opisy książek (G)



Gusnar Paweł, koncepcja serii, wybór utworów, redakcja merytoryczna

Studia orkiestrowe na saksofon / Study of Orchestra Parts for Saxophone


Tom 1: Muzyka amerykańska

Tom 2: Muzyka europejska

Opracowanie źródłowe tekstów, komentarz: Emilia Dudkiewicz
s. 76 (Tom 1), s. 111 (Tom 2)

Chopin University Press, UMFC, Warszawa 2018

ISBN:
978-83-65990-02-0 (Tom 1)
978-83-65990-03-7 (Tom 2)

Studia orkiestrowe na saksofon pod redakcją Pawła Gusnara, to druga polska (po czterdziestu latach od wydania pracy Lesława Lica – PWM 1978) i jedna z nielicznych na świecie publikacja dotycząca tej problematyki. Jej celem jest pogłębienie wiedzy na temat zastosowania różnych odmian saksofonu w orkiestrze oraz umożliwienie uzyskania praktycznych umiejętności w tym zakresie.

Praca ma charakter oryginalny i prekursorski – jako pierwsza zawiera tak dużą liczbę dzieł muzyki XX i XXI wieku, między innymi utwory rzadziej wykonywane i przykłady z literatury polskiej. Kryterium doboru materiału nutowego stanowiła różnorodność repertuarowa, w tym prezentacja utworów do tej pory niepublikowanych w studiach orkiestrowych lub publikowanych w niepełnej wersji oraz obecność kompozycji umożliwiających grupową realizację partii saksofonowych, wyeksponowanie rozmaitych problemów technicznych i interpretacyjnych.

Nowością są kompozycje Krzysztofa Pendereckiego i Piotra Mossa, a także dzieła Aleksandra Tansmana, Mieczysława Wajnberga, Siergieja Prokofiewa, Heitora Villi-Lobosa, Aarona Coplanda, Leonarda Bernsteina i Williama Waltona. Ciekawostkę stanowi zastosowanie saksofonu sopranowego w Obrazkach z wystawy Modesta Musorgskiego w orkiestracji Siergieja Gorczakowa. Na szczególną uwagę zasługują ponadto kompozycje, w których równolegle występują dwa saksofony lub więcej (dzieła Dmitrija Szostakowicza, George’a Gershwina, Bernsteina i Ravela).

Elementem wyróżniającym niniejszą pracę są obszerne informacje źródłowe o poszczególnych utworach – zebrane, opracowane i opatrzone komentarzem przez Emilię Dudkiewicz – dotyczące między innymi: obsady wykonawczej, czasu trwania, czasu i miejsca powstania, dedykacji, prawykonania, wybranej dyskografii i literatury przedmiotu.

Studia orkiestrowe na saksofon pod redakcją Pawła Gusnara zostały wydane w dwujęzycznej, polsko-angielskiej wersji.



Wybrane recenzje:


Znakomita książka Pawła Gusnara powinna znaleźć się w księgozbiorze każdego studenta klasy saksofonu. Ten wybór saksofonowych solówek ma duże walory poznawcze. Czy saksofon przynależy do szeregów orkiestry?  Przeczytajcie, a znajdziecie odpowiedź.

Vincent David, Conservatoire à Rayonnement Régional de Versailles


Odkryłem dwa tomy „Studiów orkiestrowych na saksofon” mojego przyjaciela Pawła Gusnara. Prace te pozwolą wszystkim saksofonistom uzupełnić wiedzę na temat zastosowania saksofonów w orkiestrze. Serdecznie gratuluję Pawłowi Gusnarowi skrupulatnej pracy badawczej.

Jean Yves Fourmeau, Conservatoire à Rayonnement Régional de Cergy-Pontoise


Studia orkiestrowe na saksofon Pawła Gusnara pogłębiają świadomość dotyczącą użycia saksofonu w literaturze orkiestrowej i umożliwiają jeszcze większe docenienie jego roli. Na praktycznych przykładach pochodzących ze znaczących dzieł orkiestrowych pokazują jaką rolę najwięksi kompozytorzy XIX, XX i XXI wieku powierzali w orkiestrze saksofonowi. Wykonawcy, kompozytorzy, aranżerzy i dyrygenci powinni skorzystać z szansy i przestudiować tę publikację. Bez wątpienia sam Berlioz, gdyby mógł, wyraziłby się pochlebnie o takiej prezentacji zastosowania saksofonu  w orkiestrze.

David Pituch, Northwestern University School of Continuing Studies and Columbia College of Missouri DE


Książka Pawła Gusnara to wspaniały i istotny wkład do biblioteki każdego klasycznego saksofonisty. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o roli saksofonu w orkiestrze, przeczytajcie ją i czerpcie! Wielkie podziękowania dla mojego przyjaciela Pawła za tę fantastyczną pracę!

Lars Mlekusch, Zürcher Hochschule der Künste


Nowa książka Pawła Gusnara, Studia orkiestrowe na saksofon, ukazuje ewolucję zastosowania saksofonu w orkiestrze od momentu jego wynalezienia. Książka ta bez wątpienia znajdzie swoje miejsce w literaturze naszego instrumentu i będą do niej sięgać wszyscy saksofoniści XXI wieku!

Jérôme Laran, Conservatoire à Rayonnement Départemental d’Aulnay-sous-Bois


Publikacja ta jest znakomitym podręcznikiem dydaktycznym, umożliwiającym uzyskanie praktycznych umiejętności w zakresie zastosowania różnych odmian saksofonu w orkiestrze, a dzięki dodaniu informacji źródłowych staje się również cennym opracowaniem naukowym systematyzującym i pogłębiającym wiedzę w tym zakresie.

Krzysztof Penderecki

 

Praca ta jest niezwykle cennym źródłem nowej wiedzy i z całą pewnością będzie stanowiła stały element badań naukowych w tematach dotyczących roli saksofonu w światowej literaturze orkiestrowej. Na tę pozycję saksofonowe środowisko europejskie czekało od wielu lat.

Andrzej Rzymkowski, Akademia Muzyczna w Krakowie