Koszewski Andrzej Andrzej Koszewski – Choral Works 1. Muzyka fa-re-mi-do-si | Music fa-re-mi-do-si (1960) -Tryptyk wielkopolski | Greater Poland Triptych (1964) 2 Czerwona korona | A Wreath of Red Roses 3 Idzie konik z miasta | A Good Horse Is Trotting 4 Wiwat bratu memu | Vivat to My Brother -Gry | Games (1968) 5 Baj | The Sandman 6 Entliczek | Outrhyming 7 Wilk | The Wolf 8 Kotek | The Kitten 9 Angelus Domini (1981) -Tre pezzi (1985-86) 10 Canta-move 11 Flusso-riflusso 12 Ostinato -Trittico di messa (1992) 13 Kyrie 14 Sanctus 15 Agnus Dei Total time: 59:15 Wyk.: Collegium Cantorum, dyr. Janusz Siadlak * DUX 1772 (2021) |
Płyta Andrzej Koszewski – Choral Works to czwarty już krążek z cyklu „Antologia polskiej twórczości a cappella”, realizowanego od roku 2018 przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka. Płyta wydana została przez DUX Recording Producers we współpracy z Instytutem Rozwoju Sztuki. Muzyka mistrza Koszewskiego wyróżnia się na tle współczesnej polskiej muzyki chóralnej, dlatego obecność jego twórczości w tworzonej przez Janusza Siadlaka antologii jest krokiem naturalnym, a nawet koniecznym. Szczególnie w przededniu 100-rocznicy urodzin kompozytora, w którego dorobku dominuje muzyka na chór a cappella. Na płycie znalazł się przekrój twórczości Andrzeja Koszewskiego – 60 minut wyjątkowych doznań muzycznych, na które składają się zarówno utwory sakralne, jak i świeckie. W wykonaniu Chóru Filharmonii Częstochowskiej można usłyszeć kompozycję Muzyka fa-re-mi-do-si z 1960 r., poetycki Tryptyk wielkopolski, zachwycające miniatury Gry, zabawy brzmieniem w Tre pezzi oraz dedykowany Janowi Pawłowi II Angelus Domini z 1981 r. i wytrawne Trittico da messa. „Otóż – mówiąc najprościej – Andrzej Koszewski stwierdził, że zespół chóralny posiada analogiczne możliwości w zakresie kształtowania barwy brzmienia, jak orkiestra symfoniczna, i można go traktować podobnie, choć z zachowaniem pełnego szacunku dla ludzkiego głosu, w estetyce określonej przez dobry smak i dążenie do utrzymania efektu dźwiękowego w ramach sztuki wysokiej i będącego do zaakceptowania również dla słuchacza Palestriny, czy Bacha. Dlatego wszystkie niestandardowe środki artykulacyjne, a także gwizd i szept, często biorący się z wykorzystania właściwości języka polskiego, dość powszechnie uważanego za „szeleszczący”, użyte są w sposób przemyślany i w pełni uzasadniony, nigdy dla samego efektu jako takiego.” – pisze prof. Maciej Negrey w opisie płyty. Płyta dofinansowana jest ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a partnerami wydawnictwa są Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie oraz Filharmonia Częstochowska. Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Dodatkowe informacje – na stronie http://www.dux.pl/ |