Polmic - FB

recenzje płyt (F)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż


Krzysztof Meyer, Władysław Słowiński, Krzysztof Penderecki

FourTune. Polish flute quartets


1. Krzysztof Meyer Capriccio per sei strumenti

2. Władysław Słowiński Suita dla Zamku Królewskiego – barokowe reminiscencje

3. Krzysztof Penderecki Kwartet na klarnet i trio smyczkowe (wersja na flet i trio smyczkowe)

Wyk.: Łukasz Długosz, Radosław Pujanek, Katarzyna Budnik-Gałązka, Rafał Kwiatkowski

* Narodowe Forum Muzyki, CD Accord 2013 (ACD 187, NFM 19)

Total time: 48:48

Pod przekornym tytułem FourTune. Polish flute quartets skrywają się zarejestrowane po raz pierwszy na srebrnym krążku utwory Krzysztofa Meyera, Władysława Słowińskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Dla zwykłego śmiertelnika pojęcia takie jak: energetyzm bruitystyczny, sonorystyka, aleatoryzm kontrolowany, serializm mogą zabrzmieć jak wyjęte wprost ze słownika wyrazów obcych, jednak to właśnie one składają się na język muzyki XX wieku. Gwarantują brzmienia nowoczesne, ciekawe, nieprzewidywalne, a sam proces percepcji i kompozycji można określić jako „wyprawę w nieznane”. Podróż tę z pewnością wzbogaci wydana przez Filharmonię Wrocławską i CD Accord płyta FourTune. Polish flute quartets zawierająca subtelne dzieła kameralne.

„Muzyka klasyczna jest z pewnością tą dziedziną, w której polska kultura współczesna odnosi od lat wielkie sukcesy. Szczególnie druga połowa minionego stulecia przyniosła polskiej muzyce międzynarodowe uznanie, a nazwiska takich artystów, jak Witold Lutosławski, Grażyna Bacewicz, Andrzej Panufnik, Roman Palester, Henryk Mikołaj Górecki, Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Krzysztof Penderecki czy Wojciech Kilar stały się i nadal są symbolami cenionej w świecie szkoły polskiej”. Muzyka kameralna zajmuje wyjątkowe miejsce w twórczości Krzysztofa Meyera (rocznik 1943). Kompozytor wprost deklaruje: «przy komponowaniu bawi [mnie] możność wykorzystywania różnych technik». Rzadkie połączenie instrumentów w napisanym w latach 1987–1988 Capriccio per sei strumenti z pewnością może zaskakiwać. «Jest to utwór będący rodzajem swobodnej fantazji, zgodnie z definicją daną przez wielkiego teoretyka muzyki XVII wieku, Praetoriusa. Forma ta dawała mi możliwość rozwinięcia muzyki przez swobodne zestawianie luźnych epizodów, które dzięki swej naturze nadają utworowi charakter kapryśny» – dodaje kompozytor.

Suita dla Zamku Królewskiego – barokowe reminiscencje Władysława Słowińskiego (rocznik 1930) to muzyczny flirt z tradycją neoklasyczną, nawiązanie, czy wręcz «mrugnięcie okiem» do dawnych stylów muzycznych. Warto zwrócić uwagę na okoliczności, w jakich utwór Słowińskiego powstał. Zadedykowany Zamkowi Królewskiemu – symbolowi polskiej kultury – był wyrazem wdzięczności za udostępnianie jednej z zamkowych sal na koncerty Warszawskich Spotkań Muzycznych.

Twórczość Krzysztofa Pendereckiego (rocznik 1933) – luminarza polskiej kultury – kojarzy się ogółowi społeczeństwa z wielkimi formami muzycznymi (oratoria, symfonie, koncerty, opery). Mniej znane (co nie oznacza, że gorsze) są utwory kameralne Pendereckiego. W jednym z wywiadów kompozytor przyznał, że źródłem natchnienia, z którego powstał Kwartet na klarnet i trio smyczkowe, były atmosfera, nastrój i emocje wywołane wysłuchaniem Kwintetu smyczkowego Schuberta w szwajcarskim kurorcie Evian. Utwór Pendereckiego to jedna z najciekawszych jego kompozycji. Ekspresyjny charakter muzyki, poruszająca dramaturgia to podstawowe zalety Kwartetu. Przyzwyczajeni do twarzy «awangardowego» Pendereckiego ze zdumieniem i radością odkryjemy inne oblicze kompozytora. Na płycie Kwartet został utrwalony w specjalnie przygotowanej wersji na flet i trio smyczkowe.

Artur Bielecki