polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
Premiera płyty "Pieśń o ziemi: polska muzyka skrzypcowa"
13 kwietnia 2018
30. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich
14–22 kwietnia 2018, Kraków
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych
15-21 kwietnia 2018, Nowy Sącz
32. „Warszawskie Spotkania Muzyczne”
12-19 maja 2018, Warszawa
IV Małopolska Akademia Talentów
1–8 lipca 2018, Łącko

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Oddział Warszawski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza 2 kwietnia 2018 roku o godz. 16.00 do Muzeum w Nieborowie i Arkadii na koncert „Polski kwintet fortepianowy”, podczas którego odbędzie się premiera utworu Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko.

Wystąpi kwartet smyczkowy Nostadema i pianista Wojciech Świętoński. Muzycy zaprezentują kwintety smyczkowe Pawła Łukaszewskiego, Bartosza Kowalskiego oraz prawykonają Polski kwintet fortepianowy Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko.

Kontynuując tradycję dzieł klasycznych inspirowanych polskością (takich, jak dzieła Juliusza Zarębskiego, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz i innych wspaniałych polskich kompozytorów) Weronika Ratusińska pragnie reinterpretować w swoim Polskim kwintecie fortepianowym rytmikę polskich tańców ludowych. Kameralna obsada umożliwia skoncentrowanie się na barwie instrumentów solowych, jak też ich wzajemnej interakcji oraz grze fakturalnej. Kwintet jest utworem trzyczęściowym. Poszczególne części zbudowane są zgodnie z klasycznym wzorem cyklu. Część pierwsza to forma ronda z aktywnymi rytmicznie refrenami oraz zmiennymi kupletami o charakterze bardziej statycznym; drugie ogniwo cyklu to część powolna, utrzymana w formie ABA; część trzecia – żartobliwe scherzo. Pod względem estetyczno-stylistycznym kompozycja nawiązuje do zdobyczy repetitive music, jak również neoklasycyzmu i neotonalności.

Kompozycja została zamówiona przez Oddział Warszawski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Program zostanie zaprezentowany również 6 kwietnia o godz. 19.30 w sali MOK w Legionowie i 8 kwietnia o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.


4 kwietnia 2018 roku o godz. 19:00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (ul. Grochowska 272, Warszawa) odbędzie się czwarty koncert z cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”, podczas którego zabrzmią kwartety smyczkowe Mieczysława Weinberga i Szymona Laksa.

Ostatni koncert wiosennej odsłony cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie” wypełnią dwa wyjątkowe kwartety, powstałe w roku zakończenia II wojny światowej. Obydwa utwory stanowią niezwykły zapis przeżyć i emocji twórców, silnie doświadczonych przez burzliwe lata XX wieku. Troje muzyków orkiestry Sinfonia Varsovia – Stanisław Podemski i Agnieszka Guz (skrzypce), Małgorzata Szczepańska (altówka) – oraz uczestniczka programu „Akademia Sinfonia Varsovia” wiolonczelistka Zofia Ziemkiewicz wykonają Kwartet smyczkowy nr 5 op. 27 Mieczysława Weinberga i Kwartet smyczkowy nr 3 Szymona Laksa.

Choć obaj twórcy urodzili się i wychowali w Warszawie, opuścili Polskę w dość młodym wieku. Szymon Laks już pod koniec lat 20. związał się z Paryżem, gdzie studiował kompozycję u Paula Vidala. Na ziemie polskie wrócił dopiero w czasie II wojny światowej, w drastycznych okolicznościach – jako więzień obozu Auschwitz-Birkenau. Przeniesiony następnie do niemieckiego Dachau, doczekał szczęśliwie wyzwolenia przez armię amerykańską. Po wojnie na stałe powrócił do Paryża, gdzie oprócz komponowania zaczął pisać książki, ukazujące m.in. obozową rzeczywistość. Jego III Kwartet smyczkowy oparty jest w dużej mierze na polskich melodiach ludowych. Niektóre z wykorzystanych tematów, jak na przykład melodia piosenki o głodującym żołnierzu, mogą być odczytywane jako wyraz przeżyć obozowych. Jednak zamiast grozy wojny słychać w Kwartecie radość życia i zachwyt nad witalistyczną siłą muzyki ludowej.

Być może doświadczenia Mieczysława Weinberga z czasów wojennych nie są aż tak dramatyczne, aczkolwiek ponura aura tych czasów odcisnęła silne piętno na jego muzyce. Wraz z rozpoczęciem wojny, we wrześniu 1939 roku, kompozytor uciekł z Polski i osiadł na stałe w ZSSR. V Kwartet smyczkowy op. 27 powstał w okresie, gdy Weinberg utrzymywał się w Moskwie z pisania muzyki dla teatru i cyrku. Poważniejsze utwory kameralne i orkiestrowe pisał z głębszej potrzeby twórczej. „Uważam za swój obowiązek moralny pisanie o wojnie, o strasznym losie, jaki zgotował ludziom nasz wiek.” – mówił Mieczysław Weinberg, który stracił wielu bliskich w obozach koncentracyjnych.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


Program 2 Polskiego Radia zaprasza 5 kwietnia 2018 roku o godz. 20.00 do Studia S 2 Polskiego Radia (Warszawa, ul. Jacka Kaczmarskiego 59) na koncert promocyjny płyty Górecki Ahead.

Album Górecki Ahead jest próbą odczytania spuścizny Henryka Mikołaja Góreckiego w nowy sposób i ukazania jej w odmiennym niż dotychczas świetle. Ta płyta jest jednocześnie dowodem na to, jak żywotna i inspirująca jest współcześnie muzyka Góreckiego, zwłaszcza, jeśli jej interpretacji podejmują się artyści, u których biegłość instrumentalna idzie w parze z kreatywnością, wyobraźnią i potrzebą tworzenia autorskiej wypowiedzi artystycznej.

Henryk Mikołaj Górecki należy do grona najwybitniejszych i najsławniejszych dwudziestowiecznych kompozytorów. Niezwykłą popularność, także poza hermetycznym środowiskiem miłośników muzyki klasycznej, zawdzięcza skomponowanej w 1976 III Symfonii. Paradoksalnie, pomimo osiągnięcia sukcesu w skali światowej, całokształt twórczości kompozytora do dziś pozostaje właściwie nieznany szerszemu gronu odbiorców.

Bracia Marcin Oleś – kontrabasista – i Bartłomiej Oleś – perkusista – oraz wibrafonista jazzowy Christopher Dell, kontynuując rozpoczętą w roku 2011 współpracę, sięgnęli po utwory kompozytora filtrując je przez sumę własnych bogatych doświadczeń. Ze swojej strony wnieśli wrażliwość muzyków na co dzień zajmujących się jazzem i improwizacją. Górecki Ahead nie jest kolejnym z wielu albumów wypełnionym muzyką klasyczną przearanżowaną na jazzową modłę. W interpretacji tria, niekiedy znacząco odmiennej od oryginału, w wyważony, inteligentny i pełen finezji sposób ujawnia się delikatna równowaga pomiędzy wiernością muzycznej idei kompozytora, a przynależną sztuce jazzowej swobodą wypowiedzi.

Bilety do kupienia na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz w kasie przed koncertem.


W dniach 5–20 kwietnia 2018 roku w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się 26. edycja festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki.

Pomysłodawcą festiwalu był dyrektor Filharmonii, Karol Anbild; pierwsze edycje, w których prezentowano muzykę polską, odbyły się w latach 1960-tych. Po trzydziestoletniej przerwie festiwal reaktywował dyrektor Filharmonii, Szymon Kawalla, który nadał mu charakter monograficzny. Od 2002 roku Świętokrzyskimi Dniami Muzyki kieruje Jacek Rogala, który założenia programowe Festiwalu podporządkował prezentowaniu muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów niewykonywanych wcześniej w Kielcach.

Prologiem festiwalu będzie monograficzny koncert Pawła Łukowca zawierający m.in. jego oratorium Święta przy Tobie chwila oparte na poemacie lirycznym zmarłego niedawno kieleckiego poety Henryka Jachimowskiego. Ponadto podczas koncertu inauguracyjnego zostanie prawykonana najnowsza kompozycja Łukowca napisana dla pianisty Marka Mizery Anamorphosis na fortepian i smyczki.

Stałymi elementami Dni są przekrojowe recitale, rodzinne koncerty edukacyjne i prezentacje filmów dokumentalnych. W tym roku skrzypaczka Aleksandra Szwejkowska-Belica i pianista Cezary Sanecki przybliżą szerokie stylistycznie spektrum muzyki polskiej od H. Wieniawskiego i K. Szymanowskiego do R. Twardowskiego i B. Kaszuby (16 kwietnia), a Jarosław Kordaczuk z przyjaciółmi zaprosi dzieci do niezwykłych, bo inspirowanych ruchem i tańcem, poszukiwań dźwięku (15 kwietnia). Film zaś poświęcony będzie postaci słynnego polskiego skrzypka pochodzenia żydowskiego, Bronisława Hubermana (18 kwietnia).

Zwyczajowo odbędzie się jeden koncert specjalny. Tym razem będzie nim wieczór pieśni Pawła Łukaszewskiego do słów poetów polskich. A klamrą dla wszystkich tych wydarzeń będą koncerty z udziałem orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej z utworami odkrywanymi na nowo (Polonez J. Zarębskiego i Koncert fortepianowy R. Koczalskiego oraz Symfonia H. Warsa), przypominanymi po latach (Kościelec W. Kilara) i prezentowanymi w Kielcach po raz pierwszy (Concerto breve R. Twardowskiego, Koncert skrzypcowy Z. Bagińskiego i Góry A. Lasonia).

Szczegółowy program – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl


W dniach 5, 6 i 7 kwietnia 2018 roku w Operze na Zamku będzie wystawiona multimedialna opera dziecięca w formie wyprawy muzycznej autorstwa Jerzego Kornowicza na motywach baśni Historia najmniej prawdopodobna Hansa Christiana Andersena.

Bohaterem opery jest Czas i jego widomy kształt – Zegar zamieszkujący na operowej wieży zamkowej. To Czas jest czymś „najmniej prawdopodobnym”, Zegar zaś jest jednym z jego reprezentacji, także świadkiem czasu, instrumentem ukazywania obrazów w czasie spektaklu. Akcja toczy się w różnych przestrzeniach Opery na Zamku. Kolejne sceny w różny sposób odnoszą się do tematu czasu i stanowią kolejne obrazy wytwarzane w pełnych godzinach przez niezwykły zegar. Owe obrazy ilustrowane są za pomocą rozmaitych, często nietypowych instrumentów, ruchu tancerzy oraz projekcji multimedialnych.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

5 kwietnia Operę na Zamku w Szczecinie odwiedzi Polskie Radio Dzieciom. Będzie to spotkanie odbywające się w ramach Trzecich Urodzin Polskiego Radia Dzieciom. Po przedstawieniu na dzieci czekają niespodzianki.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl


Tegoroczna ceremonia wręczenia nagród International Classical Music Awards (ICMA) oraz koncert galowy będą miały miejsce 6 kwietnia 2018 roku w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Polskiego Radia.

International Classical Music Awards, przyznawane od roku 2010, są następcą MIDEM Classical Awards. W skład jury ICMA wchodzą krytycy muzyczni z 14 krajów, reprezentujący 17 różnych czasopism muzycznych – zarówno wydawanych drukiem, jak i elektronicznych – oraz stacji radiowych: Andante (Turcja), Crescendo (Belgia), Das Orchester (Niemcy), Gramofon (Węgry), HRT Hrvatska radiotelevizija (Chorwacja), IMZ (Austria), Muzykalnaja Żizń (Rosja), MDR-Figaro (Niemcy), Musica (Włochy), Musik & Theater (Szwajcaria), Orpheus Radio (Rosja), Opera (Wielka Brytania), Pizzicato (Luksemburg), Radio 100,7 (Luksemburg), ResMusica (Francja), Rondo Classic (Finlandia) i Scherzo (Hiszpania).

„Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że naszym partnerem jest jedna z najlepszych polskich orkiestr, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach”, powiedział prezydent ICMA Remy Frank. „Zespół ten jest nam bardzo dobrze znany, ponieważ w przeszłości był kilkukrotnie nagradzany przez jury ICMA.”

Wydarzenie to połączy wybitnych laureatów nagród i przedstawicieli międzynarodowego przemysłu muzycznego w prestiżowej polskiej Sali koncertowej – siedzibie NOSPR.

Podczas koncertu galowego wystąpią laureaci tegorocznej edycji Nagrody ICMA, dyrygenci: Alexander Liebreich i Manfred Honeck, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, znakomici soliści: Szymon Nehring (fortepian), Christoph Sietzen (perkusja), Yu Yuan (flet), Stefan Temmingh (flet podłużny) i wspaniały Belcea Quartet. W programie koncertu znalazły się Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego i Uwertura koncertowa op. 12 Karola Szymanowskiego.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.nospr.org.pl


6 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza miłośników arii i pieśni na koncert, który będzie zarazem finałem VII Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Zdzisława Skwary „Mława 2018”.

Organizatorem konkursu jest Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. Andrzeja Krzanowskiego w Mławie. Tam zostanie przeprowadzony I etap konkursu.

W koncercie finałowym, z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego wystąpią młodzi śpiewacy, adepci sztuki wokalnej z różnych stron Polski – wiele wspaniałych talentów. Kogo i jakie utwory usłyszymy? – o tym zdecyduje Jury. W konkursowym repertuarze znajdują się m.in. kompozycje Stanisława Moniuszki, Gaetano Donizettiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Giacomo Pucciniego, Giuseppe Verdiego, Georges’a Bizeta, Piotra Czajkowskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

Z pewnością dla wielu młodych wokalistów, finalistów konkursu, koncert z filharmonikami warmińsko-mazurskimi będzie pierwszym w życiu występem z profesjonalną orkiestrą symfoniczną. Jak napisali w programie organizatorzy, etap finałowy konkursu to „Wspaniała okazja (i wyzwanie), duża scena, duża widownia i świetna orkiestra pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego”.

Informacja o biletach – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl


6 kwietnia 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się koncert w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Koncert rozpocznie dzieło Andrzeja Kopcia Trzy utwory na orkiestrę kameralną. Autor jest polskim kompozytorem młodego pokolenia, dwukrotnym laureatem konkursów Śląskiej Trybuny Kompozytorów w Katowicach i Konkursu Młodych Kompozytorów im. T. Bairda. W swojej twórczości chętnie sięga po techniki komputerowe, komponuje dzieła na obsady solistyczne, kameralne, chóralne i orkiestrowe oraz tworzy szereg projektów wykorzystujących środki elektroniczne. Współpracuje m. in. z Warszawskim Teatrem Tańca, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu, Legnickim Centrum Kultury, Planetarium Niebo Kopernika, Festiwalem „Artelier" w Szczecinie. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jego dzieło zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Szymona Makowskiego. Ponadto zespół wykona Symfonię nr 102 Josepha Haydna, jedną z ostatnich 12 jego symfonii napisaną podczas drugiego pobytu w Londynie, a także V Symfonię Siergieja Prokofiewa. Według oświadczenia kompozytora jest to „hymn na cześć człowieka wolnego i szczęśliwego, jego potężnych mocy, czystego i szlachetnego ducha”.

Wykonanie i prawykonanie utworów Andrzeja Kopcia odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Informacja o biletach – na stronie  Filharmonii.


6 i 8 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 i 17.00 w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki odbędą się koncerty w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”. Pianista Michał Szymanowski zaprezentuje dzieła polskich kompozytorów XX–XXI w.

Koncerty „Polskie głosy” to muzyczna prezentacja osiągnięć kompozytorskich współczesnych twórców, ze specjalnym naciskiem na współpracę ze środowiskiem kompozytorskim województwa kujawsko-pomorskiego. W trakcie weekendu 6–8 kwietnia odbędą się dwa koncerty: symfoniczny i kameralny, oba poświęcone polskiej muzyce współczesnej.

Podczas koncertu 6 kwietnia zabrzmią: Comets Macieja Bałenkowskiego, II Koncert na fortepian i orkiestrę Włodka Pawlika, który autor stworzył w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, a także kompozycja zbiorowa Suita Pomerania. Suita została napisana specjalnie dla Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego i składa się z pięciu części: Zamek Krzyżacki Tomasza Cywińskiego, Kamienica pod Gwiazdą Rafała Kłoczko, Fortefikacje toruńskie Jędrzeja Rocha Rocheckiego, Katedra Świętych Janów Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Jarmark Katarzyński Magdaleny Cynk. Kompozytorzy tego dzieła to absolwenci toruńskiej szkoły muzycznej, urodzeni w Toruniu. Wszystkie części, choć napisane przez różnych autorów, komponują się w harmonijną całość. Kulminacją wieczoru będzie polskie prawykonanie Dédicace VIII Piotra Mossa. Dzieła zaprezentują: Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Szymona Bywalca i Michał Szymanowski – artysta-rezydent Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie artystycznym 2017/18.

8 kwietnia pianista i Kwartet Smyczkowy TOS wykonają Kwintet fortepianowy Pawła Łukaszewskiego, który również napisał utwór w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie, a także IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.tos.art.pl/ 


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert symfoniczny, który odbędzie się 7 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Orkiestra pod batutą wybitego Juozasa Domarkasa wykona utwory Ludwiga van Beethovena i Modesta Musorgskiego.

Jeszcze za życia Beethovena jego V Koncert fortepianowy Es‑dur zyskał miano „Cesarski”, choć – jak w wypadku większości podobnych przydomków – nie pochodzi ono od kompozytora. Być może zadecydowała o tym dedykacja dla arcyksięcia Rudolfa Habsburga lub – co bardziej prawdopodobne – heroiczny, monumentalny, wręcz militarny charakter dzieła, anonsowany już choćby tonacją Eroiki. Jeszcze silniej niż w IV Koncercie usamodzielnia się tu partia orkiestry, której traktowanie zwiastuje już „symfoniczne” koncerty epoki romantyzmu i neoromantyzmu. Koncert wykona Eugen Indjic – amerykański pianista pochodzenia rosyjsko-serbskiego, laureat IV nagrody na VIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie; artysta należący do najbardziej prominentnych pianistów swojego pokolenia jest szczególnie cenionym wykonawcą repertuaru romantycznego, zwłaszcza muzyki Chopina, a także neo- i postromantyków: Liszta, Rachmaninowa i in.

W sierpniu 1873 r. zmarł nagle w wieku 39 lat Wiktor Hartmann – rosyjski malarz, rysownik, ilustrator książek i architekt. Łączyła go bliska przyjaźń z Modestem Musorgskim, który ogromnie przeżył śmierć malarza. Niebawem upamiętniono go wystawą prac malarza. Sam Musorgski wspominał, iż odbierał jego dzieła bardzo „muzycznie” – podczas zwiedzania wystawy natychmiast rodziły się w jego umyśle tematy i melodie, które szybko zapisywał, i tak powstały Obrazki z wystawy. Musorgski uwiecznia w dźwiękach dziesięć wizji Hartmanna, w tym szkice z wizyty w polskim Sandomierzu (dwa portrety tamtejszych Żydów kompozytor ujął w jednej miniaturze, sugestywnie przeciwstawiającej obie postacie: Samuel Goldberg i Szmul). Cykl Musorgskiego doceniono dopiero w XX w., zwłaszcza dzięki olśniewającej orkiestracji Ravela (1922), zauroczonego „symfonizmem” skomplikowanej fortepianowej faktury miniatur Musorgskiego. Za dyrygenckim pulpitem stanie Juozas Domarkas, niezwykle zasłużony litewski dyrygent, wieloletni szef Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Wilnie i ceniony wykładowca stołecznej Akademii Muzycznej.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl 


8 kwietnia 2018 roku o godz. 18:15 w Muzeum Narodowym w Warszawie zabrzmią utwory Ignacego Jana Paderewskiego w wykonaniu Pawła Popko (fortepian) i Michała Przygońskiego (śpiew).

W holu przed wejściem na wystawę „Paderewski” młodzi muzycy zaprezentują sztandarowe kompozycje Mistrza. W pierwszej części koncertu usłyszymy Menuet G-dur op. 14, Nokturn B-dur op. 16 i Krakowiak fantastyczny op. 14. W drugiej zabrzmią pieśni Fryderyka Chopina op. 74 skomponowane do słów Stefana Witwickiego i Adama Mickiewicza oraz pieśni Paderewskiego op. 22 ze słowami XIX-wiecznego francuskiego poety Catulle'a Mendèsa.

Partie wokalne, polskie i francuskie, wykona Michał Przygoński, który w 2014 roku zadebiutował jako solista na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej główną rolą w operze Wasserstimmen Dariusza Przybylskiego. Jest stypendystą rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i banku Société Générale. Partie fortepianowe wykona Paweł Popko na zabytkowym, należącym do kompozytora, fortepianie marki Erard. Paweł Popko – laureat wielu nagród na międzynarodowych konkursach, m. in. I nagrody na Międzynarodowym Forum Muzycznym w Mäntta (Finlandia), III nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. A. Rubinsteina (Petersburg), III nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Pianistycznym (Nałęczów).

Koncert towarzyszy wystawie „Paderewski”, którą można oglądać do 20 maja w MNW. Wystawa odbywa się w ramach projektu „3 × Niepodległa w Muzeum Narodowym w Warszawie” pod Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości 1918–2018.

Dodatkowe informacje – na stronie Muzeum.


Primabalerina światowych scen i niegrzeczny chłopiec baletu w spektaklu Giselle z moskiewskiego Teatru Bolszoj w kwietniu i maju w kinach w całej Polsce. Retransmisja w Kinie Praha odbędzie się 8 kwietnia 2018 roku o godz. 17.00.

Nazywowkinach.pl – dystrybutor transmisji i retransmisji operowych, baletowych i teatralnych do kin – zaprasza na retransmisję baletu romantycznego, w którym rolę tytułową kreuje Swietłana Zacharowa, a towarzyszy jej równie sławny ze swej tanecznej techniki, co niestandardowych zachowań wybitny tancerz Siergiej Połunin.

Giselle to ukoronowanie stylu romantycznego w balecie, tytuł uwielbiany przez baletomanów całego świata.

Ten XIX-wieczny tytuł jest kwintesencją baletu romantycznego, pełnego niesamowitości, grozy i korowodów tańczących zjaw. To także jeden z nielicznych baletów, który praktycznie nieprzerwanie istnieje na scenach baletowych świata od swojej premiery ponad 170 lat temu. W Teatrze Bolszoj zobaczymy redakcję Jurija Grigorowicza, który stworzył ją w oparciu o choreografie Jeana Coralliego, Jules’a Perrota i Mariusa Petipy. Od kilkunastu lat Giselle jest nieobecna na polskich scenach, nadarza się zatem niepowtarzalna okazja do obcowania z tym arcydziełem sztuki tańca.

Giselle to także wyjątkowa partia w karierze Swietłany Zacharowej, primabaleriny Bolszoj i innych światowych scen. Pierwszy raz wykonała ją na scenie Teatru Maryjskiego w Petersburgu, gdy została przyjęta do tamtejszego zespołu. Miała... niespełna 17 lat. Potem trzykrotnie wykonała tę rolę podczas gościnnego maratonu występów Maryjskiego na scenie Bolszoj. Była też zapraszana do gościnnych występów w „Giselle” na moskiewskiej scenie. Wreszcie to właśnie Giselle zatańczyła, gdy przeniosła się do zespołu baletowego Teatru Bolszoj.

Publiczność zelektryzuje zapewne także wiadomość, że jako książę Albert partnerować jej będzie Siergiej Połunin, zwany niegrzecznym chłopcem baletu. Obecnie niezwiązany na stale z żadną sceną artysta zasłynął m.in. brawurowym tańcem do utworu Take me to Church, który obejrzało w Internecie już ponad 23 miliony widzów. Ostatnio tancerz wystąpił też w roli aktorskiej w filmie Morderstwo w Orient Expressie w reżyserii Kennetha Branagha.

Spektakl z udziałem Swietłany Zacharowej i Siergieja Połunina został zarejestrowany podczas transmisji na żywo do kin w 2015 roku, obecnie Teatr Bolszoj przypomina go widzom na całym świecie w cyklu „Bolshoi Ballet Live”.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


8 kwietnia 2018 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Polska muzyka za mało znana”, podczas którego wystąpi Polish Cello Quartet.

Polish Cello Quartet powstał w 2011 roku z inicjatywy Tomasza Darocha, Wojciecha Fudali, Krzysztofa Karpety oraz Adama Krzeszowca. Artyści postanowili założyć ten zespół kameralny, by pokazać szerszej publiczności oryginalne brzmienie kwartetu wiolonczelowego. Muzycy PCQ mieli zaszczyt uczyć się u czołowych wiolonczelistów-pedagogów w Polsce (Paweł Głombik, Stanisław Firlej) i na świecie (Frans Helmerson, Gary Hoffman, Michael Flaksman, Jelena Očić, Julius Berger, Jeroen Reuling). Doświadczenie artystyczne zdobywali w renomowanych ośrodkach kulturalnych Europy, m.in. w Kolonii, Mannheim i Brukseli. Każdy z nich w swoim dorobku ma liczne nagrody konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Zespół regularnie występuje podczas międzynarodowych festiwali muzycznych, takich jak Wratislavia Cantans, Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, Q’arto Mondi, Jazztopad. Współpracował z wieloma wybitnymi muzykami klasycznymi oraz jazzowymi, w tym z Garym Hoffmanem, Jadwigą Rappé, Dominikiem Połońskim, Tonym Malabym i Natem Wooleyem. W 2014 roku Polish Cello Quartet został jednym z zespołów Narodowego Forum Muzyki.

Ten wyjątkowy zespół kameralny, w skład którego wchodzi czterech znakomitych młodych wiolonczelistów, wykonają Deux mouvements na 4 wiolonczele Aleksandra Tansmana, Quartetto per quattro violoncelli Piotra Mossa, Balladę i Rapsodię na 4 wiolonczele Kazimierza Wiłkomirskiego oraz sculpture (from the way of the cross) na 4 wiolonczele preparowane Artura Zagajewskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie  NOSPR.


8 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Krakowskiej wystąpi Chór Męski Świętego Efraima z Budapesztu. Wieczór zatytułowany „Dźwięki Wyszehradu” zorganizowany został z inicjatywy Ambasady Węgier w Polsce, Konsulatu Generalnego Węgier w Krakowie oraz Węgierskiego Instytutu Kultury w Warszawie w ramach prezydencji węgierskiej w Grupie Wyszehradzkiej 2017/2018.

Zespół powstał w 2002 roku z inicjatywy Tamása Bubnó, który poprowadzi niedzielny koncert. W składzie znaleźli się członkowie Zespołu Honvéd, Chóru Węgierskiego Radia czy Narodowego Chóru Męskiego, którzy specjalizują się w przede wszystkim w wykonawstwie muzyki cerkiewnej. W repertuarze zespołu znajdują się jednak ponadto pieśni wywodzące się z obrządku protestanckiego, gregoriańskiego, a także utwory Liszta, Bartóka czy Ligetiego. Męski Chór Świętego Efraima kładzie także duży akcent na prezentację kompozycji europejskiej muzyki współczesnej, w tym polskiej. W roku 2006 artyści zostali laureatami Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce. Od 25 lat istnienia renomowanego festiwalu palmę pierwszeństwa otrzymał chór nie słowiańskiego pochodzenia. Z okazji zakończenia Prezydencji Węgier w Radzie UE i rozpoczęcia tamże Polskiej Prezydencji 1 lipca 2011 r. Chór – jako jedyny do tej pory zespół – wystąpił z jednogodzinnym koncertem w Sali Senatu RP.

Podczas koncertu w Krakowie usłyszymy utwory z literatury męskich chórów Czech, Polski, Węgier i Słowacji. Oprócz dzieł Kodálya, Bartóka czy Liszta, będą więc zaprezentowane Benedicamus Domino Krzysztofa Pendereckiego, Chwalitie Imia Gospodnie Romualda Twardowskiego i 6 polskich pieśni ludowych na tematy żołnierskie Witolda Lutosławskiego; a ponadto muzyka ludowa na fujarki, piszczałki i dudy w wykonaniu węgierskiego wirtuoza tych instrumentów, Balázsa Szokolaya zwanego „Bzykiem”.

Dodatkowe informacje – na stronie Filharmonii Krakowskiej.


Jubileuszowy koncert Katedry Chóralistyki, wpisujący się w obchody Jubileuszu 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie, odbędzie się 8 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w bazylice Jezuitów przy ul. Kopernika 26.

Tradycja chóralnego muzykowania zajmuje znaczące miejsce na mapie kulturalnej Krakowa. Akademia Muzyczna w Krakowie pielęgnuje tę tradycję poprzez działalność Katedry Chóralistyki, której studenci przygotowują się do samodzielnego prowadzenia zespołów chóralnych, a w trakcie studiów tworzą także profesjonalny zespół chóralny, mierząc się z najbardziej ambitnym i wymagającym repertuarem wokalnym.

Podczas kwietniowego koncertu wystąpią połączone chóry Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Chór Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im F. Chopina w Krakowie. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Symfoniczna tejże szkoły oraz soliści-wokaliści, a za pulpitem dyrygencki staną studenci dyrygentury chóralnej Akademii. W programie koncertu usłyszymy przekrój dzieł oratoryjnych kompozytorów rosyjskich, niemieckich oraz utwory Henryka Jana Botora.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.amuz.krakow.pl


Program 2 Polskiego Radia zaprasza 8 kwietnia 2018 roku o godz. 18.00 do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego na koncert Polskiej Orkiestry Radiowej.

W wykonaniu Orkiestry pod dyrekcją Michała Klauzy usłyszymy Symfonię g-moll nr 40 KV 550 Wolfganga Amadeusa Mozarta i utwory Andrzeja Panufnika: Epitafium katyńskie oraz Koncert na fagot i orkiestrę kameralną.

W roli solistki wystąpi fagocistka Katarzyna Zdybel-Nam. Artystka rozpoczęła naukę gry na instrumencie w 1998 roku w zamojskiej Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia pod kierownictwem Jerzego Lisaka. W latach 2002-2007 pod kierunkiem prof. Zbigniewa Płużka studiowała w Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w Warszawie, a trzy lata później ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe (Solistenklasse) w Hochschule für Musik w Stuttgarcie w klasie prof. Marka Engelhardta. Od 2009 do 2014 kontynuowała naukę na studiach doktoranckich w klasie prof. Czesława Klonowskiego w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, uzyskując tytuł doktora sztuki w 2015 r. Obecnie Katarzyna Zdybel-Nam jest wykładowcą tej uczelni. Wykonawczyni jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów. Koncertuje jako solistka i kameralistka. W sezonie 2011/2012 jako solistka współpracowała z Królewską Operą w Kopenhadze, w sezonie 2013/2014 w szwedzkiej Narodowej Orkiestrze Symfonicznej w Goeteborgu, a także w tamtejszej operze – również jako solistka. Od 2007 roku artystka jest solistką Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej, a od 2017 – solistką Orkiestry Sinfonia Varsovia. Prowadziła kursy w klasach fagotu na uczelniach wyższych w Bostonie – w Boston University, Berklee, New England Conservatory.

Bilety do kupienia na stronie sklep.polskieradio.pl oraz w kasie przed koncertem.


W dniach 9 kwietnia – 12 maja 2018 roku odbędzie się siedemdziesiąta druga sesja „Musica Moderna”, czyli organizowana od ponad 30 lat przez Akademię Muzyczną w Łodzi seria wydarzeń poświęconych muzyce współczesnej.

Sesję rozpocznie wykład Jacka Szerszenowicza dotyczący aspektów wizualnych twórczości Bogusława Schaeffera, ilustrowany muzycznymi interpretacjami Urszuli Bereźnickiej-Pniak. W ramach poniedziałkowego „Wieczoru Muzycznego” wystąpi rosyjski pianista – artysta firmy Steinway Dmitri Ratser, który znany jest z tego, iż dobierając repertuar stawia przed sobą ekstremalne wyzwania. Ponadto będziemy również gościć Ewę Liebchen (Polska), flecistkę specjalizującą się w nowej muzyce, a także kompozytora Borisa Alvarado (Chile).

Tradycyjnie młodzi wykonawcy przedstawią utwory studentów klas kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W tym samym koncercie będziemy mieli również okazję wysłuchać utworu, który otrzymał III nagrodę na amerykańskim konkursie młodych kompozytorów – 39th Annual Young Composers̕ Competition 2017, National Association of Composers. Polecamy także prezentacje Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej oraz koncerty dyplomowe tegorocznych absolwentów klas kompozycji.

W ramach przedsięwzięcia odbędzie się wystawa obrazów Elżbiety Szczeblewskiej i instalacja plastyczno-muzyczna Aleksandry Chciuk – prac inspirowanych muzyką Zygmunta Krauze.

Koncerty, wykłady, wystawa i instalacja odbędą się w łódzkiej Akademii Muzycznej (al. 1 Maja 4) oraz w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina (ul. Narutowicza 20/22). Wstęp wolny na wszystkie imprezy za wyjątkiem koncertu kameralnego, który odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej.

Szczegółowy program – na stronie  Akademii Muzycznej.


12 kwietnia 2018 roku w warszawskim klubie Mózg Powszechny (ul. Jana Zamoyskiego 20) o godz. 19.30 rozpocznie się tegoroczna edycja cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1.

„Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. W cyklu wystąpień mistrzowskich 2018 zaprezentują się uznani artyści polscy i zagraniczni, skupieni wokół improwizacji, działań autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych.

Tegoroczny cykl koncertów rozpocznie się występem Hana Benninka i Tomasza Gwincińskiego. Artyści wystąpią najpierw solo, a potem w duecie, w którym na scenie zagrają razem po raz pierwszy. Bennink jest artystą wizualnym oraz perkusistą; jego dwa talenty często zbiegają się, gdy muzykuje podczas swoich wystaw. Pierwszym instrumentem perkusyjnym Benninka było krzesło kuchenne, ostatnio powrócił do prostych instrumentów i często gra jedynie na werblu. Artysta łączy tradycyjne swingowanie z opanowanym do mistrzostwa freejazzowym brzmieniem.

Tomasz Gwinciński jeden z założycieli tzw. sceny yassowej, jest gitarzystą, perkusistą i kompozytorem, studiował medycynę i filozofię, a potem kompozycję u Bogusława Schaeffera. Jest także producentem oraz twórcą muzyki teatralnej. Gwinciński współpracował z takimi muzykami jak Ryszard „Tymon” Tymański, Mikołaj Trzaska i Kazik Staszewski. Można usłyszeć go na kultowym albumie Rozmowy s catem.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 


12 kwietnia 2018 roku o godz. 19:00 w Zdrojowym Teatrze Animacji będzie miał miejsce koncert z cyklu „Zdrojowy Czwartek z Filharmonią – Współcześnie… Kameralnie”, podczas którego Sepia Ensemble wykona utwory polskich kompozytorów współczesnych.

Trwa rezydencja zespołu Sepia Ensemble organizowana przez Filharmonię Dolnośląską w Jeleniej Górze w sezonie 2017/2018 w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”. Rezydencja rozpoczęła się koncertem 19 stycznia, podczas którego zespół prawykonał utwór Tomasza Citaka Sinfonia concertante na skrzypce, obój, puzon, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę. Koncert 12 kwietnia będzie zwieńczeniem rezydencji. W programie utwory: Ceci n'est pas une Balle Compagnie Kahlua, Sun shadow VII na piccolo, obój, klarnet i perkusję Wenchenga Qina, U Radka na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian Pawła Mykietyna, Trio na klarnet, skrzypce i fortepian Eugeniusza Knapika, a także Betelgeuse na skrzypce, wiolonczelę i fortepian Marcela Chyrzyńskiego oraz Rozrywkowe mazurki na skrzypce i wiolonczelę Bartosza Smorągiewicza, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”.

Program jest więc bardzo różnorodny: od kontemplacyjnych i gwiezdnych nastrojów Chyrzyńskiego i Qina po nawiązujące do rozrywki utwory Smorągiewicza czy Mykietyna. Ten koncert to perełka dla poszukiwaczy nowych wrażeń, trendów i nietuzinkowych muzycznych rozwiązań. Współczesne kompozycje z pewnością nie raz zaskoczą nas, a zespół Sepia Ensamble, stworzony z muzyków-solistów i specjalizujący się w wykonywaniu dzieł muzyki najnowszej poprowadzi nas poprzez nowoczesne brzmienia.

Na koncert w dniu 12 kwietnia obowiązuje promocyjna cena biletów.

Więcej informacji o koncercie: http://filharmonia.jgora.pl


13 kwietnia 2018 roku o godz. 16.00 w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (sala im. S. B. Lindego) odbędzie się spotkanie z okazji 40. rocznicy śmierci kompozytora Wojciecha Łukaszewskiego, połączone z prezentacją jego twórczości.

13 kwietnia 2018 roku minie 40. rocznica śmierci Wojciecha Łukaszewskiego, wrażliwego i poszukującego kompozytora, oddanego pedagoga, artysty wielorako zaangażowanego w propagowanie muzycznej kultury. Mimo że odszedł w młodym wieku, zostawił po sobie wiele wartościowych i pięknych utworów. Dzięki hojnemu darowi Rodziny od 10 lat jego kompozytorska spuścizna spoczywa w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, w Archiwum Kompozytorów Polskich.

Rocznicowy wieczór będzie okazją do przypomnienia postaci kompozytora, wysłuchania jego wybranych utworów (wykonawcami będą Anna Mikołaczyk-Niewedział, sopran oraz Marcin Tadeusz Łukaszewski grający na fortepianie i flecie) oraz zaprezentowania jego wybranych autografów. W programie także wykład syna kompozytora, dr hab. Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, prof. UMFC: Wojciech Łukaszewski – dzieje krótkiego życia i dziedzictwo twórcze.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.