Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2020 2021 2022 2023 2024
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

6 stycznia 2022 roku o godz. 19.00 w Kościele pw. św. Maksymiliana Marii Kolbego w Dąbrowie Górniczej będzie miał miejsce charytatywny koncert kolędowy „Kolędy, pastorałki i nie tylko”.

Podczas wydarzenia orkiestra złożona ze studentów katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego zaprezentuje aranżacje kolęd oraz autorskie utwory koleżanek i kolegów z uczelni: Moniki Kozakiewicz, Julii Mazur, Andrzeja Mandryki oraz Macieja Segeta. Wykonane zostaną również opracowania autorstwa Vaughana Jonesa, Huberta Kowalskiego, Wiktora Lorensa, Pawła Mazura, Piotra Pałki oraz Zbigniewa Preisnera.

Studenci mają szczytny cel – będą zbierać pieniądze na potrzeby Wspólnoty Burego Misia: organizacji zajmującej się opieką nad niepełnosprawnymi.

Koncert został objęty honorowym patronatem Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej, Pana Marcina Bazylaka.

Wstęp wolny – wymagany uśmiech i chęć, aby podzielić się z kimś dobrem!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na spotkanie autorskie z maestro Antonim Witem 9 stycznia 2022 o godz. 11.00 w sali kameralnej NOSPR. Spotkanie poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz ‒ autorka książki Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci. Antoni Wit w rozmowie z Agnieszką Malatyńską-Stankiewicz.

Wydana w zeszłym roku książka to wywiad-rzeka ze światowej sławy polskim dyrygentem. Mistrz batuty szczerze i barwnie, nie skąpiąc anegdot w szesnastu chronologicznie i tematycznie ułożonych rozdziałach, opowiada o swoim życiu, rodzinie, zainteresowaniach, a przede wszystkim o bogatym dorobku artystycznym. Jak zaznacza Wiesław Ochman „Antoni Wit mówi o swoim życiu i spotkaniach z 235 orkiestrami, którymi dyrygował na niemal wszystkich kontynentach. Swojej książki nie kieruje jednak tylko do melomanów, lecz także do osób, którym muzyka poważna wydaje się skomplikowana lub trudna. Dzięki tej lekturze stanie się ona przystępna i zrozumiała. Czytelnicy będą też mogli odkryć rolę dyrygenta – artysty we fraku, stojącego przed orkiestrą, który wraz z muzykami realizuje własną koncepcję utworu zapisanego w partyturze”.

W dniu wydarzenia we foyer na II piętrze będzie możliwość podpisania książki przez Antoniego Wita oraz Agnieszkę Malatyńską-Stankiewicz.

Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie.

Książka jest dostępna w księgarni Bookiestra (w siedzibie NOSPR).

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/dyrygowanie-sprawa-zycia-i-smierci-spotkanie-autorskie-z-mae 


Koncert kolędowy 9 stycznia 2022 o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego przypomni nam nie tak dawno obchodzone święta Bożego Narodzenia. Wszystko to za sprawą Henryka Jana Botora – znanego kompozytora i organisty, który wraz z Chórem Filharmonii Śląskiej pod batutą Jarosława Wolanina zabierze nas w świat najpiękniejszych kolęd i pastorałek.

Henryk Jan Botor jako organista koncertował w Polsce, Holandii i Niemczech, wykonując również własne kompozycje oraz improwizacje. Jako kompozytor z kolei jest laureatem licznych nagród, w tym I nagrody na Konkursie Kompozytorskim Vox Basilicae Calissiensis w Kaliszu, I nagrody na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie, czy III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Muzyka ogrodowa w Krakowie.

Zanurzmy się więc w anielskim brzmieniu głosów – ludzkich i organowych, które w doskonałej harmonii zwiastować będą piękny czas świąt. Usłyszymy kolędy polskie w opracowaniu Henryka Jana Botora, muzykę jego autorstwa (m. in. Popatrzcie na gwiazdę), a także improwizacje organowe na tematy kolęd w wykonaniu solisty wieczoru.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/koncert-koledowy-botor-wolanin-chor/ 


V Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej „Klawesyn bez granic" odbędzie się 12 stycznia 2022 w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Wydarzenie jest organizowane we współpracy z Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej.

Referat O improwizacji w kontekście aktualnych zjawisk muzycznych wygłosi dr hab. Marcin Świątkiewicz (Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach). Dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej) opowie o Elżbiecie Chojnackiej, jako krytyku wykonawstwa historycznego. Klawesyny, na których grała Wanda Landowska, będą przedmiotem prezentacji dr hab. Ewy Mrowca (Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie). Swój utwór Five Letters to the Beautiful Knight przeanalizuje Wojciech Stępień (Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach).

Oprócz przedpołudniowych wykładów odbędzie się koncert „Opowieści, dedykacje i inne powody”, podczas którego zostaną prawykonane utwory Olgi Hans i Philipa Czapłowskiego. Usłyszymy również kompozycje Sławomira Kaczorowskiego, Marcina Świątkiewicza i Wojciecha Stępnia. Wystąpią: Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, Hanna Balcerzak, Ewa Rzetecka-Niewiadomska, Justyna Młynarczyk, Paweł Gusnar, Maciej Bartczak, Marcin Świątkiewicz oraz studenci klas klawesynu Akademii Muzycznej w Łodzi.

Wstęp wolny!

Dodatkowe informacje: https://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2022/156392-klawesyn-bez-granic 


Pierwszy koncert w nowym roku w Narodowym Forum Muzyki 14 stycznia 2022 o godz. 19.00 to znakomita okazja do radosnego świętowania. Będzie to także sposobność do rozkoszowania się pięknem ludzkiego głosu, program bowiem wypełnią melodie z arii i duetów dziewiętnastowiecznych oper cieszących się niesłabnącą popularnością. NFM Filharmonię Wrocławską poprowadzi Piotr Sułkowski, zaś partie solowe wykonają międzynarodowej sławy artyści: sopranistka Ewa Płonka i gruziński tenor Giorgi Sturua.

Galę otworzy uwertura do rzadko obecnie wykonywanej opery Feliksa Nowowiejskiego Legenda Bałtyku op. 28. Skomponowane w 1924 roku dzieło opowiada o miłości Bogny i Domana, a libretto oparto na motywach legendy o Winecie, mieście zatopionym przez Bałtyk. Impulsem do powstania utworu było odzyskanie przez Polskę w 1919 dostępu do morza. Opera cieszyła się olbrzymią popularnością w okresie międzywojennym, a ze względu na wykorzystanie muzycznych motywów ludowych była nawet określana mianem ludowej.

Po tym „marynistycznym” utworze zabrzmią wybrane fragmenty z oper werystycznych. Na początku udamy się do Rzymu, gdzie poznamy losy miłości śpiewaczki Florii i malarza Mario Cavaradossiego – bohaterów opery Tosca Pucciniego. Po instrumentalnym intermezzo z najbardziej znanej opery Pietro Mascagniego Cavalleria rusticana wysłuchamy wzruszającej arii Cavaradossiego. W drugiej części gali śpiewacy zaprezentują najpiękniejsze arie i duety autorstwa Giuseppe Verdiego. Po uwerturze do Nabucca Ewa Płonka wykona arię z Makbeta. Następnie Giorgi Sturua w roli Rudolfa, śpiewając arię z Luizy Miller, zabierze nas do siedemnastowiecznego Tyrolu, z którego przy dźwiękach marsza triumfalnego z Aidy udamy się w muzyczną podróż do czasów faraonów.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Pierwszy w 2022 roku koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta 14 stycznia o godz. 19.00 pełen będzie dzieł, które skradły serca milionów. Na pulpitach muzyków znajdą się utwory takich twórców, jak Giuseppe Verdi, Piotr Czajkowski, Franz Liszt, Hector Berlioz, Johann Strauss, Johannes Brahms, Antonín Dvořák, Georges Enesco, czy Wojciech Kilar.

Rozpocznie koncert Uwertura do opery Nabucco Verdiego, w której dostrzeżemy tematy z całości dzieła, w tym słynny Chór Niewolników (Va, Pensiero). Kolejne punkty programu ukażą różne oblicza walca. Usłyszymy III część V Symfonii Czajkowskiego, Walc Mefisto nr 2 Liszta, który jest jednym z czterech, inspirowanych utworem Faust. Ein Gedicht Nikolausa Lenaua. Kolejno, Orkiestra wykona II część Symfonii fantastycznej Berlioza, opatrzoną tytułem Bal, ukazująca scenę wystawnego przyjęcia, wraz z przewijającym się słynnym motywem ukochanej. Podczas koncertu karnawałowego, wśród walców, nie może zabraknąć także dzieł Johanna Straussa. Usłyszymy też Taniec węgierski nr 5 Brahmsa, Taniec słowiański op. 72 nr 2 Dvořáka i I Rapsodię rumuńską Enescu.

W programie koncertu znajdzie się także utwór polskiego kompozytora – Wojciecha Kilara: zabrzmi Polonez z filmu Pan Tadeusz, który pozwoli nam wszystkim uroczyście wkroczyć w Nowy Rok.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/koncert-karnawalowy-shemet-orkiestra-symfoniczna/ 


Program koncertu José Torresa i Sinfonii Iuventus 15 stycznia 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego składa się z popularnych kompozycji wybitnych artystów z największej wyspy na Morzu Karaibskim – Kuby.

Wraz z Sinfonią Iuventus wystąpi wspaniały muzyk, José Torres (ur. w 1958 r. w Hawanie), który od czasów swych studiów w Akademii Muzycznej we Wrocławiu związał się z Polską. Jest założycielem pierwszej w Polsce orkiestry salsowej José Torres y Salsa Tropical, a także grupy Havana Dreams gromadzącej muzyków polskich i zagranicznych wyspecjalizowanych w stylu gry i śpiewu muzyki latynoamerykańskiej. Ta właśnie grupa weźmie udział w koncercie, który z pewnością rozgrzeje słuchaczy w chłodny styczniowy wieczór!

Utwory Benny Moré, Gonzala Roiga, Adolfa Utrery, Nila Menéndeza Barneta, Marcelina Guerry, Moisésa Simonsa ze „złotych czasów” muzyki kubańskiej przypomną szczególnie ważną jej rolę na wyspie, także społeczną. W programie pojawi się również charakterystyczny dla kultury kubańskiej folklor afroamerykański, np. w utworze Drume negrita (Elisea Greneta). W finale koncertu zabrzmi kompozycja, która stała się wręcz emblematem muzyki kubańskiej zdobywając status światowego przeboju: Guanatanamera José Fernándeza.

Dyrygentem będzie południowoamerykański muzyk, od młodości związany z Polską, pochodzący z Boliwii Ruben Silva.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Hasłem przewodnim tegorocznej X edycji Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej „Neofonia”, która odbędzie się w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w dniach 19–20 stycznia 2022, jest „Muzyka. Ruch. Obraz”. Konferencji towarzyszyć będą koncerty i warsztaty body percussion.

Podczas Konferencji w Sali Prezydenckiej odbędą się trzy panele tematyczne: „Obraz, wizualność”, „Intermedialność” oraz „Teatr, taniec, sceniczność”.

19 stycznia o godz. 10.00 w Sali Błękitnej będą miały miejsce również warsztaty body percussion poprowadzone przez dra Bartłomieja Milera, na które można się zapisywać poprzez mail neofonia@amuz.edu.pl  do dnia 16 stycznia (liczba miejsc ograniczona).

Tego samego dnia o godz. 18.00 w Auli Nova podczas Międzyuczelnianego Koncertu Kompozytorskiego zostaną wykonane utwory studentów i doktorantów polskich Akademii Muzycznych: Kamila Polaka, Andreja Yakushawa, Miłosza Kędry, Artura Szczepkowskiego, Grzegorza Urana, Wiktorii Różyckiej, Magdaleny Białeckiej, Justyny Tobery, Mikołaja Jarczyńskiego, Tymoteusza Lasika, Seweryna Otto, Joanny Czarny i Dawida Dąbrowskiego.

Kolejny Koncert – Muzyczno-Ruchowy – 20 stycznia o godz. 18.00 w Sali Błękitnej, jest odpowiedzią na hasło tegorocznej Neofonii. Studenci poznańskiej uczelni w ramach współpracy z Kołem Artystyczno-Naukowym Studentów Rytmiki stworzyli graficzne utwory do których opracowana została interpretacja ruchowa. Usłyszymy kompozycje Barbary Zach, Mikołaja Jarczyńskiego, Bartosza Wolaka, Joanny Wilczyńskiej, Joanny Czarny, Justyny Tobery, Tomasza Ciotuchy, Miłosza Kędry i Wiktora Zawistowskiego.

Na oba koncerty również obowiązują zapisy mailowe (neofonia@amuz.edu.pl) do dnia 16.01.2022.

Szczegóły – na stronie https://www.facebook.com/kanamp2012 


20 stycznia 2022 o godz. 18.30 w sali koncertowej Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży wystąpi Michał Francuz – wszechstronny i charyzmatyczny koncertujący pianista, kameralista oraz pedagog. Koncert współorganizowany jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Ignacy Feliks Dobrzyński, Władysław Żeleński i Mieczysław Wajnberg. Kompozytorzy, edukatorzy, artyści o niebywale wysokim poziomie pianistycznym i kameraliści. Historia ich twórczości jest przykładem niechlubnej tendencji wypierania spuścizny niektórych polskich kompozytorów. Michał Francuz przypomni niewątpliwe klejnoty muzyczne tych twórców, tak różnych i jednocześnie zbliżonych do siebie, jeśli nie stylistyką, to artyzmem i kunsztem kompozytorskim.

Program recitalu został skonstruowany chronologicznie: Dwa mazurki op. 37 i Dwa nokturny op. 24 Feliksa Dobrzyńskiego poprzedzą II Sonatę op. 20 Władysława Żeleńskiego, zaś IV Sonata op. 56 Mieczysława Wajnberga zamyka recital z poczuciem pewnego niedopowiedzenia… Jak miał powiedzieć Mozart „Muzyka nie jest w nutach, ale w ciszy pomiędzy”.

Wstęp wolny – wejściówki do pobrania w biurze Filharmonii oraz w kasie biletowej na godzinę przed koncertem.

Więcej: http://www.filharmonia.lomza.pl/ 


20 stycznia 2022 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy będzie miało miejsce prawykonanie Symfonii w 100-lecie powrotu Pomorza i Kujaw do Macierzy Nikoli Kołodziejczyka na orkiestrę symfoniczną i solistów. Utwór został napisany na zamówienie Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Piotra Całbeckiego.

Nikola Kołodziejczyk – pianista, kompozytor, aranżer i dyrygent – zdobył wiele nagród i wyróżnień, w tym dwukrotnie nagrodę „Fryderyk”. Jego muzyka była wykonywana oraz zamawiana m.in. przez Metropole Orkest, Festiwal Jazztopad, Jazz Orchester Regensburg, Nigel Kennedy Orchestra of Life Strings, Amine et Hamza czy Concept Art Orchestra.

W nowej Symfonii kompozytor zastosował tak instrumenty orkiestry symfonicznej, jak również dawne instrumentarium – fidele kolanowe. To instrument smyczkowy szeroko rozpowszechniony w Polsce w XVI w., który został niemal całkowicie zapomniany. Zainteresowanie współczesnego świata muzycznego fidelami kolanowymi zawdzięczamy postaci wybitnej instrumentalistki, badaczki i animatorki życia muzycznego, Marii Pomianowskiej. W wykonaniu utworu pod batuta autora udział wezmą pięć artystek, grających na fidelach, jak również Iwona Kmiecik (sopran), Agnieszka Kiepuszewska (alt), Łukasz Lipski (tenor) i Kacper Malisz (skrzypce). Symfonia składa się z 6 części: Kujawy, Haller, Morze, Kaszuby, Kopernik, Paderewski.

Materiały prasowe organizatora

Informacja o biletach: https://filharmonia.bydgoszcz.pl/kalendarz/z-okazji-powrotu-bydgoszczy-do-macierzy/ 


The Centre for Russian, East-Central European and Post-Soviet Music Studies (CRECEPS) zaprasza 21 stycznia 2022 o godz. 18.00 na seminarium poświęcone książce Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim z udziałem autorki – dr Danuty Gwizdalanki – i dr hab. Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej, prof. IS PAN (przewodniczącej Sekcji Muzykologów ZKP), które poprowadzi Stefan Keym (University of Leipzig).

CRECEPS kontynuuje cykl seminariów “Differences in Perspectives” składający się z wykładów dwóch prelegentów naświetlających wspólny temat z dwóch stron, po których następuje dyskusja. Celem przedsięwzięcia jest nie tylko szerzenie wiedzy wśród społeczności naukowej, ale pogłębienie rozumienia rozbieżnych punktów widzenia, osądów i doświadczeń.

Seminarium będzie prowadzone w języku angielskim bez tłumaczenia symultanicznego. Po 45 minut wykładu odbędzie się dyskusja otwarta dla wszystkich uczestników.

Do zainteresowanych osób, które prześlą zgłoszenie na adres mailowy info@creceps.org, zostanie wysłany w odpowiedzi link do spotkania za pośrednictwem oprogramowania Zoom.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.creceps.org/en/ 


Narodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert 22 stycznia 2022 o godz. 18.00 promujący płytę Michała Ziółkowskiego Światło zimowej nocy. W programie znajdą się także kolędy i pastorałki w opracowaniu tego artysty. Dzieła zaprezentują wspólnie aż trzy zespoły: Chór Chłopięcy NFM, Chór NFM oraz NFM Orkiestra Leopoldinum, a także Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu!

Urodzony w Zakopanem w 1991 roku kompozytor, aranżer, instrumentalista i producent Michał Ziółkowski reprezentuje młode pokolenie polskich twórców. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, a obecnie wykłada na swojej alma mater. Twórca ten – laureat krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich – ceni klarowność formy, barwną instrumentację i subtelność brzmienia. Chętnie pisze muzykę teatralną i filmową, jest także autorem opery Brzydkie Kaczątko.

W pierwszej części koncertu zabrzmią przygotowane przez Ziółkowskiego aranżacje siedmiu kolęd i pastorałek. Następnie usłyszymy składającą się z siedmiu części suitę bożonarodzeniową Światło zimowej nocy. Jest ona przeznaczona na chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę kameralną. Radość miesza się tu z melancholią, a poszczególne ogniwa frapują bogactwem ekspresji i dźwiękową różnorodnością, odzwierciedlającą pełny nostalgii, marzycielski nastrój Bożego Narodzenia.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Rozchwytywany muzyk sesyjny, pianista o niezwykłej wrażliwości, poruszający się z gracją pomiędzy klasyką a jazzem – Dominik Wania tym razem wystąpi wraz z Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia 22 stycznia 2022 o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Dominik Wania, wykształcony w Akademii Muzycznej w Krakowie i w amerykańskim New England Conservatory of Music, grywał m.in. z Tomaszem Stańką, Dorotą Miśkiewicz, stale współpracuje ze Zbigniewem Preisnerem. Nagrywa dla wytwórni ECM z kwartetem Macieja Obary, ale też solo – począwszy od płyty Lonely Shadows, która przyniosła Wani dwa „Fryderyki”: za Album Roku i w kategorii Artysta Roku. Przyznaje, że dźwięki nie tylko słyszy, ale i widzi, jak kolory.

Nie sposób się więc dziwić, że malarstwo go inspiruje – utwór AG76 z debiutu pianisty dla ECM to wariacja na temat obrazu Zdzisława Beksińskiego o tym samym tytule. Więcej Beksińskiego usłyszymy w trakcie koncertu, bo Wania przygotowuje improwizacje inspirowane jego wybranymi obrazami. Zapowiada „skomponowane motywy, które będą swobodnie wykorzystywane i przetwarzane".

Jarek Szubrycht

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/aukso-feat-dominik-wania 


Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz Program 2 Polskiego Radia zapraszają na XIX odsłonę Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIX” w dniach 22 stycznia – 6 lutego 2022. Koncerty z udziałem publiczności odbywać się będą w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Dominantą programową Festiwalu są najwartościowsze zjawiska i trendy w polskiej i światowej kulturze muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości patrona Festiwalu oraz artystów związanych z nim w sposób istotny i zasługujący na wyeksponowanie. Jest to repertuar mało obecny w praktyce koncertowej, a ważny dla edukacji kulturalnej Polaków ze względu na wybitną rolę, jaką w rozwoju sztuki muzycznej odegrali artyści polscy.

W programie tegorocznej odsłony odnajdziemy dwa koncerty kameralne z udziałem Lutosławski String Quartet i Chain Ensemble oraz trzy koncerty symfoniczne, podczas których na estradzie wystąpią: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Clelii Cafiero z pianistką Martyną Zakrzewską, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy ze skrzypaczką Anną Marią Staśkiewicz oraz Sinfonia Varsovia pod batutą Aleksandara Markovićia z tenorem Karolem Kozłowskim.

Festiwal jest organizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez NIMiT. Projekt współfinansuje Związek Artystów Wykonawców STOART.

Sprzedaż biletów na koncerty już ruszyła: https://polskieradio.bilety24.pl 

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: http://www.lutoslawski.org.pl 


27 stycznia 2022 o godz. 19.00 w Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holocaustu, w Audytorium Muzeum POLIN usłyszymy 7 premierowych kompozycji – pieśni do słów Zuzanny Ginczanki polskich kompozytorek: Alicji Gronau, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Moniki Kędziory, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Łucji Szablewskiej, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Martyny Koseckiej.

Pieśni wykona pomysłodawczyni projektu, znakomita sopranistka Aleksandra Resztik. Przy fortepianie partnerować jej będzie ceniona kameralistka Katarzyna Ewa Sokołowska.

Zuzanna „Sana" Ginczanka, zachwycona poezją Tuwima i Szelburg-Zarembiny, wybrała język polski jako język swojej sztuki, mimo że w jej domu mówiono po rosyjsku. Związana z warszawską awangardą poetka była nazywana „żydowską gazelą", „Sulamitą" z Pieśni nad Pieśniami i „Gwiazdą Syjonu". Stolica żyła jej mitem – budziła zachwyt nie tylko za sprawą wierszy, ale także oszałamiającej urody. W czasie wojny zadenuncjowana poetka została rozstrzelana przez Niemców.

Premierę pieśni do jej słów dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert realizowany jest w ramach projektu „Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe" i współfinansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszu EOG oraz przez budżet krajowy. Organizatorami projektu są Fundacja Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni" i Muzeum POLIN.

Bezpłatne wejściówki do pobrania na stronie https://bilety.polin.pl/  od 17 stycznia

Dodatkowe informacje: https://polin.pl/pl/wydarzenie/koncert-w-miedzynarodowy-dzien-pamieci-o-ofiarach-holokaustu 


Jeden z najznakomitszych i najbardziej kreatywnych polskich wiolinistów swego pokolenia, Piotr Pławner, wystąpi wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus w podwójnej roli solisty i dyrygenta 28 stycznia 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W ich interpretacji zabrzmią dzieła Philipa Glassa i Johannesa Brahmsa.

Ostatnia z czterech symfonii Johannesa Brahmsa, mimo tradycyjnej architektoniki, zawiera wiele nowatorskich i oryginalnych elementów formalnych; stała się jedną z najważniejszych pozycji kanonu późnoromantycznej symfoniki, uchodzi też za najdonioślejsze osiągnięcie muzyki orkiestrowej kompozytora. Końcowy fragment to kunsztowna – i dość w muzyce symfonicznej nietypowa passacaglia, wariacje nawiązujące do formy z czasów baroku (także poprzez cytat tematycznego motywu z kantaty Nach dir, Herr, verlanget mich Bacha, którego wielbicielem był Brahms).

Postacią „ikoniczną” nurtu „antymodernistycznego” nazwanego minimalistycznym stał się Philip Glass. Jego II Koncert skrzypcowy z roku 2009 zatytułowany American Four Seasons intencjonalnie nawiązuje do podobnego, przesławnego cyklu Antonia Vivaldiego, chociaż tu porom roku poświęcone są cztery osobne części (poprzedzone prologiem i przedzielone „pieśniowymi” interludiami), nie osobne koncerty. Kompozytor w toku dyskusji z adresatem dedykacji, skrzypkiem Robertem McDuffie’m spierał się o to, jak obaj postrzegają muzyczną ilustrację pór roku, toteż części nie noszą ostatecznie identyfikujących je tytułów, a ich interpretacja pozostawiona jest wyobraźni słuchacza.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/