Po niemal dwóch latach opera Wanda Joanny Wnuk-Nazarowej, napisana na podstawie misterium Wieszcza, wraca do koncertowego obiegu, tym razem jednak nie na wawelski dziedziniec, a na scenę Opery Krakowskiej. Premiera nowej, rozbudowanej inscenizacji zaplanowana jest na 1 kwietnia 2023 o godz. 18.30.
Na scenie krakowskiej instytucji dzieło zostanie przedstawione w nowej inscenizacji, z odmienną scenografią i kostiumami. Rozbudowana została także choreografia. Nad elementami scenicznej wersji pracował zespół odpowiedzialny za realizację wawelskiej premiery, w tym Michał Klauza (kierownictwo muzyczne), Waldemar Zawodziński (reżyseria, scenografia, multimedia), Maria Balcerek (kostiumy) i Janina Niesobska (choreografia). Wśród wykonawców znaleźli się niemal wszyscy artyści, którzy wzięli udział w premierowym wykonaniu w 2021 roku – nie zabraknie światowej sławy bas-barytona Tomasza Koniecznego, który po raz kolejny wcieli się w rolę Grodnego.
Spektakl będzie powtórzony 2, 4 i 5 kwietnia. Widzowie uczestniczący w pokazie w niedzielę, 2 kwietnia, po obejrzeniu opery będą mogli wziąć udział w premierze filmu o kompozytorce oraz w spotkaniu z Joanną Wnuk-Nazarową. Dokument pt. Pod presją dźwięku i słowa wyreżyserowała Violetta Rotter-Kozera, a wyprodukowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz z Telewizją Polską S.A. To opowieść o najważniejszych wydarzeniach z życia zawodowego, artystycznego i prywatnego kompozytorki, którego osią są przygotowania do prawykonania Wandy w 2021 roku na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu.
Informacje o biletach: https://opera.krakow.pl/spektakle/wanda
|
Wielkanocny koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod batutą Anny Duczmal-Mróz będzie miał miejsce 2 kwietnia 2023 o godz. 18.00 w Auli UAM w Poznaniu. Będziemy mogli zobaczyć i usłyszeć znakomitego gitarzystę Marcina Kozioła, który wraz z orkiestrą prawykona Suite concertante na gitarę i orkiestrę smyczkową Piotra Mossa.
Utwór, napisany specjalnie na tę okazję, dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
W programie dodatkowo znalazły się utwory: Preludium 8 „Dziewczyna o włosach jak len” Claude'a Debussy'ego w aranżacji Jerzego Maksymiuka oraz Verklärte Nacht op.4 Arnolda Schönberga. Program koncertu omówi znany dziennikarz muzyczny, autor wielu tekstów publicystycznych - Marcin Majchrowski.
Informacja o biletach: https://amadeus.pl/Re/event-02-04-2023-marcin-koziol-koncert-wielkanocny
|
Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
2 kwietnia 2023 o godz. 18.00 w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia oraz instrumentalistów NOSPR pod dyrekcją Anny Szostak usłyszymy Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem Arvo Pärta, a także Introductio ad passionem Domini dr. hab. Tomasza Orlowa, ucznia Juliana Gembalskiego. Kompozytor wystąpi również w roli organisty.
Pasje Bachowskie bez wątpienia wytyczyły drogę kolejnym pokoleniom sięgającym po ten gatunek. Stanowią dziedzictwo, z którym każde z nich musi się zmierzyć. W XX wieku kompozytorzy ponownie odkryli ich potencjał, co zaowocowało znakomitymi dziełami, które usłyszymy podczas kwietniowego koncertu w NOSPR. Pasja „dzieje się” bowiem w dźwiękowym bezkresie i bezczasie, stanowiącym próbę osiągnięcia mistycznej komunii z Bogiem.
Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/zespol-spiewakow-miasta-katowice-camerata-silesia-anna-szost
|
Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
Aby spełnić wymagania melomanów, oczekujących mistrzostwa technicznego oraz nowych interpretacji utworów wchodzących w kanon literatury muzycznej, warto oddać głos młodym muzykom, którzy swoimi pomysłami często zaskakują najbardziej wiernych i osłuchanych członków społeczności NOSPR. Wystąpią na tej estradzie 3 kwietnia 2023 o godz. 19.30.
W ich wykonaniu usłyszymy utwory Antonína Dvořáka, Garetha Farra, Francisa Poulenca oraz Bukoliki Witolda Lutosławskiego.
Nabór do trzeciej edycji Akademii NOSPR poza – jak do tej pory – naborem dla instrumentów smyczkowych, został rozszerzony o instrumenty dęte – flet, obój, klarnet, fagot i waltornię, a członkowie programu mogą sprawdzić się zarówno w repertuarze symfonicznym, jak i kameralnym. Takie duże rozbudowanie działalności Akademii przekłada się na większą liczbę koncertów w ramach Sceny młodych, gdzie oprócz muzyków, swoje umiejętności prezentują również prelegenci uczący się trudnego, krytycznego fachu. Na tym jednak nie koniec, uczestnicy biorą bowiem czynny udział w organizacji koncertów, dzięki czemu mogą poznać działalność NOSPR „od podszewki”.
Realizację programu stypendialno-mentorskiego Akademia NOSPR dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Informacja prasowa organizatorów
Bilety: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/koncert-uczestnikow-programu-akademia-nospr-4
|
Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
Instrumenty o niezwykłej barwie dźwięku – marimby – towarzyszą barytonowi Marcinowi Bronikowskiemu, wykonującemu pieśni Gabriela Colleta do sonetów Adama Mickiewicza. Jego poezja w nowej odsłonie zabrzmi podczas koncertowej premiery płyty Mickiewicz na trzy głosy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej 4 kwietnia 2023 o godz. 18.00.
Perkusista i kompozytor Gabriel Collet, urodzony we Francji, działa w Polsce od 2005 roku, należy do ZAiKS-u i STOART-u. Jest stypendystą MKiDN i laureatem I nagrody Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Wraz z Elwirą Ślązak tworzy duet marimbafonowy Axoum Duo, który usłyszymy podczas koncertu.
Cykl 11 pieśni na baryton i dwie marimby do wybranych sonetów Adama Mickiewicza Gabriel Collet dedykował barytonowi Marcinowi Bronikowskiemu, z którym współpracuje od 2008 roku.
Nagrań tego pierwszego cyklu pieśni do poezji Adama Mickiewicza napisanego na dwie marimby i baryton dokonano w Studiu S4 Polskiego Radia, w listopadzie 2022 roku. Prof. Jerzy Bralczyk – znawca twórczości Mickiewicza – napisał komentarz do płyty. Wydawcą albumu jest Fundacja Krea Music.
Informacja o biletach: https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2022-2023/mickiewicz-na-trzy-glosy/termin/2023-04-04_18-00/
|
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis i Chór Akademicki UKW w Bydgoszczy pod dyrekcją Benedykta Odyi prawykonają Stabat Mater Piotra Komorowskiego 5 kwietnia 2023 o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Kompozycja powstała na zamówienie dyrygenta, profesora Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Jak zaznacza Piotr Komorowski, prezes Oddziału Kujawsko-Pomorskiego Związku Kompozytorów Polskich: “Mam nadzieję, że muzyka potrafi nadać poezji dodatkowego wymiaru emocjonalnego, wzbogacić o przestrzeń, którą możemy wypełnić własnymi myślami, przeżyciami, uczuciami. Starałem się, by język muzyczny, którym się wypowiadam był jednocześnie osobisty, nowoczesny, a przy tym nie tracił związku z wielką tradycją muzyki w całym jej bogactwie od średniowiecza do współczesności. Chciałbym by muzyka, którą skomponowałem przemówiła w sposób bezpośredni do serc słuchaczy, by dotknęła tych głęboko ukrytych strun naszej duszy, których istnienia być może czasami nie jesteśmy wcale świadomi.”
Zabrzmią również pieśni pasyjne w aranżacji Daniela Pradelli.
Więcej: https://filharmonia.bydgoszcz.pl/kalendarz/koncert-w-wielka-srode/
|
Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
NOSPR pod batutą swojego dyrektora artystycznego Lawrence'a Fostera 6 kwietnia 2023 o 19.30 zaprezentuje dzieła Fryderyka Chopina i Krzysztofa Pendereckiego. W roli solisty wystąpi utytułowany pianista Szymon Nehring.
W ich interpretacji zabrzmią chopinowski I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 oraz IV Symfonia „Adagio” Krzysztofa Pendereckiego.
Przed koncertem, o godz. 18.30, w sali kameralnej odbędzie się spotkanie z Różą Światczyńską, która omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.
Dodatkowe informacje: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/artysci/szymon-nehring
|
Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
W dniach 13–18 kwietnia 2023 w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (aMuz) odbędzie się Międzynarodowa Konferencja i IV Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych (IPDF). Wstęp bezpłatny!
W trakcie Konferencji i Festiwalu zaprezentuje się 12 utytułowanych duetów fortepianowych, z których każdy ma w swojej biografii po kilka lub kilkanaście nagród z czołowych konkursów dla tej specjalności na świecie. Będą to pianiści z Austrii, Francji, Korei Płd., Gruzji, Czech, Izraela oraz Niemiec. Ponadto wystąpią najlepsze i najbardziej utytułowane polskie duety fortepianowe, jak również formacje studenckie i dziecięce. Podczas koncertu inauguracyjnego prawykonany zostanie Pierwszy polski koncert fortepianowy na cztery ręce i orkiestrę autorstwa Anny Rocławskiej-Musiałczyk.
Wszystkie koncerty (13–18.04.2023) odbędą się w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku.Obowiązują bezpłatne wejściówki do zarezerwowania na stronie https://amuz.gda.pl/wydarzenia
W tej edycji formuła festiwalu została poszerzona o międzynarodową konferencję poruszającą aspekty i specyfikę duetu fortepianowego. W części konferencyjnej wystąpi 18 prelegentów z różnych krajów Europy.
Dodatkowo Silver&Garburg Piano Duo oraz Avedis Kouyoumdjian i Christopher Hinterhuber poprowadzą kursy mistrzowskie (17–20.04.2023) dla studenckich duetów fortepianowych.
Patronat honorowy: Minister Edukacji i Nauki, Marszałek Województwa Pomorskiego, Prezydent Miasta Gdańska, JM Rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
Partnerami Festiwalu są: FAZIOLI (podczas wszystkich koncertów artyści będą grali na słynnych fortepianach FAZIOLI) oraz Silesia Music Center
Wydarzenie jest dofinansowane ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Społeczna Odpowiedzialność Nauki / Doskonała Nauka”.
|
Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
W dniach 14 kwietnia -14 maja 2023 roku Biuro Wydarzeń Kulturalnych Instytutu Pamięci Narodowej organizuje I Festiwal „Sztuka Źle Obecna", który poświęcony będzie twórcom wykluczonym i cenzurowanym przez władze komunistyczne w Polsce. Festiwal odbędzie się w siedmiu miastach (Warszawa, Wrocław, Gdańsk, Łódź, Kraków, Nysa oraz Jelenia Góra). Wstęp wolny!
Sztuka, która zostanie zaprezentowana w czasie festiwalu, niosła w sobie bunt przeciwko zniewoleniu, odnosiła się bardzo często do osobistych przeżyć związanych z represjami, jakie spotkały polskie społeczeństwo w latach 1945-1990 ze strony komunistów. Festiwal ma za zadanie przywrócić pamięć o artystach, takich jak Andrzej Panufnik, Antoni Szałowski, Stefan Kisielewski, Roman Palester, Roman Padlewski, Tadeusz Zygfryd Passern, Stefan Behr, by ich twórczość – kiedyś dyskredytowana i pomijana – na nowo odrodziła się z popiołów i zyskała należne jej miejsce w kanonie polskiej muzyki.
Koncerty z udziałem znakomitych polskich zespołów i wirtuozów będą miały miejsce w Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego, Bazylice św. Jakuba i św. Agnieszki w Nysie, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego i Sali koncertowej ZPSM NR 1 „Nowa Miodowa" w Warszawie, w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Operze Bałtyckiej, Filharmonii Dolnośląskiej oraz w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.
Bezpłatne bilety można zarezerwować przez stronę www.sztukazleobecna.pl
|
Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
V Szczecin Classic - największy i najbardziej prestiżowy festiwal muzyki klasycznej na Pomorzu Zachodnim - potrwa od 27 kwietnia do 3 maja 2023. W ramach Festiwalu zaplanowano koncerty, międzynarodowy kurs muzyczny Szczecin Classic Academy dla uczniów, studentów i absolwentów uczelni artystycznych z Polski, Niemiec i Europy, oraz konkurs na rezydencję zespołu kameralnego. Tegoroczna edycja Festiwalu wybrzmi pod hasłem „poziom piąty”.
Podczas pięciu koncertów wystąpią wybitni muzycy, w tym koncertmistrz Filharmonii Berlińskiej – Daniel Stabrawa, liderka Szymanowski Quartet – Agata Szymczewska, Emanuel Salvador - koncertmistrz Baltic Neopolis Orchestra; Tomasz Tomaszewski i Konstantin Heidrich– profesorowie UDK w Berlinie; Andriy Viytovych – profesor Akademii Muzycznej w Londynie; dr hab. Bartłomiej Wezner, Volodia Mykytka - członek Szymanowski Quartet, oraz aż 2 orkiestry, które zagrają na wielkim finale Festiwalu w Filharmonii Szczecińskiej!
Udział w koncercie otwierającym festiwal weźmie laureat konkursu na rezydencję zespołu kameralnego, który oprócz nagrody finansowej, otrzyma możliwość wykonania koncertu. Będzie on streamowany na żywo przez Polskie Radio PR 2 oraz w Internecie.
Nieodłącznym elementem Festiwalu są wydarzenia towarzyszące. Wśród propozycji spędzenia wolnego czasu dla mieszkańców miasta w okresie majówkowym można znaleźć poranną gimnastykę z klasyką w parku, happeningi muzyczne w centrum miasta, naukę tańca, otwarte wykłady dla przyszłych artystów oraz warsztaty tematyczne.
Szczegółowy program: https://balticneopolis.pl/
|