Polmic - FB

recenzje płyt (R)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż


Ludomir Michał Rogowski

Songs & Fantasmagories


Wyk.: Izabela Kopeć (mazzosopran), Ewa Pelwecka (fortepian), Michał Lisiewicz (skrzypce), Orkiestra Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Łukasz Borowicz (dyrygent).

CD1: Soir Hanté, récitatif tragique; Attendre, récitatif lyrique; Sérénade; Uspavanka; Brezići; Što veče da živu; Odiljam se; Sad gre noć; Twego głosu moja dusza czeka; Przyszły słowa; Siedzę, myśląc o Tobie i piszę; Erotyk; Krasuljak; Jasmin; Ruže; Les fleurs du saule; La mousse; Les parfums du soir.
CD2: Fantasmagories: Berceuse (Mâyâ chante); Danse de Krichna; Priére a Ganeça; Les abeilles de Kâma; Invocation d’Agni.

DUX 1400/1401 (2017)

Płyta Songs & Fantasmagories mezzosopranistki Izabeli Kopeć, nagrana z towarzyszeniem Ewy Pelweckiej (fortepian) i Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej pod batutą Łukasza Borowicza, ukazała się w 2017 roku.

Materiał na płycie jest efektem  czteroletniej badawczej i artystycznej pracy polskiej mezzosopranistki nad dorobkiem kompozytora polskiego tworzącego w pierwszej połowie XX wieku Ludomira Michała Rogowskiego, równolatka Karola Szymanowskiego, który niesłusznie został zapomniany. Album zawiera unikalne nagrania kompozycji wokalno-instrumentalnych L.M. Rogowskiego, napisanych na  przestrzeni 50 lat jego kariery w Polsce, we Francji i Chorwacji.

Dwupłytowy album zawiera 18 pieśni chorwackich, francuskich i polskich, na mezzosopran, fortepian i skrzypce oraz 5 utworów pt. Fantasmagories  z towarzyszeniem orkiestry. Fantasmagoria to coś ulotnego, ekscytującego, będącego raczej elementem wyobraźni niż rzeczywistości. To coś iluzorycznego.

W czasach, gdy polscy twórcy hołdowali kosmopolityzmowi, Rogowski walczył o propagowanie polskiej muzyki i wykonywanie dzieł polskich kompozytorów na naszych scenach. Rogowski uważany był w dwudziestoleciu międzywojennym za jednego z bardziej obiecujących kompozytorów, którego styl można określić mianem sztuki narodowej.
            
„Zainspirował mnie ten nieznany artysta z Lublina. Jego mistycyzm, wrażliwość na piękno i bezkompromisowość wskazywały na twórcę niezmiernie intrygującego. Zaczęłam poszukiwania. Nie było to łatwe, bo jego muzyka wokalno-instrumentalna nie została nigdy wcześniej nagrana. Dopiero teraz, po raz pierwszy, po 63 latach od śmierci kompozytora została opublikowana ”– mówi Izabela Kopeć.

Michał Ludomir Rogowski był jednym z bardziej interesujących kompozytorów i dyrygentów, tworzących w I połowie XX wieku. Biografowie Rogowskiego zwracają uwagę, iż nazwisko Rogowskiego pojawia się w prestiżowych encyklopediach muzycznych, natomiast brak jest nagrań jego muzyki.  Izabela Kopeć nagrała zachowane i artystycznie ciekawe kompozycje Rogowskiego, które prezentuje na dwupłytowym albumie.

Wydanie albumu Izabeli Kopeć ma przywrócić pamięć geniuszowi Ludomira Michała Rogowskiego, a także zwrócić uwagę na kulturową tradycję łączącą Polskę i Chorwację. Rogowski w Dubrowniku żył od 1926 do 1954 roku. Tam, jak twierdził, odnalazł swój raj na ziemi. Chorwacja w czerwcu 2013 roku weszła do Unii Europejskiej. Warto z pewnością przypominać o tym, iż nowy członek wspólnoty, dziś tak intensywnie integrujący się z Europą, stanowił kiedyś drugą ojczyznę dla niezwykłego kompozytora-Polaka.

Światowa premiera płyty – koncert w Zamku Królewskim w Warszawie 8 października 2017 roku.

Producentem płyty jest firma Artmus-IK Izabela Kopeć.

Płyta ukazała się przy wsparciu Miasta Lublin w ramach obchodów 700-lecia miasta w 2017 roku.

Projekt zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat honorowy: Ambasada Republiki Chorwacji w Polsce

Partnerzy: STOART. Związek Artystów Wykonawców, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Polkomtel Sp. z o. o. operator sieci Plus,  Biuro Tłumaczeń Diuna