Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Inauguracja jubileuszowego 70. sezonu artystycznego Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera odbędzie się 1 października 2021 o godz. 19.00. Wystąpią Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod batutą Przemysława Neumanna i znakomity laureat Konkursu Chopinowskiego Charles Richard-Hamelin.

Gdy w 1791 roku Mozart i Schikaneder cieszyli się sukcesem premiery Czarodziejskiego fletu w Wiedniu przebywał (i z dużym prawdopodobieństwem oklaskiwał mozartowski triumf) Józef Elsner, patron Filharmonii Opolskiej. Siedemnaście lat później – być może zainspirowany lekką formą singspielu – skomponował wodewil zatytułowany Echo w lesie. Programowa uwertura do tej operowej komedii omyłek wybrzmiała w 1952 roku podczas koncertu inaugurującego działalność Opolskiej Orkiestry Symfonicznej. Rozpoczęcie jubileuszowego, 70. sezonu artystycznego Filharmonii Opolskiej tymi samymi dźwiękami to ukłon w stronę wszystkich, którym zawdzięczamy istnienie i bogatą historię tej instytucji.

W przededniu (dosłownie!) XVIII Konkursu Chopinowskiego nie mogłoby zabraknąć także muzyki najbardziej znanego polskiego kompozytora – klasyczny w formie i poetycki w wyrazie Koncert fortepianowy f-moll wykona Charles Richard-Hamelin, laureat II nagrody poprzedniej edycji Konkursu. Drugą część wieczoru wypełni III Symfonia Johannesa Brahmsa – dzieło słynące z przepełnionej liryzmem, nostalgicznej części trzeciej (Poco allegretto) i… cichego zakończenia. Owa zaskakująca coda wiele mówi o osobowości Brahmsa. Notabene, motyw z trzeciej części III Symfonii Brahmsa został wielokrotnie wykorzystany przez twórców filmów i muzyki rozrywkowej. Najbardziej znanym utworem cytującym brahmsowską frazę jest piosenka Take My Love, którą w 1950 roku nagrał Frank Sinatra.

Materiały prasowe Filharmonii Opolskiej

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Filharmonii Opolskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: www.filharmonia.opole.pl  


Od 1 października do 20 listopada 2021 roku potrwa Art Forum Festival w Krakowie, który jest nowym interdyscyplinarnym projektem Fundacji Art Forum obchodzącej w tym roku jubileusz dziesięciolecia działalności. W ramach Festiwalu odbędą się koncerty, performance, instalacje koncertowe, międzynarodowa konferencja naukowa oraz VIII Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych.

Koncepcja festiwalu opiera się na społeczno-socjologicznym aspekcie muzyki współczesnej w Polsce. Poważna muzyka współczesna powszechnie kojarzona jest z elitarnością, hermetycznością i trudnością w odbiorze. Festiwal ma na celu pokazanie jej innego oblicza poprzez wejście w dialog ze słuchaczem, ukazanie interesującego kontekstu powstania kompozycji współczesnych twórców i zaprezentowania ich najnowszych dzieł: utworów Benjamina Baczewskiego, Bożeny Boba-Dyga, Macieja Zimki, Aleksandra Brycha (Polska), Petera Machajdíka (Słowacja), Tylera Versulisa (Kanada), Viacheslava Kyrylova i Artura Kryvycha (Ukraina).

Wydarzenia odbędą się w Kościele Św. Marcina, Akademii Muzycznej w Krakowie, Hevre, Kościele OO. Augustianów pw. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej oraz Pałacu Sztuki.

Wystąpią artyści polscy i zagraniczni, m.in. niemiecki kolektyw Werkbühne Leipzig, słowacki organista Stanislav Šurin, włoski akordeonista Claudio Jacomucci, Sirius Accordion Quintet, Alek Janicki, Maria Sławek i Marcin Zdunik.

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://fundacjaartforum.pl 


Filharmonia Krakowska zaprasza zarówno 1 października 2021 o godz. 19.30, jak i 2 października o godz. 18.00 na światowe prawykonanie Symfonii jednego dnia. In memoriam K.K. Baczyński Wojciecha Widłaka. Dzieło to wybrzmi po raz pierwszy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Kotli. Międzynarodowy Dzień Muzyki będzie zatem dla publiczności filharmonicznych koncertów momentem narodzin nowego, niesłyszanego dotąd utworu, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Kompozycja napisana została przez Wojciecha Widłaka, rektora krakowskiej Akademii Muzycznej, w latach 2020-2021 na zamówienie Filharmonii im. Karola Szymanowskiego. Jak stwierdza sam autor „nie jest to symfonia w tradycyjnym rozumieniu, a raczej symfoniczny fresk – opowieść o młodym, zakochanym człowieku, który mimo tragicznych okoliczności zachował swój maleńki świat prywatnych, kameralnych wzruszeń, swoje mikroszczęście. (…) W utworze w symboliczny sposób przedstawiam odwieczne starcie brutalności i dysonansu z łagodnością i harmonią – nie tylko w odniesieniu do tej osoby i tamtego czasu, bo przecież i wcześniej, i dziś, świat jest rozpostarty na antypodach dramatu i szczęścia”. Zawarta w tytule utworu dedykacja pamięci Krzysztofa Kamila Baczyńskiego odnosi się zarówno do inspiracji, która w bezpośredni sposób oddziałuje na wydźwięk emocjonalny utworu, ale także na zawarte w nim teksty poetyckie, podawane od pulpitów przez muzyków orkiestry.

W kontraście do nowego dzieła Wojciecha Widłaka zabrzmi muzyka do baletu-pantomimy Dariusa Milhaud Byk na dachu oraz Bolero Maurice’a Ravela.

Małgorzata Koch-Butryn

Więcej – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 


Jesienna odsłona jubileuszowego 50. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” to siedem koncertów w dniach 2–5 października 2021, które zaprezentują publiczności bogatą i różnorodną twórczość współczesnych kompozytorów – w tym także poznańskich twórców. Organizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich.

Ze względu na pandemię tegoroczny festiwal został podzielony na dwie części. Pierwsza – koncert symfoniczny inaugurujący festiwal – z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. T. Szeligowskiego w Poznaniu pod dyrekcją Łukasza Borowicza odbył się 12 marca tego roku.

Podczas odsłony jesiennej usłyszymy utwory – od solowych, poprzez zarówno bardziej wysublimowane, jak i klasyczne w składzie, do rozbudowanych, przeznaczonych na kilkanaście instrumentów. Festiwal – jak zawsze – będzie okazją do wysłuchania utworów powstałych zarówno w ubiegłym wieku, jak i najnowszych, autorstwa twórców uznanych w świecie oraz kompozytorów mniej rozpoznawalnych, ale równie interesujących. Zaprezentowane zostaną między innymi kompozycje Lutosławskiego, Pärta, Hosokawy, Góreckiego, Zielińskiej, Gronau-Osińskiej, Stalmierskiego, Kaszuby, Kędziory, Taborowskiej, Zdrojek-Suchodolskiej, Fabiańskiej-Jelińskiej i innych. Wśród wykonawców pojawią się: Mari Fukumoto, Gośka Isphording, Jakub Drygas, Yaroslav Shemet, Jan Bałaban, Lech Bałaban Agnieszka Bałaban, Krzysztof Sowiński, Donat Zamiara, Damian Sobkowiak, Grażyna Czerwińska, Lepos Duo, Sepia Ensemble i Moniuszko String Quartet. Koncertem o specjalnym charakterze będzie przedstawienie twórczości kompozytorów związanych z łódzką Akademią Muzyczną – Zagajewskiego, Hans, Stańczyka, Kaczorowskiego, Szczepanika, Grzeszczaka – w wykonaniu kameralistów z Łodzi. Wśród trzydziestu czterech kompozycji będzie dziesięć prawykonań!

Wstęp na koncerty jest wolny.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegóły na stronie www.wiosnamuzyczna.pl 


Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina jest najważniejszym wydarzeniem muzycznym w Polsce i jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych na świecie. XVIII Konkurs potrwa od 2 do 23 października 2021.

Obok olbrzymiej roli jaką pełni w popularyzacji muzyki Chopina, Konkurs odkrywa największe talenty pianistyczne, zapewniając młodym muzykom najskuteczniejszy start w międzynarodowej karierze. Wśród 87 pianistów zakwalifikowanych do tegorocznego Konkursu głównego przez Jury Eliminacji znalazło się: 22 Chińczyków, 14 Japończyków, 16 Polaków, 7 obywateli Korei Południowej, 6 Włochów, a także reprezentanci Armenii, Chińskiego Tajpej, Kanady, Kuby, Łotwy, Rosji, Hiszpanii, Tajlandii, USA, Wielkiej Brytanii i Wietnamu. W Jury XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zasiądą wybitni artyści, autorytety, znakomici pedagodzy. Wybiorą tych, którzy przez kolejne dziesięciolecia będą współtworzyć kształt muzycznego świata.

Uroczysta inauguracja Konkursu Chopinowskiego zaplanowana jest na 2 października w Filharmonii Narodowej. Przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 3‒20 października. Zwieńczeniem będzie uroczysta gala wręczenia nagród wraz z koncertem laureatów, która będzie miała miejsce 21 października w Teatrze Wielkim ‒ Operze Narodowej. Zwycięzca Konkursu otrzyma złoty medal oraz I nagrodę w wysokości 40 000 euro.

Z myślą o miłośnikach twórczości Fryderyka Chopina i wielbicielach konkursowych zmagań Narodowy Instytut Fryderyka Chopina przygotował multimedialne aplikacje: mobilną na system iOS i Andorid (obie do pobrania bezpłatnie ze strony www.chopin2020.pl) oraz aplikację SmartTV na telewizory marki Samsung.

https://chopin2020.pl/pl 


„Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” to projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów i ważnych rocznic z nimi związanych, przypadających na rok 2021. Koncert kameralny 2 października 2021 o godz. 18.00 w Sali Prób CKK Jordanki poświęcony będzie Gustavowi Mahlerowi.

Projekt odwołuje się do takich rocznic, jak 280. rocznica śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznica śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznica śmierci I. Strawińskiego, 230. rocznica śmierci W. A. Mozarta, 100. rocznica śmierci W. Żeleńskiego, 120. rocznica śmierci G. Verdiego oraz 110. rocznica śmierci G. Mahlera.

Pieśń obok tańca jest najstarszym gatunkiem muzycznym. Wynika z korespondencji słowa poetyckiego i muzyki. Streszcza w sobie historię dziejów muzycznych od kultur pierwotnych po XXI wiek. Bohdan Pociej pisał: „Jeżeli jest w człowieku jakiś niezniszczalny pierwiastek muzyczności, to jego ziarnem jest pieśń”. Podczas najbliższego koncertu usłyszymy pieśni nie tylko Gustava Mahlera, lecz także wybitnych romantyków: Johannesa Brahmsa i Stanisława Moniuszki, które zaprezentują Agata Schmidt (mezzosopran) i Bartłomiej Wezner.

W ramach akcji „Weekend seniora z kulturą” udostępniono 20 biletów w preferencyjnej cenie 10 zł.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://tos.art.pl/ 


3 października 2021 o godz. 18.00 Związek Kompozytorów Polskich, Program 2 Polskiego Radia i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS zapraszają na koncert z cyklu „Generacje” – Generacje XXIII, który będzie miał miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Wystąpią gwiazdy polskiej muzyki: Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Rafała Janiaka towarzyszyć będzie solistom – fleciście Łukaszowi Długoszowi i akordeoniście Iwo Jedyneckiemu.

Artyści wykonają dzieła znanych polskich twórców: Concertino na flet i orkiestrę kameralną (1962) Witolda Szalonka, Koncert na akordeon i orkiestrę kameralną (1987) Sławomira Kaczorowskiego, In the Shade of an Unshed Tear na orkiestrę (2016) Agaty Zubel, a także A Winged Creature na orkiestrę kameralną (1994) czeskiego kompozytora Miroslava Pudláka.

Ponadto będziemy świadkami premiery dwóch części Ten Scenes from Tobaro (2020) – najnowszego utworu młodego utalentowanego kompozytora Krzysztofa Rau, doktoranta Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dr hab. Agaty Zubel-Moc i dr. Marcina Rupocińskiego. X scen z Tobaro to utwór inspirowany formą muzycznego reportażu tworzonego przez Grażynę Pstrokońską-Nawratil oraz fantastycznym światem Warhammer Fantasy. Akcja dzieła dzieje się w mieście Tobaro (będącego częścią wspomnianego wcześniej świata Warhammer), na początku tzw. Końca Czasów (fantastycznej apokalipsy, która przyniosła zagładę wszystkich istot na planecie) i obrazuje ostatnie chwile ludności zamieszkującej miasto tuż przed jego doszczętnym zniszczeniem.

Koncert dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Wstęp wolny! Wymagane jest zakrywanie nosa i ust oraz dezynfekcja dłoni przed wejściem do Studia Koncertowego.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.zkp.org.pl/index.php/pl/nasze-dzialania/festiwale-koncerty/generacje 


III Festiwal Muzyczny Sieradzka Jesień Organowa to pięć niedzielnych koncertów w dniach 3–31 października 2021, podczas których wystąpi łącznie 60 znakomitych wykonawców: zaprezentują muzykę organową, kameralną i sakralną.

Festiwal zainicjowany w roku 2017 przez Błażeja Musiałczyka, organistę, prezesa Fundacji Centrum Rozwoju Sztuki, będzie miał miejsce w dwóch sieradzkich świątyniach: kościele pw. Wszystkich Świętych (Bazylika), na znajdujących się tam zabytkowych 25-głosowych organach Adolfa Homana z roku 1914, oraz w kościele pw. Najświętszego Serca Jezusowego, na 50-głosowych organach Józefa Cynara.

Spotkania festiwalowe wypełni dawna muzyka polska (Psalmy Mikołaja Gomółki), utwory młodych polskich kompozytorów z nagrodzonej „Fryderykiem” płyty Midnight Stories, a także dzieła twórców zachodnioeuropejskich. Podczas koncertu finałowego, poświęconego pamięci wszystkich, którzy przegrali nierówną walkę z pandemią, zabrzmi Requiem Maurice Duruflé na chór i organy.

Zaproszenie do udziału w Festiwalu przyjęli m. in. uznawany przez krytyków za jednego z najlepszych polskich flecistów – Łukasz Długosz, organista Roman Perucki, trębacz Paweł Hulisz, Chór Music Everywhere i Zespół Wokalny Art’n’Voices – laureat nagrody „Fryderyk” 2021 w kategorii „Album Roku – Muzyka Współczesna”.

Wstęp wolny! Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godz. 19.00. Obowiązuje reżim sanitarny.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Kultura dostępna”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Festiwalu: https://www.facebook.com/Sieradzkajesienorganowa/ 


W ramach jesiennej odsłony 9. Festiwalu Prawykonań, organizowanego co dwa lata w siedzibie NOSPR w Katowicach, 3 października 2021 o godz. 18.00 zabrzmią nowe kompozycje Hanny Kulenty, Marcina Stańczyka i Katarzyny Krzewińskiej.

Jako pierwszy w wykonaniu NOSPR pod batutą Francka Ollu oraz Matthijsa Koene (fletnia Pana) zabrzmi utwór Ad-Umbro na fletnię Pana i orkiestrę symfoniczną autorstwa Hanny Kulenty. „Ideę utworu Ad-Umbro (z łacińskiego: „nacieniować”, „naszkicować”, „krótko przedstawić”, „wskazać”, „naśladować”) nosiłam w sobie od ponad roku. Latem 2018 roku poznałam bowiem wirtuoza fletni Pana – Matthijsa Koene z Holandii” – wspomina genezę utworu kompozytorka. Nigdy nie wpadłabym na pomysł napisania utworu na taki nietypowy instrument, ale po wysłuchaniu kilku koncertów Matthijsa i przekonaniu się jakie ma on możliwości techniczne i muzyczne, zapragnęłam napisać dla niego kolejną kompozycję, opartą na mojej nowej, od kilku lat stosowanej technice, którą nazwałam „musique surrealistique”.

Premiery Live na saksofon, zespół i taśmę Marcina Stańczyka dokonają muzycy NOSPR oraz jeden z najbardziej znanych europejskich saksofonistów – prof. UMFC dr hab. Paweł Gusnar. Natomiast za live electronics będzie odpowiadać podczas koncertu Katarzyna Krzewińska – jej utwór #nofilter na wielką orkiestrę symfoniczną i live electronics to refleksja nad „komputeryzacją” świata i próba zobrazowania zalewającego nas szumu informacyjnego, który paradoksalnie wzmaga uczucie pustki i tęsknoty. Inspiracją do powstania utworu była książka Nie ma Mariusza Szczygła, wyróżniona w 2019 roku Nagrodą Literacką Nike.

Wydawcą utworów Hanny Kulenty i Marcina Stańczyka jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Przedsięwzięcie dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/9-festiwal-prawykonan-nospr-franck-ollu 


Kolejny koncert w ramach IV Mazowieckich Muzycznych Spotkań bez Barier pod tytułem „Amor divino!” będzie miał miejsce w Domu Pracy Twórczej „Reymontówka" 3 października 2021 o godz.15.00.

Podczas koncertu wystąpią sopranistki Katarzyna Wiwer i Julieta Gonzalez-Springer oraz zespół instrumentów dawnych Lute Duo: Anton Birula i Anna Kowalska (teorba, gitara barokowa). Artyści zaprezentują barokowe kompozycje z Hiszpanii i Meksyku takich kompozytorów, jak Antonio de Salazar, Cristóbal Galán, Santiago de Murcia i Sebastián Durón.

Fundacja „Czas Sztuki" powstała w listopadzie 2017 roku i jednym z głównych celów jej działalności jest organizacja bezpłatnych wydarzeń artystycznych dla osób ubogich, pochodzących z małych miejscowości wiejskich, którzy są wykluczeni z uczestnictwa w życiu kulturalnym. Dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w tym roku „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier" odbywają się po raz czwarty.

Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach cyklu koncertowego jest bezpłatny! Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Podczas koncertu inaugurującego 54. sezon artystyczny Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus 3 października 2021 o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu premierowo zabrzmi Barocode II na trio stroikowe i smyczki Macieja Zielińskiego.

Utwór ten zaprezentuje Krakowskie Trio Stroikowe. W Barocode II pojawiają się łatwe do wychwycenia odniesienia do stylistyki muzyki barokowej. Materiał nie zawiera jednak zapożyczeń czy też cytatów z utworów z epoki, lecz jest modyfikowany za pomocą techniki montażowej i efektów, które można uzyskać np. przyśpieszając lub zwalniając materiał nagrany na płycie winylowej bądź taśmie. Kompozytor stosuje też zapętlenia, warstwowe nałożenia motywów i inne zabiegi charakterystyczne dla współczesnych technik samplingowych. To wszystko muzycy wykonują tym nie mniej bez użycia żadnych dodatkowych urządzeń.

Natomiast Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus wykona Szeherezadę Mikołaja Rimskiego-Korsakowa w opracowaniu Agnieszki Duczmal i pod jej batutą.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach – na stronie https://amadeus.pl/pl/event-03-10-2021-opowiesci-szeherezady-koncert 


Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów organizuje pierwszy międzynarodowy festiwal online „Kobiety w muzyce”. W programie festiwalu promującego kobiety-kompozytorki oraz ich twórczość́ znajdzie się muzyka artystek z Polski i Wielkiej Brytanii. Usłyszymy ją w dniach 4, 5, oraz 11, 12 października na kanale YouTube Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.

Podczas koncertów nagranych w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku zabrzmią utwory m. in. Wandy Landowskiej, Régine Wieniawski, Grażyny Bacewicz, Łucji Szablewskiej, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Anny Rocławskiej-Musiałczyk, a także Roxanny Panufnik, Judith Weir, Rebecci Clarke, Elaine Hugh-Jones i Elisabeth Lutyens. Wystąpią również przede wszystkim wykonawczynie: altowiolistka Katarzyna Budnik, skrzypaczki Katarzyna Duda i Jaga Klimaszewska, pianistki Julia Kociuban, Julia Samojło i Monika Gardoń-Preinl.

Koncert transmitowany 4 października został zrealizowany przy wsparciu Guildhall School of Music and Drama w Londynie – udział w nim wzięły absolwentki GSMD: sopranistki Magdalena Molendowska, Katherine McIndoe i pianistka Julia Samojło.

Wydarzenie zostało objęte patronatami honorowymi Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka, Prezydent Miasta Gdańsk Aleksandry Dulkiewicz oraz Ambasady Brytyjskiej w Warszawie.

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego. Dofinansowano ze środków Miasta Gdańsk i Gdańskiej Fundacji Rozwoju Gospodarczego.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona internetowa: https://spmk.com.pl/projekt/kobiety-w-muzyce-women-in-music/ 


ZKPFundacja Akademii Muzycznej w Poznaniu wraz z Oddziałem Poznańskim Związku Kompozytorów Polskich i Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w dniach 6–7 października 2021 zaprasza na V Poznańskie Koncerty Muzyki Kameralnej poświęcone twórczości znanych kompozytorów związanych z Poznaniem w ramach popularyzacji tradycji kulturowych tego miasta.

NIMiTDodatkowym walorem koncertów organizowanych pod hasłem „Kompozytorzy są wśród nas” są także prawykonania najnowszych utworów współczesnych polskich kompozytorów w wykonaniu cenionych artystów. 6 października po raz pierwszy zabrzmi Utwór Wojciecha Ziemowita Zycha na 2 flety i fortepian, który powstał w ramach programu "Zamówienia Kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Do udziału w koncercie jubileuszowym, dzięki wsparciu finansowemu Fundacji PZU, zostali zaproszeni fleciści Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz oraz pianista Andrzej Jungiewicz. Udział w tegorocznej edycji Poznańskich Koncertów Muzyki Kameralnej wezmą również znakomici poznańscy muzycy: Katarzyna Stroińska-Sierant (fortepian), Jarosław Sierant (skrzypce), Jarosław Wachowiak (saksofon), Zbigniew Wrombel (kontrabas), Sławomir Tokłowicz (perkusja) oraz zespół muzyki współczesnej Sepia Ensemble.

6 października fleciści Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz poprowadzą ponadto warsztaty dla flecistów i kompozytorów.

Więcej informacji: https://www.facebook.com/poznanskiekoncerty 


Koncert muzyki przestrzennej trójki poznańskich kompozytorek z cyklu Z2P Stage odbędzie się 7 października 2021 o godz. 18.00 w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym Future Labs. Odsłuch utworów będzie miał miejsce w specjalnie przystosowanej sali wyposażonej w zestaw ponad 30 głośników zapewniając dookólną projekcję dźwięku.

Tematyką trzeciej odsłony Z2P Stage będzie przestrzenność w eksperymentalnej muzyce elektronicznej. Wiąże się z tym wykorzystanie wielokanałowego systemu nagłośnieniowego w celu uprzestrzennienia kompozycji dźwiękowych. Prace zaprezentowane podczas wydarzenia będą podsumowaniem rezydencji artystycznych w studiu dźwięku ambisonicznego, odbywających się w przestrzeni Art & Science. W trakcie rezydencji uczestniczki oraz uczestnicy przez kilka tygodni rozwijali swoje projekty artystyczne wykorzystując do tego 24-głośnikowy system dźwiękowy. Podczas najbliższego koncertu usłszymy: Tactile thresholds II Michała Janochy, OVERRESONATED_finalversion(15) Anny Obary, Journey of The Guilty Souls Wiktorii Różyckiej, Utricularia Soil Troth i Pustynnienie Lidii Zielińskiej.

Z2P Stage to cykl koncertów oraz performance’ów realizowanych w laboratorium Art & Science w PSNC Future Labs. Założeniem Z2P Stage jest prezentowanie obok regularnych koncertów zdarzeń, w ramach których nowa technologia staje się równoprawnym instrumentem. Z2P Stage to również przestrzeń mediacji za pośrednictwem technologii, nauki oraz sztuki, której wynikiem jest eksperyment dźwiękowy, soundartowy czy performatywny.

Ze względu nietypowe warunki tego wydarzenia liczba miejsc ograniczona. Rezerwacja: info@maszynakoncertowa.art 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Mieczysław Wajnberg to jeden z najbardziej intrygujących kompozytorów tworzących w ubiegłym stuleciu. Choć przyszedł na świat i dojrzewał w Warszawie, to całe dorosłe życie spędził w Związku Radzieckim, gdzie zyskał sławę i uznanie. Jego fascynująca muzyka dopiero od niedawna wzbudza zainteresowanie w Polsce. Cenione artystki – śpiewaczki Aleksandra Kubas-Kruk i Anna Bernacka oraz pianistka Monika Kruk – zaprezentują wybrane pieśni tego twórcy w Narodowym Forum Muzyki 7 października 2021 o godz. 19.00.

Dorobek Wajnberga jest bardzo obszerny. Obejmuje sto pięćdziesiąt trzy kompozycje noszące numer opusowy, a także wiele dzieł użytkowych, napisanych z myślą o filmach, cyrkach czy na potrzeby radia. Wśród licznych symfonii, koncertów instrumentalnych czy oper specjalne miejsce zajmują pieśni na głos i fortepian. Były one dla Wajnberga przestrzenią osobistej wypowiedzi i wyrazem najgłębiej skrywanych uczuć.

W programie wrocławskiego koncertu znalazło się pięć cykli pieśni. Jeden z nich, czyli Trzy pieśni op. 22, to opracowania tekstów Adama Mickiewicza. Jednak poetą szczególnie przez Wajnberga cenionym i lubianym był Julian Tuwim. Artystki wykonają cztery cykle napisane do liryków tego poety, pochodzące z różnych etapów życia kompozytora. Będą to Stare listy op. 77, Wspomnienie op. 62, Biblia cygańska op. 57 oraz Akacje op. 4.

Koncert poświęcony pieśniom Wajnberga będzie poruszającym spotkaniem z twórczością wybitnego kompozytora.

Agnieszka Frei

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 


Od 7 października 2021 będzie dostępna w sprzedaży płyta Andrzej Koszewski – Choral Works – czwarty już krążek z cyklu „Antologia polskiej twórczości a cappella”, realizowanego od roku 2018 przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją dr. Janusza Siadlaka. Płyta wydana została przez wydawnictwo DUX Recording Producers we współpracy z Instytutem Rozwoju Sztuki.

Muzyka mistrza Koszewskiego wyróżnia się na tle współczesnej polskiej muzyki chóralnej, dlatego obecność jego twórczości w tworzonej przez Janusza Siadlaka antologii jest krokiem naturalnym, a nawet koniecznym. Szczególnie w przededniu 100-rocznicy urodzin kompozytora, w którego dorobku dominuje muzyka na chór a cappella.

Na płycie znalazł się przekrój twórczości Andrzeja Koszewskiego – 60 minut wyjątkowych doznań muzycznych, na które składają się zarówno utwory sakralne, jak i świeckie. W wykonaniu Chóru Filharmonii Częstochowskiej można usłyszeć kompozycję Muzyka fa-re-mi-do-si z 1960 r., poetycki Tryptyk wielkopolski, zachwycające miniatury Gry, zabawy brzmieniem w Tre pezzi oraz dedykowany Janowi Pawłowi II Angelus Domini z 1981 r. i wytrawne Trittico da messa.

Koncert promocyjny odbędzie się 18 listopada o godz. 19.00 podczas koncertu w Filharmonii Częstochowskiej.

Płyta dofinansowana jest ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a partnerami wydawnictwa są Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie oraz Filharmonia Częstochowska.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.dux.pl/


Rusza kolejna edycja warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej organizuje od kilku lat w całej Polsce. Pierwsze warsztaty w 2021 roku odbędą się w ramach olsztyńskiego festiwalu dźwięku dla dzieci „Sonikalia” w dniach 7–9 października.

Główną ideą projektu jest popularyzacja muzyki naszych czasów oraz improwizacji wśród najmłodszych. Dzieci w wieku 3–5 oraz 6–8 lat podczas warsztatów poznają podstawy improwizacji, poznają różnorodne instrumentarium, bawią się pięknie ilustrowanymi książkami (w tym z serii „Ulica Czereśniowa” wydawnictwa Dwie Siostry) i w ten sposób łagodnie wchodzą w świat muzyki współczesnej.

Zajęcia poprowadzą znakomici artyści: harfistka Agata Galik, kontrabasistka Małgorzata Kołcz, kompozytor i pianista Jarosław Siwiński oraz aktor i reżyser sztuk dla dzieci Grzegorz Ociepka.

W tym roku w ramach dwóch projektów warsztaty odbędą się również w Krajence, Zakrzewie, Jastrowiu, Bielawie i Warszawie.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC

Szczegóły na stronie organizatora festiwalu: https://sonikalia.pl/program/opowiedz-mi-bajke/ 


Filharmonia Dolnośląska zaprasza publiczność 7 października 2021 o godz. 13.00 na koncert kameralny współorganizowany z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena dla Muzyki Polskiej”. Utwory wybitnych polskich kompozytorów zaprezentuje Polish Violin Duo.

Duet był nominowany do ostatniej edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „odkrycie roku” za niekonwencjonalność w klasycznej formie duetu. Muzycy są jeszcze studentami Akademii Muzycznych w Poznaniu i Łodzi, a mają już na swoim koncie ponad 180 nagród zdobytych na konkursach na całym świecie. Do najważniejszych osiągnieć duetu należą I nagroda i sześć nagród specjalnych na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (2019) oraz I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. Artura Rubinsteina w Niemczech (2019).

W najbliższy czwartek duet skrzypcowy wykona dwa Duo Concertante B-dur na dwoje skrzypiec op. 16 nr 3 Joachima Kaczkowskiego, Kaprysy z op. 18 Henryka Wieniawskiego, Suity na dwoje skrzypiec Grażyny Bacewicz i Michała Spisaka oraz Sonatinę Tadeusza Paciorkiewicza.

Koncert jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 


Gliwicka Orkiestra Kameralna zaprasza 9 października 2021 roku o godz. 18.00 do sali Scena Bojków (ul. Parkowa 5) w Gliwicach-Bojkowie na koncert z cyklu „Mistrzowskie interpretacje”. Koncert jest finałowym akcentem obchodów 20-lecia Orkiestry, która nie mogła świętować jubileuszu wraz ze swoją publicznością na żywo w 2020 roku.

Cykl „Mistrzowskie Interpretacje” realizowany jest przez Gliwicką Orkiestrę Kameralną od 2005 roku. Dzięki współpracy z Młodzieżowym Domem Kultury w Gliwicach zespół po raz pierwszy zagra w nowej sali na Scenie Bojków.

Program koncertu będzie częściowo nawiązywać do zrealizowanego koncertu online, który w ramach jubileuszu 20-lecia udało się GOK nagrać w Studiu Polskiego Radia Katowice im. Jerzego Haralda w ramach programu Narodowego Centrum Kultury pt. „Kultura w sieci”. Z tego nagrania wydano również dzięki wsparciu STOART-u jubileuszową płytę CD, która jest już w sprzedaży zarówno online, jak i w wybranych sklepach muzycznych i sieci Empik w kraju. Zarówno koncert online, jak i CD są dostępne na stronie www.gliwickaorkiestra.pl.

Gliwicka Orkiestra Kameralna wystąpi pod batutą znakomitego polskiego dyrygenta młodego pokolenia Macieja Tomasiewicza, asystenta Andrzeja Boreyki w Filharmonii Narodowej i kierownika artystycznego Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Ten znany artysta poprowadził również GOK podczas nagrania jubileuszowego CD. Solistą koncertu będzie znakomity polski pianista, kameralista i pedagog Piotr Sałajczyk, laureat nagrody „Fryderyk” oraz „Orfeusz”, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”. W wykonaniu artystów usłyszymy Serenadę op.2 Mieczysława Karłowicza, Koncert fortepianowy A-dur KV 414 Wolfganga Amadeusa Mozarta i Symfonię nr 45 „Pożegnalną” Josepha Haydna.

Koncert jest finansowany z budżetu miasta Gliwice.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

http://www.gliwickaorkiestra.pl/ 


V Rzeszowska Jesień Muzyczna, organizowana co roku przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, odbędzie się w dniach 9–24 października 2021 w Klasztorze oo. Dominikanów oraz Instytucie Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Kluczową ideę programową oddaje podtytuł tegorocznego festiwalu: „Zapomniana muzyka” – jego celem jest przypominanie polskiej, rzadko wykonywanej muzyki kameralnej różnych epok oraz ukazywanie jej w kontekście europejskich trendów estetycznych. W programie znajdą się m.in. utwory Juliusza Zarębskiego, Ignacego Friedmana, Mieczysława Wajnberga, Karola Szymanowskiego i Sebastiana Perłowskiego.

Wystąpią tacy cenieni i wszechstronni muzycy, jak Jakub Jakowicz, Bartłomiej Wezner, Piotr Lato, Bartosz Koziak, Marta Gidaszewska, Robert Łaguniak, Artur Rozmysłowicz, Dominik Płociński, Celina Kotz, Magdalena Bojanowicz, Piotr Różański, Agnieszka Kozło i Katarzyna Wasiak.

Festiwal będzie również transmitowany na kanale YouTube Stowarzyszenia. Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny! Dofinansowano w ramach programu „Muzyka" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Dofinansowano ze środków Województwa Podkarpackiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program i informacje o obowiązkowych bezpłatnych wejściówkach – na stronie www.spmk.com.pl/projekt/jesien