Polmic - FB

opisy płyt (H)



Henryk Mikołaj Górecki

-


Beatus Vir psalm na baryton solo, chór i orkiestrę
Ad Matrem
Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową
Wyk: Jerzy Artysz - baryton, Stefania Wojtowicz - sopran, Chór i Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, dyr. Jerzy Katlewicz, Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Andrzej Markowski, Polska Orkiestra Kameralna, dyr. Jerzy Maksymiuk
* Polskie Nagrania 1993 - PNCD 233, AAD 54'14''
„Muzyka Góreckiego jest chyba najgłębszym dziś w Europie świadectwem potrzeby mistycyzmu, świadectwem tęsknoty za wartościami pozaracjonalnymi, świadectwem organicznie chrześcijańskim” - tymi słowami scharakteryzowano twórczość polskiego kompozytora w książeczce dołączonej do wydania. Trzy utwory nagrane na płycie doskonale je potwierdzają. Mistyczne Beatus Vir z 1979 roku powstało na zamówienie kardynała Karola Wojtyły na okoliczność obchodów 900 rocznicy śmierci św. Stanisława Biskupa. Górecki, wybierając do kompozycji teksty z Księgi Psalmów, kierował się przede wszystkim chęcią ukazania emocjonalnego aspektu życia męczennika. Stąd Beatus Vir przybrało kształt medytacji, uwypuklającej nastrój wątpliwości, błagania, cierpienia. Warto dodać, że prawykonanie utworu odbyło się w obecności samego Ojca Świętego podczas jego pierwszej pielgrzymki do ojczyzny. Kolejna kompozycja - Ad Matrem - pochodzi z 1971 roku i jest uznawana za pierwsze sakralne dzieło Góreckiego. Obok religijnego wymiaru posiada również bardzo osobisty, bliski kompozytorowi wydźwięk - poświęcona została pamięci jego matki. Płytę wieńczą Trzy utwory w dawnym stylu z 1963 roku, zdradzające fascynację muzyką epoki renesansu, ale także ludową. Wszystkie odznaczają się dużą melodyjnością. Mimo prostoty fakturalnej kompozycja tchnie ogromną emocjonalnością.