Polmic - FB

calendar of events

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Od 2 sierpnia do 3 września 2020 roku kilkudziesięciu artystów z Polski i zagranicy wystąpi na 23 wydarzeniach jubileuszowego XX Festiwalu im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. Przez cały miesiąc cztery razy w tygodniu w Pawilonie Koncertowym na Grochowskiej 272 wybrzmiewać będzie muzyka w interpretacjach Sinfonii Varsovii oraz zaproszonych gości. Nie zabraknie dzieł mistrzów klasyki, fabularnych koncertów familijnych oraz nowego cyklu z muzyką współczesną.

Sinfonia Varsovia pod batutą uznanych dyrygentów – Alexandra Vedernikova, Daniela Raiskina, Jerzego Maksymiuka, Bassema Akiki i Michała Nesterowicza – wystąpi we czwartkowe popołudnia. W repertuarze koncertów m.in. dzieła polskich twórców XX-wiecznych, czyli Mała suita na orkiestrę kameralną i Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną Witolda Lutosławskiego oraz Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika. Podczas jednego z koncertów odbędzie się premierowe wykonanie utworu Concerto Varsovia napisanego specjalnie dla Sinfonii Varsovii przez kompozytora młodego pokolenia, laureata wielu konkursów kompozytorskich, Wojciecha Kostrzewę. Koncerty poprowadzą znani dziennikarze i krytycy muzyczni, m.in. Jacek Hawryluk, Adam Suprynowicz, Marcin Majchrowski i Urszula Urzędowska.

W mniejszych zespołach, takich jak Sinfonia Varsovia Brass, Sinfonia Varsovia String Quintet, Sinfonia Varsovia Wind Quintet, trio smyczkowe i fortepianowe, muzycy orkiestry zaprezentują się podczas niedzielnych spotkań muzycznych. Na scenie spotkają się również tegoroczni uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia. W ich wykonaniu usłyszymy dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz bliskiego orkiestrze kompozytora, byłego dyrektora artystycznego, Krzysztofa Pendereckiego.

Nowością na jubileuszowej edycji festiwalu będą Eksperymentalne wtorki, w całości poświęcone muzyce współczesnej. Program czterech koncertów będzie skupiał się na związkach natury i muzyki. Wystąpią Hashtag Ensemble, Spółdzielnia Muzyczna, Małe Instrumenty i Ensemble Garage. Artyści wykonają dzieła takich twórców, jak Jessie Marino, Brigitta Muntendorf, Matthew Shlomowitz, Agata Zubel i Jagoda Szmytka. W programie także premierowe utwory Moniki Szpyrki, Piotra Peszata, Rafała Ryterskiego i Pawła Romańczuka. Po koncertach odbędą się rozmowy z artystami, które poprowadzi Wioleta Żochowska, kuratorka cyklu.

Festiwal odbędzie się w ścisłym reżimie sanitarnym i z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Eksperymentalne wtorki” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletachhttps://www.sinfoniavarsovia.org/ 


Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku zaprasza na koncert NeoQuartet z cyklu „Św. Jan Od-Nowa”, który odbędzie się 2 sierpnia 2020 o godz. 18.00 w Centrum Świętego Jana.

W tym roku NCK dołączyło do grona partnerów Östersjöfestivalen / Baltic Sea Festival – prestiżowego festiwalu muzyki klasycznej, organizowanego od 18 lat przez Radio Szwedzkie. Jednym z założycieli festiwalu jest wybitny dyrygent i kompozytor Esa-Pekki Salonen. Ze względu na epidemię koronawirusa festiwal został odwołany, ale współpraca partnerów trwa.

Na początku sierpnia odbędzie się Wieczór Bałtycki z udziałem muzyków związanego z Trójmiastem NeoQuartetu oraz gościa specjalnego, znanego reportażysty i laureata Nagrody Nike Mariusza Szczygła. Podczas koncertu Neoquartet w towarzystwie klarnecistki Emilii Maciak – tegorocznej absolwentki Akademii Muzycznej w Gdańsku – zaprezentuje utwory Pawła Szymańskiego oraz Jörga Widmanna, a także zagra kompozycje na instrumenty elektryczne. Po koncercie odbędzie się spotkanie z Mariuszem Szczygłem. Rozmowę na temat roli kultury w obecnej, skomplikowanej rzeczywistości poprowadzi dziennikarka i reportażystka Dorota Karaś.

W związku z wytycznymi GIS liczba biletów została ograniczona do 175.

Więcej – na stronie https://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/4771/sw-jan-od-nowa-wieczor-baltycki 


Podczas koncertu ,,Dedykacje dla Tria Sopot” 3 sierpnia 2020 roku o godz. 19.00 w kościele św. Andrzeja Boboli w Sopocie odbędą się prawykonania kompozycji twórców związanych z gdańskim środowiskiem kompozytorskim: Zbigniewa Pniewskiego i Kamila Cieślika.

Trio Sopot tworzą absolwentki Akademii Muzycznej w Gdańsku związane z macierzystą uczelnią i instytucjami muzycznymi Trójmiasta: Małgorzata Skorupa (skrzypce), Anna Sawicka (wiolonczela) i Elżbieta Rosińska (akordeon). Zespół od 1991 roku prezentuje szeroki repertuar obejmujący utwory z różnych epok przeznaczone na trio bądź duety.

Podczas sierpniowego koncertu w znanym nadmorskim kurorcie Trio Sopot prawykona Sopocką suitę akordeonową Zbigniewa Pniewskiego i nową wersję I Tria akordeonowego Kamila Cieślika. Program uzupełnią inne utwory dedykowane wykonawczyniom: Album polski Jerzego Mądrawskiego, Dedykacja Łukasza Wosia oraz przeznaczony na skrzypce, wiolonczelę i fisharmonię utwór Louisa Jamesa Alfreda Lefébure-Wély Hymn a la Vierge w wersji z akordeonem. Koncert poprowadzi Andrzej Zawilski. Nagrany koncert będzie prezentowany także online.

Wydarzenie jest realizowane z udziałem finansowym Gminy Miasta Sopotu. 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Do 23 sierpnia 2020 potrwa 63. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie. Nieodłączną cechą każdego oliwskiego Festiwalu jest jak najpełniejsza prezentacja muzyki organowej w wirtuozowskich wykonaniach. Koncerty odbywają się w każdy wtorek i piątek o godz. 20:00 w Oliwskiej Archikatedrze w Gdańsku.

Podczas koncertów festiwalowych swój repertuar zaprezentują najwybitniejsi organiści różnych generacji z europejskich i światowych ośrodków muzycznych. Melomani będą mieli szansę usłyszeć wirtuozowskie wykonania, w przystępnym repertuarze różnych epok i stylów muzycznych, a także premiery światowe i kompozycje do tej pory w Polsce nie prezentowane, w tym utwory Sergiusza Słonimskiego, Macieja Zakrzewskiego. W programie Festiwalu znalazły się również dzieła takich polskich twórców, jak Mieczysław Surzyński, Juliusz Łuciuk, Marian Sawa, Tadeusz Paciorkiewicz.

Każdy z koncertów prowadzony jest przez konferansjera, który przybliża słuchaczom znaczenie tamtejszych zabytkowych organów dla dziedzictwa kulturalnego oraz tematykę koncertów i wykonywanych utworów.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program poszczególnych koncertów: https://bit.ly/2ZP1GRK 


34. Warszawskie Spotkania Muzyczne z oczywistych względów nie mogły odbyć się w 2020 roku w maju. Znamy jednak nowy termin i formułę festiwalu. Dzięki współpracy z PROM-em Kultury Saska Kępa i Służewskim Domem Kultury cztery koncerty kameralne odbędą się 5, 7, 8 i 9 sierpnia o godz. 19.00 i będą transmitowane przez Internet.

Bastarda Trio w roku epidemii Covid-19 przypomni swój projekt Ars moriendi – muzyczne przejście przez rytuał śmierci i pogrzebu w średniowieczu i renesansie. Członkowie zespołu Hashtag Ensemble wystąpią z premierowym programem polsko-niemieckim, prawykonując kompozycje Wojciecha Błażejczyka, Jacka Domagały, Thomasa Gerwina, Aleksandry Kacy, Gisberta Naethera, Dariusza Przybylskiego, Jarosława Siwińskiego i Lothara Voigtländera.

Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki zaprezentują polskie utwory na skrzypce i akordeon, w tym prawykonania i kompozycje dedykowane temu znakomitemu duetowi (Marcina Błażewicza, Andrzeja Karałowa, Wojciecha Kostrzewy, Jacka Sienkiewicza i Ignacego Zalewskiego). Usłyszymy także niezwykle interesujące transkrypcje utworów Mieczysława Wajnberga i Krzysztofa Pendereckiego.

Inspirujące spotkanie Krzesimira Dębskiego (skrzypce, syntezator) i Tadeusza Sudnika (elektronika) niech będzie symbolem wyjścia z czasu pierwszej (i oby ostatniej) XXI-wiecznej pandemii. Tytuł koncertu – „Ars vitae” – powinien być dobrą ku temu wróżbą.

Wszystkie wydarzenia będą transmitowane przez Internet (www.wsm.art.pl) i możliwe do obejrzenia również w późniejszym czasie na portalu YouTube. PROM Kultury Saska Kępa (ul. Brukselska 23) i Służewski Dom Kultury (ul. J.S. Bacha 15) zapraszają na koncerty także publiczność (ograniczona ilość miejsc, brak rezerwacji, bezpłatne wejściówki) – przy zachowaniu aktualnych zasad bezpieczeństwa epidemiologicznego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Instrument wielkiego mistrza i wielcy mistrzowie instrumentu. Te słowa wystarczają zupełnie jako zachęta do spędzenia wyjątkowych letnich wieczorów z muzyką. Do 20 sierpnia 2020 we czwartki o godz. 20.30 rozbrzmiewać będą w Farze Poznańskiej arcydzieła muzyki organowej i kameralnej w wykonaniu znanych polskich wirtuozów.

Zbudowane w 1876 roku przez słynnego Friedricha Ladegasta, saksońskiego organmistrza z Weissenfels, monumentalne organy są niewyczerpanym źródłem barw i indywidualnych interpretacji. Od ponad 20 lat podczas cyklu recitali „Staromiejskie Koncerty Organowe” w Bazylice Farnej w centrum Poznania organiści zachwycają się niezwykłym instrumentem, poszukując najwłaściwszych, najpiękniejszych i najbardziej zaskakujących brzmień, kolorów oraz najprzeróżniejszych pomysłów na wykonanie swojego recitalu. Stali bywalcy z zaciekawieniem słuchają nowych utworów kompozytorów z rodzinnych stron artystów.

Zaproszeni do udziału w tegorocznej odsłonie cyklu koncertowego artyści to uznani w świecie muzycznym europejscy wirtuozi organów, profesorowie akademii muzycznych, a także artyści młodego pokolenia: Łukasz Kołakowski, Adam Tański, Marek Stefański, Jakub Kapała i Jan Mroczek. Muzycy podczas swoich występów zaprezentują m. in. utwory Mikołaja z Krakowa, Fryderyka Chopina, Feliksa Nowowiejskiego, Mieczysława Karłowicza, a także własne improwizacje. Różnorodność repertuaru i osobowości artystycznych pozwoli zaprezentować instrument w bardzo szerokim spektrum interpretacyjno-brzmieniowym.

Z uwagi na sytuację epidemiczną w koncercie na żywo będzie mogło wziąć udział maksymalnie 150 osób. Słuchacze proszeni są o zakrywanie ust i nosa oraz zachowanie odpowiedniego dystansu.

Koncerty będą dostępne także online na profilu https://www.facebook.com/skofara/ 

Szczegółowy program – na stronie http://www.farapoznanska.pl/staromiejskie-koncerty-organowe-2020/ 


Wielkie dzieła Krzysztofa Pendereckiego i Józefa Kozłowskiego, psalmy Mikołaja Gomółki, muzyka fortepianowa czasów Chopina oraz pierwsze wykonanie źródłowej wersji opery Jadwiga, królowa polska Karola Kurpińskiego – tak w skrócie zapowiada się 16. edycja Festiwalu Muzyki Polskiej, która odbędzie się w dniach 6–9 sierpnia 2020 roku.

W czasie koncertów na żywo usłyszymy w Krakowie m.in. Chór i Orkiestrę Filharmonii Śląskiej pod batutą Macieja Tworka, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej i Krakowską Orkiestrę Festiwalową pod kierunkiem Rafała Jacka Delekty, a także znakomitych solistów: m.in. sopranistkę Edytę Piasecką, mezzosopranistkę Roksanę Wardengę, tenora Wojciecha Parchema, bas-barytona Krzysztofa Szumańskiego, kontratenora Sławomira Bronka i grającego na fortepianie historycznym Tobiasa Kocha.

Na inaugurację 16. edycji festiwalu (6 sierpnia, Kościół pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej) w hołdzie śp. Krzysztofowi Pendereckiemu zabrzmi wyjątkowy utwór Mistrza – Chaconne per archi. Drugim dziełem, które usłyszymy, będzie Requiem autorstwa polskiego kompozytora działającego na przełomie XVIII i XIX wieku w Rosji – Józefa Kozłowskiego.

W programie Festiwalu znalazły się również utwory Mikołaja Gomółki, Fryderyka Chopina, Michała Kleofasa Ogińskiego, Karola Kurpińskiego, Marii Szymanowskiej, Józefa Elsnera, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Na zakończenie festiwalu zaprezentowana zostanie zapomniana opera historyczna Karola Kurpińskiego Jadwiga, królowa polska w wersji koncertowej; będzie to jednocześnie pierwsze wykonanie w oryginalnej wersji źródłowej.

Informacja o biletach – na stronie http://www.fmp.org.pl/ 


Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w sierpniu i wrześniu zaprezentuje nowy cykl "Współczesna miniatura kameralna w czasach pandemii. Prawykonania". W każdy czwartek o godz. 12.00 premierowe wykonania utworów kompozytorów związanych z poznańską uczelnią prezentowane będą na kanałach YouTube, Facebook oraz na stronie internetowej www.amuz.edu.pl. Cykl rozpocznie się 6 sierpnia 2020, a zakończy w Międzynarodowy Dzień Muzyki, 1 października 2020.

Podczas pandemii powstało 9 miniatur. W najbliższy czwartek, 6 sierpnia, cykl otworzy Tango na skrzypce i fortepian dra Radosława Matei, kóre usłyszymy w wykonaniu Piotra Kosargi (skrzypce) i Hanny Lizinkiewicz (fortepian). Utwór został napisany na zamówienie duetu wykonawców. Jego osią jest temat powracający w formie refrenu, który traktowany jest wariacyjnie i poddawany modyfikacjom rytmicznym. Link do prawykonania: https://youtu.be/vK67ASarDPM

W kolejne czwartki usłyszymy miniatury skomponowane przez pedagogów poznańskiej Akademii Muzycznej: dr Agnieszkę Zdrojek-Suchodolską (13.08.), dr Barbarę Kaszubę (20.08.), dr Radosława Mateję (27.08.), prof. Monikę Kędziorę (3.09.), dr Ewę Fabiańską-Jelińską (10.09.), dra Michała Janochę (17.09.), prof. Artura Kroschla (24.09.), prof. Zbigniewa Kozuba (01.10.)


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej to coroczne wydarzenie, które od ponad czterdziestu lat wpisane jest na mapę kulturalną Gdańska. Tego lata odbywa się 43. edycja festiwalu, który potrwa do 28 sierpnia. Tradycyjnie koncerty odbywać się będą w Bazylice konkatedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gdańskuw każdy piątek o 20.15.

Podczas festiwalu zabrzmią przede wszystkim zabytkowe organy. Udział w dziesięciu koncertach festiwalowych wezmą organiści Bogusław Grabowski, Wiktor Brzuchacz, Maciej Babnis, Michał Markuszewski, Dariusz Hajdukiewicz, Bogdan Narloch, Błażej Musiałczyk i Patryk Dopke. Ponadto wśród wykonawców znajdą się również: Agnieszka Tomaszewska (sopran), Róża Lorenc (skrzypce) oraz Maciej Sikała (saksofon). Oprócz szerokiego grona instrumentalistów na uwagę zasługują dwa znakomite zespoły biorące udział w festiwalu: oktet wokalny Art'n'Voices, specjalizujący się w wykonaniu polskiej współczesnej muzyki wokalnej, oraz Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis od wielu lat pracujący pod kierunkiem Jana Łukaszewskiego.

Festiwal zainaugurował występ Macieja Sikały i Bogusława Grabowskiego, którzy zaprezentowali dzieła Johanna Sebastiana Bacha, Raya Vaughana Williamsa, Anny Buczek oraz samego Macieja Sikały, a także improwizacje na saksofon i organy.

Repertuar 43. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej jak co roku będzie miał wspaniałą oprawę akustyczną. Wyjątkowe wnętrze Bazyliki Mariackiej zwanej „Koroną Gdańska” sprawi, że każdy koncert odbywający się w jej wnętrzu zaprezentuje pełne spektrum walorów muzycznych.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.festiwalorganowy.pl/ 


Letnie Festiwale Nowego Miasta to cykliczne wydarzenia, na których króluje wyłącznie muzyka polska. To prezentacja muzyki różnych okresów historycznych, stylów i na zróżnicowane składy wykonawcze, zarówno tej znanej, jak i na nowo odkrytej, czy dopiero co napisanej. Tegoroczny Festiwal odbędzie się w dniach 7–23 sierpnia 2020.

Utwory na nowo odkryte na skrzypce i fortepian autorstwa Piotra Maszyńskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Adama Wieniawskiego, Irène Poldowski i Mieczysława Wajnberga, opracowane przez skrzypaczkę Joannę Okoń i pianistkę Katarzynę Glensk, zabrzmią podczas koncertu inauguracyjnego. Pierwszy niedzielny koncert to występ gospodarza Festiwalu – orkiestry Warsaw Camerata pod batutą Pawła Kosa-Nowickiego, którzy wykonają Tryptyk Mariacki Romualda Twardowskiego, uwerturę Bajka Stanisława Moniuszki w smyczkowym opracowaniu Macieja Żółtowskiego oraz premierowy Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową Iwony Kisiel, gdzie partię solową wykona Agnieszka Marucha, dla której ten koncert został napisany.

Kolejny festiwalowy weekend to koncert muzyki chóralnej w wykonaniu Chóru kameralnego Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego pod kierownictwem Andrzeja Borzyma, który w programie zatytułowanym „Gaude Mater Polonia” zaprezentuje swego rodzaju „przekrój historyczny” polskiej muzyki chóralnej. Niedzielny koncert drugiego festiwalowego weekendu to recital fortepianowy Anny Ciborowskiej, pianistki na co dzień mieszkającej i koncertującej w Belgii, która podążając za swoimi zainteresowaniami sięgnęła po kompozycje Marii Szymanowskiej. Ostatni festiwalowy piątek to koncert poświęcony Karolowi Lipińskiemu, którego 230. rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku. Koncert wieńczący tegoroczną edycję to ukłon w stronę ubiegłorocznych obchodów Roku Moniuszkowskiego. Tym razem stały zespół La Tempesta Jakuba Burzyńskiego we własnych opracowaniach zaprezentuje na instrumentach z epoki Pieśni religijne. Solistkami koncertu będą Julita Mirosławska (sopran) oraz Joanna Motulewicz (mezzosopran).

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Podczas koncertów obowiązują zasady bezpieczeństwa, zgodne z zaleceniami MKiDN odnośnie organizacji imprez kulturalnych.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/LetniFestiwalNowegoMiasta/ 


W dniach 7, 8 i 9 sierpnia 2020 w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę” odbędą się koncerty w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Zygmunta Mycielskiego w Strzyżowie (19.00), w Sanockim Domu Kultury (18.00) i w Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie (godz. 17.00).

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów.

W najbliższych dwóch tygodniach Polski Impresariat Muzyczny, działający przy Instytucie Muzyki i Tańca, wraz z artystami odwiedzi województwa świętokrzyskie i podkarpackie. Udział w koncertach weźmie Polish Violin Duo, czyli skrzypkowie Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak. Muzycy od lat biorą udział w Międzynarodowych i Ogólnopolskich Konkursach Skrzypcowych, zdobywając zawsze czołowe lokaty. Na swoim wspólnym koncie mają już ponad 100 nagród m.in. na konkursach w Polsce, Japonii, USA, Serbii, Grecji, Szwecji, Anglii, Francji, Włoszech, Niemczech, Bośni i Hercegowinie. W ich interpretacji zabrzmią Suita na dwoje skrzypiec Grażyny Bacewicz, Sonatina na dwoje skrzypiec Romualda Twardowskiego, Suita na dwoje skrzypiec Michała Spisaka, a także utwory Georga Philippa Telemanna, Joachima Kaczkowskiego i Henryka Wieniawskiego.

Wstęp na koncerty jest wolny, ale obowiązują zaproszenia.

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Szczegóły – na stronie http://muzycznyimpresariat.pl/ 


Wirtualny Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej "Miejsca wspólne" to internetowy ekwiwalent festiwalu muzycznego, w którym można uczestniczyć do września 2020 roku. U jego podstaw leży idea stworzenia „miejsca wspólnego”, w którym będziemy mogli słuchać mniej lub bardziej znanych współczesnych polskich utworów, poznawać twórczość polskich kompozytorów i kompozytorek oraz odkrywać młodych polskich wykonawców – wszystko to połączone kluczem toposów, loci communes, miejsc wspólnych: miłości, śmierci, natury, rytuału, snu, labiryntu, baśni, przeszłości i przyszłości.

W trakcie trzech miesięcy na stronie internetowej http://miejscawspolnefestiwal.pl/  opublikowanych zostanie dziewięć wirtualnych koncertów, zaprojektowanych z wykorzystaniem istniejących oraz wciąż pojawiających się w sieci nagrań współczesnych kompozycji. Każdemu z nich towarzyszyć będzie autorski esej programowy, poruszający istotne dla wybranych utworów wątki, co pomoże głębiej zrozumieć i przeżywać muzykę. Założenia programowe to „3x Polska”: przekrojowe spojrzenie na polskich twórców muzyki współczesnej – od klasyków XX wieku po najmłodsze pokolenie; wydobycie twórczości kobiet kompozytorek oraz tylko polscy wykonawcy – zespoły i soliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. W ramach wydarzenia odbędą się Warsztaty Krytyki Muzycznej.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”.

Karolina Dąbek

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie internetowej: http://miejscawspolnefestiwal.pl/ 


Pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Kuba Więcek – dwa elektryzujące nazwiska młodego pokolenia polskiego jazzu połączą siły podczas koncertu z cyklu „Domówka z Dwójką”. Transmisja wydarzenia w sobotę 8 sierpnia 2020 o godz. 19.00 – na antenie radiowej Dwójki, stronie internetowej i Facebooku stacji oraz na kanale YouTube Polskiego Radia.

Obaj artyści udowadniają, że współczesna muzyka jazzowa nie zna granic. Nie boją się eksperymentów. Potrafią łączyć światy improwizacji, klasyki, awangardy i muzycznego podziemia. Pianistę Piotra Orzechowskiego – występującego również pod pseudonimem Pianohooligan – poznaliśmy jako znakomitego improwizatora, który dawał wyraz swojej fascynacji muzyką Krzysztofa Pendereckiego, czy Jana Sebastiana Bacha. Grający na saksofonach Kuba Więcek dał się natomiast poznać jako muzyk o niemal nieskończonej wyobraźni, wynoszący jazz na zupełnie inną orbitę. Co wyjdzie z połączenia sił tych nieszablonowo myślących muzyków?

Orzechowski i Więcek improwizują, analizujją i na bieżąco komponują graną przez siebie muzykę. W czasie koncertów nie poddają się ograniczeniom czasu. – Mit założycielski naszego duetu zakładał zupełnie spontaniczne granie – tłumaczy Piotr Orzechowski. – Ten typ narracji przekuwa się do innych naszych wypowiedzi. Jeżeli gramy Góreckiego, to na scenie zaczyna pulsować i wymykać się spod kontroli. Staramy się wyszukać głęboką narrację utworu i na tej podstawie coś budować – dodaje pianista. W najbliższą sobotę podczas domowego koncertu muzycy zaprezentują wachlarz autorskich interptretacji. – Zagramy standardy jazzowe, głównie z lat dwudzistych i trzydziestych XX wieku. Będzie trochę Góreckiego – mamy w programie jego Wariacje op. 4., ale będą to fragmenty tego utworu mocno przez nas „naruszone”. Zaprezentujemy też trzy nasze utwory, a właściwie utworki przez nas skomponowane – mówi muzyk.

Artur Szklarczyk


Stowarzyszenie JAX i Fundacja Wigry Pro zapraszają na II Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry”. Koncerty odbywają się do 23 sierpnia 2020 roku w pokamedulskim Kościele pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny.

Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry” nawiązuje do historii i tradycji wigierskiego obiektu pokamedulskiego, który na przestrzeni kilkuset lat był świadkiem wielu wydarzeń kulturalnych i artystycznych. Koncerty odznaczają się niezwykłą różnorodnością stylistyki i gatunków muzycznych. Podczas każdego z koncertów można usłyszeć bogaty repertuar: począwszy od muzyki dawnej do muzyki XXI wieku.

Druga edycja Festiwalu obejmuje realizację pięciu koncertów, które odbywają się w Wigrach w wybrane niedziele czerwca, lipca i sierpnia o godz. 13.00 (po mszy św. o 12.00). Podczas tegorocznej edycji wystąpią znakomici artyści koncertujący w kraju i za granicą, a program będzie zróżnicowany, ciekawy i dostosowany do szerokiego grona odbiorców. Usłyszymy połączenie organów z harmonijką ustną, saksofonem, trąbką, fletem i skrzypcami, utwory Jana Podbielskiego, Fryderyka Chopina, Karola Kurpińskiego, Władysława Żeleńskiego, Emila Młynarskiego oraz improwizacje Jana Kieszkowskiego, Pawła Głowińskiego, Macieja Sikały i Bogusława Grabowskiego.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://festiwal.wigry.pro/ 


Projekt „Wychodząc z ciszy – O'Bows Quartet dla Was” to cykl czterech koncertów kameralnych online w wykonaniu kwartetu obojowego, który odbędzie się w dniach 9 sierpnia – 11 października 2020 roku.

Zespół O'Bows Quartet w składzie: Magdalena Maniewska (obój), Alisa Kopac (skrzypce), Joanna Kravchenko (altówka), Weronika Kulpa (wiolonczela) – powstał w 2018 roku w Gdańsku. Od momentu założenia bierze aktywny udział w życiu koncertowym kraju, prezentując szeroki wachlarz możliwości brzmieniowych tego kwartetu. W centrum zainteresowań artystycznych O'Bows Quartet znajduje się głównie literatura XX i XXI w. ze szczególnym uwzględnieniem twórczości kompozytorów polskich.

Tytuł cyklu koncertowego „Wychodząc z ciszy – O'Bows Quartet dla Was” nawiązuje do obecnej sytuacji na świecie związanej z wprowadzonymi ograniczeniami i trwającej od kilku tygodni „ciszy” w salach koncertowych większości instytucji artystycznych. W tym czasie scena wirtualna jest jedyną alternatywą dla artystów, a transmitowane koncerty pozwalają nawiązać najbardziej zbliżoną do naturalnej interakcję artysty z publicznością. Każdy z czerech trwających 35–45 min. koncertów obejmuje wykonanie dwóch kompozycji oraz omówienie repertuaru w kontekście rozwoju gatunku kwartetu obojowego. Podczas koncertu finałowego „Z kart polskiej literatury kameralnej” zabrzmią Trio na obój, skrzypce i wiolonczelę Grażyny Bacewicz oraz Trio na obój, altówkę i wiolonczelę Tadeusza Szeligowskiego.

Projekt jest realizowany w ramach programu stypendialnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”.

Transmisje wszystkich koncertów odbędą się na kanale YouTube O'Bows Quartet. Linki do poszczególnych wydarzeń zostaną dodane również na stronie Facebook zespołu: https://www.facebook.com/obowsquartet/ 


Najbliższy koncert odbywający się w ramach lusławickiego Festiwalu Emanacje w niedzielę 9 sierpnia 2020 o 19:00 ponownie wypełni muzyka Beethovena i Pendereckiego – twórców przekraczających granice, wytyczających nowe drogi, zmieniających oblicze muzyki. W roku 250. rocznicy urodzin Beethovena oraz śmierci Krzysztofa Pendereckiego ich muzyka wybrzmiewa w szczególnie wymowny sposób. Meccore String Quartet, jeden z najznakomitszych kwartetów smyczkowych w Europie, wykona dzieła kameralne obu kompozytorów.

Beethoven to twórca wyjątkowy w dziejach muzyki, artysta niepokorny, piewca ducha rewolucji, postać pełna sprzeczności. Z odwagą wypowiadał dźwiękiem to, co dla innych kompozytorów jeszcze długo pozostawało niewyobrażalne. Podobną postawę twórczą wyrażał Krzysztof Penderecki. Nieustannie zaskakiwał i wprawiał w zachwyt. Zadziwiał, ale także wywoływał konsternację. Jak zauważył Mieczysław Tomaszewski, to Penderecki wymyślił formułę konieczności „podwójnego zakorzenienia w ziemi i w niebie”, posługiwał się metaforą labiryntu, jako symbolu drogi twórczej, odważył się powiedzieć to, co inni być może przeczuwali: „Znaleźliśmy się w punkcie, gdy najbardziej twórcze okazuje się otwarcie drzwi za sobą”. Fenomen Pendereckiego polegał na tym, że nawet wówczas, gdy „otwierał drzwi za sobą”, znajdował się w awangardzie.

Beethoven rozpoczął pracę nad pierwszym cyklem sześciu kwartetów op. 18 mając niespełna 30 lat. Pozostał wierny idei tego gatunku przez całe życie, poddając go rewolucyjnym wręcz przeobrażeniom i doprowadzając do niespotykanego wcześniej rozkwitu, czego najaskrawszym przykładem jest Grosse Fuge op. 133. Penderecki, podobnie jak Beethoven, sięgnął po gatunek kwartetu dobiegając trzydziestki. Jego I Kwartet smyczkowy, który można określić mianem małego sonorystycznego poematu, powstał w 1960 r. Zaskakujące i nietypowe efekty brzmieniowe kompozytor uporządkował ściśle według zasad „kwadratu magicznego”. II Kwartet smyczkowy powstał 8 lat później, będąc również wyrazem nowatorskich poszukiwań w zakresie brzmienia. Podczas gdy estetyka powojennej awangardy uznawała, że twórczość akceptowana przez szerokiego odbiorcę nie jest sztuką, Penderecki był pewien, że misją artysty jest tworzenie takich dzieł, które znajdują społeczny rezonans i łączą ludzi.

Michał Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: www.emanacje.pl 


Filharmonia Narodowa na sierpień i wrzesień przygotowała serię specjalnych, różnorodnych wydarzeń, tym razem licząc również na powrót publiczności. W ramach cyklu "Tak, gramy!" 13 i 14 sierpnia 2020 roku zabrzmi muzyka Romualda Twardowskiego oraz Richarda Straussa.

Czerwcowe koncerty online nie mogły dojść do skutku ze względów bezpieczeństwa, jednak po wszystkich trudnościach, na sierpień i wrzesień Filharmonia Narodowa przygotowała serię różnorodnych wydarzeń, które stanowić będą muzyczny pomost między sezonami 2019/20 oraz 2020/21.

13 i 14 sierpniu Maestro Andrzej Boreyko poprowadzi Orkiestrę Filharmonii Narodowej w wyjątkowym programie, na który złoży się  trzyczęściowa Serenada na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego – nestora polskich kompozytorów, który w czerwcu świętował swoje 90te urodziny, oraz dziewięcioczęstiowa suita orkiestrowa Mieszczanin szlachcicem op. 60 Richarda Straussa, wykonaną pierwotnie jako muzyka do Molierowskiej komedii. W koncercie tym w roli narratora weźmie udział Andrzej Seweryn.

Podczas kolejnych wydarzeń usłyszymy m.in. dzieła chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego w wykonaniu Chóru Filharmonii Narodowej oraz pieśni Romualda Twardowskiego w interpretacji Tomasza Koniecznego. Pod koniec września odbędzie się koncert finałowy 63. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej wraz z Chopin University BigBand oraz dyrygentami: Andrzejem Boreyko, Maciejem Tomasiewiczem i Bartoszem Michałowskim wykonają kompozycje współczesnych twórców. Część z nich (jak utwory polskich artystów Mikołaja Laskowskiego oraz Joanny Woźny) została napisana specjalnie na zamówienie „Warszawskiej Jesieni” i Filharmonii Narodowej.

Informacja na temat biletów – na stroniehttp://www.filharmonia.pl/aktualnosci/tak--gramy


Program koncertu 14 sierpnia 2020 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki przedstawia się nadzwyczaj interesująco. Usłyszymy dwa bardzo różniące się od siebie dzieła, oba niezmiernie ciekawe, ale z zupełnie innych powodów. Pierwsze z nich jest współczesną kompozycją polskiego twórcy, drugie zaś utworem powszechnie znanym i lubianym, który tego wieczoru zabrzmi w rzadko prezentowanej wersji.

Swoje prawykonanie II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna miał w marcu ubiegłego roku w Warszawie. Partię solową zagrał rozpoznawalny, mający szeroki repertuar i chętnie sięgający po dzieła współczesne Marcin Zdunik, a całość poprowadził Bassem Akiki. Ci sami artyści wystąpią również podczas tego koncertu. Utwór został znakomicie przyjęty, był chwalony zwłaszcza za komunikatywność i emocjonalność języka muzycznego.

Suita Obrazki z wystawy to jedno z najbardziej znanych dzieł Modesta Musorgskiego. Powstała jako wyraz hołdu złożonego przez kompozytora przyjacielowi, malarzowi Wiktorowi Hartmannowi. Rosyjski twórca umuzycznił wybrane obrazy kolegi. Poszczególne ogniwa to m.in. melancholijny Stary zamek, figlarny Taniec kurcząt w skorupkach, muzyczny portret bogatego i biednego Żyda, czyli Samuel Goldenberg i Szmul, upiorna Chatka na kurzej stopce i wieńcząca dzieło monumentalna Wielka Brama Kijowska. Suita Musorgskiego w oryginale była przeznaczona na fortepian, jednak prędko doczekała się licznych opracowań na orkiestrę. Najbardziej znana jest bez wątpienia aranżacja przygotowana przez Maurice’a Ravela. Podczas tego koncertu utwór zabrzmi w znacznie rzadziej wykonywanej orkiestracji Waltera Goehra z 1942 roku.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8045 


Obok wątków polskich istotny element programu 16. edycji Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”, który odbędzie się w dniach 15 sierpnia – 1 września 2020 roku, stanowi prezentacja dzieł Ludwiga van Beethovena w mistrzowskich interpretacjach w ramach obchodów 250. rocznicy urodzin kompozytora.

Mimo trudnej sytuacji na świecie organizatorom udało się w nienaruszony sposób zachować myśl programową Festiwalu. Przed nami niemal 30 koncertów, z których większość stanowią recitale fortepianowe w wykonaniu wielkich mistrzów fortepianu – zarówno współczesnego, jak i historycznego. Wystąpi cała plejada pianistów związanych z Konkursem Chopinowskim, w tym dwóch jego zwycięzców – Yulianna Avdeeva i Kevin Kenner – oraz liczni laureaci i uczestnicy Konkursu. Światowej sławy zespoły i kameralistów usłyszymy aż w 10 koncertach, podczas których abrzmią m.in. Mity Karola Szymanowskiego oraz III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego. Utwory Beethovena będzie można usłyszeć m.in. w wykonaniu Belcea Quartet, który podczas 4 wieczorów będzie kontynuować wykonanie wszystkich kwartetów wielkiego klasyka z Bonn. Nie zabraknie także muzyki wokalnej: wybitni soliści wystąpią w recitalach, zaś gratką dla melomanów będzie koncertowe wykonanie Hrabiny Stanisława Moniuszki, po raz pierwszy w historii na instrumentach z epoki. Dzieło zabrzmi pod dyrekcją Fabio Biondiego, z międzynarodowym gronem solistów, Europą Galante i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Większość koncertów Festiwalu będzie dostępna w bezpłatnym streamingu na kanale YouTube Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz w mediach społecznościowych. Wybranych koncertów będzie można posłuchać także za pośrednictwem transmisji w Polskim Radiu. Organizatorzy zachęcają do udziału w koncertach osobiście, w salach koncertowych, gdzie zachowane zostaną wszelkie zasady bezpieczeństwa (ograniczenie liczby słuchaczy, nakaz zakrywania nosa i ust oraz obowiązkowa dezynfekcja rąk).

Bilety na koncerty Festiwalu „Chopin i Jego Europa” w dniach 15-23 sierpnia można zakupić on-line na stronie www.bilety.nifc.pl oraz w kasach Muzeum Chopina w Warszawie (wt.-niedz. 11.00-19.00). 14 sierpnia rozpocznie się sprzedaż biletów dla koncertów zaplanowanych w dniach 24-31 sierpnia.

Szczegółowy program – na stronie https://festiwal.nifc.pl/pl 


Instytut Muzyki i Tańca oraz Biuro Programu „Niepodległa” zapraszają na koncerty muzyki klasycznej i jazzowej z okazji 100-lecia Bitwy Warszawskiej 1920, które odbędą się 15 sierpnia 2020 na dziedzińcu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Specjalnie dobrany repertuar będzie podróżą do czasów, w których tworzyli m.in. Ignacy Jan Paderewski czy Karol Szymanowski. Będzie można także usłyszeć współczesną, jazzową interpretację ich twórczości. O godz. 13.00 Karol Radziwonowicz (fortepian), Sławomir Tomasik (skrzypce) i Robert Morawski (fortepian) wykonają utwory fortepianowe oraz kameralne Ignacego Jana Paderewskiego; o godz. 16.00 w repertuarze pieśniowym zaprezentują się Urszula Kryger (mezzosopran), Zuzanna Nalewajek (sopran), Dagmara Barna (mezzosopran) oraz Paweł Cłapiński (fortepian); natomiast o godz. 19.00 usłyszymy łączący świat muzyki poważnej i jazzu zespół Nahorny Sextet w składzie: Włodzimierz Nahorny (fortepian), Dorota Miśkiewicz (śpiew), Wojciech Staroniewicz (saksofony), Henryk Gembalski (skrzypce), Mariusz Bogdanowicz (kontrabas), Piotr Biskupski (perkusja). Koncerty poprowadzi Anna Butrym.

W programie utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Fryderyka Chopina oraz Romana Maciejewskiego. Wstęp wolny!

Więcej informacji – na stroniehttps://imit.org.pl/programy/departament-muzyki/4466