A | B | C | D | E | F | G | H | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | W | Z | Ż |
![]() Wielecki Tadeusz Miniatury na fortepian (1979) I 01’19" II 02’35" III 00’55" ![]() |
W Miniaturach Tadeusza Wieleckiego pełne ekspresji wydzielone figury zdają się być zapowiedzią sformułowanej później przez kompozytora techniki gestów. Materiał wysokościowy bazuje na ascetycznym modelu: w półoktawowym ambitusie, na szkielecie trójdźwięku zmniejszonego, jedna z tercji jest chromatycznie wypełniona, druga zaś pozostaje pusta. Pierwsza z Miniatur rozwija narrację dźwiękową w sposób gwałtowny, w dwóch postaciach: rozbudowanym obiegniku scentralizowanym osią wysokościową d oraz repetycji akordowych w przyspieszanych i zwalnianych tempach. Druga prezentuje dwa modele fakturalne: ostre uderzenia lewej ręki, dobarwiane quasialikwotowym wybrzmieniem w prawej, oraz subtelną grę barw akordowych opartych na niskim des w środkowej części. W trzeciej następuje na krótkiej przestrzeni czasowej metamorfoza wyrazu od arabeskowych, znaczonych akcentami szybkich przebiegów ku melancholijnemu zakończeniu przyspieszeń i zwolnień. Krzysztof Szwajgier (tekst w książeczce płyty „Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich – Tadeusz Wielecki” - polmic 092 / PRCD 1744)
|
![]() |