Polmic - FB

recenzje płyt (P)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż


-

Panorama nowej muzyki polskiej V. Muzyka elektroakustyczna



Paciorek Grażyna, Wierzbicki Marcin Great Mystery for tape
Żółtowski Maciej Emet for violin and tape
Ignatowicz Anna Zaniki pamięci na perkusję i taśmę
Zieliński Maciej Clouds for tape
Wierzbicki Marcin Music of Silence for flute and medias
Grella-Możejko Piotr Coloratura for Charles/disco(n)notation for baritone saxophone and electronics
Łukaszewski Paweł One week in London for tape

Wyk.: Maciej Żółtowski - skrzypce, Katarzyna Olk - śpiew, Ryszard Bazarnik - perkusja, Agnieszka Prosowska-Iwicka - flet, Andriy Talpash - saksofon
* Acte Préalable 1999 - AP 0014, DDD 69'01''
Niniejsza płyta to ostatnia, piąta pozycja wydana w serii "Panorama nowej muzyki polskiej". Poświęcona została muzyce komputerowej młodych polskich kompozytorów - niezwykle efektownej pod względem brzmieniowym, zaskakującej ciekawymi pomysłami muzycznymi. Great Mystery Grażyny Paciorek i Marcina Wierzbickiego to elektroniczna wizja misterium, w którym dźwięki generowane za pomocą syntezatora przemieszane zostały z brzmieniem przetworzonym komputerowo. Emet Macieja Żółtowskiego jest wersją koncertu skrzypcowego, w którym partii skrzypiec (w interpretacji samego kompozytora) towarzyszy nie orkiestra, a komputer. W kolejnym utworze zatytułowanym Zaniki pamięci Anny Ignatowicz za punkt wyjścia różnych efektów kolorystycznych posłużyła odtworzona z taśmy melodia śpiewana przez głos żeński. Clouds Macieja Zielińskiego imitują natomiast dźwięki natury, szczególnie zaś przywołują na myśl owe tytułowe chmury, potem deszcz i wiatr. Tytuł kolejnej kompozycji - Music of Silence Marcina Wierzbickiego - trzeba odczytać dosłownie. Jest to muzyka tego wszystkiego, co powstaje między dźwiękiem a ciszą, czyli szmerów, pogłosów i alikwotów. Z kolei Coloratura for Charles/disco(n)notation Piotra Grelli-Możejko to wirtuozowskie, barwne studium na saksofon barytonowy, w którym zastosowano także elektronicznie przetwarzane dźwięki instrumentu w celu uzyskania nowych efektów kolorystycznych. Płytę dopełnia efektowny One week in London Pawła Łukaszewskiego - elektroniczna wizja "muzycznego" Londynu, z jego hałasem, ale także z ... jazzem.