Polmic - FB

opisy płyt (R)



Romuald Twardowski

Chamber Works - Piano Works - Songs



Siedem pieśni ludowych,
Mała sonata na fortepian,
Erotyki,
Muzyka koncertująca,
Pastorale e Danza,
Michelangelo Sonets,
Espressioni,
3 Don Quichote Sonets after Cervantes,
Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian.


Wyk.: Magdalena Adamek - fortepian, Małgorzata Armanowska - sopran, Józef Frakstein - bas-baryton, Andrzej Gębski - skrzypce, Bartłomiej Rybak - fortepian, Monika Sikorska-Wojtacha - fortepian, Trio Warszawskie: Andrzej Gębski - skrzypce, Jarosław Domżał - wiolonczela, Bartłomiej Rybak - fortepian
* Acte Préalable 2000 – AP 0059, DDD 71'09''
Nagrane na płycie wybrane utwory kameralne, fortepianowe i pieśni Romualda Twardowskiego nie tylko obrazują styl kompozytorski, ale składają się równiez na rodzaj muzycznej biografii artysty. Pochodzą z długiego okresu ponad czterdziestu lat – 1957-99. Najwcześniej skomponowane Pieśni ludowe i Mała sonata na fortepian pochodzą z czasu studiów Twardowskiego w Konserwatorium Wileńskim. Młodzieńcza Sonata w sposób interesujący łączy współczesnwe techniki kompozytorskie ze stylem nawiązującym do muzyki Bacha. Erotyki – cykl pieśni i interludiów na sopran i fortepian – z 1984 roku wyróżnia ciekawa koncepcja formalna, polegająca na dialogowaniu śpiewaczki i pianisty. Powstałe w trzy lata później Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian, jeden z najbardziej znanych utworów Twardowskiego, cechuje bogactwo faktury, kolorystyki i dynamiki. W dwóch cyklach sonetów na bas-baryton – Sonety Michała Anioła z 1988 roku i Sonety do Don Kichota z roku 1990 - kompozytor pragnął oddać hołd mistrzom renesansu, stąd warstwa muzyczna jest w nich podporządkowana nastrojowi poezji. Najpóźniejszy utwór – Pastorale e Danza na skrzypce i fortepian – pochodzi z 1999 roku. Utrzymany jest w klimacie nawiązującym do muzyki francuskiej, z jej subtelnymi odcieniami brzmieniowymi.