Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Z okazji Dnia Dziecka Opera Krakowska zaprasza najmłodszych melomanów na spotkanie z Profesorem Wiolinkiem w ramach projektu muzyczno-edukacyjnego. 1 czerwca 2020 roku w mediach społecznościowych Opery Krakowskiej dzieci będą mogły zaśpiewać ze Smokiem Operokusem, zobaczyć premierowy odcinek Wiolinkowej Telewizji, a wieczorem – w ramach dobranocki – obejrzeć spektakl Profesor Wiolinek i grający wieloryb.

Profesor Wiolinek, czyli postać powołana do życia przez Pawła Wójtowicza, koncertmistrza Orkiestry Opery Krakowskiej, kompozytora, reżysera i scenarzysty, dla wielu młodych widzów był pierwszym przewodnikiem po krainie muzyki. Otwierał drzwi do świata dźwięków, opery i dziecięcych marzeń. Był to pierwszy serial muzyczny wystawiany w Operze Krakowskiej od 2014 roku. Edukacyjna forma spektakli aktywizowała dziecięcą wyobraźnię i uczyła, czym jest muzyka. Pamiętając wielkie zainteresowanie, jakie towarzyszyło serialowi, Paweł Wójtowicz – autor muzycznej oprawy spektakli – postanowił przypomnieć historie, piosenki, postaci, tworząc m.in. Wiolinkową TV. Dzieci poznają piosenki, nową postać smoka Operokusa, a w przyszłości będą mogły również uczestniczyć w ciekawych konkursach i zabawach.

1 czerwca już o godz. 8:00 na Facebooku i YouTube Opery Krakowskiej zagości Smok Operokus, polecając najmłodszym piosenkę Chochlik Figaro, wykonywaną przez Michała Kutnika. Po jej przesłuchaniu można będzie wraz ze Smokiem zaśpiewać karaoke. O 14:00 Paweł Wójtowicz zaprasza do obejrzenia pilotażowego odcinka Wiolinkowej TV. W ten sposób Profesor powróci w formie YouTube’owego vloga – tam go jeszcze nie było! Z kolei o stałej porze przedstawień w teatrze, czyli 18:30, zaprezentowany zostanie siódmy epizod przygód Wiolinka – archiwalne nagranie spektaklu Profesor Wiolinek i grający wieloryb. Podczas spektaklu dzieci poznają m.in. historię i budowę fortepianu oraz twórczość Fryderyka Chopina.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


To będzie wyjątkowe zakończenie bardzo nietypowego sezonu koncertowego. W czerwcu 2020 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wraca do grania koncertów, chociaż w pierwszych tygodniach muzycy zagrają dla… pustej sali. Publiczność będzie mogła uczestniczyć w koncertach za pośrednictwem Internetu.

Na koncerty w formule znanej z przeszłości, przyjdzie nam jednak jeszcze poczekać. Pandemia, która na długie tygodnie pozbawiła orkiestrę możliwości bezpośredniego spotkania z publicznością, skłoniła NOSPR do przedefiniowania wielu aspektów koncertowej tradycji. Muzycy rozmieszczeni będą na scenie z zachowaniem wymaganego dystansu.

Oprócz klasyki repertuaru kameralnego w czerwcu czeka nas również premiera czteroczęściowego utworu audiowizualnego, zamówionego przez instytucję u cenionego kompozytora Piotra Peszata i artysty wideo Grzegorza Marta. Empty City Radio powstawało w trakcie całkowitego zamknięcia instytucji i jest artystycznym świadectwem tego niezwykłego okresu.

Koncert online to forma nie tylko bezpieczna, ale też otwierająca zupełnie nowe możliwości prezentacji muzyki. Wszystkie koncerty online będą dostępne za darmo. Jednocześnie NOSPR uruchomi możliwość wsparcia instytucji poprzez darowizny.

Więcej – na stronie https://nospr.org.pl/pl 


Przed nami kolejny „Koncert pod gwiazdami online”, który odbędzie się 5 czerwca 2020 roku o godz. 19:00. Planetarium Centrum Nauki Kopernik zaprasza na niezwykłą podróż w świat muzyki i gwiazdozbiorów.

Każdy koncert to unikatowe połączenie wykonywanej na żywo muzyki z wizualizacjami kosmosu, wyświetlanymi w Planetarium. Odwiedzamy gwiazdy, planety i inne ciała niebieskie, poznając odległe zakątki Wszechświata. To zarówno przeżycia artystyczne, jak i refleksja na temat naszego miejsca we Wszechświecie. Koncerty realizowane są w ramach projektu #Kopernikwsieci: Festiwal Przemiany i Koncerty pod gwiazdami. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu „Kultura w sieci”.

Udział w koncercie 5 czerwca weźmie dr hab. Marcin Łukaszewski – pianista, kompozytor i teoretyk muzyki, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Marcin Łukaszewski jest absolwentem klasy fortepianu prof. Bronisławy Kawalli, prof. Jana Ekiera i prof. UMFC Edwarda Wolanina oraz studiów podyplomowych w zakresie wykonawstwa muzyki współczesnej, teorii muzyki oraz kompozycji. Specjalizuje się w muzyce fortepianowej twórców polskich XX i XXI wieku. Jest laureatem konkursów kompozytorskich, autorem szeregu publikacji o twórczości kompozytorów polskich, m.in. Franciszka Lessla, Piotra Perkowskiego i Mariana Sawy. W jego wykonaniu usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Mariana Sawy, Mariana Borkowskiego, a także Aleksandra Skriabina, Franza Liszta, Jeana Sibeliusa, Johannesa Brahmsa, Claude’a Debussy’ego i Gustava Holsta.

Link do transmisji online: https://youtu.be/i0LOfP4CSMk 


Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza 6 czerwca 2020 roku na premierę online baletu Pieśń o ziemi z żywiołową muzyką Romana Palestra w choreografii włoskiego mistrza tańca Paola Mangioliego.

Pieśń o ziemi jest częścią spektaklu Wieczór baletów polskich zrealizowanego w 2019 roku przez zespół Opery na Zamku pod kierownictwem muzycznym Jerzego Wołosiuka. Pieśń o ziemi Palestra to trzy kompozycje nawiązujące do polskich tradycji – sobótki, wesela i dożynek. Obok motywów ludowych kompozytor wprowadza własne tematy, sięga też do nowoczesnych środków wyrazu, stosując ostrą, często atonalną harmonię, gwałtownie pulsującą rytmikę, kontrasty i spięcia dynamiczne. Jak pisał Roman Palester: „Dzieło jest zbudowane w formie trzyczęściowej suity. Każda z części wykorzystuje wiele tańców i melodii ludowych (mazurka, krakowiaka, oberka, poloneza itd.), które jednak zostały opracowane zgodnie z wszelkimi zasadami współczesnej techniki harmonicznej i instrumentacyjnej. Dla kompozytora było w tym przypadku interesujące ukazanie, w jakim stopniu ten folklorystyczny materiał może być połączony ze współczesną mową muzyczną i współczesnymi środkami wyrazu”.

Choreografia do spektaklu jest dziełem włoskiego artysty Paola Mangioliego, dyrektora baletu narodowego na Malcie. Zaskakującej choreografii szczecińskiej inscenizacji towarzyszy ogromny ładunek energii w muzyce oraz kostiumy i scenografia rodem z Matrixa. Paolo Mangioli nie odzwierciedlił w kompozycji tanecznej fabuły dzieła. Przedstawił natomiast złożoną relację współczesnego człowieka ze światem cyfrowym.

Balet Pieśń o ziemi będzie można oglądać na kanale Opery na Zamku w Szczecinie w serwisie YouTube.


Z miłości do Fryderyka Chopina powstają czasem projekty, które łączą pozornie tylko odległe światy. Kiedy przyjrzymy się dokładniej, okazuje się, że łączy je więcej niż myśleliśmy. Chór Polskiego Radia zaprasza na premierowy koncert „Urodziny Chopina”, który transmitowany będzie online 9 czerwca 2020 roku o godz. 19.30.

Tym razem po twórczość najsłynniejszego polskiego kompozytora sięgnęli muzycy jazzowi i klasyczni – utwory Chopina usłyszymy we wspólnym wykonaniu Chóru Polskiego Radia, wokalistki Doroty Miśkiewicz i tria w składzie: Paweł Tomaszewski (fortepian, aranżacje), Robert Kubiszyn (bas) i Paweł Dobrowolski (perkusja). Całością pokieruje Maria Piotrowska-Bogalecka.

Chopin niemal od zawsze inspiruje jazzmanów, którzy mimo zmieniających się stylów i mód, nieustannie sięgają po muzykę genialnego kompozytora. Prawdziwą kopalnią harmonicznych inspiracji są Chopinowskie mazurki i preludia. To właśnie te utwory usłyszymy w aranżacjach autorstwa Pawła Tomaszewskiego na chór, zespół jazzowy i głos. Dopełnieniem programu będzie kompozycja Macieja Małeckiego Walc scherzo. Przeznaczony na chór mieszany utwór powstał w 2010 roku z okazji dwusetlecia urodzin Fryderyka Chopina, o czym świadczy tytuł odwołujący się do dwóch kolejnych Chopinowskich gatunków, które w repertuarze ma każdy szanujący się pianista. Warto przy tej okazji dodać, że również fortepian jest bliski Małeckiemu, który sam jest pianistą – dyplom z wyróżnieniem ukończył w warszawskiej uczelni w 1965 roku w klasie prof. Natalii Hornowskiej. I choć muzyka kompozytora silnie osadzona jest w wielkiej tradycji XX-wiecznej, to nie brak w niej odwołań do romantyzmu, o czym świadczy choćby Walc scherzo.

Koncert „Urodziny Chopina” transmitowany będzie online / LIVE na kanale YouTube Chóru Polskiego Radia.

Koncert Navigatio. Amor Urodziny Chopina z cyklu „Chór Polskiego Radia dedykacje muzyczne” dofinansowano ze środków Gminy Miejskiej Kraków oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


10 czerwca 2020 roku odbędzie się premiera płyty Andrzej Karałow. De invitatione mortis, wydanej przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – Chopin University Press.

Metaopera Andrzeja Karałowa De invitatione mortis do poetyckiego tryptyku Macieja Papierskiego to misterium, bez akcji scenicznej, które ma na celu ukazanie nowatorskiego podejścia do gatunku operowego dzięki łączeniu różnych wpływów stylistycznych. Jest swego rodzaju fuzją różnorodnych gatunków z pogranicza muzyki poważnej, improwizowanej i elektronicznej. Libretto przekazuje wartości chrześcijańskie: śmierć, wokół której obraca się główny wątek, nie jest przedstawiona jako zło, które czeka na człowieka u kresu jego życia, lecz stanowi jedynie symboliczne przejście do innego, nowego świata.

Misteryjność De invitatione mortis dotyczy przede wszystkim wytworzenia dźwiękowego środowiska, w którego centrum znajduje się słowo prowadzące przebieg całej metaopery, dającej się postrzegać jako rytuał. Forma, oparta na trzech aktach-częściach, w ramach których znajdują się trzy pieśni-obrazy przedstawione przez poszczególnych trzech bohaterów, nawiązuje do tradycji teatru antycznego: trójdzielność konstrukcji, jedność czasu i miejsca akcji, działanie fatum, udział trzech śpiewaków-aktorów skonfrontowanych z oktetem instrumentalnym oraz kameralnym męskim zespołem wokalnym. Postać Euthanatosa (tenor Aleksander Rewiński) jest swoistym symbolem świata, do którego zmierza każda ludzka istota, a przynajmniej pośredniczy między nim a światem ludzkim. Rola Lekarza (baryton Dawid Dubec), która jest najbardziej „ziemską” postacią, znajduje się w świecie ludzkim, dosłownym, lecz, ze względu na swój zawód, ma ona styczność z miejscem, do którego zmierza Chora (sopranistka Joanna Freszel). Udział w nagraniu wzięli: saksofonista Michał Ochab, Dziołak / Stankiewicz Duo, Messages Quartet i Zespół Męski „Gregorianum” pod dyrekcją Martyny Szymczak, a także sam kompozytor.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o utworze – na stronie http://andrzejkaralow.pl/2-8/de_invitatione_mortis/ 

ZOBACZ: zapowiedź płyty


Kulminacją świętowania Jubileuszu 75 lat istnienia Filharmonii w Częstochowie będzie uroczysty koncert 19 czerwca 2020 roku o godz. 19:00, na program którego złożą się utwory związane z samą Filharmonią, jak również z Częstochową, a także prawykonanie In Paradisum Adama Klocka.

Oczywistym wyborem był Koncert skrzypcowy polskiego kompozytora, ponieważ patronem Filharmonii jest urodzony w Częstochowie wirtuoz skrzypiec Bronisław Huberman. I tak usłyszymy II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego, często wykonywany i zarejestrowany na płycie przez Hubermana. Jego wykonawcą będzie Mariusz Patyra, nazywany polskim Paganinim, który niejednokrotnie brał udział w Festiwalu Wiolinistycznym im. Bronisława Hubermana.

Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka, który specjalnie na tę okazję napisał utwór i tym samym zadebiutuje w Filharmonii Częstochowskiej w roli kompozytora. Wieczór jubileuszowy rozpocznie się poematem symfonicznym Orawa Wojciecha Kilara, gdyż ten wybitny twórca związany był z Częstochową szczególnym sentymentem, niejednokrotnie podkreślanym podczas wizyt na Jasnej Górze. W wykonaniu obu zespołów artystycznych Filharmonii: Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej i Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, oraz solistów – sopranistki Ewy Biegas i barytona Roberta Gierlacha – zabrzmi podniosłe Te Deum Antonína Dvořáka, podkreślające uroczysty dla Filharmonii moment, a także charakter miasta Częstochowy.

Andrzej Sułek

Informacja o biletach – na stronie 

https://www.filharmonia.com.pl/