Polmic - FB

opisy płyt (K)



Krzysztof Penderecki

-


Krzysztof Penderecki:
Vol. 1: Passio et mors Domini nostri Jesu Christi secundum Lucam, Tren ofiarom Hiroszimy, Polimorfia, Kwartet smyczkowy nr 1, Psalmy Dawida, Wymiary czasu i ciszy
PNCD 017, AAD 60'05"+67'05" (2CD)
Vol. 2: Jutrznia
PNCD 018, AAD 75'40"
Vol. 3: Koncert skrzypcowy, II Symfonia Wigilijna
PNCD 019, AAD 69'55"
Vol. 4: II Koncert wiolonczelowy, Przebudzenie Jakuba, Adagietto z Raju utraconego, Koncert na altówkę i orkiestrę
PNCD 020, AAD 67'32"
Vol. 5: Polskie Requiem, Dies Irae
PNCD 021, AAD 62'45" + 49'45" (2CD)

Wyk: Stefania Woytowicz - sopran, Andrzej Hiolski - baryton, Bernard Ładysz - bas, Delfina Ambroziak - sopran, Krystyna Szczepańska - mezzosopran, Kazimierz Pustelak - tenor, Włodzimierz Denysenko - bas, Boris Carmeli - basso profondo, Peter Lagger - basso profondo, Leszek Herdegen - recytator, Jadwiga Gadulanka - sopran, Jadwiga Rappé - alt, Henryk Grychnik - tenor, Carlo Zardo - bas, Wiesław Ochman - tenor, Konstanty Andrzej Kulka - skrzypce, Ivan Monighetti - wiolonczela, Stefan Kamasa - altówka, LaSalle String Quartet, Chór Chłopięcy i Mieszany Filharmonii Krakowskiej, Chór Filharmonii Narodowej, Chór Harcerski, Chór Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach, dyr. Henryk Czyż, dyr. Witold Rowicki, dyr. Andrzej Markowski, dyr. Krzysztof Penderecki, dyr. Jacek Kaspszyk, dyr. Antoni Wit
* Polskie Nagrania 1989
Siedmiopłytowy komplet płyt Polskich Nagrań zawiera nagrania najważniejszych dzieł Krzysztofa Pendereckiego, zrealizowane w latach 60-tych, 70-tych i 80-tych i znane już z płyt analogowych. Antologię otwiera najsłynniejsze chyba dzieło Pendereckiego, Pasja według św. Łukasza. Uzupełniają ją utwory wcześniejsze, należące do pierwszego, sonorystycznego okresu w twórczości artysty: przełomowy Tren ofiarom Hiroszimy, Polimorfia, Kwartet smyczkowy nr 1, Psalmy Dawida oraz Wymiary czasu i ciszy. Pozostałe albumy zawierają dzieła z lat następnych, w których kompozytor stopniowo coraz bardziej zwraca się w kierunku estetyki postromantycznej. Są to koncerty (I Koncert skrzypcowy, II Koncert wiolonczelowy, Koncert na altówkę), symfonia (II Symfonia "Wigilijna") oraz wielkie formy wokalno-instrumentalne (Jutrznia i oratorium Dies irae), zwieńczone kolejnym przełomowym dziełem - Polskim Requiem. Kolekcję utworów z lat 70-tych uzupełniają dwie krótsze kompozycje: nawiązujące do Biblii Przebudzenie Jakuba oraz fragment scenicznego Raju utraconego - niezwykle melodyjne, liryczne Adagietto. Wszystkie utwory prezentowane są w interpretacji najwybitniejszych polskich artystów, których wspomagają znani muzycy zagraniczni. Większość z nich brała udział w ich prawykonaniach. Warto dodać, że znakomitą kolekcję muzyczną dopełniają świetne komentarze do poszczególnych utworów pióra najwybitniejszych znawców muzyki Pendereckiego, m.in. Reginy Chłopickiej, Mieczysława Tomaszewskiego i Ludwika Erhardta.