polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

1 stycznia 2018 o godz. 19:00 Koncert Noworoczny odbędzie się w Mediatece (Tychy).

W Wiedniu w Nowy Rok tańczy się walca, a w Tychach – co dobrze świadczy o temperamencie mieszkańców miasta – tango. Światowej sławy skrzypek Krzysztof Jakowicz z towarzyszeniem formacji Tango Attack (Grzegorz Bożewicz – bandoneon, Piotr Malicki – gitara, Hadrian Filip Tabęcki – fortepian, aranżacje) oraz oczywiście AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia, przypomni wspaniały zestaw polskich tang, które może pokryły się już szlachetną patyną, ale których kurz się nie ima.

Podczas koncertu świątecznego artyści wykonają m.in. Całuję twoją dłoń, Madame Ralpha Erwina, Umówiłem się z nią na dziewiątą Henryka Warsa, W małym kinie Władysława Szpilmana, Złociste chryzantemy Zbigniewa Maciejowskiego i To ostatnia niedziela Jerzego Petersburskiego. Jak się bawić – to z klasą. I jak witać Nowy Rok, to najlepiej ze świadomością tego, co już było.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


„Sinfonia Varsovia Kameralnie” to nowy cykl koncertowy, który będzie się odbywał od 3 stycznia do 5 grudnia 2018 roku.

Cykl „Sinfonia Varsovia Kameralnie” startuje 3 stycznia o godz. 19:00 w siedzibie Orkiestry przy ulicy Grochowskiej 272. Podczas siedmiu koncertów wystąpią muzycy Sinfonii Varsovii w dobrze znanych składach kameralnych, jak również w ramach zespołów stworzonych specjalnie na tę okazję. Tematem przewodnim cyklu będzie muzyka polska skomponowana po 1918 roku. W każdą pierwszą środę miesiąca od stycznia do kwietnia i od października do grudnia zaprezentuje się inny zespół, utworzony z muzyków orkiestry Sinfonia Varsovia. Usłyszymy zespoły smyczkowe od trio, przez kwartet aż do kwintetu, a także trio stroikowe, trio fortepianowe, kwintet dęty oraz ensemble składem i repertuarem nawiązujący do słynnej grupy Nonstrom (klarnet, puzon, wiolonczela, fortepian).

Kwintet smyczkowy Sinfonia Varsovia, tworzony przez koncertmistrzów i liderów orkiestry, wystąpi na koncercie inaugurującym cykl. W ich wykonaniu usłyszymy Quintetto per archi Krzysztofa Pendereckiego, a także The Elements Jana Stokłosy i Umbrae Andrzeja Kwiecińskiego. Podczas kolejnych koncertów zabrzmią dzieła ikon polskiej muzyki XX wieku, takich jak Aleksander Tansman, Andrzej Panufnik czy Wojciech Kilar. Organizatorzy poświęcą również sporo uwagi odkrywaniu zapomnianych twórców, jak choćby Szymon Laks czy też Mieczysław Wajnberg, którego twórczość przeżywa w ostatnich latach prawdziwy renesans.

Koncerty poprowadzą muzykolodzy i dziennikarze, znani m.in. z Radiowej Dwójki, jak Agata Kwiecińska czy Mariusz Gradowski. – „Rozpoczynając cykl Sinfonia Varsovia Kameralnie jesteśmy coraz bliżej stworzenia pełnego sezonu artystycznego. W nadchodzącym roku chcemy dać warszawiakom namiastkę tego, czym będzie Sinfonia Varsovia gdy ukończymy budowę naszej nowej sali koncertowej", – mówi Janusz Marynowski, dyrektor Orkiestry.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program cyklu koncertów.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/ 


5 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w szczecińskiej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza odbędzie się Koncert prezydencki.

Romantyczna muzyka norweska, przebój muzyki filmowej Wojciecha Kilara, a nade wszystko brzmienie wirtuozowskiej trąbki obdarzonego nieziemskimi zdolnościami artysty Ole Edvarda Antonsena. Właściwie układ przypominający nieco koncert w typie greatest hits, jakich w karnawale nie brakuje. Nie ma tu wielkiego poematu symfonicznego ani monumentalnej symfonii – zamiast tego krótkie i efektowne utwory ukazujące kwintesencję mroźnej i nieco melancholijnej północy, pod powierzchnią której drzemie temperament prawdziwego demona muzycznego popisu.

Właściwie – poza Kilarem – nazwiska pozostałych kompozytorów nieczęsto pojawiają się w programach koncertowych. Z muzyki norweskiej znamy Edwarda Griega, z kręgu fińskiego zaś Jana Sibeliusa. Lukę w wiedzy o kulturze muzycznej naszych północnych sąsiadów pomaga nam wypełnić dyrektor muzyczny Filharmonii Rune Bergmann, który jest kulturowym pomostem pomiędzy Polską a Norwegią. Dzięki niemu szczecińska publiczność pozna muzykę m. in. Geirra Tveitta (1908–1981) i Johanna Svendsena (1840–1911).

Antidotum na norweski sentymentalizm będzie polonez Wojciecha Kilara, który stanowi nieodłączną część filmu Pan Tadeusz Andrzeja Wajdy. Podobno kompozytor przesłał tę muzykę reżyserowi z prośbą, aby ten uważnie jej posłuchał, ponieważ może być wskazówką „jak zrobić film”. To się nazywa sprawcza rola muzyki w filmie…

W roli solisty wystąpi norweski trębacz Ole Edvard Antonsen. Finał karnawałowego przekładańca należeć będzie do brawurowej trąbki Antonsena. Koncert prezydencki zakończy materiał z albumu trębacza Landscapes.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl


W styczniu w Warszawie, Łodzi i w Zgierzu odbędą się cztery bezprecedensowe koncerty świąteczne żydowsko-polskie. Podczas pierwszego z nich 6 stycznia 2018 roku w łódzkiej Parafii Matki Bożej Wspomożenia Wiernych zaprezentowane zostanie premierowe wykonanie utworu Zuzanny Koziej.

Z inicjatywą organizacji koncertów wyszedł Chór Żydowski CLIL wraz z dyrygentem Wojciechem Pławnerem i zaprosił do współpracy trzy inne chóry z Łodzi i z Warszawy: Ewangelicki Chór Concordia, Chór Centrum Myśli Jana Pawła II i Chór Parafii pw. Ofiarowania Pańskiego Cantate Domino. Podczas koncertów zespoły zaprezentują pieśni chanukowe oraz kolędy, jako że w obu tradycjach – żydowskiej i chrześcijańskiej – święta Chanuki oraz Bożego Narodzenia, obchodzone są w tym samym czasie.

Koncerty zwieńczy Chanukolęda – utwór napisany specjalnie na tę okazję przez kompozytorkę Zuzannę Koziej, łączący motywy tradycyjnych żydowskich pieśni chanukowych oraz polskich kolęd. Motywy przeplatają się, pokazując, jak wiele wspólnego mają ze sobą obie te tradycje i jak dobrze mogą ze sobą współegzystować.

Kompozytorka Zuzanna Koziej studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie prof. Stanisława Moryto i dr. Miłosza Bembinowa oraz w Conservatorio Statale Giuseppe Verdi w Turynie (Włochy) w klasie prof. Giuseppe Elosa. Jest laureatką wielu nagród w konkursach kompozytorskich, także o zasięgu międzynarodowym. W 2015 roku jej utwór zabrzmiał jako Dzieło Finałowe XII Międzynarodowego Festiwalu Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat”, odnotowując od tamtej pory wiele wykonań na całym świecie. Obecnie jest kompozytorem-rezydentem w Poznańskim Chórze Kameralnym pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Więcej


7 stycznia 2018 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii Częstochowskiej będzie miał miejsce Koncert Noworoczny „Świat walca”.

W koncercie weźmie udział Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka. W roli solistki wystąpi Katarzyna Dondalska (sopran koloraturowy), która należy do grona wybitnych wirtuozów sopranowej techniki koloraturowej we współczesnej wokalistyce, przez Barbarę Bonney nazwana „ósmym cudem świata”. Katarzyna Dondalska, urodzona w Bydgoszczy, rozpoczęła studia wokalne w Akademii Muzycznej w Gdańsku pod kierunkiem Haliny Mickiewiczówny. Od pierwszych lekcji wiadomym było, że w klasie mistrzyni koloratury pojawił się talent o niepospolitych możliwościach. Po roku nauki w gdańskiej uczelni Katarzyna Dondalska kontynuowała swoje wykształcenie w Niemczech w Wyższej Szkole Muzycznej w Würzburgu. Przy wsparciu i mentorstwie swoich profesorów – Grigorija Żyslina (skrzypce) i Jutty Bucelis-Dehn (śpiew) – ukończyła studia uzyskując dyplom, i to w obu specjalnościach, z wyróżnieniem. Artystka kształtowała i doskonaliła bez przerwy swoją niezwykłą sceniczną osobowość na podjętych następnie studiach podyplomowych klasy mistrzowskiej, które ukończyła w 2002. Katarzyna Dondalska jest finalistką i laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych (Cardiff Singer of the World Festival, Międzynarodowy Konkurs im. Francisco Viñasa w Barcelonie, Konkurs Śpiewu Koloraturowego „Sylvia Geszty”, Międzynarodowy Konkurs Muzyczny Telewizji ARD, Międzynarodowy Konkurs Śpiewaczy w s’Hertogenbosch). W latach 1998–2000 występowała na scenie Stadttheater Heidelberg. W roku 2011 otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie wokalistyka w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Artystka wraz z Orkiestrą Filharmonii zaprezentuje najpiękniejsze walce wiedeńskie, angielskie i francuskie, a także Walc Wojciecha Kilara z filmu Ziemia obiecana i Pieśń Heleny Krzesimira Dębskiego. Przy dźwiękach Libiamo wzniesiemy toast lampką szampana za pomyślny Nowy Rok.

Informacja o biletach – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl


7 stycznia 2018 roku o godz. 18:00 w Sali im. Stefana Strahla w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się koncert perkusyjny „Wielkie uderzenie”.

W muzyce sekcja perkusji w znamienitej większości jest elementem rytmicznym i melodycznym. Niezwykle rzadko instrumenty te występują w solowej roli. Koncert „Wielkie uderzenie” zaprezentuje nam perkusję jako solową grupę, która bez problemu może funkcjonować na scenie indywidualnie. Szeroki repertuar oraz różnorodność instrumentalna pokażą nam jak wiele kolorów i barw można znaleźć w tej sekcji. W programie znajdą się m. in. Suita na lutnię Johanna Sebastiana Bacha w transkrypcji na marimbę. Te pięknie brzmiące instrumenty zabrzmią również w duecie w muzyce Astora Piazzoli oraz Steve'a Reich'a. Prócz tego zostaną zaprezentowane utwory polskich autorów: Good Vibes Jakuba Kotowicza i Groovitation Krystiana Skubały.

Na scenie znajdą się znane wszystkim kotły oraz zestaw multiperkusyjny, którego skład instrumentów może przyprawić o zawrót głowy. Artyści są studentami prof. Jacka Woty z Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

Szczegółowy program – na stronie: http://filharmonia.jgora.pl


9 stycznia 2018 roku o godz. 20.10 w Teatrze Wielkim w Warszawie odbędzie się uroczysta 25. gala wręczenia Paszportów „Polityki” – jednej z najważniejszych i prestiżowych nagród w świecie kultury w Polsce, ogromnie cenionej w środowiskach twórczych.

Paszporty „Polityki” to nagrody kulturalne przyznawane przez tygodnik „Polityka" od 25 lat. Otrzymują je polscy młodzi artyści, którzy przyczyniają się do przekraczania granic w sztuce. Wyróżnienie to jest przyznawane debiutantom i twórcom, dla których ostatnie 12 miesięcy były okresem przełomowym lub wyjątkowo intensywnym w pracy twórczej. W pierwszym etapie eliminacji niezależni krytycy z różnych redakcji i instytucji kultury zgłaszają najciekawsze osobowości minionego roku w 7 kategoriach: film, teatr, literatura, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna i kultura cyfrowa. Nazwiska tych młodych artystów i twórców nominowanych do Paszportów „Polityki” 2017 można znaleźć na stronie: www.polityka.pl/paszportypolityki 

Wśród nominowanych w kategorii „Muzyka poważna": Joanna Freszel, Artur Zagajewski i Piotr Sałajczyk.

Laureatów wyłoni kapituła składająca się z dziennikarzy tygodnika „Polityka”, a poznamy ich podczas uroczystej gali, która będzie transmitowana również w telewizji TVN. Wezmą w niej udział ludzie kultury, mediów, biznesu i laureaci lat poprzednich.

Dodatkowe informacje – na stronie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.


9 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert kameralny, podczas którego w wykonaniu Poznańskiego Tria Fortepianowego zabrzmią utwory Andrzeja Koszewskiego i Andrzeja Panufnika.

Późnym latem 1808 roku, podczas pobytu u hrabiny Marii von Erdödy, ukończył Beethoven Tria op. 70, uznane za jedne z jego najważniejszych dzieł na klasyczny skład fortepianu, skrzypiec i wiolonczeli. Kompozytorski rozmach podyktował Beethovenowi utwory formalnie rozbudowane i brzmieniowo bogate. W Triu D-dur op. 70 nr 1 znaleźć można, energiczne tutti i liryczne westchnienia, pełne rozmachu figuracje i frapujące pizzicata. Jednak najniezwyklejsza kolorystycznie jest część druga – Largo assai edespressivo. To jej brzmieniowa aura spowodowała, że Trio zaczęto nazywać „Duch”. Tajemniczości jej nie brakuje, nie dziwią więc nawet skojarzenia z Makbetem. Mniej więcej w tym czasie Beethoven snuł plany opery opartej na krwawej tragedii Szekspira. Jej szkice również utrzymane były – jak Largo – w posępnym d-moll.

Główna tonacja Tria c-moll op. 5 Maxa Brucha do pogodnych również nie należy. Jednak ten młodzieńczy utwór zdecydowanie bardziej spogląda w stronę melodyjności spod znaku Mendelssohna. Bruch za kameralistyką nie przepadał. W liście do wydawcy pokusił się nawet o stwierdzenie: „wolę skomponować trzy całe oratoria […] niż trzy kwartety smyczkowe”. Być może podpisałby się pod tym wyznaniem i Andrzej Koszewski, jeden z najwybitniejszych twórców muzyki chóralnej w XX wieku, często bardzo eksperymentalnej. Ale jedno Trio fortepianowe, skomponowane w wieku 28 lat po sobie pozostawił.

Trio fortepianowe Panufnika tętni szerokim rozmachem, nurtem żywiołowego temperamentu” – pisał po premierze w 1936 roku Jan Maklakiewicz. Świetny utwór, otwierający twórczość Panufnika powstawał… dwukrotnie. Oryginał spłonął w Powstaniu Warszawskim, więc kompozytor swoje opus 1 zdecydował się zrekonstruować z pamięci. Dziś to jedyny ślad jego przedwojennego dorobku – duch...

Marcin Majchrowski

Więcej – na stronie Filharmonii Narodowej.


11 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Austriackim Forum Kultury (Warszawa, ul. Próżna 7/9) będzie miał miejsce Koncert młodych kompozytorek i kompozytorów „Etno-electro”.

Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich wraz z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego rzuciło wyzwanie młodym twórcom, w wyniku czego powstało siedem niezwykle różnorodnych dzieł. Każdy z utworów jest kilkuminutową impresją zainspirowaną tradycją i jednocześnie poza nią wykraczającą. Wsłuchamy się w brzmienie głosu białego, piszczałek bezotworowych czy gamelanu, a to wszystko w połączeniu z elektroniką.

Podczas koncertu odbędą się prawykonania takich utworów polskich kompozytorów, jak Oj, chmielu (2017) Mieczysława Baumgarta, Ła (2017) Piotra Bednarczyka, Dasein (2017) Moniki Kozakiewicz, Play by Play (2017) Rafała Ryterskiego, Chciałbym zakręcić ci w głowie wiwatem (2017) Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego, Babuleńko ma! (2017) Pauliny Zujewskiej, a także Bell Weaving (2017) amerykańskiej kompozytorki Julii Seeholzer.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://austria.org.pl


12 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej będzie miał miejsce koncert symfoniczny „Wirtuozeria Osobowości”, podczas którego odbędzie się prapremiera Koncertu akordeonowego Krzysztofa Pendereckiego.

Wrażliwość, wirtuozeria, wszechstronność – to określenia najlepiej pasujące do bohaterów kolejnego koncertu symfonicznego. Udział w przedsięwzięciu weźmie dwóch niezwykłych muzyków, których talent i osobowość potrafią zjednać sobie przychylność każdego melomana. Orkiestrę Symfoniczną PFB poprowadzi Maestro Vag Papian – profesor Samuel Rubin Academy of Music w Tel Awiwie oraz gościnny dyrygent Narodowej Opery Armenii. W roli solisty wystąpi niebywale utalentowany akordeonista Maciej Frąckiewicz, zdobywca Paszportu Polityki w 2013 roku.

W wykonaniu artystów usłyszymy Francesca da Rimini Piotra Czajkowskiego, II Symfonię Roberta Schumanna. Kulminacją wydarzenia będzie prapremiera Koncertu akordeonowego Krzysztofa Pendereckiego (wersja Concerto Doppio). Utwór, który prawykona w Filharmonii Bałtyckiej Maciej Frąckiewicz, nie jest zupełnie nową kompozycją. Concerto doppio Krzysztofa Pendereckiego zostało napisane na skrzypce i altówkę z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej w 2012 z okazji dwusetlecia wiedeńskiej Musikverein i na zamówienie tej instytucji. W 2017 roku kompozytor opracował wersję na akordeon.

Informacje o biletach – na stronie Filharmonii.


12 stycznia o godz. 19.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie miał miejsce koncert symfoniczny „Zimowa opowieść”, podczas którego zabrzmi muzyka polskich twórców.

W programie wydarzenia – historia opowiedziana dźwiękami, bez słów: Bajka, opowieść zimowa Stanisława Moniuszki, Fantazja góralska Zygmunta Noskowskiego oraz muzyka do narodowego baletu Harnasie Karola SzymanowskiegoBajka od 1848 roku stała się jednym z najczęściej wykonywanych utworów Moniuszki, któremu nieobcy był duch muzyki góralskiej (tańce góralskie w Halce). Góralska nuta inspirowała również jego następcę Zygmunta Noskowskiego, który także postanowił opowiedzieć o górach za pomocą dźwięków w Fantazji góralskiej. Wprawdzie ów trochę niesłusznie zapomniany kompozytor częstym bywalcem pod Giewontem nie był, lecz góralski folklor w swoich utworach wykorzystał i to nieraz (np. muzyka do komedii W Tatrach).

Muzyka do baletu Harnasie Karola Szymanowskiego nie ma rodowodu programowego. Jednak wykonana koncertowo spełnia tę rolę, tj. sprawia, że kojarzymy muzykę z najbardziej legendarnymi mieszkańcami gór – rozbójnikami i łupicielami, słowem harnasiami. Muzyka urzeka tu góralskim kolorytem, werwą, a szerokie frazy tętnią harnasiowym temperamentem. Dla podkreślenia realizmu folkloru podhalańskiego Szymanowski zastosował tu liczne cytaty. Z gęstwiny orkiestrowego brzmienia wyrasta w niektórych numerach prawdziwa góralska kapela, co można uznać za pierwsze w historii spotkanie góralszczyzny z uczoną muzyką symfoniczną.

Utwory zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz Kapela Sebastiana Karpiela Bułecki pod dyrekcją Adama Klocka.

Dodatkowe informacjena stronie Filharmonii.


13 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie będzie miał miejsce koncert „Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera”, podczas którego sławny pianista wykona kompozycje własnego autorstwa oraz George’a Gershwina.

Okres po I wojnie światowej należał do najbardziej „eksperymentalnych” i różnorodnych w całych dziejach muzyki. Jedną z wielu znaczących nowości, którymi entuzjazmował się ówcześnie muzyczny świat, okazał się jazz. Szybko też doszło do mariażu jazzu z muzyką klasyczną (m.in. Milhaud, Strawiński). Jednym z twórców takiego pogranicza był George Gershwin. Młody muzyk szybko zwrócił uwagę całej Ameryki, także lidera znanego big-bandu, Paula Whitemana, który zaproponował Gershwinowi skomponowanie „jazzowego koncertu fortepianowego”. Ów przystał na propozycję i stworzył Błękitną rapsodię. Premiera miała miejsce 12 lutego 1924 w Nowym Jorku. Przy fortepianie zasiadł sam Gershwin. Sukces wśród publiczności okazał się olśniewający, dając początek innym szeroko zakrojonym symfonicznym kompozycjom Gershwina. Owocem tryumfalnego tournée po Europie, a także kontaktów z wybitnymi francuskimi muzykami, jak Maurice Ravel i Nadia Boulanger, jest poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu (1928), który popularnością dorównuje Błękitnej rapsodii.

Tytuł kompozycji Leszka Możdżera 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki zapowiada utwory o otwartej formie, kształtowane live podczas koncertu (każda z miniatur może trwać od 5 do nawet 25 minut!), pianista i smyczkowy zespół wzajemnie się inspirują, wchodzą w interakcje koordynowane przez solistę. Utwór wyróżnia brzmieniowa eufonia, nostalgiczne i żartobliwe spojrzenie wstecz ku „złotym latom jazzu”, które dla autora jest pewną odskocznią od głównego nurtu jego – często awangardowej, wciąż śmiało poszukującej nowych form i brzmień – twórczości w ramach mainstreamu jazzowej sceny muzycznej. Połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zapowiada koncert niezwykły. Poprowadzi go dyrektor artystyczny zespołu, Mirosław Jacek Błaszczyk.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl


16 stycznia 2018 roku o godz. 20:00 w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym odbędzie się premiera projektu Monoperkusja.

Monoperkusja to projekt muzyczno-wizualny ukazujący możliwości wykonawcze pojedynczych instrumentów perkusyjnych. Jego inicjatorem jest Miłosz Pękala – jeden z najwybitniejszych europejskich artystów-perkusistów, który widzi w nim przeciwwagę do tendencji wykorzystywania w utworach wielu instrumentów.

Ideą projektu Monoperkusja jest świadoma eksploracja: ukazanie możliwości wyrazowych instrumentarium perkusyjnego. Do współpracy zostali zaproszeni kompozytorzy estetycznie i mentalnie bliscy Pękali: Cezary Duchnowski, Sławomir Wojciechowski, Rafał Zapała, Felix Kubin i Paweł Mykietyn. Wykorzystany został również utwór, od którego wszystko się zaczęło – Temazcal Javiera Alvareza. Utwory wymienionych twórców zawiera solowy album artysty. Zostaną one zaprezentowane podczas koncertu. Nieodłączną częścią prezentacji będzie projekcja video-art, realizowana przez znanego artystę mediów wizualnych Wiktora Podgórskiego.

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://nina.gov.pl


Katedra Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Łodzi zaprasza 17 stycznia 2018 roku na seminarium współczesnej muzyki klawesynowej poświęcone pamięci wybitnej klawesynistki Elżbiety Chojnackiej, zmarłej w maju 2017 roku.

W programie zaplanowano wydarzenia z udziałem artystów z Łodzi, Warszawy i Poznania: koncert w ramach cyklu „Klawesyn i muzyka dawna” oraz wykłady. Seminarium odbędzie się w Sali Balowej w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Gdańska 32). Wstęp wolny.

Seminarium rozpocznie się wykładami o godz. 11.00, które zaprezentują trzy prelegentki: dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (AM Łódź), prof. UMFC dr hab. Alina Ratkowska (UMFC Warszawa) oraz dr Natalia Hyżak (AM Poznań).

O godz. 18.15 odbędzie się koncert współczesnej muzyki klawesynowej, na którym wystąpią goście, pedagodzy i studenci Katedry Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Łodzi. Usłyszymy trzy prawykonania: Delaborde na klawesyn i elektronikę (taśmę) Edwarda Sielickiego w wykonaniu Aliny Ratkowskiej, Po trzykroć… na saksofon sopranowy i klawesyn Anny Ignatowicz-Glińskiej w wykonaniu Pawła Gusnara i Aliny Ratkowskiej oraz Odrodzona Lukáša Sommera w wykonaniu PipeFusion Duo. Utwór ten jest kompozycją napisaną specjalnie dla łódzkiego zespołu, w skład którego wchodzą: Julia Mielczarek (saksofon) i Jakub Jastrzębski (klawesyn). Podczas koncertu zabrzmią także inne współczesne kompozycje, m.in. dedykowane Elżbiecie Chojnackiej Kształty żywiołów na klawesyn i taśmę Jerzego Kornowicza w wykonaniu Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz, Fantazja na flet i klawesyn Krzysztofa Grzeszczaka w interpretacji Eweliny Zawiślak i Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej oraz Marii Ćwiklińskiej – Toccata hommege a Gi Fre 2015 w interpretacji Natalii Hyżak. Koncert zamkną Preludia jesienne Bronisława Kazimierza Przybylskiego w wykonaniu studentek klawesynu.

Opiekę artystyczną nad seminarium objęły: dr Ewa Rzetecka-Niewiadomska i dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz. Koncert uświetni obecność kompozytora Lukáša Sommera.

Więcej informacji na stronie: http://www.amuz.lodz.pl


W dniach 18–21 stycznia 2018 roku odbędą się 8. Dni Muzyki Nowej. Tegoroczny program ma na celu podkreślenie twórczej kreatywności, która wydobywa potencjał poprzez reinterpretację lub odkrywanie możliwości drzemiących w dobrze znanych instrumentach.

Nietypowe wykorzystanie gitary elektrycznej, analogowe samplowanie kaset magnetofonowych, interpretacje muzyki średniowiecznej czy wykonanie utworów grupy Kraftwerk przez zespół specjalizujący się w muzyce współczesnej – podczas 8. Dni Muzyki Nowej organizatorzy chcą pokazać inne oblicze znanej dotychczas muzyki lub instrumentów i urządzeń obecnych w popkulturze.

Jednym z ważnych elementów programu będzie spojrzenie na gitarę elektryczną, silnie we współczesnej popkulturze osadzoną w etosie muzyki rockowej (koncerty Susan Alcorn i Marcina Dymitera).

Pochodzący z Hamburga artysta i muzyk Arnd Kai Klosowski od okresu nastoletniego zajmuje się samplingiem i tworzeniem loopów na tzw. kassetteninstrument czyli instrumencie kasetowym, jednej z pierwszych analogowych maszyn samplujących, złożonych z ośmiu walkmanów Sony. Klosowski przywiezie to niezwykłe urządzenie do Gdańska i pokaże jak gra na kasetach.

W przeszłość muzyki sięga trio Bastarda Trio, założone przez klarnecistę Pawła Szamburskiego razem z Michałem Górczyńskim i Tomaszem Pokrzywińskim. Na wydanej jesienią płycie Promitat eterno wzięli na warsztat średniowieczne pieśni i motety Piotra z Grudziądza, jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej na przełomie XIV i XV wieku. Bazując na metodzie „viola bastarda”, czyli swobodnych skokach między kolejnymi głosami pieśni, improwizują wokół tych melodii, budując oryginalną interpretację muzyki dawnej.

Flecista i kompozytor Dominik Strycharski sięgnął po kompozycję Melodie Louisa Andriessena. Napisał do niej alter ego Harmonie aby pokazać, że harmonia stała się niemożliwa. Podczas festiwalu zaprezentuje te utwory razem z uznaną pianistką Barbarą Drążkowską, która specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i zyskała mocną pozycję w europejskim środowisku muzycznym.

Szczegółowy program i informacje o biletach – na stronie: http://klubzak.com.pl


Między 18 stycznia a 13 lutego 2018 roku Opera Rara zawładnie krakowskimi scenami i sercami melomanów.

Różnorodność form: trzy recitale wokalne z fortepianem, trzy recitale z towarzyszeniem orkiestry, dwa koncerty z operami w wersjach koncertowych oraz dwie nowe kreacje stworzone specjalnie dla krakowskiej widowni, w sumie 14 wydarzeń – to w skrócie program zbliżającej się edycji Festiwalu Opera Rara.

Program festiwalu obejmuje utwory od końca wieku XVII aż po rok 1986. Festiwal zainauguruje recital wypełniony niezwykłymi ariami Jeana-Philippe’a Rameau i Christopha Willibalda Glucka. 21 stycznia usłyszymy dwa najsłynniejsze świeckie dzieła Marca-Antoine’a Charpentiera: Les arts florissants oraz La descente d’Orphée aux Enfers. W dniach 23, 30, 31 stycznia i 6 lutego odbędzie się cykl recitali wokalnych z fortepianem, w którym udział wezmą Christopher Maltman, Anna Larsson, Roberta Mameli, Juan Sancho i Natalia Kawałek. 4, 7 i 12 lutego czeka nas premiera przygotowana specjalnie na Festiwal Opera Rara. Tym razem będzie to The Man Who Mistook His Wife for a Hat Michaela Nymana. W roli tytułowej wystąpi polski baryton Tomasz Konieczny, a towarzyszyć mu będzie Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała. Na zakończenie Festiwalu 13 lutego w Teatrze Słowackiego zostanie zaprezentowana pierwsza angielska opera –Wenus i Adonis Johna Blowa.

W rozmaitości form, stylów i epok nie zabraknie polskiego akcentu – 19, 20 i 22 stycznia w Teatrze im. J. Słowackiego zabrzmi III Symfonia Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego, którą poprzedzi Erwartung Arnolda Schoenberga. Wybitnym solistom – Evelinie Dobračevej w Erwartung oraz Andrzejowi Lampertowi – w Pieśni o nocy będzie towarzyszyła Orkiestra Festiwalowa Kraków, stworzona specjalnie na te koncerty i łącząca doświadczenie muzyków z całej Polski, oraz chór Capelli Cracoviensis. Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Recitale, dzieła sceniczne, opery w wersji koncertowej; produkcje zaczerpnięte wprost ze światowego obiegu koncertowego oraz te tworzone w oparciu o lokalne środowisko – Festiwal Opera Rara jest przedsięwzięciem wychodzącym ku melomanom i niosącym wielką artystyczną wartość.

Program i informacja o biletach – na stronie Festiwalu.


Inaugurując 73. sezon artystyczny Filharmonia Krakowska przystąpiła do projektu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta-rezydent”. Artystą-rezydentem Filharmonii została znakomita skrzypaczka Maria Sławek, która wystąpi jako solistka najbliższych koncertów: 19 stycznia 2018 o godz. 19.30 i 20 stycznia br. o godz. 18.00. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Łukasz Borowicz.

Program „Artysta-rezydent” ma na celu wsparcie promocyjne oraz prezentację młodych polskich wykonawców, którzy dzięki rezydencjom staną się bardziej rozpoznawalni w życiu muzycznym i zyskają szansę na zintensyfikowanie swojej działalności koncertowej. Skrzypaczka Maria Sławek ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Wiesława Kwaśnego. Swoje umiejętności doskonaliła także podyplomowo w klasie prof. Dory Schwarzberg oraz podczas licznych kursów z cenionymi artystami. Od 2011 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie pracuje na stanowisku asystenta. Tam również w 2015 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych.

W programie styczniowych koncertów z udziałem Marii Sławek – utwory Aleksandra Tansmana, Siergieja Prokofiewa i Nikołaja Czeriepnina, kompozytorów, którzy w pierwszej połowie XX wieku skierowali swoje drogi twórcze w stronę Paryża, europejskiego centrum kultury. Tansman – autor prezentowanych dla Krakowskiej publiczności Czterech tańców na orkiestrę symfoniczną - przeniósł się do Francji pod koniec 1919 roku i tam rozpoczął swoją międzynarodową karierę muzyczną. Niedoceniony w Polsce, w 1920 roku w Paryżu recitalem własnych utworów zapoczątkował międzynarodową karierę kompozytorską i pianistyczną. Kilkanaście miesięcy wcześniej Siergiej Prokofiew wyjechał z Rosji, udając się najpierw do Stanów Zjednoczonych, a później do Francji. W Paryżu Prokofiew szybko zdobył renomę wybitnego wirtuoza fortepianu oraz niezwykle oryginalnego kompozytora. Podobnie jak Tansman, podczas pobytu w tym niezwykłym mieście poznał wiele osobistości świata muzycznego, m.in. francuskiego skrzypka Roberta Soetensa – pierwszego wykonawcę partii solowej II Koncertu skrzypcowego g-moll. W tym właśnie utworze w charakterze solistki usłyszymy Marię Sławek. Mieszkając w Paryżu, Prokofiew pracował bardzo intensywnie, komponując m.in. dla Siergieja Diagilewa. Współpracę z twórcą Baletów Rosyjskich nawiązał także osiadły we Francji Nikołaj Czeriepnin. Na zamówienie Diagilewa skomponował Narcyza i Echo w oparciu o Metamorfozy Owidiusza. Kompozycją tą zamknięty zostanie program najbliższych koncertów.

Informacje o biletach – na stronie Filharmonii.


19 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert, współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta-rezydent”, podczas którego zostanie prawykonany utwór Tomasza Citaka.

Zespołem objętym rezydencją artystyczną przez Filharmonię Dolnośląską w Jeleniej Górze w sezonie 2017/2018 jest Sepia Ensemble. To zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Powstał w 2012 roku z inicjatywy kompozytorów Artura Kroschela i Rafała Zapały, a w jego skład wchodzą absolwenci oraz studenci Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, których łączy szczególne zainteresowanie i pasja wykonywania muzyki najnowszej. Na początku koncertu zespół prawykona Sinfonia concertante na skrzypce, obój, puzon, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę autorstwa Tomasza Citaka, polskiego kompozytora młodego pokolenia.

W drugiej części koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Aleksandra Grefa wykona III Symfonię op. 52 Jeana Sibeliusa i Koncert fortepianowy G-dur Maurice’a Ravela. W twórczości Jeana Sibeliusa III Symfonia była przełomem. W przeciwieństwie do pierwszych dwóch – romantycznych i patriotycznych dzieł – ta kieruje się niemal w stronę klasycyzmu w stylu Beethovena. Napisana podczas podróży do Wielkiej Brytanii, zwana jest czasem „Angielską” i ma w sobie ślady wpływu muzyki europejskiej. Niewątpliwą inspiracją do powstania Koncertu fortepianowego była dla Ravela podróż do Stanów Zjednoczonych. Autor, zafascynowany klimatem muzyki jazzowej stworzył utwór utrzymany w duchu koncertów Mozarta i Saint-Saënsa i jednocześnie będący w przeciwieństwie do cięższych form klasycznych. W roli solisty wystąpi pianista Paweł Kowalski.

Szczegółowe informacje – na stronie Filharmonii.


19 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert z okazji Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości. Zabrzmi muzyka Ignacego Jana Paderewskiego i Ludwiga van Beethovena.

W ten uroczysty wieczór publiczność Narodowego Forum Muzyki usłyszy arcydzieła tych wielkich kompozytorów w wykonaniu wyjątkowych artystów. Na jednej estradzie wystąpią NFM Filharmonia Wrocławska i Chór NFM pod dyrekcją Giancarlo Guerrero oraz wschodząca gwiazda polskiej pianistyki – Szymon Nehring.

Praca nad Koncertem fortepianowym a-moll op. 17 zajęła Paderewskiemu łącznie sześć lat. Pierwsza część kompozycji powstała już w 1882 roku jako dzieło młodego, dwudziestodwuletniego twórcy. Do pisania kolejnych fragmentów utworu artysta powracał w późniejszym czasie podczas swojego pobytu w Krakowie, Zakopanem Wiedniu i Paryżu. Ostatecznie Paderewski ukończył dzieło w 1888 roku – nie był jednak pewny jego jakości. W efekcie zdecydował się na zaprezentowanie Koncertu bardziej doświadczonemu twórcy. Wybór padł na starszego od Paderewskiego o ćwierć wieku Camille’a Saint-Saënsa – kompozytora, który słynął z ogromnej wiedzy i znakomitego opanowania trudnej sztuki instrumentacji. Koncert fortepianowy a-moll francuski twórca ocenił jako wyjątkowo udany. Koncert jest dziś jednym z najpopularniejszych dzieł Paderewskiego i należy do najważniejszych polskich utworów fortepianowych w historii. Usłyszymy go w wykonaniu jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich pianistów młodego pokolenia – Szymona Nehringa. Artysta ten zyskał uznanie międzynarodowej publiczności, występując jako jedyny Polak w finale XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2015). W 2017 roku wygrał prestiżowy Międzynarodowy Mistrzowski Konkurs Pianistyczny im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie.

Następnym punktem programu będzie wykonanie jednego z najsłynniejszych dzieł w historii – IX Symfonii Beethovena. Rozbrzmiewająca w finale utworu Oda do radości, której treść nawiązuje do idei równości i braterstwa, podsumuje inaugurację wyjątkowego dla Polski jubileuszu. W kontekście historii Polski finał dzieła rozbrzmiewa niczym radość narodu odzyskującego niepodległość po latach niewoli.

Informacja o biletach – na stronie NFM.


19 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w krakowskiej Akademii Muzycznej (Aula Florianka, ul. Sereno Fenn'a 15) odbędzie się koncert monograficzny, podczas którego polską premierę będą miały dwa utwory Marcela Chyrzyńskiego: Haiku No. 2 na klarnet i fortepian oraz Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian.

Utwór Haiku No. 2 na klarnet i fortepian (2016) nawiązuje do trzyczęściowej struktury haiku (japoński miniaturowy gatunek poetycki, 17-zgłoskowiec dzielący się na trzy 5-, 7- i 5-sylabowe wersy). Kompozycja ma również budowę trzyczęściową, a części te grane są attaca. Pierwsza część zbudowana jest na 5 akordach, druga na 7, trzecia ponownie na 5.

Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2017) to utwór inspirowany filmem Śmierć w Wenecji Luchino Viscontiego – obrazem zrealizowanym w 1971 roku na podstawie noweli Thomasa Manna. O odwołaniu się do dzieła słynnego reżysera kompozytor pisze następująco:

„W tym roku (2017) udało mi się odwiedzić wyspę Lido. Chciałem koniecznie obejrzeć słynny Grand Hotel des Bains i poczuć klimat dawnych czasów. Niestety w 2010 roku, czego nie wiedziałem, hotel ten został zamknięty i do tej pory czeka na renowację. […] Z uczuciem żalu, że nie udało mi się wejść do środka, poszedłem na hotelową plażę, na której zmarł główny bohater – kompozytor Gustav von Aschenbach. Z dawnych czasów nie pozostało nic. […] Po godzinie dwudziestej plaża była tak samo pusta i martwa jak Grand Hotel des Bains. Siedziałem na piasku patrząc w horyzont. Wówczas pustka zaczęła napełniać się dźwiękami. Moja własna muzyka przeplatała się z Adagiettem Gustava Mahlera i motywami z Tristana i Izoldy Richarda Wagnera..."

Krakowska Akademia Muzyczna świętuje tym koncertem jubileusz 30-lecia działalności twórczej Marcela Chyrzyńskiego. Koncert organizuje Katedra Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu. Utwory zaprezentują znakomici artyści: klarnecistka Barbara Borowicz, wiolonczelista Jan Kalinowski i pianista Marek Szlezer.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.