Polmic - FB

calendar of events

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

21 stycznia 2020 roku o godz.18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga w ramach nowego programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej”, przeznaczonego dla polskich artystów wykonawców, odbędzie się recital fortepianowy Piotra Sałajczyka.

Pianista jest laureatem nagrody „Fryderyk” oraz nagrody „Orfeusz”, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”. Nominowany do „Paszportów Polityki” „za wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapominanego na naszych estradach repertuaru”. Prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, której jest absolwentem. W kręgu jego zainteresowań pozostaje muzyka najnowsza, jak i nieznana muzyka polskiego romantyzmu. W 2017 ukazał się czteropłytowy album zawierający komplet dzieł fortepianowych J. Zarębskiego w wykonaniu Sałajczyka. Rok później pianista podjął się rejestracji wszystkich dzieł W. Żeleńskiego.

W programie recitalu w Kielcach znajdą się utwory Franciszka Lessla, Juliusza Zarębskiego, Władysława Żeleńskiego, Mieczysława Wajnberga i Władysława Szpilmana. Na początku zabrzmi Sonata Franciszka Lessla, polskiego kompozytora i pianisty, żyjącego na przełomie XVIII i XIX wieku, ucznia samego Josepha Haydna, oraz Wielki Polonez Zarębskiego – wirtuozowskie wyzwanie dla pianisty. Kolejnym dziełem będą Wariacje op. 62 Żeleńskiego – utwór liryczny, z pięknym, ciemnej barwy tematem, przywodzący na myśl twórców młodopolskich. „Kulminacją mojego recitalu uczyniłem II Sonatę Wajnberga, dzieło młodzieńcze, lecz dojrzałe, pełne pasji i niepokoju” – zaznaczył zafascynowany postacią Wajnberga Piotr Sałajczyk. Na zakończenie usłyszymy trzy miniatury Życie maszyn, które są „emanacją ducha zmieniającego się świata początku XX wieku”. Temat utworu nawiązuje do lat międzywojennych i fascynacji kompozytorów (i nie tylko) życiem stalowych maszyn.

Więcej – na stronie http://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_21.01.20.html 


22 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w krakowskim Collegium Novum będzie miał miejsce Koncert Uniwersytecki. W interpretacji Messages Quartet usłyszymy polską muzykę kameralną.

Założeniem Messages Quartet jest promocja polskiej muzyki kameralnej, szczególnie tej mniej znanej oraz najnowszej. Zespół koncertuje w Polsce i za granicą, m.in. w Wiedniu, Londynie, Sao Paulo czy Moskwie. Działalność Messages Quartet docenił Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego – zespół został laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu w 2017 roku nakładem firmy fonograficznej DUX została wydana debiutancka ich płyta zawierająca nagranie kwartetów smyczkowych Szymona Laksa.

Repertuar kwartetu obejmuje dzieła twórców polskich – m.in.: Laksa, Panufnika, Weinberga, Szymanowskiego, Moniuszki, Bacewicz – oraz światowe arcydzieła literatury kwartetowej. Zespół dokonał również wielu prawykonań, zarówno kompozytorów polskich, jak i twórców zagranicznych. Kwartet prezentuje wszechstronny i nowatorski repertuar w ramach serii koncertów kameralnych w NOSPR w Katowicach, a także współpracuje z Wydziałem Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie, czego efektem są kolejne kwartetowe premiery rodzimych twórców młodego pokolenia. Podczas najbliższego koncertu w Krakowie Messages Quartet wykona Kwartet smyczkowy Stanisława Moniuszki, Tryptyk na kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana oraz III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8615-KONCERT_UNIWERSYTECKI.html 


W dniach 22–26 stycznia 2020 roku w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce cykl koncertów „Kolędy i pastorałki” w ramach Filharmonii dla Młodych oraz Filharmonii Familijnej. Na estradzie – ponownie monumentalny skład wykonawców!

Na radosne kolędowanie w Narodowym Forum Muzyki zapraszają młodych melomanów najmłodsi wykonawcy – Chór Chłopięcy NFM oraz Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu – oraz NFM Orkiestra Leopoldinum. Styczniowy koncert poprowadzi od pulpitu dyrygenckiego Małgorzata Podzielny – dyrektor artystyczny Chóru Chłopięcego NFM. W roli solistki wystąpi Magdalena Dudek (sopran).

Zabrzmią pełne świątecznego klimatu utwory przeznaczone na chór dziecięcy z towarzyszeniem orkiestry w opracowaniu K. Grzeszczaka, A. Miśkiewicza, J. Kowalewskiego, M. Ziółkowskiego, A. Cieślaka i D. Samerdaka. Wśród prezentowanych utworów młodzi słuchacze rozpoznają chętnie śpiewane w polskich domach kolędy i pastorałki. Spotkanie to będzie nie tylko okazją do wspólnego śpiewania tradycyjnych pieśni, lecz także lekcją o historii kolędy. Młodzi melomani poznają losy polskiego repertuaru związanego z Bożym Narodzeniem i dowiedzą się, kto zajmował się pisaniem kolęd, kiedy powstały pierwsze pastorałki, a także jaka jest różnica pomiędzy tymi formami. Pieśni urozmaicone zostaną dźwiękami instrumentów perkusyjnych, które dodadzą kompozycjom odpowiedniego nastroju i uroku. Projekt realizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


W dniach 22–24 stycznia 2020 roku warszawski Nowy Teatr zaprasza na Milczenie syren – wyjątkowy koncert-film-performans. W programie m.in. Kaija Saariaho, Tomasz Sikorski, Philip Glass i Jimi Hendrix.

Autor scenariusza i programu – Michał Pepol – tak opisuje spektakl: „Śpiew stanowi o sile syren, a praca z dźwiękiem pod ich urokiem to perwersyjne marzenie niejednego muzyka. Sam chciałbym posiąść syrenią moc i zawsze umieć uwodzić publiczność. Wymagałoby to jednak bezwarunkowego otwarcia się na ciemne strony własnej podświadomości. Spotkanie z syreną to spotkanie z sobą samym, z najbardziej czułym i delikatnym, a jednocześnie podlegającym autocenzurze fragmentem własnego, schowanego ja. Niech więc to będzie koncert-wyzwolenie: z jarzma konwencji, gatunków, przyzwyczajeń czy oczekiwań. Niech to będzie koncert-hybryda, tak jak hybrydą jest syrena. Patrzmy syrenie w oczy i słuchajmy jej. Słuchając jej, słuchajmy siebie. Dajmy się uwieść polifonii głosów człowieka, wiolonczel, mieszkańców oceanu. Niech Saariaho wciągnie w wir i rzuci urok, niech Kafka sprawi, iż syreny zamilkną, niech Sikorski zrekonstruuje ich melancholijną pieśń, niech Hendrix omami nas i wessie pod wodę, niech Schubert zmieni syrenie płeć, niech Glass skaże na dryfowanie, a Buckley niech udowodni, że nie da uchronić się przed syrenami”.

Wiolonczelista Michał Pepol weźmie udział w koncercie również jako jeden z wykonawców wraz z Magdaleną Cielecką. Projekt powstał z inspiracji wystawą „Syrena herbem twym zwodnicza” na zamówienie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Informacja o biletach – na stronie https://nowyteatr.org/pl 


22 stycznia 2020 roku w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi po raz trzeci artyści i naukowcy skupieni wokół współczesnej muzyki klawesynowej wezmą udział w seminarium pn. „Klawesyn bez granic”.

Dwuczęściowy program wydarzenia rozpocznie się o godz. 10.00 od panelu wykładowego, w którym udział wezmą: dr hab. Krzysztof Urbaniak, prof. AM, dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska, mgr Magdalena Itman-Wasilewska (AM Łódź) oraz dr hab. Weronika Ratusińska-Zamuszko (UMFC)- warszawska kompozytorka opowie o swojej twórczości klawesynowej. Następnie organizatorzy zapraszają na klawesynowy koncert, który odbędzie się w sali balowej Pałacu Akademii Muzycznej o godz. 16.00. Podczas niego zabrzmi muzyka Olgi Hans, Johana Huysa, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Mariana Sawy, Daniela Strządały. Usłyszymy m.in. wyróżnionych laureatów I Konkursu Klawesynowego im. E. Chojnackiej.

Partnerami wydarzenia są Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej i Pałac w Rybnej. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2020/154215-klawesyn-bez-granic 


XII edycja Festiwalu Opera Rara potrwa od 23 stycznia do 14 lutego 2020 roku w Krakowie. Po raz kolejny posłuchamy dzieł granych bardzo rzadko, pozostających poza repertuarem. Przed nami cały szereg bardzo różnych spektakli, w tym barokowy Il ballo delle Ingrate Claudia Monteverdiego dopełniony nowymi kompozycjami Teoniki Rożynek i Unknown, I Live With You – wspólne dzieło dramaturga Krystiana Lady i kompozytorki Katarzyny Głowickiej.

Prezentowane dzieła pochodzą z różnych epok i reprezentują odmienne stylistyki, połączone są jednak wspólną myślą. Każą się zastanowić, dlaczego tak chętnie stawiamy wokół nas mury, jakie są tego konsekwencje, i co robić, żeby zamiast nich powstawały mosty. Jaki związek ma z tym opera? Opera potrafiła zawsze szybko i ostro reagować: wsłuchiwać się w społeczne nastroje, komentować rzeczywistość, obrażać królów, inspirować bunty, doprowadzać do furii lub obłaskawiać dyktatorów. Nie ma powodu, by i dzisiaj nie opowiadała nam o świecie tu i teraz. Może to robić na dwa sposoby – odnosząc się wprost do bieżących wydarzeń lub odbijając je w zwierciadle przeszłości.

Bezpośrednim komentarzem do naszej teraźniejszości jest Unknown, I Live With You. Opera-instalacja na trójkę śpiewaków, kwartet smyczkowy, elektronikę i tancerzy została zainspirowana wierszami afgańskich poetek. Ich poezja, surowa i nierzadko wstrząsająca, przekazuje uniwersalną prawdę o życiu kobiet pragnących wolności w skrajnie patriarchalnym społeczeństwie. O jeszcze innych podziałach mówi nam Il ballo delle Ingrate (Balet Pań Niewdzięcznych). Ten przewrotny dworski moralitet Monteverdiego z dzisiejszej perspektywy każe myśleć o tym, czy nas, współczesnych, coś nie uwiera w wizji odmalowanych tu relacji między płciami. Spektakl na Festiwalu Opera Rara skruszy jeszcze jeden mur: ten, który dzieli światy muzyki współczesnej i dawnej. Pomost między XVII-wiecznymi Włochami i Polską w XXI wieku przerzuci kompozytorka młodego pokolenia Teoniki Rożynek.

Michał Zalewski

Szczegółowy program – na stronie https://operarara.pl/ 


23 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w krakowskim Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej (ul. Augustiańska 7) Sinfonietta Cracovia zainauguruje rok Beethovenowski w charakterystycznym dla siebie stylu. Wystąpi u boku znakomitego pianisty Sergeia Babayana pod batutą wenezuelskiego mistrza batuty Rafaela Payara i wykona Wielką Fugę skomponowaną przez obchodzącego w tym roku 250. urodziny kompozytora.

Sergei Babayan – armeńsko-amerykański pianista, mający na swoim koncie niezliczone osiągnięcia na arenie międzynarodowej, współpracujący z najwybitniejszymi dyrygentami, słynie z niezwykle zróżnicowanego repertuaru, o czym przekona krakowską publiczność podczas koncertu w ramach niezwykle popularnego cyklu „Gwiazdy z Sinfoniettą”.

Wirtuoz wystąpi z charyzmatycznym Rafaelem Payarem – Honorowym Gościnnym Dyrygentem Sinfonietty Cracovii – wykonując dwa koncerty fortepianowe: XX-wiecznego kompozytora Alfreda Schnittkego (Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową) oraz Wolfganga Amadeusa Mozarta (IX Koncert fortepianowy Es-dur KV 271). Wieczór zainauguruje inne dzieło Alfreda Schnittkego Moz-Art à la Haydn. Groteskowa, utrzymująca humor na wysokim poziomie XX-wieczna kompozycja łączy style i nie podąża utartymi szlakami. Cytując, przerysowując i dysonując to, co znane, definiuje idiomatyczny styl kompozytora. Muzyczną ucztę zwieńczy do dziś uznawana za kontrowersyjną Wielka Fuga Ludwiga van Beethovena w opracowaniu na orkiestrę smyczkową. Sinfonietta Cracovia zabierze nas w podróż pełną wrażeń, ukazując trzy zupełnie różne oblicza „klasycyzmu”.

Kamila Czernek

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


Głównymi bohaterami koncertu w Filharmonii Łódzkiej 24 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 będą sekcja smyczkowa Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Tomasza Gołębiewskiego i 13-letni Ryan Martin Bradshaw, utalentowany słowacki pianista. W wykonaniu muzyków usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego i Orawę Wojciecha Kilara.

Dzieło Pendereckiego – Trzy utwory w dawnym stylu – pomyślane zostało pierwotnie jako muzyka filmowa. Z kolei Orawa Wojciecha Kilara, znanego twórcy muzyki filmowej, jest jego najbarziej popularnym utworem symfonicznym; inspirowana była folklorem podhalańskim i należy do „tatrzańskich” dzieł tego kompozytora. Muzyką dawną inspirowana jest suita Z czasów Holberga Edwarda Griega, która powstała z okazji dwusetlecia urodzin duńskiego pisarza Ludwiga Holberga i nawiązuje do kultury jego czasów.

W programie znajdzie się też Koncert fortepianowy A-dur KV 414 W.A. Mozarta. Wraz z dwoma sąsiednimi utworami tej formy, podobnie jak on skomponowanymi w Wiedniu, tworzy, jak pisał Mozart, „szczęśliwe połączenie między zbyt łatwym a zbyt trudnym; są bardzo błyskotliwe, przyjemne dla ucha, naturalne, lecz nie jałowe. Jest w nich parę fragmentów, które zadowolą tylko koneserów, ale i one napisane są tak, by mniej uczeni też odczuli przyjemność, choćby i nie wiedząc, dlaczego”. Utwór ten wykona laureat wielu konkursów muzycznych Ryan Martin Bradshaw, który latem ubiegłego roku zajął pierwsze miejsce w swojej grupie wiekowej na 27. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-111 


25 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie będzie miał miejsce koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka z udziałem laureata Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie, pianisty Pavla Dombrovsky’ego. Artyści zaprezentują dzieła Ignacego Jana Paderewskiego, Aleksandra Borodina i Paula Dukasa.

Aleksander Borodin, najstarszy z grupy kompozytorów, która przeszła do historii muzyki jako „Potężna Gromadka”, był z wykształcenia i zawodu chemikiem (mając w tej dziedzinie wybitne naukowe osiągnięcia), tylko okazjonalnie zajmującym się komponowaniem. Choć sam przedstawiał się często jako „dyletant”, dysponował znakomitym warsztatem, a jego dzieła weszły do kanonu muzyki rosyjskiej jako jej sztandarowe pozycje. Ekstatyczne i egzotyczne, pełne żywiołowej energii Tańce Połowców z opery Kniaź Igor należały do pierwszych skomponowanych przez autora fragmentów dzieła i – wykonywane samodzielnie – należą do dziś do symfonicznych „przebojów”.

Rówieśnik i przyjaciel sławnego Claude’a Debussy’ego, Paul Dukas to postać nieco dziś zapomniana, lecz jego imię unieśmiertelniło scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika na motywach żartobliwej ballady J. W. Goethego. Utwór stanowi „podręcznikowy” przykład muzyki programowej, podążającej dźwiękami za literackim pierwowzorem.

W wykonaniu znakomitego rosyjskiego pianisty, tryumfatora wielu prestiżowych konkursów Pavla Dombrovsky’ego zabrzmi Koncert fortepianowy a‑moll Ignacego Jana Paderewskiego – pianisty, kompozytora i męża stanu. To dzieło pełne olśniewającej wirtuozerii, tworzone przez muzyka 28-letniego, stojącego właśnie u progu dość późnej sławy. Sukces prawykonania (z udziałem Anetty Jessipowej grającej pod batutą wielkiego Hansa Richtera) potwierdził, iż jest to utwór mistrzowski, rozpoczynając jego długą drogę przez światowe estrady – choć dzięki pięknym stylizacjom motywów narodowych jest on oczywiście szczególnie bliski polskim słuchaczom.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Balety polskie odkrywane na nowo: Na kwaterunku Stanisława Moniuszki w błyskotliwej interpretacji Roberta Bondary oraz Pieśń o ziemi Romana Palestra w choreografii włoskiego twórcy Paolo Mangioli – w dniach 25–26 stycznia 2020 roku Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na spektakle.

Zostaną zaprezentowane dwa balety jednoaktowe: żywiołowe Pieśń o ziemi i Na kwaterunku. Pierwsza choreografia jest dziełem włoskiego artysty Paolo Mangioli, dyrektora baletu narodowego na Malcie, który na nowo zinterpretował mistrzowsko zorkiestrowaną i niezwykle energetyczną partyturę Palestra, patrząc na nią przez pryzmat wartości uniwersalnych jako twórca nie związany do tej pory z polską kulturą muzyczną i taneczną. Błyskotliwej interpretacji drugiej choreografii podjął się Robert Bondara – jeden z najlepszych choreografów w Polsce, ceniony między innymi za umiejętność odczytywania na nowo i współcześnie tradycyjnych tekstów kultury polskiej. Balety w jego choreografii zostały wystawione w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Świtezianka Eugeniusza Morawskiego), w poznańskim Teatrze Wielkim (Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego).

Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Moniuszko 2019 - Promesa" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wieczór baletów polskich objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl, promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.opera.szczecin.pl/component/repertuar/spektakl/403-wieczor-baletow-polskich 


Od 25 stycznia do 8 lutego 2020 roku w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbywać się będą koncerty Festiwalu „Łańcuch XVII”. Dominantą programową Festiwalu jest twórczość Lutosławskiego i kręgu twórców z nim związanych – repertuar mało obecny w praktyce koncertowej, a niezwykle ważny i wartościowy.

Miejsce, które Witold Lutosławski ma w muzycznym świecie, jest mu przypisane również i na Festiwalu. Jego styl i myśl stanowią punkt przecięcia rozmaitych linii, łączą inne style i osobowości twórcze, pozwalają przeczuć ich ukrytą jedność. Plan „Łańcucha” nie jest wobec tego całkiem przypadkowy: proponuje określoną kompozycję wątków, powinowactw i pokrewieństw. Myśl o barwie i harmonii jako elementach połączonych i nawzajem się przenikających, tak istotna u Lutosławskiego, przywołuje tutaj bliską konstelację Chopin–Debussy, ale także Messiaenowskie tęcze współbrzmień i kolorystyczny strukturalizm dzieł Weberna. Łańcuch II i Koncert podwójny eksponują połączenie w sposób spójny i na równych prawach ścisłej kantyleny z fantazyjnym ornamentem; połączenie prowadzące ponad granicami epok wstecz do romantyzmu (Chopin), klasycyzmu (Mozart) i do sonat klawiszowych Scarlattiego. Osobliwy ton Koncertu i Łańcucha — ton liryczno-groteskowy — łączy obie kompozycje z Prokofiewem (op. 19). Idea dramatu czysto instrumentalnego oraz wielkiej formy wiąże z Lutosławskim (Kwartet i Symfonie) Wielką fugę i Sonatę op. 109 Beethovena. W tej domenie ma też swoje miejsce Krzysztof Penderecki.

Wymienione dzieła zaprezentowane zostaną podczas koncertów symfonicznych – NOSPR, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie – i kameralnych: Chain Ensemble, Royal String Quartet, Jan Krzysztof Broja.

Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Bilety dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl oraz w kasach Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na godzinę przed każdym koncertem.

Szczegółowy program – na stronie www.lutoslawski.org.pl 


Missa Gratiatoria Leszka Możdżera, która w październiku 2019 roku została przyjęta owacjami na stojąco, zabrzmi w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego raz jeszcze – na prośbę publiczności – podczas koncertu 26 stycznia 2020 roku o godz. 17.00.

To nowoczesne połączenie jazzu z muzyką religijną ukazuje płynne poruszanie się Możdżera między gatunkami, które nieprzerwanie udowadnia także jako pianista.

Wyjątkowe dzieło polskiego jazzmana poprzedzone zostanie utworem na chór a cappella Patrona Filharmonii Śląskiej, Henryka Mikołaja Góreckiego. Euntes ibant et flebant przybliży słuchaczom tekst zaczerpnięty z Księgi Psalmów zilustrowany melodią o wymiarze wręcz pozaziemskim. Koncert upamiętni ofiary Tragedii Górnośląskiej 1945, której 75-lecie przypada właśnie na styczeń tego roku. Znakomici wykonawcy: Michał Schoppa, Paweł Tomaszewski, Bartek Pieszka, Krzysztof Nowakowski, Tomasz Kałwak, Jarosław Wolanin oraz prowadzony przez niego Chór Filharmonii Śląskiej dadzą wyjątkowy koncert muzyki sakralnej w oryginalnym ujęciu.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/pro-memoria/ 


26 stycznia 2020 o godz. 17.00 Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina zaprasza na wieczór organowy w wykonaniu Krzysztof Urbaniak & Łukasz Mosur – duo organowe. Przed koncertem będzie można skorzystać z VR – systemu wirtualnej rzeczywistości, który pozwala zajrzeć do wnętrza organów!

Bogactwo brzmienia organów i możliwość zmian barwy sprawiają, że na tym instrumencie efektownie prezentują się utwory na cztery ręce. Podczas karnawałowego koncertu organowego Krzysztof Urbaniak i Łukasz Mosur wykonają kompozycje oryginalne i transkrypcje dzieł orkiestrowych. Utwory fortepianowe na cztery ręce były szczególnie popularne w XIX wieku jako część repertuaru przeznaczonego do muzykowania amatorskiego, salonowego. W takim celu powstał zapewne zbór tańców i melodii A travers Pologne Juliusza Zarębskiego, wydany w 1884 r. Jak wskazuje tytuł (dosł. Przez Polskę), utwory nawiązują do polskiej tradycji muzycznej (mazurek, polonez) i do twórczości Chopina. Z tego zbioru zabrzmi utwór Le mal du pays („Tęsknię za domem”). Wyrazem patriotyzmu jest też słynny polonez Pożegnanie Ojczyzny, przypisywany Michałowi Kleofasowi Ogińskiemu; w Łodzi zabrzmi jako parafraza autorstwa Maurycego Moszkowskiego.

W programie znajdą się też utwory barokowe (Koncert J.S. Bacha, parafrazy fragmentów z oper J.Ph. Rameau) oraz najnowsze. Usłyszymy m. in. Sound of the Future Krzysztofa Urbaniaka i Łukasza Mosura.

Sylwia Lewicka

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-organowy-quatre-mains 


28 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się recital mistrzowski Krzysztofa Jakowicza z okazji jego 80. urodzin. W interpretacji wybitnego skrzypka oraz pianisty Roberta Morawskiego usłyszymy utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Witolda Lutosławskiego, Henri Vieuxtempsa, Aleksandra Zarzyckiego i Henryka Wieniawskiego.

Polscy kompozytorzy tworzą Sonaty na skrzypce i fortepian od ponad 200 lat. Utwory tego gatunku wyszły spod pióra m.in. Ignacego Jana Paderewskiego. W jego Sonacie a-moll partia fortepianu zyskuje dużo bardziej okazały kształt i szczególnie w efektownej trzeciej części zdradza wirtuozowskie aspiracje kompozytora.

Aleksander Zarzycki podczas licznych podróży zagranicznych stykał się z największymi twórcami i artystami działającymi w Europie w drugiej połowie XIX wieku. Jednym z nich był skrzypek Pablo Sarasate, który włączył do swojego repertuaru zadedykowany mu Mazurek G-dur. Skrzypkowie równie chętnie sięgają po opublikowany około 1875 roku Romans E-dur, utwór o pięknej i niebanalnej melodii, w którym mogą popisać się najwyższymi rejestrami swojego instrumentu. Jednym ze znanych utworów skomponowanych przez Witolda Lutosławskiego na skrzypce i fortepian jest Partia, w której kompozytor czyni dyskretne aluzje do muzyki baroku.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/recital-mistrzowski 


31 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza na koncert karnawałowy, podczas którego odbędzie się prawykonanie najnowszego utworu Artura Zagajewskiego.

Mniej formalny, wywodzący się z operetki musical, w XX wieku święcił triumfy także dzięki filmowym ekranizacjom. Te nieśmiertelne wersje ze srebrnego ekranu do dziś darzymy estymą. Nie dziwi zatem, że niezapomniana muzyka Leonarda Bernsteina z musicalu West Side Story została wybrana w głosowaniu uczestników programu „filharmonia / ostrożnie wciąga!” jako jedna z trzech pozycji repertuarowych obecnego sezonu artystycznego.

Podobnie jest z porywającą muzyką jaką pisał Maurice Ravel. Mistrz instrumentacji i jego poruszające Bolero oraz równie interesujący Poemat choreograficzny „La Valse” z pewnością zadowolą każdego melomana. Do naszych życzeń dokładamy Koncert na dwa flety, który Artur Zagajewski napisał dla Filharmonii Dolnośląskiej w ramach Programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dzieła zaprezentują Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej oraz cenieni na całym świecie wirtuozi fletu – Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz – pod batutą Szymona Makowskiego.

Joanna Moryc

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/karnawal-zyczen,2880?did=4641 


Program koncertu 31 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego anonsuje prawdziwe przeboje sal koncertowych.

Świetnie zinstrumentowane scherzo symfoniczne Paula Abrahama Dukasa Uczeń czarnoksiężnika (1897) to muzyczne wyobrażenie dowcipnej ballady Goethego, a Danse macabre (1874) Camille’a Saint-Saënsa przedstawia fantastyczną historię o szalonym tańcu śmierci. Drugi z utworów Saint-Saënsa – Rondo capriccioso (1863) – już od Introdukcji czaruje romantyczną emocjonalnością i efektowną wirtuozerią skrzypiec. Pole do popisu dają również Melodie cygańskie (1878) Pabla Sarasatego będące połączeniem cygańsko-węgierskiego tonu z czardaszem. Duże wymagania stawia wykonawcy także rapsodyczny, przesycony atmosferą tajemniczości Poemat (1896) Ernesta Chaussona, szczególnie w zakresie różnicowania odcieni dźwięku.

Odmienny język twórczy przyniesie ze sobą Partita (wersja na skrzypce i orkiestrę – 1988) Witolda Lutosławskiego. Kompozytor pisał: „ Trzy główne części nawiązują, przynajmniej pod względem rytmu, do przedklasycznej osiemnastowiecznej tradycji muzyki instrumentalnej. Jest to wszakże tylko rodzaj aluzji. Pod względem harmoniki i melodyki Partita należy do tej samej grupy ostatnich moich kompozycji, co III Symfonia i Łańcuch I.

Utwory usłyszymy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Wojciecha Rodka. W roli solistów wystąpią skrzypkowie Szymon Krzeszowiec, Bartłomiej Fraś, Sulamita Ślubowska i Michał Orlik.

Katarzyna Senderska

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/repertuar/dzien,31-01-2020.html 


Podczas koncertu 31 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wraz z Sinfonia Iuventus swój kunszt zademonstruje dwudziestopięcioletni pianista Tymoteusz Bies, który budzi stale rosnący zachwyt słuchaczy i krytyków widzących w nim jeden z najbardziej obiecujących talentów młodego pokolenia. Zabrzmią Rapsodia na temat Paganiniego i II Symfonia e-moll Sergiusza Rachmaninowa.

II Symfonia (1908) jest do pewnego stopnia rozwinięciem symfonicznych idei Piotra Czajkowskiego – neoromantyczna, ekspresyjna, pełna patosu i dramatyzmu, o bogatej chromatycznej harmonice i barwnej instrumentacji, jest też bardzo „rosyjska” w duchu, choć nie zawiera wielu oczywistych cytatów muzyki narodowej. Obok monumentalnych koncertów fortepianowych stała się jedną z najpopularniejszych pozycji w dorobku twórcy, od ponad wieku podziwianą na koncertowych estradach całego globu.

Niemal dwie dekady później (1934) powstało jedno z ostatnich dzieł kompozytora i zarazem ostatnie na fortepian z orkiestrą: brawurowa Rapsodia na temat Paganiniego. Za temat posłużył fascynujący motyw z 24. Kaprysu legendarnego włoskiego skrzypka – fascynujący dla słuchaczy tego hipnotycznego dzieła, ale też dla wielu kompozytorów. Ujęcie Rachmaninowa należy do najbardziej monumentalnych i arcytrudnych pianistycznie, stanowiąc prawdziwy probierz najwyższych umiejętności wybranych tylko wirtuozów.

Koncert poprowadzi znakomity dyrygent Paweł Przytocki. Muzyka rosyjska jest mu szczególnie bliska – jego nagranie I Symfonii Rachmaninowa zostało wyróżnione przez amerykański magazyn muzyczny „La Folia”.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/