Publikacja zawiera materiały z XXV Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej zorganizowanej w dniach 29–30 listopada 1995 roku w Zamku Królewskim w Warszawie w rocznicę wybuchu Powstania Listopadowego. Konferencja została zorganizowana przez Sekcję Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich oraz Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
Referaty:
- Mieczysław Tomaszewski Oblicze i losy pieśni polskiej 1795-1918
- Magdalena Dziadek Ewolucja koncepcji muzyki narodowej od Romantyzmu do Młodej Polski
- Jadwiga Romana Bobrowska Dorobek polskiej folklorystyki muzycznej epoki przedkolbergowskiej (1800-1863)
- Katarzyna Dadak-Kozicka O odkrywaniu folkloru i sztuce mitologizacji
- Tadeusz Przybylski Znaczenie twórczości kompozytorskiej i działalności muzyczno-organizacyjnej Karola Kurpińskiego na terenie Teatru Narodowego
- Krzysztof Bilica Melos polski u Chopina
- Witold Rudziński Pozycja Stanisława Moniuszki w okresie zaborów
- Tadeusz Kaczyński Symbolika „Arii z kurantem”
- Piotr Poźniak „Kancjonał Ossolińskiego” jako przykład zainteresowania kulturą staropolską w XIX wieku
- Krystyna Danecka-Szopowa Początki muzykologii polskiej
- Maria Zduniak Muzyka polska we Wrocławiu w XIX wieku
- Kornel Michałowski Muzyka polska w piśmiennictwie Wielkiego Księstwa Poznańskiego
- Luba Kijanowska-Kamińska Związki polsko-ukraińskie w działalności kompozytorów szkoły przemyskiej XIX wieku
- Edward Boniecki Muzyka - emancypacja - ojczyzna. Rzut oka na kulturę polską końca XIX wieku na podstawie „Skrzywdzonych” Marii Komornickiej
- Ilia Kiuiła, Andrzej Rakowski Badania wibrata skrzypcowego
- Krystyna Tarnawska-Kaczorowska Witold Lutosławski - III Symfonia (1983). Interpretacja hermeneutyczna
|