Polmic - FB

opisy płyt (F)



Fryderyk Chopin

L’Oeuvre intégrale de F. Chopin par Marek Drewnowski. CD 3 - Préludes


24 Preludia op. 28
Preludium cis-moll op. 45
Preludium As-dur op. posth.


Wyk.: Marek Drewnowski - fortepian *
Harmusica. Genève / MUZA Polskie Nagrania 2009 – PNCD 1323, DDD 42’32”
W lipcu 2009 roku nakładem Polskich Nagrań ukazała się pierwsza płyta (oznaczona jednak numerem 3, po CD 1 z walcami i CD 2 z koncertami) z serii Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina w wykonaniu Marka Drewnowskiego. Komplet 26 Preludiów wybitnego kompozytora (op. 28 oraz cis-moll op. 45 i Presto con leggierezza As-dur) nagrał pianista w styczniu tego samego roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Publikacja ta jest pierwszą propozycją Polskich Nagrań przygotowywaną na Rok Chopinowski 2010.
Marek Drewnowski w swoim dorobku fonograficznym posiada już wiele interpretacji dzieł Chopina. Nagrał m.in. serię płyt dla wydawnictwa Tonpress, oba Koncerty fortepianowe w wersji kameralnej i 19 walców dla NVC Arts w Londynie czy dwie płyty z koncertami Chopina – w wersji na kwintet (wraz z zespołem “The Chopin Soloists”) i w wersji na orkiestrę kameralną (z “The Chopin Soloists Ensamble”) dla firmy Dinemec Records z Genewy (Beloved Entertaiment Group z Nowego Jorku) i japońskiej Exton (Octavia Records). Szerokiej publiczności znany jest również z roli Fryderyka Chopina w filmie Krzysztofa Zanussiego Koncert Chopina, współtworzył także film Izabeli Cywińskiej Oczarowanie Fryderyka.
24 Preludia op. 28 ukończone zostały w styczniu 1839 roku na Majorce. Każde z nich, napisane w innej tonacji (wzorem Das Wohlemperierte Klavier Bacha), jest w rzeczywistości zamkniętą, odrębną, mistrzowsko pomyślaną miniaturą. Różnią się stylem, techniką, fakturą, rodzajem emocjonalności. Wykonanie całego cyklu wymaga zatem od pianisty najwyższej biegłości w grze. Znany muzykolog, Jana Popis w komentarzu dołączonym do płyty tak opisał interpretację Drewnowskiego:
„dominuje tu nastrój skupienia i niemal religijna żarliwość: inspiracja artysty oscyluje między marzeniem snutym o zmierzchu, a zawrotnym zapadaniem w otchłanie nocy. To styl własny, wolny od powierzchownych efektów, osobista odpowiedź Drewnowskiego na tajemnicę preludiów Chopina”.
Płytę dopełniają dwa pojedyncze preludia – „dobrze modulowane” cis-moll op. 45, napisane prawdopodobnie w ciągu jednego, wrześniowego dnia 1841 roku, oraz krótkie, efektowne Presto con legierezza As-dur (WN 44) z roku 1834.