Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Codziennie od 14 kwietnia do 13 października 2018 roku (oprócz niedziel i świąt), o godz. 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywają się koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jednym z nielicznych kościółów w Warszawie w tak znacznym procencie autentycznym, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonują znakomici polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku, m.in. najsłynniejszy utwór na organy Toccatę i fugę d-moll Johanna Sebastiana Bacha, oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe. Organiści koncertują w strojach barokowych.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kapitula.org/barokorg.html 


„Najlepszy duet fortepianowy dzisiejszych czasów” według „New York Timesa”. Muzy największych współczesnych kompozytorów i dyrygentów. Swoją magnetyzującą energią oczarowują słuchaczy najbardziej prestiżowych sal koncertowych świata. 1 października 2018 roku Katia i Marielle Labèque wystąpią z Sinfoniettą Cracovią w ICE Kraków.

„Katia i Marielle Labèque to artystki zjawiskowe, reprezentantki absolutnej „pierwszej ligi” światowej pianistyki” ‒ mówi Jurek Dybał, dyrektor Sinfonietty, pod którego batutą zespół wystąpi w październiku. W programie koncertu znajdą się arcydzieła muzyki francuskiej: utwory Maurice’a Ravela, Francisa Poulenca i Georgesa Bizeta. Usłyszymy między innymi ‒ w wersji na dwa fortepiany ‒ Ravelowską suitę Moja matka gęś ‒ zadedykowaną przez kompozytora wnukom polskiego rzeźbiarza Cypriana Godebskiego oraz poruszającą, nostalgiczną suitę Nagrobek Couperina w mistrzowskim opracowaniu na orkiestrę autorstwa samego Ravela. Wirtuozki wykonają również porywający Koncert na dwa fortepiany Francisa Poulenca, uważany za jedno ze szczytowych osiągnięć w twórczości Francuza. Program uzupełni Symfonia C-dur Georgesa Bizeta ‒ młodzieńcze arcydzieło zwiastujące talent autora słynnej opery Carmen.

Niezrównana wirtuozeria, wdzięk i energia sióstr Labèque, poezja francuskiej muzyki w spektakularnej oprawie instrumentalnej, a do tego orkiestra Sinfonietta Cracovia ‒ przed nami niekwestionowane muzyczne wydarzenie tej jesieni. Vive la France, vive la musique!

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://sinfonietta.pl/ 


W Międzynarodowym Dniu Muzyki, podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie o godz. 19.00, poznamy laureatów VIII edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Laureaci wybrani przez środowisko muzyczne odbiorą statuetki w kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku.

Koryfeusz Muzyki Polskiej zostanie wręczony po raz ósmy. Nagroda jest wyróżnieniem dla osób, grup artystów i instytucji działających w obszarze różnorodnej gatunkowo i chronologicznie muzyki polskiej. Jest to nagroda zainicjowana i wręczana przez środowisko muzyczne. Organizatorem nagrody jest Instytut Muzyki i Tańca. Laureaci otrzymają statuetkę Koryfeusza autorstwa prof. Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART. Organizatorem wydarzenia jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Podczas koncertu galowego zatytułowanego „Różne spojrzenia na…” wystąpią Atom String Quartet, Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej oraz {oh!} Orkiestra Historyczna. W ich wykonaniu zabrzmią utwory D. Lubowicza, W. Lutosławskiego, K. Pendereckiego, A. Zubel i A. Jarzębskiego. Gala wręczenia nagrody będzie transmitowana na stronach internetowych www.polskieradio.pl  i www.koryfeusz.org.pl  oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Początek transmisji o godz. 19.00.

Patronat medialny nad tegoroczną edycją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sylwetki nominowanych osób, opisy wydarzeń, a także szczegółowy program koncertu dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl.


Cykl Sinfonia Varsovia Kameralnie powraca do kalendarza Orkiestry po pięciomiesięcznej przerwie. Jesienna odsłona złoży się z trzech koncertów prezentujących polską muzykę kameralną XX wieku w wykonaniu zespołów utworzonych przez muzyków Sinfonii Varsovii. W środę 3 października 2018 roku o 19:00 zabrzmią utwory Michała Spisaka, Aleksandra Tansmana, Antoniego Szałowskiego i Tadeusza Paciorkiewicza przeznaczone na trio stroikowe.

Podczas trzech kolejnych spotkań z polską muzyką kameralną XX wieku wystąpi trio stroikowe, trio fortepianowe oraz kwartet łączący w składzie klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian. Pierwszy z planowanych koncertów, który odbędzie się 3 października, koncentruje się wokół neoklasycznej muzyki z połowy ubiegłego wieku. Cztery kompozycje przeznaczone na trio stroikowe wykonają: Adam Szlęzak (obój), Aleksander Romański (klarnet) oraz Szymon Michalik (fagot).

Antoni Szałowski skomponował swoje Trio na obój, klarnet i fagot w 1936 roku, na zakończenie 5-letnich studiów u Nadii Boulanger. Cztery części dzieła pełne są oryginalnych pomysłów melodycznych i harmonicznych, opartych na neoklasycznej strukturze formalnej. Podobne wrażenie sprawia Sonatina na obój, klarnet i fagot Michała Spisaka z 1946 roku. Twórca sięgnął jednak po nieco bardziej odważne współbrzmienia, jednocześnie stawiając przed wykonawcami niezwykle wysokie wymagania techniczne. Skomponowana w 1946 roku Suite pour trio d`anche Aleksandra Tansmana ukazuje jego niezwykłą dojrzałość artystyczną. W czterech częściach słychać z jednej strony ogromną łatwość w kształtowaniu materiału muzycznego, z drugiej zaś pewną powściągliwą melancholię, która oszczędnymi środkami potrafi przekazać wiele treści. Najmłodszy z wykonywanych utworów, Trio stroikowe Tadeusza Paciorkiewicza z 1963 roku, powstał na zamówienie ówczesnego kierownika klasy kameralnej instrumentów dętych warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej. Części wirtuozowskie w utworze przeplatane są fragmentami refleksyjnymi, pojawiają się liczne kontrasty barwowe, dynamiczne i agogiczne, ukazując jak wiele możliwości tkwi w wybranym zestawie instrumentów.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie jest bezpłatny!

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


3 października 2018 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie miał miejsce koncert urodzinowy „Włodek Pawlik & Friends – 60 lat minęło”. Koncert zainauguruje cykl „Środa na Okólniku” w sezonie artystycznym 2018/2019.

Pianista i kompozytor, laureat nagrody Grammy 2014 za płytę Night In Calisia Włodek Pawlik jest absolwentem klasy fortepianu prof. Barbary Hesse-Bukowskiej w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. W 2007 roku uzyskał doktorat na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie aktualnie prowadzi wykłady z improwizacji. W jego dorobku znajduje się 30 autorskich płyt, szereg dzieł muzyki filmowej, teatralnej, kompozycji orkiestrowych, muzyka do baletu, opera, kantata, dwa koncerty fortepianowe, utwory wokalne. Magazyn „Who is Who at North Jazz Festival 1998” po koncercie Tria Pawlika określił go zaszczytnym mianem „Vladimir Horowitz of jazz”. Cechą charakterystyczną twórczości Pawlika jest wyjątkowa łatwość i naturalność, z jaką porusza się w swojej twórczości posługując się różnorodnymi technikami w komponowaniu muzyki. Jest bez wątpienia mistrzem muzycznego collage'u.

W przededniu swoich urodzin Włodek Pawlik zagra z przyjaciółmi w sali koncertowej jego macierzystej uczelni. Na koncert 3 października zostali zaproszeni znakomici goście, m.in. Lora Szafran, Marek Bałata, kontrabasista Paweł Pańta oraz perkusista Cezary Konrad. W programie znajdą się utwory Włodka Pawlika z płyt Grand Piano, Anhelli, America, Night in Calisia oraz Struny na ziemi.

Bilety do nabycia w kasie Chopin University Press.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Muzyka polska w 100-lecie odzyskania niepodległości – to hasło przewodnie tegorocznego Festiwalu Kompozytorów Polskich. XXIII edycja Festiwalu odbędzie się w dniach 4–6 października 2018 roku.

Wszystkie koncerty będą miały miejsce w Domu Muzyki Bielskiego Centrum Kultury. 4 października podczas inauguracji festiwalu zabrzmi Koncert fortepianowy Ignacego Jana Paderewskiego oraz II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego. Utwory wykonają Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcja Marka Wroniszewskiego; w roli solistów wystąpią: Edyta Piasecka (sopran) i Mariusz Godlewski (baryton). Na fortepianie zagra znakomity pianista Kevin Kenner.

5 października to wieczór etno pod nazwą „Przenikanie – etno fantazje w twórczości kompozytorów polskich”. Wystąpią: Atom String Quartet, Grażyna Auguścik, Igor Herbut, Sebastian Karpiel-Bułecka czy Janusz Olejniczak. Za dyrygenckim pulpitem stanie Adam Sztaba. W interpretacji muzyków usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego i Wojciecha Kilara. Ponadto 5 października odbędzie się specjalny koncert muzyki polskiej dla dzieci i młodzieży w wykonaniu Bielskiej Orkiestry Festiwalowej pod batutą Sławomira Chrzanowskiego. Udział w wykonaniu dzieł Chopina, Karłowicza i Paderewskiego wezmą również sopranistka Joanna Korpiela-Jatkowska i pianistka Katarzyna Musiał.

6 października muzykę Chopina i Karłowicza wykona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka – dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego. Na fortepianie zagra Alberto Nose z Włoch. 

Szczegółowy program – na stronie: http://www.bck.bielsko.pl/aktualnosci/festiwal-kompozytorow-polskich-2018 


4 października 2018 roku o godz. 19:30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zainauguruje sezon artystyczny 2018/2019.

Orkiestra od batutą Alexandra Liebreicha, z towarzyszeniem Chor des Bayerischen Rundfunks oraz tenora Andrzeja Lamperta wykona Nachtlied Roberta Schumanna i III Symfonię „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego. III Symfonię (1916) pisał Szymanowski w Tymoszówce i Elizawetgradzie, czekając aż skończy się Wielka Wojna. Odcięty od świata, trawił wrażenia z niedawnych podróży na Sycylię i do Afryki Północnej. Znalazł tam impulsy, które przełamały pesymizm jego wczesnych kompozycji: stał się teraz Szymanowski piewcą ekstazy – spod znaku Erosa i Dionizosa. Szczególne powinowactwa odnalazł w sufickiej mistyce islamu, kultywującej zmysłowe zjednoczenie z Bogiem i odwołującej się do motywów tańca i wina. Pieśń o nocy – do słów Dżalaluddina Rumiego w tłumaczeniu Tadeusza Micińskiego – mieni się kolorami i kształtami niczym perski dywan. Mimo wpływów Skriabina, to jedna z najbardziej osobistych partytur Szymanowskiego – dzieło jednoczęściowe, z trzema segmentami wewnętrznymi, z których środkowy symbolizuje taniec i gwar targowisk, natomiast sekcje zewnętrzne są wizją mistyczną: „Ja i Bóg jesteśmy sami nocy tej”. Koncert zwieńczy wykonanie poematu symfonicznego Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa.

Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z muzykologiem Marcinem Trzęsiokiem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl


XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” odbędzie się w dwóch miastach: w Bydgoszczy (22 września - 10 listopada), oraz w Warszawie (21-24 listopada 2018 roku).

Festiwal jest spotkaniem artystów tworzących we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. W latach 2016-2018 realizacji kolejnych edycji towarzyszą hasła zwracające uwagę na problemy pojawiające się we współczesnym świecie. Hasło obowiązujące w roku 2018 to „Duchowość jest powszechna”.

Październikową odsłonę Festiwalu rozpocznie film Martina Scorsese Milczenie. Następnie usłyszymy takich improwizatorów, jak Seabuckthorn, Dean McPhee, Ido Bukelman, Agnes Hvizdalek, Kazuhisa Uchihashi, Sławek Janicki, Małgorzata Wrzosek, Jarosław Majewski, Piotr Dąbrowski, Trio Duthoit Oshima Lebrant. W wykonaniu jedynego polskiego żeńskiego duetu perkusyjnego Dalbergia Duo zaprezentuje utwory polskich kompozytorów i kompozytorek młodego pokolenia. Jedna z nich – Teoniki Rożynek – wystąpi w duecie z Qbą Janickim. Duet wykona improwizacje na perkusję i elektronikę, wykorzystując elektroniczne przetworzenia sygnału audio generowanego przez instrumenty akustyczne. Tego samego dnia usłyszymy utwory Anny Zielińskiej w wykonaniu kompozytorki, która jest też znakomitą skrzypaczką. Szczególny obszar zainteresowań Anny Zielińskiej stanowi wykorzystująca różne źródła dźwięku improwizacja solowa i zespołowa. Koncerty odbędą się w Klubie Mózg (Bydgoszcz, ul. Parkowa 2).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://festiwal.mozg.pl/ 


Jedna orkiestra, jeden dyrygent, jedno miejsce. Trzy dni, dwadzieścia siedem wydarzeń, nieskończoność możliwości. AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy zaprasza w dniach 5–7 października 2018 roku do Mediateki na pierwszą edycję festiwalu Auksodrone.

Festiwal lokalny, tyski, śląski, ale śmiałą wizją programową i rangą zaproszonych gości obejmujący cały świat. Dziewięć koncertów tworzących trzy cykle poświęcone są w tym roku muzyce współczesnej, jazzowej i elektronicznej.

Festiwal otworzą dwa utwory autorstwa Zygmunta Krauze: Aus aller Welt stammende oraz nigdy wcześniej niewykonywany w Polsce Exodus 2016. Po raz pierwszy w Polsce usłyszymy Pieśni Kleopatry Agaty Zubel, a w ostatni dzień festiwalu czeka nas prawykonanie LA LA LA najnowszego utworu Aleksandra Nowaka, opartego na przetworzonych głosach dzieci. Każdy koncert z cyklu „Contemporary Classical” poprzedzi krótkie spotkanie z kompozytorem, które odbędzie się w jednym z namiotów w foyer Mediateki. W ramach cyklu „Jazz Icons” wystąpią Andrzej Jagodziński Trio, kwintet Zbigniewa Namysłowskiego i UrbSymphony. Podczas cyklu „WARP Recomposed” usłyszymy muzykę elektroniczną i nowe interpretacje utworów Andrzeja Panufnika oraz Witolda Lutosławskiego.

Koncertom towarzyszyć będą trzy serie warsztatów: dla najmłodszych melomanów oraz dla młodzieży i dorosłych – realizowane codziennie w foyer Mediateki. Ponadto Marcin Staniszewski trzykrotnie zaprezentuje możliwości biblioteki sampli ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.

Więcej szczegółów – na stronie: www.auksodrone.com 


Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie otwiera nowy, 74. sezon artystyczny. Podczas koncertów inauguracyjnych – 5 października 2018 o godz. 19.30 i 6 października o godz. 18.00 – Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi szef artystyczny instytucji, Charles Olivieri-Munroe.

Koncerty otwierające nowy sezon zbiegają się ze 125. rocznicą śmierci Piotra Czajkowskiego (6.11), stąd w programie znalazło się jedno z najbardziej znanych dzieł rosyjskiego kompozytora – I Koncert fortepianowy b-moll op. 23, które krakowskiej publiczności zaprezentuje wybitny pianista Nikolai Demidenko, artysta koncertujący na estradach całego świata, juror międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym niedawno zakończonego I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, znakomity interpretator literatury pianistycznej swoich rodaków, szczególnie Czajkowskiego, Rachmaninowa i Prokofiewa.

Repertuar koncertów otwiera suita tańców polskich Polonia Andrzeja Panufnika, wieńczy natomiast oratorium symfoniczne Prorok Izajasz Aleksandra Tansmana, z partią solową Przemysława Borysa. Dzieło na tyle rzadkie, że partytura nie została wydana nawet drukiem, muzycy wykonywać je więc będą z wersji napisanej ręcznie.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl


5 października 2018 roku o godz. 19,00 w Auli Uniwersyteckiej będzie miał miejsce koncert „Gwiazdy światowych estrad” inaugurujący 72. sezon artystyczny Filharmonii Poznańskiej.

Filharmonia Poznańska rozpocznie kolejny sezon koncertem z cyklu „Gwiazdy światowych estrad”, który uświetni skrzypek Augustin Hadelich – laureat tytułu Instrumentalista Roku Musical America 2018 oraz nagrody Grammy 2016 „za najlepszą partię solową”. W pierwszej części wieczoru usłyszymy Koncert skrzypcowy a-moll op. 53 Antonína Dvořáka, dzieło przepojone słowiańskim liryzmem, a w finale pełnym energii żywiołem czeskiego tańca narodowego – furianta.

Wydarzeniem piątkowego koncertu będzie również wykonanie monumentalnej Symfonii „Polonia” Ignacego Jana Paderewskiego, skomponowanej w roku 1903 dla uczczenia czterdziestej rocznicy Powstania Styczniowego, która po raz pierwszy zabrzmiała przed publicznością sześć lat później w Bostonie. Utwór stanowi muzyczną refleksję dotyczącą losów Polski, w końcowym fragmencie rozpoznać można motyw Jeszcze Polska nie zginęła. Utwory zaprezentuje Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod batutą Marka Pijarowskiego.

Koncert objęło patronatem Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacje o biletach – na stronie http://www.filharmoniapoznanska.pl


5 października 2018 roku o godz. 19:30 podczas koncertu inaugurującego nowy sezon artystyczny Filharmonii Narodowej odbędzie się prawykonanie najnowszego dzieła Eugeniusza Knapika.

Otwierająca koncert (oraz cały sezon artystyczny Filharmonii Narodowej, którym świętuje ona wielki jubileusz Niepodległości cyklem „Powstało w wolnej Polsce”) jednominutowa Fanfare for Los Angeles Philharmonic (1993) jest ostatnim ukończonym utworem Witolda Lutosławskiego, dedykowanym cenionej amerykańskiej orkiestrze, która wcześniej dokonała z wielkim powodzeniem prawykonania jego IV Symfonii.

Publiczność inauguracyjnego koncertu będzie świadkiem prawykonania zamówionej specjalnie na tę okazję kompozycji Eugeniusza Knapika Blessing gentle breeze do słów otwierających monumentalny, autobiograficzny poemat angielskiego romantyka Williama Wordswortha. Kompozytor należy do „Pokolenia 51”; wraz z Andrzejem Krzanowskim i Aleksandrem Lasoniem w ramach m.in. głośnego w latach 70. festiwalu w Stalowej Woli anonsował w nowej muzyce polskiej zwrot od awangardy ku nowemu romantyzmowi. Utwór zaprezentują Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.

W finale koncertu wystąpi Seong-Jin Cho – laureat I nagrody oraz nagrody za najlepsze wykonanie poloneza na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w 2015 roku, który wykona II Koncert fortepianowy c-moll op. 18 Siergieja Rachmaninowa.

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.pl


6 października 2018 roku o godz. 19.00 w Katedrze św. Marii Magdaleny na ul. Szewskiej 10 odbędzie się koncert inaugurujący projekt „Zaufanie – Vertrauen: Polacy i Niemcy zjednoczeni muzyką”.

Projekt jest inicjatywą trojga polskich i niemieckich studentów. Ma na celu umożliwienie młodym muzykom z obu krajów poznanie się oraz wspólne zastanowienie się, jak ważne dla zbudowania przyjaźni i pokoju na świecie jest wzajemne zrozumienie i zaufanie. Ponadto, wspólna praca nad wykonaniem utworu muzycznego stanie się przestrzenią dla szukania porozumienia. Owocem współpracy będą w sumie 3 koncerty we Wrocławiu i w Berlinie w październiku i listopadzie.

Podczas koncertu we Wrocławiu odbędzie się premiera utworu Mass of Trust na sopran, chór i orkiestrę kameralną polskiej kompozytorki Zuzanny Koziej. Utwór zaprezentują chóry Neuer Kammerchor Berlin i Medici Canantes, Orkiestra Kameralna N-Harmonia oraz instrumentaliści z Polski i z Niemiec pod dyrekcją znakomitej dr hab. Agnieszki Franków-Żelazny.

Strona projektu: www.zaufanievertrauen.org 


Nowy sezon transmisji ze słynnej The Metropolitan Opera otworzy 6 października 2018 roku monumentalny spektakl Aïdy Verdiego w nowej, jak zawsze gwiazdorskiej obsadzie. Transmisja HD live w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami będzie miała miejsce w Kinie Praha o godz. 18:35.

Nadchodzący sezon transmisji z The Metropolitan Opera będzie dla polskiej widowni szczególny, wystąpi bowiem w nim już po raz kolejny dwoje polskich artystów: Aleksandra Kurzak (po raz pierwszy w spektaklu transmitowanym do kin) i Piotr Beczała, który zaśpiewa, wraz z Anną Netrebko, w nowej inscenizacji Adriany Lecouvreur Cilèi. Aleksandra Kurzak wystąpi natomiast 2 lutego 2019 roku jako Micaëla u boku swojego męża Roberta Alagny w Carmen Bizeta.

13. sezon cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” otworzy transmisja sztandarowego spektaklu Met – Aïdy Verdiego z Anną Netrebko w roli tytułowej. Jako zakochany wódz egipski Radamès partnerować jej będzie Aleksandrs Antoņenko, a w postać księżniczki Amneris, córki Faraona, wcieli się Anita Rachvelishvili. W barytonowej partii Amonasra, ojca Aïdy, wystąpi Quinn Kelsey, a bas Dmitry Belosselskiy będzie kapłanem Ramfisem. Monumentalna opera Giuseppe Verdiego, opowiadająca tragiczną historię miłości z czasów faraonów, nie mogła liczyć na piękniejszą oprawę niż ta przygotowana w Met przez Sonję Frisell. Zgodnie z XIX-wieczną tradycją spektakl dosłownie ocieka złotem i skrzy się kolorami bogatych dekoracji. Całość zrealizowana jest z rozmachem godnym faraonów, zwłaszcza scena słynnego marszu tryumfalnego. Miłosny trójkąt, który tworzą etiopska niewolnica Aïda, wódz egipski Radamès i zakochana w nim księżniczka Amneris, wielkie sceny zbiorowe i wspomniany monumentalizm gwarantują wyjątkowe przeżycia.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


6 października 2018 roku o godz. 18.00 w sali kameralnej NOSPR odbędzie się pierwszy koncert serii „Wajnberg w Polsce”.

Seria koncertów została poświęcona Mieczysławowi Wajnbergowi z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytora. Podczas pierwszego koncertu Kwartet Śląski wraz z pianistą Piotrem Sałajczykiem wykonają bogaty w nawiązania do folkloru Podhala II Kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego, Schizofonię na kwartet smyczkowy i fortepian skomponowaną przez Zbigniewa Bargielskiego na zamówienie Kwartetu Śląskiego oraz monumentalny Kwintet fortepianowy Mieczysława Wajnberga.

Kwintet fortepianowy f-moll op. 18 (1944) jest odpowiedzią na Kwintet fortepianowy g-moll op. 57 (1940) Dymitra Szostakowicza. Kompozytor mówił o sobie: „Jestem uczniem Szostakowicza, chociaż nigdy nie brałem u niego lekcji. Uważam się za jego ucznia, za jego ciało i krew”. Tak jak dzieło Szostakowicza, kwintet Wajnberga liczy pięć części. Patos, wybuchający w dramatycznym recytatywie części przedostatniej, łączy się tu z echami muzyki klezmerskiej, salonowej (walc) i kawiarnianej (tango), podkreślającymi tragiczną ironię całości. Dzieło to, pełne znakomitych efektów kolorystycznych, ujęte zostało w ramy generalnie klasyczne, choć mistrzostwo Wajnberga polega na zakomponowanym uwalnianiu się z tych tradycyjnych form: to muzyka epoki, w której „czas jest kością, wyłamaną w stawie”.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl


W dniach 7–14 października 2018 roku odbędzie się IV edycja Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego. Koncerty i towarzyszące im wydarzenia będą miały miejsce na terenie Krakowa oraz Miasteczka Galicyjskiego i Parku Etnograficznego w Nowym Sączu. Każdy dzień festiwalu zaprezentuje inne oblicze akordeonu.

IV Krakowski Festiwal Akordeonowy jest międzynarodowym świętem muzyki akordeonowej w jej wszystkich przejawach. Festiwal pomaga też poznać Kraków, każde wydarzenie odbywa się w innym, ważnym dla Krakowa miejscu. Będą to: Akademia Muzyczna w Krakowie, Klub Alchemia, Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia im. W. Żeleńskiego, Kościół Św. Katarzyny, Kościół św. Marcina, Spółdzielnia Muzyczna. Festiwal zgodnie z tradycją galicyjską zagości też w Miasteczku Galicyjskim i Parku Etnograficznym Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu.

Festiwal ma na celu rozpowszechnianie muzyki akordeonowej wśród osób w różnym wieku poprzez ukazanie jego rozmaitych zastosowań, w różnych składach instrumentalnych i gatunkach muzycznych. W programie Festiwalu szczególnie miejsce zajmuje muzyka polska. Podczas Koncertu Prawykonań Utworów Akordeonowych zostaną zaprezentowane kompozycje z udziałem akordeonu jeszcze nie wykonywane publicznie, autorstwa Pawła Hendricha, Marzeny Majcher, Michała Papary, Piotra Peszata, Zygmunta Krauze oraz Macieja Zimki. Wystąpią tak znani polscy akordeoniści, jak Maciej Frąckiewicz, Jacek Kopiec, Rafał Łuc, Wiesław Ochwat i Maciej Zimka. Ponadto odbędzie się światowe prawykonanie kompozycji Promień siedmiokręgu wszechbieli Wojciecha Ziemowita Zycha, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Prócz koncertów wykonawców i kompozytorów z różnych pokoleń w różnych gatunkach muzycznych, w ramach festiwalu przewidziano wiele wydarzeń towarzyszących z akordeonem „w roli głównej” takich, jak warsztaty, wykłady, wystawa, Konkurs Filmowy, Dzień Filmowy wraz z galą Konkursu i koncertem do filmu niemego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów – na stronie festiwalu: http://www.krakowskifestiwalakordeonowy.pl/ 


W październiku 2018 roku odbędzie się Festiwal Jubileuszowy Orkiestry Amadeus pt. „Pół wieku w stuleciu”. Będzie on zwieńczeniem 50. jubileuszowego sezonu artystycznego i tym samym finałem obchodów 50-lecia działalności artystycznej Orkiestry.

W ramach Festiwalu 7, 14 i 21 października odbędą się trzy koncerty z udziałem światowej sławy solistów, takich jak Mischa Maisky, Daniel Hope i Makoto Ozone. Podczas jednego z koncertów zabrzmią organy, przy których zasiądzie Roman Perucki. Dodatkowo muzykę wzbogaci wystawa obrazów autorstwa Mariusza Kałdowskiego inspirowana muzyką Benjamina Brittena.

Za batutą staną obie dyrygentki: Agnieszka Duczmal i Anna Duczmal-Mróz. Orkiestra pod ich dyrekcją podczas koncertu finałowego 21 października 2018 roku o godz. 18:00 w Auli UAM wykona Variations sur un thème de Mozart Piotra Mossa, które kompozytor dedykował zespołowi z okazji jubileuszu. Finałowy koncert poprowadzi Krzysztof Materna.

ZOBACZ: wydarzenie na FB 


Ignacy Jan Paderewski – pianista, kompozytor, polityk, gwiazda, geniusz! Postać tak wyjątkowa, że jesień w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej dedykowana jest właśnie jemu. 7 października 2018 roku o godz. 19:00 odbędzie się wyjątkowy koncert przed premierą opery Paderewskiego Manru.

Seria koncertów preludiowych w przeddzień wieczorów premierowych w Sali Moniuszki to spojrzenie – niekiedy w dodatkowym, interesującym kontekście – na mniej znaną twórczość kompozytorów wystawianych oper, często zaskakującą, stanowiącą dopełnienie propozycji scenicznych.

Podczas koncertu zabrzmią najpiękniejsze utwory na fortepian i orkiestrę oraz Uwertura na orkiestrę symfoniczną Ignacego Jana Paderewskiego. Z Orkiestrą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Nowaka wystąpi jeden z najwybitniejszych współczesnych pianistów, Jonathan Plowright, wysoko ceniony na świecie m.in. właśnie za interpretacje dzieł Paderewskiego. To niecodzienna okazja, by usłyszeć w Polsce tego artystę, a w dodatku w repertuarze szczególnie nam i jemu bliskim. Wieczór ten to także zaproszenie do spotkania z odkrywanym dziś – zasłużenie! – na nowo dziedzictwem arcyważnej postaci życia publicznego przełomu XIX i XX wieku, wielkiego patrioty, a zarazem jedynego polskiego kompozytora, którego opera wystawiona została w nowojorskiej Metropolitan Opera.

Więcej – na stronie https://teatrwielki.pl


7 października 2018 roku o godz. 18:30 w Sanktuarium Świętogórskim w Głogówku koło Gostynia odbędzie się koncert finałowy XIII edycji Festiwalu Muzyki Oratoryjnej „Sacromontana”, który poprowadzi dyrektor Opery Wrocławskiej Maestro Marcin Nałęcz-Niesiołowski.

Przez blisko 200 lat dzieła Józefa Zeidlera były kompletnie nieznane. Dopiero I edycja Festiwalu Muzyki Oratoryjnej „Musica Sacromontana” w 2006 roku pozwoliła to zmienić. Dziś, urodzony w Gostyniu kompozytor, określany jest mianem „nieznanego polskiego Mozarta”, a jego religijne utwory ceni się za przejrzysty, elegancki i pełen prostoty styl. Podczas koncertu „Nieznany Józef Zeidler” zabrzmi Missa ex D jego autorstwa. Materiały źródłowe pochodzą ze zbiorów rękopisów muzycznych po kapeli parafialnej z Grodziska Wielkopolskiego. Obecnie kompozycja przechowywana jest w Archiwum Archidiecezjalnym w Poznaniu.

Wystąpi Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa – Sinfonietta Cracovia, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis oraz soliści: Iwona Hossa – sopran, Anna Bernacka – mezzosopran, Tomasz Krzysica – tenor, Jarosław Bręk – baryton. Muzycy dokonają też premierowego nagrania Missy ex D Zeidlera. Podczas koncertu usłyszymy również Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego.

Wstęp na koncert jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie http://www.jozefzeidler.eu/ 


Sześć „Piegowatych koncertów” dla dzieci i ich rodziców odbędzie się tej jesieni w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Pierwsze dwa spotkania pt. „Piegi w szkole” z dziennikarką radiowej Trójki Katarzyną Stoparczyk, jej gośćmi oraz Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Michała Klauzy już 7 października 2018 roku o godz. 11.00 i 13.00.

„Piegi w szkole” to opowieść o najciekawszych, najbardziej egzotycznych i barwnych szkołach, w jakich uczą się dzieci na świecie. Są to: szkoła pod baobabem (Afryka), szkoła na grzbiecie renifera (Północna Syberia), szkoła w misce (Azja, m.in. Kambodża), szkoła dzieci z Atuler (zachodnie Chiny). Skąd pochodzi najbardziej zabawna wyliczanka? Gdzie znajdziemy najszczęśliwszych uczniów świata? Czy to prawda, że szkoła może być ukochanym miejscem spotkań? Na te i inne pytania odpowiemy sobie podczas pierwszego po wakacjach „Piegowatego koncertu”.

Reżyserem koncertów jest Katarzyna Stoparczyk, a skierowane są one do dzieci, ich rodziców oraz babć i dziadków. Podczas każdego z interaktywnych koncertów najmłodsi słuchacze poznają prawdziwe perełki muzyki klasycznej. Zabrzmi także utwór polskiego kompozytora Henryka Czyża Suita "Wlazł kotek na płotek" na orkiestrę. Dodatkowo koncerty ilustrowane będą fotografiami czy filmami. Na scenie pojawią się wyjątkowi goście, w tym wybitnie uzdolnione dzieci. Nie zabraknie też fragmentów audycji „Dzieci wiedzą lepiej”. W trakcie trwania koncertu dzieci będą mogły również śpiewać i tańczyć.

Kolejne „Piegowate koncerty” odbędą się 28 października, 4 listopada i 8 grudnia.

Więcej – na stronie https://www.polskieradio.pl