzeni skontrastowane zostanie z przejmującą Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego, napisaną po śmierci Jana Pawła II i dedykowaną papieżowi. Kontemplacyjnie i uroczyście — tak Sinfonietta Cracovia i Cracow Singers pod dyrekcją Jurka Dybała uczczą przypadające w tym roku jubileusze.

Na koncert obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można otrzymać w punktach InfoKraków, bądź dokonując rezerwacji drogą mailową (rezerwacja@sinfoniettacracovia.com)

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfonietta.pl 


Jonathan Plowright, jeden z najsłynniejszych adwokatów zapomnianych mistrzów polskiej muzyki romantycznej, będzie gościem koncertu Kwartetu Śląskiego, który odbędzie się w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia 6 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00.

Tym razem artyści przypomną nieco zapomniane sylwetki twórców ubiegłego stulecia. Centralną postacią będzie Mieczysław Wajnberg, którego 100-lecie urodzin jest doskonałą okazją do tej muzycznej retrospekcji. Jak pisze dr hab. Marcin Trzęsiok, „w XI Kwartecie smyczkowym F-dur op. 89 (1966) ujawnia się wyraźnie jedna z cech naczelnych muzyki Mieczysława Wajnberga – powściągliwość. Świadczy o niej niespotykane użycie tłumików: aż dwie i pół (z czterech) części grane są ten dyskretny sposób. Ponadto ekstensywne partie pizzicato także wzmacniają ów efekt. Jest to kwartet pełen ambiwalencji i suspensu, w którym ani rozpacz ani pocieszenie nie dochodzą w pełni do głosu”.

Obok XI Kwartetu smyczkowego Wajnberga zabrzmi Kwartet smyczkowy Tadeusza Bairda, uznawanego jeszcze kilkadziesiąt lat temu za równego takim gigantom, jak Lutosławski, Penderecki czy Górecki. Koncert dopełni Kwintet fortepianowy c-moll Ignacego Friedmana, który cieszył się sławą jednego z największych pianistów XX wieku. Choć wychował się na krakowskim Podgórzu, to po latach światowej kariery wyemigrował w momencie wybuchu II wojny światowej do Australii, gdzie Sydney Conservatorium of Music do dziś przyznaje nagrodę kompozytorską jego imienia.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1405/kwartet-slaski-jonathan-plowright-wajnberg-w-polsce 


6 i 7 kwietnia 2019 roku w szczecińskiej Operze na Zamku zobaczymy balet Dzieje grzechu na motywach powieści Stefana Żeromskiego do muzyki Mieczysława Karłowicza.

Czy miłość kobiety może sprowadzić ją na samo dno? Czy w opanowanym przez mężczyzn świecie jest w stanie ocalić swoją godność? Spektakl baletowy w choreografii Karola Urbańskiego inspirowany jest filmem Waleriana Borowczyka okrzykniętym największym skandalem polskiego kina i równie głośną książką Stefana Żeromskiego o tym samym tytule. Historia kobiety osamotnionej w świecie mężczyzn. Kobiety, która wiedziona namiętnościami trafia na samo dno. Kobiety, która od tego dna potrafi się odbić i ocalić pierwiastek siebie. Również historia świata. Świata, w którym nasze emocje, uczucia i słabości są obserwowane jak w sklepowej witrynie.

Balet Dzieje grzechu to też spotkanie z muzyką z epoki – późnoromantycznymi poematami symfonicznymi Mieczysława Karłowicza. W wykonaniu Orkiestry Opery na Zamku w Szczecinie pod dyrekcją Jerzego Wołosiuka usłyszymy pieśń na głos i orkiestrę op. 1 nr 5 Pamiętam ciche, jasne, złote dnie, poemat symfoniczny op. 9 Powracające fale, poemat symfoniczny op. 13 Smutna opowieść, pieśń na dwa głosy i orkiestrę op. 3 nr 1 Mów do mnie jeszcze, I część Symfonii „Odrodzenie” oraz Rapsodię litewską. Partie solowe wykonają Joanna Tylkowska-Drożdż i Paweł Wolski.

Więcej – na stronie

http://www.opera.szczecin.pl/component/repertuar/spektakl/249-dzieje-grzechu 


Muzykę z kręgów kultury żydowskiej w sobotniej Filharmonii Konesera 6 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 proponuje bywalcom Filharmonii Śląskiej Art Chamber Ensemble.

Podczas koncertu muzycy zaprezentują Hebrew Melody Josepha Achrona, Sonatę na wiolonczelę solo Jerzego Fitelberga, Sonatę na skrzypce i fortepian Joachima Mendelsona, Kol Nidrei Maxa Brucha oraz Trio fortepianowe „Silent Voices” Benjamina Leesa.

Joseph Achron rozpoczął karierę cudownego dziecka od swojego pierwszego publicznego występu w Warszawie w wieku siedmiu lat. Ukończył Konserwatorium Petersburskie i wstąpił do Towarzystwa Żydowskiej Muzyki Ludowej w 1911 r.. Od tego czasu zajmował się teorią i praktyką żydowskiej tradycji muzycznej. Już pierwsza jego kompozycja programowa Melodia hebrajska stała się od razu sławna dzięki interpretacji Jaschy Heifetza.

Jerzy Fitelberg, syn Grzegorza Fitelberga, kształcił się w Konserwatorium Warszawskim, a także studiował w Berlinie u Waltera Gmeindla i Franza Schrekera. Jego utwory wykonywane były w wielu krajach europejskich oraz Stanach Zjednoczonych. Był członkiem amerykańskiej Ligi Kompozytorów. W 1928 roku zdobył I nagrodę za II Kwartet smyczkowy na konkursie kompozytorskim Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu. Tego wieczoru usłyszymy jego Sonatę na wiolonczelę solo z 1945 roku.

Absolwentem Konserwatorium Warszawskiego był również Joachim Mendelson. Kontynuował studia w Berlinie i Paryżu, gdzie został członkiem Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków. W czasie II wojny światowej zamordowany został przez gestapo. Rękopisy jego kompozycji przechowywane są obecnie w Akademii Muzycznej Rubina w Jerozolimie.

Poemat Kol Nidrei (hebr.: Wszelkie Ślubowania) potomka Żydów niemieckich Maxa Brucha, jak pisze Marian Fuks, „nawiązuje w melodyce wyraźnie do otoczonej nimbem uduchowienia modlitwy inaugurującej najważniejsze święto żydowskie Jom Kippur (tzw. Sądny Dzień)”. W finale zaś koncertu zabrzmi Trio amerykańskiego kompozytora pochodzenia rosyjsko-żydowskiego Benjamina Leesa.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15300092039753!3091.html 


7 kwietnia 2019 roku w Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek w Poznaniu o godz. 18.00 odbędzie się wyjątkowy koncert rozpoczynający cykl wydarzeń upamiętniających 120-stą rocznicę urodzin wybitnego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza.

Głównym założeniem przedsięwzięcia jest przywrócenie pamięci o Janie Adamie Maklakiewiczu (1899–1954) – polskim muzyku, kompozytorze, pedagogu, zasłużonym publicyście oraz organizatorze życia muzycznego. Podczas koncertu zostaną przedstawione wartościowe a jednocześnie dotąd nieznane i nieobecne w praktyce wykonawczej kompozycje tego polskiego twórcy. Koncepcja programu zakłada ukazanie różnorodnych zakresów twórczości Maklakiewicza – solowej i kameralnej. Podczas koncertu będzie można usłyszeć m.in.: Reflexions op. 14 oraz Suitę huculską op. 15 nr 1 na skrzypce i fortepian, Tryptyk Wiosna na wsi op. 18 oraz Ave Maria na wiolonczelę i fortepian, a także wybrane pieśni: I zniknę z oczu Wam jak ptak, cykl 4 pieśni japońskich op. 25, Na kochanie nie masz rady, Kołysanka na sopran i fortepian.

Podczas koncertu wystąpią absolwenci i pedagodzy uczelni muzycznych w Poznaniu i we Wrocławiu: wiolonczelista Krzysztof Karpeta, skrzypek Piotr Kosarga, pianistka Hanna Lizinkiewicz oraz sopranistka Barbara Tritt. Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową, zarówno solową, jak i kameralną, występując w ramach czołowych europejskich festiwali muzycznych.

Koncert jest realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


23. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena potrwa od 7 do 19 kwietnia 2019 roku. Podczas 13 dni festiwalowych odbędzie się 12 koncertów symfonicznych, 4 kameralne, 2 recitale pieśni i koncert dla dzieci.

Na zaproszenie Elżbiety Pendereckiej, dyrektora generalnego Festiwalu, wystąpią znakomite krajowe i zagraniczne zespoły filharmoniczne i plejada liczących się na świecie solistów. Usłyszymy m.in. takich pianistów, jak Rudolf Buchbinder, Beatrice Rana, Mackenzie Melemed, wystąpią skrzypkowie Pekka Kuusisto i Francesco Manara. Do szczególnie gorąco oczekiwanych koncertów należą występy Orkiestry Tonhalle z Zurychu pod batutą Paavo Järviego, Orkiestry Filharmonii z Helsinek kierowanej przez szefową zespołu, dyrygentkę Susannę Mälkki, Orkiestry Drezdeńskiej Filharmonii prowadzonej przez Michaela Sanderlinga oraz koreańskiej KBS Symphony Orchestra i jej dyrektora artystycznego, Yoela Leviego. Dyrygent Massimiliano Caldi poprowadzi zespół I Virtuosi del Teatro alla Scala.

Przewodnie hasło tej edycji: „Beethoven i pieśń romantyczna” mocno zaznaczyło się w programach koncertów, dając możliwość wysłuchania wielu dzieł muzycznych rzadko obecnych w repertuarze koncertowym. Natomiast ważna dla polskiej kultury rocznica – 200-lecie urodzin Stanisława Moniuszki – zaakcentowana została w koncercie towarzyszącym Festiwalowi, na którym wykonana zostanie opera Paria pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Zabrzmią też dzieła polskich twórców XX i XXI w., m. in. Symfonią e-moll „Odrodzenie” i Pieśni Mieczysława Karłowicza, Mała uwertura Stefana Kisielewskiego i VIII Symfonia „Lieder der Vergänglichkeit” Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowy program – na stronie http://beethoven.org.pl/festiwal/xxiii-wielkanocny-festiwal-ludwiga-van-beethovena/program/ 


W dniach 8–9 kwietnia 2019 roku w ramach XXIII Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w warszawskiej Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta” odbędzie się XXIII Międzynarodowe Sympozjum „Beethoven i pieśń romantyczna”.

Podczas międzynarodowego sympozjum naukowego, podejmującego przewodnie hasło 23. Festiwalu, w centrum uwagi znajdą się pieśni Ludwiga van Beethovena. Będą one przedmiotem referatów naukowców o europejskiej sławie: Hermanna Junga (Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim), Michaela Heinemanna (Hochschule für Musik Dresden), Christine Siegert (Beethoven-Haus Bonn) i Susanne Cox (Beethoven-Haus Bonn). Natomiast referat Nilsa Holgera Petersena (Københavns Universitet) będzie nawiązywał bezpośrednio do tematyki wielkanocnej: zostanie omówiony muzyczny obraz Chrystusa w oratorium Christus am Ölberge Beethovena.

Ważną częścią wydarzenia będą referaty, poświęcone muzyce polskiej. Sławomira Żerańska-Kominek (Instytut Muzykologii UW) odpowie na pytanie, czy Narzeczony Fryderyka Chopina jest kluczem do interpretacji Finału Sonaty żałobnej? Obchody Roku Stanisława Moniuszki zainspirowały Magdalenę Chrenkoff (Akademia Muzyczna w Krakowie) i Katarzynę Szymańską-Stułkę (UMFC), które omówią twórczość pieśniową twórcy opery narodowej. Dzieła zaś Krzysztofa Pendereckiego i Pawła Szymańskiego będą przedmiotem refleksji Reginy Chłopickiej i Natalii Szwab (Akademia Muzyczna w Krakowie).

Program Sympozjum dostępny jest na stronie

http://beethoven.org.pl/festiwal/xxiii-wielkanocny-festiwal-ludwiga-van-beethovena/program/wydarzenia-towarzyszace/ 


Muzykę Fryderyka Chopina, Johannesa Brahmsa i Grażyny Bacewicz podczas wiosennego koncertu symfonicznego 9 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi prezentować będzie Orkiestra Symfoniczna Akademii. Zespół poprowadzi gościnnie uznany dyrygent Tomasz Bugaj.

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi koncert rozpocznie wykonaniem energetycznej Uwertury na orkiestrę Grażyny Bacewicz. Zabrzmi także ostatnie dzieło symfoniczne Johannesa Brahmsa – czteroczęściowa IV Symfonia e-moll op. 98, zwana „Elegijną”. W programie koncertu pojawi się także Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. Partię solową w tej kompozycji interpretować będzie Cezary Karwowski, który zwyciężył w tegoroczne edycji uczelnianego konkursu na wykonanie koncertu lub cyklu pieśni z orkiestrą.

Tomasz Bugaj jest jednym z czołowych przedstawicieli powojennej generacji dyrygentów polskich. Obecnie pełni funkcję kierownika Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W trakcie swojej kariery był także dyrektorem artystycznym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1980–1984), Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina (1987–1990), a do roku 2005 piastował funkcję dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Filharmonii Krakowskiej.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji:

http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/kwiecien-2019/153585-koncert-symfoniczny-2019-04-09 


9 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Politechnice Gdańskiej (Gabriela Narutowicza 11/12) będzie miał miejsce koncert z cyklu „Akademia Muzyczna w Politechnice” w ramach projektu „Politechnika Otwarta”. Zabrzmi muzyka solowa i kameralna Szymona Laksa.

Szymon Laks był częścią całego pokolenia polskich kompozytorów, które w powodu hitlerowskiego reżimu oraz jego sojuszników zniknęło z kulturalnej mapy Europy, i to nie tylko z powodu żydowskiego, lecz także polskiego pochodzenia. Dwa lata spędzone w obozie Aushwitz-Birkenau, to czas wyrwany z życia młodego twórcy, będącego u szczytu sławy. Zarówno te dramatyczne doświadczenia jak i powrót do rzeczywistości oraz próba włączenia się w nurt kwitnącej muzycznej moderny wniosły wiele do jego muzyki, jednak nie one ją definiują. Jego życie zawieszone było pomiędzy obecnością a niebytem, pomiędzy dźwiękiem a słowem – dwoma przestrzeniami które Szymon Laks darzył największą miłością.

Pod koniec grudnia 2018 roku nakładem wydawnictwa CDAccord ukazała się płyta Simon Laks – in between poświęcona w całości muzyce kompozytora. Podczas koncertu zabrzmią nagrane na płycie solowe i kameralne kompozycje Laksa w interpretacji pianistki Dominiki Glapiak i wyśmienitych kameralistów związanych z gdańskim środowiskiem artystycznym. Koncert promocyjny będzie także polską premierą koncertową zarejestrowanego na płycie Concerto da camera na fortepian, 9 instrumentów dętych i perkusję.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy zaprasza na wiosenną sesję „W cieniu swoich uczniów”, która odbędzie się pod kierownictwem naukowym dr hab. Aleksandry Kłaput-Wiśniewskiej w dniach 10–11 kwietnia 2019 roku.

Muzykolodzy i kompozytorzy zaprezentują najnowsze badania na temat rozmaitych aspektów twórczości i działalności Zygmunta Noskowskiego, Kazimierza Sikorskiego, Andrzeja Koszewskiego, Floriana Dąbrowskiego, Bolesława Szabelskiego, Karola Szymanowskiego i Zygmunta Mycielskiego.

W ramach sesji odbędą się dwa koncerty. W pierwszym z nich – „Spotkanie z folklorem kujawskim” – udział weźmie zespół folklorystyczny „Kujawioki” z Osięcin, obchodzący w tym roku 30-lecie działalności twórczej. 10 kwietnia o godz. 19.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej odbędzie się „Koncert Kompozytorski”, podczas którego zaprezentowane zostaną utwory pedagogów budujących podwaliny dzisiejszej bydgoskiej szkoły kompozytorskiej, a także kompozycje aktualnie pracujących w uczelni twórców i pedagogów.

Zwieńczeniem całej konferencji będzie panel dyskusyjny z udziałem kompozytorów współcześnie działających w Bydgoszczy, którzy podejmą dyskusję na temat nowych wyzwań związanych z nauczaniem kompozycji w XXI wieku.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Więcej – na stronie

http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/konferencja-naukowa-w-cieniu-swych-uczniow-polscy-tworcy-pedagodzy-kompozycji/ 


12 kwietnia 2019 roku o godz. godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego będzie miało miejsce światowe prawykonanie Requiem na sopran, tenor, baryton, chór i orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Herdzina, skomponowane na zamówienie Filharmonii.

W prawykonaniu dzieła Herdzina pod batutą kompozytora wezmą udział znakomici soliści śpiewacy (Olga Pasiecznik, Andrzej Lampert, Kamil Zdebel), chóry bydgoskiej Akademii Muzycznej i filharmoniczna orkiestra symfoniczna. Na estradzie pojawi się ponad 160 wykonawców. To ponad godzina muzyki, składająca się z dziewięciu oryginalnych części z łacińskim tekstem, odwołująca się do medytacyjno-kontemplacyjnego charakteru mszy żałobnych Gabriela Fauré i Maurice’a Duruflé.

Kompozytor tak opisał swój utwór: „Upamiętniając moich bliskich, chciałbym ukazać śmierć jako stan spokoju i pogodzenia się z tym, co nieuchronne. Nie w sposób budzący niepokój czy trwogę – bo o tych, którzy odeszli, myślę raczej pogodnie i tkliwie. Dlatego właśnie o zmarłych opowiadam w nastroju kontemplatywnym, przepełnionym nadzieją, optymizmem i miłością. Wierzę, że śmierć jest radosnym spotkaniem ze Zbawicielem, nie męką i karą za grzechy. […] Pisząc moje Requiem, świadomie zrezygnowałem z części Dies Irae, która zgodnie ze znaczeniem tytułu – Dzień Gniewu – jest przepełnioną bólem i cierpieniem, krwawą, apokaliptyczną wizją Sądu Ostatecznego. Z kolei część Kyrie Eleison – po konsultacji z teologiem – zbudowałem dość nietypowo, na bazie radosnego powitania Zmartwychwstałego Jezusa, zwycięskiego Króla, któremu dziękujemy i którego wielbimy za dokonane pojednanie".

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl 


12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:15 w Bazylice archikatedralnej w Gdańsku-Oliwie będzie miał miejsce „Koncert Papieski”.

Trudno o utwór bardziej pasujący do idei „Koncertów Papieskich”, jak Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego. Ta krótka kompozycja napisana na ośmiogłosowy chór powstała z impulsu chwili – na wieść o śmierci Prymasa Tysiąclecia, wielkiego przyjaciela Karola Wojtyły – Stefana Wyszyńskiego. Tym razem usłyszymy ją w orkiestrowej wersji. W poważnym i skupionym klimacie, jest utrzymana także młodzieńcza kompozycja Antona Weberna Langsamer Satz (1905).

Ale koncert papieski nie musi ograniczać się do momentów zadumy. Stąd miejsce dla V Symfonii Franza Schuberta – pogodnej, mozartowskiej z ducha, bardzo kameralnej i lapidarnej. Wreszcie Arvo Pärt – fenomen w muzyce XX wieku. Kompozytor niezwykle popularny, choć jego muzyka do łatwych nie należy. Fratres – jedna z najbardziej rozpoznawalnych kompozycji Pärta, może być wykonywana z udziałem przeróżnych zestawów instrumentów. Tym razem usłyszymy ją w wersji na skrzypce solo, smyczki i perkusję. Partię skrzypiec wykonana Robert Kwiatkowski – koncertmistrz Bałtyckich Filharmoników, który też poprowadzi cały koncert.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Mikołaj Dudkiewicz

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.gda.pl 


Gościem Narodowego Forum Muzyki 12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 będzie jedna z najstarszych orkiestr symfonicznych w naszym kraju – Orkiestra Filharmonii Łódzkiej. Zespół o bogatych tradycjach wykonawczych zaprezentuje publiczności dzieła kompozytorów romantycznych. W programie koncertu znajdzie się poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie autorstwa Mieczysława Karłowicza.

Tytuł koncertu jest nawiązaniem do Sieben Lieder aus letzter Zeit – zbioru kompozycji opublikowanych po śmierci Mahlera. Wśród nich znalazły się pieśni Revelge i Der Tamboursg’sell oraz cykl Rückert-Lieder, który zabrzmi podczas koncertu. Mahler na bazie zachwycających tekstów poety Friedricha Rückerta stworzył cykl pięciu pieśni przeznaczonych na głos solowy oraz orkiestrę symfoniczną. Poszczególne pieśni poruszają problemy związane z miłością, pracą twórczą kompozytora, poczuciem beznadziejności ziemskiej egzystencji, a także rolą Stwórcy.

Tego wieczoru oprócz Rückert-Lieder usłyszymy fragment słynnego dramatu muzycznego Richarda Wagnera Tristan i Izolda. Koncert zakończy poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie. Karłowicz skomponował ten utwór pod wpływem wystawy, podczas której ujrzał obraz zatytułowany Stanisław Oświecim u zwłok Anny Stanisława Bergmanna. Wokół rodzeństwa Oświecimów powstała po ich śmierci legenda o domniemanej nieszczęśliwej miłości – stała się ona inspirację dla wielu artystów. W przypadku poematu symfonicznego Karłowicza istotne jest zastosowanie i przetwarzanie trzech motywów muzycznych: burzliwego motywu Stanisława, lirycznego Anny oraz złowrogiego i nieuniknionego motywu losu.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl 


Jedna z najbardziej uznanych mezzosopranistek z charakterystyczną ciemną barwą głosu, występująca w prestiżowych salach Małgorzata Walewska 12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 pojawi się na scenie Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Małgorzata Walewska, odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” wykona Pieśni Karłowicza w nowej odsłonie. Pierwotnie napisane na fortepian i głos solowy teraz zabrzmią w orkiestracji Piotra Mossa – kompozytora, który doskonale oddał ducha epoki oraz styl kompozytorski Karłowicza. Orkiestrę Filharmonii poprowadzi dyrektor artystyczny Rune Bergmann.

Mieczysław Karłowicz, który zapisał się w historii muzyki głównie jako twórca dzieł orkiestrowych, pisał też pieśni na głos z fortepianem. We wczesnym okresie twórczości powstały niemal wszystkie jego pieśni (op. 1, 3 i 4). Najchętniej wybieranym przez Karłowicza poetą był Kazimierz Tetmajer, choć inspirowała kompozytora też poezja Heinricha Heinego, Adama Asnyka, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego. Najwcześniejszy okres w dorobku twórcy zamyka Symfonia „Odrodzenie” e-moll op. 7. Utwór uzupełniony został szczegółowym programem literackim, opisującym młodzieńcze marzenia, zmagania z szarą codziennością, niespełnione pragnienia i walczącą ze zniechęceniem duszę, która w finale dostępuje ostatecznie tytułowego „odrodzenia”.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl