Romuald Twardowski Chamber Works - Piano Works - Songs Siedem pieśni ludowych, Mała sonata na fortepian, Erotyki, Muzyka koncertująca, Pastorale e Danza, Michelangelo Sonets, Espressioni, 3 Don Quichote Sonets after Cervantes, Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian. Wyk.: Magdalena Adamek - fortepian, Małgorzata Armanowska - sopran, Józef Frakstein - bas-baryton, Andrzej Gębski - skrzypce, Bartłomiej Rybak - fortepian, Monika Sikorska-Wojtacha - fortepian, Trio Warszawskie: Andrzej Gębski - skrzypce, Jarosław Domżał - wiolonczela, Bartłomiej Rybak - fortepian * Acte Préalable 2000 – AP 0059, DDD 71'09'' |
Nagrane na płycie wybrane utwory kameralne, fortepianowe i pieśni Romualda Twardowskiego nie tylko obrazują styl kompozytorski, ale składają się równiez na rodzaj muzycznej biografii artysty. Pochodzą z długiego okresu ponad czterdziestu lat – 1957-99. Najwcześniej skomponowane Pieśni ludowe i Mała sonata na fortepian pochodzą z czasu studiów Twardowskiego w Konserwatorium Wileńskim. Młodzieńcza Sonata w sposób interesujący łączy współczesnwe techniki kompozytorskie ze stylem nawiązującym do muzyki Bacha. Erotyki – cykl pieśni i interludiów na sopran i fortepian – z 1984 roku wyróżnia ciekawa koncepcja formalna, polegająca na dialogowaniu śpiewaczki i pianisty. Powstałe w trzy lata później Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian, jeden z najbardziej znanych utworów Twardowskiego, cechuje bogactwo faktury, kolorystyki i dynamiki. W dwóch cyklach sonetów na bas-baryton – Sonety Michała Anioła z 1988 roku i Sonety do Don Kichota z roku 1990 - kompozytor pragnął oddać hołd mistrzom renesansu, stąd warstwa muzyczna jest w nich podporządkowana nastrojowi poezji. Najpóźniejszy utwór – Pastorale e Danza na skrzypce i fortepian – pochodzi z 1999 roku. Utrzymany jest w klimacie nawiązującym do muzyki francuskiej, z jej subtelnymi odcieniami brzmieniowymi. |