Polmic - FB

aktualności

Oddźwięki online. Nowa muzyka polska w lutym w sieci

SVLekkie i dowcipne miniatury Witolda Lutosławskiego, nieoczywisty powrót do korzeni symfonii Andrzeja Krzanowskiego oraz brzmieniowe poszukiwania Martyny Koseckiej złożą się na program lutowej odsłony cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” 27 lutego 2021 o godz. 20.00. Przed koncertem (19.00) odbędzie się spotkanie z artystami, które poprowadzi Agata Kwiecińska. Zarówno rozmowa, jak i koncert będą transmitowane na kanale YouTube i fanpage’u na Facebooku Sinfonii Varsovii.

Punktem wyjścia lutowego koncertu będzie twórczość Witolda Lutosławskiego, jednego z najważniejszych kompozytorów XX wieku. Jego dzieła weszły do ścisłego kanonu programów filharmonii, ale w jego dorobku są także takie, które gra się stosunkowo rzadko. Tak jest z 10 tańcami polskimi (1951), suitą inspirowaną folklorem śląskim i kaszubskim. Sinfonia Varsovia przypomni te neoklasyczne miniatury, odznaczające się lekkością i dowcipem.

Jako druga zostanie wykonana II Symfonia (1983–84) Andrzeja Krzanowskiego, przedstawiciela pokolenia stalowowolskiego (nazwanego od festiwalu, na którym debiutowali jego przedstawiciele). W swoich muzycznych poszukiwaniach łączył awangardę z nowym romantyzmem. Trzyczęściowy utwór na orkiestrę smyczkową o kameralnym charakterze został napisany na zamówienie Elżbiety oraz Krzysztofa Pendereckich i im dedykowany. Badacze polskiej twórczości dostrzegają jednak większe podobieństwo II Symfonii do utworów Lutosławskiego.

Jak zabrzmi w tym kontekście utwór Martyny Koseckiej? W Concerto for clarinet and multipercussion (2019) kompozytorka nawiązuje do podziału na części Hésitant (wahając się) i Direct (wprost), zaproponowanego przez Lutosławskiego. Podobnie jak w innych jej utworach, tu także znajdują się nieszablonowe połączenia barw oraz mikrotonowa harmonia. Zespół Sinfonii Varsovii poprowadzi Szymon Bywalec, u którego kompozytorka studiowała dyrygenturę, natomiast partie solowe wykonają Radosław Soroka (klarnet) i Karol Krasiński (perkusja).

Natalia Daca

Więcej informacji: www.sinfoniavarsovia.org 

Wrocław | Polychoral

PendereckiNarodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert 28 lutego 2021 o godz. 18.00 będący spotkaniem z muzyką chóralną XX wieku. Zabrzmią bardzo różniące się od siebie dzieła czterech kompozytorów, które wykona Chór NFM pod dyrekcją Lionela Sowa.

Urodzony w 1948 roku duński kompozytor i dyrygent Bo Holten jest płodnym artystą o wszechstronnych zainteresowaniach. Na rozpoczęcie koncertu zabrzmi trwający niespełna 5 minut utwór Holtena In Nomine. Następnie wysłuchamy Mszy na chór podwójny autorstwa szwajcarskiego kompozytora Franka Martina, która powstawała w latach 1922–1926. Składa się ona z pięciu kanonicznych części, tworzących ordinarium missae. Artysta dał się namówić na wykonanie dzieła dopiero na początku lat 60-tych XX w. Uważał ten utwór za tak osobisty przejaw swoich uczuć religijnych, że nie chciał się nim z nikim dzielić. To prosta, surowa, piękna i jednocześnie pozbawiona ostentacji muzyka.

Następną kompozycją, która zostanie zaprezentowana podczas koncertu, będzie Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego, ukończona przezeń w 1963 roku. Dziełem tym twórca mocno zaskoczył odbiorców, wcześniej zyskał bowiem sławę radykalnymi pod względem brzmieniowym kompozycjami, przy których Stabat Mater wydawało się proste, złudnie konserwatywne. O ile sposób prowadzenia melodii w początkowej fazie utworu przywodzić może na myśl chorał gregoriański, o tyle później chór śpiewa falsetem, recytuje „quasi una litania” i szepcze. W dysonansowej kulminacji wyrazowej Penderecki zastosował charakterystyczne dla dwudziestowiecznej awangardy klastery. W zakończeniu powracają zaś konsonansowe współbrzmienia tworzące na słowie „gloria” czysty akord D-dur. Owa niepowtarzalna mieszanka stylistyk posłużyła do stworzenia kompozycji uderzająco oryginalnej i głęboko poruszającej. Zwieńczeniem programu będzie monumentalne opracowanie modlitwy Ojcze nasz, skomponowane w 1909 roku przez Maxa Regera.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8161 

Szczecin | Kiedy przyjdzie wiosna

Opera na ZamkuKiedy przyjdzie wiosna i Time to say goodbye – już 27 oraz 28 lutego 2021 w Operze na Zamku. Wystąpią chór oraz muzycy orkiestry szczecińskiej Opery pod batutą Małgorzaty Bornowskiej.

W muzyczną podróż sentymentalną zabierze nas przewodnik, Mirosław Kosiński – szczeciński śpiewak operowy, aktor i reżyser. Pierwsza część koncertu w całości składa się z utworów Macieja Małeckiego. Usłyszymy pieśni miłosne do poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera i piosenki do słów Wojciecha Młynarskiego, Agnieszki Osieckiej i Elżbiety Szeptyńskiej na chór mieszany a cappella, wyrażające tęsknotę za niespełnioną miłością, prawdziwą przyjaźnią, utraconą młodością, a także za długo oczekiwaną wiosną.

Druga część to muzyczny powrót do hitów wszechczasów – piosenek z filmów, musicali oraz świata muzyki tzw. popularnej, wśród których znajdą się takie utwory, jak Moon river z filmu Śniadanie u Tiffany'ego, Time to say goodbye czy Besame mucho.

W sprzedaży są miejsca nienumerowane z ograniczeniem do 50% miejsc na widowni.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

Szczegółowy program – na stronie https://www.opera.szczecin.pl/repertuar/kiedy-przyjdzie-wiosna 

Warszawa | Koncert symfoniczny w Filharmonii Narodowej: Górecki, Wagner i Schreker

H.M.GoreckiDo admiratorów twórczości Wagnera należał współczesny polski kompozytor, Henryk Mikołaj Górecki. Dramat o dziejach legendarnych kochanków znalazł odbicie w jednej z jego ostatnich, niedokończonych kompozycji: Dwóch postludiach tristanowskich i Chorale op. 82, którą usłyszymy 27 lutego 2021 o godz. 18.00 w Filharmonii Narodowej.

Jak w przypadku kilku innych takich dzieł, do koncertowych wykonań przygotował je jego syn Mikołaj Górecki. Postludia zawierają aluzje do Tristana niejako zatrzymując, rozciągając w czasie, poddając refleksji i subtelnej transfiguracji kilka wybranych motywów: w pierwszym jest to fragment przejmującej skargi podwójnie zdradzonego króla Marka z II aktu, w drugim — m.in. motywy sławnego Vorspielu.

Po swym zaangażowaniu w wydarzenia rewolucji majowej w Dreźnie w roku 1849 Richard Wagner z żoną Minną musiał szukać schronienia w Szwajcarii, gdzie gościny udzielił mu kupiec i mecenas kompozytora, Otto Wesendonck. Admiratorką talentu muzyka była też żona gospodarza, Mathilde i wkrótce zrodził się między nimi czuły afekt. Wagner rzadko sięgał po teksty inne niż własnego autorstwa — do wyjątków należą wiersze Mathilde Wesendonck opracowane przez niego w latach 1857-58. Wiele uwagi poświęcono rozważaniom, w jakim stopniu owa trudna relacja wpłynęła na ostateczny kształt tworzonego w tym samym czasie dramatu muzycznego Tristan i Izolda. Sam Wagner przyznawał, że tworzenie tych pieśni stanowiło rodzaj kompozytorskich studiów do Tristana, co znalazło odzwierciedlenie w muzyce dwóch z nich: w Im Treibhaus oraz Träume. Usłyszymy w nich wyraźnie pokrewieństwa — w pierwszym przypadku są to motywy przejmującego wstępu do III aktu, w drugim — fragmenty miłosnego duetu protagonistów z aktu II. Podczas koncertu w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Thomasa Rösnera i sopranistki Ewy Vesin zabrzmi kameralna aranżacja Ronalda Kornfeila.

Franz Schreker przez współczesnych był ceniony zwłaszcza jako twórca oper, lecz tworzył dzieła różnych gatunków, a spośród jego kompozycji orkiestrowych szczególną i stosunkowo trwałą popularność zdobyła wdzięczna Symfonia kameralna z 1916 roku. Jednoczęściowe (lecz złożone z kilku segmentów, na podobieństwo form cyklicznych) dzieło dla 23 wykonawców zachwyca fakturalnym i barwowym bogactwem oraz szczególną, oniryczną aurą, zwłaszcza w odcinku wstępnym.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny270 

POLIN Music Festival 2021: #online

POLINWyjątkowa odsłona POLIN Music Festivalu odbędzie się w dniach 26–28 lutego 2021. Dzięki koncertom online na Facebooku i YouTube Muzeum POLIN publiczność weźmie udział w muzycznej podróży ze Szwajcarii, przez Belgię, Polskę, Ukrainę aż do Stanów Zjednoczonych – przy dźwiękach Blocha, Gershwina, Glassa, Freidlina, Piazzolli i Wajnberga.

W programie festiwalu znajdzie się sześć koncertów. Wysłuchamy Suity hebrajskiej Ernsta Blocha w wykonaniu Michaela Guttmana i Jing Zhao. Uczczona zostanie 25. rocznica śmierci Mieczysława Wajnberga: Ewa Leszczyńska, Maria Sławek, Marcin Zdunik i Mischa Kozłowski zaprezentują jego pieśni pisane do słów w języku jidysz. Podczas swoich recitali fortepianowych Alexey Botvinov i Eric Himy wykonają muzykę Philippa Glassa, Jana Freidlina i George’a Gershwina, a koncert finałowy festiwalu upamiętni 100. rocznicę urodzin Astora Piazzolli. Najmłodsi melomani i osoby ze szczególnymi potrzebami sensorycznymi poznają tajemnice kwartetu smyczkowego, który przedstawią instrumentalistki orkiestry Sinfonia Varsovia.

Podczas POLIN Music Festivalu swoją premierę będą też miały podcasty poświęcone muzycznym bohaterom nowej galerii „Dziedzictwo”. Dzięki nim poznamy bliżej losy i twórczość Bronisława Hubermana, Artura Rubinsteina i Henryka Warsa.

Szczegóły: https://polin.pl/pl/polin-music-festival-2021 

Rzeszów | Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej i Massimiliano Caldi

FPFilharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego zaprasza 26 lutego 2021 o godz.19.00 na koncert symfoniczny, podczas którego zabrzmią dzieła Michała Spisaka i Piotra Czajkowskiego.

Program koncertu anonsuje muzykę o ogromnej sile wyrazu. Żywiołowa Toccata (1942) Spisaka zachwyca paletą olśniewających orkiestrowych barw, a IV Symfonia Czajkowskiego frapuje słuchaczy siłą emocjonalnych treści. Utwór powstał w szczególnym okresie życia kompozytora. Był to splot sukcesów twórczych (po skomponowaniu I Koncertu fortepianowego i baletu Jezioro łabędzie) z dramatycznymi przeżyciami związanymi z nieudanym małżeństwem. Powierniczką najbardziej sekretnych myśli kompozytora była w owym czasie Nadieżda von Meck, której Czajkowski dedykował IV Symfonię. W jednym z listów skierowanych do swojej protektorki kompozytor wyjawił znaczenie tego dzieła, chociaż nie jest to sensu stricto program utworu. Temat wstępu dzieła, to „motyw fatum”, „nieubłagana siła, która sprzeciwia się spełnieniu naszych marzeń o szczęściu”. Słychać go także w szaleńczym finale Allegro con fuoco.

Fascynujące dzieła Michała Spisaka i Piotra Czajkowskiego zabrzmią w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej pod batutą znakomitego włoskiego dyrygenta Massimiliana Caldiego. Maestro, który został laureatem pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga (1999), pełni funkcję I dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej.

Materiały prasowe organizatora

http://www.filharmonia.rzeszow.pl/ 

Kraków | 100-lecie śmierci Władysława Żeleńskiego

FK26 lutego 2021 o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce koncert zorganizowany z okazji setnej rocznicy śmierci Władysława Żeleńskiego.

Władysław Żeleński zajmuje ważne miejsce w historii polskiej muzyki: zalicza się go do wybitnych kompozytorów polskich końca XIX i początku XX w. Jest twórcą na wskroś narodowym. Swój zawód pojmował jako posłannictwo i misję społeczną. Jest w tej twórczości bardzo polski i słowiański, a pierwiastki narodowe i ludowe stanowią ważny element jego dzieł.

Dorobek kompozytorski Władysława Żeleńskiego jest znaczny. Skomponował 4 opery, blisko 100 pieśni solowych, 19 dzieł orkiestrowych, 10 okolicznościowych kantat na chór i orkiestrę, wiele kompozycji chóralnych i kameralnych, 36 preludiów oraz 12 fug organowych, liczne utwory na fortepian solo i na 4 ręce. Spośród tej pokaźnej twórczości wiele dzieł zaginęło, m. in. obydwie symfonie, ale zachowało się Andante z I Symfonii, a także koncert fortepianowy. Te utwory oraz Śpiew aniołów na sopran, chór żeński i orkiestrę znalazły się w programie najbliższego koncertu. W 2020 roku Fundacja im. Władysława Żeleńskiego, działająca w miejscu urodzenia kompozytora – Grodkowicach, opublikowała w wersji elektronicznej cztery nieznane rękopiśmienne dzieła orkiestrowe Żeleńskiego, w tym Psalm 46. Kompozycja ta na chór męski i orkiestrę do słów Jana Kochanowskiego zabrzmi w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Sebastiana Perłowskiego. W roli solistów podczas koncertu wystąpią pianista Piotr Sałajczyk i sopranistka Magdalena Drozd.

Dzięki uprzejmości państwa Marty i Ireneusza Trybulców, jedynie w dniu koncertu w małym foyer Filharmonii Krakowskiej zaprezentowana zostanie wystawa pamiątek po kompozytorze.

Materiały prasowe organizatora

Szczegółowy program – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/Home/9415-KONCERT_ORATORYJNY.html 

„Adela” w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza - premiera online

FSzTrzy tygodnie po premierze Adeli – najnowszej płyty duetu Aleksandra Dębicza i Łukasza Kuropaczewskiego – Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie zaprasza 26 lutego 2021 o godz. 19.00 na wyjątkowy koncert do miejsca, gdzie ona powstała, do sali symfonicznej Filharmonii. Na platformie https://livefilharmonia.szczecin.pl  zobaczymy premierę online tego koncertu.

Część utworów na płycie wydanej przez Warner Classics to kompozycje Dębicza, inne zaś to jego aranżacje, wykraczające w swojej idei poza zwykłe opracowania istniejących już utworów. Przykładem może być Aranjuez Concerto BWV 1056, który jest połączeniem najsłynniejszego utworu na gitarę i orkiestrę, czyli Concierto de Aranjuez Joaquína Rodriga, z koncertem f-moll BWV 1056 Johanna Sebastiana Bacha. Południowy duch, niczym powietrze z rozgrzanych podwórek hiszpańskich domów i pałaców, obecny jest w wielu utworach.

Jak zaznaczają artyści: „Tytuł albumu wzięliśmy od pieśni Rodriga, która stanowi emocjonalna kulminację programu naszego duetu. Ale nie samo imię jest najważniejsze, lecz człowiek, którego kochamy i za którym tęsknimy. Na pewno każdy z Państwa ma taką osobę, dlatego mamy nadzieję, że odnajdziecie w Adeli coś bliskiego sercu”.

Katarzyna Plater-Zyberk

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 

Festiwal Nowe Epifanie 2021

JPII„Któż zdoła się ostać?” to hasło 12. edycji interdyscyplinarnego Festiwalu Nowe Epifanie organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucję kultury m.st. Warszawy. Tegoroczna edycja ma formułę online. Festiwal rozpocznie się 17 lutego i potrwa do 28 marca 2021. W programie: dziewięć premier teatralnych, cykl koncertów muzyki dawnej, warsztaty i wydarzenie kulinarne.

Ubiegłoroczną edycję przerwała pandemia. Organizatorów ciekawi, jak w tym roku artyści zinterpretują temat Festiwalu. Historia powstania każdego z wydarzeń to tym razem nowe i ekscytujące odkrycia artystyczne oraz olśnienia i pomysły, które pozwalają ruszyć z miejsca w najtrudniejszym nawet położeniu. Tematem przewodnim 12. edycji Festiwalu jest apokalipsa rozumiana zarówno w sensie dosłownym jako objawienie, jak i w znaczeniu nadanym jej przez tradycję – jako katastrofa. Michał Senk, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II, zaznacza: „Motyw przewodni tegorocznego Festiwalu – apokaliptyczne „Któż zdoła się ostać?” – jest szansą, by zmierzyć się z tematyką czasów ostatecznych w warunkach, w których widzimy, że biblijna wizja wdziera się bezpośrednio w naszą rzeczywistość”.

Tegoroczny program teatralny składa się z dziewięciu premier, w tym spektaklu kasandra (21 lutego) w reż. Zofii Gustowskiej z muzyką gitarzysty i kompozytora Michała Lazara. „W tegorocznym programie muzyki dawnej przyglądamy się różnym końcom świata: wymieraniu gatunków, instrumentów, stylów" - podkreślają Sonia Wronkowska i Łukasz Kozak, kuratorzy programu muzycznego. Podejście futurystyczne, czyli biblijna apokalipsa, to tylko jedna z możliwych interpretacji tematu Festiwalu. „Podejście humanistyczne zwraca z kolei uwagę na indywidualne losy ludzi, na przykład znakomitych muzyków padających ofiarą epidemii. W historii doświadczaliśmy wielkiego wymierania klawikordu czy violi da gamba, polskiej muzyki tradycyjnej czy ziemskich ekosystemów. Przełomy stylistyczne przynosiły kres jednym gatunkom muzycznym, a umożliwiały rozwój innych”. Prezentowane webinaria i warsztaty będą próbą pokazania, że apokalipsa nie jest końcem końców, a jedynie pewnym przekroczeniem, zrozumieniem nowej drogi.

Wszystkie wydarzenia Festiwalu – także te bezpłatne – są biletowane. Szczegółowy program – na stronie www.noweepifanie.pl 

Joanna Korzeniewska