Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

XIII Warszawskie Międzynarodowe Kursy Mistrzowskie i Festiwal Kameralistyki Polskiej im. Macieja Paderewskiego odbędą się w dniach 21–29 sierpnia 2019 roku w Centrum Kultury Wilanów, w Sali Białej Muzeum Pałacu w Wilanowie oraz w Sali Kameralnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Jest to projekt kompleksowy, łączący elementy Kursu z Festiwalem Kameralistyki Polskiej. To idea połączenia doskonalenia edukacji muzycznej z prezentacją prestiżowych zespołów kameralnych. Tak, jak w latach ubiegłych, w przedsięwzięciu biorą udział wybitni artyści-pedagodzy oraz uczniowie i studenci szkół i uczelni muzycznych z całego świata. Ideą tych spotkań jest dążenie do wsparcia młodych, utalentowanych artystów w ich poszukiwaniach swojej drogi życiowej zarówno solistycznej, jak i w dziedzinie kameralistyki.

W trakcie trwania Kursu odbędzie się kilka koncertów. W Sali Białej Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie podczas uroczystego koncertu galowego 24 sierpnia 2019 wystąpią profesor Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy Katarzyna Popowa-Zydroń oraz Kwartet Wilanów. 28 sierpnia tamże odbędzie się koncert uczestników Kursów Mistrzowskich. Natomiast 29 sierpnia w Oranżerii Muzeum Pałacu Króla Jana II w Wilanowie będzie miał miejsce koncert finałowy w ramach Festiwalu Kameralistyki Polskiej. W programie Koncertu Kwartetu Śląskiego znajdzie się muzyka Grażyny Bacewicz, Mieczysława Wajnberga, Mikołaja Majkusiaka i Ignacego Zalewskiego.

Wszystkie koncerty są otwarte dla publiczności.

Dodatkowe informacje – na stronie www.fundacjaedukacjikulturalnej.pl 


22 sierpnia 2019 roku o godz. 19.30 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Polanicy-Zdroju w ramach Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej wystąpią organista Roman Perucki i skrzypaczka Maria Perucka.

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych).

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu jest zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J. S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G. F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Roman Perucki, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku i I organista Katedry Oliwskiej, oraz wykładowczyni Szkoły Muzycznej II stopnia w Gdyni Maria Perucka wykonają utwory Johanna Sebastiana Bacha, Sigfrieda Karg-Elerta i Daniela Magnusa Gronaua. W programie koncertu znalazły się też kompozycje polskich twórców: 3 Pieśni Janusza Bieleckiego, Suita w stylu francuskim „Les Petits Plaisirs” na skrzypce i organy oraz Preludium i fuga BACH: Marsz Zbigniewa Kruczka.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program Festiwalu


24 sierpnia 2019 roku o godz. 20:30, w setną rocznicę zakończenia I powstania śląskiego, spotkamy się przy Muzeum Śląskim podczas wyjątkowego koncertu plenerowego „Wyrwani życiu”, aby razem wspomnieć wszystkich, którzy stanęli do walki o Górny Śląsk, ofiarując to, co mieli najcenniejszego – swoje życie.

Organizatorzy koncertu – Filharmonia Śląska im. H. M. Góreckiego i Muzeum Śląskie – chcą upomnieć się o najwyższe wartości: o wolność, o wspólnotę społeczną i narodową, o porozumienie ponad wszelkimi podziałami. Uczczą pamięć tych, którzy zostali bezpowrotnie „wyrwani życiu”, pozostawiając w sercach bliźnich bezgraniczny smutek i żal.

Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej wraz ze światowej klasy solistką, Iwoną Sobotką. Rangę tego wydarzenia podniesie także wybitna postać, która poprowadzi muzyków zza pulpitu dyrygenckiego – Krzysztof Penderecki. Maestro wystąpi tego dnia w podwójnej roli: jako dyrygent i kompozytor. Podczas koncertu wysłuchamy bowiem m. in. jego Chaconny, określanej jako „muzyka lamentu odbywającego się bez słów”. Później przyjdzie czas na najsłynniejszy utwór Henryka Mikołaja Góreckiego, patrona Filharmonii Śląskiej, czyli Symfonię pieśni żałosnych op. 36.

Ten niezwykły koncert zapewni więc publiczności silne emocje, okazję do wzruszeń i zachwytu, a także pozwoli jej zetknąć się ze znakomitymi wykonawcami, którzy sprawią, że obchody stulecia rocznicy zakończenia I Powstania Śląskiego zyskają należytą powagę i uroczysty charakter.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/ 


Mimo wakacji cykl koncertów „Fonie Lublina” trwa nieprzerwanie. 24 sierpnia 2019 roku o godz. 18:00 w lubelskim Trybunale Koronnym będzie miał miejsce koncert „Stanisław Moniuszko i Fryderyk Chopin”.

W sierpniu przyszła pora na skonfrontowanie muzyki Moniuszki z najbardziej eminentną dla polskiego romantyzmu twórczością Chopina. Co łączyło a co dzieliło tych dwóch najbardziej znanych przedstawicieli polskiej muzyki XIX wieku – o tym można będzie dowiedzieć się podczas najbliższego wydarzenia.

O Fryderyku Chopinie mówi się jako o romantyku; Moniuszkę zaś często przedstawia się jako pozytywistę. Na gruncie historycznym i estetycznym teza ta broni się jako prawdziwa, jednak gdy z bliska przyjrzy się muzyce obu artystów okaże się, że nie dzieli ich aż tak dużo, jak powszechnie się uważa. W programie znajdą się pieśni obu kompozytorów – zarówno te znane i te zdecydowanie rzadziej wykonywane. Ten trzon uzupełniony zostanie przykładami twórczości kontynuatorów ich tradycji – wybitnych pianistów-kompozytorów oraz twórców oper i pieśni. Utwory wykonają sopranistka Ewa Biegas oraz pianiści Agnieszka Schulz-Brzyska i Grzegorz Biegas.

Karol Furtak

Projekt realizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin. Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


W dniach 24 sierpnia – 6 października 2019 roku odbędzie się Jubileuszowy XV Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki „Sacrum et Musica”, organizowany przez Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży.

Od początku istnienia Festiwalu rozbrzmiewa tu muzyka piękna i różnorodna: pogodna i poważna, sakralna i świecka w wykonaniu znakomitych instrumentalistów i wokalistów. W tegorocznej edycji udział wezmą też zespoły kameralne (Kwartet Wiolonczelowy „Cellissimo”, Capella Bydgostiensis, Kwartet Smyczkowy Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego w Łomży, Kwartet Alla Breve, Polski Kwartet Solistów) oraz pięć orkiestr polskich i zagranicznych, m. in. Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego w Łomży, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Orkiestra Kameralna „La Notte” z Suwałk, Lietuvos Kamerinis Orkestras i Brzeska Orkiestra Kameralna z Białorusi. Orkiestry z Wilna oraz Brześcia wystąpią w Łomży po raz pierwszy.

W wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus usłyszymy słynną IX Symfonię Antonína Dvořáka i Koncert na klarnet i orkiestrę Mikołaja Góreckiego. Utwór miał swą premierę 16 listopada 2018 podczas inauguracji VI Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego. W roli solisty wystąpi Roman Widaszek, jeden z najznakomitszych polskich klarnecistów swojego pokolenia, któremu utwór został zadedykowany. Dyrygentem wieczoru będzie Wojciech Rajski.

Wstęp na wszystkie koncerty festiwalu jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.lomza.pl/wydarzenia/sacrum-et-musica.html 


Jedno z najbardziej dynamicznych wydarzeń kulturalnych polskiej stolicy – XVI Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera – odbędzie się w dniach 24 sierpnia – 1 września 2019 roku.

Wiele interesujących propozycji znajdą wielbiciele teatru, jazzu, musicali, kabaretowych rewii, literatury, sztuk wizualnych, kultury polskiej i żydowskiej.

Festiwal zostanie zainaugurowany uroczystym premierowym koncertem kantorów w Synagodze im. Nożyków. Na miłośników tanga czeka spektakl Jak za dawnych lat – polskie tango show, przygotowany przez Sawars Tango Orquesta. W spektaklu wystąpią Anna Dereszowska i Andrzej Seweryn. Rodzime tradycje folkowe przybliży Kapela Brodów oraz Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego. Grupa wystąpi podczas Nocy Klezmerów, a wraz z nią Frank London, trębacz i kompozytor – jeden z najważniejszych amerykańskich muzyków klezmerskich. Po raz kolejny na Festiwalu będzie można posłuchać znakomitego Jazz Bandu Młynarski – Masecki, w interpretacjach szlagierów z lat 20-tych ubiegłego stulecia autorstwa Henryka Warsa, Jerzego Petersburskiego czy braci Artura i Henryka Goldów. Paweł Szamburski, klarnecista i kompozytor, specjalnie na Festiwal Warszawa Singera przygotował autorskie opracowania pieśni i nigunów chasydzkich. Z kolei jeden z czołowych polskich pianistów jazzowych, Kuba Stankiewicz zaprezentuje muzykę Romana Statkowskiego, polskiego kompozytora z przełomu XIX i XX w.

W ostatnim dniu festiwalu wystąpi Polish String Quartet Berlin i pianistka Ewa Tomaszewska, którzy w Synagodze im. Nożyków zaprezentują utwory kompozytorów polskich żydowskiego pochodzenia działających na obczyźnie: Ignacego Waghaltera, Karola Rathausa i Szymona Laksa. Dwa z nich – kwartety smyczkowe Waghaltera i Rathausa znalazły się na najnowszej nagranej przez Polish String Quartet Berlin płycie, która wkrótce ukaże się w serii „Poland Abroad” w Berlinie. Finałem tegorocznej edycji Festiwalu Singera będzie tradycyjne plenerowe widowisko na placu Grzybowskim. Tym razem w koncercie zainspirowanym Sztukmistrzem z Lublina Isaaka B. Singera oraz kompozycjami Georga Gershwina wystąpi legendarna gwiazda skrzypiec – Nigel Kennedy.

Szczegółowy program na www.festiwalsingera.pl i FB: www.facebook.com/FestiwalSingera 


Muzeum Narodowe w Krakowie i Sinfonietta Cracovia zapraszają na koncert jubileuszowy z okazji 140-lecia Muzeum Narodowego w Krakowie, który odbędzie się w Sukiennicach 24 sierpnia 2019 roku.

Repertuar koncertu przygotowany został specjalnie z myślą o rocznicy. Wysłuchamy więc pieśni Bolesława Raczyńskiego, których okładka prezentowana była w MNK na wystawie Wyspiański. Nieznany. Będzie to premiera ich instrumentacji na orkiestrę smyczkową i baryton autorstwa Jana Stańczyka. W programie znajdzie się utwór Feliksa Nowowiejskiego Śmierć Ellenai, inspirowany poematem Juliusza Słowackiego i obrazem Jacka Malczewskiego znajdującym się w Galerii Sztuki Polskiej XIX w Sukiennicach. Zostanie zaaranżowany na orkiestrę smyczkową, klarnet i głos recytatora i wykonany w Sali Siemiradzkiego, w bezpośrednim sąsiedztwie obrazu. Usłyszymy też Pieśń Roksany z opery Król Roger Karola Szymanowskiego w opracowaniu na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową, Etiudę b-moll op. 4 nr 3 tegoż kompozytora w opracowaniu na orkiestrę smyczkową oraz Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2 Mieczysława Karłowicza.

Dzieła wykonają baryton Michał Janicki i orkiestra Sinfonietta Cracovia pod batutą Macieja Lulka. W roli recytatora wystąpi Jakub Kosiniak.

Dodatkowe informacje – na stronie https://mnk.pl 


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na całoroczny cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyki organowej, utwóry kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego oraz improwizacje Damiana Skowrońskiego. 

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl

Więcej


Polska muzyka filmowa z prędkością dwóch gitar na godzinę? Tak żegnać lato potrafią tylko Marek Napiórkowski i Artur Lesicki, a jeśli dołączają do nich Krzysztof Herdzin i Elbląska Orkiestra Kameralna, to niezawodny znak, że czeka nas muzyczna uczta dla uszu i oczu – Celuloid. Już 25 sierpnia 2019 roku o godz. 19:00 salę koncertową elbląskiego ZPSM wypełni to, co najpiękniejsze na styku świata muzyki i świata filmu. Wiązance takich przebojów ulegnie nawet najwytrawniejszy florysta…

„Wsłuchani w siebie nawzajem”, „świadomi każdego dźwięku”, „takie muzyczne zespolenie jest dostępne tylko największym mistrzom”. Takie cytaty można mnożyć, a i tak nie pozna się fenomenu dwójki wspomnianych gitarzystów, póki nie zasiądzie się w sali koncertowej. Elblążanie staną przed taką szansą w ostatnią niedzielę sierpnia i przekonają się, że dzięki muzyce ludzka wyobraźnia może kreślić scenariusze, o jakich nie śniło się nawet filozofom.

Celuloid to hołd złożony początkom kinematografii – wszak pierwszej projekcji braci Lumière nie towarzyszyła ani orkiestra symfoniczna, ani pianista, a gitarzysta. Co wyniknie z muzycznej wymiany gitarowo-smyczkowych argumentów? XIX-wieczna Warszawa rodem z Lalki, międzypokoleniowe potyczki na gesty i słowa Wojny domowej, robotnicze ulice Człowieka z żelaza – to raptem kilka rozdziałów koncertowej opowieści… Usłyszymy muzykę Wojciecha Kilara, Tomasza Stańki, Krzysztofa Komedy, Andrzeja Korzyńskiego, Jerzego Matuszkiewicza oraz autorskie utwory solistów.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie www.eok.elblag.eu  


Piąta edycja festiwalu Leszno Barok Plus, która odbędzie się w dniach 25 sierpnia – 1 września 2019 roku, zadowoli najbardziej wymagających odbiorców kultury. W ciągu ośmiu dni zaplanowano kilkanaście koncertów i spektakli teatralnych.

Podczas tegorocznego Festiwalu muzyka zagości w Teatrze Miejskim, Sali MOK i kościołach p.w. św. Jana i św. Krzyża. W programie znalazła się muzyka barokowa, romantyczna, etniczna, średniowieczna i współczesna, spektakle dramatyczne i pantomima. Swoje autorskie przedstawienia pokażą festiwalowej publiczności warszawski Teatr Akt i gdański Teatr Snów. Ten ostatni – na placu na Nowym Rynku. Wśród gwiazd festiwalu znajdą się Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, czeski zespół Tiburtina Ensemble, znakomici pianiści Lukas Geniuszas i Anton Batagow (wystąpi po raz pierwszy w Polsce), węgierski zespół Capella Savaria, śpiewaczka i kompozytorka Agata Zubel z warszawską grupą Cellonet pod dyrekcją Andrzeja Bauera. W wykonaniu Orkiestry Amadeus usłyszymy Variations sur un thème de Mozart Piotra Mossa, który w tym roku obchodzi 70. urodziny oraz jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Aktorzy Teatru Akt wezmą udział w spektaklu Kwiaty zła wg poezji Baudelaire’a z muzyką Roberta Jędrzejewskiego.

Warto również zwrócić uwagę na trzy projekty specjalne, mające swoją premierę na Festiwalu: Zaśpiewać Brechta z dyrygentką Agnieszką Nagórką oraz aktorami Hanną Śleszyńską i Bartoszem Bandurą, Don Juan Christopha Willibalda Glucka z aktorami Warszawskiego Centrum Pantomimy oraz Haendel XXI z kompozytorem i pianistą Nikolą Kołodziejczykiem, jazzową wokalistką Julią Sawicką oraz kontratenorem i kompozytorem Michałem Sławeckim.

Leszno Barok Plus odbywa się pod patronatem prezydenta Łukasza Borowiaka, a miasto jest głównym mecenasem imprezy. Wstęp na wszystkie koncerty i spektakle jest bezpłatny.

Szczegółowy program – na stronie http://www.lesznobarokplus.pl/ 


25 sierpnia 2019 roku o godz. 16:00 w Pawilonie Koncertowym Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach cyklu „Letnie koncerty na Grochowskiej” odbędzie się premiera płyty Penderecki zespołu Atom String Quartet.

Na płycie znajdą się opracowania kompozycji Krzysztofa Pendereckiego – wybitnego polskiego kompozytora naszych czasów: Capriccio na tubę solo, Trzech miniatur na klarnet i fortepian, Trzech utworów w dawnym stylu, Suity na wiolonczelę solo oraz Preludium na klarnet solo. Płyta została zarejestrowana w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Instytucja ta jest także wydawcą krążka. Zespół ma na koncie już pięć autorskich płyt, w tym dwie nagrodzone „Fryderykami”, koncertuje na całym świecie.

„Główną oś programu stanowią utwory kameralne i solowe na instrumenty dęte z młodzieńczego okresu twórczości Mistrza, które przeplatane są Trzema utworami w dawnym stylu. Witalizm, motoryka, energia to podstawowe cechy wybranych dzieł. W naturalny sposób stały się one pretekstem do dalszych poszukiwań kwartetu, który w charakterystyczny dla siebie sposób interpretuje dzieła Pendereckiego nadając im zupełnie nowy kontekst. Nie brakuje tu z jednej strony szacunku dla materiału nutowego, z drugiej zaś odważnych decyzji formalnych, które stanowią ramy fragmentów improwizowanych” – mówią muzycy kwartetu.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/2019-05-18-letnie-koncerty-na-grochowskiej-9-edycja1.html?t=1564094730 


Inspirowana barokiem muzyka Aleksandra Tansmana oraz pełne namiętności tanga Astora Piazzolli – tak w skrócie można opisać repertuar sierpniowego koncertu z cyklu „Sinfonia Varsovia na Grochowskiej” 30 sierpnia 2019 roku o godz. 19:30, podczas którego muzycy orkiestry wraz z wirtuozem gitary Krzysztofem Meisingerem przybliżą słuchaczom błogi klimat dolce far niente.

W ostatni piątek sierpnia publiczność przeniesie się w muzyczne krainy rozmarzenia, melancholii, relaksu, ale nie zabraknie też argentyńskiego temperamentu. Koncert rozpocznie się od utworów Aleksandra Tansmana, który zrobił wielką karierę zarówno we Francji, jak i w Stanach Zjednoczonych, zyskując miano hollywoodzkiego kompozytora (w 1945 muzyka jego autorstwa otrzymała nominację do Oscara). Popołudnie na Grochowskiej rozpocznie się utworami tego twórcy – Wariacjami na temat Frescobaldiego z neobarokowymi brzmieniami i wyraźnymi inspiracjami włoskim kompozytorem, którego nazwisko pojawia się w tytule. Musique de cour na gitarę i orkiestrę kameralną to zbiór tańców inspirowany muzyką dworską, a konkretnie Robertem de Visée – francuskim lutnistą, gitarzystą i jego muzycznymi tematami. W tym utworze swoją wirtuozerię pokaże solista i dyrygent koncertu – Krzysztof Meisinger.

Po przerwie solista z orkiestrą zaprezentują utwory Astora Piazzolli, nie tylko te najbardziej znane, jak Libertango i Milonga del Angel, ale także nostalgiczne Soledad i Concierto para Quinteto. Krzysztof Meisinger niejednokrotnie udowadniał swój wielki kunszt wykonawczy w muzyce Argentyńczyka choćby w nagranej w 2015 roku płycie ASTOR z Sinfonią Varsovią. To dzięki muzyce kompozytora powstała oddzielna forma tango nuevo, łącząca elementy muzyki klasycznej i jazzu. Charakterystyczne brzmienie utworów Piazzolli jest najlepszą wizytówką tego typu muzyki – intymnej, kontrastowej, pełnej namiętności. Taki będzie także piątkowy koncert w Sinfonii Varsovii.

Mateusz Purcel

Patronat m edialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


Odkrywane po latach zapomnienia niezwykłe dzieło Stanisława Moniuszki – Sonety krymskie – zabrzmi 30 sierpnia 2019 roku w Nowohuckim Centrum Kultury, w 200. rocznicę urodzin tego wybitnego polskiego twórcy.

Sonety krymskie to kantata, którą Stanisław Moniuszko napisał do słów zaczerpniętych ze słynnego zbioru 18 sonetów Adama Mickiewicza w 1867 roku. Pierwsze wykonanie kompozycji Moniuszki w 1868 roku w Warszawie spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem. Oskar Kolberg recenzował z zachwytem: „Sonety ułożone w muzykę – rzecz rzadka, prawie nie praktykowana”.

To właśnie dzieło Chór Polskiego Radia zamierza przypomnieć w roku, w którym świętujemy jubileusz 200. rocznicy urodzin Moniuszki. Wykonanie to będzie jednak niezwykłe. Do nowohuckiego koncertu zaproszona bowiem została grająca na instrumentach z epoki {oh!} Orkiestra Historyczna, dzięki czemu napisane ponad 150 lat temu Sonety krymskie zyskają szczególny, historyczny wydźwięk. W roli solisty wystąpi znakomity tenor Aleksander Kunach. Całość poprowadzi ceniony belgijski dyrygent Dirk Vermeulen.

Tomasz Handzlik

Dodatkowa informacja – na stronie https://nck.krakow.pl/sonety-krymskie-moniuszki/ 


31 sierpnia 2019 roku o godz. 21:00 Filharmonicy śląscy ponownie włączają się w program czteroletnich obchodów stulecia powstań śląskich i powrotu części Górnego Śląska do Macierzy i prawykonają na Stadionie Śląskim Rapsodię Śląskią Jana A.P. Kaczmarka.

Jak podają organizatorzy, „wśród marcowych zapowiedzi najważniejszych wydarzeń obchodów Roku Stulecia Wybuchu I Powstania Śląskiego było podpisanie listu intencyjnego między Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, Ars Cameralis oraz Janem Andrzejem Pawłem Kaczmarkiem, członkiem Amerykańskiej i Europejskiej Akademii Filmowej, laureatem Oscara za muzykę do filmu „Marzyciel”, nominowanym do Złotych Globów i nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej. Przedmiotem listu była organizacja wydarzenia multimedialnego na Stadionie Śląskim 31 sierpnia 2019 roku, którego częścią będzie utwór muzyczny poświęcony powstaniom śląskim”.

Rapsodię Śląską zaprezentuje Chór Filharmonii Śląskiej i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Moniki Wolińskiej. Widowisko multimedialne do najnowszego utworu symfonicznego zdobywcy Oskara ma być jednym z największych wydarzeń muzycznych ostatnich lat. To przedsięwzięcie na Stadionie Śląskim zarejestruje i pokaże telewizja.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/ 


31 sierpnia 2019 roku o godz. 20:00 w krakowskiej Cricotece – Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – odbędzie się prawykonanie para-oratoryjnego utworu na zespół kameralny, live-electronics i wideo Vie et Passion du Christ autorstwa Piotra Peszata.

Główną inspiracją do powstania utworu, jak również punktem wyjścia dla działań kompozytorskich, jest film niemy Żywot i męka Jezusa Chrystusa (fr. Vie et Passion du Christ) z 1903 roku w reżyserii Lucien Nongueta i Ferdinanda Zecca. Stanowi jeden z pierwszych obrazów filmowych kolorowanych wykorzystujących technikę ręcznego barwienia pathéchrome. W 1995 roku Żywot i męka Jezusa Chrystusa znalazł się na watykańskiej liście 45 znaczących filmów w kategorii filmów o szczególnych walorach religijnych, opracowanej z okazji 100-lecia kina.

Oratorium Piotra Peszata jest niezwykle nowatorskie pod względem gatunkowym, ponieważ połączy muzykę, teatralizację działań instrumentalistów oraz wizualność w nietradycyjny sposób. Warstwa muzyczna stanowi wiodący element dzieła, niemniej – w kontekście wykorzystania fragmentów filmu niemego jako warstwy wideo – ma nie tyle prowadzić, co sugerować, antycypować lub nawiązywać do obrazu. Tradycyjne brzmienie instrumentarium zespołu kameralnego zostanie poszerzone o nietradycyjne sposoby wydobywania dźwięku, brzmienia elektroniczne, partie mówione i śpiewane, realizowane przez instrumentalistów. Wybór tematu dzieła podkreśla aktualność tematyki religijnej w XXI w. oraz wskazuje istotne miejsce estetyki chrześcijańskiej jako ważnego i inspirującego dziedzictwa kultury.

Wykonawcą koncertu będzie zespół Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble. Projekt jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie 2019”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o kompozytorze – na stronie www.peszat.com 


Koncert wieńczący XII Festiwal „Wawel o zmierzchu” odbędzie się 31 sierpnia 2019 roku o godz. 19:00 na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu.

W repertuarze dziewięciu koncertów Festiwalu nacisk był kładziony na wartości rodzime. Przewodni motyw Festiwalu „Utrwalanie Chopina” łączył się z ukazaniem polskiej twórczości kompozytorskiej: Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Witolda Lutosławskiego.

Program koncertu finałowego wypełni muzyka Stanisława Moniuszki, którego 200-lecie urodzin obchodzimy w tym roku. Słynne arie z Moniuszkowskich oper – Halki czy Strasznego dworu – wykonają wspaniali soliści-śpiewacy: Katarzyna Oleś-Blacha (sopran), Wanda Franek (mezzosopran), Tomasz Kuk (tenor) i Przemysław Firek (bas); orkiestrę CORda Cracovia poprowadzi Sebastian Perłowski. Oprócz pięknego śpiewu słuchacze będą mogli podziwiać utwory orkiestrowe Moniuszki: uwerturę fantastyczną Bajka oraz Tance góralskie czy Mazura z opery Halka. W przestrzeni otwartej, w rozświetlonej architekturze Dziedzińca Arkadowego – najpiękniejszej plenerowej salki koncertowej, jak mówią muzycy – zaszumią więc jodły na gór szczycie, zabrzmi ten zegar stary, rozlegną się rytmy góralskie i nie zabraknie charakterystycznej dla Moniuszkowskiego stylu kresowej nuty dumki.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://wawel.krakow.pl/kalendarium-wydarzen