Polmic - FB

recenzje płyt (M)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż


Roman Maciejewski

Requiem. Missa pro defunctis



Wyk: Zdzisława Donat - sopran, Jadwiga Rappé - alt, Jerzy Knetig - tenor, Janusz Niziołek - bas, Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej, dyr. Tadeusz Strugała
* Polskie Nagrania 1989 - PNCD 039, DDD 65'31", 65'10" (2CD)
Polski kompozytor Roman Maciejewski, mimo iż napisał ponad 80 utworów - głównie fortepianowych, kameralnych i chóralnych - znany jest większości melomanom jako twórca jednego, genialnego, monumentalnego Requiem. To prawdziwe "opus magnum" powstało jednak nie pod koniec życia artysty (zmarł w 1998 roku), ale prawie na początku drogi twórczej. Pierwsze zamysły dzieła zrodziły się już w roku 1944. Kompozytor pracował nad nim ponad 15 lat i dopiero w 1960 roku utwór zabrzmiał w pełnym kształcie podczas festiwalu "Warszawska Jesień" w wykonaniu solistów - Haliny Łukomskiej, Krystyny Szostek-Radkowej, Kazimierza Pustelaka i Edwarda Pawlaka oraz Chóru i Orkiestry Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją kompozytora. W programie koncertu Maciejewski napisał: "Pod przytłaczającym wrażeniem ogromu ludzkich cierpień i morza przelanej krwi postanowiłem pod koniec drugiej wojny światowej skomponować dzieło, które stałoby się jednym z licznych przyczynków do utrwalenia w ludzkiej świadomości przeświadczenia o tragicznym nonsensie wojen. Requiem poświęcone jest ofiarom ludzkiej niewiedzy, w pierwszym zaś rzędzie pamięci poległych w wojnach wszech czasów." Mimo, iż od napisania tych słów minęło ponad 40 lat, wciąż nie straciły one na aktualności. Premierowe nagranie Missa pro defunctis z 1989 roku to przesłanie kompozytora potwierdza.
Warto dodać, że już w 1959 roku Roman Maciejewski otrzymał za swoje Requiem nagrodę Fundacji im. Ignacego Jana Paderewskiego.