Polmic - FB

opisy płyt ()



Saxophone Varie - Paweł Gusnar


Saxophone Varie

DUX 0992, 2013

Wykonawcy: Paweł Gusnar – saksofony, Julia Samojło – fortepian, Zuzanna Elster – harfa, Alina Ratkowska – klawesyn, Jan Bokszczanin – organy

Maria PokrzywińskaInvitation na saksofon sopranowy i fortepian*
Anna Maria Huszcza – SaHarBAD na saksofon altowy i harfę*
Weronika RatusińskaNimfy na saksofon sopranowy i klawesyn*
Anna Maria Huszcza – AbySsus na saksofon sopranowy, tenorowy i warstwę elektroniczną*
Miłosz BembinowMały szkic na saksofon i organy
Wojciech BłażejczykPętla Histerezy na saksofon i taśmę*
Dariusz Przybylski Dreaming Tiffany before the breakfast na saksofon sopranowy i organy
Miłosz BembinowKOMEDitAtion na saksofon sopranowy, tenorowy i organy

* world premiere recording

 

Saxophone Varie to fonograficzna konkretyzacja wieloaspektowego projektu Pawła Gusnara – jednego z czołowych światowych saksofonistów. Celem projektu jest promocja współczesnej polskiej literatury saksofonowej oraz prezentacja bogactwa techniczno-kolorystycznych możliwości klasycznego saksofonu w zestawieniu z różnymi wariantami obsadowymi, dlatego instrument ten pojawia się na płycie w czterech klasycznych odmianach: sopranowej, altowej, tenorowej i barytonowej, w połączeniu z fortepianem, harfą, klawesynem, organami i warstwą elektroniczną.

Artysta zaprosił do współpracy twórców młodego i średniego pokolenia związanych z warszawskim Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina: Miłosza Bembinowa, Wojciecha Błażejczyka, Annę Marię Huszczę, Marię Pokrzywińską, Dariusza Przybylskiego oraz Weronikę Ratusińską – kompozytorów klasyfikowanych niekiedy jako przedstawicieli nurtu „multimuzyki”, kierunku komunikatywnego, czerpiącego z wszelkich doświadczeń audialnych, przekraczającego utarte stylistyczne schematy, a przy tym stroniącego od pustych eksperymentów. Są to tym samym wyróżniki utworów składających się na płytę Saxophone Varie, powstałych z inspiracji Gusnara i w ścisłej współpracy z nim; w niektórych kompozycjach muzyk jest też twórcą improwizowanych fragmentów i ornamentów niezanotowanych w partyturach.

Płyta otrzymała nagrodę Fryderyk 2014 w kategorii muzyki poważnej Album Roku Muzyka Kameralna. Była również nominowana jako Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.

Nagranie objęli patronatem: ZAiKS, ZKP, UMFC, YAMAHA, RICO.