Polmic - FB

aktualności

Najnowszy album Ravel Piano Duo w wyjątkowej serii „A Polish Kaleidoscope”

DUX17 listopada 2019 roku do katalogu wytwórni DUX trafi album Ravel Piano Duo – A Polish Kaleidoscope 3. Tego samego dnia w ramach festiwalu „III Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko – Żeleński” o godz. 18.00 w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie odbędzie się koncert premierowy.

Ravel Piano Duo – Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska – to znany polski duet fortepianowy. Pianistki prowadzą ożywioną działalność koncertową w Polsce i niemal całej Europie. A Polish Kaleidoscope 3 | Dance Music for 4 Hands to już trzeci album z serii wydawniczej „A Polish Kaleidoscope”, mającej na celu prezentację mało znanej muzyki polskiej, tworzonej oryginalnie na ten skład. Pierwszy album został nagrodzony „Fryderykiem 2016” w kategorii „Album roku – muzyka kameralna”, a drugi otrzymał nominację.

Najnowsza płyta prezentuje dzieła Stanisława Moniuszki, Władysława Żeleńskiego, Ignacego Friedmana, Zygmunta Noskowskiego i Maurycego Moszkowskiego, które zabrzmią podczas krakowskiego koncertu. Album dostępny od 17 listopada w sklepie DUX, a niebawem w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie http://www.spmk.com.pl/salon/ 

Łódź | XXII Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis”

Cantio LodziensisŁódzki Dom Kultury oraz Polski Związek Chórów i Orkiestr Oddział w Łodzi zaprasza w dniach 16–17 listopada 2019 roku na XXII Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis”. Tegoroczny Festiwal, odbywający się w Łódzkim Domu Kultury, ma formułę konkursu, a występujące chóry i zespoły wokalne oceniać będzie międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. dr. hab. Dariusza Dyczewskiego – rektora Akademii Sztuki w Szczecinie.

W Festiwalu udział wezmą zespoły reprezentujące szkoły ogólnokształcące, muzyczne, uczelnie, placówki kultury, stowarzyszenia śpiewacze z Polski i Słowacji. Program tegorocznego wydarzenia obejmować będzie dwa bloki koncertów konkursowych oraz uroczystą galę. Gościem festiwalu będzie chór akademicki D’Voice SV IPB Student Choir Uniwersytetu w Bogor West Java z Indonezji pod dyrekcją Asepa Aryanto, który wystąpi w części pozakonkursowej w Muzeum w Łowiczu. W trakcie trwania Festiwalu zorganizowane zostanie również seminarium dla dyrygentów, które poprowadzą profesorowie Akademii Muzycznych z Łodzi, Katowic i Szczecina.

Ta impreza artystyczna promuje działalność różnorodnych amatorskich chórów i zespołów wokalnych, spełniając również rolę edukacyjną. Z okazji obchodzonej w tym roku dwusetnej rocznicy urodzin St. Moniuszki przewidziana została dodatkowa nagroda za najlepsze wykonanie utworu naszego narodowego kompozytora. Jury nominuje również laureata Festiwalu do udziału w Festiwalu Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza, który odbędzie się w Poznaniu.

Festiwal jest okazją do promocji dokonań artystycznych łódzkich kompozytorów współczesnych. W tym celu przygotowana została specjalna oferta repertuarowa dla uczestniczących w przedsięwzięciu chórów. W ramach Festiwalu odbędą się koncerty towarzyszące w Zgierzu, Łowiczu, Aleksandrowie Łódzkim i Ksawerowie. Na wszystkie koncerty w ramach Festiwalu wstęp jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie http://www.ldk.lodz.pl/aktualnosci-a3/festiwal-choralny-przed-nami-r4730 

Chorzów | Prawykonanie pierwszego koncertu na eufonium w Polsce – „Euphory concerto” Adama Wesołowskiego

Gorczycki FestiwalJeden z najbardziej inspirujących i niezwykłych momentów 14. Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego, który odbywa się w tym roku pod hasłem „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga”, to koncert 16 listopada 2019 roku o godz. 18.00 w Chorzowskim Centrum Kultury.

Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego jest wydarzeniem, które już na stałe wpisało się w artystyczny kalendarz Śląska. Od wielu lat konsekwentnie buduje swój wizerunek poprzez unikatowy repertuar, udział znakomitych artystów oraz zainteresowanie kilkunastu tysięcy słuchaczy.

16 listopada światowej sławy solista Steven Mead (Wielka Brytania), grający na pięknie brzmiącym instrumencie – eufonium, zawita po raz pierwszy do Polski by prawykonać pierwszy w historii polskiej muzyki koncert na eufonium – Euphory concerto Adama Wesołowskiego. Usłyszymy także III Koncert Brandenburski G-dur Johanna Sebastiana Bacha, który tym razem nie zabrzmi w swojej oryginalnej postaci, ale w specjalnie przygotowanej wersji industrialnej, a więc z wykorzystaniem dźwięków nagranych w hucie. Korespondował on będzie z Sinfonią industrialną Adama Wesołowskiego na orkiestrę smyczkową i multimedia, która wiąże w sobie tradycję z nowoczesnością. W programie znajdzie się również Encore Concerto na flet i orkiestrę smyczkową Adama Wesołowskiego, w wykonaniu znanego polskiego flecisty Łukasza Długosza.

Solistom towarzyszyć będzie Śląska Orkiestra Kameralna – brawurowy zespół artystyczny Filharmonii Śląskiej, który zdobył uznanie na scenie międzynarodowej. Orkiestra pracuje pod kierownictwem Roberta Kabary – w jednej osobie utytułowanego w międzynarodowych konkursach wirtuoza skrzypiec oraz dyrygenta.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

Bydgoszcz| Muzyka naszych czasów „Comfort zone”

FP15 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego sekstet wokalny proMODERN przedstawi materiał z najnowszego albumu Comfort zone.

Pasja, perfekcja, kreatywność… to cechy, którymi można opisać śpiewaków sekstetu wokalnego proMODERN. Zespół powstał w 2012 roku. Od tego czasu wystąpił na wielu polskich i międzynarodowych festiwalach, na estradach większości polskich filharmonii. Zdobył cztery nagrody „Fryderyk”, bije rekordy odsłuchań na Spotify. W 2018 otrzymał nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Odkrycie roku”.

Jedyny tego rodzaju zespół w Polsce przekazuje słuchaczom piękno i bogactwo sztuki początku XXI wieku. proMODERN specjalizuje się w interpretacji utworów muzyki współczesnej i podczas koncertu zaprezentuje awangardowe kompozycje autorstwa Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Jagody Szmytki, Wojtka Blecharza, przeplatane niezwykłymi, stworzonymi do tego projektu elektronicznymi interludiami Rafała Ryterskiego. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca”.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/promodern-sekstet-wokalny-muzyki-wspolczesnej/ 

Opole | Kameralny Jubileusz

FO15 listopada 2019 roku w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera o godz. 19:00 wystąpi jeden z czołowych polskich kwartetów smyczkowych – Kwartet Camerata, który obchodzi w 2019 roku 35-lecie swojej działalności.

Kwartet Camerata w czasie swojej wieloletniej twórczości zdobył uznanie międzynarodowej publiczności i krytyków. Występował w renomowanych salach koncertowych Europy, Ameryki i Azji, brał udział w wielu festiwalach międzynarodowych, w tym w Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Jest laureatem kilku międzynarodowych konkursów muzycznych. Kwartet Camerata nagrał 28 płyt CD dla takich wytwórni, jak DUX, Koch International, Ricercar, Thorofon, które były wielokrotnie wyróżniane i nagradzane. Działalność Kwartetu Camerata została uhonorowana przyznaniem nagrody im. St. Wyspiańskiego, odznaczenia „Zasłużony działacz kultury” oraz brązowych medali „Zasłużony kulturze Gloria Artis”. W 2003 roku zespół założył Polskie Towarzystwo Muzyki Kameralnej.

Podczas koncertu jubileuszowego usłyszymy w wykonaniu zespołu V Kwartet smyczkowy c-moll op. 40 Romana Statkowskiego i I Kwartet smyczkowy „Z mojego życia” Bedřicha Smetany.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-kwartet-camerata/ 

Łódź | Koncert symfoniczny z okazji Święta Niepodległości

FŁ15 listopada 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji Święta Niepodległości. Solistka tego koncertu, Joanna Woś, zwana „królową włoskiego bel canta", tym razem zaśpiewa utwory kompozytora polskiego.

Program koncertu wypełnią fragmenty z oper Józefa Michała Poniatowskiego, którego twórczość artystka propaguje od lat. Poniatowski, stryjeczny prawnuk ostatniego króla Polski, był nie tylko kompozytorem, ale także śpiewakiem i dyplomatą. Jego opery wystawiano nawet w mediolańskiej La Scali. Obecnie, po wielu latach zapomnienia, twórczość Poniatowskiego wraca na sceny. W ubiegłym roku operę Don Desiderio wystawiła Opera Śląska w Bytomiu, a w rolę Angioliny wcieliła się Joanna Woś.

W programie łódzkiego koncertu znajdzie się także Symfonia „Odrodzenie” Mieczysława Karłowicza, wybitnego kompozytora Młodej Polski. Komentarz literacki tego utworu programowego zawiera odniesienie do podstawowych problemów egzystencjalnych człowieka, a współcześni kompozytorowi krytycy dostrzegali jego związki z sytuacją geopolityczną Polski. Batuta znajdzie się tego wieczoru w ręku Bassema Akiki, libańskiego kompozytora młodego pokolenia rozwijającego karierę w Polsce.

O godz. 18.15 odbędzie się na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o utworach i artystach opowie Marcin Majchrowski.

Więcej informacji – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-z-okazji-swieta-niepodleglosci 

Warszawa | Konferencja Naukowo-artystyczna „Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce polskiej XX i XXI wieku“

UMFCUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Wydział Dyrygentury i Wokalistyki Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki oraz Akademia Sztuki w Szczecinie zapraszają na Konferencję Naukowo Artystyczną „Dialog nowoczesności z tradycją w muzyce polskiej XX i XXI wieku”, która odbędzie się w UMFC w dniach 15–16 listopada 2019 roku.

Podczas konferencji referaty wygłoszą tak znani kompozytorzy i wykonawcy, jak dr hab. Anna Ignatowicz-Glińska, dr hab. Edward Sielicki, dr hab. Artur Kroschel, dr hab. Weronika Ratusińska-Zamuszko, dr hab. Róża Wilczak-Płaziuk, dr hab. Leszek Lorent, dr hab. Bartosz Kowalski-Banasewicz, dr Artur Cieślak, dr Joanna Freszel, dr Aldona Nawrocka-Woźniak, dr Katarzyna Kwiecień-Długosz, dr Anna Maria Huszcza, dr Pawel Kwapiński i dr Barbara Borowicz.

Po części teoretycznej odbędą się dwa koncerty: 15 listopada o godz. 19.00 w Sali im. Melcera oraz 16 listopada w Sali Koncertowej UMFC o godz. 16.00. W programie znalazły się utwory kompozytorów, reprezentujących uczelnie muzyczne z całego kraju: Artura Cieślaka, Anny Marii Huszczy, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Bartosza Kowalskiego, Artura Kroschela, Pawła Kwapińskiego, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Aldony Nawrockiej, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Jakuba Szafrańskiego, Olgi Hans oraz Edwarda Sielickiego.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wrocław | Przeszłość i przyszłość

NFM14 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się premiera utworów Frisium Krzysztofa Baculewskiego i Landmannalaugur Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil.

Czas. Płynie tak prędko, że nie sposób w tym pędzie się zatrzymać. W okamgnieniu bezpowrotnie tracimy cenne momenty. W tym chaosie zdarzeń warto jednak zrobić pauzę i po prostu delektować się chwilą. Doskonałą okazją do refleksji będzie spotkanie z twórczością tych, którzy na stałe zapisali się w historii muzyki, oraz tych, którzy dziś tę historię tworzą na nowo. „Przeszłość i przyszłość” to nieprzypadkowy tytuł dla programu, który już niebawem zaserwuje nam wyjątkowe trio: Łukasz Długosz, Agata Kielar-Długosz oraz Marek Toporowski. Znakomici muzycy, koncertujący z najlepszymi artystami na całym świecie, przygotowali utwory kompozytorów barokowych i współczesnych. Zebrane w całość, stworzą swoisty pomost bezpiecznie przeprowadzający nas z czasów odległej przeszłości do tego, co nas dopiero czeka.

Na jednym brzegu znalazły się dobrze znane nam nazwiska Johanna Sebastiana Bacha, Georga Philippa Telemanna i Antonia Vivaldiego. Na drugim, wcale nie tak odległym, biegunie – współcześni polscy twórcy muzyki poważnej. Słuchacze zgromadzeni w Narodowym Forum Muzyki będą mieli niebywałą przyjemność wysłuchania Frisium Krzysztofa Baculewskiego. Zabrzmi także utwór doskonałej wrocławskiej kompozytorki i pedagog, znanej ze swojej skłonności do malarstwa dźwiękowego: Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Podczas koncertu muzycy zaprezentują jej najświeższy utwór napisany na dwa flety i klawesyn.

Zamówienie utworów Krzysztofa Baculewskiego i Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil na dwa flety i klawesyn dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7273 

Katowice | VII Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Dni Goreckiego7. Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, poświęcone wybitnemu wizjonerowi, mistykowi i jednemu z najwybitniejszych twórców światowych XX wieku, odbędą się w dniach 11 listopada - 6 grudnia 2019 w Katowicach pod hasłem „ReGeneracje”.

Tytuł edycji wprowadza ideę łączenia różnych generacji muzycznych, wśród twórców, wykonawców i odbiorców, a także regenerację odbioru muzyki w różnych grupach wiekowych. Społeczność Filharmonii Śląskiej w szczególny sposób dba o propagowanie dorobku swojego Patrona, poprzez koncerty, nagrania płytowe i wydawnictwa. W ramach tej edycji wydarzenia świętować będziemy również 100-lecie nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Włochami, co uroczyście podkreśli wykonanie utworu Góreckiego Concerto-Cantata op. 65 na flet i orkiestrę przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej pod batutą włoskiego dyrygenta Massimiliano Caldiego i z włoskim solistą Raffaele Trevisanim.

11 listopada odbędą się dwa koncerty muzyki sakralnej w ramach preludium do Festiwalu. Koncert inauguracyjny odbędzie się w sali koncertowej Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego 15 listopada z udziałem Śląskiej Orkiestry Kameralnej. W programie znajdą się aż dwa prawykonania: Koncert industrialny na klawesyn, orkiestrę smyczkową i multimedia Adama Wesołowskiego oraz Wrzeciona na klawesyn, efekty elektroniczne i orkiestrę kameralną Jerzego Kornowicza. Orkiestrę poprowadzi Robert Kabara, a solistką będzie znakomita klawesynistka Aleksandra Gajecka-Antosiewicz.

W ramach 9 koncertów zabrzmią m.in. utwory Tadeusza Paciorkiewicza, Marka Jasińskiego, Andrzeja Koszewskiego, Józefa Świdra, Adriana Robaka, Piotra Pudełko, Wojciecha Kilara, Mieczysława Wajnberga, Pawła Mykietyna, Jaroława Mamczarskiego, Aleksandra Nowaka, Aleksandra Lasonia oraz Krzysztofa Meyera. Wśród wykonawców znajdą się m.in. Marcin Zdunik, Chikara Imamura, Władysław Szymański, Piotr Sałajczyk, Mirosław Jacek Błaszczyk, Ewa Tracz, Stanisław Kuflyuk, Emilia Stańczyk (wnuczka patrona). Program festiwalu uzupełni szereg tematycznych wydarzeń towarzyszących w postaci koncertów edukacyjnych, pokazu filmu czy gry scenariuszowej.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programów „Muzyka”, „Muzyczny ślad” oraz „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanych przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stroniehttps://filharmonia-slaska.eu/7-mdhmg/