Polmic - FB

aktualności

Skarby w piszczałkach zaklęte odkrywane na nowo

Skarby_w_piszczalkach„Skarby w piszczałkach zaklęte odkrywane na nowo” to cykl pięciu filmów, prezentujących możliwości króla wszystkich instrumentów. Zapraszamy do odkrywania z nami na nowo skarbów zaklętych w piszczałkach – premiera już w najbliższy piątek, 30 października 2020.

Każdy odcinek nagrany został na innych organach, które, choć różną się zarówno stylistyką brzmieniową czy okresem powstania, mają jedną cechę wspólną – są prawdziwymi perłami w zakresie kunsztu organmistrzowskiego. Wyróżniają je wyjątkowe walory brzmieniowe czyniąc z nich tytułowe skarby, nie tylko w skali naszego kraju. Odkrywać te skarby będziemy wsłuchując się w zróżnicowany stylistycznie repertuar, w tym utwory polskich kompozytorów współczesnych, którego wykonawcami będą znakomici polscy organiści: Krzysztof Urbaniak – organy Hanasa Hummla (1616) w kościele św. Andrzeja w Olkuszu; Jarosław Wróblewski – organy Andreasa Hildebrandta (1719) w kościele św. Bartłomieja w Pasłęku; Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa – barokowe organy w kościele Matki Boskiej Bolesnej w Mariańskim Porzeczu; Marek Pilch – organy Dominika Biernackiego w katedrze siedleckiej, oraz Ireneusz Wyrwa – organy firmy Mühleisen w kościele św. Kazimierza w Nowym Sączu.

Dr hab. Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa, prezes zarządu Stowarzyszenia Pro Musica Organa, która w charakterze lektora „oprowadzi” po zakamarkach magicznego świata organowego, pieczołowicie zadbała, aby każdy mógł poczuć wyjątkowość materii, zaprezentowanej w filmie.

Wszystkie nagrania zostały zrealizowane przez Studio Ars Sonora, co gwarantuje najwyższą jakość zarówno audio, jak i wideo.

Materiały dostępne będą na kanale YouTube Studia Ars Sonora i stronie internetowej Stowarzyszenia Pro Musica Organa http://spmo.pl/ 

Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzyczne POLMIC.

„Escape from the shadow” – premiera online

SPAMPremiera koncertu „Escape from the shadow” online z dziełami polskich kompozytorów pochodzenia żydowskiego odbędzie się 29 października 2020 roku o godz. 21.30 na platformie YouTube oraz na Facebooku.

Zapis audio-video projektu jest zbiorem polskich i międzynarodowych premier fonograficznych wybitnych twórców w interpretacji altowiolistki oraz kuratorki projektu Aleksandry Demowskiej-Madejskiej, sekretarza Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, i pianisty Wojciecha Pyrcia. Koncert został zarejestrowany w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Polska premiera koncertowa projektu odbyła się w ramach IV Festiwalu WarszeMuzik w 2020 roku.

Wykonawcy prezentują wartościowe, niemal zapomniane dzieła, pozostające w cieniu koncertowego wykonawstwa kameralnego, przeznaczonego na altówkę z fortepianem, m. in. Sonatę na altówkę i fortepian op. 28 Mieczysława Wajnberga, Rapsodia Notturna op. 66 Karola Rathausa, Romans op. 32 Ignacego Friedmana, Serenadę Jerzego Fitelberga oraz Kaddish op. 6 Aleksandra Weprika.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Tychy | auksodrone 2020

AuksoChoć życie jest krótkie, sztuka trwa długo. Będzie wzruszać i zachwycać nas podczas festiwalu AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy „auksodrone”, który odbędzie się w Tychach w dniach 6–8 listopada 2020.

Rozpocznie festiwal cykl PENDERECKI 2.0, podczas którego zaprezentowane zostaną wybrane dzieła Mistrza. W nieortodoksyjny sposób skonfrontują się z nimi muzycy orkiestry AUKSO oraz goście: Piotr Orzechowski i Skalpel. W tym kontekście zabrzmi również muzyka Jonny’ego Greenwooda, gitarzysty Radiohead, który w swych kompozycjach składa hołd polskiemu twórcy.

Pozostałe dwa cykle tegorocznego auksodrone to OPERA NOVA i JAZZ+ – zderzenie jazzowej improwizacji z żywiołem orkiestry. OPERA NOVA szuka nowego języka (i nowej publiczności) dla współczesnej opery. W formule trzyczęściowego serialu zaprezentowane zostaną 3 akty dzieła Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha Syrena. Melodramma aeterna na orkiestrę, saksofon i gitarę oraz trzy głosy, które śpiewając o morzu będą pytać o sens życia. Utwór został dofinansowany w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncertom towarzyszyć będą warsztaty dla najmłodszych melomanów, prowadzone równolegle w foyer Mediateki przez Joannę Bronisławską i Pawła Romańczuka (Małe Instrumenty). Natomiast Michał Mendyk, dziennikarz, wydawca i kurator, zaprezentuje opowieść pt. Gieniu, nie podsłuchuj, czyli „Szkic do portretu mistrza”, swego rodzaju portret podwójny, upamiętniający współpracę Krzysztofa Pendereckiego i Eugeniusza Rudnika.

Więcej na: www.auksodrone.com 

Warszawa | Koncert nadzwyczajny z okazji 100. rocznicy urodzin Papieża Jana Pawła II

FN4 listopada 2020 roku o godz. 19.00 podczas koncertu nadzwyczajnego z okazji 100. rocznicy urodzin Papieża Jana Pawła II Chór Filharmonii Narodowej wraz z Muzykami Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej przedstawiają interesującą, oryginalną panoramę muzyki XX i XXI stulecia.

Program otwiera uroczyste Coronation Te Deum Williama Waltona, które po raz pierwszy zabrzmiało podczas koronacji królowej Elżbiety II w opactwie westminsterskim w 1953 roku. Publiczność stanie się także świadkiem ważnego wydarzenia – prawykonania Missa Sancti Papæ Ioannis Pauli Secundi Magni Pawła Łukaszewskiego, poświęconej Papieżowi Janowi Pawłowi II z okazji setnej rocznicy jego urodzin. Łukaszewski, którego dzieła Chór Filharmonii Narodowej wykonywał wielokrotnie, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich twórców muzyki chóralnej i sakralnej. Charakteryzujące jego język muzyczny głęboka prostota, odwoływanie się do bogactwa tradycji, mistrzowskie konstruowanie formy i zanurzenie w sferze sacrum pozwalają oczekiwać wyjątkowego wydarzenia.

Norbert Palej jest kompozytorem, którego dzieła nieczęsto goszczą na naszych estradach koncertowych. Urodzony w 1977 roku w Polsce, wychowany w Niemczech, szlify kompozytorskie zdobywał w Stanach Zjednoczonych, obecnie zaś mieszka w Kanadzie, gdzie uczy kompozycji w University of Toronto. Jego utwór Weronika na skrzypce solo, orkiestrę kameralną i głos recytujący to instrumentalne interludium w programie wieczoru.

Lili Boulanger, młodsza siostra słynnej Nadii, była utalentowaną kompozytorką, której krótką drogę twórczą przerwała przedwczesna śmierć w wieku zaledwie 24 lat. Psalm XXIV (wraz z dwoma innymi psalmami) powstał w 1916 roku, dwa lata przed śmiercią, i stanowi ekspresyjne, poruszające świadectwo talentu, któremu nie dane było w pełni rozkwitnąć.

Wydarzenie będzie można śledzić dzięki transmisji online na kanale YouTube Filharmonii Narodowej.

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.pl/ 

Katowice | „Podróż długa” Eugeniusza Knapika – prawykonanie!

FS30 października 2020 o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego będzie miało miejsce prawykonanie najnowszego utworu Eugeniusza Knapika Podróż długa, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Jest to kontynuacja skomponowanej przed wielu laty przez Eugeniusza Knapika pieśni Przystępuję do ciebie, która była dedykacją dla prof. Mieczysława Tomaszewskiego z okazji jego 80. urodzin. Warstwa słowna cyklu oparta jest na wierszach Edwarda Stachury i Zbigniewa Herberta. Chór Filharmonii Śląskiej oraz Śląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Maciej Tomasiewicz, a w partiach solowych premierowo wykonywanego utworu zaprezentują się sopranistka Monika Sendrowska oraz baryton Tomasz Rak.

W interpretacji muzyków usłyszymy również utwory Gustava Mahlera, Ralpha Vaughana Williamsa, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antonia Vivaldiego. Adagietto z V Symfonii cis-moll Mahlera to część wykonywana wyłącznie przez instrumenty smyczkowe i harfę. Otworzy ona piątkowy koncert przepięknym, głęboko emocjonalnym i lirycznym brzmieniem. Następnie zabrzmi Five Variants of Dives and Lazarus Williamsa – kompozycja, w której usłyszymy reminiscencje starodawnych melodii angielskich. Na zakończenie, po Ave verum corpus Mozarta, zaprezentowane zostaną fragmenty Glorii Vivaldiego, hymnu pochwalnego, pełnego blasku i barokowego bogactwa barw i brzmienia.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Polski Chór Kameralny: Koncert w 100. rocznicę urodzin św. Jana Pawła II

PChK30 października 2020 o godz. 19.00 w gdańskim Kościele św. Trójcy odbędzie się koncert Polskiego Chóru Kameralnego „Z ziemi Polskiej” z okazji 100. rocznicy urodzin św. Jana Pawła II. Koncert bez udziału publiczności będzie transmitowany na stronie www.gdansk.pl oraz www.polskichorkameralny.pl. 

Setną rocznice urodzin św. Jana Pawła II Polski Chór Kameralny pragnął uczcić organizując cykl trzech koncertów ułożonych w formułę mini festiwalu muzyki sakralnej. Niestety przez szalejącą pandemię organizatorzy zostali zmuszeni do skompresowania tryptyku do jednego wydarzenia.

W wykonaniu znakomitego zespołu pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego usłyszmy głównie muzykę polską, m.in. utwór niedawno zmarłego kompozytora Juliusza Łuciuka do słów Wielkiego Rodaka O ziemio polska, od którego pochodzi tytuł koncertu, a także dzieła nagrodzone w Międzynarodowym Konkursie Musica Sacra Nova 2020 oraz światowe prawykonania utworów Pawła Łukaszewskiego Sub Tuum praesidium i Corpus Christi Hymnus wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w bieżącym roku.

Udział w koncercie wezmą również znakomici instrumentaliści: saksofonista Paweł Gusnar, perkusista Leszek Lorent oraz organiści Michał Sławecki i Andrzej Szadejko.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.polskichorkameralny.pl/pl/ 

Olsztyn | Scena dla muzyki polskiej

FWM30 października 2020 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie będzie miał miejsce koncert w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla muzyki polskiej” z udziałem znakomitego duetu: Joanna Freszel (sopran) i Łukasz Chrzęszczyk (fortepian).

Wywodząca się z tradycji romantycznej pieśń solowa z akompaniamentem fortepianu zawsze stanowiła wyzwanie dla kompozytorów – jak oddać sprawiedliwość poetyckiej treści, a zarazem przykuć słuchacza własną, oryginalną oprawą muzyczną? Podczas kolejnej odsłony „Sceny dla muzyki polskiej” będziemy mogli przekonać się, jak radzili sobie z tym zadaniem najwybitniejsi polscy twórcy XX stulecia: Karol Szymanowski, Jerzy Lefeld, Grażyna Bacewicz, Szymon Laks i Zygmunt Mycielski.

Kiedy spotyka się dwóch geniuszy, takich jak ekwilibrysta poetycki Julian Tuwim i Karol Szymanowski, efekt musi być piorunujący. Słopiewnie intrygują już samym zagadkowym tytułem. Z kolei napisane do słów Kazimiery Iłłakowiczówny Rymy dziecięce, urocze i proste pieśni, poświęcił Szymanowski pamięci swojej tragicznie zmarłej siostrzenicy, Alusi Bartosiewiczówny.

Wiersze Juliana Tuwima nie mają nic wspólnego z jego żydowskim dziedzictwem – dopiero po wojnie wielu ocalałych Żydów zaczęło nawiązywać do tradycji. Taki był wstrząsający przypadek Szymona Laksa: skrzypka, a potem dyrygenta orkiestry obozowej w Auschwitz-Birkenau. Będziemy mieli rzadką okazję wysłuchać jego Ośmiu ludowych pieśni żydowskich (Huit chants populaires juifs). Jak pisał syn kompozytora, „ojciec miał nadzieję, że «przeżyją» go co najmniej jego pieśni”.

Wielka dbałość o wydobycie znaczenia tekstu poetyckiego i kunsztownie kontrapunktyczną partią fortepianu cechuje pieśni Grażyny Bacewicz, Jerzego Lefelda i Zygmunta Mycielskiego.

Magdalena Tokajuk

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/ 

„Muzyka współczesna nie gryzie”: Anna Ignatowicz-Glińska

PTMWPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 29 października 2020 o godz. 18.00 na spotkanie online z cenioną kompozytorką Anną Ignatowicz-Glińską w ramach projektu „Muzyka współczesna nie gryzie”.

Dr hab. Anna Ignatowicz-Glińska ukończyła studia kompozytorskie w warszawskiej Akademii Muzycznej (obecnie UMFC) w klasie prof. Włodzimierza Kotońskiego i cykl szkoleń w ramach Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej UMFC. Pełni funkcję adiunkta w macierzystej uczelni. Jej utwory wykonywane są na koncertach i festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. w Niemczech, Czechach, Rosji, Austrii, Francji, Szwajcarii, Danii, USA, Ameryce Łacińskiej, w Chinach i na Ukrainie), nagrywane na płyty (Audite, DUX, Acte Préalable, Mons, Polonia Records) i wydawane (Norsk Musikforlag, PWM). Jest laureatką nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich, członkiem ZAiKS, ZKP (od 2009 Sekretarz Oddziału Warszawskiego) i Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektronicznej (PSEME). Ostatnio coraz ważniejsze miejsce w jej twórczości zajmują projekty multimedialne, wpisujące się w ideę syntezy sztuk i powstałe we współpracy z artystami innych dziedzin.

Zapraszamy do aktywnego udziału w spotkaniu z Anną Ignatowicz-Glińską i zadawania własnych pytań! Wystarczy przesłać je z zawartym tytułem „MWNG 2020" do środy, 28 października, na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ze względu na bieżącą sytuację pandemiczną w tym roku spotkania z twórcami muzyki współczesnej, członkami Związku Kompozytorów Polskich, odbywają się w formie transmisji online na stronie www.ptmw.art.pl oraz na Facebooku Towarzystwa. Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Kraków | XVIII Festiwal Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum 2020 – edycja cyfrowa

SacrumNa 2020 rok przypada symboliczna, 18. edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum. Festiwal wchodzi w dorosłość w przełomowym czasie, pełnym zmian i redefinicji, pozostając przestrzenią eksperymentu, poszukiwania, łączenia starego z nowym, popularnego z niszowym. W dniach 28 października – 6 grudnia odbędzie się pierwsza cyfrowa odsłona festiwalu.

18. edycja festiwalu to 9 premierowych koncertów, jak również wydarzenia towarzyszące i warsztaty dla dzieci. Program tegorocznego Sacrum Profanum obejmuje utwory z Polski, Irlandii, Kanady, USA i Australii. Wśród 10 zamówień festiwalowych znajduje się m.in. inspirowany serialem Black Mirror: Bandersnatch hołd dla Krzysztofa Pendereckiego. Skomponowany przez Piotra Peszata PEnderSZATch to utwór z wielowariantowym biegiem wydarzeń. W ramach Festiwalu odbędą się również premiery światowe utworów, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu „Muzyka i sport” usłyszymy utwór na 4 wykonawców z video i elektroniką Karola Nepelskiego Box of Boxing Dominika Strycharskiego, natomiast 27 listopada będziemy świadkami prezentacji Random Check Marcina Rupocińskiego – części projektu audiowizualnego „Random Check” autorstwa artystów związanych z Wydziałem Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu oraz z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu.

W programie 18. edycji Sacrum Profanum znalazło się miejsce nie tylko na koncerty, ale też wydarzenia grające z konwencją i angażujące odbiorcę na innym niż to zwykle bywa poziomie. Tegoroczne Sacrum Profanum zwieńczą natomiast soliści Hashtag Ensemble. Koncert #archi-solos potraktuje architekturę i miejską tkankę jako partytury do improwizacji.

Pełny program festiwalu dostępny na www.sacrumprofanum.com