Polmic - FB

aktualności

Katowice | XXX Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych

Festiwal MłodychW dniach 4–25 października 2020 roku odbędzie się XXX Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych. Ze względu na pandemię jubileuszowa edycja festiwalu będzie miała miejsce wyłącznie w Katowicach, bez części wędrującej, a niektóre koncerty bez udziału publiczności zostaną zarejestrowane i udostępnione na profilach organizatora w mediach społecznościowych; zaplanowano także internetowe relacje na żywo.

Festiwal zainauguruje 4 października koncert w siedzibie Miasta Ogrodów z udziałem Orkiestry Kameralnej Miasta Jaworzna Archetti pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza, podczas którego nastąpi prawykonanie Koncertu na harfę i orkiestrę smyczkową Przemysława Schellera. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Kolejne koncerty odbędą się w sali kameralnej Miasta Ogrodów, w Miejskim Domu Kultury „Koszutka” i w Sali kameralnej NOSPR. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia będą miały miejsce nagrania koncertów bez publiczności Tria Legend, Polish Soloists String Orchestra, Marty Gawlas i Darii Kubik. Mocnym akcentem wieńczącym Festiwal będzie koncert kwartetu saksofonowego The Whoop Group, który 25 października w Sali koncertowej Miasta Ogrodów porwie publiczność programem pod wiele mówiącym tytułem „Crimes”, zawierającym autorskie aranżacje przebojów muzyki klasycznej i kompozycje współczesne.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://miasto-ogrodow.eu/ 

Rzeszów | Niezapomniane skarby muzyki. Rusza IV Rzeszowska Jesień Muzyczna

SPMKCzwarta edycja Festiwalu Rzeszowska Jesień Muzyczna nosi podtytuł „Zapomniana muzyka” i będzie poświęcona muzyce kameralnej, zarówno jej arcydziełom, jak i zapomnianym skarbom. Festiwal potrwa od 3 do 25 października 2020 roku.

Rzeszowska Jesień Muzyczna ukazuje różnorodność muzyczną i kulturową, wzajemne przenikanie się wpływów. O unikatowości Festiwalu świadczy także miejsce – specyfika miasta i regionu, położonych na styku kultur. W ramach Festiwalu Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów organizuje 6 koncertów różnych formacji kameralnych, natomiast Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów – Oddział w Krakowie – 2 koncerty nadzwyczajne. Zostaną zaprezentowane m. in. rzadko wykonywane utwory Stanisława Moniuszki, Mieczysława Wajnberga, Władysława Żeleńskiego, Grzegorza Fitelberga, Aleksandra Tansmana, Michała Spisaka, Stefana Kisielewskiego, Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz, Romualda Twardowskiego i Pawła Szymańskiego.

Wystąpią znakomici instrumentaliści: skrzypaczki Anna Maria Staśkiewicz i Joanna Konarzewska, altowiolistka Katarzyna Budnik, wiolonczeliści Marcin Zdunik i Rafał Kwiatkowski, oboista Maksymilian Lipień, klarnecista Piotr Lato, fagocista Damian Lipień, triumfatorzy zeszłorocznego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak (Polish Violin Duo), sopranistka Magdalena Molendowska, pianiści Julia Samojło, Jacek Tosik-Warszawiak i Grzegorz Mania. Dwukrotnie, na inaugurację i w ramach koncertu nadzwyczajnego, zagra orkiestra kameralna Extra Sounds Ensemble prowadzona przez Alicję Śmietanę, a na zakończenie festiwalu z drugim koncertem nadzwyczajnym: sekstet smyczkowy z autorską aranżacją Requiem W.A. Mozarta.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://spmk.com.pl/jesien/ 

Olsztyn | Inauguracja 75. sezonu artystycznego Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

FWM1 października 2020 o godz. 19.00 odbędzie się inauguracja 75. sezonu artystycznego Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, udział w której wezmą Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batutą Piotra Sułkowskiego oraz wybitny pianista Leszek Możdżer.

Koncert rozpocznie utwór Patrona Filharmonii – Uwertura do Oratorium Powrót syna marnotrawnego Feliksa Nowowiejskiego. Uwertura urzeka bogactwem melodycznym, bogatą kolorystycznie orkiestracją i późnoromantycznym rozmachem. W utworze odnajdziemy echa Berlioza i Wagnera.

Leszek Możdżer, zapytany o swoją interpretację Koncertu na klawesyn (lub fortepian) op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego przyznał, że wykonanie na fortepianie jest dużo bardziej forsowne fizycznie. Wydawać by się mogło, że zaledwie dziewięciominutowy utwór nie może nastręczać soliście aż takich trudności, a jednak gdy tylko porwie nas szaleńcza, motoryczna energia, zrozumiemy i usłyszymy, że siłą napędzającą dzieło jest fortepian (lub klawesyn, łatwiejszy dla wykonawcy pod względem artykulacyjnym) potraktowany jak instrument perkusyjny. Utwór, powstały w 1980 roku na zamówienie Polskiego Radia z inicjatywy Andrzeja Chłopeckiego, dedykowany jest wybitnej klawesynistce Elżbiecie Chojnackiej.

W wykonaniu Leszka Możdżera usłyszymy także najsłynniejszy (obok kołysanki Summertime z opery Porgy & Bess) utwór George’a Gershwina – Błękitną rapsodię.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/inauguracja-75-sezonu-artystycznego-filharmonii-warminsko-mazurskiej/ 

Polish Viola Symposium online – bezpłatne warsztaty!

PVSStowarzyszenie Artystów „Zdolni do wszystkiego" zaprasza do udziału w Polish Viola Symposium, które odbędzie się w dniach 1–7 października 2020. Młodzi muzycy będą mogli się spotkać online z nestorami altówki, autorytetami światowymi, by zaczerpnąć inspiracji i wiedzy na kolejne twórcze działania.

Bezpłatne warsztaty poprowadzą tak znani artyści, jak prof. Paul Neubauer (The Juilliard School, USA), Maxim Rysanov (Wielka Brytania / Ukraina), Isabel Villanueva (La Escuela Superior de Música de Alto Rendimiento /ESMAR/, Hiszpania), prof. Irena Albrecht (były pedagog gdańskiej Akademii Muzycznej), dr hab. Lech Bałaban (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy), prof. Ewa Guzowska (Akademia Muzyczna w Poznaniu), Piotr Furmańczyk (absolwent Hochschule für Musik Detmold), dr Krzysztof Komendarek-Tymendorf i kompozytor Kamil Cieślik (Akademia Muzyczna w Gdańsku). Obowiązkowa dla Kandydatów Warsztatów jest tylko rekrutacja i zapisy.

W programie przedsięwzięcia znalazły się również prelekcje, wykłady, Q&A oraz koncert uczestników, podczas którego nastąpi prawykonanie światowe utworu specjalnie skomponowanego na to wydarzenie przez Kamila Cieślika.

Termin zgłoszeń upływa 29 września 2020 o godz. 23.59.

Dofinansowano ze środków Narodowe Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci".

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Rekrutacja na https://polishviolasymposium.pl/ 

Czechowice-Dziedzice | XXV Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran”

AlkagranXXV Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran” odbędzie się w Czechowicach-Dziedzicach w dniach 29 września – 2 października 2020 roku.

Festiwal „Alkagran” odbywa się w Czechowicach-Dziedzicach od 1991 roku i związany jest z osobą Andrzeja Krzanowskiego, twórcy programowego Kwintetu akordeonowego „Alkagran czyli jedno miejsce na prawym brzegu Wisły”. Magiczne słowo zawarte w tytule kompozycji stało się już muzycznym symbolem Czechowic. Głównym wydarzeniem tegorocznego Festiwalu będzie XI Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego. W repertuarze konkursowym znalazła się współczesna literatura akordeonowa, w tym utwory Krzanowskiego. W Jury Konkursu zasiądą cenieni pedagodzy i artyści: Klaudiusz Baran, Marcin Bortnowski, Bogdan Dowlasz, Geir Draugsvoll, Grażyna Krzanowska (członek honorowy), Raimondas Sviackievicius oraz Janusz Pater (sekretarz). Konkurs będzie można śledzić na kanale YouTube.

Na koncertach festiwalowych znaczną część programu wypełni muzyka XX i XXI wieku. Usłyszeć można będzie utwory Andrzeja Krzanowskiego, Marcina Bortnowskiego, Bogdana Dowlasza czy Jagny Krzanowskiej w wykonaniu tak znakomitych artystów, jak Joanna Freszel, Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca oraz akordeonistów: Adama Maksymienki, Aleksandra Stachowkiego i Marcina Waszczyka – laureatów nagrody za najlepsze wykonanie kompozycji Andrzeja Krzanowskiego na X Konkursie Akordeonowym. W ramach Festiwalu odbędą się też „Jubileuszowe refleksje” z pokazem filmu Przerwana podróż w reżyserii Jana Sosińskiego o Andrzeju Krzanowskim i konwersatorium o „Alkagranie”.

Odsłonięcie tablicy pamiątkowej poświęconej Andrzejowi Krzanowskiemu odbędzie się 1 października.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program tegorocznego Festiwalu – na stronie https://alkagran.pl/ 

Prawykonanie opery „Do nieba” Katarzyny Brochockiej

O.to.jaFundacja o.to.ja zaprasza na prawykonanie opery Do nieba Katarzyny Brochockiej. Dzięki wsparciu Radia dla Ciebie koncertowa prapremiera odbędzie się 30 września 2020 o godz. 21.00 w Muzycznym Studiu Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej bez udziału publiczności, jednak dzięki internetowej transmisji live uczestniczyć w wydarzeniu będzie mógł każdy.

Do nieba jest operą kameralną, napisaną na podstawie sztuki Roberta Lewandowskiego Noe. Występuje w niej pięcioro solistów (sopran, mezzosopran, tenor, baryton, bas), dwoje pianistów i dwoje perkusistów. Wśród wykonawców znajdą się znakomici śpiewacy oraz instrumentaliści, a także sama kompozytorka. Choć opera napisana została w 2016 roku, to właśnie obecna sytuacja na świecie sparaliżowanym COVID-19 zdaje się być analogiczną do tej, w której znaleźli się bohaterowie dramatu. Nagła izolacja, zdezorientowanie, nieprzewidywalna przyszłość oraz krach dotychczasowego systemu wartości wymuszają redefinicję dotychczasowego paradygmatu, postrzegania siebie oraz rzeczywistości. Akcja dramatu jest umieszczona w domu handlowym, a postacie reprezentują współczesne typy społeczne: pracownica korporacji, właściciel drobnego przedsiębiorstwa, rencista polujący na promocje, uzależniony od gier komputerowych trzydziestolatek i zajęta swą urodą nastolatka. Jak przetrwać i zachować spokój oraz człowieczeństwo w nowym świecie? Opera K. Brochockiej pełni tu funkcję koanu, opowieści prowokującej „wielkie zwątpienie”…

Udział w prawykonaniu wezmą: Aleksandra Klimczak (sopran), Małgorzata Bartkowska (mezzosopran), Zbigniew Malak (tenor), Tomasz Rak (baryton), Tomasz Raff (bas-baryton), Katarzyna Brochocka i Mischa Kozłowski (fortepian), Michał Niedziałek i Olga Przybył (instrumenty perkusyjne).

Przedsięwzięcie sfinansowane zostało ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach dotacyjnego programu "„Kultura w sieci”.

Transmisja live ze Muzycznego Studia PR im. Agnieszki Osieckiej na:

Konferencja naukowa online „Muzyka zapisana – materiały i spuścizny kompozytorskie”

Muzyka zapisanaPracownia Kultury Muzycznej Pomorza i Kujaw i Folklorystyki działającą przy wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii dźwięku w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy zaprasza na konferencję naukową „Muzyka zapisana. Materiały i spuścizny kompozytorskie”, która odbędzie się online w dniach 28 września – 2 października 2020.

Impreza, organizowana w ramach projektu Regionalna Inicjatywa Doskonałości, w tym roku w związku z sytuacją spowodowaną przez COVID-19, będzie miała nieco inny charakter. Rozłożone na kilka dni wydarzenia konferencyjne odbędą się online. Całość będzie można śledzić na kanale Facebook Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (https://www.facebook.com/amuzbydgoszcz) oraz na stronie internetowej https://openmusicreview.art/ 

Pierwszy dzień obrad poświęcony zostanie spuściznom kompozytorskim – sposobom ich powstawania, opracowywania i udostępniania. Izabela Zymer (Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC) omówi problemy archiwizacji muzyki najnowszej na przykładzie materiałów z Archiwum Związku Kompozytorów Polskich. Drugi dzień konferencji zgromadzi specjalistów zajmujących się dorobkiem Zygmunta Mycielskiego – usłyszymy referaty dotyczące twórczości kompozytora, a także jego relacji z Andrzejem Panufnikiem. Trzeci dzień obrad wypełnią natomiast wystąpienia dotyczące różnego rodzaju spuścizn historycznych – od materiałów przypominających postać Kazimierza Lubomirskiego, przez cenne zbiory polonezów zachowane w Toruniu, unikatowe druki ze zbiorów „Hosianum” w Olsztynie, po spuściznę związaną z dorobkiem Michała Rogowskiego. Ostatni dzień konferencji poświęcony zostanie nowym formom zapisu muzyki, m.in. współczesnej notacji muzycznej w ujęciu Raymonda Murraya Schafera, Hanny Kulenty czy Ewy Synowiec.

Przebieg konferencji urozmaicony zostanie poprzez wydarzenia towarzyszące: spotkanie z dr. Danielem Cichym, specjalny koncert zatytułowany „Inspirujący zapis, inspirująca muzyka” i prezentacja programu do edycji nut „Finale bez tajemnic".

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/konferencja-naukowa-on-line-muzyka-zapisana-materialy-i-spuscizny-kompozytorskie-2/ 

Kwidzyn | Kwidzyńskie Koncerty Wrześniowe 2020

Kwidzynskie koncertyW ramach Kwidzyńskiego Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w dniach 26, 28 i 30 września 2020 roku odbędą się Kwidzyńskie Koncerty Wrześniowe poświęcone muzyce współczesnej, transmitowane online.

Pomysłodawczynią Festiwalu jest kwidzynianka flecistka dr Iwona Glinka, która współpracuje z rozmaitymi uczelniami muzycznymi na starym kontynencie. Jednym z aspektów jej działalności jest propagowanie muzyki klasycznej wśród mieszkańców miasta i powiatu kwidzyńskiego. Ideą Kwidzyńskiego Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki różnych epok, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką. Festiwal wyróżniony został znakiem jakości „EFFE Label 2019-2020” przyznawanym przez European Festivals Association.

Podczas trzech dni koncertowych prawykonane zostaną 25 dzieł kompozytorów z 9 krajów. Zainauguruje Festiwal koncert finalistów Konkursu Kompozytorskiego „Kwidzyńska Nagroda Klasyczna 2020”. Z ponad 33 utworów jury w składzie: Michail Travlos (Polska / Grecja), Aaron Alter (Stany Zjednoczone), Louis Sauter (Francja) ora Christos Anastassiou (Grecja) wybrali 12 finalistów, w tym 4 pochodzących z Polski (Andrzej Mozgała, Szymon Borys, Wojciech Chałupka i Paul Kopetz).

Transmisja Festiwalu będzie odbywała się na YouTube Phasma-Music i profilu Facebookowym organizatorów przedsięwzięcia.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Organofonie warszawskie

OrganofonieOrganofonie warszawskie to cykl trzech recitali organowych Adama Tańskiego, które odbędą się w dniach 27 września – 18 października 2020 w kościołach stolicy i wykonane zostaną na instrumentach warszawskiego warsztatu organmistrzowskiego rodziny Kamińskich.

Projekt został sfinansowany ze środków Miasta st. Warszawy w ramach programu „Mobilni w kulturze” wpierającego działalność stołecznych artystów. Koncerty mają na celu zwrócenie uwagi na dziedzictwo warszawskiej firmy organmistrzowskiej oraz powojenne instrumentarium samej Warszawy, w które warsztat Kamińskich włożył znaczący wkład. Koncerty będą miały miejsce w Kościele pw. św. Apostołów Piotra i Pawła, Kościele pw. Najczystszego Serca Maryi i Kościele pw. Matki Boskiej Nieustającej Pomocy.

W programie znajdą się dzieła twórców niemieckich i francuskich XIX i XX, samego Adama Tańskiego, a także niezwykle rzadko wykonywana literatura organowa polskich kompozytorów XX wieku: Grażyny Bacewicz, Jerzego Bauera i Bernarda Pietrzaka.

Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertów – na stronie https://www.adamtanski.com/concerts