Polmic - FB

opisy płyt (B)



Bacewicz, Penderecki, Kancheli

Chamber Music


Grażyna Bacewicz - Koncert na orkiestrę smyczkową
Krzysztof Penderecki - Koncert na wiolonczelę (altówkę) i orkiestrę kameralną
Giya Kancheli - Valse Boston na fortepian i orkiestrę smyczkową

Wyk.: Andrzej Bauer - wiolonczela, Janusz Olejniczak - fortepian, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, dyr. Marek Moś
* BeArTon 2008 – CDB 044, DDD 54’09”

Orkiestra Kameralna Miasta Tychy o znaczącej nazwie Aukso (z greckiego: wzrastanie) zaliczana jest do najlepszych polskich zespołów orkiestrowych, specjalizujących się szczególnie w wykonawstwie muzyki współczesnej. Założona w lutym 1999 roku przez ówczesnych studentów Akademii Muzycznej w Katowicach pod wodzą uznanego mistrza batuty – Marka Mosia, z roku na rok „wzrasta”, doskonaląc zarówno technikę gry, jak i poszerzając swój repertuar.

Niniejsza płyta została wydana w ramach jubileuszu 10-lecia Orkiestry. Muzycy zaprosili do udziału w nagraniach dwóch wybitnych artystów – wiolonczelistę Andrzeja Bauera i pianistę Janusza Olejniczaka. Wspólnie prezentują jedne z najbardziej znaczących dzieł w muzyce współczesnej. Wybrane kompozycje składają się jednocześnie na doskonałą wizytówkę artystyczną doświadczonego zespołu, znanego z mistrzowskich interpretacji dzieł orkiestrowych oraz koncertów z udziałem najlepszych polskich solistów-wirtuozów. Otwierający płytę, napisany w 1948 roku Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz zaliczany jest dziś do klasyki polskiej muzyki współczesnej. Wybitne, neoklasyczne arcydzieło polskiej kompozytorki w interpretacji Orkiestry Aukso zachwyca błyskotliwą motoryką i dynamicznie prowadzoną narracją muzyczną. Inny krąg stylistyczny reprezentuje natomiast Koncert na wiolonczelę i orkiestrę kameralną Krzysztofa Pendereckiego, skomponowany 35 lat po Koncercie Bacewicz. W oryginalnej wersji przeznaczony na altówkę, w wariancie na wiolonczelę po raz pierwszy został wykonany w 1989 roku przez światowej sławy wirtuoza – Borisa Pergamenschikowa. Interpretację z udziałem Andrzeja Bauera wyróżnia poziom wirtuozerii i brawurowej gry równy premierowej. Kompozycję cechuje charakterystyczny dla dzieł Pendereckiego z tego okresu mroczny klimat, ogromna siła ekspresji i dominacja ciemnej kolorystyki. Płytę zamyka utwór współczesnego kompozytora gruzińskiego – Giyi Kancheliego – Valse Boston na fortepian i orkiestrę smyczkową z 1997 roku. Wraz z jego pierwszymi dźwiękami przenosimy się w jeszcze inny świat – muzyki ulotnej, eterycznej, wyciszonej, w której pobrzmiewają echa dawnych dzieł klasycznych (motyw przewodni), kilkakrotnie jednak gwałtownie przerywanej „wtrąceniami” o maksymalnej dynamice i ostrych brzmieniach (klastery).
Płyta została zrealizowana w technologii super audio CD w wersji Surround 5.0.

Anna Iwanicka-Nijakowska (2009)