Polmic - FB

opisy płyt (M)



Marcin Kopczyński

Strumień myśli


Panta Rhei op. 15 na fortepian
Agnus Dei op. 8a na sopran i fortepian
Przestrzeń barw op. 42 na fortepian
Tutti e soli op. 14 na smyczki
Tota pulchra es Maria op. 35a na sopran i fortepian
Sonata fortepianowa nr 3 op. 33
Na polanie soczystej op. 39 nr 1 na sopran i fortepian
Italiam! Italiam! op. 29 nr 1 na sopran i fortepian
Koloreska op. 4 na gitarę
Chiromancja op. 43 nr 1 na baryton i fortepian
Muzyka radosna op. 3 nr 1-5 miniatury dla dzieci na fortepian na cztery ręce

Wyk. : Kornelia Wojnarowska - sopran, Marek Moździerz - baryton, Krzysztof Meisinger - gitara, Marta Osowska - fortepian, Witold Kawalec - fortepian, Marcin Kopczyński - fortepian, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”, dyr. Agnieszka Duczmal
* Acte Préalable 2008 – AP0186, DDD 71’50”
Niniejsza płyta jest pierwszą monograficzną publikacją fonograficzną młodego inowrocławskiego kompozytora – Marcina Kopczyńskiego. Absolwent bydgoskiej Akademii Muzycznej w klasie kompozycji Franciszka Woźniaka oraz teorii muzyki obecnie pracuje na macierzystej uczelni jako asystent. W swoim dorobku kompozytorskim posiada kilkadziesiąt opusów – od utworów orkiestrowych, poprzez kameralne, chóralne, liczne pieśni aż po solowe, fortepianowe. Wiele z nich prezentowanych było podczas znaczących festiwali muzycznych w kraju i na świecie w wykonaniu znakomitych artystów i zespołów, m.in. na Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, czy podczas Spotkań Muzycznych Młodzieży Polskiej i Ukraińskiej we Lwowie. Na płycie znalazły się rejestracje kilku najbardziej reprezentatywnych dzieł kompozytora, dobrze obrazujących zarówno indywidualny styl artysty, jak i różnorodność jego zainteresowań. „Te utwory” – wyjaśnia Kopczyński w tekście dołączonym do publikacji – „w sposób przemyślany ułożone w muzyczną opowieść, kojarzą się ze strumieniem różnych wrażeń, refleksji, nastrojów, myśli, które przenikały mój umysł podczas komponowania”.

Obok wczesnych, niezwykle barwnych i pogodnych kompozycji solowych – gitarowej Koloreski z 1995 roku i fortepianowej Panta Rhei z 1998, odnajdziemy kilka pieśni na głos z fortepianem w interpretacji młodej artystki, obdarzonej niezwykle delikatną, dziewczęcą barwą głosu - Kornelii Wojnarowskiej: o tematyce sakralnej – Agnus Dei i Tota pulchra es Maria oraz do słów Cypriana Kamila Norwida Italiam! Italiam! i inowrocławskiej poetki Swietłany Owczarskiej Na polanie soczystej. Nurt twórczości orkiestrowej Kopczyńskiego reprezentuje Tutti e soli na smyczki w wykonaniu znakomitej orkiestry „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal. Utwór, inspirowany malarstwem Vincenta van Gogha (zwłaszcza obrazem Sorrow), porusza wewnętrzną siłą ekspresji i nastrojem przepełnionym żalem, smutkiem. Spośród najnowszych dzieł artysty na uwagę zasługują dwa utwory fortepianowe: Sonata fortepianowa z 2004 roku i Przestrzeń barw z lat 2006-2007. Płytę zamykają wdzięczne miniatury na fortepian na cztery ręce dla dzieci, zatytułowane Muzyka radosna.

Anna Iwanicka-Nijakowska (2008)