Polmic - FB

aktualności

Nie żyje Regina Chłopicka...

ZKPZmarła wybitna muzykolog, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie Regina Chłopicka (1934 - 2021), członek Związku Kompozytorów Polskich od 1981 roku. W 2021 roku otrzymała Doroczną Nagrodę ZKP za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki...

Była wieloletnim pracownikiem obecnej Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 1999–2005 pełniła funkcję Dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii. Jej zainteresowania naukowe obejmowały: polską muzykę współczesną, temat śmierci w muzyce (pasja i requiem) oraz teatr muzyczny XX wieku. Wśród jej publikacji znajduje się ponad 60 artykułów oraz książka Krzysztof Penderecki między sacrum a profanum. Studia nad twórczością wokalno-instrumentalną.

Brała udział w międzynarodowych konferencjach i projektach naukowych. Prowadziła wykłady gościnne m. in. w École Normale Supérieure, Université F. Rabelais, International Bach Academy, National University (Seul). Była członkiem rozmaitych polskich i zagranicznych Towarzystw Naukowych, m.in. Société Française d’Analyse Musicale, Société Internationale d’Histoire Comparée du Théâtre, de l’Opéra et du Ballet. W 2003 r. została laureatką nagrody Excellence in Teaching Award. W 2001 r. uhonorowana została Złotym Krzyżem Zasługi.

Cześć Jej pamięci!

Laureaci XIII Ogólnopolskiego Turnieju Chórów o Kryształowe Serce Chełmińskiej Jesieni

Chełmno23 października 2021 roku w Auli Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Chełmnie odbył się XIII Ogólnopolski Turniej Chórów o Kryształowe Serce Chełmińskiej Jesieni, organizowany przez Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum z Chełmna. Po przesłuchaniach Jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia.

Grand Prix zdobył Chór VRC z Warszawy pod Dyrekcją Joanny Malugi.

Złote Pasma otrzymały: Chór VRC, Chłopięcy Chór Kameralny „Chcemy Śpiewać” z Łodzi, chór „Corda Cordi” ze Śremu, chór „Akatyst” z Kcyni. Srebrne pasma zdobyły: Zespół Wokalny „Cantavi Ad Homini” ze Śremu, Chór Akademicki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Chór „Armia Św. Jerzego” z Poznania, Chór „Semper Fidei” z Nakła nad Notecią. Brązowe pasmo otrzymał Chór „Parati Semper” ze Świecia.

Nagrodą specjalną dla najlepszego dyrygenta uhonorowano Agnieszkę Maciejewską (Chór „Akatyst” z Kcyni); wyróżnienie otrzymała dyrygentka Agnieszka Panas.

Za najlepsze wykonanie utworu G.G. Gorczyckiego uznano interpretację Chóru VRC z Warszawy pod dyrekcją Joanny Malugi. Nagrodę za najlepsze walory brzmieniowe przyznano Chłopięcemu Chórowi Kameralnemu „Chcemy Śpiewać” z Łodzi pod dyrekcją Katarzyny Sawiak.

Nagrody ufundowali: Urząd Miasta Chełmna, Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum w Chełmnie, Poseł na Sejm RP Arkadiusz Myrchy, Wojewoda Kujawsko-Pomorski Mikołaj Bogdanowicz, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki, Starosta Chełmiński Zdzisław Gamański, Wicestarosta Chełmiński Wojciech Bińczyk, Burmistrz Miasta Chełmna Artur Mikiewicz, Zastępca Burmistrza Miasta Chełmna Piotr Murawski, Dyrektor Chełmińskiego Domu Kultury, Dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. G.G. Gorczyckiego w Chełmnie oraz Dyrektor Muzeum Ziemi Chełmińskiej.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Edukacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie: https://bit.ly/3B7jEzz 

Toruń | „Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze”: 230. rocznica śmierci Wolfganga Amadeusa Mozarta

TOS„Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” to projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów i ważnych rocznic z nimi związanych, przypadających na rok 2021. Z okazji 230. rocznicy śmierci Wolfganga Amadeusa Mozarta 28 października w Kinie Centrum CSW o godz. 16.00 odbędzie się projekcja filmu Nanerl, siostra Mozarta oraz 29 października o godz. 19.00 – koncert Requiem pamięci Mozarta w Sali Koncertowej CKK Jordanki.

TOSProjekt odwołuje się do takich rocznic, jak 280. rocznica śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznica śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznica śmierci I. Strawińskiego, 230. rocznica śmierci W. A. Mozarta, 100. rocznica śmierci W. Żeleńskiego, 120. rocznica śmierci G. Verdiego oraz 110. rocznica śmierci G. Mahlera.

Udział w najbliższym koncercie wezmą Chór Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Chór Politechniki Bydgoskiej w Bydgoszczy, Chór Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod batutą Adama Banaszka; w roli solistów wystąpią Maria Rozynek-Banaszak (sopran), Elżbieta Wróblewska (mezzosopran), Sylwester Smulczyński (tenor) i Grzegorz Szostak (bas). W interpretacji artystów usłyszymy Requiem d-moll KV 626 Mozarta oraz IV Symfonię „Los Angeles" Arva Pärta.

Spotkanie wprowadzające do koncertu, które poprowadzi Andrzej Sułek, rozpocznie się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wstęp do kina jest wolny – bezpłatne wejściówki do odbioru w Kasie CKK Jordanki oraz w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu.

Informacja o biletach na koncert – na stronie https://tos.art.pl/ 

Bielsko-Biała i Szczyrk | II Beskidzki Festiwal Klasyki „Beskid Classics”

BeskidW dniach 29–31 października 2021 roku odbędzie się w Bielsku-Białej i Szczyrku już druga edycja Beskidzkiego Festiwalu Klasyki „Beskid Classics” organizowanego przez fundację Temida Arts & Business – w tym roku największe tego typu wydarzenie w polskich Beskidach.

Już jego pierwsza odsłona w 2019 roku wzbudziła ogromne zainteresowanie melomanów i ogólnopolskich mediów, sprowadzając do Bielska-Białej takiej światowej klasy artystów, jak Charlie Siem i Valentina Igoshina. W tym roku wystąpią najlepsi wykonawcy z Polski (Cracow Duo: Kalinowski & Szlezer, Baltic Neopolis Virtuosi) oraz Narodowa Orkiestra Kameralna Słowacji „Slovak Sinfonietta” pod batutą Martina Leginusa z solistkami Klárą Přecechtělovą i Bibiáną Bienikovą. Dodatkowo koncerty festiwalowe odbędą się także poza Bielsko-Białą – w słynnej z dzieł magicznego realizmu Galerii Bator Art w Szczyrku. Usłyszymy dzieła romantyczne i muzykę współczesną, w tym utwory Fryderyka Chopina i Romualda Twardowskiego.

Ponadto w ramach festiwalu czołowi polscy specjaliści z zakresu optymalnej aranżacji akustycznej i sprzętowej domowych wnętrz poprowadzą warsztaty. To na pewno będzie w tym regionie wyjątkowa uczta muzyczna i artystyczna.

„stART – cykl koncertów" dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program i bilety: https://klasyka.eu/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: premiera „Alinea” Hanny Kulenty

POSIWażną misją Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa jest promocja muzyki polskiej – i tej historycznej, i najnowszej. Zawsze wielką radością i satysfakcją jest dla zespołu udział w prawykonaniach dzieł i taką okazją będzie koncert 30 października 2021 o godz. 19.00: w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zabrzmi najnowszy utwór Hanny Kulenty, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Hanna Kulenty – jedna z najciekawszych indywidualności kompozytorskich współczesnej polskiej sceny muzycznej – w swym bogatym i różnorodnym dorobku ma także kompozycje na różne instrumenty solowe, wykorzystując ich potencjał „do ujawniania realności i nierealności”, a solistom towarzyszy zwykle orkiestra o rozbudowanym składzie. Jej Alinea odwołuje się do konwencji koncertu, ale gatunek jest tu jednak umowny, upłynniony, pozostaje na usługach treści muzycznej i doświadczeniowej. Utwór jest jednoczęściowy, zbudowany na dialogu linii melodycznych klarnetu i fortepianu, którym towarzyszy duży zespół orkiestrowy. Główny temat o charakterze pseudotonalnym wybrzmiewający w instrumentach solowych ma być dialogiem dwóch światów. Solistą zapowiadającej się bardzo atrakcyjnie premiery będzie klarnecista Roman Widaszek, charyzmatyczny i wszechstronny wirtuoz swego instrumentu, artysta o imponującym dorobku koncertowym i nagraniowym.

Obok wyczekiwanej premiery nowego dzieła usłyszymy także dwa inne, atrakcyjne utwory: koncertowa suita Peleas i Melisanda Jeana Sibeliusa i młodzieńcza Symfonia G-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta. Koncert poprowadzi George Tchitchinadze – jeden z najbardziej lubianych muzyków Gruzji, który współpracował z wieloma polskimi orkiestrami, a wszystkie jego koncerty w naszym kraju spotykały się z gorącym przyjęciem.

Transmisja pierwszej część koncertu (Mozart, Kulenty) na kanale YouTube i na www.sinfoniaiuventus.pl.

Na koncert dostępne są do 22 października bezpłatne wejściówki! Miejsca są numerowane, a liczba miejsc ograniczona.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: www.sinfoniaiuventus.pl 

Czytaj więcej: Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: premiera „Alinea” Hanny Kulenty

Warszawa | „Schaeffer Arts Fight” – 13. edycja Festiwalu Era Schaeffera

Era29 października 2021 o godz. 19.00 podczas XIII Ery Schaeffera w warszawskim Basenie Artystycznym będzie miał miejsce multimedialny spektakl pt. Schaeffer Arts Fight – energetyczna „Walka o sztukę” z perspektywy dzieł Mistrza Schaeffera.

Wszyscy, którzy znają awangardową twórczość prof. Bogusława Schaeffera, dobrze wiedzą, że każde spotkanie z dziełami Mistrza, łączącymi w niezwykły sposób teatr muzykę, taniec, grafikę i sztuki wizualne oraz grę aktorką, ma unikatowy charakter i jest niezwykłym przeżyciem na poziomie estetycznym i filozoficznym. Tak będzie i tym razem.

Cytując Macieja Sobocińskiego, który wyreżyserował wszystkie spektakle w ramach projektu Era Schaeffera od jego powstania „Era Schaeffera XIII zaskoczy swoją oryginalną formą jak żadna dotąd. Oparta w całości na schaefferowskim nieprzewidywalnym dialogu biorących w niej udział artystów stanie się niekonwencjonalnym pojedynkiem o Człowieka / Prawdę i Istotę Sztuki”.

W spektaklu wystąpią: Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Alicja Węgorzewska-Whiskerd, Sean Palmer, Marcel Wiercichowski, Witold Jurewicz, Janusz Radek, Marcin Wyrostek & Coloriage, Paweł Tomaszewski i Małe Instrumenty.

Wydarzenie patronatem honorowym objęli: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik oraz Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Rafał Trzaskowski.

Wydarzenie dofinansowano ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa. Dofinansowano go także ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, pochodzących z funduszu promocji kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Katarzyna Socha

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://aureaporta.eu/ 

Warszawa | Koncerty organowe na 120-lecie Filharmonii

FNPierwszy z cyklu koncertów organowych, którymi Filharmonia Narodowa czci jubileusz swojego 120-lecia, 29 października 2021 o godz. 19.30, wypełnią atrakcyjne kompozycje trzech wielkich niemieckich neoromantyków oraz zawsze blisko związanego z instytucją Wojciecha Kilara (w 2001 roku jej stulecie uczcił swą Missa pro pace).

Jego hipnotyczny Exodus (1981) to poemat wokalno-symfoniczny, wielkie „crescendo” na chór i orkiestrę, podobne w tej koncepcji do Bolera Ravela. Zaprezentują go tym razem Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Macieja Tomasiewicza.

Po uwerturze do wagnerowskiego Tannhäusera zabrzmią Bachanalia – scena dopisana specjalnie dla paryskiego wykonania dzieła, by dać okazję do – oczekiwanego zawsze nad Sekwaną – popisu tanecznego.

Kompozycje Josepha Rheinbergera – organisty, dyrygenta i chórmistrza – wyróżnia warsztatowa perfekcja i harmoniczna subtelność, szczególne upodobanie do eufonii: odnajdziemy te cechy w rozbudowanym, efektownym Koncercie organowym, pierwszym z dwóch jego dzieł tego rodzaju i jednym z niezbyt licznych na obsadę organów z orkiestrą. W roli solisty wystąpi Christian Schmitt.

Gdy w 1913 roku uroczyście, w obecności cesarza Franciszka Józefa, inaugurowano działalność Wiener Konzerthaus, w programie koncertu zabrzmiała Dziewiąta Beethovena oraz stworzone na tę okazję nowe dzieło – podniosłe, rozpoczęte brzmieniem organów Festliches Präludium Richarda Straussa; filharmoniczny jubileusz to doskonała okazja, by przypomnieć ten dość rzadko wykonywany utwór.

Informacja prasowa organizatorów

Bilety: http://filharmonia.pl/repertuar/koncert-symfoniczny-koncerty-organowe-na-120-lecie-filharmonii-01 

Warszawa | Rękopisy muzyczne prof. Zbigniewa Bargielskiego w Archiwum Kompozytorów Polskich BUW

BUW28 października 2021 o godz. 18.00 Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie zaprasza na koncert muzyki Zbigniewa Bargielskiego w geście podziękowania profesorowi za jego wspaniałomyślną donację.

W roku 2019 profesor Zbigniew Bargielski ofiarował Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie swoje muzyczne rękopisy – świadectwo pięciu dekad twórczości, wzbogacając tym samym zbiory Archiwum Kompozytorów Polskich BUW. Koncert stanowi wyraz wdzięczności wobec Kompozytora, będzie też okazją prezentacji otrzymanego daru.

Kompozycje Profesora Bargielskiego zabrzmią w sali widowiskowej na poziomie -1 kompleksu BUW w wykonaniu znakomitych warszawskim muzyków. Wystąpią saksofonistka Alina Mleczko, sopranistka Ewa Leszczyńska, pianiści Paweł Popko i Adam Mikołaj Goździewski, skrzypaczka Dominika Przech i akordeonistka Sara Wienczek. W ich wykonaniu usłyszymy takie utwory, jak Pięć pieśni „Noc – Dzień”, Hierofania I, Neosonatina, Tango i Kilka minut obecności.

Osoby zainteresowane przybyciem na koncert proszone są o potwierdzenie obecności wiadomością na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .

Dodatkowe informacje - https://www.buw.uw.edu.pl/rekopisy-muzyczne-prof-zbigniewa-bargielskiego-w-archiwum-kompozytorow-polskich-buw/ 

Warszawa | „Scena Muzyki Polskiej"

Messages QuartetMessages Quartet i pianistka Julia Kociuban wystąpią 26 października 2021 o godz. 19.00 w ramach programu artystycznego „Scena Muzyki Polskiej” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową.

Polska muzyka XX wieku skrywa jeszcze wiele nieodkrytych, wspaniałych dzieł, a i te odkryte potrzebują wciąż promocji i rozgłosu, aby trud wybitnych kompozytorów nie odszedł w zapomnienie. Na estradzie Filharmonii Narodowej zabrzmią dwa kwintety fortepianowe Grażyny Bacewicz – jedne z najpopularniejszych dzieł kameralnych tej artystki. Choć pierwszy kwintet, należący do neoklasycznego nurtu twórczości kompozytorki, czasem pojawia się na afiszach koncertowych, drugi – utwór bardziej sonorystyczny – wykonywany jest znacznie rzadziej.

Kończąca koncert Musica a cinque na kwartet smyczkowy i fortepian Aleksandra Tansmana, to pięcioczęściowy utwór napisany w okresie, w którym kompozytor cieszył się międzynarodową sławą. Premierowe nagranie utworu znajdzie się na oczekującej na wydanie płycie Julii Kociuban i Messages Quartet. Zestawienie tych dwóch kompozytorów w programie koncertu nie jest przypadkowe: łączy ich nie tylko wspólne miasto narodzin, ale także liczne podróże po Europie, język muzyczny oraz zamiłowanie do muzyki kameralnej.

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Informacja prasowa organizatorów

Informacje o biletach: http://filharmonia.pl/repertuar/-scena-muzyki-polskiej-10-2021